Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:25
Joarie schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:42:
[...]
Ah dan is dat inmiddels bijgesteld.
Nooit kapot geweest .....

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

corvankruchten schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:07:
[...]

Zeker kijkt AI naar zonneopbrengst (althans tot nu toe). Hij laadt bij zonnenergie overschot óf bij het laagste tarief van de dag.
AI kijkt niet naar voorspelde zonneopbrengst

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• 3DWim
PNARI schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:35:
[...]
Volgens marstek/Hame wel:

Hello customer, thank you for your feedback. AI charging is based on the time of day when electricity prices are lower. It refreshes every hour and charges for one hour each time. When there is excess photovoltaic power, the device will be charged.
Alan

Staat ook altijd al zo in de app omschrijving.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.51 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46

S2S

3DWim schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:41:
[...]

Volgens marstek/Hame wel:

Hello customer, thank you for your feedback. AI charging is based on the time of day when electricity prices are lower. It refreshes every hour and charges for one hour each time. When there is excess photovoltaic power, the device will be charged.
Alan

Staat ook altijd al zo in de app omschrijving.
Hij bedoeld denk ik, kijkt niet naar de weersverwachting. Of er de volgende dag zon is in je woonplaats. (Zou wel mooi zijn )

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06:54
savale schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:34:
[...]

Ja dat is top: Jammer genoeg zitten er geen extra gaten meer om iets aan vast te maken...
Dus de V3 heeft helemaal geen bevestingsgaten? Ik heb V2, die worden ook geleverd zonder ophangbeugels, maar die heeft wel bevestingsgaten hiervoor aan de achterzijde.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-11 15:06
PNARI schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:35:
[...]

Dat bedoelde ik ook niet: hij kijkt er naar of er elektriciteit naar het grid verdwijnt, dus overschot aan zonne-energie van je panelen.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Sarge78 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:25:
Hier werkt sinds de IOS app update vandaag de NOM niet meer. Nu 3 batterijen die handmatig opladen.
Hier werkt de update zoals het hoort. Ook IOS.

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
Hier werkt sinds de IOS app update vandaag de NOM niet meer. Nu 3 batterijen die handmatig opladen.
Update van de app heeft niks te maken met NOM, was heb je wifi of local netwerk issue en is je CT niet meer verbonden

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28

timvanloon

Intel or AMD?

Avenger 2.0 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:04:
[...]

No way dat dit 10+ jaar blijft hangen hoor. Geef het een paar jaar met wat warm/koud en roest en de boel ligt een keer op de grond :+ Trouwens ook wel een klote systeem om terug af te krijgen, dan was de v1/v2 beugel toch beter. Denk dat ze in v4 toch nog wat verbeteringen mogen doorvoeren...
Die van mij hangen gewoon binnen droog aan de muur voorzie geen problemen . Het zijn ook rvs boutjes.

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Druppeltje_
NoFate schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:26:
[...]

Update van de app heeft niks te maken met NOM, was heb je wifi of local netwerk issue en is je CT niet meer verbonden
Zou me inderdaad ook sterk verbazen dat de app gerelateerd is met dat probleem. Al heb ik bij Marstek ondertussen geleerd om nooit ''nooit'' te zeggen O-) . Maar denk inderdaad dat het probleem ergens anders gezocht moet worden.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

S2S schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:50:
[...]

Hij bedoeld denk ik, kijkt niet naar de weersverwachting. Of er de volgende dag zon is in je woonplaats. (Zou wel mooi zijn )
Dacht ik in eerste instantie ook dat het mooi zou zijn als AI met voorspelling van zon voor Vlaanderen maar als je zonnepanelen hebt is een dynamisch contract niet interessant van maart t.e.m. oktober . En van november t.e.m. februari brengen de panelen amper iets bij mij.Vandaag was het behoorlijk zonnig. Ik had de 3 batterijen in AI staan. De panelen hebben 7kWh opgebracht waarvan 0.5kWh naar het net is gegaan. Voor mij is het dynamisch contract van november t.e.m. februari een experiment.Ik probeer zo veel mogelijk apparaten in de goedkope uren te laten werken maar het capaciteitstarief straft mij.Belachelijk natuurlijk.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:59:
[...]

Dus de V3 heeft helemaal geen bevestingsgaten? Ik heb V2, die worden ook geleverd zonder ophangbeugels, maar die heeft wel bevestingsgaten hiervoor aan de achterzijde.
V3 heeft 4 M6 bevestigingsgaten aan de bovenzijkant en wordt in tegenstelling tot V2 wel met een beugel geleverd. Ik heb vorige week de V1, V2 en V3 opgehangen aan een betonblokkenmuur en de V2 met de beproefde TV- beugel van BOL was de makkelijkste om op te hangen, de V3 is wel de lichtste.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11 14:56
NoFate schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:26:
[...]

Sinds de eerste V3 batterij hier 0 problemen gehad met CT of wifi. Wifi hier super stabiel en goed ingericht.

Nu 2 nieuwe erbij en dat gaat niet goed. Zal ook niet echt fijn zijn dat ze allemaal andere firmwares hebben.
Ik zie alleen op facebook enz meerdere mensen sinds vandaag zelfde/vergelijkbaar issue hebben.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Er is waarschijnlijk een weergave probleem in de App met meerdere batterijen. De app update van gisteren kan niet het gedrag van uitval veroorzaken. Als dat zo is, is het of toeval, of het lijkt zo omdat de App de gegevens niet goed weergeeft.

Denk er maar eens over na, de App stuurt niets. Als jouw telefoon van huis is, werken de batterijen nog steeds. De batterijen hebben de App niet nodig.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11 14:56
pascallj schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:05:
Er is waarschijnlijk een weergave probleem in de App met meerdere batterijen. De app update van gisteren kan niet het gedrag van uitval veroorzaken. Als dat zo is, is het of toeval, of het lijkt zo omdat de App de gegevens niet goed weergeeft.

Denk er maar eens over na, de App stuurt niets. Als jouw telefoon van huis is, werken de batterijen nog steeds. De batterijen hebben de App niet nodig.
Ook zonder de app, geen NOM, geen regeling. Bleven alle 3 gewoon op standby en ondertussen 10kW naar de leverancier. ging niets in, niets uit .Pas toen ik het op handmatig laden zette, gingen ze wat doen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Sarge78 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:08:
[...]

Ook zonder de app, geen NOM, geen regeling. Bleven alle 3 gewoon op standby en ondertussen 10kW naar de leverancier. ging niets in, niets uit .Pas toen ik het op handmatig laden zette, gingen ze wat doen.
Dat ontken ik ook niet. Alleen de app-update is waarschijnlijk niet de oorzaak.
Sarge78 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:59:
[...]

Sinds de eerste V3 batterij hier 0 problemen gehad met CT of wifi. Wifi hier super stabiel en goed ingericht.

Nu 2 nieuwe erbij en dat gaat niet goed. Zal ook niet echt fijn zijn dat ze allemaal andere firmwares hebben.
Ik zie alleen op facebook enz meerdere mensen sinds vandaag zelfde/vergelijkbaar issue hebben.
Gebruik je CT003 ? Indien ja, doe voor iedere batterij eens een CT auto diagnose. Indien niet, schakel eens over nasr CT003 als CT

[ Voor 10% gewijzigd door PNARI op 17-11-2025 20:53 ]

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Gister na veel proberen was in de avond de verbinding met de CT stabiel.

Vanmorgen kreeg ik na aanleiding van mijn vraag in de app over de slechte verbinding voor zowel de CT003 als de batterijen nieuwe updates binnen. Hiermee lijkt ook alles stabiel te werken. Behalve de interface in de app geef soms offline aan, terwijl de batterij laat zien dat die terug levert. Als ik later dan terug kijk blijkt het dat de interface fout was en er gewoon opgenomen/teruggeleverd werd.

• Druppeltje_
Pringo schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:56:
Gister na veel proberen was in de avond de verbinding met de CT stabiel.

Vanmorgen kreeg ik na aanleiding van mijn vraag in de app over de slechte verbinding voor zowel de CT003 als de batterijen nieuwe updates binnen. Hiermee lijkt ook alles stabiel te werken. Behalve de interface in de app geef soms offline aan, terwijl de batterij laat zien dat die terug levert. Als ik later dan terug kijk blijkt het dat de interface fout was en er gewoon opgenomen/teruggeleverd werd.
Aan de app zou ik momenteel niet teveel waarde hechten. Die is niet in orde met de laatste update (bij meerdere batterijen). Zal wel vlug in orde komen verwacht ik zo.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:59:
[...]

Enkel die 4 m6 gaatjes aan de zijkanten helaas...

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:29

Ersus

Zuid-Limburg

3DWim schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:41:
[...]

AI charging is based on the time of day when electricity prices are lower. It refreshes every hour and charges for one hour each time.[/b]
Alan
En kijkt de AI dan ook alleen naar uurprijzen? of stuurt het op kwartierprijzen?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ff nieuwsgierig:
Wat heeft IOS te maken met de instellingen op de batterijen? Het enige dat de app doet is die instellingen uitlezen en (als je opdeed knoppen drukt) aanpassen, dat doet die toch niet uit zichzelf?
(Ik ga over 2 weken over naar een dynamisch contract en heb een iPad met de app, vandaar dat ik nieuwsgierig ben)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-11 20:20
Ellroe32 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb betere monitoring toegevoegd aan de app:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan nu redelijk goed mijn eigen verbruik in de woning voorspellen. Vandaag wel heel erg goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xuma-Zg-Ng2STSAx246tOH0ZoXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RlhxQI9mv8nIKRzMWeIvJdQ8.png?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 16:12
PNARI schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:27:
[...]

V3 heeft 4 M6 bevestigingsgaten aan de bovenzijkant en wordt in tegenstelling tot V2 wel met een beugel geleverd. Ik heb vorige week de V1, V2 en V3 opgehangen aan een betonblokkenmuur en de V2 met de beproefde TV- beugel van BOL was de makkelijkste om op te hangen, de V3 is wel de lichtste.
De laatste leveringen van de v2 hadden wel muurbeugels bijgeleverd blijkbaar. Heb op tweedehands site deze op de kop getikt van iemand die niet gebruikte en ze passen perfect op de v2 8) Gevoel dat ze bij de v3 nog niet over alles deftig nagedacht hebben (zoals de zwakke muurbeugel of het backup stopcontact dat onbeschermd is). Zal begin volgend jaar wel een v4 om de hoek staan waar dit aangepakt wordt. Vraag mij eigenlijk stiekem af of ze de nieuwe Venus E (v4 of v5) ook niet ineens modulair gaan maken zoals de Venus D.

• S2S

S2S

Ersus schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:37:
[...]

En kijkt de AI dan ook alleen naar uurprijzen? of stuurt het op kwartierprijzen?
Uur.

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:39

d3x

Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:01:
[...]

Aan de app zou ik momenteel niet teveel waarde hechten. Die is niet in orde met de laatste update (bij meerdere batterijen). Zal wel vlug in orde komen verwacht ik zo.
De app update geeft idd heel wat foute info in zowel startscherm als in de PIB zelf. Wat geduld helpt soms en refresh. Ik merk dat de enige betrouwbare conenctie momenteel is wanneer hij BT heeft.

Voor de rest blijft NOM hier perfect werken met de ct003 + v1 + v2.
Gisteren eindelijk nog eens ruim wat PV overschot gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 18-11-2025 09:54 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 13:37

Devil103

Coffee need more coffee

Pff, ik vind het om te huilen.
Ik heb net een week een v3 (v139) in gebruik maar de lokale API werkt voor geen meter.
Elke dag moet ik 's ochtends de Marstek terug instellen. Hij reset zich zowat elke dag naar een CT003 (terwijl ik een Shelly gebruik) en opnieuw naar 800W en op handmatig ipv auto.

Integratie in HA loopt momenteel via de BLE integratie. Dit werkt vrij stabiel maar nog geen mogelijkheid om dan manueel bij te laden. Dit lukt voorlopig enkel via de lokale API bij mjjn weten.

Ik heb nu vandaag de lokale api terug uitgeschakeld om te testen of de software stabieler blijft.
Toch wel jammer, want het product op zich lijkt me goed uitgevoerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Devil103 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:03:
Ik heb net een week een v3 (v139) in gebruik maar de lokale API werkt voor geen meter.
Elke dag moet ik 's ochtends de Marstek terug instellen. Hij reset zich zowat elke dag naar een CT003 (terwijl ik een Shelly gebruik) en opnieuw naar 800W en op handmatig ipv auto.

Integratie in HA loopt momenteel via de BLE integratie. Dit werkt vrij stabiel maar nog geen mogelijkheid om dan manueel bij te laden. Dit lukt voorlopig enkel via de lokale API bij mjjn weten.

Ik heb nu vandaag de lokale api terug uitgeschakeld om te testen of de software stabieler blijft.
Klopt wij spammen niet voor niks elke keer, bij gebruik van Lokale API wordt de verbinding met CT instabiel. Maar dat je hem opnieuw moet instellen hebben we nog niet gezien? Weet je zeker dat dat niet veroorzaakt wordt door de BT integratie? Onofficiëler dan dat wordt het niet namelijk.

Je hebt altijd nog het superieure Modbus wat je kan gebruiken voor aansturing en monitoring.

• dannyro
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:08:
[...]

Klopt wij spammen niet voor niks elke keer, bij gebruik van Lokale API wordt de verbinding met CT instabiel. Maar dat je hem opnieuw moet instellen hebben we nog niet gezien? Weet je zeker dat dat niet veroorzaakt wordt door de BT integratie? Onofficiëler dan dat wordt het niet namelijk.

Je hebt altijd nog het superieure Modbus wat je kan gebruiken voor aansturing en monitoring.
Voor de duidelijkheid, de local api integratie draait hier nu 2 dagen in Home Assistant zonder uitval van de HW P1 meter. (niet de BLE integratie, die gebruik ik niet). Volgens mijn bevindingen is het superieure Modbus zeker een feit. Dat werkt het beste als je zelf sturingen wil maken.

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• d3x

d3x

:O kennis begint bij jezelf

misschien eens overwegen om eerst een stabiel product neer te zetten de eerste week in je omgeving alvorens niet officiele api te gaan gebruiken en andere tools om het walhalla van eigen mastermind op los te laten zonder inlezen en kennis. want PS, dan had je al geweten wat de API status was O-) en wat de huidige stabiele tweakers oplossingen zijn .

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Preaper

...

Ellroe32 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 01:00:
[...]

Ik kan nu redelijk goed mijn eigen verbruik in de woning voorspellen. Vandaag wel heel erg goed.
[Afbeelding]
Interessant! Mooi gemaakt.

Welk voorspel model gebruik je?
Ik heb een tijd terug een hele matrix aan verschillende modellen geëvalueerd. (Waarbij ik alleen import, export, pv opbrengst, temperatuur als features in voerde).

Verassend genoeg (of misschien juist niet) bleken alle machine learning modellen slechter te presteren dan gewoon het gemiddelde gebruik van de afgelopen 4 werken te gebruiken (waarbij oudere weken minder zwaar mochten meewegen dan recente)

Ik heb dit geëvalueerd door data van de afgelopen 3 jaar te gebruiken (waarvan 2 jaar om te trainen, en 1 jaar om te evalueren)

De voorspelling ging vooral mis in de weken dat ik op vakantie was.

Ik objecteer, u eer.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:37
dannyro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:24:
[...]

Voor de duidelijkheid, de local api integratie draait hier nu 2 dagen in Home Assistant zonder uitval van de HW P1 meter. (niet de BLE integratie, die gebruik ik niet). Volgens mijn bevindingen is het superieure Modbus zeker een feit. Dat werkt het beste als je zelf sturingen wil maken.
Hier sinds gisteren draait het ook prima, enkel nadat ik een keer de spanning in de schuur (waar de Marstek staat) eraf had gehad om iets aan de tuinverlichting te doen werkte het niet meer en heb ik de Marstek verwijderd in HA en opnieuw toegevoegd.
Lijkt verder gewoon prima te werken en geen problemen met de CT (HW P1).

Wel zit ik in HA iedere 5 minuten deze melding, maar lijkt de werking niet te beinvloeden en de operting mode staat ook gewoon op 'auto' iedere keer als ik kijk.
Gisteren toen het zonnetje goed scheen was ie ook netjes met 25xxW aan het laden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2PTXJhPNABHcLQlCs-9Ebd4UFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j5cL3rhFqvgVWcP6BHMXnfIA.jpg?f=user_large

• Druppeltje_

De hm2mqtt integratie word altijd vergeten. En ik weet het, loopt via de cloud, iets dat niet altijd gewenst is wegens daar afhankelijk van te zijn. Maar uitlezen en schakelen tussen NOM/manueel/AI loopt hier wel al enkele maanden probleemloos. Modbus zal sowieso op 1 blijven staan, maar voor iemand die makkelijk en snel de batterij in HA wil zetten is de hm2mqtt integratie toch nummer 2. Ik schat die hoger in dan de API integratie, wegens veel te instabiel. De rechtstreekse BLE integratie van preaper staat er bij mij ook in. Deze werkt ook prima, maar is momenteel inderdaad enkel leuk voor de statistieken aangezien sturing via daar (nog) niet mogelijk is.

• NoFate
Druppeltje_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:57:
[...]

De hm2mqtt integratie word altijd vergeten. En ik weet het, loopt via de cloud, iets dat niet altijd gewenst is wegens daar afhankelijk van te zijn. Maar uitlezen en schakelen tussen NOM/manueel/AI loopt hier wel al enkele maanden probleemloos. Modbus zal sowieso op 1 blijven staan, maar voor iemand die makkelijk en snel de batterij in HA wil zetten is de hm2mqtt integratie toch nummer 2. Ik schat die hoger in dan de API integratie, wegens veel te instabiel. De rechtstreekse BLE integratie van preaper staat er bij mij ook in. Deze werkt ook prima, maar is momenteel inderdaad enkel leuk voor de statistieken aangezien sturing via daar (nog) niet mogelijk is.
Klopt, hame-relay werkt echt prima!! Hopelijjk blijft het ook werken met nieuwe firmwares, want is al 2 x geweest dat ze de security omhoog krikken... :-) Dat is idd het nadeel van de cloud...

dus bij een v156 release, toch even testen!! :-)

Nuja, via modbus kan je zelf ook downgraden indien gewenst

• Avenger 2.0
Dat bij het inschakelen van Lokale API de verbinding met CT instabiel wordt, met wat heeft dat juist te maken? Ligt het aan de Venus E of aan de P1/CT meter? En is dat enkel voor de v1/v2 of geeft dit in v3 ook problemen?
dannyro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:24:
[...]

Dan is het denk ik vooral in gebruik met CT003?

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hier staat sinds zaterdag een V1 te snorren die ik voor een leuk bedrag op de kop kon tikken. Ik heb hem gekoppeld aan de HW P1 meter die ik al had. Ik heb de batterij aangesloten op de KPN Box 12 met een Extra WIFI op 2.4GHz en WPA2, dus lekker legacy. Firmware versie is v153.

Met de Marstek op AI modus ben ik op dit moment erg tevreden! Overtollig PV overschot wordt keurig in de batterij geladen, en snachts wordt de batterij in de daluren van mijn Tibber contract met 2500W opgeladen tot ongeveer 85%. Verder probeert hij nul op de meter te houden. Raar gedrag zoals laden op dure uren is mij nog niet opgevallen. Peak shaving en PV opslaan werkt dus uitstekend.

De app is een drama en verbind slecht met de Marstek Cloud, maar ik kan op mijn P1 meter zien dat de batterij zelf keurig zijn werk doet en goed communiceert met de P1 meter.

Al met al dus erg tevreden tot nu toe.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• NoFate
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:09:
Dat bij het inschakelen van Lokale API de verbinding met CT instabiel wordt, met wat heeft dat juist te maken? Ligt het aan de Venus E of aan de P1/CT meter? En is dat enkel voor de v1/v2 of geeft dit in v3 ook problemen?
Dat weet nog niemand, maar alle feedback ligt bij marstek zelf, ze gaan het nu ook testen, via de PR die actief is op HA

• Preaper
  • Nu online

Preaper

...

Joarie schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ah dan is dat inmiddels bijgesteld. Ik heb hem van de AI afgegooid omdat hij nog niet met de laad- en ontlaadverliezen rekent. Daardoor is het NOM draaien van de accu op veel van de uren niet gunstig. Het blijft centenwerk, maar us bin zuunig :+
Ja de AI modus bevat niet heel veel "I"
Gaat laden op het goedkoopste moment, en het uur daarna wanneer de energieprijzen nauwelijke gestegeven alweer ontladen. Rond 11u in de ochtend is mijn batterij dan al leeg. Op deze manier kost het alleen geld.

Ik objecteer, u eer.

• Jassy
  • Nu online
Preaper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:17:
[...]

Ja de AI modus bevat niet heel veel "I"
Gaat laden op het goedkoopste moment, en het uur daarna wanneer de energieprijzen nauwelijke gestegeven alweer ontladen. Rond 11u in de ochtend is mijn batterij dan al leeg. Op deze manier kost het alleen geld.
Ik snap niet dat dat zo extreem veel verschilt per accu. Ontladen doet hij hier niet, alleen opladen. Einde van de avond is de accu leeg dus keurig nul op de meter gehouden.

• dannyro
  • Nu online
Peule_P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:51:
[...]

Hier sinds gisteren draait het ook prima, enkel nadat ik een keer de spanning in de schuur (waar de Marstek staat) eraf had gehad om iets aan de tuinverlichting te doen werkte het niet meer en heb ik de Marstek verwijderd in HA en opnieuw toegevoegd.
Lijkt verder gewoon prima te werken en geen problemen met de CT (HW P1).

Wel zit ik in HA iedere 5 minuten deze melding, maar lijkt de werking niet te beinvloeden en de operting mode staat ook gewoon op 'auto' iedere keer als ik kijk.
Gisteren toen het zonnetje goed scheen was ie ook netjes met 25xxW aan het laden :)

[Afbeelding]
Dat klopt, sommige sensoren hebben een onderbreking van 3 a 4 minuten. Daarom dat ik ook zei, ik blijf bij de modbus sturingen. Ik laat deze api integratie even draaien om te vergelijken, maar gebruiken doe ik dit niet.

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Sinds ik mijn ct003 ook van voeding heb voorzien en niet alleen via de active hw p1 splitter heb ik geen last meer van uitval van de CT. AI werkt alleen nog steeds niet. Even bij 1 batterij gewerkt maar nu niet meer helaas . Hopelijk snel nu een fix vanuit Marstek

3 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Maar is dat niet nadelig voor diegene met een dynamisch contract bijvoorbeeld bij Tibber?

Ik zie nu als voorbeeld in de Homewizard app dat de € telling sinds omschakeling naar kwartier prijs niet meer klopt en er dus aardig naast zit. Ze werken aan de integratie om het op te lossen.

Als je dan met de batterij stuurt op uurprijs dan levert het toch geen voordelen als je dan bij Tibber dynamisch zit.

Het is niet voor mijzelf ik ben voorzien maar ik krijg er wel steeds meer vragen over.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:19
Na opnieuw een klacht te hebben geplaatst of een vraag bij Marstek over de werking van de AI heb ik ook een antwoord gekregen. Zie foto. Maar het komt erop neer dat het mij goed lijkt te werken met de grafieken kleurtjes enzovoort. Ik heb drie laadpunten die nu voornamelijk ‘s nachts of in heel vroege ochtend zijn. Het enige is dat ze met z’n tweeën of drie er nooit voor zorgen dat mijn accu vol is en dus in de loop van de dag ben ik weer door mijn energievoorraad heen.
Mijn vraag was dus waarom laat hij op die goedkope uren niet gewoon door tot hij vol is dat deed hij normaal overdag ook altijd. Natuurlijk dan vaak ook aangevuld door zon maar dat antwoord van Marstek was dus:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUOi7qse-hWYKyLh8cyDwgbjHp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDHabwKYhaAL8FHN0IajpnVv.jpg?f=fotoalbum_large

• 3DWim
Ersus schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:20:
[...]
Maar is dat niet nadelig voor diegene met een dynamisch contract bijvoorbeeld bij Tibber?
Want ??
Als de app of wat dan ook naar 15minuten kijkt. Denk je dan niet dat om de 15min. schakelen, slecht voor je accu gaat zijn ?
Ik vermoed, heb niks nagerekend, dat de kwartierprijs omgerekend wordt naar een "uurprijs". Is die het laagst dan gaat de accu een uurtje laden en daarna weer op NOM (voor diegene die het vreemd vinden dat de accu daarna weer gaat ontladen).

• NoFate
Gezocht; nog iemand muurbeugels niet in gebruik voor de V2 versie? De laatste batch werd geleverd met de Beugels... pM me ;-)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

3DWim schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:29:
[...]

Want ??
Als de app of wat dan ook naar 15minuten kijkt. Denk je dan niet dat om de 15min. schakelen, slecht voor je accu gaat zijn ?
Ik vermoed, heb niks nagerekend, dat de kwartierprijs omgerekend wordt naar een "uurprijs". Is die het laagst dan gaat de accu een uurtje laden en daarna weer op NOM (voor diegene die het vreemd vinden dat de accu daarna weer gaat ontladen).
Als ik een vraag krijg of de Marstek met dynamische tarieven werkt dan kan ik antwoorden dat dit dan wel uurprijzen betreft en niet kwartierprijzen.

Reageren op kwartierprijzen gaat zeker niet slecht voor je accu zijn zolang je binnen de marges van de specificaties blijft en dat bewaakt de BMS.

Ik stelde in mijn eigen geval vast dat HW de uurprijs neemt in de berekening tegenover het verbruik en dat dit nadelig schijnt. Ersus in "Storing Homewizard app?"

In mijn geval maakt het niet uit omdat het batterijsysteem wel met kwartierprijzen schakelt en het alleen een weergave betreft in de HW app.

Maar als je andersom stuurt op uurprijs en je aanbieder hanteert kwartierprijzen dat het nadelig zou kunnen uitpakken. Het is maar centenwerk met 5kWh maar dan nog wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

• Druppeltje_
NoFate schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:02:
[...]

Klopt, hame-relay werkt echt prima!! Hopelijjk blijft het ook werken met nieuwe firmwares, want is al 2 x geweest dat ze de security omhoog krikken... :-) Dat is idd het nadeel van de cloud...

dus bij een v156 release, toch even testen!! :-)

Nuja, via modbus kan je zelf ook downgraden indien gewenst
Klopt, maar ik weet eigenlijk niet of er nog veel automatische updates gaan komen voor de V1 en V2 modellen die op dit moment goed draaien. Of anders gezegd: ik weet niet of ik een toekomstige update zomaar zou installeren. Installaties die probleemloos draaien, perfect nom houden, goed laden en opladen,... Ik zie niet in wat daar aan verbeterd kan worden nog met een toekomstige update. Je merkt nu al heel goed dat updates er enkel nog komen op aanvraag of bij problemen.

• 3DWim
Ersus schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:57:
[...]
Als ik een vraag krijg of de Marstek met dynamische tarieven werkt dan kan ik antwoorden dat dit dan wel uurprijzen betreft en niet kwartierprijzen.
Het hele probleem zit in de verwachting. Want zoals jij het stelt verwacht jouw klant dat de accu ook verkoopt denk ik. Dus als je dat erbij meld klopt het: accu laad op goedkoopste uren. Hoe dan een uur berekend wordt meld Marstek niet. Kan bv ook zijn dat als er 15min. goedkope stroom is er gewoon een uur geladen wordt.
of word er een gemiddelde over 4x15min. bepaald ?

3DWim schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:05:
[...]

Het hele probleem zit in de verwachting. Want zoals jij het stelt verwacht jouw klant dat de accu ook verkoopt denk ik. Dus als je dat erbij meld klopt het: accu laad op goedkoopste uren. Hoe dan een uur berekend wordt meld Marstek niet. Kan bv ook zijn dat als er 15min. goedkope stroom is er gewoon een uur geladen wordt.
of word er een gemiddelde over 4x15min. bepaald ?
De uurprijs is een keuze die je kan maken als energieleverancier en wordt bepaald door de 'beurs' en niet door de leverancier. Dit is inderdaad een gemiddelde van de 4 kwartieren.

Wat je dus over het algemeen ziet, is dat er in de kwartiervariant zich wat pieken en dalen voordoen, waar je mogelijk nog op zou kunnen handelen. De uurvariant heeft al de pieken niet meer waardoor je daarmee aan de veilige kant zit.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ze gaan over naar Tibber denk ik, en die rekenen met kwartierprijs.
De batterij gaat hij zelf aanschaffen via de bekende kanalen mits de toestemming volgt van zijn wederhelft;)

Ik denk dat de HW app idd het tarief neemt van het uur waarmee het uur start en dit kWh tarief het hele uur aanhoudt waardoor dit in mijn eigen geval zulke verschillen weergeeft.

• 3DWim
Ook jij (@pascallj ) begint over handelen maar standaard kan je met een Marstek niet handelen. Dat kan pas als de gebruiker iets met home domotica gaat doen.
Marstek > AI > Nordpool kijkt naar uren.
Of jouw leverancier je factureert per 15min of per uur weet je accu niet. Dus ook niet of het loont om wat met HA te gaan doen om wat te gaan verdienen.

3DWim schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:26:
Ook jij (@pascallj ) begint over handelen maar standaard kan je met een Marstek niet handelen. Dat kan pas als de gebruiker iets met home domotica gaat doen.
Marstek > AI > Nordpool kijkt naar uren.
Of jouw leverancier je factureert per 15min of per uur weet je accu niet. Dus ook niet of het loont om wat met HA te gaan doen om wat te gaan verdienen.
Handelen / goedkoop inkopen. Je begrijpt toch wat ik bedoel... Ik legde je alleen uit hoe het verschil tussen de twee varianten op de beurs werkt. Dat had niet zoveel meer met de batterij te maken.

Het gaat mij erom dat als een aanbieder zoals Nordpool kijkt naar de uurprijs, dat dit een gemiddelde is van de vier kwartieren en niet de prijs van het eerste kwartier voor een uur. Kan natuurlijk wel dat een kapotte integratie zo werkt, maar zo rekent je aanbieder niet.

Oftewel als een prijs met uurtarieven lager is dan andere uren, kan je ervan uitgaan dat de gemiddelde prijs van die 4 kwartieren daadwerkelijk lager is dan de gemiddelde prijs voor de omliggende 4 kwartieren van het uur ervoor en erna.

[ Voor 11% gewijzigd door pascallj op 18-11-2025 13:31 ]

• d3x

d3x

Jassy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:11:

De app is een drama en verbind slecht met de Marstek Cloud, maar ik kan op mijn P1 meter zien dat de batterij zelf keurig zijn werk doet en goed communiceert met de P1 meter.
geduld is het magische woord, drama is een typisch fenomeen van hedendaagse maatschappij en verwachtingspatroon.

Er zit locale app caching op, leest ook cloud data uit in meerdere stappen. Je app forced sluiten geeft ook totaal ander resultaat. Met de laatste versie is het startscherm veelal accurater dan de specifieke PIB schermen, daar moet je zelf handmatig refreshen of ... geduld hebben :)

en uiteindelijk wat maakt het uit, je sturing loopt, je config loopt, het werkt. Ik hoop dat je niet elke dag tig keer ind e app gaat voor controle of om iets aan te passen.... De HW P1 is simpeler dat klopt, heeft ook op zich een totaal andere doelstelling dat de MT app. Dus zet een splitter en kijk dan op de hw p1, zie je meteen of inladen werkt en nom werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door d3x op 18-11-2025 13:40 ]

• 3DWim
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:29:
[...]
Handelen / goedkoop inkopen. Je begrijpt toch wat ik bedoel...
Iedereen hanteert hier andere definities en verwachtingen. Kijk alleen al naar wat men aan AI denkt te hebben.
handelen is ook zo iets: als je een accu wilt gebruiken om rijk te worden via de handel, dus koop verkoop, dan heb je niets aan de AI modus van Marstek. Want na de goedkope inkoop gaat die lekker je huis voorzien van stroom. En dan zit je wellicht 's ochtends al weer met een lege accu.

• Jassy
  • Nu online
d3x schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:36:
[...]

geduld is het magische woord, drama is een typisch fenomeen van hedendaagse maatschappij en verwachtingspatroon.

Er zit locale app caching op, leest ook cloud data uit in meerdere stappen. Je app forced sluiten geeft ook totaal ander resultaat. Met de laatste versie is het startscherm veelal accurater dan de specifieke PIB schermen, daar moet je zelf handmatig refreshen of ... geduld hebben :)

en uiteindelijk wat maakt het uit, je sturing loopt, je config loopt, het werkt. Ik hoop dat je niet elke dag tig keer ind e app gaat voor controle of om iets aan te passen.... De HW P1 is simpeler dat klopt, heeft ook op zich een totaal andere doelstelling dat de MT app. Dus zet een splitter en kijk dan op de hw p1, zie je meteen of inladen werkt en nom werkt.
Klopt, het startscherm klopt heel goed, en vandaag klopt het scherm op de PIB ook weer perfect. Eerder moest ik een hoop refreshen en kwam er niks uit, nu gaat het goed.

Het is nu nieuwigheid dus kijk geregeld even in de app hoe het gaat, maar ben er erg tevreden over.

Wat kan de Marstek P1 meer dan de HW P1 qua sturing van de accu?

Jassy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:57:
[...]

Wat kan de Marstek P1 meer dan de HW P1 qua sturing van de accu?
Zorgen voor NOM tussen meerdere batterijen. Dat is het wel zo'n beetje.

• Jassy
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:58:
[...]

Dank je wel, we hebben slechts één batterij en daar zal het voorlopig bij blijven. Dan laten we het zo.

Als iemand vier wieltjes voor een V1 over heeft houd ik mij aanbevolen :-)

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32
Het dashboard van de app blijft toch een geval apart, waarom die nou niet een bepaalde refresh heeft voordat deze geladen wordt.

[ Voor 77% gewijzigd door toktokcity op 18-11-2025 14:24 ]

toktokcity schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:23:
Als Cloudflare nu eventjes mijn oranje wolkjes grijs zou maken, dan zou het tijdelijk veel problemen oplossen...
Wat heeft dat met de Marstek te maken? Dat loopt toch niet via Cloudflare? Hier in elk geval geen verbindingsproblemen.

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:25:
[...]

Wat heeft dat met de Marstek te maken? Dat loopt toch niet via Cloudflare? Hier in elk geval geen verbindingsproblemen.
Jij was wel heel snel :-) Klopt helemaal hoor, bericht was verkeerd geplaatst, maar kon 'm niet verwijderen...

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:59
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:58:
[...]

En de vraag is wat de logica is die gehanteerd wordt door de CT002 van Marstek. Ik heb 3 batterijen en ze staan vaak tesamen te laden en te ontladen met soms maar een paar tientallen watt. Dat kan toch niet efficiënt zijn? Waarom niet slechts 1 batterij laten laden/ontladen en dan een ander eens een bepaald verschil tussen de batterijen ontstaat? Heeft ook niets met het verbruik per fase te maken zoals ik eerst dacht. Mijn idee was dat hij het fasegebruik compenseerde via de batterij die op die fase zit maar dat klopt blijkbaar niet. Enfin, het werkt om NOM te draaien over de 3 batterijen heen maar volgens mij kan het efficiënter.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Marstek CT002 V124, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

• S2S

S2S

Marco_64 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:07:
[...]

En de vraag is wat de logica is die gehanteerd wordt door de CT002 van Marstek. Ik heb 3 batterijen en ze staan vaak tesamen te laden en te ontladen met soms maar een paar tientallen watt. Dat kan toch niet efficiënt zijn? Waarom niet slechts 1 batterij laten laden/ontladen en dan een ander eens een bepaald verschil tussen de batterijen ontstaat? Heeft ook niets met het verbruik per fase te maken zoals ik eerst dacht. Mijn idee was dat hij het fasegebruik compenseerde via de batterij die op die fase zit maar dat klopt blijkbaar niet. Enfin, het werkt om NOM te draaien over de 3 batterijen heen maar volgens mij kan het efficiënter.
Insturen naar Marstek 😬

• Avenger 2.0
[...]
En de vraag is wat de logica is die gehanteerd wordt door de CT002 van Marstek.
Geen gok ik. Heb twee batterijen op monofase en kan er geen enkele logica in zien. Heb nu gewoon eentje op 50% gestockeerd in de hoop dat ze er in de lente een oplossing voor hebben :+

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:17
Heeft iemand ook problemen met het uitvoeren van de handmatige tijden in de app?

Gisteren heb ik de laatste versie (1.6.51) van de app geïnstalleerd.
Ik kan de tijden instellen en de MT start op de ingestelde tijd met laden, maar stopt niet op de ingestelde tijd. De MT blijft gewoon doorgaan met laden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:00
Vervelen hoeven ze zich niet, misschien ooit een objectievere grafiek en laad / ontlaad info in de app.

De vraag uitgelegd, althans..... : ging over de capaciteit, en vond mijn cijfers wat tegen vallen, waarop gewezen werd dat ik met laag vermogen laad en ontlaad, en dit met vol vermogen geprobeerd de resultaten waren niet indrukwekkend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzWNJS7fpahTm44nFU5uONyiub8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP8cCLNPRyS1pcakMp0CyZjR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door tweeek op 18-11-2025 17:48 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

pleio65 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:57:
Heeft iemand ook problemen met het uitvoeren van de handmatige tijden in de app?

Gisteren heb ik de laatste versie (1.6.51) van de app geïnstalleerd.
Ik kan de tijden instellen en de MT start op de ingestelde tijd met laden, maar stopt niet op de ingestelde tijd. De MT blijft gewoon doorgaan met laden.
Ja ik heb dit tijden geleden ook wel eens gehad. Weet niet meer precies hoe dat kwam. Misschien hele korte intervallen of de tijd die niet helemaal goed stond ofzo.

• 3DWim
tweeek schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:12:
Vervelen hoeven ze zich niet, ...
Misschien de vraag er ook bij zetten dan weten we waar ze op reageren.

Ik stel de vragen ook in het engels, niet dat ik geen NL ken maar ik heb het vermoeden dat er wel eens wat "begrip" verloren gaat bij de vertaling.

En maar één vraag per keer stellen.

• Avenger 2.0
3DWim schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:36:
[...]
Ik stel de vragen ook in het engels, niet dat ik geen NL ken maar ik heb het vermoeden dat er wel eens wat "begrip" verloren gaat bij de vertaling.
Ik stel de vragen in Engels en krijg antwoorden in Duits terug :+

Ja , sinds begin dit jaar is iedere gebruiker denk ik er over eens dat het hardwarematig dik in orde is maar softwarematig nog altijd maar matig.....maar ze houden wel rekening met de feedback via de app is mijn ervaring, je moet soms wel blijven aandringen.

Ik ben blij dat ik in team blijf er lekker met je tengels van af zit.

Het draait hier sinds 28 april zonder enige problemen.
Mijn zonverbruik is tegen vorig jaar verdubbeld alleen door de accu's, verder ons nergens aangepast.

Vol komen ze tegenwoordig niet meer maar de druppels die er over zijn van de pv worden netjes binnen de deur gehouden.

Ik ben nog altijd erg content met de Marsteks.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Peule_P
Local API is er hier toch weer gestopt met werken… alle sensors zijn ‘unknown’ in HA
Integratie verwijderen en nieuw toevoegen lukt niet, vind niks meer.
Local API optie ook al eens uit en weer aangezet in de Marstek app zonder resultaat.
Toch maar wachten op een update dan ;)

• Druppeltje_
Peule_P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:41:
Local API is er hier toch weer gestopt met werken… alle sensors zijn ‘unknown’ in HA
Local API optie ook al eens uit en weer aangezet in de Marstek app zonder resultaat.
Het is al langer duidelijk dat de API niet is wat het zou moeten zijn. De mensen hier die er geen problemen mee hebben zijn op 1 hand te tellen. Het word wachten op een deftige update, en dan nog is het te hopen dat het enkel softwarematig opgelost kan worden. Gelukkig zijn er zat genoeg andere opties, want veel vertrouwen in het API-verhaal heb ik eigenlijk niet.

• Peule_P
Nee precies, was leuk om even te proberen (en heeft 48 uur prima gewerkt :D )

Maar eens inlezen in hm2mqtt of modbus, nog niet gedaan, wil eigenlijk alleen maar uitlezen voor mijn HA dashboard. Sturing verloopt via Marstek app met NOM stand

• Preaper
  • Nu online

Preaper

...

Ik kan je mijn BLE integratie aanraden. 1s update rate en heel betrouwbaar.
En met een esp32 als Bluetooth proxy is bereik ook geen issue

Ik objecteer, u eer.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:49
Bij mij lijkt het aansturen van de batterijen te werken. Gebruik de API alleen maar door met Homey de modus aan te passen obv van parameters buiten de Marsteks. Lees geen parameters uit.

• Druppeltje_
Peule_P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:47:
Nee precies, was leuk om even te proberen (en heeft 48 uur prima gewerkt :D )

Maar eens inlezen in hm2mqtt of modbus, nog niet gedaan, wil eigenlijk alleen maar uitlezen voor mijn HA dashboard. Sturing verloopt via Marstek app met NOM stand
Ik heb hier nu enkele dagen de BLE integratie van Preaper draaien naast de hame relay. Niet de BLE gateway, de rechtstreekse BLE integratie. Om uit te lezen loopt die als een trein na zijn laatste update.

• Peule_P
Preaper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:49:
[...]

Ik kan je mijn BLE integratie aanraden. 1s update rate en heel betrouwbaar.
En met een esp32 als Bluetooth proxy is bereik ook geen issue
Daar heb ik in dit topic idd ook eea over gelezen.
Hoever is het bereik? Gezien de HA server in mijn home office staat en de Marstek in de schuur die een paar meter van de woning afstaat.
[...]

Ja, efficiency staat nog niet echt in het woordenboek van MT, eigenlijk onvoorstelbaar als je ziet wat ze hardwarematig neer zetten.

Ronald.42 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:48:
Ik ben blij dat ik in team blijf er lekker met je tengels van af zit.

Het draait hier sinds 28 april zonder enige problemen.
Mijn zonverbruik is tegen vorig jaar verdubbeld alleen door de accu's, verder ons nergens aangepast.

Vol komen ze tegenwoordig niet meer maar de druppels die er over zijn van de pv worden netjes binnen de deur gehouden.

Ik ben nog altijd erg content met de Marsteks.
Ha, leef je ook nog ? Ik ben ook nog tevreden. Als ik zie dat je nu al voor +/- 1300 euro een MT koopt is de rentabiliteit al een stuk verbeterd t.o.v. begin dit jaar als je zonnepanelen hebt.

PNARI schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:58:
[...]

Ha, leef je ook nog ? Ik ben ook nog tevreden. Als ik zie dat je nu al voor +/- 1300 euro een MT koopt is de rentabiliteit al een stuk verbeterd t.o.v. begin dit jaar als je zonnepanelen hebt.
Jup ik wandel nog rond op moeder aarde.
Ik lees meestal wel even de nieuwe berichten per dag mee.
Ik voel alleen niet de noodzaak om altijd te reageren vooral het modbus gebeuren heb ik niks mee.

Wat betreft de prijzen Tsja als early bird moet je er soms wat duurder aan maar ik heb daar geen spijt van.
De eerste was toen iets van 1800 dacht ik? De andere 2 met de inkoop actie iets van 1400 of zo?

Het is ook een beetje wat je insteek is, als dat puur financieel zou zijn dan is dat wel vervelend vermoed ik.

Ik zie het als deels hobby en interessant en een mooie manier om mijn pv binnen de deur te houden.
Ik kijk meestal elke dag in de avond wel even wat het spul gedaan heeft.
Maar dat geld dan voor het geheel.
De accu's
De pv
De warmtepomp
De warmtepomp boiler.

Zo hadden we het oktober nog 24/7 22 graden in huis.
Begin Novemer naar 21,5 en het afgelopen weekend terug naar 21.
En dan eens kijken wat de warmtepomp doet, wat de luchtvochtigheid doet en of het ook nog invloed heeft op co2 of voc.
Gewoon even monitoren of het zinvol is of dat een graad verschil 24/7 geen fuck uitmaakt.
In kosten comfort of gezond leefklimaat

Je moet toch wat met je vrije tijd :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Sinds einde middag knippert bij met het balkje in het midden van de batterij. Beetje zoals het er uit ziet als die laad of ontlaad, echter doet die beide niet en staan ze alle drie op 11%. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Pringo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:32:
Sinds einde middag knippert bij met het balkje in het midden van de batterij. Beetje zoals het er uit ziet als die laad of ontlaad, echter doet die beide niet en staan ze alle drie op 11%. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Leeg en standby.
Dan knipperen ze langzamer en alleen het linker stukje.
11% is leeg.

Ronald.42 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:10:
[...]

Jup ik wandel nog rond op moeder aarde.
Ik lees meestal wel even de nieuwe berichten per dag mee.
Ik voel alleen niet de noodzaak om altijd te reageren vooral het modbus gebeuren heb ik niks mee.

Wat betreft de prijzen Tsja als early bird moet je er soms wat duurder aan maar ik heb daar geen spijt van.
De eerste was toen iets van 1800 dacht ik? De andere 2 met de inkoop actie iets van 1400 of zo?

Het is ook een beetje wat je insteek is, als dat puur financieel zou zijn dan is dat wel vervelend vermoed ik.

Ik zie het als deels hobby en interessant en een mooie manier om mijn pv binnen de deur te houden.
Ik kijk meestal elke dag in de avond wel even wat het spul gedaan heeft.
Maar dat geld dan voor het geheel.
De accu's
De pv
De warmtepomp
De warmtepomp boiler.

Zo hadden we het oktober nog 24/7 22 graden in huis.
Begin Novemer naar 21,5 en het afgelopen weekend terug naar 21.
En dan eens kijken wat de warmtepomp doet, wat de luchtvochtigheid doet en of het ook nog invloed heeft op co2 of voc.
Gewoon even monitoren of het zinvol is of dat een graad verschil 24/7 geen fuck uitmaakt.
In kosten comfort of gezond leefklimaat

Je moet toch wat met je vrije tijd :+
Zo zie ik het ook. Je hebt er geen omkijken naar maar toch kijk je iedere dag wel even wat ze gedaan hebben 🙂

• suave1234
  • Laatst online: 18-11 21:03
ik heb nu 3 MT apparaten. 2 staan er op een andere locatie en zijn gekoppeld met een CT-002. De andere staat bij mij thuis, gekoppeld met een HW P1 . Alle 3 MTs staan in de app net als de CT-002. Als ik thuis ben is alleen de MT van thuis benaderbaar en actueel. De CT-002 doet het soms wel, soms niet (na tijdje wachten soms wel). Maar sinds kort doen de 2 MT het niet meer in de app. Er is niets veranderd in de situatie. Ze zitten op het wifi netwerk en hebben de laatste maand prima gewerkt, alleen dus nu sinds een dag of 4 niet meer. (althans benaderbaar in de app) Iemand suggesties? (in de app staan ze trouwens alle drie ONLINE) maar als je ze aanklikt dan lijken ze dus offline (behalve die van thuis)

[ Voor 9% gewijzigd door suave1234 op 18-11-2025 20:51 ]

suave1234 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:49:
ik heb nu 3 MT apparaten. 2 staan er op een andere locatie en zijn gekoppeld met een CT-002. De andere staat bij mij thuis, gekoppeld met een HW P1 . Alle 3 MTs staan in de app net als de CT-002. Als ik thuis ben is alleen de MT van thuis benaderbaar en actueel. De CT-002 doet het soms wel, soms niet (na tijdje wachten soms wel). Maar sinds kort doen de 2 MT het niet meer in de app. Er is niets veranderd in de situatie. Ze zitten op het wifi netwerk en hebben de laatste maand prima gewerkt, alleen dus nu sinds een dag of 4 niet meer. (althans benaderbaar in de app) Iemand suggesties? (in de app staan ze trouwens alle drie ONLINE) maar als je ze aanklikt dan lijken ze dus offline (behalve die van thuis)
Er is momenteel een weergave probleem met de App met meerdere batterijen. Schijnen meer mensen met meerdere batterijen last van te hebben. Paar keer refreshen op de desbetreffende batterij kan misschien helpen.

• tweeek
pascallj schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:55:
[...]

Er is momenteel een weergave probleem met de App met meerdere batterijen. Schijnen meer mensen met meerdere batterijen last van te hebben. Paar keer refreshen op de desbetreffende batterij kan misschien helpen.
Bij mij ook met 1 batterij,
CT - grijs
Wifi grijs
Geen wattage / wel de tekst verkoop_electriciteit
Maar op de batterij wel de lampjes aan, en nu ontladen, in het startscherm van de app kan ik wel zien wat ie doet.
Verversen helpt niet, wel de app volledig sluiten en momentje wachten en starten en alles is groen voor zolang dat dan weer duurt :)

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 18-11-2025 21:02 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• suave1234
  • Laatst online: 18-11 21:03
tweeek schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:01:
[...]

rij wel de lampjes aan, en nu ontladen, in het startscherm van de app kan ik wel zien wat ie doet.
Verversen helpt niet, wel de app volledig sluiten en momentje wachten en starten en alles is groen voor zolang dat dan weer duurt :)
gek inderdaad, als ik op webcam kijk op andere locatie zie ik dat 1 accu leeg is en de andere vol. terwijl ze op dit tijdstip allebei leeg horen te zijn.... :(

• Preaper
  • Nu online

Preaper

...

Peule_P schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:51:
[...]

Daar heb ik in dit topic idd ook eea over gelezen.
Hoever is het bereik? Gezien de HA server in mijn home office staat en de Marstek in de schuur die een paar meter van de woning afstaat.
Zie: https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble

Je kunt een simpele ESP32 kopen (als je die niet al in een la hebt slingeren) en flashen via de web flasher ( https://esphome.io/projects/?type=bluetooth )

Dan heb je overal waar je 2.4Ghz Wifi bereik hebt toegang tot de batterij.

Een ESP32 kan met meerdere batterijen verbinden.

Ik objecteer, u eer.

• Druppeltje_
Dit is een antwoord van MarstekEnergy naar aanleiding van hun opstartende officiele integratie in HA via API nadat enkele gebruikers melding hadden gemaakt dat de verbinding met de CT003 zeer onstabiel word:

''Ik heb ook getest met Venus verbonden met CT003, en heb tot nu toe geen verbindingsinstabiliteit of verbindingsproblemen met CT003 gevonden. Ik ga door met testen.

Dank u voor uw antwoord.''

Vraag me toch of op welke manier ze daar testen als ik zo'n antwoorden lees en zie hoe hun laatste app update momenteel werkt.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Misschien domme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit :X

Ik wil 3 Marsteks plaatsen (op elke fase 1).
Als ik even neus in het modbus topic, dan kan ik via die route de energiestomen in & uit de batterij goed in kaart brengen.

Is het nog zinvol om een (aparte) kWh-meter te plaatsen in de hele setup? Ik neig naar NEE, maar wellicht zie ik wat over het hoofd ;)
jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:57:

Als ik even neus in het modbus topic, dan kan ik via die route de energiestomen in & uit de batterij goed in kaart brengen.

Is het nog zinvol om een (aparte) kWh-meter te plaatsen in de hele setup? Ik neig naar NEE, maar wellicht zie ik wat over het hoofd ;)
De Modbus stromen zijn redelijk accuraat op wat hogere vermogens, maar mogelijk niet zo op wat lagere. Daarbij is een losse kWh meter eigenlijk altijd preciezer. Wil je het per se nauwkeurig weten, zou ik er een kWh meter tussen zetten, maar anders kan je met de getallen van de Marstek ook wel aardig uit de voeten.

• tweeek
De App werkt eigenlijk wel correct.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFJCr1nRA5YBH4GqDWiL8sf4bCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXsBsUCCguJRSqytWyz7bJsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvUj1cAMZp-VLWdzXejIKs4X_Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjAL151ebQonpsIvfBfdvqBU.jpg?f=fotoalbum_large

jj85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:57:

Ik heb een energy socket van HW tussen de drie batterijen, is wel handig om de drie batterijen te monitoren maar ik ken dus niets van modbus.

• Avenger 2.0
PNARI schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:40:
[...]
Ja , sinds begin dit jaar is iedere gebruiker denk ik er over eens dat het hardwarematig dik in orde is maar softwarematig nog altijd maar matig.....maar ze houden wel rekening met de feedback via de app is mijn ervaring, je moet soms wel blijven aandringen.
Ja softwarematig is toch wel het zwakste punt van Marstek. Eigenlijk hebben ze weinig instel- en configuratie mogelijkheden en toch loopt het na zowat een jaar niet stabiel en mank op vele vlakken (zeker met meerdere batterijen). Had gehoopt dat open API wat zou helpen, maar als je ziet dat na maanden van feedback ze dit gewoon niet stabiel kunnen krijgen en bij de laatste app update dan maar voor iedereen hebben open gesteld.

Dus ja als je maar één batterij hebt en niet veel wil instellen loopt het waarschijnlijk perfect. Bij meerdere batterijen of meer eisen ga je toch zelf de logica moeten voorzien om dit deftig te laten werken. Gelukkig is er modbus, ble, etc en kan de tweaker dit zo wel opgelost krijgen. Maar voor de gewone klant zouden ze toch beter een bekwamere programmeur in dienst nemen die de problemen daar eens oplost...

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:00:
[...]

Ja softwarematig is toch wel het zwakste punt van Marstek. Eigenlijk hebben ze weinig instel- en configuratie mogelijkheden en toch loopt het na zowat een jaar niet stabiel en mank op vele vlakken (zeker met meerdere batterijen). Had gehoopt dat open API wat zou helpen, maar als je ziet dat na maanden van feedback ze dit gewoon niet stabiel kunnen krijgen en bij de laatste app update dan maar voor iedereen hebben open gesteld.

Dus ja als je maar één batterij hebt en niet veel wil instellen loopt het waarschijnlijk perfect. Bij meerdere batterijen of meer eisen ga je toch zelf de logica moeten voorzien om dit deftig te laten werken. Gelukkig is er modbus, ble, etc en kan de tweaker dit zo wel opgelost krijgen. Maar voor de gewone klant zouden ze toch beter een bekwamere programmeur in dienst nemen die de problemen daar eens oplost...
loop jij wel al mee van het begin van het jaar met de batterij zelf? (bij mijn weten heb je enkele maanden eerst liggen rondneuten over alles en nog wat)
je lijstje is zeer overdreven, zeker met de "gewoon niet stabiel". Een typisch fenomeen van website feedback geven dat menig nieuwe potentiele kopers in in de war brengt... je smijt alle type "problemen" gewoon op een hoopje alsof je voor alles altijd het slachtoffer bent.

Sinds de eerste groepsaankoop draai ik op meerdere batterijen NOM op een ct003, daarvoor al op 1 MT met HW p1 en ct003, werkt gewoon perfect. Dat is dus al 8 maanden. (op zijn geheel misschien 2 weken moeten wachten op correcte werking van NOM met de ct003).

Er zijn zeker uitdagingen nog, vooral op AI vlak, maarja wie heeft dan ook welke verwachting, je kan de mastermind altijd heel ver brengen, sommigen betalen 100en eur alleen al voor een EMS O-)
meer eisen? het noemt consumenten plug & play .... niet tweakers walhalla.
Veel miserie komt van de wifi opstelling en natuurlijk type DM, TS heeft ruim genoeg info om je in te lezen en om te zien of alles naar verwachting is voor je aankoop.

[ Voor 14% gewijzigd door d3x op 19-11-2025 08:23 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:27
d3x schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:12:
[...]

loop jij wel al mee van het begin van het jaar? je lijstje is zeer overdreven, zeker met de "gewoon niet stabiel". Een typisch fenomeen van website feedback geven dat menig nieuwe potentiele kopers in in de war brengt...

Sinds de eerste groepsaankoop op meerdere batterijen draai ik NOM op een ct003, werkt perfect. Dat is dus al 8 maanden.

Er zijn zeker uitdagingen nog, vooral op AI vlak, maarja wie heeft dan ook welke verwachting, je kan de mastermind altijd heel ver brengen, sommigen betalen 100en eur alleen al voor een EMS O-)
meer eisen? het noemt consumenten plug & play .... niet tweakers walhalla
Zeer juist. je betaald één van de goedkopere batterijen op de markt die doet wat het doet voor zijn prijs ! En eerlijk gezegd voor die prijs doet hij dat heel goed !

Als je dit wilt gebruiken gelijk aan de duurdere maar echt top batterijen ... tjah ... dan moet je tweaken en extra investeren ..; en vraag me af waarom je dan niet direct voor één van die top-systemen bent gegaan ...
Versta me niet verkeerd - top dat de tweakers net er wat meer uit willen halen ... en daar wordt iedereen wat beter van ... (al is het maar de feedback naar marstek die daarop neuwere en betere firmwares maken ... ) maar die 'hobby' betaal je ook hé ...

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 19-11-2025 08:20 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• dannyro
  • Nu online
Hier heb ik er geen probleem mee. Gisteren heeft er wel een update geweest, maar alles is hier gewoon blijven werken. Ik wacht nog even af, niet zo belangrijk voor mij. Ik raad je wel aan, als je automatisaties wil maken om een modbus verbinding te maken. Via @AUijtdehaag even info vragen. ;)

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Hier draait de local api wel goed op het moment (even afkloppen) en werkt goed met wat automations in HA en marstek integration van jaapp. 1 van mijn 3 batterijen heeft zelfs in de AI stand vannacht bijgeladen gek genoeg de andere 2 dan weer niet. Mogelijk heeft dat met de versie van het bms te maken moe tik nog even naar kijken of vraag aan marstek stellen.

• Avenger 2.0
d3x schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:12:
[...]
Sinds de eerste groepsaankoop draai ik op meerdere batterijen NOM op een ct003, daarvoor al op 1 MT met HW p1 en ct003, werkt gewoon perfect. Dat is dus al 8 maanden. (op zijn geheel misschien 2 weken moeten wachten op correcte werking van NOM met de ct003).
Noem het gedrag van hoe de CT003 random beslist welke batterij wat laad/ontlaad gewoon niet echt stabiel. Merendeel van de tijd zit één batterij ~50W te laden of ontladen wat gewoon verkwisting is. Een simpele configuratie van pas tweede batterij inschakelen bij bv min 400W overschot of eerst eentje vol/leeg en dan de andere zou al veel oplossen. Laatste app update geeft weer veel problemen waar je app moet geforceerd sluiten om tweede batterij te openen. Open API nog altijd onbruikbaar icm CT003. AI gebruik ik gelukkig niet, maar lees er ook niet veel al te positief over. De rest hardwarematig zeker geen slechte batterij, maar hoop toch dat ze de software wat stabieler krijgen en iets meer configuratie mogelijkheden. Misschien ben ik gewoon te veeleisend voor deze goedkope batterij, maar het zou Marstek hun business zeker niet slecht doen om die software problemen in orde te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-11-2025 09:36 ]

Pagina: 1 ... 306 307 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.