• M_N_M
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-01 16:43
mogelijks is het hier al gevraagd maar kan het niet direct vinden maar ik heb een volgende vraag: ik heb home assistent en daarin is de marstek api ingeladen. Ik kan hiermee een automatisering aanmaken om 's nachts mijn batterij naar "manueel" te zetten om op te laden en 's morgens kan ik die dan terug op "auto" zetten voor terug NOM te draaien (en eventueel wat zon mee te pikken - al is dat in de winter natuurlijk niet veel)

Probleem is echter wanneer ik de batterij op "manual" zet via HA, dat hij zijn schema (bv van x tot y uur laden aan 1500W) kwijt is. Iemand enig idee of dat te fixen is? Of via een ander script dat ik vanaf windows gepland kan laten uitvoeren? Of heb ik hiervoor toch modbus nodig? Volgens de API spec die je kan zien vanuit de marstek app zou het mogelijk moeten zijn om het laadschema thans in te laden..
M_N_M schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:30:
mogelijks is het hier al gevraagd maar kan het niet direct vinden maar ik heb een volgende vraag: ik heb home assistent en daarin is de marstek api ingeladen. Ik kan hiermee een automatisering aanmaken om 's nachts mijn batterij naar "manueel" te zetten om op te laden en 's morgens kan ik die dan terug op "auto" zetten voor terug NOM te draaien (en eventueel wat zon mee te pikken - al is dat in de winter natuurlijk niet veel)

Probleem is echter wanneer ik de batterij op "manual" zet via HA, dat hij zijn schema (bv van x tot y uur laden aan 1500W) kwijt is. Iemand enig idee of dat te fixen is? Of via een ander script dat ik vanaf windows gepland kan laten uitvoeren? Of heb ik hiervoor toch modbus nodig? Volgens de API spec die je kan zien vanuit de marstek app zou het mogelijk moeten zijn om het laadschema thans in te laden..
Via de API ben je verplicht om een tijdschema op te geven om te schakelen naar die stand. Hierbij moet je aangeven welke van de tien schema's (0-9) hij moet overschrijven. De andere 9 schema's blijven gewoon bewaard. Je zal dus een soort dummy schema moeten meegeven die niet een van je andere schema's overschrijft elke keer als je wilt schakelen.

Als je gebruik maakt van een integratie die gebruik maakt van de API zal je er zelf even achter moeten komen hoe ze het schakelen implementeren, maar voor zover ik weet is dat alleen mogelijk door iets van een schema mee te geven wat dus altijd een ander schema zal overschrijven.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:03

S2S

Yerroon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:12:
Opgelost! Probleem was het wachtwoord dat ik, als rechtgeaarde Cybersecurity tweaker, op de Shelly EM3 Pro had gezet...
😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:41
S2S schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:16:
[...]

AI laden is zonde joh, kost je alleen maar geld met die NL prijzen , ik zou ze op zelf consumptie of manueel / uit zetten . Scheelt hier zo 5 Kwh op 1 dag
Sorry ik ben niet super technisch maar zou je kunnen uitleggen waarom het geld zou kosten nu?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• acolson
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-01 15:32
Omdat ik toch lees dat er wat issues zijn met de wifi vroeg ik me het volgende af.
Is er toevallig iemand die V3 heeft (bedraad aangesloten) en deze volledig aanstuurt via de API of ebus met een eigen script? Of is dit niet haalbaar?
acolson schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:17:
Omdat ik toch lees dat er wat issues zijn met de wifi vroeg ik me het volgende af.
Is er toevallig iemand die V3 heeft (bedraad aangesloten) en deze volledig aanstuurt via de API of ebus met een eigen script? Of is dit niet haalbaar?
Aansturen via Modbus (geen eBus) werkt altijd stabiel en betrouwbaar dus dat is altijd een optie als dat een route is die je wilt bewandelen.

De rest van de V3 vragen laat ik over aan de V3 eigenaren.

• S2S

S2S

Erik1805 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:06:
[...]

Sorry ik ben niet super technisch maar zou je kunnen uitleggen waarom het geld zou kosten nu?
Het verlies van de omzetting is te groot . (De uurprijzen zijn stabiel) Je stopt er meer energie in dan je kan gebruiken en hij laad vaak ook nog overdag , wel op laagste prijs maar dat verschil is te klein. Hier staat hij op zelfconsumptie inmiddels . Het kost je dus op AI geld . Verschil moet minimaal 12 cent zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 02-12-2025 12:58 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:55
S2S schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:57:
[...]

Het verlies van de omzetting is te groot . (De uurprijzen zijn stabiel) Je stopt er meer energie in dan je kan gebruiken en hij laad vaak ook nog overdag , wel op laagste prijs maar dat verschil is te klein. Hier staat hij op zelfconsumptie inmiddels . Het kost je dus op AI geld . Verschil moet minimaal 12 cent zijn.
Nou, slinger hem morgen dan maar aan! :+

En trouwens de omzetverliezen zijn wel verliezen, maar niet in een energetische term. De grofweg 1kW verlies wordt gewoon als warmte in je ruimte gedrukt (met COP 1 weliswaar). Er zijn volksstammen die nu zweren bij electrische heaters die op Facebook aangeprezen worden om de gaskosten zwaar te reduceren bij gebruik ervan :X

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 27-01 14:15
Lees op facebook groep dat er nu ook (voor de eerste maal sinds 2024) een update zou zijn voor de communicatiemodule. Iemand deze toevallig gekregen of moet dat ook aangevraagd worden?

• S2S

S2S

Joarie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:32:
[...]

Nou, slinger hem morgen dan maar aan! :+

En trouwens de omzetverliezen zijn wel verliezen, maar niet in een energetische term. De grofweg 1kW verlies wordt gewoon als warmte in je ruimte gedrukt (met COP 1 weliswaar). Er zijn volksstammen die nu zweren bij electrische heaters die op Facebook aangeprezen worden om de gaskosten zwaar te reduceren bij gebruik ervan :X
Ja ik kijk wel eens per dag. Soms zet ik ze dan op AI. Maar als deze buiten staat heb je niets aan de warmte. Over de afgelopen tijd was het de moeite niet waard. Ik zat hier met accu’s snel op 17 KWh maar zit zonder gemiddeld op 10 KWh. Dus dat levert niets op met AI.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 02-12-2025 14:26 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:55
S2S schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:23:
[...]

Ja ik kijk wel eens per dag. Soms zet ik ze dan op AI. Maar als deze buiten staat heb je niets aan de warmte. Over de afgelopen tijd was het de moeite niet waard. Ik zat hier met accu’s snel op 17 KWh maar zit zonder gemiddeld op 10 KWh. Dus dat levert niets op met AI.
Het blijft inderdaad centenwerk op dit moment met de AI aansturing die er nu in zit. Je bent beter af met een HA script. Maar ja, wil ik daar de tijd instoppen en de apparatuur ervoor aanschaffen om dat te laten draaien met alle updates/API-wijzigingen enz.
Ik zie dit jaar en komend jaar gewoon als een testcase en ben blij dat we een goede prijsdeal hebben gehad op deze unit en dat ik niet gegaan ben voor een SolarEdge-oplossing van >6k euro die wellicht hetzelfde deed maar een nog langere terugverdientijd heeft.
Het wordt pas interessant als de saldering eraf vliegt en je je eigenverbruik zo veel mogelijk wil kunnen sturen. En de testjes die ik deed in mei/juni/juli lieten me zien dat ik van 30% naar 80%+ ging met de accu. Dan wordt het pas interessant.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• MrBullmastiff
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-01 21:52
Ik heb de Mastek V3 nog maar 30 uur in bezit. Maar voor wat ik nu zie best positief. Het systeem houd de meter behoorlijk goed rond nul op dit moment. De Wifi verbinding met mijn deco’s M5 is prima.
De accu was gister avond rond 21:00 uur ontladen tot 11% en was deze middag rond 15:00 uur terug vol.
Als het spul goed blijft werken komt er binnenkort zeker een 2e accu bij.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:44
MrBullmastiff schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:41:
Ik heb de Mastek V3 nog maar 30 uur in bezit. Maar voor wat ik nu zie best positief. Het systeem houd de meter behoorlijk goed rond nul op dit moment. De Wifi verbinding met mijn deco’s M5 is prima.
De accu was gister avond rond 21:00 uur ontladen tot 11% en was deze middag rond 15:00 uur terug vol.
Als het spul goed blijft werken komt er binnenkort zeker een 2e accu bij.
om 15:00 vol? Als in "met zonne-energie" van je panelen?

the older I get, the better I was...

• MrBullmastiff
Klopt, vol vanuit mijn panelen. Ik had vandaag een opwek van 16 Kw waarvan ik nog 4,2 heb teruggeleverd aan het net.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 11:28
MrBullmastiff schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:17:
Klopt, vol vanuit mijn panelen. Ik had vandaag een opwek van 16 Kw waarvan ik nog 4,2 heb teruggeleverd aan het net.
hoeveel en welke panelen heb jij ? Grote interessse zie ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:59
S2S schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:57:
[...]

Waarom minimaal 12 cent, zou die waarde niet variabel moeten zijn? Hoe lagere energieprijs hoe kleiner het verschil.

• MrBullmastiff
vifra schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:18:
[...]

hoeveel en welke panelen heb jij ? Grote interessse zie ...
Ik heb 20 panelen van 375 W, deze liggen op een schuin dak, volledig vrij naar het zuiden gericht.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 11:28
Glijie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:18:
[...]

Waarom minimaal 12 cent, zou die waarde niet variabel moeten zijn? Hoe lagere energieprijs hoe kleiner het verschil.
Meer uitleg - de AI is eigenlijk een NOM met dagelijkse geprogrammeerde laadmomenten op goedkoopste moment. Versta:
- ik laad 1 a 2x per dag op goedkoopste moment
- ik laad ook als ik overschot zonne-energie heb
- ik ontlaad vanaf huis meer vraagt dan wat ik aan zonne-energie krijg

Dat laatse kan gebeuren op moment dat bv. prijsverschil met goedkoopste moment niets of maar enkele centen is- en dan kost je dat meer dan dat je wint.

Of het verschil minstens 12 cent moet zijn ..; of meer ..; dat hangt van ieder individuele setup af ... maar gezien RTO pak 80% is dan dient prijsverschil al minstens 20% te zijn om break-even te zijn ... reken daar nog eens uw investering en verwachte aantal cyclussen over leefperiode enzovoort in en dan denk ik dat 12 cent niet ver af zal zijn ...

Eiegenlijk dien je AI best te sturen met een eigen EMS en logica ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 02-12-2025 17:25 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

Glijie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:18:
[...]

In NL waarbij je een saldeeroverschot hebt: ja.

Als je rekent met een RTE van 80 procent, moet de verkoopprijs 25 procent hoger liggen (of de inkoopprijs 20 procent lager). Daarbij kan je nog beslissen of je de afschrijving van de batterij meeneemt. Ligt ergens rond de 6 cent/kWh (afgeschreven na 6000 cycli bij aankoop prijs van 1440 euro).

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:59
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:25:
[...]

Als je rekent met een RTE van 80 procent, moet de verkoopprijs 25 procent hoger liggen (of de inkoopprijs 20 procent lager). Daarbij kan je nog beslissen of je de afschrijving van de batterij meeneemt. Ligt ergens rond de 6 cent/kWh (afgeschreven na 6000 cycli bij aankoop prijs van 1440 euro).
Duidelijk, Thx!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:35

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:25:
[...]

En vergeet de degradatie niet, de capaciteit is na 6000 cycli ook minder, stand by kost energie, etc, etc
Zelf alles berekend, rond 13 cent is brake even...

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Wilmaas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:59:
[...]

En vergeet de degradatie niet, de capaciteit is na 6000 cycli ook minder, stand by kost energie, etc, etc
Zelf alles berekend, rond 13 cent is brake even...
Dat zit dus al meegerekend in de afschrijving. Sterker nog na 6000 cycli is ie gewoon op in termen van afschrijving. Tenzij je bedoeld dat je op cyclus 5999 minder capaciteit uit de batterij haalt dan met cyclus 1, maar dan kom je in een gebied waar niet tegen op te rekenen valt. Het is sowieso maar een benadering, want misschien haal je maar 3000 cycli, of ben je er na 5 jaar op uitgekeken. Standby verbruik is minimaal dat heb je er zo uit.

Met 0 cent laden is 13 cent veel te defensief, maar bij 20 cent zit het meer in de buurt.

Allemaal kale tarieven uiteraard.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MrBullmastiff schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb 20 panelen van 375 W, deze liggen op een schuin dak, volledig vrij naar het zuiden gericht.
Hier in Flevoland is het de gehele dag zo donker geweest dat mijn 24x 350wp panelen maar 2,58 kWh hebben opgeleverd!

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 09:50
Misschien lees ik het niet goed, maar als ik het goed begrijp staat de noodstroom wcd van de Marstek standaard uit? Maar kan dit ook gewoon standaard aan worden gezet?

Ik heb hier elektrische rolluiken in mijn slaapkamer en mocht er brand ontstaan en de stroom uitvallen, dan wil ik dat ze alsnog open kunnen. Ik heb ze nu aan een cheap-ass ups hangen maar die is zo zwak dat de rolluiken nog maar net open gaan, 50% trager dan op normale stroom zeg maar. Beetje riskant als mijn huis aan het afbranden is :')

Werkt dat wel gewoon goed met deze Marstek? Of moet ik bij een brand + stroomuitval eerst op m'n telefoon met BT allemaal dingen gaan instellen voordat de noodstroom werkt?

Facts don't care about your feelings

YoshiBignose schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:48:
Misschien lees ik het niet goed, maar als ik het goed begrijp staat de noodstroom wcd van de Marstek standaard uit? Maar kan dit ook gewoon standaard aan worden gezet?

Ik heb hier elektrische rolluiken in mijn slaapkamer en mocht er brand ontstaan en de stroom uitvallen, dan wil ik dat ze alsnog open kunnen. Ik heb ze nu aan een cheap-ass ups hangen maar die is zo zwak dat de rolluiken nog maar net open gaan, 50% trager dan op normale stroom zeg maar. Beetje riskant als mijn huis aan het afbranden is :')

Werkt dat wel gewoon goed met deze Marstek? Of moet ik bij een brand + stroomuitval eerst op m'n telefoon met BT allemaal dingen gaan instellen voordat de noodstroom werkt?
Je kunt instellen dat het altijd aanstaat, alleen als de batterij leeg is, valt het stopcontact als nog uit. Het werkt dus niet echt als UPS.

• YoshiBignose
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:49:
[...]

Je kunt instellen dat het altijd aanstaat, alleen als de batterij leeg is, valt het stopcontact als nog uit. Het werkt dus niet echt als UPS.
Is het niet mogelijk om de Marstek zo in te stellen dat hij de batterij nooit helemaal leeg laat lopen?

YoshiBignose schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:50:
[...]

Is het niet mogelijk om de Marstek zo in te stellen dat hij de batterij nooit helemaal leeg laat lopen?
Nee dat is nu juist het ironische: het kan wel (via Modbus en mogelijk in de nieuwste firmware ook via de app), maar dat is het algehele limiet. Oftewel het stopcontact schakelt dan gewoon bij dat limiet uit en heb het hetzelfde probleem als eerst.

Althans dat was de werking tot nu toe. Of ze dit nu in de nieuwste firmware update (waar je het in de app kunt instellen) veranderd hebben (aangezien het nu ook backup-reserve noemen) is nog maar de vraag. Zijn een handjevol mensen met die update maar nog niemand heeft het getest.

• YoshiBignose
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:53:
[...]

Nee dat is nu juist het ironische: het kan wel (via Modbus en mogelijk in de nieuwste firmware ook via de app), maar dat is het algehele limiet. Oftewel het stopcontact schakelt dan gewoon bij dat limiet uit en heb het hetzelfde probleem als eerst.

Althans dat was de werking tot nu toe. Of ze dit nu in de nieuwste firmware update (waar je het in de app kunt instellen) veranderd hebben (aangezien het nu ook backup-reserve noemen) is nog maar de vraag. Zijn een handjevol mensen met die update maar nog niemand heeft het getest.
Ok jammer, dacht een mooie combinatie van geld besparen met thuisbatterij en een UPS. Zijn er geen vergelijkbare producten die dat wel hebben?

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:53:
[...]

Deze test heb ik net aangezet, is wel op een V3 waarbij het backup contact aan blijft als de accu echt leeg is en nog aan het grid hangt. doe nu een test met de DOD op 24% en een load op het backup contact met het grid uitgeschakeld. SOC is 28% en de load ongeveer 300 watt dus nog even wachten op het resultaat ;)

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:43
YoshiBignose schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:00:
[...]
Ok jammer, dacht een mooie combinatie van geld besparen met thuisbatterij en een UPS.
Bedenk dus heel goed dat de "noodstroom" ook uitgaat bij ondergrens (11%) als er nog hoofdstroom is !
In de laatste SW versie kan je die 11% instellen, dus verhogen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

cold schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:03:
[...]

Deze test heb ik net aangezet, is wel op een V3 waarbij het backup contact aan blijft als de accu echt leeg is en nog aan het grid hangt. doe nu een test met de DOD op 24% en een load op het backup contact met het grid uitgeschakeld. SOC is 28% en de load ongeveer 300 watt dus nog even wachten op het resultaat ;)
Maar dat eerste is ook al interessant. Op een V3 blijft dus het stopcontact aan, zelfs als de batterij leeg is maar het net nog wel beschikbaar? Volgens horen we dat voor het eerst, of ik heb er overheen gelezen!

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:18:
[...]

Maar dat eerste is ook al interessant. Op een V3 blijft dus het stopcontact aan, zelfs als de batterij leeg is maar het net nog wel beschikbaar? Volgens horen we dat voor het eerst, of ik heb er overheen gelezen!
Heb het al wel ergens gemeld, maar kan in een ander topic hier op GoT zijn geweest. er is nog een verschil en dat is dat de V3 niet wil laden of ontladen van het grid als er meer dan 200 watt aan load is op het backup contact. omdat ik de V3 wel gedeeltelijk als een soort UPS wil gebruiken ga ik er een ATS tussen zetten die mijn standaard UPS automatisch naar het backup contact schakelt als het lichtnet uit is.

Net een test gedaan met de DoD op 24% en een load op de backup zonder grid connectie en toen viel de backup contact uit op 23% :( heb je dus helemaal niks aan. DoD is dus niet alleen waardeloos maar verminderd ook de bruikbare capaciteit van de accu omdat ik nu niet meer naar 11% kan enkel 12% als minimale discharge.

cold schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:45:
[...]

Heb het al wel ergens gemeld, maar kan in een ander topic hier op GoT zijn geweest. er is nog een verschil en dat is dat de V3 niet wil laden of ontladen van het grid als er meer dan 200 watt aan load is op het backup contact. omdat ik de V3 wel gedeeltelijk als een soort UPS wil gebruiken ga ik er een ATS tussen zetten die mijn standaard UPS automatisch naar het backup contact schakelt als het lichtnet uit is.

Net een test gedaan met de DoD op 24% en een load op de backup zonder grid connectie en toen viel de backup contact uit op 23% :( heb je dus helemaal niks aan. DoD is dus niet alleen waardeloos maar verminderd ook de bruikbare capaciteit van de accu omdat ik nu niet meer naar 11% kan enkel 12% als minimale discharge.
Bedankt voor de test! Dat eerste heb ik inderdaad wel gelezen, maar weet nog niet zeker of dat nu een algemeen probleem is of alleen van jouw unit?

Als je hem op 24 hebt ingesteld en hij valt uit bij 23, betekent dat ook dat als je hem op 12 procent instelt, hij uitvalt bij 11 procent: hetzelfde als voorheen. Zo werkt de Modbus 'Discharge Capacity' instelling ook (en is waarschijnlijk dus dezelfde instelling nu als die van de app).

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor de test! Dat eerste heb ik inderdaad wel gelezen, maar weet nog niet zeker of dat nu een algemeen probleem is of alleen van jouw unit?

Als je hem op 24 hebt ingesteld en hij valt uit bij 23, betekent dat ook dat als je hem op 12 procent instelt, hij uitvalt bij 11 procent: hetzelfde als voorheen. Zo werkt de Modbus 'Discharge Capacity' instelling ook (en is waarschijnlijk dus dezelfde instelling nu als die van de app).
Ah dat die met een DoD van 12% ook naar 11% gaat had ik even niet aan gedacht ;)

Wat betreft de werking van de V3 is het volgens zowel Alan als Steven van de support zoals het behoord te werken. Inclusief dat die niet wil laden of ontladen van of naar grid als er een load aan de backup poort actief is.

[ Voor 4% gewijzigd door cold op 02-12-2025 20:04 ]

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:22
YoshiBignose schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:48:

Je huis staat in brand en jij bent bekommerd om de rolluiken? :+ als mijn huis in brand staat is de rolluik het laatste dat me gaat tegenhouden, 1 slag of trap en je bent eruit. Tenzij jij van die stalen rolluiken voor je ramen hebt die ze bij een juwelier ook gebruiken. Bij normale stroomuitval kan het handig zijn, bij brand in huis denk ik niet dat het veel zou uitmaken of je de rolluik elektrisch kan bedienen. En als de brand begonnen is bij je Marstek werkt je backup ook niet meer in alle waarschijnlijkheid :*)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 10:42
3DWim schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:06:
[...]

Bedenk dus heel goed dat de "noodstroom" ook uitgaat bij ondergrens (11%) als er nog hoofdstroom is !
In de laatste SW versie kan je die 11% instellen, dus verhogen.
Nou, ik weet niet hoelang het er al in staat in deze app of firm ware maar ik zag dat je de af schakel percentage van 11% ook hoger kunt zetten waardoor je meer overhoudt om in te zetten in geval van nood. Ik heb nog niet geëxperimenteerd, maar dat zal twee foto’s toevoegen en ik hoop dat het geen oud nieuws is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XbD7Fb_uWPXM4u5RFBp71Ut_7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etwbToDzduaSEiBMhM3dRQHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj55n9QYdcAkaW-S60EUCJz4Hyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D8UEX6kttfHci2hwcwgC36rw.png?f=fotoalbum_large
Koniade schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:52:
[...]

Nou, ik weet niet hoelang het er al in staat in deze app of firm ware maar ik zag dat je de af schakel percentage van 11% ook hoger kunt zetten waardoor je meer overhoudt om in te zetten in geval van nood. Ik heb nog niet geëxperimenteerd, maar dat zal twee foto’s toevoegen en ik hoop dat het geen oud nieuws is.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar hebben we het in de afgelopen, zeg vijftien, posts over gehad. Dat werkt dus niet voor "in geval van nood".

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:51
Tibber is bezig met intergratie van andere systemen dan hun Homevolt.
Kwam dit artikel net tegen op msn:

https://www.msn.com/nl-nl...8dab628de8c0a7831a6&ei=23

[ Voor 13% gewijzigd door Janp1963 op 02-12-2025 21:13 ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Janp1963 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:12:
Tibber is bezig met intergratie van andere systemen dan hun Homevolt.
Kwam dit artikel net tegen op msn:

https://www.msn.com/nl-nl...8dab628de8c0a7831a6&ei=23
Ondersteunde omvormers:
- Solis S5 (beta) - S2-WL-ST dongle vereist
- Solis S6 (beta) - S2-WL-ST dongle vereist

- KOSTAL PLENTICORE
- KOSTAL PLENTICORE MP
- KOSTAL PLENTICORE plus

- Solax X1 Fit G4
- Solax X1 Hybrid G4
- SolaX X3 Hybrid G4
- SolaX X3 Hybrid G4 Pro
- SolaX X3 IES
- SolaX X3 Fit G4

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-01 18:23

Leandra66

is onmogelijk

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:49:
Lees op facebook groep dat er nu ook (voor de eerste maal sinds 2024) een update zou zijn voor de communicatiemodule. Iemand deze toevallig gekregen of moet dat ook aangevraagd worden?
Vanmiddag de 3 Venus V3.0 binnengekregen en om 18.00 uur had ik de heleboel werkend (inclusief één naar zolder slepen, daarbij uiteraard wel hulp), maar de CT-003 heeft direct een update gedaan toen ik hem gekoppeld had, die heeft nu V116.
De Venussen zelf hebben V135.

Vraagje: dat klepje voor de ethernetaansluitingen en het aan/uit knopje gaat bij degene in de keuken steeds open.... is er een trucje qua dicht doen?

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-01 18:23

Leandra66

is onmogelijk

cold schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:37:
[...]

Hier in Flevoland is het de gehele dag zo donker geweest dat mijn 24x 350wp panelen maar 2,58 kWh hebben opgeleverd!
Hier op de Veluwe vrijwel idem, met 21*330 vol zuid 2,79 kWh.... en dat was uiteraard voor ik de Venussen draaiende had :')

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 22:50
Koniade schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:52:
[...]

Nou, ik weet niet hoelang het er al in staat in deze app of firm ware maar ik zag dat je de af schakel percentage van 11% ook hoger kunt zetten waardoor je meer overhoudt om in te zetten in geval van nood. Ik heb nog niet geëxperimenteerd, maar dat zal twee foto’s toevoegen en ik hoop dat het geen oud nieuws is.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is nieuw in v156...

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-01 10:49
Wie heeft er een tip... Na 4 weken testen vind ik de CT003 behoorlijk waardeloos. Hij geeft soms maar enkele updates per uur, en kan de batterijen niet betrouwbaar aansturen.
De antenne staat pal naast een access point. Hij is gekoppeld met dat accespoint... Ik heb hem al meerdere keren gereset en er is zogenaamd geen update beschikbaar (v117).

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:14
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:49:
Ik heb zo een twee maanden geleden een update gehad van mijn communicatie module na een paar keer spontaan wegvallen van de communicatie tussen accu en CT003. Daarvoor had het meer dan een half jaar probleemloos gewerkt.

1 MT Venus versie 1 V154. Com. Module 202409090159. CT003 V117. App versie 1.6.49

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 10:42
pascallj schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:58:
[...]

Daar hebben we het in de afgelopen, zeg vijftien, posts over gehad. Dat werkt dus niet voor "in geval van nood".
Maar is het niet zo dat als je om wat voor redenen ook bijvoorbeeld 50% instelt dat je dus altijd 50% lading in je batterij over hebt en als er dan een storing is dat je dan in de app het terug kunt zetten naar 11 waardoor je de resterende patiënten nog hebt voor je noodstroom voor bijvoorbeeld de vriezer of zo? En zo nee, wat is dan de functie of het nut van dit?
Koniade schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:04:
[...]

Maar is het niet zo dat als je om wat voor redenen ook bijvoorbeeld 50% instelt dat je dus altijd 50% lading in je batterij over hebt en als er dan een storing is dat je dan in de app het terug kunt zetten naar 11 waardoor je de resterende patiënten nog hebt voor je noodstroom voor bijvoorbeeld de vriezer of zo? En zo nee, wat is dan de functie of het nut van dit?
Ja dat zou wel waarschijnlijk wel kunnen inderdaad. Maar erg handig is het niet. Maar het is dan in elk geval wel al handiger dan proberen je Modbus werkend te krijgen tijdens een stroomstoring om de instelling terug te zetten.
ThaReaper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:35:
Wie heeft er een tip... Na 4 weken testen vind ik de CT003 behoorlijk waardeloos. Hij geeft soms maar enkele updates per uur, en kan de batterijen niet betrouwbaar aansturen.
De antenne staat pal naast een access point. Hij is gekoppeld met dat accespoint... Ik heb hem al meerdere keren gereset en er is zogenaamd geen update beschikbaar (v117).
Overgaan op modbus sturing en https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Iets om te proberen is de antenne eens verder weg plaatsen, minimaal een meter. Te dichtbij werkt vaak ook niet goed; nog los van evt polarisatie dus wat draaien kan bij een rechte antenne ook helpen.

• bommel
Ik had via Marstek support v156 gekregen maar helaas alleen voor 1 van mijn 2 batterijen (zucht).
Dus ik dacht, flash de andere batterij wel met de Marstek Venus BLE tool maar kreeg steeds controlefout aan het eind. Na 2 uurtjes troubleshooten en 2 updates aan de BLE tool is het nu gelukt om te flashen naar v156!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWycYFltX0sjlZPfr8JhIJiayFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6ibyPTOCmi1NIlSeCvWf1VO.png?f=fotoalbum_large

Het OTA scherm is ook iets aangepast, geeft nu type update aan (BMS/EMS) en de versie weer.

Device Info geeft ook keurig de nieuwe versie aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1xt-a1nKvH0cMMFTmH8SO1zC8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MC77dbUh1L9jDPVXwEeb0KI.png?f=fotoalbum_large

Marstek app ziet de nieuwe versie ook.

Hiermee is dus upgrade en zelfs downgrade mogelijk, maar bij downgrade wel de kanttekening dat firmware aanpassingen kan doen aan de data partitie en je dus niet zomaar tussen alle versies kunt wisselen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46
bommel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 01:43:
Ik had via Marstek support v156 gekregen maar helaas alleen voor 1 van mijn 2 batterijen (zucht).
Dus ik dacht, flash de andere batterij wel met de Marstek Venus BLE tool maar kreeg steeds controlefout aan het eind. Na 2 uurtjes troubleshooten en 2 updates aan de BLE tool is het nu gelukt om te flashen naar v156!

[Afbeelding]

Het OTA scherm is ook iets aangepast, geeft nu type update aan (BMS/EMS) en de versie weer.

[Afbeelding]

Hiermee is dus upgrade en zelfs downgrade mogelijk, maar bij downgrade wel de kanttekening dat firmware aanpassingen kan doen aan de data partitie en je dus niet zomaar tussen alle versies kunt wisselen.
Ik ben destijds gedowngrade van 155 naar 148, was toen geen issue. Wel de .bin files doorgestuurd via modbus, maar zou geen verschil mogen maken

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:20
In app support optie gebruiken om te rapporteren. Ct viel bijna dagelijks uit. Ze gaven me V118 voor ct003 en v143 (en module 202506241541) voor batterij v3. Sinds een week draait het stabiel. Kan goed verschillend probleem zijn uiteraard, zou toch eerst proberen updaten.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
Ik heb gisteren op verzoek ook V156 binnengekregen op mijn V2. Inzetten en weer koppelen aan ct003 ging probleemloos. Ik heb BT standaard uitgeschakeld voor de veiligheid en de MT nu ingesteld op DoD van 70.
Veel meer lading dan 30% verwacht ik toch niet van de zon in de winter. Als de stroom uitvalt reboot ik de accu, zet BT weer aan en zet DoD op 88 voor de noodstroom.

[ Voor 9% gewijzigd door eatme op 03-12-2025 08:27 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Rajastrap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:21
Ik heb sinds een enkele weken een Marstek V3 (V143) op NoM stand, maar deze lijkt zeer traag te reageren.
Zie hieronder een grafiek uit Home Assistant die het verbruik van de digitale meter (v5) uitleest met een Homewizard P1 meter.
Diezelfde homewizard P1 meter wordt gebruikt om de batterij aan te sturen. De data van de P1 meter wordt dus wel frequent geupdatet, maar de batterij lijkt telkens pas +-2 minuten later bij te sturen.
Netwerkissues zijn uitgesloten, aangezien de P1 meter de data frequent update in home assistant en de batterij is via netwerkkabel aangesloten.
Op de CT-weergave in de Marstek App lijkt de grafiek ook maar om de +-2 minuten aan te passen (ik zie hem wel elke seconden een stapje opschuiven, maar het 'TOTAL PHASE:' vermogen blijft steeds +-2 minuten op dezelfde waarde staan.

Iemand advies? of is dit normaal gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fzf7C_62BoY9FqFDj4MFeiG9XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9kTe4cVDN93DpWGmVzu4kx6.png?f=fotoalbum_large

• Quriass
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 16:33
bommel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 01:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op welke manier krijg je überhaupt contact vanuit de BLE tool?
Ik heb er eens naar gekeken naar struikel al bij stap 1 😉
Wat moet ik doen? Andere browser?

09:26:14] ❌ Connection failed: can't access property "requestDevice", navigator.bluetooth is undefined

• dnat
  • Laatst online: 21:56
TS even doorlezen over SMR versie, p1 setup met voeding, wifi optimalisatie, het ligt in de meeste gevallen niet aan de ct003 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dnat op 03-12-2025 10:26 ]

• bommel
Quriass schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:31:
[...]
Op welke manier krijg je überhaupt contact vanuit de BLE tool?
Ik heb er eens naar gekeken naar struikel al bij stap 1 😉
Wat moet ik doen? Andere browser?

09:26:14] ❌ Connection failed: can't access property "requestDevice", navigator.bluetooth is undefined
Chrome of Chromium gebaseerde browser zoals Edge, desktop of Android (maar niet op iOS).

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:07
Rajastrap schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:13:
Ik heb sinds een enkele weken een Marstek V3 (V143) op NoM stand, maar deze lijkt zeer traag te reageren.
Zie hieronder een grafiek uit Home Assistant die het verbruik van de digitale meter (v5) uitleest met een Homewizard P1 meter.
Diezelfde homewizard P1 meter wordt gebruikt om de batterij aan te sturen. De data van de P1 meter wordt dus wel frequent geupdatet, maar de batterij lijkt telkens pas +-2 minuten later bij te sturen.
Netwerkissues zijn uitgesloten, aangezien de P1 meter de data frequent update in home assistant en de batterij is via netwerkkabel aangesloten.
Op de CT-weergave in de Marstek App lijkt de grafiek ook maar om de +-2 minuten aan te passen (ik zie hem wel elke seconden een stapje opschuiven, maar het 'TOTAL PHASE:' vermogen blijft steeds +-2 minuten op dezelfde waarde staan.

Iemand advies? of is dit normaal gedrag?

[Afbeelding]
Aan deze grafiek hebben wij niet veel. Heb je geen grafiek van de Marstek, in/out?

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:48
Weet iemand of er bij Marstek nog doorontwikkeling zit in de ai modus? Ik vind het heel mooi dat hij in ai modus laad op de goedkope momenten, maar ik zou het heel mooi vinden als hij pas gaat ontladen op de dure momenten. Is dit iets wat in ontwikkeling is?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• dnat
  • Laatst online: 21:56
ekops schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:19:
Weet iemand of er bij Marstek nog doorontwikkeling zit in de ai modus? Ik vind het heel mooi dat hij in ai modus laad op de goedkope momenten, maar ik zou het heel mooi vinden als hij pas gaat ontladen op de dure momenten. Is dit iets wat in ontwikkeling is?
heb je al eens gezocht op dit forum of wat reviews gekeken?

dan had je het antwoord al, idem ook de algemene info van Marstek in de FAQ: NEE er is geen modus tot handelen of enkel NOM modus dure momenten, het is een algemene NOM handeling. Misschien als er ooit genoeg vraag naar is kan dit een optie zijn, maar ze krijgen AI nu maar nauwelijks in orde met opladen, eiegn verbruik etc, laat staan dat je er nog min prijs bij wil hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door dnat op 03-12-2025 10:25 ]

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 26-01 23:03
Wat voor meter heb je? Hier zie ik gewoon iedere update constant binnenkomen, met mijn DSMR 4.2 was dat iedere 10 seconden, met mijn nieuwe SMR 5 is het per seconde. Toen ik een DSMR 4.2 had met een andere P1 meter in serie gaf de CT003 zelfs iedere seconde data door.
Ik denk dat er iets niet goed is aan je CT003 of aan de P1 poort. Toevallig een passieve P1 hub er tussen?

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:48
dnat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:23:
[...]

heb je al eens gezocht op dit forum of wat reviews gekeken?

dan had je het antwoord al, idem ook de algemene info van Marstek in de FAQ: NEE er is geen modus tot handelen of enkel NOM modus dure momenten, het is een algemene NOM handeling. Misschien als er ooit genoeg vraag naar is kan dit een optie zijn, maar ze krijgen AI nu maar nauwelijks in orde met opladen, eiegn verbruik etc, laat staan dat je er nog min prijs bij wil hebben.
Sorry ik had al een tijd niet meer gekeken op het forum. En ik hoopte dat er misschien nieuwe ontwikkelingen waren. Als je kan laden op goedkope momenten, lijkt het met niet heel ingewikkeld om te ontladen op de dure momenten...

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Avenger 2.0
ekops schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:19:
Zou er eigenlijk niet op hopen. Er is een reden dat ze Open API en HA support aan het inbouwen zijn :+

• Rajastrap
dannyro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:16:
[...]

Aan deze grafiek hebben wij niet veel. Heb je geen grafiek van de Marstek, in/out?
Wat heb je aan een grafiek van de marstek in/out? die grafieken in de Marstek app zijn alles behalve accuraat, en is geen nuttige info uit te halen.

In de grafiek die ik deelde kan je mijn exact verbruik zien. Met de batterij op NoM stand, zou deze grafiek continu 0 moeten zijn (of toch dicht daarbij).
Je ziet duidelijk op de grafiek dat er om 08:57 een verbruiker opstart die tegen 08:58 +-800W verbruikt. De batterij, die op NOM staat en voldoende is opgeladen, begint pas om +- 08:58:30 te ontladen tegen +- 800W. Als de verbruiker vervolgens stopt om +- 08:59:30, blijft de batterij +-1000W ontladen (en dus het net opsturen) tot 09:02.

Mijn vraag is: is het normaal dat de batterij 2 minuten nodig heeft om bij te sturen nadat een 'grote' verbruiker start/stopt?

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-01 10:49
WargamingPlayer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:24:
[...]

Wat voor meter heb je? Hier zie ik gewoon iedere update constant binnenkomen, met mijn DSMR 4.2 was dat iedere 10 seconden, met mijn nieuwe SMR 5 is het per seconde. Toen ik een DSMR 4.2 had met een andere P1 meter in serie gaf de CT003 zelfs iedere seconde data door.
Ik denk dat er iets niet goed is aan je CT003 of aan de P1 poort. Toevallig een passieve P1 hub er tussen?
een Landis + Gyr E360-SMR5.0
Ik heb de data nog nooit per seconde zien binnen komen. ik moest meestal wel 5 seconden wachten op een update, maar nu is het echt soms minuten wachten. Ik heb geen P1 hub, gewoon CT003 rechtstreeks in de digitale meter geplugd. Ik zal eens contact opnemen met support in de hoop dat een firmware update iets kan oplossen.
Rajastrap schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:42:
[...]

Wat heb je aan een grafiek van de marstek in/out? die grafieken in de Marstek app zijn alles behalve accuraat, en is geen nuttige info uit te halen.

In de grafiek die ik deelde kan je mijn exact verbruik zien. Met de batterij op NoM stand, zou deze grafiek continu 0 moeten zijn (of toch dicht daarbij).
Je ziet duidelijk op de grafiek dat er om 08:57 een verbruiker opstart die tegen 08:58 +-800W verbruikt. De batterij, die op NOM staat en voldoende is opgeladen, begint pas om +- 08:58:30 te ontladen tegen +- 800W. Als de verbruiker vervolgens stopt om +- 08:59:30, blijft de batterij +-1000W ontladen (en dus het net opsturen) tot 09:02.

Mijn vraag is: is het normaal dat de batterij 2 minuten nodig heeft om bij te sturen nadat een 'grote' verbruiker start/stopt?
Aan de hand van de totale P1 grafiek is het wel lastig te zien wat er nu een load is, wat zonnepanelen, wat batterij etc. Dus de beschrijving met tijden erbij had welkom geweest.

Maar nee twee minuten is zeker niet normaal. Maar als je in de app de CT vermogen ook niet ziet veranderen, zal je daar denk moeten beginnen. Want op data die de batterij niet binnen krijgt, kan hij ook niet reageren. Heb je een mogelijkheid om tijdelijk een CT003 te testen? Of anders even de HW P1 te ontkoppelen van alle andere integraties? Misschien is de meter wel overbelast oid.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 11:39

Falcon10

Hit it i would !

Sinds vandaag een Marstek Venus 3 thuis.
Echter krijg ik hem niet gekoppeld aan de Homewizard P1 meter.
Had begrepen dat zowel de P1 meter als de Marstek op dezelfde WIFI SSID moeten zitten, net als je GSM voor de configuratie, wat het geval is, enkel zitten ze op aparte access point (maar zou denken dat dat geen probleem is ( batterij in kelder op AP in kelder, P1 in berging op gelijkvloers AP, samen met GSM)).
Tevens heb ik de netwerkkabel ingestoken (in de LAN, niet Modbus), en krijg ik hem ook wel te zien op mijn netwerk, echter als je naar het IP gaat (andere IP range als WIFI), kan hij geen pagina laden.
Firmware van de batterij is V135, en app zegt dat er geen nieuwere versie is.
Heb de batterij in een stopcontact zitten, met tusse stopcontact en batterij ook nog wel een Homewizard Energy Socket, maar zou denken dat dat normaal geen issue mag zijn?
Iemand enig idee hoe ik de P1 meter gekoppeld krijg?

-| Hit it i would ! |-

• Rajastrap
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:55:
[...]

Aan de hand van de totale P1 grafiek is het wel lastig te zien wat er nu een load is, wat zonnepanelen, wat batterij etc. Dus de beschrijving met tijden erbij had welkom geweest.

Maar nee twee minuten is zeker niet normaal. Maar als je in de app de CT vermogen ook niet ziet veranderen, zal je daar denk moeten beginnen. Want op data die de batterij niet binnen krijgt, kan hij ook niet reageren. Heb je een mogelijkheid om tijdelijk een CT003 te testen? Of anders even de HW P1 te ontkoppelen van alle andere integraties? Misschien is de meter wel overbelast oid.
Ik heb bewust geen CT003 bij de batterij besteld, omdat ik al een Homewizard P1 had.
Ik was zelf inderdaad ook al in die richting aan het denken om eens een CT003 aan te schaffen om te zien of dat beter werkt. Nu las ik in dit forum dat daar weinig verschil tussen zit.
Mogelijks is die P1 meter inderdaad overbelast. Binnenkort wordt aan diezelfde P1 meter ook nog een laadpaal gekoppeld, dus misschien geen slecht idee om de Batterij zowiezo via de CT003 te laten werken.

Maar als jullie in de Marstek app naar de CT-weergave gaan, dan zien jullie wel elke paar seconden een up-to-date waarde van de verschillende fases? zoals ik al zei, blijft die grafiek bij mij telkens een paar minuten op dezelfde waarde hangen.
Ik had initieel ook problemen om mijn P1 meter te koppelen aan de Marstek (verschillende pogingen moeten doen), dat bevestigd dat er ergens een probleem zit in de communicatie tussen P1 en Marstek.

Bedankt!
Rajastrap schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb bewust geen CT003 bij de batterij besteld, omdat ik al een Homewizard P1 had.
Ik was zelf inderdaad ook al in die richting aan het denken om eens een CT003 aan te schaffen om te zien of dat beter werkt. Nu las ik in dit forum dat daar weinig verschil tussen zit.
Mogelijks is die P1 meter inderdaad overbelast. Binnenkort wordt aan diezelfde P1 meter ook nog een laadpaal gekoppeld, dus misschien geen slecht idee om de Batterij zowiezo via de CT003 te laten werken.

Maar als jullie in de Marstek app naar de CT-weergave gaan, dan zien jullie wel elke paar seconden een up-to-date waarde van de verschillende fases? zoals ik al zei, blijft die grafiek bij mij telkens een paar minuten op dezelfde waarde hangen.
Ik had initieel ook problemen om mijn P1 meter te koppelen aan de Marstek (verschillende pogingen moeten doen), dat bevestigd dat er ergens een probleem zit in de communicatie tussen P1 en Marstek.

Bedankt!
Ik bedoelde eigenlijk de HW P1 uitleesmodule die wellicht overbelast is. Misschien eens kijken of je die exclusief aan de Marstek kan koppelen. De echte P1 meter zelf kan niet overbelast zijn: die stuurt gewoon hetzelfde pakket uit en maakt niet hoeveel mensen er naar luisteren.

De meeste problemen tussen CT003 en Marstek zijn WiFi gerelateerd, dus dat zou bij jou zich niet voor moeten doen.

• Rajastrap
Falcon10 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:19:
Had begrepen dat zowel de P1 meter als de Marstek op dezelfde WIFI SSID moeten zitten, net als je GSM voor de configuratie, wat het geval is, enkel zitten ze op aparte access point (maar zou denken dat dat geen probleem is ( batterij in kelder op AP in kelder, P1 in berging op gelijkvloers AP, samen met GSM)).
Tevens heb ik de netwerkkabel ingestoken (in de LAN, niet Modbus), en krijg ik hem ook wel te zien op mijn netwerk, echter als je naar het IP gaat (andere IP range als WIFI), kan hij geen pagina laden.
Heb de batterij in een stopcontact zitten, met tusse stopcontact en batterij ook nog wel een Homewizard Energy Socket, maar zou denken dat dat normaal geen issue mag zijn?
De LAN werkt pas vanaf firmware versie V139, vraag me niet waarom :) Ik liep tegen hetzelfde probleem aan.
Waarom de batterij niet koppelt met de P1: Je hebt de batterij toch ook zeker aan gezet met de knop? Klinkt stom, maar dat wordt in de handleiding niet duidelijk gemaakt en je zou kunnen denken dat de batterij actief is vanaf ze in het stopcontact zit -> niet dus.

• Rajastrap
pascallj schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:24:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de HW P1 uitleesmodule die wellicht overbelast is. Misschien eens kijken of je die exclusief aan de Marstek kan koppelen. De echte P1 meter zelf kan niet overbelast zijn: die stuurt gewoon hetzelfde pakket uit en maakt niet hoeveel mensen er naar luisteren.

De meeste problemen tussen CT003 en Marstek zijn WiFi gerelateerd, dus dat zou bij jou zich niet voor moeten doen.
Zo had ik het inderdaad begrepen :)
Hetzelfde SSID is niet zo belangrijk, het gaat erom dat het hetzelfde netwerk is en er dus geen scheiding is tussen de netwerken: geen NAT ertussen, geen gastnetwerken, geen IOT netwerk, geen cliënt isolation. Gewoon traditioneel plat netwerk.

Er is sowieso geen webpagina oid, dus naar het ip adres browsen in een browser zal geen antwoord geven.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46
Heb je lokale API op je HWP1 aan staan? Anders werkt het niet!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Erik1805
Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:38:
[...]

Zou er eigenlijk niet op hopen. Er is een reden dat ze Open API en HA support aan het inbouwen zijn :+
Dat zou jammer zijn. Voor de gemiddelde leek is dat geen oplossing en is deze batterij dus niet geschikt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Dank allen voor het meedenken.
De batterij stond aangeschakeld via de on knop.
Om 1 of andere manier was het het aparte WIFI SSID waar ie vermoedelijk moeilijk om deed.
Ik heb voor de zekerheid de netwerkkabel er uit gehaald, en vervolgens de Homewizard P1 op mijn default SSID thuis gezet, vervolgens de Marstek ook met deze SSID verbonden, GSM op de default SSID thuis gezet, en dan vond hij de P1 meter wel van Homewizard. Eigenaardig, want ik had alle IoT devices in een apart SSID gezet, en alle toestellen daarop hebben altijd zonder issue gewerkt.
Nu eens kijken of we de Marstek op 1 of andere manier in Home Assistant dashboard krijgen, maar heb al gezien dat er geen standaard plugin is, dus dat gaat ook nog lollig worden.

-| Hit it i would ! |-

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
Falcon10 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:57:
Dank allen voor het meedenken.
De batterij stond aangeschakeld via de on knop.
Om 1 of andere manier was het het aparte WIFI SSID waar ie vermoedelijk moeilijk om deed.
Ik heb voor de zekerheid de netwerkkabel er uit gehaald, en vervolgens de Homewizard P1 op mijn default SSID thuis gezet, vervolgens de Marstek ook met deze SSID verbonden, GSM op de default SSID thuis gezet, en dan vond hij de P1 meter wel van Homewizard. Eigenaardig, want ik had alle IoT devices in een apart SSID gezet, en alle toestellen daarop hebben altijd zonder issue gewerkt.
Nu eens kijken of we de Marstek op 1 of andere manier in Home Assistant dashboard krijgen, maar heb al gezien dat er geen standaard plugin is, dus dat gaat ook nog lollig worden.
Werkt hier perfect :D

Preaper in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[ Voor 9% gewijzigd door Peule_P op 03-12-2025 12:06 ]

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• 3DWim

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• 3DWim
Falcon10 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:57:

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
Erik1805 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:40:
[...]

Dat zou jammer zijn. Voor de gemiddelde leek is dat geen oplossing en is deze batterij dus niet geschikt.
De gemiddelde leek wil gewoon NoM, daar is geen ai voor nodig ;)

• Erik1805
MarcelGo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]

De gemiddelde leek wil gewoon NoM, daar is geen ai voor nodig ;)
Ligt eraan, in de winter, met zeer weinig zon laad je accu ook niet. Dus moet je dat weer manuel gaan doen,.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:38:
[...]
Is er op dat vlak al enige info mbt die HA support?
Gaan ze letterlijk een Integratie maken voor in HA, zodat de batterij "plug en play" wordt binnen HA?
Heb net even gekeken naar de uitleg mbt HA connectie via zo ESP32 dingetje, maar dan ben je eigenlijk (persoonlijke mening) weer zo workaroundjes aan het maken die een soort extra point fo failure kunnen worden in het geheel. Dus voorkeur is eigenlijk plug en play HA Integraties :)

-| Hit it i would ! |-

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:07
Rajastrap schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:42:
[...]

Wat heb je aan een grafiek van de marstek in/out? Veel vind ik. Hier een afbeelding. Ik heb de koffiemachine opgezet, en de Marstek vangt dit op. Dit bedoel ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6E415Rv5_5YEBUGAZOvduNOMhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0WYG0FbfPU8FrchE3aWrBF6.jpg?f=fotoalbum_large

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-01 13:35
Ik heb 6 Marsteks staan. :o
Is er een optie om in de app o.i,.d. ze alle 6 tegelijk aan te sturen?

Heb ze op handmatig staan en wil bijvoorbeel dat ze vandaag van 14.00 tot 21.00 gaan ontladen maar dan moet je dus 6x dezelfde handeling doen.. dat moet toch makkelijke kunnen? :)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:49
De reactietijd van het supportteam is helemaal ok, er was een update gestuurd maar daar zat een foutje in, kon de installatie niet afmaken en kwam in een loop. Vanochtend een nieuwe aangepaste update dat ging goed en na installatie leek het systeem even stabiel, echter na een uurtje begon het pendelen weer…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BheRTpy7Hl9b2lwI4Gze7LB9i3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3K2deSJXfzaevumHYgShbgbT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ziezd7Rj_xemKToZFHtBgzR7a7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rO89QFSkAKAXAFw0p3aUJnWu.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna had ik de indruk dat de CT003 door iets beïnvloed werd, echter deze alleen en rechtstreeks in de P1 poort leverde een stationair beeld op, de 3 fasen gaven een te stabiel beeld op, met een lichte dag zonnepanelen en keukenboiler die geen invloed hadden…dat klopt ook niet…

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 03-12-2025 13:15 ]

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:31
WouteruitTB schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:56:
Ik heb 6 Marsteks staan. :o
Is er een optie om in de app o.i,.d. ze alle 6 tegelijk aan te sturen?

Heb ze op handmatig staan en wil bijvoorbeel dat ze vandaag van 14.00 tot 21.00 gaan ontladen maar dan moet je dus 6x dezelfde handeling doen.. dat moet toch makkelijke kunnen? :)
Legio mogelijkheden; Sturing via local-api, modbus, mqtt, bluetooth o.a.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.57;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 23:33
Ik begrijp echt niet waarom marstek niet wat verbeteringen kan doorvoeren binnen de app.

1) maak mogelijk dat na een manuele programmering je de accu kan laten doorgaan op zelfsturing
2) maak mogelijk om om meerder accu's tegelijk te programmeren.
3) (dit zou wat mij betreft het mooiste zijn) maak mogelijk dat de accus op basis van een in te geven aantal cent verschil in de komende 24 uur op de het goedkoopste moment laad en het duurste moment ontlaad.

Dit zou toch gewoon te programmeren moeten zijn voor ze?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• 3DWim
stil schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:57:
Ik begrijp echt niet waarom marstek niet wat verbeteringen kan doorvoeren binnen de app.
1) maak mogelijk dat na een manuele programmering je de accu kan laten doorgaan op zelfsturing
3) (dit zou wat mij betreft het mooiste zijn) maak mogelijk dat de accus op basis van een in te geven aantal cent verschil in de komende 24 uur op de het goedkoopste moment laad en het duurste moment ontlaad.
Wat geven ze voor antwoord in de feedback?
Als je iets foutloos moet programmeren voor diverse platforms (v1, v2, v3) en duizenden gebruikers dan is niks makkelijk. Hoe meer je aanbied, hoe meer mensen willen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

stil schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:57:

Het eerste punt zit ik net te bekijken. Want vandaag is mijn dynamisch contract ingegaan, dus ben ik wat aan het klungelen gegaan met de handmatige instelling. Om inderdaad tegen deze beperking aan te lopen. Mooi dat hij tussen 3 en 6 oplaadde, maar het is niet de bedoeling dat hij zichzelf volledig ontlaadt tussen 8 en 12. Dan heb ik niks aan de zonnepanelen (nou ja, het is vandaag bewolkt dus doen ze sowieso niet veel).

Ik hoopte dus dat hij naast het laad-/ontlaad-schema de accu zich verder zou gedragen als bij NOM. Helaas is dat niet het geval, dus maar uitzoeken hoe we dat weer terug gaan zetten ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 23:33
3DWim schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
[...]

Wat geven ze voor antwoord in de feedback?
Als je iets foutloos moet programmeren voor diverse platforms (v1, v2, v3) en duizenden gebruikers dan is niks makkelijk. Hoe meer je aanbied, hoe meer mensen willen.
Dit al vaker aan ze gevraagd. Hier ook eerder een oproep gedaan an anderen om hetzelfde aan ze te vragen. Response tot nu toe "bedankt voor de suggestie, we blijven bezig om on product te verbeteren". Maar dan in het Engels.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• bommel
Depth of Discharge toegevoegd, wordt bij v156 meegeven bij de Runtime Information:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu-6Jll2bFyalw7VgauVzngSX7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EE7Sj8ig3dbn0Z8LmO05an5b.png?f=fotoalbum_large

• NoFate
Falcon10 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:24:
[...]

Is er op dat vlak al enige info mbt die HA support?
Gaan ze letterlijk een Integratie maken voor in HA, zodat de batterij "plug en play" wordt binnen HA?
Heb net even gekeken naar de uitleg mbt HA connectie via zo ESP32 dingetje, maar dan ben je eigenlijk (persoonlijke mening) weer zo workaroundjes aan het maken die een soort extra point fo failure kunnen worden in het geheel. Dus voorkeur is eigenlijk plug en play HA Integraties :)
Ja, marstek is momenteel druk bezig met de integratie in HA als officieel core component, ik verwacht hem live te zien in 2026.1 release, HA team is momenteel de PR aan het nakijken!

• bommel
Set optie ook toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv56KO5uadyjLjw6RkjgWyRpi_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2df681ACCql6gWeR73veCOx.png?f=fotoalbum_large

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46
bommel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:25:
Depth of Discharge toegevoegd, wordt bij v156 meegeven bij de Runtime Information:
[Afbeelding]
Is dit met HA via de Open API of Modbus?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• bommel
Jassy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:32:
[...]

Is dit met HA via de Open API of Modbus?
Met de BLE Test Tool: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/

• YoshiBignose
Druppeltje_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:49:
[...]

Je huis staat in brand en jij bent bekommerd om de rolluiken? :+ als mijn huis in brand staat is de rolluik het laatste dat me gaat tegenhouden, 1 slag of trap en je bent eruit. Tenzij jij van die stalen rolluiken voor je ramen hebt die ze bij een juwelier ook gebruiken. Bij normale stroomuitval kan het handig zijn, bij brand in huis denk ik niet dat het veel zou uitmaken of je de rolluik elektrisch kan bedienen. En als de brand begonnen is bij je Marstek werkt je backup ook niet meer in alle waarschijnlijkheid :*)
Je hebt gelijk dat je een rolluik vanuit binnen naar buiten je wel redelijk snel eruit trapt, maar toch, bij totale paniek is het geen voordeel. Het gaat meer om het idee en als ik dan toch zo'n ding kan kopen om beetje stroom te besparen dan vond ik het wel geinig om te kopen.

Ja als de brand bij de Marstek in de buurt zit dan heeft het inderdaad weinig nut :') Ik heb nu zoiets: https://www.kabelshop.nl/...HKHTEbeG8AeRoCoh8QAvD_BwE

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 16:58
Die UPS heeft een batterij van maar 7Ah bij 12V...

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Avenger 2.0
YoshiBignose schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:55:
[...]
Ja als de brand bij de Marstek in de buurt zit dan heeft het inderdaad weinig nut :') Ik heb nu zoiets:
Uit ervaring kan ik zeggen dat bij elke stroomonderbreking om de 3 à 5 jaar de UPS gewoon mee uitvalt omdat zijn batterijen weer eens defect gegaan zijn zonder dat op te merken :+

• NoFate
Pffff, miezerig weer de laatste weken, Marsteks doen nog maar weinig :-)

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 26-01 23:03
P1 meter en Batterij hoeven niet op de zelfde AP te zitten. Ze mogen zelfs op verschillende SSID’s zitten. Wat wel van belangrijk is dat:
1. Zelfde IP reeks zitten (Broadcast domain)
2. Er geen router of firewall tussen zit (zie 1)
3. Host/Port/Device isolation uit straat in het Wifi netwerk. Heel veel oplossingen hebben een Guest modus of Guest SSID wat niet gaat werken.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Avenger 2.0
NoFate schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:38:
Pffff, miezerig weer de laatste weken, Marsteks doen nog maar weinig :-)
Hier een warmtepomp en als er zon is is die onmiddellijk verbruikt nu. Zal zo nog zijn tot maart zijn vrees ik. Maar vanaf dan gaat het weer genieten zijn, wordt het hier ook terug wat drukker en zijn we over v4 aan het babbelen 8)

• Hans M
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:54
ThaReaper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:54:
[...]

een Landis + Gyr E360-SMR5.0
Ik heb de data nog nooit per seconde zien binnen komen. ik moest meestal wel 5 seconden wachten op een update, maar nu is het echt soms minuten wachten. Ik heb geen P1 hub, gewoon CT003 rechtstreeks in de digitale meter geplugd. Ik zal eens contact opnemen met support in de hoop dat een firmware update iets kan oplossen.
Ik heb dezelfde Landis + Gyr E360-SMR5.0 (BE variant) en had soortgelijke symptomen.

Het gaat een stuk beter sinds ik in de CT003 de meter Kaifa model MA304-SMR5.5-P1 heb ingesteld.

2x Marstek Venus E 5.12 v153, CT003 V118, Zonnepanelen 7.695 Wp, Meter Landis&Gyr E360-3P

Pagina: 1 ... 314 ... 338 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.