funkylicious schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:57:
Tijdje niet omgekeken naar mijn setup en had altijd het idee dat het goed draaide. Toch vraag ik mij af of het niet beter kan; er wordt nog steeds relatief veel van het net afgenomen ondanks de batterijen nog vol zitten. Ik heb drie v3 batterijen bedraad aangesloten en heb een 5.0 DMR slimme meter. De batterijen zijn allemaal op een aparte groep en fase aangesloten. Ik gebruik de CT003. Volgens mij loopt de injectie gewoon te traag / achter de feiten aan. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is afkomstig van iemand anders met een vergelijkbare setup. Zijn 0 op de meter is veel vlakker wat mij te denken zet.

[Afbeelding]
Daar lijkt inderdaad iets niet 100% lekker te lopen.
Hier ziet het er zo uit.
Weliswaar met een shelly en dus niet met de p1 of ct003.
Dus feitelijk heb je geen zak aan mijn post. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqUX_aiM9TS32nBAKc-k7KWb4gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKeyIfDgrfGedcQ05zy1eCzy.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 14:03
Tijdje niet omgekeken naar mijn setup en had altijd het idee dat het goed draaide. Toch vraag ik mij af of het niet beter kan; er wordt nog steeds relatief veel van het net afgenomen ondanks de batterijen nog vol zitten. Ik heb drie v3 batterijen bedraad aangesloten en heb een 5.0 DMR slimme meter. De batterijen zijn allemaal op een aparte groep en fase aangesloten. Ik gebruik de CT003. Volgens mij loopt de injectie gewoon te traag / achter de feiten aan. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is afkomstig van iemand anders met een vergelijkbare setup. Zijn 0 op de meter is veel vlakker wat mij te denken zet.

[Afbeelding]
Ik heb dus ongeveer hetzelfde. Ik gebruik de homewizard p1 meter.
Misschien werkt bedraad netwerk aansluiten beter? Ik heb hem nu nog op de 2.4ghz verbinding staan.

Ik heb wel een network wide Adguard op mijn Homeassistant lopen en Tailscale VPN om Hassio te benaderen als ik niet thuis ben.

Binnenkort stap ik over naar andere glasvezelprovider en denk dat ik dan een nog te kopen eigen router ga gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 05-03-2026 15:18 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:53
Ik heb drie v3 batterijen bedraad aangesloten en heb een 5.0 DMR slimme meter.
Hoe vaak update je meter?
Ik gebruik de CT003. Volgens mij loopt de injectie gewoon te traag / achter de feiten aan. Wat denken jullie?
Het lijkt idd dat je het nogal na-ijlt, dat zie je door exact de terug levering van wat daarvoor gevraagd werd en omgekeerd. Dat had ik met mijn HW-P1 meter op DSMR5 (10 sec) ook.
Sinds m'n CT002 heb ik ook netjes een strakke lijn op wat afname piekjes na (bij > 800Watt).

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2026 15:56 ]

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-03 16:09
Hier ook eens een positieve ervaring. Heb sinds mei 2025 een V2 met modbus-aansturing. Het eerste geleverde exemplaar (v1) had maar ongeveer de halve capaciteit en is onder garantie vervangen voor een Marstek v2. Het omwisselproces verliep vrij goed. Sindsdien probleemloos gedraaid om een uitzondering na, laat in het najaar. Ik heb het vermoeden dat het probleem (contact met de ct003 meermalen verloren) ontstond na het instellen van de optie van local api in de app. Die staat daarom nu weer uit en sindsdien doet de Marstek weer wat het moet doen. Samenvattend ben ik zeer tevreden, vooral vanwege de mogelijkheid van aansturing met Home Assistant.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-04 19:34

ranico

TL4000-TL5000

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd4oAzmB34aaKO4UcW1LtBH8tlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0PWqHQ5qgwwDKtmfREfEmrf.jpg?f=fotoalbum_large

3MT v3 en CT0003, en is vandaag. Alle batterijen vol om 14.30u

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-04 18:59
Mijn CT003 en VenusE3 stoppen elke ochtend om 9:40!

Dan wat prutsen met CT003 verwijderen; even draaien op HWP1 en na een minuut of 10 werkt het weer met de CT003. Tussendoor is de CT003 offline, kan geen diagnose uitvoeren voor de fases… raadselachtig.

Maar wat gebeurt er om 9:40? Ik ga morgen weer kijken.

Eens kijken in de Zyxel router kijken, of ik misschien vaste adressen aan kan wijzen
saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:45:
[...]

De marstek wil ik uiteindelijk op een stevige plank/ plateau zetten ondersteund door 4 palen vanaf de grond langs de muur, vervolgens een deurtje er voor. om volledige laad en ontlaad capaciteit te kunnen benutten wil ik dan extra groep laten plaatsen met nieuw stopcontact op die plek. Zal dit niet te warm worden ? Ik lees in de specs dat hij tot 55c werkt. Denk misschien wel een ventilatierooster in dat deurtje maken?

Boven waar de jassen nu hangen zegmaar :-)
Wordt waarschijnlijk veel te warm. Hou lekker beneden met goede ventilatie.
Ik heb ook een MT bovenaan aan een 'open' muur hangen op 30cm van het plafond in de berging en merk dat de batterij moeite heeft met de warmteafgifte en nu is het nog geen zomer...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:17
SatScan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Wordt waarschijnlijk veel te warm. Hou lekker beneden met goede ventilatie.
Ik heb ook een MT bovenaan aan een 'open' muur hangen op 30cm van het plafond in de berging en merk dat de batterij moeite heeft met de warmteafgifte en nu is het nog geen zomer...
Over de warmte bij het hoog ophangen van marsteks komen eerdaags nog wel meldingen van.
Als er hetzelfde gebeurt als bij kou en het laden gaat niet als normaal.......

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
Wat is er nou weer aan de hand ...... geen lampjes aan op de marstek zelf , BT wifi CT, in de app wel wifi en CT.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-LRwQ-YPhtvwsFojOJVxn0_G80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCt31w5zXWLov92bDSfPfDyn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS5tcnQ-8i3LEkeYKVoRkrhBBZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS4p9e9FoRg8MuaKS9MDJO2d.jpg?f=fotoalbum_large

En in stappen zijn ze weer aan, eerst de CT en wifi en later ook BT ...... 8)7
En zonder iets gedaan te hebben draait ie gewoon weer op NOM en levert de gevraagde stroom......

[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 05-03-2026 17:50 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:07:
[...]

... en geaard stopcontact zodat hij max kan op en ontladen.
...
Je bedoelt neem ik aan een stopcontact op een eigen groep 🤡

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik had eerder ook CT problemen, sinds ik de Marstek app niet meer buitenshuis raadpleeg (dus alleen wanneer ik met eigen WiFi verbonden ben) draait het probleemloos NoM en heb ik geen CT verlies meer meegemaakt.

Ik kan dit niet technisch onderbouwen of verklaren, en er zal wellicht op me gereageerd worden dat 't kul is. Maar wie tegen CT problemen aan blijft lopen wil mijn 'oplossing' misschien proberen.....

• Chris.nl
  • Niet online
@saken Ik ken je fysieke gesteldheid niet, maar als je de Marstek optilt tot op je borst en dan je armen strekt om hem op een denkbeeldige plank te zetten.... Dan denk ik dat je wel genezen bent van het idee 'dat je hem hoog wil plaatsen'...

Ik zou hem lekker laag houden met misschien een 140mm casefan erachter voor wat airflow.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:54
DukeBox schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Hoe vaak update je meter?

[...]

Het lijkt idd dat je het nogal na-ijlt, dat zie je door exact de terug levering van wat daarvoor gevraagd werd en omgekeerd. Dat had ik met mijn HW-P1 meter op DSMR5 (10 sec) ook.
Sinds m'n CT002 heb ik ook netjes een strakke lijn op wat afname piekjes na (bij > 800Watt).
Waar kun je bekijken hoe vaak de meter update? Wellicht dan CT002 is een keer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door funkylicious op 05-03-2026 18:12 ]

• funkylicious
ranico schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:34:
[...]
[Afbeelding]

3MT v3 en CT0003, en is vandaag. Alle batterijen vol om 14.30u
Dit ziet er veel strakker uit. Mooi zeg! Dat wil ik ook 😱

• saken
RF1000 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:48:
[...]

Je bedoelt neem ik aan een stopcontact op een eigen groep 🤡
Idd geaard wcd op eigen groep :-) Stel als ik 2 groepen bij laat maken. Dan zou ik in theorie 2 Marsteks op vol vermogen kunnen zetten per groep = max 4 Marsteks? (zit even in de toekomst te denken :-p )

• saken
Chris.nl schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:01:
@saken Ik ken je fysieke gesteldheid niet, maar als je de Marstek optilt tot op je borst en dan je armen strekt om hem op een denkbeeldige plank te zetten.... Dan denk ik dat je wel genezen bent van het idee 'dat je hem hoog wil plaatsen'...

Ik zou hem lekker laag houden met misschien een 140mm casefan erachter voor wat airflow.
Ik denk dat dat idd de beste oplossing is. Gewoon laag houden. Misschien een 2e er naast in de toekomst in 1 afgetimmerde kast.

Wat betreft je reactie over de app buitenshuis raadplegen. Dat had ik dus ook. Nadat ik hem buitenshuis had raadgepleegd begonnen de CT problemen. Dacht dat het misschien kwam omdat ik via Tailscale hem benaderde? (had vpn aanstaan)

Tot nu toe doet hij het nog zonder uitvallen. Denk misschien dat het bereik wat slecht was achterin de bijkeuken. Ik vind hem wel wat traag met reageren op stroomveranderingen. Misschien verbeterd het als ik netwerkkabel inplug.

[ Voor 12% gewijzigd door saken op 05-03-2026 18:59 ]

• Chris.nl
  • Niet online
saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Idd geaard wcd op eigen groep :-) Stel als ik 2 groepen bij laat maken. Dan zou ik in theorie 2 Marsteks op vol vermogen kunnen zetten per groep = max 4 Marsteks? (zit even in de toekomst te denken :-p )
Wat ik ervan onthouden heb is dat je max 3 Marsteks op 1 fase kan plaatsen. Heb je een 3 fase aansluiting in de meterkast dan zou je er dus 9 kwijt kunnen. Maar wel elke Marstek achter een eigen zekering / op eigen groep.

• saken
Chris.nl schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Wat ik ervan onthouden heb is dat je max 3 Marsteks op 1 fase kan plaatsen. Heb je een 3 fase aansluiting in de meterkast dan zou je er dus 9 kwijt kunnen. Maar wel elke Marstek achter een eigen zekering / op eigen groep.
Ik heb nog niet ingelezen over termen wat betreft meterkasten en electra, maar dit is mijn meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/29940c84faedaab51654b432cafadc02.png
Ik zie volgens mij 6 groepen, 2 aardlekschakelaars , PV en hoofdschakelaars
Ik heb dus ook al een airco op de slaapkamer, die zit niet op zijn eigen groep (wilde prima volgens de installateur) en een hybridewarmtepomp. Al zal de airco en warmtepomp nooit tegelijk aan zijn.

edit: na wat Googlen lijkt me dit een 1 fase meterkast. 3 marsteks in de verre toekomst is ook meer dan genoeg voor mij :D

ik begrijp dus dat mijn meter een SMR4 meter is. Die zou naar wat ik heb gelezen met latency de elektriciteitswaarden uitlezen. Zal de CT002 in mijn situatie uitkomst bieden en meer consequent richting de NOM gaan ipv schommelende waarden?
Met SMR5 en P1 gewoon voor CT003 gaan deze kun je ook op P1 aansluiten.
Heb je geen P1 of een SMR4 (deze 4 reageert een stuk trager) dan voor de CT002 gaan deze werkt met CT klemmen en kan dan net zo snel reageren als de CT003 met SMR5.
CT003 is het meest secuur omdat deze data uit de meter haalt.

[ Voor 37% gewijzigd door saken op 05-03-2026 19:54 ]

Broodro0ster schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Weet je nog welk routertje dat was? Dan stel ik dat voor aan mijn familielid als oplossing.
Zal eerst gaan kijken naar zijn netwerk. Hij heeft een mesh netwerk, maar dat zal niet volgens de regels van de kunst geconfigureerd zijn denk ik.
Ik heb een TP Link Archer C50

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

[...]

Even opletten dat je groep en fase niet verwisselt. Elke Marstek zijn eigen groep = ontladen op max vermogen. 2 mt's op 1 groep is ten zeerste af te raden. Om een mooie balancering te bekomen kan je dan kiezen om de groepen te verdelen over verschillende fases

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op 24h meer dan 8 kWh uit het net is toch vrij veel vind ik, pieken zijn ook hoog.
Hieronder 24h van bij mij met gelijkaardige setup, ook 3 Venus E maar ik gebruik wel CT002. Kom niet boven 1 kWh uit net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UQYq0Y7vNRGK-Z0zW5XeE2Xzzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvuAqp1sWxbXs527V30rxl7n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8xqEKrCc9rCYypStkbTayjjDqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/364SEVWBl4ruYIQsLEVnHOHB.png?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:10:
[...]

Ik heb nog niet ingelezen over termen wat betreft meterkasten en electra, maar dit is mijn meterkast
[Afbeelding]
Ik zie volgens mij 6 groepen, 2 aardlekschakelaars , PV en hoofdschakelaars
Ik heb dus ook al een airco op de slaapkamer, die zit niet op zijn eigen groep (wilde prima volgens de installateur) en een hybridewarmtepomp. Al zal de airco en warmtepomp nooit tegelijk aan zijn.

edit: na wat Googlen lijkt me dit een 1 fase meterkast. 3 marsteks in de verre toekomst is ook meer dan genoeg voor mij :D

ik begrijp dus dat mijn meter een SMR4 meter is. Die zou naar wat ik heb gelezen met latency de elektriciteitswaarden uitlezen. Zal de CT002 in mijn situatie uitkomst bieden en meer consequent richting de NOM gaan ipv schommelende waarden?

[...]
Je hebt in elk geval plaats genoeg om automaten bij te plaatsen. Maar als je niet thuis bent in de elektrowereld zou ik je wel echt aanraden dit aan een elektricien te vragen. Een paar automaatjes met apart stopcontact bijplaatsen gaat zeker niet de grote kost zijn.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

funkylicious schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Dit ziet er veel strakker uit. Mooi zeg! Dat wil ik ook 😱
Dit is situatie met de CT003 en 2x marstek.
Het enige dat ik vandaag uit het net heb gehaald is het gedeelte tussen 7u30 en 9u00. Toen waren de batterijen leeg van tijdens de nacht en rond 9u was er terug pv opwek. Ik streef op gunstige PV dagen om max 1kwh uit het net te halen. En eigenlijk lukt me dat in 95% van de tijd. Vaak zelfs max 0,5kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlMRDMKOcINFpApgRmNzaMUL6H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/59HNl3B7kaXAxqHE04qDFjG3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU1KG4ChWYUogxWhOqZW4aBV53s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NZymkHpKkDFfw5uuu3g81no.png?f=fotoalbum_large

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-04 21:56
rb1213 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:35:
JA ook hier dikke shit na update naar v158, zelfde probleem CT of phase verlies en batterij stopt .
ik heb mono phase, zou ik de batterij dan op three-phase som mogen zetten? dan kan ie ze niet meer verliezen ;-)?

ik vroeg 157.1 al terug aan de chinezen.

[...]
Hier al enkele weken v158 en alles werkt goed.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

lvhb schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Hier al enkele weken v158 en alles werkt goed.
Hier ook. Wel communicatie module tijdje terug laten updaten en de Open API uit gelaten.

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-04 21:56
saken schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:21:
Sinds eergisteren de Marstek V3 in gebruik. Ik moet zeggen dat mijn ervaring wisselend is. Als hij werkt dan doet hij wat hij moet doen. Maar hij 'disconnect' om de haverklap met de CT (homeWizard p1). En dan doet hij niets en gaat hij in de standby.
Ik weet niet of dit aan de P1 meter van HW ligt of aan de Marstek. Moet er wel bij zeggen dat de HW p1 niet wil updaten, hij geeft een fw update aan maar als ik die wil updaten, dan failed hij.

De Marstek Venus e V3 is via 2.4ghz wifi verbonden. Geeft ook wifi verbinding aan in de app, maar de CT wordt vaak niet herkend / valt weg.

- de marstek staat in de bijkeuken, zal verplaatsen dichterbij de meterkast waar de HW p1 staat dit oplossen?;
- zal een vaste internetkabel trekken dit oplossen?;
- zal een andere p1 meter dit oplossen?;

Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet.
Als de HW p1 niet wil updaten en je werkt met VPN, dan moet je VPN uitzetten om de HW p1 te updaten. Doe ik trouwens voor alle firmware updates van gelijk welk toestel.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-04 21:25
Ik las ergens dat je met de ct003 geen snelle updates krijgt in verband met nom regeling.
Maar ik zie in de home wizzard app dat de batterijen elke sec zo'n beetje van vermogen veranderen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
Koffrie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:56:
Ik las ergens dat je met de ct003 geen snelle updates krijgt in verband met nom regeling.
Maar ik zie in de home wizzard app dat de batterijen elke sec zo'n beetje van vermogen veranderen.
Definieer "snel" ? Ik denk dat 80% met deze meter werkt. Hij is snel genoeg, mogelijks is de CT002 iets sneller , maar zal waardeloos zijn. Veel hangt ook af van je eigen netwerk/router/wifi ....

• DukeBox
NoFate schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:01:
.. mogelijks is de CT002 iets sneller , maar zal waardeloos zijn.
Hoezo is de CT002 waardeloos :?
Juist hét sterke punt is dat je native MT werkt onafhankelijk van type energie meter.

• Chris.nl
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Hoezo is de CT002 waardeloos :?
Juist hét sterke punt is dat je native MT werkt onafhankelijk van type energie meter.
Denk een autocorrectie foutje, bedoelde vast verwaarloosbaar te zeggen. Doet niets af van het sterke punt van de CT002

• Koffrie
Hoe hebben jullie de batterij aan gemeld?

Ik wilde dat net doen bij energieleveren, maar marstek staat er niet tussen.

• tweeek
Koffrie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:04:

Ik dacht bij "anders" je het zelf kan intypen, even geleden dat ik dat gedaan had.

Merk omvormer
Marstek
Type omvormer
venus
Vermogen omvormer
0,8 kW
Totaal vermogen batterijen
2,5 kW
Totale capaciteit batterijen
5,12 kWh

En als je toch bezig bent, contact even je verzekering betreft batterijen.

[ Voor 26% gewijzigd door tweeek op 06-03-2026 00:22 ]

• Chris.nl
  • Niet online
Koffrie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:04:

Zo heb ik um aangemeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCHEP3c_9kHkrjDGCZpbkNpy4fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Znctjx6ysSLHwqRvSQH2RvM1.jpg?f=fotoalbum_large

Geloof dat ik um handmatig had toegevoegd, 't moet te doen zijn.

• funkylicious
Druppeltje_ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Dit is situatie met de CT003 en 2x marstek.
Het enige dat ik vandaag uit het net heb gehaald is het gedeelte tussen 7u30 en 9u00. Toen waren de batterijen leeg van tijdens de nacht en rond 9u was er terug pv opwek. Ik streef op gunstige PV dagen om max 1kwh uit het net te halen. En eigenlijk lukt me dat in 95% van de tijd. Vaak zelfs max 0,5kWh.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel voor het laten zien hoe het ook kan. Ik begrijp inmiddels niet meer zo goed wat er dan niet goed gaat bij mijn installatie. Mijn drie batterijen zijn dagelijks rond het middaguur vol, maar toch blijft de netafname relatief hoog. Ik vermoed dat het door de CT003/slimme meter komt.

Iemand een idee waar je kunt uitlezen hoe snel de CT003 signalen binnenkrijgt / verwerkt? Via Homewizard zie ik dat het vermogen van elke batterijen zich snel aanpast (< seconde), maar blijkbaar is dit nog niet snel genoeg?

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:30

S2S

funkylicious schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 06:05:
[...]

Dankjewel voor het laten zien hoe het ook kan. Ik begrijp inmiddels niet meer zo goed wat er dan niet goed gaat bij mijn installatie. Mijn drie batterijen zijn dagelijks rond het middaguur vol, maar toch blijft de netafname relatief hoog. Ik vermoed dat het door de CT003/slimme meter komt.

Iemand een idee waar je kunt uitlezen hoe snel de CT003 signalen binnenkrijgt / verwerkt? Via Homewizard zie ik dat het vermogen van elke batterijen zich snel aanpast (< seconde), maar blijkbaar is dit nog niet snel genoeg?
Je hebt nooit helemaal nul. Is meer een richtlijn. Verder niet te veel naar kijken (er met een vergrootglas op zitten, spreek uit ervaring) en over 1 week of een maand de balans opmaken. Bij mij is het ook nooit helemaal nul, maar had afgelopen jaar wel een aanzienlijke besparing. (Draai al 1 jaar op 2 Marsteks)

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 06-03-2026 07:09 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Je hebt nooit helemaal nul. Is meer een richtlijn. Verder niet te veel naar kijken (er met een vergrootglas op zitten, spreek uit ervaring) en over 1 week of een maand de balans opmaken. Bij mij is het ook nooit helemaal nul, maar had afgelopen jaar wel een aanzienlijke besparing. (Draai al 1 jaar op 2 Marsteks)
Ik ben het hier volledig mee eens en heb dat hier ook al vaker gezegd om niet met je neus bovenop de grafieken te zitten en dat minstens over 24u te bekijken. Anderzijds is 8kwh uit je net halen op momenten dat je batterij 's middags al volgeladen is wel heel erg veel.

• funkylicious
Tjah, zo heb ik het afgelopen maanden gedaan maar nu de productie toeneemt zit ik er wat meer bovenop. Ik wil graag begrijpen hoe het werkt en of het optimaal is ingesteld. Onderstaand is de consumptie van gisteren terwijl de batterijen van de dag daarvoor nog vol zaten. Net een test gedaan: als ik de oven aan zet, dan zie ik het verbruik pas na ca. 18 seconde in de P1 meter van Marstek en de P1 meter van Homewizard. Dat lijkt mij niet de bedoeling en zou voor mijn situatie een verklaring kunnen zijn dat NOM op deze manier lastig te realiseren valt. Denk dat ik eens ga testen met 1 batterij en dan de p1 meter van homewizard en de CT002.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neO9X_niegHq-NhNHbxrrtH0VVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSjSNPsPUSdEC2bl1O7CjDug.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door funkylicious op 06-03-2026 09:19 ]

• DukeBox
Toevallig vanochtend voor het eerst sinds 5 maanden dat de CT (gekoppeld met CT002) offline was op mijn MT Ev3. Gezien er niets was veranderd aan mijn netwerk e.d. had ik daar geen verklaring voor. De MT E was gewoon online zowel via netwerk als bluetooth maar de CT002 alleen via bluetooth, heb ik op de CT002 alléén een hardware reset gedaan (dus geen power cycle) en alles begon binnen 10 seconden weer te lopen.

Ik kijk niet regelmatig in mijn WiFi logs maar voorheen zag ik altijd dat ieder 24 uur de CT002 altijd rond dezelfde tijd de verbinding verbrak en een kleine minuut later weer maakte, ik ging er vanuit dat die gewoon een reset deed o.i.d. De laatste tijd (tot 22 feb.) was dat opeens iedere 12 uur (op de minuut exact) en opeens helemaal niet meer tot vannacht. Een keer is natuurlijk geen patroon maar ik ga het wel iets aandachtiger bekijken.

Het enige dat ik nu dus weet is dus dat de 'oorzaak' bij de MT CT002 lag en niet de MT E maar gezien dit de eerste keer was in 5 maanden verwacht ik hier niet snel weer tegenaan te lopen.
n.b. Ik draai V120 met 202409090159 als comm. module.

• S2S

S2S

Druppeltje_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens en heb dat hier ook al vaker gezegd om niet met je neus bovenop de grafieken te zitten en dat minstens over 24u te bekijken. Anderzijds is 8kwh uit je net halen op momenten dat je batterij 's middags al volgeladen is wel heel erg veel.
Kan, geen idee wat er allemaal elektrisch draait op dat moment. Auto opladen ? Warmtepomp? Oven? Staan ze op 2500 watt ontladen .

• S2S

S2S

funkylicious schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:18:
Tjah, zo heb ik het afgelopen maanden gedaan maar nu de productie toeneemt zit ik er wat meer bovenop. Ik wil graag begrijpen hoe het werkt en of het optimaal is ingesteld. Onderstaand is de consumptie van gisteren terwijl de batterijen van de dag daarvoor nog vol zaten. Net een test gedaan: als ik de oven aan zet, dan zie ik het verbruik pas na ca. 18 seconde in de P1 meter van Marstek en de P1 meter van Homewizard. Dat lijkt mij niet de bedoeling en zou voor mijn situatie een verklaring kunnen zijn dat NOM op deze manier lastig te realiseren valt. Denk dat ik eens ga testen met 1 batterij en dan de p1 meter van homewizard en de CT002.

[Afbeelding]
Heel eerlijk, ziet er allemaal normaal uit. Mijn grafieken zien er ook zo uit. Met DSMR 4 en ct003. Ik heb ook een tijd met een Shelly gedraaid , toen was er geen verschil.Gaat echt marge werk worden , een ct002 zou iets vlakker kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 06-03-2026 09:48 ]

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-04 20:53
funkylicious schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:18:

……. Net een test gedaan: als ik de oven aan zet, dan zie ik het verbruik pas na ca. 18 seconde in de P1 meter van Marstek en de P1 meter van Homewizard. Dat lijkt mij niet de bedoeling en zou voor mijn situatie een verklaring kunnen zijn dat NOM op deze manier lastig te realiseren valt. Denk dat ik eens ga testen met 1 batterij en dan de p1 meter van homewizard en de CT002.
Ik weet niet waar je woont maar in België kan je via “mjn fluvius” je poort resetten op de digitale meter. Vreemd dat hij pas na 18sec de verandering waarneemt. HWP1 ook al eens een reset gegeven? Denk een seconde of 11 ingedrukt houden en erna even 20sec uit de meter halen.
Dat gaat ook niets veranderen als je met 1 batterij gaat testen en de HWP1 nu de P1 pas na 18sec leest.

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• saken
S2S schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Mijn meter is een smr 4. Van wat ik heb gelezen geeft deze erg veel latency in het doorgeven van de waarden. Ik merk dat ik nog veel fluctuatie heb , veel pieken ook en hij reageert traag. Als ik die 2 groepen erbij laat zetten dan vraag ik electricien gelijk of hij een CT002 kan plaatsen. Zou dit helpen?

• JCreations
  • Laatst online: 04-04 16:16
saken schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Mijn meter is een smr 4. Van wat ik heb gelezen geeft deze erg veel latency in het doorgeven van de waarden. Ik merk dat ik nog veel fluctuatie heb , veel pieken ook en hij reageert traag. Als ik die 2 groepen erbij laat zetten dan vraag ik electricien gelijk of hij een CT002 kan plaatsen. Zou dit helpen?
Volgens mij geeft deelt een SMR4 om de 5 a 10 seconden de data door. Dus ongeacht je p1 meter zal je vertraging hebben. Je kan eventueel ook kijken naar hoeveel je sluipverbruik is en je accu instellen dat deze in de nacht met een vast wattage ontlaad.

• saken
JCreations schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Volgens mij geeft deelt een SMR4 om de 5 a 10 seconden de data door. Dus ongeacht je p1 meter zal je vertraging hebben. Je kan eventueel ook kijken naar hoeveel je sluipverbruik is en je accu instellen dat deze in de nacht met een vast wattage ontlaad.
Ik heb een hybride warmtepomp. Dus het verbruik fluctueert veel, ook in de nacht kan elek bijspringen dan. Ik heb het idee dat de Marstek het niet altijd even snel bij kan houden. Bij de CT002 was het toch per seconde?

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 06-03-2026 12:20 ]

• NoFate
saken schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Ik heb een hybride warmtepomp. Dus het verbruik fluctueert veel, ook in de nacht kan elek bijspringen dan. Ik heb het idee dat de Marstek het niet altijd even snel bij kan houden. Bij de CT002 was het toch per seconde?
Idd, koop maar een ct002, met vaste ontlaad waardes gaan werken zou ik zeker niet doen

• JCreations
  • Laatst online: 04-04 16:16
saken schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Het probleem is dat je SMR4 1x per 10s (?) gegevens doorstuurt naar je P1 meter (CT002). Dus de p1 meter gaat je vertraging niet oplossen.

Als je maar 1 accu hebt en een hoog sluipverbruik kan een vaste ontlading helemaal geen kwaad. Dus als je bijvoorbeeld 350wh verbruikt en je accu met 330wh laat ontladen is deze met 13uren ook leeg. Eea hangt natuurlijk ook af van je pv installatie.

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-04 16:55
Ook ik heb last van het nogal traag reageren van de Marstek op de door de HW P1 aangegeven gewijzigde stroom. Omdat als ik zelf via de api van de P1 meter kijk ik wel altijd binnen enkele seconden de gewijzigde waardes van opgenomen of afgegeven vermogen zie ben ik eens gaan onderzoeken of er ergens in de communicatie tussen de MT en HW P1 wellicht caching plaatsvindt waardoor gewijzigde waardes pas later binnenkomen.
Wat me nu opvalt is dat de MT het over het algemeen wel heel erg rustig aan doet met het uitvragen van de HW P1 meter.
Op mijn Fritzbox is te zien dat het zomaar 2 minuten kan zijn voordat er een nieuwe waarde wordt uitgevraagd zoals blijkt uit onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC-6_6CGJvPTZ2rbolzwKVdwnCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpVEwUp7wauMdbUDZ4JBXTVQ.jpg?f=fotoalbum_large
Op het moment dat ik in de MT app ga kijken naar wat de CT aan het doen is zie je vervolgens de frequentie van polling flink toenemen. Maar dat gebeurt dus niet als je er niet naar kijkt.
Wat ik me nu afvraag is dat de HW P1 meter wellicht via polling wordt uitgevraagd en de CT002 de gewijzigde waardes via push notificaties doorstuurt.
Is er wellicht iemand die daar eerder ervaring mee heeft opgedaan?

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• DukeBox
JCreations schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:44:
Het probleem is dat je SMR4 1x per 10s (?) gegevens doorstuurt naar je P1 meter (CT002). Dus de p1 meter gaat je vertraging niet oplossen.
Een CT002 is geen P1 meter.

• S2S

S2S

DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Een CT002 is geen P1 meter.
Klopt , meet de fase met klemmen , kent ook een afwijking van ongeveer 10%. Meet wel sneller . Ik had niet veel verschil met klemmen of p1 bij een SMR 4 meter .

Dus ben maar voor gemak p1 gegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 06-03-2026 13:00 ]

• DukeBox
S2S schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:59:
Ik had niet veel verschil met klemmen of p1 bij een SMR 4 meter .
Ik wel, alle posts hiervoor met na-ijlen van de MT E, waren bij mij opgelost toen in van een HW-P1 (met SMR5 10 sec. meter) naar de CT002 ging.

• S2S

S2S

De Senaat schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:51:
Ook ik heb last van het nogal traag reageren van de Marstek op de door de HW P1 aangegeven gewijzigde stroom. Omdat als ik zelf via de api van de P1 meter kijk ik wel altijd binnen enkele seconden de gewijzigde waardes van opgenomen of afgegeven vermogen zie ben ik eens gaan onderzoeken of er ergens in de communicatie tussen de MT en HW P1 wellicht caching plaatsvindt waardoor gewijzigde waardes pas later binnenkomen.
Wat me nu opvalt is dat de MT het over het algemeen wel heel erg rustig aan doet met het uitvragen van de HW P1 meter.
Op mijn Fritzbox is te zien dat het zomaar 2 minuten kan zijn voordat er een nieuwe waarde wordt uitgevraagd zoals blijkt uit onderstaand plaatje:
[Afbeelding]
Op het moment dat ik in de MT app ga kijken naar wat de CT aan het doen is zie je vervolgens de frequentie van polling flink toenemen. Maar dat gebeurt dus niet als je er niet naar kijkt.
Wat ik me nu afvraag is dat de HW P1 meter wellicht via polling wordt uitgevraagd en de CT002 de gewijzigde waardes via push notificaties doorstuurt.
Is er wellicht iemand die daar eerder ervaring mee heeft opgedaan?
Hw-p1 weet ik niet zo. Gebruik ik alleen voor het dashboard. (2 p1 meters via hw spilitter ) Ik stuur de mijne aan met de CT003, reageert hier prima, draai al 1 jaar zo .

• S2S

S2S

DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:02:
[...]

In wel, alle posts hiervoor met na-ijlen van de MT E, waren bij mij opgelost toen in van een HW-P1 (met SMR5 10 sec. meter) naar de CT002 ging.
Dat kan ;) maar ik draai Marstek p1 CT003. En dat reageert prima. Ook op mijn SMR 4 meter. Mss is de hw-p1 wel trager .

Marstek kan de ct polling van de ct003 in specifieke gevallen na aanvragen sneller zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 06-03-2026 13:06 ]

Hier 2 maanden geleden de CT002 geplaatst. Sindsdien cT003 niet meer gebruikt. Verbinding is veel stabieler en reactiesnelheid veel beter. Bij het schakelen van een load zie je binnen de seconde reactie op de batterijen die in een paar stappen bijsturen naar nul.

• NoFate
DSSW schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:13:
Hier 2 maanden geleden de CT002 geplaatst. Sindsdien cT003 niet meer gebruikt. Verbinding is veel stabieler en reactiesnelheid veel beter. Bij het schakelen van een load zie je binnen de seconde reactie op de batterijen die in een paar stappen bijsturen naar nul.
Heb je de CT polling rate ook getest gehad?
[...]

Mocht het nog niet duidelijk zijn, wil ik hier toch wel even op reageren. Altijd maximaal 1 batterij per groep! Als je hem ontgrendelt tot 2500 W ontladen is dat sowieso een must. Twee vergrendelde batterijen zou alleen kunnen als je het oplaadvermogen limiteert (via Modbus), maar is ook echt niet aan te raden. Kan het niet vaak genoeg zeggen.
NoFate schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Heb je de CT polling rate ook getest gehad?
Nee niet getest. Had toch af en toe problemen met CT003. Soms maand geen probleem dan plots connectie weg of geen update meer van meter data. Dan moest alles uitgeschakeld worden, CT uit P1 poort enz…kreeg het wel altijd terug aan de praat maar was toch een gedoe. En als je niet thuis bent dan kan je niks meer doen. Heb echt de indruk dat die CT002 een betere oplossing is als je hem zelf makkelijk kan installeren.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Mocht het nog niet duidelijk zijn, wil ik hier toch wel even op reageren. Altijd maximaal 1 batterij per groep! Als je hem ontgrendelt tot 2500 W ontladen is dat sowieso een must. Twee vergrendelde batterijen zou alleen kunnen als je het oplaadvermogen limiteert (via Modbus), maar is ook echt niet aan te raden. Kan het niet vaak genoeg zeggen.
Als je de groep specifiek plaatst voor 2 of 3 batterijen, en dus de bedrading ook aanpast aan 5000 / 75000 watt (24 / 32 A - dus 4mm² of 6 mm², dan kan dat wel op zelfde groep.
Dien je best door elektrieker te doen dan en best keuring ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

• DukeBox
vifra schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:44:
dan kan dat wel op zelfde groep.
Maar bij een 3x25A aansluiting heb je kans dat je met 32A tegen het limiet van je hoofzekering (per fase) aanloopt dus dan moet je ze ook over je fasen verdelen, dan ontkom je niet aan meer groepen.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2026 13:47 ]

• vifra
  • Nu online
DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:47:
[...]

Maar bij een 3x25A aansluiting heb je kans dat je met 32A tegen het limiet van je hoofzekering (per fase) aanloopt dus dan moet je ze ook over je fasen verdelen, dan ontkom je niet aan meer groepen.
32A moet niet de beperking zijn - heb zelf een 3-fase 45Ampère aansluiting ...

basisregel is sowieso:
- verdeel over de fasen indien mogelijk
- installeer aantal volgens wat nuttig is (vb. 3x 5 kWh batterij is enkel nuttig als je dat ook laad en ontlaad ... liefst dagelijks ... )
- bekijk uw eigen installatie limieten

[ Voor 23% gewijzigd door vifra op 06-03-2026 13:49 ]

• DukeBox
vifra schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:47:
32A moet niet de beperking zijn - heb zelf een 3-fase 45Ampère aansluiting ...
In NL is bij moderne bouw 3x25A de standaard.

• vifra
  • Nu online
DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:48:
[...]

In NL is bij moderne bouw 3x25A de standaard.
standaard wilt zeggen dat indien nodig hoger kan ... mits beschikbaar en mits aanvraag en mits vermoedelijk ook betalen daarvoor ...

• DukeBox
vifra schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:51:
standaard wilt zeggen dat indien nodig hoger kan ... mits beschikbaar en mits aanvraag en mits vermoedelijk ook betalen daarvoor ...
Bij bijv. enexis ga je dan van € 475,92 naar € 2.027,92 per jaar.. lijkt mij geen slimme optie.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2026 13:54 ]

vifra schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Als je de groep specifiek plaatst voor 2 of 3 batterijen, en dus de bedrading ook aanpast aan 5000 / 75000 watt (24 / 32 A - dus 4mm² of 6 mm², dan kan dat wel op zelfde groep.
Dien je best door elektrieker te doen dan en best keuring ...
Ja dat is niet onjuist, alleen dan moet dat wel weer achter automaat die kleiner is dan de totale stroom die door de kabels kan - de totale stroom die door de Marstek kan worden geleverd. Dat is super inefficiënt want dat beperkt ook je oplaadvermogen weer. Dan heb je 4 mm2 kabels, moet je het alsnog beveiligen met een 16 A automaat.

Als we dit elke keer zouden moeten uitleggen, wordt het wel erg ingewikkeld en kan je, zoals al is opgemerkt, beter een elektriciën inschakelen.

• DukeBox
Hoe dan ook moet alles met een aansluitwaarde van > 2000W een eigen groep hebben en met een onder verdeler dus ook apart afgezekerd.
DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:00:
Hoe dan ook moet alles met een aansluitwaarde van > 2000W een eigen groep hebben en met een onder verdeler dus ook apart afgezekerd.
Daarbij doel je denk ik op de aanbeveling in de NEN1010, maar die is geschrapt. Dat hoeft niet meer per se. Anders zou je de Marstek nooit op een bestaande groep mogen aansluiten, want die heeft een aansluitwaarde van 2500 W. Ik weet de exacte bewoording niet meer, maar er staat nu zoiets dat je het veilig moet aansluiten en moet kijken naar hoe realistisch het is dat bepaalde apparaten tegelijk gebruikt worden ofzo.

• DukeBox
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:04:
Daarbij doel je denk ik op de aanbeveling in de NEN1010, maar die is geschrapt.
Die is niet echt 'geschrapt' maar ondergebracht in de 80% regel sinds NEN 1010:2020 (welke leidend is voor de wet bbl).

• saken
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat het laten plaatsen van een of twee extra groepen + installatie ct002 door een elektricien + aanschaf ct0002 zo ongeveer 300 - 400 gaat kosten. officieel wil de verhuurder een 'keuringsrapport' zien. Wat dat rapport inhoudt weet ik zo niet, maar als dat betekent dat de hele meterkast opnieuw gekeurd moet worden en het hele gapje me 800 gaat kosten (dan verdien ik die marstek natuurlijk nooit terug) dan denk ik: of gewoon door elektricien (natuurlijk op factuur :-) ..) zonder toestemming de groepen laten plaatsen (wie kijkt nou in de meterkast?) of de marstek op de groep van de wasmachine vol vermogen zetten. En dan wanneer de wasmachine aan gaat de marstek terug (laten) schakelen naar 800w. Maarja heb ook een AC laten plaatsen, en de controleur heeft - ondanks dat ik deze uiteraard wel had - nooit naar een keuringsrapport van de Airco gevraagd.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb thuis een mooie plek in de garage voor een thuisbatterij. Dikke betonnen muur waarvan 1m breed, 2.6m hoog vrij is en naast de meterkast.
Ik dacht eigenlijk hier 3x een Marstek Venus E3.0 boven elkaar te kunnen plaatsen met 15 a 20cm tussenruimte.
De keuze voor deze omdat deze niet zo diep zijn en voordelig voor 15KWh.
Maar nu lees ik hier dat ze best wel wat warmte kunnen ontwikkelen.
Dus dit is eigenlijk geen goed idee en zou ik eerder naar een andere model of plaatsing naast elkaar moeten kijken?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-04 16:03

Nikeo

Jawelles

Via mydealz in Aachen een venus 3.0 voor 842,93€ https://www.mydealz.de/de...2-kwh-ac-speicher-2743469 Uiteraard andere BTW-regels maar dan nog. Voor de Limburgse tweakers is Aken naast de deur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Ite3f5iVa0N28DVodTzRBbufg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7MdrE4UxF1noQWD88XqIxh0.jpg?f=fotoalbum_large

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Nikeo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:23:
Via mydealz in Aachen een venus 3.0 voor 842,93€ https://www.mydealz.de/de...2-kwh-ac-speicher-2743469 Uiteraard andere BTW-regels maar dan nog. Voor de Limburgse tweakers is Aken naast de deur!
[Afbeelding]
Goeie deal. Maar als ik dit topic mag geloven doet Marstek moeilijk met de 10 year warranty als je het in Duitsland koopt maar in Nederland gebruikt. Hoe ga je daar dan mee om?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-04 10:14
Mirabis schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Goeie deal. Maar als ik dit topic mag geloven doet Marstek moeilijk met de 10 year warranty als je het in Duitsland koopt maar in Nederland gebruikt. Hoe ga je daar dan mee om?
Als echt probleem geeft..., dan Gewoon terug naar de dealer in Duitsland.

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-04 10:14
barber schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:19:
Ik heb thuis een mooie plek in de garage voor een thuisbatterij. Dikke betonnen muur waarvan 1m breed, 2.6m hoog vrij is en naast de meterkast.
Ik dacht eigenlijk hier 3x een Marstek Venus E3.0 boven elkaar te kunnen plaatsen met 15 a 20cm tussenruimte.
Dus dit is eigenlijk geen goed idee en zou ik eerder naar een andere model of plaatsing naast elkaar moeten kijken?
Accu. Mag ook buiten geplaatst worden, daar worden ze in de zon / hoge buiten temp, warmer dan in jou garage

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lambiek19 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Accu. Mag ook buiten geplaatst worden, daar worden ze in de zon / hoge buiten temp, warmer dan in jou garage
Buiten heb je over het algemeen genoeg luchtverversing. Ik bedoelde meer dat de bovenste dan de warme lucht van de 2 eronder krijgt. Gaat dat nog problemen geven?
[...]

Dat je de batterij buiten kan plaatsen, wil nog niet zeggen dat het een goed idee is om hem rechtstreeks in de zon te zetten. Sterker nog, dat is een slecht idee. In de directe zon wordt die waarschijnlijk veel te warm.

@barber, ze kunnen best wel wat warmte ontwikkelen, maar als die warmte weg kan, is dat niet zo'n probleem. Mogelijk plaats je iets van een schuin plaatje boven elke batterij zodat de warmte weggeleid wordt van de batterij erboven, maar convectie doet de rest wel. Als je het maar niet afsluit in een dichte kast oid.

• vifra
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Dat je de batterij buiten kan plaatsen, wil nog niet zeggen dat het een goed idee is om hem rechtstreeks in de zon te zetten. Sterker nog, dat is een slecht idee. In de directe zon wordt die waarschijnlijk veel te warm.

@barber, ze kunnen best wel wat warmte ontwikkelen, maar als die warmte weg kan, is dat niet zo'n probleem. Mogelijk plaats je iets van een schuin plaatje boven elke batterij zodat de warmte weggeleid wordt van de batterij erboven, maar convectie doet de rest wel. Als je het maar niet afsluit in een dichte kast oid.
Naast temp door zon - is die v3.0 wel echt waterbestendig eens je de kleppen open hebt staan ? Je dient namelijk toch de batterij liefst aan uw elektrische installatie aan te sluiten ... Dus toch best steeds onder afdak - weg van rechtstreekse regenslag en dus normaal ook in schaduw ...

• tweeek
Velen zullen er iets van vinden.
De warmte kan natuurlijk in gevallen ook parten gaan spelen met en de werking en eventueel garantie.

• vifra
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Velen zullen er iets van vinden.
De warmte kan natuurlijk in gevallen ook parten gaan spelen met en de werking en eventueel garantie.
Alle inverters maken warmte ... dat is eigen aan het beestje ...
Gewoon zorgen voor voldoende ventialtie ... je kan steeds dit verbeteren door bv. radiatorventilatie op de batterij te zetten die als de temp stijgt automatisch extra circulatie activeren ...

Hou rekening dat MT zelf aangeeft minstens 20 cm ruimte boven de batterij ... en ja de warmte van de onderste zal de koeling beinvloeden van die daarboven ... best naast elkaar indien je kan ...

• Koffrie
[...]

Ik heb twee wifi termometers opde accus gezet. zal morgen eens kijken.
Mijn batterijen hangen in het souterrain, 10 cm uit elkaar, en 10 cm onder het plafond.

Wel naast elkaar

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:45
Even nadenken en tot 10 tellen: hoe groot is de kans dat de twee onderste accu's tegelijk max. laden/ontladen ?
Als het goed is er maar 1 accu actief.
De andere zijn of vol of wachten op hun beurt.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Heeft de v3 nog een beugel om op te hangen aan een muur (op het eerste gezicht niet) ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

3DWim schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Even nadenken en tot 10 tellen: hoe groot is de kans dat de twee onderste accu's tegelijk max. laden/ontladen ?
Als het goed is er maar 1 accu actief.
De andere zijn of vol of wachten op hun beurt.
Als je de accu's gebruikt zoals ze door de fabrikant ontworpen zijn (lees zonder externe aansturing) komt het best vaak voor dat de accu's tegelijk bezig zijn. Als je niet thuis bent en de PV draait op volle toeren zit je al snel aan 2 accu's die tegelijk op max vermogen staan te laten.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nikeo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:23:
[Afbeelding]
Is dit heel gek om te doen, scheelt toch 312 euro, nette prijs wel. Naar Aken rijden met EV haal ik er makkelijk uit.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Koffrie
Dat klopt niet . Ze doen het echt wel tegelijk bij mij. meestal twee, maar ok regelmatig met zijn drieen.
Het vermogen is dan wel gedeelt natuurlijk. Dat is als je op NoM draait.
Kan me in denken dat als je ai draait ze allemaal tegelijk vol aan gaan.

Maar tot nu toe heb ik nog niet echt veel gemerkt van wamte. maar ga het morgen zien

• Chris.nl
  • Niet online
r2504 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:24:
Heeft de v3 nog een beugel om op te hangen aan een muur (op het eerste gezicht niet) ?
Jawel, zit erbij.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-04 21:16
THE_BASE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Is dit heel gek om te doen, scheelt toch 312 euro, nette prijs wel. Naar Aken rijden met EV haal ik er makkelijk uit.
Klopt, maar dit komt grotendeels (denk ik) omdat er in Duitsland geen BTW op zit, en dat scheelt een aardige stuiver. Hier in NL te koop voor 1150- BTW =€950

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb 'm net besteld, dank @Nikeo. Actie afgelopen, nu €879, maar je krijgt nog 3% extra korting als je via bankoverschrijving betaald. Dus €852,63 voor de accu.
Ik wil er best nog een paar meenemen als mijn woonplaats dichterbij is voor jullie ;P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2026 20:50 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• THE_BASE
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Ik heb 'm net besteld, dank @Nikeo. Actie afgelopen, nu €879, maar je krijgt nog 3% extra korting als je via bankoverschrijving betaald. Dus €852,63 voor de accu.
Ik wil er best nog een paar meenemen als mijn woonplaats dichterbij is voor jullie ;P

***members only***
Hier ook 852 betaald, maar durf de overschrijving nog niet aan omdat de garantie wellicht slechts 2 jaar is in plaats van 10 jaar in Nederland. Maar ja. Is dat 300 euro waard?

Meenemen naar je woonplaats is sowieso fijn, zeg!

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• tweeek
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:49:
[...]

***members only***
Eerder waren er al berichten dat een aankoop gecanceld werd bij kopen in het buitenland, "t is maar dat je ervan op de hoogte bent.

• _eLMo_
  • Niet online
tweeek schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Eerder waren er al berichten dat een aankoop gecanceld werd bij kopen in het buitenland, "t is maar dat je ervan op de hoogte bent.
Dat is tegen EU wetgeving, dus hoop 't niet. Ik heb een bestelbevestiging iig.

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2026 21:01 ]

_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Dat is tegen EU wetgeving, dus hoop 't niet. Ik heb een bestelbevestiging iig.
Het ging volgens mij om het bestellen als Nederlandse bij een Duitse winkel om de btw te omzeilen. Het is gewoon toegestaan om de order dan te annuleren.

• _eLMo_
  • Niet online
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Het ging volgens mij om het bestellen als Nederlandse bij een Duitse winkel om de btw te omzeilen. Het is gewoon toegestaan om de order dan te annuleren.
Hoe bedoel je dat? Als ik in Duitsland koop, betaal ik toch Duitse BTW, dat is toch normaal? (ik heb overigens geen idee van de BTW verschillen)

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2026 21:07 ]

• DukeBox
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:07:
Hoe bedoel je dat? Als ik in Duitsland koop, betaal ik toch Duitse BTW, dat is toch normaal?
Op o.a. thuisaccus zit in DE geen BTW.

• _eLMo_
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Op o.a. thuisaccus zit in DE geen BTW.
En waarom is dat een probleem als ik daar fysiek langs ga om een accu te kopen? En anders maakt hij er maar een intracommunaire levering van >:)

- Edit: als ik het zo lees is die 0% BTW alleen van toepassing als je het samen met zonnepanelen koopt, dat doe ik niet, dus ik betaal gewoon BTW.

[ Voor 19% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2026 21:10 ]

• DukeBox
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:09:
En waarom is dat een probleem als ik daar fysiek langs ga om een accu te kopen?
Dat is geen enkel probleem maar de winkel zelf mag daar officieel niet aan meewerken als die er weet van heeft.
- Edit: als ik het zo lees is die 0% BTW alleen van toepassing als je het samen met zonnepanelen koopt, dat doe ik niet, dus ik betaal gewoon BTW.
Niet helemaal, je moet verklaren dat je hem i.c.m. PV inzet, dat mag ook bestaand zijn. Bij de meeste shops niets meer dan een vinkje 'ik verklaar'.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2026 21:15 ]

• _eLMo_
  • Niet online
Ahhh, ik zie het idd in de webshop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gz7zUrn6e_SyYjuHC-EaYIwdu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mx9gKuQjlWzEUkyYRA9Sb4rk.png?f=user_large

Lekker handig, adverteren met 0% BTW terwijl dat niet van toepassing is. Ik zie wel wat er gebeurd.

_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:15:

[Afbeelding]

Lekker handig, adverteren met 0% BTW terwijl dat niet van toepassing is. Ik zie wel wat er gebeurd.
De winkel richt zich niet op jou als klant, want de site is niet Nederlandstalig. Dus ook daar is niets mis mee.

Overigens kan het ook zijn dat het wel gewoon lukt als je het gaat ophalen, maar als het om verzending gaat, moeten ze btw rekenen van het land waar de zending naartoe gaat en dat is hier niet gebeurd.

Maar volgens mij ging het hier om ophalen, dus dan zie ik niet 1, 2, 3 iets in de regels waarom het niet zou gelden.

• tweeek
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:15:

[Afbeelding]

Je bent niet de eerste die dit doet! of probeert, wat niet wil zeggen dat je er geen in duitsland kan kopen.
Ik kon toen wel afhalen, en contant betalen eventueel.

• _eLMo_
  • Niet online
pascallj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:19:
[...]

De winkel richt zich niet op jou als klant, want de site is niet Nederlandstalig. Dus ook daar is niets mis mee.

Overigens kan het ook zijn dat het wel gewoon lukt als je het gaat ophalen, maar als het om verzending gaat, moeten ze btw rekenen van het land waar de zending naartoe gaat en dat is hier niet gebeurd.

Maar volgens mij ging het hier om ophalen, dus dan zie ik niet 1, 2, 3 iets in de regels waarom het niet zou gelden.
De winkelier brengt geen BTW in rekening onder die wet. Die geld alleen voor installaties in Duitsland. Op zich kan een Nederlander natuurlijk prima een accu installeren in Duitsland, dus op zich kan hij gewoon leveren. Officieel zal hij na moeten vragen of ik in Duitsland ga installeren, en anders BTW in rekening brengen.

• _eLMo_
  • Niet online
tweeek schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Je bent niet de eerste die dit doet! of probeert, wat niet wil zeggen dat je er geen in duitsland kan kopen.
Ik kon toen wel afhalen, en contant betalen eventueel.
Bargeld doet veel in Deutschland :+

• THE_BASE
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:23:
[...]

De winkelier brengt geen BTW in rekening onder die wet. Die geld alleen voor installaties in Duitsland. Op zich kan een Nederlander natuurlijk prima een accu installeren in Duitsland, dus op zich kan hij gewoon leveren. Officieel zal hij na moeten vragen of ik in Duitsland ga installeren, en anders BTW in rekening brengen.
Maar garantievoorwaarden vind je dus geen punt? Of als er iets is dat je weer naar Aken moet kachelen?

Pagina: 1 ... 356 ... 380 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.