ThaReaper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:54:
[...]

een Landis + Gyr E360-SMR5.0
Ik heb de data nog nooit per seconde zien binnen komen. ik moest meestal wel 5 seconden wachten op een update, maar nu is het echt soms minuten wachten. Ik heb geen P1 hub, gewoon CT003 rechtstreeks in de digitale meter geplugd. Ik zal eens contact opnemen met support in de hoop dat een firmware update iets kan oplossen.
Wat is je nachtverbruik met volle batterij(en)?
Dat zou zo rond de 0.4kWh moeten liggen van 23:00u tot 07:00u.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:23
Kun je de ontlaadfunctie ook op 1500 w instellen? In mijn schuur zijn een paar lampen en een pompje aangesloten, die vragen maar max 500 w.
Helaas kan ik er geen nieuwe stroomkabel naar toe leggen, omdat ik dan 50 meter stoep moet openmaken.
Weet er iemand of het mogelijk is om de Venus A te integreren in HA via de MQTT koppeling zoals dit ook kan voor de Venus E?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V155/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:11
pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:26:
Kun je de ontlaadfunctie ook op 1500 w instellen? In mijn schuur zijn een paar lampen en een pompje aangesloten, die vragen maar max 500 w.
Helaas kan ik er geen nieuwe stroomkabel naar toe leggen, omdat ik dan 50 meter stoep moet openmaken.
Ja en nee , keuze 800w of op 2500watt. En dat werkt. MAAR let op....
Als je 2500watt kiest
krijg je automatisch de volgende melding in beeld:

Vrijstelling van aansprakelijkheid
Let op, de upgrade naar 2500W netwerkuitvoervermogen kan alleen worden uitgevoerd als dit voldoet aan lokale voorschriften en wordt uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. We raden u aan professioneel personeel in te schakelen om UW veiligheid te garan.d..

Dus alles moet wel inorde zijn en de 2500watt moet op de juiste manier worden beveiligd enz enz. Maar daarvoor zijn er deskundige. Ook hier de beter kunnen uitleggen

• pheijms
Weet iemand als je het ontladen op 2500 w zet, of de batterij sneller slijt?

• pheijms
Lambiek19 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
[...]

Ja en nee , keuze 800w of op 2500watt. En dat werkt. MAAR let op....
Als je 2500watt kiest
krijg je automatisch de volgende melding in beeld:

Vrijstelling van aansprakelijkheid
Let op, de upgrade naar 2500W netwerkuitvoervermogen kan alleen worden uitgevoerd als dit voldoet aan lokale voorschriften en wordt uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. We raden u aan professioneel personeel in te schakelen om UW veiligheid te garan.d..

Dus alles moet wel inorde zijn en de 2500watt moet op de juiste manier worden beveiligd enz enz. Maar daarvoor zijn er deskundige. Ook hier de beter kunnen uitleggen
Bedankt! Dan ga ik geen risico nemen. Dan plaats ik hem op zolder met aparte groep.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:57
pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:57:
[...]

Bedankt! Dan ga ik geen risico nemen. Dan plaats ik hem op zolder met aparte groep.
De eisen zijn toch dat je ze op een groep moet aansluiten? Meer niet?

• Mg4gebruiker
ThaReaper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:54:
[...]

een Landis + Gyr E360-SMR5.0
Ik heb de data nog nooit per seconde zien binnen komen. ik moest meestal wel 5 seconden wachten op een update, maar nu is het echt soms minuten wachten. Ik heb geen P1 hub, gewoon CT003 rechtstreeks in de digitale meter geplugd. Ik zal eens contact opnemen met support in de hoop dat een firmware update iets kan oplossen.
Bij mij werkte er helemaal niks met 2 Venus E. Ik zag op de site dat het advies was een actieve splitter ertussen te zetten. Zit nu een HW tussen en na wat updates van de batterijen werkte alles. Ook was er ineens een meer dan prima. Wifi verbinding van de batterijen. Nu de zon nog....

• Lambiek19
pheijms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
Weet iemand als je het ontladen op 2500 w zet, of de batterij sneller slijt?
Tis geen gum.
Maar alleen de optie ; op 2500watt zetten , heeft natuurlijk geen invloed op sneller slijten.

Mijn auto heeft diverse rij modus.
Bijvoorbeeld Lanch control. In 3,5 seconden naar 100km, als ik dat dagelijks paar x doe, slijt er natuurlijk vanalles sneller.
Maar 1 of 2 in de week , moet natuurlijk . Binnenkort moet ik schoonmoeder wegbrengen. Dan ga ik die rit minimaal 5x Lanch control gebruiken. Ben ik daarvan ook weer verlost om voor taxi te spelen

• Lambiek19
Begrijp trouwens niet. Je schrijft 500watt ??? Dan is 800watt toch voldoende ?
En de waarschuwing bij 2500watt, is gewoon dat je t veilig, volgens de regels beste kunt doen. Dus gewoon 1 groepje. Er Zijn ook kant en klare stekker inclusief juiste aardlek automaat tekoop. ( slecht uitgelegd, sorry

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21
De nieuwe Marstek Venus D AC versie die voorgesteld gaat worden de komende dagen ziet er uit als een interessant modulaire versie van de Venus E 8) :
https://eu.marstekenergy....arstek-venus-d-ac-version
Hij kan wel op 1500 W (alleen via Modbus in te stellen weliswaar), alleen daar heb je niets aan want:

& @Mg4gebruiker:

Als je de 2500 W functie ontgrendelt, moet de batterij altijd op een eigen groep staan. Er mag niets anders op diezelfde groep staan. Zelfs geen LED lampje.

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:04
Hans M schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:02:
[...]

Ik heb dezelfde Landis + Gyr E360-SMR5.0 (BE variant) en had soortgelijke symptomen.

Het gaat een stuk beter sinds ik in de CT003 de meter Kaifa model MA304-SMR5.5-P1 heb ingesteld.
Kies voor de korte pijn want dit gaat een "**it" blijven. Heb de CT003 vervangen door een CT002 en dan is dat probleem van de baan. Voor mij was het gebruik van een homewizard p1 meter geen optie omdat ik meerdere batterijen heb.

2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.52 meter Landis&Gyr E360

Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:07:
De nieuwe Marstek Venus D AC versie die voorgesteld gaat worden de komende dagen ziet er uit als een interessant modulaire versie van de Venus E 8) :
https://eu.marstekenergy....arstek-venus-d-ac-version
Kan wel maar 2500W leveren en laden met mij 3 venus die ik nu heb 7500W wat helpt om de captar onder controle te houden. Kan hiermee ook 7500W laden waardoor in de zomer maximaal opwek van panelen wordt opgeslagen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21
PNARI schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:31:
[...]
Kan wel maar 2500W leveren en laden met mij 3 venus die ik nu heb 7500W wat helpt om de captar onder controle te houden. Kan hiermee ook 7500W laden waardoor in de zomer maximaal opwek van panelen wordt opgeslagen.
Dat is bij de Venus E toch net hetzelfde? Je kan deze Venus D AC ook in drievoud kopen zoals bij de Venus E of tot 9 stuks plaatsen. Kan uiteindelijk zelfs goedkoper als je minder kWh nodig hebt (gezien je in 2,5kWh de standaard versie is) en in toekomst kan je uitbreiden tot 15kWh per stapel of 45kWh voor 3 units. Misschien is nu de komende maanden de aanschafprijs nog te hoog, maar we weten allemaal hoe snel de Venus E v3 in prijs gezakt is...

• Mg4gebruiker
hermlek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 01:05:
[...]

Kies voor de korte pijn want dit gaat een "**it" blijven. Heb de CT003 vervangen door een CT002 en dan is dat probleem van de baan. Voor mij was het gebruik van een homewizard p1 meter geen optie omdat ik meerdere batterijen heb.
De HW actieve splitter wel. Ik heb net als jij 2 x Venus E

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:04
Mg4gebruiker schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:54:
[...]

De HW actieve splitter wel. Ik heb net als jij 2 x Venus E
Ik heb die ook en volgens Marstek blijft mijn ct003 incompatibel.

2 MARSTEK VENUS E firmware v154-216 combination CT002 v124 app v1.6.52 meter Landis&Gyr E360

• ebhoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:26
Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:58:
[...]

Hier een warmtepomp en als er zon is is die onmiddellijk verbruikt nu. Zal zo nog zijn tot maart zijn vrees ik. Maar vanaf dan gaat het weer genieten zijn, wordt het hier ook terug wat drukker en zijn we over v4 aan het babbelen 8)
Wat ik ga doen: Laden tot 50..60% om degradatie accu's te minimaliseren, backup functie aanschakelen, en vervolgens met knop uitschakelen tot eind februari. Bij power outage kan ik het geheel inschakelen en het backup stopcontact gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de dan uitgevallen wifi.

• pheijms
Lambiek19 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:44:
[...]

Begrijp trouwens niet. Je schrijft 500watt ??? Dan is 800watt toch voldoende ?
En de waarschuwing bij 2500watt, is gewoon dat je t veilig, volgens de regels beste kunt doen. Dus gewoon 1 groepje. Er Zijn ook kant en klare stekker inclusief juiste aardlek automaat tekoop. ( slecht uitgelegd, sorry
In de schuur gebruik ik maar max 500 watt. Maar in mijn huis en ander bijgebouw gebruik in ook stroom. Dan is 800 watt te weinig. Maar ik ga geen risico nemen, ik ga gewoon 1 groep gebruiken en hem dan naar 2500 watt zetten.

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:56
Gisteren eindelijk mijn Marstek binnen gekregen, leuke Black friday aanbieding.
Neergezet, aangesloten, verbonden met mij Homewizard P1 en gelijk werken.
Aangesloten op een eigen groep op de OV verdeler in de garage die achter mijn tuin staat. Gelijk de volle 2500W ontgrendeld, op AI mode gezet en hij heeft zich vannacht in twee losse laadmomenten van een uur netjes helemaal volgeladen en is daarna netjes mijn gebruik op bijna nul gaan houden.
Tot dusver dus een zeer tevreden klant. Ik zie wel al dat ik er eigenlijk nog eentje nodig heb maar die komt wel op een later moment, ik heb mijn energie besparings-butget voor dit jaar er al wel doorheen gejaagd.
Nu in de gaten houden of mijn Wifi verbinding het blijft doen.
ebhoorn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:07:
[...]

Wat ik ga doen: Laden tot 50..60% om degradatie accu's te minimaliseren, backup functie aanschakelen, en vervolgens met knop uitschakelen tot eind februari. Bij power outage kan ik het geheel inschakelen en het backup stopcontact gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de dan uitgevallen wifi.
Je zal ook de stekker eruit moeten halen om de batterij helemaal uit te schakelen. Anders gaan alleen de lampjes uit. Heb niet geprobeerd of hij na een tijdje alsnog helemaal uitgaat met de stekker erin, maar zeker niet meteen.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:14
Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:53:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat bij elke stroomonderbreking om de 3 à 5 jaar de UPS gewoon mee uitvalt omdat zijn batterijen weer eens defect gegaan zijn zonder dat op te merken :+
Ja daarom dat ik mijne na een paar jaar eindelijk weer eens ging testen en m'n rolluiken gingen nog maar net open met heel veel moeite :') dus die UPS is ook aan z'n eind.

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 ... 314 315 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.