Hij gaat testen op welke fase de batterij staat. Misschien nog wel meer dingen, dat durf ik niet te zeggen. Sowieso belangrijk om te zorgen dat de verbinding met de CT stabiel is. Als je maar eens in de 35 seconde een update krijgt zou ik daar toch eerst eens naar kijken. Dat moet gewoon goed werken. Tien seconde max.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:21:
Tnx.
Wat ik me eigenlijk ook afvraag: ik vind het vreemd dat die CT groen staat, maar toh "diagnostics failed" als je doorklikt.
Weet ook niet goed wat die "diagnostics" is. Tijdens die diagnose zie ik hem terugleveren naar het net: test ie dan of de waarden uit de CT lezer dan veranderen?
Mijn P1 meter geeft hier maar 1x om de +/- 35 seconden een update rond het verbruik heb ik de indruk. Zou dat het issue kunnen zijn? Dat hij niet snel genoeg een update ziet nadat ie terugleverd en dat ie daarom zegt: die P1 lezer werkt niet goed?
Dat is om te bepalen aan welke fase de MT zit.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:21:
ijdens die diagnose zie ik hem terugleveren naar het net: test ie dan of de waarden uit de CT lezer dan veranderen?
Dat is wel heel langzaam, welke P1 meter heb je?Mijn P1 meter geeft hier maar 1x om de +/- 35 seconden een update rond het verbruik heb ik de indruk.
Als jullie deze gebruiken icm. evcc... heb je dan de RS485-ethernet interface nodig ?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Probeer je router eens te resetten, werkt bij mij meestal als al de rest faaltPharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:09:
Ik krijg alvast de CT er totaal nietmeer aan gekoppeld (blijft altijd op diagnose mislukt, probeer het opnieuw staan). Al factory reset uitgevoerd enzoverder. Ook al UTP geprobeerd ipv wifi, local API staat af.
Heb support ticket in de app opengedaan. Maar ik vrees dat dit een moeilijke gaat worden. Als het niet betert de volgende dagen, stuur ik de batterij terug voor garantie of money back oid.
Gewoon je router resetten
Zuidwijk, gekoppeld aan HA. HA geeft iig maar om de +/- 35 seconden een update. Weet niet hoe dat komt, ik zie dat als ik in entitities mijn fases open en dat scherm blijf volgen, dan krijg ik om de +/- 35 seconden daar een update.DukeBox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:24:
[...]
Dat is wel heel langzaam, welke P1 meter heb je?
[ Voor 34% gewijzigd door Pharos1985 op 03-03-2026 22:28 ]
Wat emuleer je dan op HA? Op zich lijkt het mij wel logisch dat de diag faalt, de CT stuurt de MT aan voor de diag. Als die ondersteuning niet in HA zit dan wordt dat lastig.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:29:
Ik dacht dat deze mens hier bekender was 😊
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Heb je geen MT CT om mee te testen?
[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2026 22:33 ]
Ik dacht dat deze mens hier bekender was 😊
De laatste keer dat bij mij mede door een update het niet meer wilde werken ...... heb ik het volgende gedaan en ipv de tablet waar die normaal mee bediend word, ik de app op mijn telefoon heb gezet en toen werkte alles wel weer, en later weer terug naar de tablet en werkte het ook gelukkig weer.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:21:
Tnx.
Wat ik me eigenlijk ook afvraag: ik vind het vreemd dat die CT groen staat, maar toh "diagnostics failed" als je doorklikt.
Weet ook niet goed wat die "diagnostics" is. Tijdens die diagnose zie ik hem terugleveren naar het net: test ie dan of de waarden uit de CT lezer dan veranderen?
Mijn P1 meter geeft hier maar 1x om de +/- 35 seconden een update rond het verbruik heb ik de indruk. Zou dat het issue kunnen zijn? Dat hij niet snel genoeg een update ziet nadat ie terugleverd en dat ie daarom zegt: die P1 lezer werkt niet goed?
(Was er ook niet het bluetooth/locatie aanzetten wat soms ernstige problemen veroorzaakte?)
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Een MT CT heb ik helaas niet. Ik lees de P1 meter uit in HA en gebruik dan deze:DukeBox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Wat emuleer je dan op HA? Op zich lijkt het mij wel logisch dat de diag faalt, de CT stuurt de MT aan voor de diag. Als die ondersteuning niet in HA zit dan wordt dat lastig.
Heb je geen MT CT om mee te testen?
https://github.com/tomquist/b2500-meter
Die emuleert een Shelly, een CT001, zoals je zelf wilt.
Ik zie in HA dan wel degelijk de Marstek die aan de B2500 elke 1 seconde vraagt wat de stand is van het geleverde/gevraagde vermogen (kan dan negatief of positief zijn):
/f/image/2IVjnGv8sBPdAMcHqxyrsizq.png?f=fotoalbum_large)
En zo krijg je in B2500 elke 1 second een debug log met de vraag van de Marstek voor het actuele vermogen over alle fases heen, en zie je wat de Marstek als antwoord krijgt van B2500 (dat komt overeen in het scherm in de app waar je kan zien wat het vermogen is over de verschillende fases).
Heb je al 1 à 2 keer getoggled tussen NOM en manual?Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:09:
Ik krijg alvast de CT er totaal nietmeer aan gekoppeld (blijft altijd op diagnose mislukt, probeer het opnieuw staan). Al factory reset uitgevoerd enzoverder. Ook al UTP geprobeerd ipv wifi, local API staat af.
Heb support ticket in de app opengedaan. Maar ik vrees dat dit een moeilijke gaat worden. Als het niet betert de volgende dagen, stuur ik de batterij terug voor garantie of money back oid.
Dan komt hij er bij mij wel doorheen.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Dat is gewoon niet genoeg voor een stabiele werking. Ik zie nu pas dat je een geemuleerde Shelly gebruikt en dit als bron. Dan kan je natuurlijk Marstek niet de schuld geven als het niet werkt...Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Zuidwijk, gekoppeld aan HA. HA geeft iig maar om de +/- 35 seconden een update. Weet niet hoe dat komt, ik zie dat als ik in entitities mijn fases open en dat scherm blijf volgen, dan krijg ik om de +/- 35 seconden daar een update.
Je moet eerst zorgen dat je snellere updates krijgt van de P1 meter. Ik kan mij zomaar voorstellen dat hij de diagnose afbreekt als het zo lang duurt. Fatsoenlijke NOM lijkt mij sowieso al lastig met zo weinig updates.
Ok, bedankt. Ik was er ook een stukje mee bezig dat het misschien daar zat. Maar ik weet dat er in deze topic nog mensen zijn die dit gebruiken. Het heeft tot gisteren ook voortreffelijk gewerkt via een geëmuleerde Shelly.
EVCC kan geloof het een en ander via Modbus TCP. Als je de V3 aansluit via LAN, heb je Modbus TCP over de LAN interface.r2504 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:26:
Als jullie deze gebruiken icm. evcc... heb je dan de RS485-ethernet interface nodig ?
En dit komt dus veelvuldig terecht bij Alan Kyle en Kaey ...... die dan ook nog vriendelijk moeten antwoorden, en snel als het kan.pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:37:
[...]
Dat is gewoon niet genoeg voor een stabiele werking. Ik zie nu pas dat je een geemuleerde Shelly gebruikt en dit als bron. Dan kan je natuurlijk Marstek niet de schuld geven als het niet werkt...
Je moet eerst zorgen dat je snellere updates krijgt van de P1 meter. Ik kan mij zomaar voorstellen dat hij de diagnose afbreekt als het zo lang duurt. Fatsoenlijke NOM lijkt mij sowieso al lastig met zo weinig updates.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
De Marstek vraagt elke seconde een update aan de B2500 in HA. Die krijgt ook elke keer een antwoord. Echter: de waardes in het antwoord kunnen verschillen elke +/- 30 seconden.
Dus blijf me toch de vraag stellen of dit hier aan ligt.
Anders zou je dus problemen krijgen met Marstek als uw zonnepanelen een tijdje exact dezelfde stroom opwekken. Dus er zou dan in de Marstek iets moeten zijn dat ons "verplicht" dat de stroom voldoende schommelt.
Lijkt me zeer sterk maar goed.
Dat het niet optimaal is voor NoM te verkrijgen, dat geloof ik best, maar de oorzaak hiervan. Daar vrees ik toch wat voor hoor.
Anders zou je dus problemen krijgen met Marstek als uw zonnepanelen een tijdje exact dezelfde stroom opwekken. Dus er zou dan in de Marstek iets moeten zijn dat ons "verplicht" dat de stroom voldoende schommelt.
Dat het niet optimaal is voor NoM te verkrijgen, dat geloof ik best, maar de oorzaak hiervan. Daar vrees ik toch wat voor hoor.
[ Voor 11% gewijzigd door Pharos1985 op 03-03-2026 22:45 ]
Tja, ik kan mij voorstellen dat als je hier al genoeg ervaringen ziet van anderen waar het niet werkt, dat je sneller geneigd bent om daarbij aan te sluiten.tweeek schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:43:
[...]
En dit komt dus veelvuldig terecht bij Alan Kyle en Kaey ...... die dan ook nog vriendelijk moeten antwoorden, en snel als het kan.
Nee, het ding is dat is dat diagnose faalt en het dan niets meer doet. De diagnose zorgt zelf voor een schommelende werking (volle bak laden, volle bak ontladen). Zo kan de batterij de fase herkennen waar hij op zit aangesloten en mogelijk ook de reactiesnelheid.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:45:
De Marstek vraagt elke seconde een update aan de B2500 in HA. Die krijgt ook elke keer een antwoord. Echter: de waardes in het antwoord kunnen verschillen elke +/- 30 seconden.
Als de diagnose eenmaal geslaagd is, is wisselende belasting niet meer vereist want dan hoeft hij niets te herkennen, maar slechts nog te reageren erop.
Maar ook dat moet wel binnen een redelijke tijd wat gebeuren want anders denkt de batterij: "Nou ik ging met 1000 W terugleveren maar er is niets gebeurd, doe er nog maar 1000 W bij. Oh nu hebben we een overschot van 2000 W, haal er maar weer 1000 W af". Zo blijf je bezig.
Bedankt voor dit te verduidelijken. Die diagnose dient dus om de fase te herkennen, dat was me niet duidelijk. Ik zoek nog wat verder, indien nodig bestel ik een hardware P1 meter die ondersteund wordt door Marstek. De reden dat ik zo oplos omdat ik anders met een P1 splitter moet gaan werken voor meerdere P1 meters aan te kunnen sluiten (want ik wil het ook via HA binnenkrijgen) en in een app is het al moeilijk genoeg om P1 uit te lezen gezien de meter ondergronds in gemeenschappelijke delen staat.
Was toch wel 2 keer gemeldPharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:53:
Die diagnose dient dus om de fase te herkennen, dat was me niet duidelijk.
pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:24:
Hij gaat testen op welke fase de batterij staat.
Ik zou i.p.v. een P1 meter de CT002 aanraden met CT klemmen, heb je geen splitter nodig en is iets sneller dan de CT003 qua updates en ping latency.DukeBox schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:24:
Dat is om te bepalen aan welke fase de MT zit.
[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2026 23:01 ]
Bestel ineens een CT002, zeer stabiele werking een zeer snelle reactie, sneller dan CT003 bij NOM.Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:53:
Bedankt voor dit te verduidelijken. Die diagnose dient dus om de fase te herkennen, dat was me niet duidelijk. Ik zoek nog wat verder, indien nodig bestel ik een hardware P1 meter die ondersteund wordt door Marstek. De reden dat ik zo oplos omdat ik anders met een P1 splitter moet gaan werken voor meerdere P1 meters aan te kunnen sluiten (want ik wil het ook via HA binnenkrijgen) en in een app is het al moeilijk genoeg om P1 uit te lezen gezien de meter ondergronds in gemeenschappelijke delen staat.
Oeps nog iemand met deze ervaring 😁
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Nog 2 dagen geduld. Dan is de emulator klaar en heb je geen splitter meer nodig. Dan kan je met de P1 van Homewizard nom draaien met meerdere batterijen, en het is FAST , omdat nieuwe versie gebruik maakt van websocket. Geen polling meer, rechtstreeks van de P1 via push/websocket naar CT emulator. Geen omweg via bv een entiteit in HAPharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:53:
Mijn splitter en CT gaat dan ook terug in de doos :-)
Data van ct003 wijzigt nog , mijn V3 werkt ook nog altijd maar V1 en V2 staan sinds 8.35 u in standby terwijl V1 nog altijd op 36 % staat. HWP1 krijg ik niet gekoppeld terwijl die gewoon werkt . Ik kan batterij V1 ook niet meer bereiken niet via wifi terwijl wifi lef brandt en niet via BT, volgens app heb ik BT vrrbinding maar BT led brandt niet op V1.Heb router ook al eens heropgestart maar geen verschilDSSW schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Wijzigt de data nog in de CT? Kan je misschien als test eens de HWP1 als CT koppelen?
[ Voor 21% gewijzigd door PNARI op 04-03-2026 07:04 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Kan ik hier ergens meer over lezen?NoFate schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:37:
[...]
Nog 2 dagen geduld. Dan is de emulator klaar en heb je geen splitter meer nodig. Dan kan je met de P1 van Homewizard nom draaien met meerdere batterijen, en het is FAST , omdat nieuwe versie gebruik maakt van websocket. Geen polling meer, rechtstreeks van de P1 via push/websocket naar CT emulator. Geen omweg via bv een entiteit in HA
Mijn splitter en CT gaat dan ook terug in de doos :-)
Afgelopen 4/5 pagina'sBigTasty schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:39:
Kan ik hier ergens meer over lezen?
Je spreekt over een kwartierpiek, dus je zit in het Belgisch systeem.GORby schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Hier ook op basis van schattingen van productie en een deel van het verbruik dat gemeten werd voor er een dgitale meter kwam 2 batterijen gekocht, met het idee dat we de allebei toch wel ongeveer de helft van het jaar vol zouden krijgen, wat ons dan 300 a 350 euro zou besparen aan elektriciteit.
Daarbovenop verlagen de batterijen ons capaciteitstarief met ongeveer 2kW, door de kwartierpiek te beperken, wat een extra €100 oplevert.
Al bij al een vrij mooie besparing en daarbovenop komt dat we ons nauwelijks wat moeten aantrekken van wanneer we wat aanzetten voor die kwartierpiek, al is dat niet enkel door de batterijen, maar ook door slimme sturing van apparaten.
Mijn hoogste pieken liggen vooral in de winter, en net dan raken die batterijen toch niet vol. Hoe krijg jij concreet die piek het hele jaar 2kW lager?
Ik zorg er alvast voor dat de auto niet geladen wordt als er gekookt wordt, en laden doe ik met 3.5kW.
Sony A7 iv en wat recycled glas
ok, dus je zit zelf wat te prutsen met HA code en emulatie en gaat Marstek wat vriendelijke mails sturen en dat ding retour doen?Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Een MT CT heb ik helaas niet. Ik lees de P1 meter uit in HA en gebruik dan deze:
Ik zie in HA dan wel degelijk de Marstek die aan de B2500 elke 1 seconde vraagt wat de stand is van het geleverde/gevraagde vermogen (kan dan negatief of positief zijn):
[Afbeelding]
En zo krijg je in B2500 elke 1 second een debug log met de vraag van de Marstek voor het actuele vermogen over alle fases heen, en zie je wat de Marstek als antwoord krijgt van B2500 (dat komt overeen in het scherm in de app waar je kan zien wat het vermogen is over de verschillende fases).
begin eerst als echte consument zou ik zeggen ipv homebrew. Het scheelt ook een pak als je bij fouten/problemen eerst je design meegeeft als je hulp wil van tweakers.
Je komt het hier vaak tegen... het ligt niet altijd aan de batterij, het staat er hier vol van, reden ook van de +1000posts.
check of je gesupporteerde DMR hebt anders ga je over naar ct002
gebruik een hw p1 voor 1MT
gebruik een ct003 voor meerdere maar test eerst een tijdje met 1
zorg dat die dingen usb power hebben zeker met splitter
let op met wifi config en denk niet zomaar ik heb goede wifi, gebruik geen standaard provider rommel.
let op met HA homebrew en andere api dingen
doe de configuratie bij voorkeur via een BT verbinding van je device, merk je problemen, test dan eventueel met een ander BT device
...
JA ook hier dikke shit na update naar v158, zelfde probleem CT of phase verlies en batterij stopt .
ik heb mono phase, zou ik de batterij dan op three-phase som mogen zetten? dan kan ie ze niet meer verliezen ;-)?
ik vroeg 157.1 al terug aan de chinezen.
ik heb mono phase, zou ik de batterij dan op three-phase som mogen zetten? dan kan ie ze niet meer verliezen ;-)?
ik vroeg 157.1 al terug aan de chinezen.
3DWim schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:55:
V158 MT v2
Nadat ik nogal wat wegval/start problemen had met versie v158 en de v2 Marstek, heeft een kennis een MT die helemaal de kluts kwijt is.
Dezelfde problemen: accu heeft wifi-led aan. App meld wel BT maar geen wifi !
En de app en accu hebben geen CT.
Opnieuw koppelen van CT werkt dus niet want de accu wordt maar gedeeltelijk gezien door de app. Harde reset's hebben tot nu toe niet geholpen.
Verzoek om v157 terug te zetten heeft nog geen antwoord opgeleverd.
Zijn er meer mensen die met versie 158 problemen tegenkomen qua verbinding?
Mijn MT werkt nu al weer 1.5week goed.
Even digitaal afkloppen: knock, knock.
[ Voor 6% gewijzigd door rb1213 op 04-03-2026 09:08 ]
Hier geen enkel probleem met V158.rb1213 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:35:
JA ook hier dikke shit na update naar v158, zelfde probleem CT of phase verlies en batterij stopt
ik vroeg 157.1 terug aan de chinezen.
[...]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Let op, je doet hier een polling van de HW meter, dus je hebt hier 3 bottlenecks... Meter - HWP1 - poll - HA - poll Marstek ...Pharos1985 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Een MT CT heb ik helaas niet. Ik lees de P1 meter uit in HA en gebruik dan deze:
[Afbeelding]
Volgende update die gaat komen bevat webdocket, zowel in de emulator alsook komt er een specifieke HW intergratie met websocket
Er is hier geen HW P1 in gebruik.NoFate schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:08:
[...]
Let op, je doet hier een polling van de HW meter, dus je hebt hier 3 bottlenecks... Meter - HWP1 - poll - HA - poll Marstek ...
Volgende update die gaat komen bevat webdocket, zowel in de emulator alsook komt er een specifieke HW intergratie met websocket
Hier zelfde probleem na 2 weken update :. App geeft enkel BT maar geen wifi, op de accu brandt wifi en ct maar krijg geen BT led/verbinding3DWim schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:55:
V158 MT v2
Nadat ik nogal wat wegval/start problemen had met versie v158 en de v2 Marstek, heeft een kennis een MT die helemaal de kluts kwijt is.
Dezelfde problemen: accu heeft wifi-led aan. App meld wel BT maar geen wifi !
En de app en accu hebben geen CT.
Opnieuw koppelen van CT werkt dus niet want de accu wordt maar gedeeltelijk gezien door de app. Harde reset's hebben tot nu toe niet geholpen.
Verzoek om v157 terug te zetten heeft nog geen antwoord opgeleverd.
Zijn er meer mensen die met versie 158 problemen tegenkomen qua verbinding?
Mijn MT werkt nu al weer 1.5week goed.
Even digitaal afkloppen: knock, knock.
En de app geeft gwen CT.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
testversie gaat al twee dagen goed hierNoFate schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:37:
[...]
Nog 2 dagen geduld. Dan is de emulator klaar en heb je geen splitter meer nodig.
waarom geen echte CT003 vragen veel zich af. Mijn DSMR5 meter geeft niet genoeg power voor de splitter met HW P1 en CT003. Wil de HW P1 niet opgeven ivm duidelijke app en andere integraties. Ook geen stopcontact in of dichtbij de meterkast dus zou er één moeten fabriceren daar. Te veel moeite voor wat het opbrengt (namelijk geen plaats voor extra automaat meer vrij in de meterkast). Dus via deze weg kan ik eindelijk meerdere batterijen slim aansturen met de HW P1.
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
Ah, nuja, maakt niet uit welke meter. Je blijft met bottlenecks zitten, omdat je meermaals moet uitlezen
20240909015
[ Voor 10% gewijzigd door dannyro op 04-03-2026 09:31 ]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Zou er een reden zijn dat ze een andere communicatie module gebruiken? Waarschijnlijk wel.
hier op mijn 3 venus E's (2 x V1 en 1 x V2 : fw v157.1 en comm 202409090159 gekoppeld op een CT002 met fw V120 draait perfect tot op heden. voor mij geen updates meer zolang ik geen probemen ondervind.PNARI schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Hier zelfde probleem na 2 weken update :. App geeft enkel BT maar geen wifi, op de accu brandt wifi en ct maar krijg geen BT led/verbinding
En de app geeft gwen CT.
Netafname gisteren onder de 0.8 kwh bij een dagverbruik van 55,5 kwh, pv productie was 54.7 kwh.
Geen api's aan, geen modbus connecties of dergelijke, gewoon NOM via marstek. Lees enkel data van de batterijen uit via MQTT in HA maar stuur niets via HA.
[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 04-03-2026 09:57 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
V2 werkt weer normaal na 3x aan en uitschakelen. V1 werkt maar staat in AI omdat ik wilde kijken of ik die wel kon veranderen van self naar AI maar ik krijg sinds dien geen enkele verbinding dus naar v157 terug gaan lijkt me moeilijk. Ben benieuwd wanneer MT gaat reageren.DSSW schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:55:
[...]
hier op mijn 3 venus E's (2 x V1 en 1 x V2 : fw v157.1 en comm 202409090159 gekoppeld op een CT002 met fw V120 draait perfect tot op heden. voor mij geen updates meer zolang ik geen probemen ondervind.
Netafname gisteren onder de 0.8 kwh bij een dagverbruik van 55,5 kwh, pv productie was 54.7 kwh.
Geen api's aan, geen modbus connecties of dergelijke, gewoon NOM via marstek. Lees enkel data van de batterijen uit via MQTT in HA maar stuur niets via HA.
Vandaag is echt een ramp, deze namiddag is batterij maar tot 70% ofzo geraakt en dan besloten in de crazy diagnosing looping gegaan waarbij die aan 2500w ontlaadt zodat er ondertussen nog maar 55% batterij over blijft (terwijl de zon vol aan het schijnen is). Krijg het ondertussen ook niet meer in gang, CT blijft op "diagnosing..." hangen. 0 response van Marstek. Die 147 is onbruikbaar, ze moeten dat oplossen ofwel rollback naar 146 doen.ranico schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:47:
[...]
Tweede dag op rij, dat ik ook 1 van de batterijen plots stopte met laden. Autodiagnose via de app en begon verder op te laden (3 batterijen op NOM).
In het weekend heb ik de 3 batterijen op LAN aangesloten.
Zowel wifi en LAN hebben vaste IP adressen.
Als het morgen opnieuw gebeurt, ga ik ook een ticket maken.
Ik heb wel begrepen dat fw 146 dit probleem niet zou hebben.
Ik heb een vraag over de snelheid van de batterij: de data vanuit de P1 meter worden een keer per seconde ontvangen, en de klem CT003 kan nog sneller zijn, in theorie.
Maar hoe snel gaat de batterij het op-/ontladen aanpassen? wordt de strom in/uit de batterij elk seconde corrigeert? of gaat de batterij een gemiddelde waarde van de laatste bij voorbeeld 10 seconden gebruiken?
Dit is belangrijk om aan/uit apparaten te volgen (magnetron, inductie, oven).
Maar hoe snel gaat de batterij het op-/ontladen aanpassen? wordt de strom in/uit de batterij elk seconde corrigeert? of gaat de batterij een gemiddelde waarde van de laatste bij voorbeeld 10 seconden gebruiken?
Verwacht geen razendsnelle reactietijden. Met de CT003 moet je denken aan een seconde of 6. Bij de CT002 schijnt het iets sneller te gaan. Maar apparaten die snel schakelen (zoals, Quooker, inductie en magnetron zonder inverter) zijn lastig en bijna onmogelijk om te volgen. Het gaat bij dit product om het globale plaatje, niet om het perfect nastreven van elke load.Omarz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:47:
Ik heb een vraag over de snelheid van de batterij: de data vanuit de P1 meter worden een keer per seconde ontvangen, en de klem CT003 kan nog sneller zijn, in theorie.
Via P1 is het volgens mij erg afhankelijk van je meter of hij elke seconde of elke 10 seconden update.Omarz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:47:
Met de CT002 (klemmen) heb je die afhankelijkheid niet.
Ik heb een meter die elke seconde update, maar alsnog zie ik dat de CT002 net iets sneller is.
Wanneer de waarde update, stuurt de accu meteen bij, dus geen gemiddelden.
Met de P1 meter zat ik op zo'n 4-5 seconden voordat hij update, met de CT002 3-4 seconden
MTVenus v2 v155 CT002 v124
klopt 100%andypieters schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:57:
[...]
Via P1 is het volgens mij erg afhankelijk van je meter of hij elke seconde of elke 10 seconden update.
Met de CT002 (klemmen) heb je die afhankelijkheid niet.
Ik heb een meter die elke seconde update, maar alsnog zie ik dat de CT002 net iets sneller is.
Wanneer de waarde update, stuurt de accu meteen bij, dus geen gemiddelden.
Met de P1 meter zat ik op zo'n 4-5 seconden voordat hij update, met de CT002 3-4 seconden
Als bij gebruik van de CT002 een load inschakelt van bijvoorbeeld 2 kW dan zorgt de NOM regeling hier dat binnen de 5 seconden er terug +-0 watt uit het net gehaald wordt. En in die 5 seconden zie je telkens trapjes van bijsturing naar mijn 3 Venus E's. Met de CT003 duurde dat toch wel een seconde of 15. Hierdoor blijft mijn afname uit het net onder de kwh over 24h door gebruik CT002 (als er capaciteit is om te compenseren uiteraard). Bij gebruik met de CT003 zat ik toch steeds minimum 1 kwh hoger per dag. Dat zijn peanuts natuurlijk, maar op jaarbasis zijn dat toch al ettelijke tientallen euro's
V3 corrigeert iedere seconde volgens de charging grafiek (en ook volgens mijn HWE-KWH1) i.c.m. de CT002 dus de vertraging moet dan aan de P1 / CT003 liggen.pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:55:
Verwacht geen razendsnelle reactietijden. Met de CT003 moet je denken aan een seconde of 6.
[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 04-03-2026 16:26 ]
Daar zou ik wel wat meer van willen zien, want er is hier nog nooit iemand geweest die heeft gezien dat de batterij via de CT003 elke seconde corrigeert.DukeBox schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:25:
[...]
V3 corrigeert iedere seconde volgens de charging grafiek (en ook volgens mijn HWE-KWH1) i.c.m. de CT002 dus de vertraging moet dan aan de P1 / CT003 liggen.
Ik begreep het verkeerd. Maar dat is precies wat ik al zei toch? De CT002 is sneller.
[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 04-03-2026 16:35 ]
Binnen 5 seconden vind ik niet het zelfde als iedere secondepascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:34:
Ik begreep het verkeerd. Maar dat is precies wat ik al zei toch? De CT002 is sneller.
Oeps.. sorry.
[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 04-03-2026 20:12 ]
Dat waren ook niet mijn woordenDukeBox schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Binnen 5 seconden vind ik niet het zelfde als iedere seconde
Ook zo ingesteld en het was ff wennen maar werkt nu OK, dank je !adjego schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik heb alles hetzelfde staan behalve de Power Sensor Type.
[Afbeelding]
Bij mij werkt alles zoals verwacht en wordt netjes weergegeven.
# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #
leuk om anders te werken en ik ga er zeker naar kijken, maar mijn NOM met CT003 en 2*MT is veel vlakker. Waarom heb je constant zoveel diff op de 0?dodvip123 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:12:
[...]
testversie gaat al twee dagen goed hiertwee batterijen slim aangestuurd (shared NOM in/out) met emulated CT003 (zichtbaar in app, doorklikken geeft geen data want ghost/fake apparaat) met als bron live data van HW P1 meter.
waarom geen echte CT003 vragen veel zich af. Mijn DSMR5 meter geeft niet genoeg power voor de splitter met HW P1 en CT003. Wil de HW P1 niet opgeven ivm duidelijke app en andere integraties. Ook geen stopcontact in of dichtbij de meterkast dus zou er één moeten fabriceren daar. Te veel moeite voor wat het opbrengt (namelijk geen plaats voor extra automaat meer vrij in de meterkast). Dus via deze weg kan ik eindelijk meerdere batterijen slim aansturen met de HW P1.
[Afbeelding]
Sinds kort zijn er hier ook problemen met de marstek venus v2 & CT003.
Het heeft lange tijd stabiel gewerkt op een netwerk met orange wifirouter & Ubiquiti AP (zelfde ssid/pwd).
Ik heb niet direct een idee op welke van beide de marstek devices geconnecteerd waren. Maakte ook niet uit want alles werkte zoals het hoorde.
Een paar weken geleden nieuwe wifi-mesh-router asus BT4 (zelfde ssid/pwd als voorheen, wired backhaul). Orange router in bridgemode, AP offline.
Alle devices gsm/chromecast/laptop etc mooi terug geconnecteerd.
Weet niet zeker of ik toen ook een upgrade van de venus/ct firmware. Kan ook zijn dat dit later was.
Week geleden met het mooie weer eens gekeken wat de marstek aan het doen was.
En daar zag de grafiek er anders uit dan anders. Ipv mooie volle lijn bij het laden en ontladen voor langere periodes waren het nu korte pieken. Aan/uit/aan/uit lijkt het wel afgewisseld met langer periodes van uit.
In de grafiek WIFi Historical Signal in de marstek-app was zichtbaar dat het wifisignaal niet zo goed (oranje zone) was, bokkensprongen maakte en dat er gaten waren in de grafiek.
Niet echt wat ik in gedachten had met de meshset maar goed.
Kheb dan Ubiquiti AP in de zelfde ruimte gezet als de marstek devices met een andere ssid waar alleen marstek op zit.
Het wifi signaal in de marstek-app zit nu in de groene zone zonder gaten of bokkensprongen.
In de logging van Unifi is wel te zien dat de venus2 veel disconnects heeft, 3min, 15min, 2min, 30min. Er is niet echt een lijn in te trekken.
De CT003 blijft wel langdurig (meerdere uren/dagen) connectie met het wifinetwerk behouden.
Beide apparten behouden steeds hetzelfde ip-adres. Het channel van de wifi blijkt ook hetzelfde. Dit was ch6 maar heb dan manueel eens het channel vast gezet op ch11. Geen verschil.
Het wifi-lampje op de venus blijft constant branden. Het lampje van de CT brandt dan weer meer niet dan wel.
Als het CT-lampje dan wel eens brandt voor korte tijd dan valt het niet direct samen met een disconnect van de wifi. Wifi is dan bv geconnecteerd voor 10min en blijft geconnecteerd voor 15min ofzo. Venus verliest dan veel sneller dan die 10min de connectie met de CT.
Wanneer de CT gereset wordt, via app of gewoon even stroom eraf, dan wordt hij wel weer snel gedetecteerd voor de venus maar meestal maar +-1min.
Volgende acties al ondernomen (met dank aan de posts uit dit forum):
* hardware reset CT
* factory reset CT
* factory reset venus met of zonder behoud van data
* apparten uit de app zwieren, terug inladen en koppelen
* auto diagnose CT
* phase a/a+b+c manueel selecteren (monofase hier)
* venus manueel zetten, daarna terug op self consumption
* beide apparten een nachtje uit laten staan, zonder grid connectie
In de app geeft de CT003 altijd data, die lijkt gewoon zijn werk te doen.
De CT003 en venus2 lijken elkaar gewoon zelden te "zien". Af en toe wel en dan wordt er (ge)/(ont)laden maar altijd voor zeer korte duur.
Monofase elec netwerk hier in België.
Venus firmware V153 (geen nieuwe beschikbaar)
Venus comm-module 202409090159 (geen nieuwe beschikbaar)
CT003 firmware V116 (geen nieuwe beschibaar)
Ik zou met de handen in het haar zitten als ik dat nog had :shrug
Iemand die met deze uitleg kan pinpointen of het probleem aan de wifi/ct/venus ligt of nog ergens anders?
Andere P1-meter mss? CT002 is geen optie, zekeringkast zit vol.
Indien niet, waarschijnlijk gewoon case aanmaken bij marstek. Iemand daar suggesties wat er best vermeld wordt of eventueel gevraagd worden voor firmware upgrade/downgrade (welke versie? Helaas weet ik niet wat de laatste versie was toen het wel nog werkte).
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Het heeft lange tijd stabiel gewerkt op een netwerk met orange wifirouter & Ubiquiti AP (zelfde ssid/pwd).
Ik heb niet direct een idee op welke van beide de marstek devices geconnecteerd waren. Maakte ook niet uit want alles werkte zoals het hoorde.
Een paar weken geleden nieuwe wifi-mesh-router asus BT4 (zelfde ssid/pwd als voorheen, wired backhaul). Orange router in bridgemode, AP offline.
Alle devices gsm/chromecast/laptop etc mooi terug geconnecteerd.
Weet niet zeker of ik toen ook een upgrade van de venus/ct firmware. Kan ook zijn dat dit later was.
Week geleden met het mooie weer eens gekeken wat de marstek aan het doen was.
En daar zag de grafiek er anders uit dan anders. Ipv mooie volle lijn bij het laden en ontladen voor langere periodes waren het nu korte pieken. Aan/uit/aan/uit lijkt het wel afgewisseld met langer periodes van uit.
In de grafiek WIFi Historical Signal in de marstek-app was zichtbaar dat het wifisignaal niet zo goed (oranje zone) was, bokkensprongen maakte en dat er gaten waren in de grafiek.
Niet echt wat ik in gedachten had met de meshset maar goed.
Kheb dan Ubiquiti AP in de zelfde ruimte gezet als de marstek devices met een andere ssid waar alleen marstek op zit.
Het wifi signaal in de marstek-app zit nu in de groene zone zonder gaten of bokkensprongen.
In de logging van Unifi is wel te zien dat de venus2 veel disconnects heeft, 3min, 15min, 2min, 30min. Er is niet echt een lijn in te trekken.
De CT003 blijft wel langdurig (meerdere uren/dagen) connectie met het wifinetwerk behouden.
Beide apparten behouden steeds hetzelfde ip-adres. Het channel van de wifi blijkt ook hetzelfde. Dit was ch6 maar heb dan manueel eens het channel vast gezet op ch11. Geen verschil.
Het wifi-lampje op de venus blijft constant branden. Het lampje van de CT brandt dan weer meer niet dan wel.
Als het CT-lampje dan wel eens brandt voor korte tijd dan valt het niet direct samen met een disconnect van de wifi. Wifi is dan bv geconnecteerd voor 10min en blijft geconnecteerd voor 15min ofzo. Venus verliest dan veel sneller dan die 10min de connectie met de CT.
Wanneer de CT gereset wordt, via app of gewoon even stroom eraf, dan wordt hij wel weer snel gedetecteerd voor de venus maar meestal maar +-1min.
Volgende acties al ondernomen (met dank aan de posts uit dit forum):
* hardware reset CT
* factory reset CT
* factory reset venus met of zonder behoud van data
* apparten uit de app zwieren, terug inladen en koppelen
* auto diagnose CT
* phase a/a+b+c manueel selecteren (monofase hier)
* venus manueel zetten, daarna terug op self consumption
* beide apparten een nachtje uit laten staan, zonder grid connectie
In de app geeft de CT003 altijd data, die lijkt gewoon zijn werk te doen.
De CT003 en venus2 lijken elkaar gewoon zelden te "zien". Af en toe wel en dan wordt er (ge)/(ont)laden maar altijd voor zeer korte duur.
Monofase elec netwerk hier in België.
Venus firmware V153 (geen nieuwe beschikbaar)
Venus comm-module 202409090159 (geen nieuwe beschikbaar)
CT003 firmware V116 (geen nieuwe beschibaar)
Ik zou met de handen in het haar zitten als ik dat nog had :shrug
Iemand die met deze uitleg kan pinpointen of het probleem aan de wifi/ct/venus ligt of nog ergens anders?
Andere P1-meter mss? CT002 is geen optie, zekeringkast zit vol.
Indien niet, waarschijnlijk gewoon case aanmaken bij marstek. Iemand daar suggesties wat er best vermeld wordt of eventueel gevraagd worden voor firmware upgrade/downgrade (welke versie? Helaas weet ik niet wat de laatste versie was toen het wel nog werkte).
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Marstek Venus V2: v153 (BMS v215)
Marstek CT003 : v117 (op dedicated voeding).
Afgelopen maandag stopte mijn Venus E V2 bij 93% vulling met laden. Dat terwijl er op dat moment veel teruglevering aan het net plaatsvond, met meer dan 2000W.
Wifi de eerste verdachte maar de Ubiquiti netwerk controller gaf voor de CT003 en Venus V2 prima wifi waarden aan. De accu had ook gewoon connectie met de CT003.
CT003 herstart, geen soelaas. (Zag gelukkig wel gelijk de 3 fasen weer)
Batterij herstart, en gelijk gaat hij weer laden!
Fijn zal je zeggen maar het is geen toonbeeld van betrouwbaarheid.
Iemand ervaring mee?
Marstek CT003 : v117 (op dedicated voeding).
Afgelopen maandag stopte mijn Venus E V2 bij 93% vulling met laden. Dat terwijl er op dat moment veel teruglevering aan het net plaatsvond, met meer dan 2000W.
Wifi de eerste verdachte maar de Ubiquiti netwerk controller gaf voor de CT003 en Venus V2 prima wifi waarden aan. De accu had ook gewoon connectie met de CT003.
CT003 herstart, geen soelaas. (Zag gelukkig wel gelijk de 3 fasen weer)
Batterij herstart, en gelijk gaat hij weer laden!
Fijn zal je zeggen maar het is geen toonbeeld van betrouwbaarheid.
Iemand ervaring mee?
Niet erg nuttig maar nog een slechte ervaring hier. CT003 op een belgische 3x230V netwerk (zonder neuter) met 2 Marstek V3. Werkt een paar dagen goed en dan weigeren de batterijen dienst.
Eergisteren begonnen met verlies van CT's (CT003 geeft wel gewoon data in de app) die ofwel offline toonde of bleef draaien op diagnosing. Na lang zoeken, de UTP kabels verwijderd en dan werd de CT weer groen. Helaas werkte de self consumption mode slechts enkele seconden waarna de batterijen weer in standby gingen.
Deze morgen 1 van de batterijen na lang proberen in self consumption mode gekregen (vraag me niet hoe). Maar in de namiddag was het feestje alweer over. Heb geprobeerd manueel zoveel mogelijk van de zonnepanelen op te slagen. Batterijen zijn beide 80%.
CT is nu groen, toont de vermogens op de drie phases en ondanks "Self Consumption" modus gebeurt er niets. Terwijl ik dit typ is 1 van de batterijen de CT003 weer kwijt.
Batterijen en CT003 staan in dezelfde ruimte, verbonden via WIFI op een acces point in dezelfde ruimte. Vast IP adres voor alle drie de devices.
Niet erg constructief maar de voorbije weken al vaak spijt gehad dat ik deze setup aangekocht heb. Marstek support is bedroevend (lees nul respons, ja chinees nieuwjaar).
Eergisteren begonnen met verlies van CT's (CT003 geeft wel gewoon data in de app) die ofwel offline toonde of bleef draaien op diagnosing. Na lang zoeken, de UTP kabels verwijderd en dan werd de CT weer groen. Helaas werkte de self consumption mode slechts enkele seconden waarna de batterijen weer in standby gingen.
Deze morgen 1 van de batterijen na lang proberen in self consumption mode gekregen (vraag me niet hoe). Maar in de namiddag was het feestje alweer over. Heb geprobeerd manueel zoveel mogelijk van de zonnepanelen op te slagen. Batterijen zijn beide 80%.
CT is nu groen, toont de vermogens op de drie phases en ondanks "Self Consumption" modus gebeurt er niets. Terwijl ik dit typ is 1 van de batterijen de CT003 weer kwijt.
Batterijen en CT003 staan in dezelfde ruimte, verbonden via WIFI op een acces point in dezelfde ruimte. Vast IP adres voor alle drie de devices.
Niet erg constructief maar de voorbije weken al vaak spijt gehad dat ik deze setup aangekocht heb. Marstek support is bedroevend (lees nul respons, ja chinees nieuwjaar).
Echt jammer om te zien dat er de laatste tijd zoveel problemen zijn. Ik wil het niet geloven, maar je zou bijna zeggen dat er toch ook een soort invloed van buitenaf (iets in de Cloud) is gezien er nu zoveel meldingen zijn. De invloed van buitenaf kan echter ook gewoon de zon zijn, waardoor er veel meer gekeken wordt naar wat de batterijen doen.
Voor zowel @Driehoek als @TempelierToet: hebben jullie de lokale API uit staan? Misschien zelfs even bewust aanzetten en daarna uitzetten. Die veroorzaakt gegarandeerd problemen icm de CT002/3.
Voor zowel @Driehoek als @TempelierToet: hebben jullie de lokale API uit staan? Misschien zelfs even bewust aanzetten en daarna uitzetten. Die veroorzaakt gegarandeerd problemen icm de CT002/3.
Persoonlijk denk ik meer aan een slechte design afdeling daar in China.pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
De invloed van buitenaf kan echter ook gewoon de zon zijn, waardoor er veel meer gekeken wordt naar wat de batterijen doen.
Met name de samenwerking van de diverse versies op elkaar. De comm. versie met v158 bij de v2 bijvoorbeeld.
Ze repareren links en rechts gaat kapot.
Wat ook niet helpt is de lange nieuwjaar afwezigheid daar.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb nu paar dagen dezelfde Setup draaien, 2 x Marstek V3 met CT003 op Belgisch 3x230V!Driehoek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:40:
Niet erg nuttig maar nog een slechte ervaring hier. CT003 op een belgische 3x230V netwerk (zonder neuter) met 2 Marstek V3. Werkt een paar dagen goed en dan weigeren de batterijen dienst.
Ik heb eerste dag ook liggen klooien tot ik in de Smartphone App de CT003 Metersellectie heb aangepast naar het juiste merk Slimme Meter, ik heb de SaGeMCOM T211-P1. Sindien geen issues meer gehad, hopen dat dit zo blijft.
Ik heb bij de installatie de batterijen ook moeten upgraden naar de laatste software versies.
Ik merk wel dat Wifi ontvangst beetje vreemd is, ik heb een Telenet modem slechts op één meter naast de batterijen draaien en dan nog zit deze in de Medium Zone volgens Wifi historisch signaal op de app.
In werkelijkheid nog geen Wifi connectie issues gehad...
[ Voor 49% gewijzigd door What_If op 04-03-2026 21:03 ]
Vooral opvallend dat de V2 terug in het klachtenlijstje begint te komen. Het merendeel van de meldingen de laatste tijd waren hoofdzakelijk V3's. Het is en blijft doodzonde. Er zit heel veel potentieel in de MT's maar op deze manier maken ze het zichzelf moeilijk. Zou er een oorzakelijk verband te vinden zijn tussen fw updates en problemen? Ikzelf heb al sinds begin oktober ergens geen enkele update meer uitgevoerd (lees gevraagd) en het loopt hier nog altijd als een klokje.pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
Echt jammer om te zien dat er de laatste tijd zoveel problemen zijn. Ik wil het niet geloven, maar je zou bijna zeggen dat er toch ook een soort invloed van buitenaf (iets in de Cloud) is gezien er nu zoveel meldingen zijn. De invloed van buitenaf kan echter ook gewoon de zon zijn, waardoor er veel meer gekeken wordt naar wat de batterijen doen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hier ook geen enkele update uitgevoerd sinds beging vorig jaar ergens, nog even doorzetten en dan draaien drie accu's hier een jaar storingsvrij.Druppeltje_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Vooral opvallend dat de V2 terug in het klachtenlijstje begint te komen. Het merendeel van de meldingen de laatste tijd waren hoofdzakelijk V3's. Het is en blijft doodzonde. Er zit heel veel potentieel in de MT's maar op deze manier maken ze het zichzelf moeilijk. Zou er een oorzakelijk verband te vinden zijn tussen fw updates en problemen? Ikzelf heb al sinds begin oktober ergens geen enkele update meer uitgevoerd (lees gevraagd) en het loopt hier nog altijd als een klokje.
Blijf er lekker met je tengels vanaf als het werkt is schijnbaar een goede raad.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
In nog geen maand tijd heb ik nu bij 14 anderen MT Ev3's geholpen met plaatsen/geplaatst (in totaal 18 MT stuks), en daarnaast ook nog 6 HW Plugins. Dat zijn er 21 meer dan heel vorig jaar dus ik ga er vanuit dat die niet de enige zijn die onlangs een thuis accu genomen hebben. (Je ziet het ook wel een beetje terug in dit topic met veel basis/beginner vragen.) Dus het is ook niet gek dat er een flinke toename aan problemen zijn.pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
Echt jammer om te zien dat er de laatste tijd zoveel problemen zijn.
Zoals regelmatig gemeld zijn ook veel problemen ontstaan na FW 147+ maar ik denk dat externe factoren (slechte wifi, v3 wifi is ook ruk) ook regelmatig oorzaak zijn van de verstoringen. Daarnaast nog het nodeloos aanzetten van de API en/of externe tools die continu communiceren met de MT en overladen met requests (zeker met een slechte verbinding) helpen niet mee.
Ik zet ze overal weg met een MT CT002 in een los kleine kastje met eigen stekker en de MT E met firmware V146 en waar mogelijk alleen LAN, het aan de praat krijgen gaat niet overal even vlekkeloos maar die combinatie werkt in 12 gevallen uiteindelijk wel probleemloos (al zij het nog maar voor korte duur). De overige 2 anderen hebben voornamelijk problemen met slecht/onbetrouwbaar WiFi netwerk, ook voor andere apparatuur moeten ze regelmatig de router powercyclen. Bij de HW's heb ik nog nooit enige problemen gehad bij installatie maar tijdens gebruik wil daar ook wel eens wat wegvallen.. maar hét grote verschil is dat als de boel weer online is alles ook automatisch weer gaat communiceren. Geen gedoe met accu/p1 meter uit en aan zetten.
Ik heb ze gemeld dat als ze de FW gaan updaten zonder dat ik heb aangegeven dat het kan ze ook niet op mij moeten rekenen om de boel weer (goed) werkend te krijgen.
Ik hecht eerlijk gezegd niet zoveel waarde aan het historisch signaal in de app. Ik zit steevast tegen het rode aan te schuren en dat is al sinds april vorig jaar zo. (Batterijen staan tamelijk ver weg in een afgesloten betonnen kelder). De logica hier volgend zou je daar sowieso verbindingsproblemen mee verwachten. Maar heb ik geen last van. Moet daar misschien bij vermelden: ik heb een heel simpel, basic netwerk thuis.What_If schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:01:
[...]
Ik heb nu paar dagen dezelfde Setup draaien, 2 x Marstek V3 met CT003 op Belgisch 3x230V!
Ik heb eerste dag ook liggen klooien tot ik in de Smartphone App de CT003 Metersellectie heb aangepast naar het juiste merk Slimme Meter, ik heb de SaGeMCOM T211-P1. Sindien geen issues meer gehad, hopen dat dit zo blijft.
Ik heb bij de installatie de batterijen ook moeten upgraden naar de laatste software versies.
Ik merk wel dat Wifi ontvangst beetje vreemd is, ik heb een Telenet modem slechts op één meter naast de batterijen draaien en dan nog zit deze in de Medium Zone volgens Wifi historisch signaal op de app.
In werkelijkheid nog geen Wifi connectie issues gehad...
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Staat hier gewoon uit. Ben wat radeloospascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
edit: vraagje. Hoe worden twee Marsteks geacht zich te gedragen? Stonden bij mij allebei op 3phase en de load werd nooit symmetrisch verdeeld tussen beide. Dit komt niet overeen met wat ik had verwacht volgens dit topic.
[ Voor 13% gewijzigd door Driehoek op 04-03-2026 21:47 ]
Hier ook niet.Driehoek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Staat hier gewoon uit. Ben wat radeloos
edit: vraagje. Hoe worden twee Marsteks geacht zich te gedragen? Stonden bij mij allebei op 3phase en de load werd nooit symmetrisch verdeeld tussen beide. Dit komt niet overeen met wat ik had verwacht volgens dit topic.
Is geen constante in te vinden. De ene keer is het wel verdeeld, de dag erop doet er eentje hoofdzakelijk het meeste werk en paar uur later draait dat om. Maar zelden dat het 50/50 verdeeld is bij mij.
[ Voor 20% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-03-2026 21:51 ]
Is er soms een nieuw model op komst... ik kwam toevallig terecht op https://eu.marstekenergy.com/nl-be en daar zag ik een aankondiging voor 10 maart ?
Ik snap al de websites ook al niet meer... hier staat een Venus E 3.0 voor 1999 euro, op https://www.marstek.nl/pr...j-5-12-kwh-incl-p1-meter/ staat diezelfde batterij dan weer voor 1200 euro ?
Ik snap al de websites ook al niet meer... hier staat een Venus E 3.0 voor 1999 euro, op https://www.marstek.nl/pr...j-5-12-kwh-incl-p1-meter/ staat diezelfde batterij dan weer voor 1200 euro ?
Volgens mij is dat normaal, de CT bepaald met welk vermogen er geladen/ontladen moet worden, dit hoeft niet 50/50 te zijn.Driehoek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:18:
edit: vraagje. Hoe worden twee Marsteks geacht zich te gedragen? Stonden bij mij allebei op 3phase en de load werd nooit symmetrisch verdeeld tussen beide.
Ik denk gewoon de MT E 2.56 versie die ook op de beurs stond.r2504 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Is er soms een nieuw model op komst...
[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 04-03-2026 22:02 ]
Goed gespot. Ik ben benieuwd en tegelijkertijd teleurgesteld. Het ene product is nog niet af of de volgende rolt al weer van de band.r2504 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Is er soms een nieuw model op komst... ik kwam toevallig terecht op https://eu.marstekenergy.com/nl-be en daar zag ik een aankondiging voor 10 maart ?
De prijs op Marstek-Energy is denk ik de adviesprijs ofzo. Als sinds het begin van de V3 is hij bij lange na niet zo duur geweest. Ook nooit te koop via die website. De prijs op Marstek.nl is gewoon wat die verkoper er voor vraagt.
Bizar... ik zag zonet nog op Youtube een video van slechts 5 dagen geleden met een uitleg hoe je een extra wireless Modbus interface moest aansluiten ? Als dit gewoon op de LAN poort zit dan lijkt me dat wel echt dom.pascallj schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Als je de V3 aansluit via LAN, heb je Modbus TCP over de LAN interface.
Venus G , de marstek x en marstek mars zijn nog steeds de laatste nieuwtjes in de thuisbatterijen.r2504 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
Weken geleden was er ook de marstek D ac versie maar het was mij in ieder geval niet helemaal duidelijk wat daarin de verschillen zouden zijn, de gegeven info is helaas niet altijd duidelijk / compleet of zelfs fout.
Ik heb die video even opgezocht, maar daar staat in de comments ook dat dit is voor als je het over WiFi wilt. Als je via LAN aansluit is het inderdaad niet meer nodig. Maar ja Modbus is sowieso volledig een community project, er is geen officiële documentatie beschikbaar. Alleen maar een gelekte documentatie en wat community documentatie. Dus kan mij ook voorstellen dat het niet voor iedereen bekend is.r2504 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:30:
[...]
Bizar... ik zag zonet nog op Youtube een video van slechts 5 dagen geleden met een uitleg hoe je een extra wireless Modbus interface moest aansluiten ? Als dit gewoon op de LAN poort zit dan lijkt me dat wel echt dom.
Staat hier ook uit. Heb het net een paar keer op en af gezet. Opzetten ging telkens vlot. Poort aanpassen geeft een melding dat de configuratie gelukt is.pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
Het afzetten duurt langer en na een tijdje komt er een melding dat de configuratie mislukt is. De toggle in de app staat wel terug uit.
Geeft ook niet echt een stabiel gevoel. Geen idee dus of de localapi nu op of af staat. Het was iig het proberen waard. Morgen eens checken of er op die poort iets staat te draaien.
Mss ook maar eens aan marstek vragen of ze de vorige FW waar ik op zat kunnen terugzetten.
Hoe bedoel je... die integratie moet toch in de firmware zitten van de Marstek ? (daar kan een community toch niets aan veranderen) ?pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:49:
Maar ja Modbus is sowieso volledig een community project, er is geen officiële documentatie beschikbaar. Alleen maar een gelekte documentatie en wat community documentatie. Dus kan mij ook voorstellen dat het niet voor iedereen bekend is.
Is er trouwens ergens een link naar die documentatie ?
Klopt, de functionaliteit zit wel in de firmware, maar het wordt niet ondersteund. Er is geen documentatie, dus alles hebben we zelf uit moeten vinden.r2504 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:13:
[...]
Hoe bedoel je... die integratie moet toch in de firmware zitten van de Marstek ? (daar kan een community toch niets aan veranderen) ?
Is er trouwens ergens een link naar die documentatie ?
Alles over Modbus kan je in het Modbus topic vinden: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Het lag uiteindelijk aan de P1 meter die niet snel genoeg updates stuurde (maar eens per 35 seconden tot soms 45 seconden ongeveer, varieerde wat).dnat schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:34:
[...]
ok, dus je zit zelf wat te prutsen met HA code en emulatie en gaat Marstek wat vriendelijke mails sturen en dat ding retour doen?![]()
begin eerst als echte consument zou ik zeggen ipv homebrew. Het scheelt ook een pak als je bij fouten/problemen eerst je design meegeeft als je hulp wil van tweakers.
Je komt het hier vaak tegen... het ligt niet altijd aan de batterij, het staat er hier vol van, reden ook van de +1000posts.
check of je gesupporteerde DMR hebt anders ga je over naar ct002
gebruik een hw p1 voor 1MT
gebruik een ct003 voor meerdere maar test eerst een tijdje met 1
zorg dat die dingen usb power hebben zeker met splitter
let op met wifi config en denk niet zomaar ik heb goede wifi, gebruik geen standaard provider rommel.
let op met HA homebrew en andere api dingen
doe de configuratie bij voorkeur via een BT verbinding van je device, merk je problemen, test dan eventueel met een ander BT device
...
Ik heb dat nu kunnen oplossen.
Het is mijn eerste ervaring met P1/DSMR. Sinds dat die updates nu binnenkomen met max interval van 4 seconden, is de diagnose gelukt en heb ik quasi 0 teruglevering vandaag gehad op het net van mijn PV.
Met een topic dat vol met issues staat, met een app die toch (al is het maar rond vertaling) bijzonder vreemd is, is een verwijzing naar MT misschien nog niet zo'n ondenkbare sprong.
Het is hier niet zo makelijk om een kabel tussen de DSMR te trekken en en de plaats waar de batterij staat (app gebouw, gemeenschappelijke delen, lange afstand, etc).
Een beetje een vriendelijkere approach of reactie had wel gemogen. Just my 2 cents.
Allen bedankt die mij geholpen hebben!
[ Voor 5% gewijzigd door Pharos1985 op 05-03-2026 00:23 ]
Het blijft een plug n play battery
topic heet ook zo
alleen is deze dat niet altijd
dus de klachten zijn terecht.
Neemt niet weg dat mijn standaard 2 Marsteks set-up nu al 1 jaar probleemloos werkt (maar wel eerst 2 maanden non-stop prutsen) gewoon op NOM in de app en klaar . Ook al het gezeik met p1 , ct polling van mijn DSMR 4 en wifi gehad.
Neemt niet weg dat mijn standaard 2 Marsteks set-up nu al 1 jaar probleemloos werkt (maar wel eerst 2 maanden non-stop prutsen) gewoon op NOM in de app en klaar . Ook al het gezeik met p1 , ct polling van mijn DSMR 4 en wifi gehad.
[ Voor 50% gewijzigd door S2S op 05-03-2026 07:32 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
voor uw geval zou ik al eens beginnen met 1*MTDriehoek schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:40:
smijt de gehele config (1 * p1 en 1* mt) in een nieuwe tijdelijke ssid en ga pas terug naar de oude als het goed werkt voor langere tijd, smijt ook de 2e pas in als het werkt. die paar kw meer of minder is nu je probleem niet.
Je spreekt van de oude 3*220v. heb je een hw p1 om te testen welke versie DMR is het? Diagnose werkt degelijk?
Doe alle configuratie met BT.
naar mijn mening is het eerder bedroevend hoe tweakers een consumenten site geworden is, pagina na pagina steeds, het werkt niet, leverancier zijn fout, spijt van aankoop, doe het terug...nooit meer van ik zoek op, zoek verder, ga wat testen, heb een testplan....maar soit.
plug en play, moet je het wel ook zo gebruiken, dat doe ik zo al sinds april 2025 met 2 stuks en een ct003S2S schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:19:
Het blijft een plug n play batterytopic heet ook zo
alleen is deze dat niet altijd
dus de klachten zijn terecht.
het probleem van plug en play is zoals microsoft... als je wil samenwerken met 1001 dingen en versies dan komt het niet goed. Dat merk je dus vooral in die wifi dingen (hun eigen brakke fout maar ik merk dat die rj45 precies ook niet al te best is) en in uw geval een DSMR4
En ze beginnen serieus last te hebben van hun diff in types en versies, dat komt volgens mij door een niet stabiele systeem basis.
Kijk dit noem ik nom met een simpele opzet, het kan wel degelijk, alleen zijn diegene met miserie of diegene die alles constant willen veranderen hier harder aanwezig dan die zonder. Mijn nacht verbruik is een 250w btw en ik heb dus 2 * MT met ct003 en hw p1 splitter met voeding
Als het goed gewerkt heeft dan stopt het niet zomaar met werken tenzij er fundamenteel iets mis is met een device of dat er iets aangepast is (eiegn invloed). Enfin dat is toch mijn mening.
[ Voor 45% gewijzigd door dnat op 05-03-2026 08:38 ]
Assumption is the mother of all fuckups. Alles wat je voorstelt heb ik al gedaan.dnat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:16:
[...]
voor uw geval zou ik al eens beginnen met 1*MT
smijt de gehele config (1 * p1 en 1* mt) in een nieuwe tijdelijke ssid en ga pas terug naar de oude als het goed werkt voor langere tijd, smijt ook de 2e pas in als het werkt. die paar kw meer of minder is nu je probleem niet.
Je spreekt van de oude 3*220v. heb je een hw p1 om te testen welke versie DMR is het? Diagnose werkt degelijk?
Doe alle configuratie met BT.
naar mijn mening is het eerder bedroevend hoe tweakers een consumenten site geworden is, pagina na pagina steeds, het werkt niet, leverancier zijn fout, spijt van aankoop, doe het terug...nooit meer van ik zoek op, zoek verder, ga wat testen, heb een testplan....maar soit.
Ga je wat voorbij aan het feit dat dit gewoon een consumentenproduct is en geen tweakproject? Dus dat er ook een bepaalde verwachting is dat dingen gewoon werken eens ze up and running zijn? Aan het aantal klachten te zien loopt er daar toch iets mis. Sorry dat je dit forum moet delen met mindere tweakers zoals mezelf.
dat lijkt denk ik door de weergave per fase, hieronder totaal van de fasen, houdt goed NOMdnat schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:44:
[...]
leuk om anders te werken en ik ga er zeker naar kijken, maar mijn NOM met CT003 en 2*MT is veel vlakker. Waarom heb je constant zoveel diff op de 0?
/f/image/jyopQQkQFPM3FzR6G2l2mnn4.png?f=fotoalbum_large)
Voor mensen die cloud problemen vermoeden met de echte CT003, kan ik de de emulated CT003 zeker aanraden. Werkt hier al sinds maandag vlekkeloos op basis van data HWP1, geen cloud verbinding met Marstek nodig. Misschien een tijdelijke oplossing?pascallj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:47:
[ Voor 34% gewijzigd door dodvip123 op 05-03-2026 09:58 ]
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
Een familielid heeft een Marstek V3 aangeschaft op aanraden van mij. Natuurlijk krijgt hij de batterij niet aan de praat nu ze geleverd is. De batterij kan zijn HomeWizard P1 meter niet vinden.
Hij heeft zijn Marstek V3 bij levering geupdate naar de laatste versie. Hij gebruikt de HomeWizard P1 meter.
De lokale API staat aan van de HomeWizard P1 meter, maar toch vinden ze elkaar niet.
Hij heeft al eens de batterij uitgetrokken en uitgezet voor 2 minuten.
Ik ga zaterdag eens langs, maar zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien of wat zijn de meest voorkomende oorzaken van deze storing?
Hij heeft zijn Marstek V3 bij levering geupdate naar de laatste versie. Hij gebruikt de HomeWizard P1 meter.
De lokale API staat aan van de HomeWizard P1 meter, maar toch vinden ze elkaar niet.
Ik ga zaterdag eens langs, maar zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien of wat zijn de meest voorkomende oorzaken van deze storing?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Meest voorkomende fouten zijn:Broodro0ster schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:43:
- niet het juiste 2.4 GHz wifi netwerk, geen gast netwerk, geen dedicated IOT netwerk
- niet hetzelfde netwerk voor app en MT
- het duurt even voordat ze in China je accu gekoppeld hebben.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb sinds een week ook 1 Marstek V3 in combinatie met de HWP1, kreeg de boel niet stabiel, nu een CT003 P1 en loopt als een zonnetje, nu kijken hoe zich dit de komende tijd gaat ontvouwenBroodro0ster schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:43:
Een familielid heeft een Marstek V3 aangeschaft op aanraden van mij. Natuurlijk krijgt hij de batterij niet aan de praat nu ze geleverd is. De batterij kan zijn HomeWizard P1 meter niet vinden.
Thanks. Hij meldt me net dat hij het deze nacht aan de praat gekregen heeft. De batterij heeft even ontladen deze nacht, maar laadt niet op vandaag.
Zijn CT icoontje staat terug grijs.
Misschien had ik toch maar de CT003 moeten aanraden aan hem...
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Over het algemeen zijn er met de HW P1 minder problemen dan met CT003. Als het wel gewerkt heeft maar nu niet meer, zou ik het toch gewoon in de welbekende slechte verbinding hoek zoeken. Netwerk met meerdere AP's op hetzelfde SSID waarbij de Marstek de verkeerde pakt. Waar mogelijk de Marstek bedraad aansluiten etc.Broodro0ster schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:55:
Thanks. Hij meldt me net dat hij het deze nacht aan de praat gekregen heeft. De batterij heeft even ontladen deze nacht, maar laadt niet op vandaag.
Hier liep het allemaal goed. tot middennacht.
Ik draai NoM, maar alle batterijen stonden op eens stand-by.
eerst op manual gezet, dat werkt, weer terug op Self, maar weer allemaal in stand-by.
daaarna AP (unifi) opnieuw gestart. en ze gingen weer keurig werken.
Vreemd.
Ik draai NoM, maar alle batterijen stonden op eens stand-by.
eerst op manual gezet, dat werkt, weer terug op Self, maar weer allemaal in stand-by.
daaarna AP (unifi) opnieuw gestart. en ze gingen weer keurig werken.
Vreemd.
Batterij bekabeld, P1 op 2,4ghz verbinding, alle apparaten reserved ip-adres vanuit dhcp router, wifisignaal op 100% in homewizard app maar marstek v3 verliest telkens ct-signaal met de hwp1..pascallj schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Over het algemeen zijn er met de HW P1 minder problemen dan met CT003. Als het wel gewerkt heeft maar nu niet meer, zou ik het toch gewoon in de welbekende slechte verbinding hoek zoeken. Netwerk met meerdere AP's op hetzelfde SSID waarbij de Marstek de verkeerde pakt. Waar mogelijk de Marstek bedraad aansluiten etc.
Nu 1,5 dag de ct003 en tot nu toe geen problemen en contante ct-verbinding
Sinds eergisteren de Marstek V3 in gebruik. Ik moet zeggen dat mijn ervaring wisselend is. Als hij werkt dan doet hij wat hij moet doen. Maar hij 'disconnect' om de haverklap met de CT (homeWizard p1). En dan doet hij niets en gaat hij in de standby.
Ik weet niet of dit aan de P1 meter van HW ligt of aan de Marstek. Moet er wel bij zeggen dat de HW p1 niet wil updaten, hij geeft een fw update aan maar als ik die wil updaten, dan failed hij.
De Marstek Venus e V3 is via 2.4ghz wifi verbonden. Geeft ook wifi verbinding aan in de app, maar de CT wordt vaak niet herkend / valt weg.
- de marstek staat in de bijkeuken, zal verplaatsen dichterbij de meterkast waar de HW p1 staat dit oplossen?;
- zal een vaste internetkabel trekken dit oplossen?;
- zal een andere p1 meter dit oplossen?;
Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet.
Ik weet niet of dit aan de P1 meter van HW ligt of aan de Marstek. Moet er wel bij zeggen dat de HW p1 niet wil updaten, hij geeft een fw update aan maar als ik die wil updaten, dan failed hij.
De Marstek Venus e V3 is via 2.4ghz wifi verbonden. Geeft ook wifi verbinding aan in de app, maar de CT wordt vaak niet herkend / valt weg.
- de marstek staat in de bijkeuken, zal verplaatsen dichterbij de meterkast waar de HW p1 staat dit oplossen?;
[ Voor 3% gewijzigd door saken op 05-03-2026 12:21 ]
Zie posts hierboven, zelfde problemen , ik probeer het nu met de ct003saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:21:
Sinds eergisteren de Marstek V3 in gebruik. Ik moet zeggen dat mijn ervaring wisselend is. Als hij werkt dan doet hij wat hij moet doen. Maar hij 'disconnect' om de haverklap met de CT (homeWizard p1). En dan doet hij niets en gaat hij in de standby.
De Marstek apparaten hebben echt moeite met WiFi. Ze hebben een perfecte verbinding, en het liefste ook zo simpel mogelijke verbinding nodig. Daar begint het mee.saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:21:
Heb je de mogelijkheid om een kabel te trekken (al is het alleen maar even om te testen) doe dat dan meteen. Op een aantal recente berichten na is het eigenlijk altijd zo dat de HW P1 goed werkt. Dus ik zou echt beginnen bij de batterij.
Ik zie de laatste weken zeer veel problemen met CT verbindingen. Heb dit ook gehad meer dan 12 maanden geleden. Op aanraden van andere tweakers een apart TPlink routertje van 20 € gekocht daar de CT en de Marstek batterijen mee verbonden en draait nu al meer dan 12 maanden op dat routertje. Dus goede raad, als je geen netwerk specialist bent, installeer zo’n simpel routertje en je zal beter 😴
Verbinden de batterijen niet rechtstreeks met de CT003 maar alleen via wifi?
Mijn CT003 staat in de meterkast, 50cm van de router af. Twee batterijen staan een meter af van een access point en de derde vijf meter verderop.
Sinds ik het zo heb aangesloten werkt het eigenlijk best goed: nu zes dagen NoM zonder in te hoeven grijpen.
Alle drie E3's draaien firmware 147, waarvan eentje 147.3, maar ik merk daarmee geen verschil.
Mijn CT003 staat in de meterkast, 50cm van de router af. Twee batterijen staan een meter af van een access point en de derde vijf meter verderop.
Sinds ik het zo heb aangesloten werkt het eigenlijk best goed: nu zes dagen NoM zonder in te hoeven grijpen.
Alle drie E3's draaien firmware 147, waarvan eentje 147.3, maar ik merk daarmee geen verschil.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Dat klopt. Veel gehoord misverstand. Daarom moet je de P1 meter ook verbinden met het netwerk en zorgen dat ze elkaar kunnen vinden etc.Arjan A schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:40:
Verbinden de batterijen niet rechtstreeks met de CT003 maar alleen via wifi?
[...]
Weet je nog welk routertje dat was? Dan stel ik dat voor aan mijn familielid als oplossing.DSSW schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:37:
Ik zie de laatste weken zeer veel problemen met CT verbindingen. Heb dit ook gehad meer dan 12 maanden geleden. Op aanraden van andere tweakers een apart TPlink routertje van 20 € gekocht daar de CT en de Marstek batterijen mee verbonden en draait nu al meer dan 12 maanden op dat routertje. Dus goede raad, als je geen netwerk specialist bent, installeer zo’n simpel routertje en je zal beter 😴
Zal eerst gaan kijken naar zijn netwerk. Hij heeft een mesh netwerk, maar dat zal niet volgens de regels van de kunst geconfigureerd zijn denk ik.
Het is zoals @pascallj schrijft hoor. Een goede simpele wifi verbinding is aangeraden, ook door Marstek zelf.
Ik heb ook de nodige miserie gehad maar er veel uit geleerd. Gelukkig draait het bij een kameraad, op mijn aanraden, wel goed en die verhalen komen hier te weinig voor.
Ik ga wel zeggen dat, sinds ik een 2e heb, overgestapt ben naar de home assistant oplossing van Fonske & Bob en die draait zeer goed hoor.
Sinds begin Maart goed weer en draai ik 98-99% zelfvoorziening. Maar die kleine missers gaan er zowiezo nog uit met hun updates.
Ik heb ook de nodige miserie gehad maar er veel uit geleerd. Gelukkig draait het bij een kameraad, op mijn aanraden, wel goed en die verhalen komen hier te weinig voor.
Ik ga wel zeggen dat, sinds ik een 2e heb, overgestapt ben naar de home assistant oplossing van Fonske & Bob en die draait zeer goed hoor.
Sinds begin Maart goed weer en draai ik 98-99% zelfvoorziening. Maar die kleine missers gaan er zowiezo nog uit met hun updates.
2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+
Ik heb inmiddels de marstek naast de meterkast neergezet. Tot nu toe maakt hij verbinding. Eens even uitproberen. Mocht de verbinding weer wegvallen met CT zal ik het met een vaste kabel proberen.pascallj schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:26:
[...]
De Marstek apparaten hebben echt moeite met WiFi. Ze hebben een perfecte verbinding, en het liefste ook zo simpel mogelijke verbinding nodig. Daar begint het mee.
Heb je de mogelijkheid om een kabel te trekken (al is het alleen maar even om te testen) doe dat dan meteen. Op een aantal recente berichten na is het eigenlijk altijd zo dat de HW P1 goed werkt. Dus ik zou echt beginnen bij de batterij.
De marstek wil ik uiteindelijk op een stevige plank/ plateau zetten ondersteund door 4 palen vanaf de grond langs de muur, vervolgens een deurtje er voor. om volledige laad en ontlaad capaciteit te kunnen benutten wil ik dan extra groep laten plaatsen met nieuw stopcontact op die plek. Zal dit niet te warm worden ? Ik lees in de specs dat hij tot 55c werkt. Denk misschien wel een ventilatierooster in dat deurtje maken?

Boven waar de jassen nu hangen zegmaar :-)
Ik heb ook de marstek vervloekt, van het geen verbinding hebben met wifi / CT , contact mail en feedback,mislukte updates, tips trucs en hulp van hier, ben ik best tevreden opzich, het enigste waar ik me een beetje aan stoor is de capaciteit van mijn V1 die lijkt wat aan de lage kant.Bossi13 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:06:
Op het moment is er een enkele keer geen CT verbinding, maar dit herstelt zich meestal zelf. (een sporadische situatie)
Verder doet ie aardig wat ie moet doen, soms reageert ie traag met bijspringen, maar soms dan gaat ie onderhand tegelijk aan met een apparaat.
En dat neem ik voor lief en ben nog steeds blij met mijn marstek V1.
Hier merk ik ook dat hij soms wat traag reageert met bijspringen. Gebruik je de hw p1 of die van marstek of een andere? Vraag mij af welke het snelst is en of dit daadwerkelijk verschil maakt qua snelheid van reageren/bijspringen.tweeek schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Ik heb ook de marstek vervloekt, van het geen verbinding hebben met wifi / CT , contact mail en feedback,mislukte updates, tips trucs en hulp van hier, ben ik best tevreden opzich, het enigste waar ik me een beetje aan stoor is de capaciteit van mijn V1 die lijkt wat aan de lage kant.
Op het moment is er een enkele keer geen CT verbinding, maar dit herstelt zich meestal zelf. (een sporadische situatie)
Verder doet ie aardig wat ie moet doen, soms reageert ie traag met bijspringen, maar soms dan gaat ie onderhand tegelijk aan met een apparaat.
En dat neem ik voor lief en ben nog steeds blij met mijn marstek V1.
Ik heb de HWP1, mijn marstek doet waar die zelf zin in heeft ......soms supersnel met bijspringen, soms wat trager en soms geeft ie nog een momentje stroom als een apparaat al uit staat.saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Hier merk ik ook dat hij soms wat traag reageert met bijspringen. Gebruik je de hw p1 of die van marstek of een andere? Vraag mij af welke het snelst is en of dit daadwerkelijk verschil maakt qua snelheid van reageren/bijspringen.
Dat zijn momenten en secondes die in het begin best heftig lijken maar na een tijdje kijken de meeste daar anders naar.
De specs moet je wel een beetje met een korreltje zout nemen. Wat theoretisch mogelijk is, is wat anders dan wat goed is voor de levensduur. Chinese specs zijn vaak wat optimistisch. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat het ook tot -20 zou kunnen. Er zit geen verwarming in dit ding en de hele industrie zegt, niet (of nauwelijks) opladen onder het vriespunt. Nu verlagen ze wel de snelheid bij lage temperaturen, maar alsnog, bij -20 zou je zeker niet meer willen opladen.saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Ik heb inmiddels de marstek naast de meterkast neergezet. Tot nu toe maakt hij verbinding. Eens even uitproberen. Mocht de verbinding weer wegvallen met CT zal ik het met een vaste kabel proberen.
De marstek wil ik uiteindelijk op een stevige plank/ plateau zetten ondersteund door 4 palen vanaf de grond langs de muur, vervolgens een deurtje er voor. om volledige laad en ontlaad capaciteit te kunnen benutten wil ik dan extra groep laten plaatsen met nieuw stopcontact op die plek. Zal dit niet te warm worden ? Ik lees in de specs dat hij tot 55c werkt. Denk misschien wel een ventilatierooster in dat deurtje maken?
[Afbeelding]
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik wel zorgen voor wat passieve ventilatie. Roostertje onderin en bovenin of bijvoorbeeld een paar sleuven.
Domme vraag misschien, maar waarom de Marstek niet beneden laten staan en eventueel afkasten? Kan je nog een ventilatie opening voorzien zoals ze dat bijvoorbeeld bij een inbouw koelkast ook doen. En heb je in 1 keer een verwarmde schoenenplateausaken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Ik heb inmiddels de marstek naast de meterkast neergezet. Tot nu toe maakt hij verbinding. Eens even uitproberen. Mocht de verbinding weer wegvallen met CT zal ik het met een vaste kabel proberen.
[Afbeelding]
Tijdje niet omgekeken naar mijn setup en had altijd het idee dat het goed draaide. Toch vraag ik mij af of het niet beter kan; er wordt nog steeds relatief veel van het net afgenomen ondanks de batterijen nog vol zitten. Ik heb drie v3 batterijen bedraad aangesloten en heb een 5.0 DMR slimme meter. De batterijen zijn allemaal op een aparte groep en fase aangesloten. Ik gebruik de CT003. Volgens mij loopt de injectie gewoon te traag / achter de feiten aan. Wat denken jullie?
/f/image/nsyKWsm8n4mZkRHjitFDqbMR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AFGxqhkfgi37vyiCEYagYICB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xEoT8CwGpovUgXD8jNuhBg7c.png?f=fotoalbum_large)
Dit is afkomstig van iemand anders met een vergelijkbare setup. Zijn 0 op de meter is veel vlakker wat mij te denken zet.
/f/image/nsyKWsm8n4mZkRHjitFDqbMR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AFGxqhkfgi37vyiCEYagYICB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xEoT8CwGpovUgXD8jNuhBg7c.png?f=fotoalbum_large)
Dit is afkomstig van iemand anders met een vergelijkbare setup. Zijn 0 op de meter is veel vlakker wat mij te denken zet.
[ Voor 14% gewijzigd door funkylicious op 05-03-2026 15:00 ]
hmm, ja goed idee ! dat zou ook kunnen. Gedachtegang was meer dat als ik hem hoog plaats heb ik er niet zo veel last van en is toch ongebruikte ruimte en wat als de waterleidingen gaan lekken beneden en t ding nat word. Maar beneden zou ook kunnen en dan later altijd nog uit te breiden met een bovenop tegen het plafond aan op palen als er een 2e bij komt.Druppeltje_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Domme vraag misschien, maar waarom de Marstek niet beneden laten staan en eventueel afkasten? Kan je nog een ventilatie opening voorzien zoals ze dat bijvoorbeeld bij een inbouw koelkast ook doen. En heb je in 1 keer een verwarmde schoenenplateau
Het enige probleem is wel dat, het in de zomer daar wel vrij warm kan worden in de hal en in de winter juist koud. De deur loopt naar mijn (uiteraard verwarmde) woonkamer :-). Maar mijn server in de meterkast houdt het ook uit dus ja misschien zie ik beren op de weg.
Zal idd zeker een ventilatierooster maken in de aftimmering en geaard stopcontact zodat hij max kan op en ontladen.
Ik was wel van plan om in de zomer nog rolluiken voor de voordeur te plaatsen dus dat zal de hitte in hoogzomer wel wat dempen lijkt me. En het huis koel ik dmv rolluiken dicht en dan de airco op slaapkamer aan en de deuren naar beneden open. Werkte vorige zomer eigenlijk ook best prima. En dan leverde ik nog steeds terug , wat ik nu zal opslaan :-)
Ik heb 8 zonnepanelen en hybride warmtepomp (eigendom verhuurder)
[ Voor 4% gewijzigd door saken op 05-03-2026 15:10 ]
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.