• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:52
ranico schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Stress is niet het juiste woord, maar mijn partner is met invoering van de captar sind begin november vorig jaar in een “paniek” mode geraakt, dat ze niet veel apparaten tegelijk mag gebruiken. Het is niet zozeer de euro’s, maar de nieuwe maatregel op zich.
Alles is elektrisch bij ons. Dus vaatwasser, wasmachine en droogkast in serie laten uitvoeren, dat was al een aanpassing, maar uiteindelijk wel goed werkbaar. Maar de kookmomenten was wel een probleem, want schrik voor de piek. Deze is nu weggenomen met de batterij in setup mode GORby die de captar beperkt tot 3.5.
Deze methode was voor mij de beste oplossing, ondanks dat er nog andere mogelijkheden zijn.
Hier ook alles in serie voor zover mogelijk, koken ook. Eerst patatjes koken, die blijven lang warm, daarna groenten en tenslotte het vlees. Als je een inductievuur hebt kan je de eerste 2 lang warm houden op stand 1. Ovenbereidingen zijn iets moeilijker, al warmt een goeie oven niet constant eens op temperatuur. Als er bij het ovengerecht ook frieten of kroketten aan te pas komen wordt het nog moeilijker, in de winter zeker. Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen. Had met nieuwjaarsavond toch weeral een piekvermogen van 5,5kW na een ganse dag in de keuken te hebben gestaan, wel lekker gegeten :P Niet vergeten dat bij de jaarlijkse afrekening je maandelijkse CAPTAR's als gemiddelde worden genomen, die wintermaanden (hoge CAPTAR) worden dan uitgevlakt t.o.v de zomermaanden. Het is wat het is, maak je er vooral niet ziek in 8)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 12:52
Druppeltje_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:02:
[...]

60? Dat is wel heel erg veel. Dus ik vermoed dat hier nog een praktijkruimte/werkloods bij zit? Of je hebt per 2 stopcontacten een aparte automaat voorzien? :+
idd en die kast is zo al +20j oud en op 1 fase maar ik kan heel simpel naar 3 fase ombouwen (het tekenwerk zou het meeste moeite zijn)... zonder extra kamer ruimtes waar jij op doelt. Elke grotere ruimte of groep in ruimte heeft meerdere automaten voor lichten en stopcontacten. Elke kabel inclusief schakelaar komt eerst terug naar de kasten en nooit doorverbindingen. Het is een massa, maar ik kan alles aanpassen naar keuze.

Buiten de algemene hoofdverdeling en beveiliging zit er nog extra sturing voor screens, alarm, en kleine domotica, elke rij heeft een verliesstroom automaat al of niet sterker afh van toepassing, voor elk toestel in keuken, wasruimte, garage een apparte automaat. Elke PV kant (3), elke batterij (2). Voor buiten heb ik zelfs 5 automaten (zwemvijver + verwarming, lounge, stopcontacten, lichten) met eigen verliesstroom zodat nooit die ene iets anders mee kan neerhalen of uberhaupt iets anders in de kast..

beetje planning en design, vroeger was dat allemaal niet zo duur :)
als ik hier zo van die foto's van kasten zie (veelal nl) dan vraag ik mij stelllig af wat er allemaal misgaat met de electriciteits vakmensen. Eerder brik en brak en doe het zelf.

• dnat
Gely schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Hier ook alles in serie voor zover mogelijk, koken ook. Eerst patatjes koken, die blijven lang warm, daarna groenten en tenslotte het vlees. Als je een inductievuur hebt kan je de eerste 2 lang warm houden op stand 1. Ovenbereidingen zijn iets moeilijker, al warmt een goeie oven niet constant eens op temperatuur. Als er bij het ovengerecht ook frieten of kroketten aan te pas komen wordt het nog moeilijker, in de winter zeker. Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen. Had met nieuwjaarsavond toch weeral een piekvermogen van 5,5kW na een ganse dag in de keuken te hebben gestaan, wel lekker gegeten :P Niet vergeten dat bij de jaarlijkse afrekening je maandelijkse CAPTAR's als gemiddelde worden genomen, die wintermaanden (hoge CAPTAR) worden dan uitgevlakt t.o.v de zomermaanden. Het is wat het is, maak je er vooral niet ziek in 8)
dat dus... in de wintermaanden kan ik de captar rond de 4 houden zonder batterij AI, want ik draai simpele NOM. In de zomer (8maanden) kan deze dus naar de minimale 2.5 en mits een slechte week zit je dan misschien aan een 3. Kost je in totaal misschien 30-40eur aan captar extra. Je kan echt niet dynamisch gaan kopen (of erger nog op variabel) met RTE 70-80% om de kost van die Captar te bufferen, daar steek je op in. Als je al dynmaisch contract hebt dan kan je hier de extra MT sturing voor gebruiken.

Ik heb natuurlijk geen EV thuis te laden, dat is lease met CREG tarief dus thuisladen waardeloos en rompslomp en mis pv capaciteit hiervoor, mijn 1 fase + 2 MT + PV is NOM voor 7 maanden O-)

[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 08:58 ]

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 21:27
Beste forumleden,
​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen. De units worden verdeeld over een 3-fasen aansluiting (2 units per fase), wat neerkomt op een potentieel vermogen van 5000W / 21,7A per fase.
​Vanwege de 3x25A hoofdaansluiting en de gewenste selectiviteit in de groepenkast, wil ik het systeem beveiligen met een 3-fase aardlekautomaat 20A (C-karakteristiek).
​Mijn specifieke vragen:
​Is het in de Marstek-app mogelijk om per unit (of als cluster) een harde laad/ontlaadlimiet in te stellen van bijv. 2200W / 10A?
​De reden hiervoor is om de 20A groep niet te overbelasten en de CT002 loadbalancer de nodige responstijd/speelruimte te geven wanneer er andere zware verbruikers in huis inschakelen.
​Heeft iemand ervaring met de stabiliteit van deze softwarematige begrenzing bij een opstelling van 6 units?
​De bekabeling tussen de kast en de units is uitgevoerd in 4 mm^2.

​Hoor graag of deze "software-aanpassing " betrouwbaar werkt bij de Venus-E

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58
Wellicht niet de juiste plek. Maar ik zit met de installatie van de Marstek die ik ga bestellen. Ik weet dat 800W "veilig" is om aan te sluiten. Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.

Nu was mijn idee om de Marstek bij de zonnepanelen er op te zetten. Dit is een kleine set panelen (1500WP met afgelopen jaren MAX 1250W gezien in de statistieken.
Nu is mijn vraag is dit veilig aan te sluiten? Ik denk van wel maar met deze installaties wil ik het wel zeker weten :)
De Marstek gaat niet handelen maar via de P1 meter (home wizard) werken.
De 2de groepenkast staat in de schuur waar ik de Marstek wil hebben. Dus even een kabeltje bij trekken wordt wel lastig.
Naast deze Solarset is het goed om te weten dat er nog 1 is van Enpase met 3.3KW aansluitvermogen aangesloten via de Centrale meterkast.
Er zitten op de schuur en carport alleen klein gebruikers zo uit het hoofd stuk of 6 led lampen van een paar watt en een fiets die af en toe op laad :)

Concrete vraag. Is mijn gedachte spinsel ok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmsmO77c3jmtFJKoV45sJsXSAAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9LZLbXF7Yts1JnKAvMJlPvW.png?f=fotoalbum_large
Na enkele dagen van problemen met de CT003 : wegvallen data in CT003 en CT003 niet meer bereikbaar in de app. Moest telkens CT zonder spanning zetten, P1 meter uittrekken en Bluetooth op Iphone uit en terug aan zetten om het terug werkende te krijgen . Heb gisteren een ticket gestuurd.
Vandaag updates ontvangen : FW V122 voor CT003 en communicatie module 202506141125.
Zonet geïnstalleerd, nu afwachten of de problemen hiermee opgelost zijn

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:36:
Wellicht niet de juiste plek. Maar ik zit met de installatie van de Marstek die ik ga bestellen. Ik weet dat 800W "veilig" is om aan te sluiten. Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.

Nu was mijn idee om de Marstek bij de zonnepanelen er op te zetten. Dit is een kleine set panelen (1500WP met afgelopen jaren MAX 1250W gezien in de statistieken.
Nu is mijn vraag is dit veilig aan te sluiten? Ik denk van wel maar met deze installaties wil ik het wel zeker weten :)
De 2de groepenkast staat in de schuur waar ik de Marstek wil hebben. Dus even een kabeltje bij trekken wordt wel lastig.
Naast deze Solarset is het goed om te weten dat er nog 1 is van Enpase met 3.3KW aansluitvermogen aangesloten via de Centrale meterkast.
Er zitten op de schuur en carport alleen klein gebruikers zo uit het hoofd stuk of 6 led lampen van een paar watt en een fiets die af en toe op laad :)

[Afbeelding]
Laden is standaard altijd met max 2500W, ontladen kan je kiezen tussen 800W of 2500W (2500W dan aparte kring voor de Venus)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Gamma_ed schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:22:
Beste forumleden,
​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen. De units worden verdeeld over een 3-fasen aansluiting (2 units per fase), wat neerkomt op een potentieel vermogen van 5000W / 21,7A per fase.
​Vanwege de 3x25A hoofdaansluiting en de gewenste selectiviteit in de groepenkast, wil ik het systeem beveiligen met een 3-fase aardlekautomaat 20A (C-karakteristiek).
​Mijn specifieke vragen:
​Is het in de Marstek-app mogelijk om per unit (of als cluster) een harde laad/ontlaadlimiet in te stellen van bijv. 2200W / 10A?
​De reden hiervoor is om de 20A groep niet te overbelasten en de CT002 loadbalancer de nodige responstijd/speelruimte te geven wanneer er andere zware verbruikers in huis inschakelen.
​Heeft iemand ervaring met de stabiliteit van deze softwarematige begrenzing bij een opstelling van 6 units?

Via modbus (of de beta tool die hier gedeeld is) zou je het kunnen beperken op een andere waarde dan de standaard 800/2500W. Echter zit je dan wel met het risico dat als het die settings op een of andere manier kwijtraakt je vergrote kans hebt op overbelasting.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• dnat

[Afbeelding]
mooi voorbeeld van daisy chaining, niet doen dus... je weet nooit of er iemand anders iets doet, een vergetelheid is er snel.

die automaat in de hoofdkast is trouwens niet zwaar genoeg voor de 2 achterliggende dus die klapt er eerst uit en een kortsluiting aan je buitenlampjes klapt er ook ineens alles uit op die achterliggende string.

had ik nu net vandaag niet even aangegeven dat ik bijna 60 automaten heb in mijn kast? :D

[ Voor 7% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 11:00 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 08:30

westergas

rikkie_pc

​Ik ben bezig met de installatie van 6x Marstek Venus-E (MST-BIE5-2500) thuisbatterijen.
Puur uit nieuwsgierigheid...
Ik neem aan dat je voor deze oplossing kiest vanwege de prijs?
Heb je niet liever een toren van (bijvoorbeeld) AlphaESS? Scheelt een hoop ruimte en mijn inschatting is dat zij hun software een stuk beter op orde hebben.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• dnat
westergas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid...
Ik neem aan dat je voor deze oplossing kiest vanwege de prijs?
Heb je niet liever een toren van (bijvoorbeeld) AlphaESS? Scheelt een hoop ruimte en mijn inschatting is dat zij hun software een stuk beter op orde hebben.
die gaan geen 30kw leveren aan 7000eur.... die gaan ook niet capabel zijn om 15000kwp in en uit te leveren en wat is er mis met de MT sw, buiten AI heb ik al 10 maanden 2MT die perfect samenwerken in NOM.

er zijn ook al alternatieve oplossingen van Marstek met stapel units maar dan wel met eenzelfde in/uit limitie versus anderen.

het is simpel momenteel mooie dingen die AlphaESS etc, maar van ROI mag je het dik vergeten met die dingen, minstens dubbel zo lang en tegen dan heb je een zeer dure oplossing die ook al 10keer in tech voorbij zijn tijd is.

Ook het beetje slim handelen gaat hier geen soelaas brengen, kan je evengoed met de MT en die markt gaat zo sterk de komende jaren veranderen dat ik er zeker niet op zou wedden, er zijn veel grotere spelers aan die onbalans aan het werken (afschakelplannen, grote laadcapaciteit), de pv markt stort in elkaar, de windmarkt gaat niet meer vooruit in volume. de komende jaren gaat het echt piek goedkoop zijn er zeker uit

[ Voor 46% gewijzigd door dnat op 13-01-2026 12:58 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 08:30

westergas

rikkie_pc

dnat schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:30:
[...]

die gaan geen 30kw leveren aan 7000eur.... die gaan ook niet capabel zijn om 15000kwp in en uit te leveren en wat is er mis met de MT sw, buiten AI heb ik al 10 maanden 2MT die perfect samenwerken in NOM.
Nee dak klopt. Maar voor een meerprijs heb je wel een (veel) betere form factor.

En NOM zal prima werken maar als je toch flink aan het investeren bent zou ik ook willen dat "AI" (wat een rot term is dat) of handelen ook goed werkt. Beetje slimme sturing kan toch weer een paar honderd euro aan extra besparing opleveren.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:10
Beste forumleden,
​Mijn specifieke vragen:

uit eerdere ervaringen waar @harrr 6 Venus-E heeft geïnstalleerd zou ik hem even vragen of het zo makkelijk is te realiseren, was best complex maar vooral het draaiend houden hiervan was een uitdaging

en aangezien nu de Venus-A en Venus-D ook in de markt zijn denk ik dat je er verstandig aan doet om daar ook naar te kijken bij zoveel capaciteit.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:54
Wat ik het liefst wil is met 2400W laden en max 800W ontladen (om nachtverbruik te dekken zou dit voldoende moeten zijn). Wat ik terug lees is dat het of beide 2400W of beide 800W is.
Antwoord op je deelvraag: laden is per default altijd 2500W (als dat aangeboden wordt PV). Ontladen is instelbaar, afhankelijk van aansluiting.

Wat je vergeet te melden en wat wel praktisch is: hoe wil je gaan aansturen?
Alleen via de MT app? HA via modbus ?
Want bij keuze 1 kan je weinig maar genoeg en bij keuze 2 kan je alles instellen en naar je hand zetten.

Wat je ook niet vermeld : 1F of 3F aansluiting. Ik denk 1Fase maar beter zeker weten dan gokken.
Persoonlijk zou ik de accu in de schuur op die extra meterkast zetten op een 16A automaat met HW kWh meter..

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Antwoord op je deelvraag: laden is per default altijd 2500W (als dat aangeboden wordt PV). Ontladen is instelbaar, afhankelijk van aansluiting.

Wat je vergeet te melden en wat wel praktisch is: hoe wil je gaan aansturen?
Alleen via de MT app? HA via modbus ?
Want bij keuze 1 kan je weinig maar genoeg en bij keuze 2 kan je alles instellen en naar je hand zetten.

Wat je ook niet vermeld : 1F of 3F aansluiting. Ik denk 1Fase maar beter zeker weten dan gokken.
Persoonlijk zou ik de accu in de schuur op die extra meterkast zetten op een 16A automaat met HW kWh meter..
Het is een 1F aansluiting inderdaad.
Aansturen met de Marstek software. Via modbus zou kunnen, HA werkt en ben ik best wel mee bekend, maar wil liever de accu autonoom laten draaien.

Een extra groep ga ik nog overwegen om er op aan te sluiten. De meter zie ik dan weer geen meerwaarde voor mezelf in behalve nog meer metertjes (waar ik dan weer niets mee ga doen)

Dank voor de antwoorden. Het is me duidelijker geworden dat het laden en ontladen dus op andere snelheden kan gaan. Voor mijn doel is 800W meer dan genoeg.

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Het is een 1F aansluiting inderdaad.
Aansturen met de Marstek software. Via modbus zou kunnen, HA werkt en ben ik best wel mee bekend, maar wil liever de accu autonoom laten draaien.
Middels de app kan je de accu instellen op maximaal 800W ONTLADEN.
En via de modus manual/handmatig, kan je tijden en vermogens instellen (laden/ontladen). MAAR dan mis je de nul op de meter (NOM) optie van de accu.

Dus naast de aansluiting goed nadenken over wat je nu en wellicht in de toekomst wil met 1 accu.
Met 800W ontladen kan je elke goed aangesloten WCD gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DWim op 13-01-2026 12:33 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Dus naast de aansluiting goed nadenken over wat je nu en wellicht in de toekomst wil met 1 accu.
Met 800W ontladen kan je elke goed aangesloten WCD gebruiken.
Voor het ontladen wel :)
Opladen met 2,5Kw en even een wasje draaien op dezelfde groep voorzie ik wel wat problemen. Maar helder.
Doel is is blijft nachtverbruik dekken en daarvoor heb ik ongeveer 3,5 tot 4kwh nodig. Zitten weinig/geen pieken in (keertje de Quooker die aan gaat o.i.d.)

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:52:
[...]
Opladen met 2,5Kw en even een wasje draaien op dezelfde groep voorzie ik wel wat problemen. Maar helder.
Want ?
Als je op PV laad heb je max. 1500W piek, dus dat ga je niet halen.
Op handbediening kan je zelf kiezen waarmee en wanneer je gaat (ont)laden.

Als je van 10-12 max laad met 2500W dan moet je even geen was draaien in die periode op dezelfde groep.
Maar je kan ook 5u laden met 1000W max.

Maar nogmaals: op handbediening gaat je PV stroom gewoon het net in. Buiten wat je meepakt in je laaduren.

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Want ?
Als je op PV laad heb je max. 1500W piek, dus dat ga je niet halen.
Op handbediening kan je zelf kiezen waarmee en wanneer je gaat (ont)laden.

Als je van 10-12 max laad met 2500W dan moet je even geen was draaien in die periode op dezelfde groep.
Maar je kan ook 5u laden met 1000W max.

Maar nogmaals: op handbediening gaat je PV stroom gewoon het net in. Buiten wat je meepakt in je laaduren.
Ik snap je. Daarom de accu niet op een willekeurig stopcontact wat dan zou hij ook op de groep bij de wasmachine kunnen terecht komen (in theorie). Ik wil niet willen nadenken wat wel en niet aanzetten tussen 10:00 en 12:00 of eerst nakijken of het wel kan de komende uren (want je weet het niet met de zon). En dan is het 2,5Kw laden en 2Kw wasmachine op een 16A groep. Dat gaat hem niet worden.

De groepen in de schuur is geen enkel probleem dat gaat wel werken.

• 3DWim
HugoStiglitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Ik snap je. Daarom de accu niet op een willekeurig stopcontact wat dan zou hij ook op de groep bij de wasmachine kunnen terecht komen (in theorie). Ik wil niet willen nadenken wat wel en niet aanzetten tussen 10:00 en 12:00 of eerst nakijken of het wel kan de komende uren (want je weet het niet met de zon). En dan is het 2,5Kw laden en 2Kw wasmachine op een 16A groep. Dat gaat hem niet worden.
De groepen in de schuur is geen enkel probleem dat gaat wel werken.
Ik denk het niet dat je het helemaal snapt.
Vooropgesteld je plaatje klopt dan zitten je PV installatie EN schuur op één groep in je meterkast.
Normaal gesproken heeft elke gebruikersgroep of verdieping / wasmachine-droger / keuken / schuur PV zijn/haar eigen groep. Afgezekerd op het veilige niveau.

Je schuur gaat van de meterkast (16A) naar een 2e (16A) aansluiting. Prima.
Diezelfde 16A aansluiting gaat naar een 2e aansluiting (20A) en dan naar je PV. Die 20A beveiligt dan alleen het deel van de 2e aansluiting tot en met je omvormer.
Dus je schuur en PV zitten op één 16A aansluiting in je meterkast ?

Als je wasmachine op een andere groep zit dan komt je accu stroom daar niet dwz niet tijdens het laden. Ontladen wordt een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door 3DWim op 13-01-2026 14:15 ]

• HugoStiglitz
3DWim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Ik denk het niet dat je het helemaal snapt.
Vooropgesteld je plaatje klopt dan zitten je PV installatie EN schuur op één groep in je meterkast.
Normaal gesproken heeft elke gebruikersgroep of verdieping/wasmachine/droger/keuken/schuur PV zijn/haar eigen groep. Afgezekerd op het veilige niveau.

Je schuur gaat van de meterkast (16A) naar een 2e (16A) aansluiting. Prima.
Diezelfde 16A aansluiting gaat naar een 2e aansluiting (32A) en dan naar je PV.
Dus je schuur en PV zitten op één 16A aansluiting in je meterkast ?
Centrale meterkast is 16A
Die gaat naar een PV verdeler (in de schuur) met een 16A groep en een 20A groep waar de zonnepanelen op zitten
Dus het klopt dat ze op 1 groep zitten.

De wasmachine zit op een hele andere groep die heeft dus geen relatie hiermee. Wat ik alleen stelde is dat ik niet de batterij op de groep bij de wasmachine kan zetten (of er naast ofzo) want dan kom ik over de 16A heen als de machine aan staat.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-03 15:34
Beste forumleden,
​Mijn specifieke vragen:

Kort antwoord: via de app kun je het niet begrenzen. Wel via de modbus.

Ik zou zelf alles afzekeren op een B25 of B32 en 6mm2 kabel. Ook met selectiviteit mag dit omdat je binnen je eigen stroomkring blijft en de zelfconsumptie functie van de Marsteks eigenlijk voor de selectiviteit zorgen. Een beveiliging voor het overbelasten van je aansluiting is het waarschijnlijk toch niet omdat je naast terugleveren van stroom vanuit je Marsteks ook nog kunt terugleveren vanuit je zonnepanelen en je dan ook over de 25A per fase kunt gaan.

Let op: 4mm2 is te weinig voor 6 stuks. Ook met een B20 3+N. Dit omdat je bij het laden van 2 accu's op fase 1 en ontladen van 2 accu's op fase 2 een stroomsterkte kan halen van 40A samen.

Het enige wat veilig is, bij 4mm2 aders i.c.m. 6 Marsteks op 3 fasen is een B20 4P. Dan wordt de NUL dus ook beveiligd en zou de automaat ook springen in de bovenstaande situatie.

Dan de software: ik heb gemerkt dat 6 Marsteks niet stabiel zijn in Auto (zelfconsumptie) ik heb dus zelf met de API gerealiseerd dat de accu's bij mij gewisseld worden en dat er dus altijd 3 actief zijn en 3 standby. Zonder dit zelf te kunnen realiseren met de API raad ik ten zeerste af om 6 Marsteks te nemen. Wellicht dat een software update hierin nog iets kan verbeteren in de toekomst, maar het lijkt erop dat in elk geval de CT003 nit overweg kan met meer dan 3 x Marstek Venus E.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:13

ranico

TL4000-TL5000

Gely schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Eens je met één of 2 batterijen werkt verdwijnt het CAPTAR > 2,5kW als sneeuw voor de zon, tussen pakweg FEB en NOV. Al bij al best doenbaar, alleen in de winter is het wat puzzelen.
Ik heb 3 batterijen aangeschaft, dus die derde batterij is in die donkere maanden niet bruikbaar voor normale NOM.
Daarom met de GORby setup (aangepaste NOM met offset) op de derde batterij, staat deze altijd 100% opgeladen, waar ik dus niet naar moet omzien.
En in geval van een stroom onderbreking, kan ik deze nog gebruiken als nood stroom.

Het enigste wat ik manueel moet doen is in de maand februari/maart, de CT in de app veranderen van ShellyPro naar CT0003, en omgekeerd in november.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 16-03 12:08
PNARI schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:23:
[...]

We zullen wel zien. Na een jaar een ben ik al bij al tevreden en heb ik inmiddels 3 batterijen staan. Zij die nu instappen aan 1200 eur voor een batterij en voldoende overschot van de zonnepanelen hebben gaan de batterij op 3,5 tot 4 jaar terugnetaald hebben. Mijn eerste batterij heeft op een jaar 1275 kWh afgegeven dus 280 cycli, zal dus 21.5 jaar mee gaan :)
Cycli zijn niet te bepalen. Heb hier al eens de vraag bij Marstek gepost en hun antwoord.
Marstek zelf kan de Cycli niet bepalen, evenals er geen mogelijkheid is dit te registreren. De claim 6000 cycli is volgens Marstek gebaseerd op het aantal maal dat een accu batterij kan laden van “leeg” naar “vol”. Een Venus E heeft 16 cellen welke weer zijn opgebouwd uit een aantal losse batterijen. De 6000 cycli is dus een waarde waarbij de Marstek nog in leven zou moeten zijn met de volledige capaciteit. In de discussie met Marstek gaven ze ook aan dat een ontlaad/laad van minder dan maximaal bijvoorbeeld (50%) niet als Cycle wordt gezien, maar dat het in bepaalde condities wel zo zou kunnen zijn.
Kortom 6000 cycli is een arbitraire waarde waar je niks aan hebt, maar je zou er van uit kunnen gaan dat je ongeveer 15 jaar lang de accu 5kW kan laden/ontladen 7,5 jaar 2 keer per dag, voordat we degradatie gaat plaatsvinden.

En andere merken. Die kunnen het ook niet, waarom niet, omdat het een technische specificatie is van de losse batterijen in de cell en er geen logica in zit hoe het werkt. Na doorvragen is die 6000 gewoon een lab situatie waar ze die dingen een x-tal keren geladen/ontladen hebben en daar de 6000 keer op geëxtrapoleerd hebben.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

WargamingPlayer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Cycli zijn niet te bepalen. Heb hier al eens de vraag bij Marstek gepost en hun antwoord.
Marstek zelf kan de Cycli niet bepalen, evenals er geen mogelijkheid is dit te registreren. De claim 6000 cycli is volgens Marstek gebaseerd op het aantal maal dat een accu batterij kan laden van “leeg” naar “vol”. Een Venus E heeft 16 cellen welke weer zijn opgebouwd uit een aantal losse batterijen. De 6000 cycli is dus een waarde waarbij de Marstek nog in leven zou moeten zijn met de volledige capaciteit. In de discussie met Marstek gaven ze ook aan dat een ontlaad/laad van minder dan maximaal bijvoorbeeld (50%) niet als Cycle wordt gezien, maar dat het in bepaalde condities wel zo zou kunnen zijn.
Kortom 6000 cycli is een arbitraire waarde waar je niks aan hebt, maar je zou er van uit kunnen gaan dat je ongeveer 15 jaar lang de accu 5kW kan laden/ontladen 7,5 jaar 2 keer per dag, voordat we degradatie gaat plaatsvinden.

En andere merken. Die kunnen het ook niet, waarom niet, omdat het een technische specificatie is van de losse batterijen in de cell en er geen logica in zit hoe het werkt. Na doorvragen is die 6000 gewoon een lab situatie waar ze die dingen een x-tal keren geladen/ontladen hebben en daar de 6000 keer op geëxtrapoleerd hebben.
Zoals ik al eerder zri, et is allemaal wat vaag.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:48
PNARI schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Zoals ik al eerder zri, et is allemaal wat vaag.
6000*4kWh*.20 cent = 4.800,- € bespaard ... ik teken daarvoor ...
6000*5.1*.20 cent= 6.120,- en ik ga zeker niet klagen :-)

Of - de aankoop minstens 2,5x terugbetaald ...

(over wat zijn we aan het memmeren)

[ Voor 6% gewijzigd door vifra op 14-01-2026 07:47 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Dit klopt alleen als je de stroom voor niets krijgt en geen omzettingsverliezen hebt. Denk dat je die vergeet mee te nemen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• vifra
Devke schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Dit klopt alleen als je de stroom voor niets krijgt en geen omzettingsverliezen hebt. Denk dat je die vergeet mee te nemen.
Euh neen - die 4 kWh gaat er van uit van enkel nuttig stuk batterij ...
En de prijs van 20cent is lager dan jaargemiddelde nederland of belgie ...

Maar als je zo redeneerd dien je alles in rekening te brengen:
- werk je met ZP
- heb je dynamisch tarief
- je verliest teruglever inkomsten van ZP t.o.v. inkoop kWh ...
- wat zijn andere zaken zoals piekbelasting, ...
- wat is de prijs in 2026 / 2027 / ... misschien krijgen we elektriek voor den niets ... of weer een crisiske ...
- ...

Het was maar een voorbeeld ... stel dat je slechts 10 cent "wint" dan nog heb je een voordeel in "worst scenario" van slechts 4kWh gerekend wordt per round-trip (2400 € dan op 6000 cycli).

My statement - als je 6000 cylci kunt doen binnen de 10 jaar (garantie vervalt bij ovrschrijden van 6000 cycli of ouder dan 10 jaar - whetever comes first) ... dus als je daarin lukt - dan heb je je investering goed terug verdiend.
Schouderklopke en één bank naar voren _/-\o_

Ter info - heb voor mijn eigen use-case (en dat is belangrijk - ieder dient te kijken naar zijn situatie) mijn ROI berekend op 200 zonnige dagen per jaar draaien aan NOM aan 1,4 x opladen (kost is ZP energie aan 5,1 kWh - ontladen aan 4 kWh nuttig) en zet daar kost ZP investering in en kost MT investering en kost aanpasingen huis (wat smarter) en dan kom ik op een ROI van rond de 5 jaar (dus ZP + MT + wat slimmere elementen samen) ... Ik draai dit nu +- 1 jaar en voorlopig geven de cijfers ook dit weer ... (on target return ... ). 5 jaar vindt ik top !!

[ Voor 22% gewijzigd door vifra op 14-01-2026 09:01 ]

vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Euh neen - die 4 kWh gaat er van uit van enkel nuttig stuk batterij ...
En de prijs van 20cent is lager dan jaargemiddelde nederland of belgie ...

Maar als je zo redeneerd dien je alles in rekening te brengen:
- werk je met ZP
- heb je dynamisch tarief
- je verliest teruglever inkomsten van ZP t.o.v. inkoop kWh ...
- wat zijn andere zaken zoals piekbelasting, ...
- wat is de prijs in 2026 / 2027 / ... misschien krijgen we elektriek voor den niets ... of weer een crisiske ...
- ...

Het was maar een voorbeeld ... stel dat je slechts 10 cent "wint" dan nog heb je een voordeel in "worst scenario" van slechts 4kWh gerekend wordt per round-trip (2400 € dan op 6000 cycli).

My statement - als je 6000 cylci kunt doen binnen de 10 jaar (garantie vervalt bij ovrschrijden van 6000 cycli of ouder dan 10 jaar - whetever comes first) ... dus als je daarin lukt - dan heb je je investering goed terug verdiend.
Schouderklopke en één bank naar voren _/-\o_
Je moet idd een totaalplaatje nemen. Heb je zonnepanelen dan leveren die ook kWh's op. Die zijn niet gratis imo daar deze ook een waarde vertegenwoordigen. Verkoop aan het net. In Nederland kan dat nog. Daar gaat nog een RTE van 75% overheen igv de batterij opslag van die kWh. Bij einde salderen en als opwek niets meer oplevert, dan wordt het een ander verhaal.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• vifra
Devke schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Je moet idd een totaalplaatje nemen. Heb je zonnepanelen dan leveren die ook kWh's op. Die zijn niet gratis imo daar deze ook een waarde vertegenwoordigen. Verkoop aan het net. In Nederland kan dat nog. Daar gaat nog een RTE van 75% overheen igv de batterij opslag van die kWh. Bij einde salderen en als opwek niets meer oplevert, dan wordt het een ander verhaal.
In BE is het een forfait voor opwek, afhankelijk van contract type en leverancier. Maar je spreekt over centen (5 cent of 8 cent ... ) opwek vergoeding versus 25 of 33 cent inkoopkost ...
Met ZP is er altijd een positieve case te maken .. al is het dat je de inkoop - opwekvergoeding * efficientie van batterij er steeds uit haalt ...
Met salderen (wat in BE de terugdraaiende teller principe was) kan je beter investeren in ZP en niet in Batterij ... dan is een batterij gewoon een verliespost want je gaat per kWh slechts 80% winst halen van je 100% salderen ...

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 14-01-2026 09:07 ]

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-01 11:32
Over capaciteit is al het nodige geschreven, maar nu loop ik zelf tegen een eigenaardig verschil. Ik heb twee MT's v2, één van eind juni, de ander 10 weken later. Ze staan in een verwarmde bijkeuken. Ze zijn middels HW stekkers aangesloten op eigen groepen. Via de modbus zijn ze gekoppeld met HA, maar ik bedien ze nog via de app. De meting van HW komt prima overeen met wat er in de MT app staat, mits je 9% verlies meerekend.
Ik zie een relatief groot verschil tussen de laad en ontlaad capaciteit van de twee units. Is dit acceptabel, doet de 'goede' het gewoon te goed en de 'slechte' normaal of is dit een afwijking die niet acceptabel meer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9yO4EYKW_sljB67XiHfElbj0H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPRMl2IvMmZrUG2ZmG3GwK0w.jpg?f=fotoalbum_large

Het patroon is nu dat de 'goede' ca. 0,8kWh meer kan laden en ca. 0,7kWh meer kan ontladen. Van Hame krijg ik nietszeggende antwoorden over verschil in temperatuur van de units maar dat is niet het geval. De laagst gemeten waarde in de vorstperiode, toen ik ze even uit had staan was 13°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBei001NVKzCJuYsqMu-dYVUXVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXV7cydaJBmnapWvGgSIDjbP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moet ik hiermee, ik zie dat de capaciteit gestaag minder wordt.

Tweekapper 1976, 2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 153, CT002 EMS v120, 8,7kWp WZW / ONO Enphase metered, Zonneboiler 2,7m2 100 liter

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53
MrPort schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:07:
Over capaciteit is al het nodige geschreven, maar nu loop ik zelf tegen een eigenaardig verschil. Ik heb twee MT's v2, één van eind juni, de ander 10 weken later. Ze staan in een verwarmde bijkeuken. Ze zijn middels HW stekkers aangesloten op eigen groepen. Via de modbus zijn ze gekoppeld met HA, maar ik bedien ze nog via de app. De meting van HW komt prima overeen met wat er in de MT app staat, mits je 9% verlies meerekend.
Ik zie een relatief groot verschil tussen de laad en ontlaad capaciteit van de twee units. Is dit acceptabel, doet de 'goede' het gewoon te goed en de 'slechte' normaal of is dit een afwijking die niet acceptabel meer is.

[Afbeelding]

Het patroon is nu dat de 'goede' ca. 0,8kWh meer kan laden en ca. 0,7kWh meer kan ontladen. Van Hame krijg ik nietszeggende antwoorden over verschil in temperatuur van de units maar dat is niet het geval. De laagst gemeten waarde in de vorstperiode, toen ik ze even uit had staan was 13°C.

[Afbeelding]

Ik krijg er nog geen 5kWh in...... 4,5 kWh is al duimendraaien.(waar ik niet blij mee ben)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:05:
[...]

In BE is het een forfait voor opwek, afhankelijk van contract type en leverancier. Maar je spreekt over centen (5 cent of 8 cent ... ) opwek vergoeding versus 25 of 33 cent inkoopkost ...
Met ZP is er altijd een positieve case te maken .. al is het dat je de inkoop - opwekvergoeding * efficientie van batterij er steeds uit haalt ...
Met salderen (wat in BE de terugdraaiende teller principe was) kan je beter investeren in ZP en niet in Batterij ... dan is een batterij gewoon een verliespost want je gaat per kWh slechts 80% winst halen van je 100% salderen ...
Ik denk dat dit het verschil van opvatting dus ook is. Ook wel helder want uitgangspositie in BE is anders dan bij ons in NL. Over een jaar is dat anders. Salderen loopt hier nu nog een jaar.

• vifra
tweeek schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Ik krijg er nog geen 5kWh in...... 4,5 kWh is al duimendraaien.(waar ik niet blij mee ben)
Dat lijkt me normaal ...
Je voed 5 kWh aan de batterij en dat geeft een 4,5 kWh gestokeerd in de batterij( +- 10% verlies).
De abtterij wilt ook niet onder de 12 of is het 11% ontladen - dus eigenlijk maar ruimte voor een 4,5 kWh laden ...
En dan ga je ontladen wat ook +-10% verliest geeft dus nuttig iets van 4,1 kWh te gebruiken ...

[ Voor 11% gewijzigd door vifra op 14-01-2026 09:23 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Om de batterijen correct te vergelijken, zou je ze allebei eens vol moeten laden, en vervolgens met een constant vermogen leeg trekken om te kijken hoeveel kWh eruit komt. Nu heb je de batterij die minder kon leveren met een lager gemiddeld vermogen belast, waardoor het rendement lager ligt. Bij het laden zit er ook een verschil, en dat is bij beide aan hetzelfde vermogen gebeurd, maar een deel van het verschil bij ontladen lijkt me toch te verklaren door de efficiëntie.

Bij je beste batterij haal je er 4,3kWh uit, van de 4,5 kWh die er normaal gezien bruikbaar is, dus die levert volgens mij ook wat meer dan normaal. Ik zou verwachten dat je door verliezen bij omzetting wat lager zou uitkomen.

• vifra
Devke schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat dit het verschil van opvatting dus ook is. Ook wel helder want uitgangspositie in BE is anders dan bij ons in NL. Over een jaar is dat anders. Salderen loopt hier nu nog een jaar.
Nee hoor - de gelukkige met een oude teller in BE doen nog steeds aan salderen ... alleen hebben de leveranciers dat nietr graag en sta je vervolgens als eerste op de lijst om een mooi nieuw digitale meter te krijgen (gedaan salderen ... ).
heb zelf bijna een jaar ZP mooi gesaldeerd ..; (teruglopende teller) en de dag dat ze de nieuwe teller geplaats hebben heb ik een batterij gezocht :-)

• tweeek
vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Dat lijkt me normaal ...
Je voed 5 kWh aan de batterij en dat geeft een 4,5 kWh gestokeerd in de batterij( +- 10% verlies).
De abtterij wilt ook niet onder de 12 of is het 11% ontladen - dus eigenlijk maar ruimte voor een 4,5 kWh laden ...
En dan ga je ontladen wat ook +-10% verliest geeft dus nuttig iets van 4,1 kWh te gebruiken ...
De 4.1kWh ligt bij mij iets meer in de richting van 3,7 kWh, er zijn er toch die er meer in krijgen en ook meer uithalen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• vifra
tweeek schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:26:
[...]

De 4.1kWh ligt bij mij iets meer in de richting van 3,7 kWh, er zijn er toch die er meer in krijgen en ook meer uithalen.
laden / ontladen aan 100 watt is veel minder efficient dan laden : ontladen aan 1000 watt ... elke berekening her is theoretisch en is anders per use case / per batterij ...

• tweeek
vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:27:
[...]

laden / ontladen aan 100 watt is veel minder efficient dan laden : ontladen aan 1000 watt ... elke berekening her is theoretisch en is anders per use case / per batterij ...
I know, ik ben nou enkele keren bezig met 2500watt / laden en ontladen, bij gebruik met nom ontladen (laag vermogen)werkt de batterij wel beter lijkt het.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer heb je ze voor het laatst naar de 100% geladen?

Er is best veel SOC drift waarbij als de accu lang niet naar de 100% is geweest de SOC gewoon niet betrouwbaar is.
ik heb toevellig net een test afgerond met het verschil tussen het ontladen met en zonder de backup-poort actief:

Testen op een Marstek Venus E v3 EMS 146 VNS 116 BMS 111
Voor beide testen is de accu in manual naar 100% geladen en heeft vervolgens 25 uur op standby gestaan.
Na 25 uur standby met de backup-poort uit moest die 0.070 kWh laden om weer op 100% te komen
Na 25 uur standby met de backup-poort aan moest die 0.590 kWh laden om weer op 100% te komen

Mijn ervaring is dat als je echt de capaciteit wil weten je de accus een keer volledig moet laden en ontladen op manual met een vast vermogen.

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• tweeek
Wat mij ook nog opvalt bij V1- V156 update waar je de Bat grit DOD hebt, de accu zeer snel een % verliest en dit even aandacht vereist wanneer je een calibratie zou willen dit uitgevoerd zou moeten worden 100%-11%(of)12%-100% of zou een procentje meer of minder geen invloed hebben?

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:10
tweeek schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
Wat mij ook nog opvalt bij V1- V156 update waar je de Bat grit DOD hebt, de accu zeer snel een % verliest en dit even aandacht vereist wanneer je een calibratie zou willen dit uitgevoerd zou moeten worden 100%-11%(of)12%-100% of zou een procentje meer of minder geen invloed hebben?
Ik heb gemerkt dat wanneer je het bakup stopcontact uit zet dat dit zeker scheelt in deze modus.

• tweeek
bvansteenselen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb gemerkt dat wanneer je het bakup stopcontact uit zet dat dit zeker scheelt in deze modus.
Heeft nog nooit aangestaan volgens mij ..... ?, gaat er vanuit dat grijs uit is en blauw in de app aan :)

[ Voor 9% gewijzigd door tweeek op 14-01-2026 10:10 ]

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-01 11:32
GORby schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Om de batterijen correct te vergelijken, zou je ze allebei eens vol moeten laden, en vervolgens met een constant vermogen leeg trekken om te kijken hoeveel kWh eruit komt. Nu heb je de batterij die minder kon leveren met een lager gemiddeld vermogen belast, waardoor het rendement lager ligt. Bij het laden zit er ook een verschil, en dat is bij beide aan hetzelfde vermogen gebeurd, maar een deel van het verschil bij ontladen lijkt me toch te verklaren door de efficiëntie.

Bij je beste batterij haal je er 4,3kWh uit, van de 4,5 kWh die er normaal gezien bruikbaar is, dus die levert volgens mij ook wat meer dan normaal. Ik zou verwachten dat je door verliezen bij omzetting wat lager zou uitkomen.
Dank voor de reacties!

Ik laad en ontlaad de batterijen nu op basis van de prijs, maar zeker 3 a 4 maal per week een volledig cyclus. SOC drift zou dus geen item moeten zijn. Wel is het een valide punt dat ze met verschillende belasting worden ontladen. Ik zal eens een volledige ontlaadcyclus draaien met vast vermogen, bijv 1000W en dan weer rapporteren.

Tweekapper 1976, 2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 153, CT002 EMS v120, 8,7kWp WZW / ONO Enphase metered, Zonneboiler 2,7m2 100 liter

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ik heb na veel inlezen en uitzoeken uiteindelijk de knoop doorgehakt om een Venus E v3 te kopen. Vooral ook vanwege de modbus integratie (mijn hele huis draait met/via modbus). Alleen werkt dat bij mij niet. Drie verschillende adapters gebruikt, elke keer een reply time-out melding.
Ik heb + en - al omgedraaid van de modbus kabel, geen effect. RJ45 kabel gebruikt met oranje en oranje/wit, zoals ik al gevonden had. Communicatie instellingen gezet volgens de informatie van marstek/duravolt.
Ik heb zowel netwerk adapters als usb adapters gebruikt. (deze adapters doen het met de rest van mijn modbus spullen zonder problemen)
Modbus lijkt gewoon uit te staan.
Hij draait versie 144, maak gebruik van homewizard P1. Dat werkt ook allemaal, maar geen modbus.
Contact met verkoper gehad: die zegt dat modbus niet ondersteund wordt (lekker kort door de bocht, de specificaties zeggen iets anders).
Contact met marstek via de app, die komen met tegenstrijdige antwoorden. De ene medewerker zegt dat ik het via de LAN interface niet doen (dat werkt ook niet > illegale function foutmelding), de andere medewerker zegt dat ik de Api moet gebruiken (dat wil ik dus niet, alles is modbus in huis).
Hoe hebben jullie het werkend gekregen en welke firmware is daar voor nodig?
144 is de laatste volgend de app, maar ik lees dat anderen al versie 154 draaien.

I play my enemies like a game of chess...

• tweeek
Angelfire schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:44:
Ik heb na veel inlezen en uitzoeken uiteindelijk de knoop doorgehakt om een Venus E v3 te kopen. Vooral ook vanwege de modbus integratie (mijn hele huis draait met/via modbus). Alleen werkt dat bij mij niet. Drie verschillende adapters gebruikt, elke keer een reply time-out melding.
Ik heb + en - al omgedraaid van de modbus kabel, geen effect. RJ45 kabel gebruikt met oranje en oranje/wit, zoals ik al gevonden had. Communicatie instellingen gezet volgens de informatie van marstek/duravolt.
Ik heb zowel netwerk adapters als usb adapters gebruikt. (deze adapters doen het met de rest van mijn modbus spullen zonder problemen)
Hij draait versie 144, maak gebruik van homewizard P1. Dat werkt ook allemaal, maar geen modbus.
Contact met verkoper gehad: die zegt dat modbus niet ondersteund wordt (lekker kort door de bocht, de specificaties zeggen iets anders).
Contact met marstek via de app, die komen met tegenstrijdige antwoorden. De ene medewerker zegt dat ik het via de LAN interface niet doen (dat werkt ook niet > illegale function foutmelding), de andere medewerker zegt dat ik de Api moet gebruiken (dat wil ik dus niet, alles is modbus in huis).
144 is de laatste volgend de app, maar ik lees dat anderen al versie 154 draaien.
Versie 154 is vermoedelijk gelezen voor de V1 en V2 varianten de V3 heeft dacht ik andere nummers.

• GORby
Angelfire schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:44:
Wanneer je modbus over TCP wil gebruiken via de ethernet poort, kan dat via de Home Assistant integratie "Marstek Venus Modbus". Een andere manier om Modbus over TCP te doen zal er ook wel zijn, maar dat is wat ik gebruik, en misschien kan je in de broncode wel wat nuttie info vinden.

Hier werkt die integratie met een batterij op firmware 146, maar dat zou ook moeten werken vanaf 144.

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ik maak geen gebruik van Home assistent, dus dat gaat hem niet worden. Het gaat er ook niet om dat ik niet weet wat ik moet uitlezen, dat heb ik allemaal klaar staan, welk register etc.
Het probleem wat ik heb is dat de rs485 poort een reply time-out heeft en de lan poort een illegale function als melding geeft.
Dat klinkt vooral als dat modbus niet actief is.
Ik heb bij 1 iemand gelezen (kan ik nu niet meer vinden natuurlijk) die ook een accu v3 had ontvangen waarbij modbus af fabriek uit stond.

Ik ben vooral gewend dat modbus standaard aan staat, of dat je het heel duidelijk zelf aan kan zetten. Beide mis ik hier.

[ Voor 0% gewijzigd door Angelfire op 14-01-2026 13:20 . Reden: Typos ]

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:56
@Angelfire je kan een tcp client app gebruiken om te testen of de modbus werkt. Ip nummer poort 502 invullen als ie connected geeft is je hardware goed. https://play.google.com/s...id=com.sollae.eztcpclient

Ik gebruik node-red die ik op een raspberry pi heb geinstalleerd waar ook domoticz op draait. Node-red is een scripting omgeving die met 3 nodes een modbus register kan uitlezen.
Heb sinds gisteren 2 venus A accus met v143 firmware :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGcW0DGKTSbJJe3W8uc-rk6USIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iN4LL8J7Kik7wmYuTjMXSMRs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sun62 op 14-01-2026 14:30 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Dank voor alle reacties tot dusver en soms zit ik er tot over mijn hoofd in, ik ben er van overtuigd dat het de modbus op de Marstek is die niet werkt. Zoals ik al eerder schreef: ik kan met mijn modbus adapters prima mijn andere modbus devices uitlezen. Dus die adapters werken (en ik mag aannemen dat wanneer ik data terug krijg, dat ik zelf ook snap wat ik vraag aan de modbus adapter ;-) )

Even een paar screenshots. De eerste is een modbus adapter direct aan mijn windows laptop gekoppeld om te testen, gaat dus ook via de COM poort parameter. Ik verbind met modbus ID 1 (wat de Marstek zou moeten zijn), en vraag register 31100 op, welke het firmware versienummer zou moeten bevatten. De reactie is: reply time-out. Kortom: geen antwoord binnen 1 seconde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvLerOG3_3f-t8emvbb9ueRGTtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9XjKs1yTIRnw7BBOaioev8Y.png?f=fotoalbum_large

Dan heb ik het ook nog naar een TCP modbus adapter gedaan (172.20.102.9) en naar de Marstek zelf (172.20.102.10), allemaal geen effect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVP8ULRCJmvWqvUU_n74LMpCs1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtABxMRVtgEm9OxxdlDTp3Iu.png?f=fotoalbum_large
Het apparaat welke de modbus TCP verzoeken verstuurd zit in hetzelfde netwerk als de Marstek en de modbus adapter, hier zit dus geen routering of firewall tussen.

Wanneer ik een nmap doe op zowel de modbus adapter alsook de Marstek zelf, dan geven ze beide aan dat deze poort "Open" staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46CprOjRQ5u_eJGHSvxAyYjl6Ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/300CNtm70n7cDp9oBHikrHUp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvbH5CGM1LYSC9m_TqySt9bhY64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3rAjyPviMMW3PVKMKw3gQ1Nr.png?f=fotoalbum_large
Dit suggereert dus inderdaad dat er iets op de Marstek zelf naar modbus luistert, maar waarom die dan met een illegal function komt wordt de nieuwe uitdaging.

• harrr
De stroom is er af geweest, 6 Marsteks zijn dan direct hun CT kwijt en ik moet alles opnieuw configureren om het dan weer werkend te krijgen. Alles inschakelen laat de CT en Marsteks elkaar niet weer automatisch vinden. Iemand een idee hoe dat is te voorkomen?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16
harrr schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:53:
De stroom is er af geweest, 6 Marsteks zijn dan direct hun CT kwijt en ik moet alles opnieuw configureren om het dan weer werkend te krijgen. Alles inschakelen laat de CT en Marsteks elkaar niet weer automatisch vinden. Iemand een idee hoe dat is te voorkomen?
Vaste IP's instellen (static DHCP lease).

• sun62
@Angelfire ik heb even jou register 31100 uitgelezen maar krijg niets terug. Weet je zeker dat het iets bevat?
Kan je mijn vb register eens proberen SOC; 32104 dit zou de lading in % moeten teruggeven.

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

sun62 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:03:
@Angelfire ik heb even jou register 31100 uitgelezen maar krijg niets terug. Weet je zeker dat het iets bevat?
Kan je mijn vb register eens proberen SOC; 32104 dit zou de lading in % moeten teruggeven.
Die geeft inderdaad de SOC terug en die lijkt te kloppen.
De documentatie van Duravolt/Marstek klopt in elk geval niet. Ze hebben het in hun documentatie over register function 0x03, maar dat moet dus 0x04 zijn (Holding), ietwat ongebruikelijk, maar werkend. Verder gooien ze nogal hun register type (u16,s16,u32,s32) nogal door elkaar, dus het is enorm puzzelen wat ze nu precies bedoelen. Ben al een uurtje aan het schieten, maar register 32200 (AC Voltage) en 32201 (AC Current) geven dus beide het voltage weer (dat is dan gewoon slordig). En zo vind ik al meer dingetjes die niet helemaal gebruikelijk zijn.
Het is wel weer een leuke puzzel, maar de implementatie verdient helaas geen schoonheidsprijs.

• sun62
@Angelfire ik heb bij HA afgekeken. Veel mensen hebben dit al werkend. Bijgevoegd een linkje waar de registers genoemd zijn.
https://github.com/fonske...arstek_m1_modbus_tcp.yaml

@Angelfire
Hier vind je ook een opsomming eventueel
https://github.com/ViperR...le#-modbus-registers-used

Voor MT Modbus is er ook een topic
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2026 17:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

vifra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Daarom heb ik er 3 😁 ik hoop dat ik de 6000ste cyclus mag meemaken 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door PNARI op 14-01-2026 19:42 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

.

[ Voor 98% gewijzigd door PNARI op 14-01-2026 19:42 ]

harrr schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:53:
Normaal gesproken is het loskoppen van de CT003 en stroom eraf... 30sec wachten weer aankoppelen met stroom erop voldoende om het weer te laten werken...
Maar goed wat is normaal gesproken ... _/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• harrr
SatScan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Normaal gesproken is het loskoppen van de CT003 en stroom eraf... 30sec wachten weer aankoppelen met stroom erop voldoende om het weer te laten werken...
Maar goed wat is normaal gesproken ... _/-\o_
Accesspoint voor de CT aangepast en daarna was de CT binnen enkele seconden gekoppeld aan de Marsteks. Ik verdenk de AP op fouten doordat er al wat meer netwerk problemen waren, dus waarschijnlijk was dit het gewoon.

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:28
Goedeavond, ik was zojuist het regelgedrag aan het bekijken van mijn Marstek Venus E 3.0. Hierbij is de woning passief (geen verbruikers die schommelingen zouden moeten veroorzaken). Hierbij zie ik een sinus van -30w +30w (delta 60w). Ik gebruik de CT003 en heb een meter die elke seconden zijn waardes update. Wat vinden jullie van dit gedrag? Is dit normaal ? Soms kan hij hem wel strak houden (delta van ca. 5W).. maar soms lijkt hij achter de feiten aan te lopen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYAhut0ebUIcCkAT4SI_YVOGWBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czRgVC8Fxn76J77arRlVib3P.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | Marstek Venus E 3.0

• GORby
John.S schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:04:
Goedeavond, ik was zojuist het regelgedrag aan het bekijken van mijn Marstek Venus E 3.0. Hierbij is de woning passief (geen verbruikers die schommelingen zouden moeten veroorzaken). Hierbij zie ik een sinus van -30w +30w (delta 60w). Ik gebruik de CT003 en heb een meter die elke seconden zijn waardes update. Wat vinden jullie van dit gedrag? Is dit normaal ? Soms kan hij hem wel strak houden (delta van ca. 5W).. maar soms lijkt hij achter de feiten aan te lopen. [Afbeelding]
Dat klinkt alsof je niet 100% zeker bent dat er geen gebruikers zijn die schommelingen veroorzaken. Als je de Marstek even loskoppelt wanneer je zo'n schommeling ziet, heb je dan een stabiel verbruik, of zit daar ook een kleine variatie op?

• tweeek
John.S schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:04:
Goedeavond, ik was zojuist het regelgedrag aan het bekijken van mijn Marstek Venus E 3.0. Hierbij is de woning passief (geen verbruikers die schommelingen zouden moeten veroorzaken). Hierbij zie ik een sinus van -30w +30w (delta 60w). Ik gebruik de CT003 en heb een meter die elke seconden zijn waardes update. Wat vinden jullie van dit gedrag? Is dit normaal ? Soms kan hij hem wel strak houden (delta van ca. 5W).. maar soms lijkt hij achter de feiten aan te lopen. [Afbeelding]
Dit is al vaker voorbij gekomen en zou verder niks bijzonders zijn aangezien het momenten zijn van seconden en dit in een dag grafiek niet meer zichtbaar is.
Dit heb ik ook gezien voornamelijk in het begin toen ik mijn marstek had, nu zie ik het waarschijnlijk soms nog maar let er al niet meer op, wel zie ik nog steeds een vergelijkbaare variant die soortgelijk patroon heeft en dat is de inductie plaat :)

• vifra
PNARI schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Ach breek me de bek niet open >:)
de ROI is niet lineair met het antal marsteks ... versta 1 marstek zal een hoger gebruik hebben dan 2 marsteks en dan 3 ... gewoon omdat uw verbruik in huis niet stijgt omdat je nu eenmaal meer batterij capaciteit hebt ...

Stel 4 kWh is uw nachtverbruik - dan ga je met 1 marstek zeer efficient rendement hebben.
Zet je daar een tweede bij dan heb je 8kWh opslag die je niet altijd zal gebruiken ...

Natuurlijk afhankelijk van uw eigen situatie ...

• tweeek
vifra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:19:
[...]

de ROI is niet lineair met het antal marsteks ... versta 1 marstek zal een hoger gebruik hebben dan 2 marsteks en dan 3 ... gewoon omdat uw verbruik in huis niet stijgt omdat je nu eenmaal meer batterij capaciteit hebt ...

Stel 4 kWh is uw nachtverbruik - dan ga je met 1 marstek zeer efficient rendement hebben.
Zet je daar een tweede bij dan heb je 8kWh opslag die je niet altijd zal gebruiken ...

ROI / terugverdientijd, het neemt hier toch wel ernstige vormen aan, met de meest belachelijke rekenvoorbeelden welke over een centje hier en daar gaan, en dit eigenlijk per marstek in een eigen huishouden te bekijken is, er zijn simpelweg teveel factoren om dit uit te rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 15-01-2026 07:48 ]

• John.S
GORby schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Dat klinkt alsof je niet 100% zeker bent dat er geen gebruikers zijn die schommelingen veroorzaken. Als je de Marstek even loskoppelt wanneer je zo'n schommeling ziet, heb je dan een stabiel verbruik, of zit daar ook een kleine variatie op?
Toevallig is de batterij op het juiste moment leeg geraakt en kon ik het effect zien. Het ge-jojo lijkt toch echt door de Marstek zelf te komen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:12
John.S schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:57:
[...]

Toevallig is de batterij op het juiste moment leeg geraakt en kon ik het effect zien. Het ge-jojo lijkt toch echt door de Marstek zelf te komen.
Stuur eens feedback naar Marstek, er is een instelling op de batterij (CT rate Polling) ... Laat die eens op high zetten.. is een instelling die alleen zij kunnen instellen helaas, dat moet het jojo effect verbeteren...

• tweeek
John.S schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:57:
[...]

Even een voorbeeld gezocht wat denk ik vergelijkend zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fAcKEgpO90CyoiPS9IidJZbWLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcQS7zn92OCMhTcDsilPI5tZ.png?f=fotoalbum_large

vifra schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Dat weet ik ook, eerste batterij heeft hoogste ROI, tweede een stuk minder en derde is in een zotte bui gekocht om dynamisch contract te testen en schenk ik aan de dochter wanneer ze een DM krijgt, iedereen blij 🙂

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:09
PNARI schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Dan hoop ik toch dat je genoeg cycli kan doen.
Want zelfs met 300 cycli per jaar (wat al overoptimistisch is) duurt dat 20 jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• crabe919
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-01 19:14
GORby schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik heb zelf wat in elkaar geknutseld in Home assistant met de B2500 plugin, die een virtuele meter p1 meter kan nabootsen. Die laat ik dan een waarde uitsturen met een varierende offset ten opzichte van de echte P1 waarde, om zo de kwartierpiek tot een een ingestelde waarde (slider in Home Assistant) te beperken.

Dat is zo gedaan dat die varierende offset kortstondige overschreidingen van de grenswaarde toelaat, afhankelijk van een paar factoren zoals het gemiddelde verbruik van de laatste 10 en 15 minuten en de effectieve door de meter gerapporteerde gemiddelde vermogen van het lopende kwartier. Enkele grote verbruikers worden ook automatisch geschakeld (met Node-Red) om met een minimaal gebruik van de batterij toch die piek te begrenzen, zonder dat we ons veel moeten aantrekken van timing en dingen gelijktijdig aanzetten.

Als je meer uitleg wil, stuur me gerust een DM, want ik denk dat de doelgroep die daarin geïnteresseerd is hier relatief beperkt is, omdat het een typisch belgisch probleem is.
Mocht je een linkje hebben naar je HA opstelling heb ook ik interesse!
Tommie12 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Dan hoop ik toch dat je genoeg cycli kan doen.
Want zelfs met 300 cycli per jaar (wat al overoptimistisch is) duurt dat 20 jaar.
Dan ben ik 83, mogen natuurlijk meer dan 6000 cycli zijn🙂

• tweeek
PNARI schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Dan ben ik 83, mogen natuurlijk meer dan 6000 cycli zijn🙂
Tegen die tijd is de marstek venus in zakformaat uitgevonden.

• GORby
crabe919 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:36:
[...]

Mocht je een linkje hebben naar je HA opstelling heb ook ik interesse!
Die vind je hier terug: GORby in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• GORby
Als er iets niet duidelijk is, vraag het gerust.
HOME BATTERY CONTROL

** weer mooie nieuwe ontwikkelingen **

Sinds kort gebruik ik dit zelf en ik ben er erg tevreden over. Het werkt stabiel en geeft goede inzichten.

Omdat we dit jaar nog kunnen salderen, is dit een uitstekende periode om verschillende strategieën te testen binnen je eigen energiehuishouding. Denk aan laden/ontladen, verbruik sturen en het combineren van PV, batterij en dynamische prijzen.

Alles wat je nu test en optimaliseert, helpt om goed voorbereid te zijn op 2027 en verder, wanneer salderen volledig verdwijnt. Dan worden keuzes écht belangrijk.

Daarbij spelen twee zaken een centrale rol:
- het kiezen van het juiste energiecontract (vast, variabel of dynamisch)
- de bijbehorende strategieën voor je P1/energiemanagement (PIB), afgestemd op jouw situatie

Deze video geeft een goed overzicht hoe je PIB daar slim voor kunt inzetten :
YouTube: New in version 4.0 of free Home Battery Control for Home Assistant

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 15-01-2026 12:12 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• 3DWim
SatScan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:09:
HOME BATTERY CONTROL

** weer mooie nieuwe ontwikkelingen **

Sinds kort gebruik ik dit zelf en ik ben er erg tevreden over. Het werkt stabiel en geeft goede inzichten.
Zit daar ook een overzicht bijvan je accu?
Dus welke software versies zitten er in en SOC per /u/d/m/j, DoD. Gewoon overzicht wat de accu nu doet: laden/ontladen en temperatuur?
Wat ik uit de YT haal is gefocust op ver- gebruiksinstellingen. Maar asl je dat eenmaal instelt wil ik graag een NU status zien.

3DWim schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Zit daar ook een overzicht bijvan je accu?
Dus welke software versies zitten er in en SOC per /u/d/m/j, DoD. Gewoon overzicht wat de accu nu doet: laden/ontladen en temperatuur?
Wat ik uit de YT haal is gefocust op ver- gebruiksinstellingen. Maar asl je dat eenmaal instelt wil ik graag een NU status zien.
Ja dat zit erin... maar als je iets meer/anders wil is dat geen probleem alle sensoren kun je vrij gebruiken in HA zoals jij dat wil. En met de modbus aansluiting heb je die gegevens/sensoren toch al beschikbaar. Het is meer een kwestie wat is je behoefte en hoe wil je het gepresenteerd zien in HA.

• 3DWim
SatScan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Ja dat zit erin... maar als je iets meer/anders wil is dat geen probleem alle sensoren kun je vrij gebruiken in HA zoals jij dat wil. En met de modbus aansluiting heb je die gegevens/sensoren toch al beschikbaar. Het is meer een kwestie wat is je behoefte en hoe wil je het gepresenteerd zien in HA.
Ja dat klopt. Maar ik denk dat het voor de ontwikkelaars een kleinere moeite is dan voor de modbus/nodered leek.

TweakersOnly schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:24:
Ik heb thuis een marstek V2 op fase A en een Marstek V3 op fase C aangesloten. Beide op baximaal 800w ontladen en NOM/

Ik wil wellicht een derde V3 thuisaccu aanschaffen, maar die kan om praktische redenen niet op fase B worden aangesloten. Liefst wil ik de nieuwe accu direct naast de bestaande V3 accu plaatsen.

Volgens de specificaties kunnen maximaal drie V3 thuisbatterijen op 1 fase worden aangesloten, maar geldt dat ook in combinatie met de V2 thuisbatterij?
Je kunt prima meerdere batterijen op dezelfde fase aansluiten zolang je maar zorgt dat ze naar de 3-fasensom kijken en niet allemaal naar hun eigen fase. Hier heb je de CT002 of CT003 P1 meter voor nodig die zorgt voor de 'slimme samenwerking' tussen de batterijen. Er is geen verschil tussen welke versie van de batterij je hebt.
fv schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:54:
Ik ben van plan ook een Venus E v3 aan te schaffen en later nog een extra als het bevalt.
Mijn huis heeft 3 fase aansluiting (3x 25A) en accu's gaan aparte afgezekerde groepen krijgen en gaan bestuurd worden door Home Assistant via modbus.

De accu zijn gespecificeerd op >6000 laad cycles. Is er ergens terug te vinden wat dan de verwachte overgebleven capaciteit zal zijn? Is er ook iets terug te vinden over de laad efficiëntie (AC/DC conversie)?
De DC/AC conversie is max. 93.5%.
Ondertussen is al genoeg gezegd over dat het lastig is om de cycli te bepalen (want Marstek weet het zelf ook niet). Met de totalen die je geladen hebt kan je grofwel een idee krijgen.

Wat ik persoonlijk nu al merk is dat de batterij gewoon langzaam in capaciteit achteruit gaat. Ik begon op iets van 4,2 kWh ontladen per cyclus en zit nu, na 1,15 MWh opladen, al op 3,95 kWh per cyclus. Als we uitgaan van 5,12 kWh opladen (dan streep ik de marge en de RTE voor het gemak tegen elkaar weg), zit ik nu dus op 1/27e van mijn route naar de 6000 cycli. Als we die lijn doortrekken heb ik al na 750 cycli nog maar 80 procent van de capaciteit over waarmee ik begon. Dit is natuurlijk een bierviltjes berekening waar je u tegen zegt, maar het laat wel zien dat de kans klein is dat je ook maar in de buurt gaat komen van die 6000 cycli.

Dat komt naar mijn idee niet zo zeer omdat de cellen niet goed zijn, maar meer omdat er gewoon geen goed werkende balancing in zit. De cellen raken langzaam van elkaar verwijderd, waardoor de capaciteit langzaam kleiner en kleiner wordt.

De RTE staat hier verder los van.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-03 15:52
iemand dit al opgevallen? ga het morgen proberen ....schijnt super te zijn.

https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/

[ Voor 35% gewijzigd door Z900 op 15-01-2026 15:42 ]

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

Z900 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:41:
iemand dit al opgevallen? ga het morgen proberen ....schijnt super te zijn.

https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
Ziet er leuk uit, maar je kan dan beter deze nemen, INCLUSIEF de aansturing via nodered met verschillende strategien
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
en
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

https://discord.gg/97Pb4G96

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2026 17:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• John.S
tweeek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Even een voorbeeld gezocht wat denk ik vergelijkend zou zijn.
[Afbeelding]
Dank voor je input. Ik heb het verzoek gedaan om de poll rate naar high te zetten als test… daarna nog zon!

• crabe919
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-01 19:14
pascallj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Ondertussen is al genoeg gezegd over dat het lastig is om de cycli te bepalen (want Marstek weet het zelf ook niet). Met de totalen die je geladen hebt kan je grofwel een idee krijgen.

Wat ik persoonlijk nu al merk is dat de batterij gewoon langzaam in capaciteit achteruit gaat. Ik begon op iets van 4,2 kWh ontladen per cyclus en zit nu, na 1,15 MWh opladen, al op 3,95 kWh per cyclus. Als we uitgaan van 5,12 kWh opladen (dan streep ik de marge en de RTE voor het gemak tegen elkaar weg), zit ik nu dus op 1/27e van mijn route naar de 6000 cycli. Als we die lijn doortrekken heb ik al na 750 cycli nog maar 80 procent van de capaciteit over waarmee ik begon. Dit is natuurlijk een bierviltjes berekening waar je u tegen zegt, maar het laat wel zien dat de kans klein is dat je ook maar in de buurt gaat komen van die 6000 cycli.

Dat komt naar mijn idee niet zo zeer omdat de cellen niet goed zijn, maar meer omdat er gewoon geen goed werkende balancing in zit. De cellen raken langzaam van elkaar verwijderd, waardoor de capaciteit langzaam kleiner en kleiner wordt.

De RTE staat hier verder los van.
Hoe meet je die 4.2 cq 3.95 kWh ontladen per cyclus ?

PNARI schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:10:
[...]

Hoe meet je die 4.2 cq 3.95 kWh ontladen per cyclus ?
Gewoon zoals altijd, helemaal vol op 2000 W, gevolgd door helemaal leeg op 2000 W. Gerapporteerd door de batterij zelf.

• John.S
John.S schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Dank voor je input. Ik heb het verzoek gedaan om de poll rate naar high te zetten als test… daarna nog zon!
Ik heb de CT poll rate laten aanpassen naar high/fast. Als ik dit via de app bekijk, dan lijkt hij per 5/6 seconden te refreshen (kan natuurlijk ook de rate van de app zijn). Ik had zelf meer richting de 3 seconden verwacht.

Wat mij opvalt is dat hij het basisvervruik strak kan houden, maar niet reageert op het snel aan/uit van de quooker.. daarom denk ik dat ze juist rate lager hebben gezet.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mLjLskBDvKmqtNWsI_5zlY0gLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiywtNo7PHqdNDQtxlbh6Mz0.jpg?f=fotoalbum_large

Aanpassing: stom! Er was geen ruimte meer om te reageren. Hij staat nog op Max 800W. Testen to be continued.

[ Voor 5% gewijzigd door John.S op 16-01-2026 10:14 ]

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46

timvanloon

Intel or AMD?

Goedemorgen,

Kan iemand uitleggen hoe ik de keuzes moet interpreteren bij de vraagtekens. Ik gebruik nu de BLE integratie van jaapp.
Deze keuzes/opties stan niet in zijn uitleg op github ?
Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHarj3y8ldCFzUhoOtq5JNyX170=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKNIA9bxZwD1M1q83WgtVZFx.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

timvanloon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:15:
Goedemorgen,

Kan iemand uitleggen hoe ik de keuzes moet interpreteren bij de vraagtekens. Ik gebruik nu de BLE integratie van jaapp.
Alvast dank.

[Afbeelding]
Dat kan je best aan Jaapp zelf vragen. Ik heb mij er ook al het hoofd over gebroken. Die instelling aanpassen veranderd niets (merkbaars) aan de werking van de batterij. En gedurende de dag past die instelling zichzelf aan. Maar met geen enkele instelling merk je daar verschil in. Alleszins niets waarneembaars. Maar waarom zou je die instelling gebruiken? Die heb je toch nergens voor nodig?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

timvanloon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:15:
Goedemorgen,

Alvast dank.

[Afbeelding]
Deze moet je gebruiken om te schakelen tussen NOM/manual/AIAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50kKdSSulPruyUVdBQXMUSaGXDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjgDder9Mak3wsjUL2Aw89oL.jpg?f=fotoalbum_large

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Druppeltje_ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Deze moet je gebruiken om te schakelen tussen NOM/manual/AI[Afbeelding]
Oké bedankt voor je reactie, echter die operating mode functie staat er bij niet tussen?
Zie al op github V3 untested dus zal wel nog niet erin zitten helaas.
Nu de beta geinstalleerd en tada :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiNkz772HLCkNHnD5m0ThF6ZpXA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VBn0ITh94R0LvoY32w6RlXkk.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door timvanloon op 16-01-2026 11:45 ]

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

[quote]timvanloon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Nog iemand die weet wat adaptive mode inhoud ?

[ Voor 56% gewijzigd door timvanloon op 16-01-2026 11:47 ]

• Martijn941
  • Laatst online: 09-03 14:29
Hoi allemaal,

Wellicht een stomme vraag van een beginner, maar kan het tot nu toe niet terug vinden.
Ik wil graag gebruik maken van een Marstek Batterij, om mijn zonnestroom op te slaan en in de avond bijvoorbeeld in het laden van mijn elektrische auto te gebruiken. Nu heb ik geen groep over en zou ik dus de batterij op 800W zetten. Stel ik koop meerdere batterijen en ik zet 3 batterijen op verschillende groepen in het huis, betekent dit dan wel een ontlaad snelheid van 2,4KWH (3 batterijen die 800W ontladen) of mag je zo niet rekenen?

Op die manier ontlaad ik de batterijen goed in de nacht, zonder de noodzaak om een extra groep te laten maken. Als dit niet kan zouden 3 batterijen met totaal 15 kwh / 800W ontladen = 18,75u nodig hebben om te ontladen, tov van 15 kwh/800W*3 = 6,25u . Maar ik weet dus niet of mijn redenatie klopt ?

Dank voor de hulp!

• tweeek
Martijn941 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:30:
Hoi allemaal,

Wellicht een stomme vraag van een beginner, maar kan het tot nu toe niet terug vinden.
Ik wil graag gebruik maken van een Marstek Batterij, om mijn zonnestroom op te slaan en in de avond bijvoorbeeld in het laden van mijn elektrische auto te gebruiken. Nu heb ik geen groep over en zou ik dus de batterij op 800W zetten. Stel ik koop meerdere batterijen en ik zet 3 batterijen op verschillende groepen in het huis, betekent dit dan wel een ontlaad snelheid van 2,4KWH (3 batterijen die 800W ontladen) of mag je zo niet rekenen?

Op die manier ontlaad ik de batterijen goed in de nacht, zonder de noodzaak om een extra groep te laten maken. Als dit niet kan zouden 3 batterijen met totaal 15 kwh / 800W ontladen = 18,75u nodig hebben om te ontladen, tov van 15 kwh/800W*3 = 6,25u . Maar ik weet dus niet of mijn redenatie klopt ?

Dank voor de hulp!
Het begint al met de capaciteit van een accu en de ontlading hoeveel je uit eindelijk overhoud en met 800watt ontladen word dat zeker geen 5kWh dan zit er in de accu altijd nog de 11% a 12% rest stroom, daarnaast moet je ook nog even inlezen of je het wel handig gaat vinden om met meerdere accu's te gaan werken, de batterijen overal plaatsen op verschillende groepen zou in princiepe moeten kunnen mits daar dan weer geen hoge verbruiker bij zit.
Bezint eer je begint :)

• 3DWim
Hoi allemaal,

Dank voor de hulp!
Wedervragen:
Installatie: 1Fase of 3fase?
PV: welk vermogen? kan je PV drie accu's vullen?

Kosten van een extra aparte groep lijken mij niet opwegen tegen drie accu's.

Hoi allemaal,

Dank voor de hulp!
Om te beginnen even zeuren over eenheden: kW is vermogen (snelheid) het en kWh gaat over hoeveelheid energie (capaciteit).

Nu we dat uit de weg hebben, het klopt inderdaad dat als je 3 batterijen op 3 verschillende groepen zet, je 2,4 kW aan vermogen tot je beschikking hebt. Je moet ongeveer rekenen met een RTE van 75 procent en hebt daarboven ook nog een marge die je niet kunt ontladen, dus je haalt slechts een ruime 4 kWh uit een batterij. Je hebt dus iets van 12 kWh (waarschijnlijk wat meer) wat je kunt ontladen met een vermogen van 2,4 kW, oftewel 5 uur inderdaad. Of gewoon 4 kWh ontladen met 800 W = 5 uur per batterij, dat is hetzelfde.

Je zal je wel goed moeten bedenken of het wel de moeite waard is om batterijen aan te schaffen om de auto mee te laden. Je verliest een hoop energie met alle omzettingen. De meesten hier willen juist niet de batterij ontladen als de auto gaat laden.

Lees vooral ook even de TS door. Onder andere dat je de CT002/3 meters nodig hebt om meerdere batterijen slim samen te laten werken.

• tweeek
pascallj schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Om te beginnen even zeuren over eenheden: kW is vermogen (snelheid) het en kWh gaat over hoeveelheid energie (capaciteit).

Nu we dat uit de weg hebben, het klopt inderdaad dat als je 3 batterijen op 3 verschillende groepen zet, je 2,4 kW aan vermogen tot je beschikking hebt. Je moet ongeveer rekenen met een RTE van 75 procent en hebt daarboven ook nog een marge die je niet kunt ontladen, dus je haalt slechts een ruime 4 kWh uit een batterij. Je hebt dus iets van 12 kWh (waarschijnlijk wat meer) wat je kunt ontladen met een vermogen van 2,4 kW, oftewel 5 uur inderdaad. Of gewoon 4 kWh ontladen met 800 W = 5 uur per batterij, dat is hetzelfde.

Je zal je wel goed moeten bedenken of het wel de moeite waard is om batterijen aan te schaffen om de auto mee te laden. Je verliest een hoop energie met alle omzettingen. De meesten hier willen juist niet de batterij ontladen als de auto gaat laden.

Lees vooral ook even de TS door. Onder andere dat je de CT002/3 meters nodig hebt om meerdere batterijen slim samen te laten werken.
Aangevuld met :)
https://gathering.tweaker...message/83282354#83282354

[ Voor 8% gewijzigd door tweeek op 16-01-2026 13:06 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01
*knip* V&A

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 16-01-2026 14:17 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-02 21:33
Ik draai momenteel V154, maar krijg een nieuwe versie gepushed! Weet iemand wat de verbeteringen zijn?
Pagina: 1 ... 332 ... 364 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.