NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0304);App:Android-V1.6.59;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
[ Voor 21% gewijzigd door antoinevromen op 02-03-2026 12:49 ]
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0304);App:Android-V1.6.59;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Dat lijkt mij niet want normaal mogen er nooit twee apparaten op 1 IP adres staan. Ligt er ook heel erg aan welke router je hebt natuurlijk hoe dat in z'n werk zou gaan.antoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:48:
Ik heb een reserve HW P1 gekocht. Weet iemand misschien of het mogelijk is om in de dhcp-tabel op de router dit nieuwe mac-adres te koppelen aan hetzelfe ip-adres als de oorspronkelijke, zodat ik de HW P1 kan swappen met de reserve zonder iets aan te hoeven passen in de batterijen? Ofwel 2 entries in de vaste-IP-adressenlijst, van 2 fysieke apparaten (met verschillende mac-addressen), maar die niet gelijktijdig in het net hangen?
nee, dat gaat niet, een MAC adres is altijd UNIEK verbonden aan een IP, je kan geen 2 mac addressen reserven aan 1 IPantoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:48:
Ik heb een reserve HW P1 gekocht. Weet iemand misschien of het mogelijk is om in de dhcp-tabel op de router dit nieuwe mac-adres te koppelen aan hetzelfe ip-adres als de oorspronkelijke, zodat ik de HW P1 kan swappen met de reserve zonder iets aan te hoeven passen in de batterijen? Ofwel 2 entries in de vaste-IP-adressenlijst, van 2 fysieke apparaten (met verschillende mac-addressen), maar die niet gelijktijdig in het net hangen?
Jammer; Dan zal ik die 2e reserveren op een ander IP-adres en mocht de eerste kapot gaan, kan ik nog altijd in de router de reserve omcatten naar het IP-adres van de kapotte (dan hoef ik namelijk niets aan programmatuur of marstek-settings te veranderen.NoFate schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:55:
[...]
nee, dat gaat niet, een MAC adres is altijd UNIEK verbonden aan een IP, je kan geen 2 mac addressen reserven aan 1 IP
Zal niet lukken, er is meer nodig om de koppeling te maken met een energy meter. Zal ook wel een SN of MAC adres gekoppeld wordenantoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Jammer; Dan zal ik die 2e reserveren op een ander IP-adres en mocht de eerste kapot gaan, kan ik nog altijd in de router de reserve omcatten naar het IP-adres van de kapotte (dan hoef ik namelijk niets aan programmatuur of marstek-settings te veranderen.
Merk je ook snellere reactie tijden on wisdelingen tussen bijvoorbeeld in en uitschakelen waterkoker of magnetron etc ? Of blikft dat traag zoals 6 of wel 20 seconden ?NoFate schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:01:
Na een heel aantal testen en updates, is de CT002 / CT003 emulator een feit, een perfecte NOM, lijkt me zelfs nog beter als een echte CT003 , zie hieronder de NOM met 3 batterijen!
[Afbeelding]
mja, ik heb alleen maar testen gedaan van max 5 min, zo zijn we 9 versies later op een stabiele emulator terecht gekomen, ik moet nog de laatste charge testen straks doorsturen, maar hij is al gereed om getest te worden, ik zou zeggen probeer zelf uit!Maxwp schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:46:
[...]
Merk je ook snellere reactie tijden on wisdelingen tussen bijvoorbeeld in en uitschakelen waterkoker of magnetron etc ? Of blikft dat traag zoals 6 of wel 20 seconden ?
Zo heeft hij nu ook in de addon een websockt gemaakt niet alleen voor direct comm naar de HW, maar hij doet nu geen polling meet op de entiteiten HA, alles verloopt nu via websocket, dus alle counters zijn instant!!
PV 40 panelen,
14 kWh warmtepomp,
geen EV.
in Excel de verbruik en teruglevering gegevens van 2025 opgeslagen per dag ( ik heb dus geen uur- of kwartier opgave beschikbaar) en geanaliseerd, met de volgende resultaten:
Afname 6100 kWh (van slimme meter)
Teruglevering 8900 kWh (van slimme meter)
PV opwek 11.600 kWh (van PV Output)
Direct PV gebruik=11.600-8.900=2700kWh
Netto teruggeleverd (niet gesaldeerd) 8900-6100=2800kWh
Aantal dagen met meer dan 4 kWh teruglevering: 269
Aantal dagen met meer dan 8 kWh teruglevering: 239
Ik overweeg de aanschaf van een thuisbatterij, en wel de Marstek Venus V3.0 met een capaciteit van 5,2 kWh, lokaal verkrijgbaar voor €1150, maar reken met 4,0 kWh vanwege het minimum vermogen dat achter moet blijven en de verliezen bij omzetten(RTE).
Ik heb dan dus 269 dagen waarbij ik ten minste 4 kWh gratis PV opbrengst terug kan leveren op tijden dat ik nu afnemer van het net ben. Als ik een gemiddelde prijs van 25 cent/kWh aanhoud, dan bespaar ik dus 269*€0,25*4kWh=€269 dat betekent dan een ‘terug verdien tijd van 1150/269=4,25 jaar zonder afschrijving mee gerekend te hebben.
Bij 2 accu’s zou het sommetje zijn: 239 dagen *8kWh*0,25=478
plus 269-239 dagen met 4 kWh = 30dagen*4kWh*0,25 = 30
Totaal dus 508 dagen met een aankoop van 2*1150=2300 terug verdien tijd 2300/508=4,50 jaar
Die 2e accu loont dus minder…..
Hierbij is geen rekening gehouden met ‘handelen’ op het energie net, wat ook weer een contract op basis van dynamische tarieven vereist.
Mogelijk zijn de accu prijzen aan het einde van dit jaar weer gunstiger wat de terugverdien tijd verkorten zal???
Klopt dat allemaal een beetje?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
bij mij is dit toch hetzelfde als in de app, maakt verder ook niet veel uit denk ik (stond ergens bij optional).
Ik krijg de 'ghost' CT003 niet aan de praat trouwens met de volgende B2500 config
1
2
3
| Emulated Devices ct003 Throttling Interval 0 Auto-register Managed CT Device (Marstek) enabled |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [14:26:00] INFO: Starting B2500 Meter with log level: info INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application INFO:b2500-meter:Device Types: ['ct003'] INFO:b2500-meter:Device IDs: ['device-1'] INFO:b2500-meter:Skip Test: False INFO:b2500-meter:Starting health check service... INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 INFO:b2500-meter:Health check service started successfully INFO:websocket:Websocket connected INFO:b2500-meter:HomeWizard WebSocket connected to 192.168.X.XX INFO:b2500-meter:HomeWizard: authorized, subscribing to measurements INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeWizardPowermeter powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -1706W | -1841W | -1887W INFO:b2500-meter:Active control enabled (alpha=0.08): smooth target + load split + fair distribution + saturation detection INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345 |
2x Marstek 5.12 v157 HW P1
Wat micro-omvormer op het backup stopcontact betreft....pascallj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
De Venus E heeft geen aansluiting voor zonnepanelen (tenzij micro-omvormer op het back-upstopcontact). Het betekent dat er een verbinding is tussen het net, en het stopcontact (die er ook is als er wordt geladen/ontladen), maar dat de batterij niets doet, de batterij wordt 'gebypassed'.
Ik heb sinds donderdag 2 zonnepanelen op 800watt micro-omvormer via stopcontact terugleveren in de tuin liggen.
:strip_exif()/f/image/o5P8kNN4kRRpa14fnH0xJ03z.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk speelgoed en dit geeft met nét dat beetje extra (naast de 4 zonnepanelen op dak) om sinds afgelopen donderdag 100% NoM te draaien. Iig niets afnemen en wél beetje terugleveren nadat de Marstek vol is.
Maar stel, de pleuris breekt uit qua langdurige stroomstoring en de Marstel Venus E v3 opladen via het backup-stopcontact zou een uitkomst kunnen zijn voor bv koelkast en mechanische ventilatie.... Is dat een beetje betrouwbaar?
Ik gok dat iemand ooit getest heeft of dit werkt, maar heb je ook al eens gelezen dat iemand het echt langdurig ingezet heeft? Of begrijp ik het verkeerd en kan je um niet opladen met een micro-omvormer op stekker?
Ik denk dat het allemaal wel ongeveer klopt!Naalroc schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:19:
Nieuwe gebruiker in dit onderwerp, die een thuis batterij overweegt tegen het einde van 2026 vanwege einde salderen, en me al wel wat ingelezen, met hierbij wat gegevens:
PV 40 panelen,
14 kWh warmtepomp,
geen EV.
in Excel de verbruik en teruglevering gegevens van 2025 opgeslagen per dag ( ik heb dus geen uur- of kwartier opgave beschikbaar) en geanaliseerd, met de volgende resultaten:
Ik overweeg de aanschaf van een thuisbatterij, en wel de Marstek Venus V3.0 met een capaciteit van 5,2 kWh, lokaal verkrijgbaar voor €1150, maar reken met 4,0 kWh vanwege het minimum vermogen dat achter moet blijven en de verliezen bij omzetten(RTE).
Ik heb dan dus 269 dagen waarbij ik ten minste 4 kWh gratis PV opbrengst terug kan leveren op tijden dat ik nu afnemer van het net ben. Als ik een gemiddelde prijs van 25 cent/kWh aanhoud, dan bespaar ik dus 269*€0,25*4kWh=€269 dat betekent dan een ‘terug verdien tijd van 1150/269=4,25 jaar zonder afschrijving mee gerekend te hebben.
Totaal dus 508 dagen met een aankoop van 2*1150=2300 terug verdien tijd 2300/508=4,50 jaar
Hierbij is geen rekening gehouden met ‘handelen’ op het energie net, wat ook weer een contract op basis van dynamische tarieven vereist.
Mogelijk zijn de accu prijzen aan het einde van dit jaar weer gunstiger wat de terugverdien tijd verkorten zal???
Je gaat er dan wel vanuit dat op alle dagen dat je de batterij kan opladen, je ze ook helemaal leeg kan krijgen. Heb je bijvoorbeeld in de zomer na zonsondergang nog steeds 8 kWh nodig tot de volgende zonsopgang? Overigens zou je eigenlijk moeten kijken naar het aantal dagen met meer dan 5, respectievelijk 10 kWh aan teruglevering, want dat is wat er minimaal in gaat. Vervolgens wel rekenen met 4 kWh aan buffer, dat klopt en is goed gezien.
Daarbij is zonnestroom ook niet gratis. Met een standaard contract krijg je er maar iets van 1 cent voor en is het dus verwaarloosbaar, maar op dynamisch kan je zeker in de tussenseizoenen wel het tienvoudige er voor krijgen. Aangezien je zoveel dagen hebt met teruglevering, zullen de tussenseizoenen daar ook zeker onder vallen. Dat staat los van de batterijen, maar ook dat zou, omdat je op een andere manier kosten bespaard, de terugverdientijd wel langer maken.
Desalniettemin denk ik dat je nog steeds wel twee batterijen kwijt kan, maar ik zou wel iets conservatiever zijn met de terugverdientijd.
En het vermogen van de warmtepomp is in kW en niet in kWh...
Zo hoeft @NoFate niets als doorgeefluik te fungeren en kan ook Tom meteen alles meekrijgen. Daarbij houden we het hier iets meer gefocust op de Marstek batterij zelf.
Als er nieuwe ontwikkelingen (die productierijp zijn) in het project zijn horen we het graag natuurlijk, want ik weet zeker dat er veel geïnteresseerden zijn! Maar laten we proberen dit topic voor zoveel mogelijk gebruikers interessant te houden.
Heb jij dan altijd gewerkt met de HW met 2 batterijen? Dat kan toch nooit in NOM gewerkt hebben?dodvip123 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]
bij mij is dit toch hetzelfde als in de app, maakt verder ook niet veel uit denk ik (stond ergens bij optional).
Ik krijg de 'ghost' CT003 niet aan de praat trouwens met de volgende B2500 configcode:hierbij de log
1 2 3 Emulated Devices ct003 Throttling Interval 0 Auto-register Managed CT Device (Marstek) enabledcode:enig idee wat de volgende stap is? in de Marstek app heb ik niks aangepast, daar zijn de twee batterijen met de HW P1 meter verbonden
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [14:26:00] INFO: Starting B2500 Meter with log level: info INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application INFO:b2500-meter:Device Types: ['ct003'] INFO:b2500-meter:Device IDs: ['device-1'] INFO:b2500-meter:Skip Test: False INFO:b2500-meter:Starting health check service... INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 INFO:b2500-meter:Health check service started successfully INFO:websocket:Websocket connected INFO:b2500-meter:HomeWizard WebSocket connected to 192.168.X.XX INFO:b2500-meter:HomeWizard: authorized, subscribing to measurements INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeWizardPowermeter powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -1706W | -1841W | -1887W INFO:b2500-meter:Active control enabled (alpha=0.08): smooth target + load split + fair distribution + saturation detection INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345
Anyway, dat het nu niet werkt is normaal, je batterijen zijn nog steeds gekoppeld met de HW meter... Je gaat ten eerste de laatste build moeten installeren, versie ct002.1.9 , daar zie een optie in dat je account + wachtwoord moet ingeven, dan maakt hij effectief een CT aan in de Marstek app, daarop moet je dan de batterijen koppelen...
In mijn geval niet nodig, want ik heb een echte CT, heb die gewoon unplugged, en de emulator neemt dat over, er zit geen controle in dat die gaat kijken naar het bluetooth adres...
Klopt, laten we in deze verder gaan, is al een tijdje geleden gepost... Heb me daar subscribed, dus kan wel wat reageren met mijn bevindingen...pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:44:
@dodvip123, @NoFate en anderen: ik ben het @WillemD61 eens en zou toch willen verzoeken om de echt technische discussie van het CT002/3 software emulatie project te verhuizen naar die GitHub. Ik weet niet of er daar al een centrale plaats is waar gediscussieerd kan worden over de nieuwe functies, maar zo niet kan je daar een discussie openen of als je een bug tegenkomt, een issue.
Zo hoeft @NoFate niets als doorgeefluik te fungeren en kan ook Tom meteen alles meekrijgen. Daarbij houden we het hier iets meer gefocust op de Marstek batterij zelf.
Als er nieuwe ontwikkelingen (die productierijp zijn) in het project zijn horen we het graag natuurlijk, want ik weet zeker dat er veel geïnteresseerden zijn! Maar laten we proberen dit topic voor zoveel mogelijk gebruikers interessant te houden.
https://github.com/tomquist/b2500-meter/issues/230
Er is hier een mooi topic voor afgesplitst waar al veel besproken is over deze manier van de batterijen opladen en gebruiken: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backupChris.nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]
Wat micro-omvormer op het backup stopcontact betreft....
Ik heb sinds donderdag 2 zonnepanelen op 800watt micro-omvormer via stopcontact terugleveren in de tuin liggen.
[Afbeelding]
Leuk speelgoed en dit geeft met nét dat beetje extra (naast de 4 zonnepanelen op dak) om sinds afgelopen donderdag 100% NoM te draaien. Iig niets afnemen en wél beetje terugleveren nadat de Marstek vol is.
Maar stel, de pleuris breekt uit qua langdurige stroomstoring en de Marstel Venus E v3 opladen via het backup-stopcontact zou een uitkomst kunnen zijn voor bv koelkast en mechanische ventilatie.... Is dat een beetje betrouwbaar?
Ik gok dat iemand ooit getest heeft of dit werkt, maar heb je ook al eens gelezen dat iemand het echt langdurig ingezet heeft? Of begrijp ik het verkeerd en kan je um niet opladen met een micro-omvormer op stekker?
Mijn interesse houdt daar een beetje op, dus over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Maar waar het wel al mee begint, is dat de micro-omvormers geen weet hebben van wanneer de batterij vol is. Die zullen dus nooit stoppen met energie leveren. Wat er dan gebeurt als de batterij vol is, is dat de spanning gaat oplopen tot iets van 253 V, waarna de overspanningsbeveiliging aanspringt en het hele zaakje (dus inclusief je belasting) uitschakelt. Na een tijdje zal alles weer aan gaan, gaan de panelen de batterij weer laden, komt de batterij vol en knalt het hele zaakje er weer uit. Het kan ook zijn dat de omvormers eerder uitschakelen dan de batterij, dan zal de belasting wel aanblijven. Maar ook dan blijven de omvormers constant schakelen tussen wel/niet leveren.
Ook wordt de batterij de laatste 5 (?) procent geladen met een beperkt vermogen, dus ook dan kan het al gebeuren dat de spanning oploopt als de omvormer niet beperkt is tot iets van 1000 W. Dat is hier denk ik geen probleem.
Bij omvormers op het net heb je daar geen last van, want in veel gevallen lust het stroomnet oneindig veel energie en kan je blijven leveren tot je een ons weegt.
Het kan dus wel in noodsituaties, maar je zal wel de boel in de gaten moeten houden. Maar voor details, lees je in in dat topic.
[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 02-03-2026 14:56 ]
Dank voor je reactie, dit zegt me genoeg. Imo dan beter nog een Marstek Venus A aanschaffen of bij een langdurige storing de inhoud van de koelkast af te schrijven, dan dat soort risico's te nemen met een batterij waar ik 10+ jaar van hoop te genieten.pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Er is hier een mooi topic voor afgesplitst waar al veel besproken is over deze manier van de batterijen opladen en gebruiken: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Mijn interesse houdt daar een beetje op, dus over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Maar waar het wel al mee begint, is dat de micro-omvormers geen weet hebben van wanneer de batterij vol is. Die zullen dus nooit stoppen met energie leveren. Wat er dan gebeurt als de batterij vol is, is dat de spanning gaat oplopen tot iets van 253 V, waarna de overspanningsbeveiliging aanspringt en het hele zaakje (dus inclusief je belasting) uitschakelt. Na een tijdje zal alles weer aan gaan, gaan de panelen de batterij weer laden, komt de batterij vol en knalt het hele zaakje er weer uit. Het kan ook zijn dat de omvormers eerder uitschakelen dan de batterij, dan zal de belasting wel aanblijven. Maar ook dan blijven de omvormers constant schakelen tussen wel/niet leveren.
Ook wordt de batterij de laatste 5 (?) procent geladen met een beperkt vermogen, dus ook dan kan het al gebeuren dat de spanning oploopt als de omvormer niet beperkt is tot iets van 1000 W. Dat is hier denk ik geen probleem.
Bij omvormers op het net heb je daar geen last van, want in veel gevallen lust het stroomnet oneindig veel energie en kan je blijven leveren tot je een ons weegt.
Het kan dus wel in noodsituaties, maar je zal wel de boel in de gaten moeten houden. Maar voor details, lees je in in dat topic.
Huidige situatie
- 2 Marstek Venus E 3.0 batterijen. Aangesloten op eigen groepen, dus 2500W laden/ontladen staat aan.
- CT003 P1 meter op de slimme meter, NOM als strategie.
- 5kWp zonnepannelen (zuid) met Enphase Micro-omvormers. In meterkast voorzien van een Enphase Metered Gateway.
Dit werkt nu perfect. Op dagen dat de batterij niet vol raakt, wordt er nog zo'n 0,2-0,5 kWh teruggeleverd naar het net. Prima wat mij betreft. Ik wijt dit aan het niet snel genoeg reageren van het Marstek systeem gedurende de dag (als iemand nog tips heeft om dit nog verder te verbetern en echt naar 0 te krijgen... graag
Mijn vraag:
Met het oog op het afschaffen van de saldering per 2027, hoe kan ik mijn systeem het beste gaan draaien? Doel is om zo min mogelijk terug te leveren, vooral als de batterijen vol zijn en de zon nog schijnt. Ik voorzie zo even 2 opties.
Optie 1:
Ik kan in HA wat automatiseringen. Zodra de batterijen vol zijn, dan schakel ik via HA het Enphase systeem uit. Bij een bepaalde SOC-drempelwaarde (ik noem nu even SOC=80%), schakel ik PV-systeem weer in. Daarmee kan ik de batterijen op relatief hoge SOC houden en tevens terugleveren voorkomen.
Optie 2:
Enphase systeem automatisch laten regelen. ALs het goed is kan hiervoor de power export limitations (PEL) ingesteld worden. De micro-omvormers zouden dan terug moeten regelen (tot uit) om de export naar 0 te krijgen.
Dit zou het mooiste zijn in mijn beleving.
Waar ik ben optie 2 mogelijke problemen is dat de Enphase export limiter en de CT003 P1 met elkaar in conflict raken.
Bijvoorbeeld dat de Enphase PEL eerder reageert dan de CT003, de PV productie knijpt om NOM te realiseren en er daardoor ook niks meer in de batterij gaat.
Heeft iemand hier met soortgelijke systemen al eens over nagedacht. Ik heb nog 9 maanden de tijd om hier wat mee te doen, dus mooi moment om er al eens wat over na te gaan denken
Tips / denkwijzen / suggesties zijn welkom.
(en misschien past dit beter in het Enphase topic, ik ben er nog niet helemaal over uit).
Never mind: jj85 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Voor als de pleuris uitbreekt is het wel het proberen waard.Chris.nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]
Wat micro-omvormer op het backup stopcontact betreft....
[Afbeelding]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Maar waarom de PV knijpen? Is dit uit protest?jj85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:06:
Ik heb hier al gezocht in dit topic, maar er (nog) geen antwoord opgevonden (maar met 35.000 post ook wel een uitdaging). Dus alvast excuses als ik ergens iets gemist heb .![]()
Huidige situatie
- 2 Marstek Venus E 3.0 batterijen. Aangesloten op eigen groepen, dus 2500W laden/ontladen staat aan.
- CT003 P1 meter op de slimme meter, NOM als strategie.
- 5kWp zonnepannelen (zuid) met Enphase Micro-omvormers. In meterkast voorzien van een Enphase Metered Gateway.
Dit werkt nu perfect. Op dagen dat de batterij niet vol raakt, wordt er nog zo'n 0,2-0,5 kWh teruggeleverd naar het net. Prima wat mij betreft. Ik wijt dit aan het niet snel genoeg reageren van het Marstek systeem gedurende de dag (als iemand nog tips heeft om dit nog verder te verbetern en echt naar 0 te krijgen... graag)
Mijn vraag:
Met het oog op het afschaffen van de saldering per 2027, hoe kan ik mijn systeem het beste gaan draaien? Doel is om zo min mogelijk terug te leveren, vooral als de batterijen vol zijn en de zon nog schijnt. Ik voorzie zo even 2 opties.
Optie 1:
Ik kan in HA wat automatiseringen. Zodra de batterijen vol zijn, dan schakel ik via HA het Enphase systeem uit. Bij een bepaalde SOC-drempelwaarde (ik noem nu even SOC=80%), schakel ik PV-systeem weer in. Daarmee kan ik de batterijen op relatief hoge SOC houden en tevens terugleveren voorkomen.
Optie 2:
Enphase systeem automatisch laten regelen. ALs het goed is kan hiervoor de power export limitations (PEL) ingesteld worden. De micro-omvormers zouden dan terug moeten regelen (tot uit) om de export naar 0 te krijgen.
Dit zou het mooiste zijn in mijn beleving.
Waar ik ben optie 2 mogelijke problemen is dat de Enphase export limiter en de CT003 P1 met elkaar in conflict raken.
Bijvoorbeeld dat de Enphase PEL eerder reageert dan de CT003, de PV productie knijpt om NOM te realiseren en er daardoor ook niks meer in de batterij gaat.
Heeft iemand hier met soortgelijke systemen al eens over nagedacht. Ik heb nog 9 maanden de tijd om hier wat mee te doen, dus mooi moment om er al eens wat over na te gaan denken![]()
Tips / denkwijzen / suggesties zijn welkom.
(en misschien past dit beter in het Enphase topic, ik ben er nog niet helemaal over uit).
Je krijgt misschien weinig voor je zonnestroom, maar met een beetje redelijk contract (in elk geval in NL) is het altijd 'iets' waard. En zoals ik hierboven ook aangaf, bij een dynamisch contract vaak ook nog best wel redelijk meer dan iets.
Zolang je er geen geld op hoeft in te leveren, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen met regelingen.
Goed dat je echte getallen hebt. Wat nog ontbreekt is je echte verbruik tussen zonsondergang en opgang. Dat is waar je je capaciteit op af moet stemmen als het gaat om minimale terugverdientijd. Het heeft alleen zin om 4 kWh op te slaan als je dat voor de volgende cycles op krijgt. Je kan natuurlijk meer op slaan, maar dat wordt dan de volgende dag vanzelf minder en je terugverdientijd loopt daardoor op.Naalroc schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:19:
Nieuwe gebruiker in dit onderwerp, die een thuis batterij overweegt tegen het einde van 2026 vanwege einde salderen, en me al wel wat ingelezen, met hierbij wat gegevens:
PV 40 panelen,
14 kWh warmtepomp,
geen EV.
Dank, simpele doch waardevolle reactie!pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Maar waarom de PV knijpen? Is dit uit protest?
Je krijgt misschien weinig voor je zonnestroom, maar met een beetje redelijk contract (in elk geval in NL) is het altijd 'iets' waard. En zoals ik hierboven ook aangaf, bij een dynamisch contract vaak ook nog best wel redelijk meer dan iets.
Zolang je er geen geld op hoeft in te leveren, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen met regelingen.
Waarom PV knijpen.. goede vraag... waarschijnlijk ben ik ergens in een gedachtentunnel terecht gekomen dat terugleveren na 2027 per definitie geld gaat kosten vanwege terugleverkosten (vast contract).
Ik kruip bij dezen die gedachtentunnel weer uit en ga weer even opnieuw met mijn huiswerk beginnen
Ik heb niet alle aanbieders vergeleken, maar bij mijn laatste inventarisatierondje was de terugleverboete vaak net iets minder hoog of gelijk aan de terugleververgoeding. Maar misschien heb ik net de juiste aanbieders gepakt, dat zou kunnen!jj85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:17:
[...]
Dank, simpele doch waardevolle reactie!
Waarom PV knijpen.. goede vraag... waarschijnlijk ben ik ergens in een gedachtentunnel terecht gekomen dat terugleveren na 2027 per definitie geld gaat kosten vanwege terugleverkosten (vast contract).
Ik kruip bij dezen die gedachtentunnel weer uit en ga weer even opnieuw met mijn huiswerk beginnen
Ik zie dat ik netto 0,5 cnt/kWh aan terugleveren over houdt (Budget Energie). Prima! Dat scheelt idd een hoop regelingen optuigen. Ik zat alweer veel te veel in de oplossingsrichting te denken zonder het exacte probleem helder te hebbenpascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Ik heb niet alle aanbieders vergeleken, maar bij mijn laatste inventarisatierondje was de terugleverboete vaak net iets minder hoog of gelijk aan de terugleververgoeding. Maar misschien heb ik net de juiste aanbieders gepakt, dat zou kunnen!
Thanks!
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.