• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:29
Ik heb momenteel versie V116 van de P1 meter, batterijen staan op V147 en de app is versie 1. 6.59.
Zijn en nieuwere versie die een verbetering brengen? Bijvoorbeeld bij NOM een sneller reagerend systeem?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Die garantie melding in de app moet je niet te veel waarde aan hechten. Ik heb nooit iets opgestuurd, en mijn garantie is ook gewoon geactiveerd.

Je hebt misschien wel recht op 10 jaar garantie omdat de voorwaarden niet rechtsgeldig zijn, alleen kan je dat niet afdwingen. Ga jij Marstek aanklagen? Hoe het juridisch werkt is 1, maar hoe het in de praktijk gaat is misschien een heel ander verhaal.

Die eerste twee jaar wettelijke garantie, heb je sowieso, want die moet de verkoper leveren, niet Marstek. Als je aanspraak wilt maken op de wettelijke garantie, moet je naar de verkoper toe. Maar zoals gezegd wordt de garantie eigenlijk altijd geregeld door Marstek zelf, ook binnen de wettelijke termijn, dus dan wordt er voor een omruiling gezorgd. Tenzij ze jouw aankoop dus weer niet accepteren omdat je hier zit... Dan moet je dus naar de verkoper om je recht te halen, en die zit in Duitsland.
Oké, dank voor je aanvulling. Het blijft een risico. Maar niet anders dan dat ik het zou kopen als ik in Duitsland koop en na 3 jaar naar Nederland verhuis of doorverkoop via Vinted. Neemt niet weg dat ik het wel een spannender aankoop vind dan via stapnaarduurzaam.nl of iets. Maar voor 300 euro verschil gewoon best wel de moeite als het lukt.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• THE_BASE
  • Niet online
Chris.nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Ik zou garantie claimen via de app. Als dit officiële Marstek kanaal dan zegt dat je je batterij fysiek moet omruilen bij het bedrijf waar je hem gekocht hebt, dan is dat zo.

Zoals je leest verzorgt Marstek een omruiling vooralsnog 'aan de deur van particulier'. Ironisch gezien blijkbaar vanuit Duitsland. Wat als het wel goed zit met die 10 jaar garantie en de kans op een defect eigenlijk best klein is? Ik zou dat risico best willen nemen als het nu een paar honderd euro scheelt.
Het scheelt dus 300 euro en dat is fors op dat bedrag, dus misschien moet ik de gok gewoon nemen. Wellicht gebeurd er niet eens echt iets na die 2 jaar. Of valt hetgeen er is niet binnen de garantievoorwaarden, dat zou ook nog kunnen. Het is natuurlijk geen verzekering.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Chris.nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:06:
[...]
En ondanks dat gelezen te hebben had ik bij diezelfde leverancier mijn Marstek Venus v3 besteld. Heb immers nog niet gelezen dat garantie uiteindelijk niet verleend is.
Garantie bij Marstek China is zeker in orde bij deze leverancier (ze stonden ook bij de officiële verdelers in de App). Alleen met de support bij de leverancier zelf heb ik slechte ervaring. Gelukkig komt Marstek China dus ook de eerste twee jaar tussen. Iets wat eigenlijk via de leverancier hoort te verlopen...
r2504 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Ik had hem (gelukkig) ook gevonden... en aangezien ik aan het twijfelen was om een MT aan te kopen ga ik toch even wachten (al zou dit volgens sommige een 2.5 kW versie zijn). Ik heb geen zin om vanaf dag één een verouderde batterij te hebben.
Het is inderdaad goed mogelijk dat het de 2,5kWh versie is van de Venus E v3. Zeker als ze rond de €600/€700 prijs op de markt kunnen zetten.
r2504 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Ik heb geen zin om vanaf dag één een verouderde batterij te hebben.
Verouderd is relatief natuurlijk, wetende dat de meeste V2's die momenteel draaien nog 1 jaar moeten worden of net geworden zijn. Bijkomend zijn er, denk ik, velen met een V3 op de sukkel momenteel die met 2 handen tekenden om een V2 te krijgen. Het zou niet mogen maar helaas is een nieuwe versie bij Marstek geen garantie op een probleemloze start. Al ben ik er van overtuigd dat die op termijn allemaal opgelost raken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:21
Chris.nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Naar de Marstek app, om 1op1 contact te hebben met hun helpdesk. Daar onderbouw je je 'defect' en helpdesk biedt dan nieuwe firmware of een oplossing als fysieke omruiling aan.

De eerste twee jaar kan je dit (garantie claimen) ook bij het verkooppunt doen, dan wordt je hoogstpersoonlijk in eerste instantie vrolijk doorverwezen naar de Marstek helpdesk via app.

Is het import als de EU één grote winkel is? Ik snap dat vuurwerk gekocht in Duitsland 'smokkel' is. Maar met een batterij en aankoopbewijs in de kofferbak doe je niets illegaals, je hoeft het als particulier niet formeel in te voeren of invoerrechten te betalen.
Wat betreft dat laatste, in Belgïe moet de verkoper verplicht Bebat aanrekenen en doorstorten. Dat is een taks -hoe kan het ook anders hier- op sortering en recyclage van gebruikte batterijen in België. Ik heb die dus niet betaald ;)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Is er nieuwe firmware beschikbaar voor de batterij? (Ik heb momenteel V147 en krijg een melding.) Kan ik ergens de release notes vinden?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-03 19:37
barber schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Buiten heb je over het algemeen genoeg luchtverversing. Ik bedoelde meer dat de bovenste dan de warme lucht van de 2 eronder krijgt. Gaat dat nog problemen geven?
Marstek Venus E 3.0 wordt door Marstek niet als geschikt voor buiten geschikt geacht. Hier heb ik documentatie over vanuit Marstek. De accu moet dan ook spatwater en regenwater vrij opgehangen worden.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Marstek Venus E 3.0 wordt door Marstek niet als geschikt voor buiten geschikt geacht. Hier heb ik documentatie over vanuit Marstek. De accu moet dan ook spatwater en regenwater vrij opgehangen worden.
Zou eerlijk gezegd de Venus E v2 ook niet ophangen in de regen. Kan mij herinneren dat er hier iemand op het forum zijn batterij defect is gegaan en dat hij het water er in hoorde klutsen bij verplaatsen. :+

• WargamingPlayer
Avenger 2.0 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Zou eerlijk gezegd de Venus E v2 ook niet ophangen in de regen. Kan mij herinneren dat er hier iemand op het forum zijn batterij defect is gegaan en dat hij het water er in hoorde klutsen bij verplaatsen. :+
Bij mij hangen ze buiten, maar heb ze nu onder een extra afdak gehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIfxrqsibijn9SMf5IUdqA170g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp3xof24j3QRMQKIlOIVh32r.jpg?f=fotoalbum_large

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:10
WargamingPlayer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Da's erg raar, want de officiële specs hebben een IP65 rating. Dan is het getest op harde regen van alle kanten. Wat ik zelf dan ook weer raar vind, maar ik heb die rating niet afgegeven.

• WargamingPlayer
FiberSam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Da's erg raar, want de officiële specs hebben een IP65 rating. Dan is het getest op harde regen van alle kanten. Wat ik zelf dan ook weer raar vind, maar ik heb die rating niet afgegeven.
Op het moment dat de klepjes open gaan is het probleem. Ik had een discussie over de oplossing voor het backup contact wanneer hij buiten hangt, omdat hij bij mij een V2 zou vervangen. Eerste mail was: Hij kan niet buiten hangen.
Mijn tegen argument was: In de folder hangen ze ook buiten.
Toen stelling: Ja ze zijn IP65 maar moeten onder een afdak buiten permanente blootstelling aan regen of opspattend water. Af en toe spatwater is geen probleem maar permanent (lees uur) in de regen zijn ze dus niet geschikt voor.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:29
Als je al gewoon naar de klepjes kijkt dan weet je meer dan genoeg ongeacht welke rating ze hebben. Zelfs onder een afdak zou ik ze niet buiten plaatsen vanwege mogelijke condensvorming.

• FiberSam
WargamingPlayer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Op het moment dat de klepjes open gaan is het probleem. Ik had een discussie over de oplossing voor het backup contact wanneer hij buiten hangt, omdat hij bij mij een V2 zou vervangen. Eerste mail was: Hij kan niet buiten hangen.
Mijn tegen argument was: In de folder hangen ze ook buiten.
Toen stelling: Ja ze zijn IP65 maar moeten onder een afdak buiten permanente blootstelling aan regen of opspattend water. Af en toe spatwater is geen probleem maar permanent (lees uur) in de regen zijn ze dus niet geschikt voor.
En daar gaat Marstek dus de fout in. Dat is een IP63 classificatie, geen IP65. Als jouw batterij door stromende regen zonder afdak kapot gaat, zullen ze hem moeten vergoeden. Ze hebben hem immers verkocht als IP65, ongeacht wat Marstek daarover ook zegt nadat de koop gesloten is. Nu ben ik er van overtuigd dat dit helemaal geen IP65 rating zou moeten hebben, maar dat is niet aan mij.

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:57
FiberSam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:35:
[...]
En daar gaat Marstek dus de fout in. Dat is een IP63 classificatie, geen IP65. Als jouw batterij door stromende regen zonder afdak kapot gaat, zullen ze hem moeten vergoeden. Ze hebben hem immers verkocht als IP65, ongeacht wat Marstek daarover ook zegt nadat de koop gesloten is.
Inderdaad. Gok dat ze in begin een spec sheet hebben gekopieerd (van een concurrent) en het uiteindelijke product hier niet volledig aan voldoet. Betwijfel of er ook noemenswaardige testen gedaan zijn hieromtrent. Zo zou de batterij ook tot -20°C blijven werken volgens specs, maar bij support sprak men al direct tot max -10°C.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Nee, die G lijkt me niet 'de dunste'....

- edit -

Even doorzoeken leert me dat Marstek de Venus B gaat onthullen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chris.nl op 08-03-2026 20:58 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:36
Nee, het is een meer staand model ..... had ook wat voorbij zien komen zoals bovenstaand.

[ Voor 29% gewijzigd door tweeek op 08-03-2026 23:37 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

WargamingPlayer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Bij mij hangen ze buiten, maar heb ze nu onder een extra afdak gehangen.
Mooi gedaan. Hier ga ik ze verlopig in de wintermaanden binnen zetten. Gezien dan de warmtepomp al de zonne-energie onmiddellijk verbruikt koppel ik ze die maanden af en laat ik ze op 50% capaciteit staan. Niet perse voor veiligheid, maar mijn kleine berging wordt gewoon te warm door de batterijen tijdens gebruik, dus daarmee heb ik ze graag buiten onder carport.

• FiberSam
Avenger 2.0 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Mooi gedaan. Hier ga ik ze verlopig in de wintermaanden binnen zetten. Gezien dan de warmtepomp al de zonne-energie onmiddellijk verbruikt koppel ik ze die maanden af en laat ik ze op 50% capaciteit staan. Niet perse voor veiligheid, maar mijn kleine berging wordt gewoon te warm door de batterijen tijdens gebruik, dus daarmee heb ik ze graag buiten onder carport.
Serieus? Ik heb ook een kleine berging (kelder). Heb uitgerekend dat de temperatuur daar met max 2 graden stijgt door die batterij (1 stuk), uitgaande van 1x charge/discharge /24h. Dat mag geen naam hebben.

Verder zou ik uitkijken met afkoppelen. De spanning mag niet te laag worden. In principe laden deze batterijen zichzelf op als de spanning te laag is, maar dan moet er wel een aansluiting zijn. Maar ik zou idd verwachten dat je met 50% SoC wel 2 maanden doorkomt.

[ Voor 16% gewijzigd door FiberSam op 08-03-2026 23:20 ]

• r2504
Chris.nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Ik vind hun product lineup een beetje verwarrend... hun A versus D, nu de E versus B (of is dit toch totaal een ander concept) ?

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02
Na paar dagen stabiel, gisterenavond weer batterij in diagnosing en springen tussen laden / ontladen aan 2500w terwijl zon niet schijnt/geen vraag. Nog eens gereageerd in app, deze morgen eindelijk reactie na een week en ze hebben v148 gepusht. Benieuwd of het eindelijk opgelost gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1vROPp_rCg63FIKI5xWaejcNfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hTvWBEOAIEqHCpp4WgjM0Hy6.png?f=fotoalbum_large

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:57
Chris.nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Nee, die G lijkt me niet 'de dunste'....

- edit -

Thanks! Benieuwd wat daar de specs van zijn.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
runob schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:29:
Na paar dagen stabiel, gisterenavond weer batterij in diagnosing en springen tussen laden / ontladen aan 2500w terwijl zon niet schijnt/geen vraag. Nog eens gereageerd in app, deze morgen eindelijk reactie na een week en ze hebben v148 gepusht. Benieuwd of het eindelijk opgelost gaat zijn.

[Afbeelding]
Was dit in NoM modus of de AI-modus voor handelen..? Ik probeer me een beetje in te lezen, ook over issues die mensen hebben, alvorens ik tot aanschaf overga.

• runob
Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Was dit in NoM modus of de AI-modus voor handelen..? Ik probeer me een beetje in te lezen, ook over issues die mensen hebben, alvorens ik tot aanschaf overga.
Dat is NOM, is specifiek issue dat laatste weken pas speelt voor Venus E v3 na upgrade naar 147. Is onduidelijk of er een correlatie is met 147 of niet. Gelijktijdig met dat gedrag zie je de CT connectie met CT003 in diagnosing gaan (terwijl beide devices via netwerk bereikbaar zijn en de P1 real time stats tonen op CT pagina). Netwerk is al geoptimaliseerd naar marstek toe (2.4ghz uitgezet op andere meshes, 20 andere connected clients hebben 0 problemen, en dan nog als het voorkomt vanuit een netwerk trigger is dit gedrag van de batterij gewoon compleet fout)
runob schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Dat is NOM, is specifiek issue dat laatste weken pas speelt voor Venus E v3 na upgrade naar 147. Is onduidelijk of er een correlatie is met 147 of niet. Gelijktijdig met dat gedrag zie je de CT connectie met CT003 in diagnosing gaan (terwijl beide devices via netwerk bereikbaar zijn en de P1 real time stats tonen op CT pagina). Netwerk is al geoptimaliseerd naar marstek toe (2.4ghz uitgezet op andere meshes, 20 andere connected clients hebben 0 problemen, en dan nog als het voorkomt vanuit een netwerk trigger is dit gedrag van de batterij gewoon compleet fout)
Heb jij toevallig de lokale API aanstaan? Het is bekend dat die ervoor kan zorgen de batterij zich reset. Daardoor zal de diagnose ook opnieuw moeten gebeuren. Zie je bijvoorbeeld ook handmatige programma's verdwijnen?

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 09-03-2026 09:55 ]

• Gramser
  • Nu online
@runob oef, da's wel vervelend! De case voor een thuisbatterij wordt gemaakt door dagen zoals deze, in mijn geval: de warmtepomp slaat toch aan in de nacht en verbruikt zo'n 7-10kWh. Dat wek ik overdag met gemak op, op dagen zoals dit, dus 2 MT's zouden dat prima kunnen opvangen en 'nachts weer leveren. Maar dan moet het geen fratsen gaan vertonen zoals bij jou. Hopelijk wordt het verholpen met die update.

• runob
pascallj schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Heb jij toevallig de lokale API aanstaan? Het is bekend dat die ervoor kan zorgen de batterij zich reset. Daardoor zal de diagnose ook opnieuw moeten gebeuren. Zie je bijvoorbeeld ook handmatige programma's verdwijnen?
Nope geen fancy dingen, redelijk simpel: NOM (self consumption) met 1 batterij (Marstek Venus E v3 op apart circuit aan 2500w ontladen, nu op V148.117.112 comms 202506241541) met 1 P1 meter (Marstek CT003 V118 comms 202409090159). Geen HA, geen local API, geen modbus. Vaste netwerk kabel is niet mogelijk op plek waar apart stopcontact voor 2500w zit.
Als het met 148 niet opgelost is, waarschijnlijk eens vragen voor gewoon terug 146 te installeren en anders moeten ze maar met een andere suggestie/oplossing of RMA komen.
runob schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Nope geen fancy dingen, redelijk simpel: NOM (self consumption) met 1 batterij (Marstek Venus E v3 op apart circuit aan 2500w ontladen, nu op V148.117.112 comms 202506241541) met 1 P1 meter (Marstek CT003 V118 comms 202409090159). Geen HA, geen local API, geen modbus. Vaste netwerk kabel is niet mogelijk op plek waar apart stopcontact voor 2500w zit.
Als het met 148 niet opgelost is, waarschijnlijk eens vragen voor gewoon terug 146 te installeren en anders moeten ze maar met een andere suggestie/oplossing of RMA komen.
Ook goed om te weten. Zou jij eens bij wijze van test een handmatig schema in kunnen vullen onder de Handmatige modus? Vervolgens kan je het wel weer terugzetten op Zelfconsumptie, maar het schema blijft opgeslagen. Mocht je dan weer diagnose krijgen, kan je dan even kijken of dit schema verdwenen is?

• Chris.nl
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Ik vind hun product lineup een beetje verwarrend... hun A versus D, nu de E versus B (of is dit toch totaal een ander concept) ?
Ik heb geen idee.... Je gedachte dat het misschien een A versus D verhaal kan zijn klinkt me ergens logisch in de oren. Misschien is dit een iets minder krachtig, maar platter Venus E model?

'k Gok dat de Venus B vooral estitisch interessant is en de usecase reeds door andere modellen afgevangen wordt. Maar goed, "Het oog wil ook wat" misschien een schot in de roos qua WAF.

• runob
pascallj schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Ook goed om te weten. Zou jij eens bij wijze van test een handmatig schema in kunnen vullen onder de Handmatige modus? Vervolgens kan je het wel weer terugzetten op Zelfconsumptie, maar het schema blijft opgeslagen. Mocht je dan weer diagnose krijgen, kan je dan even kijken of dit schema verdwenen is?
Dat heb ik vorige week geprobeerd: eerste schema's zijn inderdaad verdwenen om self consumption via manuele modus te forseren (of gewoon nooit deftig opgeslagen, heb batterij toen wel proberen resetten vanuit app met data behoud en met knop 10 sec indrukken). Woensdagavond had ik een manueel schema gezet (discharge aan 200w, met idee van gewoon batterij geleidelijk leeg te laten lopen), hij negeerde dat schema en deed toen vrolijk door met laden/ontladen aan 2500w en dan maar stekker er uit getrokken tot volgende dag (waarna ie deed alsof er niets gebeurd was en ). Dat schema zie ik er vandaag nog steeds inzitten (dus ook na het gedrag van gisteren).

Batterij is weer in diagnosing gegaan (samen met 2500w laden/ontladen), momenteel staat oven + wasmachine aan, gisterenavond leek het ook moment van oven gebruik te zijn. Kan toeval zijn. Opnieuw feedback naar Marstek gedaan dat v148 dus niet helpt, en batterij maar weer uitgetrokken tot tenminste oven terug uit staat binnen 10 min. Schema van 200w staat er nog gewoon bij manuele modus.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Is het niet vaker langsgekomen dat de wifi-verbinding niet best is van deze apparaten en je het beter bekabeld kunt aansluiten?

THE_BASE schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Is het niet vaker langsgekomen dat de wifi-verbinding niet best is van deze apparaten en je het beter bekabeld kunt aansluiten?
Ja dat klopt, alleen voor zover ik weet zou een hapering in de verbinding geen diagnose moeten/hoeven veroorzaken. Dus dit lijkt mij dan toch weer net iets anders, of het gedrag is gewijzigd.
FiberSam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:18:
[...]

Serieus? Ik heb ook een kleine berging (kelder). Heb uitgerekend dat de temperatuur daar met max 2 graden stijgt door die batterij (1 stuk), uitgaande van 1x charge/discharge /24h. Dat mag geen naam hebben.

Verder zou ik uitkijken met afkoppelen. De spanning mag niet te laag worden. In principe laden deze batterijen zichzelf op als de spanning te laag is, maar dan moet er wel een aansluiting zijn. Maar ik zou idd verwachten dat je met 50% SoC wel 2 maanden doorkomt.
Ja heb ze in de winter nog eens van leeg naar vol en dan halfvol geladen/ontladen om zeker te zijn dat ze 3/4 maanden uithouden. Kleine berging (2mx2m) wordt zo al warm door de omvormer zonnepanelen en al mijn netwerkmateriaal :+ Die Venus C & E v2 is er spijtig genoeg echt teveel aan en dan stijgt de temperatuur wel serieus :X

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:37
[...]

Op welke manier is Uw Marstek verbonden met wifi? AP in de buurt van de Marstek?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• r2504
Chris.nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:57:
[...]
'k Gok dat de Venus B vooral estitisch interessant is en de usecase reeds door andere modellen afgevangen wordt. Maar goed, "Het oog wil ook wat" misschien een schot in de roos qua WAF.
Hier gaat die toch in de kelder... mooi hoeft hij er dus zeker niet uit te zien.

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Ik heb een paar dagen geleden de CT003 een aparte voeding gegeven via USB-C, dus niet via de HW verdeler.

Sindsdien blijft hij goed draaien.

Ik kan het bijna niet geloven dat na weken gedoe, dat leek te starten met de updates, het eindelijk weer blijft werken; even afkloppen
Stevencito schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:11:
Ik heb een paar dagen geleden de CT003 een aparte voeding gegeven via USB-C, dus niet via de HW verdeler.

Sindsdien blijft hij goed draaien.

Ik kan het bijna niet geloven dat na weken gedoe, dat leek te starten met de updates, het eindelijk weer blijft werken; even afkloppen
Bizar dat we dit nog steeds tegenkomen. Dit probleem hadden we een jaar geleden al opgelost. In het volgende TS toch maar een duidelijk stappenplan opnemen wat te doen bij problemen.

• 3DWim
  • Laatst online: 14:31
pascallj schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Bizar dat we dit nog steeds tegenkomen. Dit probleem hadden we een jaar geleden al opgelost. In het volgende TS toch maar een duidelijk stappenplan opnemen wat te doen bij problemen.
Doe dat dan tegelijk met al die garantie oprispingen. Met name goedkoop schoppen in het buurland.
En vergeet dan met name niet dat het controleren van de aankoopbonnen pas 6 maanden geleden begonnen is. tegelijk met die waarschuwingen in de app voor malafide verkopers. Die dat dan later weer niet waren....

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik vind de Marstek line-up er niet duidelijker op worden, nu o.a. de Venus-B uitkomt, terwijl b.v. de Venus-E allang uit is. Het wordt zo m.i. wel erg moeilijk om de laatste types d.m.v. het type nummer/naam te achterhalen.

Morgen blijkt ook de Venus-B uit te komen, waarbij dit de dunste Plug-in moet zijn. Maar ... is dat ( dun ) werkelijk interessant ? Voor mij hoeft een thuisaccu niet 'extra' dun of esthetisch te zijn, maar moet vooral praktisch zijn. Terwijl iedere poging deze om 'extra' dun of esthetisch te maken, de verkoopprijs alleen maar verhoogt en de terugverdientijd langer wordt, terwijl zo'n thuisaccu toch vaak ergens wordt weggestopt. Tevens kan extra dun ook betekenen, dat de capaciteit op papier goed lijkt maar in de praktijk tegen kan vallen.

Maar ondanks dát is de kans groot dat ik eind dit jaar toch een Marstek koop, waarbij vooral de capaciteit én prijs doorslaggevend zal zijn, terwijl het uiterlijk niet van belang is.

Ik heb zonnepanelen op oost ( SolarEdge omvormer ) en west ( Goodwe omvormer) liggen. Die 'SolarEdge' zijn blijkbaar niet op een thuisaccu met MPPT-trackers aan te sluiten, maar die 'Goodwe' ( zover ik weet ) wel. Nu twijfel ik er over om een thuisaccu met MPPT-trackers of met alleen een AC-koppeling te nemen.

Weet iemand of het mogelijk is om een thuisaccu met aangesloten MPPT-trackers, ook nog via AC geladen kan worden ? Dus dat de thuisaccu zowel geladen wordt via AC ( zonnepanelen oost ) als later op de middag via MPPT ( zonnepanelen west ) ?

Door zonnepanelen via MMPT aan te sluiten, wordt m.i. een extra stap DC > AC ( Goodwe omvormer ) en AC > DC ( thuis accu omvormer ) vermeden, wat het rendement hoger zal maken. Maar als de accu dan niet via AC gekoppeld kan worden, dan kunnen de zonnepanelen van 'oost' niet gebruikt voor het opladen, wat natuurlijk een NO-GO is.

• GL2387
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:05
Beste mensen,

Ik heb mijn Venus E een paar maanden in AI staan en dat werkt best goed. Nu gaan mijn zonnepanelen weer goed bijdragen en het lijkt er op dat AI geen rekening houdt met de bijdrage van de zonnepanelen waardoor ik helaas teveel terug lever aan het net. Kan ik dan beter in 'self consumption' gaan draaien en moet ik er dan genoegen mee nemen dat ik op donkere dagen op piektijden terug moet vallen op het net, of zit daar ook een 'AI' component in? Ik heb een dynamisch contract en woon België. Firmware is v147.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01

S2S

[...]

Ja mooi hè ;) en dat zijn nou mensen. Beter is dat Marstek gewoon een vaste stekker aan de ct003 maken , maar dan zul je er ook nog genoeg hebben die deze niet inpluggen !!!

Hier krijgt de ct en van de hw splitter en zijn eigen voeding 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• GL2387
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:05
Zoals in mij topic hiervoor al aangegeven draai ik op AI en is de Venus E nu aan het laden vanaf mijn zonnepanelen. Nu slaat mijn warmtepomp aan en toont de app dat deze laadt van mijn zonnepanelen (ca 700w) en tegelijkertijd ca 1500w van het net trekt. Mijn Marstek staat op 2500w ingesteld dus ik zou verwachten dat de batterij wordt aangesproken. Of 'denkt' AI dat ik nu beter 7.6ct/kwh kan afreken en dat hij de Marstek blikft laden voor duurdere tijden?

• Brent
  • Nu online
Je weet het he, AI's wegen zijn ondoorgrondelijk, en zelden aangenaam :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Chris.nl
  • Niet online
PsiTweaker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:43:
Ik vind de Marstek line-up er niet duidelijker op worden, nu o.a. de Venus-B uitkomt, terwijl b.v. de Venus-E allang uit is. Het wordt zo m.i. wel erg moeilijk om de laatste types d.m.v. het type nummer/naam te achterhalen.

Morgen blijkt ook de Venus-B uit te komen, waarbij dit de dunste Plug-in moet zijn. Maar ... is dat ( dun ) werkelijk interessant ? Voor mij hoeft een thuisaccu niet 'extra' dun of esthetisch te zijn, maar moet vooral praktisch zijn. Terwijl iedere poging deze om 'extra' dun of esthetisch te maken, de verkoopprijs alleen maar verhoogt en de terugverdientijd langer wordt, terwijl zo'n thuisaccu toch vaak ergens wordt weggestopt. Tevens kan extra dun ook betekenen, dat de capaciteit op papier goed lijkt maar in de praktijk tegen kan vallen.

Maar ondanks dát is de kans groot dat ik eind dit jaar toch een Marstek koop, waarbij vooral de capaciteit én prijs doorslaggevend zal zijn, terwijl het uiterlijk niet van belang is.

Ik heb zonnepanelen op oost ( SolarEdge omvormer ) en west ( Goodwe omvormer) liggen. Die 'SolarEdge' zijn blijkbaar niet op een thuisaccu met MPPT-trackers aan te sluiten, maar die 'Goodwe' ( zover ik weet ) wel. Nu twijfel ik er over om een thuisaccu met MPPT-trackers of met alleen een AC-koppeling te nemen.

Weet iemand of het mogelijk is om een thuisaccu met aangesloten MPPT-trackers, ook nog via AC geladen kan worden ? Dus dat de thuisaccu zowel geladen wordt via AC ( zonnepanelen oost ) als later op de middag via MPPT ( zonnepanelen west ) ?

Door zonnepanelen via MMPT aan te sluiten, wordt m.i. een extra stap DC > AC ( Goodwe omvormer ) en AC > DC ( thuis accu omvormer ) vermeden, wat het rendement hoger zal maken. Maar als de accu dan niet via AC gekoppeld kan worden, dan kunnen de zonnepanelen van 'oost' niet gebruikt voor het opladen, wat natuurlijk een NO-GO is.
Voordeel van een accu waar je zonnepanelen op kan aansluiten is, naast wat je al benoemde, dat je off-grid kan opladen.

Breekt 'de pleuris' uit qua lange stroomstoring dan had je een Marstek Venus A of D willen hebben ipv een E.

Of de A of D ook via AC kan opladen, mag een ander beantwoorden, ik weet het nu niet.

'k Zit er zelf wel aan te denken nog een lage capaciteit Marstek A erbij te halen, wegens bovengenoemd pleuris voordeeltje. Meer capaciteit heb ik eigenlijk niet nodig, voorbereid zijn op langdurige storingen kan de komende 10 jaar (hopelijk niet) lonend zijn.

- edit -

En nu begin ik te twijfelen of je die opgeslagen stroom wel off-grid uit een Marstek A of D kan halen. Op de A zie ik bijvoorbeeld geen backup-stopcontact zitten... Kortom, wellicht praat ik poep en moet ik mezelf ook beter inlezen.

Zoals ik het lees kan de A iig wel ook via AC opladen
De batterij ondersteunt zowel laden op basis van zonne-energie overschot als op basis van dynamische stroomtarieven.
Bron

[ Voor 13% gewijzigd door Chris.nl op 09-03-2026 14:20 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Chris.nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:09:
Voordeel van een accu waar je zonnepanelen op kan aansluiten is, naast wat je al benoemde, dat je off-grid kan opladen.
Dat kan ook met MT E gewoon via de off-grid/backup aansluiting. Bijkomend voordeel is dat je ook een aggregaat of andere stroombron (accu met inverter) erop kan aansluiten.
Breekt 'de pleuris' uit qua lange stroomstoring dan had je een Marstek Venus A of D willen hebben ipv een E.
Ik zou juist zeggen andersom. De A en D leveren 1200W cq 2200W aan vermogen, de E kan 2500W + 2500W PV leveren.

In theorie zelfs meer PV, zolang je het maar gebruikt echter geven ze aan niet meer dan 2500W aan te mogen sluiten op de backup poort.
Of de A of D ook via AC kan opladen, mag een ander beantwoorden
Ja, maar bij de C niet tegelijk zoals de A en D

Ik zou eerder een setje panelen met (MT) micro omvormer ergens achter de hand houden voor de 'pleuris' momenten om zo je MT E off-grid te kunnen gebruiken. De C is volgens mij ook de enige die volledig off-grid kan werken i.c.m. de app.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 09-03-2026 14:33 ]

• Tauru
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:41

Ik heb oa de Marstek Venus A, gekoppeld aan zonnepanelen.

De batterij kan zowel van de directe panelen als via de AC poort laden, kan ook tegelijkertijd, kan ook de batterij laden en tegelijkertijd stroom het net op sturen, kan ook de directe opbrengst en batterij gebruiken om meer stroom richting huis te sturen.

• Gramser
  • Nu online
Ik zit een beetje te kijken hoe ik twee MT v3 naast elkaar kan plaatsen. Hoe breed kom je uit als je rekening houdt met de aansluitkabel aan de rechterkant, rekening houdend met een flauwe bocht tot 90 graden? Ik denk dat er per unit rustig 15-20cm bij opgeteld kan worden?

• DukeBox
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:35:
Hoe breed kom je uit als je rekening houdt met de aansluitkabel aan de rechterkant, rekening houdend met een flauwe bocht tot 90 graden?
Met 15 cm zit je wel ok volgens mij. Er zijn ook 3d modellen voor een haakse BC01 stekker, dan win je daar denk ik met wel 5 cm mee.

• Gramser
  • Nu online
Thanks - idealiter komen er bij mij twee onder de keldertrap naast elkaar. Daarboven zit de meterkast en dan zou aanleggen van twee extra groepen met wcd's wel erg eenvoudig zijn, namelijk.

• DukeBox
  • Nu online
@Gramser Ik zal het vanavond wel ff opmeten voor de zekerheid.

• r2504
Chris.nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Als je echt denkt aan off-grid gebruik (en dan bedoel ik niet een lampje in het backup stopcontact stoppen) dan denk ik dat je best ver weg blijft van stekkerbatterijen maar kiest voor vaset oplossingen zoals Victron (iets duurder maar wel gericht op dergelijke configuraties).

• Gramser
  • Nu online
DukeBox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:57:
@Gramser Ik zal het vanavond wel ff opmeten voor de zekerheid.
Great, dankjewel!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:37
GL2387 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:00:
Zoals in mij topic hiervoor al aangegeven draai ik op AI en is de Venus E nu aan het laden vanaf mijn zonnepanelen. Nu slaat mijn warmtepomp aan en toont de app dat deze laadt van mijn zonnepanelen (ca 700w) en tegelijkertijd ca 1500w van het net trekt. Mijn Marstek staat op 2500w ingesteld dus ik zou verwachten dat de batterij wordt aangesproken. Of 'denkt' AI dat ik nu beter 7.6ct/kwh kan afreken en dat hij de Marstek blikft laden voor duurdere tijden?
Met een weertje zoals de laatste dagen, NOM regelen, niets anders. Wat brengt AI regeling nu op?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
[...]

Graag, ik heb nu toevallig zelf bedacht om tóch eens te proberen de extra voeding aan te sluiten, maar kennelijk was dat al bekend.

Rare is dat hij vóór de update een half jaar best goed werkte, met de voeding via de HW-splitter

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Linkje op de MT website doet het al ;) https://www.marstekenergy.com/products/marstek-venus-b

is een mini Venus E met 2kWh en 1,5KW omvormer

MARSTEK VENUS B

1.5kW Bi-Directional Power
1.5kW Backup Power (Peak 1.8 kW)
2kWh Capacity
Compact Wall-Mounted Design
True Plug & Play Installation
MARSTEK Intelligence
Anti Feed-in Control

Afbeeldingslocatie: https://eu.marstekenergy.com/cdn/shop/files/3_b850c0ff-a4d0-40f3-8323-467f443a0378_1880x.jpg?v=1773021669

2x MT v3 | EMS.148.VNS117.BMS.112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:30
Dus concluderend, je kan de batterijen in Duitsland kopen bijvoorbeeld bij sonnenmatrix.de (die ik een mailtje heb gestuurd maar ze reageren niet) als je de bereidheid hebt om ze op te halen. Hoe meer je er koopt hoe meer het scheelt. NOM is het makkelijkste werkend te krijgen en het werkt maar het duurt soms en kost wat gedoe om ze correct aan de praat te krijgen. De CT003 meter is het meest passend en werkt. En elke batterij moet op een eigen fase en een eigen groep staan. Snap ik het zo goed?

[ Voor 11% gewijzigd door martinenjohn op 09-03-2026 16:29 ]

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
martinenjohn schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:27:
Dus concluderend, je kan de batterijen in Duitsland kopen bijvoorbeeld bij sonnenmatrix.de (die ik een mailtje heb gestuurd maar ze reageren niet) als je de bereidheid hebt om ze op te halen. Hoe meer je er koopt hoe meer het scheelt. NOM is het makkelijkste werkend te krijgen en het werkt maar het duurt soms en kost wat gedoe om ze correct aan de praat te krijgen. De CT003 meter is het meest passend en werkt. En elke batterij moet op een eigen fase en een eigen groep staan. Snap ik het zo goed?
enkele delen kort door de bocht, gedoe komt veelal van je eigen gepruts of slechte basis :)
maar alvorens aankoop, lees de TS, zorg dat je wifi in orde is (geen provider rommel) en compatibele DMR en USB-c voeding voor ct003 dan kom je al ver. Voor de rest kwa aansluitingen van meerdere fase etc is basis kunde. INdien oude DMR kan je beter opteren voor een ct002. voor 1 * MT akn je opteren voor de hw p1 die meer compatibel is met DMR.

[ Voor 7% gewijzigd door dnat op 09-03-2026 16:41 ]

Pagina: 1 ... 357 358 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.