Bedankt voor de reacties allemaal!
CT003 meter heb ik over gelezen en krijg ik erbij als ik er nu 2 of 3 bestel
Bedoel je hiermee dat 800 watt ontladen meer verlies oplevert dan op de hogere wattage ontladen?tweeek schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Het begint al met de capaciteit van een accu en de ontlading hoeveel je uit eindelijk overhoud en met 800watt ontladen word dat zeker geen 5kWh dan zit er in de accu altijd nog de 11% a 12% rest stroom, daarnaast moet je ook nog even inlezen of je het wel handig gaat vinden om met meerdere accu's te gaan werken, de batterijen overal plaatsen op verschillende groepen zou in princiepe moeten kunnen mits daar dan weer geen hoge verbruiker bij zit.
Bezint eer je begint
Wat is de hoofdreden om niet je batterij te ontladen op de auto? Het gaat me er vooral om dat ik uiteindelijk de stroom die ik opsla elke dag op krijg, anders lever ik alsnog veel terug op het net omdat de batterij al vol is.pascallj schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Om te beginnen even zeuren over eenheden: kW is vermogen (snelheid) het en kWh gaat over hoeveelheid energie (capaciteit).
Nu we dat uit de weg hebben, het klopt inderdaad dat als je 3 batterijen op 3 verschillende groepen zet, je 2,4 kW aan vermogen tot je beschikking hebt. Je moet ongeveer rekenen met een RTE van 75 procent en hebt daarboven ook nog een marge die je niet kunt ontladen, dus je haalt slechts een ruime 4 kWh uit een batterij. Je hebt dus iets van 12 kWh (waarschijnlijk wat meer) wat je kunt ontladen met een vermogen van 2,4 kW, oftewel 5 uur inderdaad. Of gewoon 4 kWh ontladen met 800 W = 5 uur per batterij, dat is hetzelfde.
Je zal je wel goed moeten bedenken of het wel de moeite waard is om batterijen aan te schaffen om de auto mee te laden. Je verliest een hoop energie met alle omzettingen. De meesten hier willen juist niet de batterij ontladen als de auto gaat laden.
Lees vooral ook even de TS door. Onder andere dat je de CT002/3 meters nodig hebt om meerdere batterijen slim samen te laten werken.
CT003 meter heb ik over gelezen en krijg ik erbij als ik er nu 2 of 3 bestel
3 fase, 18 PV panelen van 410 WP..3DWim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Wedervragen:
Installatie: 1Fase of 3fase?
PV: welk vermogen? kan je PV drie accu's vullen?
Kosten van een extra aparte groep lijken mij niet opwegen tegen drie accu's.
/f/image/Sv72zOFa3J8y3EB03IDJXpW0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rhqyDrJAaszhvvTVVk955RWY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c6CC5Y3AnRr2LgURSlJqtNAB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vcHFCTdnEIkUK3OCimOqf1sK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/822wKK71wzS9yHZKZTopjqOk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hLUFUQQ9tzqs68hWUIYxMLxr.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/c7g5c9ojP2V6MTxWxovmCPOM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XZ1Q9Ef1NRQ2YQBgu5Kto4ok.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xy57CyI5DMs4FNpCtUUOMK9k.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2fhLPikLcqYi4KKkszqiZqd3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/scQJIvAL79Ht7CCdZvR16Rre.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/E3c5yn6fhs8LD6pc4aaUEagQ.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5wB5LUXSnGMgl65EiIhz5JG4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3I1ahG16YhE8BikckU7eBiyP.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lkZWhZKFXOeX7s12SSslipau.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nCVWQxumHY4HCg5SiLBIOo4N.png?f=fotoalbum_large)