Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Avenger 2.0 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:00:
[...]

Ja softwarematig is toch wel het zwakste punt van Marstek. Eigenlijk hebben ze weinig instel- en configuratie mogelijkheden en toch loopt het na zowat een jaar niet stabiel en mank op vele vlakken (zeker met meerdere batterijen). Had gehoopt dat open API wat zou helpen, maar als je ziet dat na maanden van feedback ze dit gewoon niet stabiel kunnen krijgen en bij de laatste app update dan maar voor iedereen hebben open gesteld.

Dus ja als je maar één batterij hebt en niet veel wil instellen loopt het waarschijnlijk perfect. Bij meerdere batterijen of meer eisen ga je toch zelf de logica moeten voorzien om dit deftig te laten werken. Gelukkig is er modbus, ble, etc en kan de tweaker dit zo wel opgelost krijgen. Maar voor de gewone klant zouden ze toch beter een bekwamere programmeur in dienst nemen die de problemen daar eens oplost...
Ben ik het niet helemaal mee eens, ook met 3 batterijen in NOM som 3 fasen loopt het goed. Geen omkijken naar, al maanden aan een stuk. Enkel bij inschakelen open APi valt CT weg. Terug uitgezet, alles terug in orde.
Ik blijf de data gewoon loggen via MQTT, dat loopt ook al maanden zonder problemen. Voor de rest heb ik eigenlijk niet meer nodig, gewoon max PV gebruiken in NOM

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46

S2S

goedkoop is duurkoop zei mijn oma altijd. Ik heb geen hoge eisen met betrekking tot deze batterijen, ze doen hier wat ze moeten doen. Ik ging voor laagste prijs per kilowatt. Je kunt ze beter op zelf consumptie zetten in de winter als je zelf geen automation bouwt. AI heb je niet veel aan op dit moment. Als de zon dan schijnt sla je dat in ieder geval op. Scheelt hier de helft aan elektriciteit, dan op AI stand, al zal dat per huis verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 19-11-2025 09:47 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33

Tazzios

..

De lijn is volgensmij dat:
- Mensen die NOM gebruiken zijn tevreden want dat werkt.
- Mensen die willen handelen hebben het probleem dat de beloofde AI niet werkt of niet doet wat verwacht alleen goedkoop laden en niet duur ontladen. Gelukkig is er dan bij de v3 de beloofde api maar die is niet stabiel en kan niet alles. Vervolgens melden die zich bij support die wel snel reageert maar allemaal verschillende antwoorden lijken te geven waardoor het gissen blijft of de problemen worden opgelost.
- Mensen die direct voor de modbus zijn gegaan en tevreden alles zelf aansturen.

• iWalter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
Beste Forum,
Ik ben momenteel aan het meelezen en ben van plan een set van 2 te bestellen. Voor 1 heb ik een aparte groep vrij en de andere komt in een groep met zo min mogelijk apparaten. Is het mogelijk om de ene op 800w en de andere op 2500w vermogen in te stellen?

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28

timvanloon

Intel or AMD?

iWalter schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:49:
Beste Forum,
Ik ben momenteel aan het meelezen en ben van plan een set van 2 te bestellen. Voor 1 heb ik een aparte groep vrij en de andere komt in een groep met zo min mogelijk apparaten. Is het mogelijk om de ene op 800w en de andere op 2500w vermogen in te stellen?
ja dat kan

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:48
tweeek schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:01:
[...]

Bij mij ook met 1 batterij,
CT - grijs
Wifi grijs
Geen wattage / wel de tekst verkoop_electriciteit
Maar op de batterij wel de lampjes aan, en nu ontladen, in het startscherm van de app kan ik wel zien wat ie doet.
Verversen helpt niet, wel de app volledig sluiten en momentje wachten en starten en alles is groen voor zolang dat dan weer duurt :)
Inderdaad refreshen helpt niet. Afsluiten app en weer opstarten wel en dan naar de batterij gaan die je wilt bekijken.
Overigens heb ik inmiddels van Marstek via de feedback antwoord gekregen dat ze het issue in de app aan het oplossen zijn. Dus inmiddels hebben ze gesnapt dat het probleem in de app zit en niet in de wifi.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.51;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
API NIEUWS!!!

Goed nieuws, Net feedback van marstek, ze hebben het probleem kunnen reproduceren op de Venus, met het wegvallen van de CT... Op de A modellen lukt het wel goed... Das al positief!!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:25
Tazzios schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:17:
De lijn is volgensmij dat:
- Mensen die willen handelen hebben het probleem dat de beloofde AI niet werkt of niet doet wat verwacht alleen goedkoop laden en niet duur ontladen.
tsja begrijpend lezen is ook een issue bij de AI modus. Er staat nergens vermeld dat deze modus ook ontlaad op dure uren. Dat is gewoon dagdromen.
Ik snap ook nog steeds niet waarom dit steeds benoemd wordt bij de AI modus.
Ik draai nu zelf de AI modus sinds een week en het werkt zoals gemeld: laden op goedkoopste (Nordpool) uren en verder op NOM. Als de zon schijnt gaat het overschot gewoon de accu in. Exact zoals de tekst vermeld.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28

timvanloon

Intel or AMD?

Lijkt er ineens op dat ze iets gedaan hebben want nu werkt AI wel op alle drie de batterijen bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYIvizFDTSML1iBuIB_EGhYHwyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUHx3IEucWsUk2yKWCI2D1RF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YSdI0KYTBzvvyccGYq8xCzbkg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSoq1Rjb2uCigTZspkxDM44q.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:16
NoFate schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:21:
API NIEUWS!!!

Goed nieuws, Net feedback van marstek, ze hebben het probleem kunnen reproduceren op de Venus, met het wegvallen van de CT... Op de A modellen lukt het wel goed... Das al positief!!
in theorie is de combinatie van HW P1 meter en meerdere marsteks slim aansturen in HA mogelijk via deze manier, toch?

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:48
dodvip123 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
[...]

in theorie is de combinatie van HW P1 meter en meerdere marsteks slim aansturen in HA mogelijk via deze manier, toch?
Ja hoor, want ik stuur ook meerdere marsteks aan via de HW P1 via de local-api en een eigen script.
Het enige waar je dan op moet letten is dat niet meerdere batterijen op NOM staan, want dan gaan ze elkaar opladen/ontladen. Dus bij sturen kun je bijv. 1 batterij een baseload laten leveren en de andere batterij op auto zetten. Of 1 batterij op auto zetten en de andere op passive. En als batterij1 leeg is zet je batterij2 op auto en batterij1 op passive. Maar niet meerdere tegelijk op auto of AI zetten, want dan gaan ze elkaar tegen werken.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.51;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• NoFate
dodvip123 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
[...]

Neen, met de API kan je niet sturen
NoFate schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:55:
[...]

Neen, met de API kan je niet sturen
Ja hoor kan wel, alleen met heel veel vertraging ;). Of zit de 'passieve' modus niet in de officiële integratie?

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Preaper

...

timvanloon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:31:
Lijkt er ineens op dat ze iets gedaan hebben want nu werkt AI wel op alle drie de batterijen bij mij
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt geen pijl op te trekken. Bij mij weer alleen 2 groene stipjes, verder niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTkfP68Pc2scHinWVerPyfiFVhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4LXj6GSZwvCOlmcOMbOLKzfD.png?f=fotoalbum_large

Ik objecteer, u eer.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
pascallj schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:19:
[...]

Ja hoor kan wel, alleen met heel veel vertraging ;). Of zit de 'passieve' modus niet in de officiële integratie?
select.marstek_venuse_operating_mode. Het zou dus kunnen aangestuurd worden. Ik heb het zelf nog niet getest. Ben ik ook niet van plan :)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• NoFate
dannyro schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:26:
[...]

select.marstek_venuse_operating_mode. Het zou dus kunnen aangestuurd worden. Ik heb het zelf nog niet getest. Ben ik ook niet van plan :)
mja, dat is niet echt sturen hé :)

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
NoFate schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:28:
[...]

mja, dat is niet echt sturen hé :)
Met een automatisatie in HA zal dat wel te sturen zijn :)

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Pagina: 1 ... 306 307 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.