• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:36
Kreeg net deze melding in mijn HW app. Nog nooit gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQysxLhMpwayDGhn3LDfosYFdQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIsFoWxVqUL1vPWGTTc0Oavb.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:47
Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:

[Afbeelding]
Welke versie van de plug heb je? Wel vreemd? Want er is toch geen zon/belasting? Of ben manueel/AI aan het laden?

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 30-11-2025 10:22 ]

• Erik1805
NoFate schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:21:
[...]

Welke versie van de plug heb je? Wel vreemd? Want er is toch geen zon/belasting? Of ben manueel/AI aan het laden?
Heeft AI geladen. Zag net dat de batterij niets meer deed. Stekker eruit en er weer in en nu doet ie het weer. Leek wel of ie vastgelopen was

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 30-11-2025 10:25 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• NoFate
Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
[...]

Heeft AI geladen. Zag net dat de batterij niets meer deed. Stekker eruit en er weer in en nu doet ie het weer. Leek wel of ie vastgelopen was
Heb jij een abonnement op HW, of krijg je die notificaties ook zonder?

• Erik1805
NoFate schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:31:
[...]

Heb jij een abonnement op HW, of krijg je die notificaties ook zonder?
Ik heb inderdaad een HW abonnement

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb inderdaad een HW abonnement
Heb die melding ook wel eens gehad maar volgens mij krijg je het pas te zien bij het openen van de app. Dus geen push notificatie om je te informeren dat het gebeurd, alleen een melding dat het plaats heeft gevonden bij openen van de app. Iets minder bruikbaar dus.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56

S2S

Erik1805 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
[...]

AI laden is zonde joh, kost je alleen maar geld met die NL prijzen , ik zou ze op zelf consumptie of manueel / uit zetten . Scheelt hier zo 5 Kwh op 1 dag

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
In de nieuwe compactere Energy Sockets zit een temperatuursensor ter beveiliging. Volgens https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/ kunnen ze max. 2760 W continue aan (en 3680 W piek) maar de temperatuur kan soms al sneller 'te hoog' zijn. Als je twee uur op 2500 W laadt, kun je het al eens zitten hebben, vermoed ik.

Socket kleurt dan oranje (geen pushmelding) en uit het stopcontact halen is inderdaad de enige oplossing om de beveiliging te resetten. Bij mijn oude vaatwasser heb ik zo 2x een onderbroken vaat aangetroffen omdat hij tijdens het opwarmen een kwartiertje 3200 W trok. Met een oude Energy Socket had ik dat niet, die ventileren wat beter door hun grotere volume en hebben geen beveiliging.

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

• Mirabis
  • Niet online
freeaanzee schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:24:
[...]

In de nieuwe compactere Energy Sockets zit een temperatuursensor ter beveiliging. Volgens https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-energy-socket/ kunnen ze max. 2760 W continue aan (en 3680 W piek) maar de temperatuur kan soms al sneller 'te hoog' zijn. Als je twee uur op 2500 W laadt, kun je het al eens zitten hebben, vermoed ik.

Socket kleurt dan oranje (geen pushmelding) en uit het stopcontact halen is inderdaad de enige oplossing om de beveiliging te resetten. Bij mijn oude vaatwasser heb ik zo 2x een onderbroken vaat aangetroffen omdat hij tijdens het opwarmen een kwartiertje 3200 W trok. Met een oude Energy Socket had ik dat niet, die ventileren wat beter door hun grotere volume en hebben geen beveiliging.
Ah.... dus voor het gebruik met de Marstek kan je beter de oude plug gebruiken i.p.v. de nieuwe?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

freeaanzee schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:24:
[...]

Of op het knopje drukken dan wordt de ring weer groen en werkt het weer... heb er ook soms last van met de jacuzzi die af en toe 4000 pw vraagt. Gelukkig alleen tijdens gebruik ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 00:04
Mirabis schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:28:
[...]

Ah.... dus voor het gebruik met de Marstek kan je beter de oude plug gebruiken i.p.v. de nieuwe?
Die beveiliging die er in de nieuwe zit, en niet in de oude hebben natuurlijk wel een functie :*) ik heb ze er trouwens al 4 maanden op staan en nog nooit problemen mee gehad.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-01 23:05
azerty schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:00:
[...]

Ik moet sowieso laten herkeuren want ik zit midden in een verbouwing :)

Het is gewoon ietwat vervelend dat Marstek zelf niet vermeld welke dikte zij als voorkeur hebben (zit nu massief 2.5mm² in, maar dat is met een gestripte 3-4mm niet zo handig om vast te maken... Dus leek het mij interessant om hier eens rond te vragen
Zelf deze met een aftakking achter de 3-fase aardlek gezet met een 4-polige 1A automaat ertussen (3P+N, volgens de handleiding). Heb hier 1,5mm2 draaddikte voor gebruikt.

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:56

[Afbeelding]
Herkenbaar..

Dit is sinds een maand mij al een keer of vijf overkomen. Afgelopen zomer ging het nog wel, zonder die meldingen..
Heb toch het idee dat deze versie die ik heb (V2) niet zo veel kan hebben. Een uur op vollast laden gaat nog wel, dan wordt ie overigens zo'n 47 graden al... meer dan een uur vind ie niet zo fijn meer.

De andere die ik heb is V1, daar zit het element van m'n boilervat in. Dat is echter maar zo'n 1500W.
Misschien moet ik ze gaan wisselen. Dan zijn mijn metingen van het afgelopen echter niet meer accuraat en straks gaat V1 ook raar doen bij twee uur vollast laden ... :S

[ Voor 9% gewijzigd door Remar65 op 30-11-2025 14:19 ]

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 23:17
Met mijn shelly gen3 smartplug alles nog niet voorgehad.

• Yerroon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-01 15:55
Vrienden tweakers ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een Venus E v3 en een Shelly 3EM Pro. Ik heb deze via het LAN op dezelfde switch hangen en toch weigert de Marstek met de Shelly te connecteren.
UDP over RPC staat op 1010 in de Shelly. Via een netcat commando kan ik zien dat de Shelly bereikbaar is op poort 1010. Ik heb al eens de switch gewisseld, zonder succes.
Ik zie in Wireshark dat de Marstek via het LAN broadcasts blijft sturen voor UDP poort 1010.
Ik heb hetzelfde fenomeen op wifi, op de Marstek is er geen verbinding met de Shelly.
De firmware die ik kreeg van de Marstek support is v144.
Ik heb het gevoel dat een factory reset van de Marstek via de app (terwijl ik met mijn smartphone naast het toestel sta) geen volledige factory reset is? Als het toestel terug opkomt gaat de LED van de wifi meteen weer aan en is er ook BT connectie?
Ik durf mijn account bij Marstek niet goed verwijderen omdat ik vrees dat ik dan mijn historiek met de support ook zal verliezen.
Is er nog iemand die zijn Shelly 3EM Pro via de LAN én z'n Marstek ook via LAN met elkaar heeft kunnen laten praten?
Wat kan ik nog testen om te weten waar het probleem ligt? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
Ik heb een Venus E v3 en een Shelly 3EM Pro. Ik heb deze via het LAN op dezelfde switch hangen en toch weigert de Marstek met de Shelly te connecteren.
UDP over RPC staat op 1010 in de Shelly. Via een netcat commando kan ik zien dat de Shelly bereikbaar is op poort 1010. Ik heb al eens de switch gewisseld, zonder succes.
Ik zie in Wireshark dat de Marstek via het LAN broadcasts blijft sturen voor UDP poort 1010.
Zie je de Shelly ook antwoorden? Geen scheiding in netwerken/VLAN's?
Ik heb het gevoel dat een factory reset van de Marstek via de app (terwijl ik met mijn smartphone naast het toestel sta) geen volledige factory reset is? Als het toestel terug opkomt gaat de LED van de wifi meteen weer aan en is er ook BT connectie?
Het WiFi wachtwoord wordt inderdaad weer teruggezet/opnieuw uitgelezen uit de WiFi chip na een reset. Bluetooth zal altijd direct weer werken want daar is geen koppeling oid voor nodig.
Ik durf mijn account bij Marstek niet goed verwijderen omdat ik vrees dat ik dan mijn historiek met de support ook zal verliezen.
Ook dit klopt, de batterij uit je account verwijderen, zal de historiek ook verwijderen.

• Yerroon
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:40:
Zie je de Shelly ook antwoorden? Geen scheiding in netwerken/VLAN's?
Geen scheiding, één simpel netwerk. Neen ik zie de Shelly niet antwoorden, maar dat zal zijn omdat ik WS draai op mijn laptop. Ik verwacht dat de Shelly rechtstreeks naar de Marstek zou antwoorden, of zie ik dat mis?
Ik zie ook net dat ik een monitor/log pagina kan bekijken op de Shelly zijn webinterface. Daar zie ik wel geen UDP requests binnenkomen?
Het WiFi wachtwoord wordt inderdaad weer teruggezet/opnieuw uitgelezen uit de WiFi chip na een reset. Bluetooth zal altijd direct weer werken want daar is geen koppeling oid voor nodig.
Ok, niet echt een factory reset dan...
Ook dit klopt, de batterij uit je account verwijderen, zal de historiek ook verwijderen.
Begrepen, dat voer ik dus niet uit.

Ik heb ook een HomeAssistant instantie draaien, die zette ik alvast uit om ook dat uit te sluiten. Geen resultaat. En ik had gedacht dat dit echt een fluitje van een cent was... ;(
Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:53:
[...]

Geen scheiding, één simpel netwerk. Neen ik zie de Shelly niet antwoorden, maar dat zal zijn omdat ik WS draai op mijn laptop. Ik verwacht dat de Shelly rechtstreeks naar de Marstek zou antwoorden, of zie ik dat mis?
Ik zie ook net dat ik een monitor/log pagina kan bekijken op de Shelly zijn webinterface. Daar zie ik wel geen UDP requests binnenkomen?
Dat zou kunnen durf ik niet te zeggen. Maar neem inderdaad aan dat je op die pagina wel UDP requests binnen moet zien komen.

Schiet mij wel te binnen dat Marstek volgens mij alleen /24 netwerken (dus subnet 255.255.255.0) leuk vindt. Je hebt toevallig geen groter netwerk ingesteld?

• Yerroon
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:57:
[...]

Dat zou kunnen durf ik niet te zeggen. Maar neem inderdaad aan dat je op die pagina wel UDP requests binnen moet zien komen.

Schiet mij wel te binnen dat Marstek volgens mij alleen /24 netwerken (dus subnet 255.255.255.0) leuk vindt. Je hebt toevallig geen groter netwerk ingesteld?
Neen, 't is een simpel /24 netwerkje. Hangen allebei rechtstreeks aan mijn Telenet router.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde fenomeen op wifi, op de Marstek is er geen verbinding met de Shelly.
Is er nog iemand die zijn Shelly 3EM Pro via de LAN én z'n Marstek ook via LAN met elkaar heeft kunnen laten praten?
Wat kan ik nog testen om te weten waar het probleem ligt? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bij de B2500 emulatie moet voor de nieuwere Marstek firmware de shelly pro 3EM op poort 2220. Mijn Marstek V3 wil het ook niet doen met poort 1010.

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb een /23 maar tot op heden geen netwerk issues gehad met de Marstek.

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

cold schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb een /23 maar tot op heden geen netwerk issues gehad met de Marstek.
Goed om te weten. Kan mij alleen een bericht herinneren van iemand die een 10.x.x.x en groter subnet had ingesteld waar de berichten niet aankwamen omdat de batterij alsnog op een /24 subnet ging broadcasten ondanks dat er ander subnet via dhcp gestuurd was oid.

• Yerroon
cold schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:49:
[...]

Bij de B2500 emulatie moet voor de nieuwere Marstek firmware de shelly pro 3EM op poort 2220. Mijn Marstek V3 wil het ook niet doen met poort 1010.
Ik zie de broadcasts naar 1010 gaan. De Shelly op 2220 geeft (zoals verwacht) geen resultaat.

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:54:
[...]

Goed om te weten. Kan mij alleen een bericht herinneren van iemand die een 10.x.x.x en groter subnet had ingesteld waar de berichten niet aankwamen omdat de batterij alsnog op een /24 subnet ging broadcasten ondanks dat er ander subnet via dhcp gestuurd was oid.
Heb hier een 192.168.2.0/23 waarbij de Marstek eerst in de dhcp range zat van 192.168.3.x en mijn virtuele b2500 shelly op een 192.168.2.x adres en dat was geen enkel issue. Heb nu de cloud acces uit door het internet voor de Marstek te blokkeren. Vind dat toch een fijner idee, CT blijft netjes groen, app werkt nog perfect via Bluetooth en heb een stabiel modbus verbinding. Maak me eerlijk gezegd minder zorgen om de boze buurman met Bluetooth dan de beveiliging van de Marstek cloud 😅

• Yerroon
Het zou ook zoveel makkelijker zijn als ik gewoon het IP adres van m'n Shelly kon ingeven op de Marstek ...

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Welke firmware heb je?

• Yerroon

Edit: nog meegeven dat de Shelly wel gezien werd door m'n HomeAssistant instantie. Deze laatste schakelde ik weer uit om geen conflicten te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Yerroon op 30-11-2025 20:20 . Reden: toevoeging HA ]

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:19:
[...]

Edit: nog meegeven dat de Shelly wel gezien werd door m'n HomeAssistant instantie. Deze laatste schakelde ik weer uit om geen conflicten te krijgen.
Probeer is de accu op wifi te verbinden.

En misschien stomme vraag, maar zit de utp wel in de juiste port?

• Yerroon
Wat me ook erg stoort is dat ik niet maar niet kan pinpointen of het nu zeker aan de Shelly ligt of aan de Marstek?

Ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen om het wel duidelijk te maken who's to blame hier...

[ Voor 28% gewijzigd door Yerroon op 30-11-2025 21:22 ]

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mirabis schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:28:
[...]

Dat is in elk geval mijn plan, volgende week arriveert mijn Venus E :). Het kan natuurlijk geen kwaad om na langdurig (ont)laden zelf eens te checken of de socket niet te heet staat, maar 2500 W continu moeten ze aan kunnen.

Daikin EHVX08S18EJ6V+ERGA08EVH7 | GoodWe 2000-XS | Marstek Venus E V3

• bite
  • Niet online
Zou kunnen dat ze te heet worden door slecht/versleten stopcontact, die heeft meer elektrische weerstand en wordt dan warmer dan normaal. De metalen pennen geleiden het wel maar de stekker/socket.
(zelf wel eens een buitenstopcontact in een garage wat laten smelten, die leek al dat die niet geweldig meer maar ik dacht dat het meeviel, na vervangen geen problemen)

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 27-01 23:17
Yerroon schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:21:
Wat me ook erg stoort is dat ik niet maar niet kan pinpointen of het nu zeker aan de Shelly ligt of aan de Marstek?

Ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen om het wel duidelijk te maken who's to blame hier...
Probeer eens met de b2500-addon waarmee je een shelly apparaat kan emuleren.

• S2S

S2S

Als je het over net cat kan zien zou het moeten werken . De Shelly pro em zit volgens mij op een andere poort .. niet die hier meestal voor bij komt. (De meeste hebben geen em pro) mas staat deze in een oude post van mij. En anders Marstek mailen welke poort je voor deze specifieke Shelly kunt gebruiken. Dat kun je nog proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 07:15 ]

• Yerroon
S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:10:
Als je het over net cat kan zien zou het moeten werken . De Shelly pro em zit volgens mij op een andere poort .. niet die hier meestal voor bij komt. (De meeste hebben geen em pro) mas staat deze in een oude post van mij. En anders Marstek mailen welke poort je voor deze specifieke Shelly kunt gebruiken. Dat kun je nog proberen.
In de documentatie die ik doorkreeg van Marstek support staat echt wel 1010 als udp poort. Ik zie ook dat de Marstek broadcasts verstuurd over deze poort.

• Yerroon
GoBieN-Be schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:09:
[...]

Probeer eens met de b2500-addon waarmee je een shelly apparaat kan emuleren.
Is er ergens een handleiding te vinden hoe ik dit doe?

• S2S

S2S

Yerroon schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:20:
[...]

In de documentatie die ik doorkreeg van Marstek support staat echt wel 1010 als udp poort. Ik zie ook dat de Marstek broadcasts verstuurd over deze poort.
Okay! Kan mij herinneren dat ik ook problemen had met de em pro , net cat reageert gewoon omdat de poort erin staat, maar de Venus of Shelly kan naar een andere poort kijken. Been there , done that.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 08:15 ]

• S2S

S2S

Deze kan je proberen , dit leest Marstek uit : 1010, 2222, 2223 udp (volgens mij draaide ik op 2222, met de em pro ct 63) andere meest gebruikte Shelly draait op 1010.

Als de Marstek de ct niet kan configureren is het meestal de poort instelling in de Shelly . Of er is iets kapot electronisch of poorten geblokkeerd in je netwerk. Alle apparaten moeten wel op hetzelfde netwerk zitten.

[ Voor 83% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 08:14 ]

• Yerroon
S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:38:
Deze kan je proberen , dit leest Marstek uit : 1010, 2222, 2223 udp (volgens mij draaide ik op 2222, met de em pro ct 63) andere meest gebruikte Shelly draait op 1010.

Als de Marstek de ct niet kan configureren is het meestal de poort instelling in de Shelly . Of er is iets kapot electronisch of poorten geblokkeerd in je netwerk. Alle apparaten moeten wel op hetzelfde netwerk zitten.
Alle twee geprobeerd (meermaals) : no data, no connection...

• Yerroon
S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:38:

Allemaal op zelfde bekabeld /24 netwerk. Geen

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-01 23:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4evpy4_ga3LtxS895--XTCmLTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xok36vlOprpuNZTXpqBwWkuu.png?f=fotoalbum_large

Mijn Marstek Venus V1 functioneert op zich goed.....Alleen de Local Api werkt nu niet meer. Ik heb de bluetooth tool al gebruikt om het systeem opnieuw op te starten, maar helaas. Ik zit alleen ook eten kloten met het opnieuw starten van de Marstek. Als ik de power knop indruk gaat hij naar 5 seconden uit.....maar zodra ik hem loslaat gaat hij meteen weer aan. Tevens zie ik hier een fout: Error State: Meter Disconnect.

Enig idee hoe ik het kan oplossen?

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• S2S

S2S

Yerroon schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:17:
[...]

Allemaal op zelfde bekabeld /24 netwerk. Geen
Je ct icoon is grijs of groen? Je kun je Shelly benaderen? Je Shelly meet wel waarden? Shelly heeft een App.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 08:35 ]

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:27:
[Afbeelding]

Mijn Marstek Venus V1 functioneert op zich goed.....Alleen de Local Api werkt nu niet meer. Ik heb de bluetooth tool al gebruikt om het systeem opnieuw op te starten, maar helaas. Ik zit alleen ook eten kloten met het opnieuw starten van de Marstek. Als ik de power knop indruk gaat hij naar 5 seconden uit.....maar zodra ik hem loslaat gaat hij meteen weer aan. Tevens zie ik hier een fout: Error State: Meter Disconnect.

Eneig idee hoe ik het kan oplossen?
Soms moet je een paar keer de knop langer indrukken .. ik doe langer dan 10 seconden en stekker uit de wcd / stopcontact. Als je een fan hoort opstarten dan is het een volledige herstart (anders springt hij idd gewoon weer aan)

• cold
  • Niet online
S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:30:
[...]

Soms moet je een paar keer de knop langer indrukken .. ik doe langer dan 10 seconden en stekker uit de wcd / stopcontact. Als je een fan hoort opstarten dan is het een volledige herstart (anders springt hij idd gewoon weer aan)
en zorg dat er niks op de modbus poort is aangesloten anders werkt het herstarten ook niet!

• S2S

S2S

cold schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:36:
[...]

en zorg dat er niks op de modbus poort is aangesloten anders werkt het herstarten ook niet!
Ja goede, maar ik persoonlijk gebruik niets externs

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-01 23:16
Ik Ga het vanavond nog een keer proberen. Dankjewel

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• Yerroon
S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:28:
[...]

Je ct icoon is grijs of groen? Je kun je Shelly benaderen? Je Shelly meet wel waarden? Shelly heeft een App.
Grijs. Shelly laat alles goed zien via de app en via de webinterface.

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:29
Ik ben mij aan het oriënteren voor een PIB en kom hier uit bij de Homewizard batterij of de Marstek 3.0. Ik wil deze op zolder plaatsen alleen is daar het wifi bereik niet helemaal top. Kan ik deze batterijen aansluiten op een wifi versterker?
Ik lees dat de Marstek juist meer problemen heeft met de wifi verbinding dan de HW, alleen ik vind de HW wat te weinig Kwh hebben.

• Mirabis
  • Niet online
bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:51:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een PIB en kom hier uit bij de Homewizard batterij of de Marstek 3.0. Ik wil deze op zolder plaatsen alleen is daar het wifi bereik niet helemaal top. Kan ik deze batterijen aansluiten op een wifi versterker?
Ik lees dat de Marstek juist meer problemen heeft met de wifi verbinding dan de HW, alleen ik vind de HW wat te weinig Kwh hebben.
Heb je de mogelijkheid een ethernet kabel daar te krijgen? Dan kan je met de Marstek 3.0 gewoon inpluggen i.p.v. WiFi te gebruiken.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:41
Knurt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:25:
[...]

Dank! Het toeval wil dat ik bij het zoeken naar mijn antwoord ook al ergens een eerdere post van jou hierover tegenkwam. :)
Mijn situatie is wel iets anders dan die van jou, ik heb hier nog een enkele fase voorlopig. Dus zonder HA of Homey heb ik maar heel weinig om verder mee te kunnen spelen. Feitelijk alleen de out-of-the-box opties van die V2 en de Marstek app.
De Marstek zou bij mij dan dus (via een splitter?) in de P1 meter geprikt moeten worden (naast de HW Plug In Battery) en dan zou ik dus de Marstek als het ware "om de HW PiB heen" moeten zien te programmeren.
Ik verwacht wel dat ook bij HW er over niet al te lang wat betere instel/programmeer opties komen, maar vooralsnog zou ik dat alleen met de Marstek kunnen doen.
Ik vind het absoluut niet erg als ik for the time being af en toe iets moet aanpassen of moet monitoren, ik zie het ook een beetje als een hobby, maar ik wil in ieder geval niet hebben dat de batterijen elkaar gaan tegenwerken.
Op 1 fase word het wel een dingetje om dit lekker werkend te krijgen. Denk dat dan HW de beste keus is.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:29
Mirabis schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:18:
[...]

Heb je de mogelijkheid een ethernet kabel daar te krijgen? Dan kan je met de Marstek 3.0 gewoon inpluggen i.p.v. WiFi te gebruiken.
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen alleen een ethernetkabel is er heel lastig te krijgen.
bdgroot83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:51:
Als zowel de versterker als de batterij naar de versterker toe een goed signaal heeft zou het moeten kunnen. Mits het wel een versterker is die een beetje netjes in het netwerk integreert. In het verleden ook wel eens versterkers gehad die zichzelf als nieuw apparaat presenteerden en niet de apparaten daarachter doorgaven aan het netwerk. En toen ging het met broadcast verkeer mis, want de Marstek wel gebruikt.

Maar dat is een jaar of tien geleden en geen idee of apparaten die zo werken nog bestaan.

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:54
Devian schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:18:
Ik mag me binnenkort hier ook gaan melden. 3x 5kw V3 besteld in Duitsland voor €2980 (Mijn ouders wonen in Duitsland).

Met zulke prijzen verdien je ze nog wel een keer terug!
Waar besteld? Heb je een toevallig een URL?

• Erik1805
Wel wat vreemds ontdekt, ik heb thuis een 1 fase slimme meter. Als ik nu binnen de marstek app auto diagnose doe dan geeft ie 3 fasen aan. Iemand een idee hoe dat kan?

Erik1805 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:47:
Wel wat vreemds ontdekt, ik heb thuis een 1 fase slimme meter. Als ik nu binnen de marstek app auto diagnose doe dan geeft ie 3 fasen aan. Iemand een idee hoe dat kan?
Kan gewoon zijn dat er altijd 3 fasen staan en er maar 1 gebruikt wordt, maar ook dat je meter 3 fasen aan kan en er maar 1 gebruikt wordt of dat er gewoon meerdere varianten van je meter zijn met hetzelfde typenummer. Sommige 1 en andere 3-fase.

Is het een probleem of gewoon nieuwsgierig?

• Erik1805
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:57:
[...]

Kan gewoon zijn dat er altijd 3 fasen staan en er maar 1 gebruikt wordt, maar ook dat je meter 3 fasen aan kan en er maar 1 gebruikt wordt of dat er gewoon meerdere varianten van je meter zijn met hetzelfde typenummer. Sommige 1 en andere 3-fase.

Is het een probleem of gewoon nieuwsgierig?
nee gewoon nieuwsgierig.

• S2S

S2S

Yerroon schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:50:
[...]

Grijs. Shelly laat alles goed zien via de app en via de webinterface.
Ik weet niet welke versie Venus je hebt , maar ik zou Marstek vragen of de poorten nog hetzelfde zijn.

S2S schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet welke versie Venus je hebt , maar ik zou Marstek vragen of de poorten nog hetzelfde zijn.
Via Wireshark was te zien dat er op poort 1010 discovery pakketten worden gestuurd, dus dat zal nog wel hetzelfde zijn.

• S2S

S2S

pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:30:
[...]

Via Wireshark was te zien dat er op poort 1010 discovery pakketten worden gestuurd, dus dat zal nog wel hetzelfde zijn.
Vragen kan geen kwaad, staat de Venus wel op een andere stand dan manueel ? Anders is er volgens mij de ct ook grijs . (Net getest , is ook groen) En kon hij wel koppelen aan de Venus. ?

Geen idee wat het probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 11:38 ]

• S2S

S2S

Shelly kan je ook via kabel of wifi proberen. Zitten beide mogelijkheden op. Mss dat je het probleem dan kan vaststellen. En alles op hetzelfde netwerk . Mss houdt een firewall of instelling de boel wel tegen.

[ Voor 64% gewijzigd door S2S op 01-12-2025 11:40 ]

• MrBullmastiff
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-01 21:52
Ik heb een vraag, vandaag heb ik mijn Marstek Venus E3 accu ontvangen, ik heb deze inmiddels ook aangesloten. De spanning in de batterij geeft 0% aan, ik lees hier vaak dat de accu niet onder de 11% ontladen mag worden. Is er een mogelijkheid om de accu een eerste keer handmatig vol te laden zonder overschot aan stroom uit de zonnepanelen?
MrBullmastiff schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:59:
Ik heb een vraag, vandaag heb ik mijn Marstek Venus E3 accu ontvangen, ik heb deze inmiddels ook aangesloten. De spanning in de batterij geeft 0% aan, ik lees hier vaak dat de accu niet onder de 11% ontladen mag worden. Is er een mogelijkheid om de accu een eerste keer handmatig vol te laden zonder overschot aan stroom uit de zonnepanelen?
Je kan de modus (huidige vertaling: wijzen) op handmatig/manueel zetten en dan tijdschema 's maken. Als je een tijdschema maakt dat gewoon alle uren en dagen bevat, laden met een leuk vast vermogen (Watt of 1000) en dan dat tijdschema inschakelt (belangrijk), zou de batterij moeten gaan laden.

• taurgis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:34
MrBullmastiff schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:59:
Niet vergeten aan te zetten met de knop - het lijkt alsof die aan staat, maar de 0% verteld mij dat die eigenlijk niet aan is (ook al zie je lichtjes vanvoor).

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 27-01 14:15
taurgis schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:20:
[...]
Niet vergeten aan te zetten met de knop - het lijkt alsof die aan staat, maar de 0% verteld mij dat die eigenlijk niet aan is (ook al zie je lichtjes vanvoor).
Moet je de Venus E v3 eigenlijk steeds aanzetten met de knop (zoals de Venus A) na insteken van de stekker? Bij de Venus E v1/v2 start deze automatisch na insteken van de stekker namelijk.

• MrBullmastiff
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-01 21:52
[...]

Super bedankt, dit was het probleem. De accu blijkt niet leeg te zijn maar heeft 48% lading.
Ik was in de veronderstelling dat hij aan stond vanwege de lampjes.

• taurgis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:34
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:21:
[...]

Moet je de Venus E v3 eigenlijk steeds aanzetten met de knop (zoals de Venus A) na insteken van de stekker? Bij de Venus E v1/v2 start deze automatisch na insteken van de stekker namelijk.
Dit was bij mij het geval, alles werkt zoals toevoegen in de app - maar batterij blijft dan in de app op 0% en de CT meter op "analysing" - wat heel verwarrend is...
[...]

Zeer bijzonder maar goede observering. Hierin verschilt de V3 dus van de V1&2.

• Avenger 2.0
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:52:
[...]
Wilt dat ook zeggen dat als je een stroomonderbreking hebt van meer dan 1 uur (of wat is de exacte tijd wanneer de Venus E zich uitschakelt?) je de batterij terug aan moet zetten met de knop bij de Venus E v3? Hier vandaag een stroomonderbreking van kleine 2 uur gehad en zie dat de Venus A uit blijft nu. Zal straks waarschijnlijk op de knop moeten duwen om deze terug aan te zetten. Nu gebeurt dit niet dikwijls, maar neem aan dat voor locaties met veelvoudige stroomonderbrekingen dat niet echt gewenst gedrag is of het toch minstens interessant is om dit gedrag te kunnen wijzigen in de configuratie.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 21:14

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb met een Marstek Venus-E v3 dat ca. 2 weken (na upgrade naar v143) de maand-dag-uurtellers niet meer werken of kloppen in de app. Het verbruik/teruglevering op uur werkt helemaal niet meer en op dagbasis kloppen de waarden ook niet.

Daarnaast zie ik met de API het volgende gedrag in Home Assistant:
  • Soms enige uren geen updates (terwijl monitoring via de app wel werkt)
  • Elke paar minuten "Marstek VenusE3.0 Operating mode is vervallen"
Herkennen jullie dit? Volgens mij is de WiFi verbinding juist heel stabiel en ook de aansturing vanuit de CT naar de Venus werkt heel goed.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:52:
[...]

Iets voor de TS?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:01
Ik heb gevraagd waarom de AI modus niet goed werkt en dat komt omdat hij geen goede informatie van de P1 Meter kan verzamelen. Hij valt dan terug op de grijze standaard AI.

Tegelijkertijd bieden ze me nu v156 aan voor mij V1. Zijn er mensen die na deze update merken dat de AI modus beter werkt? Ik gebruik de HWP1 maar twijfel om een P1 splitter te kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jassy op 01-12-2025 17:52 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 20:19

jefjef

learning by doing

Vandaag heeft een installateur een Marstek Venus E3 en een Marstek P1-meter geplaatst op een aparte groep. Vervolgens heb ik de app geïnstalleerd en na het downloaden en installeren van de firmware-update alles werkend gekregen. Ondanks de update blijft de firmwareversie van de batterij op V122 en die van de P1-meter op V114 staan. Bij het verversen geeft de app aan dat dit de nieuwste versie is. Wordt de laatste firmware pas na een bepaalde gebruiksperiode automatisch bijgewerkt?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

[BoSS] schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:36:
Ik heb met een Marstek Venus-E v3 dat ca. 2 weken (na upgrade naar v143) de maand-dag-uurtellers niet meer werken of kloppen in de app. Het verbruik/teruglevering op uur werkt helemaal niet meer en op dagbasis kloppen de waarden ook niet.

Daarnaast zie ik met de API het volgende gedrag in Home Assistant:
  • Soms enige uren geen updates (terwijl monitoring via de app wel werkt)
  • Elke paar minuten "Marstek VenusE3.0 Operating mode is vervallen"
Herkennen jullie dit? Volgens mij is de WiFi verbinding juist heel stabiel en ook de aansturing vanuit de CT naar de Venus werkt heel goed.
Wat klopt er niet aan de tellers? Kan je daar duidelijker over zijn of screenshots delen? Er zit wel een bug in de software dat terug in de tijd gaan een probleem kan zijn voor de tellers in de toekomst.

Dat de API instabiel is, is bekend. Het zorgt er ook voor de CT mogelijk minder stabiel wordt als je de CT003 gebruikt. Schijnt gewerkt te worden aan een oplossing voor de API.
jefjef schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:32:
Vandaag heeft een installateur een Marstek Venus E3 en een Marstek P1-meter geplaatst op een aparte groep. Vervolgens heb ik de app geïnstalleerd en na het downloaden en installeren van de firmware-update alles werkend gekregen. Ondanks de update blijft de firmwareversie van de batterij op V122 en die van de P1-meter op V114 staan. Bij het verversen geeft de app aan dat dit de nieuwste versie is. Wordt de laatste firmware pas na een bepaalde gebruiksperiode automatisch bijgewerkt?
Er worden al lange tijd geen automatische updates meer gepushed, maar alleen op aanvraag. Was de update die je aangeboden kreeg nieuwer dan v122 en wil hij het getal niet bijwerken? Of heb je hier gezien dat er mensen zijn met nieuwere versies en vraag je je af waarom je die niet krijgt?

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 20:19

jefjef

learning by doing

pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:40:
[...]

Er worden al lange tijd geen automatische updates meer gepushed, maar alleen op aanvraag. Was de update die je aangeboden kreeg nieuwer dan v122 en wil hij het getal niet bijwerken? Of heb je hier gezien dat er mensen zijn met nieuwere versies en vraag je je af waarom je die niet krijgt?
Mij is versienummer van de update niet bijgebleven, mij gaat meer om dat in de OP nieuwere versies staan dan ik die heb

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

jefjef schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
[...]

Mij is versienummer van de update niet bijgebleven, mij gaat meer om dat in de OP nieuwere versies staan dan ik die heb
Ah, nou dat kan dus goed kloppen. Ze hebben een bijzondere update strategie momenteel. Maar je kan gerust erom vragen. Bijvoorbeeld minimaal v139 (voor de V3) voor Modbus support. Maar er is ook al v144 (voor de V3) met support voor het uitzetten van Bluetooth en instellen van maximale ontladingspercentage.

Is er trouwens al eens iemand die ondertussen deze functie getest heeft? Werkt dit hetzelfde als de instelling via Modbus? Of blijft het backup stopcontact nu wel daadwerkelijk aan wanneer het percentage bereikt is?

• Avenger 2.0
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:00:
[...]
Ah, nou dat kan dus goed kloppen. Ze hebben een bijzondere update strategie momenteel.
Denk dat ze hun met de laatste automatische update serieus in de nesten gewerkt hebben met support / omruiling / etc. Het gehele proces werkt ook nog steeds niet feilloos. Vandaag bij de Venus A de update 5 keer moeten doen voordat hij 'pakte'.

Aan de ene kant niet slecht, de gemiddelde mens wil gewoon een werkende batterij, dus eens dat prima werkt heeft die geen updates nodig. Voor ons tweakers is het wel ambetant dat je voor elke ems update, elke bms update en elke batterij dat opnieuw via support moet aanvragen. Misschien ergens een geavanceerde optie die je moet laten activeren om altijd aan de laatste software te geraken zou een goede optie zijn :+
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:11:
[...]

Denk dat ze hun met de laatste automatische update serieus in de nesten gewerkt hebben met support / omruiling / etc. Het gehele proces werkt ook nog steeds niet feilloos. Vandaag bij de Venus A de update 5 keer moeten doen voordat hij 'pakte'.

Aan de ene kant niet slecht, de gemiddelde mens wil gewoon een werkende batterij, dus eens dat prima werkt heeft die geen updates nodig. Voor ons tweakers is het wel ambetant dat je voor elke ems update, elke bms update en elke batterij dat opnieuw via support moet aanvragen. Misschien ergens een geavanceerde optie die je moet laten activeren om altijd aan de laatste software te geraken zou een goede optie zijn :+
Ik betwijfel het, afgezien van Ketelklets (en ook daar twijfel ik sterk over) en een gebruiker hier helemaal in het begin (die toen als eerste Modbus software heeft gekregen om het te fixen) heb ik verder niemand gehoord waarvan het apparaat gebricked is door een update.

Mogelijk wel dat mensen de nieuwe functies niet begrijpen. Maar dan snap ik het niet dat ze bijvoorbeeld toen het BMS 11->0 procent probleem hebben gefixt maar niet pushen. Ik zit nog steeds op v153.215.

• Erik1805
Jassy schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:33:
Ik heb gevraagd waarom de AI modus niet goed werkt en dat komt omdat hij geen goede informatie van de P1 Meter kan verzamelen. Hij valt dan terug op de grijze standaard AI.

Tegelijkertijd bieden ze me nu v156 aan voor mij V1. Zijn er mensen die na deze update merken dat de AI modus beter werkt? Ik gebruik de HWP1 maar twijfel om een P1 splitter te kopen.
Dat hoor ik voor het eerst dat het aan de P1 zou kunnen liggen. Ik ben al weken bezig zonder resultaat. Ik zit nog op V155

• Jassy
Erik1805 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:49:
[...]

Dat hoor ik voor het eerst dat het aan de P1 zou kunnen liggen. Ik ben al weken bezig zonder resultaat. Ik zit nog op V155
Dit is wat ze er over schrijven:
Dear Sir/Madam,

In AI mode, if the CT fails to collect load data, the system will default to the initial AI charging strategy—specifically, the lowest-cost charging point provided by your electricity supplier. In this case, load prediction charts and time-based UI displays will not be available.
In de praktijk werkt NOM uitstekend dus dat de CT geen data kan verzamelen lijkt me sterk. Wel heb ik het gevoel dat de HWP1 slechts elke 10 a 15 seconden wordt geüpdatet. Is dit bij de Marstek P1 ook zo of is dit wel wat meer realtime?

• Erik1805
Jassy schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
[...]

Dit is wat ze er over schrijven:

[...]

In de praktijk werkt NOM uitstekend dus dat de CT geen data kan verzamelen lijkt me sterk. Wel heb ik het gevoel dat de HWP1 slechts elke 10 a 15 seconden wordt geüpdatet. Is dit bij de Marstek P1 ook zo of is dit wel wat meer realtime?
Raar ze roepen steeds wat anders. Zitten hier mensen met een werkende (volle grafiek) die de HW P1 gebruiken ?

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:24

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Erik1805 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:58:
[...]

Raar ze roepen steeds wat anders. Zitten hier mensen met een werkende (volle grafiek) die de HW P1 gebruiken ?
Ik heb de HWP1 een tijd probleemloos gebruikt, 3 sec. vertraging, omdat ik nieuwschierig ben ook de Marstek P1 er aan gehangen, ik merk geen verschil.
Bij beide binnen 7 dagen een disconnect, na opnieuw installeren nooit meer problemen.
Venus e2, grafiek normaal

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:41
Hier een nieuwe eigenaar van een marstek V3, vandaag binnen, CT003 aangesloten , beide op het 2.4 wifinetwerk en goede ontvangst. Nu snap ik de theorie, maar de praktijk van “zelfconsumptiemodel” NOM ziet er momenteel wel erg anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APymHpe8zuPFKyW5lzPB6jD3jU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgle6aqcspdbdVT5C0zlsn3W.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me niet zoals bedoeld?
MarcelGo schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:23:
Hier een nieuwe eigenaar van een marstek V3, vandaag binnen, CT003 aangesloten , beide op het 2.4 wifinetwerk en goede ontvangst. Nu snap ik de theorie, maar de praktijk van “zelfconsumptiemodel” NOM ziet er momenteel wel erg anders uit.

[Afbeelding]

Dit lijkt me niet zoals bedoeld?
Dit is de grafiek uit de Marstek app of niet? Die update per tien minuten volgens mij en is niet nauwkeurig genoeg om daar iets over te zeggen. Alhoewel het natuurlijk wel bijzonder is dat je zo laat op de dag nog zoveel oplaadt...

• MarcelGo
Dit is de beeclear, elke 10 seconden…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON3GoI1Gda4UJShzMDyuCahPH6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5mPEwCRwL1P2f1ECegCsv2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen grote verbruikers aan momenteel

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 01-12-2025 20:33 ]

Aah nee, dat hebben we vaker gezien, een beetje schommeling is normaal, maar dit is niet de bedoeling. Trage P1 meter toevallig?

Je kunt vragen aan Marstek of de CT Polling Rate wat trager kunnen zetten in dat geval. Volgens mij heeft dat al een aantal keer geholpen.

• MarcelGo
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:33:
[...]

Aah nee, dat hebben we vaker gezien, een beetje schommeling is normaal, maar dit is niet de bedoeling. Trage P1 meter toevallig?

Je kunt vragen aan Marstek of de CT Polling Rate wat trager kunnen zetten in dat geval. Volgens mij heeft dat al een aantal keer geholpen.
Landis + gyr E350-SMR5.0 p1

Hmm, maar even een mailtje sturen, ik wilde nog een HW p1 aanschaffen vanwege het betere plaatje, zou dat iets oplossen, ik zie op de actieve splitter wel elke seconde een signaaltje

• Jassy
Wilmaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb de HWP1 een tijd probleemloos gebruikt, 3 sec. vertraging, omdat ik nieuwschierig ben ook de Marstek P1 er aan gehangen, ik merk geen verschil.
Bij beide binnen 7 dagen een disconnect, na opnieuw installeren nooit meer problemen.
Heb jij de lokale API op de HW P1 aan staan? Hier deed hij het niet totdat ik dit deed...

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:02
Erik1805 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:58:
[...]
Raar ze roepen steeds wat anders.
Volgens mij niet, het is maar net hoe je het leest of vertaald.
Als er geen data overkomt van de P1 of CT dan ligt het aan de verbinding. Niet aan het apparaat HW P1 !
Dat laatste kan iedereen die een HW P1 gebruikt makkelijk controleren via de HW app. En ja af en toe ligt daar de server er wel eens uit.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:24

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Jassy schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:52:
[...]

Heb jij de lokale API op de HW P1 aan staan? Hier deed hij het niet totdat ik dit deed...
Staat hier ook aan. Stond al aan overigens.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:10
Wilmaas schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:20:
[...]

Ik zie hier ook een vertraging van 3..4 seconden tussen wanneer de CT een piek rapporteert en wanneer de Venus E3 gaat bijsturen voor NoM. Is dat nog te verkorten? Vooral bij de wasmachine zit-ie er dan de helft van de tijd 'naast'.
twhb schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:07:
[...]

Ik zie hier ook een vertraging van 3..4 seconden tussen wanneer de CT een piek rapporteert en wanneer de Venus E3 gaat bijsturen voor NoM. Is dat nog te verkorten? Vooral bij de wasmachine zit-ie er dan de helft van de tijd 'naast'.
Nee sneller dan dat gaat het niet worden op deze manier.

Die paar honderd W van je wasmachine motor die aan en uit gaat, is nou niet echt iets waar je ook veel op gaat besparen. De verwarmingsscyclys wellicht afhankelijk van hoe warm je wast.

• Jassy
3DWim schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:00:
[...]

Volgens mij niet, het is maar net hoe je het leest of vertaald.
Als er geen data overkomt van de P1 of CT dan ligt het aan de verbinding. Niet aan het apparaat HW P1 !
Dat laatste kan iedereen die een HW P1 gebruikt makkelijk controleren via de HW app. En ja af en toe ligt daar de server er wel eens uit.
De Marstek kijkt via de lokale API naar de HWP1 dus een cloudstoring zou niet van invloed hoeven zijn. Ik heb nog geen verbindingsproblemen bemerkt, de CT is altijd wel groen als ik kijk. Ik zal eens testen met de stofzuiger wat de reactietijd is.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 20:13
Even een update na de v156 update van de Marstek v2, er kwam ook nog een EMS update achteraan van 215 naar 216. Ik ben enorm blij: na maanden instabiliteit (vastlopen bij te veel API commando's) lijken deze echt allemaal voorbij. Heb geen CT's meer hoeven resetten of accu's naar de fabrieksinstellingen hoeven te zetten, ook het elke 5 minuten opvragen van de status en SOC via de API gaat probleemloos, bijna nooit een time-out.

Ook de wifi is merkbaar stabieler aldus de statistieken van mijn accesspoint. En of de CT nog voor 20-30 sec disconnecten: niet merkbaar in elk geval, NOM blijft op een stabiel moment (dus zonder zon en afwisselende grote stroom verbruikers) gewoon tussen +5W en -5W.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Yerroon
Update: met de B2500 emulator op een HA instantie werkt het wel... Het lijkt er dus op dat mijn Shelly niet wil antwoorden op de broadcasts die de Marstek verstuurt en de emulator wel? De Shelly staat up to date met z'n firmware. Iemand een idee?

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 10:40
Mann59 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:01:
[...]

Ik heb ook die ervaring. 2 x Venus v3. Op wifi wekenlang geen problemen. Met utp vaak wel en veel gedoe om CT weer werkend te krijgen. Uiteindelijk alleen wifi verbinding. Geen verliezende verbinding meer.
I

Ik heb ze inmiddels ook uitgepakt 😅 en opgehangen.
Gewoon via WiFi. Meteen 100% goed gegaan( gelukkig ) heb ook goede wifi in gehele huis, tuin enz. wifi mesh tp link. Dus voorlopig geen kabeltjes leggen naar batterijen en extra switch enz.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 19:24
pascallj schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:00:
[...]

Ah, nou dat kan dus goed kloppen. Ze hebben een bijzondere update strategie momenteel. Maar je kan gerust erom vragen. Bijvoorbeeld minimaal v139 (voor de V3) voor Modbus support. Maar er is ook al v144 (voor de V3) met support voor het uitzetten van Bluetooth en instellen van maximale ontladingspercentage.

Is er trouwens al eens iemand die ondertussen deze functie getest heeft? Werkt dit hetzelfde als de instelling via Modbus? Of blijft het backup stopcontact nu wel daadwerkelijk aan wanneer het percentage bereikt is?
Dus de v3 kan bkuetooth uit. De v1 en v2 zal wel nooit grbeuren

• NoFate
Maxwp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:15:
[...]

Dus de v3 kan bkuetooth uit. De v1 en v2 zal wel nooit grbeuren
Kan wel met de V1 en V2 met de v156 versie

• Avenger 2.0
harrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:34:
Even een update na de v156 update van de Marstek v2, er kwam ook nog een EMS update achteraan van 215 naar 216. Ik ben enorm blij: na maanden instabiliteit (vastlopen bij te veel API commando's) lijken deze echt allemaal voorbij. Heb geen CT's meer hoeven resetten of accu's naar de fabrieksinstellingen hoeven te zetten, ook het elke 5 minuten opvragen van de status en SOC via de API gaat probleemloos, bijna nooit een time-out.
Hier ook wel tevreden van v156 EMS / v216 BMS combo. Niet enkel stabiliteit maar ook de extra mogelijkheden DoD en bluetooth lock. Nu enkel Open API nog en ik ben tevreden :+
PS: Heb ook v122 voor de P1 aangevraagd waardoor ook deze nog iets beter lijkt te werken.

• Avenger 2.0
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:38:
[...]
Kan wel met de V1 en V2 met de v156 versie
Inderdaad, top dat de v1 en v2 nog niet vergeten wordt. En moest je de Venus A hebben moet je firmware v144 vragen hiervoor. Wel leuk dat de feature set tussen alle Venus apparaten momenteel nog hetzelfde is.

• Yerroon
Opgelost! Probleem was het wachtwoord dat ik, als rechtgeaarde Cybersecurity tweaker, op de Shelly EM3 Pro had gezet...
Pagina: 1 ... 313 ... 338 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.