Was slechts 6/700 Watt, maar dat maakt verder niet zo veel uit. Het probleem was dat hij van 11 naar 0 procent schoot. Dan gaat hij bijladen naar 11 (oftewel in werkelijkheid zit je dan op +/- 21). Bij de nieuwe zakt hij gewoon naar 10, 9, 8 etc. zonder bij te laden. Waarschijnlijk pas weer bij 0, als het echt nodig is.DeJos1985 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:48:
[...]
Thx, ik zie dat jij andere dingen ervaart ivm de 1000W bijladen. Hoeveel is dat bij jou dan geweest?
Als je de soc bv op 15% houdt dan kan je de batterij in manueel zetten en zo eventueel automatisch bijladen voorkomen?
Hier blijft de ct verbinding gewoon stabiel. HWP1 meter. Ik volg het op.NoFate schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:58:
[...]
Nogmaals, de api is local, staat los van cloud ... je maakt rechstreeks connectie met de batterij zelf, komt geen cloud aan te pas...
De local APi werkt trouwens ook instabiel met 1 batterij, dus nog NIET gebruiken als je een CT gebruikt, want dan valt continu de verbinding weg
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Klopt, met hwp1 zou het idd beter zijn...dannyro schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:05:
[...]
Hier blijft de ct verbinding gewoon stabiel. HWP1 meter. Ik volg het op.
CT verbinding weer weg… zit er aan te denken om dan gewoon een 002 te plaatsen. Zijn hier ook verbindingsproblemen mee? Of gaat dat over het algemeen beter?
De 002 is ook wifi, dus ga je wellicht hetzelfde issue hebben, check even je logs van je router of je daar disconnects ziet op zowel de batterij of ct, laat ook even een Ping lopen op beide toestellen, dan weet je welke verbinding wegvalt... En de API NIET gebruikenPringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
CT verbinding weer weg… zit er aan te denken om dan gewoon een 002 te plaatsen. Zijn hier ook verbindingsproblemen mee? Of gaat dat over het algemeen beter?
De meeste verbindings problemen zijn user gebonden, met de hardware is niets mis
[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 16-11-2025 15:50 ]
Dat dacht ik ook. Maar toch spontaan problemen. Oorzaak, nieuwe overburen waarbij er opeens meer 2.4 wifi netwerken waren en het signaal onder de -50dB kwam. Nu een AP naast de CT.Erik1805 schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:19:
[...]
Draaide al een tijd prima. Dus lijkt mij daar niet aan te liggen. Signaal is sterk
Bovendien gemerkt dat je bij gebruik van bijvoorbeeld Deco’s en Orbi’s dr satellieten dus echt goed verdeeld moeten zijn. Waarbij de Marstek eigenlijk maar 1 satelliet moet kunnen benaderen. Hoe groter de overlapping tussen Mesh hoe beroerder voor de Marstek als deze daar tussen in zit.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Jij hebt 1 MT als ik goed ben? Dan is dat tamelijk logisch. Bij het openen van de app is de eerste die ik aanklik perfect benaderbaar. 20x achter elkaar als het moet. Probleem stelt zich als je in de app de andere batterij kiest. Dan krijgt die geen data binnen. Tenzij je app geforceerd sluit. Dan kan je de andere perfect benaderen. Maar dan terug naar de eerste gaan lukt dan niet meer. Zal wel opgelost raken, is het einde van de wereld niet.pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:14:
[...]
Gebruik ook de laatste versie maar hier geen problemen hoor.
Edit: of er is nog verschil tussen android en ios.. hier android in elk geval
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-11-2025 16:12 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bij mij helpt het vaak om even naar beneden te slepen om de app data te verversen. (Voor de zeldzame gevallen dat ik de app gebruik, alles via home assistant ingeregeld)
Probeer de HWP1 eens als CT.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat werkte inderdaad tot aan de laatste update. Dat werkt nu nog steeds voor de reeds gekozen batterij. En andere batterij uit de lijst kiezen lukt mij enkel nog met de app handmatig af te sluiten_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:12:
Bij mij helpt het vaak om even naar beneden te slepen om de app data te verversen. (Voor de zeldzame gevallen dat ik de app gebruik, alles via home assistant ingeregeld)
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb een vraag aan de mensen die de marstek gebruiken op 2500w.
Hebben jullie de stekkers eraf geknipt en direct aangesloten?
ik twijfel namelijk een beetje om de stekkers eraf te knippen en rechtstreeks in een kabeldoos af te monteren.
ik twijfel namelijk een beetje om de stekkers eraf te knippen en rechtstreeks in een kabeldoos af te monteren.
Heb ze gewoon in deze geplugd op een aparte groep:Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
https://www.sandervunderi...oor-kabeldoos-3640-s.html
https://www.sandervunderi...os-onderbak-3640-1-s.html
Als je stopcontact in goede staat is, maakt dit totaal niets uit.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Afknippen kan wel, maar dan ben je eigenlijk wettelijk gezien verplicht om er een werkschakelaar op te zetten. En je batterij kan dan gezien worden als een vaste installatie ipv een pib. (Die laatste 2 punten zijn voor BE, hoe dat in NL zit weet ik niet)
Het is toch de local api zodra ik die aanzet op de drie batterijen loopt de ct003 vast ofzo. Na local api uitgezet te hebben en de batterijen uit en aan te hebben gezet met de groene knop werkte AI wel gewoon met nom. Laden weet ik nog niet.PNARI schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:00:
[...]
Probeer eens een CT autodiagnose te doen voor iedere batterij.Batterijen uitschakelen, terug inschakelen, wachten tot batterij wifi en ct verbinding heeft en dan CT autodiagnose doen.[Afbeelding]
3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Zelfde gedrag, ze zijn gewoon heel gevoelig voor Wifi. Ik heb voor mijn CT een SSID de lucht in gebracht op mijn Delta glasvezel router. Deze heb ik op 50cm van de CT003. Maar heb hem wel op kanaal 1. Sinds dien nooit meer problemen.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Moet volgens mij werken als ze ieder op single phase worden gezet maar is niet optimaal. Je zou ook eerst gewoon eens even met ct003 2 batterijen uitzetten en kijken wat het doet. Valt ct dan nog weg zou je de HWP1 als Ct op die batterij kunnen zetten, andere twee nog uit natuurlijk. Of heb jij local api ook open staan ?Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:51:
[...]
Ik heb 3 batterijen, dan nog steeds dit proberen?
[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 16-11-2025 17:03 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Klein lasdoosje en een paar wago's en klaar;
:strip_exif()/f/image/nD51QapwwbsEN1t60dctEwSh.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je WCD's gaat kopen, dan zou ik zelf eerder voor een CEE stekker gaan. Zie je bijvoorbeeld ook bij grootkeuken apparatuur. Stevige verbinding, 16A continu belastbaar, betere water/stofdichtheid. En meteen duidelijk dat het geen normale groep/aansluiting is.
[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 16-11-2025 17:04 ]
Ja ik heb eindelijk wat tijd gevonden om wat lelijke bugs er uit te halen. De integratie begint nu idd ergens op te lijken. Hele makkelijke oplossing via BLE.Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:42:
De BLE integratie van @Preaper is intussen ook aangepakt. Lijkt erop dat het probleem met het ophalen van nieuwe waardes is opgelost, zover als ik heb kunnen testen. Als het nu ook nog mogelijk zou zijn om te schakelen tussen de manueel/NOM/AI dan is dit echt wel een enorm makkelijke integratie en vele malen stabieler dan de API. Gaat in elk geval de goede richting uit.
Switchen van de modes heb ik nog niet naar gekeken. Op dit moment is mijn integratie puur een implementatie van het reverse engineering werk in https://github.com/rweijnen/marstek-venus-monitor
Als deze Marstek Venus Monitor mode switchen ondersteund kan ik het makkelijk inbouwen, maar nu heb ik die optie nog niet direct gevonden. Maar het kan zijn dat het net een andere naam heeft gekregen. Als iemand kan achterhalen hoe je via BLE de modes wisselt dan maak ik er een switch van in deze integratie.
Ik objecteer, u eer.
Ik heb een aparte kabel laten maken met één stekker op de accu en de andere kant op een kWh meter en 16A automaat in de groepenkast.Chris96 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:30:
Dus accu kan er af en met originele kabel elders gebruikt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door 3DWim op 16-11-2025 17:13 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:36:
[...]
Als je stopcontact in goede staat is, maakt dit totaal niets uit.
Afknippen kan wel, maar dan ben je eigenlijk wettelijk gezien verplicht om er een werkschakelaar op te zetten. En je batterij kan dan gezien worden als een vaste installatie ipv een pib. (Die laatste 2 punten zijn voor BE, hoe dat in NL zit weet ik niet)
Ik vraag dit omdat ik in een impulsieve bui een marstek voor 1000 heb bij gekocht_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.
[Afbeelding]
En als je WCD's gaat kopen, dan zou ik zelf eerder voor een CEE stekker gaan. Zie je bijvoorbeeld ook bij grootkeuken apparatuur. Stevige verbinding, 16A continu belastbaar, betere water/stofdichtheid. En meteen duidelijk dat het geen normale groep/aansluiting is.
Voor de eerste marstek had ik netjes alles aangelegd op aparte groep met nieuwe bekabeling vanuit de meterkast.
Maar nu voor de 2e marstek is er dus niks voor handen, Nu kan ik kiezen de 2e op 800w te laten staan op een bestaande groep of alles over de kop gooien.
Wat zou betekenen er een nieuwe 5x 2.5mm2 getrokken moet worden inclusief kabeldoos en automaten.
_ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
Ik wel, inderdaad met het idee dat ze er permanent opgesteld staan en dus best een meer permanente verbinding mogen hebben. Niet dat een stekker niet geschikt is, en aan de accu zelf zit ook een stekker, maar die heeft netjes een vergrendeling.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5mrmwhozxxb2EKl36k7tYlxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Met CE stekkers. Voordeel is hoge IP waarde. De uitvoering welke ik gebruik is IP67 maar IP44 is meer dan zat voor buiten, mits natuurlijk goed gemonteerd. In Nederland zitten het hele jaar door 1000-den caravans en campers zo aangesloten.
@WargamingPlayer Netjes. Wat voor beugeltje heb je gebruikt om ze aan de muur te krijgen?
Ik objecteer, u eer.
Ik heb ook een apart 2,4 netwerk voor de installatie. Want de batterij moet op het zelfde netwerk toch? Ik heb wel 2 accespoints die dit netwerk uitzenden, terwijl dit miss ook wel met een moet kunnen. Ik zie wel dat de batterijen met de andere verbonden zijn als de CT003. Optie om er dus 1 uit te zetten en te kijken hoe dit gaat, of zou dat niet uit moeten maken?WargamingPlayer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:56:
[...]
Zelfde gedrag, ze zijn gewoon heel gevoelig voor Wifi. Ik heb voor mijn CT een SSID de lucht in gebracht op mijn Delta glasvezel router. Deze heb ik op 50cm van de CT003. Maar heb hem wel op kanaal 1. Sinds dien nooit meer problemen.
Nou als dat zo is, kijkt hij in ieder geval niet goed want hij laat maar een deel. En als hij inderdaad naar mij gebruik kijkt en het in zou schatten zou hij toch in de buurt moeten komen van mijn gebruik maar voordat de dag halverwege is is het allemaal al op en ik ben een kleine gebruiker.Hans C schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:27:
[...]
Als het goed is kijkt hij ook naar hoeveel je nodig hebt. En laadt dat en niet meer.
Dus ik hoop dat de AI nog bijleert anders dan ga ik toch maar weer eens piepen omdat het nog steeds niet volledig werkt. Vannacht hadden we volgens mij drie laadmomenten.
Ik heb op AI stand nog steeds dezelfde twee laadmomenten in de nacht. Wanneer ververst MT de Nordpool prognose?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Mijn 2 Marsteks zitten in SSID genaamd <naam>_IOT op mijn Deco’s. Dat is en 2.4 Only SSID. Mijn CT 003 zit in een SSID met de naam <naam>_CT. Het onderliggende IP netwerk is het zelfde dus in de 192.168.0.0/24 netwerk.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:22:
[...]
Ik heb ook een apart 2,4 netwerk voor de installatie. Want de batterij moet op het zelfde netwerk toch? Ik heb wel 2 accespoints die dit netwerk uitzenden, terwijl dit miss ook wel met een moet kunnen. Ik zie wel dat de batterijen met de andere verbonden zijn als de CT003. Optie om er dus 1 uit te zetten en te kijken hoe dit gaat, of zou dat niet uit moeten maken?
Ik heb het als volgt gedaan:
- Telefoon verbonden met <Naam>_IOT
- De twee Marsteks toegevoegd aan de App zonder CT toe te voegen, de Marsteks werden geconfigureerd voor de _IOT SSID.
- Telefoon daarna verbonden met _CT SSID.
- CT003 toegevoegd aan App en de CT geconfigureerd met het _CT wifi SSID.
- Daarna kon ik gewoon mijn telefoon weer op mijn normale Wifi zetten en heb ik de CT gekoppeld aan de Marsteks. Het koppelen doe je vanuit de Marstek zelf door op CT te klikken.
De TV beugels zoals genoemd in het topic. Kosten iets van 2 tientjes. Komt nooit meer los 🤪Preaper schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:18:
@WargamingPlayer Netjes. Wat voor beugeltje heb je gebruikt om ze aan de muur te krijgen?
Ik verwacht 0.00.3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:27:
Ik heb op AI stand nog steeds dezelfde twee laadmomenten in de nacht. Wanneer ververst MT de Nordpool prognose?
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
uh nee, want de huidige stand is van gistermiddag.
Als afgelopen nacht om 0.01 uur de nieuwe prijzen ingegaan zijn dan klopt er iets niet.
Ik heb al via de feedback een issue aangemeld over o.a. de status van de CT bij meerdere batterijen.Druppeltje_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:10:
[...]
Jij hebt 1 MT als ik goed ben? Dan is dat tamelijk logisch. Bij het openen van de app is de eerste die ik aanklik perfect benaderbaar. 20x achter elkaar als het moet. Probleem stelt zich als je in de app de andere batterij kiest. Dan krijgt die geen data binnen. Tenzij je app geforceerd sluit. Dan kan je de andere perfect benaderen. Maar dan terug naar de eerste gaan lukt dan niet meer. Zal wel opgelost raken, is het einde van de wereld niet.
Edit: of er is nog verschil tussen android en ios.. hier android in elk geval
Hier hetzelfde probleem
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbindingWargamingPlayer schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:09:
[...]
Dat dacht ik ook. Maar toch spontaan problemen. Oorzaak, nieuwe overburen waarbij er opeens meer 2.4 wifi netwerken waren en het signaal onder de -50dB kwam. Nu een AP naast de CT.
Bovendien gemerkt dat je bij gebruik van bijvoorbeeld Deco’s en Orbi’s dr satellieten dus echt goed verdeeld moeten zijn. Waarbij de Marstek eigenlijk maar 1 satelliet moet kunnen benaderen. Hoe groter de overlapping tussen Mesh hoe beroerder voor de Marstek als deze daar tussen in zit.
Hier klopt het altijd 😬 ze laden vast in na 0.00, 0.01 of iets dergelijks. Of zelfs later .. maakt mij weinig uit , als het maar klopt . Maar is toch niet interessant met de huidige prijzen .3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:40:
[...]
uh nee, want de huidige stand is van gistermiddag.
Als afgelopen nacht om 0.01 uur de nieuwe prijzen ingegaan zijn dan klopt er iets niet.
[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 16-11-2025 18:01 ]
Hoe zie jij deze verbindingsterktes? Gebruik je soms de lokale API? Want zie dat het al twee keer tegen je gezegd is maar kon jouw antwoord niet zo gauw vinden. Maar als je de lokale API gebruikt gaat het bijna ook zeker voor instabiliteit zorgen.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:56:
[...]
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbinding
Na 3 uurtjes geen enkel probleem. Wel dat deze api integratie geen meerwaarde geeft tov mijn modbus koppeling. Tegendeel zelfs.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik kijk in de app van de acces points(ubiquiti). De lokale API staat uit.pascallj schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:01:
[...]
Hoe zie jij deze verbindingsterktes? Gebruik je soms de lokale API? Want zie dat het al twee keer tegen je gezegd is maar kon jouw antwoord niet zo gauw vinden. Maar als je de lokale API gebruikt gaat het bijna ook zeker voor instabiliteit zorgen.
Ik heb hier werkschakelaars. Belangrijkste reden daarvoor is dat ik niet wil dat iemand de Marsteks die op 2500W ontladen staan zomaar kan aansluiten op een anders stopcontact waar dit absoluut niet veilig is._ferry_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:00:
[...]
[Afbeelding]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Loopt de "day ahead" prijs ook van middernacht tot middernacht ?S2S schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:59:
[...]
Hier klopt het altijd 😬 ze laden vast in na 0.00, 0.01 of iets dergelijks. Of zelfs later .. maakt mij weinig uit , als het maar klopt . Maar is toch niet interessant met de huidige prijzen .
Edit: als ik op dayahead.nl kijk dan ligt rond middernacht de prijs het laagst, 0.00-01:00 - 0.0730euro, dat is niet één van de laadpunten in de app.
[ Voor 20% gewijzigd door 3DWim op 16-11-2025 18:50 ]
Dat zijn perfecte verbindingen. Allemaal netjes -50 of beter.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:56:
[...]
Ik zie dat mijn verbindingen -43 -44 -49 en -50 zijn, kan dat dus ook nog een probleem zijn? Nu trouwens wel sinds een uurtje een stabiele verbinding
Loopt van middernacht tot middernacht.Laagste is morgen rond 4.00u. Ik gebruik Elex app daarvoor.3DWim schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:45:
[...]
Loopt de "day ahead" prijs ook van middernacht tot middernacht ?
Edit: als ik op dayahead.nl kijk dan ligt rond middernacht de prijs het laagst, 0.00-01:00 - 0.0730euro, dat is niet één van de laadpunten in de app.
[ Voor 14% gewijzigd door PNARI op 16-11-2025 19:51 ]
Hoe hebben jullie de onderverdeler aangesloten op de meterkast trouwens?
Ergens volgend jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Er komt ook een overkapping in de tuin en wil daar ook graag een onderverdeler (laten) plaatsen.
Het doel is om van daaruit te voeden:
Buitenverlichting en elektrapunten overkapping
EV lader
plek om drie batterijen te plaatsen op elk een aparte groep.
Is dan het meest praktisch om een onderverdeler te plaatsen, indien mogelijk. Of is het beter om meerdere kabels te leggen naar de meterkast in huis.
Ergens volgend jaar wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Er komt ook een overkapping in de tuin en wil daar ook graag een onderverdeler (laten) plaatsen.
EV lader
Is dan het meest praktisch om een onderverdeler te plaatsen, indien mogelijk. Of is het beter om meerdere kabels te leggen naar de meterkast in huis.
Mijn mening: kies liever een afgesloten ruimte voor de verdeler. Een garage of bijkeuken. I.v.m. vochtige lucht. Weet ook niet of zo'n verdeler wel mag onder een overkapping.Nicap schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:33:
Hoe hebben jullie de onderverdeler aangesloten op de meterkast trouwens?
EV lader
Verder: een verdeler kan, maar wordt vaak uitgevoerd met 6mm2. Dit is geschikt voor maximaal 32A per ader. Bij het ontladen of laden van een accu zit je met 2500W op +/-11A en een EV lader van 11KW op 20A per fase. Er komt dan 31A maximaal overheen. Dit moet dus kunnen! Ik zou een C32 4P laten plaatsen (0 mee beveiligen i.v.m. stroom in inrichtingen) in je groepenkast in huis en een 5G6 YMVK(-AS) naar de verdeler.
Bedenk wel dat 22KW EV laders in de toekomst de standaard zouden kunnen worden. En dat je met 6mm2 verliezen kunt hebben op volle belasting. Je kan dus ook nog een dikkere kabel kiezen, bijv. 5G10. Of een aparte kabel voor de EV lader.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Hier met twee batterijen en iOS hetzelfde verhaal. Ik dacht dat ik ook de batterijen niet meer via 5G kon benaderen, maar zodra de app volledig wordt afgesloten dan kan ik 1 batterij benaderen. Als ik de andere wil benaderen dan moet ik weer de app volledig afsluiten en opstarten. In het totaaloverzicht staan ze overigens beiden op online. Zal dus wel met een app update opgelost worden vermoed ik. Ik heb ook een issue aangemaakt en naar support gestuurd.antoinevromen schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:48:
[...]
Ik heb al via de feedback een issue aangemeld over o.a. de status van de CT bij meerdere batterijen.
Hier hetzelfde probleem
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Praktisch vraagje: Ik heb in de garage een hoogte van 210cm beschikbaar. Met een tussenruimte van ongeveer 10cm zouden er dan 3 MT's boven elkaar passen.
Zijn er bezwaren om 3 MT's boven elkaar te hangen, bijv met het oog op warmteontwikkeling / afvoer?
(even het tillen/ophangen buiten beschouwing gelaten)
3 naast elkaar kan ook, maar dat neemt wat meer ruimte weg in de garage
Zijn er bezwaren om 3 MT's boven elkaar te hangen, bijv met het oog op warmteontwikkeling / afvoer?
Ja warmte... zet/hang ze naast elkaarjj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:40:
Praktisch vraagje: Ik heb in de garage een hoogte van 210cm beschikbaar. Met een tussenruimte van ongeveer 10cm zouden er dan 3 MT's boven elkaar passen.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
In de winter of koude periode zal het niet uitmaken, wanneer het warmer word zeker wel.jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:40:
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Lage garage/schuur, afhankelijk van isolatie kan het bovenin zeer warm worden.jj85 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:34:
Dank @SatScan & @tweeek. Voldoende info :-)
Dat word gewoon naast elkaar dan, want 's zomers wordt het wel wat warmer in de garage (en dan moet juist het PV overschot erin).
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
tweeek schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:38:
[...]
Lage garage/schuur, afhankelijk van isolatie kan het bovenin zeer warm worden.
offtopic:
Garage is gelukkig niet 210cm hoog, maar er zit nog eea boven. Dus 210cm vrije ruimte beschikbaar in de hoogte
Garage is gelukkig niet 210cm hoog, maar er zit nog eea boven. Dus 210cm vrije ruimte beschikbaar in de hoogte
Vanmorgen een update ontvangen naar aanleiding van mijn issue, maar helaas lost dit niet het probleem op.A3-D schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:51:
[...]
Hier met twee batterijen en iOS hetzelfde verhaal. Ik dacht dat ik ook de batterijen niet meer via 5G kon benaderen, maar zodra de app volledig wordt afgesloten dan kan ik 1 batterij benaderen. Als ik de andere wil benaderen dan moet ik weer de app volledig afsluiten en opstarten. In het totaaloverzicht staan ze overigens beiden op online. Zal dus wel met een app update opgelost worden vermoed ik. Ik heb ook een issue aangemaakt en naar support gestuurd.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Voor het probleem met de app? Lijkt me ook een vreemde oplossing aangezien dat met de vorige app versie perfect werkteA3-D schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:45:
[...]
Vanmorgen een update ontvangen naar aanleiding van mijn issue, maar helaas lost dit niet het probleem op.
[Afbeelding]
Inderdaad, je zal moeten wachten tot ze de app updaten. Blijkbaar geven ze ook maar tot 154/216, dus lijkt wel de nieuwe 'stabiele' versie te worden in de toekomst. Raar dat ze nog niet naar iedereen pushen.Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:55:
[...]
Voor het probleem met de app? Lijkt me ook een vreemde oplossing aangezien dat met de vorige app versie perfect werkte
Door het slechte weer zit ik inmiddels op een soc van 9%
Hij heeft nog niet bijgeladen en de laagte voltage is nog 3.018
Hij heeft nog niet bijgeladen en de laagte voltage is nog 3.018
Ik heb dat ook gehad met 1 batterij, in het overzicht steeds groen/online, maar als ik erop klikte zag ik nooit de batterij online, tenzij via BTE..A3-D schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:45:
[...]
Vanmorgen een update ontvangen naar aanleiding van mijn issue, maar helaas lost dit niet het probleem op.
[Afbeelding]
Raar maar waar, bij een Factory reset kwam hij wel weer online... Maar zet ik de batterij weer uit/aan, zelfde issue... Alleen BT connectie mogelijk, desondanks hij online was in het eerste overzicht, ook de CT connectie was in orde , precies of hij niet alle data doorgaf naar de cloud...
Ik heb van 15/10 V155 BMS216 gekregen nav mijn melding dat de soc naar 0% ging. Sindsdien geen enkel issue meer.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:14:
[...]
Inderdaad, je zal moeten wachten tot ze de app updaten. Blijkbaar geven ze ook maar tot 154/216, dus lijkt wel de nieuwe 'stabiele' versie te worden in de toekomst. Raar dat ze nog niet naar iedereen pushen.
Hier ook de local API aangezet en de integratie van jaapp geinstalleerd, configuratie werkte vlekkeloos en kan nu iig de SoC uitlezen, sturing zit nog in de Marstek app met NOM.
Stroom import/export komt nog van een HW Plug.
Stroom import/export komt nog van een HW Plug.
[ Voor 42% gewijzigd door Peule_P op 17-11-2025 09:14 ]
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Mooi.DeJos1985 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:40:
[...]
EV Megane etech 60kWh. Dat lukt me toch al 2 jaar. Keuze van mij. Ondertussen heeft iemand op FB een test gedaan. Als je de batterij boven 11% houdt en manueel zet kan je dit zo, welliswaar manueel, ontwijken.
Hou wel rekening dat de efficientie van het laden van uw wagen aan laag vermogen relatief laag is. Versta gewoon omdat uw wagen laad wordt er al 200 tot 400 wat gebruikt voor de lektronica aan te zetten en laadproces te bewaken ... dat gaat al niet naar uw batterij. Dat "verlies" is hetzelfde aan 1,5 kW laadvermogen of aan 11 kW laadvermogen ... zelfde elektronica in uw wagen die aan staat ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik krijg onderstaande als antwoord op een probleem dat door de nieuwe android-versie is ontstaan:antoinevromen schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:48:
[...]
Ik heb al via de feedback een issue aangemeld over o.a. de status van de CT bij meerdere batterijen.
Hier hetzelfde probleem
"Dear customer, thank you for your feedback. We suggest that you long press Venus for 10 seconds to restore and reset it, then restart the system and connect to the network. Then, in the APP device management, swipe left to remove the CT, reconnect the device to the CT, and use automatic mode to automatically diagnose the CT in the APP. Make the app display correctly. Alan"
Lijkt me een antwoord uit de categorie onzin, want je moet de CT verwijderen en dan de batterij verbinden met de CT?
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Daar ben ik van op de hoogte. Momenteel heb ik een tankkaart van het bedrijf dus maakt dat niets uit.vifra schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:20:
[...]
Mooi.
Hou wel rekening dat de efficientie van het laden van uw wagen aan laag vermogen relatief laag is. Versta gewoon omdat uw wagen laad wordt er al 200 tot 400 wat gebruikt voor de lektronica aan te zetten en laadproces te bewaken ... dat gaat al niet naar uw batterij. Dat "verlies" is hetzelfde aan 1,5 kW laadvermogen of aan 11 kW laadvermogen ... zelfde elektronica in uw wagen die aan staat ...
Zolang het bedrijf niet apart wil tussenkomen in het piektarief vertik ik het om aan een hogere amperage te laden.
Een vraagje dat misschien al beantwoord is maar ik vindt het niet direct terug.
De software / aansturing van de V2/V3 is deze hetzelfde?
Ik vraag dit omwille van het automatisch bijladen van de V3 aan 11% zonder zonnestroom. Die kon je uitzetten bij de V3 door bv manueel bij te laden tot 15%.
Is dat ook zo bij de V2?
Ik vraag dit omwille van het automatisch bijladen van de V3 aan 11% zonder zonnestroom. Die kon je uitzetten bij de V3 door bv manueel bij te laden tot 15%.
Is dat ook zo bij de V2?
@DeJos1985 dat komt me bekend voor
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Dat is een antwoord omdat ze nog altijd niet doorhebben dat het probleem in de app zit. Ze zien iets voorbij komen van verbindingsprobleem en app en ze maken er zoiets van.antoinevromen schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:24:
[...]
Ik krijg onderstaande als antwoord op een probleem dat door de nieuwe android-versie is ontstaan:
"Dear customer, thank you for your feedback. We suggest that you long press Venus for 10 seconds to restore and reset it, then restart the system and connect to the network. Then, in the APP device management, swipe left to remove the CT, reconnect the device to the CT, and use automatic mode to automatically diagnose the CT in the APP. Make the app display correctly. Alan"
Lijkt me een antwoord uit de categorie onzin, want je moet de CT verwijderen en dan de batterij verbinden met de CT?
Ik snap nog steeds niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Er is niets magisch aan 15 procent. Er is ook niet iets uit te zetten? Het is gewoon dat als de batterij te lang leeg staat hij iets te enthousiast ging bijladen uit het net. Bij de V1/2 zou dat opgelost moeten zijn met BMS 216 (op aanvraag) en hoe dat bij de V3 zit weet ik niet.DeJos1985 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:27:
Een vraagje dat misschien al beantwoord is maar ik vindt het niet direct terug.
Is dat ook zo bij de V2?
Het ligt voor de hand dat als je de batterij op een hoger percentage houdt dan 11 procent dat het probleem zich minder snel voordoet.
Dat is ook opgelost met V216. Zag vanmorgen dat 1 batterij die al paar dagen niet meer veel geladen had en dus bijgevolg vroeg op de avond leeg was op 9% stond. Zonder uit zichzelf bij te laden. Dus nu maar even handmatig een stukje bijladen. Dat bijladen aan +1000W doet die niet meer vanzelf. Weet niet wat die zou doen als je de soc nog zou laten zakken. Ga ik ook niet testen, je hebt op deze manier alvast tijd genoeg om de batterij zelf op een lager vermogen terug bij te laden zonder dat hij een uur aan 1000W gaat laden uit zichzelfpascallj schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:50:
[...]
Ik snap nog steeds niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Er is niets magisch aan 15 procent. Er is ook niet iets uit te zetten? Het is gewoon dat als de batterij te lang leeg staat hij iets te enthousiast ging bijladen uit het net. Bij de V1/2 zou dat opgelost moeten zijn met BMS 216 (op aanvraag) en hoe dat bij de V3 zit weet ik niet.
Het ligt voor de hand dat als je de batterij op een hoger percentage houdt dan 11 procent dat het probleem zich minder snel voordoet.
Ja klopt alleen de V3 heeft toch geen 216? Die zit in een andere reeks volgens mij. Dus of daar een update voor nodig is oid weet ik niet.Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:28:
[...]
Dat is ook opgelost met V216. Zag vanmorgen dat 1 batterij die al paar dagen niet meer veel geladen had en dus bijgevolg vroeg op de avond leeg was op 9% stond. Zonder uit zichzelf bij te laden. Dus nu maar even handmatig een stukje bijladen. Dat bijladen aan +1000W doet die niet meer vanzelf. Weet niet wat die zou doen als je de soc nog zou laten zakken. Ga ik ook niet testen, je hebt op deze manier alvast tijd genoeg om de batterij zelf op een lager vermogen terug bij te laden zonder dat hij een uur aan 1000W gaat laden uit zichzelf
Neen klopt. Bedoelde ook meer dat DeJos1985 makkelijker dit even aan MT kan vragen. Neem aan dat voor de V3 ook wel een juiste versie bestaat. Aangezien hij het heeft over stoppen op 15%.. dan ga je nog een deel capaciteit missen. Maar dat moet ik jou natuurlijk niet zeggenpascallj schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:30:
[...]
Ja klopt alleen de V3 heeft toch geen 216? Die zit in een andere reeks volgens mij. Dus of daar een update voor nodig is oid weet ik niet.
Belgie? CREG tarief terugbetaling ?DeJos1985 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]
Daar ben ik van op de hoogte. Momenteel heb ik een tankkaart van het bedrijf dus maakt dat niets uit.
Zolang het bedrijf niet apart wil tussenkomen in het piektarief vertik ik het om aan een hogere amperage te laden.
Die wordt bepaald op gemiddelde commerciele prijs van voorgaande 3 maanden (kwartaal) en aan piek verbruik van 7,36 kW ... (versta een 4,3 kW laden + gemiddeld peik verbruik van een gezinshuis ... ).
FOD financien omschrijft het als gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in (14) op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW.
En ik kom daar op jaarbasis steeds net onder die kost (en veel meer onder gezien ik ZP heb ... ). Ik laad dan ook braaf aan 4,3 kW ... als ik op whatever reden toch sneller moet laden rij ik naar een sellader die ook braafjes door werk betaald wordt ...
[ Voor 49% gewijzigd door vifra op 17-11-2025 10:57 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Ik heb sinds een tweetal maanden een marstek venus 3 stekkerbatterij. Ik heb een vraag over de verschillende 'wijzen' die je kan instellen in de app. Bij het 'zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel' slaat de batterij de overtollige zonne energie op om dan weer vrij t egeven wanneer er vraag is vanuit he thuishouden. Bij 'handmatig' kun je zelf instellen wanneer er van het net moet geladen worden en terug ontladen moet worden. Met de donkere ùaanden in aantocht heb ik gisteren deze laatste 'wijze' ingesteld en de batterij is dus vorige nacht helemaal opgelden met goedkope stroom uit de daluren. Nu dacht ik deze weer te ontladen tijdens de piekuren, maar zo te zien geeft de batterij het volledige vermogen terug af waardoor ik weer energie verkoop. Ik dacht dat de energie enkel verbruikt zou worden voor het huishouden, amar dat is duss niet zo en nu heb ik de wijze terug op optie 1 gezet. Ideaal zou ik dit nu dus telkens s avonds en s morgens moeten wijzigen, dit moet toch efficiënter kunnen of wat zie ik over het hoofd?
Waarom ze het naar 'wijzen' vernoemd hebben in de laatste App update is mij een raadsel, de vertaling was prima zoals die was.cyrixke schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:36:
Ik heb sinds een tweetal maanden een marstek venus 3 stekkerbatterij. Ik heb een vraag over de verschillende 'wijzen' die je kan instellen in de app. Bij het 'zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel' slaat de batterij de overtollige zonne energie op om dan weer vrij t egeven wanneer er vraag is vanuit he thuishouden. Bij 'handmatig' kun je zelf instellen wanneer er van het net moet geladen worden en terug ontladen moet worden. Met de donkere ùaanden in aantocht heb ik gisteren deze laatste 'wijze' ingesteld en de batterij is dus vorige nacht helemaal opgelden met goedkope stroom uit de daluren. Nu dacht ik deze weer te ontladen tijdens de piekuren, maar zo te zien geeft de batterij het volledige vermogen terug af waardoor ik weer energie verkoop. Ik dacht dat de energie enkel verbruikt zou worden voor het huishouden, amar dat is duss niet zo en nu heb ik de wijze terug op optie 1 gezet. Ideaal zou ik dit nu dus telkens s avonds en s morgens moeten wijzigen, dit moet toch efficiënter kunnen of wat zie ik over het hoofd?
Als je met de laatste wijze 'AI' bedoelt, zal deze als het goed is niet vanzelf gaan ontladen. Voorheen was AI altijd gewoon simpelweg laden op de twee/drie goedkoopste uren, en daarna weer het huisverbruik compenseren. De laatste tijd zijn ze flink aan het sleutelen en verschilt het van persoon tot persoon hoe en of het werkt, maar komt het er ongeveer op neer dat ze proberen te voorspellen hoe je verbruik is en dan in de laagste uren daarvoor zorgen dat je batterij zo vol zit, dat hij met het voordpelde gedrag niet leeg zou raken. Maar het is bijna dagelijks wel raak met berichten dat het niet werkt of juist wel werkt, dus erg stabiel is het niet.
Maar dat de batterij uit zichzelf gaat ontladen met een hoger vermogen dan het verbruik van de woning, heb ik nog nooit gehoord. Weet je zeker dat je dit goed gezien hebt? Heb je misschien een screenshot hiervan?
De modus handmatig is er om handmatig te laden en te ontladen.cyrixke schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:36:
Ik heb sinds een tweetal maanden een marstek venus 3 stekkerbatterij.
Ontladen betekend inderdaad retour leverancier.
Wat jij wilt bestaat niet. Je moet nu dus handmatig schakelen tussen de modi: handmatig > laden en daarna zelf opmaken oftewel NOM. De volle accu gaat dan wel naar gebruik ontladen.
Ik heb 3/4 jaar geleden al gevraagd om een hybride modus, handmatig/NOM. Daar zijn ze nog over aan het nadenken.
OK, duidelijk, ik was dus wel juist in mijn assumptie dat dit inderdaad beter zou kunnen3DWim schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:04:
[...]
De modus handmatig is er om handmatig te laden en te ontladen.
Ontladen betekend inderdaad retour leverancier.
Wat jij wilt bestaat niet. Je moet nu dus handmatig schakelen tussen de modi: handmatig > laden en daarna zelf opmaken oftewel NOM. De volle accu gaat dan wel naar gebruik ontladen.
Ik heb 3/4 jaar geleden al gevraagd om een hybride modus, handmatig/NOM. Daar zijn ze nog over aan het nadenken.
Ben een tijd niet echt actief geweest hier (druk druk druk) maar wil toch even een update geven! Na aanvragen had ik inderdaad een nieuwe firmware versie gekregen: v155.Mattie112 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:58:
Dan ga ik denk ik ook maar eens informeren. Ik heb laatst (met het slechte weer) maar het min percentage op 12% gezet om te voorkomen dat ie gaat laden. Op een gegeven moment was het elke nacht wel raak, beetje zonde dan mis ik liever die laatste procent.
En het resultaat:
Sindsdien GEEN problemen meer gezien dat de accu naar 0% zakt en een half uur met 1000w gaat laden! En dat met het slechte weer van de afgel dagen de accu ook wel echt meerdere dagen gewoon idle was. Sterker nog, ik zag dat gister 1 van de accus van 11% -> 10% is gegaan (gewoon idle) en dat hij niet gek heeft gedaan met opladen. Het lijkt er dus op dat het in elk geval voor mij is opgelost
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
We het hier vaker aangegeven (sterker nog staat een paar berichten hierboven zelfs), maar het is opgelost in BMS 216 die je waarschijnlijk tegelijkertijd met firmware 155 hebt gehad. Maar fijn dat het is opgelost!Mattie112 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:25:
[...]
Ben een tijd niet echt actief geweest hier (druk druk druk) maar wil toch even een update geven! Na aanvragen had ik inderdaad een nieuwe firmware versie gekregen: v155.
En het resultaat:
Sindsdien GEEN problemen meer gezien dat de accu naar 0% zakt en een half uur met 1000w gaat laden! En dat met het slechte weer van de afgel dagen de accu ook wel echt meerdere dagen gewoon idle was. Sterker nog, ik zag dat gister 1 van de accus van 11% -> 10% is gegaan (gewoon idle) en dat hij niet gek heeft gedaan met opladen. Het lijkt er dus op dat het in elk geval voor mij is opgelost
Ja Belgie. Van de regeling ben ik volledig van op de hoogte. Al is de delta in prijs afhankelijk van je energietarief hoe goed of slecht dat je zit. 2.3kW laden incl verlies (wat voor mij geen verlies is want bedrijf bekostigd) lukt voor mij al 2 jaar goed aan 36000km/jaar. Waarom zou ik sneller willen laden? Kost me enkel meer centen.vifra schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:52:
[...]
Belgie? CREG tarief terugbetaling ?
Die wordt bepaald op gemiddelde commerciele prijs van voorgaande 3 maanden (kwartaal) en aan piek verbruik van 7,36 kW ... (versta een 4,3 kW laden + gemiddeld peik verbruik van een gezinshuis ... ).
FOD financien omschrijft het als gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in (14) op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW.
En ik kom daar op jaarbasis steeds net onder die kost (en veel meer onder gezien ik ZP heb ... ). Ik laad dan ook braaf aan 4,3 kW ... als ik op whatever reden toch sneller moet laden rij ik naar een sellader die ook braafjes door werk betaald wordt ...
Ik wil niet dat de Marstek automatisch 1000W van het net terug als mijn EV aan het laden is. De marstek zal dan zorgen voor een capaciteitspiek. In Belgie hoe hoger de piek hoe meer je betaald op deze piekbelasting.pascallj schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:50:
[...]
Ik snap nog steeds niet wat je hier nu mee wilt bereiken. Er is niets magisch aan 15 procent. Er is ook niet iets uit te zetten? Het is gewoon dat als de batterij te lang leeg staat hij iets te enthousiast ging bijladen uit het net. Bij de V1/2 zou dat opgelost moeten zijn met BMS 216 (op aanvraag) en hoe dat bij de V3 zit weet ik niet.
Ja dat snap ik. Maar ik heb al een paar keer gezegd dat dat voor de V1&2 met BMS versie 216 is opgelost, die je helaas zelf moet aanvragen. Als je een V3 hebt weet ik niet of het opgelost moest worden en zoja in welke versie dat dan zit.DeJos1985 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:33:
[...]
Ik wil niet dat de Marstek automatisch 1000W van het net terug als mijn EV aan het laden is. De marstek zal dan zorgen voor een capaciteitspiek. In Belgie hoe hoger de piek hoe meer je betaald op deze piekbelasting.
Er is geen instelling die je kan uitzetten en op 15 procent blijven doet magischerwijs ook niets. Dus ik snap niet wat je met die post wilt bereiken. Het probleem is of kan alleen opgelost worden door een update aan te vragen. Of door inderdaad zelf te zorgen dat je batterij niet helemaal leeg maakt. Maar dat is geen magische grens of iets dergelijks, maar slechts uitstel. Desalniettemin zal dat wel werken tenzij je de batterij dagenlang niet gebruikt.
V154 is beter dan 155 is verschillende scenario's. Ik ga vragen of ik niet terug kan naar 154 /216.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:14:
[...]
Inderdaad, je zal moeten wachten tot ze de app updaten. Blijkbaar geven ze ook maar tot 154/216, dus lijkt wel de nieuwe 'stabiele' versie te worden in de toekomst. Raar dat ze nog niet naar iedereen pushen.
Dat is mi de beste combinatie voor dit moment!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Iemand de CT polling rate al eens ingesteld met Bommel zijn tool? ik krijg daar errors op rate 119 unknown
(v2 model v155.216)
(v2 model v155.216)
Ik kreeg zojuist een mail met track & trace code. Nog geen verwachte leverdatum, maar dat zal wel eind deze week of begin volgende week zijnPe1dtq schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:02:
[...]
Consistent is het duidelijk niet met betrekking tot het omruilen van een kapotte Venus. Bij mij ook nog steeds geen track & trace code. Zou deze week verstuurd worden. Vanaf de eerste melding bij de reseller tot uiteindelijke levering wordt nu gauw 2 maanden!
Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003
Het viel niet mee, maar het was te doen met z'n drieën.... Echter besloten hem er ook weer af te halen.Pringo schreef op zondag 16 november 2025 @ 06:30:
[...]
Ik heb het met iemand erbij gedaan, alleen is het geen doen zo hoog. Eerst op de tafel, en zelfs op de tafel hadden we een krukje gezet. Dit zodat je niet in een keer vanuit je knieën tot boven je macht hoeft te gaan.
Succes!
Ik durf niet meer in m'n schuur te komen als dit zo hangt op 2 meter hoog:
:strip_exif()/f/image/vBmsQkeZ4aLXh2NXCV4wPeIj.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 2 m6 boutjes kan ik wel strakker aandraaien waardoor hij misschien niet meer verdraaid, maar het blijft een ruk constructie vind ik zelf. Het hele gewicht van 64kg hangt in feite op 2 m6 boutjes....
Ik ga nu toch ook maar een balk onder de accu aan de muur maken zodat de draagkracht niet meer op die steun komt, maar dat die steun enkel voorkomt dat ie niet naar voren kan komen.
Kan je deze verschillen eens benoemen?SatScan schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:40:
[...]
V154 is beter dan 155 is verschillende scenario's. Ik ga vragen of ik niet terug kan naar 154 /216.
Dat is mi de beste combinatie voor dit moment!
60 kilo aan 4 boutjes = 15 kg per boutje moe makkelijk kunnen. al ziet het er beetje gammel uit vind ik ook.savale schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:51:
[...]
Het viel niet mee, maar het was te doen met z'n drieën.... Echter besloten hem er ook weer af te halen.
Ik durf niet meer in m'n schuur te komen als dit zo hangt op 2 meter hoog:![]()
[Afbeelding]
Die 2 m6 boutjes kan ik wel strakker aandraaien waardoor hij misschien niet meer verdraaid, maar het blijft een ruk constructie vind ik zelf. Het hele gewicht van 64kg hangt in feite op 2 m6 boutjes....![]()
Ik ga nu toch ook maar een balk onder de accu aan de muur maken zodat de draagkracht niet meer op die steun komt, maar dat die steun enkel voorkomt dat ie niet naar voren kan komen.
3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Wat nog interessant is, ik zag net dat je in de app (na de laatste update van 14 november) ook de API toegang kunt activeren en de toegewezen poort kan wijzigen. Is dus vanaf nu officieel ondersteund en hoeft niet meer via de customer service of met de Bluetooth / BLE tool.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
No way dat dit 10+ jaar blijft hangen hoor. Geef het een paar jaar met wat warm/koud en roest en de boel ligt een keer op de grondtimvanloon schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:58:
[...]
60 kilo aan 4 boutjes = 15 kg per boutje moe makkelijk kunnen. al ziet het er beetje gammel uit vind ik ook.
[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-11-2025 14:05 ]
Helemaal ruk inderdaad. Moet er niet aan denken dat zo een accu van de muur komt zetten. Ik ga maar voor zekerheid en maak een houten plank / balk op dikke steunen eronder maken. De thuisbatterij.nl was ook lekker bijdehand: ja dan zet je ze toch op de grond als je het niet veilig vindt. Stuur nog wel een klacht vanavond + de rekening van de extra steunen / materiaal.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:04:
[...]
No way dat dit 10+ jaar blijft hangen hoor. Geef het een paar jaar met wat warm/koud en roest en de boel ligt een keer op de grondTrouwens ook wel een klote systeem om terug af te krijgen, dan was de v1/v2 beugel toch beter. Denk dat ze in v4 toch nog wat verbeteringen mogen doorvoeren...
daar kunnen zij toch ook niks aan doen?savale schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]
Helemaal ruk inderdaad. Moet er niet aan denken dat zo een accu van de muur komt zetten. Ik ga maar voor zekerheid en maak een houten plank / balk op dikke steunen eronder maken. De thuisbatterij.nl was ook lekker bijdehand: ja dan zet je ze toch op de grond als je het niet veilig vindt. Stuur nog wel een klacht vanavond + de rekening van de extra steunen / materiaal.
Gewoon ophangen met een Franse lat. Makkelijk, stevig en heel waarschijnlijk een fractie van de prijs van muurbeugels. Hoeft geen balkje onder de batterij dan.savale schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]
Helemaal ruk inderdaad. Moet er niet aan denken dat zo een accu van de muur komt zetten. Ik ga maar voor zekerheid en maak een houten plank / balk op dikke steunen eronder maken. De thuisbatterij.nl was ook lekker bijdehand: ja dan zet je ze toch op de grond als je het niet veilig vindt. Stuur nog wel een klacht vanavond + de rekening van de extra steunen / materiaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 17-11-2025 15:08 ]
Wat is er nu weer? Volop zon, de CT003 zegt dat er 1.5 kW naar het grid gaat. De twee accu's staan beiden op AI, hebben volop verbinding met de CT003, maar slaan die zonnenergie niet op? Te veel aan zonnepanelen opbrengst moet toch naar de batterijen gaan? Er is volop verbinding tussen de batterijen en de CT003. De CT003 ziet die zonne-energie ook naar het grid gaan. De ene accu is 11%, de andere 59%. Tot gisteren eigenlijk probleemloos gewerkt. Maar ik zie dat er afgelopen nacht een update is geweest van de app op mijn iPhone, nu versie 1.6.51.
CT003 versie V122. Beide batterijen V2 V154
AI kijkt niet naar zonneopbrengst. Hij kijkt alleen naar dynamische tarieven en voorspeld verbruik (op basis van eerdere verbruikspatronen). Hij reutelt omstreekst middernacht een oplaad- en ontlaadschema uit en houdt zich daar aan.corvankruchten schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
Wat is er nu weer? Volop zon, de CT003 zegt dat er 1.5 kW naar het grid gaat. De twee accu's staan beiden op AI, hebben volop verbinding met de CT003, maar slaan die zonnenergie niet op? Te veel aan zonnepanelen opbrengst moet toch naar de batterijen gaan? Er is volop verbinding tussen de batterijen en de CT003. De CT003 ziet die zonne-energie ook naar het grid gaan. De ene accu is 11%, de andere 59%. Tot gisteren eigenlijk probleemloos gewerkt. Maar ik zie dat er afgelopen nacht een update is geweest van de app op mijn iPhone, nu versie 1.6.51.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Ja dat is top: Jammer genoeg zitten er geen extra gaten meer om iets aan vast te maken...Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:08:
[...]
Gewoon ophangen met een Franse lat. Makkelijk, stevig en heel waarschijnlijk een fractie van de prijs van muurbeugels. Hoeft geen balkje onder de batterij dan.
Nee hoor, laadt gewoon Zonne energie op . Zo werkte het tot gisteren tenminste. En loopt zijn schema af, als ze nog niet vol zijn van de zon gaan ze op de geplande momenten vol .Joarie schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:27:
[...]
AI kijkt niet naar zonneopbrengst. Hij kijkt alleen naar dynamische tarieven en voorspeld verbruik (op basis van eerdere verbruikspatronen). Hij reutelt omstreekst middernacht een oplaad- en ontlaadschema uit en houdt zich daar aan.
[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 17-11-2025 15:38 ]
Ah dan is dat inmiddels bijgesteld. Ik heb hem van de AI afgegooid omdat hij nog niet met de laad- en ontlaadverliezen rekent. Daardoor is het NOM draaien van de accu op veel van de uren niet gunstig. Het blijft centenwerk, maar us bin zuunigS2S schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:36:
[...]
Nee hoor, laadt gewoon Zonne energie op . Zo werkte het tot gisteren tenminste. En loopt zijn schema af, als ze nog niet vol zijn van de zon gaan ze op de geplande momenten vol .
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Gelukkig wel.. Vandaag 2,5kWh bijgeladen wat anders het net op zou zijn gegaan!Joarie schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:27:
[...]
AI kijkt niet naar zonneopbrengst. Hij kijkt alleen naar dynamische tarieven en voorspeld verbruik (op basis van eerdere verbruikspatronen). Hij reutelt omstreekst middernacht een oplaad- en ontlaadschema uit en houdt zich daar aan.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Zeker kijkt AI naar zonneopbrengst (althans tot nu toe). Hij laadt bij zonnenergie overschot óf bij het laagste tarief van de dag.Joarie schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:27:
[...]
Heb week of twee, na maanden perfect te hebben gewerkt, ook verbindingsproblemen met de CT003. Die heeft opeens wifi verbinding verbroken en weigert, volgens de app, verbinding te maken met wifi. Gelukkig heb ik nog de HW P1 die ik nu weer gebruik voor het aansturen van één batterij.
Feedback via de app en er kwam een nieuwe firmware voor de CT003 met de boodschap dat ik de aan/uit knop tien seconden moest indrukken. Denk dat die zich beetje vergiste met de batterij
Het vreemde is wel dat ie, volgens Unifi systeem, gewoon verbonden is en dat nu al dag of vijf (wat de laatste keer is dat ik het probeerde in te stellen). Oh ja, heb maar weer feedback gelaten en ik hoor wel wat ze zeggen. Zolang de HW P1 werkt en het niet opeens lente is (om de tweede batterij nodig te hebben) maak ik me nog niet onmiddellijk zorgen
Feedback via de app en er kwam een nieuwe firmware voor de CT003 met de boodschap dat ik de aan/uit knop tien seconden moest indrukken. Denk dat die zich beetje vergiste met de batterij
Het vreemde is wel dat ie, volgens Unifi systeem, gewoon verbonden is en dat nu al dag of vijf (wat de laatste keer is dat ik het probeerde in te stellen). Oh ja, heb maar weer feedback gelaten en ik hoor wel wat ze zeggen. Zolang de HW P1 werkt en het niet opeens lente is (om de tweede batterij nodig te hebben) maak ik me nog niet onmiddellijk zorgen
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Hier werkt sinds de IOS app update vandaag de NOM niet meer. Nu 3 batterijen die handmatig opladen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Hoe moet ik dat zien? Heb jij ook de V3? Wil er iets bij of onder hebben naast de standaard begel, maar de franse lat? Die kan ik niet vastmaken aan de unit.Druppeltje_ schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:08:
[...]
Gewoon ophangen met een Franse lat. Makkelijk, stevig en heel waarschijnlijk een fractie van de prijs van muurbeugels. Hoeft geen balkje onder de batterij dan.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.