• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:03
De Senaat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Ja hoor die is er. Ga in de HW app naar de socket en klik op "Nu". In dat scherm staat dan ook de Aan/uit knop.
Top dit antwoord. Ik had al gezocht bij apparaten en dan de socket, maar daar kun je alleen iets met timeslots.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• antoinevromen
Ik heb een reserve HW P1 gekocht. Weet iemand misschien of het mogelijk is om in de dhcp-tabel op de router dit nieuwe mac-adres te koppelen aan hetzelfe ip-adres als de oorspronkelijke, zodat ik de HW P1 kan swappen met de reserve zonder iets aan te hoeven passen in de batterijen? Ofwel 2 entries in de vaste-IP-adressenlijst, van 2 fysieke apparaten (met verschillende mac-addressen), maar die niet gelijktijdig in het net hangen?

[ Voor 21% gewijzigd door antoinevromen op 02-03-2026 12:49 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

antoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:48:
Ik heb een reserve HW P1 gekocht. Weet iemand misschien of het mogelijk is om in de dhcp-tabel op de router dit nieuwe mac-adres te koppelen aan hetzelfe ip-adres als de oorspronkelijke, zodat ik de HW P1 kan swappen met de reserve zonder iets aan te hoeven passen in de batterijen? Ofwel 2 entries in de vaste-IP-adressenlijst, van 2 fysieke apparaten (met verschillende mac-addressen), maar die niet gelijktijdig in het net hangen?
Dat lijkt mij niet want normaal mogen er nooit twee apparaten op 1 IP adres staan. Ligt er ook heel erg aan welke router je hebt natuurlijk hoe dat in z'n werk zou gaan.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:26
antoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:48:
nee, dat gaat niet, een MAC adres is altijd UNIEK verbonden aan een IP, je kan geen 2 mac addressen reserven aan 1 IP

• antoinevromen
NoFate schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:55:
[...]

nee, dat gaat niet, een MAC adres is altijd UNIEK verbonden aan een IP, je kan geen 2 mac addressen reserven aan 1 IP
Jammer; Dan zal ik die 2e reserveren op een ander IP-adres en mocht de eerste kapot gaan, kan ik nog altijd in de router de reserve omcatten naar het IP-adres van de kapotte (dan hoef ik namelijk niets aan programmatuur of marstek-settings te veranderen.

• NoFate
antoinevromen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Jammer; Dan zal ik die 2e reserveren op een ander IP-adres en mocht de eerste kapot gaan, kan ik nog altijd in de router de reserve omcatten naar het IP-adres van de kapotte (dan hoef ik namelijk niets aan programmatuur of marstek-settings te veranderen.
Zal niet lukken, er is meer nodig om de koppeling te maken met een energy meter. Zal ook wel een SN of MAC adres gekoppeld worden

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:26
NoFate schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:01:
Na een heel aantal testen en updates, is de CT002 / CT003 emulator een feit, een perfecte NOM, lijkt me zelfs nog beter als een echte CT003 , zie hieronder de NOM met 3 batterijen!

[Afbeelding]
Merk je ook snellere reactie tijden on wisdelingen tussen bijvoorbeeld in en uitschakelen waterkoker of magnetron etc ? Of blikft dat traag zoals 6 of wel 20 seconden ?

• NoFate
Maxwp schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Merk je ook snellere reactie tijden on wisdelingen tussen bijvoorbeeld in en uitschakelen waterkoker of magnetron etc ? Of blikft dat traag zoals 6 of wel 20 seconden ?
mja, ik heb alleen maar testen gedaan van max 5 min, zo zijn we 9 versies later op een stabiele emulator terecht gekomen, ik moet nog de laatste charge testen straks doorsturen, maar hij is al gereed om getest te worden, ik zou zeggen probeer zelf uit!
Zo heeft hij nu ook in de addon een websockt gemaakt niet alleen voor direct comm naar de HW, maar hij doet nu geen polling meet op de entiteiten HA, alles verloopt nu via websocket, dus alle counters zijn instant!!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:11
Nieuwe gebruiker in dit onderwerp, die een thuis batterij overweegt tegen het einde van 2026 vanwege einde salderen, en me al wel wat ingelezen, met hierbij wat gegevens:
PV 40 panelen,
14 kW warmtepomp,
geen EV.
in Excel de verbruik en teruglevering gegevens van 2025 opgeslagen per dag ( ik heb dus geen uur- of kwartier opgave beschikbaar) en geanaliseerd, met de volgende resultaten:
Afname 6100 kWh (van slimme meter)
Teruglevering 8900 kWh (van slimme meter)
PV opwek 11.600 kWh (van PV Output)
Direct PV gebruik=11.600-8.900=2700kWh
Netto teruggeleverd (niet gesaldeerd) 8900-6100=2800kWh
Aantal dagen met meer dan 4 kWh teruglevering: 269
Aantal dagen met meer dan 8 kWh teruglevering: 239

Ik overweeg de aanschaf van een thuisbatterij, en wel de Marstek Venus V3.0 met een capaciteit van 5,2 kWh, lokaal verkrijgbaar voor €1150, maar reken met 4,0 kWh vanwege het minimum vermogen dat achter moet blijven en de verliezen bij omzetten(RTE).
Ik heb dan dus 269 dagen waarbij ik ten minste 4 kWh gratis PV opbrengst terug kan leveren op tijden dat ik nu afnemer van het net ben. Als ik een gemiddelde prijs van 25 cent/kWh aanhoud, dan bespaar ik dus 269*€0,25*4kWh=€269 dat betekent dan een ‘terug verdien tijd van 1150/269=4,25 jaar zonder afschrijving mee gerekend te hebben.

Bij 2 accu’s zou het sommetje zijn: 239 dagen *8kWh*0,25=478
plus 269-239 dagen met 4 kWh = 30dagen*4kWh*0,25 = 30
Totaal dus 508 dagen met een aankoop van 2*1150=2300 terug verdien tijd 2300/508=4,50 jaar
Die 2e accu loont dus minder…..
Hierbij is geen rekening gehouden met ‘handelen’ op het energie net, wat ook weer een contract op basis van dynamische tarieven vereist.
Mogelijk zijn de accu prijzen aan het einde van dit jaar weer gunstiger wat de terugverdien tijd verkorten zal???
Klopt dat allemaal een beetje?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:18
NoFate schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Ja, daar zit idd een verschil op!
bij mij is dit toch hetzelfde als in de app, maakt verder ook niet veel uit denk ik (stond ergens bij optional).
Ik krijg de 'ghost' CT003 niet aan de praat trouwens met de volgende B2500 config
code:
1
2
3
Emulated Devices ct003
Throttling Interval 0
Auto-register Managed CT Device (Marstek) enabled
hierbij de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[14:26:00] INFO: Starting B2500 Meter with log level: info
INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application
INFO:b2500-meter:Device Types: ['ct003']
INFO:b2500-meter:Device IDs: ['device-1']
INFO:b2500-meter:Skip Test: False
INFO:b2500-meter:Starting health check service...
INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500
INFO:b2500-meter:Health check service started successfully
INFO:websocket:Websocket connected
INFO:b2500-meter:HomeWizard WebSocket connected to 192.168.X.XX
INFO:b2500-meter:HomeWizard: authorized, subscribing to measurements
INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeWizardPowermeter powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -1706W | -1841W | -1887W
INFO:b2500-meter:Active control enabled (alpha=0.08): smooth target + load split + fair distribution + saturation detection
INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345
enig idee wat de volgende stap is? in de Marstek app heb ik niks aangepast, daar zijn de twee batterijen met de HW P1 meter verbonden

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]

De Venus E heeft geen aansluiting voor zonnepanelen (tenzij micro-omvormer op het back-upstopcontact). Het betekent dat er een verbinding is tussen het net, en het stopcontact (die er ook is als er wordt geladen/ontladen), maar dat de batterij niets doet, de batterij wordt 'gebypassed'.
Wat micro-omvormer op het backup stopcontact betreft....

Ik heb sinds donderdag 2 455watt zonnepanelen op 800watt micro-omvormer via stopcontact terugleveren in de tuin liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMtOY41S8FIz4AzB3PoEr9-d0h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5P8kNN4kRRpa14fnH0xJ03z.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk speelgoed en dit geeft met nét dat beetje extra (naast de 4 zonnepanelen op dak) om sinds afgelopen donderdag 100% NoM te draaien. Iig niets afnemen en wél beetje terugleveren nadat de Marstek vol is.

Maar stel, de pleuris breekt uit qua langdurige stroomstoring en de Marstel Venus E v3 opladen via het backup-stopcontact zou een uitkomst kunnen zijn voor bv koelkast en mechanische ventilatie.... Is dat een beetje betrouwbaar?

Ik gok dat iemand ooit getest heeft of dit werkt, maar heb je ook al eens gelezen dat iemand het echt langdurig ingezet heeft? Of begrijp ik het verkeerd en kan je um niet opladen met een micro-omvormer op stekker?
Naalroc schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:19:
Nieuwe gebruiker in dit onderwerp, die een thuis batterij overweegt tegen het einde van 2026 vanwege einde salderen, en me al wel wat ingelezen, met hierbij wat gegevens:
PV 40 panelen,
14 kWh warmtepomp,
geen EV.
in Excel de verbruik en teruglevering gegevens van 2025 opgeslagen per dag ( ik heb dus geen uur- of kwartier opgave beschikbaar) en geanaliseerd, met de volgende resultaten:

Ik overweeg de aanschaf van een thuisbatterij, en wel de Marstek Venus V3.0 met een capaciteit van 5,2 kWh, lokaal verkrijgbaar voor €1150, maar reken met 4,0 kWh vanwege het minimum vermogen dat achter moet blijven en de verliezen bij omzetten(RTE).
Ik heb dan dus 269 dagen waarbij ik ten minste 4 kWh gratis PV opbrengst terug kan leveren op tijden dat ik nu afnemer van het net ben. Als ik een gemiddelde prijs van 25 cent/kWh aanhoud, dan bespaar ik dus 269*€0,25*4kWh=€269 dat betekent dan een ‘terug verdien tijd van 1150/269=4,25 jaar zonder afschrijving mee gerekend te hebben.

Totaal dus 508 dagen met een aankoop van 2*1150=2300 terug verdien tijd 2300/508=4,50 jaar
Hierbij is geen rekening gehouden met ‘handelen’ op het energie net, wat ook weer een contract op basis van dynamische tarieven vereist.
Mogelijk zijn de accu prijzen aan het einde van dit jaar weer gunstiger wat de terugverdien tijd verkorten zal???
Ik denk dat het allemaal wel ongeveer klopt!

Je gaat er dan wel vanuit dat op alle dagen dat je de batterij kan opladen, je ze ook helemaal leeg kan krijgen. Heb je bijvoorbeeld in de zomer na zonsondergang nog steeds 8 kWh nodig tot de volgende zonsopgang? Overigens zou je eigenlijk moeten kijken naar het aantal dagen met meer dan 5, respectievelijk 10 kWh aan teruglevering, want dat is wat er minimaal in gaat. Vervolgens wel rekenen met 4 kWh aan buffer, dat klopt en is goed gezien.

Daarbij is zonnestroom ook niet gratis. Met een standaard contract krijg je er maar iets van 1 cent voor en is het dus verwaarloosbaar, maar op dynamisch kan je zeker in de tussenseizoenen wel het tienvoudige er voor krijgen. Aangezien je zoveel dagen hebt met teruglevering, zullen de tussenseizoenen daar ook zeker onder vallen. Dat staat los van de batterijen, maar ook dat zou, omdat je op een andere manier kosten bespaard, de terugverdientijd wel langer maken.

Desalniettemin denk ik dat je nog steeds wel twee batterijen kwijt kan, maar ik zou wel iets conservatiever zijn met de terugverdientijd.
offtopic:
En het vermogen van de warmtepomp is in kW en niet in kWh...
@dodvip123, @NoFate en anderen: ik ben het @WillemD61 eens en zou toch willen verzoeken om de echt technische discussie van het CT002/3 software emulatie project te verhuizen naar die GitHub. Ik weet niet of er daar al een centrale plaats is waar gediscussieerd kan worden over de nieuwe functies, maar zo niet kan je daar een discussie openen of als je een bug tegenkomt, een issue.

Zo hoeft @NoFate niets als doorgeefluik te fungeren en kan ook Tom meteen alles meekrijgen. Daarbij houden we het hier iets meer gefocust op de Marstek batterij zelf.

Als er nieuwe ontwikkelingen (die productierijp zijn) in het project zijn horen we het graag natuurlijk, want ik weet zeker dat er veel geïnteresseerden zijn! Maar laten we proberen dit topic voor zoveel mogelijk gebruikers interessant te houden.

• NoFate
dodvip123 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]

bij mij is dit toch hetzelfde als in de app, maakt verder ook niet veel uit denk ik (stond ergens bij optional).
Ik krijg de 'ghost' CT003 niet aan de praat trouwens met de volgende B2500 config
code:
1
2
3
Emulated Devices ct003
Throttling Interval 0
Auto-register Managed CT Device (Marstek) enabled
hierbij de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[14:26:00] INFO: Starting B2500 Meter with log level: info
INFO:b2500-meter:startet b2500-meter application
INFO:b2500-meter:Device Types: ['ct003']
INFO:b2500-meter:Device IDs: ['device-1']
INFO:b2500-meter:Skip Test: False
INFO:b2500-meter:Starting health check service...
INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500
INFO:b2500-meter:Health check service started successfully
INFO:websocket:Websocket connected
INFO:b2500-meter:HomeWizard WebSocket connected to 192.168.X.XX
INFO:b2500-meter:HomeWizard: authorized, subscribing to measurements
INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeWizardPowermeter powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -1706W | -1841W | -1887W
INFO:b2500-meter:Active control enabled (alpha=0.08): smooth target + load split + fair distribution + saturation detection
INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345
enig idee wat de volgende stap is? in de Marstek app heb ik niks aangepast, daar zijn de twee batterijen met de HW P1 meter verbonden
Heb jij dan altijd gewerkt met de HW met 2 batterijen? Dat kan toch nooit in NOM gewerkt hebben?
Anyway, dat het nu niet werkt is normaal, je batterijen zijn nog steeds gekoppeld met de HW meter... Je gaat ten eerste de laatste build moeten installeren, versie ct002.1.9 , daar zie een optie in dat je account + wachtwoord moet ingeven, dan maakt hij effectief een CT aan in de Marstek app, daarop moet je dan de batterijen koppelen...
In mijn geval niet nodig, want ik heb een echte CT, heb die gewoon unplugged, en de emulator neemt dat over, er zit geen controle in dat die gaat kijken naar het bluetooth adres...

• NoFate
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:44:
@dodvip123, @NoFate en anderen: ik ben het @WillemD61 eens en zou toch willen verzoeken om de echt technische discussie van het CT002/3 software emulatie project te verhuizen naar die GitHub. Ik weet niet of er daar al een centrale plaats is waar gediscussieerd kan worden over de nieuwe functies, maar zo niet kan je daar een discussie openen of als je een bug tegenkomt, een issue.

Zo hoeft @NoFate niets als doorgeefluik te fungeren en kan ook Tom meteen alles meekrijgen. Daarbij houden we het hier iets meer gefocust op de Marstek batterij zelf.

Als er nieuwe ontwikkelingen (die productierijp zijn) in het project zijn horen we het graag natuurlijk, want ik weet zeker dat er veel geïnteresseerden zijn! Maar laten we proberen dit topic voor zoveel mogelijk gebruikers interessant te houden.
Klopt, laten we in deze verder gaan, is al een tijdje geleden gepost... Heb me daar subscribed, dus kan wel wat reageren met mijn bevindingen...

https://github.com/tomquist/b2500-meter/issues/230
Chris.nl schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Ik heb sinds donderdag 2 zonnepanelen op 800watt micro-omvormer via stopcontact terugleveren in de tuin liggen.

[Afbeelding]

Leuk speelgoed en dit geeft met nét dat beetje extra (naast de 4 zonnepanelen op dak) om sinds afgelopen donderdag 100% NoM te draaien. Iig niets afnemen en wél beetje terugleveren nadat de Marstek vol is.

Maar stel, de pleuris breekt uit qua langdurige stroomstoring en de Marstel Venus E v3 opladen via het backup-stopcontact zou een uitkomst kunnen zijn voor bv koelkast en mechanische ventilatie.... Is dat een beetje betrouwbaar?

Ik gok dat iemand ooit getest heeft of dit werkt, maar heb je ook al eens gelezen dat iemand het echt langdurig ingezet heeft? Of begrijp ik het verkeerd en kan je um niet opladen met een micro-omvormer op stekker?
Er is hier een mooi topic voor afgesplitst waar al veel besproken is over deze manier van de batterijen opladen en gebruiken: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Mijn interesse houdt daar een beetje op, dus over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Maar waar het wel al mee begint, is dat de micro-omvormers geen weet hebben van wanneer de batterij vol is. Die zullen dus nooit stoppen met energie leveren. Wat er dan gebeurt als de batterij vol is, is dat de spanning gaat oplopen tot iets van 253 V, waarna de overspanningsbeveiliging aanspringt en het hele zaakje (dus inclusief je belasting) uitschakelt. Na een tijdje zal alles weer aan gaan, gaan de panelen de batterij weer laden, komt de batterij vol en knalt het hele zaakje er weer uit. Het kan ook zijn dat de omvormers eerder uitschakelen dan de batterij, dan zal de belasting wel aanblijven. Maar ook dan blijven de omvormers constant schakelen tussen wel/niet leveren.

Ook wordt de batterij de laatste 5 (?) procent geladen met een beperkt vermogen, dus ook dan kan het al gebeuren dat de spanning oploopt als de omvormer niet beperkt is tot iets van 1000 W. Dat is hier denk ik geen probleem.

Bij omvormers op het net heb je daar geen last van, want in veel gevallen lust het stroomnet oneindig veel energie en kan je blijven leveren tot je een ons weegt.

Het kan dus wel in noodsituaties, maar je zal wel de boel in de gaten moeten houden. Maar voor details, lees je in in dat topic.

[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 02-03-2026 14:56 ]

• Chris.nl
  • Niet online
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Er is hier een mooi topic voor afgesplitst waar al veel besproken is over deze manier van de batterijen opladen en gebruiken: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Mijn interesse houdt daar een beetje op, dus over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Maar waar het wel al mee begint, is dat de micro-omvormers geen weet hebben van wanneer de batterij vol is. Die zullen dus nooit stoppen met energie leveren. Wat er dan gebeurt als de batterij vol is, is dat de spanning gaat oplopen tot iets van 253 V, waarna de overspanningsbeveiliging aanspringt en het hele zaakje (dus inclusief je belasting) uitschakelt. Na een tijdje zal alles weer aan gaan, gaan de panelen de batterij weer laden, komt de batterij vol en knalt het hele zaakje er weer uit. Het kan ook zijn dat de omvormers eerder uitschakelen dan de batterij, dan zal de belasting wel aanblijven. Maar ook dan blijven de omvormers constant schakelen tussen wel/niet leveren.

Ook wordt de batterij de laatste 5 (?) procent geladen met een beperkt vermogen, dus ook dan kan het al gebeuren dat de spanning oploopt als de omvormer niet beperkt is tot iets van 1000 W. Dat is hier denk ik geen probleem.

Bij omvormers op het net heb je daar geen last van, want in veel gevallen lust het stroomnet oneindig veel energie en kan je blijven leveren tot je een ons weegt.

Het kan dus wel in noodsituaties, maar je zal wel de boel in de gaten moeten houden. Maar voor details, lees je in in dat topic.
Dank voor je reactie, dit zegt me genoeg. Imo dan beter nog een Marstek Venus A aanschaffen of bij een langdurige storing de inhoud van de koelkast af te schrijven, dan dat soort risico's te nemen met een batterij waar ik 10+ jaar van hoop te genieten.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik heb hier al gezocht in dit topic, maar er (nog) geen antwoord opgevonden (maar met 35.000 post ook wel een uitdaging). Dus alvast excuses als ik ergens iets gemist heb . O-)

Huidige situatie
- 2 Marstek Venus E 3.0 batterijen. Aangesloten op eigen groepen, dus 2500W laden/ontladen staat aan.
- CT003 P1 meter op de slimme meter, NOM als strategie.
- 5kWp zonnepannelen (zuid) met Enphase Micro-omvormers. In meterkast voorzien van een Enphase Metered Gateway.

Dit werkt nu perfect. Op dagen dat de batterij niet vol raakt, wordt er nog zo'n 0,2-0,5 kWh teruggeleverd naar het net. Prima wat mij betreft. Ik wijt dit aan het niet snel genoeg reageren van het Marstek systeem gedurende de dag (als iemand nog tips heeft om dit nog verder te verbetern en echt naar 0 te krijgen... graag ;) )

Mijn vraag:
Met het oog op het afschaffen van de saldering per 2027, hoe kan ik mijn systeem het beste gaan draaien? Doel is om zo min mogelijk terug te leveren, vooral als de batterijen vol zijn en de zon nog schijnt. Ik voorzie zo even 2 opties.

Optie 1:
Ik kan in HA wat automatiseringen. Zodra de batterijen vol zijn, dan schakel ik via HA het Enphase systeem uit. Bij een bepaalde SOC-drempelwaarde (ik noem nu even SOC=80%), schakel ik PV-systeem weer in. Daarmee kan ik de batterijen op relatief hoge SOC houden en tevens terugleveren voorkomen.

Optie 2:
Enphase systeem automatisch laten regelen. ALs het goed is kan hiervoor de power export limitations (PEL) ingesteld worden. De micro-omvormers zouden dan terug moeten regelen (tot uit) om de export naar 0 te krijgen.
Dit zou het mooiste zijn in mijn beleving.

Waar ik ben optie 2 mogelijke problemen is dat de Enphase export limiter en de CT003 P1 met elkaar in conflict raken.
Bijvoorbeeld dat de Enphase PEL eerder reageert dan de CT003, de PV productie knijpt om NOM te realiseren en er daardoor ook niks meer in de batterij gaat.

Heeft iemand hier met soortgelijke systemen al eens over nagedacht. Ik heb nog 9 maanden de tijd om hier wat mee te doen, dus mooi moment om er al eens wat over na te gaan denken :+

Tips / denkwijzen / suggesties zijn welkom.

(en misschien past dit beter in het Enphase topic, ik ben er nog niet helemaal over uit).

Never mind: jj85 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
[...]

Ik heb sinds donderdag 2 zonnepanelen op 800watt micro-omvormer via stopcontact terugleveren in de tuin liggen.

[Afbeelding]

Voor als de pleuris uitbreekt is het wel het proberen waard.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

jj85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:06:
Ik heb hier al gezocht in dit topic, maar er (nog) geen antwoord opgevonden (maar met 35.000 post ook wel een uitdaging). Dus alvast excuses als ik ergens iets gemist heb . O-)

Huidige situatie
- 2 Marstek Venus E 3.0 batterijen. Aangesloten op eigen groepen, dus 2500W laden/ontladen staat aan.
- CT003 P1 meter op de slimme meter, NOM als strategie.
- 5kWp zonnepannelen (zuid) met Enphase Micro-omvormers. In meterkast voorzien van een Enphase Metered Gateway.

Dit werkt nu perfect. Op dagen dat de batterij niet vol raakt, wordt er nog zo'n 0,2-0,5 kWh teruggeleverd naar het net. Prima wat mij betreft. Ik wijt dit aan het niet snel genoeg reageren van het Marstek systeem gedurende de dag (als iemand nog tips heeft om dit nog verder te verbetern en echt naar 0 te krijgen... graag ;) )

Mijn vraag:
Met het oog op het afschaffen van de saldering per 2027, hoe kan ik mijn systeem het beste gaan draaien? Doel is om zo min mogelijk terug te leveren, vooral als de batterijen vol zijn en de zon nog schijnt. Ik voorzie zo even 2 opties.

Optie 1:
Ik kan in HA wat automatiseringen. Zodra de batterijen vol zijn, dan schakel ik via HA het Enphase systeem uit. Bij een bepaalde SOC-drempelwaarde (ik noem nu even SOC=80%), schakel ik PV-systeem weer in. Daarmee kan ik de batterijen op relatief hoge SOC houden en tevens terugleveren voorkomen.

Optie 2:
Enphase systeem automatisch laten regelen. ALs het goed is kan hiervoor de power export limitations (PEL) ingesteld worden. De micro-omvormers zouden dan terug moeten regelen (tot uit) om de export naar 0 te krijgen.
Dit zou het mooiste zijn in mijn beleving.

Waar ik ben optie 2 mogelijke problemen is dat de Enphase export limiter en de CT003 P1 met elkaar in conflict raken.
Bijvoorbeeld dat de Enphase PEL eerder reageert dan de CT003, de PV productie knijpt om NOM te realiseren en er daardoor ook niks meer in de batterij gaat.

Heeft iemand hier met soortgelijke systemen al eens over nagedacht. Ik heb nog 9 maanden de tijd om hier wat mee te doen, dus mooi moment om er al eens wat over na te gaan denken :+

Tips / denkwijzen / suggesties zijn welkom.

(en misschien past dit beter in het Enphase topic, ik ben er nog niet helemaal over uit).
Maar waarom de PV knijpen? Is dit uit protest?

Je krijgt misschien weinig voor je zonnestroom, maar met een beetje redelijk contract (in elk geval in NL) is het altijd 'iets' waard. En zoals ik hierboven ook aangaf, bij een dynamisch contract vaak ook nog best wel redelijk meer dan iets.

Zolang je er geen geld op hoeft in te leveren, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen met regelingen.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:25
PV 40 panelen,
14 kWh warmtepomp,
geen EV.

Goed dat je echte getallen hebt. Wat nog ontbreekt is je echte verbruik tussen zonsondergang en opgang. Dat is waar je je capaciteit op af moet stemmen als het gaat om minimale terugverdientijd. Het heeft alleen zin om 4 kWh op te slaan als je dat voor de volgende cycles op krijgt. Je kan natuurlijk meer op slaan, maar dat wordt dan de volgende dag vanzelf minder en je terugverdientijd loopt daardoor op.

• jj85
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Maar waarom de PV knijpen? Is dit uit protest?

Je krijgt misschien weinig voor je zonnestroom, maar met een beetje redelijk contract (in elk geval in NL) is het altijd 'iets' waard. En zoals ik hierboven ook aangaf, bij een dynamisch contract vaak ook nog best wel redelijk meer dan iets.

Zolang je er geen geld op hoeft in te leveren, zou ik persoonlijk niet moeilijk doen met regelingen.
Dank, simpele doch waardevolle reactie!
Waarom PV knijpen.. goede vraag... waarschijnlijk ben ik ergens in een gedachtentunnel terecht gekomen dat terugleveren na 2027 per definitie geld gaat kosten vanwege terugleverkosten (vast contract).
Ik kruip bij dezen die gedachtentunnel weer uit en ga weer even opnieuw met mijn huiswerk beginnen :+
jj85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Dank, simpele doch waardevolle reactie!
Waarom PV knijpen.. goede vraag... waarschijnlijk ben ik ergens in een gedachtentunnel terecht gekomen dat terugleveren na 2027 per definitie geld gaat kosten vanwege terugleverkosten (vast contract).
Ik kruip bij dezen die gedachtentunnel weer uit en ga weer even opnieuw met mijn huiswerk beginnen :+
Ik heb niet alle aanbieders vergeleken, maar bij mijn laatste inventarisatierondje was de terugleverboete vaak net iets minder hoog of gelijk aan de terugleververgoeding. Maar misschien heb ik net de juiste aanbieders gepakt, dat zou kunnen!

• jj85
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb niet alle aanbieders vergeleken, maar bij mijn laatste inventarisatierondje was de terugleverboete vaak net iets minder hoog of gelijk aan de terugleververgoeding. Maar misschien heb ik net de juiste aanbieders gepakt, dat zou kunnen!
Ik zie dat ik netto 0,5 cnt/kWh aan terugleveren over houdt (Budget Energie). Prima! Dat scheelt idd een hoop regelingen optuigen. Ik zat alweer veel te veel in de oplossingsrichting te denken zonder het exacte probleem helder te hebben 8)7
Thanks!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-03 15:46

Pe1dtq

It's all about electronics

Koffrie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:45:
hier ook net wat dingen aan het testen.

Buiten de "voor mij" instabiele regeling. werkt het best prima.

Wat me wel op valt, is dat wat de app zegt totaal niet lijkt te kloppen.
Ik heb een 3 fase KWh (HW) meter tussen de batterijen, en die geven precies weer wat ze doen.

nu staat er in de app soms, dat er geen verbinding is met wifi, etc. ze staan stanby, of op bypass.

Maar dat is dus niet zo. volgens de HW zie je dat ze werken en staan te regelen. (nom)

Dus vm is de app niet vertrouwen.

Bij mij lijkt het er op dat de app zomaar wat zegt, maar dat ze wel gewoon doen wat ze moeten doen, en contact hebben met de ct003. ook al zegt de app van niet.
Meest accuraat is de CT aanklikken op de accu pagina en verbonden zijn via Bluetooth.

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• Naalroc
WillemD61 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Goed dat je echte getallen hebt. Wat nog ontbreekt is je echte verbruik tussen zonsondergang en opgang. Dat is waar je je capaciteit op af moet stemmen als het gaat om minimale terugverdientijd. Het heeft alleen zin om 4 kWh op te slaan als je dat voor de volgende cycles op krijgt. Je kan natuurlijk meer op slaan, maar dat wordt dan de volgende dag vanzelf minder en je terugverdientijd loopt daardoor op.
Ik had al wel gekeken naar de dagen met weinig afname/verbruik, en dat is bij < 8 kWh een behoorlijk aantal dagen. (kolom N en O )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bC4FztKM6tXaRxlI5UVTjTdAnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZztaBAMqgSByBCPZNxywSkzG.png?f=user_large

Maar ik ga het nu nog eens bekijken en die dagen linken aan wat ik dan aan opbrengst heb, dat wordt fine tunen; bedankt voor je opmerkingen, ik ga daar wat mee doen. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

[...]
Ja dat lukt perfect. Nooit langdurig getest maar zou niet weten waarom niet zou werken. Zelf eens getest met benzine inverter generator (op de grid ingang en niet de backup) om op te laden in geval geen zon en ook dat werkt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-03-2026 18:56 ]

Avenger 2.0 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Ja dat lukt perfect. Nooit langdurig getest maar zou niet weten waarom niet zou werken. Zelf eens getest met benzine inverter generator om op te laden in geval geen zon en ook dat werkt perfect.
Dat is heel anders. Je sluit de generator aan op de net aansluiting ipv op het backup-stopcontact en zet de batterij op laden. Dan vervang je gewoon het ene stroomnet, voor het andere.
Met micro-omvormers op het backup-stopcontact creëer je zelf een stroomnet en moet je er zelf voor zorgen dat die stabiel blijft door de omvormers op tijd af te schakelen. Je kunt micro-omvormers niet aansluiten op de netaansluiting omdat ze van zichzelf geen stroomnet creëeren (maar alleen een bestaand stroomnet volgen) in tegenstelling tot een generator.

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:14
Pe1dtq schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Meest accuraat is de CT aanklikken op de accu pagina en verbonden zijn via Bluetooth.
Op het moment kan alleen nog maar via bluetooth verbinding maken in de app.
Als ik bluetooth op mijn mob uitzet, krijg ik geen verbinding met Wifi. Terwijl dat eergisten nog wel lukte. Niks verandert aan de situatie. Vreemd.

Wel zijn de batterijen nu lekkere vol na een dagje zon. ben beniewd hoe lang we er mee kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koffrie op 02-03-2026 17:39 ]

• Koffrie
Ierts heel anders. Ik heb een warmte pomp boiler. trekt ongeveer 170 W.
Zouden jullie die uitzetten als de zon onder is, of gewoon lekker doorlaten lopen op opgeslagen zonne energie?
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Dat is heel anders. Je sluit de generator aan op de net aansluiting ipv op het backup-stopcontact en zet de batterij op laden. Dan vervang je gewoon het ene stroomnet, voor het andere.
Met micro-omvormers op het backup-stopcontact creëer je zelf een stroomnet en moet je er zelf voor zorgen dat die stabiel blijft door de omvormers op tijd af te schakelen. Je kunt micro-omvormers niet aansluiten op de netaansluiting omdat ze van zichzelf geen stroomnet creëeren (maar alleen een bestaand stroomnet volgen) in tegenstelling tot een generator.
Je hebt gelijk, was mij even ontgaan om dat er duidelijk bij te schrijven dat je met een generator via de grid moet laden, want via de backup gaat het niet goed komen :+ Heb het voor de duidelijkheid even aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-03-2026 18:57 ]

• Naalroc
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:33:
[...]Ik denk dat het allemaal wel ongeveer klopt!

Je gaat er dan wel vanuit dat op alle dagen dat je de batterij kan opladen, je ze ook helemaal leeg kan krijgen. Heb je bijvoorbeeld in de zomer na zonsondergang nog steeds 8 kWh nodig tot de volgende zonsopgang? Overigens zou je eigenlijk moeten kijken naar het aantal dagen met meer dan 5, respectievelijk 10 kWh aan teruglevering, want dat is wat er minimaal in gaat. Vervolgens wel rekenen met 4 kWh aan buffer, dat klopt en is goed gezien.
Dat heb ik nu gedaan en gerekend met 5,2; dan zakt het aantal dagen van 269 naar 258, dus dat is niet zo'n dramatisch verschil, maar je hebt gelijk natuurlijk
Daarbij is zonnestroom ook niet gratis. Met een standaard contract krijg je er maar iets van 1 cent voor en is het dus verwaarloosbaar, maar op dynamisch kan je zeker in de tussenseizoenen wel het tienvoudige er voor krijgen. Aangezien je zoveel dagen hebt met teruglevering, zullen de tussenseizoenen daar ook zeker onder vallen. Dat staat los van de batterijen, maar ook dat zou, omdat je op een andere manier kosten bespaard, de terugverdientijd wel langer maken.
dat klopt idd, en zelfs nu krijg ik 15 cent terug, en dat zonder terugleverboete, tot volgend jaar juli, dus dan loont een accu sws niet, maar zoals gezegd, ik ben op de uitkijk;). En ik had al wel gezien dat Zonneplan beloofd nooit een teruglever boete te starten, en de teruglever prijzen zijn nu in elk geval aantrekkelijk. Dus Géén accu op deze basis? Tenminste , als je niet wilt handelen
Desalniettemin denk ik dat je nog steeds wel twee batterijen kwijt kan, maar ik zou wel iets conservatiever zijn met de terugverdientijd.
offtopic:
En het vermogen van de warmtepomp is in kW en niet in kWh...
Klopt, maar heb een goed excuus: ik had dit hele verhaal in Word geschreven en toen copy>paste toegepast. Maar in mijn autocorrect had ik ingesteld dat kwh wordt veranderd in kWh, echter ik had dit( foutief ) ook in kw gezet.
Ik heb het nu aangepast om de notatie politie teveden te stellen (maar dat werkt dan weer alleen in Word... :-( )

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 20:22
[...]
...dat betekent dan een ‘terug verdien tijd van 1150/269=4,25 jaar zonder afschrijving mee gerekend te hebben.
Kijk, dat vind ik een leuke. Die 4,25 jaar IS je afchrijving. Zonder afschrijving heb je een terugverdientijd van 0 dagen, want dat betekent dat je die batterij voor de koopprijs zou kunnen doorverkopen.

• Naalroc
FiberSam schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:58:
[...]Kijk, dat vind ik een leuke. Die 4,25 jaar IS je afchrijving. Zonder afschrijving heb je een terugverdientijd van 0 dagen, want dat betekent dat je die batterij voor de koopprijs zou kunnen doorverkopen.
Leuke boekhouding......

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:46
Joarie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Ja daar moet ik nog eens goed voor gaan zitten. Heb HA op een docker draaien op de Synology NAS, maar ben daar nog niet ver genoeg in gedoken. Ook is de functionaliteit door de docker beperkt.
Wellicht toch maar eens een aparte device er voor opzetten om HA stand-alone te draaien en eens zaken te automatiseren (voor 20-30 euro besparing op jaarbasis :+)
Heb Ha, nodered, MQTT allemaal via losse dockers draaien en werkt bij mijn goed.

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:18
Even een update ivm ghost/fake CT003, hieronder werkend bewijs van de shared load :*) de data komt live van de HW P1 meter. Met deze omweg kunnen dus meerdere batterijen met de HW P1 meter slim aangestuurd worden. Meer info hier https://github.com/tomquist/b2500-meter/issues/230

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IceU51Y0xiYnUv4oR_AEOCJSfHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLZO5A27TO0eEBVm5Fx4Viph.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door dodvip123 op 03-03-2026 08:58 ]

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-03 20:15
Het zou kunnen dat het eerder al voorbijgekomen is, maar zit al langer het volgende te denken:

Als ik het goed voor heb is het slecht voor de RTE als de energie dat een batterij terug geeft aan het huis laag is. Met 2 of meerdere batterijen kan het zijn dat de ene batterij 250W afgeeft, en de andere maar switcht (in de nacht bijvoorbeeld). Efficiënt is dat dus niet. Zou het niet beter zijn dat Marstek een optie toevoegt dat bijvoorbeeld eerst batterij 1 wordt ontladen, en daarna pas batterij 2? En dat dit onderling switcht om de x aantal dagen/weken om ze beide in dezelfde conditie te houden? En hetzelfde met het laden eigenlijk. Zou dat de efficiëntie niet ten goede komen? Of ben ik verkeerd?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
pascallj schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:53:
Maar waar het wel al mee begint, is dat de micro-omvormers geen weet hebben van wanneer de batterij vol is.
Ik vraag mij af of een combinatie van de MT B2500 daar een optie kan zijn om het iets meer te stroomlijnen (NPI), ik ga er even vanuit dat het niet out-of-the-box werkt met een CT maar mogelijk wel met een virtuele CT. Een B2500 is al regelmatig te koop voor €369,-
Yargo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:00:
Zou dat de efficiëntie niet ten goede komen? Of ben ik verkeerd?
Ja, het kan wat helpen maar vereist ook veel meer intelligentie in de CT. Daar komt bij dat als je er zelf niet in verdiept hebt, je rare dingen ziet op grafieken en statussen die je niet kan verklaren. Ik denk dat dat mooi is voor de virtuele CT aansturing waar het de afgelopen pagina's regelmatig over gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2026 09:38 ]

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:19
Yargo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:00:
Het zou kunnen dat het eerder al voorbijgekomen is, maar zit al langer het volgende te denken:

Als ik het goed voor heb is het slecht voor de RTE als de energie dat een batterij terug geeft aan het huis laag is. Met 2 of meerdere batterijen kan het zijn dat de ene batterij 250W afgeeft, en de andere maar switcht (in de nacht bijvoorbeeld). Efficiënt is dat dus niet. Zou het niet beter zijn dat Marstek een optie toevoegt dat bijvoorbeeld eerst batterij 1 wordt ontladen, en daarna pas batterij 2? En dat dit onderling switcht om de x aantal dagen/weken om ze beide in dezelfde conditie te houden? En hetzelfde met het laden eigenlijk. Zou dat de efficiëntie niet ten goede komen? Of ben ik verkeerd?
De NodeRed oplossing van Gitcodebob (https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red) met de ESP / Modbus implementatie van @AUijtdehaag doet dit perfect! Ik gebruik het al een tijdje en ben zeer tevreden :) Ook het laden gebeurt op dezelfde manier en je kan de automatische cyclus van de als prioriteit ingestelde batterij voor laden/ontladen zelf kiezen (wekelijks of dagelijks, of niet). Heb je plots meer vermogen nodig dan de ingestelde waarde, bijv. 2500W, wordt de volgende batterij automatisch bijgeschakeld, idem bij laden. Zo gebruik je meerdere batterijen efficient en gedurende hetzelfde aantal cycli, voor zover mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Gely op 03-03-2026 10:34 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-03 23:58
Ik blijf maar problemen houden met de CT003 en de batterijen. Gisteren moest ik voor 2 van de 3 batterijen weer auto diagnose doen, terwijl de andere wel nog gewoon meedeed. Vandaag zie ikd at ik weer sta terug te leveren en staan ze alle drie stil.

Ze hebben allemaal gewoon internet, zoals dat altijd goed is gegaan. Pas sinds 1.47 en de bijbehorende BMS enz updates een issue. Heb zelfs al complete factory resets gedaan, alles uit mijn systeem verwijderd en compleet opnieuw geïnstalleerd. Ze hebben nu zelfs weer wifi verbinding, wat ik eerder uit had staan omdat ze via LAN aangesloten zijn, maar heb het maar gelaten in het kader van dubbel genaaid houdt beter. Weer een ticket ingediend bij Marstek die op de rest van de onbeantwoorde stapel mag. Iemand nog slimme ideeen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• DukeBox
Sarge_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:00:
..maar heb het maar gelaten in het kader van dubbel genaaid houdt beter.
Ik heb juist veel problemen gezien wanneer de accu's multihomed waren aangesloten.

• Sarge_
DukeBox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb juist veel problemen gezien wanneer de accu's multihomed waren aangesloten.
Ja dat leek mij ook, maar ja hiervoor was het ook al k.u.t. terwijl nog niet op de wifi

Wifi kan ik ook niet uitschakelen, dus dat is ook weer een ding. Moet ik weer een fake id en wachtwoord invoeren.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:37

Perkouw

Moderator General Chat
De problematiek is hier dagelijkse kost;

Ochtend 1 of meerdere accu's weer van de stroom afhalen en soms een harde reset doen zodat ze weer willen laden. En 's avonds hetzelfde riedeltje om te zorgen dat ze ontladen. Lichtelijk frustrerend. Benieuwd of we de komende weken ergens reactie gaan krijgen op m'n ticket. Chinees Nieuwjaar is na vandaag ook weer voorbij.

• Sarge_
Perkouw schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:03:
De problematiek is hier dagelijkse kost;

Ochtend 1 of meerdere accu's weer van de stroom afhalen en soms een harde reset doen zodat ze weer willen laden. En 's avonds hetzelfde riedeltje om te zorgen dat ze ontladen. Lichtelijk frustrerend. Benieuwd of we de komende weken ergens reactie gaan krijgen op m'n ticket. Chinees Nieuwjaar is na vandaag ook weer voorbij.
Iets moet er in de nacht gebeuren waarom die units geen contact meer hebben met de CT.

Ik zie in mijn afgifte van stroom dat dit steeds zo 23:30 stopt bij alle 3 batterijen. Ze zijn dan leeg, of het stopt gewoon, dat kan ik niet terugzien in de app. In de nacht gebeurt er dan niets meer. Kan dus ook zijn dat iedere keer om middennacht er verlies van verbinding is met de CT.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:57
Driehoek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Ik zit er naast. Van fluvius.be :
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.

Ik vraag me af of je dan in de problemen komt als je zonnepanelen en thuisbatterij vermogens samen boven de 5kW uitkomen.
Ter info:

Net bevestiging gekregen van Fluvius. Ik mag een 3e Marstek plaatsen met mijn 40A aansluiting en 5kW PV installatie.

Zelf zou ik er dan wel 2 op 800/1000/1250W instellen

[ Voor 4% gewijzigd door Bossi13 op 03-03-2026 13:04 ]

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Sarge_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:49:
[...]

Iets moet er in de nacht gebeuren waarom die units geen contact meer hebben met de CT.

Ik zie in mijn afgifte van stroom dat dit steeds zo 23:30 stopt bij alle 3 batterijen. Ze zijn dan leeg, of het stopt gewoon, dat kan ik niet terugzien in de app. In de nacht gebeurt er dan niets meer. Kan dus ook zijn dat iedere keer om middennacht er verlies van verbinding is met de CT.
Geen idee of het de connectiviteit met de CT is. Afgaande op de accu's in de app en de lampjes heb ik nog niet kunnen ontdekken dat er geen verbinding is met de CT.
Bossi13 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ter info:

Net bevestiging gekregen van Fluvius. Ik mag een 3e Marstek plaatsen met mijn 40A aansluiting en 5kW PV installatie.

Even ter verduidelijking, Bossi13 zou ze op 800/1000/1250 zetten om te voorkomen dat de hoofdzekering eruit klapt mochten ze gelijk gaan terugleveren met de zonnepanelen in een foutsituatie. Het is nog altijd maximaal 1 batterij per groep. En als er ook andere apparaten op die groep zitten, altijd max 800 W ontladen!

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-03 08:15
Sarge_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:00:
Ik blijf maar problemen houden met de CT003 en de batterijen. Gisteren moest ik voor 2 van de 3 batterijen weer auto diagnose doen, terwijl de andere wel nog gewoon meedeed. Vandaag zie ikd at ik weer sta terug te leveren en staan ze alle drie stil.

Ze hebben allemaal gewoon internet, zoals dat altijd goed is gegaan. Pas sinds 1.47 en de bijbehorende BMS enz updates een issue. Heb zelfs al complete factory resets gedaan, alles uit mijn systeem verwijderd en compleet opnieuw geïnstalleerd. Ze hebben nu zelfs weer wifi verbinding, wat ik eerder uit had staan omdat ze via LAN aangesloten zijn, maar heb het maar gelaten in het kader van dubbel genaaid houdt beter. Weer een ticket ingediend bij Marstek die op de rest van de onbeantwoorde stapel mag. Iemand nog slimme ideeen?
Zelfde hier sinds 1.47 voor e3. Ook gisteren ticketje open gedaan, nog geen respons. Hopelijk komen ze snel met een oplossing. Deze batterij blijft een hobby project, niet geschikt om bij je bomma te installeren met set&forget.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:19
Bossi13 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ter info:

Top! Goed nieuws dus :)

Maar... dat is toch totaal in tegenstelling met alles wat tot nu toe al op de webstek van Fluvius (en anderen, bijv. Synergrid) is verschenen omtrent het maximaal (totaal) toegelaten omvormervermogen. Dat mocht niet hoger zijn dan het maximaal PV omvormervermogen, en dat is bij mijn weten nog altijd 5kVA voor een monofase aansluiting.
Is wel straf _/-\o_ Misschien kan je voor de fun nog een 4de aanvragen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9UwUekLTY7x3j7KjWMbn4C1hFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08XCgKQmjOXIUoAJVm3Zfnho.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gely op 03-03-2026 14:04 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
pascallj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Mee eens maar we kunnen er nu weinig meer mee. Ik heb een half jaar ofzo terug hier al uitgebreid mee zitten testen en ik kreeg er geen resultaten uit. Heb de batterijen dagen lang op 100 procent gelaten en zag 0 voortgang in het balanceren. Dus als het al wat doet, is het zo traag dat je er weinig aan hebt.
Dank je! Zag hier ook al een accu met een relatief hoge cell delta. (0.12v bij 100%). Na een uur of 8 niks doen loopt dat toch wel iets terug naar 0.1v, maar dit gaat eigenlijk wat te traag natuurlijk.
Ik zie ook wel dat hoe voller ik de accu laad hoe groter de delta. Ik denk dat ik deze accu voorlopig even iets minder vol laad (90%). Even kijken of de delta een beetje stabiel blijft of afneemt.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

Arjan A

Cenosillicafoob

savale schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Dank je! Zag hier ook al een accu met een relatief hoge cell delta. (0.12v bij 100%). Na een uur of 8 niks doen loopt dat toch wel iets terug naar 0.1v, maar dit gaat eigenlijk wat te traag natuurlijk.
Ik zie ook wel dat hoe voller ik de accu laad hoe groter de delta. Ik denk dat ik deze accu voorlopig even iets minder vol laad (90%). Even kijken of de delta een beetje stabiel blijft of afneemt.
Is het ook mogelijk om met NoM instelling tot een maximale waarde te laden? Die mogelijkheden heb ik in de app nog niet gezien eigenlijk (of ik zoek niet goed genoeg).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• DukeBox
@Perkouw welke CT heb je en heb ja vaste IPs? Ik heb de CT003 en ik zie in de log's van unify dat die iedere 24 uur de verbinding herstart (mogelijk volledige restart). Ik heb bij een iemand gezien dat die dan soms een ander IP adres krijgt waardoor de MT E's dan de verbinding kwijt raken.
savale schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Als ik de batterijen heel traag oplaad het laatste stuk, met slechts tientallen Watts, kan ik de 230 mV delta aantikken.

Dat de spanning terugloopt is logisch, dat gebeurt bij cellen zonder enige belasting ook. Er is gewoon een bepaalde spanning waar ze 'tot rust' komen. Je kunt dus aan de hand daarvan niet uitsluiten of het balanceren is wat de spanning naar beneden trekt, of gewoon het natuurlijke verloop. Je ziet ook niet per se dat het alleen een bepaalde cel is die dat doet. Als er wat gebeurt, kan ik geen onderscheid maken tussen het natuurlijke proces, en de balancering. Ik zie dat alle cellen langzaam dalen en stabiliseren op 3,32 V. Duurt een dag of 2 bij mij voordat de hoogste daar is gearriveerd. Dan zijn ze allemaal gelijk, ga je bijladen en als ik ook weer met tientallen Watts het laatste stukje vollaad, zijn we weer terug bij af, alsof er niks gebeurd is.

Het is niet per se de delta zelf die slecht is. Het laden totdat de delta een bepaald niveau heeft, is niet het doel op zich. Het is alleen de delta die aangeeft hoe ver de cellen uit elkaar liggen en hoe ver je dus gelimiteerd bent de volledige capaciteit te gebruiken. Maar laden tot 90 procent omdat daar de delta laag is, zorgt niet voor verbetering. Je kunt daar namelijk niet eens balanceren. Tuurlijk is het beter voor de cellen, maar je levert zoveel capaciteit in, dat is gewoon zonde en waarschijnlijk verouderen ze sneller dan dat jij kan besparen met tot 90 procent laden.

• tweeek
  • Nu online
Morgen de Marstek maar eens even goed ontladen voor onderhoud natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7Lu8aRp_bMxWhfcpDCweeg55xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSJO8Ekn03HGRQRTF0SI62Lk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 03-03-2026 14:44 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Arjan A schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Is het ook mogelijk om met NoM instelling tot een maximale waarde te laden? Die mogelijkheden heb ik in de app nog niet gezien eigenlijk (of ik zoek niet goed genoeg).
Nee dat zit er niet in. Ook omdat het belangrijk is om tot 100 procent te laden om de SoC indicator te kalibreren. Die gaat heel snel scheef lopen als je dat vaak niet doet, daar hebben we al tal van voorbeelden van gezien.

Via Modbus (en misschien andere 3rd party oplossingen) kan het wel, maar ik zou het niet aanraden als je fatsoenlijk gebruik wilt maken van de batterij.

Een minimum/reserve percentage (12-30) zit er trouwens wel in bij de nieuwste versies van de App icm ondersteunde nieuwe firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door pascallj op 03-03-2026 14:48 ]

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:35
V158 MT v2
Nadat ik nogal wat wegval/start problemen had met versie v158 en de v2 Marstek, heeft een kennis een MT die helemaal de kluts kwijt is.
Dezelfde problemen: accu heeft wifi-led aan. App meld wel BT maar geen wifi !
En de app en accu hebben geen CT.
Opnieuw koppelen van CT werkt dus niet want de accu wordt maar gedeeltelijk gezien door de app. Harde reset's hebben tot nu toe niet geholpen.
Verzoek om v157 terug te zetten heeft nog geen antwoord opgeleverd.

Zijn er meer mensen die met versie 158 problemen tegenkomen qua verbinding?
Mijn MT werkt nu al weer 1.5week goed.
Even digitaal afkloppen: knock, knock.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Ik denk dat ik maar niks meer update als ik die verhalen zo lees.
Bied ook niks extras meer voor mij, alles werkt prima via modbus
V1/V2: 156
V3: 146
Dont try to fix it if aint broken

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2026 15:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• tweeek
  • Nu online
3DWim schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:55:
V158 MT v2
Nadat ik nogal wat wegval/start problemen had met versie v158 en de v2 Marstek, heeft een kennis een MT die helemaal de kluts kwijt is.
Dezelfde problemen: accu heeft wifi-led aan. App meld wel BT maar geen wifi !
En de app en accu hebben geen CT.
Opnieuw koppelen van CT werkt dus niet want de accu wordt maar gedeeltelijk gezien door de app. Harde reset's hebben tot nu toe niet geholpen.
Verzoek om v157 terug te zetten heeft nog geen antwoord opgeleverd.

Zijn er meer mensen die met versie 158 problemen tegenkomen qua verbinding?
Mijn MT werkt nu al weer 1.5week goed.
Even digitaal afkloppen: knock, knock.
Zag in enkele berichten dat het communicatie module nummer bij sommige nog "oud" was en nieuwe variant niet altijd klaarstaat voor update.
Ipv eindigend op 59, heb ik in ieder geval deze 202501211626

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
DukeBox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:38:
@Perkouw welke CT heb je en heb ja vaste IPs? Ik heb de CT003 en ik zie in de log's van unify dat die iedere 24 uur de verbinding herstart (mogelijk volledige restart). Ik heb bij een iemand gezien dat die dan soms een ander IP adres krijgt waardoor de MT E's dan de verbinding kwijt raken.
CT003. Heb geen vaste IP's ingesteld voor de accu's noch de CT003. Is dat aan te raden ja? Fijn dat je (en de rest natuurlijk) mee wilt denken.

Goede tip van UniFi, met mijn stomme kop eigenlijk helemaal niet nagedacht om daar eens in de logging te kijken. Zie wel wat disconnects, soms naar een ander AP, maar geen IP wissel. Oogt eigenlijk vrij stabiel als ik zo kijk. . .

CT003 rapporteert -13dbm, hij zit wat dicht bij een AP eigenlijk iets té dicht als je het zo bekijkt. Accu's staan ook nog op de to-do om bedraad aan te sluiten, maar dacht daar iets te wisselende verhalen over te lezen dat ik daar nog even vanaf gebleven ben.

• DukeBox
Als je die mogelijkheid hebt (static dhcp lease), zou ik dat zeker doen.
Alternatief is je lease tijd (tijdelijk) verhogen om te kijken of dat helpt.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2026 15:19 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@DukeBox Changes net doorgevoerd. Preventief de CT003 fixed op een AP gezet dat wat verder weg is om de -13dbm tijdelijk op te lossen. :+

• Sarge_
Perkouw schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:49:
@DukeBox Changes net doorgevoerd. Preventief de CT003 fixed op een AP gezet dat wat verder weg is om de -13dbm tijdelijk op te lossen. :+
Ik heb alles op fixed ip dus ik verwacht niet dat het zal helpen.

Ik kan in de CT003 zien dat er geen accu's meer bij de fasen staan, vandaar dat ik aanneem datt onderling de verbinding weg is, want dat komt pas terug na autodiagnose.

Sinds vandaag heb ik problemen met met mijn V1 en V2, ze laden niet meer ondanks dat dat er 2500W naar het net gaat. Ze zijn online en er is verbinding met ct003. Beide uitgeschakeld en ingeschakeld, geen verschil. Iemand nog een idee ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:14:
Sinds vandaag heb ik problemen met met mijn V1 en V2, ze laden niet meer ondanks dat dat er 2500W naar het net gaat. Ze zijn online en er is verbinding met ct003. Beide uitgeschakeld en ingeschakeld, geen verschil. Iemand nog een idee ?
Als ze er beide last van hebben, zal ik het probleem bij de CT003 zoeken. Met beide uit- en inschakelen bedoel je ook de CT003? Of beide batterijen? Zoniet, dan de CT003 ook herstarten en even je netwerk voor de zekerheid.

• tweeek
  • Nu online
PNARI schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:14:
Eerder was er iemand die z'n CT003 een reset had gegeven ......
(was weer eens te laat) :)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 03-03-2026 16:19 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:02
PV 40 panelen,
14 kW warmtepomp,
geen EV.

Ik denk dat je berekening behoorlijk realistisch is. Ik heb het een tijd geleden ook berekend en kom gelijkaardige waardes uit, wel iets meer voor de eerste batterij, iets minder voor de tweede.
1 batterij zou ik terug verdienen op 4 jaar, 2 batterijen gaat naar 6 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GORby
  • Laatst online: 22-03 23:12
Tommie12 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat je berekening behoorlijk realistisch is. Ik heb het een tijd geleden ook berekend en kom gelijkaardige waardes uit, wel iets meer voor de eerste batterij, iets minder voor de tweede.
1 batterij zou ik terug verdienen op 4 jaar, 2 batterijen gaat naar 6 jaar.
Hier ook op basis van schattingen van productie en een deel van het verbruik dat gemeten werd voor er een dgitale meter kwam 2 batterijen gekocht, met het idee dat we de allebei toch wel ongeveer de helft van het jaar vol zouden krijgen, wat ons dan 300 a 350 euro zou besparen aan elektriciteit.
Daarbovenop verlagen de batterijen ons capaciteitstarief met ongeveer 2kW, door de kwartierpiek te beperken, wat een extra €100 oplevert.

Al bij al een vrij mooie besparing en daarbovenop komt dat we ons nauwelijks wat moeten aantrekken van wanneer we wat aanzetten voor die kwartierpiek, al is dat niet enkel door de batterijen, maar ook door slimme sturing van apparaten.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Sarge_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Ik kan in de CT003 zien dat er geen accu's meer bij de fasen staan, vandaar dat ik aanneem datt onderling de verbinding weg is, want dat komt pas terug na autodiagnose.
Bij mij continu het geval, dat accu's van beide typen, V2 en V3, blijven hangen in diagnose. Met als resultaat, dat icoontje ook verdwenen zijn op de CT-003 pagina. Maar NOM regeling blijft wel werken!

🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:50
Sinds vandaag doet mijn batterij nietmeer aan zelfgeinitieerd opladen/ontladen (gisteren wel nog, al had ik toen wel mijn twijfels over de "accuracy" van ontladen/laden).
Nu zie ik dit in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUcOQ9YDxg7iH-1KNG23AG6YAA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7gidJRy5jQ0cfaToXanwME8K.png?f=fotoalbum_large

Dus de "diagnose" is mislukt, maar er staan wel waarden bij Total Phase (en die waarden komen overeen met de EM Gen3 van Shelly) > die laatste is wel een geëmuleerde vanuit HA, maar via de debug logging zie ik dat die toch zijn werk doet zoals het hoort.

Iemand een idee? Zeer zonnig geweest vandaag en de batterij doet helemaal niets.
SoC is 63% en staat ingesteld dat ie tussen 10% en 80% mag gaan.
Manueel kan ik wel laden/ontladen.

Batterij al eens herstart, geen soelaas.

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-03 18:50
iemand enig idee 2 accus op AI ontladen niet hoger dan 250 watt omzetten naar self consumption werkt het perfect 0 op de meter.
Marstek blijf maar roepen reset alles dat heb ik al tig keer gedaan.
Het advies hieronder werkt ook niet op die manier als ik de knop 10 sec inhoud gebeurt er niks maar als ik d leds zie blinken na een paar seconden en dan de knop loslaat reset de accu wel.
het verwijderen van de CT is helemaal niet mogelijk bij mij vanuit de app.

ik heb hierop wat minder vriendelijk naar ze gereageerd helaas ik vraag me echt af of ALAN het zelf wel snapt als die al bestaat :)

Dear Customer, Thank you for your feedback. We recommend performing a hard reset on Venus by holding the power button for 10 seconds, then restarting the system and reconnecting to the network. Within the device management interface of the app, remove the CT from the device list before re-adding it, then reconnect the CT to the device. Subsequently, switch to automatic mode within the device interface of the app. Tap the CT icon → Output Power Reference Value (Unknown) → Automatic Diagnosis to initiate an automatic diagnostic for the CT. Alan

5000WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Weheat Sparrow jaga ltv | HW P1 \ ELboiler 120liter

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:25
edit: ik stel de vraag wel in het andere Marstek forum

[ Voor 85% gewijzigd door WillemD61 op 03-03-2026 17:43 ]

• tweeek
  • Nu online
WillemD61 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:32:
Zijn er hier mensen waarbij de Open API de afgelopen dagen ook veel stabieler blijft werken, zonder resets? Ik vraag me af of die reset vanuit de cloud komen of dat het een lokale oorzaak heeft. Ik heb mijn Marstek Venus A verder weg van het Wifi punt gezet (achterin de tuin in een blokhut) en 2 zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Sindsdien lijkt Open API veel stabieler. Maar ik vraag me dus af of dat oorzaak en gevolg is.
Misschien vind je hier wat medestanders

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Staat onderaan de pagina en is bijna niet te missen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:43:
[...]

Als ik de batterijen heel traag oplaad het laatste stuk, met slechts tientallen Watts, kan ik de 230 mV delta aantikken.

Dat de spanning terugloopt is logisch, dat gebeurt bij cellen zonder enige belasting ook. Er is gewoon een bepaalde spanning waar ze 'tot rust' komen. Je kunt dus aan de hand daarvan niet uitsluiten of het balanceren is wat de spanning naar beneden trekt, of gewoon het natuurlijke verloop. Je ziet ook niet per se dat het alleen een bepaalde cel is die dat doet. Als er wat gebeurt, kan ik geen onderscheid maken tussen het natuurlijke proces, en de balancering. Ik zie dat alle cellen langzaam dalen en stabiliseren op 3,32 V. Duurt een dag of 2 bij mij voordat de hoogste daar is gearriveerd. Dan zijn ze allemaal gelijk, ga je bijladen en als ik ook weer met tientallen Watts het laatste stukje vollaad, zijn we weer terug bij af, alsof er niks gebeurd is.

Het is niet per se de delta zelf die slecht is. Het laden totdat de delta een bepaald niveau heeft, is niet het doel op zich. Het is alleen de delta die aangeeft hoe ver de cellen uit elkaar liggen en hoe ver je dus gelimiteerd bent de volledige capaciteit te gebruiken. Maar laden tot 90 procent omdat daar de delta laag is, zorgt niet voor verbetering. Je kunt daar namelijk niet eens balanceren. Tuurlijk is het beter voor de cellen, maar je levert zoveel capaciteit in, dat is gewoon zonde en waarschijnlijk verouderen ze sneller dan dat jij kan besparen met tot 90 procent laden.
Super logische en zinvolle uitleg! _/-\o_ Ik ga weer lekker naar 100% in ieder geval. Ik ga daarbij wel even de maximale cell voltages in de gaten houden. Als ik naar een paar cell voltages kijk bij 100% lijkt dit niet echt (ver) boven de 3.5v te gaan. Vrij veilig allemaal nog.
Maar die vrij forse flinke delta kan dus inderdaad ook wel komen omdat op dat moment cellen nog gebalanceerd worden... Nooit aan gedacht.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:29:
Sinds vandaag doet mijn batterij nietmeer aan zelfgeinitieerd opladen/ontladen (gisteren wel nog, al had ik toen wel mijn twijfels over de "accuracy" van ontladen/laden).
Nu zie ik dit in de app:
[Afbeelding]

Dus de "diagnose" is mislukt, maar er staan wel waarden bij Total Phase (en die waarden komen overeen met de EM Gen3 van Shelly) > die laatste is wel een geëmuleerde vanuit HA, maar via de debug logging zie ik dat die toch zijn werk doet zoals het hoort.

Iemand een idee? Zeer zonnig geweest vandaag en de batterij doet helemaal niets.

Resumerend, er is een redelijk aantal gebruikers hier, die deze diagnose failure hebben. Ik had het eerst alleen met de V3. Nu dus ook met de V2, sinds ik de update gekregen heb om ook op de V2 een tijdslot op NOM te kunnen definiëren.

Maar 1 remedie, allemaal blijven vragen om een betere firmware, al dan niet vooruit of achteruit in versie!

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 17:09
Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:29:

Mijn ervaring is dat bij dit probleem vaak de wifi verbinding tussen de MT en de CT meespeelt.
Zie mijn analyse van enkele weken geleden: De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Moet wel zeggen dat ik daarna ben teruggegaan naar versie 146 en later ook de local API heb uitgeschakeld, waarna de MT gelukkig weer een stuk stabieler heeft gewerkt.

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• Pharos1985
Het vreemde is, je ziet hem in HA wel om de seconde pollen naar de waarden van de geëmuleerde Shelly Pro... Hij krijgt dat dus volgens mij wel binnen. Ook staat er in die screenshot: total CT: zoveel watt

Dus hij krijgt het wel binnen allemaal....

Firmware downgrade gaat enkel via support vermoed ik? Zucht.

Wel zeer vreemd dit, want dit is echt basisfunctionaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 03-03-2026 17:57 ]

• Koffrie
Ik kon niet meer inloggen met alleen wifi of 4g. (alleen met bluetooth) De batterijen werken wel gewoon, en hadden allemaal contact met de CT.

Vandaag toch maar de batterijen een factory reset gegeven, ook al was ik bang dat er misschien nieuwe problemen zouden ontstaan.
Ik had alles al een vast IP gegeven, maar ws pas na dat het probleem ontstond.

Na de reset starte alles weer mooi op. Ze vonden direct de CT. Wifi coodes stonden er kennelijk nog wel in.
En ik kan nu weer in de batterijen met 4g. Feest.

Alleen de DoD en de 2500 W weer terug moeten zetten, en een diagnose.

Tot nu toe werkt het, al is het maar 3 uur geleden.
pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Als ze er beide last van hebben, zal ik het probleem bij de CT003 zoeken. Met beide uit- en inschakelen bedoel je ook de CT003? Of beide batterijen? Zoniet, dan de CT003 ook herstarten en even je netwerk voor de zekerheid.
Ze hebben beide verbinding met ct003. Hardware reset van ct003 heeft ook niet geholpen. Heb alvast een feedback ingestuurd.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:09

ranico

TL4000-TL5000

runob schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Zelfde hier sinds 1.47 voor e3. Ook gisteren ticketje open gedaan, nog geen respons. Hopelijk komen ze snel met een oplossing. Deze batterij blijft een hobby project, niet geschikt om bij je bomma te installeren met set&forget.
Tweede dag op rij, dat ik ook 1 van de batterijen plots stopte met laden. Autodiagnose via de app en begon verder op te laden (3 batterijen op NOM).
In het weekend heb ik de 3 batterijen op LAN aangesloten.
Zowel wifi en LAN hebben vaste IP adressen.
Als het morgen opnieuw gebeurt, ga ik ook een ticket maken.
Ik heb wel begrepen dat fw 146 dit probleem niet zou hebben.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• gbonny
  • Laatst online: 22-03 19:35
ranico schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Tweede dag op rij, dat ik ook 1 van de batterijen plots stopte met laden. Autodiagnose via de app en begon verder op te laden (3 batterijen op NOM).
In het weekend heb ik de 3 batterijen op LAN aangesloten.
Zowel wifi en LAN hebben vaste IP adressen.
Als het morgen opnieuw gebeurt, ga ik ook een ticket maken.
Ik heb wel begrepen dat fw 146 dit probleem niet zou hebben.
Het beste sluit je ze aan óf met LAN óf met WiFi, maar niet met beiden. Je creert (mogelijk) een loop in je netwerk.

Ik raad je aan een tijdelijk SSID te creeren bv mbv hotspot van je mobiel, daarmee te verbinden en dan het SSID te verwijderen zodat je zeker weet dat hij alleen met LAN verbonden is. Let wel, niet alle moderne mobieltjes werken lekker met de oude WiFi chip van de Marstek.

Verder raad ik aan voor je P1 meter en je Plugins vaste IPs in te stellen mbv DHCP reservering in je DHCP server, vaak je modem/router.

[ Voor 25% gewijzigd door gbonny op 03-03-2026 19:01 ]

gbonny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Het beste sluit je ze aan óf met LAN óf met WiFi, maar niet met beiden. Je creert (mogelijk) een loop in je netwerk.
Een loop in je netwerk? Ik zou toch durven zeggen dat ik redelijk veel van netwerken afweet, maar dat is nieuw voor mij. Hoe zou dat in z'n werk gaan?

• NoFate
pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Een loop in je netwerk? Ik zou toch durven zeggen dat ik redelijk veel van netwerken afweet, maar dat is nieuw voor mij. Hoe zou dat in z'n werk gaan?
Klopt, een loop in netwerk is als je bv een UTP verbind in een switch met bv poort 1 en 2, dan ligt idd alles plat als het een unmanaged is :-)

Maar door idd LAN en Wifi beide te gebruiken uiteraard niet

• gbonny
  • Laatst online: 22-03 19:35
pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Als de wifi en lan NIC samen in een bridge gehangen worden in je Marstek, we weten niet hoe die Marstek en zijn software in elkaar steekt. Ik ga er niet van uit dat de Marstek een geavanceerd netwerk device is wat dual homed (wifi+lan) aangesloten kan worden.

• NoFate
gbonny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Als de wifi en lan NIC samen in een bridge gehangen worden in je Marstek, we weten niet hoe die Marstek en zijn software in elkaar steekt. Ik ga er niet van uit dat de Marstek een geavanceerd netwerk device is wat dual homed (wifi+lan) aangesloten kan worden.
Tuurlijk wel, die adapters hebben een eigen MAC

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
gbonny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Ik raad je aan een tijdelijk SSID te creeren bv mbv hotspot van je mobiel, daarmee te verbinden en dan het SSID te verwijderen zodat je zeker weet dat hij alleen met LAN verbonden is. Let wel, niet alle moderne mobieltjes werken lekker met de oude WiFi chip van de Marstek.

Verder raad ik aan voor je P1 meter en je Plugins vaste IPs in te stellen mbv DHCP reservering in je DHCP server, vaak je modem/router.
Wifi en Lan beide aangesloten is geen enkel probleem. Lan heb je nodig igv modbus aansturing en wifi wordt ook gebruikt bij firmware updates. Wat wel belangrijk is dat als je vaste ip nummers gebruikt dat je dit doet buiten het bereik van adressen die de dhcp server kan uitdelen, anders is dit het recept voor ip conflicten.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• User9
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06:45
Is het mogelijk om de Venus E v2 en E v3 samen te koppelen in de Marstek app? Ik heb al een v2 staan, maar deze zijn niet meer te koop.
Het idee is om zoveel mogelijk zonnestroom op te gaan slaan vanaf volgend jaar, dus ik wil eigenlijk nog een accu er bij. Er komt ook een EV dus die gaat ook veel pv stroom vreten, maar niet elke dag >10 kWh.
Ergens volgende week komt hopelijk Lilygo boardje binnen en dan ga ik dat proberen werkend te krijgen via HA.

Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber

• Chris.nl
  • Niet online
User9 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:37:
Is het mogelijk om de Venus E v2 en E v3 samen te koppelen in de Marstek app?
Ja

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-03 18:51
NoFate schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Klopt, een loop in netwerk is als je bv een UTP verbind in een switch met bv poort 1 en 2, dan ligt idd alles plat als het een unmanaged is :-)

Maar door idd LAN en Wifi beide te gebruiken uiteraard niet
Bedoel je poort 1 en 2 van de switch? Hoe doe je dat? Waarom zou je dat doen?
[...]

Oh zo, dat is hier niet van toepassing. LAN en WiFi delen voor zo ver ik weet nooit een MAC adres.
PNARI schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Ze hebben beide verbinding met ct003. Hardware reset van ct003 heeft ook niet geholpen. Heb alvast een feedback ingestuurd.
Wijzigt de data nog in de CT? Kan je misschien als test eens de HWP1 als CT koppelen?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

User9 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:37:
Is het mogelijk om de Venus E v2 en E v3 samen te koppelen in de Marstek app? Ik heb al een v2 staan, maar deze zijn niet meer te koop.
Het idee is om zoveel mogelijk zonnestroom op te gaan slaan vanaf volgend jaar, dus ik wil eigenlijk nog een accu er bij. Er komt ook een EV dus die gaat ook veel pv stroom vreten, maar niet elke dag >10 kWh.
Ergens volgende week komt hopelijk Lilygo boardje binnen en dan ga ik dat proberen werkend te krijgen via HA.
V2 is nog wel te koop, ik zag vandaag de site pluginbatterij.com waar je hem voor 1079 incl BTW en gratis transport kan kopen, dacht dat er nog een stuk of 20 in stock waren. Weet niet of het een betrouwbare leverancier is.

Ook bij acculife.eu zijn er ook nog in stock voor 1199€ incl BTW, dat is zeker een betrouwbare leverancier, ik heb er daar ook gekocht

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• DukeBox
De Senaat schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:51:
Mijn ervaring is dat bij dit probleem vaak de wifi verbinding tussen de MT en de CT meespeelt.
Ik deel dezelfde ervaring.
Als de wifi en lan NIC samen in een bridge gehangen worden in je Marstek,
Het zijn 2 losse modules, ze staan niet in bridge maar wat ik wel zag is dat beide IP's naar de CT003 communiceerden maar antwoord wisselend op LAN/WiFi binnen komt, het zal mij niet verbazen dat dat kan storen.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
ranico schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Even een domme vraag maar waar in de Marstek app kan de "auto diagnose" functie vinden?

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:46
RogerSch schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Even een domme vraag maar waar in de Marstek app kan de "auto diagnose" functie vinden?
Dat is geen domme vraag, kun je vinden als je ct meter toevoegt. Of bij weergave CT bij je batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door bvansteenselen op 03-03-2026 20:58 ]

• DukeBox
RogerSch schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:55:
..waar in de Marstek app kan de "auto diagnose" functie vinden?
Je kan hem ook vinden via CT, 'Output Power Reference' (waar je tussen single of multi fase kan kiezen), onderaan staat dan 'Auto Diagnosis'.

• NoFate
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:07:
[...]

Bedoel je poort 1 en 2 van de switch? Hoe doe je dat? Waarom zou je dat doen?
Al vaak genoeg tegengekomen, dat het soms per ongeluk gedaan wordt, gewoon een UTP verbinden met elkaar op een switch, dan is het kermis en valt heel je netwerk uit, zeker vroeger, toen zat er nog geen STP op, soms werd het wel eens voor express gedaan :-(, dan plug je ergens een oud 5 port switch dat niemand vind met een lusje :-), was lachen dan :-)

• Pharos1985
Bij mij zit ie ook op WiFi, ik nu dat er toch heel wat packet loss is als ik continu ping, rond de 30%. Ga daar eens op proberen troubleshooten.

• Pharos1985
Ik krijg alvast de CT er totaal nietmeer aan gekoppeld (blijft altijd op diagnose mislukt, probeer het opnieuw staan). Al factory reset uitgevoerd enzoverder. Ook al UTP geprobeerd ipv wifi, local API staat af.

Heb support ticket in de app opengedaan. Maar ik vrees dat dit een moeilijke gaat worden. Als het niet betert de volgende dagen, stuur ik de batterij terug voor garantie of money back oid.

• tweeek
  • Nu online
Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:09:
Ik krijg alvast de CT er totaal nietmeer aan gekoppeld (blijft altijd op diagnose mislukt, probeer het opnieuw staan). Al factory reset uitgevoerd enzoverder. Ook al UTP geprobeerd ipv wifi, local API staat af.

Heb support ticket in de app opengedaan. Maar ik vrees dat dit een moeilijke gaat worden. Als het niet betert de volgende dagen, stuur ik de batterij terug voor garantie of money back oid.
Zeker de batterij ergens heen sturen, dan ben je zeker dat je met lege handen en portemonnee staat.
Je bent op de hoogte dat zo ongeveer alles via de feedback in de app verloopt, en je geduldig mag wachten tot Alan Keay Kyle of ondertussen een extra medewerker je probeert verder te helpen met je euvel.

De meeste problemen, niet goed werkende updates, en heel vaak een instelling ergens in de app of huissituatie of ander programma waar je wat mee regelt .

[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 03-03-2026 22:23 ]

• Pharos1985
Tnx.
Wat ik me eigenlijk ook afvraag: ik vind het vreemd dat die CT groen staat, maar toh "diagnostics failed" als je doorklikt.
Weet ook niet goed wat die "diagnostics" is. Tijdens die diagnose zie ik hem terugleveren naar het net: test ie dan of de waarden uit de CT lezer dan veranderen?

Mijn P1 meter geeft hier maar 1x om de +/- 35 seconden een update rond het verbruik heb ik de indruk. Zou dat het issue kunnen zijn? Dat hij niet snel genoeg een update ziet nadat ie terugleverd en dat ie daarom zegt: die P1 lezer werkt niet goed?
Pagina: 1 ... 354 ... 370 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.