• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SeeSharp.nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:28:
Zijn er mensen hier die in de Marstek App een third party CT meter gebruiken die ze zelf hebben ge-emuleert en bijvoorbeeld draaien in een Docker?

Ik heb namelijk de HWE-KWH3-E meter van HomeWizard die heel stabiel is en die ik graag zou willen gebruiken in de Marstek App. Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer :-(
ik gebruik nu een virtuele Shelly Pro 3EM met de B2500 addon in homeassistant. Voorals nog werkt het echt perfect! mijn Marstek V3 draait nu in de NOM modes en volgt verbazend goed het verbruik / de teruglevering.

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• vfr1200
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:36
Kenhas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:32:
[...]

Volgens mij worden (bijna) alle garantie gevallen afgehandeld door Marstek zelf. Werd verstuurd vanuit een magazijn in Duitsland
Dat kan in Dusseldorf hebben ze een servicepunt, die nemen dus blijkbaar niets weer in. De mijne is defect bevonden door China en ik kreeg ook zo,n route aangeboden maar ik ben er klaar mee na 10 dagen van alles en nog wat proberen, hij heeft een halve dag gewerkt. Hij gaat terug en ik zie later als de V3 stabieler is en dan met name de firmware wel eens weer

• vfr1200
cold schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:43:
[...]

Welke BMS versie heb je gekregen voor je V3 ik zit nu net op firmware V143 en BMS 106
Ik kreeg er vele maar de laatsten waren de 143.111.107 en de BMS van 106 >107 alles zonder succes. Vanaf gister ook een rode warn melding. China zegt nu na 10 dagen dat het defect is, maar ik stuur hem retour binnen de 14 dagen ik ben er eerst klaar mee. Er wordt veel heen en weer gepusht met allerlei firmware dus blijkbaar nog niet stabiel genoeg. Zolang ik nog zoveel mismatchen lees wacht ik af

Eventjes gewerkt vanaf vorige week
P1 HW, 10 panelen, Venus V3

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:40
Update voor android staat ook klaar 1.6.52.
(nu net in ieder geval bij mij )

[ Voor 28% gewijzigd door tweeek op 21-11-2025 16:25 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:53
A3-D schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:37:
Update van de app iOS, probleem met volledig afsluiten van de app om contact te krijgen met de batterijen is weer opgelost!

[Afbeelding]
Iemand met IOs hier en die de nieuwe versie al heeft kunnen testen met de DOD? (Mogelijks "depth of discharge")

In de nieuwe Android zit dit niet in de release notes

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 21-11-2025 16:38 ]

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-01 14:09
NoFate schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:36:
[...]

Iemand met IOs hier en die de nieuwe versie al heeft kunnen testen met de DOD? (Mogelijks "depth of discharge")

In de nieuwe Android zit dit niet in de release notes
Bij mij zit DOD wel in de android release notes, maar ik kan van DOD niets van vinden in de app.
Overigens is wel de bug met benaderen meerdere batterijen in de app opgelost d:)b
Als je nu switched is de status van de volgende batterij weer correct weergegeven.
Enige andere verschil dat ik zie is dat bij het laden de kleur nu blauw i.p.v. groen is geworden

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 09:38
Vandaag een nieuwe Venus E V3 ontvangen van Marstek ter vervanging van een defecte V2. Dit was de eerste die ik had besteld. Deze maakte kabaal tijdens laden/ontladen op vollast. Na de melding via de app kreeg ik gelijk bericht dat deze vervangen moest worden. Dit heeft vrij lang geduurd (3mnd) ivm niet meer op voorraad zijn van de V2.
Voor het oog niet zo mooi maar wel tevreden met de omruiling. Ze gaan mij nog verpakkingsmateriaal sturen voor de V2. Ook netjes geregeld.
Modbus koppeling werkt nog niet maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de software versie van de batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHsDTzIInBfaWqqBL9t1xBL8g8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTqaHZmJH0JSrf6xVG162zk8.jpg?f=fotoalbum_large

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:24

timvanloon

Intel or AMD?

antoinevromen schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:55:
[...]

Bij mij zit DOD wel in de android release notes, maar ik kan van DOD niets van vinden in de app.
Overigens is wel de bug met benaderen meerdere batterijen in de app opgelost d:)b
Als je nu switched is de status van de volgende batterij weer correct weergegeven.
Enige andere verschil dat ik zie is dat bij het laden de kleur nu blauw i.p.v. groen is geworden
Net ook even de Android v 1.6.52 geïnstalleerd. Maar merk weinig verschil switchen gaat nog steeds niet goed. En dod nergens te bekennen?

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• SeeSharp.nl
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
cold schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:56:
[...]

ik gebruik nu een virtuele Shelly Pro 3EM met de B2500 addon in homeassistant. Voorals nog werkt het echt perfect! mijn Marstek V3 draait nu in de NOM modes en volgt verbazend goed het verbruik / de teruglevering.
Thanks, het was even pielen, maar het is gelukt. Ik draai B2500 nu in een docker en laat hem praten met mijn HWE-KWH3-E.

Mochten er meer zijn die dit willen, hieronder zijn files om het aan de praat te krijgen.

Dit is de config.ini file

[GENERAL]
; Emuleer een Shelly Pro 3EM richting je Venus E 2.0
DEVICE_TYPE = shellypro3em
POLL_INTERVAL = 1
THROTTLE_INTERVAL = 1

[JSON_HTTP]
; Jouw HWE-KWH3-E endpoint
URL = http://xxx.xxx.xxx.xxx./api/v1/data

; De drie fasen uit jouw JSON
JSON_PATHS = $.active_power_l1_w,$.active_power_l2_w,$.active_power_l3_w

; Optioneel: alleen je Venus laten praten met de fake Shelly
; NETMASK = 192.168.1.60/32

En dit is de docker-compose.yml file:"

services:
b2500-meter:
image: ghcr.io/tomquist/b2500-meter:latest
container_name: b2500-meter
restart: unless-stopped
network_mode: host
volumes:
- ./config.ini:/app/config.ini:ro

www.seesharp.nl

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 26-01 18:34
DSSW schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:54:
[...]

Hier ook, CT connectie met 3 Marsteks weer weg,,alle ledjes CT op batterijen uit. Toch raar na zoveel maanden goed gedraaid te hebben. heb het wel gemeld in de feedback.
Weer zonder spanning, CT kabel uit en in en terug in orde, maar voor hoelang?
Niet per ongeluk de API aangezet in de app of hm2mqtt integratie? Ik heb vorig weekend wat op en af liggen te testen (spelen dus). In tegenstelling tot wat er door sommigen hier gezegd werd eerder, verliezen mijn batterijen connectie met de CT (of de CT met de batterij, wie zal het zeggen) vanaf het moment dat de API ingeschakeld is. Zelfs als die nergens gebruikt word voor integratie of commando. Gewoon ingeschakeld staan is al voldoende. Ik draai hier nu al ruim 6 maanden zeer stabiel, heb nooit verbindingsverlies tenzij met de API. Die is echt dramatisch bij mij. Met spelen in het afgelopen weekend kon ik sommige keren heel makkelijk verbinding terug maken door de CT gewoon terug te selecteren in de app, andere keren was dat echt een gepiemel met stroom eraf en kabels eruit eer verbinding terug kwam.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• tweeek
Mijn marstek heeft de verbinding verloren zowel wifi als CT, eigenlijk opvallend sinds de V1.6.51 app versie leek het juist beter te gaan.
Ik heb de app nog geen update gegeven.
sinds 20.45 heb ik deze storing.
Ik heb wifi, de HWP1 doet het ook, niks veranderd, de marstek staat standby.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Druppeltje_
tweeek schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:11:
Mijn marstek heeft de verbinding verloren zowel wifi als CT, eigenlijk opvallend sinds de V1.6.51 app versie leek het juist beter te gaan.
Ik heb de app nog geen update gegeven.
sinds 20.45 heb ik deze storing.
Ik heb wifi, de HWP1 doet het ook, niks veranderd, de marstek staat standby.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit app gebonden is. Het zou mij zeer sterk verbazen moest dat toch zo zijn. Ik heb de android update trouwens wel gedaan. Hij werkt weer als vanouds. Wisselen tussen de batterijen gaat weer probleemloos.

[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-11-2025 21:59 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• tweeek
Druppeltje_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:57:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit app gebonden is. Het zou mij zeer sterk verbazen moest dat toch zo zijn. Ik heb de android update trouwens wel gedaan. Hij werkt weer als vanouds. Wisselen tussen de batterijen gaat weer probleemloos.
Dat denk ik ook niet, probeerde uit te leggen wat er speelt.

• Druppeltje_
tweeek schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:08:
[...]

Dat denk ik ook niet, probeerde uit te leggen wat er speelt.
Omdat je zegt dat het beter leek te gaan na de laatste update..vandaar dat ik zei dat ik niet denk dat het gerelateerd is.

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:57
SeeSharp.nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:28:
Zijn er mensen hier die in de Marstek App een third party CT meter gebruiken die ze zelf hebben ge-emuleert en bijvoorbeeld draaien in een Docker?

Ik heb namelijk de HWE-KWH3-E meter van HomeWizard die heel stabiel is en die ik graag zou willen gebruiken in de Marstek App. Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer :-(
Ja, ik heb het aan de praat gekregen met een P1 USB dongle en de B2500 meter. Het draait op een linux servertje en het was best wel wat gedoe met die bomen en het bos ;-) maar is gelukt.
Ik heb wel een ct003 maar ik wilde mijn oude metingen niet kwijt, vandaar.
Draait inmiddels een paar dagen prima.

Voor mij zat het probleem in dat ik HA in docker draai en daarom de B2500 ook in docker (los met eigen docker-compose.yml) moet draaien.
En dan moet je er ook aan denken dat de firewall 2 udp poorten open moet hebben staan voor de meter data.
En dat mijn P1 meter data aanlevert in kW en dat het verstuurt moet worden als W(att), dus eerst keer 1000 doen... (tip: Die keer 1000 staat hier gelukkig op het forum, waarvoor dank!)
De HA DSMR integratie kun je overigens instellen om sneller dan eens in de 30 seconden data door te geven, kost alleen iets meer opslag. Dan volgt de accu sneller het verbruik in de NoM stand.

Ik kan de details wel geven als iemand het wil hebben maar het is een beetje veel voor 1 post.

• tweeek
Ondertussen iets wijzer geworden, mijn wifi wachtwoord "mijnVrouWiseenHeks" was compleet verdwenen, nu dit opnieuw ingevoerd te hebben is er wel weer wifi maar nog geen CT verbinding.

Ondertussen verder gekeken en ook was de HWP1 verdwenen, deze opnieuw toegevoegd ook nog succesvol.
Diagnose bezig.....

Nu lijkt ie weer op NOM te werken, geen idee waarom de gegevens zomaar verdwenen waren zoals het wachtwoord en de CT er was geen fabrieksherstel gedaan of een andere vorm van reset, plotsklaps lag rond 20.45 alles stil.

[ Voor 51% gewijzigd door tweeek op 21-11-2025 23:24 ]

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-01 20:21
vfr1200 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:06:
[...]
maar ik stuur hem retour binnen de 14 dagen ik ben er eerst klaar mee. Er wordt veel heen en weer gepusht met allerlei firmware dus blijkbaar nog niet stabiel genoeg.
Ik kom hier in een later stadium op terug, maar het is héél verstandig om binnen 14 dagen actie te ondernemen om terug te sturen bij twijfels.

Want zelfs bij garantie issues is de kans daarná namelijk groot dat je net als ik bijna 2 maanden bezig bent om de zaak bij Digidispuut te krijgen om een bindende uitspraak te krijgen. En ik ben nòg niet klaar met de online shop waar ik de mijne kocht.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• cold
  • Niet online
twhb schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:48:
[...]

Ja, ik heb het aan de praat gekregen met een P1 USB dongle en de B2500 meter. Het draait op een linux servertje en het was best wel wat gedoe met die bomen en het bos ;-) maar is gelukt.
Ik heb wel een ct003 maar ik wilde mijn oude metingen niet kwijt, vandaar.
Draait inmiddels een paar dagen prima.

Voor mij zat het probleem in dat ik HA in docker draai en daarom de B2500 ook in docker (los met eigen docker-compose.yml) moet draaien.
En dan moet je er ook aan denken dat de firewall 2 udp poorten open moet hebben staan voor de meter data.
En dat mijn P1 meter data aanlevert in kW en dat het verstuurt moet worden als W(att), dus eerst keer 1000 doen... (tip: Die keer 1000 staat hier gelukkig op het forum, waarvoor dank!)
De HA DSMR integratie kun je overigens instellen om sneller dan eens in de 30 seconden data door te geven, kost alleen iets meer opslag. Dan volgt de accu sneller het verbruik in de NoM stand.

Ik kan de details wel geven als iemand het wil hebben maar het is een beetje veel voor 1 post.
Waarom stuur je maar een keer per 30 sec? Ik heb hem nu elke seconde en dat werkt echt heel erg goed. Gebruik een ethernet P1 dongle (van Zuidwijk hier op tweakers) en die gaat naast DSMR Reader voor de normale monitoring ook naar de dsmr smart meter intergratie van homeassistant. Die heb ik dan zonder interval ingesteld zodat je alle p1 berichten oppakt. De waardes worden dan per fase naar de virtuele Shelley gestuurd om dan door te gaan naar mijn Marstek.

MT v3 | EMS 146, VNS 116, BMS 111 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 10:40
Goededag
Gekocht vandaag
3 st marstek Venus E 3.0. 5,12kw
( 3 stuks omdat ik 3 fase 3x25amp in meterkast woonhuis)

Ik ga ze nu tijdelijk verdelen over de woning , 3 fases, dmv 1 zolder, 1 garage, 1 veranda. gewoon via aanwezig stopcontacten.

Ik heb 2st solaredge omvormers. Beide de 1 fase ...
2018 waarop 5500watt aangesloten
2021 waarop 2700watt aangesloten
( 3 fase 3x25amp in 2024 ivm electrische auto)
Uiteindelijk wil ik de 3st batterijen vast / rechtstreeks aansluiten op meterkast. Dan verplaats ik de 3st Marstek naar garage welke vast zit aan woonhuis.

Daarna: wil ik proberen dat de bestaande solaredge omvormers de 3 st marstek Venus 3.0 baterijen blijven voeden !! Bij langdurige stroomstoring.

Waarschijnlijk met Volgende onderdeel : 1st Marstek Smart Back-up Box
En/ of .... SolarEdqe Home Hub

Zodat de solaredge omvormers blijvende voeding krijgen bij stroom storingin netwerk enexis, zodat de bestaande omvormers denken dat electra toevoer inorde is.

Iemand ervaring ????
Moet toch te doen zijn.

Totaal kosten materiaal kosten zijn dan voor mij 3st Marstek €992.- exclusief btw ( vandaag op marktplaats...Black vrijdag)
En 1st Marstek Smart Back-up Box ca € 500.-

En eventueel nog SolarEdqe Home Hub. Maar probeer t eerst met back up box Marstek. En via de noodstroom stopcontact vd Marstek batterij, welke vast wordt aan gesloten in meterkast kast ook weer aparte groep enz

Totaal kosten ca €3600.- hoop ik

• tweeek
Lambiek19 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:03:
Goededag
Gekocht vandaag

Ik ga ze nu tijdelijk verdelen over de woning , 3 fases, dmv 1 zolder, 1 garage, 1 veranda. gewoon via aanwezig stopcontacten.

Uiteindelijk wil ik de 3st batterijen vast / rechtstreeks aansluiten op meterkast. Dan verplaats ik de 3st Marstek naar garage welke vast zit aan woonhuis.

Daarna: wil ik proberen dat de bestaande solaredge omvormers de 3 st marstek Venus 3.0 baterijen blijven voeden !! Bij langdurige stroomstoring.

Zodat de solaredge omvormers blijvende voeding krijgen bij stroom storingin netwerk enexis, zodat de bestaande omvormers denken dat electra toevoer inorde is.

Iemand ervaring ????
Moet toch te doen zijn.

Totaal kosten materiaal kosten zijn dan voor mij 3st Marstek €992.- exclusief btw ( vandaag op marktplaats...Black vrijdag)

En eventueel nog SolarEdqe Home Hub. Maar probeer t eerst met back up box Marstek. En via de noodstroom stopcontact vd Marstek batterij, welke vast wordt aan gesloten in meterkast kast ook weer aparte groep enz

Ik lees wel wel wat dingen waar bij mij een belletje gaat rinkelen, er zullen spoedig wel reakties komen van tweakers met meer kennis.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 20:13
hoekpieter schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:55:
[...]

Moest even alles goed configureren maar eigenlijkt wekt het best aardig, grootste probleem is dat de ct scanner er soms mee op houdt, dit heb ik opgelost door de ct scanner achter een wifi schakelaar te zetten die iedere nacht even herstart, afgelopen half jaar werkte alles verder prima.
Heb een B&B met warmtepomp en verwarmd zwembad, elektrische terrasverwarming en warm water middels warmtepompboiler. Mijn doel is gedurende het seizoen de energie die overblijft overdag (50 zonnepanelen 420 watt) op te slaan en gedurende de avonde en nacht te gebruiken voor mijn gasten en hiermee veel te besparen voor het milieu en mijn portemonee, dit werkt goed en ik verdien die batterijen ook echt terug
Ik heb geen tijd om er vaak mee bezig te zijn, dus de ct scanner dagelijks automatisch laten herstarten was voor mij een handigen oplossing, misschien dat ik hem zelfs nog 2x per dag laat herstarten in de toekomst, ding is in enkele seconden herstart...
Oke. Heb je iets van een meting met hoeveel je nog terug levert aan het net? Dat was hier namelijk veel met 6 Marsteks omdat het minder accuraat was dan 3. Anyway: ik ga kijken of met de CT stroomloos maken elke 24 uur het beter gaat. Heb jij de CT002 of de CT003?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Druppeltje_
Goededag
Gekocht vandaag

Iemand ervaring ????
Moet toch te doen zijn.

Dit werkt volgens mij niet. Je kan met de backup van Marstek wel bepaalde cruciale apparaten in je huis aan het werk houden. Maar als het goed is gaat je pv omvormer daar niet mee werken. Die gaat de backup stroom uit de Marstek niet herkennen als gridstroom en uit veiligheidsoverwegingen de omvormer uitgeschakeld laten. (Anti-eiland beveiliging). De solaredge home hub is (zover ik weet) alleen compatibel met hun eigen batterij.

• Lambiek19
Druppeltje_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:55:
[...]

Dit werkt volgens mij niet. Je kan met de backup van Marstek wel bepaalde cruciale apparaten in je huis aan het werk houden. Maar als het goed is gaat je pv omvormer daar niet mee werken. Die gaat de backup stroom uit de Marstek niet herkennen als gridstroom en uit veiligheidsoverwegingen de omvormer uitgeschakeld laten. (Anti-eiland beveiliging). De solaredge home hub is (zover ik weet) alleen compatibel met hun eigen batterij.
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb Ai gevraagd natuurlijk.
geen llm pulp op een discussieforum aub

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 22-11-2025 17:41 ]

• Druppeltje_
Lambiek19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:56:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb Ai gevraagd natuurlijk. Betreft gebruik Marstek Smart Back-up Box deze zorgt in mili seconden voor automatisch eilandbedrijf
gekopieerd de tekst :

Dit is een belangrijke en terechte vraag! Het antwoord is ja, dat kan, op voorwaarde dat de uitgang van de Marstek Smart Back-up Box wordt aangesloten op een stroomgroep waarop uw Solaredge omvormer ook is aangesloten.
​Hier zijn de details:
​1. De Rol van de Smart Back-up Box
​De Marstek Smart Back-up Box creëert een tijdelijk, geïsoleerd lokaal net (eilandbedrijf) tijdens een stroomstoring. Dit lokale net wordt gevoed door de omvormer die in uw Marstek Venus 3.0 batterijen zit.
​De box zorgt ervoor dat de geselecteerde kritieke groepen losgekoppeld worden van het uitgevallen openbare net.
​Zodra het eilandbedrijf actief is, leveren de Marstek batterijen AC-stroom aan deze kritieke groepen.
​2. Het Voeden van de Solaredge Omvormer
​Als u uw Solaredge omvormer aansluit op één van deze kritieke back-up groepen (via de AC-zijde), dan gebeurt het volgende:
​Tijdens de stroomuitval: De Solaredge omvormer ontvangt stroom van de Marstek batterij via de back-up box.
​Net-detectie: De Solaredge omvormer "denkt" dat het elektriciteitsnet nog werkt (omdat deze een stabiele AC-spanning detecteert van de Marstek omvormer).
​Opwekking: De Solaredge omvormer zal, indien er zon is, opnieuw beginnen met het opwekken van stroom en deze stroom toevoegen aan het lokale 'eilandnet'.
​Opladen van de batterijen: De stroom van de Solaredge omvormer kan vervolgens worden gebruikt om:
​De aangesloten apparaten op de back-up groepen te voeden.
​De Marstek Venus batterijen op te laden (dit wordt meestal geregeld via de geïntegreerde energiebeheersoftware van Marstek).Belangrijke Vereisten
​Correcte Bedrading (door een gecertificeerde elektricien): Dit is cruciaal. De uitgang van de Marstek Smart Back-up Box moet op een aparte groep in uw meterkast worden aangesloten, waarop ook de Solaredge omvormer is aangesloten. Nooit de back-up uitgang direct op de hoofdaansluiting van het huis aansluiten zonder de juiste scheiding.
​Omvormer Type: Uw Solaredge omvormer moet een "netgekoppelde" (on-grid) omvormer zijn. Aangezien de Marstek-omvormer een stabiel AC-net simuleert, zal de Solaredge omvormer correct opstarten. Dit is de standaard werkwijze voor AC-gekoppelde batterijsystemen.
​Back-up Vermogen: Controleer het totale maximale back-up vermogen van uw 3 gekoppelde Marstek Venus 3.0 batterijen. Drie units kunnen een totale back-up output tot \mathbf{7.5\text{ kW}} leveren (3 x 2.5 kW per module). Dit vermogen moet voldoende zijn om én uw Solaredge omvormer te voeden én de kritieke huishoudelijke apparaten tegelijkertijd te laten werken.

Ben benieuwd !! Anders zijn er nog andere opties natuurlijk. Maar Marstek Venus 3.0 batterijen zijn prijs was zo laag vandaag . Nu € 992.- excl btw. Btw hoef ik niet te betalen...anders €1200.- nog goedkoop natuurlijk .
In theorie wel. Maar ik heb sterke twijfels of de omvormer de geleverde stroom van de Marstek gaat aanzien als netstroom. Maar dat is natuurlijk ook maar een idee van mij. Er is volgens mij ook ergens een apart topic over de backup van Marstek op Tweakers. Daar zullen er ongetwijfeld zijn die jou daar veel gerichter op kunnen antwoorden

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-01 17:55
Ze hebben nog altijd niet geleerd dat je met 4.54kWh laden de batterij niet vol hebt 😒. Gewoon die handel 2u laden aan 2500W als de stroom goedkoop is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SOgSxcs0sr0RAbVddfAeMkkNm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3nsLTSIau9Ii13hKe191q9r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door PNARI op 22-11-2025 04:33 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:30
Goededag
Gekocht vandaag

Iemand ervaring ????
Moet toch te doen zijn.

Vanaf half oktober tot eind maart zul je weinig aan je zonnepanelen hebben om de Marsteks op te laden bij stroomuitval. En juist in die periode met korte koude dagen is (langdurige) stroomuitval hinderlijk. En verder, als je nom draait zijn je batterijen vaak te leeg om als langdurig als backup te kunnen dienen.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:06

S2S

PNARI schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 04:15:
Ze hebben nog altijd niet geleerd dat je met 4.54kWh laden de batterij niet vol hebt 😒. Gewoon die handel 2u laden aan 2500W als de stroom goedkoop is.[Afbeelding]
Ze verwachten vandaag zon 😆 zo slim is het systeem.

Ach AI kost hier zo de helft meer (mede door de 25% verlies) Electra per dag, hier staat het op zelf consumptie deze winter. (Na testen, ik heb hw dashboard) Die AI werkt voor geen meter 🤡 kun je ook niet weten , eerste winter met dit product.

Ik raad iedereen aan of zelf consumptie of uit. Tot AI wel doet wat het moet doen .

[ Voor 23% gewijzigd door S2S op 22-11-2025 09:24 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:57
cold schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:58:
[...]

Waarom stuur je maar een keer per 30 sec? Ik heb hem nu elke seconde en dat werkt echt heel erg goed. Gebruik een ethernet P1 dongle (van Zuidwijk hier op tweakers) en die gaat naast DSMR Reader voor de normale monitoring ook naar de dsmr smart meter intergratie van homeassistant. Die heb ik dan zonder interval ingesteld zodat je alle p1 berichten oppakt. De waardes worden dan per fase naar de virtuele Shelley gestuurd om dan door te gaan naar mijn Marstek.
Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd. De default instelling was bij mij iets van 30 seconden. Die heb ik aangepast naar 1 seconde zodat NoM beter werkt. Maar dat kost dus wat extra disk ruimte.

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-01 20:59
...
...
Er is een apart topic over het gebruik van de Marstek als backup.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-01 20:46
Goededag
Gekocht vandaag

...

Is dat die aanbieding van mmgsolar? Ik vond die advertentie niet zo vertrouwenwekkend overkomen. Heb je ze al in huis?

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• TimDu
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-12-2025
vfr1200 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:06:
[...]

Ik kreeg er vele maar de laatsten waren de 143.111.107 en de BMS van 106 >107 alles zonder succes. Vanaf gister ook een rode warn melding. China zegt nu na 10 dagen dat het defect is, maar ik stuur hem retour binnen de 14 dagen ik ben er eerst klaar mee. Er wordt veel heen en weer gepusht met allerlei firmware dus blijkbaar nog niet stabiel genoeg. Zolang ik nog zoveel mismatchen lees wacht ik af

Eventjes gewerkt vanaf vorige week
P1 HW, 10 panelen, Venus V3
Ik doe met je mee, de hele week al geprobeerd het probleem te achterhalen met china. Inmiddels al 4 updates en downgrades. Ik dacht oprecht dat ik de pechvogel was, maar er zijn dus meer gevallen.

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
Ik lees in dit topic regelmatig verhalen over wegvallende verbindingen.

Is dit ook een probleem met de v3 aangesloten op utp en p1 via home assistant met b2500?

• Lambiek19
Knoflookpasta schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:25:
[...]

Is dat die aanbieding van mmgsolar? Ik vond die advertentie niet zo vertrouwenwekkend overkomen. Heb je ze al in huis?
Voor de zekerheid.
Gewoon opgehaald. Dordrecht. Met factuur. Inclusief btw €1200 p.st . Gratis p1 meterr gekregen. Bij 3st

• Lambiek19
Mann59 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:58:
[...]

Vanaf half oktober tot eind maart zul je weinig aan je zonnepanelen hebben om de Marsteks op te laden bij stroomuitval. En juist in die periode met korte koude dagen is (langdurige) stroomuitval hinderlijk. En verder, als je nom draait zijn je batterijen vaak te leeg om als langdurig als backup te kunnen dienen.
Ik heb zonnepanelen vanaf 2018. Daarom ga ik ook met dynamisch laden, inkoop wanneer stroom goedkoopste is
en bijvoorbeeld vandaag, zon toch redelijk opbrengst om 11uur, nu 5 kw. Stel ik kom te kort rest eventueel dynamisch contract inkoop.
Ik heb 440watt sluipverbruik. Daarom is accu al interessant
Lage investering voor 15kw.

Let op !!! Ze zitten nog in de doos...de 3st Marstek. Ga op mijn gemak mee spelen. Eerst gewoon via 3 verschilde stopcontacten verdeeld in huis, zodat op 3 fases zitten.
Later.... zo proberen aan te sluiten dat bij stroomstoring de zonnepanelen in de accu's laden in eilandbedrijf . Met product: Marstek Smart Back-up Box
En 3st batterijen met elk aparte groep/ vaste aansluiting op meterkast .

Dus dan is het , laden met zonnepanelen, en dynamisch tarief, en ik begin nu met totaal 15kw. Btw krijg ik terug.
Nogmaals zitten nog in de doos.... is ook meer hobby dan 1e levensbelang.

• Lambiek19
Hometek schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:46:
[...]

Er is een apart topic over het gebruik van de Marstek als backup.
Bedankt, ga ik daar inlezen.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-01 11:26
Lambiek19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:32:
[...]
Voor de zekerheid.
Gewoon opgehaald. Dordrecht. Met factuur. Inclusief btw €1200 p.st . Gratis p1 meterr gekregen. Bij 3st
Als dat een HW P1 meter is dan heb je daar weinig aan met 3 accu's.
Met drie accu's zit je vast aan de Marstek CT002 of CT003. Ook op drie verschillende wcd zal je de CT sturing moeten laten weten dat er een set van 3 accu's bestaat.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• vfr1200
dasystemcheck schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ik kom hier in een later stadium op terug, maar het is héél verstandig om binnen 14 dagen actie te ondernemen om terug te sturen bij twijfels.

Want zelfs bij garantie issues is de kans daarná namelijk groot dat je net als ik bijna 2 maanden bezig bent om de zaak bij Digidispuut te krijgen om een bindende uitspraak te krijgen. En ik ben nòg niet klaar met de online shop waar ik de mijne kocht.
Idd nu had ik wel na 10 dagen heen en weer communicatie via de app de mededeling van MT China dat de unit wordt vervangen i.v.m defect maar desondanks ben ik er eerst klaar mee. Blijkbaar duurt het een paar maanden alvorens men de bugs eruit heeft maar dat moeten ze intern doen en niet over de rug van klanten.

• dasystemcheck
vfr1200 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:13:
[...]
Idd nu had ik wel na 10 dagen heen en weer communicatie via de app de mededeling van MT China dat de unit wordt vervangen i.v.m defect maar desondanks ben ik er eerst klaar mee.
Heb je de omruil al geregeld op jou adres (ik denk dat het de "After-sales Info Registration" pagina op de eu hamadata com website is, toch?), want als ik het goed heb wordt via dat formulier de adressering geregeld.
En dat is iets dat de winkel/leverancier in principe ook kan afhandelen als de retournering al afgehandeld is.

• Lambiek19
3DWim schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:57:
[...]

Als dat een HW P1 meter is dan heb je daar weinig aan met 3 accu's.
Met drie accu's zit je vast aan de Marstek CT002 of CT003. Ook op drie verschillende wcd zal je de CT sturing moeten laten weten dat er een set van 3 accu's bestaat.
Leverancier van de Marstek accu's heb ik "gratis" ..Meter CT003.

Zou beetje gek zijn als ze een verkeerde zouden meegeven.... mijn slimme meter is geschikt.
Een homewizard had ik al, maar is maar geschikt voor 1 marstek accu. Daarom moet ik nog even splitter kopen. € 20.- max. Want homewizard p1 meter wil ik wel blijven gebruiken. Puur ter controle, ook gasverbruik enz

Ct sturing bedankt.
Nogmaals zitten nog in doos....
En ik heb ook nog
Marstek Smart Back-up Box.

Maar dat is fase 2..... eerst gewoon via stopcontacten verdeeld inhuis verdeeld over 3 fase.
Is hobby. Bedankt voor info

[ Voor 12% gewijzigd door Lambiek19 op 22-11-2025 12:34 ]

JCreations schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:19:
Ik lees in dit topic regelmatig verhalen over wegvallende verbindingen.

Is dit ook een probleem met de v3 aangesloten op utp en p1 via home assistant met b2500?
Dat vermoed ik niet. De problemen zit vooral in de WiFi. Dus daar heb je met UTP kabel en geemuleerde CT geen last van.

• vfr1200
dasystemcheck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:23:
[...]

Heb je de omruil al geregeld op jou adres (ik denk dat het de "After-sales Info Registration" pagina op de eu hamadata com website is, toch?), want als ik het goed heb wordt via dat formulier de adressering geregeld.
En dat is iets dat de winkel/leverancier in principe ook kan afhandelen als de retournering al afgehandeld is.
Ik heb gekocht is Marstek.nl en hun halen ook de batterij weer op omdat deze defect is. De geboden uitruil van MT China doe ik niet. Mijn vertrouwen is ff weg. De support liep ook via China

• dasystemcheck
vfr1200 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb gekocht is Marstek.nl en hun halen ook de batterij weer op omdat deze defect is. De geboden uitruil van MT China doe ik niet. Mijn vertrouwen is ff weg. De support liep ook via China
Oef.... Dan ben je de gelukkige die tijdig weg is bij Marstek.nl.
>eigen knip< info volgt later i.v.m. juridisch belang.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:46
Ik heb nu 2 dagen de “AI-modus” draaien icm Tibber maar zie hem nog geen enkele keer opladen.

Iemand enig idee waarom?

• Majo0
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-01 06:13
Ik deel even mijn ongevraagde ervaring, ik gebruik zelf een P1 dongle van HomeWizard en heb nog een oude meter met DSMR 4.2. AI modus laad (bijna) altijd s'nachts op vaak 2 punten in de grafiek, maar word niet altijd weergegeven in het AI modus overzicht. Soms ook grijs waarbij het lijkt dat het niks doet. Gelukkig doet die dat wel, dus opladen is opzich wel prima naar mijn idee.

Maar ik had zelf iets meer "slimmigheid" verwacht bij het verbruik. Als in wat dagen geleden was de stroomprijs 40 cent in de middag maar de batterij levert terug voor verbruik wanneer het 22 cent is. Hoe lossen jullie dit op? Zelf een scriptje via HA inregelen waar je de modus wijzigt op basis van de prijzen? Of is het teveel moeite voor dat beetje extra winst.

• TTommie
  • Laatst online: 00:21

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

[b]Lambiek19 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Lambiek19 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:03[/

Iemand ervaring ????
Moet toch te doen zijn.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er is een reden waarom de omvormers niet mogen leveren als ze geen grid zien. Ben je als monteur aan het werk aan een of ander elektra probleem, je denkt alles stroomloos te hebben is er een lolbroek die gaat terugleveren….

Al zou je het technisch voor elkaar kunnen krijgen moet je het niet willen.

[ Voor 5% gewijzigd door TTommie op 23-11-2025 00:27 ]

Mr. T.

• Lambiek19
TTommie schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:26:
[...]

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er is een reden waarom de omvormers niet mogen leveren als ze geen grid zien. Ben je als monteur aan het werk aan een of ander elektra probleem, je denkt alles stroomloos te hebben is er een lolbroek die gaat terugleveren….

Al zou je het technisch voor elkaar kunnen krijgen moet je het niet willen.
Hoi
Heb je ooit gehoord van :

ATS noodstroom schakelaar 3-Fase

Deze schakelaar laat ik plaatsen door erkend installatie bedrijf.

Hierdoor komt er NOOIT stoom door mijn installatie op het openbare netwerk.

Als je dit niet weet , dan ook niet verder gaan. En alles uitbesteden.

Maar is leuke hobby, leuk om uit te zoeken, standaard werkzaamheden kan ik zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door Lambiek19 op 23-11-2025 01:36 ]

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 26-01 16:52
Iemand die de batterij buiten heeft staan ervaring met hoe de Marstek Venus reageert in vrieskou? Wordt het laden/ontladen beperkt of zie je nog geen verschil nu het nog niet te koud is?

• cold
  • Niet online
Ik heb een upgrade gehad van mijn BMS van 106 naar 107. Daarbij kwam ook een update van de VMS van 111 naar 113, is het bekend wat de VMS is / waar dat voor staat?

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 21:19
Avenger 2.0 schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:38:
Iemand die de batterij buiten heeft staan ervaring met hoe de Marstek Venus reageert in vrieskou? Wordt het laden/ontladen beperkt of zie je nog geen verschil nu het nog niet te koud is?
Die van mij staat in de schuur maar doet voorlopig gewoon goed zijn ding. Maar het is maar net rond 't vriespunt nu he. De Marstek Min. Cell Temperature is deze week niet onder de 5 graden gezakt bij mij.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

• Roninoly
  • Laatst online: 22-01 11:59
Beste,
Ik ben in het bezit van een Marstek Venus e versie 2.
Elke zondag in de namiddag verliest deze de verbinding met mijn p1 meter (homewizard). Heel eigenaardig, enkel op deze dag. De rest van de week géén enkel probleem. Dit is nu al zo'n 2 maanden. Ik kan het ook enkel één keer per week vaststellen wat het moeilijk maakt om hier logica in te vinden.
Ik ben in het bezit van TP-link XE 75 pro's. De marstek en de P1 meter zijn gekoppeld aan 1 Xe 75 pro die op 3 meter van de marstek staat en op 0,5 meter van de P1 meter.
De zaken op dit forum wat ik terugvond heb ik getest:
- enkel 2,4 GHz.
- vast IP adres voor de toestellen.
- Mesh technologie afgezet.
- Verbinding met één XE 75 pro vastgelegd.
- Modem van mijn telecombedrijf zend zelf geen wifi signaal meer uit (afgezet), enkel de XE 75 pro's. Beide worden volgens de gegevens die ik zie niet heropgestart. Dus dit kan het ook niet zijn lijkt mij.

Marstek heeft versie V153. Ik heb de mogelijkheid om deze te updaten na contact genomen te hebben met Marstek. Maar meer uitleg niet gekregen. Dit lijkt mij een laatste mogelijkheid momenteel.

Bedankt!

Edit: ik zie dat 'beamforming' ook mogelijks de oorzaak kan zijn. Deze heb ik nu uitgezet. Nu een weekje wachten 8)7
de TP link Xe 75 pro's zijn nu ook het wifinetwerk, mogelijks helpt het ze in accesspoint modus te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Roninoly op 23-11-2025 15:12 ]

• tweeek
Roninoly schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:44:
Beste,

Marstek heeft versie V153. Ik heb de mogelijkheid om deze te updaten na contact genomen te hebben met Marstek. Maar meer uitleg niet gekregen. Dit lijkt mij een laatste mogelijkheid momenteel.

Bedankt!
Dan probeer je de update toch uit.......

Ik had na 5 maanden stabiele connectie tussen de CT003 en mijn 3 Marstek Venus E de laatste weken ook geregeld een uitval van de CT003 connectie, CT ledje op de batterijen was ook uit en geen data meer in de CT003. Dit gebeurde wel op verschillende tijdstippen in de week.

Na melding in de feedback app kreeg ik gisteren V155 voor de batterijen en V118 voor de CT003.

Zonet zonder problemen deze updates ingeladen en nu afwachten of het probleem zich zal herhalen.

Ter info : bij mij zitten de 3 batterijen en de CT003 al + 5 maanden op een afzonderlijke TP Link Archer C50 router.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

@Roninoly Overstappen op modbus sturing. Problem solved
https://github.com/gitcod...de-red?tab=readme-ov-file

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2025 14:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dasystemcheck
Elke zondag in de namiddag verliest deze de verbinding met mijn p1 meter (homewizard). Heel eigenaardig, enkel op deze dag. De rest van de week géén enkel probleem.
Eventjes volledig out-of-the-box gedacht; je hebt niet toevallig een functionaliteit in de router die 1x per periode de wifi-storingen checkt en zelfstandig dan kanalen/sterkte aanpast?
Kan bijv. bij Unifi AP's nog wel eens een dingetje zijn. Normale apparatuur die 2.4Ghz/5Ghz sensing zijn kunnen dat wel handelen en zijn slechts een paar seconden hun connectie kwijt, maar gezien de gevoeligheid van de Marstek's Wifi, is dat nog een reëel dingetje om te checken?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 19:24
vfr1200 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:41:
[...]

Geld terug ?

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:24

timvanloon

Intel or AMD?

cold schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:55:
Ik heb een upgrade gehad van mijn BMS van 106 naar 107. Daarbij kwam ook een update van de VNS van 111 naar 113, is het bekend wat de VNS is / waar dat voor staat?
Ben ik nog benieuwd naar ja. Iemand hier die het zo weet?

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Druppeltje_
timvanloon schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:19:
[...]

Ben ik nog benieuwd naar ja. Iemand hier die het zo weet?
Staat daar volgens mij enkel bij de V3 bij. De V1 en V2 hebben dat zover ik weet niet. Denk niet dat bekend is waar VNS voor staat. Als ik een heel wilde gok zou doen ''Virtual Network System'' of iets in die trant? Maar dat is een even grote gok als pakweg ''Vrijdag Namiddag Slaapje'' _O-

• vfr1200
Ja het is binnen de 14 dagen omruillrecht ik had liever gehad dat alles gewoon werkte maar helaas..

• tweeek
vfr1200 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:29:
[...]

Ja het is binnen de 14 dagen omruillrecht ik had liever gehad dat alles gewoon werkte maar helaas..
Even benieuwd naar, hoe dat in z'n werk gaat met eventueel kosten ophalen of heb je het teruggebracht?

• vfr1200
tweeek schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:34:
[...]

Even benieuwd naar, hoe dat in z'n werk gaat met eventueel kosten ophalen of heb je het teruggebracht?
Als het defect is en dat is het geval, bevestigd door MT China is het volgens de voorwaarden kosteloos voor de klant.
Druppeltje_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:30:
[...]

Staat daar volgens mij enkel bij de V3 bij. De V1 en V2 hebben dat zover ik weet niet. Denk niet dat bekend is waar VNS voor staat. Als ik een heel wilde gok zou doen ''Virtual Network System'' of iets in die trant? Maar dat is een even grote gok als pakweg ''Vrijdag Namiddag Slaapje'' _O-
Staat het niet gewoon voor "Venus" 8)7.

• Druppeltje_
pascallj schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:37:
[...]

Ja ook een mogelijkheid.
Feit is dat bij V3 de ''VNS'' ook een update krijgt. Bij V1 en V2 is dat enkel EMS en BMS, toch?
Bij deze screenshot die enkele dagen geleden doorgestuurd werd staan er 3 FW nummers.
https://tweakers.net/i/bl...cQteYs5Q.jpg?f=user_large

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:31
Elke zondag in de namiddag verliest deze de verbinding met mijn p1 meter (homewizard). Heel eigenaardig, enkel op deze dag. De rest van de week géén enkel probleem.
Als dat steeds op hetzelfde moment gebeurd is dat geen toeval natuurlijk.
Dan moet er toch iets zijn met de WiFi AP's die op dat moment gebeurd, zoals scannen naar betere kanalen.

• Avenger 2.0
Druppeltje_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:31:
[...]
Ja ook een mogelijkheid.
Feit is dat bij V3 de ''VNS'' ook een update krijgt. Bij V1 en V2 is dat enkel EMS en BMS, toch?
Inderdaad. En MPPT en INV die firmware 0 hebben (dus niet van toepassing).
Laten we allemaal gokken waarvoor VNS staat. Ik denk Venus Neural System als in AI :+

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Preaper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:49:
[...]

Ik kan je mijn BLE integratie aanraden. 1s update rate en heel betrouwbaar.
En met een esp32 als Bluetooth proxy is bereik ook geen issue
Nou wat een verademing zeg! Na deze post meteen een ESP32 besteld en in HA geintegreerd, tot mijn verbazing vond ie de batterij meteen vanuit mijn home office waar ik de ESP32 aan mijn desktop had hangen om te flashen en de MT staat buiten in de schuur ca. 10m verder hemelsbreed.
Plan was dan om de ESP32 in de schuur aan een USB voeding te hangen in de buurt van de Marstek maar denk dat ik hem gewoon in de patchkast laat hangen gevoed door de server.

Ook de 'battery power in' en 'battery power out' gebruik ik nu vanuit de BLE integratie voor het energy dashboard ipv een HW plug, werkt perfect _/-\o_

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• maxdisteli
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
Goedemorgen,

Ik was benieuwd of er ook alternatieven zijn voor de CT003. Heb 2 Marsteks en via Modbus stuur ik aan (via SuperDupers automation) of ze in AI modus moeten of zelf consumptie.

Nu steeds als ze wat moeten doen dan ligt er weer een CT verbinding uit van 1 van de 2 accu's en kan ik hem eerst resetten. Beetje klaar mee dus.. De Shelly emulator is een optie, maar kan dat ook met 2 accu's? of gaan ze elkaar dan laden oid?
maxdisteli schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:06:
Goedemorgen,

Ik was benieuwd of er ook alternatieven zijn voor de CT003. Heb 2 Marsteks en via Modbus stuur ik aan (via SuperDupers automation) of ze in AI modus moeten of zelf consumptie.

Nu steeds als ze wat moeten doen dan ligt er weer een CT verbinding uit van 1 van de 2 accu's en kan ik hem eerst resetten. Beetje klaar mee dus.. De Shelly emulator is een optie, maar kan dat ook met 2 accu's? of gaan ze elkaar dan laden oid?
Een alternatief voor samenwerking zoals dit bij de CT003 is ingebouwd is er volgens mij niet. Dat zal je zelf moeten gaan programmeren. De emulator stuurt hetzelfde signaal naar alle batterijen dus die werken niet samen meer dan.

• Roninoly
  • Laatst online: 22-01 11:59
Ik bekijk het! Bedankt voor de tip. Bij wifiverlies maakt de Marstek dan automatisch terug verbinding via die modbus sturing?
Roninoly schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:45:
[...]

Ik bekijk het! Bedankt voor de tip. Bij wifiverlies maakt de Marstek dan automatisch terug verbinding via die modbus sturing?
Hoe bedoel je dit? Modbus is via een kabel verbonden met de batterij en dus altijd verbonden.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
pascallj schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:37:
[...]

Volgens sommige bronnen zou dit het Venus Network System systeem kunnen zijn.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 20:04
Ik heb de 3 V3 batterijen nu een week in gebruik. Ik ben eigenlijk iedere keer bezig ze weer opnieuw verbonden te krijgen in de CT003.
Nu ook de wifi verbinding van 1 van de batterijen niet meer in orde. Krijg alleen de opmerking 10 seconden knop inhouden, reset enz. Iedere dag een andere batterij die CT verbinding verliest. Terwijl de verbinding maximaal is.

Draai op 143 en CT003 op 122
Alles eigen IP adres en geen interferentie. Na reset, gaat de backupstroom niet meer aan, weer reset, dan weer in orde.

Heb alles aan API in de app al uitgezet, zodat ik zeker weet dat dit geen issue geeft, maar dat helpt ook niet.

3 lege batterijen en ik geef 1kWh terug aan het net omdat het niet goed samenwerkt. Lijkt wel of er maar 2 batterijen verbonden kunnen zijn met de CT003

[ Voor 11% gewijzigd door Sarge_ op 24-11-2025 12:23 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-01 08:53
Sarge_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:13:
Ik heb de 3 V3 batterijen nu een week in gebruik. Ik ben eigenlijk iedere keer bezig ze weer opnieuw verbonden te krijgen in de CT003.
Nu ook de wifi verbinding van 1 van de batterijen niet meer in orde. Krijg alleen de opmerking 10 seconden knop inhouden, reset enz. Iedere dag een andere batterij die CT verbinding verliest. Terwijl de verbinding maximaal is.

Draai op 143 en CT003 op 122
Alles eigen IP adres en geen interferentie. Na reset, gaat de backupstroom niet meer aan, weer reset, dan weer in orde.

Heb alles aan API in de app al uitgezet, zodat ik zeker weet dat dit geen issue geeft, maar dat helpt ook niet.

3 lege batterijen en ik geef 1kWh terug aan het net omdat het niet goed samenwerkt. Lijkt wel of er maar 2 batterijen verbonden kunnen zijn met de CT003
Ik heb ze nu iets meer dan een week ook. Ik had ook problemen met de CT verbinding. Mijn Batterijen zitten op dezelfde V als die van jou alleen zit mijn CT op V118 en het werkt nu top bij mij. Wellicht de V eens aanvragen en proberen?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 16:54
savale schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:51:
[...] zie bericht over wat spannende ophangsteun....
De boel hangt! Als je de m6 boutjes goed aandraaid hangt het een stuk beter. Echter is het ook een "fietsenhok". Dus voor mijn gemoedsrust toch ook maar een beugel / plank eronder (anderhalve cm van de kant voor wat ventilatie. Mocht de m6 bout het toch ooit begeven dan leunt hij nog op de plank en zorgen de spanbanden ervoor dat ie niet voorover komt zetten. (Moet trouwens de kabels e.d. nog even netjes wegwerken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8SQm8PJ8Byvf8sNHWKTYGOPo9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjUT41qqvV2fqaMEskLpzCZh.jpg?f=fotoalbum_large

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
Ik wil 2 stuks Venus E 3.0 5,12kw aanschaffen en daarvoor 2 nieuwe groepen plaatsen achter een aparte aardlek en de batterijen in de garage zetten. Ik heb een 1 fase aansluiting maar volgens mij moet dit wel kunnen toch?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Intelcore schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:49:
Ik wil 2 stuks Venus E 3.0 5,12kw aanschaffen en daarvoor 2 nieuwe groepen plaatsen achter een aparte aardlek en de batterijen in de garage zetten. Ik heb een 1 fase aansluiting maar volgens mij moet dit wel kunnen toch?
Ja, dat kan en met twee aparte groepen (zonder andere apparaten/accu’s) kan je beide op 2400w zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 24-11-2025 22:10 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 19:24
Vns?
Iemand die al weet dat dit is bij de v3 ?
@savale
Hoe is dat aangesloten?
Ik zie 5 invoeders en maar 4 automaten? Hoe dik is de hoofdkabel?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• redZed
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-01 15:26
Hoi,
Ik volg dit topic al een jaartje en ben nu toch op het punt gekomen dat ik 1x Venus E v3 zou aanschaffen. Echter lees ik nog steeds dat er problemen zijn bij verschillende gebruikers.

Is dit echt een globaal probleem of heb ik nu een verkeerd beeld?
Ik woon in België en enig doel voor mij is opladen batterij wanneer zonnepanelen produceren en ‘s nachts ontladen/sluimerverbruik coveren.
Heb ik ook een P1 meter nodig? Draai momenteel al een HA die mijn digitale meter uitleest via rj12-usb (zou actieve splitter willen vermijden).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

• PNARI
Sinds gisteren krijg ik voor alle drie batterijen de grafiek in AI.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Avenger 2.0
redZed schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 05:23:
Ik woon in België en enig doel voor mij is opladen batterij wanneer zonnepanelen produceren en ‘s nachts ontladen/sluimerverbruik coveren.
Heb ik ook een P1 meter nodig? Draai momenteel al een HA die mijn digitale meter uitleest via rj12-usb (zou actieve splitter willen vermijden).
Met één batterij kan je volgens mij in HA een Shelly emuleren die je kan toevoegen bij de Venus.
Problemen vallen wel mee, zien dat je stabiele wifi hebt (met eventueel een apart 2,4Ghz netwerk) lost al veel op.

• PNARI
Hoi,
Ik volg dit topic al een jaartje en ben nu toch op het punt gekomen dat ik 1x Venus E v3 zou aanschaffen. Echter lees ik nog steeds dat er problemen zijn bij verschillende gebruikers.

Problemen met V1 en V2 vallen best mee. Met V3 is er nog niet zoveel ervaring.
Ik heb een HWP1 en de P1 van Marstek op 1 passieve rj12 splitter staan maar heb wel biede voeding gegeven.

• S2S
  • Laatst online: 09:06

S2S

Hoi,

De wifi problemen kunnen bij iedereen optreden om heel eerlijk te zijn . de Marsteks zijn er gewoon gevoelig voor. Maar er zijn wel oplossingen, zoals genoemd op dit forum. Als je ze koopt om het plug n play aspect kan het zijn dat het niet zo plug n play is. Je zult dan actief met de oplossingen aan de slag moeten gaan.

Been there, done that.

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 25-11-2025 08:04 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• MchlLyn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 08:18
Sinds kort 2 v3's in huis met de ct003. Ik weet niet meer welke firmware er vanaf levering op stond maar ik kreeg via de UTP kabel geen verbinding. Via WiFi aangesloten, dat werkte, en daarna via support de laatste firmware gevraagd en v143 gekregen.

Punt is dat ik nu met fw143 via UTP wel verbinding krijg, ze krijgen een IP en de API is bereikbaar, maar ik krijg met geen mogelijkheid de CT connectie werkend. De wifi is steeds verbonden maar zodra ik de UTP in steek is de CT verbinding weg.
Ik heb ook al eens er voor gezorgd dat ze geen wifi hebben (door connectie met tijdelijk ssid te maken om die daarna van naam te veranderen) maar ook dan geen CT connectie (wel API).

Ik heb een Openwrt router en wat AP"s (ook Openwrt als dumb AP geconfigureerd). Voor de Marstek setup heb ik een oude TP-link met enkel 2.4 WiFi en de UTP kabels steken ook daar in. Mutlicast is overal ingeschakeld, IGMP snooping uit, verder geen spannende config (gewoon 1 netwerk zonder VLAN's buiten dat wat standaard in Openwrt zit).

Iemand enig idee waarom alles via WiFi werkt maar niet via LAN? Bvd!!

• ro3lie
Je verwijst enkel naar anderen met een gelijkwaardige ervaring, dit geeft geen antwoord op mijn vraag :+

De app toont keurig een laadstrategie o.b.v. de laagste energieprijs en inschatting hoe de batterij zal opladen gedurende deze periode, maar hij triggert niet het daadwerkelijke opladen.. Zowel 's nachts als overdag..

Ik heb inmiddels een mail verzonden naar Marstek.. ;(

• Lambiek19
MchlLyn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:22:
Sinds kort 2 v3's in huis met de ct003. Ik weet niet meer welke firmware er vanaf levering op stond maar ik kreeg via de UTP kabel geen verbinding. Via WiFi aangesloten, dat werkte, en daarna via support de laatste firmware gevraagd en v143 gekregen.

Punt is dat ik nu met fw143 via UTP wel verbinding krijg, ze krijgen een IP en de API is bereikbaar, maar ik krijg met geen mogelijkheid de CT connectie werkend. De wifi is steeds verbonden maar zodra ik de UTP in steek is de CT verbinding weg.
Ik heb ook al eens er voor gezorgd dat ze geen wifi hebben (door connectie met tijdelijk ssid te maken om die daarna van naam te veranderen) maar ook dan geen CT connectie (wel API).

Ik heb een Openwrt router en wat AP"s (ook Openwrt als dumb AP geconfigureerd). Voor de Marstek setup heb ik een oude TP-link met enkel 2.4 WiFi en de UTP kabels steken ook daar in. Mutlicast is overal ingeschakeld, IGMP snooping uit, verder geen spannende config (gewoon 1 netwerk zonder VLAN's buiten dat wat standaard in Openwrt zit).

Ik niet. Moet mijn 3st nog uit doos halen.
MAAR
VRAAG : wat is voordeel via LAN vaste kabel tov een werkende wifi ? Ik vraag dat, omdat ik op dit moment wel goede wifi heb op locatie, maar utp kabel zou ik nog moeten aanleggen.
Als meet mensen problemen hebben met vaste internet kabel. Dan kan ik overwegen om deze niet aan te leggen.
Ik heb bijvoorbeeld ervaringen met samsung tv in huis. Welke op wifi beter werken dan via vaste internet kabel, raar maar waar, snelheid test is veel hoger, en bijvoorbeeld telefoon scherm casten gaat niet als tv via vaste kabel aangesloten zit, wel op wifi. Heb bij youtube abonnement. Kijk ik zonder reclame, en 4k. Met vaste geen 4k youtube.
Sorry ik sla geheel andre richting in . Haha. Natuurlijk zal modem instellingen zijn. Sommige modems zijn te streng.
Bedankt

• tweeek
ro3lie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:38:
[...]

Je verwijst enkel naar anderen met een gelijkwaardige ervaring, dit geeft geen antwoord op mijn vraag :+

De app toont keurig een laadstrategie o.b.v. de laagste energieprijs en inschatting hoe de batterij zal opladen gedurende deze periode, maar hij triggert niet het daadwerkelijke opladen.. Zowel 's nachts als overdag..

"Etc. Etc. Resumé: AI is een zooitje momenteel. Ze krijgen het maar niet consistent."

Wanneer dit de laatste woorden zijn is er niet een specifiek iemand uitgezonderd.
Tevens kan de berichtgeving over AI ondertussen gebundeld worden en uitgebracht worden als kerst editie.

[ Voor 24% gewijzigd door tweeek op 25-11-2025 14:50 ]

• MchlLyn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 08:18
Lambiek19 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:45:
[...]

Ik niet. Moet mijn 3st nog uit doos halen.
MAAR
VRAAG : wat is voordeel via LAN vaste kabel tov een werkende wifi ? Ik vraag dat, omdat ik op dit moment wel goede wifi heb op locatie, maar utp kabel zou ik nog moeten aanleggen.
Als meet mensen problemen hebben met vaste internet kabel. Dan kan ik overwegen om deze niet aan te leggen.
Ik heb bijvoorbeeld ervaringen met samsung tv in huis. Welke op wifi beter werken dan via vaste internet kabel, raar maar waar, snelheid test is veel hoger, en bijvoorbeeld telefoon scherm casten gaat niet als tv via vaste kabel aangesloten zit, wel op wifi. Heb bij youtube abonnement. Kijk ik zonder reclame, en 4k. Met vaste geen 4k youtube.
Sorry ik sla geheel andre richting in . Haha. Natuurlijk zal modem instellingen zijn. Sommige modems zijn te streng.
Bedankt
Ik vermijd wifi zoveel mogelijk, toch zeker voor 'vaste' apparatuur. Via kabel normaal gezien minder storingsgevoelig, lagere latency, etc. Maar, als dat bij andersom is dan lijkt me toch dat je iets niet lekker hebt zitten in je setup. Casting issues kan idd door verkeerde config zijn. Is je wifi gekoppeld aan hetzelfde LAN?

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
MchlLyn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:22:

Probeer is TIJDELIJK een DMZ op de accu of ct te instellen.

/edit: firmware update naar v144 heeft het bij mij opgelost.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 14:46

Nikeo

Jawelles

In Duitsland is de V3 onder de 1000 euro gedoken. €999,99 bij Ecotechsolar
https://ecotechsolar.de/p...inkl-0-mwst-12-abs-3-ustg

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 20:13
Inmiddels weet ik dat de stabiliteit van de EMS/API wel kan verschillen. Van de setup van de zes Marsteks reset ik elke 24-48 uur accu 4, de API valt gewoon uit na zo'n periode. Maar enkel op de 4e in de rij. De support benoemd dat het een wifi connectie probleem is. Ik betwijfel dat, want als ik via de API op de Marsteks de RSSI op vraag, blijkt deze vergelijkbaar met de andere apparaten, die niet storen.

Als proef op de som heb ik accu 4 en 2 nu omgewisseld, maar ik heb er een hard hoofd in dat dit het probleem gaat zijn. Erg jammer dat die wifi connectie zo ongelofelijk instabiel is op die dingen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Nikeo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:23:
ja zonder... inkl. 0% MwSt. nach § 12 Absatz 3 UStG
Tel daar de 21% bij

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

harrr schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:26:
Inmiddels weet ik dat de stabiliteit van de EMS/API wel kan verschillen. Van de setup van de zes Marsteks reset ik elke 24-48 uur accu 4, de API valt gewoon uit na zo'n periode. Maar enkel op de 4e in de rij. De support benoemd dat het een wifi connectie probleem is. Ik betwijfel dat, want als ik via de API op de Marsteks de RSSI op vraag, blijkt deze vergelijkbaar met de andere apparaten, die niet storen.

Als proef op de som heb ik accu 4 en 2 nu omgewisseld, maar ik heb er een hard hoofd in dat dit het probleem gaat zijn. Erg jammer dat die wifi connectie zo ongelofelijk instabiel is op die dingen.
Ik gebruik door de hele huis/tuin 4x Deco m4 en geen problemen met de 2 MT die ik heb... misschien toch eens overwegen zoiets te gaan gebruiken.... Zeer vele problemen met de MT zijn terug te voeren op wifi problemen. Dit betekent dat je gebruikte wifi netwerk gewoon oké is maar dat door de brakke wifi ondersteuning/implementatie van MT dit toch problemen geeft!

Kort en goed: koop een travel-modem of een gebruik ander wifi MESH netwerk
_/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Maxwp schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 02:09:
Vns?
Iemand die al weet dat dit is bij de v3 ?
Bij mij volledig onbekend, eigenlijk deze term nog nooit gehoord irt thuisbatterijen. Lost in translation...?

ro3lie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:38:
[...]

Wat ik daarmee wilde zeggen (en volgens mij ook zei) dat de AI momenteel een zooitje is en er geen touw aan vast te knopen is. Dus jij hebt wel grafieken maar er gebeurt niets, bij anderen is het juist andersom. Anderen krijgen helemaal niets. Weer andere krijgen ingewikkelde grafieken waarbij wel dingen gebeuren maar hoe en waarom is volstrekt onduidelijk.

• ro3lie
pascallj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:22:
[...]

Wat ik daarmee wilde zeggen (en volgens mij ook zei) dat de AI momenteel een zooitje is en er geen touw aan vast te knopen is. Dus jij hebt wel grafieken maar er gebeurt niets, bij anderen is het juist andersom. Anderen krijgen helemaal niets. Weer andere krijgen ingewikkelde grafieken waarbij wel dingen gebeuren maar hoe en waarom is volstrekt onduidelijk.
Dank. Allicht zat de oplossing in een bepaalde instelling maar helaas. Soms twijfel ik of Marstek wel de juiste keuze was ipv Zendure. Ik ga me nu maar meer verdiepen in de Modbus/HA integratie, iets wat ik bij voorkeur niet wil (het moet gewoon werken zonder omkijken), want met Modbus/HA blijf ik waarschijnlijk eeuwig tweaken :+

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:31
Toch maar weer eens een vraag gesteld aangezien er de afgelopen weken niets veranderd is, maar goed hier heb je ook (wederom) niets aan. Aangezien de batterij nooit laadt gesdurende de dag in AI mode.

Ik wacht het nog even aan en ben er dan klaar mee. Zal dat ding gaan verkopen en rustig afwachten totdat er iets komt wat out of the box gewoon werkt.

Dear customer, thank you for your feedback. We have noticed that your device\'s AI mode is charging. On the early morning of the 24th, the device was charged twice, but sometimes there were situations where it did not charge throughout the day. We have already reported this to our technical staff. Alan

[ Voor 19% gewijzigd door Erik1805 op 25-11-2025 16:48 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• vfr1200
Nikeo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:23:
Als je in Duitsland woont, woon je in NL komt de tax 21% erbij en bezorgen ze waarschijnlijk niet, bovendien vraag ik me af hoe het met de garantie zit omdat je daar koopt en in NL registreert.

• dasystemcheck
...
Echter lees ik nog steeds dat er problemen zijn bij verschillende gebruikers.

...
De problemen zijn consistent aanwezig bij een variatie aan gebruikers op zowel het forum als diverse facebook groepen (lees: de minder tech-savvy gebruikers). Er is geen verbetering of verslechtering als rode draad vindbaar, nog sterker: soms lijkt een firmware aanpassing een oplossing, maar blijkt dat slechts van tijdelijke aard, terwijl anderen zich opeens niet meer melden met hun ervaringen (lees: mogelijk opgelost, vooral op FB, dat toch wel eerder bekend staat als 'klaagbaal' dan oplossingsgericht).

Zover bekend is een P1 meter altijd nodig om de functionele aansturing in de Marstek te krijgen, zover ik heb kunnen teruglezen zijn er geen gebruikers die zònder een P1 meter (al dan niet met HA integratie) de Marstek aangestuurd krijgen (maar er zal op dat vlak vast een ervaringsdeskundige snel genoeg mij daarin tegen kunnen spreken :9 )

dasystemcheck schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:57:
[...]

De problemen zijn consistent aanwezig bij een variatie aan gebruikers op zowel het forum als diverse facebook groepen (lees: de minder tech-savvy gebruikers). Er is geen verbetering of verslechtering als rode draad vindbaar, nog sterker: soms lijkt een firmware aanpassing een oplossing, maar blijkt dat slechts van tijdelijke aard, terwijl anderen zich opeens niet meer melden met hun ervaringen (lees: mogelijk opgelost, vooral op FB, dat toch wel eerder bekend staat als 'klaagbaal' dan oplossingsgericht).

Zover bekend is een P1 meter altijd nodig om de functionele aansturing in de Marstek te krijgen, zover ik heb kunnen teruglezen zijn er geen gebruikers die zònder een P1 meter (al dan niet met HA integratie) de Marstek aangestuurd krijgen (maar er zal op dat vlak vast een ervaringsdeskundige snel genoeg mij in kunnen tegen spreken :9 )
Om dan meteen maar op dat laatste in te gaan ;). Als je op P1 data wilt sturen is een ondersteunde P1 meter het makkelijkst. Maar een P1 meter emuleren op het netwerk kan ook (via B2500 meter op GitHub) of zelf sturen via Modbus.

Uiteraard kan je natuurlijk ook zonder P1 gebruiken (zoals ik al sinds begin doe) als je wilt handelen oid, maar dat was volgens mij niet de vraag.
Pagina: 1 ... 309 ... 337 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.