• Martijn941
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-03 14:29
Bedankt voor de reacties allemaal!
tweeek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Het begint al met de capaciteit van een accu en de ontlading hoeveel je uit eindelijk overhoud en met 800watt ontladen word dat zeker geen 5kWh dan zit er in de accu altijd nog de 11% a 12% rest stroom, daarnaast moet je ook nog even inlezen of je het wel handig gaat vinden om met meerdere accu's te gaan werken, de batterijen overal plaatsen op verschillende groepen zou in princiepe moeten kunnen mits daar dan weer geen hoge verbruiker bij zit.
Bezint eer je begint :)
Bedoel je hiermee dat 800 watt ontladen meer verlies oplevert dan op de hogere wattage ontladen?
pascallj schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Om te beginnen even zeuren over eenheden: kW is vermogen (snelheid) het en kWh gaat over hoeveelheid energie (capaciteit).

Nu we dat uit de weg hebben, het klopt inderdaad dat als je 3 batterijen op 3 verschillende groepen zet, je 2,4 kW aan vermogen tot je beschikking hebt. Je moet ongeveer rekenen met een RTE van 75 procent en hebt daarboven ook nog een marge die je niet kunt ontladen, dus je haalt slechts een ruime 4 kWh uit een batterij. Je hebt dus iets van 12 kWh (waarschijnlijk wat meer) wat je kunt ontladen met een vermogen van 2,4 kW, oftewel 5 uur inderdaad. Of gewoon 4 kWh ontladen met 800 W = 5 uur per batterij, dat is hetzelfde.

Je zal je wel goed moeten bedenken of het wel de moeite waard is om batterijen aan te schaffen om de auto mee te laden. Je verliest een hoop energie met alle omzettingen. De meesten hier willen juist niet de batterij ontladen als de auto gaat laden.

Lees vooral ook even de TS door. Onder andere dat je de CT002/3 meters nodig hebt om meerdere batterijen slim samen te laten werken.
Wat is de hoofdreden om niet je batterij te ontladen op de auto? Het gaat me er vooral om dat ik uiteindelijk de stroom die ik opsla elke dag op krijg, anders lever ik alsnog veel terug op het net omdat de batterij al vol is.
CT003 meter heb ik over gelezen en krijg ik erbij als ik er nu 2 of 3 bestel :)
3DWim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Wedervragen:
Installatie: 1Fase of 3fase?
PV: welk vermogen? kan je PV drie accu's vullen?

Kosten van een extra aparte groep lijken mij niet opwegen tegen drie accu's.
3 fase, 18 PV panelen van 410 WP..

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:34
Chris96 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:06:
Ik draai momenteel V154, maar krijg een nieuwe versie gepushed! Weet iemand wat de verbeteringen zijn?
Voor mij geen verbetering opzich, 154 was verder prima ( Bat grid DoD de batterij capaciteit die overblijft kan aanpassen, een nieuw verbindingsmodule nummer, bluetoothvergrendeling functie, misschien nog wel wat maar dat zie je wel als je het updatet.)
Als je venus gewoon werkt, laat het lekker zo.

Tevens lukte het pas na een aantal keren en werd een update van eigenlijk enkele minuten een nachtelijk project tot in de vroege ochtend het eindelijk weer oke was.

[ Voor 13% gewijzigd door tweeek op 16-01-2026 14:29 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:31
Z900 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:41:
iemand dit al opgevallen? ga het morgen proberen ....schijnt super te zijn.

https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
Heb hem gisteren geinstalleerd en tot nu toe lijkt dit beter te werken dan de openapi integration.

• tweeek
[quote]Martijn941 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:11:

[...]

Bedoel je hiermee dat 800 watt ontladen meer verlies oplevert dan op de hogere wattage ontladen?

[...]

Yep, en denk er ook nog eens aan als je ze overal wil neerzetten hoe je de verbinding gaat regelen, daar is ook nog wel een aardig wat over te lezen betreffend bekabeld en wifi ellende.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-03 21:17

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Ik draai momenteel V154, maar krijg een nieuwe versie gepushed! Weet iemand wat de verbeteringen zijn?
Hier V153, als ik kijk of er een update is blijft ie zeggen dat dit de laatste versie is. (ook bij tig keren proberen)

Maar hij draaid stabiel dus ook geen nood om te updaten.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 56TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-03 16:17

timvanloon

Intel or AMD?

JCreations schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Heb hem gisteren geinstalleerd en tot nu toe lijkt dit beter te werken van de openapi integration.
Intressant, heb net wel de BLE integratie draaien van Jaapp ivm met mijn problemen (resets van batterijen) als ik de locap api aanzet. nu met BLE geen verstoringen meer tot nu toe ervaren.

Zie dat je voor het dashboard wel hardware moet aanschaffen.

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-02 21:33
tweeek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Voor mij geen verbetering opzich, 154 was verder prima ( Bat grid DoD de batterij capaciteit die overblijft kan aanpassen, een nieuw verbindingsmodule nummer, bluetoothvergrendeling functie, misschien nog wel wat maar dat zie je wel als je het updatet.)
Als je venus gewoon werkt, laat het lekker zo.

Tevens lukte het pas na een aantal keren en werd een update van eigenlijk enkele minuten een nachtelijk project tot in de vroege ochtend het eindelijk weer oke was.
1 werkt prima, De ander wordt behoorlijk heet met hetzelfde vermogen. Zo heet dat heatsink vasthouden geen optie meer is. Vandaar melding gemaakt en kreeg ik een update aangeboden maar ben niet thuis dus kan de versie niet zien.

Volgens de modbus gegevens blijft marstek 1 steken op 45 graden en de andere op 65!

• tweeek
Chris96 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:35:
[...]

1 werkt prima, De ander wordt behoorlijk heet met hetzelfde vermogen. Zo heet dat heatsink vasthouden geen optie meer is. Vandaar melding gemaakt en kreeg ik een update aangeboden maar ben niet thuis dus kan de versie niet zien.

Volgens de modbus gegevens blijft marstek 1 steken op 45 graden en de andere op 65!
Heb ik ernstig mijn twijfels of een update versie dat zou gaan verhelpen, maar goed als je je probleem uitgelegd hebt en ze komen met deze oplossing dan het maar wel doen ivm eventuele garantie :)

Je kunt altijd nog 1 scherm verder om te kijken welke versie er voor je klaar staat. Als je dan zoekt in dit topic naar dat versienummer (evt met het woord 'changelog' erbij) vind je ervaringen en wat de wijzigingen zijn.
Martijn941 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Wat is de hoofdreden om niet je batterij te ontladen op de auto? Het gaat me er vooral om dat ik uiteindelijk de stroom die ik opsla elke dag op krijg, anders lever ik alsnog veel terug op het net omdat de batterij al vol is.
CT003 meter heb ik over gelezen en krijg ik erbij als ik er nu 2 of 3 bestel :)

[...]
De reden is vaak dat mensen dan hebben uitgerekend dat je in de hele keten zoveel verlies hebt, dat het zonde is. Rationeel is het vaak niet omdat het voor je rekening vaak niet uitmaakt of stroom nu uit de batterij komt of uit het net.

Ik bedoel er meer mee te zeggen dat je rekening houdt met het verlies. Zeker in Nederland waar we nog een jaar mogen salderen, is het vaak niet rendabel om een batterij aan te schaffen puur als buffer voor de auto. Dat verandert daarna natuurlijk wel aanzienlijk.

• JCreations
timvanloon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Intressant, heb net wel de BLE integratie draaien van Jaapp ivm met mijn problemen (resets van batterijen) als ik de locap api aanzet. nu met BLE geen verstoringen meer tot nu toe ervaren.

Zie dat je voor het dashboard wel hardware moet aanschaffen.
Ik heb het op een v3 draaien op de normale utp. Behalve de HA server, heb ik geen andere hardware gebruikt.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-03 15:57
Martijn941 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:11:
18 PV panelen van 410 WP..
Krijg je daar op een gemiddelde dag drie accu's van 5kW mee vol ?
Dus echt overschot.
Qua laden van je auto: hoeveel vraagt die dan per laadbeurt gemiddeld?
En hoe lang duurt die laadbeurt dan?

Hier is die met 2u klaar en dan kan één accu maar 2x800=1600W leveren.
Zodra de auto meer vraagt dan die 3x800W komt de rest direct uit het net. Ook al zijn je accu's nog vol.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Martijn941
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-03 14:29
3DWim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Dus echt overschot.

Zodra de auto meer vraagt dan die 3x800W komt de rest direct uit het net. Ook al zijn je accu's nog vol.
Ik kan die van mij terug schakelen naar een lage laadsnelheid van 3,7 KWH met een 82 KWH batterij, verder heb ik een huis met alles elektrisch (Warmtepomp, wtw, kookplaat etc etc) dus is dat vooral de laatste 'schakel' om de batterij leeg te krijgen op zonnige bedragen. Althans, dat zou het idee zijn.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:11

S2S

3DWim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Dus echt overschot.

In de winter niet lijkt mij .. hier doet het weinig vanaf eind oktober .. ik verwacht dat hier weer wat opwek is vanaf half februari. Mensen moeten wel inzien dat het in de winter zo wat niets oplevert. Ook niet op AI met de vlakke prijzen . In de zomer moet je dan wel genoeg Electra gebruiken / zwembad / airco’s / elektrisch koken / elektrische auto etc .. je moet het echt van het voorjaar/zomer en een deel herfst hebben .

[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 16-01-2026 15:56 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

S2S schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:51:
[...]

In de winter niet lijkt mij .. hier doet het weinig vanaf eind oktober .. ik verwacht dat hier weer wat opwek is vanaf half februari. Mensen moeten wel inzien dat het in de winter zo wat niets oplevert. Ook niet op AI met de vlakke prijzen . In de zomer moet je dan wel genoeg Electra gebruiken / zwembad / airco’s / elektrisch koken / elektrische auto etc .. je moet het echt van het voorjaar/zomer en een deel herfst hebben .
Vandaag toch 12,2 kwh PV opwek bij een wisselend bewolkte januari dag.
3 Venus E's staan nu op +-45% en de A op 40%. Kunnen we toch een avond en nacht mee verder trekken zonder iets uit het net te halen. Dus ook in de winter is het nuttig, als je voldoende PV hebt en als de zon schijnt dan toch 8)
Moet er wel bij zeggen dat er vandaag nog geen wasmachine, droger of vaatwas gedraaid heeft, op dit ogenblik nog maar 4 kwh uit het net gehaald.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:08
JCreations schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Ik heb het op een v3 draaien op de normale utp. Behalve de HA server, heb ik geen andere hardware gebruikt.
werkt dit ook als je de homewizard P1 meter gebruikt?
ik gebruikt nu de api interface, werkt maar ik zie niet meer dan de SoC, huidig vermogen en temperatuur. power in en out heb ik niet, dus kan het nog niet gebruiken in het normale energie dashboard van HA.

[ Voor 26% gewijzigd door HBO88 op 16-01-2026 16:46 ]

• S2S

S2S

DSSW schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:19:
[...]

3 Venus E's staan nu op +-45% en de A op 40%. Kunnen we toch een avond en nacht mee verder trekken zonder iets uit het net te halen. Dus ook in de winter is het nuttig, als je voldoende PV hebt en als de zon schijnt dan toch 8)
Moet er wel bij zeggen dat er vandaag nog geen wasmachine, droger of vaatwas gedraaid heeft, op dit ogenblik nog maar 4 kwh uit het net gehaald.
Ja met 60 panelen ofzo. Dat is niet het gemiddelde huishouden .. die er tussen de 10 - 20 hebben . En dan krijg je 3 bij lange na niet vol in de winter , 2 misschien nog niet eens . En de opwek die er is gaat meestal rechtstreeks op aan gebruik. De investering moet ook evenredig zijn. En toch een keer terug verdiend worden geldt ook voor je zonnepanelen 10/20 of 60. Anders kun je beter alleen een goedkoop energie contract nemen (of dynamisch) en met de rest van het geld wat anders doen , op vakantie gaan of iets dergelijks. Of beleggen , kun je ook aardig wat mee verdienen , voor het milieu hoef je het niet te doen in de winter draaien de centrales weer fossiel en in de Oekraïne gaat genoeg zooi de lucht in.

[ Voor 29% gewijzigd door S2S op 16-01-2026 17:12 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-03 16:40
DSSW schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:19:
[...]

S2S schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Ja met 60 panelen ofzo. Dat is niet het gemiddelde huishouden .. die er tussen de 10 - 20 hebben . En dan krijg je 3 bij lange na niet vol in de winter , 2 misschien nog niet eens . En de opwek die er is gaat meestal rechtstreeks op aan gebruik.
60 is nogal overdreven. We hebben het over een zonnige ( ok, wisselend bewolkte bij @DSSW ) winterdag he :)

Hier 16 panelen:
* 11 stuks op Zuid-Oost op 55 graden hellingshoek. 3245 Wp
* 5 stuks op Noord-West op 35 graden hellingshoek, 1475 Wp

Het was vandaag hier in Almere ook wisselend bewolkt. Afgelopen woensdag was het echt goed zonnig.

Toch 8,15 kWh opgewekt. Woensdag al 14,4 kWh. Op bewolkte dagen is het uiteraard nog bedroevend ( gisteren nog geen 1 kWh ).

Vandaag was overigens niet echt verwacht. Dus ik had vannacht mijn Venus E gewoon op AI staan en hij heeft hem ook tot 95% opgeladen vanaf het net, op de goedkoopste momenten.

Daar moet ik toch nog eens wat mee gaan doen (al weet ik niet of een Solcast oid. integratie in HA dit wel voorspeld zou hebben ) .

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 16-01-2026 17:16 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• S2S

S2S

eymey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:12:
[...]

[...]

60 is nogal overdreven. We hebben het over een zonnige winterdag he :)

Hier 16 panelen:

Het was vandaag hier in Almere zonnig, al was het met zonsopkomst zelfs nog aarzelend.

Toch 8,15 kWh opgewekt. Woensdag ook al 14,4 kWh. Op bewolkte dagen is het uiteraard nog bedroevend ( gisteren nog geen 1 kWh ).

Vandaag was overigens niet echt verwacht. Dus ik had vannacht mijn Venus E gewoon op AI staan en hij heeft hem ook tot 95% opgeladen vanaf het net, op de goedkoopste momenten.

Daar moet ik toch nog eens wat mee gaan doen (al weet ik niet of een Solcast oid. integratie in HA dit wel voorspeld zou hebben ) .
Ik heb het niet over die enkele zonnige dag in de winter ;) dat is mooi mee genomen maar op het totaal is dat bijna niets .. en stel
Je koopt er 3 dan is dat wel een aanzienlijke investering.

AI zou ik achterwege laten , (tenminste deze winter ) de marges zijn zo klein geworden , en het verlies is best aanzienlijk dat je eigenlijk cycli aan het verbranden bent. NOM is dan de beste optie maar mijn mening .

Of een automation die hier in de thread staat.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 16-01-2026 17:18 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-03 16:40
S2S schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Ik heb het niet over die enkele zonnige dag in de winter ;) dat is mooi mee genomen maar op het totaal is dat bijna niets .. en stel
Je koopt er 3 dan is dat wel een aanzienlijke investering.

AI zou ik achterwege laten , de marges zijn zo klein geworden , en het verlies is best aanzienlijk dat je eigenlijk cycli aan het verbranden bent. NOM is dan de beste optie maar mijn mening .
Mja, NOM vind ik ook wel jammer, want het beetje stroom wat er dan op PV overschot de batterij in gaat is vaak voor de dure avondpiek alweer weg.

Het valt mij inderdaad ook op dat de dynamische prijzen in deze tijd van het jaar vaak een spread van hooguit 5 cent per kWh hebben. Dus ik ben het zeker met je eens dat je in deze tijd, met volledig AI, vooral cycli verbrandt.

Ik ben wel wat aan het spelen om (vooralsnog handmatig) soms de maximale ontlaadcapaciteit op 0W te zetten. Zodat hij wel PV overschot opslaat, maar dit pas gaat gebruiken wanneer ik hem weer op 2500W zet.

En als ik de spread groot genoeg vind, of toch de batterij heb gebruikt om een toch wat hogere piek aan het einde van de middag / begin avond, dan laat ik hem dus wel eens in de nacht opladen van het net, via AI of handmatig ingestelde periodes.

Dat laatste doe ik dan niet omdat ik het per se wat vind opleveren, maar omdat ik het ook wel weer fijn vind om op enig moment toch wat lading in de batterij te hebben, voor het geval toch een keer het net uitvalt.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Chris96
tweeek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Heb ik ernstig mijn twijfels of een update versie dat zou gaan verhelpen, maar goed als je je probleem uitgelegd hebt en ze komen met deze oplossing dan het maar wel doen ivm eventuele garantie :)
V156 staat er bij mij nu. Zal hem maar installeren uit garantie oogpunt.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:42
Martijn941 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:30:
Hoi allemaal,

Wellicht een stomme vraag van een beginner, maar kan het tot nu toe niet terug vinden.
Ik wil graag gebruik maken van een Marstek Batterij, om mijn zonnestroom op te slaan en in de avond bijvoorbeeld in het laden van mijn elektrische auto te gebruiken. Nu heb ik geen groep over en zou ik dus de batterij op 800W zetten. Stel ik koop meerdere batterijen en ik zet 3 batterijen op verschillende groepen in het huis, betekent dit dan wel een ontlaad snelheid van 2,4KWH (3 batterijen die 800W ontladen) of mag je zo niet rekenen?

Op die manier ontlaad ik de batterijen goed in de nacht, zonder de noodzaak om een extra groep te laten maken. Als dit niet kan zouden 3 batterijen met totaal 15 kwh / 800W ontladen = 18,75u nodig hebben om te ontladen, tov van 15 kwh/800W*3 = 6,25u . Maar ik weet dus niet of mijn redenatie klopt ?

Dank voor de hulp!
Weet even niet wat voor een huisaansluiting je hebt maar bij 3 batterijen trek je wel in 1 keer 7,5 kW bij laden met AI.

• Chris96
tweeek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Zojuist de update op de 'probleem' batterij uitgevoerd en beide batterijen op 2500w ontladen gezet. Nu inmiddels 30 minutes verder tikt batterij 1, 51 graden aan op MOS1 dn batterij 2, 49 graden aan op MOS1. Voor de update was temperatuur 65 graden op batterij 2.
Kan toeval zijn maar we gaan het uitproberen tot ze leeg zijn op maximaal vermogen.
Betreft V156.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:07
eymey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:12:
[...]

[...]

60 is nogal overdreven. We hebben het over een zonnige ( ok, wisselend bewolkte bij @DSSW ) winterdag he :)

Hier 16 panelen:

Het was vandaag hier in Almere ook wisselend bewolkt. Afgelopen woensdag was het echt goed zonnig.

Toch 8,15 kWh opgewekt. Woensdag al 14,4 kWh. Op bewolkte dagen is het uiteraard nog bedroevend ( gisteren nog geen 1 kWh ).

Ach Solcast, de voorspelling is er soms flink naast, al zeker vandaag. Als voorbeeld de opbrengst van vandaag. Toch een mooie 5kWh van onze gloeiende gasbol gekregen :) Stippellijn = Solcast Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCoSMrI34H_wSq7Du-QvJFZn_wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sv72zOFa3J8y3EB03IDJXpW0.png?f=fotoalbum_large

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• sunnybeam
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-03 21:32
Ik koop een Marstek Venus V3 5Kwh thuisbatterij eind september. Ik krijg de batterij niet werkende. Smart Charged neemt de batterij via remote over en krijgen ze ook niet werkende. Ze gingen het doorgeven aan een expert en die ging met me contact opnemen. Ik heb nooit iets van die expert gehoord. Via Whatsapp terug met ze contact opgenomen en ze kunnen me niet verder helpen, ik moet via de App van de batterij zelf met Marstek in China contact opnemen. Ik wou de batterij terug sturen binnen de 14 dagen herroepingsrecht, maar Smart Charged verzekerde me dat het met de juiste firmware in orde ging komen.Jammer genoeg was er in China in oktober een nationale feestweek waardoor ik pas na 10 dagen antwoord kreeg van Marstek. Ze bezorgen me een firmware upgrade, de batterij werkt heel even maar valt terug uit. Ik neem terug contact op met Marstek en die leveren opnieuw een nieuwe firmaware, jammer genoeg nog steeds zonder succes. Ondertussen zijn mijn 14 dagen herroepingsrecht voorbij en kan ik de batterij niet meer terug sturen. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb in totaal vanaf 1 oktober tot 1 januari 10 maal contact met Marstek opgenomen met evenveel firmware upgrades & downgrades. Tussendoor ook met Smart Charged contact opgenomen steeds zonder antwoord. Uiteindelijk stuur ik ze een klachtenbrief naar Smart Charged maar ook zonder antwoord. Op 14 januari nogmaals met hen contact opgenomen via Whatsapp en eindelijk een bericht ontvangen dat ze vrijdag 16/01 gaan langskomen met een nieuwe batterij. Mijn batterij retourneren en mijn geld terug krijgen is niet mogelijk. Ik zit gans de dag thuis te wachten, neem speciaal verlof niemand van Smart Charged te zien op de dag van afspraak. Ik stuur ze rond 14u30 een bericht rond wanneer ze langs komen geen reactie. Ik probeer telefonisch contact op te nemen zonder reactie. Ik stuur nog verschillende berichten en om 17u antwoorden ze dat er een nieuwe leveringsdatum via mail zal gestuurd worden. Aan mijn wi-fi installatie zal het niet liggen, met 3 routers geprobeerd en steeds hetzelfde probleem. Dus helaas geen goede ervaringen met Marstek en Smart Charged.

• 3DWim
  • Laatst online: 14-03 15:57
sunnybeam schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:45:
Ik koop een Marstek Venus V3 5Kwh thuisbatterij eind september. ...... Dus helaas geen goede ervaringen met Marstek en Smart Charged.
Jammer en vervelend zo'n ervaring.
Wat ik doe is contact zoeken via facebook en dan je verhaal doen. Niet in een chat maar gewoon open en voor iedereen zichtbaar. Daar is men wel gevoelig voor. Jammer maar sommige bedrijven vragen hier om.
Dus gewoon reageren op hun reclame filmpjes. Wel netjes maar ook duidelijk.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Ik koop een Marstek Venus V3 5Kwh thuisbatterij eind september. Ik krijg de batterij niet werkende. Smart Charged neemt de batterij via remote over en krijgen ze ook niet werkende. Ze gingen het doorgeven aan een expert en die ging met me contact opnemen. Ik heb nooit iets van die expert gehoord. Via Whatsapp terug met ze contact opgenomen en ze kunnen me niet verder helpen, ik moet via de App van de batterij zelf met Marstek in China contact opnemen. Ik wou de batterij terug sturen binnen de 14 dagen herroepingsrecht, maar Smart Charged verzekerde me dat het met de juiste firmware in orde ging komen.Jammer genoeg was er in China in oktober een nationale feestweek waardoor ik pas na 10 dagen antwoord kreeg van Marstek. Ze bezorgen me een firmware upgrade, de batterij werkt heel even maar valt terug uit. Ik neem terug contact op met Marstek en die leveren opnieuw een nieuwe firmaware, jammer genoeg nog steeds zonder succes. Ondertussen zijn mijn 14 dagen herroepingsrecht voorbij en kan ik de batterij niet meer terug sturen. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb in totaal vanaf 1 oktober tot 1 januari 10 maal contact met Marstek opgenomen met evenveel firmware upgrades & downgrades. Tussendoor ook met Smart Charged contact opgenomen steeds zonder antwoord. Uiteindelijk stuur ik ze een klachtenbrief naar Smart Charged maar ook zonder antwoord. Op 14 januari nogmaals met hen contact opgenomen via Whatsapp en eindelijk een bericht ontvangen dat ze vrijdag 16/01 gaan langskomen met een nieuwe batterij. Mijn batterij retourneren en mijn geld terug krijgen is niet mogelijk. Ik zit gans de dag thuis te wachten, neem speciaal verlof niemand van Smart Charged te zien op de dag van afspraak. Ik stuur ze rond 14u30 een bericht rond wanneer ze langs komen geen reactie. Ik probeer telefonisch contact op te nemen zonder reactie. Ik stuur nog verschillende berichten en om 17u antwoorden ze dat er een nieuwe leveringsdatum via mail zal gestuurd worden. Aan mijn wi-fi installatie zal het niet liggen, met 3 routers geprobeerd en steeds hetzelfde probleem. Dus helaas geen goede ervaringen met Marstek en Smart Charged.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je geduld bewonder. Ik had er andersom echt niet mee gewacht tot half januari als ik al vanaf september met een niet-werkend toestel zat. Dan had ik allang bij de leverancier voor de deur gestaan, eender hoe ver dat dan ook mocht zijn. Van Marstek verbaast dit me wel, er zijn andere verhalen bekend hier waar ze wel kort op de bal spelen en omruilen zelfs buiten de leverancier om. Van je leverancier zelf is dit gewoon 0,0 klantenservice. Nog niet zo lang geleden is er hier nog een andere leverancier gepasseerd met soortgelijke ''service''. Helaas voor elke goede leverancier, vind je er waarschijnlijk ook 2 slechte.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Ik heb dezelfde ervaringen gehad met de organisatorische skills van Smart Charged. Dit was weliswaar in de 'Cowboyperiode' rond maart vorig jaar. Je zou toch verwachten dat ze ondertussen de zaken wel beter op orde hebben.

Op zich is het niet gek dat ze liever hebben dat je het met Marstek regelt, veel dingen kunnen ook wel opgelost worden met firmware (of goede uitleg aan de gebruiker...). Desalniettemin had jij natuurlijk gewoon gebruik mogen maken van je herroepingsrecht en dat je dat op goed vertrouwen niet gedaan hebt is dan misschien jammer.

Wat de batterij betreft had het misschien fijn geweest als je hier eerder mee had gekomen naar hier. Af en toe heb ik het idee dat wij hier meer kennis hebben van de problemen dan Marstek zelf. Er gaan in elk geval geen details verloren in de vertaling laten we maar zeggen.

Hopelijk kom je er snel uit.
S2S schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Ja met 60 panelen ofzo. Dat is niet het gemiddelde huishouden .. die er tussen de 10 - 20 hebben . En dan krijg je 3 bij lange na niet vol in de winter , 2 misschien nog niet eens . En de opwek die er is gaat meestal rechtstreeks op aan gebruik. De investering moet ook evenredig zijn. En toch een keer terug verdiend worden geldt ook voor je zonnepanelen 10/20 of 60. Anders kun je beter alleen een goedkoop energie contract nemen (of dynamisch) en met de rest van het geld wat anders doen , op vakantie gaan of iets dergelijks. Of beleggen , kun je ook aardig wat mee verdienen , voor het milieu hoef je het niet te doen in de winter draaien de centrales weer fossiel en in de Oekraïne gaat genoeg zooi de lucht in.
Inderdaad, ondertussen 68 panelen. Deze winter 4,875 kWpiek bijgelegd voor 450€ incl rails en klemmen :9 en 40€ voor 2 SMA omvormers. Als je spreekt over terugverdienen, dat is zo terugverdiend en het is en blijft een hobby :9~

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

pascallj schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Gewoon zoals altijd, helemaal vol op 2000 W, gevolgd door helemaal leeg op 2000 W. Gerapporteerd door de batterij zelf.
Ok, dan ga ik de test ook eens doen aan 2000W met mijn V1 van een jaar oud , 1250 kWh afgegeven en mijn V3 , 3 maanden oud en 140 kWh afgegeven, gemeten met HW socket .

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
DSSW schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Inderdaad, ondertussen 68 panelen. Deze winter 4,875 kWpiek bijgelegd voor 450€ incl rails en klemmen :9 en 40€ voor 2 SMA omvormers. Als je spreekt over terugverdienen, dat is zo terugverdiend en het is en blijft een hobby :9~
Ik veronderstel alles 2de hands of zo?

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

Gely schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Ik veronderstel alles 2de hands of zo?
Klopt inderdaad, panelen slechts 5 jaar oud van iemand die zijn dak volledig ging renoveren. Maar zo goed als nieuw, full black panelen van 325wp elk.
Met beetje zoeken kan je daar zaakjes doen.

[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 16-01-2026 21:03 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:12
pascallj schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb dezelfde ervaringen gehad met de organisatorische skills van Smart Charged. Dit was weliswaar in de 'Cowboyperiode' rond maart vorig jaar. Je zou toch verwachten dat ze ondertussen de zaken wel beter op orde hebben.

Op zich is het niet gek dat ze liever hebben dat je het met Marstek regelt, veel dingen kunnen ook wel opgelost worden met firmware (of goede uitleg aan de gebruiker...). Desalniettemin had jij natuurlijk gewoon gebruik mogen maken van je herroepingsrecht en dat je dat op goed vertrouwen niet gedaan hebt is dan misschien jammer.

Wat de batterij betreft had het misschien fijn geweest als je hier eerder mee had gekomen naar hier. Af en toe heb ik het idee dat wij hier meer kennis hebben van de problemen dan Marstek zelf. Er gaan in elk geval geen details verloren in de vertaling laten we maar zeggen.

Hopelijk kom je er snel uit.
Bij Thuisbatterij.io (dus niet Thuisbatterij.nl) moet je ook wegblijven. Staan als erkend dealer maar reageren na aankoop ook nergens meer op. Als je ze belt geven ze aan dat ze mails niet hebben ontvangen. Ik heb daar twee batterijen gekocht. Wel netjes geleverd maar ik verwacht als ik echt beroep moet doen op garantie dat ze niet thuis geven.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• tweeek
Chris96 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Zojuist de update op de 'probleem' batterij uitgevoerd en beide batterijen op 2500w ontladen gezet. Nu inmiddels 30 minutes verder tikt batterij 1, 51 graden aan op MOS1 dn batterij 2, 49 graden aan op MOS1. Voor de update was temperatuur 65 graden op batterij 2.
Kan toeval zijn maar we gaan het uitproberen tot ze leeg zijn op maximaal vermogen.
Betreft V156.
De marstek venus vertoont soms bij willekeur een eigen leven met probleempjes waarbij het probleem de ene keer de volgende dag verdwenen is of soms na het veranderen van instellingen of het verwijderen en opnieuw toevoegen van het apparaat en in jouw geval wellicht door de nieuwe firmware wat soms een mistery blijft, maar als het nu beter werkt dan valt er jou niks te verwijten, wel zou ik meerdere keren laden en ontladen op hoog vermogen en het even in de gaten te houden, succes !

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-03 17:18
Homer-Simpson schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:00:
Wat ik niet helder omschreven vind in de handleiding: als ik de Venus E 3.0 op een eigen groep aansluit en met 2,5kW output power wil gebruiken: kan dat dan met het originele snoer met aangegoten stekker of moet ik de stekker verwijderen en rechtstreeks op klemmen of een automaat aansluiten?
Om nog een iets duidelijker advies te geven:
  1. Maak een nieuwe groep in de meterkast. Let op dat er maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar mogen. Alternatief is een aparte aardlekautomaat.
  2. Sluit een wandcontactdoos aan op de eigen groep. Gebruik hiervoor een installatiekabel YmVK met 3x2,5mm.
  3. Sluit de Marstek met zijn eigen stekker aan in de wandcontactdoos. Sluit niets anders aan dan de Marstek op deze wandcontactdoos.
Toelichting: een 2,5mm draad is voldoende voor 16 ampere (3680 watt). De Marstek stekker is ook een 16 ampere stekker dus dit is geen probleem. De YmVK kabel is voorgeschreven ivm brandgevaar.

• JCreations
HBO88 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:42:
[...]

werkt dit ook als je de homewizard P1 meter gebruikt?
ik gebruikt nu de api interface, werkt maar ik zie niet meer dan de SoC, huidig vermogen en temperatuur. power in en out heb ik niet, dus kan het nog niet gebruiken in het normale energie dashboard van HA.
Ja, HA pakt de info van je accu en niet je P1.

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-03 22:45
Ik zag hier een aantal pagina's geleden dat er mensen zijn die hun Marstek monitoren met de HomeWizard energy socket, en dan ook dat er een aantal zijn met de waarschuwing: overbelasting gedetecteerd. Ligt dit aan de socket? Normaal moet die dat toch trekken?
Waarom zou je een HW socket gebruiken?
De info haal ik via modbus uit de batteryen zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2026 07:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-03 22:45
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:49:
Waarom zou je een HW plug gebruiken?
Omdat ik de data graag in de HomeWizard app zie verschijnen 😊

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:49
Na de firmware update naar V144 (marstek venus A) heb ik nog wat dingen aan de praat gekregen in mijn eenvoudige Ui.
Ik loop nu tegen een issue aan wat bij anderen wel werkt maar bij niet en ik weet niet of dit nu een firmware issue is. Het gaat om het modbus register 30006 dit geeft de AC power weer voor discharge en charge.
Maar bij mij gaat het bij charge fout, dan krijg ik een hele rare waarde terug (zou ~1200W moeten zijn). Iemand een idee? Nog een andere firmware?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHg_OBE4kF8pZHx5oYHyjIgXrOw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y7Q6FVVDpJF7SxJrb7D7KL2G.png?f=user_large

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

sun62 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:57:
Na de firmware update naar V144 (marstek venus A) heb ik nog wat dingen aan de praat gekregen in mijn eenvoudige Ui.
Ik loop nu tegen een issue aan wat bij anderen wel werkt maar bij niet en ik weet niet of dit nu een firmware issue is. Het gaat om het modbus register 30006 dit geeft de AC power weer voor discharge en charge.
Maar bij mij gaat het bij charge fout, dan krijg ik een hele rare waarde terug (zou ~1200W moeten zijn). Iemand een idee? Nog een andere firmware?[Afbeelding]
Ik heb geen idee waar dit over gaat (verkeerde topic?), maar dit is duidelijk een signed short/integer geïnterpreteerd als een unsigned short/integer. 64324 als signed short/integer is -1212.

• sun62
aah dank je!,
daar kan ik wat mee. Moet de waarde filteren en converteren.

@sun62 Je kan beter 32202 gebruiken
Dan blijf je gelijk aan marstek v1/v2/v3 qua register
https://github.com/fonske...k_m1_modbus_tcp.yaml#L222
Enige verschil is een data_type: int32

Edit hier beneden: ok

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2026 08:40 ]

• sun62
@AUijtdehaag die had ik in eerste instantie gepakt maar daar krijg ik altijd 0 terug.
37004 werkt ook daar moet ik ook de conversie op doen begrijp ik nu.

[ Voor 28% gewijzigd door sun62 op 17-01-2026 08:41 ]

sun62 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:38:
@AUijtdehaag die had ik in eerste instantie gepakt maar daar krijg ik altijd 0 terug.
37004 werkt ook daar moet ik ook de conversie op doen begrijp ik nu.
Het is geen conversie maar gewoon een andere interpretatie.

• sun62
@pascallj ik had even snel met AI gezocht :)
Voor mijn UI in node-red moet ik nog wat knutselen om het goed weer te geven.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EjsnNszjMrXLSDyvRW6RLjlcWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhqyDrJAaszhvvTVVk955RWY.jpg?f=fotoalbum_large

• Gely
Nexoez schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Omdat ik de data graag in de HomeWizard app zie verschijnen 😊
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:49:
Waarom zou je een HW socket gebruiken?
En omdat de interne metingen van de Marstek m.b.t. energy (RTE!) nogal *AHUM* optimistisch zijn. Nog beter zou een HW MID gekeurde meter zijn op de groep waarop je de Marstek hebt aangesloten. Die is nog nauwkeuriger. Maar goed, we zijn misschien wel spijkers op laag water aan het zoeken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Gely op 17-01-2026 09:50 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:05
De integratie in HA voor de ApI staat even op hold. Is toch al een goed teken, ze zijn er toch mee bezig dus...

Quote Marstek:

We’ve observed a specific issue: VenusE 2.0 will disconnect from the CT whenever UDP broadcast is used to send requests. We’re currently waiting for the firmware team to roll out a fix for this problem.

To make sure the integration stays stable, we’re holding off on merging this PR for the time being.

If you need to use the integration right now, feel free to check out this repo: ha_marstek
Eerlijk gezegd hier schrik ik van! Niet van d(i)e leverancier maar van Marstek. Dit zijn we niet gewend. De ervaringen tot nu toe zijn, ze proberen een batterij weer werkend te krijgen en als dat niet lukt wordt een omruilprocedure gestart.

Advies is om deze case uitgebreid in de App feedback terug te koppelen met het verzoek om een omruiling in gang te zetten.

Hou ons op de hoogte van de gang van zaken!

Dank je wel en succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• sun62
gefixt..ik zet de UI nog op de nodered site voor mensen die geen HA hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJLlTLV6Z8vOSbu4O7TrwTMXXFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6CC5Y3AnRr2LgURSlJqtNAB.jpg?f=fotoalbum_large

• Lucant
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-03 19:51
Sinds gisteren in het bezit van een Marstek venus e 3 batterij. Ben een 65 plusser maar de installatie en verbinding liep vrij vlot (ben een laaggeschoolde..) Ik heb de batterij op zelf geinitieerd staan omdat het voor mij de bedoeling is om overtollige zonneenergie op te slagen en te leveren als de zon weg is. De eerste dag liep dit vlot. De batterij was 48 % vol en leverde stroom tot ze op 12% stond. Deze nacht echter is de batterij enkele keren op stand bye gesprongen ondanks dat er nog voldoende percentage in de batterij was, zelfs een langere tijd. Heb ik ergens een instelling ofzo gemist. Graag wat hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlni8SBWNAdUoGw1ahqRqQ-Qwc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcHFCTdnEIkUK3OCimOqf1sK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p38ULoZQFdGIWI3z3NyHw2xZhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/822wKK71wzS9yHZKZTopjqOk.jpg?f=fotoalbum_large(zie foto's).

[ Voor 4% gewijzigd door Lucant op 17-01-2026 10:38 ]

Lucant schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:34:
Sinds gisteren in het bezit van een Marstek venus e 3 batterij. Ben een 65 plusser maar de installatie en verbinding liep vrij vlot (ben een laaggeschoolde..) Ik heb de batterij op zelf geinitieerd staan omdat het voor mij de bedoeling is om overtollige zonneenergie op te slagen en te leveren als de zon weg is. De eerste dag liep dit vlot. De batterij was 48 % vol en leverde stroom tot ze op 12% stond. Deze nacht echter is de batterij enkele keren op stand bye gesprongen ondanks dat er nog voldoende percentage in de batterij was, zelfs een lengere tijd [Afbeelding]

[Afbeelding](zie foto's). Heb ik ergens een instelling gemist of iets anders .....Graag wat hulp.
Welkom en gefeliciteerd!

Het is verstandig om eerst de eerste post in dit topic door te nemen (de TS topicstart). Daarnaast de pinned berichten. Dan ben je aardig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en de tips etc. Gebruik de zoekfunctie van het topic!

Bij vragen is het voor ons fijn om te weten welk type batterij v1/v2/3 en welke firmware je hebt. Dit kun je in de Marstek app terugvinden. Nog beter vul je signatuur in, zie die van mij onderaan dit bericht.,
Dan kunnen we effectiever helpen bij vragen, we hoeven dan minder te gissen.

PS 12% is de minimale hoeveel vermogen er in de batterij blijft ter bescherming van de cellen. Dus lager dan 12% gaat de batterij niet ontladen. (zie TS)

Trouwens leeftijd is maar een getal... zegt deze ouwe rot... :)

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 17-01-2026 16:19 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:48
De batterij was 48 % vol en leverde stroom tot ze op 12% stond. Deze nacht echter is de batterij enkele keren op stand bye gesprongen ondanks dat er nog voldoende percentage in de batterij was,
Wat bedoel je met 'voldoende' ? Fyi, de DoD (depth of discharge) gaat niet lager dan 12%.

• tweeek
Sinds gisteren in het bezit van een Marstek venus e 3 batterij. Ben een 65 plusser maar de installatie en verbinding liep vrij vlot (ben een laaggeschoolde..) Ik heb de batterij op zelf geinitieerd staan omdat het voor mij de bedoeling is om overtollige zonneenergie op te slagen en te leveren als de zon weg is. De eerste dag liep dit vlot. De batterij was 48 % vol en leverde stroom tot ze op 12% stond. Deze nacht echter is de batterij enkele keren op stand bye gesprongen ondanks dat er nog voldoende percentage in de batterij was, zelfs een langere tijd. Heb ik ergens een instelling ofzo gemist. Graag wat hulp.
[Afbeelding]

[Afbeelding](zie foto's).
Laat de batterij even enkele dagen z'n ding doen , tevens is het niet gek nou dat ik lees en type, dat het normaal is als er 12% of 11% nog in zit dat ie op standbystand gaat.
En laad voor jezelf de accu vol en kijk dan of ie verder goed ontlaad.

• Lucant
De eerste dag is de batterij ontladen tot 12% wat normaal is, dat wist ik. De tweede dag was de batterij geladen tot 62%. Dan is ze s'nachts, met nog 48% op stand bye gesprongen gedurende enkele uren. Dat is niet normaal denk ik zo.

• tweeek
Lucant schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:18:
De eerste dag is de batterij ontladen tot 12% wat normaal is, dat wist ik. De tweede dag was de batterij geladen tot 62%. Dan is ze s'nachts, met nog 48% op stand bye gesprongen gedurende enkele uren. Dat is niet normaal denk ik zo.
Dat zou inderdaad niet moeten zijn, heb je geprobeerd of je het handmatig kan ontladen?

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 13:25
westergas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Nee dak klopt. Maar voor een meerprijs heb je wel een (veel) betere form factor.

En NOM zal prima werken maar als je toch flink aan het investeren bent zou ik ook willen dat "AI" (wat een rot term is dat) of handelen ook goed werkt. Beetje slimme sturing kan toch weer een paar honderd euro aan extra besparing opleveren.
Handelen ben ik al mee gestopt, met 20% verlies tussen laden en ontladen haal je het er niet uit. Ik draai nu alleen maar AI in de winter.

En 20% verlies tussen laden en ontladen is heel gunstig. In November zat ik op 74% rendement (71% met Shelly) en December op 78% (74% met shelly) dat het nog negatiever uit komt. Met een prijsverschil van 3 tot 5 ct per kWh ha je het er gewoon niet uit en draai je zelfs verlies. Om echt winst te maken moet je echt met 50-100kW en speciale contracten gaan werken. Anders kost het geld.

Overigens heb ik nog niet eens de afschrijving meegenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door WargamingPlayer op 17-01-2026 11:23 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Lucant schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:18:
Ik vermoed dat de verbinding tussen de batterij en de CT verloren is gegaan. Een veelvoorkomend probleem. Zowel de CT als de batterij moeten echt perfecte WiFi verbinding hebben voor een betrouwbare werking.

• Lucant
pascallj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Ik vermoed dat de verbinding tussen de batterij en de CT verloren is gegaan. Een veelvoorkomend probleem. Zowel de CT als de batterij moeten echt perfecte WiFi verbinding hebben voor een betrouwbare werking.
De wifi verbinding van mijn HW P1 meter en die van de batterij waren op het ogenblik van de uitval in orde. Ziehier de foto van de wifi van de batterij tijden de stand bye.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aejhcRXt35XjJdomWqTLtTHbo80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLUFUQQ9tzqs68hWUIYxMLxr.jpg?f=fotoalbum_large
Lucant schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:39:
[...]

De wifi verbinding van mijn HW P1 meter en die van de batterij waren op het ogenblik van de uitval in orde. Ziehier de foto van de wifi van de batterij tijden de stand bye.
[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad goed uit. Verder wordt het lastig, ook omdat die grafieken van HW nooit zo duidelijk zijn. Ik zou het gewoon even aan blijven kijken.

Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik de batterij ook wel een keer tot 100 procent te laden. Dat heeft hier niet zo veel mee te maken denk ik, maar het is wel goed om bij een nieuwe batterij even te doen om de meter te resetten.

• polloflex
  • Laatst online: 08-03 23:13
Mijn venus e 3 laadt met de AI modus op op 2500w, terwijl ik hem in de app op 800w heb ingesteld. Ik heb geen aparte groep, dus dit mag niet. Meer mensen dit probleem? Of ligt dit gewoon aan de AI modus

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

polloflex schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:43:
Mijn venus e 3 laadt met de AI modus op op 2500w, terwijl ik hem in de app op 800w heb ingesteld. Ik heb geen aparte groep, dus dit mag niet. Meer mensen dit probleem? Of ligt dit gewoon aan de AI modus
Opladen kan gewoon met 2500watt. Het gaat om het terugleveren aan het net (de andere kant op dus).
Anders kon je ook geen wasmachine of strijkijzer gebruiken (deze gebruiken vaak nog meer).

[ Voor 10% gewijzigd door kevlar01 op 17-01-2026 11:44 ]

polloflex schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:43:
De 800 W beperking is alleen voor ontladen. Opladen is niet beperkt (en dat mag gewoon, je waterkoker kan ook gewoon op een bestaande groep erbij) en kan dus tot 2500 W gaan.

AI heeft wel veel andere problemen, en is dus misschien niet de beste modus om te gebruiken, maar mocht dat zich voordoen merk je dat vanzelf.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:21
Vandaag kreeg ik een update voor mijn 2 Marsteks.
Staan nu op v157.1 en BMS v216

En eindelijk kan ik nu in manual mode laden-ontladen-zelfconsumptie instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kalm9JoJxfvKnf0SK-Kx0MVvsMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c7g5c9ojP2V6MTxWxovmCPOM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll70BaKV8ekt9Uqf5v2OVw1AA8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XZ1Q9Ef1NRQ2YQBgu5Kto4ok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsy5MSRMFclwVkHv7cUfBNkWtMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xy57CyI5DMs4FNpCtUUOMK9k.png?f=fotoalbum_large
sn0w13 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zou dus dan de update voor de V1&2 zijn die gelijk staat met de v146 voor de V3. Ben benieuwd of ze het globaal gaan uitrollen of dat ook dit weer een update op aanvraag blijft.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:21
pascallj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Dit zou dus dan de update voor de V1&2 zijn die gelijk staat met de v146 voor de V3. Ben benieuwd of ze het globaal gaan uitrollen of dat ook dit weer een update op aanvraag blijft.
Het is inderdaad Venus2 en na het ergens gelezen te hebben dat het kon deze update aangevraagd en na een 3-tal uurtjes werd de update gepushed naar de de 2 batterijen.

• tweeek

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
NOM / zelfconsumptie instellen is wel interessant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is goed nieuws, een feature die door velen al lang gevraagd wordt. Ik had er ook al een paar keer een ticket voor gestuurd de laatste 12 maanden.
Goed om te zien dat Marstek toch blijft verder ontwikkelen en verbeteren, ook voor de oudere versies van batterijen.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-03 20:42
1. Is het nu mogelijk om alleen de LAN (bij de V3 | V146) te gebruiken en de WiFi uit te schakelen ?

2. Zoja hoe doe je dat ? Waarom niet een simpele mogelijkheid in de App om de WiFi te disablen/enablen ?

3. Is wifi een must voor de MT app ?

[ Voor 10% gewijzigd door Z900 op 17-01-2026 14:08 ]

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

Z900 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:05:
Is het nu mogelijk om alleen de LAN (bij de V3 | V146) te gebruiken en de WiFi uit te schakelen ?
Zoja hoe doe je dat ? Waarom niet een simpele mogelijkheid in de App om de WiFi te disablen/enablen ?
Die is er helaas niet. Een manier om WiFi niet meer te gebruiken: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• NoFate

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Geen release notes erbij? Zou tof zijn als Modbus open staat op de Wifi? Check je eens of de poort nu open staat?

@pascallj heb jij via de API release notes?
NoFate schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Netjes! Geen release notes erbij? Zou tof zijn als Modbus open staat op de Wifi? Check je eens of de poort nu open staat?

@pascallj heb jij via de API release notes?
Nope, ik kan alleen zien wat publiek vrijgegeven is. En daar zit de V1&2 nog steeds op v153. Of ik zou op accountbasis continu de nieuwste versie via Feedback moeten gaan vragen, maar ik blijf liever op de achtergrond wat dat betreft...

• NoFate
pascallj schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Nope, ik kan alleen zien wat publiek vrijgegeven is. En daar zit de V1&2 nog steeds op v153. Of ik zou op accountbasis continu de nieuwste versie via Feedback moeten gaan vragen, maar ik blijf liever op de achtergrond wat dat betreft...
Ah ok, wel leuk dat ze eraan blijven werken .. de API fix gaat er ook aankomen, is beloofd door hun, ze hebben de PR op hold gezet totdat het gaat werken

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Z900 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:05:
1. Is het nu mogelijk om alleen de LAN (bij de V3 | V146) te gebruiken en de WiFi uit te schakelen ?

2. Zoja hoe doe je dat ? Waarom niet een simpele mogelijkheid in de App om de WiFi te disablen/enablen ?

3. Is wifi een must voor de MT app ?
Ik heb de wifi voor de v3 geblokkeerd in de router. Pakt nu alleen lan verbinding.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:33
Vraagje, ik heb twee Marstek Accu's ze werken beide prima, maar ik merk wel dat ze af en toe elkaar zitten op te laden, de een is dan aan het laden met 300w oid en de ander aan het ontladen met 700w. beetje raar lijkt mij dit. Ik gebruik wel de homewizard P1 meter en niet de CT003. maakt dit veel verschil?
@sanderb2001
Bij mijn weten kun je bij meer dan 1 batterij niet de HW gebruiken met de standaard aansturing
Via modbus (RTU en TCP/IP) kan dat prima met de nodered flow van Bob

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2026 16:17 ]

sanderb2001 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:09:
Vraagje, ik heb twee Marstek Accu's ze werken beide prima, maar ik merk wel dat ze af en toe elkaar zitten op te laden, de een is dan aan het laden met 300w oid en de ander aan het ontladen met 700w. beetje raar lijkt mij dit. Ik gebruik wel de homewizard P1 meter en niet de CT003. maakt dit veel verschil?
Zoals in de TS is aangegeven is voor het slim laten samenwerken van meerdere Marstek batterijen een CT003 of CT002 nodig. Als je die gebruikt zullen ze elkaar niet opladen en zal NOM beter werken.

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:33
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:11:
@sanderb2001
Bij mijn weten kun je bij meer dan 1 batterij niet de HW gebruiken met de standaard aansturing
Via modbus (RTU en TCP/IP) kan dat prima met de nodered flow van Bob
Wow, thnx voor de tip. Dit werkt top! Ook echt resect aan Bob dit is heel goed uitgewerkt! Morgen weer een zonnige dag kijken of ze dan beter laden.

Nogmaals bedankt

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 17:02
Hier zojuist nog een Marstek Venus E besteld. Ik heb al een V2, en die werkt op Wifi tot nu toe stabiel. De V3 die komende week geleverd gaat worden heeft Wifi en LAN. Ze komen langs elkaar te staan. Kan ik deze het beste op de Wifi zetten of toch via LAN (is beschikbaar). Ik heb ook een HA installatie, misschien maakt nog iets uit?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• DukeBox
Als je LAN hebt zou ik altijd LAN gebruiken, een wifi device minder scheelt ook wifi bandbreedte (al is het maar heel weinig).
@(RSH)
Ik heb een v1 op modbus tcp/ip bridge met m5stack rs485 bordje
een v2 op esphome op m5stack rs485 bordje
een v3 op HA modbus tcp/ip via lan.

Dus het kan allemaal, zie de link in mijn vorige post.

ps. en ik heb geen CT003 dinges

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het topic even doorgespit i.v.m. brandgevaar, ik wil ook niet een nieuw discussie starten. Ik was eigenlijk van plan om de batterij buiten onder de overkapping te hangen. Deze overkapping is dichtgemaakt met zeilen voor de koudere dagen en de winter. Als in de zomer de zon erop schijnt, vraag ik mij alleen af of dit niet te warm wordt. Volgens de temperatuur meter is het soms wel 45 graden. Nu zou batterij hiermee overweg moeten kunnen, wordt de batterij zelf veel warmer als deze doet opladen? Aangezien hoge temperaturen ook niet goed is voor elektronica. Zou iets van een koeling / ventilator er boven of onder meerwaarde hebben?

Wellicht iemand die de batterij in een soortelijk omgeving heeft hangen, en hier iets over kan zeggen ?

• DukeBox
Racer89 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:47:
Wellicht iemand die de batterij in een soortelijk omgeving heeft hangen, en hier iets over kan zeggen ?
pperating temperature range of -20°C to +55°
bron: https://eu.marstekenergy....c-battery-now-even-better
Dus 45 zou geen probleem mogen zijn al zou ik in de zomer wel zorgen dat er enige airflow is.

• sun62
sun62 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:32:
gefixt..ik zet de UI nog op de nodered site voor mensen die geen HA hebben.
[Afbeelding]
Hierbij de link naar de node-red flows voor de Marstek A : https://flows.nodered.org...11d2a327aec6f092f30dbe7fc

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:08
En ja hoor. Hier ligt ook de CT003 eruit. Twee weken zonder issues gewerkt. Met geen mogelijkheid meer online te krijgen. Meerdere resets gedaan. Opnieuw toegevoegd..Verder is de batterij en CT module wel online/actief binnen het netwerk…kijken of support een oplossing heeft.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | Marstek Venus E 3.0

• Racer89
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:49:
[...]

[...]

bron: https://eu.marstekenergy....c-battery-now-even-better
Dus 45 zou geen probleem mogen zijn al zou ik in de zomer wel zorgen dat er enige airflow is.
Dat had ik idd ook gelezen, ik vraag me dan alleen af bij een omgeving temperatuur van 55 graden, hoe warm wordt de batterij dan wel niet zonder extra airflow.

• DukeBox
Racer89 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Dat had ik idd ook gelezen, ik vraag me dan alleen af bij een omgeving temperatuur van 55 graden, hoe warm wordt de batterij dan wel niet zonder extra airflow.
Als de omgeving 55 is in theorie ook 55 tenzij de gegenereerde warmte van de accu (meer de omvormer overigens) niet kan worden afgevoerd, dan loopt de temp. verder op.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hier ivm een HWP1 CT verbinding verlies (na enkele weken tot een week) een communication module update ontvangen. Geloof dat versienummer 202506241541 hier al vaker voorbij is gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP3lv8vAfz004mRkfarxqoDFy-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fhLPikLcqYi4KKkszqiZqd3.jpg?f=fotoalbum_large
Nu weer met goede moed er tegenaan.
Dear Customer, Thank you for your feedback.
We have pushed out a new version of the Wi-Fi application for you. Please proceed with the update.
An sich was een reboot of de HWP1 opnieuw toevoegen weer goed voor max enkele weken, maar ik hoop meer op maanden.

• JCreations
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L8jYxOQALp8JrcEfa0lj4DzUBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scQJIvAL79Ht7CCdZvR16Rre.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn v3 ontlaad met regelmaat op 2500w terwijl er niet zo veel vraag is. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat ziet eruit als spikes van een quooker die je marstek probeert te volgen, heb je er zoeen?

Hier stond een dode link.

• JCreations
strandbal schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:44:
Dat ziet eruit als spikes van een quooker die je marstek probeert te volgen, heb je er zoeen?
Oh, dat is een goeie. Ik heb inderdaad een quooker. Ik zal is de stats van die groep vergelijken.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Racer89 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Het is de omvormer die vooral warm wordt, niet gelijk de cellen, al lijkt me +10 graden op de cellen bij intensief gebruik niet onwaarschijnlijk.

Zonder airflow heb ik tijdens 2500wat laden eens 42 op de warmtebeeldcamera gehad bij een omgevings temperatuur van 17. Maar dat was uit de losse pols.

Deze review geeft een stress record van 52 graden bij een omgevingstemperatuur van 15 (zoals ik het plaatje zie) Link is een klik waard!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuvqLDME0y0Ap2MWXemmi0UQcJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E3c5yn6fhs8LD6pc4aaUEagQ.webp?f=fotoalbum_large

'k Heb zelf het dakraam zolder opgemeten voor zonnewering aan de buitenkant voor 'n komende zomer. En denk ook wel eens aan actieve ventilatie...

Je wil um toch zo goed mogelijk wegzetten...

-edit-

Ik denk dat je met vuistregel +35 graden op omvormer +10 op de cellen nog geen brandgevaar hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 17-01-2026 22:08 ]

strandbal schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:44:
Slaat een quooker werkelijk 15 keer aan op 2u tijd? (Ik heb er zelf geen dus dat is een echte vraag en geen retorische)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• JCreations
Druppeltje_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Slaat een quooker werkelijk 15 keer aan op 2u tijd? (Ik heb er zelf geen dus dat is een echte vraag en geen retorische)
Ja, dat doet hij blijkbaar. Zie hieronder de spikes gedurende de nacht. Overdag gaat hij nog vaker aan omdat we hem gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zB2S-izWwHmTtZyPySFJxA4Cng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wB5LUXSnGMgl65EiIhz5JG4.jpg?f=fotoalbum_large

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:34
[...]

Dat zal een beetje van de omstandigheden afhangen en waarschijnlijk ook van het model. Als die even niet gebruikt is, en dus goed op temperatuur is, zit er hier bijna 30 minuten tussen de pieken van de Quooker. Da's dan telkens ongeveer 10s lang 2kW.
sanderb2001 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Wow, thnx voor de tip. Dit werkt top! Ook echt resect aan Bob dit is heel goed uitgewerkt! Morgen weer een zonnige dag kijken of ze dan beter laden.

Nogmaals bedankt
Er is veel aan versleuteld de laatste tijd.
Met het beetje zon nu, laad ik snachts dynamisch goedkoop. Vul ik aan met de zon en verkoop ik duur in de avond.
En alles is aanpasbaar naar gelang het jaargetijde. En tussentijds nul op de meter.
Knap gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kownng0Ra5gJj-FbsivkYfHsRFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3I1ahG16YhE8BikckU7eBiyP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2026 08:17 ]

Racer89 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:47:
Het topic even doorgespit i.v.m. brandgevaar, ik wil ook niet een nieuw discussie starten. Ik was eigenlijk van plan om de batterij buiten onder de overkapping te hangen. Deze overkapping is dichtgemaakt met zeilen voor de koudere dagen en de winter. Als in de zomer de zon erop schijnt, vraag ik mij alleen af of dit niet te warm wordt. Volgens de temperatuur meter is het soms wel 45 graden. Nu zou batterij hiermee overweg moeten kunnen, wordt de batterij zelf veel warmer als deze doet opladen? Aangezien hoge temperaturen ook niet goed is voor elektronica. Zou iets van een koeling / ventilator er boven of onder meerwaarde hebben?

Ik haal hier op de mosfets al temperaturen rond de 50 graden met ontladen op 2000 W. 30 graden boven omgevingstemperatuur. Op 2500 W kreeg ik de temperaturen nog veel hoger. Dat betekent dat jij mogelijk straks 75 graden of meer gaat aantikken op de mosfets als je langdurig ontlaadt bij 45 graden omgevingstemperatuur.

Cellen zitten soms 10 graden boven omgevingstemperatuur, dus dat valt mee, maar ook 55 graden voor de cellen lijkt mij echt niet wenselijk.

Nu is dit wel bij de V1 die volgens mij wat warmer loopt dan de V3, maar toch.

De specs zeggen 1 ding, maar of het goed is voor de levensduur, betwijfel ik.

• Racer89
  • Niet online
@pascallj Dat is ook het punt waar ik mee zit, voor de levensduur lijkt me dat niet bevorderlijk te zijn. Vooral omdat juiste bij hoge temperaturen, veel opwek is en dan juist de batterij vol geladen kan worden. Allemaal factoren die elkaar een beetje tegen werken.

• S2S

S2S

[...]

Ja, been there done that, maar dan 1 jaar geleden …(wij waren de eerste echte beta testers ) toen ging de Marstek helemaal over de zeik en dacht dat er zon overschot was en ging lekker laden (in de nacht) en kwam ook niet uit die lus, in combi met trage digitale meter , nu hebben ze dat opgelost . Een quooker vertoond dat gedrag .

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 18-01-2026 10:07 ]

Een merkwaardige vaststelling zonet en misschien wel interessant voor de personen die last hebben van een sterk oscillerende verbruikslijn.
Het viel mij net op dat ondanks een constant vermogen van PV stroom de batterijen veel moeite hadden om de 0 te houden. Uitschieters van +200W en -200W. Op de 9 maanden dat ik de batterijen in gebruik heb, ben ik altijd heel tevreden geweest voor de manier waarop de 0 gehouden werd en dit gedrag was me voorheen eigenlijk nog niet eerder opgevallen. Na een beetje controlewerk erachter gekomen dat 2 batterijladers (van Makita in dit geval) daar de oorzaak van zijn. Het zijn de batterijladers op zich die zeer wisselend in vermogen zijn, en de Marstek die daar op zijn beurt op probeert te reageren. Kan misschien de moeite lonen om eens iets soortgelijks te onderzoeken bij mensen die veel last hebben ervan?
Screenshot 1 is met de batterijlader uit het stopcontact, screenshot 2 met de lader actief. Aan het verbruik van de rest van het huis werd niet veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh27wIciW1mTMh62rr7tmCQOm_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lkZWhZKFXOeX7s12SSslipau.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9ODQlHjTgvUWxYl1r-TGQNSVFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nCVWQxumHY4HCg5SiLBIOo4N.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 333 ... 363 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.