DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor je reactie. Deze aannamen klinkt mij zeer bekent. Het is wel zo dat wij enorm hard letten op ons verbruik. We hebben in de zomer inderdaad een zwembad welke verwarmd wordt met 3kw. Deze staat nu enkel op als de zon schijnt wat de watertemperatuur natuurlijk niet ten goede komt. Hier kan ik dus meer mee schalen en de batterijen deels leegtrekken. Verder verbruiken wij ook in de zomer nogal veel wanneer er weinig opbrengst is. We koken veel en onze woning heeft op de zolder een actieve airco. (Ik kan hier geen screens plaatsen, dit raam 4mx4m in een driekhoek = 8m², staat op het westen gericht en net in de avond loopt de temperatuur fel op.) Echter weet ik nog niet wat het verbruik is omdat deze airco's pas een 2tal maanden hangen. Het leegtrekken lijkt mij dus weinig een probleem bij normaal comfortabel gebruik.

Vandaar dat een 5kWh in mijn ogen zo nutteloos is. Onze hogedruk-stoomoven heeft al een vermogen van 7kw en staat 's avonds iedere avond een kwartiertje te draaien.

Op zich interesseert mij het effectief terugverdienen niet echt. Ik wil gewoon meer gemoedsrust in ons verbruik zodat we niet zo afhankelijk zijn van de grillen. Het constant opletten dat je per ongeluk geen drie machines opzet en weer een piek trekt. Wij betalen per jaar al 500 euro aan piektarieven. Dat kan toch een 160 euro lager als wij ons gemiddelde met 2kWp kunnen verlagen.
De Marstek is, naast eigenverbruik van PV, ook perfect om in België het piektarief te verlagen. Na een klein jaar de MT's te gebruiken weet ik dat als geen ander.
Hou er wel rekening mee dat dit je niet lukt van +/- okt/nov tem feb/mrt.
De facturatiepiek word in elk geval gemeten over de gemiddelde maandpiek van de laatste 12 maanden.
Mijn facturatiepiek was in februari 2025 7,6kW en was in februari 2026 4,3kW.
In mijn dagelijkse gewoontes en gebruiken heb ik doorheen het jaar niets veranderd dus dit is het effect van de MT's.
Aangezien je schrijft dat je jaarlijk 500euro aan piektarief betaald vermoed ik dat jouw facturatiepiek rond de 8kW ligt? Daar zal de MT inderdaad een gunstig effect in kunnen betekenen maar hou dan wel in het achterhoofd dat je dit niet op 1,2,3 kunt verminderen net omwille van een jaargemiddelde in de berekening bij Fluvius.
160 euro besparen door je piek met 2kW te verminderen is trouwens tamelijk positief bekeken. Dit zal eerder ergens rond de 100 euro liggen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Tommie12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Er zijn een paar simulatoren wat terugverdientijd betreft, zoek er maar eens een die werkt op basis van je kwartierdata die je bij Fluvius kan vinden. Ik heb nog wat meer panelen, en verbruik meer electriciteit, en de derde batterij krijg ik gewoon niet terugverdiend. (Ook België)

Elke andere batterij is gewoon te duur, en de Marstek betaalt zich net terug met genoeg verbruik op 5-6 jaar als je het houdt bij 2 stuks.
Je batterij in de zomer gaan leegtrekken met je zwembad is niet echt zinvol, dan kan je beter overdag wat meer verbruiken direct van de zon. Je verliest ook 20-25% in een cyclus.
WP voor het zwembad inzetten?
Mg4gebruiker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Zo zie ik het ook. In feite heb je met 2 batterijen in de zomer genoeg want dan dek je ook het nachtverbruik af. In de winter mag je hopen dat je een tweede vol krijgt (tenzij je een dynamisch contract hebt en de prijsverschillen groot genoeg zijn). Drie batterijen gaan wat toevoegen als de zonnepanelen wat meer (in het voorjaar) of nog genoeg (najaar) opbrengen, maar je wel al de verwarming nodig hebt.
Bij mij zijn dat de tussenmaanden februari (deels), maart en april, plus september (deels/soms), oktober en november.
Ik heb aan twee stuks genoeg maar mijn woning is niet te vergelijken met die van jou.
Eventueel wil ik, om teruglevering te voorkomen mijn solardedge omvormer via modbus gaan aansturen. Ik vraag mij wel af of dit zin heeft want in het najaar ga ik vrijwel zeker over naar een dynamisch contract.

Edit: ik zie nu je toelichting en dat verandert de boel.
Ik heb dynamisch contract geprobeerd in België met 3 batterijen in november en december. Is niet interessant omdat de prijsverschillen in de winter te klein zijn. Je verliest 25% met laden/ontladen en het piektarief ging omhoog omdat 3 batterijen tegelijkertijd gaan laden.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:51:
[...]

Mijn V1 krijg ik niet meer aan de praat en het kost veel moeite om MT dat aan het verstans te brengen. Ze is of line en krijg er geen BT verbinding meer mee. Zie ze wel nog staan in de add device page .
Alle stekkers eruit en 20 seconden aan een stuk de aan/uit knop ingedrukt houden al eens geprobeerd?
Meer dan 4 uur alle stekkers uit en uitgeschakeld laten kan je ook nog eens proberen, in één van mijn feedback reacties hebben ze mij eens gezegd dat hij dan in een soort tranport modus komt te staan.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Arjan A

Cenosillicafoob

De zon schijnt vrolijk, de panelen brengen duizenden watts naar binnen en wat doen mijn batterijen? Standby op 0. Ik krijg ze met geen mogelijkheid op NoM aan de praat. Verbindingen zijn goed, CT is verbonden. Ik heb nu handmatig laden maar aangezet want dit vind ik zonde van de zonnestroom. Twee weken lang ging het goed en dit weekend ineens niet meer.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:36
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:54:
De Marstek is, naast eigenverbruik van PV, ook perfect om in België het piektarief te verlagen.
Maar kan je peak-shaving instellen op een specifiek vermogen (dus niet NOM) ?
Arjan A schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:22:
De zon schijnt vrolijk, de panelen brengen duizenden watts naar binnen en wat doen mijn batterijen? Standby op 0. Ik krijg ze met geen mogelijkheid op NoM aan de praat. Verbindingen zijn goed, CT is verbonden. Ik heb nu handmatig laden maar aangezet want dit vind ik zonde van de zonnestroom. Twee weken lang ging het goed en dit weekend ineens niet meer.
Misschien wordt het tijd voor Home Battery Control?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:14
DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:17:
Na veel zoeken en veel kWh's te zien wegvloeien, heb ik besloten om te investeren in een thuisaccu.
We hebben recent offertes ontvangen voor een SolarEdge One systeem van 10kWh en 7kw vermogen maar om hiervoor meer dan 8000 euro te betalen, dat zie ik echt niet zitten.

Met de zoektocht naar een meer betaalbaar alternatief kwam ik bij plug in batterijen uit en zienderogen worden ze beter en beter.
De Marstek Venus E 3.0 lijkt mij een zeer interessant toestel. Zeker de combinatie van veel opslag en toch wel een hoog vermogen.

Onze installatie nu:
- 28 SunPower 330wp oost - zuid - west opstelling op een 5kw 3fase SolarEdge omvormer met optimizers.
- Opbrengst: 8,1 mwh
- Eigen vebruik: 4 mwh inkoop van het net en 2 van de zonnepanelen.
- Nachtverbruik zonder warmtepomp 5 a 8 kwh (Van zonsondergang tot zonsopgang voor maand maart.)
- Daikin Altherma warmtepomp met een max. 8kw uitgaand vermogen. Continue opgenomen vermogen is weersafhankelijk. Vaak rond de 800 a 1200Watt. Vloerverwarming. Thermostaat staat overdag 1 graad hoger dan 's nachts wat voor meer verbruik zorgt op zonne-energie maar niet voor overdreven bokkensprongen.
Op de warmtepomp staat een warmwatertank van 300l.
- Daikin airco's op ieder verdiep.

Dit alles staat zoveel als mogelijk op een 3-fase aansluiting. Echter de warmtepomp en de airco's niet gezien het beperkte opgenomen vermogen.

Wat is de bedoeling:
Op termijn wil ik graag 3x een Marstek Venus E 3.0. Op iedere fase wil ik graag rechtstreeks één Marstek aansluiten op een aparte groep (L3 + N) vanuit de kast een 5G 2,5mm naar een verdeeldoos en vanuit deze 3 stopcontacten (of met Wago clips) naar de accu's.
Ik wil graag een 15kWh opslag gezien wij alles op elektriciteit doen in onze woning.
Verder is PiekShaving mooi meegenomen aangezien wij in België betalen de maximum kwartierpiek van de maand.

Mijn vraag:
Wat is jullie ervaring met 3x Marstek in deze opstelling. Is het de moeite waard om 3500 euro te betalen om zo zoveel mogelijk 0-op-de-meter te krijgen? Hoe werken deze batterijen samen? Hoe is de software van Marstek zelf?
Ik volg dit topic al een tijdje, en er moet echt even iets van mijn hart. Ik heb misschien wat naïef, drie venus3 batterijen gekocht. Elk op 1 fase, allemaal ingesteld als nul op de meter (dit heet drie fasensom in de app). Na de gebruikelijke netwerk perikelen uiteindelijk de boel werkend gekregen, althans dat denk je dan. De app loopt totaal niet mee met de werkelijkheid totdat je elke batterij opent om te zien wat er gebeurt. 9 van de 10 keer hersteld dit ook de verbinding met de C3 meter, mocht die weg zijn, maar dat weet je niet, totdat je in apps als de homey energy en de HomeWizard p1 meter ziet dat er maximaal opgewekte stroom naar het net gaat. Dan ineens worden de batterijen wel geladen, maar gek genoeg gaat dan de ene batterij, zodra die >50% is, de andere batterijen laden. Ook kan het zo maar zijn dat de batterijen na zonsondergang gaan laden?

Ik heb min of meer de zelfde casus als deze post, 23 zonnepanelen, Daikin warmtepomp, stabiel verbruik enz enz. Ik ging er van uit dat je dit soort batterijen gewoon aansluit op een stopcontact en de stroom die niet gebruik wordt in de batterij wordt geladen?

Dit batterijen verhaal lijkt toch meer rocket science, als ik zie wat de tips en tricks zijn in dit forum met het aanleggen van dedicated 2.4ghz netwerken, speciaal voor de batterijen, het gebruik van modbus, tig keer klikken op de firmware versie om alsnog een update te kunnen krijgen, en meer van dat soort dingen. Ben ik nou gek, dit kan toch niet de bedoeling zijn? :-)

Ook Marstek support is bijzonder, b.v. bij het continu falen van een update, moest ik de netwerk kabels eruit halen, daarna lukte het wel…

Wat ik iig geleerd heb van dit avontuur, en ter info voor de mensen die nog aan het oriënteren zijn:
1. Er bestaat iets als intern salderen, dus je slimme meter houdt bij wat je het net opstuurt (zonnestroom) en wat je ophaalt uit het net. De meter streept dit zelf tegen elkaar weg. Gelukkig maar, want als je zonnepanelen op fase 1 staan terug te leveren en je vraagt stroom op fase 2, dan komt dit van het net en zou dit in 2027 betekenen, na afschaffing salderen, dat je stroom teruglevert en stroom koopt. Gelukkig verrekent de meter dit zelf (naar het schijnt).
2. De batterijen moeten met een P1 meter praten om te weten of ze moeten laden of afgeven, opzich logisch, maar de verbinding met de welbekende c3 van Marstek is alles behalve stabiel en betrouwbaar. Dit is iig mijn ervaring. En ja, batterijen zijn met utp aangesloten, de c3 heeft extra usb voeding en praat alleen op 2.4ghz. Het zou schelen als je deze ook bedraad zou kunnen aansluiten in de toekomst.
3. Tussen de firmware updates moet je elke keer weer de instellingen goed zetten met het vermogen wat de batterij mag afgeven (800 versus 2500 watt)

Dank voor het lezen dan dit relaas, mochten jullie tips en of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag. :-)

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:46
Ja ik denk echt, wat een gezeik. Dit levert vooral stress op. Ik kijk de kat nog maar eens een jaar uit de boom. Volgend jaar september heb ik ze pas echt nodig maar dit is gewoon echt iets waar ik geen zin in heb. Ruim €3000 investeren en dan met geknepen billen hopen dat het werkt. Misschien zouden we eens een poll moeten houden in dit forum: bij mij werken de Marstek al maanden/jaren prima of ik heb er vooral gedoe mee.

Als dit zou gaan om een auto, zou ik echt een andere auto kopen. Helaas is er weinig betaalbare concurrentie. Wat is het toch jammer dat die salderingsregeling stopt!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Arjan A

Cenosillicafoob

Ja dat denk ik ook. Ik had al wel een ander project gevonden, maar deze ga ik ook eens bekijken. Thanks.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

r2504 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Maar kan je peak-shaving instellen op een specifiek vermogen (dus niet NOM) ?
Er is hier iemand die dat doet ja. Heeft een off-set ingesteld hiervoor. Batterij springt pas bij wanneer de stroomvraag boven de 2,5kW gaat. Ikzelf gebruik dit niet omdat ik mijn piekvermogen voldoende geremd vind met NOM te draaien en een verdere besparing op de piek voor mij niet opweegt tegen het zelfverbuik van PV stroom. Maar het kan dus wel.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

gijoe666 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Ik volg dit topic al een tijdje, en er moet echt even iets van mijn hart. Ik heb misschien wat naïef, drie venus3 batterijen gekocht. Elk op 1 fase, allemaal ingesteld als nul op de meter (dit heet drie fasensom in de app). Na de gebruikelijke netwerk perikelen uiteindelijk de boel werkend gekregen, althans dat denk je dan. De app loopt totaal niet mee met de werkelijkheid totdat je elke batterij opent om te zien wat er gebeurt. 9 van de 10 keer hersteld dit ook de verbinding met de C3 meter, mocht die weg zijn, maar dat weet je niet, totdat je in apps als de homey energy en de HomeWizard p1 meter ziet dat er maximaal opgewekte stroom naar het net gaat. Dan ineens worden de batterijen wel geladen, maar gek genoeg gaat dan de ene batterij, zodra die >50% is, de andere batterijen laden. Ook kan het zo maar zijn dat de batterijen na zonsondergang gaan laden?

Ik heb min of meer de zelfde casus als deze post, 23 zonnepanelen, Daikin warmtepomp, stabiel verbruik enz enz. Ik ging er van uit dat je dit soort batterijen gewoon aansluit op een stopcontact en de stroom die niet gebruik wordt in de batterij wordt geladen?

Dit batterijen verhaal lijkt toch meer rocket science, als ik zie wat de tips en tricks zijn in dit forum met het aanleggen van dedicated 2.4ghz netwerken, speciaal voor de batterijen, het gebruik van modbus, tig keer klikken op de firmware versie om alsnog een update te kunnen krijgen, en meer van dat soort dingen. Ben ik nou gek, dit kan toch niet de bedoeling zijn? :-)

Ook Marstek support is bijzonder, b.v. bij het continu falen van een update, moest ik de netwerk kabels eruit halen, daarna lukte het wel…

Wat ik iig geleerd heb van dit avontuur, en ter info voor de mensen die nog aan het oriënteren zijn:
1. Er bestaat iets als intern salderen, dus je slimme meter houdt bij wat je het net opstuurt (zonnestroom) en wat je ophaalt uit het net. De meter streept dit zelf tegen elkaar weg. Gelukkig maar, want als je zonnepanelen op fase 1 staan terug te leveren en je vraagt stroom op fase 2, dan komt dit van het net en zou dit in 2027 betekenen, na afschaffing salderen, dat je stroom teruglevert en stroom koopt. Gelukkig verrekent de meter dit zelf (naar het schijnt).
2. De batterijen moeten met een P1 meter praten om te weten of ze moeten laden of afgeven, opzich logisch, maar de verbinding met de welbekende c3 van Marstek is alles behalve stabiel en betrouwbaar. Dit is iig mijn ervaring. En ja, batterijen zijn met utp aangesloten, de c3 heeft extra usb voeding en praat alleen op 2.4ghz. Het zou schelen als je deze ook bedraad zou kunnen aansluiten in de toekomst.
3. Tussen de firmware updates moet je elke keer weer de instellingen goed zetten met het vermogen wat de batterij mag afgeven (800 versus 2500 watt)

Dank voor het lezen dan dit relaas, mochten jullie tips en of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag. :-)
Het is voornamelijk de V3 die voor 90% van de negatieve reacties zorgt. Ik ben het voor 100% met iedereen hier eens dat dit eigenlijk niet de bedoeling kan zijn. Maar weet dan wel dat de V1/V2 deze problemen in het begin ook allemaal hebben gehad. Dat verbindingsproblemen bij Marstek duidelijk het zwakke punt is, is al veel langer bekend. Je zou verwachten dat bij de uitrol van de V3 (wat eigenlijk een verbeterde versie van V1/2 hoort te zijn) rekening werd gehouden met alle problemen die de oudere versies hebben doorzwommen. Helaas is dat duidelijk niet het geval, maar ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit op termijn wel goed komt.

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:14
Druppeltje_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Het is voornamelijk de V3 die voor 90% van de negatieve reacties zorgt. Ik ben het voor 100% met iedereen hier eens dat dit eigenlijk niet de bedoeling kan zijn. Maar weet dan wel dat de V1/V2 deze problemen in het begin ook allemaal hebben gehad. Dat verbindingsproblemen bij Marstek duidelijk het zwakke punt is, is al veel langer bekend. Je zou verwachten dat bij de uitrol van de V3 (wat eigenlijk een verbeterde versie van V1/2 hoort te zijn) rekening werd gehouden met alle problemen die de oudere versies hebben doorzwommen. Helaas is dat duidelijk niet het geval, maar ben ik er nog steeds van overtuigd dat dit op termijn wel goed komt.
Ik ben benieuwd, de markt wordt nu overspoeld met nieuwe batterijen (of eigenlijk bestaande batterijen met een ander software jasje). Wat mij ook opviel in de laatste reportage van Bright is dat er veel wordt gesproken over … als de leverancier er nog over een paar jaar is. Dus mooi die markt en de garantie beloftes, maar let wel op de cowboys. Ik heb het een tijdje geleden meegemaakt met een slimme weegschaal, die het niet meer deed, omdat de fabrikant failliet was en er dus geen infra meer was om de data te verwerken.

Anyhoe, we gaan het zien, ik denk dat uiteindelijk de marktleider degene wordt die de meest stabiele en betrouwe software uitrolt, en niet degene die het meest goedkoop kWh/euro aanbiedt. Eigenlijk is dat met alle markten wel zo, iets met goedkoop duurkoop :-))
Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.