• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04
ranico schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Stress is niet het juiste woord, maar mijn partner is met invoering van de captar sind begin november vorig jaar in een “paniek” mode geraakt, dat ze niet veel apparaten tegelijk mag gebruiken. Het is niet zozeer de euro’s, maar de nieuwe maatregel op zich.
Alles is elektrisch bij ons. Dus vaatwasser, wasmachine en droogkast in serie laten uitvoeren, dat was al een aanpassing, maar uiteindelijk wel goed werkbaar. Maar de kookmomenten was wel een probleem, want schrik voor de piek. Deze is nu weggenomen met de batterij in setup mode GORby die de captar beperkt tot 3.5.
Deze methode was voor mij de beste oplossing, ondanks dat er nog andere mogelijkheden zijn.
Hier ook alles in serie voor zover mogelijk, koken ook. Eerst patatjes koken, die blijven lang warm, daarna groenten en tenslotte het vlees. Als je een inductievuur hebt kan je de eerste 2 lang warm houden op stand 1. Ovenbereidingen zijn iets moeilijker, al warmt een goeie oven niet constant eens op temperatuur. Als er bij het ovengerecht ook frieten of kroketten aan te pas komen wordt het nog moeilijker, in de winter zeker. Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen. Had met nieuwjaarsavond toch weeral een piekvermogen van 5,5kW na een ganse dag in de keuken te hebben gestaan, wel lekker gegeten :P Niet vergeten dat bij de jaarlijkse afrekening je maandelijkse CAPTAR's als gemiddelde worden genomen, die wintermaanden (hoge CAPTAR) worden dan uitgevlakt t.o.v de zomermaanden. Het is wat het is, maak je er vooral niet ziek in 8)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:05
Druppeltje_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:02:
[...]

60? Dat is wel heel erg veel. Dus ik vermoed dat hier nog een praktijkruimte/werkloods bij zit? Of je hebt per 2 stopcontacten een aparte automaat voorzien? :+
idd en die kast is zo al +20j oud en op 1 fase maar ik kan heel simpel naar 3 fase ombouwen (het tekenwerk zou het meeste moeite zijn)... zonder extra kamer ruimtes waar jij op doelt. Elke grotere ruimte of groep in ruimte heeft meerdere automaten voor lichten en stopcontacten. Elke kabel inclusief schakelaar komt eerst terug naar de kasten en nooit doorverbindingen. Het is een massa, maar ik kan alles aanpassen naar keuze.

Buiten de algemene hoofdverdeling en beveiliging zit er nog extra sturing voor screens, alarm, en kleine domotica, elke rij heeft een verliesstroom automaat al of niet sterker afh van toepassing, voor elk toestel in keuken, wasruimte, garage een apparte automaat. Elke PV kant (3), elke batterij (2). Voor buiten heb ik zelfs 5 automaten (zwemvijver + verwarming, lounge, stopcontacten, lichten) met eigen verliesstroom zodat nooit die ene iets anders mee kan neerhalen of uberhaupt iets anders in de kast..

beetje planning en design, vroeger was dat allemaal niet zo duur :)
als ik hier zo van die foto's van kasten zie (veelal nl) dan vraag ik mij stelllig af wat er allemaal misgaat met de electriciteits vakmensen. Eerder brik en brak en doe het zelf.

• dnat
Gely schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Hier ook alles in serie voor zover mogelijk, koken ook. Eerst patatjes koken, die blijven lang warm, daarna groenten en tenslotte het vlees. Als je een inductievuur hebt kan je de eerste 2 lang warm houden op stand 1. Ovenbereidingen zijn iets moeilijker, al warmt een goeie oven niet constant eens op temperatuur. Als er bij het ovengerecht ook frieten of kroketten aan te pas komen wordt het nog moeilijker, in de winter zeker. Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen. Had met nieuwjaarsavond toch weeral een piekvermogen van 5,5kW na een ganse dag in de keuken te hebben gestaan, wel lekker gegeten :P Niet vergeten dat bij de jaarlijkse afrekening je maandelijkse CAPTAR's als gemiddelde worden genomen, die wintermaanden (hoge CAPTAR) worden dan uitgevlakt t.o.v de zomermaanden. Het is wat het is, maak je er vooral niet ziek in 8)
dat dus... in de wintermaanden kan ik de captar rond de 4 houden zonder batterij AI, want ik draai simpele NOM. In de zomer (8maanden) kan deze dus naar de minimale 2.5 en mits een slechte week zit je dan misschien aan een 3. Kost je in totaal misschien 30-40eur aan captar extra. Je kan echt niet dynamisch gaan kopen (of erger nog op variabel) met RTE 70-80% om de kost van die Captar te bufferen, daar steek je op in. Als je al dynmaisch contract hebt dan kan je hier de extra MT sturing voor gebruiken.

Ik heb natuurlijk geen EV thuis te laden, dat is lease met CREG tarief dus thuisladen waardeloos en rompslomp en mis pv capaciteit hiervoor, mijn 1 fase + 2 MT + PV is NOM voor 7 maanden O-)

[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 08:58 ]

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
Beste forumleden,
​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen. De units worden verdeeld over een 3-fasen aansluiting (2 units per fase), wat neerkomt op een potentieel vermogen van 5000W / 21,7A per fase.
​Vanwege de 3x25A hoofdaansluiting en de gewenste selectiviteit in de groepenkast, wil ik het systeem beveiligen met een 3-fase aardlekautomaat 20A (C-karakteristiek).
​Mijn specifieke vragen:
​Is het in de Marstek-app mogelijk om per unit (of als cluster) een harde laad/ontlaadlimiet in te stellen van bijv. 2200W / 10A?
​De reden hiervoor is om de 20A groep niet te overbelasten en de CT002 loadbalancer de nodige responstijd/speelruimte te geven wanneer er andere zware verbruikers in huis inschakelen.
​Heeft iemand ervaring met de stabiliteit van deze softwarematige begrenzing bij een opstelling van 6 units?
​De bekabeling tussen de kast en de units is uitgevoerd in 4 mm^2.

​Hoor graag of deze "software-aanpassing " betrouwbaar werkt bij de Venus-E

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
Wellicht niet de juiste plek. Maar ik zit met de installatie van de Marstek die ik ga bestellen. Ik weet dat 800W "veilig" is om aan te sluiten. Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.

Nu was mijn idee om de Marstek bij de zonnepanelen er op te zetten. Dit is een kleine set panelen (1500WP met afgelopen jaren MAX 1250W gezien in de statistieken.
Nu is mijn vraag is dit veilig aan te sluiten? Ik denk van wel maar met deze installaties wil ik het wel zeker weten :)
De Marstek gaat niet handelen maar via de P1 meter (home wizard) werken.
De 2de groepenkast staat in de schuur waar ik de Marstek wil hebben. Dus even een kabeltje bij trekken wordt wel lastig.
Naast deze Solarset is het goed om te weten dat er nog 1 is van Enpase met 3.3KW aansluitvermogen aangesloten via de Centrale meterkast.
Er zitten op de schuur en carport alleen klein gebruikers zo uit het hoofd stuk of 6 led lampen van een paar watt en een fiets die af en toe op laad :)

Concrete vraag. Is mijn gedachte spinsel ok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmsmO77c3jmtFJKoV45sJsXSAAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9LZLbXF7Yts1JnKAvMJlPvW.png?f=fotoalbum_large
Na enkele dagen van problemen met de CT003 : wegvallen data in CT003 en CT003 niet meer bereikbaar in de app. Moest telkens CT zonder spanning zetten, P1 meter uittrekken en Bluetooth op Iphone uit en terug aan zetten om het terug werkende te krijgen . Heb gisteren een ticket gestuurd.
Vandaag updates ontvangen : FW V122 voor CT003 en communicatie module 202506141125.
Zonet geïnstalleerd, nu afwachten of de problemen hiermee opgelost zijn

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
Wellicht niet de juiste plek. Maar ik zit met de installatie van de Marstek die ik ga bestellen. Ik weet dat 800W "veilig" is om aan te sluiten. Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.

Nu was mijn idee om de Marstek bij de zonnepanelen er op te zetten. Dit is een kleine set panelen (1500WP met afgelopen jaren MAX 1250W gezien in de statistieken.
Nu is mijn vraag is dit veilig aan te sluiten? Ik denk van wel maar met deze installaties wil ik het wel zeker weten :)
De 2de groepenkast staat in de schuur waar ik de Marstek wil hebben. Dus even een kabeltje bij trekken wordt wel lastig.
Naast deze Solarset is het goed om te weten dat er nog 1 is van Enpase met 3.3KW aansluitvermogen aangesloten via de Centrale meterkast.
Er zitten op de schuur en carport alleen klein gebruikers zo uit het hoofd stuk of 6 led lampen van een paar watt en een fiets die af en toe op laad :)

[Afbeelding]
Laden is standaard altijd met max 2500W, ontladen kan je kiezen tussen 800W of 2500W (2500W dan aparte kring voor de Venus)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Gamma_ed schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:22:
Beste forumleden,
​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen. De units worden verdeeld over een 3-fasen aansluiting (2 units per fase), wat neerkomt op een potentieel vermogen van 5000W / 21,7A per fase.
​Vanwege de 3x25A hoofdaansluiting en de gewenste selectiviteit in de groepenkast, wil ik het systeem beveiligen met een 3-fase aardlekautomaat 20A (C-karakteristiek).
​Mijn specifieke vragen:
​Is het in de Marstek-app mogelijk om per unit (of als cluster) een harde laad/ontlaadlimiet in te stellen van bijv. 2200W / 10A?
​De reden hiervoor is om de 20A groep niet te overbelasten en de CT002 loadbalancer de nodige responstijd/speelruimte te geven wanneer er andere zware verbruikers in huis inschakelen.
​Heeft iemand ervaring met de stabiliteit van deze softwarematige begrenzing bij een opstelling van 6 units?

Via modbus (of de beta tool die hier gedeeld is) zou je het kunnen beperken op een andere waarde dan de standaard 800/2500W. Echter zit je dan wel met het risico dat als het die settings op een of andere manier kwijtraakt je vergrote kans hebt op overbelasting.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• dnat

[Afbeelding]
mooi voorbeeld van daisy chaining, niet doen dus... je weet nooit of er iemand anders iets doet, een vergetelheid is er snel.

die automaat in de hoofdkast is trouwens niet zwaar genoeg voor de 2 achterliggende dus die klapt er eerst uit en een kortsluiting aan je buitenlampjes klapt er ook ineens alles uit op die achterliggende string.

had ik nu net vandaag niet even aangegeven dat ik bijna 60 automaten heb in mijn kast? :D

[ Voor 7% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 11:00 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 12:14

westergas

rikkie_pc

​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen.
Puur uit nieuwsgierigheid...
Ik neem aan dat je voor deze oplossing kiest vanwege de prijs?
Heb je niet liever een toren van (bijvoorbeeld) AlphaESS? Scheelt een hoop ruimte en mijn inschatting is dat zij hun software een stuk beter op orde hebben.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• dnat
westergas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid...
Ik neem aan dat je voor deze oplossing kiest vanwege de prijs?
Heb je niet liever een toren van (bijvoorbeeld) AlphaESS? Scheelt een hoop ruimte en mijn inschatting is dat zij hun software een stuk beter op orde hebben.
die gaan geen 30kw leveren aan 7000eur.... die gaan ook niet capabel zijn om 15000kwp in en uit te leveren en wat is er mis met de MT sw, buiten AI heb ik al 10 maanden 2MT die perfect samenwerken in NOM.

er zijn ook al alternatieve oplossingen van Marstek met stapel units maar dan wel met eenzelfde in/uit limitie versus anderen.

het is simpel momenteel mooie dingen die AlphaESS etc, maar van ROI mag je het dik vergeten met die dingen, minstens dubbel zo lang en tegen dan heb je een zeer dure oplossing die ook al 10keer in tech voorbij zijn tijd is.

Ook het beetje slim handelen gaat hier geen soelaas brengen, kan je evengoed met de MT en die markt gaat zo sterk de komende jaren veranderen dat ik er zeker niet op zou wedden, er zijn veel grotere spelers aan die onbalans aan het werken (afschakelplannen, grote laadcapaciteit), de pv markt stort in elkaar, de windmarkt gaat niet meer vooruit in volume. de komende jaren gaat het echt piek goedkoop zijn er zeker uit

[ Voor 46% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 12:58 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 12:14

westergas

rikkie_pc

dnat schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

die gaan geen 30kw leveren aan 7000eur.... die gaan ook niet capabel zijn om 15000kwp in en uit te leveren en wat is er mis met de MT sw, buiten AI heb ik al 10 maanden 2MT die perfect samenwerken in NOM.
Nee dak klopt. Maar voor een meerprijs heb je wel een (veel) betere form factor.

En NOM zal prima werken maar als je toch flink aan het investeren bent zou ik ook willen dat "AI" (wat een rot term is dat) of handelen ook goed werkt. Beetje slimme sturing kan toch weer een paar honderd euro aan extra besparing opleveren.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:21
Beste forumleden,
​Mijn specifieke vragen:

uit eerdere ervaringen waar @harrr 6 Venus-E heeft geïnstalleerd zou ik hem even vragen of het zo makkelijk is te realiseren, was best complex maar vooral het draaiend houden hiervan was een uitdaging

en aangezien nu de Venus-A en Venus-D ook in de markt zijn denk ik dat je er verstandig aan doet om daar ook naar te kijken bij zoveel capaciteit.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:15
Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.
Antwoord op je deelvraag: laden is per default altijd 2500W (als dat aangeboden wordt PV). Ontladen is instelbaar, afhankelijk van aansluiting.

Wat je vergeet te melden en wat wel praktisch is: hoe wil je gaan aansturen?
Alleen via de MT app? HA via modbus ?
Want bij keuze 1 kan je weinig maar genoeg en bij keuze 2 kan je alles instellen en naar je hand zetten.

Wat je ook niet vermeld : 1F of 3F aansluiting. Ik denk 1Fase maar beter zeker weten dan gokken.
Persoonlijk zou ik de accu in de schuur op die extra meterkast zetten op een 16A automaat met HW kWh meter..

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Antwoord op je deelvraag: laden is per default altijd 2500W (als dat aangeboden wordt PV). Ontladen is instelbaar, afhankelijk van aansluiting.

Wat je vergeet te melden en wat wel praktisch is: hoe wil je gaan aansturen?
Alleen via de MT app? HA via modbus ?
Want bij keuze 1 kan je weinig maar genoeg en bij keuze 2 kan je alles instellen en naar je hand zetten.

Wat je ook niet vermeld : 1F of 3F aansluiting. Ik denk 1Fase maar beter zeker weten dan gokken.
Persoonlijk zou ik de accu in de schuur op die extra meterkast zetten op een 16A automaat met HW kWh meter..
Het is een 1F aansluiting inderdaad.
Aansturen met de Marstek software. Via modbus zou kunnen, HA werkt en ben ik best wel mee bekend, maar wil liever de accu autonoom laten draaien.

Een extra groep ga ik nog overwegen om er op aan te sluiten. De meter zie ik dan weer geen meerwaarde voor mezelf in behalve nog meer metertjes (waar ik dan weer niets mee ga doen)

Dank voor de antwoorden. Het is me duidelijker geworden dat het laden en ontladen dus op andere snelheden kan gaan. Voor mijn doel is 800W meer dan genoeg.

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Het is een 1F aansluiting inderdaad.
Aansturen met de Marstek software. Via modbus zou kunnen, HA werkt en ben ik best wel mee bekend, maar wil liever de accu autonoom laten draaien.
Middels de app kan je de accu instellen op maximaal 800W ONTLADEN.
En via de modus manual/handmatig, kan je tijden en vermogens instellen (laden/ontladen). MAAR dan mis je de nul op de meter (NOM) optie van de accu.

Dus naast de aansluiting goed nadenken over wat je nu en wellicht in de toekomst wil met 1 accu.
Met 800W ontladen kan je elke goed aangesloten WCD gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DWim op 13-01-2026 12:33 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dus naast de aansluiting goed nadenken over wat je nu en wellicht in de toekomst wil met 1 accu.
Met 800W ontladen kan je elke goed aangesloten WCD gebruiken.
Voor het ontladen wel :)
Opladen met 2,5Kw en even een wasje draaien op dezelfde groep voorzie ik wel wat problemen. Maar helder.
Doel is is blijft nachtverbruik dekken en daarvoor heb ik ongeveer 3,5 tot 4kwh nodig. Zitten weinig/geen pieken in (keertje de Quooker die aan gaat o.i.d.)

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:52:
[...]
Opladen met 2,5Kw en even een wasje draaien op dezelfde groep voorzie ik wel wat problemen. Maar helder.
Want ?
Als je op PV laad heb je max. 1500W piek, dus dat ga je niet halen.
Op handbediening kan je zelf kiezen waarmee en wanneer je gaat (ont)laden.

Als je van 10-12 max laad met 2500W dan moet je even geen was draaien in die periode op dezelfde groep.
Maar je kan ook 5u laden met 1000W max.

Maar nogmaals: op handbediening gaat je PV stroom gewoon het net in. Buiten wat je meepakt in je laaduren.

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Want ?
Als je op PV laad heb je max. 1500W piek, dus dat ga je niet halen.
Op handbediening kan je zelf kiezen waarmee en wanneer je gaat (ont)laden.

Als je van 10-12 max laad met 2500W dan moet je even geen was draaien in die periode op dezelfde groep.
Maar je kan ook 5u laden met 1000W max.

Maar nogmaals: op handbediening gaat je PV stroom gewoon het net in. Buiten wat je meepakt in je laaduren.
Ik snap je. Daarom de accu niet op een willekeurig stopcontact wat dan zou hij ook op de groep bij de wasmachine kunnen terecht komen (in theorie). Ik wil niet willen nadenken wat wel en niet aanzetten tussen 10:00 en 12:00 of eerst nakijken of het wel kan de komende uren (want je weet het niet met de zon). En dan is het 2,5Kw laden en 2Kw wasmachine op een 16A groep. Dat gaat hem niet worden.

De groepen in de schuur is geen enkel probleem dat gaat wel werken.

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Ik snap je. Daarom de accu niet op een willekeurig stopcontact wat dan zou hij ook op de groep bij de wasmachine kunnen terecht komen (in theorie). Ik wil niet willen nadenken wat wel en niet aanzetten tussen 10:00 en 12:00 of eerst nakijken of het wel kan de komende uren (want je weet het niet met de zon). En dan is het 2,5Kw laden en 2Kw wasmachine op een 16A groep. Dat gaat hem niet worden.
De groepen in de schuur is geen enkel probleem dat gaat wel werken.
Ik denk het niet dat je het helemaal snapt.
Vooropgesteld je plaatje klopt dan zitten je PV installatie EN schuur op één groep in je meterkast.
Normaal gesproken heeft elke gebruikersgroep of verdieping / wasmachine-droger / keuken / schuur PV zijn/haar eigen groep. Afgezekerd op het veilige niveau.

Je schuur gaat van de meterkast (16A) naar een 2e (16A) aansluiting. Prima.
Diezelfde 16A aansluiting gaat naar een 2e aansluiting (20A) en dan naar je PV. Die 20A beveiligt dan alleen het deel van de 2e aansluiting tot en met je omvormer.
Dus je schuur en PV zitten op één 16A aansluiting in je meterkast ?

Als je wasmachine op een andere groep zit dan komt je accu stroom daar niet dwz niet tijdens het laden. Ontladen wordt een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door 3DWim op 13-01-2026 14:15 ]

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Ik denk het niet dat je het helemaal snapt.
Vooropgesteld je plaatje klopt dan zitten je PV installatie EN schuur op één groep in je meterkast.
Normaal gesproken heeft elke gebruikersgroep of verdieping/wasmachine/droger/keuken/schuur PV zijn/haar eigen groep. Afgezekerd op het veilige niveau.

Je schuur gaat van de meterkast (16A) naar een 2e (16A) aansluiting. Prima.
Diezelfde 16A aansluiting gaat naar een 2e aansluiting (32A) en dan naar je PV.
Dus je schuur en PV zitten op één 16A aansluiting in je meterkast ?
Centrale meterkast is 16A
Die gaat naar een PV verdeler (in de schuur) met een 16A groep en een 20A groep waar de zonnepanelen op zitten
Dus het klopt dat ze op 1 groep zitten.

De wasmachine zit op een hele andere groep die heeft dus geen relatie hiermee. Wat ik alleen stelde is dat ik niet de batterij op de groep bij de wasmachine kan zetten (of er naast ofzo) want dan kom ik over de 16A heen als de machine aan staat.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:52
Beste forumleden,
​Mijn specifieke vragen:

Kort antwoord: via de app kun je het niet begrenzen. Wel via de modbus.

Ik zou zelf alles afzekeren op een B25 of B32 en 6mm2 kabel. Ook met selectiviteit mag dit omdat je binnen je eigen stroomkring blijft en de zelfconsumptie functie van de Marsteks eigenlijk voor de selectiviteit zorgen. Een beveiliging voor het overbelasten van je aansluiting is het waarschijnlijk toch niet omdat je naast terugleveren van stroom vanuit je Marsteks ook nog kunt terugleveren vanuit je zonnepanelen en je dan ook over de 25A per fase kunt gaan.

Let op: 4mm2 is te weinig voor 6 stuks. Ook met een B20 3+N. Dit omdat je bij het laden van 2 accu's op fase 1 en ontladen van 2 accu's op fase 2 een stroomsterkte kan halen van 40A samen.

Het enige wat veilig is, bij 4mm2 aders i.c.m. 6 Marsteks op 3 fasen is een B20 4P. Dan wordt de NUL dus ook beveiligd en zou de automaat ook springen in de bovenstaande situatie.

Dan de software: ik heb gemerkt dat 6 Marsteks niet stabiel zijn in Auto (zelfconsumptie) ik heb dus zelf met de API gerealiseerd dat de accu's bij mij gewisseld worden en dat er dus altijd 3 actief zijn en 3 standby. Zonder dit zelf te kunnen realiseren met de API raad ik ten zeerste af om 6 Marsteks te nemen. Wellicht dat een software update hierin nog iets kan verbeteren in de toekomst, maar het lijkt erop dat in elk geval de CT003 nit overweg kan met meer dan 3 x Marstek Venus E.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:31

ranico

TL4000-TL5000

Gely schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen.
Ik heb 3 batterijen aangeschaft, dus die derde batterij is in die donkere maanden niet bruikbaar voor normale NOM.
Daarom met de GORby setup (aangepaste NOM met offset) op de derde batterij, staat deze altijd 100% opgeladen, waar ik dus niet naar moet omzien.
En in geval van een stroom onderbreking, kan ik deze nog gebruiken als nood stroom.

Het enigste wat ik manueel moet doen is in de maand februari/maart, de CT in de app veranderen van ShellyPro naar CT0003, en omgekeerd in november.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 23:32
PNARI schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:23:
[...]

We zullen wel zien. Na een jaar een ben ik al bij al tevreden en heb ik inmiddels 3 batterijen staan. Zij die nu instappen aan 1200 eur voor een batterij en voldoende overschot van de zonnepanelen hebben gaan de batterij op 3,5 tot 4 jaar terugnetaald hebben. Mijn eerste batterij heeft op een jaar 1275 kWh afgegeven dus 280 cycli, zal dus 21.5 jaar mee gaan :)
Cycli zijn niet te bepalen. Heb hier al eens de vraag bij Marstek gepost en hun antwoord.
Marstek zelf kan de Cycli niet bepalen, evenals er geen mogelijkheid is dit te registreren. De claim 6000 cycli is volgens Marstek gebaseerd op het aantal maal dat een accu batterij kan laden van “leeg” naar “vol”. Een Venus E heeft 16 cellen welke weer zijn opgebouwd uit een aantal losse batterijen. De 6000 cycli is dus een waarde waarbij de Marstek nog in leven zou moeten zijn met de volledige capaciteit. In de discussie met Marstek gaven ze ook aan dat een ontlaad/laad van minder dan maximaal bijvoorbeeld (50%) niet als Cycle wordt gezien, maar dat het in bepaalde condities wel zo zou kunnen zijn.
Kortom 6000 cycli is een arbitraire waarde waar je niks aan hebt, maar je zou er van uit kunnen gaan dat je ongeveer 15 jaar lang de accu 5kW kan laden/ontladen 7,5 jaar 2 keer per dag, voordat we degradatie gaat plaatsvinden.

En andere merken. Die kunnen het ook niet, waarom niet, omdat het een technische specificatie is van de losse batterijen in de cell en er geen logica in zit hoe het werkt. Na doorvragen is die 6000 gewoon een lab situatie waar ze die dingen een x-tal keren geladen/ontladen hebben en daar de 6000 keer op geëxtrapoleerd hebben.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Cycli zijn niet te bepalen. Heb hier al eens de vraag bij Marstek gepost en hun antwoord.
Marstek zelf kan de Cycli niet bepalen, evenals er geen mogelijkheid is dit te registreren. De claim 6000 cycli is volgens Marstek gebaseerd op het aantal maal dat een accu batterij kan laden van “leeg” naar “vol”. Een Venus E heeft 16 cellen welke weer zijn opgebouwd uit een aantal losse batterijen. De 6000 cycli is dus een waarde waarbij de Marstek nog in leven zou moeten zijn met de volledige capaciteit. In de discussie met Marstek gaven ze ook aan dat een ontlaad/laad van minder dan maximaal bijvoorbeeld (50%) niet als Cycle wordt gezien, maar dat het in bepaalde condities wel zo zou kunnen zijn.
Kortom 6000 cycli is een arbitraire waarde waar je niks aan hebt, maar je zou er van uit kunnen gaan dat je ongeveer 15 jaar lang de accu 5kW kan laden/ontladen 7,5 jaar 2 keer per dag, voordat we degradatie gaat plaatsvinden.

En andere merken. Die kunnen het ook niet, waarom niet, omdat het een technische specificatie is van de losse batterijen in de cell en er geen logica in zit hoe het werkt. Na doorvragen is die 6000 gewoon een lab situatie waar ze die dingen een x-tal keren geladen/ontladen hebben en daar de 6000 keer op geëxtrapoleerd hebben.
Zoals ik al eerder zri, et is allemaal wat vaag.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Pagina: 1 ... 331 332 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.