Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Welke versie van de plug heb je? Wel vreemd? Want er is toch geen zon/belasting? Of ben manueel/AI aan het laden?Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:
Kreeg net deze melding in mijn HW app. Nog nooit gehad
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 30-11-2025 10:22 ]
Heeft AI geladen. Zag net dat de batterij niets meer deed. Stekker eruit en er weer in en nu doet ie het weer. Leek wel of ie vastgelopen wasNoFate schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:21:
[...]
Welke versie van de plug heb je? Wel vreemd? Want er is toch geen zon/belasting? Of ben manueel/AI aan het laden?
[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 30-11-2025 10:25 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Heb jij een abonnement op HW, of krijg je die notificaties ook zonder?Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
[...]
Heeft AI geladen. Zag net dat de batterij niets meer deed. Stekker eruit en er weer in en nu doet ie het weer. Leek wel of ie vastgelopen was
Ik heb inderdaad een HW abonnementNoFate schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:31:
[...]
Heb jij een abonnement op HW, of krijg je die notificaties ook zonder?
Heb die melding ook wel eens gehad maar volgens mij krijg je het pas te zien bij het openen van de app. Dus geen push notificatie om je te informeren dat het gebeurd, alleen een melding dat het plaats heeft gevonden bij openen van de app. Iets minder bruikbaar dus.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
AI laden is zonde joh, kost je alleen maar geld met die NL prijzen , ik zou ze op zelf consumptie of manueel / uit zetten . Scheelt hier zo 5 Kwh op 1 dagErik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
[...]
Heeft AI geladen. Zag net dat de batterij niets meer deed. Stekker eruit en er weer in en nu doet ie het weer. Leek wel of ie vastgelopen was
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
In de nieuwe compactere Energy Sockets zit een temperatuursensor ter beveiliging. Volgens https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/ kunnen ze max. 2760 W continue aan (en 3680 W piek) maar de temperatuur kan soms al sneller 'te hoog' zijn. Als je twee uur op 2500 W laadt, kun je het al eens zitten hebben, vermoed ik.Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]
Socket kleurt dan oranje (geen pushmelding) en uit het stopcontact halen is inderdaad de enige oplossing om de beveiliging te resetten. Bij mijn oude vaatwasser heb ik zo 2x een onderbroken vaat aangetroffen omdat hij tijdens het opwarmen een kwartiertje 3200 W trok. Met een oude Energy Socket had ik dat niet, die ventileren wat beter door hun grotere volume en hebben geen beveiliging.
Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS
Ah.... dus voor het gebruik met de Marstek kan je beter de oude plug gebruiken i.p.v. de nieuwe?freeaanzee schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:24:
[...]
In de nieuwe compactere Energy Sockets zit een temperatuursensor ter beveiliging. Volgens https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/ kunnen ze max. 2760 W continue aan (en 3680 W piek) maar de temperatuur kan soms al sneller 'te hoog' zijn. Als je twee uur op 2500 W laadt, kun je het al eens zitten hebben, vermoed ik.
Socket kleurt dan oranje (geen pushmelding) en uit het stopcontact halen is inderdaad de enige oplossing om de beveiliging te resetten. Bij mijn oude vaatwasser heb ik zo 2x een onderbroken vaat aangetroffen omdat hij tijdens het opwarmen een kwartiertje 3200 W trok. Met een oude Energy Socket had ik dat niet, die ventileren wat beter door hun grotere volume en hebben geen beveiliging.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Of op het knopje drukken dan wordt de ring weer groen en werkt het weer... heb er ook soms last van met de jacuzzi die af en toe 4000 pw vraagt. Gelukkig alleen tijdens gebruik ;-)freeaanzee schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:24:
[...]
In de nieuwe compactere Energy Sockets zit een temperatuursensor ter beveiliging. Volgens https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/ kunnen ze max. 2760 W continue aan (en 3680 W piek) maar de temperatuur kan soms al sneller 'te hoog' zijn. Als je twee uur op 2500 W laadt, kun je het al eens zitten hebben, vermoed ik.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Die beveiliging die er in de nieuwe zit, en niet in de oude hebben natuurlijk wel een functieMirabis schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:28:
[...]
Ah.... dus voor het gebruik met de Marstek kan je beter de oude plug gebruiken i.p.v. de nieuwe?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Zelf deze met een aftakking achter de 3-fase aardlek gezet met een 4-polige 1A automaat ertussen (3P+N, volgens de handleiding). Heb hier 1,5mm2 draaddikte voor gebruikt.azerty schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:00:
[...]
Ik moet sowieso laten herkeuren want ik zit midden in een verbouwing
Het is gewoon ietwat vervelend dat Marstek zelf niet vermeld welke dikte zij als voorkeur hebben (zit nu massief 2.5mm² in, maar dat is met een gestripte 3-4mm niet zo handig om vast te maken... Dus leek het mij interessant om hier eens rond te vragen
Herkenbaar..Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]
Dit is sinds een maand mij al een keer of vijf overkomen. Afgelopen zomer ging het nog wel, zonder die meldingen..
Heb toch het idee dat deze versie die ik heb (V2) niet zo veel kan hebben. Een uur op vollast laden gaat nog wel, dan wordt ie overigens zo'n 47 graden al... meer dan een uur vind ie niet zo fijn meer.
De andere die ik heb is V1, daar zit het element van m'n boilervat in. Dat is echter maar zo'n 1500W.
Misschien moet ik ze gaan wisselen. Dan zijn mijn metingen van het afgelopen echter niet meer accuraat en straks gaat V1 ook raar doen bij twee uur vollast laden ...
[ Voor 9% gewijzigd door Remar65 op 30-11-2025 14:19 ]
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Ik heb een Venus E v3 en een Shelly 3EM Pro. Ik heb deze via het LAN op dezelfde switch hangen en toch weigert de Marstek met de Shelly te connecteren.
UDP over RPC staat op 1010 in de Shelly. Via een netcat commando kan ik zien dat de Shelly bereikbaar is op poort 1010. Ik heb al eens de switch gewisseld, zonder succes.
Ik zie in Wireshark dat de Marstek via het LAN broadcasts blijft sturen voor UDP poort 1010.
Ik heb hetzelfde fenomeen op wifi, op de Marstek is er geen verbinding met de Shelly.
De firmware die ik kreeg van de Marstek support is v144.
Ik heb het gevoel dat een factory reset van de Marstek via de app (terwijl ik met mijn smartphone naast het toestel sta) geen volledige factory reset is? Als het toestel terug opkomt gaat de LED van de wifi meteen weer aan en is er ook BT connectie?
Ik durf mijn account bij Marstek niet goed verwijderen omdat ik vrees dat ik dan mijn historiek met de support ook zal verliezen.
Is er nog iemand die zijn Shelly 3EM Pro via de LAN én z'n Marstek ook via LAN met elkaar heeft kunnen laten praten?
Wat kan ik nog testen om te weten waar het probleem ligt? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Zie je de Shelly ook antwoorden? Geen scheiding in netwerken/VLAN's?Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
Vrienden tweakers ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een Venus E v3 en een Shelly 3EM Pro. Ik heb deze via het LAN op dezelfde switch hangen en toch weigert de Marstek met de Shelly te connecteren.
UDP over RPC staat op 1010 in de Shelly. Via een netcat commando kan ik zien dat de Shelly bereikbaar is op poort 1010. Ik heb al eens de switch gewisseld, zonder succes.
Ik zie in Wireshark dat de Marstek via het LAN broadcasts blijft sturen voor UDP poort 1010.
Het WiFi wachtwoord wordt inderdaad weer teruggezet/opnieuw uitgelezen uit de WiFi chip na een reset. Bluetooth zal altijd direct weer werken want daar is geen koppeling oid voor nodig.Ik heb het gevoel dat een factory reset van de Marstek via de app (terwijl ik met mijn smartphone naast het toestel sta) geen volledige factory reset is? Als het toestel terug opkomt gaat de LED van de wifi meteen weer aan en is er ook BT connectie?
Ook dit klopt, de batterij uit je account verwijderen, zal de historiek ook verwijderen.Ik durf mijn account bij Marstek niet goed verwijderen omdat ik vrees dat ik dan mijn historiek met de support ook zal verliezen.
Geen scheiding, één simpel netwerk. Neen ik zie de Shelly niet antwoorden, maar dat zal zijn omdat ik WS draai op mijn laptop. Ik verwacht dat de Shelly rechtstreeks naar de Marstek zou antwoorden, of zie ik dat mis?pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:40:
Zie je de Shelly ook antwoorden? Geen scheiding in netwerken/VLAN's?
Ik zie ook net dat ik een monitor/log pagina kan bekijken op de Shelly zijn webinterface. Daar zie ik wel geen UDP requests binnenkomen?
Ok, niet echt een factory reset dan...Het WiFi wachtwoord wordt inderdaad weer teruggezet/opnieuw uitgelezen uit de WiFi chip na een reset. Bluetooth zal altijd direct weer werken want daar is geen koppeling oid voor nodig.
Begrepen, dat voer ik dus niet uit.Ook dit klopt, de batterij uit je account verwijderen, zal de historiek ook verwijderen.
Ik heb ook een HomeAssistant instantie draaien, die zette ik alvast uit om ook dat uit te sluiten. Geen resultaat. En ik had gedacht dat dit echt een fluitje van een cent was...
Dat zou kunnen durf ik niet te zeggen. Maar neem inderdaad aan dat je op die pagina wel UDP requests binnen moet zien komen.Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:53:
[...]
Geen scheiding, één simpel netwerk. Neen ik zie de Shelly niet antwoorden, maar dat zal zijn omdat ik WS draai op mijn laptop. Ik verwacht dat de Shelly rechtstreeks naar de Marstek zou antwoorden, of zie ik dat mis?
Ik zie ook net dat ik een monitor/log pagina kan bekijken op de Shelly zijn webinterface. Daar zie ik wel geen UDP requests binnenkomen?
Schiet mij wel te binnen dat Marstek volgens mij alleen /24 netwerken (dus subnet 255.255.255.0) leuk vindt. Je hebt toevallig geen groter netwerk ingesteld?
Neen, 't is een simpel /24 netwerkje. Hangen allebei rechtstreeks aan mijn Telenet router.pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:57:
[...]
Dat zou kunnen durf ik niet te zeggen. Maar neem inderdaad aan dat je op die pagina wel UDP requests binnen moet zien komen.
Schiet mij wel te binnen dat Marstek volgens mij alleen /24 netwerken (dus subnet 255.255.255.0) leuk vindt. Je hebt toevallig geen groter netwerk ingesteld?
Bij de B2500 emulatie moet voor de nieuwere Marstek firmware de shelly pro 3EM op poort 2220. Mijn Marstek V3 wil het ook niet doen met poort 1010.Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
Ik heb hetzelfde fenomeen op wifi, op de Marstek is er geen verbinding met de Shelly.
Ik heb het gevoel dat een factory reset van de Marstek via de app (terwijl ik met mijn smartphone naast het toestel sta) geen volledige factory reset is? Als het toestel terug opkomt gaat de LED van de wifi meteen weer aan en is er ook BT connectie?
Ik durf mijn account bij Marstek niet goed verwijderen omdat ik vrees dat ik dan mijn historiek met de support ook zal verliezen.
Is er nog iemand die zijn Shelly 3EM Pro via de LAN én z'n Marstek ook via LAN met elkaar heeft kunnen laten praten?
Wat kan ik nog testen om te weten waar het probleem ligt? Alvast bedankt voor jullie hulp!
MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Ik heb een /23 maar tot op heden geen netwerk issues gehad met de Marstek.pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:57:
[...]
Dat zou kunnen durf ik niet te zeggen. Maar neem inderdaad aan dat je op die pagina wel UDP requests binnen moet zien komen.
MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Goed om te weten. Kan mij alleen een bericht herinneren van iemand die een 10.x.x.x en groter subnet had ingesteld waar de berichten niet aankwamen omdat de batterij alsnog op een /24 subnet ging broadcasten ondanks dat er ander subnet via dhcp gestuurd was oid.cold schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:50:
[...]
Ik heb een /23 maar tot op heden geen netwerk issues gehad met de Marstek.
Ik zie de broadcasts naar 1010 gaan. De Shelly op 2220 geeft (zoals verwacht) geen resultaat.cold schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:49:
[...]
Bij de B2500 emulatie moet voor de nieuwere Marstek firmware de shelly pro 3EM op poort 2220. Mijn Marstek V3 wil het ook niet doen met poort 1010.
Heb hier een 192.168.2.0/23 waarbij de Marstek eerst in de dhcp range zat van 192.168.3.x en mijn virtuele b2500 shelly op een 192.168.2.x adres en dat was geen enkel issue. Heb nu de cloud acces uit door het internet voor de Marstek te blokkeren. Vind dat toch een fijner idee, CT blijft netjes groen, app werkt nog perfect via Bluetooth en heb een stabiel modbus verbinding. Maak me eerlijk gezegd minder zorgen om de boze buurman met Bluetooth dan de beveiliging van de Marstek cloud 😅pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:54:
[...]
Goed om te weten. Kan mij alleen een bericht herinneren van iemand die een 10.x.x.x en groter subnet had ingesteld waar de berichten niet aankwamen omdat de batterij alsnog op een /24 subnet ging broadcasten ondanks dat er ander subnet via dhcp gestuurd was oid.
Welke firmware heb je?Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
Edit: nog meegeven dat de Shelly wel gezien werd door m'n HomeAssistant instantie. Deze laatste schakelde ik weer uit om geen conflicten te krijgen.
[ Voor 26% gewijzigd door Yerroon op 30-11-2025 20:20 . Reden: toevoeging HA ]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/yIsFoWxVqUL1vPWGTTc0Oavb.jpg?f=fotoalbum_large)