De Marstek is, naast eigenverbruik van PV, ook perfect om in België het piektarief te verlagen. Na een klein jaar de MT's te gebruiken weet ik dat als geen ander.DiJerno schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor je reactie. Deze aannamen klinkt mij zeer bekent. Het is wel zo dat wij enorm hard letten op ons verbruik. We hebben in de zomer inderdaad een zwembad welke verwarmd wordt met 3kw. Deze staat nu enkel op als de zon schijnt wat de watertemperatuur natuurlijk niet ten goede komt. Hier kan ik dus meer mee schalen en de batterijen deels leegtrekken. Verder verbruiken wij ook in de zomer nogal veel wanneer er weinig opbrengst is. We koken veel en onze woning heeft op de zolder een actieve airco. (Ik kan hier geen screens plaatsen, dit raam 4mx4m in een driekhoek = 8m², staat op het westen gericht en net in de avond loopt de temperatuur fel op.) Echter weet ik nog niet wat het verbruik is omdat deze airco's pas een 2tal maanden hangen. Het leegtrekken lijkt mij dus weinig een probleem bij normaal comfortabel gebruik.
Vandaar dat een 5kWh in mijn ogen zo nutteloos is. Onze hogedruk-stoomoven heeft al een vermogen van 7kw en staat 's avonds iedere avond een kwartiertje te draaien.
Op zich interesseert mij het effectief terugverdienen niet echt. Ik wil gewoon meer gemoedsrust in ons verbruik zodat we niet zo afhankelijk zijn van de grillen. Het constant opletten dat je per ongeluk geen drie machines opzet en weer een piek trekt. Wij betalen per jaar al 500 euro aan piektarieven. Dat kan toch een 160 euro lager als wij ons gemiddelde met 2kWp kunnen verlagen.
Hou er wel rekening mee dat dit je niet lukt van +/- okt/nov tem feb/mrt.
De facturatiepiek word in elk geval gemeten over de gemiddelde maandpiek van de laatste 12 maanden.
Mijn facturatiepiek was in februari 2025 7,6kW en was in februari 2026 4,3kW.
In mijn dagelijkse gewoontes en gebruiken heb ik doorheen het jaar niets veranderd dus dit is het effect van de MT's.
Aangezien je schrijft dat je jaarlijk 500euro aan piektarief betaald vermoed ik dat jouw facturatiepiek rond de 8kW ligt? Daar zal de MT inderdaad een gunstig effect in kunnen betekenen maar hou dan wel in het achterhoofd dat je dit niet op 1,2,3 kunt verminderen net omwille van een jaargemiddelde in de berekening bij Fluvius.
160 euro besparen door je piek met 2kW te verminderen is trouwens tamelijk positief bekeken. Dit zal eerder ergens rond de 100 euro liggen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800