DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor je reactie. Deze aannamen klinkt mij zeer bekent. Het is wel zo dat wij enorm hard letten op ons verbruik. We hebben in de zomer inderdaad een zwembad welke verwarmd wordt met 3kw. Deze staat nu enkel op als de zon schijnt wat de watertemperatuur natuurlijk niet ten goede komt. Hier kan ik dus meer mee schalen en de batterijen deels leegtrekken. Verder verbruiken wij ook in de zomer nogal veel wanneer er weinig opbrengst is. We koken veel en onze woning heeft op de zolder een actieve airco. (Ik kan hier geen screens plaatsen, dit raam 4mx4m in een driekhoek = 8m², staat op het westen gericht en net in de avond loopt de temperatuur fel op.) Echter weet ik nog niet wat het verbruik is omdat deze airco's pas een 2tal maanden hangen. Het leegtrekken lijkt mij dus weinig een probleem bij normaal comfortabel gebruik.

Vandaar dat een 5kWh in mijn ogen zo nutteloos is. Onze hogedruk-stoomoven heeft al een vermogen van 7kw en staat 's avonds iedere avond een kwartiertje te draaien.

Op zich interesseert mij het effectief terugverdienen niet echt. Ik wil gewoon meer gemoedsrust in ons verbruik zodat we niet zo afhankelijk zijn van de grillen. Het constant opletten dat je per ongeluk geen drie machines opzet en weer een piek trekt. Wij betalen per jaar al 500 euro aan piektarieven. Dat kan toch een 160 euro lager als wij ons gemiddelde met 2kWp kunnen verlagen.
De Marstek is, naast eigenverbruik van PV, ook perfect om in België het piektarief te verlagen. Na een klein jaar de MT's te gebruiken weet ik dat als geen ander.
Hou er wel rekening mee dat dit je niet lukt van +/- okt/nov tem feb/mrt.
De facturatiepiek word in elk geval gemeten over de gemiddelde maandpiek van de laatste 12 maanden.
Mijn facturatiepiek was in februari 2025 7,6kW en was in februari 2026 4,3kW.
In mijn dagelijkse gewoontes en gebruiken heb ik doorheen het jaar niets veranderd dus dit is het effect van de MT's.
Aangezien je schrijft dat je jaarlijk 500euro aan piektarief betaald vermoed ik dat jouw facturatiepiek rond de 8kW ligt? Daar zal de MT inderdaad een gunstig effect in kunnen betekenen maar hou dan wel in het achterhoofd dat je dit niet op 1,2,3 kunt verminderen net omwille van een jaargemiddelde in de berekening bij Fluvius.
160 euro besparen door je piek met 2kW te verminderen is trouwens tamelijk positief bekeken. Dit zal eerder ergens rond de 100 euro liggen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:16
Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Er zijn een paar simulatoren wat terugverdientijd betreft, zoek er maar eens een die werkt op basis van je kwartierdata die je bij Fluvius kan vinden. Ik heb nog wat meer panelen, en verbruik meer electriciteit, en de derde batterij krijg ik gewoon niet terugverdiend. (Ook België)

Elke andere batterij is gewoon te duur, en de Marstek betaalt zich net terug met genoeg verbruik op 5-6 jaar als je het houdt bij 2 stuks.
Je batterij in de zomer gaan leegtrekken met je zwembad is niet echt zinvol, dan kan je beter overdag wat meer verbruiken direct van de zon. Je verliest ook 20-25% in een cyclus.
WP voor het zwembad inzetten?
Mg4gebruiker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Zo zie ik het ook. In feite heb je met 2 batterijen in de zomer genoeg want dan dek je ook het nachtverbruik af. In de winter mag je hopen dat je een tweede vol krijgt (tenzij je een dynamisch contract hebt en de prijsverschillen groot genoeg zijn). Drie batterijen gaan wat toevoegen als de zonnepanelen wat meer (in het voorjaar) of nog genoeg (najaar) opbrengen, maar je wel al de verwarming nodig hebt.
Bij mij zijn dat de tussenmaanden februari (deels), maart en april, plus september (deels/soms), oktober en november.
Ik heb aan twee stuks genoeg maar mijn woning is niet te vergelijken met die van jou.
Eventueel wil ik, om teruglevering te voorkomen mijn solardedge omvormer via modbus gaan aansturen. Ik vraag mij wel af of dit zin heeft want in het najaar ga ik vrijwel zeker over naar een dynamisch contract.

Edit: ik zie nu je toelichting en dat verandert de boel.
Ik heb dynamisch contract geprobeerd in België met 3 batterijen in november en december. Is niet interessant omdat de prijsverschillen in de winter te klein zijn. Je verliest 25% met laden/ontladen en het piektarief ging omhoog omdat 3 batterijen tegelijkertijd gaan laden.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:51:
[...]

Mijn V1 krijg ik niet meer aan de praat en het kost veel moeite om MT dat aan het verstans te brengen. Ze is of line en krijg er geen BT verbinding meer mee. Zie ze wel nog staan in de add device page .
Alle stekkers eruit en 20 seconden aan een stuk de aan/uit knop ingedrukt houden al eens geprobeerd?
Meer dan 4 uur alle stekkers uit en uitgeschakeld laten kan je ook nog eens proberen, in één van mijn feedback reacties hebben ze mij eens gezegd dat hij dan in een soort tranport modus komt te staan.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Arjan A

Cenosillicafoob

De zon schijnt vrolijk, de panelen brengen duizenden watts naar binnen en wat doen mijn batterijen? Standby op 0. Ik krijg ze met geen mogelijkheid op NoM aan de praat. Verbindingen zijn goed, CT is verbonden. Ik heb nu handmatig laden maar aangezet want dit vind ik zonde van de zonnestroom. Twee weken lang ging het goed en dit weekend ineens niet meer.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 16:36
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:54:
De Marstek is, naast eigenverbruik van PV, ook perfect om in België het piektarief te verlagen.
Maar kan je peak-shaving instellen op een specifiek vermogen (dus niet NOM) ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

Arjan A schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:22:
De zon schijnt vrolijk, de panelen brengen duizenden watts naar binnen en wat doen mijn batterijen? Standby op 0. Ik krijg ze met geen mogelijkheid op NoM aan de praat. Verbindingen zijn goed, CT is verbonden. Ik heb nu handmatig laden maar aangezet want dit vind ik zonde van de zonnestroom. Twee weken lang ging het goed en dit weekend ineens niet meer.
Misschien wordt het tijd voor Home Battery Control?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:17:
Na veel zoeken en veel kWh's te zien wegvloeien, heb ik besloten om te investeren in een thuisaccu.
We hebben recent offertes ontvangen voor een SolarEdge One systeem van 10kWh en 7kw vermogen maar om hiervoor meer dan 8000 euro te betalen, dat zie ik echt niet zitten.

Met de zoektocht naar een meer betaalbaar alternatief kwam ik bij plug in batterijen uit en zienderogen worden ze beter en beter.
De Marstek Venus E 3.0 lijkt mij een zeer interessant toestel. Zeker de combinatie van veel opslag en toch wel een hoog vermogen.

Onze installatie nu:
- 28 SunPower 330wp oost - zuid - west opstelling op een 5kw 3fase SolarEdge omvormer met optimizers.
- Opbrengst: 8,1 mwh
- Eigen vebruik: 4 mwh inkoop van het net en 2 van de zonnepanelen.
- Nachtverbruik zonder warmtepomp 5 a 8 kwh (Van zonsondergang tot zonsopgang voor maand maart.)
- Daikin Altherma warmtepomp met een max. 8kw uitgaand vermogen. Continue opgenomen vermogen is weersafhankelijk. Vaak rond de 800 a 1200Watt. Vloerverwarming. Thermostaat staat overdag 1 graad hoger dan 's nachts wat voor meer verbruik zorgt op zonne-energie maar niet voor overdreven bokkensprongen.
Op de warmtepomp staat een warmwatertank van 300l.
- Daikin airco's op ieder verdiep.

Dit alles staat zoveel als mogelijk op een 3-fase aansluiting. Echter de warmtepomp en de airco's niet gezien het beperkte opgenomen vermogen.

Wat is de bedoeling:
Op termijn wil ik graag 3x een Marstek Venus E 3.0. Op iedere fase wil ik graag rechtstreeks één Marstek aansluiten op een aparte groep (L3 + N) vanuit de kast een 5G 2,5mm naar een verdeeldoos en vanuit deze 3 stopcontacten (of met Wago clips) naar de accu's.
Ik wil graag een 15kWh opslag gezien wij alles op elektriciteit doen in onze woning.
Verder is PiekShaving mooi meegenomen aangezien wij in België betalen de maximum kwartierpiek van de maand.

Mijn vraag:
Wat is jullie ervaring met 3x Marstek in deze opstelling. Is het de moeite waard om 3500 euro te betalen om zo zoveel mogelijk 0-op-de-meter te krijgen? Hoe werken deze batterijen samen? Hoe is de software van Marstek zelf?
Ik volg dit topic al een tijdje, en er moet echt even iets van mijn hart. Ik heb misschien wat naïef, drie venus3 batterijen gekocht. Elk op 1 fase, allemaal ingesteld als nul op de meter (dit heet drie fasensom in de app). Na de gebruikelijke netwerk perikelen uiteindelijk de boel werkend gekregen, althans dat denk je dan. De app loopt totaal niet mee met de werkelijkheid totdat je elke batterij opent om te zien wat er gebeurt. 9 van de 10 keer hersteld dit ook de verbinding met de C3 meter, mocht die weg zijn, maar dat weet je niet, totdat je in apps als de homey energy en de HomeWizard p1 meter ziet dat er maximaal opgewekte stroom naar het net gaat. Dan ineens worden de batterijen wel geladen, maar gek genoeg gaat dan de ene batterij, zodra die >50% is, de andere batterijen laden. Ook kan het zo maar zijn dat de batterijen na zonsondergang gaan laden?

Ik heb min of meer de zelfde casus als deze post, 23 zonnepanelen, Daikin warmtepomp, stabiel verbruik enz enz. Ik ging er van uit dat je dit soort batterijen gewoon aansluit op een stopcontact en de stroom die niet gebruik wordt in de batterij wordt geladen?

Dit batterijen verhaal lijkt toch meer rocket science, als ik zie wat de tips en tricks zijn in dit forum met het aanleggen van dedicated 2.4ghz netwerken, speciaal voor de batterijen, het gebruik van modbus, tig keer klikken op de firmware versie om alsnog een update te kunnen krijgen, en meer van dat soort dingen. Ben ik nou gek, dit kan toch niet de bedoeling zijn? :-)

Ook Marstek support is bijzonder, b.v. bij het continu falen van een update, moest ik de netwerk kabels eruit halen, daarna lukte het wel…

Wat ik iig geleerd heb van dit avontuur, en ter info voor de mensen die nog aan het oriënteren zijn:
1. Er bestaat iets als intern salderen, dus je slimme meter houdt bij wat je het net opstuurt (zonnestroom) en wat je ophaalt uit het net. De meter streept dit zelf tegen elkaar weg. Gelukkig maar, want als je zonnepanelen op fase 1 staan terug te leveren en je vraagt stroom op fase 2, dan komt dit van het net en zou dit in 2027 betekenen, na afschaffing salderen, dat je stroom teruglevert en stroom koopt. Gelukkig verrekent de meter dit zelf (naar het schijnt).
2. De batterijen moeten met een P1 meter praten om te weten of ze moeten laden of afgeven, opzich logisch, maar de verbinding met de welbekende c3 van Marstek is alles behalve stabiel en betrouwbaar. Dit is iig mijn ervaring. En ja, batterijen zijn met utp aangesloten, de c3 heeft extra usb voeding en praat alleen op 2.4ghz. Het zou schelen als je deze ook bedraad zou kunnen aansluiten in de toekomst.
3. Tussen de firmware updates moet je elke keer weer de instellingen goed zetten met het vermogen wat de batterij mag afgeven (800 versus 2500 watt)

Dank voor het lezen dan dit relaas, mochten jullie tips en of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag. :-)

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:45
Ja ik denk echt, wat een gezeik. Dit levert vooral stress op. Ik kijk de kat nog maar eens een jaar uit de boom. Volgend jaar september heb ik ze pas echt nodig maar dit is gewoon echt iets waar ik geen zin in heb. Ruim €3000 investeren en dan met geknepen billen hopen dat het werkt. Misschien zouden we eens een poll moeten houden in dit forum: bij mij werken de Marstek al maanden/jaren prima of ik heb er vooral gedoe mee.

Als dit zou gaan om een auto, zou ik echt een andere auto kopen. Helaas is er weinig betaalbare concurrentie. Wat is het toch jammer dat die salderingsregeling stopt!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Ja dat denk ik ook. Ik had al wel een ander project gevonden, maar deze ga ik ook eens bekijken. Thanks.

Canon EOS | DJI M2P

r2504 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Er is hier iemand die dat doet ja. Heeft een off-set ingesteld hiervoor. Batterij springt pas bij wanneer de stroomvraag boven de 2,5kW gaat. Ikzelf gebruik dit niet omdat ik mijn piekvermogen voldoende geremd vind met NOM te draaien en een verdere besparing op de piek voor mij niet opweegt tegen het zelfverbuik van PV stroom. Maar het kan dus wel.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Ik volg dit topic al een tijdje, en er moet echt even iets van mijn hart. Ik heb misschien wat naïef, drie venus3 batterijen gekocht. Elk op 1 fase, allemaal ingesteld als nul op de meter (dit heet drie fasensom in de app). Na de gebruikelijke netwerk perikelen uiteindelijk de boel werkend gekregen, althans dat denk je dan. De app loopt totaal niet mee met de werkelijkheid totdat je elke batterij opent om te zien wat er gebeurt. 9 van de 10 keer hersteld dit ook de verbinding met de C3 meter, mocht die weg zijn, maar dat weet je niet, totdat je in apps als de homey energy en de HomeWizard p1 meter ziet dat er maximaal opgewekte stroom naar het net gaat. Dan ineens worden de batterijen wel geladen, maar gek genoeg gaat dan de ene batterij, zodra die >50% is, de andere batterijen laden. Ook kan het zo maar zijn dat de batterijen na zonsondergang gaan laden?

Ik heb min of meer de zelfde casus als deze post, 23 zonnepanelen, Daikin warmtepomp, stabiel verbruik enz enz. Ik ging er van uit dat je dit soort batterijen gewoon aansluit op een stopcontact en de stroom die niet gebruik wordt in de batterij wordt geladen?

Dit batterijen verhaal lijkt toch meer rocket science, als ik zie wat de tips en tricks zijn in dit forum met het aanleggen van dedicated 2.4ghz netwerken, speciaal voor de batterijen, het gebruik van modbus, tig keer klikken op de firmware versie om alsnog een update te kunnen krijgen, en meer van dat soort dingen. Ben ik nou gek, dit kan toch niet de bedoeling zijn? :-)

Ook Marstek support is bijzonder, b.v. bij het continu falen van een update, moest ik de netwerk kabels eruit halen, daarna lukte het wel…

Wat ik iig geleerd heb van dit avontuur, en ter info voor de mensen die nog aan het oriënteren zijn:
1. Er bestaat iets als intern salderen, dus je slimme meter houdt bij wat je het net opstuurt (zonnestroom) en wat je ophaalt uit het net. De meter streept dit zelf tegen elkaar weg. Gelukkig maar, want als je zonnepanelen op fase 1 staan terug te leveren en je vraagt stroom op fase 2, dan komt dit van het net en zou dit in 2027 betekenen, na afschaffing salderen, dat je stroom teruglevert en stroom koopt. Gelukkig verrekent de meter dit zelf (naar het schijnt).
2. De batterijen moeten met een P1 meter praten om te weten of ze moeten laden of afgeven, opzich logisch, maar de verbinding met de welbekende c3 van Marstek is alles behalve stabiel en betrouwbaar. Dit is iig mijn ervaring. En ja, batterijen zijn met utp aangesloten, de c3 heeft extra usb voeding en praat alleen op 2.4ghz. Het zou schelen als je deze ook bedraad zou kunnen aansluiten in de toekomst.
3. Tussen de firmware updates moet je elke keer weer de instellingen goed zetten met het vermogen wat de batterij mag afgeven (800 versus 2500 watt)

Dank voor het lezen dan dit relaas, mochten jullie tips en of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag. :-)
Het is voornamelijk de V3 die voor 90% van de negatieve reacties zorgt. Ik ben het voor 100% met iedereen hier eens dat dit eigenlijk niet de bedoeling kan zijn. Maar weet dan wel dat de V1/V2 deze problemen in het begin ook allemaal hebben gehad. Dat verbindingsproblemen bij Marstek duidelijk het zwakke punt is, is al veel langer bekend. Je zou verwachten dat bij de uitrol van de V3 (wat eigenlijk een verbeterde versie van V1/2 hoort te zijn) rekening werd gehouden met alle problemen die de oudere versies hebben doorzwommen. Helaas is dat duidelijk niet het geval, maar ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit op termijn wel goed komt.

• gijoe666
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Het is voornamelijk de V3 die voor 90% van de negatieve reacties zorgt. Ik ben het voor 100% met iedereen hier eens dat dit eigenlijk niet de bedoeling kan zijn. Maar weet dan wel dat de V1/V2 deze problemen in het begin ook allemaal hebben gehad. Dat verbindingsproblemen bij Marstek duidelijk het zwakke punt is, is al veel langer bekend. Je zou verwachten dat bij de uitrol van de V3 (wat eigenlijk een verbeterde versie van V1/2 hoort te zijn) rekening werd gehouden met alle problemen die de oudere versies hebben doorzwommen. Helaas is dat duidelijk niet het geval, maar ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit op termijn wel goed komt.
Ik ben benieuwd, de markt wordt nu overspoeld met nieuwe batterijen (of eigenlijk bestaande batterijen met een ander software jasje). Wat mij ook opviel in de laatste reportage van Bright is dat er veel wordt gesproken over … als de leverancier er nog over een paar jaar is. Dus mooi die markt en de garantie beloftes, maar let wel op de cowboys. Ik heb het een tijdje geleden meegemaakt met een slimme weegschaal, die het niet meer deed, omdat de fabrikant failliet was en er dus geen infra meer was om de data te verwerken.

Anyhoe, we gaan het zien, ik denk dat uiteindelijk de marktleider degene wordt die de meest stabiele en betrouwe software uitrolt, en niet degene die het meest goedkoop kWh/euro aanbiedt. Eigenlijk is dat met alle markten wel zo, iets met goedkoop duurkoop :-))

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
De zon schijnt vrolijk, de panelen brengen duizenden watts naar binnen en wat doen mijn batterijen? Standby op 0.
Ben je met BT verbonden? Want de app status is de laatste dagen zonder telkens te refreshen niet heel betrouwbaar.

• gijoe666
Nog even een vraag voor de experts hier, is het te verklaren waarom nu, er komt continu zo een 3kw aan zonnestroom binnen, dit naar het net gaat en mijn 3e batterij niet geladen wordt? Batterij 1 en 2 zijn reeds vol. Ik kan alleen batterij 3 forceren de zonnestroom op te nemen door hem bv in UPS mode te zetten. Alle 3 de Venus3 batterijen staan in drie-fasensom modus zonder bijzonderheden. Ze zien volgens de LED aanduiding op de batterij de CT03 en de app zegt dit ook.
Is dit iets van CT03 hocus pocus die misschien rekening houdt met eerder verbruik van vandaag en om de meter op nul te houden nu de zonnestroom door naar het net laat gaan?
Is er überhaupt logging te zien van de ct03, de keuzes die gemaakt worden en valt dit te tweaken? Of moet je dan dus juist aan de modbus?

Dank weer voor het lezen! :-)

Edit: zelfde vraag als Arjan A

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:07
martinenjohn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:46:
Ja ik denk echt, wat een gezeik. Dit levert vooral stress op. Ik kijk de kat nog maar eens een jaar uit de boom. Volgend jaar september heb ik ze pas echt nodig maar dit is gewoon echt iets waar ik geen zin in heb. Ruim €3000 investeren en dan met geknepen billen hopen dat het werkt. Misschien zouden we eens een poll moeten houden in dit forum: bij mij werken de Marstek al maanden/jaren prima of ik heb er vooral gedoe mee.

Als dit zou gaan om een auto, zou ik echt een andere auto kopen. Helaas is er weinig betaalbare concurrentie. Wat is het toch jammer dat die salderingsregeling stopt!
Je kan natuurlijk ook gewoon met 1 batterij beginnen en dan mocht het nodig zijn verdergaan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:36:
Nog even een vraag voor de experts hier, is het te verklaren waarom nu, er komt continu zo een 3kw aan zonnestroom binnen, dit naar het net gaat en mijn 3e batterij niet geladen wordt? Batterij 1 en 2 zijn reeds vol. Ik kan alleen batterij 3 forceren de zonnestroom op te nemen door hem bv in UPS mode te zetten. Alle 3 de Venus3 batterijen staan in drie-fasensom modus zonder bijzonderheden. Ze zien volgens de LED aanduiding op de batterij de CT03 en de app zegt dit ook.
Is dit iets van CT03 hocus pocus die misschien rekening houdt met eerder verbruik van vandaag en om de meter op nul te houden nu de zonnestroom door naar het net laat gaan?
Is er überhaupt logging te zien van de ct03, de keuzes die gemaakt worden en valt dit te tweaken? Of moet je dan dus juist aan de modbus?

Dank weer voor het lezen! :-)

Edit: zelfde vraag als Arjan A
De CT003 doet niet mee aan hocus pocus.
Als er overschot is EN de 3de batterij staat correct ingesteld op nom, dan zou die gewoon moeten gaan laden.

Edit: en 3 fasensom op batterij 3 moet juist staan natuurlijk.

• DukeBox
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:36:
Nog even een vraag voor de experts hier, is het te verklaren waarom nu, er komt continu zo een 3kw aan zonnestroom binnen, dit naar het net gaat en mijn 3e batterij niet geladen wordt? Batterij 1 en 2 zijn reeds vol. Ik kan alleen batterij 3 forceren de zonnestroom op te nemen door hem bv in UPS mode te zetten.
In welke modus had je hem dan staan voor dat hem op UPS mode zette? Ik ga even van NoM uit, hoe vol was/is de 3e accu, waar las je de status af en hoe ben je verbonden?
Alle 3 de Venus3 batterijen staan in drie-fasensom modus zonder bijzonderheden.
De diag detecteerd aan welke fase ze hangen heb je dit handmatig aangepast?
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:39:
De CT003 (en CT002) doet wel degelijk meer dan alleen verbruik doorsturen. Bij NoM en overschot/vraag wordt pér MT E doorgegeven hoeveel deze moet laden/ontladen.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2026 14:46 ]

• gijoe666
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Als er overschot is EN de 3de batterij staat correct ingesteld op nom, dan zou die gewoon moeten gaan laden.

Edit: en 3 fasensom op batterij 3 moet juist staan natuurlijk.
Is dat zo? Ik dacht dat de ct03 de opdracht aan een batterij gaf om te laden of om stroom af te geven? Wat instelling betreft, je hebt de instelling drie-fasensom of enkelvoudige fase, alle 3 de batterijen staan op drie-fasensom. Of mis ik nog ergens een instelling? Ps. En alle 3 de batterijen staan op mode zelf geïnitieerd.

• gijoe666
DukeBox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:42:
[...]

In welke modus had je hem dan staan voor dat hem op UPS mode zette? Ik ga even van NoM uit, hoe vol was/is de 3e accu, waar las je de status af en hoe ben je verbonden?

Nul op meter, zelf geïnitieerd, de accu is 40%vol. Verbonden via utp, de ct03 via wifi op 2.4 ghz
[...]

De diag detecteerd aan welke fase ze hangen heb je dit handmatig aangepast?
Via auto diagnose en elke batterij ziet zijn eigen fase.
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat de ct03 de opdracht aan een batterij gaf om te laden of om stroom af te geven? Wat instelling betreft, je hebt de instelling drie-fasensom of enkelvoudige fase, alle 3 de batterijen staan op drie-fasensom. Of mis ik nog ergens een instelling? Ps. En alle 3 de batterijen staan op mode zelf geïnitieerd.
Dat doet de CT003 inderdaad. Maar dat is ook het enige dat die doet.
Jij sprak over hocus pocus en rekening houden met eerder verbruik etc.
Als je batterij niet vol is, en er stroom naar het net gaat dan is er ergens iets niet helemaal goed als je in de nom modus zit.

• gijoe666
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Dat doet de CT003 inderdaad. Maar dat is ook het enige dat die doet.
Jij sprak over hocus pocus en rekening houden met eerder verbruik etc.
Als je batterij niet vol is, en er stroom naar het net gaat dan is er ergens iets niet helemaal goed als je in de nom modus zit.
Ja dat lijkt me ook, maar als er wel hocus pocus zou zijn, dan zou het het verklaren waarom de batterij dan wel bv na zonsondergang zou gaan bijladen… maar dat scenario speelt volgens mij alleen bij AI. Voor de rest, ik heb echt een standaard opstelling zoals eerder beschreven, zeg maar out of the box. En dan nog steeds dit onvoorspelbare gedrag…
Ik ga die accu die nu niet laadt nog eens een auto diag geven.

• tweeek
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Ja dat lijkt me ook, maar als er wel hocus pocus zou zijn, dan zou het het verklaren waarom de batterij dan wel bv na zonsondergang zou gaan bijladen… maar dat scenario speelt volgens mij alleen bij AI. Voor de rest, ik heb echt een standaard opstelling zoals eerder beschreven, zeg maar out of the box. En dan nog steeds dit onvoorspelbare gedrag…
Ik ga die accu die nu niet laadt nog eens een auto diag geven.
Wat zou er gebeuren als je de andere 2 (of 1) uit stopcontact trekt?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• gijoe666
tweeek schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Wat zou er gebeuren als je de andere 2 (of 1) uit stopcontact trekt?
Dat is een hele goede suggestie! Momenteel is de zonnestroom gelijk aan verbruik maar die straks weer toeneemt dan trek ik inderdaad de stekkers even uit de 2 anderen.
Dank voor het meedenken!

• tweeek
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Dat is een hele goede suggestie! Momenteel is de zonnestroom gelijk aan verbruik maar die straks weer toeneemt dan trek ik inderdaad de stekkers even uit de 2 anderen.
Dank voor het meedenken!
Het is een marstek met toverkunsten van hans kazan.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:54

S2S

@DSSW @gijoe666 heeft volgens mij ook een 3 batterijen setup op 3 fasen. Ik dacht dat hij 2 naar ieders zijn eigen fase laat kijken en de 3de over alle fasen.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

DukeBox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Ben je met BT verbonden? Want de app status is de laatste dagen zonder telkens te refreshen niet heel betrouwbaar.
Jazeker, ook in HA stonden alle drie batterijen op standby (verbonden via modbus)

Canon EOS | DJI M2P

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-04 13:25
Vandaag dacht ik, laat ik eens kijken wat de accu’s gedaan hebben met al die zon. Zie ik ze off-line staan in de App en blijken ze de hele dag niks gedaan te hebben. Al mijn stroom tegen lage vergoeding het net op. Echt weer eens k.. dit zijn juist de dagen die de tvt verlagen met wind en zon.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ik ben benieuwd, de markt wordt nu overspoeld met nieuwe batterijen (of eigenlijk bestaande batterijen met een ander software jasje). Wat mij ook opviel in de laatste reportage van Bright is dat er veel wordt gesproken over … als de leverancier er nog over een paar jaar is. Dus mooi die markt en de garantie beloftes, maar let wel op de cowboys. Ik heb het een tijdje geleden meegemaakt met een slimme weegschaal, die het niet meer deed, omdat de fabrikant failliet was en er dus geen infra meer was om de data te verwerken.

Anyhoe, we gaan het zien, ik denk dat uiteindelijk de marktleider degene wordt die de meest stabiele en betrouwe software uitrolt, en niet degene die het meest goedkoop kWh/euro aanbiedt. Eigenlijk is dat met alle markten wel zo, iets met goedkoop duurkoop :-))
Ik begrijp het allemaal niet zo goed.
De ene moment zeg je er wordt niks geladen in de 3 batterijen, een beetje later zijn er 2 vol en wordt de 3de niet geladen...ben je niet te snel met conclusies?
Bekijk alles eens rustig vanop afstand. Als je in de app een baterij aanklikt, swipe dan eens naar beneden om een uodate van de status van de batterij te krijgen, kijk eens in de CT hoeveel de fasensom is, kijk in de CT of de waarden continu updaten,...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• gijoe666
S2S schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:13:
@DSSW @gijoe666 heeft volgens mij ook een 3 batterijen setup op 3 fasen. Ik dacht dat hij 2 naar ieders zijn eigen fase laat kijken en de 3de over alle fasen.
Verbeter mij als ik het verkeerd zie, maar die drie-fasensom versus de fase zelf op nul houden is toch puur voor intern salderen? Waarom zou je überhaupt kiezen voor bv fase 1 op nul te houden en de andere fases niet? Ik heb 2 zonnepanelen installaties, de ene op fase 1, de andere op fase 2. Dit zou voor de afrekening niet uit moeten maken omdat de slimme meter intern saldeert. Lees, er kan dus op fase 3 stroom van het net gehaald worden terwijl fase 1 stroom levert. Lang verhaal kort, voor mij blijft het hocus pocus en ik vind het verhaal, plug de batterij in het stopcontact en je bent good to go, pure marketing. Of.. zijn er wel mensen hier waarbij dit feilloos werkt?
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:44:
[...]

als je de CT aanklikt zie je dan op elke fase dat er een batterij geconnecteerd is zoals op het beeldje hieronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlp__ROLr-4G5Puw_MYHVQ1CRII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TW6IrX8ApSdsCUwPWotOvSGH.png?f=fotoalbum_large

• gijoe666
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Ik begrijp het allemaal niet zo goed.
De ene moment zeg je er wordt niks geladen in de 3 batterijen, een beetje later zijn er 2 vol en wordt de 3de niet geladen...ben je niet te snel met conclusies?
Bekijk alles eens rustig vanop afstand. Als je in de app een baterij aanklikt, swipe dan eens naar beneden om een uodate van de status van de batterij te krijgen, kijk eens in de CT hoeveel de fasensom is, kijk in de CT of de waarden continu updaten,...
Ik begrijp wat je zegt, maar het is ook bijna niet uit te leggen. Ik zou denken, er is stroom over van de zonnepanelen, de batterijen zijn nog niet vol, laad ze dus op. Ik begrijp dat het geen seconden werk is en je het geheel niet onder een vergrootglas moet leggen, maar uiteindelijk moet je toch wel de conclusie kunnen trekken toch dat als je b.v. 50 kWh uur opwekt en je er 20 verbruikt, je dan toch minimaal 25 in je accu’s mag verwachten (5kwh streep ik even weg tegen verlies omvormen oid).
S2S schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:13:
Hier staan al de vier batterijen (3 x E en 1 x A) in NOM 3-fasen som. En die lopen mooi vol als er overschot PV is en mooi leeg als er een tekort aan PV is.

• gijoe666
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:15:
[...]

als je de CT aanklikt zie je dan op elke fase dat er een batterij geconnecteerd is zoals op het beeldje hieronder?
[Afbeelding]
Jazeker :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7cAOJ7GTn8-MMb7r4F14FHrgeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XlegwqhD5lF5WgDIpbrCqgsW.png?f=fotoalbum_large

• gijoe666
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Hier staan al de vier batterijen (3 x E en 1 x A) in NOM 3-fasen som. En die lopen mooi vol als er overschot PV is en mooi leeg als er een tekort aan PV is.
Zoals het hoort lijkt me :-)
WargamingPlayer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Vandaag dacht ik, laat ik eens kijken wat de accu’s gedaan hebben met al die zon. Zie ik ze off-line staan in de App en blijken ze de hele dag niks gedaan te hebben. Al mijn stroom tegen lage vergoeding het net op. Echt weer eens k.. dit zijn juist de dagen die de tvt verlagen met wind en zon.
Opgelet, er zijn al een aantal dagen problemen met de app. Als ik ze open staan hier ook altijd één of meer batterijen off line, maar die weergave is niet correct. Als je dan op een batterij klikt en een refresh doet (swipe naar beneden) zal je zien dat de batterij normaal werkt in de ingestelde modus, hier bijvoorbeeld NOM. Ga je daarna terug naar het overzicht dan zal de batterij terug online staan. Wat de oorzaak is weet ik niet, dit is nu al een dag of 10 zo aan de gang.

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-04 19:47

ranico

TL4000-TL5000

r2504 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Een speciaal topic opgezet door GORby:
Capaciteitstarief beperken met Marstek batterij(en).
Ik maak hier ook gebruik van.
In de winter zet ik 1 van de MT in deze mode

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

Ik zie bij u op fase 1, één Venus E, op fase 2 geen en op fase 3 2 stuks, is het zo aangesloten? Anders moet je terug auto diagnose doen batterij per batterij. Als je 1 batterij auto diagnose doet is het best dat je de andere 2 in manueel zet zonder uren, zodanig dat die niets doen tijdens de diagnose van de andere batterij

• tweeek
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Opgelet, er zijn al een aantal dagen problemen met de app. Als ik ze open staan hier ook altijd één of meer batterijen off line, maar die weergave is niet correct. Als je dan op een batterij klikt en een refresh doet (swipe naar beneden) zal je zien dat de batterij normaal werkt in de ingestelde modus, hier bijvoorbeeld NOM. Ga je daarna terug naar het overzicht dan zal de batterij terug online staan. Wat de oorzaak is weet ik niet, dit is nu al een dag of 10 zo aan de gang.
De 10 dagen zorgt bij mij in ieder geval voor overdreven regelmatig verlies van "CT" wat zich wel herstelt.

Dit klopt niet met wat je zegt.
Je hebt op elke fase 1 mt zei je. Maar dat klopt niet met je gedeelde plaatje. Of ik ben 2 personen door elkaar aan het halen nu, dat kan ook. (In dat geval heb ik nu niks gezegd)

• gijoe666
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Ik zie bij u op fase 1, één Venus E, op fase 2 geen en op fase 3 2 stuks, is het zo aangesloten? Anders moet je terug auto diagnose doen batterij per batterij. Als je 1 batterij auto diagnose doet is het best dat je de andere 2 in manueel zet zonder uren, zodanig dat die niets doen tijdens de diagnose van de andere batterij
Huh?? Inderdaad, dat is vaag. Elke batterij zit op een eigen groep op een eigen fase. Goed gezien! Ik ga ze nog een keer calibreren 💪🏻

• DukeBox
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Huh?? Inderdaad, dat is vaag. Elke batterij zit op een eigen groep op een eigen fase. Goed gezien! Ik ga ze nog een keer calibreren 💪🏻
Op zich hoef je daarvoor niet te kalibreren, maar gewoon toewijzen. Een diag daarna ter controle kan geen kwaad.
DukeBox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Op zich hoef je daarvoor niet te kalibreren, maar gewoon toewijzen. Een diag daarna ter controle kan geen kwaad.
Toewijzen? Hoe doe je dat?

• gijoe666
DukeBox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Voor de mee lezers, ik heb elke batterij in de app geopend, vervolgens op linksonderin CT geklikt, de CT03 (die al geselecteerd stond) nog een keer aangeklikt en op de knop configureren geklikt. Dan vindt er automatisch een diagnose plaats. In het overzicht van de CT03 veranderde qua batterij toewijzing niks, echter toen ik de app afsloot en weer opgestart had staan de batterijen nu wel goed bij iedere fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0xqQVfo9Cm54hiuiGNvk9z-1fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVryFqTMwJ6DKExkq4fp2GgV.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit iets gaat uitmaken, maar het is een stap in de goede richting. Bedankt DukeBox!
gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Voor de mee lezers, ik heb elke batterij in de app geopend, vervolgens op linksonderin CT geklikt, de CT03 (die al geselecteerd stond) nog een keer aangeklikt en op de knop configureren geklikt. Dan vindt er automatisch een diagnose plaats. In het overzicht van de CT03 veranderde qua batterij toewijzing niks, echter toen ik de app afsloot en weer opgestart had staan de batterijen nu wel goed bij iedere fase.
[Afbeelding]

Geen idee of dit iets gaat uitmaken, maar het is een stap in de goede richting. Bedankt DukeBox!
Je kan bij drie-fasen som toch ook gewoon op autodiagnose klikken. Je hoeft normaal toch nergens ct opnieuw aan te duiden.
Als je morgen de MT verplaatst naar een ander stopcontact hoef je toch ook maar enkel een autodiagnose te doen. .
Dat is niets meer dan de CT die even gaat kijken op welke fase je MT nu precies zit.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:11
Zijn er mensen die de thuis batterij op een hager aardlekautomaat hebben aangesloten? Volgens mij heb ik deze nodig https://www.elektramat.nl...ma-3-fase-4p-6ka-adm416g/ redelijk prijzig.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• gijoe666
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Je kan bij drie-fasen som toch ook gewoon op autodiagnose klikken. Je hoeft normaal toch nergens ct opnieuw aan te duiden.
Als je morgen de MT verplaatst naar een ander stopcontact hoef je toch ook maar enkel een autodiagnose te doen. .
Dat is niets meer dan de CT die even gaat kijken op welke fase je MT nu precies zit.
Dat heeft voor mij nooit gewerkt, dus geen idee waarom het nu wel is goed komen te staan? Anyhoe, ik ga het de komende dagen zien (vanaf woensdag veel zon). Dank iedereen!

Ps. ik heb ook de ct03 ook van extra stroom (usb) voorzien ipv alleen stroom middels de HomeWizard p1 splitter. Ik weet niet of dit ook iets uitmaakt, maar voor degenen die ook dergelijke issues ondervinden kan het misschien iets oplossen.

• gijoe666
Maikie18 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:58:
Zijn er mensen die de thuis batterij op een hager aardlekautomaat hebben aangesloten? Volgens mij heb ik deze nodig https://www.elektramat.nl...ma-3-fase-4p-6ka-adm416g/ redelijk prijzig.
Na een chat met elektramat gehad te hebben heb ik deze besteld, https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-120652/
Werkt top!
Maikie18 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:58:
Aardlekautomaat voor de MT is gewoon overkill. Een doodgewone automaat van 16A is meer dan voldoende. Kost je pak en beet 6 euro. Waarom zou je de MT met een aardlek beveiligen als je al een aardlek aan het begin van je installatie hebt staan?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Het is zeker niet de bedoeling om zaken te gaan opzetten en het verbruik te verhogen om de batterijen leeg te krijgen. Gewoon normaal gebruik maar niet met constante "stress" om pieken en natuurlijk meer zonneverbruik.
Mag ik vragen wat je situatie is qua techniek in je woning?
Ik heb ca 10 kWp aan PV op 2 omvormers van 4 en 5 kW. 3 fasige aansluiting dus.
Een EV met lader, en meestal laad ik aan 3-4 kW net om die pieken te vermijden. Ik stuur het laden via de app jedlix die via API met de auto werkt.

Hoofdverwarming op gas, ook SWW op gas, maar sinds 2022 hebben we 4 airco’s gezet die we in de winter ook goed laten draaien om gasverbruik te beperken en zo veel mogelijk electrisch te verwarmen.
Verbruik is ca 7000 kWh electriciteit, injectie ca 6000 kWh, en dan nog 700 m3 gas.
Autoladen is ca 4000 kWh per jaar en dat is inbegrepen in de cijfers hierboven.

Nog geen batterij dus.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Jan Verbist
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-03 16:36
Hierbij het gedrag van een Marstek Venus E 3.00 in een 3fase systeem met 3 maal 230 volt zonder aansluiting neuter.
Neem me niet kwalijk, het is meer een prentenboek geworden aan de hand van de vele schermfoto’s.
Het beschikbare elektriciteitsnet 3 fasen zonder neuter (vaak 3x230V of "driehoeknet" genoemd) levert krachtstroom zonder nulgeleider, waarbij apparaten worden aangesloten tussen twee fasen. L1+L2 of L2+L3 of L3+L1 om 230V te verkrijgen. Ook de batterij is op twee fasen aangesloten.
De energiemeter die gebruikt wordt is de Marstek CT 003.
De Marstek CT 002 werd eerst gemonteerd, maar werkt niet! De krijgt geen 400V en er is geen neuter om aan te sluiten. Vermoedelijk werkt die pas als de energiemeter tussen een fase (L1 mogelijks) en de neuter 230V verkregen heeft.
Wat ziet de energiemeter Marstek CT 003 aan de hand van de P1 poort van de digitale elektriciteitsmeter Landis + Gyr E360-3P?

De energiemeter toont 2 fasen!
Zelfs al zet ik 3fasige machines op, Fase B blijft altijd op 0w staan!
Logisch dat de Marstek batterij ook bij fase B een 0 heeft staan.

De Marstek app toont de batterij met communicatie CT als deze groen oplicht. Helaas valt dat enorm veel uit! Terwijl de CT 003 en de Marstek batterij wel online zijn. De CT 003 toont op dat ogenblik wel wat de P1 dongel de noodzakelelijke informatie meldt.
Ook de Marstek batterij toont op datzelfde ogenblik als de app dat er geen communicatie actief is via de CT (het lichtje is dan uit op de batterij).
Brand het lichtje bij CT wel dan licht het ook groen op in de app.
Als de Marstek wel communicatie heeft met de CT 003 energiemeter dan doet deze toch vreemde dingen zoals: de batterij laden zonder overschot via zonnepanelen want dat gebeurt ook tijdens de nacht. Geeft soms elektriciteit af aan het net terwijl er al overschot wordt geleverd aan de hand van de zonnepanelen.
Het lijkt een willekeur waar geen logica in te vinden is.
Soms werkt het wel normaal waardoor ik het gevoel heb, het is ok.
Helaas werkt het niet altijd! Er wordt geregeld stroom van het net aangekocht door verbruikers in het huis zonder dat de batterij die nog voor 40% gevuld is helpt om het verbruik op nul te laten uitkomen.
Hoe kunnen we dit probleem oplossen?

Stan

• Tommie12
DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:50:
Ik heb net de batterijsimulator met de kwartierwaarden laten berekenen. Opvallend. Op jaarbasis stijgt de opname bij het toevoegen van de 3de accu maar 170kwh per jaar. Dat is wel heel weinig. Het is dus inderdaad niet interessant om een 3de accu toe te voegen. De 2de accu voegt nog een 400kwh toe waar de eerste 1300kwh opneemt. Opvallend!
Dus de eerste levert je dik 300€ per jaar op, de tweede doet daar amper 100€ bij, en de derde nog geen 50€.

Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb ca 10 kWp aan PV op 2 omvormers van 4 en 5 kW. 3 fasige aansluiting dus.
Een EV met lader, en meestal laad ik aan 3-4 kW net om die pieken te vermijden. Ik stuur het laden via de app jedlix die via API met de auto werkt.

Hoofdverwarming op gas, ook SWW op gas, maar sinds 2022 hebben we 4 airco’s gezet die we in de winter ook goed laten draaien om gasverbruik te beperken en zo veel mogelijk electrisch te verwarmen.
Verbruik is ca 7000 kWh electriciteit, injectie ca 6000 kWh, en dan nog 700 m3 gas.
Autoladen is ca 4000 kWh per jaar en dat is inbegrepen in de cijfers hierboven.

Nog geen batterij dus.
Produceer jij 13000 kwh PV stroom met 9 kVA aan omvormervermogen? Dat lijkt mij onmogelijk hier in België zelfs als alle panelen pal zuid onder 35° zouden liggen.

• Tommie12
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Produceer jij 13000 kwh PV stroom met 9 kVA aan omvormervermogen? Dat lijkt mij onmogelijk hier in België zelfs als alle panelen pal zuid onder 35° zouden liggen.
Nee, productie in totaal is ca 10000 kWh, maar we kopen nog 7000 kWh bij en leveren ca 6000 kWh terug aan het net.
Totaal verbruik zal ca 11000kWh zijn waarvan we dus 4000kWh zelf opwekken.
En er gaat ook dik 4000 kWh naar de auto.

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:09
Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Dus de eerste levert je dik 300€ per jaar op, de tweede doet daar amper 100€ bij, en de derde nog geen 50€.
Dat zal zoiets zijn ja.
Intussen heb ik eentje besteld. Hopelijk wordt hij snel geleverd. Ik hou jullie op de hoogte wat mijn bevindingen zijn. We beginnen met een en misschien dat we nog een 2de plaatsen. Eerst maar eens zien welk kwaliteitsniveau de app en dergelijke halen. Ik ben daar nogal gevoelig aan :).

Alvast bedankt voor het nuchtere advies allemaal.

• Maikie18
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Aardlekautomaat voor de MT is gewoon overkill. Een doodgewone automaat van 16A is meer dan voldoende. Kost je pak en beet 6 euro. Waarom zou je de MT met een aardlek beveiligen als je al een aardlek aan het begin van je installatie hebt staan?
Omdat ik al 3x 4 groepen vol heb dus anders moet ik sowieso een aardlek erbij zetten dit leek me daarom de makkelijkste optie. Nou blijft dat op zich ook nog wel een optie want zag net dat achter 1 aardlek zelfs 5 groepen zaten dus dan kan ik er mooi 4x4 van maken, maar 6 euro ga je voor Hager niet redden maar dat is het probleem niet.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Nee, productie in totaal is ca 10000 kWh, maar we kopen nog 7000 kWh bij en leveren ca 6000 kWh terug aan het net.
Totaal verbruik zal ca 11000kWh zijn waarvan we dus 4000kWh zelf opwekken.
En er gaat ook dik 4000 kWh naar de auto.
Je eigen PV verbruik is dus amper 40%.

Ik zat in 2024 in dezelfde situatie als jij voor ik de batterijen installeerde. Tussen de 10.000 en 11.000 kwh PV opwek per jaar en 40% eigen gebruik. We hebben ook tussen de 11.000 en 12.000 kwh nodig per jaar. Door de 3 Venus E's heb ik dit eigen gebruik kunnen opkrikken tot bijna 80%. Begrijp nog steeds niet waarom jij die stap niet zet, zo jammer van 6000 kwh te injecteren en 7000 kwh aan te kopen. En dat gaat niet enkel over het financiële vind ik dan.

Maikie18 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Omdat ik al 3x 4 groepen vol heb dus anders moet ik sowieso een aardlek erbij zetten dit leek me daarom de makkelijkste optie. Nou blijft dat op zich ook nog wel een optie want zag net dat achter 1 aardlek zelfs 5 groepen zaten dus dan kan ik er mooi 4x4 van maken, maar 6 euro ga je voor Hager niet redden maar dat is het probleem niet.
Je mag toch meer dan 4 of 5 groepen achter 1 aardlek zetten of is dat in Nederland anders geregeld?
In BE is het alleszins gangbaar dat er 1x 300mA en 1x 30mA aan het begin van de installatie staat. Tot 2024 alleszins, vanaf toen is het per 8 groepen 1x 30mA automaat maar dat geldt enkel voor nieuwbouw, niet voor aanpassingen.
Een gewone 2p Hager 16A automaat zit trouwens gewoon op €5,87 excl btw bij mijn groothandel.

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 14:00
Ik gebruik nu al even de Bob-modbus integratie met mijn Marstek Venus E V3, lijkt voorlopig superstabiel te werken, veel beter dan het gesukkel met de CT003-meter. Het werkt zo goed dat ik nu zelfs aan het overwegen ben om een 2de batterij te kopen, maar dan vooral voor aan peak shaving te doen. Ik vraag mij alleen af of volgende wensen mogelijk zijn via de modbus-integratie:
  • Batterij 1 doet 'gewoon' aan self consumption; opladen bij overschot, ontladen ipv van het net te halen
  • Batterij 2 wordt gebruikt voor peak shaving: ik zou graag hebben dat deze op een 'basisniveau' staat van bv 60%, maar:
    • Als er overschot is mag deze batterij verder opladen tot 100%
    • Gebruikt het huis (inclusief afgifte batterij 1) meer dan 2.5 kW, gebruik dan batterij 2 om onder die 2.5 kW te blijven
    • Gebruikt het huis weer minder dan 2.5 kw, laad batterij 2 dan terug op tot 60%, zelfs als het van het net is. Zodat hij 'klaar' staat voor de volgende piek.
Eenvoudige vraag: is dit met de standaard integratie mogelijk en is dit een goede manier om het capaciteitstarief hier in Belgïe op te vangen? Nog los daarvan: capaciteitstarief wordt over een kwartier berekend, is de Bob-integratie hier slim genoeg voor dat hij niet gewoon bij elk piekje aan peak shaving gaat doen?

Alvast bedankt!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 14:16
DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor je reactie. Deze aannamen klinkt mij zeer bekent. Het is wel zo dat wij enorm hard letten op ons verbruik. We hebben in de zomer inderdaad een zwembad welke verwarmd wordt met 3kw. Deze staat nu enkel op als de zon schijnt wat de watertemperatuur natuurlijk niet ten goede komt. Hier kan ik dus meer mee schalen en de batterijen deels leegtrekken. Verder verbruiken wij ook in de zomer nogal veel wanneer er weinig opbrengst is. We koken veel en onze woning heeft op de zolder een actieve airco. (Ik kan hier geen screens plaatsen, dit raam 4mx4m in een driekhoek = 8m², staat op het westen gericht en net in de avond loopt de temperatuur fel op.) Echter weet ik nog niet wat het verbruik is omdat deze airco's pas een 2tal maanden hangen. Het leegtrekken lijkt mij dus weinig een probleem bij normaal comfortabel gebruik.

Vandaar dat een 5kWh in mijn ogen zo nutteloos is. Onze hogedruk-stoomoven heeft al een vermogen van 7kw en staat 's avonds iedere avond een kwartiertje te draaien.

Op zich interesseert mij het effectief terugverdienen niet echt. Ik wil gewoon meer gemoedsrust in ons verbruik zodat we niet zo afhankelijk zijn van de grillen. Het constant opletten dat je per ongeluk geen drie machines opzet en weer een piek trekt. Wij betalen per jaar al 500 euro aan piektarieven. Dat kan toch een 160 euro lager als wij ons gemiddelde met 2kWp kunnen verlagen.
We lossen het hier anders op. We letten nauwelijks op ons verbruik, maar laten dat over aan de sturing. Bepaalde grootverbruikers worden automatisch aangestuurd zodat ze niet tegelijk zoveel gaan vebruiken dat we aan onze piek komen. Hierdoor wordt het verbruik meer gespreid en houden we de kwartierpiek onder controle (4,4kW in januari, 4,2kW in februari en 3,2kW in maart). In december toen de meter geplaatst werd, hadden we binnen de 2 dagen een piek van 8,24kW, want de P1 poort was nog niet actief.
Om je een idee te geven, dit is een woning van 1960, volledig verwarmd met warmtepompen (L/L), zonnepanelen en een elektrische auto. Op één dag in januari zaten we zelfs met een gemiddeld verbruik over 24u van 3,5kW, zonder de kwartierpiek te laten ontsporen.

Het enige waar we soms zelf een beetje op letten is het tijdstip waarop we beginnen te koken met grote verbruikers, zoals de frietketel en oven. Die midden in het kwartier aanzetten, zorgt ervoor dat de grote verbruikspiek die bij het initiële opwarmen hoort verspreid wordt over 2 opeenvolgende kwartieren.

Voor dat dakraam zou je eventueel kunnen kijken of zonwerende folie een oplossing is. Van de andere kant, die opwarming daar heb je enkel last van wanneer de zon schijnt, en dan produceert je PV meer dan genoeg om de airco te laten draaien.

Die stoomoven van je, die zal hoogstwaarschijnlijk geen kwartier op vol vermogen staan te draaien. Het zou me verbazen als die langer dan een paar minuten 7kW trekt, om daarna slechts beperkt bij te verwarmen. Een hogedruk stoomoven is immers efficiënt omdat de hitte nauwelijks ontsnapt in vergelijking met een gewone kookpot.
Als je dan oplet dat je wasmachine, droogkast en vaatwasser niet staan te draaien tijdens het koken, dan zou die piek toch aardig moeten meevallen.

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 12:53
Sinds ik de CT-03 heb heeft die nog nooit gewerkt. Heeft een jaar lang perfect gewerkt met de HomeWizard P1 maar de laatste weken loop ik er tegen aan dat ie om de haverklap de verbinding kwijt is en ook niet meer kan connecten. Soms vindt ie hem maar wil ik hem configureren en gaat het mis. Ondertussen is wel de firmware van de HW P1 naar 6.0305 gegaan. Weet niet of dat wat is. Wel recentelijk nieuwe router want oude Fritzbox had het begeven. De P1-meter heeft hetzelfde vaste ip-adres als voorheen. De p1-meter bevindt zich op 2 meter afstand van de Marstek. En in de HW-app zie ik dat wifi-signaal van de p1-meter 100% is. Vanmiddag na uitval hielp het om de batterij helemaal uit en vervolgens weer aan te zetten, maar dit is natuurlijk ook niet een handige oplossing.
Ik ben een beetje lost want het is nu een drama.

Update: tijden bezig, mekkert ie dat ie niet kan connecten. Ga ik terug en zie ik dat ie 'gewoon' (weer) verbonden is. Stond ook ff niet naast de batterij dus kon ik natuurlijk ook niet zien dat ie aan het ontladen was. Nou ja, blijft vreemd fenomeen.

[ Voor 13% gewijzigd door DikkieDick op 15-03-2026 23:07 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 14:16
Mee_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:23:
Ik gebruik nu al even de Bob-modbus integratie met mijn Marstek Venus E V3, lijkt voorlopig superstabiel te werken, veel beter dan het gesukkel met de CT003-meter. Het werkt zo goed dat ik nu zelfs aan het overwegen ben om een 2de batterij te kopen, maar dan vooral voor aan peak shaving te doen. Ik vraag mij alleen af of volgende wensen mogelijk zijn via de modbus-integratie:
  • Batterij 1 doet 'gewoon' aan self consumption; opladen bij overschot, ontladen ipv van het net te halen
  • Batterij 2 wordt gebruikt voor peak shaving: ik zou graag hebben dat deze op een 'basisniveau' staat van bv 60%, maar:
    • Als er overschot is mag deze batterij verder opladen tot 100%
    • Gebruikt het huis (inclusief afgifte batterij 1) meer dan 2.5 kW, gebruik dan batterij 2 om onder die 2.5 kW te blijven
    • Gebruikt het huis weer minder dan 2.5 kw, laad batterij 2 dan terug op tot 60%, zelfs als het van het net is. Zodat hij 'klaar' staat voor de volgende piek.
Eenvoudige vraag: is dit met de standaard integratie mogelijk en is dit een goede manier om het capaciteitstarief hier in Belgïe op te vangen? Nog los daarvan: capaciteitstarief wordt over een kwartier berekend, is de Bob-integratie hier slim genoeg voor dat hij niet gewoon bij elk piekje aan peak shaving gaat doen?

Alvast bedankt!
De sturing van bob gaat elk piekje dat boven je ingestelde waarde komt proberen te compenseren, net zoals ongeveer alle peak shaving implementaties die ik al gezien heb. Daarom heb ik mijn eigen sturing gemaakt, ook met 2 batterijen.
GORby in "Capaciteitstarief beperken met Marstek batterij(en)."

1 batterij draait primair NOM, met een beperkte buffer onderaan voor peak shaving, terwijl de andere een grotere peak shaving buffer aanhoudt. Deze tweede gedraagt zich kort samengevat als volgt:
- peak shaving via NOM instelling op batterij met een virtuele p1 meter met een variabele offset
- wanneer de batterij te laag gaat, terug een beetje bijladen zodra er ruimte is
- overdag bij zon overschot PV opslaan, met ontlaadsnelheid begrensd tot 0W.

Het zou waarschijnlijk mogelijk moeten zijn om mijn implementatie te combineren met die van Bob, zodat je die code NOM laat doen met een offset, zodat die ook niet meer onmiddellijk gaat compenseren boven de limiet, maar naar de kwartierwaarde gaat begrenzen.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DikkieDick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:54:
Sinds ik de CT-03 heb heeft die nog nooit gewerkt. Heeft een jaar lang perfect gewerkt met de HomeWizard P1 maar de laatste weken loop ik er tegen aan dat ie om de haverklap de verbinding kwijt is en ook niet meer kan connecten. Soms vindt ie hem maar wil ik hem configureren en gaat het mis. Ondertussen is wel de firmware van de HW P1 naar 6.0305 gegaan. Weet niet of dat wat is. Wel recentelijk nieuwe router want oude Fritzbox had het begeven. De P1-meter heeft hetzelfde vaste ip-adres als voorheen. De p1-meter bevindt zich op 2 meter afstand van de Marstek. En in de HW-app zie ik dat wifi-signaal van de p1-meter 100% is. Vanmiddag na uitval hielp het om de batterij helemaal uit en vervolgens weer aan te zetten, maar dit is natuurlijk ook niet een handige oplossing.
Ik ben een beetje lost want het is nu een drama.

Update: tijden bezig, mekkert ie dat ie niet kan connecten. Ga ik terug en zie ik dat ie 'gewoon' (weer) verbonden is. Stond ook ff niet naast de batterij dus kon ik natuurlijk ook niet zien dat ie aan het ontladen was. Nou ja, blijft vreemd fenomeen.
Ik heb ook de HWP1 ik merk sinds de laatste updates problemen met de verbinding met de SmartEVSE, de Marstek lijkt er minder wakker van te liggen, maar het werkt minder lekker sinds de update van de HWP1.

• Maikie18
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Je mag toch meer dan 4 of 5 groepen achter 1 aardlek zetten of is dat in Nederland anders geregeld?
In BE is het alleszins gangbaar dat er 1x 300mA en 1x 30mA aan het begin van de installatie staat. Tot 2024 alleszins, vanaf toen is het per 8 groepen 1x 30mA automaat maar dat geldt enkel voor nieuwbouw, niet voor aanpassingen.
Een gewone 2p Hager 16A automaat zit trouwens gewoon op €5,87 excl btw bij mijn groothandel.
Dat is in BE dan anders ja. Volgens de huidige NEN 1010-normen mogen er maximaal 4 groepen achter één aardlekschakelaar (30mA) worden geplaatst.

Nog mensen waarbij support via App moeizaam verloopt? Heb de indruk als je binnen 48u nog geen antwoord hebt gehad je mag vergeten dat je ticket nog gelezen wordt (heb er ondertussen al meerdere die enkele weken open staan).

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 16-03-2026 07:03 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-04 10:18

Perkouw

Moderator General Chat
@Avenger 2.0 tijdje stil geweest aan deze kant, maar onlangs dus weer reactie gehad. Niet gewoon gevalletje Chinees Nieuwjaar waar je last van hebt gehad? Toen is het bij iedereen radio stilte geweest. :)

-----
Update aan deze kant. Gisteren was het lange tijd drama. Dus 146 update is gepusht plots zie ik nieuwe issues:

- Gisteren CT die bij élke accu wegvalt en wegblijft tot meerdere keren. Voorheen had ik dit issue niet.
- In de app toont maar één accu online, ze hebben allemaal verbinding, maar komen niet meer 'op' in de app.

Dat gezegd hebbende. Na de CT003 meerdere keren uit/aan gezet te hebben gisteren lijkt het voor nu te werken. We blijven het uiteraard monitoren. :+

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-04 16:30
DukeBox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Toch heb ik sinds ik de CT002 gebruik vergelijkbare grafieken van de HW en MT bij NoM. Met een kleine offset die ik heb toegepast zelfs 0 teruglevering meer.
Ah want HW is een "perfectie" :)
Al die meters hebben fouten marge ... en hoe dichter je naar de 0 fouten gaat hoe duurder de systemen worden ...

PS: de oplossing om echt NoM te gaan is gewoon off grid te gaan ... en denk niet dat de MT daarvoor de best aangeraden oplossing is ...

Wat ik veel interessanter vindt - gisteren een zonnige dag hier. Thuis de was en de plas gedaan, geekookt, auto geladen, ... of een totaal van 43,68 kWh verbruik - waarvan 35,77kWh rechtstreeks van de ZP ...
Injectie op net slechts 0,92 kWh ...

Deze dag zou zonder ZP en zonder batterij me 13 euro kosten - nu slechts 2,2 € ... of een besparing van >10 € ...
Zonder batterij zou me dit rond de 5,5 € kosten ... als ik de mooie lad en ontlaadcurves in rekening breng van de batterij ... Dat is een knappe 3 € op 1 dag voordeel gemaakt door de batterij ...

Over de accuraatheid - door de batterij heb ik 97,49% van de ZP energie gebruikt - en dus ook de NoM zou hoog gehouden ... dat is voor mij voldoende hoor ...

[ Voor 39% gewijzigd door vifra op 16-03-2026 08:16 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

Volgens mij zijn veel van die issues gelegen aan de (instabiele) cloud verbinding. Hier werkt v148 op Venus E v2 en C eigenlijk redelijk stabiel. Enigste wat ik nog zou willen is dat bij meerdere batterijen niet ééntje aan 50W ofzo laad of ontlaad. Maar gezien dat in de CT003 dient te gebeuren en hier nog nooit nieuwe features heb voor zien bijkomen vrees ik daar eerlijk gezegd voor. Via modbus misschien zelf wat sturing programmeren om dit te bekomen (bv eerst 1 batterij laden tot 90% (of ontladen tot 15%) en dan de andere pas inschakelen).

• Tommie12
DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Je eigen PV verbruik is dus amper 40%.

Ik zat in 2024 in dezelfde situatie als jij voor ik de batterijen installeerde. Tussen de 10.000 en 11.000 kwh PV opwek per jaar en 40% eigen gebruik. We hebben ook tussen de 11.000 en 12.000 kwh nodig per jaar. Door de 3 Venus E's heb ik dit eigen gebruik kunnen opkrikken tot bijna 80%. Begrijp nog steeds niet waarom jij die stap niet zet, zo jammer van 6000 kwh te injecteren en 7000 kwh aan te kopen. En dat gaat niet enkel over het financiële vind ik dan.
Ja, bij mij gaat het puur over het financiele. Ik ga echt geen batterij kopen die zich pas op 15 jaar terugverdient. Dan steek ik mijn geld liever in aandelen. De derde batterij gaat die injectie ook maar 100-200 kWh naar beneden trekken.

Maar zelfs met 3 batterijen kan ik dat massieve overschot in de zomer niet naar de winter verplaatsen.
Er zijn zomerdagen waarop ik 50 kWh injecteer. Dat levert amper iets op, maar door de grote installatie heb ik er wel nog iets aan tot in November.

• vifra
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:16:
[...]

Ja, bij mij gaat het puur over het financiele. Ik ga echt geen batterij kopen die zich pas op 15 jaar terugverdient. Dan steek ik mijn geld liever in aandelen. De derde batterij gaat die injectie ook maar 100-200 kWh naar beneden trekken.

Maar zelfs met 3 batterijen kan ik dat massieve overschot in de zomer niet naar de winter verplaatsen.
Er zijn zomerdagen waarop ik 50 kWh injecteer. Dat levert amper iets op, maar door de grote installatie heb ik er wel nog iets aan tot in November.
Correcte redenering als je ZP hebt ... batterij dien je te schalen op uw vooral nachtverbruik ... gezien je die normaal gezien de dag daarna terug oplaad ...
De rotatie dien je in 24 uur schaal te bekijken ...

En dit is dan het tweede stuk - ook ZP dien je dus te schalen volgens verbruik. Oversized installaties worden met de nieuwe regels eigenlijk bestraft ... en dat zowel in NL (binennkort) als in BE (die hebben dat al een tijdje voor)

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 16-03-2026 08:21 ]

• S2S

S2S

vifra schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Correcte redenering als je ZP hebt ... batterij dien je te schalen op uw vooral nachtverbruik ... gezien je die normaal gezien de dag daarna terug oplaad ...
De rotatie dien je in 24 uur schaal te bekijken ...

En dit is dan het tweede stuk - ook ZP dien je dus te schalen volgens verbruik. Oversized installaties worden met de nieuwe regels eigenlijk bestraft ... en dat zowel in NL (binennkort) als in BE (die hebben dat al een tijdje voor)
Die oversized installaties bestraffen heb ik geen problemen mee, die waren alleen maar uit op geld verdienen . Persoonlijk ken ik er wel een paar. 20 stuks nodig hebben maar er 80 neerleggen. Dat verdiende zo lekker. Ja netwerk belasten … maar je hebt ze er altijd tussen zitten ..

Ik heb de mijne gedimensioneerd 5 jaar geleden op de groei van het gezin en gebruik in de toekomst , ik kwam op 12 uit.

• vifra
S2S schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Die oversized installaties bestraffen heb ik geen problemen mee, die waren alleen maar uit op geld verdienen . Persoonlijk ken ik er wel een paar. 20 stuks nodig hebben maar er 80 neerleggen. Dat verdiende zo lekker. Ja netwerk belasten … maar je hebt ze er altijd tussen zitten ..

Ik heb de mijne gedimensioneerd 5 jaar geleden op de groei van het gezin en gebruik in de toekomst , ik kwam op 12 uit.
tjah ... geld verdienen of niet ... die hebben aangekocht binnen een kader die toen bestond en nu afgepakt wordt. Wie dien je dan te bestraffen ? de koper ? Echt ?

• Tommie12
S2S schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Leg me eens uit waarom het netwerk dan extra belast wordt?
En hoe ik bestraft word ik me niet duidelijk.
Mijn eerste installatie dateert van 2010, en toen werd ik nog dik verwend met GSC.
De tweede heb ik bijgelegd in 2022. Dat jaar kreeg ik in September nog 50ct voor elke teruggeleverde kWh.
Nu is dat 6ct, dat is geen vetpot, maar redelijk. Vorig jaar in de zomer was het 3ct, nagenoeg verwaarloosbaar.

Waarom zouden huiseigenaren hun dak niet vol mogen leggen terwijl er stukken grond vol gelegd worden....

Een paar km verder wordt een batterijenpark van 800 MWh geplaatst (op de site van een oude gascentrale), en zo komen er nog. Net daardoor gaat het verschil tussen afname en injectie kleiner worden. Als die thuis batterijen gaan daarmee moeten concurreren, en het belangrijkste verschil wordt dan de taksen en distributiekosten die je kan vermijden als je je eigen PV energie gebruikt.
Daarom ben ik kritisch voor oversized installaties.
En ja, ik kan een batterij makkelijk betalen, maar wil zeker zijn dat het ook wat oplevert.

• DukeBox
vifra schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:08:
Ah want HW is een "perfectie" :)
Zeker niet, maar wel een maatstaf van wat je voor dergelijke prijzen zou mogen verwachten.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:41:
[...]

En ja, ik kan een batterij makkelijk betalen, maar wil zeker zijn dat het ook wat oplevert.
Hier zit de kern van het vraagstuk: wat levert het me op?
Want wat je ook doet alles wordt gestuurd/bestuurd over de as van belastingopbrengsten.
Tis niet gezegd dat meer belastingopbrengsten bijdraagt aan een betere samenleving. De sterfhuisconstructie rondom eigen energievoorziening is daar een voorbeeld van. Hoewel ik me ook realiseer dat wat je ook doet - er zullen altijd energievoorzieningen nodig zijn die alle huishoudens kunnen voorzien.

makes it run like clockwork

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-04 14:55

3raser

⚜️ Premium member

Afgelopen weekend is de led-verlichting op mijn Venus E3 tot twee maal toe vanzelf weer aan gegaan terwijl ik dit had uitgeschakeld. Geen ramp natuurlijk maar ik vraag me af hoe wat dit veroorzaakt.

• Tommie12
Airw0lf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Hier zit de kern van het vraagstuk: wat levert het me op?
Want wat je ook doet alles wordt gestuurd/bestuurd over de as van belastingopbrengsten.
Tis niet gezegd dat meer belastingopbrengsten bijdraagt aan een betere samenleving. De sterfhuisconstructie rondom eigen energievoorziening is daar een voorbeeld van. Hoewel ik me ook realiseer dat wat je ook doet - er zullen altijd energievoorzieningen nodig zijn die alle huishoudens kunnen voorzien.
Je bevestigt mijn punt.
Ik investeer alleen als ik het goed begrijp en het snel iets oplevert.
Mijn tweede set panelen verdiende vlot terug omdat de terugleververgoeding zo hoog lag, maar we wisten allemaal dat dit niet ging blijven duren. Dat het daarna inzakte tot 3ct was een bummer, maar geen ramp.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
3raser schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:00:
Afgelopen weekend is de led-verlichting op mijn Venus E3 tot twee maal toe vanzelf weer aan gegaan terwijl ik dit had uitgeschakeld. Geen ramp natuurlijk maar ik vraag me af hoe wat dit veroorzaakt.
Mijn 0,500 Euro: dan is er vanuit Marstek een nieuwe "template"-versie aan instellingen uitgerold. En daarin is deze instelling niet meegenomen - anders dan de fabrieksinstelling. Ik heb hetzelfde een paar keer gezien bij de instelling backup power.

makes it run like clockwork

DSSW schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Alle stekkers eruit en 20 seconden aan een stuk de aan/uit knop ingedrukt houden al eens geprobeerd?
Meer dan 4 uur alle stekkers uit en uitgeschakeld laten kan je ook nog eens proberen, in één van mijn feedback reacties hebben ze mij eens gezegd dat hij dan in een soort tranport modus komt te staan.
Dat was de gouden tip. Ze werkt weer 😅.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-03 16:26
Ik heb de accu nu 3 dagen, en hoopte dat de AI-modus nog patronen moest leren, want er zaten wel hele bijzondere keuzes tussen. Vannacht nog, laden bij 12,7ct en een uur later weer ontladen bij 13,3ct. Lekker dan. Maar ik heb dit topic terug zitten lezen en zie dat ik geen verbetering hoef te verwachten.

Dus voor nu maar op NOM en in de gaten houden wat nieuwe updates gaan doen. Zelf aan de slag via de modbus is nog een brug te ver nu helaas, maar ik houd me aanbevolen voor tips.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:22
T-!-M schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:39:
Ik heb de accu nu 3 dagen, en hoopte dat de AI-modus nog patronen moest leren, want er zaten wel hele bijzondere keuzes tussen. Vannacht nog, laden bij 12,7ct en een uur later weer ontladen bij 13,3ct. Lekker dan. Maar ik heb dit topic terug zitten lezen en zie dat ik geen verbetering hoef te verwachten.

Dus voor nu maar op NOM en in de gaten houden wat nieuwe updates gaan doen. Zelf aan de slag via de modbus is nog een brug te ver nu helaas, maar ik houd me aanbevolen voor tips.
Hij staat bij mij ook op volledig manuele stand. De AI is nog verre van perfect (zo lang hij niet rekening houdt met verlies en ingekochte prijs van de opgeslagen kWh's).
Ik merk wel dat ik een 4e optie mis in de Manual mode naast Opladen/Ontladen/NOM, namelijk Opladen op overschot. Ik wil namelijk niet NOM draaien als ik tijdens zonnige en goedkope periodes al mijn apparaten in die periode laat werken. Ik wil dan dat de accu alleen de stroom oppakt die dreigt naar het net te gaan, maar beter in de accu in het huis kan blijven om op een later (duurder) tijdstip gebruikt te worden.

Wellicht maar eens een feedbackje aan wagen zoals bij de NOM functie op de Manual Mode.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• DukeBox
T-!-M schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:39:
Ik heb de accu nu 3 dagen, en hoopte dat de AI-modus nog patronen moest leren,
[..]
maar ik houd me aanbevolen voor tips.
tip: Geen AI gebruiken ;)

• S2S

S2S

Gewoon op zelf geïnitieerd zetten. De rest is lood om oud ijzer.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Zojuist op m'n Android toestel een update van de Marstek-app ontvangen. 'k Heb um zelf op Engels staan, dus weet niet of de vertaling al beter is. Verschillen die me opvallen is dat je z'n IP-adres nu onder instellingen kan zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Da_AgDtvgMorqcH5kY_cUp4w4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yap3Q4va1LRNSNNb61I2QE3X.jpg?f=fotoalbum_large

In de dagelijkse statistiek doen ze, volgens mij, een poging iets van (piek? max?) SOC (GRID?) verbruik / teruglevering te laten zien. Maar volgens mij werkt dit nog niet jofel. -edit- Dat is dus het percentage van accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSRy_oKFQu5-1TLpgG2zbRDAAP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyhODQG11YPiEbFnizrewitj.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, in lever wel zo'n 1600watt terug als de zon schijnt en de accu vol zit, maar niet 's nachts. Of ik moet de bedoeling van die statistiek verkeerd opvatten....
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:02:
Zojuist op m'n Android toestel een update van de Marstek-app ontvangen. 'k Heb um zelf op Engels staan, dus weet niet of de vertaling al beter is. Verschillen die me opvallen is dat je z'n IP-adres nu onder instellingen kan zien.[Afbeelding]

In de dagelijkse statistiek doen ze, volgens mij, een poging iets van (max?) SOC (GRID?) verbruik / teruglevering te laten zien. Maar volgens mij werkt dit nog niet jofel.

[Afbeelding]

Ja, in lever wel zo'n 1600watt terug als de zon schijnt en de accu vol zit, maar niet 's nachts. Of ik moet de bedoeling van die statistiek verkeerd opvatten....
Rode grafiek is het afgifte vermogen.
Licht blauw is het laadvermogen.
Klopt toch met jouw grafiek? Jouw batterijen hebben deze nacht ontladen en sedert vanmorgen terug aan het opladen

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-03-2026 14:14 ]

• Chris.nl
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Rode grafiek is het afgifte vermogen.
Licht blauw is het laadvermogen
Ja, die kende ik al... Maar de blauwe grafiek had ik nog niet eerder gezien bij de Marstek Venus E v3

-edit op je reactie edit-

Ja, ik begrijp hoe m'n Marstek ontlaad en oplaad tijdens NOM. Dat werkt prima 👍

[ Voor 16% gewijzigd door Chris.nl op 16-03-2026 14:18 ]

Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Ja, die kende ik al... Maar de blauwe grafiek had ik nog niet eerder gezien bij de Marstek Venus E v3
Dat is gewoon de soc grafiek, en geen 1600w teruggave.

• Chris.nl
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Dat is gewoon de soc grafiek, en geen 1600w teruggave.
Ok, excuus voor mijn onwetendheid. Maar wat is de soc grafiek in Jip en Janneke taal, en waarom zou die rond de 1600 moeten staan?

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:44
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Ok, excuus voor mijn onwetendheid. Maar wat is de soc grafiek in Jip en Janneke taal, en waarom zou die rond de 1600 moeten staan?
Schaal van soc staat rechts. in %

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• tweeek
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Misschien het van de andere kant bekijken.

• Chris.nl
  • Niet online
dannyro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:18:
[...]

Schaal van soc staat rechts. in %
Ooooo dom... Daarmee wordt het accupercentage bedoeld... Check ✅

Nou ja, leuk om die grafiek erbij te hebben.

• Chris.nl
  • Niet online
Hans C schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:54:
[Afbeelding] De laatste 2 weken zie ik geen data bij het openen van de app. Als ik op een batterij druk en een half minuutje wacht komt de data beschikbaar, zoals hier bij batterij 2. Heb een paar paginas teruggescrolled, maar ben ik de enige? Cache van de app legen heeft niet geholpen.
Lijkt gefixt met laatste update van de app. Hij lijkt het overzicht na enkele seconden zelfs te updaten (zonder pulldown actie).

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-04 18:50

HeroS

SmartHome Nerd

Inmiddels een paar weken verder maar problemen welke ik heb zijn nog niet opgelost. Hij wil gewoon soms niet op NOM. Mij totaal onduidelijk wat nu precies het probleem is....
- Heeft verbinding met de P1 (Marstek) zie waardes binnenkomen zowel via de "CT van de batterij" als via de meter zelf. Update ook goed.
- Fase scan is ook afgerond (3 fases)
- WiFi ontvangst is prima op order
- Heb om een nieuwe firmware gevraagd, draai nu op 1.47.3 en de nieuwste communicatiemodule
- Van de week nieuw internet gehad dus ook nieuw modem/router. Oude setup was 15 jaar oud kan me voorstellen dat niet meer werkt.
- Als ik hem via de API aanstuur reageert hij vrijwel direct op (ont)laden behalve op NOM/auto
- Handmatig via de APP naar NOM werkt ook niet altijd. Soms even naar USP/handmatig en dan terug naar NOM start de NOM wel op (maar vaak ook niet).
- Gaat soms willekeurig laden terwijl hij op handmatig staat, zie zelfs dat hij hem op UPS zet...why?
- Tijdje ook zonder API verbinding gedraaid om uit te sluiten dat daar wat gebeurd. Maar lost niks op
- Batterij percentage is soms all over de place. Zie hem dan van 10% naar 40% schieten in enkele minuten.

Kan niet tot een andere conclusie komen dat dit product gewoon zeer slecht werkt. Ervaren andere gebruikers dit ook?

[ Voor 4% gewijzigd door HeroS op 16-03-2026 15:03 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Hans C
  • Laatst online: 29-03 16:19
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Lijkt gefixt met laatste update van de app. Hij lijkt het overzicht na enkele seconden zelfs te updaten (zonder pulldown actie).
Inderdaad. Nieuwe update van vandaag lost dat probleem op.

• Hans C
  • Laatst online: 29-03 16:19
HeroS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:02:
Inmiddels een paar weken verder maar problemen welke ik heb zijn nog niet opgelost. Hij wil gewoon soms niet op NOM. Mij totaal onduidelijk wat nu precies het probleem is....
- Heeft verbinding met de P1 (Marstek) zie waardes binnenkomen zowel via de "CT van de batterij" als via de meter zelf. Update ook goed.
- Fase scan is ook afgerond (3 fases)
- WiFi ontvangst is prima op order
- Heb om een nieuwe firmware gevraagd, draai nu op 1.47.3 en de nieuwste communicatiemodule
- Van de week nieuw internet gehad dus ook nieuw modem/router. Oude setup was 15 jaar oud kan me voorstellen dat niet meer werkt.
- Als ik hem via de API aanstuur reageert hij vrijwel direct op (ont)laden behalve op NOM/auto
- Handmatig via de APP naar NOM werkt ook niet altijd. Soms even naar USP/handmatig en dan terug naar NOM start de NOM wel op (maar vaak ook niet).
- Gaat soms willekeurig laden terwijl hij op handmatig staat, zie zelfs dat hij hem op UPS zet...why?
- Tijdje ook zonder API verbinding gedraaid om uit te sluiten dat daar wat gebeurd. Maar lost niks op
- Batterij percentage is soms all over de place. Zie hem dan van 10% naar 40% schieten in enkele minuten.

Kan niet tot een andere conclusie komen dat dit product gewoon zeer slecht werkt. Ervaren andere gebruikers dit ook?
Vandaag is een nieuwe update van de app gekomen (via Android dan tenminste). Bij mij werden een aantal van de problemen die je noemt daarmee opgelost.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:05
Ik heb in het begin wat problemen gehad en dat bleek met de draadloze verbinding met de batterij te maken te hebben. Ondanks het feit dat de router zich in dezelfde ruimte bevond maakte de batterij schijnbaar (slechte) verbinding met de access point, 2 kamers verder. De auto diagnose gaf telkens een foutmelding en de batterij bleef op standy. De witte leds (CT, WIFI) bleven mooi branden, maar de verbinding was gewoon slecht.

CT003 was wél met de router verbonden via het 2.4 GHz SSID. Blijkbaar heeft de batterij problemen met WPA2/WPA3 verbindingen. Ik heb dan een dedicated IOT (2.4, WPA2) opgezet en deze verbinding doet het al enkele dagen goed. Als ik opnieuw problemen ervaar, dan hang ik er een kabel aan.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-04 18:50

HeroS

SmartHome Nerd

Yeshua schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:33:
[...]

Ik heb in het begin wat problemen gehad en dat bleek met de draadloze verbinding met de batterij te maken te hebben. Ondanks het feit dat de router zich in dezelfde ruimte bevond maakte de batterij schijnbaar (slechte) verbinding met de access point, 2 kamers verder. De auto diagnose gaf telkens een foutmelding en de batterij bleef op standy. De witte leds (CT, WIFI) bleven mooi branden, maar de verbinding was gewoon slecht.

CT003 was wél met de router verbinden via het 2.4 GHz SSID. Blijkbaar heeft de batterij problemen met WPA2/WPA3 verbindingen. Ik heb dan een dedicated IOT (2.4, WPA2) opgezet en deze verbinding doet het al enkele dagen goed. Als ik opnieuw problemen ervaar, dan hang ik er een kabel aan.
Bedankt voor de info. Heb ook de neiging om er een utp kabel in te prikken. Maar dit product wordt als plug and play verkocht dus dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Chris.nl
  • Niet online
HeroS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:02:
Dit punt geeft me (vooral) de indruk dat er hardwarematig iets niet goed gaat met jou model.

Ja, hij kan socdrift hebben als ie niet regelmatig de 100% aantikt. Maar als dit wél het geval is en het percentage blijft 'all over the place' sprongen maken, dan heb je misschien te maken met een brakke chip of accucel.

Als zelfs smooth percentageverloop niet lukt, dan is het misschien verstandig aan de hand van dat issue het proces van een garantieclaim aan te gaan.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-04 10:56
HeroS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
[...]
Bedankt voor de info. Heb ook de neiging om er een utp kabel in te prikken. Maar dit product wordt als plug and play verkocht dus dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Is ook plug en play.
De meeste problemen hier zijn toch vaak veroorzaakt door de gebruiker. Bijvoorbeeld alle kabels los bij update installeren, alleen 2.4Ghz, geen raare tekens in wachtwoorden.
Heel vaak ligt het toch aan het netwerk, dedicated, IOT of wat dan ook.
Ik heb ook wat issues gehad recentelijk na de v158 update maar het draait nu weer prima.
En daarvoor 1 jaar prima met P1 van HW.
De CT kreeg ik niet aan de praat met mijn DSM. Werd toen ook erkend.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:17
Is zowel laad- als ontlaadvermogen arbitrair in te stellen bij de Marstek (E)? Via modbus/HA?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 363 ... 379 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.