Perkouw schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:42:
[...]
We hebben respons, maar of ik hier wat mee moet doen weet ik niet. Geen idee of het daadwerkelijk "disconnection"-issues zijn aan mijn kant. WiFi ok, CT ok en dan toch in stand-by gaan hangen om maar wat te noemen. Dat lijkt me iets anders?
Even nadenken of ik daadwerkelijk ga downgraden. . .we blijven zo wel bezig zeg

Ik moet heel voorzichtig zijn met wat ik schrijf of met conclusies. Maar hierbij mijn bevindingen.
Ik ben ooit begonnen met 3 Wifi AP’s in huis. Te weten woonkamer, werkkamer, Slaapkamer. Deze werkten heel erg goed, echter doordat ze te dicht op elkaar stonden begonnen ze clients niet over te zetten. En leek alles stabiel te werken.
Ik kwam er achter dat het signaal voor mijn Marsteks -86dB en -72dB waren en voor mijn CT003 ook ergens in de -70dB range.
Met telefoons en laptops en andere Wifi Devices geen enkel probleem. Maar met de Marsteks drama.
Echter bleven de Marsteks gewoon goed werken in de App en alleen de CT003 was een probleem.
Dus ik dacht, dit lossen we op en ik heb op mijn Nokia van Delta een aparte SSID aangemaakt voor de CT003 met alleen WPA2 op 2.4Ghz. Hierop de CT003 gezet en sindsdien bijna geen problemen meer, de CT003 zat nu op -41dB.
Ja, bijna. Dus ik dacht, weet je wat ik verplaats een AP naar de Marsteks toe en en het signaal dook onder de -50dB voor de twee accu’s.
Omdat de AP in de werkkamer weg was, begonnen opeens alle buffering in mijn Google TV op 1e verdieping (dacht dat normaal was) op te lossen en werd mijn netwerk stabieler “dacht ik”. Tot opeens er andere problemen naar voren kwamen. Spontane disconnects uit het niets op Google TV. Andere devices welke spontaan disconnecten. Ondanks dat ik dacht dat mijn netwerk goed en snel was. Zelfs mijn Game PC had disconnect errors en deze is bekabeld aangesloten op 10gbe - switch - switch - Nokia.
Heel vreemd gedrag, Iperf werkt gewoon, alles leek stabiel. Dus ik op mijn MikroTik eens gekeken wat er aan de hand is, bleek mijn netwerk opgeblazen te worden op zowel Wifi als Bekabeld met Spanning Tree verkeer. Waardoor Nokia, AP’s en Switches zich steeds resetten of poorten dicht gooiden. Hierdoor hing de CT003 zich op, ondanks dat hij op Wifi zat.
Uiteindelijk bleken de TP link APs constant te schakelen tussen bekabeld en wifi voor de backbone omdat het pad tussen hoofd deco en satelliet Deco weg viel, niet omdat het echt weg was maar doordat een switch in mijn netwerk (Netgear GS108E Managed) een TP Link protocol langs zag komen IEEE 1950.1 met zelfde origin vanaf twee kanten en twee verschillende MAC adressen en een RSTP-reconfigure het netwerk op te sturen, waardoor onderwater, ongezien verbindingen er uit knalden op poorten waar mijn APs en andere switches zaten. Met als gevolg onstabiliteit.
Kortom, een netwerk kan goed lijken. Maar eerste vervanging hier wordt, TP Link er uit (Netgear is er inmiddels al uit).
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8