Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
SatScan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:08:
[...]

Ja erg vaag en CT meter niet standaard erbij terwijl die gewoon bij de doos zit vanaf fabriek...
Verkopen ze die ct003 los... voor 42,-

Waarschijnlijk een 'echte' dozenschuiver...
CT003 zit niet in de doos van de Marstek batterij maar altijd in een aparte doos.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V155/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:52
DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:13:
[...]

CT003 zit niet in de doos van de Marstek batterij maar altijd in een aparte doos.
Ja idd, mss een beetje mierenneuken vanmijnentwege, de CT zit niet IN de doos maar OP de doos onder de strap :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Maxwp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:01:
Volgens solar outlet 0% btw?

https://www.solar-outlet.nl/marstek-venus-e-v20-512-kwh.html

Kwam deze tege 1099 black friday
Maaar ze bieden 0% btw aan ?
Zonet gecontroleerd op hun site : prijs zonder BTW is 908.26€, inclusief BTW = 1099€

Ongelofelijk toch die prijzen, is blijkbaar wel een V2

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V155/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:52
DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:17:
[...]

Zonet gecontroleerd op hun site : prijs zonder BTW is 908.26€, inclusief BTW = 1099€

Ongelofelijk toch die prijzen, is blijkbaar wel een V2
Idd straf, kwam onlangs dezelfde prijs tegen (in BE) maar voor de 2.5kWh (wel in kleine lettertjes vermeld)...

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
[...]

helemaal niets veranderd, dat is het rare van de zaak. Gebruik geen speciale software, gewoon NOM vanuit Marstek app en de MQTT koppeling, dit alles al meer dan 6 maanden. Enkel de laatste weken plots die uitvallen van de CT003. Ik krijg het wel altijd terug aan de praat maar is toch een vervelende situatie na dat half jaar zonder omkijken.
Wat mij in het verleden hielp was de CT003 geheel loskoppelen een minuutje wachten en weer aankoppelen veder niets doen. Eventueel nog een keer herhalen...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28
Maxwp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:01:
Volgens solar outlet 0% btw?

https://www.solar-outlet.nl/marstek-venus-e-v20-512-kwh.html

Kwam deze tege 1099 black friday
Maaar ze bieden 0% btw aan ?
Gewoon incl btw, bovenin de website kan je ex of incl btw schuiven.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
SatScan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:48:
Waarschijnlijk voor vele al oud nieuws ....

Zeer aan te bevelen om eens te lezen!

NOVEMBER 2025:
De review door @Taro van de Venus A gepubliceerd: https://iotdomotica.nl/th...12-5-kwh-opslagcapaciteit

Vragen en discussie over dit product graag HIER
De link van Taro is verwijderd of aangepast.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:05
Ik twijfel of deze vraag helemaal binnen dit topic hoort, enfin:
Kan ik de Marstek (2.0) 'gewoon' aansluiten op een omvormer van de auto, zo'n 12V>230V, aansluiten en dan daarna de noodzakelijke apparatuur op de backup van de Marstek aansluiten?

Op verjaardagen kan ik namelijk wel stoer doen dat we een thuisbatterij hebben die we kunnen gebruiken tijdens stroomuitval, maar het zou nog stoerder zijn als we ook nog gewoon een paar uur tv kunnen kijken ;)

(Lees: kan ik de auto als 'permanente' stroomtoevoer gebruiken en de Marstek als buffer?)

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

Chewmonkey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:53:
Kan ik de Marstek (2.0) 'gewoon' aansluiten op een omvormer van de auto, zo'n 12V>230V, aansluiten en dan daarna de noodzakelijke apparatuur op de backup van de Marstek aansluiten?

Op verjaardagen kan ik namelijk wel stoer doen dat we een thuisbatterij hebben die we kunnen gebruiken tijdens stroomuitval, maar het zou nog stoerder zijn als we ook nog gewoon een paar uur tv kunnen kijken ;)

(Lees: kan ik de auto als 'permanente' stroomtoevoer gebruiken en de Marstek als buffer?)
Wauw wat een bijzondere suggestie.

Maar nee, dat zou ik zeker niet doen. Wat als de batterij gaat terugleveren? Ergens in de keten gaat iets het niet leuk vinden. En wat dacht je van de vermogens? Een snelle Google leert mij dat de 12V aansluiting meestal afgezekerd is op max 20 A. Dat is dus maar 240 W zonder verliezen van de omvormer meegerekend. Daar ga je weinig mee kunnen doen.

Dan moet de omvormer ook nog een pure sinusomvormer zijn. Die bestaan wel, maar vaak wordt er voor 12/230 V een goedkopere omvormer gebruikt.

Waarschijnlijk in theorie kan het wel (zorgen dat de batterij niet teruglevert, precies het vermogen afnemen dat de alternator van je auto aan kan, en direct op de accu van de auto aansluiten etc.), maar echt veel ga je er niet mee bereiken denk ik zo.

• Chewmonkey
Dan zou ik dus alles op de backuppoort moeten doen? (Eilandbedrijf)

Ik weet dat mensen dit doen bij bijvoorbeeld hun moestuintje met een zonnepaneel en de Marstek.

Of ik kan de Marstek geforceerd op 'laden' zetten en zegmaar 300W continue van de auto trekken en de backup van de Marstek alleen als uitgang gebruiken zoals mijn eerste bericht.

[ Voor 35% gewijzigd door Chewmonkey op 27-11-2025 15:07 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

Chewmonkey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:03:
Dan zou ik dus alles op de backuppoort moeten doen? (Eilandbedrijf)

Ik weet dat mensen dit doen bij bijvoorbeeld hun moestuintje met een zonnepaneel en de Marstek.

Of ik kan de Marstek geforceerd op 'laden' zetten en zegmaar 300W continue van de auto trekken en de backup van de Marstek alleen als uitgang gebruiken zoals mijn eerste bericht.
Dat eerste kan zeker niet, want zowel de omvormer als de Marstek op de backup-uitgang creëren een grid. En je kan absoluut geen twee onafhankelijke grid vormende apparaten op elkaar aansluiten. Een zonnepaneel (of eigenlijk de micro-omvormer) creërt geen grid, maar volgt een bestaand grid, dus die kan wel in eiland bedrijf op de backup-uitgang.

Dat laatste kan in theorie wel, maar daar is de Marstek niet het meest ideale apparaat voor en ik snap ook je doel niet. Dat ding weegt iets van 70 kg. Ga je dat meezeulen in de auto? Je zou dan beter af zijn een 12 V LFP batterij nemen met een DC naar DC omvormer om op te laden en dan je 230 V omvormer voor je apparaat te gebruiken.

Maar ja als je de apocalypse uitbreekt kan je in theorie de batterij via de grid uitgang opladen en via de backup uitgang gebruiken. Of een split maken maken aan de grid kant en daar je apparaat ook van voeden, dat komt op hetzelfde neer behalve dat dan je apparatuur uitvalt als je de auto uit zet.

Maar kijk ook eens in het Marstek als backup topic (zie de TS voor de link), daar zijn meer mensen actief geweest om gekke en niet-standaard constructies voor de batterij te bedenken.

• Chewmonkey
Thanks! Het is natuurlijk fijn om te weten dat je koelkast (of tv in zeldzame gevallen) toch zeker een paar uur blijft werken.
Maar de Marstek is een keer leeg.. En dat wilde ik op een manier opvangen. Ik ga die link eens volgen en daar verder lezen.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:32
DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:11:
[...]

helemaal niets veranderd, dat is het rare van de zaak. Gebruik geen speciale software, gewoon NOM vanuit Marstek app en de MQTT koppeling, dit alles al meer dan 6 maanden. Enkel de laatste weken plots die uitvallen van de CT003. Ik krijg het wel altijd terug aan de praat maar is toch een vervelende situatie na dat half jaar zonder omkijken.
Misschien een vreemde suggestie, maar niet geschoten is altijd mis.. heb je via de BLE Tool van Rweijnen al eens gecontroleerd via de test of de API niet ingeschakeld is? Als ik bij mij de API aanzet kan ik die via de hm2mqtt integratie niet uitzetten. Daar geeft die aan dat die uit is, als ik via de BLE tool kijk was die nog steeds ingeschakeld. Moet daar wel bij zeggen: ik ben daar achter gekomen toen ik nog niet in de mogelijkheid was om API aan of uit te zetten via de app. Daar kan ik dat pas sinds de laatste app update bedienen. Of hem via de app uitschakelen wel definitief uitschakelt heb ik nooit meer getest.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

S2S

Chewmonkey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:58:
Thanks! Het is natuurlijk fijn om te weten dat je koelkast (of tv in zeldzame gevallen) toch zeker een paar uur blijft werken.
Maar de Marstek is een keer leeg.. En dat wilde ik op een manier opvangen. Ik ga die link eens volgen en daar verder lezen.
Gewoon een haspel uitrollen , laatst een meert nodig gehad. Ging prima .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:53
Wat een drama, niks werkt met zowel hwp1 als de marstek ct300. Batterij blijft heletijd in standby. Tig resets etc gedaan, wifi netwerken aangepast etc. Mijn firmware zou up to date zijn (venus e op 139), maar bij andere zie ik al verdere nummers staan, kan het ook niet verder updaten.

Alle status lampjes in orde, p1meter leest ook de boel uit.
Nog gouden tips, anders gaat hij retour
kbuntu schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:34:
Wat een drama, niks werkt met zowel hwp1 als de marstek ct300. Batterij blijft heletijd in standby. Tig resets etc gedaan, wifi netwerken aangepast etc. Mijn firmware zou up to date zijn (venus e op 139), maar bij andere zie ik al verdere nummers staan, kan het ook niet verder updaten.

Ja, minder directe frustratie uiten en meer gerichte informatie geven als je hulp wilt. 8)7

Probeer de batterij eerst eens te testen door met een tijdschema handmatig op te laden. Maak een tijdschema aan wat nu actief zou moeten zijn. Schakel het tijdschema in. Zet de batterij op 'Handmatig' en kijk of dat werkt.

Als dat goed werkt, hetzelfde maar dan voor ontladen (mits de batterij niet leeg is).

Als dat goed werkt, zou ik eerst even de HW P1 proberen. Als je die gekoppeld hebt, wordt het CT icoontje dan groen in de App en komt de data daar binnen? Zet de batterij dan op zelfconsumptie en kijk wat er gebeurt.

Wat betreft de firmware, is v139 prima voor de V3. De rest zijn allemaal beta firmware versies op aanvraag.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:30

Heb je hem al eens werkend gehad?
Ben je op de hoogte van de "enable" stipjes bij manuele aansturing (manuele modus is het eerste dat je moet uitproberen en hiervoor is geen CT nodig).

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.52;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Goedemiddag, ik heb al een tijdje zitten zoeken in dit topic maar met 1241 pagina's kwam ik er niet zo snel uit.
Ik vroeg mij het volgende af: ik heb momenteel een P1 meter en een Plug In Battery van Homewizard en dat werkt vooralsnog prima. Nu krijg ik de mogelijkheid om een Marstek V2 over te nemen van een kennis voor een zacht prijsje (>900 euro) die volgens hem gewoon prima werkt EN ik krijg tegelijkertijd de mogelijkheid om een tweede nieuwe Homewizard te kopen met een aardige korting.

Mijn concrete vraag is of er iemand ervaring heeft met het combineren van een Marstek en Homewizard batterij en of dat goed werkt samen? Mijn gevoel zegt dat het waarschijnlijk niet goed samenwerkt, maar als daar juist goede ervaringen mee zijn, is dat misschien wel de betere optie voor mij (5,12 kWh extra ipv 2,7 kWh).
In de (nabije) toekomst wil ik ook met dynamische tarieven kunnen spelen, op momenten dat dat interessant is.
Ik gebruik alleen vooralsnog geen HA of Homey etc.
Is het een kwestie van een P1-splitter kopen, beide dongels (Marstek en HW) inprikken, instellen en klaar, of is dat echt veel te kort door de bocht?

• kbuntu
pascallj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:42:
[...]

Ja, minder directe frustratie uiten en meer gerichte informatie geven als je hulp wilt. 8)7

Probeer de batterij eerst eens te testen door met een tijdschema handmatig op te laden. Maak een tijdschema aan wat nu actief zou moeten zijn. Schakel het tijdschema in. Zet de batterij op 'Handmatig' en kijk of dat werkt.

Als dat goed werkt, hetzelfde maar dan voor ontladen (mits de batterij niet leeg is).

Als dat goed werkt, zou ik eerst even de HW P1 proberen. Als je die gekoppeld hebt, wordt het CT icoontje dan groen in de App en komt de data daar binnen? Zet de batterij dan op zelfconsumptie en kijk wat er gebeurt.

Wat betreft de firmware, is v139 prima voor de V3. De rest zijn allemaal beta firmware versies op aanvraag.
Ja sorry hoor loop al een tijd te kloten. Manueel idd ook geprobeerd met tijdschema’s. Er gebeurt helemaal niks en ben me bewust van het activeren ;). Hij heeft 2 weken geleden nog een keer opgeladen met overtollige zonnestroom

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:22
Chewmonkey schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:53:

Je kan dan toch TV kijken als je een verlengsnoer aansluit tussen de auto en de TV?
Daar heb je geen batterij voor nodig :+

the older I get, the better I was...

kbuntu schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:49:
[...]

Ja sorry hoor loop al een tijd te kloten. Manueel idd ook geprobeerd met tijdschema’s. Er gebeurt helemaal niks en ben me bewust van het activeren ;). Hij heeft 2 weken geleden nog een keer opgeladen met overtollige zonnestroom
Aah als manueel niets doet, dan hoef je de CT/P1 opties ook niet te proberen, dat is dan zonde tijd. Weet je honderd procent zeker dat het tijdschema nu actief zou moeten zijn en dat je het ook echt hebt ingeschakeld? Heb je ook de tijd al opnieuw ingesteld via de App? Welk percentage staat je batterij nu? En niet lachen nu, maar zit de stekker wel in het stopcontact? We hebben dit een keer eerder gezien dat die er niet in zat...
Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:47:
Goedemiddag, ik heb al een tijdje zitten zoeken in dit topic maar met 1241 pagina's kwam ik er niet zo snel uit.
Ik vroeg mij het volgende af: ik heb momenteel een P1 meter en een Plug In Battery van Homewizard en dat werkt vooralsnog prima. Nu krijg ik de mogelijkheid om een Marstek V2 over te nemen van een kennis voor een zacht prijsje (>900 euro) die volgens hem gewoon prima werkt EN ik krijg tegelijkertijd de mogelijkheid om een tweede nieuwe Homewizard te kopen met een aardige korting.

Mijn concrete vraag is of er iemand ervaring heeft met het combineren van een Marstek en Homewizard batterij en of dat goed werkt samen? Mijn gevoel zegt dat het waarschijnlijk niet goed samenwerkt, maar als daar juist goede ervaringen mee zijn, is dat misschien wel de betere optie voor mij (5,12 kWh extra ipv 2,7 kWh).
In de (nabije) toekomst wil ik ook met dynamische tarieven kunnen spelen, op momenten dat dat interessant is.
Is het een kwestie van een P1-splitter kopen, beide dongels (Marstek en HW) inprikken, instellen en klaar, of is dat echt veel te kort door de bocht?
Het nadeel van twee of meer batterijen is altijd dat er iets van communicatie of samenwerking aanwezig moet zijn om te voorkomen dat ze elkaar gaan opladen. Als ze allebei gebruik maken van dezelfde P1 data, is er namelijk geen onderscheid meer te maken tussen welke stroom nu uit de batterij komt (die je dus niet mag opladen) en welke van de zonnepanelen (die je dus wel mag opladen). Bij batterijen van hetzelfde merk is hier vaak wel in voorzien. Bij Marstek zorgt een eigen P1 meter voor de samenwerking tussen de batterijen. Maar tussen batterijen van verschillende merken is deze koppeling er niet. Je zal dus zelf aan het programmeren moeten om te voorkomen dat ze elkaar gaan opladen.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gezien de FW versie heb je waarschijnlijk een V3, toevallig iets op de backup poort aangesloten?
als ik bij mijn V3 meer dan rond de 200 watt aan load op de backup poort heb staat die permanent in bypass en wil die niet laden of ontladen (ben hier al mee bezig met support maar heb nog geen oplossing) als je de load van de backup poort afhaalt gaat die bij mij weer direct zijn werkt doen

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• antoinevromen
Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:47:

Of je de CT003 werkend krijgt is nog maar de vraag (lukte mij met mijn digitale meter namelijk niet), maar een Marstek batterij kan prima overweg met de HW-P1 dongle. Het probleem is dat je dan 2 batterijen hebt die je niet tegelijk "aan" moet hebben staan om NOM (nul op de meter) te draaien. Die gaan dan elkaar opladen/ontladen. Dus als je ze via een geautomatiseerd script alternerend de een op nom en als die leeg is de ander op nom schakelt is er niets aan de hand. Of bijv. 1 van beide batterijen levert een basisload van een paar honderd Watt en de ander compenseert zodat je uiteindelijk toch 0 op de meter hebt. Er zijn dus mogelijkheden, maar niet zo maar out of the box

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.52;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• kbuntu
pascallj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:51:
[...]

Aah als manueel niets doet, dan hoef je de CT/P1 opties ook niet te proberen, dat is dan zonde tijd. Weet je honderd procent zeker dat het tijdschema nu actief zou moeten zijn en dat je het ook echt hebt ingeschakeld? Heb je ook de tijd al opnieuw ingesteld via de App? Welk percentage staat je batterij nu? En niet lachen nu, maar zit de stekker wel in het stopcontact? We hebben dit een keer eerder gezien dat die er niet in zat...
Ja, dat staat allemaal goed. Percentage is 0 procent

• kbuntu
cold schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:57:
[...]

Gezien de FW versie heb je waarschijnlijk een V3, toevallig iets op de backup poort aangesloten?
als ik bij mijn V3 meer dan rond de 200 watt aan load op de backup poort heb staat die permanent in bypass en wil die niet laden of ontladen (ben hier al mee bezig met support maar heb nog geen oplossing) als je de load van de backup poort afhaalt gaat die bij mij weer direct zijn werkt doen
Nee, niets op aangesloten

• Knurt
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
[...]

Het nadeel van twee of meer batterijen is altijd dat er iets van communicatie of samenwerking aanwezig moet zijn om te voorkomen dat ze elkaar gaan opladen. Als ze allebei gebruik maken van dezelfde P1 data, is er namelijk geen onderscheid meer te maken tussen welke stroom nu uit de batterij komt (die je dus niet mag opladen) en welke van de zonnepanelen (die je dus wel mag opladen). Bij batterijen van hetzelfde merk is hier vaak wel in voorzien. Bij Marstek zorgt een eigen P1 meter voor de samenwerking tussen de batterijen. Maar tussen batterijen van verschillende merken is deze koppeling er niet. Je zal dus zelf aan het programmeren moeten om te voorkomen dat ze elkaar gaan opladen.
Ja ,dat is inderdaad waar ik zelf ook een beetje bang voor ben: dat ze elkaar eerder in de weg gaan zitten dan een meerwaarde hebben. Anders had ik hem waarschijnlijk al thuis staan nu hahaha.
Daadwerkelijk programmeren in HA ofzo zie ik mijzelf nog niet echt doen voorlopig, maar als het een kwestie is van aan/uit of laad/ontlaad tijden programmeren via de Marstek app of iets dergelijks, daar moet ik nog wel uit kunnen komen dan.
kbuntu schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:03:
[...]

Aah ja dat is niet helemaal in orde. Dat is echt leeg leeg. Het normale percentage is 11 in stand-by. Als hij dan niet uit zichzelf gaat laden is er wel een kans dat hij kaduuk is. Hoe komt dat zo dat hij daar komt? Blijkbaar had je hem een paar weken geleden nog gebruikt zei je dus hij heeft ooit gewerkt.

Ik zou even een permanent klokprogramma maken (elke dag van 00:00 tot 23:55) met een vast vermogen van 1000 W ofzo en hem dan aan de grid laten staan voor een nachtje. Misschien nog even proberen om te herstarten met dit programma aan. En dan echt herstarten, dus alles loskoppelen, grid ook, tien minuten stekker eruit laten en dan weer erin.

[ Voor 11% gewijzigd door pascallj op 27-11-2025 17:22 ]

Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:17:
[...]

Ja ,dat is inderdaad waar ik zelf ook een beetje bang voor ben: dat ze elkaar eerder in de weg gaan zitten dan een meerwaarde hebben. Anders had ik hem waarschijnlijk al thuis staan nu hahaha.
Daadwerkelijk programmeren in HA ofzo zie ik mijzelf nog niet echt doen voorlopig, maar als het een kwestie is van aan/uit of laad/ontlaad tijden programmeren via de Marstek app of iets dergelijks, daar moet ik nog wel uit kunnen komen dan.
Als je in de HW app ook tijden kan programmeren kan je daarmee spelen. Echt slim samenwerken heb je dan niet, maar je kunt dan wel voorkomen dat ze elkaar gaan opladen door bv exclusief de HW batterij in de nacht te gebruiken.

Of dat uiteindelijk voor je portemonnee een goede strategie is weet ik niet, maar zo kan het wel.

• Knurt
  • Niet online
antoinevromen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:03:
[...]

Of je de CT003 werkend krijgt is nog maar de vraag (lukte mij met mijn digitale meter namelijk niet), maar een Marstek batterij kan prima overweg met de HW-P1 dongle. Het probleem is dat je dan 2 batterijen hebt die je niet tegelijk "aan" moet hebben staan om NOM (nul op de meter) te draaien. Die gaan dan elkaar opladen/ontladen. Dus als je ze via een geautomatiseerd script alternerend de een op nom en als die leeg is de ander op nom schakelt is er niets aan de hand. Of bijv. 1 van beide batterijen levert een basisload van een paar honderd Watt en de ander compenseert zodat je uiteindelijk toch 0 op de meter hebt. Er zijn dus mogelijkheden, maar niet zo maar out of the box
Ok, thanks voor je antwoord! Dat werpt al wat meer licht op de situatie. Met scripts aan de slag gaan ben ik nog te noob voor, vrees ik. Dus dat is voor nu nog geen oplossing. Ik hoopte dus vooral op een out-of-the-box en even wat instellen/knustelen/uitvogelen via de Marstek app. Dus dat die pas gaat draaien als de Homewizard "klaar" is, of andersom... Maar ik neem aan dat dat waarschijnlijk nog geen optie is.
Bij de Homewizard heb ik eigenlijk twee opties qua aansturing: NOM draaien en opladen tot 100 en dan alsnog NOM draaien. Bij Marstek begreep ik dat er meer opties (aan/uit tijden, dynamische tarieven etc) instelbaar waren, maar dan moet het natuurlijk ook nog samenwerken allemaal... En als de Marstek dongle het al doet uberhaupt dus...

• antoinevromen
Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:24:
[...]

Ok, thanks voor je antwoord! Dat werpt al wat meer licht op de situatie. Met scripts aan de slag gaan ben ik nog te noob voor, vrees ik. Dus dat is voor nu nog geen oplossing. Ik hoopte dus vooral op een out-of-the-box en even wat instellen/knustelen/uitvogelen via de Marstek app. Dus dat die pas gaat draaien als de Homewizard "klaar" is, of andersom... Maar ik neem aan dat dat waarschijnlijk nog geen optie is.
Bij de Homewizard heb ik eigenlijk twee opties qua aansturing: NOM draaien en opladen tot 100 en dan alsnog NOM draaien. Bij Marstek begreep ik dat er meer opties (aan/uit tijden, dynamische tarieven etc) instelbaar waren, maar dan moet het natuurlijk ook nog samenwerken allemaal... En als de Marstek dongle het al doet uberhaupt dus...
Je kunt zoals Pascal ook schrijft 1 batterij vast op manual zetten en de ander op auto, maar dan blijf je toch handmatig met de app's zaken regelen. Dat gaat je uiteindelijk straks vervelen. Want je wilt ook gaan opladen van de zomer van PV.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:07
NoFate schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:28:
[...]

Je gaat dat ook niet merken als je geen monitoring doet... Het is effectief de interne communicatie, het is niet dat je device van het netwerk dropt... Dus geloof me, je hebt er ook last van...

Dit is trouwens ook bevestigd door marstek zelf dat er een issue is met de V1 en 2 modellen... Iedereen heeft dat issue dus, jij hebt geen speciale uitvoering ofzo hoor :-)

Nogmaals de boodschap aan iedereen , API UIT!! Als je nom stand gebruikt met de CT!!! Ook v156 lost het niet op (V1 en V2 )
Ik draai echt NOM, zowel bij mijn ouders als bij mijn zwager en de CT valt niet uit (CT003). De CT viel wel weg toen ik begin met de ontwikkeling, maar sinds ik niet meer dan één UDP commando per 45 seconden stuur lijkt het goed te gaan.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Knurt
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:23:
[...]

Als je in de HW app ook tijden kan programmeren kan je daarmee spelen. Echt slim samenwerken heb je dan niet, maar je kunt dan wel voorkomen dat ze elkaar gaan opladen door bv exclusief de HW batterij in de nacht te gebruiken.

Of dat uiteindelijk voor je portemonnee een goede strategie is weet ik niet, maar zo kan het wel.
Ja, dat kan dus biij Homewizard helaas nog niet (tenzij via HA) maar zou wel moeten komen. Maar als dat bij Marstek wel kan, kan je wel al redelijk aardig timen dat ze niet tegelijkertijd actief zijn.

• Knurt
  • Niet online
antoinevromen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:28:
[...]

Je kunt zoals Pascal ook schrijft 1 batterij vast op manual zetten en de ander op auto, maar dan blijf je toch handmatig met de app's zaken regelen. Dat gaat je uiteindelijk straks vervelen. Want je wilt ook gaan opladen van de zomer van PV.
Nou, een beetje regelen via een app vind ik niet heel erg. Maar als ik idd wekelijks of zelfs dagelijks alles op elkaar moet gaan zitten afstemmen, is dat ook weer zowat ja.
Voordeel van de Marstek zou bij mij kunnen zijn dat ie als een soort groot (en relatief goedkoop) buffervat zou kunnen fungeren. In de zomer krijg ik hem waarschijnlijk toch niet leeg, maar dat is dan weer niet erg want er mag best wat in blijven zitten om als noodstroom back-up optie te fungeren.

• tweeek
kbuntu schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:03:
[...]

Eventueel de stekker even nakijken of alles vast zit, een tijdje geleden waren daar enkele berichten over bij de V1 en V2 varianten, denk dat de V3 een soortgelijke heeft.

• kbuntu
tweeek schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:51:
[...]

Eventueel de stekker even nakijken of alles vast zit, een tijdje geleden waren daar enkele berichten over bij de V1 en V2 varianten, denk dat de V3 een soortgelijke heeft.
Hmm goed punt, viel me wel op dat ik de stekker niet gemakkelijk uit het apparaat krijg. Lijkt vastgeklikt te zitten, maar nergens een pinnetje

• tweeek
kbuntu schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:57:
[...]

Hmm goed punt, viel me wel op dat ik de stekker niet gemakkelijk uit het apparaat krijg. Lijkt vastgeklikt te zitten, maar nergens een pinnetje
Er zou onder een pinnetje achtig iets zitten is toen duidelijk gemaakt, weet niet meer zeker door wie.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18
harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:30:
[...]

Ik draai echt NOM, zowel bij mijn ouders als bij mijn zwager en de CT valt niet uit (CT003). De CT viel wel weg toen ik begin met de ontwikkeling, maar sinds ik niet meer dan één UDP commando per 45 seconden stuur lijkt het goed te gaan.
Waarom ben je er zo zeker van dat de CT niet uitvalt? Die aantal seconden maakt niet uit. Ook al doe je polling om de 120 sec, dan heb je nog kans dat de CT even wegvalt, zonder monitoring zie je dat niet... Een ping is niet voldoende , want er is geen netwerk drop... Het is echt de communicatie tussen de devices zelf
Het is trouwens ook naar een 20-30 sec dat er een connectie issue is tussen de batterij en de CT... Dus merk je niet veel van... Maar het is er wel :+)
Bevestigd door marstek...

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 27-11-2025 18:38 ]

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27

timvanloon

Intel or AMD?

Bij mij nu ook 1 ineens die niks meer doet? Alles al geprobeerd heb maar feedback gestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziSXOsPw6Pyn45TyLSO-pOhyOgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYmpGqERlTukAvti9QlEFFYE.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Marstek V3.0 v144 VNS113 BMS 108 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:58:
Bij mij nu ook 1 ineens die niks meer doet? Alles al geprobeerd heb maar feedback gestuurd.
[Afbeelding]
Jouw CT is simpelweg niet verbonden terwijl het programma 'zelf consumptie' wel CT data nodig heeft om te kunnen werken.

• Druppeltje_
[Afbeelding]
Wat noem jij precies ''alles al geprobeerd'' ? De CT nakijken is toch het begin van het eerste van de start van de aanvang bij problemen?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• vfr1200
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:21
Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:17:
[...]

Kunnen ze niet gewoon elk hun P1 meting hebben dus de HW P 1 en de CT003 via een splitter bij de slimme meter zodat ze beiden hun eigen ding kunnen doen?

• S2S

S2S

vfr1200 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:21:
[...]

Kunnen ze niet gewoon elk hun P1 meting hebben dus de HW P 1 en de CT003 via een splitter bij de slimme meter zodat ze beiden hun eigen ding kunnen doen?
Ja, draai ik hier al 6 maanden.

• Druppeltje_
S2S schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:22:
[...]

Ja, draai ik hier al 6 maanden.
Met externe sturing dan neem ik aan? Anders kan dat toch niet werken? De HW weet dan toch niet van de Marstek af en vica versa? Als de een batterij op een fase 900w gaat terugleveren, gaat de andere dat toch aanzien als overschot?

vfr1200 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:21:
[...]

Ja dat kan, ze kunnen zelfs allebei naar bijvoorbeeld de HW P1 kijken, maar dan ontstaat er geheid een situatie dat ze elkaar gaan opladen.

Als 1 batterij om wat voor reden dan ook eerst reageert en gaat terugleveren met 1000 W (omdat er een 1000 W load was) en de load valt weg en batterij 2 gaat dan deze 1000 W laden (omdat hij denkt dat het teruglevering van zonnepanelen is) ontstaat er ook 0 op de meter, alleen gaan de batterijen nu elkaar opladen en zal deze situatie zo blijven totdat er iets gebeurd in huis waardoor de balans wellicht verandert.

• S2S

S2S

Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:24:
[...]

Met externe sturing dan neem ik aan? Anders kan dat toch niet werken? De HW weet dan toch niet van de Marstek af en vica versa? Als de een batterij op een fase 900w gaat terugleveren, gaat de andere dat toch aanzien als overschot?
Nee niet zo. Ik draai op de ctoo3 de hw p1 is alleen voor dashboard, sorry .

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:18:
[...]

Wat noem jij precies ''alles al geprobeerd'' ? De CT nakijken is toch het begin van het eerste van de start van de aanvang bij problemen?
Ja al stroomloos gehad. en de andere 2 doen het wel gewoon? Geen pijl op te trekken wat het is.

3 x Marstek V3.0 v144 VNS113 BMS 108 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• harrr
[Afbeelding]
Had ik bij 1 van de 9 accu's die ik beheer na de update na 156. De support toen ook gemaild en die hebben het gefixt. Wat ze gedaan hebben: geen idee.

Ze reageren tot nu toe wel altijd heel snel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• harrr
NoFate schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:37:
[...]

Waarom ben je er zo zeker van dat de CT niet uitvalt? Die aantal seconden maakt niet uit. Ook al doe je polling om de 120 sec, dan heb je nog kans dat de CT even wegvalt, zonder monitoring zie je dat niet... Een ping is niet voldoende , want er is geen netwerk drop... Het is echt de communicatie tussen de devices zelf
Het is trouwens ook naar een 20-30 sec dat er een connectie issue is tussen de batterij en de CT... Dus merk je niet veel van... Maar het is er wel :+)
Bevestigd door marstek...
Oke, zo kort zou kunnen, ik meet het niet continue.Maar het is niet merkbaar in het verbruik.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:22
[Afbeelding]
had ik gisteravond ook "ineens"; ik heb een factory reset (met behoud van gegevens) moeten doen van de batterij, daarna was alles weer oké.

the older I get, the better I was...

• Druppeltje_
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:53:
[...]

Ja al stroomloos gehad. en de andere 2 doen het wel gewoon? Geen pijl op te trekken wat het is.
Ik ben niet helemaal mee denk ik. Je krijgt de CT niet meer gekoppeld aan de batterij of wat is precies het probleem?

• NoFate
harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:01:
[...]

Oke, zo kort zou kunnen, ik meet het niet continue.Maar het is niet merkbaar in het verbruik.
Klopt, je gaat het niet merken in het verbruik!! Opt einde van de rit wel , als ik monitor dan valt hij ongeveer 1 min uit per 10, dus je gaat dat niet merken, maar er is uiteraard wel verlies

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:36:
[...]

Ik ben niet helemaal mee denk ik. Je krijgt de CT niet meer gekoppeld aan de batterij of wat is precies het probleem?
Zie mijn eerdere geposte screenshot.

• NoFate
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:57:
[...]

Daar zien we gewoon dat hij niet gekoppeld is. Daar hebben we niet veel aan... Wat krijg je te zien als je hem wilt koppelen?

• Druppeltje_
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:57:
[...]

Die had ik gezien, en ook op gereageerd. Aan het grijze icoon te zien dacht ik gewoon een ''klassiek'' geval van verbindingsverlies. CT opnieuw koppelen en klaar (dacht ik). Ik zie natuurlijk niet wat jij ziet of doet of al gedaan hebt. Vandaar mijn vraag zojuist.. krijg je de CT niet meer gekoppeld of wat is concreet het probleem?

• MrDonolt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:52

Resets middels de aan/uit knop of stekker er uit?
Heb je m al lang in gebruik of nog maar net? "0%" geeft de app namelijk ook als feedback als de accu uit heeft gestaan. Zo kwam deze ook binnen bij me. Als je dan alleen de stekker er jn steekt kan je wel verbinding maken met Bluetooth en de app uitlezen maar er op het display op de marstek en in de app stond 0%. Pas toen ik de drukknop onder het luikje indrukte en deze groen werd kwam de accu tot leven. Net even nog een keer getest en precies hetzelfde, alleen de stekker er in is niet genoeg, ondanks dat de lichtjes op de batterij wel aan springen...

[ Voor 35% gewijzigd door MrDonolt op 27-11-2025 21:51 ]

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:53
Zo ik ben ook weer heel wat resets en updates verder.

Ik heb eigenlijk nog niet echt kunnen testen of alles werkt, omdat we echt bagger weer hebben.
Ik zit zelfs op een tussen versie nu: 144 en micro op 115,5 en BMS op 108,5. Volgens mij heb ik nu alles wel stabiel ingeregeld, want alle fasen in de CT laten een V3 zien, maar laat eerst de zon maar komen.

Wel alleen in de eerste batterij nog een advanced option openstaan, die Marstek zelf maar niet lijkt te begrijpen of te beantwoorden. Heeft metd e eerdere handmatige API aanpassing te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm3JMvz1wg0ZWPen0wpEtk74z1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlzIUyQEONqr5bsp79bTwJnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik wel heb geleerd met updaten van meerdere batterijen na tip van Marstek en echt zo ervaren in alle updates, met daarna eigen aanvullingen: Stap 1 Ontkoppel alle batterijen van het grid. Stap 2 Zet alle backup stroom opties uit. Stap 3: Zet alle batterijen uit behalve de eerste die je wilt upgraden. Die helemaal up to date maken, inclusief communicatiemodule indien nodig. Laten draaien als klaar en niets mee doen (wegschijven en optimaliseren duurt nog door. Stap4: Volgende aanzetten, zelfde verhaal. Die klaar met updaten zet de eerste weer uit. Stap 5: 3e batterij indien je die hebt. Wanneer die bijna klaar zet de 2e dan uit. Wanneer deze klaar, zet dan na een paar minuten ook de 3e voor een paar minuten uit. Stap 6: Zet ze dan rustig aan en wacht tot de eerste contact maakt met de CT, zie lampjes. Dan de volgende, dan de volgende. Stap 7 pas daarna weer koppelen aan het grid.
Dit is de manier waarmee ik het voor elkaar krijg zonder dat je na het updaten ook meldingen blijft krijgen dat het nog een keer moet.

Waarom die 1 voor 1 stappen geïsoleerd? Op de één of andere manier, reageren de batterijen op elkaars update tijdens de update. Soms lijkt het net alsof je 2 tegelijk aan het updaten bent. Waarschijnlijk door de CT die opnieuw probeert te synchroniseren, geen idee, maar het is heel duidelijk zichtbaar. Loop je tegen problemen aan, pak ze dus echt 1 voor 1 op en zorg dat ze niet gestoord kunnen worden door grid of andere batterijen. Misschien zelfs CT uitzetten., maar zover was voor mij niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Sarge78 op 27-11-2025 21:47 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• NoFate
Omg. Hier zijn toch mensen die het allemaal zo moeilijk maken... Slaaptijd....

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:11:
[...]

Die had ik gezien, en ook op gereageerd. Aan het grijze icoon te zien dacht ik gewoon een ''klassiek'' geval van verbindingsverlies. CT opnieuw koppelen en klaar (dacht ik). Ik zie natuurlijk niet wat jij ziet of doet of al gedaan hebt. Vandaar mijn vraag zojuist.. krijg je de CT niet meer gekoppeld of wat is concreet het probleem?
Nee ct is groen maar hij doet niks meer
Heb feedback gestuurd naar marstek kijken wat die zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azk6Huhn1QW81pQ_SyRu1cdnR0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bhq1lUKn9M1mdbBAGVNEj6JZ.jpg?f=fotoalbum_large

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Kees-Jan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:21:
[...]

had ik gisteravond ook "ineens"; ik heb een factory reset (met behoud van gegevens) moeten doen van de batterij, daarna was alles weer oké.
Die had ik nog niet geprobeerd!
En opgelost thx voor de tip.

[ Voor 4% gewijzigd door timvanloon op 27-11-2025 22:27 ]

• Druppeltje_
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:21:
[...]

Nee ct is groen maar hij doet niks meer
Heb feedback gestuurd naar marstek kijken wat die zeggen.
[Afbeelding]
:F ''Neen de CT is groen''. Neen, op je eerste screenshot was die overduidelijk niet groen. Op de vraag wat er concreet het probleem is (want op de screenshot is enkel een grijze ct te zien) zeg je: zie eerdere screenshot.. Een paar woorden uitleg waren wel makkelijker geweest. Concreet is je CT dus momenteel opnieuw gekoppeld, heb je de autodiagnose correct uitgevoerd, laadt en ontlaadt hij op handmatige modus niet en de NOM werkt ook niet, zelfs niet nadat je de batterij correct volledig hebt uitgeschakeld. Dat was duidelijk geweest, en dan was het inderdaad aangeraden om een ticket bij MT aan te maken.

Pagina: 1 ... 310 311 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.