Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
3DWim schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:30:
[...]

Als je NOM wil draaien zonder problemen dan wordt dat een dagtaak.
Zoals al gemeld ziet de HW app de Marstek accu niet en omgekeerd. Hoe wil je dan voorkomen dat de één de ander gaat op- / ontladen ?
Dat is inderdaad de kern van mijn vraag hahaha. Qua nom-draaien met dan dus.
Dan zou je het dus zo moeten kunnen instellen dat tijdens het opladen op overschot zodra de ene vol is die vervolgens op pauze gaat en dan de andere pas actief wordt en andersom bij het ontladen eerst de ene leeg gaat en daarna pas de andere weer aangaat. Wellicht iets te ingewikkeld allemaal dan...

Wil ik in de toekomst dynamisch gaan laden/ontladen o.b.v. tarieven, is dat waarschijnlijk weer een ander verhaal. Dat kan de Marstek al, voor zover ik dat goed heb begrepen, en de HW zou dat binnenkort ook moeten kunnen. Dan zitten ze elkaar als het goed is sowieso niet in de weg omdat ze dan alleen naar dynamische tarieven kijken en daarop te sturen zijn.

Voor de volledigheid, ik overweeg het alleen maar omdat ik voor een goede prijs een V2 kan overnemen, als ik dat zou willen. Maar beste is natuurlijk om 1 systeem van 1 fabrikant te hebben.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Knurt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:04:
[...]
Dat kan de Marstek al, voor zover ik dat goed heb begrepen, ..
Nope. niet standaard dus zonder domotica.
En ook met een dynamisch tarief, laden/lossen, gaat de één de ander niet zien.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

timvanloon

Intel or AMD?

Pff die willen ze mij niet geven 8)7

3 x Marstek V3.0 v144 VNS113 BMS 108 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22
2x Marstek VenusE 3.0 besteld.
p1 splitter besteld.
dubbel stopcontact opbouw
3meter 3x4mm2
alamat 25A 30mA

Nogiets?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:46
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:23:
p1 splitter besteld.
3meter 3x4mm2
alamat 25A 30mA

Nogiets?
2 internet kabels? een kratje bier! extra usb kabeltje voor de splitter aangezien die bij mij niet erbij geleverd was.

[ Voor 13% gewijzigd door tweeek op 28-11-2025 14:31 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• PCJR
tweeek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:25:
[...]

2 internet kabels? een kratje bier! extra usb kabeltje voor de splitter aangezien die bij mij niet erbij geleverd was.
Alles toch via wifi?
En usb kabels standaard assortiment in de jaszak ja :9
Bier, voor erna :D

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• tweeek
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:38:
[...]

Alles toch via wifi?
En usb kabels standaard assortiment in de jaszak ja :9
Bier, voor erna :D
Als wifi bij jou zonder problemen gaat werken, wanneer je bezig bent zou ik voor de zekerheid wat erbij leggen.
usb had ik niet standaard op voorraad :)
Idd voor als het werk gedaan is.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Switcht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:34
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:23:
p1 splitter besteld.
3meter 3x4mm2
alamat 25A 30mA

Nogiets?
Voor zover ik weet ga je met dubbel stopcontact opbouw gelimiteerd zijn op 20A per stopcontact, waardoor er geen nut is om 4mm2 te trekken want 2.5mm2 is voldoende. Correct me if I'm wrong :)

• PCJR
Switcht schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:44:
[...]

Voor zover ik weet ga je met dubbel stopcontact opbouw gelimiteerd zijn op 20A per stopcontact, waardoor er geen nut is om 4mm2 te trekken want 2.5mm2 is voldoende. Correct me if I'm wrong :)
Maar ik wil 2 accus aansluiten. 1fase. Dan kan ik toch een dubbel stopcontact maken met een 4mm2? Hoe dikker hoe beter, en 2.5mm2 is voor mij 16A. Ik wil minimaal 5kw zonder warmte kunnen verstouwen. Dus dat gaat, voor mij dan, 4mm2 worden :)

Switcht schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:44:
[...]

Nee je hebt het vermogen van de andere batterij + het vermogen van het net beschikbaar, dus 27 A.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:57
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:46:
[...]

Maar ik wil 2 accus aansluiten. 1fase. Dan kan ik toch een dubbel stopcontact maken met een 4mm2? Hoe dikker hoe beter, en 2.5mm2 is voor mij 16A. Ik wil minimaal 5kw zonder warmte kunnen verstouwen. Dus dat gaat, voor mij dan, 4mm2 worden :)
Weet niet of het BE of NL is. Maar in België verstaan we onder een dubbel stopcontact 2 stopcontacten achter een dubbele afdekplaat.. dus wel op dezelfde groep (gewoon onderling doorverbonden). En hier is 2,5mm voor stopcontacten standaard voorzien van een 20A automaat. 4mm² naar een gewoon huishoudelijk stopcontact brengen zie ik eigenlijk het nut niet van in. Ja kan toch niet de 2 batterijen op dezelfde groep zetten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• PCJR
Druppeltje_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:11:
[...]

Weet niet of het BE of NL is. Maar in België verstaan we onder een dubbel stopcontact 2 stopcontacten achter een dubbele afdekplaat.. dus wel op dezelfde groep (gewoon onderling doorverbonden). En hier is 2,5mm voor stopcontacten standaard voorzien van een 20A automaat. 4mm² naar een gewoon huishoudelijk stopcontact brengen zie ik eigenlijk het nut niet van in. Ja kan toch niet de 2 batterijen op dezelfde groep zetten.
Jawel tot 3 stuks VenusE kan op 1 groep en op 1 fase

• Druppeltje_
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:21:
[...]

Op 1 fase wel ja. Op 1 groep? No way.. We hebben het hier toch over een standaard groep voor huishoudelijke stopcontacten, toch? Zou het niet te moeilijk maken eerlijk gezegd.. je gaat de voorzieningen nog leggen. Aparte aardlek is niet nodig (kan ook geen kwaad, maar is niet essentieel). Zet daar gewoon 2 aparte automaten in van 16A naar je batterij. Altijd goed.

Edit: je dubbel stopcontact kan je dan gewoon gebruiken. Alleen 2x apart gevoed en niet onderling doorverbonden.

[ Voor 37% gewijzigd door Druppeltje_ op 28-11-2025 15:42 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:21:
[...]

Maar dat mag eigenlijk niet omdat normaal de bekabeling daar niet voor is gemaakt. Ik heb de link hier al honderd keer hier gedeeld, maar bij deze nogmaals:

vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Maar aangezien jij nu een complete groep vanaf het begin gaat aanleggen (althans daar lijkt het op) en alle bekabeling voorziet van het complete vermogen van 1 batterij + het vermogen van het net, zou dat geen probleem moeten zijn. Maar deel anders voor de zekerheid eens een schema, want met zo weinig informatie doen we dus aannames.

Overigens realiseer ik mij nu terwijl ik dat zeg, dat jij natuurlijk 25 A (van het net) + 11 A van een batterij ter beschikking hebt. Dat is dus 37 A. Dat gaat de andere batterij niet kunnen laden, maar is wel wat er beschikbaar is (dus daar moet je de kabels op afzekeren). Dat lijkt mij ook al aardig krap voor 4 mm2. Ik zou het persoonlijk liever afzekeren op 20 A (al kan je dan dus niet beide batterijen volledig voor lange duur gebruiken)..

Het beste is gewoon 2 groepen aanleggen en twee losse stopcontacten gebruiken.

• PCJR
Druppeltje_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:35:
[...]

Op 1 fase wel ja. Op 1 groep? No way.. We hebben het hier toch over een standaard groep voor huishoudelijke stopcontacten, toch? Zou het niet te moeilijk maken eerlijk gezegd.. je gaat de voorzieningen nog leggen. Aparte aardlek is niet nodig (kan ook geen kwaad, maar is niet essentieel). Zet daar gewoon 2 aparte automaten in van 16A naar je batterij. Altijd goed.
Kom zeg, ik zet er toch gewoon een alamal in van 30A als ik dat wil (afgestemd op de kabeldikte hebben we het dan over). En dat mag ook nog. Of een 40A boeiund.... risico dat de hoofd automaat als eerste gaat, maar dat is mijn eigen keuze toch.
Gewoon een 20A of 25A alamat en klaar, 1 kabel 4mm2, en een dubbel of triple stopcontact voor 2 of 3 VenusE bakken. :z

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 28-11-2025 15:44 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:17
PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:42:
[...]

Kom zeg, ik zet er toch gewoon een alamal in van 30A als ik dat wil (afgestemd op de kabeldikte hebben we het dan over). En dat mag ook nog. Of een 40A boeiund.... risico dat de hoofd automaat als eerste gaat, maar dat is mijn eigen keuze toch.
Gewoon een 20A of 25A alamat en klaar, 1 kabel 4mm2, en een dubbel of triple stopcontact voor 2 of 3 VenusE bakken. :z
De beste oplossing is de draaddikte idd aanpassen aan het gebruik (en daar de automaat op aanpassen). Maar dat moet dan wel eerste kunnen ...
Alternatief meerdere groepen van 16A ... voordeel is dat als er één uit klapt (om whatever reden) de anderen nog werken ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

[...]

In dit geval moet je het eigenlijk andersom doen en de kabeldikte afstemmen op de afgezekerde waarde van de groep + 11 A van de andere batterij aangezien dat is wat er door de kabels kan gaan lopen in foutsituaties.

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:49
Waar vindt ik een recente lijst van officieële dealers?

Een lijst die ik gevonden heb is https://marstek-energy.nl/dealers/

Smart Charged staat hier niet tussen maar ze beweren wel een officieële dealer te zijn rechtstreeks in contact met Marstek.

Groeten.

• Druppeltje_
[...]

Ja, je hebt gelijk. Ik zou ook zeker altijd 3 batterijen op een 4mm² zetten. d:)b

• tweeek
DeJos1985 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:53:
Waar vindt ik een recente lijst van officieële dealers?

Een lijst die ik gevonden heb is https://marstek-energy.nl/dealers/

Smart Charged staat hier niet tussen maar ze beweren wel een officieële dealer te zijn rechtstreeks in contact met Marstek.

Groeten.
Smart-charged.nl koopt zelf in via marstek.
Er is eigenlijk geen standaard officieel lijstje, alleen beweringen van verkopende partijen.
Marstekenergy houd niet van bedrijven die onder de marktprijs leveren, hou daar rekening mee met eventueel garantie.

• DeJos1985
tweeek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:04:
[...]

Smart-charged.nl koopt zelf in via marstek.
Er is eigenlijk geen standaard officieel lijstje, alleen beweringen van verkopende partijen.
Marstekenergy houd niet van bedrijven die onder de marktprijs leveren, hou daar rekening mee met eventueel garantie.
Bewerkingen, ok maar ik zou toch wel wat zekerheid willen. Smart charged heeft me ook dat bevestigd dat ze rechtstreeks inkopen. Als je de lijst bekijkt die ik had gestuurd zie je dat al de partijen onder adviesprijs leveren.

Dat kan toch geen reden zijn om geen garantie te geven denk ik dan.

Hoe kan je als klant zeker zijn dat je via een "juist" kanaal besteld?

[ Voor 5% gewijzigd door DeJos1985 op 28-11-2025 16:09 ]

DeJos1985 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
[...]

Bewerkingen, ok maar ik zou toch wel wat zekerheid willen.
Als je lijst bekijkt die ik had gestuurd zie je dat al de partijen onder adviesprijs leveren.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wie wel en niet officieel is. Er zwerven hier wat screenshots van een advertentie in de app toen de V3 uitkwam met waar deze te koop is. Dat zijn dus sowieso goedgekeurde winkels.

'Marstek-energy.nl' is niet de officiele website, maar de website van Mean Well als distributeur van Marstek. Ja erg verwarrend inderdaad. Maar volgens mij zijn er nog meer distributeurs die dus ook weer aan andere winkels leveren.

• tweeek
DeJos1985 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
[...]

Bewerkingen, ok maar ik zou toch wel wat zekerheid willen. Smart charged heeft me ook dat bevestigd dat ze rechtstreeks inkopen. Als je de lijst bekijkt die ik had gestuurd zie je dat al de partijen onder adviesprijs leveren.

Het gaat eigenlijk op deze manier, je koopt en de garantie loopt voornamelijk via de app/feedback van marstekenergy bij problemen.
En moet je van goede huize komen als je een bedrijf aan wil pakken, waar mij bekend 1 tweaker z'n levenswerk van heeft gemaakt!

• DeJos1985
tweeek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:21:
[...]

Het gaat eigenlijk op deze manier, je koopt en de garantie loopt voornamelijk via de app/feedback van marstekenergy bij problemen.
En moet je van goede huize komen als je een bedrijf aan wil pakken, waar mij bekend 1 tweaker z'n levenswerk van heeft gemaakt!
Dus als deze vervangen zou worden is het rechtstreeks van china? Ik heb al gemail met Marstek china maar de communicatie loopt bijzonder slecht. Alsook krijg ik soms geen antwoord op mijn mails. Vreemd.

Je laatste paraaf begrijp ik niet ivm het "bedrijf aan te pakken". Ik ga er vanuit dat iemand slechte ervaring heeft met een bedrijf?
DeJos1985 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:24:
[...]

Dus als deze vervangen zou worden is het rechtstreeks van china? Ik heb al gemail met Marstek china maar de communicatie loopt bijzonder slecht. Alsook krijg ik soms geen antwoord op mijn mails. Vreemd.

Je laatste paraaf begrijp ik niet ivm het "bedrijf aan te pakken". Ik ga er vanuit dat iemand slechte ervaring heeft met een bedrijf?
Ja vaak wel.

Sommige verkopers weigeren support of wettelijke garantie te geven omdat Marstek ook aan fabrieksgarantie doet. Niet zoals het hoort, wel zoals het in de praktijk gaat. En zolang Marstek China dat ook blijft doen, is het niet zo'n probleem.

Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar zoek anders eens naar de posts in dit topic van ~dasystemcheck :X

• tweeek
[...]

Dit is wat marstekenergy schreef over contact.

Geachte heer/mevrouw,

We zijn momenteel bezig met de overgang naar een nieuw systeem en raden alle gebruikers aan om feedback te geven via de app. We reageren doorgaans binnen twee werkdagen. Om een nauwkeurige apparaatidentificatie te garanderen en ons aftersalesproces te stroomlijnen, verzoeken we u vriendelijk om ook feedback te geven via de MARSTEK-app. Onze excuses voor het ongemak en hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:28
tweeek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:21:
[...]

@dasystemcheck heb je al weer update van het proces?

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Er is sinds de levering (13 september; mijn eerste constatering dat er iets niet klopte met het ding) inderdaad in totaal veel gebeurd, maar ik wacht eerst tot ik daadwerkelijk mijn geld terug heb en de Venus 2 is opgehaald voordat ik een volledig verslag plaats.

Wat ik op dit moment wél kan zeggen:

– De fabrikant in China heeft het defect inmiddels bevestigd (sáillant detail: dat was al tijdens de bemiddeling via WebwinkelKeur).
– Pas na het volledige traject via WebwinkelKeur én nadat DigiDispuut meerdere keren extra druk heeft uitgeoefend, is Marstek Nederland echt in beweging gekomen.
– Marstek Nederland heeft nu aangeboden om óf een vervangend apparaat te leveren óf het volledige aankoopbedrag terug te betalen.
– Ik heb gekozen voor volledige terugbetaling + retourname van het apparaat op hun kosten.
– Totdat het bedrag daadwerkelijk op mijn rekening staat en het apparaat is opgehaald, trek ik mijn vordering bewust níet in en blijft de hoorzitting staan. Ik ga dus niet uit van beloften op papier: dat is namelijk al eerder fout gegaan in dit traject.

Zodra alles definitief is afgehandeld, zal ik hier een uitgebreid en compleet verslag plaatsen, inclusief chronologie en geanonimiseerde documentatie. Ik denk dat er flink wat mensen daar wat aan kunnen hebben.
Dit traject laat helaas zien hoe sommige kleinere webshops proberen om verantwoordelijkheid af te schuiven en tijd te rekken — iets waar consumenten -en zeker tweakers- alert op moeten blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door dasystemcheck op 28-11-2025 19:13 ]

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
[...]

Jup. Moi. Zie m'n reactie aan @bvansteenselen
Wordt vervolgd.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Knurt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:37:
[...]

Ja, dat kan dus biij Homewizard helaas nog niet (tenzij via HA) maar zou wel moeten komen. Maar als dat bij Marstek wel kan, kan je wel al redelijk aardig timen dat ze niet tegelijkertijd actief zijn.
Kun je die tijdsinstelling instellen met een HW energy socket? Nadeel is misschien dat je de batterij telkens op en van het net schakelt?

Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.

Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:16:
[...]

Misschien een vreemde suggestie, maar niet geschoten is altijd mis.. heb je via de BLE Tool van Rweijnen al eens gecontroleerd via de test of de API niet ingeschakeld is? Als ik bij mij de API aanzet kan ik die via de hm2mqtt integratie niet uitzetten. Daar geeft die aan dat die uit is, als ik via de BLE tool kijk was die nog steeds ingeschakeld. Moet daar wel bij zeggen: ik ben daar achter gekomen toen ik nog niet in de mogelijkheid was om API aan of uit te zetten via de app. Daar kan ik dat pas sinds de laatste app update bedienen. Of hem via de app uitschakelen wel definitief uitschakelt heb ik nooit meer getest.
API is uitgeschakeld via de app

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V155/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
[...]

Ja, dat is jouw eigen keuze. Totdat er op een-of-andere manier brand ontstaat en de (brand/opstal)verzekering er achter komt dat de elektrische installatie niet klopt en daarom maar niet uitbetaald?! :? Afgezien van mogelijke schade bij de buren... :X |:( :F
Sta jij en je gezin op straat met niets en je kan je leven lang dokken 7(8)7 7(8)7

the older I get, the better I was...

• PCJR
Kees-Jan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:24:
[...]

Ja, dat is jouw eigen keuze. Totdat er op een-of-andere manier brand ontstaat en de (brand/opstal)verzekering er achter komt dat de elektrische installatie niet klopt en daarom maar niet uitbetaald?! :? Afgezien van mogelijke schade bij de buren... :X |:( :F
Sta jij en je gezin op straat met niets en je kan je leven lang dokken 7(8)7 7(8)7
Ik heb wel meer gebouwd dan dat stopcontact...
Dont worry, ik heb vaker dikkere draden/kabels dan "installateurs" gebruiken. Overigs draait hier ook mijn diy accu al 2 jaar zonder issues, dat was meer uitzoekwerk :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4trQmTasLzGxiEncD0Kc4C_bFvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLhfqxxL37jJnAAPBYUuwQh3.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway, komt goed ;)

Nog even uitvogelen of het nut heeft nu om tibber te pakken voor mijn ouders of zonneplan, ivm t gedoe met die verkoopkosten opeens...

Edit: sterker nog, ik heb hier al jaren een wiha moment schroevendraaier (160euri) voor vooral automaten en spul in de meterkast, dat heeft menig elektricien ook niet (uit mijn en anderen hun ervaring)... (y)

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 28-11-2025 20:40 ]

Kees-Jan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:24:
[...]

De emoticons waren in de aanbieding op Black friday of zo??? Crisis kerel...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb wel meer gebouwd dan dat stopcontact...
Dont worry, ik heb vaker dikkere draden/kabels dan "installateurs" gebruiken. Overigs draait hier ook mijn diy accu al 2 jaar zonder issues, dat was meer uitzoekwerk :)
[Afbeelding]

Anyway, komt goed ;)

Nog even uitvogelen of het nut heeft nu om tibber te pakken voor mijn ouders of zonneplan, ivm t gedoe met die verkoopkosten opeens...
Ja dat is wel even een dingetje. Wacht nog een paar weken en dan eens kijken wat andere partijen gedaan hebben.

Wat moet je met een Marstek als je zo'n installatie hebt? Dan gaat het denk ik een beetje tegenvallen.

• PCJR
pascallj schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:36:
[...]

Ja dat is wel even een dingetje. Wacht nog een paar weken en dan eens kijken wat andere partijen gedaan hebben.

Wat moet je met een Marstek als je zo'n installatie hebt? Dan gaat het denk ik een beetje tegenvallen.
Die marsteks zijn voor bij mijn ouders :)

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 (firmware 139) en CT003 en merk toch wel wat problemen met de wifi connectiviteit van de accu. De accu verloor meerdere keren per dag de verbinding. Handmatig via de app opnieuw verbinden loste het probleem dan tijdelijk op.
Sinds vanmiddag heb ik deze op een heel simpel netwerk (uitgezonden door 1 AP, 2,4gHz, korte SSID, simpele WPA2 code, etc.) gezet en de verbinding lijkt nu goed te blijven. Ook bij een herstart van de batterij werd de verbinding nu ook weer automatisch opgezet. Tot zover winst!
Dit netwerk is overigens in een apart VLAN met alleen toegang naar het internet. Ook kunnen lokale apparaten (Venus en CT003) elkaar zien. Home Assistant draait in een ander VLAN met een NAT ertussen.

Ik heb in Home Assistant de integration van jaapp en ook de officiële integration van Marstek als custom component in mijn Home Assistant gehangen. An sich werkt de verbinding naar de Marstek wel vanuit Home Assistant (NAT doet dus zijn werk), maar bij beide integrations merk ik dat de verbinding af en regelmatig of in ieder geval de API niet reageert. Dat wil zeggen, iedere sensor krijgt elke paar minuten de status 'unknown' en komt dan weer terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLvj9M_t-44tRtHrJIEsXv20SuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yRq6rLeqpV9ePjoCthTbhAtx.png?f=user_large
Bedraad lijkt het wel stabiel maar dat is minder praktisch, gezien de plaatsing van de batterij. Verbinding van de batterij wordt door de access point gemeten op -55dBm, dus dat zou binnen de marge moeten zijn.

Ik las dat er mensen zijn die meer mensen zijn waarbij problemen met de OpenAPI opgelost zijn sinds 144, maar zie geen wijzigingen die hiermee te maken hebben in de changelog.

Wie heeft de gouden tip?

[ Voor 6% gewijzigd door RuntimeError op 28-11-2025 21:31 ]

Voor de tweaker met keuze-stress...

Weer een mooie review van een Marstek product:
https://energienerds.nl/i...a-stekkerbatterij-review/

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

RuntimeError schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:12:
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 (firmware 139) en CT003 en merk toch wel wat problemen met de wifi connectiviteit van de accu. De accu verloor meerdere keren per dag de verbinding. Handmatig via de app opnieuw verbinden loste het probleem dan tijdelijk op.
Sinds vanmiddag heb ik deze op een heel simpel netwerk (uitgezonden door 1 AP, 2,4gHz, korte SSID, simpele WPA2 code, etc.) gezet en de verbinding lijkt nu goed te blijven. Ook bij een herstart van de batterij werd de verbinding nu ook weer automatisch opgezet. Tot zover winst!
Dit netwerk is overigens in een apart VLAN met alleen toegang naar het internet. Ook kunnen lokale apparaten (Venus en CT003) elkaar zien. Home Assistant draait in een ander VLAN met een NAT ertussen.

Ik heb in Home Assistant de integration van jaapp en ook de officiële integration van Marstek als custom component in mijn Home Assistant gehangen. An sich werkt de verbinding naar de Marstek wel vanuit Home Assistant (NAT doet dus zijn werk), maar bij beide integrations merk ik dat de verbinding af en regelmatig of in ieder geval de API niet reageert. Dat wil zeggen, iedere sensor krijgt elke paar minuten de status 'unknown' en komt dan weer terug.
[Afbeelding]
Bedraad lijkt het wel stabiel maar dat is minder praktisch, gezien de plaatsing van de batterij. Verbinding van de batterij wordt door de access point gemeten op -55dBm, dus dat zou binnen de marge moeten zijn.

Ik las dat er mensen zijn die meer mensen zijn waarbij problemen met de OpenAPI opgelost zijn sinds 144, maar zie geen wijzigingen die hiermee te maken hebben in de changelog.

Wie heeft de gouden tip?
Travel-modem! gouden tip dat niet maar... diamant... zeker ;)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• lemuba
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:23
[quote]Quriass schrieb am Samstag, den 15. November 2025 @ 12:08: Das hat mich heute Morgen sehr glücklich gemacht: Sehr geehrte Damen und Herren, die Integration von MARSTEK-Geräten in Home Assistant wurde abgeschlossen und wartet derzeit auf die Genehmigung für die Veröffentlichung. Wir gehen davon aus, dass es bis Ende dieses Monats verfügbar sein wird. [/Zitat]

Dieser?

https://github.com/beardhatcode/marstek-ha

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
lemuba schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:11:
[quote]Quriass schrieb am Samstag, den 15. November 2025 @ 12:08: Das hat mich heute Morgen sehr glücklich gemacht: Sehr geehrte Damen und Herren, die Integration von MARSTEK-Geräten in Home Assistant wurde abgeschlossen und wartet derzeit auf die Genehmigung für die Veröffentlichung. Wir gehen davon aus, dass es bis Ende dieses Monats verfügbar sein wird. [/Zitat]

Dieser?

https://github.com/beardhatcode/marstek-ha
Weeral een integratie, terwijl Marstek zelf 1 heeft gemaakt ;-)

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

timvanloon

Intel or AMD?

Sinds ik deze update heb gekregen werkt bij mij alles weer goed zo ook de api.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7TlgPV4eJgBRBU6RclzEMKwCgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkTMKo9McErcYR8qAuUrHuy1.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Marstek V3.0 v144 VNS113 BMS 108 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Pagina: 1 ... 311 312 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.