• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:02

S2S

d3x schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

ik gebruik de AI niet, maar initieel dacht ik toch dat je een waarde kon instellen waarbij de prijs onder moest gaan om uberhaupt te laden? Wel op die manier zou je dus elke dag die min waarde + RTE zo moeten kunnen instellen dat het systeem enkel mag laden als dat dal uur een reeel dal is en niet een dal+rte die maar goedkoper is voor enkele uren op de dag.
Nee dat was alleen ter indicatie, Helaas. Maar de marketing was mooi! Feedback kan iedereen insturen voor het goede doel. Stuur straks jouw suggestie wel in!

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 31-10-2025 08:22 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42

d3x

S2S schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Nee dat was alleen ter indicatie, Helaas. Maar de marketing was mooi! Feedback kan iedereen insturen voor het goede doel. Stuur straks jouw suggestie wel in!
deze logica kan je enkel bouwen in meer complexe systemen en sturingen die er volgens mij al een deel zijn in HA samen met de solar tools om je verwachte PV opbrengst van de dag mee te nemen. Ik heb al enkele scripts hier zien voorbijkomen met deels deze logica.

Ik begrijp dat sommigen in de winter denken van dynamisch te gaan omdat die batterij dan PV wise niet veel opbrengen, er zijn helaas heel wat dagen die vlak zijn zoals deze. Eigenlijk is de AI in de lente/zomer interessanter met dynamisch contract als je geen PV hebt en al zeker niet voor mensen die hun PV volledig op zuid liggen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 31-10-2025 08:32 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:29
d3x schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

foute berekening, het gaat niet over min en max op een dag, want 80% van alle andere uren behoren niet tot die min en max maar zitten daar ergens tussen. Op die uren is je opladen minimum prijs + RTE hoger dan de effectieve uur prijs... je virtueel totaal mag dan wel in een xls zo uitkomen op 1eur, dan ga je zogezegd op al die uren exact evenveel verbruiken en neem je nog niet eens slijtage mee. Voor je CAPEX onder minimum te houden moet je ook al meer uren gaan laden dan mogelijk met vlakke belpex.

De best financiele oplossing is eigenlijk de uren dat min belpex + RTE lager zijn om gewoon je MT in standby te zetten.
op de belpex van 31/10:
goedkoopste tarief 52.3
goedkoopste tarief + RTE 62.76
2e goedkoopste tarief + RTE 68.652
24h gemiddelde 66.94
simpel xls gemiddelde geeft dus 13KWH * geeft 0.54eur winst excl CAPEX om op dat 1e uur je 13kw te laden, wat dus niet lukt
met het bijladen op het 2e goedkoopste uur zit je dus al boven dat gemiddelde....
CAPEX? Of CAPTAR?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:02
Tjonge AI is nog steeds stuk bij mij. Duurt wel erg lang zo. Jammer van zo’n product.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:11
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Zoals ik zei, daar ging ik het hier niet over. ~PNARI bedoelde slechts hoe lang het duurt om te testen om 6000 cycli te maken.
eigenlijk zowat nutteloos. De gebruikte technologie heeft niet marstek uitgevonden - maar is al meermaals in labo en unifs enzo uitvoerig getest en bevonden om dit zo aan te kunnen ... zowel de omvormer, de componenten , de gebruikte cellen, ...

Versta ze (marstek maar ook de anderen) zoeken de goedkoopste componenten om de "designed to last minimal 6000 cycles / 10 years" aan te kunnen, steken dat in een zo goedkoop mogelijke productie in een zo goed mogelijk ogend product-package ...

De mesnen die er van uit gaan dat dit toch eerder stuk gaat die kunnen hun garantie gewoon opvragen. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die zeggen dat een tesla ook vroeger stuk is dan wat ze garanderen ... en dat alle fabrikanten er chips insteken die sowieso net na garantie een "dead by design" doet, ... lekker doom denken ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

d3x schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:28:
[...]

hangt af van je definitie "slechte" de ene ervaart dat als slecht een ander heeft er een stabiele omgeving mee. Een dip bijladen wegens te agressieve soc is niet een bug, het was een antwoord op mogelijks heel wat geklaag dat de totale in/uit onder de verwachting is van het aangekochte spec product..... (ja er zijn hier zo vna die tweakers die alles opmeten en in grafieken steken)

ik heb deze week de laatste normale versie gekregen (signature) , je vraag had je ook gewoon kunnen lezen, ooit was er een lijst voor, maar signatures helpen daarin.
Ja en door die Tweakers die dit doen weten we toch een hoop van dit product. Daardoor weten we ook dat dit onzin is.

Ik heb laten zien dat als de batterij er net onder kwam (in werkelijkheid op 10 procent), dat hij dus meteen naar 0 procent schiet en gaat laden alsof er nog 11 procent bij moet. Dat is natuurlijk onnodig want nu zit er voor ongeveer 21 procent aan capaciteit in terwijl hij op 11 procent staat. Dat is geen 'antwoord' dat is gewoon een 'bug'.

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42

d3x

pascallj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ja en door die Tweakers die dit doen weten we toch een hoop van dit product. Daardoor weten we ook dat dit onzin is.

Ik heb laten zien dat als de batterij er net onder kwam (in werkelijkheid op 10 procent), dat hij dus meteen naar 0 procent schiet en gaat laden alsof er nog 11 procent bij moet. Dat is natuurlijk onnodig want nu zit er voor ongeveer 21 procent aan capaciteit in terwijl hij op 11 procent staat. Dat is geen 'antwoord' dat is gewoon een 'bug'.
klopt, mee eens en goed, bij mijn weten is dat nog steeds ieder zijn keuze en "DYI at your own risk" en tijd. Ware het niet dat er veel consumenten "lezers" al deze info dan gaan ervaren als "slecht" en de balans niet kunnen maken tussen een sw bug en een "slechte" versie of zelfs "slecht" product.... O-) typisch voor "tech" sites met onbalans in usergroup en kennis, idem met het delen van DYI tools, beetje later staat forum vol met klagers van blinde uitvoering.

[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 31-10-2025 09:51 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• vifra
d3x schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

klopt, mee eens en goed, bij mijn weten is dat nog steeds ieder zijn keuze en "DYI at your own risk" en tijd. Ware het niet dat er veel consumenten "lezers" al deze info dan gaan ervaren als "slecht" en de balans niet kunnen maken tussen een sw bug en een "slechte" versie of zelfs "slecht" product.... O-) typisch voor "tech" sites met onbalans in usergroup en kennis, idem met het delen van DYI tools, beetje later staat forum vol met klagers van blinde uitvoering.
Rapid Development Cycle wilt zeggen dat we maken / testen / corrigeren en zo naar een goede oplossing gaan in verschillende iteraties. Dat wilt zeggen dat er mogelijks een paar (etteijke) slechte of niet super goede versies eerst zijn alvorens het gewenste resultaat bereikt wordt ... maar door snel ontwikkelen en direct testen gaan we sneller (en goedkoper) naar een goed product eens die ontwikkeperiode er uit is ...

En dat is de spirit van een tweaker :-)

mensen die hier lezen voor de "OOTB" oplossing zonder te snappen dat we hier een bende enthousiaste mensen zijn die de citroen nog net wat harder willen knijpen dan die OOTB ... die kunnen beter niet op tweakers lezen ...

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:41
d3x schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Om dan nog maar te zwijgen van de DIY tools, die zijn nog erger dan de DYI tools ;)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:39
Erik1805 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:26:
Tjonge AI is nog steeds stuk bij mij. Duurt wel erg lang zo. Jammer van zo’n product.
Laat je de accu wel op AI modus staan?

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:02
bvansteenselen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Laat je de accu wel op AI modus staan?
Jazeker, al anderhalve week. Vorige week weer een ticket ingeschoten en toen zeiden ze, eind deze week werkt het.

[ Voor 17% gewijzigd door Erik1805 op 31-10-2025 10:36 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:41

Pe1dtq

It's all about electronics

S2S schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:08:
10 jaar garantie is meer dan genoeg. Waarschijnlijk lukt de 6000 cycle je niet eens .. dan heb je al een nieuwe batterij omdat de technologie zo snel gaat . (Je electronica kan eerder kapot gaan , Cycle is normaal gesproken helemaal leeg met batterij technologie . (of je dat in meerdere dagen doet , maakt niet uit. Maar aangezien ze op 11% stoppen en dan weer laden . Ik zou me over de batterij niet druk maken zeg maar.
Vind het wel leuk om over de cycli te lezen. Zal voor mij a.g.v. de overcapaciteit door 3 accu's t.o.v. dagverbruik van 5 - 8 kwh i.c.m. straks 20kWp solar nooit een probleem worden.

Wat mij meer interesseert, is de uitval. Voor zover ik gelezen heb, zijn er nu zo'n 5 kapotte accu's gemeld op dit forum. Duidelijk verschillende ervaringen met de afhandeling hiervan. Resellers die wel of niet thuisgeven. Soepel of moeizaam contact met Marstek zelf. Ben benieuwd of dit aantal opvallend zal gaan toenemen na 1,2 jaar.

3x MT Venus 2 V153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

• vifra
Pe1dtq schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Vind het wel leuk om over de cycli te lezen. Zal voor mij a.g.v. de overcapaciteit door 3 accu's t.o.v. dagverbruik van 5 - 8 kwh i.c.m. straks 20kWp solar nooit een probleem worden.

Wat mij meer interesseert, is de uitval. Voor zover ik gelezen heb, zijn er nu zo'n 5 kapotte accu's gemeld op dit forum. Duidelijk verschillende ervaringen met de afhandeling hiervan. Resellers die wel of niet thuisgeven. Soepel of moeizaam contact met Marstek zelf. Ben benieuwd of dit aantal opvallend zal gaan toenemen na 1,2 jaar.
5 op officieuze cijfers van meer dan 3000 verkochte eenheden in nederland alleen ... dat is een laag getal ... (0.16%) ...

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 19:56
vifra schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
5 op officieuze cijfers van meer dan 3000 verkochte eenheden in nederland alleen ... dat is een laag getal ... (0.16%) ...
Vijf lijkt mij weinig. Ooit heeft een leverancier op YouTube eens het defect of retour percentage gedeeld. Viel goed mee, maar wel hoger dan wat je hier noemt. Zelf omruiling via Marstek China gehad en vlot en snel verlopen. Bepaalde leveranciers steken inderdaad hun kop snel in het zand bij problemen en kan je beter mijden...

• Gely
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:37:
[...]

Vijf lijkt mij weinig. Ooit heeft een leverancier op YouTube eens het defect of retour percentage gedeeld. Viel goed mee, maar wel hoger dan wat je hier noemt. Zelf omruiling via Marstek China gehad en vlot en snel verlopen. Bepaalde leveranciers steken inderdaad hun kop snel in het zand bij problemen en kan je beter mijden...
Inderdaad, we zitten hier trouwens op Tweakers, niet op het Silent Majority Forum ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

• S2S
  • Laatst online: 18:02

S2S

[...]

Gemiddelde op electronica is hoger. Kun je zo opzoeken. Tussen de 5 en 15 procent . Afhankelijk van product .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:51
Mattie112 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:58:
Dan ga ik denk ik ook maar eens informeren. Ik heb laatst (met het slechte weer) maar het min percentage op 12% gezet om te voorkomen dat ie gaat laden. Op een gegeven moment was het elke nacht wel raak, beetje zonde dan mis ik liever die laatste procent.
En keurig na verzoek de update gehad. Updaten duurde wel echt lang, ik gok op iets van een kwartier (heb niet letterlijk op de klok gekeken). Modbus enforced limit er weer afgehaald en we gaan eens kijken wat het goed.

Twijfel nog even of ik ze beide (met netstroom) tot 100% op ga laden of dat ik het as-is even aankijk.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:15
Toch even een shoutout naar Marstek!
Vandaag wordt er in onze buurt gewerkt aan het stroomnet, waardoor ongeveer 11 postcodes zonder stroom zitten.
Voordat de stroom om 10 uur werd uitgeschakeld, had ik natuurlijk al het een en ander voorbereid qua bekabeling. Toen de stroom om iets over 10 daadwerkelijk werd afgeschakeld, bleef bij ons alles (wat aan de backup-poort was gekoppeld) gewoon prima doordraaien.
Misschien zijn wij wel de enige in het getroffen gebied die de televisie aan heeft, en zit ik lekker thuis te werken. Top dat dit zo gemakkelijk gaat, en dat we hierdoor minder last hebben van deze geplande verstoring.

Deze situatie zorgt er ook voor dat je meer gaat nadenken over hoe dit zou kunnen werken als je een hele fase op deze manier zou kunnen voeden. Iets om in de toekomst een mooie inrichting voor te bedenken.

[ Voor 2% gewijzigd door Bertsjuhn op 31-10-2025 16:15 . Reden: Alles, minder alles gemaakt ;-) ]

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:42

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Bertsjuhn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:24:
Vandaag wordt er in onze buurt gewerkt aan het stroomnet, waardoor ongeveer 11 postcodes zonder stroom zitten.
Voordat de stroom om 10 uur werd uitgeschakeld, had ik natuurlijk al het een en ander voorbereid qua bekabeling. Toen de stroom om iets over 10 daadwerkelijk werd afgeschakeld, bleef bij ons alles gewoon prima doordraaien.
Misschien zijn wij wel de enige in het getroffen gebied die de televisie aan heeft, en zit ik lekker thuis te werken. Top dat dit zo gemakkelijk gaat, en dat we hierdoor minder last hebben van deze geplande verstoring.

Deze situatie zorgt er ook voor dat je meer gaat nadenken over hoe dit zou kunnen werken als je een hele fase op deze manier zou kunnen voeden. Iets om in de toekomst een mooie inrichting voor te bedenken.
Zoiets heb ik al gedaan :D
Was inderdaad wel vreemd om als enige iets als WiFi te hebben. Bij ons waren het 2 storingen, 1 in augustus en 1 in september. En dat voor 22 postcodes.

Zie ook het backup topic: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
JeffreyGorissen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:22:
⚠️⚡Opgelet gevaarlijke kabel⚡⚠️

Waarschuwing: Gebruik dit niet zomaar! Deze kabel is gemaakt voor noodgevallen - als er geen spanning is thuis en de hoofdschakelaar is UIT!

Zoals eerder vermeld we krijgen komende week een lange geplande stroomonderbreking. Het idee is dat ik het het huis doormiddel van uitschakelen van de hoofdschakelaar los koppel van het net, de grid ingang van de marstek los koppel, de backup functie van de marstek activeer en via de marstek groep het huishouden off grid van stroom kan voorzien zonder met verlengsnoeren te gaan werken.

Waarschuwing: Als netstroom terug is moet ook alles ik omgekeerde volgorde terug gedaan worden! Eerst backup uit, kabel verwijderen, grid aansluiting van marstek terug plaatsen en dan pas de hoofdschakelaar terug aanzetten.

Risico: deze kabel in een actief contact steken heeft 230V op de connectie die je heel makkelijk kan aanraken. Deze kabel/backup verbinden met grid zorgt voor grote problemen aangezien backup ac niet synchroniseert met de netstroom!

Doe dit dus niet zelf als je er niks van kent! Zeker niet als het niet hoeft! Als tweaker gaan we vaak die stap verder maar zorg ervoor dat je de risicos kent en de juiste werkwijze hanteert.

[Afbeelding]

[ Voor 2% gewijzigd door JeffreyGorissen op 31-10-2025 14:35 . Reden: Backup topic vermeld ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• Gely
Voordat de stroom om 10 uur werd uitgeschakeld, had ik natuurlijk al het een en ander voorbereid qua bekabeling. Toen de stroom om iets over 10 daadwerkelijk werd afgeschakeld, bleef bij ons alles gewoon prima doordraaien.

Wat bedoel je met "alles" bleef doordraaien? Je hebt toch een plug-in batterij waarvan de omvormer wettelijk moet uitschakelen zonder heel je huis te kunnen voeden (en de straat ;) ) vanaf de batterij?

• Avenger 2.0
Gely schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Wat bedoel je met "alles" bleef doordraaien? Je hebt toch een plug-in batterij waarvan de omvormer wettelijk moet uitschakelen zonder heel je huis te kunnen voeden (en de straat ;) ) vanaf de batterij?
Misschien is de hele straat gewoon blijven draaien en de technieker verkoold afgevoerd >:)

• Bertsjuhn
Gely schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Voorafgaand heb ik verbruikers welke we nodig hadden achter de backup aansluiting van de Marstek gehangen. Dus ik heb niet via een groep teruggevoerd, los circuit, off-grid.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

• vifra
[...]

Natuurlijk is dat hoger. Niet alle kopers van een MT zitten op tweakers ... maar gezien de reviews niet overwhelmed zijn met negatieve zaken over MT ... zelfs gewoon positief ...
Enkel wij tweakers zijn net wat kritischer en bewandelen de speciallekes van de batterij die net wat minder aandacht krijgt dan de standaard zaken (voor doorsnee iedereen).

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:31
Bertsjuhn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Voorafgaand heb ik verbruikers welke we nodig hadden achter de backup aansluiting van de Marstek gehangen. Dus ik heb niet via een groep teruggevoerd, los circuit, off-grid.
Vrij logische en slimme oplossing, waar de marstek voor ingezet zou kunnen worden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Gely
Bertsjuhn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Goed, dat is dus niet "alles". Gelukkig. ;)

• Bertsjuhn
Gely schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:26:
[...]

Goed, dat is dus niet "alles". Gelukkig. ;)
Dat is waar, alles wat erachter hing ;-)

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:13
Voordat de stroom om 10 uur werd uitgeschakeld, had ik natuurlijk al het een en ander voorbereid qua bekabeling. Toen de stroom om iets over 10 daadwerkelijk werd afgeschakeld, bleef bij ons alles (wat aan de backup-poort was gekoppeld) gewoon prima doordraaien.

Wanneer de stroom over de ganse gemeente afstaat, hoe kan je dan nog TV kijken of werken op PC?
TV distributie werkt met versterkers in de straten en die hebben ook stroom nodig.
Idem voor internet, of heb je de GSM als hotspot gebruikt?

Ik denk dat iedereen op een paar uitzonderingen na die al van begin dit jaar bezig zijn met de Venus van MT dat het hardwarematig wel in orde is.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:17
vifra schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Da's dan op dit forum hè. Bij diegenen die gemotiveerd zijn om zowel eigen oplossingen toe te passen en/of wat flexibeler te zijn in hun verwachtingen.
Als ik de NL/BE facebook gebruikers mag geloven, zijn er echter veel meer ontevreden gebruikers èn die met vreemde ervaringen zitten. Echter; die laten zich OVERduidelijk afschepen door de resellers dat ze bij de fabrikant moeten zijn...

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

dasystemcheck schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Da's dan op dit forum hè. Bij diegenen die gemotiveerd zijn om zowel eigen oplossingen toe te passen en/of wat flexibeler te zijn in hun verwachtingen.
Als ik de NL/BE facebook gebruikers mag geloven, zijn er echter veel meer ontevreden gebruikers èn die met vreemde ervaringen zitten. Echter; die laten zich OVERduidelijk afschepen door de resellers dat ze bij de fabrikant moeten zijn...
Maar ik denk dat dat ook compenseert met de gebruikers daar die er absoluut geen verstand van hebben en het product niet volledig benutten en dit af doen als defect...

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:17
pascallj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

...en het product niet volledig benutten en dit af doen als defect...
Absoluut, absoluut. Er zitten af en toe hilarische vragen en toestanden tussen >:). Desondanks zitten er gevallen tussen waarbij duidelijk meer aan de hand is.
... Het is alleen voor mij niet het platform om iets te veel te zeggen en al helemaal niet om er te veel technisch onderricht te geven ;)

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• Avenger 2.0
Kan je voor off-grid toestanden als er geen zon is de grid aansluiting van Venus gewoon op een aggregaat (met pure sinus) aansluiten om de batterij (manueel) te laden?

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 31-10-2025 19:56 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:00
dasystemcheck schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Als je dit nu nog kan onderbouwen oke dan...Ik lees toch andere dingen hoor!

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik heb vandaag ook onze eerste thuisbatterij ontvangen, een Marstek Venus E V3. Natuurlijk wil ik die meteen in Home Assistant integreren, vooral omdat ik de YouLess heb moeten vervangen die de P1-poort uitlas in HA. Ik ben snel op deze integratie terecht gekomen, maar het lukt mij maar niet om deze toe te voegen.
Misschien zit het mis met het open zetten van de local API?

Wat ik heb gedaan:
- Via de gelinkte Marstek Venus Monitor tool verbonden met de batterij, daar blijkt dat de Local API al standaard draait, wel niet op de 30000-poort maar dat lijkt mij geen probleem te zijn vermits je bij de HA-configuratie een ander poortnummer kan ingeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR6l4RC6O7qCpdFTReYpuU8eMck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rt4I9Z5asKMewOcEeQPQDD9Q.png?f=fotoalbum_large

Wil ik toch via de tool nog eens de local API activeren op poort 30000, dan moet ik op een bepaald moment een URL ingeven? Welke is dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/129elCIjRvqtK6v_T8iEUWcw9TE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ZUsJK9w9olLj7KK5HRwzGAy.png?f=user_large

Als ik vervolgens de wizard in HA volg, dan krijg ik een "Failed to connect to device"-error.
Ik heb ook al gechecked of HA kan pingen naar de batterij, dat lukt wel.

Enig idee wat ik nog kan proberen?
Alvast bedankt!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Dat laatste is een statische waarde en geven ze allemaal aan. Maar hoeveel capaciteit krijg je er echt uit? Dat is interessant om te weten.
Ik ben nog maar een beginner, dus hoe bekijk ik dat het beste?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v153, HW P1, ☀️2,7kWp

Pagina: 1 ... 295 296 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.