.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Helaas kan ik er geen nieuwe stroomkabel naar toe leggen, omdat ik dan 50 meter stoep moet openmaken.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Ja en nee , keuze 800w of op 2500watt. En dat werkt. MAAR let op....pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:26:
Kun je de ontlaadfunctie ook op 1500 w instellen? In mijn schuur zijn een paar lampen en een pompje aangesloten, die vragen maar max 500 w.
Helaas kan ik er geen nieuwe stroomkabel naar toe leggen, omdat ik dan 50 meter stoep moet openmaken.
Als je 2500watt kiest
krijg je automatisch de volgende melding in beeld:
Vrijstelling van aansprakelijkheid
Let op, de upgrade naar 2500W netwerkuitvoervermogen kan alleen worden uitgevoerd als dit voldoet aan lokale voorschriften en wordt uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. We raden u aan professioneel personeel in te schakelen om UW veiligheid te garan.d..
Dus alles moet wel inorde zijn en de 2500watt moet op de juiste manier worden beveiligd enz enz. Maar daarvoor zijn er deskundige. Ook hier de beter kunnen uitleggen
Bedankt! Dan ga ik geen risico nemen. Dan plaats ik hem op zolder met aparte groep.Lambiek19 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
[...]
Ja en nee , keuze 800w of op 2500watt. En dat werkt. MAAR let op....
Als je 2500watt kiest
krijg je automatisch de volgende melding in beeld:
Vrijstelling van aansprakelijkheid
Let op, de upgrade naar 2500W netwerkuitvoervermogen kan alleen worden uitgevoerd als dit voldoet aan lokale voorschriften en wordt uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. We raden u aan professioneel personeel in te schakelen om UW veiligheid te garan.d..
Dus alles moet wel inorde zijn en de 2500watt moet op de juiste manier worden beveiligd enz enz. Maar daarvoor zijn er deskundige. Ook hier de beter kunnen uitleggen
De eisen zijn toch dat je ze op een groep moet aansluiten? Meer niet?pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:57:
[...]
Bedankt! Dan ga ik geen risico nemen. Dan plaats ik hem op zolder met aparte groep.
Bij mij werkte er helemaal niks met 2 Venus E. Ik zag op de site dat het advies was een actieve splitter ertussen te zetten. Zit nu een HW tussen en na wat updates van de batterijen werkte alles. Ook was er ineens een meer dan prima. Wifi verbinding van de batterijen. Nu de zon nog....ThaReaper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:54:
[...]
een Landis + Gyr E360-SMR5.0
Ik heb de data nog nooit per seconde zien binnen komen. ik moest meestal wel 5 seconden wachten op een update, maar nu is het echt soms minuten wachten. Ik heb geen P1 hub, gewoon CT003 rechtstreeks in de digitale meter geplugd. Ik zal eens contact opnemen met support in de hoop dat een firmware update iets kan oplossen.
Tis geen gum.pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
Weet iemand als je het ontladen op 2500 w zet, of de batterij sneller slijt?
Maar alleen de optie ; op 2500watt zetten , heeft natuurlijk geen invloed op sneller slijten.
Mijn auto heeft diverse rij modus.
Bijvoorbeeld Lanch control. In 3,5 seconden naar 100km, als ik dat dagelijks paar x doe, slijt er natuurlijk vanalles sneller.
Maar 1 of 2 in de week , moet natuurlijk . Binnenkort moet ik schoonmoeder wegbrengen. Dan ga ik die rit minimaal 5x Lanch control gebruiken. Ben ik daarvan ook weer verlost om voor taxi te spelen
Begrijp trouwens niet. Je schrijft 500watt ??? Dan is 800watt toch voldoende ?pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:26:
Kun je de ontlaadfunctie ook op 1500 w instellen? In mijn schuur zijn een paar lampen en een pompje aangesloten, die vragen maar max 500 w.
En de waarschuwing bij 2500watt, is gewoon dat je t veilig, volgens de regels beste kunt doen. Dus gewoon 1 groepje. Er Zijn ook kant en klare stekker inclusief juiste aardlek automaat tekoop. ( slecht uitgelegd, sorry
https://eu.marstekenergy....arstek-venus-d-ac-version
Hij kan wel op 1500 W (alleen via Modbus in te stellen weliswaar), alleen daar heb je niets aan want:pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:26:
& @Mg4gebruiker:
Als je de 2500 W functie ontgrendelt, moet de batterij altijd op een eigen groep staan. Er mag niets anders op diezelfde groep staan. Zelfs geen LED lampje.
Kies voor de korte pijn want dit gaat een "**it" blijven. Heb de CT003 vervangen door een CT002 en dan is dat probleem van de baan. Voor mij was het gebruik van een homewizard p1 meter geen optie omdat ik meerdere batterijen heb.Hans M schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:02:
[...]
Ik heb dezelfde Landis + Gyr E360-SMR5.0 (BE variant) en had soortgelijke symptomen.
Het gaat een stuk beter sinds ik in de CT003 de meter Kaifa model MA304-SMR5.5-P1 heb ingesteld.
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V144 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360
Kan wel maar 2500W leveren en laden met mij 3 venus die ik nu heb 7500W wat helpt om de captar onder controle te houden. Kan hiermee ook 7500W laden waardoor in de zomer maximaal opwek van panelen wordt opgeslagen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:07:
De nieuwe Marstek Venus D AC versie die voorgesteld gaat worden de komende dagen ziet er uit als een interessant modulaire versie van de Venus E:
https://eu.marstekenergy....arstek-venus-d-ac-version
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat is bij de Venus E toch net hetzelfde? Je kan deze Venus D AC ook in drievoud kopen zoals bij de Venus E of tot 9 stuks plaatsen. Kan uiteindelijk zelfs goedkoper als je minder kWh nodig hebt (gezien je in 2,5kWh de standaard versie is) en in toekomst kan je uitbreiden tot 15kWh per stapel of 45kWh voor 3 units. Misschien is nu de komende maanden de aanschafprijs nog te hoog, maar we weten allemaal hoe snel de Venus E v3 in prijs gezakt is...PNARI schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:31:
[...]
Kan wel maar 2500W leveren en laden met mij 3 venus die ik nu heb 7500W wat helpt om de captar onder controle te houden. Kan hiermee ook 7500W laden waardoor in de zomer maximaal opwek van panelen wordt opgeslagen.
De HW actieve splitter wel. Ik heb net als jij 2 x Venus Ehermlek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 01:05:
[...]
Kies voor de korte pijn want dit gaat een "**it" blijven. Heb de CT003 vervangen door een CT002 en dan is dat probleem van de baan. Voor mij was het gebruik van een homewizard p1 meter geen optie omdat ik meerdere batterijen heb.
Ik heb die ook en volgens Marstek blijft mijn ct003 incompatibel.Mg4gebruiker schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:54:
[...]
De HW actieve splitter wel. Ik heb net als jij 2 x Venus E
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V144 combination CT002 v124 app v1.6.55 meter Landis&Gyr E360
Wat ik ga doen: Laden tot 50..60% om degradatie accu's te minimaliseren, backup functie aanschakelen, en vervolgens met knop uitschakelen tot eind februari. Bij power outage kan ik het geheel inschakelen en het backup stopcontact gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de dan uitgevallen wifi.Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:58:
[...]
Hier een warmtepomp en als er zon is is die onmiddellijk verbruikt nu. Zal zo nog zijn tot maart zijn vrees ik. Maar vanaf dan gaat het weer genieten zijn, wordt het hier ook terug wat drukker en zijn we over v4 aan het babbelen
In de schuur gebruik ik maar max 500 watt. Maar in mijn huis en ander bijgebouw gebruik in ook stroom. Dan is 800 watt te weinig. Maar ik ga geen risico nemen, ik ga gewoon 1 groep gebruiken en hem dan naar 2500 watt zetten.Lambiek19 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:44:
[...]
Begrijp trouwens niet. Je schrijft 500watt ??? Dan is 800watt toch voldoende ?
En de waarschuwing bij 2500watt, is gewoon dat je t veilig, volgens de regels beste kunt doen. Dus gewoon 1 groepje. Er Zijn ook kant en klare stekker inclusief juiste aardlek automaat tekoop. ( slecht uitgelegd, sorry
Neergezet, aangesloten, verbonden met mij Homewizard P1 en gelijk werken.
Aangesloten op een eigen groep op de OV verdeler in de garage die achter mijn tuin staat. Gelijk de volle 2500W ontgrendeld, op AI mode gezet en hij heeft zich vannacht in twee losse laadmomenten van een uur netjes helemaal volgeladen en is daarna netjes mijn gebruik op bijna nul gaan houden.
Tot dusver dus een zeer tevreden klant. Ik zie wel al dat ik er eigenlijk nog eentje nodig heb maar die komt wel op een later moment, ik heb mijn energie besparings-butget voor dit jaar er al wel doorheen gejaagd.
Nu in de gaten houden of mijn Wifi verbinding het blijft doen.
Je zal ook de stekker eruit moeten halen om de batterij helemaal uit te schakelen. Anders gaan alleen de lampjes uit. Heb niet geprobeerd of hij na een tijdje alsnog helemaal uitgaat met de stekker erin, maar zeker niet meteen.ebhoorn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:07:
[...]
Wat ik ga doen: Laden tot 50..60% om degradatie accu's te minimaliseren, backup functie aanschakelen, en vervolgens met knop uitschakelen tot eind februari. Bij power outage kan ik het geheel inschakelen en het backup stopcontact gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de dan uitgevallen wifi.
Ja daarom dat ik mijne na een paar jaar eindelijk weer eens ging testen en m'n rolluiken gingen nog maar net open met heel veel moeiteAvenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:53:
[...]
Uit ervaring kan ik zeggen dat bij elke stroomonderbreking om de 3 à 5 jaar de UPS gewoon mee uitvalt omdat zijn batterijen weer eens defect gegaan zijn zonder dat op te merken
Facts don't care about your feelings
1) werkt het uberhaupt met 4 accu's?
2) welke p1 dongle is dan het handigst? Ik heb de p1 data al in home assistant, maar volgens mij is er geen ct003 emulatie mogelijk en werkt een shelly emulatie niet met meer dan 1 accu?
3) bij een hardware dongle heb ik een p1 splitter nodig. Iemand nog tips welke goed werkt?
ik heb sinds eergister een tweede Venus E 3. Ik heb echter het probleem dat de tweede Venus op 0% batterij blijft staan en weigert te laden terwijl de eerste gewoon werkt. Beide Venus E's zijn versie V135 en de CT is V118. Volgens de app zijn dit de laatste versies. Hebben jullie een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?
Bedankt voor jullie hulp
Waar we laatst achterkwamen: hem aanzetten met de aan/uit knopsariel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:08:
Goede morgen iedereen,
ik heb sinds eergister een tweede Venus E 3. Ik heb echter het probleem dat de tweede Venus op 0% batterij blijft staan en weigert te laden terwijl de eerste gewoon werkt. Beide Venus E's zijn versie V135 en de CT is V118. Volgens de app zijn dit de laatste versies. Hebben jullie een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?
Bedankt voor jullie hulp
Ik heb de eerste uitgezet, aangezet, deed als normaal. Daarna de tweede, zodra ik op de aan/uit-knop druk, voordat het lang genoeg is om uit te gaan, springt ineens de LED-balk aan en werkt de accu. Direct maar los gelaten, app gecontroleerd, is half opgeladen.pascallj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:09:
[...]
Waar we laatst achterkwamen: hem aanzetten met de aan/uit knop
Ik snap 'em niet maar het werkt, bedankt voor je hulp
Ik ben ook nog een beetje op zoek naar wat is nu de beste strategie in de dagen dat de panelen niet veel opleveren. Ik dacht, zet de Depth of Discharge zodat er wel af en toe wat geladen kan worden als er wat zonnestroom is maar de batterij hoeft niet te ontladen maar is dan wel beschikbaar voor noodstroom in het geval dat.pascallj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:09:
[...]
Je zal ook de stekker eruit moeten halen om de batterij helemaal uit te schakelen. Anders gaan alleen de lampjes uit. Heb niet geprobeerd of hij na een tijdje alsnog helemaal uitgaat met de stekker erin, maar zeker niet meteen.
Bij helemaal uitschakelen zou het, voor het verbruik, ook beter zijn modbus los te koppelen?
Maar ja hoe weet je dan of ze niet helemaal leeg gaan?
De keuze voor de beste strategie is voor iedereen anders en is het meeste afhankelijk van of je kan salderen en welk contract je hebt.bommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:25:
[...]
Ik ben ook nog een beetje op zoek naar wat is nu de beste strategie in de dagen dat de panelen niet veel opleveren. Ik dacht, zet de Depth of Discharge zodat er wel af en toe wat geladen kan worden als er wat zonnestroom is maar de batterij hoeft niet te ontladen maar is dan wel beschikbaar voor noodstroom in het geval dat.
Bij helemaal uitschakelen zou het, voor het verbruik, ook beter zijn modbus los te koppelen?
Modbus zal je moeten afkoppelen om de batterij volledig uit te schakelen, anders gaat hij direct weer aan. Je hebt dan geen monitoring meer, maar dat is ergens wel logisch. Je kan niet en uitschakelen en blijven monitoren, dan zou hij per definitie al niet helemaal uitstaan.
Ik heb een keer voor een paar dagen de batterij losgekoppeld op 11 procent. Op dat percentage zie je normaal vrij snel een afname in spanning van de laagste cel in rust. Momenteel iets van 5 mV per 5 uur bij mij. Echter na die paar dagen losgekoppeld te zijn, was de spanning van de laagste cel precies gelijk (of eigenlijk zelfs hoger want batterij in rust) aan de laatste waarde een paar dagen terug zonder op te laden.
Daaruit kan je dus afleiden dat als de batterij helemaal uit staat er echt significant minder verbruik is en hij waarschijnlijk niet zo snel leegloopt. Zeker als je hem halfvol wegzet, zou ik mij daar geen zorgen om maken. Misschien na een maandje eens controleren.
Wat is er op tegen om de accu gewoon op NOM te laten staan en 1x per week (?) handmatig op te laden, als je bang bent dat 11-12% niet goed gaat komen.
Of te wel : wat is nu het probleem als de accu leeg is en op 11-12% staat?
Ok je backup werkt niet, maar dat werkt sws niet omdat je eerst je accu weer aan moet zetten. Dus alleen backup bij geplande uitval. Die meestal kort van duur is.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Het bizarre is dat de Marstek gewoon online en de P1 meter ook. Ze hebben een perfecte cloud verbinding en de P1 lees ik ook lokaal via Home Assistant uit.
Maar elkaar vinden, dat gebeurd niet. AP's even herstart of de client devices reconnecten en alles werkt terug.
De hele zomer heeft het prima gewerkt en nu op korte tijd al een keer dit issue gehad sinds. Ik snap niet goed dat elkaar ze niet vinden, terwijl de devices gewoon op het netwerk zitten en bereikbaar zijn.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik denk ook dat als je zelfconsumptie draait, je beter gewoon kan pakken wat je pakken kan. Er zitten altijd dagen met zon tussen inderdaad. Als je een andere manier gebruikt voor de batterijen of als je meerdere batterijen hebt kan het wel zinvol zijn om er slechts 1 actief te houden als je weet dat je er toch nooit meer dan 1 kan vullen.3DWim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:07:
Als dan zoals nu de zon ineens weer schijnt: gaat iedereen dan z'n accu meteen weer aanzetten?
Wat is er op tegen om de accu gewoon op NOM te laten staan en 1x per week (?) handmatig op te laden, als je bang bent dat 11-12% niet goed gaat komen.
Ok je backup werkt niet, maar dat werkt sws niet omdat je eerst je accu weer aan moet zetten. Dus alleen backup bij geplande uitval. Die meestal kort van duur is.
P1 van Hw updaten en opnieuw opstarten hielp bij mij als oplossingBroodro0ster schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:15:
Ik snap het niet goed. De verbinding tussen Marstek en mijn HW P1 terug verbroken.
Het bizarre is dat de Marstek gewoon online en de P1 meter ook. Ze hebben een perfecte cloud verbinding en de P1 lees ik ook lokaal via Home Assistant uit.
Maar elkaar vinden, dat gebeurd niet. AP's even herstart of de client devices reconnecten en alles werkt terug.
De hele zomer heeft het prima gewerkt en nu op korte tijd al een keer dit issue gehad sinds. Ik snap niet goed dat elkaar ze niet vinden, terwijl de devices gewoon op het netwerk zitten en bereikbaar zijn.
Ja daarom dacht ik NoM icm DoD, dan hou je altijd wat reserve voor noodstroom en hoeft de batterij nooit van het net te laden als de SoC onder 12 gaat?pascallj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:19:
[...]
Ik denk ook dat als je zelfconsumptie draait, je beter gewoon kan pakken wat je pakken kan. Er zitten altijd dagen met zon tussen inderdaad. Als je een andere manier gebruikt voor de batterijen of als je meerdere batterijen hebt kan het wel zinvol zijn om er slechts 1 actief te houden als je weet dat je er toch nooit meer dan 1 kan vullen.
En na verloop van dagen/weken gaat hij ook niet verder zakken? Puur informatieve vraagbommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:58:
[...]
Ja daarom dacht ik NoM icm DoD, dan hou je altijd wat reserve voor noodstroom en hoeft de batterij nooit van het net te laden als de SoC onder 12 gaat?
[ Voor 3% gewijzigd door TODED op 04-12-2025 13:33 ]
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
Ik heb dankzij dit forum sedert enige tijd twee Marstek Venus E batterijen prima draaien op een enkelfasige meter. Vandaag is Fluvius deze komen vervangen door een 3-fasige Landis+Gyr E360-3P meter. Ik heb al door het forum gezocht wat nu de beste instelling zou zijn voor de marsteks in zelf geïniteerd zelfconsumptiemodel modus. Ik lees dat ze best elk een andere (hun eigen) fase monitoren, maar kan het ook werken als ik ze beide de drie-fasensom laat monitoren?
Alvast bedankt voor jullie reactie en ideëen!
Als je een CT002 of CT003 gebruikt kan deze twee batterijen op '3-fasensom' laten samenwerken. Als je die meters niet gebruikt, maar bijvoorbeeld een HW P1, is de enige manier om ze te laten samenwerken zonder dat ze elkaar gaan op- of ontladen (maar dat probleem had je anders nu op 1 fase ook gehad) door ze op een andere fase aan te sluiten en naar 1-fase te laten kijken. Een van de twee kan je dan eventueel nog wel naar 3-fasensom laten kijken. Die zal dan wat trager reageren, maar uiteindelijk zou het moeten stabiliseren.krisboeykens schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:18:
Hoi allen,
Ik heb dankzij dit forum sedert enige tijd twee Marstek Venus E batterijen prima draaien op een enkelfasige meter. Vandaag is Fluvius deze komen vervangen door een 3-fasige Landis+Gyr E360-3P meter. Ik heb al door het forum gezocht wat nu de beste instelling zou zijn voor de marsteks in zelf geïniteerd zelfconsumptiemodel modus. Ik lees dat ze best elk een andere (hun eigen) fase monitoren, maar kan het ook werken als ik ze beide de drie-fasensom laat monitoren?
Alvast bedankt voor jullie reactie en ideëen!
Maar let wel dat je degene die je op 1-fase instelt, ook alleen zonnestroom zal laden van de fase waarop het is ingesteld. Ook zal deze ook alleen aan die fase terugleveren.
Wat mij betreft koop je er nog 4krisboeykens schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:33:
Dat is goed nieuws! Ik gebruik een CT003, Marstek 1 zit op Fase A, Marstek 2 zit op Fase C en heb ze nu beide ingesteld dat ze kijken naar de drie-fasensom. Dat laat een piste open om nog een 3e Marstek bij te kopen en deze op Fase B te zetten en ook naar de drie-fasensom te laten kijken, toch?
3-fasensom was vanaf het begin nog niet beschikbaar omdat dat data-uitwisseling tussen de batterijen (in dit geval via de CT003 meter) vereist. Dus 1 fase is de meest basale werking. Een 3-fase aansluiting kan je eigenlijk zien als 3x een 1-fase aansluiting (ervan uitgaande dat er geen krachtstroom gebruikt wordt). Dus dan is 1 fase compenseren met 1 batterij een hele simpele manier om het werkend te krijgen.krisboeykens schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:39:
Super. Bedankt voor de feedback! Ik vraag me wel af welke use case er is om ze in te stellen dat ze slechts naar 1 fase kijken in plaats van naar de som van de 3 fasen ...
Omdat wij echter (nog) niet betalen per fase, maar alleen het totaal van de 3 fases, maakt het voor je rekening dus niet uit op welke fase je gebruikt en op welke je teruglevert. Als je zonnepanelen nu 1000 W terugleveren op fase 1 en jij gebruikt 1000 W op fase 3, zal je rekening 0 zijn terwijl er in de praktijk wel degelijk stroom loopt. Maar dat is niet ons 'probleem' en daarom is 3-fasensom zo handig. Maar omdat het dus communicatie vereist (en de Marstek dat niet onderling tussen de batterijen kan verzorgen maar dat via de meter doet), werkt het niet met bv de HW P1.
Sommigen krijgen de Marstek meters niet lekker werkend en gebruiken dus een andere meter en kunnen dus door 1 of meerdere batterijen op 1-fase te zetten toch afdwingen dat de batterijen elkaar niet langdurig gaan op- en ontladen.
Ik weet niet of dit al meegedeeld werd, maar Marstek is een officiële integratie voor Home Assistant aan het ontwikkelen. Zie https://github.com/home-assistant/core/pull/156012
Het lijkt wel vrij beperkt:S-ven schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
Hallo,
Ik weet niet of dit al meegedeeld werd, maar Marstek is een officiële integratie voor Home Assistant aan het ontwikkelen. Zie https://github.com/home-assistant/core/pull/156012
1
2
3
4
5
6
7
| Commands implemented:
Device discovery: Marstek.GetDevice
Battery status: Bat.GetStatus
Energy storage status: ES.GetStatus
Mode setting: ES.SetMode
PV status: PV.GetStatus (device-dependent) |
Behalve SetMode valt er niets in te stellen cq aan te sturen en qua uitlezen ontbreekt er ook veel vergeleken met bijv. modbus.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Zo doe ik het inderdaad ook. Ze blijven beiden gewoon op NOM staan. Wat ze nemen, nemen ze en word niet gratis op het net gedeponeerd. Ik laad ze 1x per week handmatig op tot 100%. Niet dat ik denk dat 2 of 3 weken niet de 100 aantikken een ramp zou zijn, maar gewoon voor de veiligheid, soc calibratie,... Op een dag als vandaag laden ze evenzeer mooi, rustig bij.pascallj schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:19:
[...]
Ik denk ook dat als je zelfconsumptie draait, je beter gewoon kan pakken wat je pakken kan. Er zitten altijd dagen met zon tussen inderdaad. Als je een andere manier gebruikt voor de batterijen of als je meerdere batterijen hebt kan het wel zinvol zijn om er slechts 1 actief te houden als je weet dat je er toch nooit meer dan 1 kan vullen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
bij mijn ouders hetzelfde probleem sinds vorige week, bij mijzelf even feilloos als anders met de HW P1Broodro0ster schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:15:
Ik snap het niet goed. De verbinding tussen Marstek en mijn HW P1 terug verbroken.
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
Ja, daarom dacht ik: DoD instellen en dan op NoM laten. Als er dan wat zon is kan de batterij bijladen, gaat ie over het percentage dan kan er toch wat teruggeleverd worden.3DWim schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:07:
Als dan zoals nu de zon ineens weer schijnt: gaat iedereen dan z'n accu meteen weer aanzetten?
Ga ik ook doen DoD op 40% bijvoorbeeldbommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:40:
[...]
Ja, daarom dacht ik: DoD instellen en dan op NoM laten. Als er dan wat zon is kan de batterij bijladen, gaat ie over het percentage dan kan er toch wat teruggeleverd worden.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
https://www.kaufland.de/p...201/?search_value=marstek
Ik kan deze laten leveren in Belgie voor dat bedrag tijdens het invullen, moest enkel nog bevestigen dus ik denk dat het kan op deze manier.
Cheers
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
en hoe ga je nu terug naar 11% als je wil?bommel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:25:
Depth of Discharge toegevoegd, wordt bij v156 meegeven bij de Runtime Information:
[Afbeelding]
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
Slider terugslepen naar 12% (wat eigenlijk 11% is)TODED schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:06:
[...]
en hoe ga je nu terug naar 11% als je wil?
De prijzen dalen aardig de laatste tijd, ze leveren ook gratis in NL. Jammer dat ik tijdens levering op vakantie ben. Zodra die onder de 1000 komt, sla ik mijn slag!Bart Bever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:54:
1068 euro bij Kaufland voor durvers die het onderste uit de kan willen, mogelijks met de gekende gevolgen inzake garantie..
Automatiseren kan je leren!
Het zou mij niet verbazen als daar nog btw naslag op komt. Aangezien er geen verschil in prijs zit tussen Duitsland of ergens anders. Maar in Duitsland zijn batterijen vrijgesteld van btw, dus moeten ze die eigenlijk nog naheffen als ze hier leveren.Bart Bever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:54:
1068 euro bij Kaufland voor durvers die het onderste uit de kan willen, mogelijks met de gekende gevolgen inzake garantie..
Ik kan deze laten leveren in Belgie voor dat bedrag tijdens het invullen, moest enkel nog bevestigen dus ik denk dat het kan op deze manier.
Cheers
Nog afgezien van het feit dat in de beperkte garantie voorwaarden, schoppen in buitenland niet geaccepteerd wordt.Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:33:
Inderdaad en dan BTW nadien nog betalen en mogelijk problemen met garantie gezien geen officiële leverancier. Dan bestel je beter onmiddellijk hier ergens
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Er zijn ook een drietal services geïmplementeerd: https://github.com/home-a...grations/marstek.markdownbommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:14:
[...]
Het lijkt wel vrij beperkt:
code:
1 2 3 4 5 6 7Commands implemented: Device discovery: Marstek.GetDevice Battery status: Bat.GetStatus Energy storage status: ES.GetStatus Mode setting: ES.SetMode PV status: PV.GetStatus (device-dependent)
Behalve SetMode valt er niets in te stellen cq aan te sturen en qua uitlezen ontbreekt er ook veel vergeleken met bijv. modbus.
Wat zie jij dan op het scherm als je de app opent?hermlek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:49:
[...]
Ik heb die ook en volgens Marstek blijft mijn ct003 incompatibel.
Hier identiek, ik laat ze alle 3 gewoon in NOM staan. En bij goede dagen, zoals vandaag werd er toch weer een 10 kwh geladen. Zou niet weten waarom ik ze zou uitschakelen.Druppeltje_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:25:
[...]
Zo doe ik het inderdaad ook. Ze blijven beiden gewoon op NOM staan. Wat ze nemen, nemen ze en word niet gratis op het net gedeponeerd. Ik laad ze 1x per week handmatig op tot 100%. Niet dat ik denk dat 2 of 3 weken niet de 100 aantikken een ramp zou zijn, maar gewoon voor de veiligheid, soc calibratie,... Op een dag als vandaag laden ze evenzeer mooi, rustig bij.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Heb het in het verleden ook geprobeerd maar na bevestiging krijg je toch melding dat ze niet leveren in BEBart Bever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:54:
Cheers
Maar als je stapelt heb je nog altijd niet meer dan 2500W laden en ontladen.Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:51:
[...]
Dat is bij de Venus E toch net hetzelfde? Je kan deze Venus D AC ook in drievoud kopen zoals bij de Venus E of tot 9 stuks plaatsen. Kan uiteindelijk zelfs goedkoper als je minder kWh nodig hebt (gezien je in 2,5kWh de standaard versie is) en in toekomst kan je uitbreiden tot 15kWh per stapel of 45kWh voor 3 units. Misschien is nu de komende maanden de aanschafprijs nog te hoog, maar we weten allemaal hoe snel de Venus E v3 in prijs gezakt is...
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
is dat incl of excl BTWBart Bever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:54:
Cheers
Zo ver ik gegaan ben is dat inclusief... Ik heb paypal gekozen dus ze kunnen niet zomaar het eindtotaal veranderen. Ik heb overigens niet gekocht maar ik wou het zelf ook weten. Maar zoals ik al zei, het schijnt te lukken op deze manier. Of je dat wil is een andere zaak.
Als ze dit in de lente nog eens zo doen druk ik zeker voor een extra Marstek maar nu geen meerwaarde voor mezelf.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Ik heb mijn Venus 6 weken geleden uitgezet omdat de warmtepomp toch alle PV opbrengst verbruikt. Gisteren even aangezet om te checken. Had ‘m weggezet met 80%, stond nu nog steeds op 80%.bommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:25:
[...]
Ik ben ook nog een beetje op zoek naar wat is nu de beste strategie in de dagen dat de panelen niet veel opleveren. Ik dacht, zet de Depth of Discharge zodat er wel af en toe wat geladen kan worden als er wat zonnestroom is maar de batterij hoeft niet te ontladen maar is dan wel beschikbaar voor noodstroom in het geval dat.
Daarna even bijgeladen tot 85%, hij blijft nu uit tot eind maart.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Maar je kan er ook 9 met omvormer kopen uiteraard om 9x2500W te kunnen doen. Momenteel duurder, maar als de prijs zakt misschien wel interessanter dan 9 Venus E te kopen bijvoorbeeld.PNARI schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:48:
[...]
Maar als je stapelt heb je nog altijd niet meer dan 2500W laden en ontladen.
Hier wel gemerkt dat het percentage waarmee je weg zet niet altijd klopt. Bij ontladen zat er toch een heel stuk minder in realiteit in. Nu had ik wel een dag in standby laten staan (door vergeten uitschakelen backup stopcontact), wat natuurlijk wel de reden voor onjuiste percentage kan zijn uiteindelijk.EDB schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:16:
[...]
Ik heb mijn Venus 6 weken geleden uitgezet omdat de warmtepomp toch alle PV opbrengst verbruikt. Gisteren even aangezet om te checken. Had ‘m weggezet met 80%, stond nu nog steeds op 80%.
Daarna even bijgeladen tot 85%, hij blijft nu uit tot eind maart.
Want toevoegen aan de HW app lijkt niet te werken als ik voor een ander merk Plug & Play battery kies, of is daar toch een of andere optie voor?
En ja, ik snap dat het totaal (eigen)verbruik voor HW niet hoger wordt doordat we tijdens de zonnige uren stroom opslaan in plaats van terugleveren, en die zelfde stroom 's avonds en 's nachts weer verbruiken, maar ik hou nou eenmaal van overzichtjes
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Zo kan het in HW. Gebruik dit enkel voor monitoring. Ik schakel niets met de HW sockets.Leandra66 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:27:
Ik heb nu die 3 Venussen staan en vandaag was er zon, dus ze hebben opgeladen, zowel een Marstek P1 meter als een HW P1 meter aan een splitter, werkt prima, maar HW denkt nu dat we een enorm eigen verbruik hebben en telt dat dus ook als werkelijk verbruik, maar ik kan in de HW app dus eigenlijk niet zien hoeveel er naar de Venussen is gegaan en hoeveel er door de Venussen wordt geleverd, kan ik dat wel als ik daar een HW Energy Socket tussen plaats? En kan dat ook nog als ik de Venus instel op 2500 watt (2 van de 3 krijgen uiteindelijk een eigen groep), ziet hij dat niet als een 2de gebruiker op diezelfde groep?
Want toevoegen aan de HW app lijkt niet te werken als ik voor een ander merk Plug & Play battery kies, of is daar toch een of andere optie voor?
En ja, ik snap dat het totaal (eigen)verbruik voor HW niet hoger wordt doordat we tijdens de zonnige uren stroom opslaan in plaats van terugleveren, en die zelfde stroom 's avonds en 's nachts weer verbruiken, maar ik hou nou eenmaal van overzichtjes![]()
Edit: stroomtotaal staat er 2x in, dit doet die altijd bij het maken van een grote screenshot in de HW app.. in werkelijkheid staat dat er maar 1x. Geen idee hoe dat kan
[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-12-2025 19:56 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik hoop dat ze ook de manual/automatic service implementeren...SeD_NcL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:47:
[...]
Er zijn ook een drietal services geïmplementeerd: https://github.com/home-a...grations/marstek.markdown
Ik hoop vooral dat ze hem stabiel krijgen ooitNoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:56:
[...]
Ik hoop dat ze ook de manual/automatic service implementeren...
Vooralsnog zijn dit alle commando's in de local api (v156):NoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:56:
[...]
Ik hoop dat ze ook de manual/automatic service implementeren...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| | Index | Offset | Command | |-------|-----------|--------------------------------| | 1 | 0x8035154 | Marstek.GetDevice | | 2 | 0x8035168 | ES.GetMode | | 3 | 0x8035174 | ES.SetMode | | 4 | 0x8035180 | Wifi.SetConfig | | 5 | 0x8035190 | BLE.GetStatus | | 6 | 0x80351A0 | EM.GetStatus (internal/Shelly) | | 7 | 0x80351B0 | ES.GetStatus | | 8 | 0x80351C0 | PV.GetStatus | | 9 | 0x80351D0 | Wifi.GetStatus | | 10 | 0x80351E0 | Bat.GetStatus | |
WiFi.SetStatus is niet gedocumenteerd and ES.SetMode niet geïmplementeerd maar verder lijkt er niets nieuws...
[ Voor 3% gewijzigd door bommel op 04-12-2025 20:03 ]
Maar dan heb je de batterijen als apparaten aan de HW app toegevoegd? Dat lukt me dus nietDruppeltje_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:50:
[...]
Zo kan het in HW. Gebruik dit enkel voor monitoring. Ik schakel niets met de HW sockets.
Edit: stroomtotaal staat er 2x in, dit doet die altijd bij het maken van een grote screenshot in de HW app.. in werkelijkheid staat dat er maar 1x. Geen idee hoe dat kan
[Afbeelding]
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Kunt toch bij familie, buren, kennisen ,kinderen, laten leveren..... beetje onzin argumentYKW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:21:
[...]
De prijzen dalen aardig de laatste tijd, ze leveren ook gratis in NL. Jammer dat ik tijdens levering op vakantie ben. Zodra die onder de 1000 komt, sla ik mijn slag!
Neen gewoon met een socket ertussen. Die berekend alle ins en outs. Denk dat (op sommige pv omvormers na) je nooit een ander toestel dan HW spul kan toevoegen.Leandra66 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:02:
[...]
Maar dan heb je de batterijen als apparaten aan de HW app toegevoegd? Dat lukt me dus niet
Ja, maar ik wil dat Marstek de set mode ook in HA gaat implementeren... Dan moeten we geen custom component runnen...bommel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:02:
[...]
Vooralsnog zijn dit alle commando's in de local api (v156):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Index | Offset | Command | |-------|-----------|--------------------------------| | 1 | 0x8035154 | Marstek.GetDevice | | 2 | 0x8035168 | ES.GetMode | | 3 | 0x8035174 | ES.SetMode | | 4 | 0x8035180 | Wifi.SetConfig | | 5 | 0x8035190 | BLE.GetStatus | | 6 | 0x80351A0 | EM.GetStatus (internal/Shelly) | | 7 | 0x80351B0 | ES.GetStatus | | 8 | 0x80351C0 | PV.GetStatus | | 9 | 0x80351D0 | Wifi.GetStatus | | 10 | 0x80351E0 | Bat.GetStatus |
WiFi.SetStatus is niet gedocumenteerd and ES.SetMode niet geïmplementeerd maar verder lijkt er niets nieuws...
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:11:
[...]
Slider terugslepen naar 12% (wat eigenlijk 11% is)
Ah, met een Energy Socket ertussen.... dus toch.Druppeltje_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:12:
[...]
Neen gewoon met een socket ertussen. Die berekend alle ins en outs. Denk dat (op sommige pv omvormers na) je nooit een ander toestel dan HW spul kan toevoegen.
Ziet eruit als een prima overzichtje op die manier, dus dan moeten er een paar Energy Sockets komen
Ik vind hame-relay nog steeds de makkelijkste keuze, geen extra hardware nodig :-)Druppeltje_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:37:
In de laatste versie van jaapp zijn BLE integratie kan er nu ook gewisseld worden tussen handmatig/nom. Werkt echt wel goed moet ik zeggen. Dat was hetgeen ik nog miste voordien. Dit is voor de niet-gevorderden onder ons met voorsprong de makkelijkste manier om de Marsteks in HA te krijgen.
Ja ik gebruik die ook nog steeds. Maar voor de BLE integratie heb je toch ook niet per se extra hardware nodig?NoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:49:
[...]
Ik vind hame-relay nog steeds de makkelijkste keuze, geen extra hardware nodig :-)
Als je HA runt met BLE hardware en die staat kort bij je Marsteks, dan niet nee... Maar die van mij staan in het tuinhuis, dan moet ik daar een extra ESP plaatsen, dus weer extra hardware/onderhoudDruppeltje_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:52:
[...]
Ja ik gebruik die ook nog steeds. Maar voor de BLE integratie heb je toch ook niet per se extra hardware nodig?
Ik draai HA ook virtueel, dus heb sowieso geen BLE erop
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 04-12-2025 20:55 ]
Ja klopt wel ja. Er zijn er nu ook die een Shelly plug gebruiken ipv een ESP. Maar het klopt inderdaad dat ik het geluk heb dat de batterijen in de kelder staan en de Raspberry in de ruimte er net boven staat.NoFate schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:54:
[...]
Als je HA runt met BLE hardware en die staat kort bij je Marsteks, dan niet nee... Maar die van mij staan in het tuinhuis, dan moet ik daar een extra ESP plaatsen, dus weer extra hardware/onderhoud
Ik draai HA ook virtueel, dus heb sowieso geen BLE erop
Je kab met v156 de bleutooth op het app uitzetten ?
bleutooth lock ?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:40:
[...]
Hier ook wel tevreden van v156 EMS / v216 BMS combo. Niet enkel stabiliteit maar ook de extra mogelijkheden DoD en bluetooth lock. Nu enkel Open API nog en ik ben tevreden![]()
PS: Heb ook v122 voor de P1 aangevraagd waardoor ook deze nog iets beter lijkt te werken.
Is er eindeljk een mogelijkheid om die backup poort aan te houdeNoFate schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:56:
[...]
Je kan op die sockets de switch lock aan zetten, zo blijven die steeds aan, ook na stroomuitval
Alleen voor v3 of okk v1 en v2 ?
Het gaat niet erom wat je ziet want het is niet dat de app niet werkt met mijn meter maar hoe gecoördineerd gegevens binnenkomen en volgens Marstek zit daar het probleem met hun ct003 - Je gaat geen goede nom krijgen, helemaal zelfs niet. Je kan de Kaifa meter aanduiden als alternatief maar waarom zitten te sukkelen gewoonweg een ct002 installeren en er is geen mogelijk probleem meer. Ik begrijp ook niet goed waarom ze niet hun firmware gewoonweg aanpassen aan mijn type meter. Maar dit lijkt precies fysiek niet mogelijk. Ik ben natuurlijk geen ingenieur die dit kan beoordelen maar er moet wel iets van zijn want anders hadden ze het al lang aangepast. Je zag trouwens het verschil "hemelsbreed" toen ik nog maar 1 batterij had en ik de homewizard meter gebruikte : perfecte nom toen. Wel wat wifi problemen gehad maar dit heb ik opgelost door in de installatieruimte een bekabelde tplink router te plaatsen en de batterijen en de ct002 te laten inloggen op deze ssid. (die batterij firmware is wel ezelachtig want die durft wel eens terug te gaan naar de vroeger ingevoerde wifigegevens en heb alles al geprobeerd maar die gegevens krijg je er niet uit)Mg4gebruiker schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:29:
[...]
Wat zie jij dan op het scherm als je de app opent?
[ Voor 7% gewijzigd door hermlek op 05-12-2025 05:04 ]
Dan wordt bluetooth uitgeschakeld (waardoor kwaadwilligen je batterij niet kunnen overnemen). Bij herstarten batterij blijft bluetooth 10 min actief en valt dan uit.
Voor v1/v2 blijft het gedrag hetzelfde met laatste update, enkel de v3 blijft backup poort aan bij 11%.Maxwp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 00:15:
[...]
Is er eindeljk een mogelijkheid om die backup poort aan te houde
Alleen voor v3 of okk v1 en v2 ?
Devices zijn gewoon online, en hame-relay geeft wel de juiste status...
Edit: hmm hame-relay begint ook moeilijk te dienen.. alles werkt nog. Alles perfect bedienbaar via BLE, onderling ook nog alles OK, dus ze hebben allemaal wifi.. naar naar cloud gaat er toch vanalles mis... Status not opvraagbaar, nog iemand?
Zie nu trouwens ook dat de batterijen op 12% staan, zouden ze toch iets gedaan hebben met die v156, door die DoD op 88?
[ Voor 54% gewijzigd door NoFate op 05-12-2025 08:18 ]
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
hier zelfde probleem iOS nieuwe updateNoFate schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:01:
Daarnet app 1.6.53 geïnstalleerd, maar alle devices offline , dus denk weer een cloud issue...
[ Voor 77% gewijzigd door dodvip123 op 05-12-2025 08:36 ]
2x Marstek 5.12 v156 HW P1
Ik vermoed dat ze dat gedaan hebben om zelf makkelijker te kunnen troubleshooten, en het op de end user te stekeneatme schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:30:
Ik heb net op IOS de app geupdate naar V1.6.53 en ik zie nu de optie "Wifi historisch signaal" . Hier kan je realtime en van de afgelopen tijd de wifi sterkte bekijken. Interessant voor mensen met wifi issues.
ok dus nog niet opgelost.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:01:
[...]
Voor v1/v2 blijft het gedrag hetzelfde met laatste update, enkel de v3 blijft backup poort aan bij 11%.
Hoop dat het puur een software ding is en niet fysiek probleem.
Zo heeft het geen ups functie zoals wel aan geprezen
Bleuttoth opgelost en dan nog die ups maakt het buiten cell voltages bijna een af product
[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 05-12-2025 08:42 ]
Ja, ik zie ook in wifi historiek dat ze deze nacht geen verbinding hadden, maar wellicht is de data gewoon niet tot de cloud geraakt, hier valt nu ook de CT soms weg... Ook de CT zelf kan ik niet bereiken via cloud, wel via BLE... Er is toch iets geweest deze nacht...dodvip123 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:32:
vannacht weer 0.6 kwh geladen om batterij te beschermen, is het mogelijk dit uit te zetten? batterij kan heus wel paar uur wachten op de zon. ik krijg ze deze dagen nog vol als het niet te bewolkt is. Heb via support ook een feature aangevraagd om een notificatie te krijgen wanneer de CT verbinding wegvalt zodat je niet elke dag moet checken
[...]
hier zelfde probleem iOS nieuwe update
Nog mensen met connectie issues?
een UPS functie heeft de V3 ook niet, ondanks dat de backup poort aanblijft als de accu leeg is en aan het net hangt weigert de accu nog te laden of ontladen (in manueel, zelfverbruik of AI zelfs niet via modbus) als er meer dan 200watt op de Backup poort wordt verbruikt.Maxwp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:41:
[...]
ok dus nog niet opgelost.
Hoop dat het puur een software ding is en niet fysiek probleem.
Zo heeft het geen ups functie zoals wel aan geprezen
Bleuttoth opgelost en dan nog die ups maakt het buiten cell voltages bijna een af product
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Hier ook alles offline in de app. Vreemde eraan is in hame-relay is er 1 zichtbaar, de andere op unavailable. Heb trouwens geen app update gedaan dus daar ligt het niet aan.NoFate schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:43:
[...]
Ja, ik zie ook in wifi historiek dat ze deze nacht geen verbinding hadden, maar wellicht is de data gewoon niet tot de cloud geraakt, hier valt nu ook de CT soms weg... Ook de CT zelf kan ik niet bereiken via cloud, wel via BLE... Er is toch iets geweest deze nacht...
Nog mensen met connectie issues?
Hier identiek, hame relay 1 unavailable, de andere OK... Dan is er idd iets aan de hand...Druppeltje_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:54:
[...]
Hier ook alles offline in de app. Vreemde eraan is in hame-relay is er 1 zichtbaar, de andere op unavailable. Heb trouwens geen app update gedaan dus daar ligt het niet aan.
Maar goed, het is zo nieuw voor mij dat ik niet weet of het na een zonnige dag laden en 's avonds ontladen normaal gedrag is, dus ik deed gewoon wat ik altijd doe als er geen groen CT vlakje links onderin bij een batterij is
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/prXBMzszmSneeP9zcLB0AMD7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dwlln91VvcZGcHmBKEUfPRoo.png?f=fotoalbum_large)