PsiTweaker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:43:
Ik vind de Marstek line-up er niet duidelijker op worden, nu o.a. de Venus-B uitkomt, terwijl b.v. de Venus-E allang uit is. Het wordt zo m.i. wel erg moeilijk om de laatste types d.m.v. het type nummer/naam te achterhalen.
Morgen blijkt ook de Venus-B uit te komen, waarbij dit de dunste Plug-in moet zijn. Maar ... is dat ( dun ) werkelijk interessant ? Voor mij hoeft een thuisaccu niet 'extra' dun of esthetisch te zijn, maar moet vooral praktisch zijn. Terwijl iedere poging deze om 'extra' dun of esthetisch te maken, de verkoopprijs alleen maar verhoogt en de terugverdientijd langer wordt, terwijl zo'n thuisaccu toch vaak ergens wordt weggestopt. Tevens kan extra dun ook betekenen, dat de capaciteit op papier goed lijkt maar in de praktijk tegen kan vallen.
Maar ondanks dát is de kans groot dat ik eind dit jaar toch een Marstek koop, waarbij vooral de capaciteit én prijs doorslaggevend zal zijn, terwijl het uiterlijk niet van belang is.
Ik heb zonnepanelen op oost ( SolarEdge omvormer ) en west ( Goodwe omvormer) liggen. Die 'SolarEdge' zijn blijkbaar niet op een thuisaccu met MPPT-trackers aan te sluiten, maar die 'Goodwe' ( zover ik weet ) wel. Nu twijfel ik er over om een thuisaccu met MPPT-trackers of met alleen een AC-koppeling te nemen.
Weet iemand of het mogelijk is om een thuisaccu met aangesloten MPPT-trackers, ook nog via AC geladen kan worden ? Dus dat de thuisaccu
zowel geladen wordt via AC ( zonnepanelen oost ) als later op de middag via MPPT ( zonnepanelen west ) ?
Door zonnepanelen via MMPT aan te sluiten, wordt m.i. een extra stap DC > AC ( Goodwe omvormer ) en AC > DC ( thuis accu omvormer ) vermeden, wat het rendement hoger zal maken. Maar als de accu dan niet via AC gekoppeld kan worden, dan kunnen de zonnepanelen van 'oost' niet gebruikt voor het opladen, wat natuurlijk een NO-GO is.
Voordeel van een accu waar je zonnepanelen op kan aansluiten is, naast wat je al benoemde, dat je off-grid kan opladen.
Breekt 'de pleuris' uit qua lange stroomstoring dan had je een Marstek Venus A of D willen hebben ipv een E.
Of de A of D ook via AC kan opladen, mag een ander beantwoorden, ik weet het nu niet.
'k Zit er zelf wel aan te denken nog een lage capaciteit Marstek A erbij te halen, wegens bovengenoemd pleuris voordeeltje. Meer capaciteit heb ik eigenlijk niet nodig, voorbereid zijn op langdurige storingen kan de komende 10 jaar (hopelijk niet) lonend zijn.
- edit -
En nu begin ik te twijfelen of je die opgeslagen stroom wel off-grid uit een Marstek A of D kan halen. Op de A zie ik bijvoorbeeld geen backup-stopcontact zitten... Kortom, wellicht praat ik poep en moet ik mezelf ook beter inlezen.
Zoals ik het lees kan de A iig wel ook via AC opladen
De batterij ondersteunt zowel laden op basis van zonne-energie overschot als op basis van dynamische stroomtarieven.
Bron
[
Voor 13% gewijzigd door
Chris.nl op 09-03-2026 14:20
]