SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat laatste geldt ook voor mij, de terugverdientijd is toch nu nog niet echt aan de orde. Ik denk er even een nachtje over na._eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Neuh, transporteurs in de familie, en het is meer een speuleding
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik heb 8MWh opwek en 11MWh verbruik per jaar. Nu 30% zelf-verbruik. Als ik met deze accu dat 10% (800kWh) kan verhogen is dat na 2027 met €0,15/kWh belasting zo’n €120/jaar. Terugverdientijd van 7,2 jaar.THE_BASE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:50:
[...]
Dat laatste geldt ook voor mij, de terugverdientijd is toch nu nog niet echt aan de orde. Ik denk er even een nachtje over na.
Tel daar bijop dat ik dynamisch zit, en ik zo nog wat centjes hier en daar kan besparen, komt die TVT onder de 7 jaar uit denk ik.
Een belegging rendeert beter, maar een hobby mag wat kosten
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Hier verwacht ik met zo’n prijs ook een lagere terugverdientijd dan gemiddeld en dat trekt me wel. Kosten eenmalig, plezier is langer._eLMo_ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:53:
[...]
Ik heb 8MWh opwek en 11MWh verbruik per jaar. Nu 30% zelf-verbruik. Als ik met deze accu dat 10% (800kWh) kan verhogen is dat na 2027 met €0,15/kWh belasting zo’n €120/jaar. Terugverdientijd van 7,2 jaar.
Tel daar bijop dat ik dynamisch zit, en ik zo nog wat centjes hier en daar kan besparen, komt die TVT onder de 7 jaar uit denk ik.
Een belegging rendeert beter, maar een hobby mag wat kosten
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Heb ik het correct dat je de batterij (op bijvoorbeeld donkere winterdagen) ook overdag kan laten opladen vanaf de grid? Ik heb een dynamisch contract dus ik zou de batterij dan met "goedkopere" stroom rond het middaguur kunnen opladen. En kun je dan met de app instellen op welke tijden of wanneer de batterij vanaf de grid moet opladen?
Ja maar je ontkomt er niet aan om dat met iets als HA te doen. De AI setting werkt niet echt.Justevo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:41:
Heb ik het correct dat je de batterij (op bijvoorbeeld donkere winterdagen) ook overdag kan laten opladen vanaf de grid?
Ah oke, ik gebruik HA dus daar kom ik wel aan uit. Een simpele knop als in "nu chargen vanaf de grid" of een timer zetten is er niet in de Marstek app?DukeBox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:44:
[...]
Ja maar je ontkomt er niet aan om dat met iets als HA te doen. De AI setting werkt niet echt.
Ja je kunt met 9 tijdschema's aangeven op welke dag van de week van welk tot welk tijdstip, je welke actie (laden, ontladen, zelfconsumptie) en met welk vermogen je wilt uitvoeren.Justevo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:41:
Ik ben vrij nieuw met thuis batterijen maar mijn oog is gevallen op de Marstek.
Heb ik het correct dat je de batterij (op bijvoorbeeld donkere winterdagen) ook overdag kan laten opladen vanaf de grid? Ik heb een dynamisch contract dus ik zou de batterij dan met "goedkopere" stroom rond het middaguur kunnen opladen. En kun je dan met de app instellen op welke tijden of wanneer de batterij vanaf de grid moet opladen?
Ja dat kan (ook zonder HA), maar kan mij niet voorstellen dat dat fijn werkt als je iedere dag handmatig alles moet instellen/plannen.Justevo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:49:
Ah oke, ik gebruik HA dus daar kom ik wel aan uit. Een simpele knop als in "nu chargen vanaf de grid" of een timer zetten is er niet in de Marstek app?
Daar zit geen verschil in.saken schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:26:
Maakt het verschil als ik de CT002 in Duitsland koop? Zal dit ook werken in Nederland?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dan haal ik hem bij de oosterburen
Had ik eigenlijk ook moeten doen met mijn Marstek als ik de prijzen zo zie
[ Voor 16% gewijzigd door saken op 06-03-2026 23:40 ]
Ja, het kan, Maar dit moet geen reden zijn om deze batterij te kopen. Naar verwachting zullen de verschillen tussen lage en hoge dynamische tarieven in de toekomst kleiner zijn dan je RTE verliezen. Dat is op zich nogal logisch: er komen heel veel batterijen erbij de komende jaren. Zeker ook veel grote opslagsystemen. En die zijn heel wat efficienter in hun RTE en afscrhijvingskosten dan een thuisbatterij.Justevo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:41:
Ik ben vrij nieuw met thuis batterijen maar mijn oog is gevallen op de Marstek.
Ik wil gewoon mijn eigen zonneenergie kunnen verbruiken met vast contract. Hoop dat ik quitte speel over 10j.FiberSam schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:24:
[...]
Ja, het kan, Maar dit moet geen reden zijn om deze batterij te kopen. Naar verwachting zullen de verschillen tussen lage en hoge dynamische tarieven in de toekomst kleiner zijn dan je RTE verliezen. Dat is op zich nogal logisch: er komen heel veel batterijen erbij de komende jaren. Zeker ook veel grote opslagsystemen. En die zijn heel wat efficienter in hun RTE en afscrhijvingskosten dan een thuisbatterij.
Hoe bedoel je? Efficiënter kan ik mij voorstellen, maar als er iets belangrijk is voor de afschrijving is het wel de aanschafprijs? En die is hier zodanig laag dat je dat vaak sneller terugverdient dan bij de grotere systemen. Zelfs al zou je er minder lang meedoen.FiberSam schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:24:
[...]
Zeker ook veel grote opslagsystemen. En die zijn heel wat efficienter in hun RTE en afscrhijvingskosten dan een thuisbatterij.
Ik zit dus met 2 problemen; Hoe krijg ik hem uit de bootloop en hoe krijg ik hem weer in de app toegevoegd zonder Bluetooth. Want als hij niet in de app staat kan ik ook niet een supportcase maken.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Heb je de batterij al eens opnieuw opgestart? Uitzetten, stekker eruit en hem 10 minuten uit laten.Wimlem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:16:
Mijn Marstek e v3 had problemen met de SOC, die spontaan op 0% stond. Middels de support heb ik na 2 maanden een nieuwe gekregen. Deze aangesloten en vanwege firmware 135 kon ik hem bijwerken naar 147. Update gestart en de marstek blijft nu in een bootloop. Ik kan geen bluetooth verbinding meer maken en ik heb ook per ongeluk de marstek uit de app gegooid.
Ik zit dus met 2 problemen; Hoe krijg ik hem uit de bootloop en hoe krijg ik hem weer in de app toegevoegd zonder Bluetooth. Want als hij niet in de app staat kan ik ook niet een supportcase maken.
diverse keren, ook al paar uur uit laten staan zonder de stekker in het stopcontact.pascallj schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:17:
[...]
Heb je de batterij al eens opnieuw opgestart? Uitzetten, stekker eruit en hem 10 minuten uit laten.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Nachtje slapen doet soms wonderen, ik heb besloten toch in Nederland te kopen, die 300 euro is me wel 8 jaar lang support (38 euro per jaar) en garantie waard. Nu nog even wachten of de prijzen nog verder dalen.THE_BASE schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:39:
[...]
Maar garantievoorwaarden vind je dus geen punt? Of als er iets is dat je weer naar Aken moet kachelen?
1. Added data backup and restore function.
2. Added Bluetooth lock, DOD settings, and LED light switch functions to Local API.
3. Optimized some meter combined item detection, added upload of PV charging and discharging statistics.
4. Removed the third-party server timeout clearing function and optimized connection stability.
5. Fixed abnormal MQTT connection flag upload in Ethernet mode.
6. VenusA maximum power adaptation is now 1500W.
2x MT v3 | EMS.148.VNS117.BMS.112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Het is juist de stekker eruit die het verschil maakt. Met de stekker erin zal hij nooit volledig opnieuw starten. Maar als je dat ook al geprobeerd hebt, ben ik radeloos.Wimlem schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:28:
[...]
diverse keren, ook al paar uur uit laten staan onder de stekker in het stopcontact.
Maar die Duitsers bieden toch ook 10 jaar garantie? Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat het maar 2 jaar wordt?THE_BASE schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:58:
[...]
Nachtje slapen doet soms wonderen, ik heb besloten toch in Nederland te kopen, die 300 euro is me wel 8 jaar lang support (38 euro per jaar) en garantie waard. Nu nog even wachten of de prijzen nog verder dalen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Heb deze discussie nu niet gevolgd, maar van wat ik begrijp moet de leverancier 2 jaar (door EU verplicht) garantie geven. De overige 8 jaar is vanuit Marstek en daarvoor moeten er speciale voorwaarden vervuld zijn. Zoals geen grijze import, officiele verdeler goedgekeurd door Marstek, etc...Brent schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:16:
[...]
Maar die Duitsers bieden toch ook 10 jaar garantie? Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat het maar 2 jaar wordt?
Wat wordt hiermee bedoeld?cold schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:07:
V148
6. VenusA maximum power adaptation is now 1500W.
Mijn ervaring is dat de accu vaak niet goed weet hoe vol die is, met als gevolg dat die helemaal boven en helemaal onderin vaak blijft hangen of verspringt. nu er veel zon is en de accu elke dag naar 100% gaat heb ik er geen last meer vanAvenger 2.0 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:23:
Nog mensen last dat de laatste 1% (dus van 99% naar 100% of van 12% naar 11%) altijd lang duurt (of veel energie in zit)? Met het goede weer toch al een weekje elke dag van leeg naar vol en omgekeerd, maar dit bovenstaande betert toch niet echt. Dacht dat de BMS dat zou regelen of duurt dat veel langer dan een week?
2x MT v3 | EMS.148.VNS117.BMS.112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Nee, dat is ook zeker niet de hoofdreden. We hebben zonnepanelen.FiberSam schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:24:
[...]
Ja, het kan, Maar dit moet geen reden zijn om deze batterij te kopen. Naar verwachting zullen de verschillen tussen lage en hoge dynamische tarieven in de toekomst kleiner zijn dan je RTE verliezen. Dat is op zich nogal logisch: er komen heel veel batterijen erbij de komende jaren. Zeker ook veel grote opslagsystemen. En die zijn heel wat efficienter in hun RTE en afscrhijvingskosten dan een thuisbatterij.
Maar als je het echt wilt optimaliseren (en geen zon hebt op sommige dagen) en als je weet dat je de stroom toch gaat gebruiken kun je de batterij net zo goed de goedkoopste stroom laten pakken ipv om 18:00/19:00 in de avond.
Helaas, hij lijkt te starten, hoor een tik en hij gaat weer opnieuw starten. Dit blijft hij doen....AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:58:
@Wimlem En naar fabrieksinstellingen met de aan/uit knop >10s ingedrukt? (zonder stekker)
ik ookpascallj schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:13:
[...]
Het is juist de stekker eruit die het verschil maakt. Met de stekker erin zal hij nooit volledig opnieuw starten. Maar als je dat ook al geprobeerd hebt, ben ik radeloos.
[ Voor 33% gewijzigd door Wimlem op 07-03-2026 09:36 ]
En daarover heb ik mijn twijfels voor die partij, het is onze eerste thuisbatterij, ik lees hier uiteraard wisselende ervaringen en vind eventueel recht van retour ook wel prettig mocht zo'n ding echt niet goed werken.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Heb deze discussie nu niet gevolgd, maar van wat ik begrijp moet de leverancier 2 jaar (door EU verplicht) garantie geven. De overige 8 jaar is vanuit Marstek en daarvoor moeten er speciale voorwaarden vervuld zijn. Zoals geen grijze import, officiele verdeler goedgekeurd door Marstek, etc...
Ik 't ga zelf de helpdesk niet vragen maar neig naar een bepaalde verwachting van het antwoord.
Dat is toch anders dan dat het apparaat door een Nederlandse leverancier thuis wordt vervangen. Ik snap de voorkeur voor de lage prijs echt wel, maar het is mij het gedoe niet waard. Die 300 euro ben ik over een maand alweer vergeten.Chris.nl schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:10:
Andersom... Als ik over 4 jaar naar Duitsland verhuis 'verwacht' ik eigenlijk nog steeds garantie.
Ik 't ga zelf de helpdesk niet vragen maar neig naar een bepaalde verwachting van het antwoord.
Precies dit inderdaad! De batterij kalibreert zijn capaciteit niet aan de werkelijkheid. Er wordt gerekend met een vaste waarde (bijvoorbeeld 3,5 kWh) en alles wat er over is met ontladen wordt opgemaakt tussen 12 en 11, en alles wat er overblijft na opladen wordt aangevuld tussen 99 en 100.cold schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Mijn ervaring is dat de accu vaak niet goed weet hoe vol die is, met als gevolg dat die helemaal boven en helemaal onderin vaak blijft hangen of verspringt. nu er veel zon is en de accu elke dag naar 100% gaat heb ik er geen last meer van
Precies om deze reden is het ook zonde om de batterij niet tussen 11-100 te gebruiken.
Heb ik ook al vaker gemeld dat er in die laatste procent van 12 naar 11 nog veel energie inzit. Enige dat ik me afvraag: de V3 ontlaadt maar tot 12% (als ik juist ben tenminste). Is bij de V3 dan de SoC verdeling anders ingedeeld en is 12% bij de V3 evenredig aan 11% bij de V2? Of stopt de V3 effectief vroeger met ontladen en verlies je zo toch een deel capaciteit? Die 1% klinkt op het eerste zicht misschien als een lullig detail, maar vaak staan mijn batterijen toch 35 a 40 minuten te ontladen op 400W vooraleer ze naar 11% gaan. Zou zonde zijn dat dagelijks niet te kunnen benutten.pascallj schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Precies dit inderdaad! De batterij kalibreert zijn capaciteit niet aan de werkelijkheid. Er wordt gerekend met een vaste waarde (bijvoorbeeld 3,5 kWh) en alles wat er over is met ontladen wordt opgemaakt tussen 12 en 11, en alles wat er overblijft na opladen wordt aangevuld tussen 99 en 100.
Precies om deze reden is het ook zonde om de batterij niet tussen 11-100 te gebruiken.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Klopt, ik heb je vraag vaker gezien, maar kan hem helaas niet beantwoorden omdat ik geen V3 hebDruppeltje_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Heb ik ook al vaker gemeld dat er in die laatste procent van 12 naar 11 nog veel energie inzit. Enige dat ik me afvraag: de V3 ontlaadt maar tot 12% (als ik juist ben tenminste). Is bij de V3 dan de SoC verdeling anders ingedeeld en is 12% bij de V3 evenredig aan 11% bij de V2? Of stopt de V3 effectief vroeger met ontladen en verlies je zo toch een deel capaciteit? Die 1% klinkt op het eerste zicht misschien als een lullig detail, maar vaak staan mijn batterijen toch 35 a 40 minuten te ontladen op 400W vooraleer ze naar 11% gaan. Zou zonde zijn dat dagelijks niet te kunnen benutten.
Begrijp ik, ik ook nietpascallj schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Klopt, ik heb je vraag vaker gezien, maar kan hem helaas niet beantwoorden omdat ik geen V3 heb.
Ik haal in elk geval van 100 naar 11 meestal een goede 4kWh uit de batterij. In het gunstigste geval 4,2kWh, maar kan evenzeer soms ook 3,8 zijn. Gemeten met HW socket, aangezien de Marstek app alles rooskleuriger voorstelt dan werkelijk. Ben dan wel eens benieuwd naar de resultaten van de eigenaren van een V3.
Maar deze (combinatie) doet zijn werk geheel niet goed en ik zoek een oplossing die stabiel is en wel goed werk. ]De verbinding met de P1 meter (CT) valt meer weg dan dat die actief blijft. Daardoor laad deze niet op, of ontlaad niet op momenten dat het zou moeten. De batterij verliest zo al zijn nut.
Wat heb ik:
- Home assistent.
- HomeWizard P1 Meter zit aangesloten in de digitale meterkast (België) die op het zolder staat (draadlooz via een accespoint die op zolder staat) en kan ik uitlezen in Home assistant & De app van HomeWizard.
- De zonnepanelen lees ik uit via de (wifi) van SUN2000-4 omvormer in home assistant.
Ik zoek een oplossing zodat dit allemaal wat stabieler blijft, want de Marstek is zeer instabiel. Wat stellen jullie voor? is de Elfin-EW11 een goede optie?
Bedankt.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/qj87eTyodUmnLLTFyjgDAa06.jpg?f=fotoalbum_large)