Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:00:
[...]

Het is nergens duidelijk omschreven hoe Marstek een cycli telt[...]
Een cyclus is gewoon 100-11-100 (zoals standaard). Is al eens bevestigd door Marstek via Feedback. Staat niet per se in de garantievoorwaarden dus hoeveel je daaraan hebt is een tweede. Overigens kunnen ze het aantal cycli volgens hen ook niet uitlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:38

S2S

10 jaar garantie is meer dan genoeg. Waarschijnlijk lukt de 6000 cycle je niet eens .. dan heb je al een nieuwe batterij omdat de technologie zo snel gaat . (Je electronica kan eerder kapot gaan , Cycle is normaal gesproken helemaal leeg met batterij technologie . (of je dat in meerdere dagen doet , maakt niet uit. Maar aangezien ze op 11% stoppen en dan weer laden . Ik zou me over de batterij niet druk maken zeg maar.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 30-10-2025 07:10 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bth27 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:04:
[...]

Dit is incl btw in de Frank app voor een 170 kWh afname nu. 1 batterij, verwarming op gas, koken op inductie. Hybride wagen. Zonnepanelen.
Thanks, ik besef nu ook dat de gemiddelde belpex-prijs van 7.5 nog zonder de toeslag is die de leverancier neemt .

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:06
Yargo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Ok, tx. Vraag me wel af of er zoveel winst te halen valt uit een dynamisch contract in België icm de batterijen. Ik zou het voornamelijk gebruiken om tijdens de winter op goedkope momenten te laden om dan te gaan verbruiken. Maar ik maak me wel de bedenking dat de prijs waarover je spreekt de pure prijs voor elektriciteit is, waar er nog erg veel toeslagen bijkomen in België. Toeslagen die wel altijd dezelfde zijn. Als je rekening houdt met het verlies dat je hebt door de batterijen te laden en ontladen vraag ik me toch af hoeveel winst je uiteindelijk nog hebt? Ik trek het zeker niet in twijfel hoor, maar zou graag mensen die het op die manier doen hun ervaring hiermee horen.

Momenteel heb ik een variabel contract bij Energy Vision met sinds kort maandelijkse afrekeningen. Voorheen had ik een terugdraaiende teller dus moest nergens op letten. Met de batterijen valt ons verbruik in de zomermaanden erg goed mee. Zo hadden we in september een verbruik van 51kWh en een teruglevering van 66 kWh. Toch was de afrekening 31,10 euro. Is toch schandalig?
Idd. Mijn afrekening voor september voor 54 kWh afname en 84 kWh injectie maar 22,84 € met een captar van 3,05. Dan zit er toch een verschil op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bth27 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:13:
[...]

Idd. Mijn afrekening voor september voor 54 kWh afname en 84 kWh injectie maar 22,84 € met een captar van 3,05. Dan zit er toch een verschil op.
Ik neem aan dat de 8 cent die je noemde voor oktober de naakte ingekochte E-prijs is incl btw ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:06
PNARI schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:24:
[...]

Ik neem aan dat de 8 cent die je noemde voor oktober de naakte ingekochte E-prijs is incl btw ?
Vorige maand was die prijs 7,3 cent per kWh incl btw (maandgemiddelde afhankelijk van je verbruik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
harrr schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:02:
Hier is hij dan! De setup met 6 Marsteks bij mijn ouders. Gezien hun hoge stroomverbruik met 2 EVs's, B&B, warmtepomp, boilers en 11.000kWh solar per jaar kozen ze voor 6 stuks.

Ze zijn allemaal op 2500W op een eigen groep geplaatst. Daarmee is er 15KW vermogen toegevoegd aan het huis. De verdeler wordt gevoed door een 5G6. In de meterkast van de woning is nu alle aangepast naar vermogens boven de 40A.

De setup kostts 9K. Maar dat is samen met de verdeler en 130M (2x 65M) YMVK-AS van 6mm2. Ik heb een extra kabel aangelegd voor het geval de smart box uit komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe je de rendementsberekening hebt gedaan.
Hier ligt ook 10 kWp op het dak, is er een EV en verwarm ik een belangrijk deel met de airco, maar mijn berekeningen laten zien dat de eerste rendabel is, maar de tweede niet meer.
Ik blijf wachten op prijzen onder de 200€ per kWh, en sowieso op de lente.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Hier ligt ook 10 kWp op het dak, is er een EV en verwarm ik een belangrijk deel met de airco, maar mijn berekeningen laten zien dat de eerste rendabel is, maar de tweede niet meer.
Wat is je norm om rendabel te zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:14
[...]

Maar dat zeg je al van eind mei/begin juni ergens :+
Denk niet dat de batterijen snel onder de 1000 euro gaan zakken (ik zeg nooit ''nooit'').
De V2 is daar niet onder gezakt, en de V3 gaat daar volgens mij ook niet onder zakken als ze achter een paar maanden misschien een V4 uitbrengen. 1200 a 1300 vind ik gewoon een zeer aannemelijke prijs. Alle maanden dat je wacht, is ook een verlies.
Mei, juni, juli, augustus, september.. waren gewoon prima maanden voor de batterij. Hebben ze perfect hun werk gedaan voor mij en (belangrijker) veel geld bespaart.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:05
Nog iemand opgevallen hoe synchroon de Marstek prijzen worden aangepast?
Toen V2 nog vlot leverbaar was, stond de V3 zowat overal aan dezelfde prijs. Nu V2 omzeggens overal uitverkocht is, is plots V3 een paar honderd EUR goedkoper te vinden. Heb de indruk dat dit zorgvuldig door Marstek georchestreerd is, en niet door de resellers.

Sommige resellers verdenk ik er ook van pogingen om die afspraak te omzeilen - zo wordt de V2 door bepaalde resellers nog aktief geadverteerd aan een aantrekkelijke prijs - maar is die "beperkt leverbaar". Wat je waarschijnlijk moet lezen als: "niét leverbaar, maar we zullen je off-the-record een goeie deal sturen op een V3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PNARI schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Wat is je norm om rendabel te zijn ?
Max 4 jaar en dan moet het terugverdiend zijn.
En ik reken conservatief... 25ct per kWh per cycle. Met 5 kWh aan batterij kan ik ca 200 cycles per jaar doen, maar er komt maar 4 kWh uit per cycle.
Dus 4 x .25 x 200 = 200€ per jaar, en dan kom ik uit bij een aanvaardbare prijs van 200€ per kWh batterij of een MArstek V3 voor 1000€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PNARI schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

Batterijen van MT plaatsen is voor vrijwel iedereen met zonnepanelen rendabel, payback rond 5 jaar en niet te veel plaatsen,1 of 2 is voor de meesten meer dan voldoende. Van november t.e.m. februari brengen zonnepanelen niet veel en kan een dynamisch contract wat extra besparing brengen mits AI van de batterijen correct werkt en dat begint met 2x 2u per dag vol laden op de goedkoopste uren waarvan er meestal 2u in de nacht vallen en 2u rond de middag. MT is aan het proberen om AI intelligenter te maken op basis van het profiel wat ze van je bijhouden maar slagen er momenteel niet in maar 10 maanden geleden hebben we dat ook al meegemaakt met de CT001, de selfconsumption mode en het samenwerken van meerdere batterijen maar dat hebben ze opgelost gekregen. Ik blijf erbij dat hardwarematig de batterij ok, zeker voor de prijs die je ervoor betaald , maar op softwarevlak is er nog een weg af te leggen maar dat zal hun ook lukken.
Eens. Al weet ik niet of ik de 5 jaar tvt haal met 2 accu's, ik kan het ook niet echt terugrekenen vrees ik. Straks als we het moeten doen zonder salderen zal de tvt wel beter zijn. Want als ik kijk naar vorig jaar oktober had ik bijvoorbeeld 200kwh terug geleverd, en natuurlijk ook weer meer afname. Nu is dat allemaal zo de accu in gegaan. Dus dat is al 30€ aan belasting. Nog los van de prijsverschillen tussen levering en teruglevering.

Ik doe ze via HA sturen, eigenlijk vrij basic maar toch best wel doeltreffend, kun je wel AI marketing er in gooien, maar in de praktijk zijn de dure en goedkope uren in de herfst en winter vrij standaard, dus hoeft de regeling helemaal niet zo gek.

Ik heb nu een najaars strategie als volgt gemaakt:
-In de goedkope nachturen de accu uit. (Want warmtepomp, dus sowieso onvoldoende kWh om de nacht door te komen, en de prijzen zijn dan vrij laag)
- in de ochtend NOM voor het ontbijt etc terwijl de prijzen dan omhoog gaan.
-In de loop van de ochtend NOM, maar dan alleen om te laden, niet ontladen, want overdag prijzen vaak weer lager en verbruik weinig.
- eind van de middag weer volledig NOM om te koken etc.

En dan nog 2 schakelaars.
1 voor het geforceerd laden op de goedkoopste 3 uren aan 1250watt per stuk.
1 voor geforceerd ontladen op het duurste uur aan 1500watt per stuk. (Leuk als er zo'n piek is in de avond)

Onder de streep minimaal verbruik op de dure uren, en op de lage prijzen "hamsteren" :)

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 30-10-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Druppeltje_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:12:
[...]

Maar dat zeg je al van eind mei/begin juni ergens :+
Denk niet dat de batterijen snel onder de 1000 euro gaan zakken (ik zeg nooit ''nooit'').
De V2 is daar niet onder gezakt, en de V3 gaat daar volgens mij ook niet onder zakken als ze achter een paar maanden misschien een V4 uitbrengen. 1200 a 1300 vind ik gewoon een zeer aannemelijke prijs. Alle maanden dat je wacht, is ook een verlies.
Mei, juni, juli, augustus, september.. waren gewoon prima maanden voor de batterij. Hebben ze perfect hun werk gedaan voor mij en (belangrijker) veel geld bespaart.
Klopt.
Maar ik reken wat economischer. 'veel' geld besparen is mooi, maar als je daar 'heel veel' voor moet investeren, dan schiet het ook niet op.
Mijn beleggingen leveren ook wat op, en ik ben gewoon sceptisch. Te veel verkopers aan de lijn gehad die me een 10 kWh batterij voor 9000€ willen aan smeren met de belofte dat ze 2000€ per jaar oplevert (not).

En laten we eerlijk zijn, helemaal stabiel werken die Marsteks ook nog niet, dus risicoloos is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:59
Yargo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:43:
[...]

Ok, tx. Vraag me wel af of er zoveel winst te halen valt uit een dynamisch contract in België icm de batterijen. Ik zou het voornamelijk gebruiken om tijdens de winter op goedkope momenten te laden om dan te gaan verbruiken. Maar ik maak me wel de bedenking dat de prijs waarover je spreekt de pure prijs voor elektriciteit is, waar er nog erg veel toeslagen bijkomen in België. Toeslagen die wel altijd dezelfde zijn. Als je rekening houdt met het verlies dat je hebt door de batterijen te laden en ontladen vraag ik me toch af hoeveel winst je uiteindelijk nog hebt? Ik trek het zeker niet in twijfel hoor, maar zou graag mensen die het op die manier doen hun ervaring hiermee horen.

Momenteel heb ik een variabel contract bij Energy Vision met sinds kort maandelijkse afrekeningen. Voorheen had ik een terugdraaiende teller dus moest nergens op letten. Met de batterijen valt ons verbruik in de zomermaanden erg goed mee. Zo hadden we in september een verbruik van 51kWh en een teruglevering van 66 kWh. Toch was de afrekening 31,10 euro. Is toch schandalig?
Ik een vast contract bij Engie. In september een verbruik van 48,9 kWh en een teruglevering van 48,8 kWh. Afrekening €34,15. In Augustus mijn contract nog verlengt. Wat ze mij in het najaar 2022 hebben geflikt zal mij niet meer overkomen. Ik vind het tof dat wij dat kunnen vergelijken. Cijfers zeggen veel.

BE MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Pe1dtq schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:20:
Is toch gewoon 3 x enkelfase i.p.v. een echt 3 fase systeem. Verklaart de prijs ook.
klopt - de backup box 3 fase van marstek is eigenlijk een 3x enkelfase - de vraag is of die 3 fase mooi in juiste syncrhone manier opgezet wordt ...
Alvast dit werkt per fase enkel en alleen als dar de nodige batterijen op die fase steken ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Klopt.
Maar ik reken wat economischer. 'veel' geld besparen is mooi, maar als je daar 'heel veel' voor moet investeren, dan schiet het ook niet op.
Mijn beleggingen leveren ook wat op, en ik ben gewoon sceptisch. Te veel verkopers aan de lijn gehad die me een 10 kWh batterij voor 9000€ willen aan smeren met de belofte dat ze 2000€ per jaar oplevert (not).

En laten we eerlijk zijn, helemaal stabiel werken die Marsteks ook nog niet, dus risicoloos is het ook niet.
marstek puur op NOM werkt stabiel en zoals verwacht. Dat is ook het meest eenvoudige model en is vooral voor eigenaars van ZP geschikt ...
Martsek AI is nog aan het leren. laten we zeggen dat de inteligentie niet van de snelste is 8)7
Maar alle marstek venus systemen die er al uit zijn e die er nog uit gaan komen komen op hetzelfde platform (OS - firmware) uit ... dat wilt zeggen dat er voorlopig nog verder ontwikkeld wordt en dus vereterd - zeker gezien de plannen voor nieuwe type marstek venus systemen ... en er dus verbeteringen aankomen.

Minder stabiel is de dynamische markt - vandaag nog interessant gezien de verschillen van prijs tussen dal en piek moneten op een dag maar benieuwd hoe lang dat zal blijven ...

Als je even uitrekend dan is het risico met marstek beperkter (maar zeker niet 0) t.o.v. klassieke duurdere systemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:30

d3x

bth27 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:04:
[...]

Dit is incl btw in de Frank app voor een 170 kWh afname nu. 1 batterij, verwarming op gas, koken op inductie. Hybride wagen. Zonnepanelen.
mooie prijs en zeker een pak lager dan de meeste honk vaste prijzen van leveranciers. Maar ik heb al meermaals aangehaald dat het heel wat AI en automatisatie werk is voor centjes berekening (jaja ik weet wel die reacties op een jaar heb je 4000kwh verbruik, dus dan spreken we over euro's), wel zoek dan een goeie leverancier.

Mijn huidige mediaan prijs voor oktober bij energyvision met variabel (finale prijs is altijd pas volledig NA de maand) 7.743cent incl btw ongeacht de afname... natuurlijk zonder alle vaste kosten en taxen die iedereen heeft in BE.

dus jouw dynamisch verhaal is duurder dan mijn variabel verhaal op eender welk uur ik verbruik. Neemt niet weg dat dynamisch uiteindelijk veel goedkoper kan zijn, daar ben ik het mee eens, maar dat is niet zo voor elke maand van toepassing.

dynamisch kan je winst doen door toch op dure uren van je PV terug te duwen (als je veel oost-west liggen hebt) en bij extreme dal uren kan je heel goedkoop inkopen (als je dan al geen PV hebt want de uren dat de prijs echt negatief is (kost+btw+vaste kost) kan je op 2 handen tellen en zal alleen minder en mnider worden want de grote energie spelers nemen daar asap maatregelen voor (afschaklelen, batterijparken, etc)

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

dannyro schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Ik een vast contract bij Engie. In september een verbruik van 48,9 kWh en een teruglevering van 48,8 kWh. Afrekening €34,15. In Augustus mijn contract nog verlengt. Wat ze mij in het najaar 2022 hebben geflikt zal mij niet meer overkomen. Ik vind het tof dat wij dat kunnen vergelijken. Cijfers zeggen veel.
de details van je energie contract zijn er altijd... (the devil is in the details) Engie (heb ik al gezegd ) is niet consument vriendelijk met hun vaste kost+ belpex + multiplier in hun berkening van prijzen op zuiver verbruik. De meeste ander leveranciers doen gewoon belpex+multiplier, idem voor het terugleveren.

iedereen heeft altijd in BE een vaste kost rond de 15-20eur, ook al draai je NOM. Basis captar, admin kosten etc... als je nog veel terugduwt van je PV aan enkele cent kan je die kost nog wat reduceren.

maar we zouden beter deze BE prijzen bespreken in BE batterij topic, want onze noorderburen moeten hier niet anders doen dan scrollen :)

[ Voor 13% gewijzigd door d3x op 30-10-2025 09:36 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Yargo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Thanks. Het is niet gemakkelijk om goede keuze's te maken hierin. Moest dat AI laden goed werken zou ik het wel een kans willen geven. Als ik prijzen vergelijk zijn dynamische contracten (zonder batterij bv) even duur of goedkoop dan variabele. Zover ze zoiets kunnen inschatten natuurlijk.

In de zomer hebben we amper verbruik gehad dankzij de batterijen.
gewoon online kan je niet inschatten of dynamisch of variabel goedkoper is. Dit hangt 100% af van je eigen gedrag. Ben je een 9/5 office werker en elke avond lekker thuis koken? vergeet het maar dat dynamisch goedkoper is. Dan moet je gewoon batterij hebben (incl RTE) om winst te halen uit dynamisch. Verbruik je zeer weinig echt piek uren, kan je alles regelen richting dal, dan is dynamisch een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL2387
  • Registratie: Oktober 2025
Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor alle informatie hier!
Ik woon in België (2387). Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 aangeschaft. Ik heb zonnepanelen, een warmtepomp, vloerverwarming. Ik woon er pas (huurhuis) en heb gezien dat ik in de zomer (in september was dat) meer injecteer dan verbruik, mijn verbruik ligt in het algemeen onder de 5kWh op een dag (klein huishouden). Ondanks alle discussie over variabel/vast/dynamisch contract ben ik overgegaan op een dynamisch contract. In de donkerste maanden kan ik dan op AI draaien. Ik hoop dat dit werkt, Kan het nog niet testen want de netbeheerder moet mijn meter nog op een ander meetregime zetten, gaat max. 10 dagen duren. De vraag gaat over de zomer, als mijn panelen voldoende leveren voor eigen gebruik. Deze laden overdag mijn batterij op, verbruikt 's avonds en 's nachts wat en wordt overdag weer opgeladen, is het idee. Is AI al zo slim dat deze 'weet' dat mijn panelen overdag de batterij opladen en zou deze dan mijn niet geheel volgeladen batterij 's nachts niet volladen met het lage dynamische tarief? Of zet ik 'm in de zomer op AI met het risico dat op een donkere dag mijn batterij toch niet volgeladen wordt door de zon en ik overdag duurdere stroom moet afnemen.

Groet, Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL2387 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:17:
Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor alle informatie hier!
Ik woon in België (2387). Ik heb net een Marstek Venus E 3.0 aangeschaft. Ik heb zonnepanelen, een warmtepomp, vloerverwarming. Ik woon er pas (huurhuis) en heb gezien dat ik in de zomer (in september was dat) meer injecteer dan verbruik, mijn verbruik ligt in het algemeen onder de 5kWh op een dag (klein huishouden). Ondanks alle discussie over variabel/vast/dynamisch contract ben ik overgegaan op een dynamisch contract. In de donkerste maanden kan ik dan op AI draaien. Ik hoop dat dit werkt, Kan het nog niet testen want de netbeheerder moet mijn meter nog op een ander meetregime zetten, gaat max. 10 dagen duren. De vraag gaat over de zomer, als mijn panelen voldoende leveren voor eigen gebruik. Deze laden overdag mijn batterij op, verbruikt 's avonds en 's nachts wat en wordt overdag weer opgeladen, is het idee. Is AI al zo slim dat deze 'weet' dat mijn panelen overdag de batterij opladen en zou deze dan mijn niet geheel volgeladen batterij 's nachts niet volladen met het lage dynamische tarief? Of zet ik 'm in de zomer op AI met het risico dat op een donkere dag mijn batterij toch niet volgeladen wordt door de zon en ik overdag duurdere stroom moet afnemen.

Groet, Gert
Voorheen deed AI alleen laden op de twee goedkoopste uren en de rest van de tijd je verbruik op 0 houden, ookal is het het derde goedkoopste uur van de dag.

Momenteel zijn ze er flink mee aan het stoeien (lees de laatste x pagina's maar terug of zoek op AI) en is het voor iedereen anderen dat het doet en werkt het soms wel of soms niet. Er is nu in elk geval geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL2387
Dankjewel voor je reactie. Ik had niet goed gezocht, ik vind nu het volgende op marstekenergy.com het volgende: Venus E Gen 3.0's AI Mode automatically plans your charging based on your region's real-time electricity prices from platforms like Nord Pool, Tibber, and Octopus Energy. It learns your energy usage patterns, analyzes battery level and weather forecasts, and continuously adjusts both when and how much to charge — helping you reduce costs and maximize energy savings without lifting a finger.

Kortom: AI zou ik ook in de zomer aan kunnen laten staan, het houdt rekening met het weer en mijn verbruikspatroon. Er is maar 1 manier om erachter te komen. Lekker op AI laten staan als de zon weer hoger komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Voorheen deed AI alleen laden op de twee goedkoopste uren en de rest van de tijd je verbruik op 0 houden, ookal is het het derde goedkoopste uur van de dag.

Momenteel zijn ze er flink mee aan het stoeien (lees de laatste x pagina's maar terug of zoek op AI) en is het voor iedereen anderen dat het doet en werkt het soms wel of soms niet. Er is nu in elk geval geen touw aan vast te knopen.
Dat AI is nu een 'AS', want houdt geen rekening met voldoende groot prijsverschil. Nu kost het door de omzetverliezen vaak geld.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL2387 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:32:
Dankjewel voor je reactie. Ik had niet goed gezocht, ik vind nu het volgende op marstekenergy.com het volgende: Venus E Gen 3.0's AI Mode automatically plans your charging based on your region's real-time electricity prices from platforms like Nord Pool, Tibber, and Octopus Energy. It learns your energy usage patterns, analyzes battery level and weather forecasts, and continuously adjusts both when and how much to charge — helping you reduce costs and maximize energy savings without lifting a finger.

Kortom: AI zou ik ook in de zomer aan kunnen laten staan, het houdt rekening met het weer en mijn verbruikspatroon. Er is maar 1 manier om erachter te komen. Lekker op AI laten staan als de zon weer hoger komt te staan.
Die tekst staat er volgens mij al vanaf het begin en ook bij de V1&2. In elk geval iets in diezelfde strekking. Ook toen AI nog echt geen AI was maar gewoon een hele eenvoudige beslisboom. Aan marketing praatjes moet je geen waarde hechten. De enige manier om erachter te komen hoe het momenteel werkt, is gebruikerservaringen volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Dat AI is nu een 'AS', want houdt geen rekening met voldoende groot prijsverschil. Nu kost het door de omzetverliezen vaak geld.
Dat heeft het nooit gedaan. Jij wil meteen twee stappen vooruit ;) zou zeker een goede toevoeging zijn. Maar zo was er van de week ook weer een discussie over AI (wanneer niet) en toen werd ook duidelijk dat iedereen wat anders verwacht en wilt van de AI.

Zag laatst een filmpje van onze vriend Ketelklets over de Zendure. En alhoewel ik het niet bepaald een goede review vond, was het wel duidelijk dat de instelmogelijkheden van de App veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Dat heeft het nooit gedaan. Jij wil meteen twee stappen vooruit ;) zou zeker een goede toevoeging zijn. Maar zo was er van de week ook weer een discussie over AI (wanneer niet) en toen werd ook duidelijk dat iedereen wat anders verwacht en wilt van de AI.

Zag laatst een filmpje van onze vriend Ketelklets over de Zendure. En alhoewel ik het niet bepaald een goede review vond, was het wel duidelijk dat de instelmogelijkheden van de App veel beter zijn.
Er zou mijn inziens minstens ene prijsverschil van 10 a 12 cent moeten zijn tussen dal en piek waar de aansturing rekening mee houdt. Beter nog zou zijn als je dat zelf zou kunnen ingeven.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

De AI werkt hier best aardig, begin haast te geloven dat deze ook naar het lokaal weer kijkt. aangezien hij zeer weinig heeft geladen vannacht en er nu zon schijnt ... (en gisteren een hele bak meer heeft geladen in de nacht) maar kan ook placebo zijn ;) Maar we gaan het zien. (dus zeg het maar) Zal ook wel aardig wat werk zijn om het allemaal aan elkaar te knopen en te programmeren.

[ Voor 28% gewijzigd door S2S op 30-10-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
S2S schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
De AI werkt heir best aardig, begin haast te geloven dat deze ook naar het lokaal weer kijkt. aangezien hij zeer weinig heeft geladen vannacht en er nu zon schijnt ... (en gisteren een hele bak meer heeft geladen in de nacht) maar kan ook placebo zijn ;) Maar we gaan het zien. (dus zeg het maar)
Inderdaad, goede aanvulling, ook met de lokale weersverwachting zou rekening moeten worden gehouden. Net als leren van gedrag (eigenaargewoontes) zit hier natuurlijk wel wat meer foutkans op. Verschil hoog - laag tarief is feitelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

stil schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Inderdaad, goede aanvulling, ook met de lokale weersverwachting zou rekening moeten worden gehouden. Net als leren van gedrag (eigenaargewoontes) zit hier natuurlijk wel wat meer foutkans op. Verschil hoog - laag tarief is feitelijk
Als ze het goed doen nemen ze dat ook mee, en besluiten ze soms helemaal niet te laden. Maar ook de RTE meenemen kan handig zijn. We gaan het zien. Ik wil er vooral weinig omkijken naar hebben. En het liefs op AI of Zelfconsumptie hebben staan. Maar alleen op AI mag ook als deze in de zomer bijvoorbeeld helemaal niet van het net laadt (instelling ofzo)

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 30-10-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
De AI werkt hier best aardig, begin haast te geloven dat deze ook naar het lokaal weer kijkt. aangezien hij zeer weinig heeft geladen vannacht en er nu zon schijnt ... (en gisteren een hele bak meer heeft geladen in de nacht) maar kan ook placebo zijn ;) Maar we gaan het zien. (dus zeg het maar) Zal ook wel aardig wat werk zijn om het allemaal aan elkaar te knopen en te programmeren.
Dat zijn positieve berichten voor degene waarbij AI nog brak is.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:08

Pe1dtq

It's all about electronics

vifra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

klopt - de backup box 3 fase van marstek is eigenlijk een 3x enkelfase - de vraag is of die 3 fase mooi in juiste syncrhone manier opgezet wordt ...
Alvast dit werkt per fase enkel en alleen als dar de nodige batterijen op die fase steken ...
Is gewoon niet mogelijk om via RS485 de 3 accu's synchroon te laten lopen. Ook een veiligheids issue. Uit de pas lopen mag gewoon niet gebeuren!

Enige veilige goede technische oplossing is dat de blackbox zelf 3-fase genereert. Dan is de backup aansluiting ook niet meer nodig.

3x enkelfase geeft bij mij problemen. Mijn Goodwe omvormers willen een specifieke volgorde van de 3 fases. Met 3x enkelfase is dat natuurlijk random. Die gaan dus in storing. Ik heb mijn meterkast omgebouwd, zodat ik manueel (1 schakelaar) om kan schakelen naar off grid 3x enkelfase.

3x MT Venus 2 V153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL2387
Ik lees hier het volgende:
Ontrendelen van 2500 W ontlaadunctie
De batterij beschikt over een mogelijkheid om het terugleveren met een vermogen van 2500 W in te schakelen. Deze optie mag alleen ingeschakeld worden wanneer de batterij op een eigen (!) groep geplaatst is. Schakel je deze functie in wanneer de batterij op een bestaande groep (met andere verbruikers) is aangesloten, dan loop je de mogelijkheid dat er veel te veel stroom door de kabels in de woning kunnen lopen. De schakelautomaten in de meterkast kunnen een deel van deze stroom niet zien, en zullen dus niet op tijd afslaan. Dit kan zorgen voor een te grote warmte ontwikkeling en uiteindelijk mogelijk brand als gevolg!
In mijn geval staat mijn net aangeschafte Marstek Venus E 3.0 in de meterkast, bij de wifi en op een aparte groep, die ook nog eens in de groepenkast is ingebouwd. Het ontgrendelen van de 2500W ontlaadfunctie zou mij helpen om grote huishoudelijke apparaten ook meer van mijn batterij gebruik te laten maken. Er wordt gewaarschuwd voor risico's maar met een afzekering van 16A en niet/nauwelijks kabellengte naar mijn stopcontact lijkt me het risico niet groter dan bv een (stopcontact)sauna die langdurig 3.6kw staat te vreten. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:42
stil schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
Zou het ipv weersverwachting gokkerij niet beter zijn om overschot van PV te gebruiken?
Dat werkt(e) in ieder geval prima. Als hier lokaal de zon doorkomt en de PV overschot heeft maar de algemene weerverwachting iets anders roept/voorspelt dan zit die AI er weer lekker naast.
Lat ze eerst maar eens de uur of kwartierprijzen goed overnemen van de markt, daarop de juiste laad/ontlaad momenten bepalen. Als dat goed werkt ga dan iets combineren zou ik suggereren.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL2387 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
Ik lees hier het volgende:
[...]

In mijn geval staat mijn net aangeschafte Marstek Venus E 3.0 in de meterkast, bij de wifi en op een aparte groep, die ook nog eens in de groepenkast is ingebouwd. Het ontgrendelen van de 2500W ontlaadfunctie zou mij helpen om grote huishoudelijke apparaten ook meer van mijn batterij gebruik te laten maken. Er wordt gewaarschuwd voor risico's maar met een afzekering van 16A en niet/nauwelijks kabellengte naar mijn stopcontact lijkt me het risico niet groter dan bv een (stopcontact)sauna die langdurig 3.6kw staat te vreten. Of zie ik het verkeerd?
Heb je de TS (eerste bericht van dit topic) gelezen? Daar staat in beschreven waarom deze functie alleen gebruikt mag worden wanneer de Marstek op een aparte eigen groep staat. Dat heeft te maken met de richting van de stroom, niet alleen met de grootte ervan. Dat maakt de situatie anders dan die van de sauna.

Dat gezegd hebbende, als ik het goed lees heb jij de batterij op een aparte eigen groep staan, dus dan is er verder weinig risico.

Ik heb weer eens te snel geantwoord. Excuses. Die quote kwam uit de TS... Maar als de batterij dus inderdaad op een eigen groep staat zonder andere apparaten is er geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 30-10-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:42
GL2387 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:31:
Als je één wcd op één 16A gezekerde aansluiting (groep) hebt zitten is dat prima. Met natuurlijk de kanttekening dat wcd en kabels het vermogen aankunnen.
Persoonlijk houd ik van zo min mogelijk overgangen zoals wcd en stekkers dus mijn accu zit met dikke kabel direct op eigen 16A groep in de groepenkast.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Pe1dtq schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

Is gewoon niet mogelijk om via RS485 de 3 accu's synchroon te laten lopen. Ook een veiligheids issue. Uit de pas lopen mag gewoon niet gebeuren!

Enige veilige goede technische oplossing is dat de blackbox zelf 3-fase genereert. Dan is de backup aansluiting ook niet meer nodig.

3x enkelfase geeft bij mij problemen. Mijn Goodwe omvormers willen een specifieke volgorde van de 3 fases. Met 3x enkelfase is dat natuurlijk random. Die gaan dus in storing. Ik heb mijn meterkast omgebouwd, zodat ik manueel (1 schakelaar) om kan schakelen naar off grid 3x enkelfase.
idd - vanaf je een 3-fase toestel hebt is 3x enkelfase geen goed idee. In ja de black box zou idealieter zelf een 3 fase generen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

En ik reken conservatief... 25ct per kWh per cycle. Met 5 kWh aan batterij kan ik ca 200 cycles per jaar doen, maar er komt maar 4 kWh uit per cycle.
Dus 4 x .25 x 200 = 200€ per jaar, en dan kom ik uit bij een aanvaardbare prijs van 200€ per kWh batterij of een MArstek V3 voor 1000€.
Ik weet niet of je of in Vlaanderen of NL woont. Ik kan alleen spreken voor Vlaanderen. Ik heb begin dit jaar een simulatie gedaan met de kwartiergegevens van de laatste 4 jaar van mijn DM. De batterij kostte toen 1850 eur. In 2024 was mijn inkoopprijs all in 0.31€. Ik ben ervan uitgegaan dat die ieder jaar 5% stijgt. Ik heb de capaciteit van de batterij 4.5kWh genomen en een RTE van 75%. Mijn batterij was na 4.5 jaar terugbetaald zonder de besparing van het capaciteitstarief te rekenen. De tweede zou 7 jaar zijn met de prijzen van toen maar de tweede heb ik aan 1450 € gekocht. En ik heb gisteren mijn 3de besteld aan 1250€. Ik ga voor deze investeringsbedragen ervan uit dat ze op de helft van de levensduur terugbetaald moeten rekening houdend met alle besparingen en meer batterijen geeft in Vlaanderen ook meer gebruikscomfort omwille van capciteitstarief. 25 cent is erg conservatief voor Vlaanderen en 200 cycli laag. Van juni t.e.m. augustus zijn er regelmatig dagen dat ik 2 tot 2.5 cycli haal, gemeten met een HW-energy socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Waarom zou je maar aan 200 cycles kunnen komen met 10 kWpiek PV? Hier ook 10 kWpiek PV en ik heb nu al 470 cycles (ontladen en gerekend met 4 kWh ontladen per cycle) met mijn 3 Marsteks (eerste sinds feb, 2 de einde maart en derde in dienst sinds midden mei). Ik ga tussen de 600 en 700 cycles halen op een volledig jaar met mijn 3 Marsteks 8)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Er zou mijn inziens minstens ene prijsverschil van 10 a 12 cent moeten zijn tussen dal en piek waar de aansturing rekening mee houdt. Beter nog zou zijn als je dat zelf zou kunnen ingeven.
Wat je noemt als prijsverschil is ook het werkelijke gemiddelde prijsverschil op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begin ook een beetje dat gevoel te krijgen maar zou dan toch verwachten dat je wat parameters van je PV moet opgeven.. To be continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Klopt.

We zijn eerlijk, de Marsteks werken zeer degelijk als je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en ik denk dat dit in basis NOM draaien is. Denk dat er andere brol verkocht wordt op de markt.

Dit type batterijen is mijn inziens niet gemaakt om een paar keer per dag vol te laden aan 2500W en weer te ontladen aan 2500W, ik denk dat ze dan die 6000 cycli niet gaan halen, maar dat is enkel mijn gevoel.

Voor de rest blijf ik 100% positief en weet ik dat ik een goeie investering gedaan heb waardoor ik bijna onafhankelijk ben van de electriciteitsprijzen. En daar was het mij om te doen na meer dan 17 jaar een terugdraaiende teller gehad te hebben.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Waarom zou je maar aan 200 cycles kunnen komen met 10 kWpiek PV? Hier ook 10 kWpiek PV en ik heb nu al 470 cycles (ontladen en gerekend met 4 kWh ontladen per cycle) met mijn 3 Marsteks (eerste sinds feb, 2 de einde maart en derde in dienst sinds midden mei). Ik ga tussen de 600 en 700 cycles halen op een volledig jaar met mijn 3 Marsteks 8)
Tel je de cycli bij elkaar op van de batterijen of heb je nu dus al 470*4=1880 kWh ontladen met de eerste batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

We zijn eerlijk, de Marsteks werken zeer degelijk als je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en ik denk dat dit in basis NOM draaien is. Denk dat er andere brol verkocht wordt op de markt.

Dit type batterijen is mijn inziens niet gemaakt om een paar keer per dag vol te laden aan 2500W en weer te ontladen aan 2500W, ik denk dat ze dan die 6000 cycli niet gaan halen, maar dat is enkel mijn gevoel.

Voor de rest blijf ik 100% positief en weet ik dat ik een goeie investering gedaan heb waardoor ik bijna onafhankelijk ben van de electriciteitsprijzen. En daar was het mij om te doen na meer dan 17 jaar een terugdraaiende teller gehad te hebben.
Mee eens. Uiteindelijk hebben mijn 3 batterijen van 13.7 kWh nuttige capaciteit 4550 euro gekost en het blijft ook een stukje hobby en comfort in Vlaanderen. Één van de grote voordelen van de Marstek is het kunnen laden en ontladen aan 2.5 kW per batterij 2 tot 3x meer dan andere pluginn. Veel hybride systemen die je zogenaamd kan stapelen worden vaak 1 voor 1 geladen en dan gaat er nog stroom naar het net als je veel batterijen stapelt omdat de omvormer beperkt is. De MT's laden ieder aan 2.5kW op hetzelfde moment. Binnen een paar weken hebben ze die AI ook in orde. Belangrijk is denk ik feedback blijven volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:06
[...]

Het doel is niet direct om rendabel te zijn. Meer onafhankelijkheid. Je kunt natuurlijk ook handelen op de onbalans markt, waarbij je de BTW kunt terug vragen. Daarmee komt de prijs per kWh al onder de 200 EUR per kWh, want we kochten met een hele groep mensen in waardoor de prijs excl. BTW onder de 1000 EUR uit kwam per Marstek.

Daarnaast betalen ze al 1500 EURO per jaar aan terugleverkosten en willen ze soms meerdere EV's tegelijkertijd snel kunnen opladen. Daar dragen die accu's allemaal aan bij, want ze kunnen alle 6 op volledige snelheid laden en ontladen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Tel je de cycli bij elkaar op van de batterijen of heb je nu dus al 470*4=1880 kWh ontladen met de eerste batterij?
Ik heb nu exact 1896 kwh ontladen sinds ingebruikname, gemeten met MID kwh meters van HW met mijn 3 Marsteks.
Er is 2515 kwh geladen. Dat geeft een RTE van net boven de75% sinds februari. Altijd NOM, dus ook dikwijls aan heel lage vermogens gedraaid.
Mijn vooropgestelde doelen (ongeveer 650-700€ besparen) over 12 maanden met gebruik van 3 x Venus E blijken dus zeer realistisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Mee eens. Uiteindelijk hebben mijn 3 batterijen van 13.7 kWh nuttige capaciteit 4550 euro gekost en het blijft ook een stukje hobby en comfort in Vlaanderen. Één van de grote voordelen van de Marstek is het kunnen laden en ontladen aan 2.5 kW per batterij 2 tot 3x meer dan andere pluginn. Veel hybride systemen die je zogenaamd kan stapelen worden vaak 1 voor 1 geladen en dan gaat er nog stroom naar het net als je veel batterijen stapelt omdat de omvormer beperkt is. De MT's laden ieder aan 2.5kW op hetzelfde moment. Binnen een paar weken hebben ze die AI ook in orde. Belangrijk is denk ik feedback blijven volhouden.
Klopt volledig, die 7.5 kW Laad/ontlaad capaciteit is voor mij ook zeer belangrijk, er gaat geen kWh'tje verloren als er veel zon is, zelfs nu eind oktober ga ik nog tot 6.5kW PV productie en die gaat lekker in de 3 batterijen als de auto niet moet laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Ik heb nu exact 1896 kwh ontladen sinds ingebruikname, gemeten met MID kwh meters van HW met mijn 3 Marsteks.
Er is 2515 kwh geladen. Dat geeft een RTE van net boven de75% sinds februari. Altijd NOM, dus ook dikwijls aan heel lage vermogens gedraaid.
Mijn vooropgestelde doelen (ongeveer 650-700€ besparen) over 12 maanden met gebruik van 3 x Venus E blijken dus zeer realistisch te zijn.
Maar is dat totaal over alle batterijen? Want dat is niet hoe cycli werken. Je kan niet zeggen dat je 470 cycli hebt gemaakt als je het verdeelt over drie batterijen. Ja het kan wel, maar dan moet je ook rekenen met een levensduur van 18.000 cycli. Anders vertekend het de boel natuurlijk flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrr schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Het doel is niet direct om rendabel te zijn. Meer onafhankelijkheid. Je kunt natuurlijk ook handelen op de onbalans markt, waarbij je de BTW kunt terug vragen. Daarmee komt de prijs per kWh al onder de 200 EUR per kWh, want we kochten met een hele groep mensen in waardoor de prijs excl. BTW onder de 1000 EUR uit kwam per Marstek.

Daarnaast betalen ze al 1500 EURO per jaar aan terugleverkosten en willen ze soms meerdere EV's tegelijkertijd snel kunnen opladen. Daar dragen die accu's allemaal aan bij, want ze kunnen alle 6 op volledige snelheid laden en ontladen.
Woon je in België of Vlaanderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrr schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Dat gaat dan wel over Nederland volgens mij. Overigens is het niet de onbalansmarkt, maar de day-ahead markt. Lijken op elkaar, maar zijn toch wezenlijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Maar is dat totaal over alle batterijen? Want dat is niet hoe cycli werken. Je kan niet zeggen dat je 470 cycli hebt gemaakt als je het verdeelt over drie batterijen. Ja het kan wel, maar dan moet je ook rekenen met een levensduur van 18.000 cycli. Anders vertekend het de boel natuurlijk flink.
Hoe bereken jij het aantal cycli per batterij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
DSSW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Mooie cijfers toch.
Ik heb met mijn 2 bakjes op dit moment 856kWh geladen en 670kWh ontladen, gemeten met HW socket op de batterij.
Die sockets stonden er in het begin niet op, die zijn geplaatst op 31 juli, dus lading en ontlading ervoor zit hier niet bij.
Ik draai ook altijd gewoon NOM, zonder omkijken. Dus ook geregeld op lage en zeer lage vermogens in de nacht bijvoorbeeld.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Hoe bereken jij het aantal cycli per batterij ?
Je kunt best uitgaan van 4 kWh ontlading per cyclus zoals DSSW zegt. Jij had het over 13.7/3=4,6. Het echte getal ligt waarschijnlijk meer rond de 4,2, maar dat terzijde. Dan doe je gewoon totaal ontladen per batterij delen door 4/4,2 of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Het is gewoon het totaal aantal ontladen kWh's gedeeld door 4, daar is toch niks vertekend aan...

MT1 : 748 kWh ontladen /4 =187
MT2 : 676 kWh ontladen /4 =169
MT3 : 472 kWh ontladen /4 = 118

Totaal = 474 volledige ontlaad cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:16:
[...]

Je kunt best uitgaan van 4 kWh ontlading per cyclus zoals DSSW zegt. Jij had het over 13.7/3=4,6. Het echte getal ligt waarschijnlijk meer rond de 4,2, maar dat terzijde. Dan doe je gewoon totaal ontladen per batterij delen door 4/4,2 of wat dan ook.
Dan heeft mijn eerste batterij 269 cycli gedaan sinds 18 januari en mijn tweede 126 sinds begin juni.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8wsfhpH4PgN4z1PdC4Vegct8PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mCUZfeF0w5T77tIaWl8pCLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKdL3i0b1MRcizz_BWJW4unx8gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iuQa1so1r8RxGbaLJ8AEeUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door PNARI op 30-10-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Het is gewoon het totaal aantal ontladen kWh's gedeeld door 4, daar is toch niks vertekend aan...

MT1 : 748 kWh ontladen /4 =187
MT2 : 676 kWh ontladen /4 =169
MT3 : 472 kWh ontladen /4 = 118

Totaal = 474 volledige ontlaad cycli
Je reageert op iemand dat 200 cycli per jaar conservatief is en dat jij er al 470 hebt. Dat is natuurlijk appels met peren als jij 3 batterijen hebt.

Overigens kom je waarschijnlijk wel boven die 200, dat is het niet, alleen 470 geeft wel een heel scheef beeld.

[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 30-10-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Je reageert op iemand dat 200 cycli per jaar conservatief is en dat jij er al 470 hebt. Dat is natuurlijk appels met peren als jij 3 batterijen hebt.

Overigens kom je waarschijnlijk wel boven die 200, dat is het niet, alleen 470 geeft wel een heel scheef beeld.
Denk dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt. Ik wilde aantonen dat als je een PV installatie van 10 kWpiek hebt liggen dat dan een investering in 3 Marsteks zeker wel interessant kan zijn. Meer zat er niet achter die 470 cycli.
Als ik er slechts één zou plaatsen dan zal ik met die ene waarschijnlijk ook wel 250 tot 300 cycli halen per jaar maar dan laat ik nog veel te veel PV wegglippen in het net en die krijgen ze niet voor peanuts ;) dat is de boodschap

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.