• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:55
WargamingPlayer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 02:20:
Nou, bericht gehad van Marstek en het omruilen is in gang gezet. En mijn grote vrees wordt bewaarheid, ik krijg een V3 in plaats van een V2. Voor mij heeft dat wel impact wat ik hun aan heb gegeven omdat de MT bij mij buiten komt, moesten ze even nadenken hoe dit opgelost gaat worden. Ik heb ze duidelijk verteld dat een V3 niet voldoet aan de nodige veiligheid voor in de regen. Dus van de week meer informatie.
Plus die v2 is duurder geweest ennu krijg je er een goedkoper model voor terug

• Maxwp
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:19:
Apart, mijn accu (v1) was volgens de app toestraks ontladen tot 2-3%. En op dat moment alweer aan het laden.

Sinds 1 jan Tibber, die API key ingevoerd en de accu op AI gezet, hopelijk werkt dat een beetje. Daarvoor stond ie eigenlijk al 2 maanden stil op 11%, met heeeeel af en toe een beetje zonnestroom erin. Hopelijk kan ik zo dat ding iets meer terugverdienen.

Is er eigenlijk alweer een V4 aangekondigd? De v3 is nu al best lang op de markt :P
We hadden de v6 al moeten hebben .😉🙈

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Iemand die de BLE integratie gebruikt en die ook de juiste waardes doorkrijgt?

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:55
NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:51:
Heeft iemand de CT polling rate al eens getest ? Zowel met de tool van Bommel als de BLE HA integratie, krijg ik bv value 119 terug... Dat is niet goed, want moet 0 , 1 , 2 zijn ...
Iemand die de BLE integratie gebruikt en die ook de juiste waardes doorkrijgt?
CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• NoFate
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:06:
[...]

CT polling op 119 staat er al vanaf het begin in. Ik denk/vermoed dat dit ergens een foutje is. Er zijn er zo wel meer in de BLE integratie, voornamelijk bij de minder belangrijke onderdelen. Heb je al eens gewoon getest of je verschil merkt wanneer je de polling rate aanpast in de configuratie los van het feit of je dan bij diagnose een andere waarde ziet verschijnen?
Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen... :)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:41
Venus V1 / 154 , sinds kort valt het me op wanneer ik de accu volgeladen heb vrij snel dat ie naar 99% gaat, wetend dat een accu wel iets gebruikt maar het nu opvallend is.
Vannacht geladen 100% om 02.00 klaar en rond 06.00 gaf ie 99% aan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Druppeltje_
NoFate schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Ja, als ik Marstek de polling rate laat aanpassen , merk ik verschil ja... Maar ik heb een factory reset gedaan op de batterijen, en vraag me af of de setting bewaard blijft of niet... zou handig zijn als we het zelf kunnen aanpassen... :)
Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• NoFate
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Neen ik bedoel of je verschil merkt als je hem via de BLE integratie aanpast.
Ah, nee dat werkt ook niet :-)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 03:18:
[...]

We hadden de v6 al moeten hebben .😉🙈
'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren' :+

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:48
Druppeltje_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Het garantie tabblad in de app is niet fw gebonden. Ik heb al maanden geen update meer gehad en opeens staat de garantie registratie terug in de app. Stond er vroeger altijd in op het begin scherm, was na de laatste app update terug weg en is nu blijkbaar terug. Maar staat los van de fw op je MT (zover ik juist ben)
Klopt. Ik had het ook pas dit jaar v144 gezien. En v146 zit het ook. Het gaat mij vooral om de status van aanmelding. Als er wat is met een batterij en je hebt het via de website aangemeld maar het staat niet in de app als geregistreerd, wat gaat er dan gebeuren?

Ik denk ik hier maar een vraagje aan wijd via de feedback optie.

• Maxwp
Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]

'k Mag niet te veel verklappen maar ik ben de Marstek QI-437 aan het testen icm m'n beta iPhone QuadSlate48. Bedoeling is dat ie in het jaar 2056 uitkomt. Wel erg geinig die integrale bidirectionele QI-charging. Ding staat op zolder, maar zelfs in de tuinschuur wordt de iPhoneQS48 opgeladen. Wel duidelijk dat het nog een erg vroege beta is, nul op de meter, maar 'k heb de lavendel nu al in bloei staan, dus ergens gaat er wat energie 'verloren' :+
2056 ?
Had de pre production beta versie al lang in de normale verkoop verwacht.
Zodat de consument alvast alle problemen kon uit proberen.
Crowd funded r&d

🤪

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

timvanloon

Intel or AMD?

Chris.nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Tegen die tijd is energie geen probleem meer denk ik.

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:45
KingFox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Wat overigens ook heel vreemd is: het overzicht (waar je CT003 + batterij ziet), zie ik wel dat de batterij online is. Heel vreemd allemaal.
Update: heb van Marstek support v146 gepushed gekregen op de batterij en deze lost de problemen m.b.t. connectiviteit op. Ik kan opnieuw over Wifi de status van de batterij uitlezen, ipv enkel via Bluetooth (terwijl ik data wel via Home Assistant kon zien, batterij was wel echt verbonden over Wifi en gaf dit ook aan op het fysieke display van de batterij zelf).

v144 lijkt me eerder een maandagochtend (of vrijdagavond :+ ) release te zijn. Hopelijk blijft het nu met v146 stabiel werken. Een thuisbatterij hoort set and forget te zijn.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-01 15:55

Perkouw

Moderator General Chat
Perkouw schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]

Vandaag maar weer eens alles afgekoppeld, tijd zo laten staan. Stekker er weer in. Zelfde gedrag. Update gedaan. Zodra je dan later weer kijkt meld hij dat er een nieuwe update is. Hij weigert pertinent deze update te installeren. :?

[...]

Yes
Vandaag weer eens geprobeerd en lijkt nu succesvol geüpdatet te zijn!
@Peule_P daar inmiddels ook?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-01 14:47
Op mijn vraag wanneer ik voor mijn Venus V2 ook de hybrid mode krijg, kreeg ik onderstaand antwoord:

Dear user, currently setting the self use mode in manual mode only supports Venus 3.0 series products.
However, our technical team is developing and will release a new version soon. Please be patient.
Steven

Ok, wishfull thinking. Er staat niet dat het technisch team voor de v2 en v1 aan het ontwikkelen zijn.
Maar goed er is nog steeds beweging.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

:henk Technisch verhaaltje over de UPS modus
Naar aanleiding van dit bericht ben ik even in de werking van UPS modus gedoken:
antoinevromen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:16:
Is er eigenlijk verschil tussen de nieuwe UPS-mode en dat je hem manual 24 uur op laden aan zeg 1000W zet. Wanneer hij bij manual laden tot 100% geraakt stopt het laden. Als de batterij dan naar 99 ontlaadt door stilstand zal hij net zo goed weer naar 100% laden omdat het manueel 24 uurs schema van laden nog steeds actief is. Ik zie geen verschil tussen UPS en manueel laden 24 uur
Aangezien deze functie ook werkt op V1&2 batterijen die nog op firmware v153 uit mei 2025 draaien, moeten ze dit dus hebben weten implementeren met bestaande functies. Mijn idee was dat ze hier inderdaad een tijdschema voor gebruiken.

Eerst dacht ik via Modbus de schema's uit te lezen, maar was even vergeten dat je daar alleen de eerste 6 schema's kan zien en aanpassen. Vervolgens was mijn idee om het via de API uit te lezen, maar daar kan je helaas alleen nieuwe schema's toevoegen en bestaande overschrijven, maar niet de schema's uitlezen (voor zover ik weet). Vervolgens ben ik het Bluetooth verkeer tussen de App en batterij gaan monitoren.

Toen viel mij op dat er nog maar 9 schema's op te geven zijn in de handmatige modus, terwijl dit er voorheen 10 waren. En inderdaad uit het BT verkeer bleek dat het laatste schema nu permanent een 'alle tijden, alle dagen, laden op 2500 W' schema is:

code:
1
2
3
4
00 00  17 3b  7f            3c f6    00
--------------------------------------------------
00:00  23:59  0b1111111     -2500 W  0b0
              (alle dagen)  (laden)  (uitgeschakeld)

Wat er gebeurt als de UPS modus inschakelt, is dat tijdschema's 1 t/m 9 uitgeschakeld worden en schema 10 (het UPS schema) ingeschakeld. Tegelijkertijd wordt het back-upstopcontact aangezet. Als je weer terugschakelt naar handmatig, zie je ook dat alle tijdschema's uitgeschakeld zijn, aangezien de batterij niet meer kon weten welke schema's actief waren en welke niet.

Dat is ook de reden waarom het inschakelen van de UPS modus langer kan duren: alle schema's moeten per stuk uitgeschakeld worden. Ook zie je, als de app offline is en exclusief via BT verbonden met de batterij, dat de app eerst denkt dat het handmatige schema aanstaat met het back-upstopcontact aan, voordat het zich realiseert dat schema 10 is ingeschakeld en het dus eigenlijk de UPS modus betreft.

Er is dus geen verschil tussen de UPS modus en zelf een schema maken die de batterij altijd op laden laat staan. Hieruit kunnen we dus ook concluderen dat de batterij elke keer zal gaan bijladen wanneer hij op 99 procent staat, zoals ook gebeurd bij een handmatig schema. Ook kunnen we sinds de laatste app update dus nog maar 9 in plaats van 10 tijdschema's gebruiken.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Maar dan snap ik iets niet.
Een UPS moet stroom kunnen leveren.
Als hij op “altijd laden” staat zal de batterij dus geen stroom leveren.

Of wordt er altijd stroom geleverd via het backup-stopcontact?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pietervs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:04:
Maar dan snap ik iets niet.
Een UPS moet stroom kunnen leveren.
Als hij op “altijd laden” staat zal de batterij dus geen stroom leveren.

Of wordt er altijd stroom geleverd via het backup-stopcontact?
Precies dat! De batterij mag geen stroom aan de groep leveren als er geen netspanning is, net zoals de omvormer van de zonnepanelen dat ook niet mag. Dit om te voorkomen dat je anders de hele straat van stroom gaat proberen te voorzien als het net wegvalt en tevens mogelijk degene elektrocuteert die het probleem moet gaan oplossen.

Dus de UPS functionaliteit werkt exclusief op het back-upstopcontact. Zolang er netstroom is zal dit worden doorgezet naar het stopcontact en zodra het net wegvalt wordt er overgeschakeld op stroom uit de batterij.

De rest van de functies en modi slaan op de 'grid' zijde. Dus zelfconsumptie, AI, handmatig etc. Als je het back-upstopcontact aanzet zijn daar verder geen beperkingen aan: dat staat gewoon altijd aan. Je kunt de stroom gebruiken met max vermogen, maar ook micro-omvormers aansluiten die de batterij laden. Je moet natuurlijk wel binnen de limieten van de batterij en omvormer in de batterij blijven.

[ Voor 18% gewijzigd door pascallj op 08-01-2026 17:10 ]

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:19
Kon je op de V3 nou wel of niet een omvormer met zonnepanelen aansluiten? Ik meende dat ik dat een keer ergens zag staan, dat het backup contact ook bi directioneel was.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Sarge_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:19:
Kon je op de V3 nou wel of niet een omvormer met zonnepanelen aansluiten? Ik meende dat ik dat een keer ergens zag staan, dat het backup contact ook bi directioneel was.
Volgens mij verschilt de V3 daar niet van met de V1&2. Het kan wel, maar is wel lastig en vereist veel handwerk. Je bent zelf verantwoordelijk om het vermogen aan te passen aan de omstandigheden en de omvormers uit te schakelen wanneer de batterij vol is aangezien er geen communicatie is tussen de batterij en de omvormer. In tegenstelling tot het net waar (bijna) altijd ruimte en plek is om je stroom te dumpen.

Lees vooral ook dit topic door waar mensen meer geavanceerde dingen hebben bedacht met het back-upstopcontact: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:43
Weet iemand een truuk om de HW P1 te forceren te connecteren met het SSID van mijn Deco (ip-adres 192.168.178.45) in de meterkast waar hij naast hangt i.p.v. mijn Deco (ip-adres 192.168.178.214) met dezelfde SSID op de 1e verdieping (de Homewizard app zeurt nu over slechtere wifi, nogal wiedes)

[ Voor 11% gewijzigd door antoinevromen op 08-01-2026 18:43 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• NoFate
antoinevromen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:42:
Weet iemand een truuk om de HW P1 te forceren te connecteren met het SSID van mijn Deco (ip-adres 192.168.178.45) in de meterkast waar hij naast hangt i.p.v. mijn Deco (ip-adres 192.168.178.214) met dezelfde SSID op de 1e verdieping (de Homewizard app zeurt nu over slechtere wifi, nogal wiedes)
Kan je dat niet forceren in de deco? Anders , doe even 1 AP uit, herstart je HW, dan zet je de de AP terug aan...

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:42:
In de deco app kan je bij apparaatinstellingen toch kiezen met welke deco het apparaat moet verbinden? Standaard staat dat op auto maar je kan gewoon een deco vast laten verbinden.

• antoinevromen
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:55:
[...]

In de deco app kan je bij apparaatinstellingen toch kiezen met welke deco het apparaat moet verbinden? Standaard staat dat op auto maar je kan gewoon een deco vast laten verbinden.
Dank je; Ga ik eens proberen; Ik had voorheen 2 verschillende SSID's dus toen was het geen probleem.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• antoinevromen
Druppeltje_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Top; Dat ging eenvoudig. Dank je voor de snelle oplossing.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:02
Nieuwe Functie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHkiOmbNRUpAyJxU9hSVWJd0xCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFZRzNYJZSALLIjL6bKE6BJ3.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
In de top 3%, is dat positief? :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ndasF0RSK2yXanabB9TkfHHmmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7YQZrntOHTzovc6LZPQA0Fl.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 330 331 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.