• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:59
redZed schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 05:23:
Hoi,
Ik volg dit topic al een jaartje en ben nu toch op het punt gekomen dat ik 1x Venus E v3 zou aanschaffen. Echter lees ik nog steeds dat er problemen zijn bij verschillende gebruikers.

Is dit echt een globaal probleem of heb ik nu een verkeerd beeld?
Ik woon in België en enig doel voor mij is opladen batterij wanneer zonnepanelen produceren en ‘s nachts ontladen/sluimerverbruik coveren.
Heb ik ook een P1 meter nodig? Draai momenteel al een HA die mijn digitale meter uitleest via rj12-usb (zou actieve splitter willen vermijden).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.
Dat zal de een tegen de andere zijn. Ik heb vanaf dag 1 probleemloos kunnen werken. Bij mij hebben ze 3 maanden op de standaard telenetrouter gedraaid, nooit uitval gehad. Nu staan ze op een TP-link, ook nooit problemen mee gehad. (De switch van routers had overigens niet met de Marsteks te maken).
Mijn buurman is 2 maanden geleden op bezoek geweest omdat hij interesse had in een MT. Weet sinds gisteren dat ze daar een maand draaien ondertussen. Terwijl ik eerder dacht dat daar niets van gekomen was, maar blijkbaar draait het ook daar probleemloos. Ik kan niet meepraten over de problemen die ik hier het vaakst voorbij zie komen. Verbindingsproblemen heb ik niet, AI gebruik ik niet. Vooralsnog zeer tevreden van mijn 2 bakjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-11-2025 18:32 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 10:40
Mann59 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:58:
[...]

Vanaf half oktober tot eind maart zul je weinig aan je zonnepanelen hebben om de Marsteks op te laden bij stroomuitval. En juist in die periode met korte koude dagen is (langdurige) stroomuitval hinderlijk. En verder, als je nom draait zijn je batterijen vaak te leeg om als langdurig als backup te kunnen dienen.
Dynamisch handelen , zit accu ook vol in de donkere maanden natuurlijk. En 15kw back-up , voor noodstroom, natuurlijk alleen noodzakelijke apparaten gebruiken.

• mike.denys
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-01 13:53
Marstek venus v3: Wat is een betrouwbare plaats om te kopen en voor belgie te leveren?

[ Voor 11% gewijzigd door mike.denys op 25-11-2025 19:33 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:08
Ik heb mijn 5GHz kanalen aangepast van mijn Unifi setup. Sindsdien is mijn koppeling tussen de HW P1 en de Marstek V2 al 2x verloren gegaan. Als ik de P1 meter even uitplug en terug in, is het opgelost.

Bizar toch want de Marstek en HW P1 zijn 2.4Ghz toestellen en daar ben ik niet aan geweest...

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 23:31
Ik herhaal even mijn eerder bericht.
De WiFi implementatie in de Marstek kan (soms) niet overweg met een WiFi netwerk dat op meerdere AP's uitgezonden wordt. Bij mij hangt de AP er op 2 meter van en toch koos hij diegene die veel verder stond.

Oplossing: Apart WiFi SSID dat enkel op de AP die bij de batterij hangt uitgezonden wordt.
Dat aparte WiFi SSID is best enkel 2.4GHz en enkel WPA2, niet WPA2/WPA3 dat werkt niet goed.
Verder zijn opties zoals Band Steering en Client Isolation absoluut niet compatibel. Fast roaming zet je beter ook uit.
Bij mij na bovenstaande wijziging, nooit meer problemen gehad met mijn V2 met CT003.
De persoon die mij Marstek aanbeveelde, heeft er zelf 2 en heeft een WiFi punt dichterbij moeten hangen, maar sindsdien ook stabiel.

[ Voor 15% gewijzigd door GoBieN-Be op 25-11-2025 22:14 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:08
Zowel mijn P1, batterij als access point staan in dezelfde ruimte.

Het vreemde is ook dat ik de P1 data via home assistant blijft binnen krijgen, maar Marstek zegt dat hij offline is. De P1 meter herstarten of even reconnect drukken bij de P1 in de UniFi software lost het op.

Ik heb nu even alles gereboot en wacht opnieuw af. Anders ga ik jouw strategie toepassen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• maxdisteli
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
GoBieN-Be schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:12:
Ik herhaal even mijn eerder bericht.

[...]

Bij mij na bovenstaande wijziging, nooit meer problemen gehad met mijn V2 met CT003.
De persoon die mij Marstek aanbeveelde, heeft er zelf 2 en heeft een WiFi punt dichterbij moeten hangen, maar sindsdien ook stabiel.
Moet de CT ook met deze SSID verbinden, of is dit alleen nodig voor de accu's?

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 23:31
Bij mij zit de CT op een ander SSID, maar wel exact hetzelfde netwerk/subnet natuurlijk.
In de App is het wel een beetje prutsen, want je moet je smartphone ook met die SSID (tijdelijk) verbinden tijdens het instellen van WiFi.

Naar mijn mijn mening, maar dat is met een zeer beperkte n=1 test, is het vooral de Marstek batterij die meest moeilijk doet met WiFi.

[ Voor 23% gewijzigd door GoBieN-Be op 25-11-2025 22:43 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:22
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 03:13:
@savale
Hoe is dat aangesloten?
Ik zie 5 invoeders en maar 4 automaten? Hoe dik is de hoofdkabel?
Bedankt voor het opletten!
Er komt een eigen 16A groep (2.5mm2) naar die pv verdeler. Daar zit enkel een hoofdschakelaar en 2 16A automaten in. Op 1 automaat de omvormer en op de andere automaat de 4 wcd's voor de marsteks. Op die manier klapt er altijd een automaat uit als ik ergens over een limiet ga. (mits ik niks over het hoofd heb gezien?)
De hoofdregel van mijn automatisering is dus maximaal 2 accu's tegelijk opladen of ontladen. (met een limiet van 1600watt per stuk).
Ideaal is het niet. Als het niet bevalt dan wordt het graven / nieuwe 3 fase kabel trekken. Maar dat wordt met 4 accu's ook nog best complex.

Wat ik niet moet doen:
1) onlogisch, maar de zonnepanelen omvormer levert stroom naar het net de marsteks leveren ook terug dan.klaptt de 16A in de groepenkast eruit.
2) de 4 marsteks in totaal meer laten terugleveren of opladen dan 16A), want dan klapt of de pv verdeler groep eruit of de 16A in de groepenkast. Ik zit er nog aan te denken om de groep in de meterkast op te hogen naar 20A zodat ik selectiviteit heb.
3) de marsteks elkaar tegen laten werken... Uiteraard een domme actie: maar stel ik laat er 2 opladen en 2 ontladen dan kan er 5000watt over een cm of 20 2.5mm2 gaan lopen. Wellicht dat ik dat stukje bedrading naar 4mm2 uitvoer just in case...

[ Voor 50% gewijzigd door savale op 25-11-2025 23:39 ]

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:30
Lambiek19 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:45:
[...]

Ik niet. Moet mijn 3st nog uit doos halen.
MAAR
VRAAG : wat is voordeel via LAN vaste kabel tov een werkende wifi ? Ik vraag dat, omdat ik op dit moment wel goede wifi heb op locatie, maar utp kabel zou ik nog moeten aanleggen.
Als meet mensen problemen hebben met vaste internet kabel. Dan kan ik overwegen om deze niet aan te leggen.
Ik heb bijvoorbeeld ervaringen met samsung tv in huis. Welke op wifi beter werken dan via vaste internet kabel, raar maar waar, snelheid test is veel hoger, en bijvoorbeeld telefoon scherm casten gaat niet als tv via vaste kabel aangesloten zit, wel op wifi. Heb bij youtube abonnement. Kijk ik zonder reclame, en 4k. Met vaste geen 4k youtube.
Sorry ik sla geheel andre richting in . Haha. Natuurlijk zal modem instellingen zijn. Sommige modems zijn te streng.
Bedankt
Ik heb ook die ervaring. 2 x Venus v3. Op wifi wekenlang geen problemen. Met utp vaak wel en veel gedoe om CT weer werkend te krijgen. Uiteindelijk alleen wifi verbinding. Geen verliezende verbinding meer.
savale schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:18:
[...]

Er komt een eigen 16A groep (2.5mm2) naar die pv verdeler. Daar zit enkel een hoofdschakelaar en 2 16A automaten in. Op 1 automaat de omvormer en op de andere automaat de 4 wcd's voor de marsteks. Op die manier klapt er altijd een automaat uit als ik ergens over een limiet ga. (mits ik niks over het hoofd heb gezien?)
De hoofdregel van mijn automatisering is dus maximaal 2 accu's tegelijk opladen of ontladen. (met een limiet van 1600watt per stuk).
Ideaal is het niet. Als het niet bevalt dan wordt het graven / nieuwe 3 fase kabel trekken. Maar dat wordt met 4 accu's ook nog best complex.

Wat ik niet moet doen:
1) onlogisch, maar de zonnepanelen omvormer levert stroom naar het net de marsteks leveren ook terug dan.klaptt de 16A in de groepenkast eruit.
2) de 4 marsteks in totaal meer laten terugleveren of opladen dan 16A), want dan klapt of de pv verdeler groep eruit of de 16A in de groepenkast. Ik zit er nog aan te denken om de groep in de meterkast op te hogen naar 20A zodat ik selectiviteit heb.
3) de marsteks elkaar tegen laten werken... Uiteraard een domme actie: maar stel ik laat er 2 opladen en 2 ontladen dan kan er 5000watt over een cm of 20 2.5mm2 gaan lopen. Wellicht dat ik dat stukje bedrading naar 4mm2 uitvoer just in case...
Je bent je blijkbaar wel van je fouten bewust (gezien je laatste punt) maar je mag dus eigenlijk maar 1 batterij per groep... Met 1 batterij ontladen binnen de groep heb je al 27 A tot je beschikking en dus zal je alle bekabeling binnen de groep na de eerste batterij daar geschikt voor moeten maken. Is het een dubbel stopcontact, dan zal het stopcontact hiervoor geschikt moeten zijn.

Laat dit geen advies zijn voor anderen, want dit is niet zoals het hoort.

• Druppeltje_
savale schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:18:
[...]

Wat ik niet moet doen:
Deze opstelling zou ik toch even herbekijken.. dit is echt niet ok op deze manier. En een 20A zekering steken, of een wisseling naar 4mm² bedrading gaat die ook niet oplossen. Een ''beveiliging'' via een automatisering is ook gewoon geen beveiliging. Je moet er altijd vanuit gaan dat er iets kan mislopen, of ergens een fout kan insluipen. Ik bedoel dat niet vingerwijzend ofzo, maar je bent nu eenmaal met stroom en (tamelijk) hoge vermogens bezig.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:59
Druppeltje_ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:49:
[...]

Deze opstelling zou ik toch even herbekijken.. dit is echt niet ok op deze manier. En een 20A zekering steken, of een wisseling naar 4mm² bedrading gaat die ook niet oplossen. Een ''beveiliging'' via een automatisering is ook gewoon geen beveiliging. Je moet er altijd vanuit gaan dat er iets kan mislopen, of ergens een fout kan insluipen. Ik bedoel dat niet vingerwijzend ofzo, maar je bent nu eenmaal met stroom en (tamelijk) hoge vermogens bezig.
Aanvullend - als je toch een extra groepenkast zet en de bedrading ernaar - trek dan direct een dikke draad voor voldoende capaciteit en zet iedere marstek op een eigen groep - dan dien je die geknutselde automatisatie niet te doen en ben je in regel.

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:13
MchlLyn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:22:
Sinds kort 2 v3's in huis met de ct003. Ik weet niet meer welke firmware er vanaf levering op stond maar ik kreeg via de UTP kabel geen verbinding. Via WiFi aangesloten, dat werkte, en daarna via support de laatste firmware gevraagd en v143 gekregen.

Punt is dat ik nu met fw143 via UTP wel verbinding krijg, ze krijgen een IP en de API is bereikbaar, maar ik krijg met geen mogelijkheid de CT connectie werkend. De wifi is steeds verbonden maar zodra ik de UTP in steek is de CT verbinding weg.
Ik heb ook al eens er voor gezorgd dat ze geen wifi hebben (door connectie met tijdelijk ssid te maken om die daarna van naam te veranderen) maar ook dan geen CT connectie (wel API).

Ik heb een Openwrt router en wat AP"s (ook Openwrt als dumb AP geconfigureerd). Voor de Marstek setup heb ik een oude TP-link met enkel 2.4 WiFi en de UTP kabels steken ook daar in. Mutlicast is overal ingeschakeld, IGMP snooping uit, verder geen spannende config (gewoon 1 netwerk zonder VLAN's buiten dat wat standaard in Openwrt zit).

Iemand enig idee waarom alles via WiFi werkt maar niet via LAN? Bvd!!
Ik had dit probleem ook op v122 en v139. Vandaag v144 gekregen en daarmee werkte het direct.

Aangezien er nog maar weinig info is over de Marstek met UTP. Ik heb thuis een Unifi netwerk zonder bijzondere instellingen. De P1 meter heb ik met USB aangesloten op een Home Assistant server die wired verbonden is. Via B2500 add on heb ik een Shelly pro 3EM geemuleerd en ingesteld op 1 fase. Met 3 fases lukt het mij niet op de waardes goed uit te lezen op de Marstek.

De accu staat in de schuur op een aparte groep. In de meterkast heb ik gelijk na de automaat een wcd geplaatst met powerline van Devolo die uitkomt in de schuur (+/- 20m). Op de powerline in de schuur heb ik een switch staan waarop de accu is aangesloten.

Op firmware v144 lijkt alles prima te werken. De CT wordt gelijk herkent en Open API integration doet het ook.

• savale
@pascallj @Druppeltje_ @AUijtdehaag
Voordat ik dit ga gebruiken toch verstandig om dit te herzien inderdaad: hoewel onwaarschijnlijk zou je een situatie kunnen krijgen dat 3 marsteks bijvoorbeeld terugleveren met 12A en de 4e dit zou kortsluiten... Daar zou het dan mis gaan want daar zit geen automaat tussen...

Ik heb op de plek waar ze hangen nu het volgende:

1) een dubbele wcd op fase 1, maar deze is gedeeld met andere wcd's in huis. (16A afgezekerd). Volgens mij heb ik hier niet zo veel aan? (want limiet van 800watt)
2) een pv verdeler op een eigen (16A) groep op fase 2.
3) op deze pv verdeler een growatt 3500. (16A afgezekerd op de pv verdeler)
4) 4 wcds 16A afgezekerd op de pv verdeler.

Ik besef me dat dit niet optimaal is. Liefst trek ik er 4 eigen groepen heen, maar dat wordt een aardige graaf / boor klus. :)

Idee voor de aanpassing:
1) de groep van de pv verdeler in de meterkast ophogen naar 20A. (voor selectiviteit)
2) iedere wcd apart 10A afzekeren. (dus achter de 16A zekering van de pv verder) Dat zou dan voorkomen dat er tussen de marsteks onderling een onveilige situatie kan ontstaan + selectiviteit.

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 26-11-2025 09:57 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:59
savale schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:52:
Voordat ik dit ga gebruiken toch verstandig om dit te herzien inderdaad: hoewel onwaarschijnlijk zou je een situatie kunnen krijgen dat 3 marsteks bijvoorbeeld terugleveren met 12A en de 4e dit zou kortsluiten... Daar zou het dan mis gaan want daar zit geen automaat tussen...

1) een dubbel wcd op fase 1, maar deze is gedeeld met andere wcd's in huis. (16A afgezekerd). Volgens mij heb ik hier niet zo veel aan?

Ik besef me dat dit niet optimaal is. Liefst trek ik er 4 eigen groepen heen, maar dat wordt een aardige graaf / boor klus. :)

Idee voor de aanpassing:
1) de groep van de pv verdeler in de meterkast ophogen naar 20A. (voor selectiviteit)
2) iedere wcd apart 10A afzekeren. (dus achter de 16A zekering van de pv verder) Dat zou dan voorkomen dat er tussen de marsteks onderling een onveilige situatie kan ontstaan + selectiviteit.
waarom de venus E gebruiken en niet een uitbreidbare variant zoals de venus D of X die in batterijcapaciteit uw noden afdekt en toch veilig blijft rond max inverter power ...

uw probleem is dat de bedrading in uw huis niet aangepast zijn aan 4 martseks venus E - 4x 2500 watt !! En dus moet je dat gewoon niet doen ... De toestellen zijn 'x 2500 watt laden (= 10000 !!!) en instelbaar 4x800 tot 4x2500 ontladen ... (3200 top - tot 10000 watt ontladen - aiai ... ).

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 26-11-2025 09:59 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• savale
vifra schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:57:
[...]

waarom de veus E gebruiken en niet een uitbreidbare variant zoals de venus D of X die in batterijcapaciteit uw noen afdekt en toch velig blijft rond max inverter power ...
Ik wil alles aan de muur. (hangt al :P) Venus X was wellicht nog wel een goede optie geweest, maar moet het toch even met de Venus E's gaan doen / oplossen.
Ik begrijp je argument, maar dat betekend dat je ze de Venus E niet in de 800watt mode zou kunnen / mogen gebruiken.... Ik hoef geen 2500watt per batterij te gebruiken, maar ik wil wel een veilige situatie (automaat die er uit klapt) als dit toch gebeurd. Ik ga ze overigens zelf aansturen via modbus.

[ Voor 25% gewijzigd door savale op 26-11-2025 10:02 ]

• JCreations
savale schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:00:
[...]

Ik wil alles aan de muur. (hangt al :P) Venus X was wellicht nog wel een goede optie geweest, maar moet het toch even met de Venus E's gaan doen / oplossen.
Ik begrijp je argument, maar dat betekend dat je ze de Venus E niet in de 800watt mode zou kunnen / mogen gebruiken.... Ik hoef geen 2500watt per batterij te gebruiken, maar ik wil wel een veilige situatie (automaat die er uit klapt) als dit toch gebeurd. Ik ga ze overigens zelf aansturen via modbus.
De accu's laden met 2500 watt per stuk. Als ze alle 4 tegelijk laden, trek je 10kw / 45A over je groep. Ergens in deze topic zag ik staan dat Marstek max 6 accu's in huis ondersteunt met 2 accu's per fase.

Als je toch bezig bent met automatiseren en modbus, misschien kan je smart schakelaars tussen de stekkers zetten en daarmee nog een extra stukje veiligheid inbouwen?

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-01 20:21
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:29:
Ik heb mijn 5GHz kanalen aangepast van mijn Unifi setup. Sindsdien is mijn koppeling tussen de HW P1 en de Marstek V2 al 2x verloren gegaan. Als ik de P1 meter even uitplug en terug in, is het opgelost.

Bizar toch want de Marstek en HW P1 zijn 2.4Ghz toestellen en daar ben ik niet aan geweest...
Lijkt toch steeds iets 'ontastbaars' met het WiFi signaal te maken te hebben.

Als je toch een Unifi setup hebt... Persoonlijk heb ik nooit problemen met IoT apparatuur gehad, omdat ik ze vanaf dag 1 op een IoT afgescheiden WiFi in Unifi heb gezet; dus ook in de Unifi instellingen de specifieke IoT settings aangevinkt.
Voor de beeldvorming; Mijn Unifi Express 7 hangt vóór in huis tegen de muur (de HW P1 meter hangt daar een meter naast) ; de Marstek (69dBm) heeft op 10m afstand, door 4 muren heen, nog geen moment een verbindingsprobleem gehad met de WiFi/P1. Een op 25m van de UX7 hangende security cam heeft 71dBm signaal.
Een 'oud' trucje werkt best goed; zet je region op de US (of Canada). Geeft in mijn geval een behoorlijke verbetering in signaal (mits ik ook consistent afwijkende channels gebruik van de rest van de rijtjes-buren).

[ Voor 2% gewijzigd door dasystemcheck op 26-11-2025 10:23 . Reden: IoT settings verduidelijking ]

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• savale
JCreations schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:10:
[...]

De accu's laden met 2500 watt per stuk. Als ze alle 4 tegelijk laden, trek je 10kw / 45A over je groep. Ergens in deze topic zag ik staan dat Marstek max 6 accu's in huis ondersteunt met 2 accu's per fase.

Als je toch bezig bent met automatiseren en modbus, misschien kan je smart schakelaars tussen de stekkers zetten en daarmee nog een extra stukje veiligheid inbouwen?
Met modbus kan ik aangeven dat ze bijvoorbeeld maar met 500watt moeten laden. Het gaat wel werken op die manier, maar ik wil wel bij een foutsituatie dat er een automaat uitklapt... Goed idee van de smart schakelaars: Stel ik verlies contact met een modbus controller / accu: dan kan ik die accu voor de zekerheid afschakelen.
Zie zelfs dat er smartplugs zijn die je ook kunt instellen als "automaat". Ik zou die er dan als software automaat tussen kunnen zetten. (niet als vervanging van uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 26-11-2025 10:28 ]

savale schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:52:

1) een dubbele wcd op fase 1, maar deze is gedeeld met andere wcd's in huis. (16A afgezekerd). Volgens mij heb ik hier niet zo veel aan? (want limiet van 800watt)

Idee voor de aanpassing:
In tegenstelling tot anderen vind ik de overbelasting geen probleem. Dat kan je prima afvangen met software en mocht je dat niet lukken, zal de automaat afslaan en doen waar hij voor bedoeld is.

Het gaat erom dat je als een batterij op 1 groep zet, je zowel het vermogen hebt van de batterij (11 A) als het vermogen van het net (16 A) op alle apparaten daar tussenin hebt. De bekabeling zal daar dus voor gemaakt moeten zijn. Maar volgens mij ben je je daar ook wel van bewust gezien de oplossingen die je aanbiedt.

Wat mij betreft zet je 4x16A in die onderverdeler, voor elke Marstek 1, en dan ben je veilig. Het is een uitermate onhandige opstelling, maar wel veilig.

Zie ook: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• savale
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:29:
[...]

In tegenstelling tot anderen vind ik de overbelasting geen probleem. Dat kan je prima afvangen met software en mocht je dat niet lukken, zal de automaat afslaan en doen waar hij voor bedoeld is.

Het gaat erom dat je als een batterij op 1 groep zet, je zowel het vermogen hebt van de batterij (11 A) als het vermogen van het net (16 A) op alle apparaten daar tussenin hebt. De bekabeling zal daar dus voor gemaakt moeten zijn. Maar volgens mij ben je je daar ook wel van bewust gezien de oplossingen die je aanbiedt.

Wat mij betreft zet je 4x16A in die onderverdeler, voor elke Marstek 1, en dan ben je veilig. Het is een uitermate onhandige opstelling, maar wel veilig.

Zie ook: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Ja ik benut dan niet de maximale mogelijkheden, maar wellicht gaan mijn batterijen wel langer mee omdat ik niet met 2500watt gan laden / ontladen... ;)

Ik had dit in gedachten, maar ik kan die 2e 16A in de pv verdeler ook weghalen en alle 4 de automaten voor de wcd's op de pv verdeler hoofdschakelaar zetten zoals jij aangeeft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX56SagUoyIBMBSdSHptEgKQ0K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjUSRzmfka74DULtbZqZbeC9.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Weet nog niet of ik dit moet willen, maar volgens mij kan ik met deze manier zelfs veilig met in totaal meer dan 20A laden als ook mijn growatt teruglevert. De regeling moet wel snel / goed zijn anders heb ik om de haverklap een automaat die er uit ligt... :+
Veiligheidsmarges even buiten beschouwing kan ik 20A uit de hoofdgroepenkast trekken en stel de growatt levert ook 5A terug: dan heb ik 25A ter beschikking welke ik kan verdelen over de marsteks.
Betekend wel dat ik de bedrading in de pv verdeler zwaar genoeg moet uitvoeren.

[ Voor 15% gewijzigd door savale op 26-11-2025 10:57 ]

• JCreations
savale schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:21:
[...]

Met modbus kan ik aangeven dat ze bijvoorbeeld maar met 500watt moeten laden. Het gaat wel werken op die manier, maar ik wil wel bij een foutsituatie dat er een automaat uitklapt... Goed idee van de smart schakelaars: Stel ik verlies contact met een modbus controller / accu: dan kan ik die accu voor de zekerheid afschakelen.
Zie zelfs dat er smartplugs zijn die je ook kunt instellen als "automaat". Ik zou die er dan als software automaat tussen kunnen zetten. (niet als vervanging van uiteraard)
Ik zat meer te denken dat op ieder moment maar 1 a 2 accu's aan staan. Die kunnen dan op een hogere wattage stroom laden en leveren. Dit is ook gunstiger voor je efficientie.

• savale
JCreations schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:03:
[...]

Ik zat meer te denken dat op ieder moment maar 1 a 2 accu's aan staan. Die kunnen dan op een hogere wattage stroom laden en leveren. Dit is ook gunstiger voor je efficientie.
Ja dat is een goed idee: sweet spot is een beetje tussen 1000-2000watt per accu dacht ik.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:31
Kreeg zowaar nog een antwoord. Geen idee wat ik hier nu mee moet:

Dear customer, thank you for your feedback. It is possible that CT did not collect load data. At this time, the AI mode will default to the initial AI charging strategy, which is the cheapest charging point provided by the energy supplier. In this case, the red load prediction chart and charging time period will not be displayed in the APP. Alan

En daarna:

Dear customer, thank you for your feedback. We will soon release a new version to fix the issue and resolve it as soon as possible. Alan

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 26-11-2025 13:55 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 20:13
SatScan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:34:
[...]

Ik gebruik door de hele huis/tuin 4x Deco m4 en geen problemen met de 2 MT die ik heb... misschien toch eens overwegen zoiets te gaan gebruiken.... Zeer vele problemen met de MT zijn terug te voeren op wifi problemen. Dit betekent dat je gebruikte wifi netwerk gewoon oké is maar dat door de brakke wifi ondersteuning/implementatie van MT dit toch problemen geeft!

Kort en goed: koop een travel-modem of een gebruik ander wifi MESH netwerk
_/-\o_
Is echt het probleem niet. Want alles blijft goed gaan als je de lokale API uit zet.

Marstek heeft zojuist een update naar me gepusht die het op zou moeten lossen. Ik heb nu in de App ook extra instellingen zoals de DoD instelwaarde en ik zie in de API al enkele fouten die verholpen zijn in de outputs, bijv. van de wifi stabiliteit weergave. Hopelijk komt dat de stabiliteit van de API zelf ook ten goede.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

harrr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:05:
[...]

Is echt het probleem niet. Want alles blijft goed gaan als je de lokale API uit zet.

Marstek heeft zojuist een update naar me gepusht die het op zou moeten lossen. Ik heb nu in de App ook extra instellingen zoals de DoD instelwaarde en ik zie in de API al enkele fouten die verholpen zijn in de outputs, bijv. van de wifi stabiliteit weergave. Hopelijk komt dat de stabiliteit van de API zelf ook ten goede.
Oh interessant! Dan rollen ze die instellingen waarschijnlijk uit onder de 'geavanceerde instellingen' die op accountbasis geactiveerd kunnen worden net als dat ze in het begin gedaan hebben met de API.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:18
[...]

Dat is nice. Zat dat samen in de firmware ? Of draai je nog steeds 155.216 ? Kan je screens maken van die settings?

• harrr
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:11:
[...]

Dat is nice. Zat dat samen in de firmware ? Of draai je nog steeds 155.216 ? Kan je screens maken van die settings?
Nee ik draai op een enkele accu nu 156. Voor de andere nu ook aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbyMcvbKeTLvHFqyuxZcyd98c60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8lK16dUWZz5fvGo7axd5JNWy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38h1LNuqCZ30dZTqAi_dsj_sS6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xbAw5pRd7uT84elwxVGqhu1H.png?f=fotoalbum_large

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• NoFate
Mooi, ook eens aanvragen om dan de API te testen, hopelijk nu wel stabiel met de CT

• NoFate
harrr schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:47:
[...]

Nee ik draai op een enkele accu nu 156. Voor de andere nu ook aangevraagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je de firmware anders even downloaden via : https://marstek-fw-checker.netlify.app/
Of @pascallj , kan jij de .bin van de 156 downloaden via de API ? dan kan ik hem updaten via modbus
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:04:
[...]

Kan je de firmware anders even downloaden via : https://marstek-fw-checker.netlify.app/
Of @pascallj , kan jij de .bin van de 156 downloaden via de API ? dan kan ik hem updaten via modbus
Ik kan alleen firmware bekijken die voor iedereen zijn uitgerold. Dat zit al maanden op v153 voor de V1&2. Vreemd genoeg.

• NoFate
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:09:
[...]

Ik kan alleen firmware bekijken die voor iedereen zijn uitgerold. Dat zit al maanden op v153 voor de V1&2. Vreemd genoeg.
ok, nevermind, ik heb de v156 al :-)

als iemand v156 nodig heeft voor via modbus te uploaden : https://1drv.ms/u/c/29520...rgzIRJof9xAFK5fU?e=nC1CEN
voordeel is dat als marstek nog v155 heeft staan in hun cloud, dat je dan makkelijk terug naar v155 kan gaan :-)

[ Voor 32% gewijzigd door NoFate op 26-11-2025 16:15 ]

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 22:24

timvanloon

Intel or AMD?

[...]

Net ook 2 van de 3 geupdate naar 144, echter 1 van de batterijen wil niet updaten, hij zegt gewoon succesfull op het einde maar blijft dan op 143 staan. Heb de batt al een keer 5 minuten van stroom gehaald app afgesloten, Ik kan dan weer updaten maar wee hetzelfde verhaal. Iemand dat al eens meegemaakt en mogelijk een oplossing hiervoor?

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• JCreations
Is er een setting om de accu te verplichten eerst tot een x percentage te laden voordat hij weer terug levert? Op een dag zoals vandaag laad de accu 5 min op, om vervolgens weer gelijk alles binnen 2 min terug te leveren.

• NoFate
UPDATE Venus v1/v2 => V156

=> Hame Relay werkt nog steeds!
=> Momenteel de API en CT instability aan het testen!!
(helaas al direct de CT offline , mogelijks misschien maar 1 x , ik laat het even 10 min gerust )

code:
1
2
2025-11-26 16:35:43.732 WARNING (MainThread) [pymarstek.udp] Request timeout: 192.168.0.48:30000
2025-11-26 16:35:58.655 WARNING (MainThread) [pymarstek.udp] Request timeout: 192.168.0.48:30000

UPDATE
v156 nog steeds INSTABIEL, loest het probleem met de CT NIET op!!
2 x uitgevallen op 10 min

[ Voor 71% gewijzigd door NoFate op 26-11-2025 16:44 ]

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-01 14:09
JCreations schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:29:
Is er een setting om de accu te verplichten eerst tot een x percentage te laden voordat hij weer terug levert? Op een dag zoals vandaag laad de accu 5 min op, om vervolgens weer gelijk alles binnen 2 min terug te leveren.
ja dat is manual laden op een vaste waarde, maar dat is wellicht niet wat je wilt horen, maar als je dat bijv. instelt op 1000W, dan kun je toch 5 uur lang alle zon die er nog komt laden en de rest van het net zonder dat de accu al terug gaat leveren gedurende die 5 uur.

[ Voor 17% gewijzigd door antoinevromen op 26-11-2025 16:42 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• NoFate
DoD setting in v156: (leuke toevoeging)
Alsook we kunnen Bluetooth disablen!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMPmhmwRhxL8XlNlyfjCOV8CsMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOwOE2j858SbxNjajhlNrn2B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMEXXh6sL5cSYwDvUjypvrrezSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ANIelc835CmZv1lxWZVefKKH.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door NoFate op 26-11-2025 16:48 ]

NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:46:
DoD setting in v156: (leuke toevoeging)

[Afbeelding]
Maar als dit wel werkt met backup, is het dus een andere instelling dan de maximale ontlaadwaarde die we via Modbus al kunnen instellen? Kan je testen of dit daadwerkelijk werkt met het backup stopcontact? Zoja, dan zou deze instelling dus inderdaad een firmware wijziging nodig hebben.

• NoFate
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:48:
[...]

Maar als dit wel werkt met backup, is het dus een andere instelling dan de maximale ontlaadwaarde die we via Modbus al kunnen instellen? Kan je testen of dit daadwerkelijk werkt met het backup stopcontact? Zoja, dan zou deze instelling dus inderdaad een firmware wijziging nodig hebben.
dat is voor een andere keer
De bluetooth setting is ook wel nice , eindelijk kunnen we hem uitzetten

• Druppeltje_
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:49:
[...]

dat is voor een andere keer
De bluetooth setting is ook wel nice , eindelijk kunnen we hem uitzetten
Alleen de API instabiliteit is er dus nog steeds? Dat zou toch handig zijn als ze dat op punt kregen zonder dat de CT zijn connectie telkens verliest.

• NoFate
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:48:
[...]

stel dat je die bv op 20% zet , en je hebt de backup nodig, dan stel je hem daarna terug in op 11% en kan je 9% gebruiken?
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[...]

stel dat je die bv op 20% zet , en je hebt de backup nodig, dan stel je hem daarna terug in op 11% en kan je 9% gebruiken?
Ja klopt alleen dat is onhandig. Zou handig zijn als de backup gewoon blijft werken wanneer het minimale ontlaadpercentagene is bereikt. Als bypass wanneer er nog grid is, en tot 11 procent wanneer die wegvalt. En aangezien ze het nu 'backupreserve' noemen verwacht ik dat het een andere functie heeft dan hoe het momenteel is.

Maar hoor wel wanneer de eerste tests zijn uitgevoerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 26-11-2025 16:58 ]

• NoFate
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:58:
[...]

Ja klopt alleen dat is onhandig. Zou handig zijn als de backup gewoon blijft werken wanneer het minimale ontlaadpercentagene is bereikt. Als bypass wanneer er nog grid is, en tot 11 procent wanneer die wegvalt. En aangezien ze het nu 'backupreserve' noemen verwacht ik dat het een andere functie heeft dan hoe het momenteel is.

Maar hoor wel wanneer de eerste tests zijn uitgevoerd;)
Ja, laat ik aan iemand anders over om te testen, die van mij hangen buiten op in het tuinhuis ;+)

Anyway, API is nog steeds klote, op naar v157

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-01 11:26
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:59:
[...]
Anyway, API is nog steeds klote, op naar v157
Even terug naar af: wat zou de API moeten verbeteren of toegankelijk maken?
Ik lees alleen maar dat het niet werkt of slecht werkt of niet stabiel. Maar wat kan het meer dan bv modbus?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• NoFate
3DWim schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:13:
[...]

Even terug naar af: wat zou de API moeten verbeteren of toegankelijk maken?
Ik lees alleen maar dat het niet werkt of slecht werkt of niet stabiel. Maar wat kan het meer dan bv modbus?
Handig als je geen modbus hebt, om data uit te lezen, en te sturen bv in Home Assistant... Maar is idd niet noodzakelijk... Maar ik gebruik HA voor alles wat hier verbonden is, dus marstek erin , zonder gebonden te zijn aan de cloud is een leuke toevoeging (geen noodzaak)

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:18:
[...]

Oh interessant! Dan rollen ze die instellingen waarschijnlijk uit onder de 'geavanceerde instellingen' die op accountbasis geactiveerd kunnen worden net als dat ze in het begin gedaan hebben met de API.
Te snelle reactie....

[ Voor 4% gewijzigd door dannyro op 26-11-2025 17:23 ]

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• NoFate
Nee, zit niet onder advanced, gewoon rechtsreeks in het hoofdmenu, maar v156 is nodig voor de nieuwe functies te zien... Zeker voor dat bluetooth gedoe te kunnen uitzetten, hier was idd een nieuwe firmware voor nodig

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:34

Aapje

Opel-beun
Mijn tip is vooral Fabrieksinstellingen resetten, want soms wil zo'n Venus bij instellen echt niet reageren op veranderingen van de CT unit. Bij mij was 't wisselen van fase al genoeg om te zorgen dat die zelfdiagnose er niet door kwam.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-01 16:52
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:52:
[...]
Ik krijg hem met de nieuwe firmware maar op minimaal 12% gezet (88% capaciteit dus), dus dan gaat de batterij nooit meer naar 11% met deze firmware neem ik aan?

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:13:
[...]

Ik krijg hem met de nieuwe firmware maar op minimaal 12% gezet (88% capaciteit dus), dus dan gaat de batterij nooit meer naar 11% met deze firmware neem ik aan?
we zullen het morgen merken :-), staan nu op 11% idle

• Avenger 2.0
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:19:
[...]
Zeker voor dat bluetooth gedoe te kunnen uitzetten, hier was idd een nieuwe firmware voor nodig
Ja echt wel blij hiermee. Iedereen in de buurt kon zo je batterij makkelijk saboteren of (per ongeluk) overnemen. Na inschakelen zie ik de bluetooth van beide batterijen niet meer. Enkel nog de CT003 zie ik bij bluetooth. Ik neem aan dat dit niet zo een groot veiligheidsrisico is?

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:25:
[...]

Ja echt wel blij hiermee. Iedereen in de buurt kon zo je batterij makkelijk saboteren of (per ongeluk) overnemen. Na inschakelen zie ik de bluetooth van beide batterijen niet meer. Enkel nog de CT003 zie ik bij bluetooth. Ik neem aan dat dit niet zo een groot veiligheidsrisico is?
zal ook nog wel komen zeker ...

• antoinevromen
[...]

Maar als nu de wifi / stroom uitvalt thuis. Hoe kun je de batterij dan nog op backup-stroom zetten met de app als bluetooth het niet meer doet? Of werkt bluetooth wel na het opnieuw opstarten van de batterij?
Toch ook wel iets om te testen, want anders krijg je de handel niet meer aan de praat.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• NoFate
antoinevromen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:30:
[...]

Maar als nu de wifi / stroom uitvalt thuis. Hoe kun je de batterij dan nog op backup-stroom zetten met de app als bluetooth het niet meer doet? Of werkt bluetooth wel na het opnieuw opstarten van de batterij?
Toch ook wel iets om te testen, want anders krijg je de handel niet meer aan de praat.
Klopt, bluetooth gaat terug aan als je hem herstart
Voor bluetooth heb je ook geen stroom nodig ...

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 26-11-2025 18:38 ]

NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:37:
[...]

*van het net. Anders is het wel een magische technologie :+

• antoinevromen
[...]

Oke. Dan kun je altijd nog via bluetooth het backup-stopcontact activeren voor noodstroom d:)b .
Dus na herstarten moet je via de app de bluetooth later weer deactiveren of gebeurt dat na een aantal minuten vanzelf als hij op "uit" stond in de app voor de herstart?

• Avenger 2.0
antoinevromen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:45:
[...]

Oke. Dan kun je altijd nog via bluetooth het backup-stopcontact activeren voor noodstroom d:)b .
Dus na herstarten moet je via de app de bluetooth later weer deactiveren of gebeurt dat na een aantal minuten vanzelf als hij op "uit" stond in de app voor de herstart?
Bluetooth blijft na herstart 10 min actief staat in de App. Dus dan heb je kans om de optie te wijzigen indien gewenst of te bedienen via bluetooth. Hoe doe je trouwens een herstart? De aan/uit knop inhouden?

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-11-2025 18:50 ]

• 3DWim
  • Laatst online: 26-01 11:26
Iedereen in de buurt kon zo je batterij makkelijk saboteren of (per ongeluk) overnemen.
Zonder in te loggen via mijn account en wachtwoord?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• antoinevromen
3DWim schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:51:
[...]

Zonder in te loggen via mijn account en wachtwoord?
ja zo is het; Al vaker ter sprake geweest hier op het forum alleen bluetooth connectie nodig tot de batterij en je voegt die batterij zo toe aan je eigen account

[ Voor 8% gewijzigd door antoinevromen op 26-11-2025 18:53 ]

• NoFate
antoinevromen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
[...]

ja zo is het; Al vaker ter sprake geweest hier op het forum alleen bluetooth connectie nodig tot de batterij
Maar dat is vanaf nu dus ook opgelost. Nu alleen nog de CT ...

• antoinevromen
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:53:
[...]

Maar dat is vanaf nu dus ook opgelost. Nu alleen nog de CT ...
Je schrijft dat je versie 156 hebt waar dit (bluetooth uitschakelen) nu op zit (dat is V2 software); Ik neem aan dat je niet weet vanaf welke versie het ook voor V3 is opgelost (naast de CT)?

[ Voor 3% gewijzigd door antoinevromen op 26-11-2025 18:57 ]

• JCreations
antoinevromen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:56:
[...]

Je schrijft dat je versie 156 hebt waar dit (bluetooth uitschakelen) nu op zit (dat is V2 software); Ik neem aan dat je niet weet vanaf welke versie het ook voor V3 is opgelost (naast de CT)?
V3 heeft firmware v144. Die heeft de BT lock en DoD Instelling. CT en open api werkt bij mij ook stabiel via Lan.

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 26-01 23:03
Druppeltje_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:25:
[...]

Dat zal de een tegen de andere zijn. Ik heb vanaf dag 1 probleemloos kunnen werken. Bij mij hebben ze 3 maanden op de standaard telenetrouter gedraaid, nooit uitval gehad. Nu staan ze op een TP-link, ook nooit problemen mee gehad. (De switch van routers had overigens niet met de Marsteks te maken).
Mijn buurman is 2 maanden geleden op bezoek geweest omdat hij interesse had in een MT. Weet sinds gisteren dat ze daar een maand draaien ondertussen. Terwijl ik eerder dacht dat daar niets van gekomen was, maar blijkbaar draait het ook daar probleemloos. Ik kan niet meepraten over de problemen die ik hier het vaakst voorbij zie komen. Verbindingsproblemen heb ik niet, AI gebruik ik niet. Vooralsnog zeer tevreden van mijn 2 bakjes.
Deze ervaring heb ik dus ook. Ik gebruik Modbus nu alleen voor uitlezen. Jammer dat de BT module voor HA er wat laat was, anders had ik Modbus niet eens gedaan omdat ik alleen uitlees.
Maar ook de ervaring, ik heb nu inmiddels 3 collega’s met een Venus en er is er weer 1 onderweg. Geen van hen heeft er een issue laten weten na een aantal maanden, maar die gebruiken ook HWI of eigen aansturing of de CT003.

Ik heb zelf best wel wat issues gehad met Wifi op de Marstek. Maar dit voornamelijk door mijn eigen interne netwerk. Mesh is niet echt fijn voor de CT002/003 en IP/UDP broadcast verkeer is ook een beetje slopend voor de CT’s. Vooral IGMP proxies of andere “modernere” helpende protocollen en functies kunnen de boel in de war gooien. Kortom, eenvoudige thuis netwerken werken in 99.99% van de gevallen.

Daarnaast is het aantal gebruikers welke hier klaagt een verwaarloosbaar aantal op het aantal verkochte accu’s.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een issue met de backup functie op de V3 waarbij zodra er meer dan ongeveer 200watt wordt verbruikt op de backup poort de accu zelf direct stopt met laden of ontladen ongeacht op welke modes die staat. Op een test die iemand gedaan heeft met een V1 https://gathering.tweaker...message/82526926#82526926 werkt het zoals je zou verwachten. Heb nu een support request via de app lopen maar daar is nog niks uit gekomen. Moest de Marstek herstarten maar dat heeft helaas niks gedaan. Iemand anders met een V3 die de backup functie heeft getest met meer dan 200 watt load?

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 23:21
antoinevromen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:45:
[...]
Heeft het überhaupt zin om bij normaal bedrijf het backup-stopcontact uit te laten?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Avenger 2.0
Vulcan750 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:05:
[...]

Heeft het überhaupt zin om bij normaal bedrijf het backup-stopcontact uit te laten?
Meen mij te herinneren dat het relais hiervoor toch een niet te verwaarlozen verbruik had. Vind het niet onmiddellijk terug, dus als iemand het verbruik weet hoor ik het graag.
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:10:
[...]

Meen mij te herinneren dat het relais hiervoor toch een niet te verwaarlozen verbruik had. Vind het niet onmiddellijk terug, dus als iemand het verbruik weet hoor ik het graag.
Dat was ik vast :X

Wat er bij mij gebeurde, was dat er bij het inschakelen van het backup-stopcontact, het vermogen uit de batterij werd getrokken ipv uit het net (dat ging dan om een vermogen van 7-10 W). Maar eerlijk gezegd was dat allemaal getest in de manual mode zonder programma actief, oftewel in stand-by. Aangezien we weten dat als wel een programma actief is (self consumption/AI/Modbus/Manual met actief programma), het backup-stopcontact ook aanstaat ongeacht de instelling (behalve als de batterij leeg is), zal het in die modi dus eigenlijk geen verschil maken of het backup-stopcontact altijd aanstaat: het relais staat dan tenslotte toch al altijd aan.

• Avenger 2.0
Als DoD op 88% / 12% staat ontlaadt de batterij gewoon tot 11% hier in NOM. Zie ik iets over het hoofd of is die 12% eigenlijk 11%?
Avenger 2.0 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:28:
Als DoD op 88% / 12% staat ontlaadt de batterij gewoon tot 11% hier in NOM. Zie ik iets over het hoofd of is die 12% eigenlijk 11%?
Zo werkt de Modbus 'Discharging cutoff capacity' instelling ook, dus zou mij dan niet verbazen als het toch gewoon die instelling is die ze beschikbaar hebben gemaakt...

• NoFate
pascallj schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:30:
[...]

Zo werkt de Modbus 'Discharging cutoff capacity' instelling ook, dus zou mij dan niet verbazen als het toch gewoon die instelling is die ze beschikbaar hebben gemaakt...
Wat is nu het voordeel van deze DoD, als je die bv op 20% zet ipv 11% , maar je dan toch de backup niet kan aanspreken als hij dan deze 20 bereikt heeft?

• Avenger 2.0
NoFate schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:29:
[...]
Wat is nu het voordeel van deze DoD, als je die bv op 20% zet ipv 11% , maar je dan toch de backup niet kan aanspreken als hij dan deze 20 bereikt heeft?
Zou bv wenselijk zijn dat backup stopcontact niet uitschakelt bij 20%, maar nog steeds bij 11%. Ik neem aan dat dit niet het geval is dan? Dan kan je manueel wel DoD aanpassen in App wanneer nodig.
Ander voordeel is dat je bv op 20% nu kan zetten bij veel zonloze dagen zodat die niet te snel naar 8% zakt en begint te laden.

• Avenger 2.0
NoFate schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:36:
UPDATE
v156 nog steeds INSTABIEL, loest het probleem met de CT NIET op!!
2 x uitgevallen op 10 min
Kan hetzelfde bevestigen. Spijtig dat ze dit niet stabiel krijgen op de v1/v2. Op de v3 is deze wel stabiel heb ik vernomen hier?

• IJsbeer
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:43:
[...]

Kan hetzelfde bevestigen. Spijtig dat ze dit niet stabiel krijgen op de v1/v2. Op de v3 is deze wel stabiel heb ik vernomen hier?
Instabiel alleen via wifi, niet via kabel.

• Avenger 2.0
IJsbeer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:49:
[...]
Instabiel alleen via wifi, niet via kabel.
Dan is het hopelijk gewoon een bug die ze kunnen oplossen. Had al schrik dat de microcontroller in v1/v2 niet performant genoeg was voor dit alles.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:20
Ik heb nu 3 Marstek Venus E 3.0 batterijen - elk op een eigen groep.
Kan ik er daar ook 4-6 van plaatsen? Vermits steeds op een eigen groep?
Wat bij een 3 fase aansluiting dan neer zou komen op max. 2 batterijen per fase.

Doel is een nom regeling - indien nodig per 3 batterijen een p1 meter.

Iemand een idee?

[ Voor 29% gewijzigd door Airw0lf op 27-11-2025 09:04 ]

makes it run like clockwork

• harrr
Druppeltje_ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:51:
[...]

Alleen de API instabiliteit is er dus nog steeds? Dat zou toch handig zijn als ze dat op punt kregen zonder dat de CT zijn connectie telkens verliest.
Even voor de duidelijkheid: ik heb al weken geen last meer van CT instabiliteit via de API ook niet via 153. Bij mij was het probleem dat de API op een gegeven moment geen reactie meer gaf, de accu bleef gewoon door werken op Auto.

• harrr
timvanloon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:20:
[...]

Net ook 2 van de 3 geupdate naar 144, echter 1 van de batterijen wil niet updaten, hij zegt gewoon succesfull op het einde maar blijft dan op 143 staan. Heb de batt al een keer 5 minuten van stroom gehaald app afgesloten, Ik kan dan weer updaten maar wee hetzelfde verhaal. Iemand dat al eens meegemaakt en mogelijk een oplossing hiervoor?
ik neem aan dat je niet 143 maar 153 bedoeld? De 156 update moet je expliciet aanvragen.

• Druppeltje_
harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:59:
[...]

Even voor de duidelijkheid: ik heb al weken geen last meer van CT instabiliteit via de API ook niet via 153. Bij mij was het probleem dat de API op een gegeven moment geen reactie meer gaf, de accu bleef gewoon door werken op Auto.
Ja bij mij overduidelijk niet. Met de API gewoon ingeschakeld ben ik verbinding gegarandeerd binnen de 10min kwijt. Zelfs als ik er niks mee doe. Gewoon inschakelen is al voldoende. Totaal onbruikbaar dus. Ik draai 6 maanden met de MT's, ben de verbinding nog nooit kwijtgeraakt met de API uit.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
Airw0lf schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:01:
Wat bij een 3 fase aansluiting dan neer zou komen op max. 2 batterijen per fase.

Iemand een idee?
Ik zag net in een filmpje dat je bij 3fase, op elke fase, 3x accu kunt koppelen. 9 in totaal dus 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• harrr
Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:13:
[...]

Ja bij mij overduidelijk niet. Met de API gewoon ingeschakeld ben ik verbinding gegarandeerd binnen de 10min kwijt. Zelfs als ik er niks mee doe. Gewoon inschakelen is al voldoende. Totaal onbruikbaar dus. Ik draai 6 maanden met de MT's, ben de verbinding nog nooit kwijtgeraakt met de API uit.
Je draait op een apart AP of apart VLAN? Anders is er misschien broadcast verkeer dat de marstek opvangt en op vast loopt. IGMP snooping heb je aan staan?

Om dit alles te voorkomen zitten de Marsteks bij bij en mijn ouders op een aparte router samen met een Raspberry Pi die ze aanstuurt. Bij mijn zwager gebruik ik de API ook op zijn Marstek en die gebruikt GEEN apart netwerk. Hier valt wel eens de CT uit, dus hier ga ik ook een apart VLAN aanmaken voor de Marstek en de Raspberry Pi.

Iemand een idee?
Het kan wel, maar de ervaringen verschillen of het aan te raden is. Schijnt toch wel veel te zijn voor die CT003 om 6 batterijen aan te sturen.

Meerdere P1 meters gaat niet werken, want dan wordt de belasting niet verdeeld over de batterijen van verschillende meters. De meter weet niet af van de batterijen gekoppeld met de andere meter.

Als je natuurlijk zelf gaat sturen (zoals @harrr volgens mij doet met 6 batterijen) is er wel meer mogelijk.

• harrr

Iemand een idee?
Zie mijn eerdere reacties hierop. Mijn ouders hebben 6 stuks en zonder automatisering waarbij je er maar 3 tegelijkertijd aan zet laden en ontladen ze elkaar continue. Niet doen als je niet kunt knutselen.

Wat wel kan is 3 per fase en enkel hun eigen fase compenseren (dit is een instelling bij de CT). Maar ook dit werkt niet perfect en als je dan een flinke verbruiker op maar 1 fase hebt (warmtepomp bijv.), zit je steeds met 3 lege en 6 volle accu's.

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 27-11-2025 10:27 ]

harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:00:
[...]

ik neem aan dat je niet 143 maar 153 bedoeld? De 156 update moet je expliciet aanvragen.
143 is blijkbaar de laatste beta voor de V3.

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-01 15:42
Waar plaatsen jullie de thuisaccu?
Ik ben aan het twijfelen of ik hem binnen wil hebben i.v.m. brandgevaar.
Ik heb een mooie kelder (grote goed geïsoleerde kelder, waar deze perfect zou passen).

Benieuwd waar deze bij jullie staat?

• S2S
  • Laatst online: 09:06

S2S

pheijms schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
Ik heb een mooie kelder (grote goed geïsoleerde kelder, waar deze perfect zou passen).

Heb je een elektrische fiets , fat bike, laptop met accu of telefoon? Of elektrische auto ? Scooter of brommer met accu? Waar plaats je die? Volgens mij slaan we een beetje door ;) Zorg dat je een brandmelder of iets dat melding geeft en blusmiddelen binnen handbereik en zet ze ergens neer. Voelt het voor jou beter buiten , zet ze over verdekt buiten neer. (Of kelder )

En of plak een sticker op een zichtbare plek dat er een thuis batterij in die ruimte staat, dan weet de brandweer wat ze moeten doen.

Het accu materiaal in deze accu staat er om bekend om niet snel in brand te vliegen . Electronica / elektriciteit is overal .. en wordt steeds meer .. we zijn met wereldwijde elektrificatie bezig. Voelt het niet goed wacht nog een paar jaar, wij zijn proefpersonen;)

Er zitten in veel producten accu’s / batterijen die vliegen ook niet om de haverklap in de fik. (Maar het kan gebeuren, net zoals vliegtuigen die neerstorten)

Zorg wel dat je WCD/stopcontact of verbinding degelijk is (geen oude zooi) en je bedrading in je huis ook , (maar dat geldt dan voor alles)

[ Voor 36% gewijzigd door S2S op 27-11-2025 11:05 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• cold
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:
[...]

143 is blijkbaar de laatste beta voor de V3.
laatste versies die ik voor V3 heb zien langskomen zijn: EMS V144, VNS 113, BMS 108

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Druppeltje_
harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:25:
[...]

Je draait op een apart AP of apart VLAN? Anders is er misschien broadcast verkeer dat de marstek opvangt en op vast loopt. IGMP snooping heb je aan staan?

Om dit alles te voorkomen zitten de Marsteks bij bij en mijn ouders op een aparte router samen met een Raspberry Pi die ze aanstuurt. Bij mijn zwager gebruik ik de API ook op zijn Marstek en die gebruikt GEEN apart netwerk. Hier valt wel eens de CT uit, dus hier ga ik ook een apart VLAN aanmaken voor de Marstek en de Raspberry Pi.
Het laatste dat ik ga doen is nu gaan knutselen aan het netwerk :*) Het loopt al een half jaar als een trein. Ik mis de API ook niet per se. Maar het zou wel een makkelijke functie zijn. Als ik zie hoe makkelijk de API integratie van pakweg de laadpaal ging en perfect werkt, denk ik dat Marstek nog wel wat werk voor de boeg heeft daarmee. Komt het ooit in orde: des te beter en makkelijker. Blijft het een heikel punt: jammer maar ook niet meer dan dat. Er zijn mogelijkheden genoeg om de batterij te integreren.

• NoFate
harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:59:
[...]

Je gaat dat ook niet merken als je geen monitoring doet... Het is effectief de interne communicatie, het is niet dat je device van het netwerk dropt... Dus geloof me, je hebt er ook last van...

Dit is trouwens ook bevestigd door marstek zelf dat er een issue is met de V1 en 2 modellen... Iedereen heeft dat issue dus, jij hebt geen speciale uitvoering ofzo hoor :-)

Nogmaals de boodschap aan iedereen , API UIT!! Als je nom stand gebruikt met de CT!!! Ook v156 lost het niet op (V1 en V2 )

[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 27-11-2025 11:29 ]

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 22:24

timvanloon

Intel or AMD?

harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:00:
[...]

nope v144 voor de venus V3... ook exopliciet aangevraagd

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

harrr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:25:
[...]

Hier zitten de 3 Marsteks en de CT003 ook op een aparte router 2.4Ghz, heeft 5 maanden gewerkt zonder uitval.
Nu de laatste weken geregeld de CT003 connectie die wegvalt, batterijen zien geen CT003 meer en de CT003 zelf is ook dood -> geen data, alle mletingen op nul.
Gisteren avond ook weer, kreeg hem niet direct terug aan de praat, dan de Shelly maar gekoppeld.
Deze ochtend CT003 verwijderd uit de app, nog eens alle spannning van de CT003, P1 losgekoppeld, geen verbetering, kon hem zelfs niet meer toevoegen via bluetooth in de app...
Nog eens alles losgekoppeld en een andere USB voeding voor de CT003 geplaatst, nu weer terug in orde, maar voor hoe lang? Heb ook niet echt een idee wat het probleem is omdat het 5 maanden zeer stabiel gewerkt heeft. CT003 connectie blijft toch een zwak punt bij Marstek.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

pheijms schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:28:

Bij mij gewoon in de garage aan huis waar ook mijn EV geparkeerd staat.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• dannyro
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:20:
[...]

Het laatste dat ik ga doen is nu gaan knutselen aan het netwerk :*) Het loopt al een half jaar als een trein. Ik mis de API ook niet per se. Maar het zou wel een makkelijke functie zijn. Als ik zie hoe makkelijk de API integratie van pakweg de laadpaal ging en perfect werkt, denk ik dat Marstek nog wel wat werk voor de boeg heeft daarmee. Komt het ooit in orde: des te beter en makkelijker. Blijft het een heikel punt: jammer maar ook niet meer dan dat. Er zijn mogelijkheden genoeg om de batterij te integreren.
Marstek zal wel op de proppen komen met een officiële integratie voor HA. Kan nog wel even duren, maar zolang deze er niet is blijft de API hier uit. Github probeersels zijn meestal wel in orde, maar het kan ook fout lopen.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• dannyro
  • Nu online
DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:03:
[...]

Hier zitten de 3 Marsteks en de CT003 ook op een aparte router 2.4Ghz, heeft 5 maanden gewerkt zonder uitval.
Nu de laatste weken geregeld de CT003 connectie die wegvalt, batterijen zien geen CT003 meer en de CT003 zelf is ook dood -> geen data, alle mletingen op nul.
Gisteren avond ook weer, kreeg hem niet direct terug aan de praat, dan de Shelly maar gekoppeld.
Deze ochtend CT003 verwijderd uit de app, nog eens alle spannning van de CT003, P1 losgekoppeld, geen verbetering, kon hem zelfs niet meer toevoegen via bluetooth in de app...
Nog eens alles losgekoppeld en een andere USB voeding voor de CT003 geplaatst, nu weer terug in orde, maar voor hoe lang? Heb ook niet echt een idee wat het probleem is omdat het 5 maanden zeer stabiel gewerkt heeft. CT003 connectie blijft toch een zwak punt bij Marstek.
Ben je zeker dat er niets veranderd is aan uw opstelling of eventuele (optionele) software?

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-01 18:23

Leandra66

is onmogelijk

[...]

Dus als de batterij maar opgeslagen stroom heeft dan kun je hem herstarten, ook al komt er geen stroom van het net en kun je vervolgens via een bluetoothkoppeling tussen je telefoon en de batterij de instelling van de backup functie aanpassen zodat je bijvoorbeeld je koelkast in de Marstek kunt pluggen?

Er is geen reden die backup functie permanent aan te zetten?

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• S2S
  • Laatst online: 09:06

S2S

DSSW schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:03:
[...]

Zoals ik al zei .. dit soort problemen, stroom / voeding / netwerk kan iedereen overkomen .. zeer gevoelig dat Marstek spul . En dan is plug n play ver te zoeken …

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Waarschijnlijk voor vele al oud nieuws ....

Zeer aan te bevelen om eens te lezen!

NOVEMBER 2025:
De review door @Taro van de Venus A gepubliceerd zie: https://iotdomotica.nl/th...12-5-kwh-opslagcapaciteit

Vragen en discussie over dit product graag HIER

[ Voor 22% gewijzigd door SatScan op 27-11-2025 14:41 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 19:24
Volgens solar outlet 0% btw?

https://www.solar-outlet.nl/marstek-venus-e-v20-512-kwh.html

Kwam deze tege 1099 black friday
Maaar ze bieden 0% btw aan ?

[ Voor 108% gewijzigd door Maxwp op 27-11-2025 14:02 ]

Maxwp schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:01:
Volgens solar outlet 0% btw?

https://www.solar-outlet.nl/marstek-venus-e-v20-512-kwh.html

Kwam deze tege 1099 black friday
Maaar ze bieden 0% btw aan ?
Ja erg vaag en CT meter niet standaard erbij terwijl die gewoon bij de doos zit vanaf fabriek...
Verkopen ze die ct003 los... voor 42,-

Waarschijnlijk een 'echte' dozenschuiver...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

dannyro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:13:
[...]

Ben je zeker dat er niets veranderd is aan uw opstelling of eventuele (optionele) software?
helemaal niets veranderd, dat is het rare van de zaak. Gebruik geen speciale software, gewoon NOM vanuit Marstek app en de MQTT koppeling, dit alles al meer dan 6 maanden. Enkel de laatste weken plots die uitvallen van de CT003. Ik krijg het wel altijd terug aan de praat maar is toch een vervelende situatie na dat half jaar zonder omkijken.

Pagina: 1 ... 310 ... 337 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.