10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Reset gaat inderdaad via BT zoals ~NoFate correct aangeeftharrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:22:
Vandaag de CT weg op een Marstek met de HW P1 gekoppeld bij mijn zwager. De CT bij mijn ouders gaat om de paar dagen nog weg door het API gebruik. Heb het idee dat het nu beter gaat nu de wifi stabieler is (heb transmit power van high naar low gezet op de AP).
Toch vraag ik me af: hoe kun je via de Marstek app dingen doen die niet willen met de lokale API. Op 1 of andere manier heeft de cloud wel verbinding. Ik wil heel graag het resetten van de Venus en CT kunnen automatiseren.
Hoe resetten anderen deze trouwens als je die met de API overbelast @pascallj bijv. Ik gebruik nu de: herstel naar fabrieksinstellingen met behoud van data commando. Na 5 seconden is alles weer OK. Dan vraag ik me af: moet toch ook kunnen met de API als de Android App het ook kan. Misschien eens een netwerk sniffer gebruiken bij de reset.
Heb alleen geen bluetooth op alle Raspberry Pi's op locaties. Ik denk dat ik via MQTT extra hardware nodig ben die de app niet nodig is?NoFate schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:44:
[...]
Dat gaat via MQTT via de cloud (hame-relay) of via bluetooth, via de tool van Bommel, dus je moet niks meer sniffen :-)
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Herstart werkt wel via de API? Hoe voer jij die uit?pascallj schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:58:
[...]
Reset gaat inderdaad via BT zoals ~NoFate correct aangeeft. Overigens denk ik niet dat een reset nodig is bij overbelasting. Denk dat een herstart ook prima zou werken.
Welkom in de wondere wereld van Marstek logica. We zoeken al weken naar een redenatie achter AI, en vooral waarom het bij elke batterij weer anders is. Maar niemand die het weet.toktokcity schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:58:
Ik ben op zoek naar de logica, ik heb twee V2's, zelfde software versies, zelfde wifi. De ene geeft AI momenteel wel laad momenten, de ander niet. Fabrieksinstellingen met behoud van gegevens lost het ook niet op.
Volgens mij niet. Kan wel via Modbusharrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:59:
[...]
Herstart werkt wel via de API? Hoe voer jij die uit?
Ik heb ook meer het idee dat het soms komt uit eigen ongeduld. Dan pas ik mijn script aan en be ik te snel met uitvoeren na de vorige keer/commando. Soms hersteld de CT zichzelf.pascallj schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:01:
[...]
Volgens mij niet. Kan wel via ModbusMaar ik bedoelde meer te zeggen dat ik niet denk dat een reset per se nodig om jouw probleem op te lossen. Los van het feit dat het niet in de API zit.
Maar helemaal zeker ben ik niet dat ik zelf de oorzaak ben. Ik heb ChatGPT gevraagd welke commando's het zouden kunnen zijn. die kwam met een 4 tal commando's. Ik ga er eens mee testen.
Heb dit de laatste weken nog wel enkele keren gehad, telkens als de batterijen gedurende meer dan een dag op 11% staan. Misschien toevallig of zou het toch met die lage soc te maken hebben?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Zelfde constatering hier, maar zo gauw er weer zon is gaat hij laden en is de verbinding terug. Bij mij althans.DSSW schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:15:
Vandaag nog eens een drop in de CT003 connectie gehad. Spanning eraf en terug op en terug in orde.
Heb dit de laatste weken nog wel enkele keren gehad, telkens als de batterijen gedurende meer dan een dag op 11% staan. Misschien toevallig of zou het toch met die lage soc te maken hebben?
Dat lijkt me een zeer vreemde conclusie. Als er werkelijk geen CT connectie is, gaat die volgens mij niet laden. Eerst verbinding, dan laden. Andersom kan niet werken.harrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:26:
[...]
Zelfde constatering hier, maar zo gauw er weer zon is gaat hij laden en is de verbinding terug. Bij mij althans.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als ik via de API een accu op passief zet (standby) dan gaat de CT verbinding weg, zet ik hem terug op Auto (zelfconsumptie) dan gaat hij weer aan. Hij gaat ook in standby als hij onder de 11% komt.Druppeltje_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:28:
[...]
Dat lijkt me een zeer vreemde conclusie. Als er werkelijk geen CT connectie is, gaat die volgens mij niet laden. Eerst verbinding, dan laden. Andersom kan niet werken.
De passief stand ken ik niet, aangezien api hier onbruikbaar is. Maar als de CT verbinding wegvalt kan de batterij niet weten of er overschot is om te laden. Vanaf 11% gaat elke batterij in standby. De CT verbinding staat hier los van. (Zoals gezegd: hoe dat in passive mode werkt weet ik niet). Maar als je gewoon op nom werkt en CT gaat weg, zal die nooit gaan laden uit zichzelf. Enige verklaring is dat de CT verbinding hersteld is voordat de batterij start met laden.harrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:30:
[...]
Als ik via de API een accu op passief zet (standby) dan gaat de CT verbinding weg, zet ik hem terug op Auto (zelfconsumptie) dan gaat hij weer aan. Hij gaat ook in standby als hij onder de 11% komt.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
In de standby functie is de accu nog gewoon bereikbaar via de app en wordt ook de CT verbinding (MT of HW) weer opgezet. In de app zie je ook heel af en toe dat de CT icoon grijs is en daarna oplicht in groen.
In standby gaat de accu weinig doen maar houd wel de CT in de gaten. Anders kan die ook niet gaan laden bij PV overschot terwijl die op 11%/leeg staat.
Standby is geen modus in de app maar via handmatig laden wel daarop te zetten. Gewoon instellen dat ie over X uur pas moet gaan laden en niks maar ontladen.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Begrijp dit eigenlijk niet helemaal goed. Dus in passive mode gaat de batterij in standby, CT verbinding word verbroken tot op het moment er zonoverschot is. Dan maakt de CT de batterij terug wakker en gaat laden? Begrijp ik dat zo goed? Wat is dan eigenlijk het nut van de passive mode? Ik dacht dat die gebruikt werd om een batterij tijdelijk uit te schakelen om bijvoorbeeld een andere batterij voorrang te geven bij het laden. Ik wist in elk geval niet dat de CT bewust verbroken werd bij passive mode.harrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:30:
[...]
Als ik via de API een accu op passief zet (standby) dan gaat de CT verbinding weg, zet ik hem terug op Auto (zelfconsumptie) dan gaat hij weer aan. Hij gaat ook in standby als hij onder de 11% komt.
Het gaat niet zozeer waar je kijkt of er verbinding is. Het gaat erom dat in passive mode de CT doelbewust uitgaat. En pas weer aangaat bij zonoverschot. Begrijp daar het nut niet heel goed van. Ik dacht dat de passive mode gewoon een virtuele pauzeknop was. Zoals ik het nu regel door hem op handmatig te zetten zonder tijdschema. Maar blijkbaar werkt passive dan toch nog anders.3DWim schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:45:
Volgens mij praat iedereen door elkaar. Zou beter zijn als iedereen meld waar hij denkt een verbinding te zien of niet te zien. Op accu, in de app, in een HA integratie, op de CT zelf.
In de standby functie is de accu nog gewoon bereikbaar via de app en wordt ook de CT verbinding (MT of HW) weer opgezet. In de app zie je ook heel af en toe dat de CT icoon grijs is en daarna oplicht in groen.
In standby gaat de accu weinig doen maar houd wel de CT in de gaten. Anders kan die ook niet gaan laden bij PV overschot terwijl die op 11%/leeg staat.
Standby is geen modus in de app maar via handmatig laden wel daarop te zetten. Gewoon instellen dat ie over X uur pas moet gaan laden en niks maar ontladen.
Passieve modus, zoals gebruikt in de lokale API, is een modus waarin je zelf het vermogen en de stroomrichting kan aangeven voor een x aantal seconde. Dus vergelijkbaar met een handmatig programma, maar dan nu direct zonder het op te hoeven slaan. Bijvoorbeeld ontlaad nu met 420 W voor 30 seconde. Of laad nu met 1337 W voor 7 seconde.Druppeltje_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:50:
[...]
Het gaat niet zozeer waar je kijkt of er verbinding is. Het gaat erom dat in passive mode de CT doelbewust uitgaat. En pas weer aangaat bij zonoverschot. Begrijp daar het nut niet heel goed van. Ik dacht dat de passive mode gewoon een virtuele pauzeknop was. Zoals ik het nu regel door hem op handmatig te zetten zonder tijdschema. Maar blijkbaar werkt passive dan toch nog anders.
Lijkt mij dus zeer bijzonder dat de CT dan de connectie verbreekt. Dat heeft er niet zo veel mee te maken.
Laat ik het zo stellen, als ik hem op passief zet gaat de CT op grijs, als ik die dan aan klik geeft hij: offline. Als ik na het laden de accu switch naar Auto, dan gaat de CT zelf weer op groen en is hij weer online.pascallj schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:56:
[...]
Passieve modus, zoals gebruikt in de lokale API, is een modus waarin je zelf het vermogen en de stroomrichting kan aangeven voor een x aantal seconde. Dus vergelijkbaar met een handmatig programma, maar dan nu direct zonder het op te hoeven slaan. Bijvoorbeeld ontlaad nu met 420 W voor 30 seconde. Of laad nu met 1337 W voor 7 seconde.
Lijkt mij dus zeer bijzonder dat de CT dan de connectie verbreekt. Dat heeft er niet zo veel mee te maken.
Uiteraard zou het ook kunnen dat de app de CT gewoon offline weergeeft in passieve mode omdat de app die modus niet kent.
beter een full reset doen en alles uit de app halen en opnieuw beginnen, staat ook in de TS.vfr1200 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:33:
[...]
Inderdaad ik heb de marstek Venus v 3.0.
Vorige week aangesloten met de HW P1 meter en werkte goed leek het
Gebruikt op o op de meter, leengoed
In de nacht handmatig geladen ging goed
Volgende dag melding van firmware update, deze gedaan werd v139, soc inmiddels 11% dus weer handmatig willen laden in de nacht, geen laden.
Niks werkt meer, contact via de app met marstek hulplijn, van alles geprobeert op hun advies.
Weer firmware update via hun naar v143 en een BMS update, alles echter zonder succes.
Wifi en Bluetooth is alles 100%
manueel laden zou altijd moeten werken.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
lijkt mij eerder een lange idleDSSW schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:15:
Vandaag nog eens een drop in de CT003 connectie gehad. Spanning eraf en terug op en terug in orde.
ik dacht dit deze zomer ook even tegen te komen bij week slecht weer. Had toen ook even een CT diagnostic gedaan om het geheel terug te laten activeren.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Maar dat is wel anders dan hoe je het zonet zei. Jij zei dat de CT verbinding verbroken werd in passive modus tot op het moment er zonoverschot was, en hij dan verbinding maakte en ging laden.harrr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:03:
[...]
Laat ik het zo stellen, als ik hem op passief zet gaat de CT op grijs, als ik die dan aan klik geeft hij: offline. Als ik na het laden de accu switch naar Auto, dan gaat de CT zelf weer op groen en is hij weer online.
Uiteraard zou het ook kunnen dat de app de CT gewoon offline weergeeft in passieve mode omdat de app die modus niet kent.
wacko idd, maar anderzijds heb ik eigenljk nog nergens zien staan dat de AI met meerdere MT kan werken....toktokcity schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:58:
Ik ben op zoek naar de logica, ik heb twee V2's, zelfde software versies, zelfde wifi. De ene geeft AI momenteel wel laad momenten, de ander niet. Fabrieksinstellingen met behoud van gegevens lost het ook niet op.
want in BE zou ik dat helemaal niet willen, dat geeft je een CAPTAR die je liever niet hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 20-11-2025 21:11 ]
ah ok, snap ik je punt, maak dat wat duidelijker in je vraag aub. Op normale zon-verbruik zie ik schommelingen rond de +-30W, echter bij een koffiezet zie je dan wel een piek naar 100ofzo of een zon/bewolkte dag kan het wel al eens naar 2-300w gaan, is dan ook meer dan normaal want er zit altijd enkele sec vertraging op. Een slecht inductie vuur kan ook heel veel voor pieken zorgen.Ronald6 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:34:
[...]
Met mijn geduld is niet zoveel mis hoor 😉 ik heb zelfs zoveel geduld dat ik ze niet blijf spammen tot ik een antwoord heb. Ik heb in de loop van de tijd gemerkt dat als ze niet binnen 2 dagen reageren op je ticket dat ze dan niet meer op die specifieke ticket reageren.(om watvoor reden dan ook) Dat is met deze ticket net zo gegaan want die is van een week geleden, vandaar dat ik het hier even vraag en niet blijf spammen bij Marstek terwijl ik weet hoe druk ze zijn. Verder heb ik niet zoveel aan je advies door het simpele feit dat ik/we niet weten wat de ‘normale’ waarde is. Dus ik kan proberen of aanpassen wat ik wil maar als er mensen zijn die bijvoorbeeld aangeven dat het tussen de 100 en -100 gewoon prima is dan is er helemaal geen probleem en hoeft er ook niets opgelost te worden snap je? Dus ik was benieuwd wat de ‘normale’ waardes zijn bij NOM en waarom sommige mensen ervoor hebben gekozen om de polling rate aan te laten passen door Marstek.
volg overdag even de CT003 real time als je niet zeker bent, daar zie je normaal heel goed de schakelende up en down reacties...
[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 20-11-2025 21:20 ]
Hoelang is het normaal wachten voordat je een upgrade krijgt? Zou hem graag snel aan modbus hangen
Erop wachten kun je tot je een ons weegt.cold schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:36:
Ik heb net een V3 met software V135 geïnstalleerd.
Hoelang is het normaal wachten voordat je een upgrade krijgt? Zou hem graag snel aan modbus hangen
Erom vragen zal je meer succes opleveren.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Vragen heb ik inmiddels gedaantweeek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:47:
[...]
Erop wachten kun je tot je een ons weegt.
Erom vragen zal je meer succes opleveren.
Slim dat versnelt zeker alles.cold schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:48:
[...]
Vragen heb ik inmiddels gedaanwas benieuwd hoe snel ze reageren.
Ik krijg over het algemeen de volgende dag een antwoord.
(das niet altijd bij iedereen zo
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Zou zeker gelijk v143 aanvragen echt stuk beter nu !tweeek schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:52:
[...]
Slim dat versnelt zeker alles.
Ik krijg over het algemeen de volgende dag een antwoord.
(das niet altijd bij iedereen zo)
3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Het lijkt mij zelf beter om voorlopig V154 te behouden voor m'n ouderwetse V1.timvanloon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:16:
[...]
Zou zeker gelijk v143 aanvragen echt stuk beter nu !
[ Voor 42% gewijzigd door tweeek op 20-11-2025 22:24 ]
De CT leds op de 3 Marsteks waren ook uit, dus connectie was weg.d3x schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:10:
[...]
lijkt mij eerder een lange idle![]()
ik dacht dit deze zomer ook even tegen te komen bij week slecht weer. Had toen ook even een CT diagnostic gedaan om het geheel terug te laten activeren.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Mijn vraag was al heel duidelijk hoor, lees hem maar terug. Alleen was je de enige die het niet begreep. Tip voor de volgende keer; probeer het begrijpend te lezen voordat je reageert. Scheelt een hoop onduidelijkheid.d3x schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:19:
[...]
ah ok, snap ik je punt, maak dat wat duidelijker in je vraag aub. Op normale zon-verbruik zie ik schommelingen rond de +-30W, echter bij een koffiezet zie je dan wel een piek naar 100ofzo of een zon/bewolkte dag kan het wel al eens naar 2-300w gaan, is dan ook meer dan normaal want er zit altijd enkele sec vertraging op. Een slecht inductie vuur kan ook heel veel voor pieken zorgen.
volg overdag even de CT003 real time als je niet zeker bent, daar zie je normaal heel goed de schakelende up en down reacties...
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/XJVwux50ePw3g8p3SsNG4cKD.png?f=fotoalbum_large)