• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
Gely schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Dat de goedkeuring zeer snel gebeurt zonder dat blijkbaar iemand de verzonden documenten daadwerkelijk controleert of leest. Dus eender welke foto opsturen zou ook werken / gewerkt hebben :)
Kan zijn dat je ze garantie geldigheid pas bekijken als je garantie claim indient. Een vinkje in de app is nu eenmaal geen sluitend geldig garantie bewijs vrees ik dan (dus bij tweedehands aankoop ook best de factuur vragen).

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:38
wolv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:00:
Bedankt alvast voor al de raad en tips.
Nog wat extra vragen:
- Momenteel hebben we een 'variabel' electriciteitscontract; dus vanaf dat ik de batterij heb best overschakelen naar een dynamisch?
- Mag ik de batterij(en) in de kelder plaatsen? (onder de elec kast die op gelijkvloers in de hal staat). Ik kan een netwerkkabel van de modem naar de kelder trekken, op hetzelfde netwerk zetten als de HW P1 (modem staat in dezelfde kast in de hal)
Over financiele zaken zijn zoveel meningen als mensen hier op het forum, dus daar waag ik mij niet aan (zeker niet al Nederlander over een Belgische situatie), maar volgens mij kan de batterij rustig in de kelder als het daar maar niet vriest (dus onder 0 geraakt) of zo vochtig is dat hij in het water staat.
Ik lees nu dat je het hebt over batterij(en); Let wel met de HW-P1 kun je slechts 1 batterij besturen. Zodra je over gaat naar meerdere batterijen moet je (zoals ik zelf sturing via local-api gaan aanbrengen) of met een CT003 dongle gaan werken om te voorkomen dat de batterijen elkaar gaan laden/ontladen.
Dus bij 1 batterij HW-P1 prima. Bij 2 batterijen of meer zou je naar CT003 of eigen sturing moeten gaan.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:08
Gely schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Dat de goedkeuring zeer snel gebeurt zonder dat blijkbaar iemand de verzonden documenten daadwerkelijk controleert of leest. Dus eender welke foto opsturen zou ook werken / gewerkt hebben :)
Dat was dus ooit zo maar er zijn hier mensen die de melding kregen dat hun aanmelding in behandeling genomen werd. Dus dat er wel gekeken werd naar de documenten.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• bpssoftware
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-01 16:11
Avenger 2.0 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Dan zullen ze wel een omruiling starten. Lijkt mij ook meer een hardware matig defect dat je (of Marstek) toch niet (vanop afstand) kan oplossen.
Je hebt inderdaad gelijk, Marstek China stelt omruilen voor. Communicatie met Marstek.nl stopt op het moment dat er serieuze problemen zijn lijkt het wel, want buiten twee berichten neem contact met Marstek op via de app heb ik ook weinig support mogen ontvangen.

Wat is ondertussen de gemiddelde doorlooptijd voor swap van Marstek Venus E 3.0? Is er na het invullen van het formulier nog een manier om status te bekijken?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58

HHF

SatScan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Probeer eens >2u geheel afgekoppeld en uit. Dan gaat de batterij in rustmode (transport mode).
Sluit batterij aan grid, wacht >15m en zet dan de batterij aan.

_/-\o_
Op een ander forum las ik dat het voor kan komen dat bij Marstek de draden in de verbindingsstekker (naar de AC) niet goed aangedraaid zijn. Je zou nog even kunnen kijken of er mogelijk een draadje los zit

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 19:00
RvdM66NB schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:22:
Ondertussen is mijn Venus 3.0 geupated naar BMS v107. Dit loste echter het probleem niet op.
Toen kreeg ik ineens een ingeving om de smartplug van Home Wizzard er tussenuit te halen. Nu laat hij weer als een malle!

Heeft iemand dezelfde ervaring met de Home Wizzard plug?
Stond je HW smartplug niet toevallig uit?
Daarmee bedoel ik dat de smartplug geen stroom/spanning levert aan hetgeen aangesloten is op de smartplug. In dit geval dus jouw Marstek.

• GoBieN-Be
wolv schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:00:
Bedankt alvast voor al de raad en tips.
Nog wat extra vragen:
- Momenteel hebben we een 'variabel' electriciteitscontract; dus vanaf dat ik de batterij heb best overschakelen naar een dynamisch?
- Mag ik de batterij(en) in de kelder plaatsen? (onder de elec kast die op gelijkvloers in de hal staat). Ik kan een netwerkkabel van de modem naar de kelder trekken, op hetzelfde netwerk zetten als de HW P1 (modem staat in dezelfde kast in de hal)
Je hoeft niet naar dynamisch hoor. Ik zit gewoon op het normale energiecontract van Ecopower (deel vast, deels variabel). Dynamisch contract is vooral voor het opladen via het net op goedkope uren en dan weer ontladen naar het net bij dure prijzen.
Maar ik weet niet als dat in België echt veel opbrengst levert. Je moet immers ook rekening houden met de distributiekosten bij zowel afname als injectie en je zit ook met zo'n 20% verlies van energie bij opladen en ontladen van de batterij door de conversie verliezen van AC-DC-AC.

Ik zou het simpel houden en de batterij gewoon gebruiken om het overschot van je zonnepanelen op te slaan en zelf weer op te gebruiken. Dat noemt bij Marstek "zelf geïnitieerd consumptiemodel", hier op het forum noemen we die modus NOM (Nul Op de Meter).

Aangezien je spreekt van een ethernet kabel op de modem, kijk je naar de nieuwste V3 versie. Je zal die moeten updaten naar de laatste firmware versie om goed te werken met de vaste kabel. En niet eerst WiFi configureren of de batterij blijft koppig de WiFi gebruiken om met de P1 meter te communiceren.

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-01 16:36

Pe1dtq

It's all about electronics

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Kan zijn dat je ze garantie geldigheid pas bekijken als je garantie claim indient. Een vinkje in de app is nu eenmaal geen sluitend geldig garantie bewijs vrees ik dan (dus bij tweedehands aankoop ook best de factuur vragen).
Ik heb de accu's geactiveerd toen er nog geen foto gevraagd werd. Daarna ook nog nooit gedaan. Inmiddels 1 accu kapot. Via de feedbackoptie van de app kreeg ik het verzoek een request for exchange in te vullen/op te sturen via mail met o.a. een kopie van het aankoopbewijs. Een nieuwe accu is door Alan toegezegd. Duurt 3 tot 5 weken. Wel van der zotte dat de reseller ook bij mij niet thuis geeft!

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• Avenger 2.0
bpssoftware schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
Wat is ondertussen de gemiddelde doorlooptijd voor swap van Marstek Venus E 3.0? Is er na het invullen van het formulier nog een manier om status te bekijken?
Na een weekje ongeveer een email gekregen met tracking nummer. Zou dan weekje of twee duren voordat vervanging aan komt (komt van Duitsland). Zit nu in die wachttijd.

• S2S
  • Laatst online: 16:57

S2S

AI grafieken zijn weer leeg 🤣 wel geladen tot 100% vannacht !

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 20:44
Hier ook lege grafieken en geladen tot 68% maar.

En de bekende nietszeggende reactie op mijn vragen hierover:

Dear Customer, We sincerely apologise for any inconvenience caused. We have already relayed your concerns regarding the AI mode to our technical team. It appears there may be some backend issues requiring optimisation, which they will endeavour to resolve as swiftly as possible. Once again, we offer our apologies. Kyle

• S2S
  • Laatst online: 16:57

S2S

Hemmik schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:20:
Hier ook lege grafieken en geladen tot 68% maar.

En de bekende nietszeggende reactie op mijn vragen hierover:

Dear Customer, We sincerely apologise for any inconvenience caused. We have already relayed your concerns regarding the AI mode to our technical team. It appears there may be some backend issues requiring optimisation, which they will endeavour to resolve as swiftly as possible. Once again, we offer our apologies. Kyle
Ze gaan het niet in detail vertellen Maar doe zelf back-end werk. Zo kan je het formuleren . In ieder geval laadt er iets 😬 lijkt er wel op dat er geen duidelijke scheiding is tussen test en ontwikkeling, of geen test systeem. Wordt wel met veel bugs gereleased . Gewoon beetje knoeien met AI 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 29-10-2025 08:30 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:22
GoBieN-Be schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 00:02:
[...]

Je hoeft niet naar dynamisch hoor. Ik zit gewoon op het normale energiecontract van Ecopower (deel vast, deels variabel). Dynamisch contract is vooral voor het opladen via het net op goedkope uren en dan weer ontladen naar het net bij dure prijzen.
Maar ik weet niet als dat in België echt veel opbrengst levert. Je moet immers ook rekening houden met de distributiekosten bij zowel afname als injectie en je zit ook met zo'n 20% verlies van energie bij opladen en ontladen van de batterij door de conversie verliezen van AC-DC-AC.

Ik zou het simpel houden en de batterij gewoon gebruiken om het overschot van je zonnepanelen op te slaan en zelf weer op te gebruiken. Dat noemt bij Marstek "zelf geïnitieerd consumptiemodel", hier op het forum noemen we die modus NOM (Nul Op de Meter).
Inderdaad. Ik zit bij Engie met een vast contract. €c16/kWh kale prijs. Nu maken ze reclame op TV dat je met super daluren 45% lagere prijs kan hebben. Dat zou mij dan €c 0,88/kwh kosten. (alleen tijdens de super daluren) Dat vind ik de moeite niet om tijd in te steken.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-10-2025
Is er een mogelijkheid in de Marstek app om automatisch op bepaalde tijden te switchen tussen verschillende laadkeuzes.
Ik wil bv:
- Handmatig tussen 24.00 - 06.00 uur
- Zelf geiniteerd zelfconsumptiemodel tussen 06.00 - 24.00

Indien dit niet mogelijk is zouden jullie dit ook een goede uitbreiding vinden en/of is deze vraag al bij Marstek gesteld?
royduf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:08:
Is er een mogelijkheid in de Marstek app om automatisch op bepaalde tijden te switchen tussen verschillende laadkeuzes.
Ik wil bv:

Indien dit niet mogelijk is zouden jullie dit ook een goede uitbreiding vinden en/of is deze vraag al bij Marstek gesteld?
Is al gevraagd maar hebben ze nog niet geïmplementeerd.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

S2S schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:15:
AI grafieken zijn weer leeg 🤣 wel geladen tot 100% vannacht !
Idem hier

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:49
Ik zit met een kapotte ct003 p1 meter. Hoe kan ik die meter nu uit de Marstek app verwijderen?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:15
haaibaa2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:28:
Ik zit met een kapotte ct003 p1 meter. Hoe kan ik die meter nu uit de Marstek app verwijderen?
Naar links swipen.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:49
Yes gevonden. Helaas werkt factory reset en reset en opnieuw toevoegen ook niet. Gelukkig krijg ik vandaag weer een hele nieuwe toegestuurd van de winkel waar ik het gekocht had.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13
dannyro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Inderdaad. Ik zit bij Engie met een vast contract. €c16/kWh kale prijs. Nu maken ze reclame op TV dat je met super daluren 45% lagere prijs kan hebben. Dat zou mij dan €c 0,88/kwh kosten. (alleen tijdens de super daluren) Dat vind ik de moeite niet om tijd in te steken.
Correctie - uw kost is meer dan 16 cent - dat is enkel de energieprijs. Daar dien je dan ng alle andere elementen bij te tellen zoals "groene energie" "distrbutie" en tal van toeslagen ... de totale prijs zal eerder rond de 25 a 30 zijn als je alles mee rekent.
Dus 1 kWh gebruikt via batterij en niet van net gehaald is een besparing van 25 a 30 cent en niet van slechts 16 cent ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• dannyro
vifra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Correctie - uw kost is meer dan 16 cent - dat is enkel de energieprijs. Daar dien je dan ng alle andere elementen bij te tellen zoals "groene energie" "distrbutie" en tal van toeslagen ... de totale prijs zal eerder rond de 25 a 30 zijn als je alles mee rekent.
Dus 1 kWh gebruikt via batterij en niet van net gehaald is een besparing van 25 a 30 cent en niet van slechts 16 cent ...
Lees dan eens goed...Er staat kale prijs. De 45% lagere kost is alleen op de kale prijs van €c16. Waar moet ik dan op corrigeren? En dan reken ik de €85 vaste kost er nog niet bij.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

d3x

dannyro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

niet echt een MT topic, maar kijk eens in de BE MT topic.

daar heb ik al wat technische analyse gedaan van die magische Engie super dal uren... als je nu bij engie zit met een vast aan 16cent dan heb ik maar 1 antwoord voor je. Smijt dat contract ASAP buiten. Mijn jaargemiddelde in variabel is geen 10cent en deze maand zelfs 7.4cent....

typisch geval van XLS magie... ja mijn batterij rendement is hoog en heel snel terugbetaald, ik betaal gewoon het dubbele van de basis kost elec prijs tegenover anderen:).
Vast in BE is zozo voorbij zijn tijd. Ik heb vorig jaar 1 piek winter maand gehad aan 15 cent in een variabel, dat is nog steeds onder je vast tarief en 11 maanden zit ik er dus ruim onder tot zelfs de helft van de kost.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• d3x

d3x

haaibaa2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:28:
de TS lezen....

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• vifra
dannyro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Lees dan eens goed...Er staat kale prijs. De 45% lagere kost is alleen op de kale prijs van €c16. Waar moet ik dan op corrigeren? En dan reken ik de €85 vaste kost er nog niet bij.
Euh ja maar dan heb je een empower flex contract (variabele prijs) ... is een ander contract ... https://www.engie.be/nl/e...ign/nieuwe-super-daluren/

Is denk ik enkel nuttig voor EV rijders die geen ZP hebben ... (n bepaalde cases ... )

[ Voor 16% gewijzigd door vifra op 29-10-2025 10:12 ]

• d3x

d3x

vifra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

de prijswinst zit em dan tussen de uren van superdal en dal en piek... die andere 2 moet je dan al volledig opvalngen met alternatieven om winst te halen uit dat specifiek systeem. De extra kosten doen hier niet toe, want die zijn op alle types van toepassing, enkel als je wil gaan terugleveren moet je dat mee in rekening brengen, maar dat is sowieso een NOGO op dat engie contract (incl tax down vs excl tax up)

Het is een typisch rondje van misleid de consument, het is Engie, niks nieuws.
Het is al een ramp dat mensen steeds naar CAPTAR moeten kijken, laat staan dat je in je dagelijkse leven dan nog eens naar piek en daluren moet gaan meerekenen. Wat doe je dagelijks thuis? ah ik let op mijn piek en daluren of ik schrijf een resem code die constant ingrijpt voor mij voor enkele magische eurocent reductie te zoeken... aanrader, begin al eens met het zoeken naar een degelijke leverancier, dat geeft je het meeste en gemakkelijkste winst, de rest is eurocent zoeken. NOM draaien is op zich al zeer efficient, dynamisch (BE) MOET je alternatieve code hebben en batterij om de slechte momenten op te vangen.

[ Voor 12% gewijzigd door d3x op 29-10-2025 10:18 ]

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Wat mij nu opvalt is dat als ik een waarde heb ingevuld in “Handmatig” van bijvoorbeeld “laden tussen 03.00 en 04.30 uur” en deze aangevinkt laat staan en ik schakel daarna over naar AI-optimalisatie dat de aangevinkte tijd in “Handmatig” wel actief blijft. Ik heb trouwens een Venus E 2.0.

Edit: Ik heb de instelling in “Handmatig” laden nu uitgevinkt en kijk morgen even of er dan niet geladen is. In Homewizard klopt de oplaadtijd wel precies met wat er ingesteld stond in “Handmatig”. Dit om een toevalligheid even uit te sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Jos-P op 29-10-2025 11:10 ]

Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.

• d3x

d3x

Jos-P schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:53:
Wat mij nu opvalt is dat als ik een waarde heb ingevuld in “Handmatig” van bijvoorbeeld “laden tussen 03.00 en 04.30 uur” en deze aangevinkt laat staan en ik schakel daarna over naar AI-optimalisatie dat de aangevinkte tijd in “Handmatig” wel actief blijft. Ik heb trouwens een Venus E 2.0.
dat zou wel een heel vreemde kronkel zijn, mooie info om te delen en zeker te testen voor de AI liefhebbers hier

• Pe1dtq

Pe1dtq

dasystemcheck schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:32:
[...]

En dáárom is er een Autoriteit Consument & Markt.
Ik heb marstek.nl àlle kans gegeven om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Blijkbaar geven ze de voorkeur aan slechte reclame.
Ik volg het met grote interesse! Ik wacht nog even met verdere info verstrekking over de afhandeling van mijn kapotte accu. Loopt voor als nog goed via Alan (App)
Mijn reseller is een andere maar nog bekendere Solarverkoper dan de jouwe. Geeft ook niet thuis. Weet het verschil tussen laadvermogen in Watt en opslagcapaciteit in kWh geen eens :(

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• maxdisteli
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
vinom schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:57:
Voor degene die de Marstek aanstuurt via HameRelay. Hoe wisselen jullie in Home Assistant tussen Self Consumption en de AI mode? Als je hem op Automatic zet, gaat ie naar Self Consumption, maar ik krijg hem niet in AI modus. Er draaien wat automation scripts, waardoor de working mode wel eens verandert, maar dan moet ik hem handmatig terug zetten van Self Consumption naar Ai mode in de Marstek app zelf.
https://github.com/tomqui...7#issuecomment-3455210974

• wolv
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
De TS heb ik inderdaad nog eens extra doorgenomen.

De plaatsing in de kelder lijkt me het beste, aangezien ik daar redelijk makkelijk kabels kan trekken (indien nodig) naar de hal erboven. Er is voldoende plaats achter en rond de batterij dan, maar er hangt wel de gasleiding/gasmeter boven. Is dat een probleem? Vochtigheid is oké en het vriest er niet echt. Of zijn er betere plaatsen om de batterij te zetten? De hal is geen optie want daar is geen plaats genoeg.

Als ik het goed begrijp is het voor mij het interessantste om te blijven bij een variabel contract en te zoeken naar een goede leverancier. Ik start dan met 1 batterij, gebruik de HW P1-meter en plug de batterij in een smart plug (die had ik al liggen). Batterij opladen met zonnestroom van de panelen en dan 'consumeren' via de AI van de batterij.

• RumaNoV
  • Laatst online: 00:10

RumaNoV

Folding

Na een dikke 2 maanden is mijn HomeWizard Energy Socket die achter de MT hangt reeds defect. Schakelt constant aan en uit, met groene LED en er komt een angstaanjagend elektrisch gezoem uit. Heb ik gewoon pech met deze socket of zijn er nog tweakers die hetzelfde hebben ervaren?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:09
Yep thanks! Ik had daar gisteren zelf een reactie in achter gelaten en het werkt inderdaad. Nu even wachten totdat het goed gefixed gaat worden.

• Pe1dtq

Pe1dtq

wolv schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:01:

De plaatsing in de kelder lijkt me het beste, aangezien ik daar redelijk makkelijk kabels kan trekken (indien nodig) naar de hal erboven. Er is voldoende plaats achter en rond de batterij dan, maar er hangt wel de gasleiding/gasmeter boven. Is dat een probleem? Vochtigheid is oké en het vriest er niet echt. Of zijn er betere plaatsen om de batterij te zetten? De hal is geen optie want daar is geen plaats genoeg.

Als ik het goed begrijp is het voor mij het interessantste om te blijven bij een variabel contract en te zoeken naar een goede leverancier. Ik start dan met 1 batterij, gebruik de HW P1-meter en plug de batterij in een smart plug (die had ik al liggen). Batterij opladen met zonnestroom van de panelen en dan 'consumeren' via de AI van de batterij.
Geen probleem aangaande gasleiding!

Ruimte ideaal lijkt mij. Niet warm, boven nul en de accu is meer dan vochtbestendig (IP65)

• dannyro
vifra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Euh ja maar dan heb je een empower flex contract (variabele prijs) ... is een ander contract ... https://www.engie.be/nl/e...ign/nieuwe-super-daluren/

Is denk ik enkel nuttig voor EV rijders die geen ZP hebben ... (n bepaalde cases ... )
Het ging mij maar alleen over de aanlokkelijke verkoopspraatjes. In je vorige post haalde je de bijkomende kosten aan, en het is juist datgene waar velen geen rekening mee houden. In de winkel geven ze geen bruine centjes meer terug, wordt afgerond naar boven. Deze centjes kan je dan besparen met dynamisch contracten...(België)

• Cryptoleek
  • Registratie: September 2025

De plaatsing in de kelder lijkt me het beste, aangezien ik daar redelijk makkelijk kabels kan trekken
Ik heb hem bewust niet in onze kelder gezet omdat we die ook gebruiken als kelder. (aardappelen e.d.)
Het is daar altijd een graad of 12-16

Bij het opladen en ontladen van de accu bij hoge vermogens komt er veel warmte vrij, dan wordt het daar veel warmer.

• x3nias
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:00
RumaNoV schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:02:
Na een dikke 2 maanden is mijn HomeWizard Energy Socket die achter de MT hangt reeds defect. Schakelt constant aan en uit, met groene LED en er komt een angstaanjagend elektrisch gezoem uit. Heb ik gewoon pech met deze socket of zijn er nog tweakers die hetzelfde hebben ervaren?
hier hetzelfde voorgehad
omgeruild bij HW - tot nu toe geen problemen meer

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:38
Jos-P schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:53:

Edit: Ik heb de instelling in “Handmatig” laden nu uitgevinkt en kijk morgen even of er dan niet geladen is. In Homewizard klopt de oplaadtijd wel precies met wat er ingesteld stond in “Handmatig”. Dit om een toevalligheid even uit te sluiten.
Het is normaal dat die handmatige instellingen van tijd en vermogen blijven staan. Als je echter over bent gegaan naar AI of zelfconsumptie, dan zal die manuele setting NIET actief worden (althans zo zou het moeten zijn).
Wanneer je echter weer switched naar Manueel dan wordt die wel weer actief (ook dat is normaal en gewenst)

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• 3DWim
Cryptoleek schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:07:
Bij het opladen en ontladen van de accu bij hoge vermogens komt er veel warmte vrij, dan wordt het daar veel warmer.
Heb je dat gemeten of bedenk je dat ?

Ik heb de accu in de "trap- meterkast" staan en was benieuwd naar een temperatuur stijgen en er hangt een temp. meter (een 2e zit op de accu).
Ik meet geen temperatuurverschillen. In een echte kelder heb je dus geen temperatuur invloed. Tezij je direct boven de accu gaat meten als die 2uur op max 25500W gaat laden.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Welke socket versie had je? de oude of de nieuwe?

• Avenger 2.0
Heb dat nog gelezen hier. Volgens mij zijn die HW energy sockets rebranded Shelly sockets (of één van de vele brandless merken die er exact zelfde uit zien) met eigen firmware, dus niet echt al te hoogstaande Chinese makelij, dus dat zal inderdaad wel eens durven sneuvelen, zeker wanneer veel en langdurig op 2500W gebruikt wordt.

• maxdisteli
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
Preaper schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:44:
Na een paar weken vrolijk proefkonijn spelen bij meerdere installaties is de Marstek Local API‑integratie voor Home Assistant zover: de kinderziektes zijn eruit en hij draait hier inmiddels heel betrouwbaar. Geen cloud meer nodig voor de Venus C/D/E’s; alles loopt lokaal via de officiële API, inclusief multi-battery support en een virtuele “Marstek System” device voor aggregate statistieken.

Wie hem wil proberen kan terecht op GitHub: https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api. Feedback blijft welkom, maar voorlopig draait hij hier stabiel genoeg voor “daily use”.

@pascallj misschien iets om op te nemen op de startpost?
Thanks voor deze Integration! Ik zie wel dat als ik de Local API aanzet op mijn beide Marsteks (V155), dat ze beide connectie verliezen met de CT003.. Is dat een bekend gevolg? Ik wilde ze uitlezen via Local API, maar nog wel de NoM etc door de Marsteks + CT zelf laten doen.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:15
Avenger 2.0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Heb dat nog gelezen hier. Volgens mij zijn die HW energy sockets rebranded Shelly sockets (of één van de vele brandless merken die er exact zelfde uit zien) met eigen firmware, dus niet echt al te hoogstaande Chinese makelij, dus dat zal inderdaad wel eens durven sneuvelen, zeker wanneer veel en langdurig op 2500W gebruikt wordt.
Even reageren. Shelly (Alterco Robotics) is Bulgaars, van goede kwaliteit (heb hier een 30 tal items, alleen de EM is een beetje meh). Hun productie zit in Bulgarije. EDIT: Je verwart wellicht met Tuya.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

maxdisteli schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Thanks voor deze Integration! Ik zie wel dat als ik de Local API aanzet op mijn beide Marsteks (V155), dat ze beide connectie verliezen met de CT003.. Is dat een bekend gevolg? Ik wilde ze uitlezen via Local API, maar nog wel de NoM etc door de Marsteks + CT zelf laten doen.
Zeker: Zoek naar "local api" ct003

• Cryptoleek
3DWim schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Heb je dat gemeten of bedenk je dat ?

Ik heb de accu in de "trap- meterkast" staan en was benieuwd naar een temperatuur stijgen en er hangt een temp. meter (een 2e zit op de accu).
Ik meet geen temperatuurverschillen. In een echte kelder heb je dus geen temperatuur invloed. Tezij je direct boven de accu gaat meten als die 2uur op max 25500W gaat laden.
Ze staan nu in de Garage omdat die geventileerd is. De kelder is niet geventileerd.
Jouw meterkast is vast geen afgesloten ruimte?

• NoFate
maxdisteli schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Idd, is een issue , dus de local API NIET gebruiken :)

• 3DWim
Cryptoleek schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:33:
Ze staan nu in de Garage omdat die geventileerd is. De kelder is niet geventileerd.
Jouw meterkast is vast geen afgesloten ruimte?
Je hebt dus niks gemeten.

Waar het om gaat is dat iemand een prima kelder optie heeft en dat die nu bang gemaakt wordt met enorme toename aan warmte dat slecht zou zijn voor aardappel opslag.
Ook bij meer accu's is het effect minimaal, voorop gesteld dat de accu's niet allemaal tegelijk met meer dan 2000W laden.
Meten is weten.

• RumaNoV
  • Laatst online: 00:10

RumaNoV

Folding

NoFate schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:23:
[...]

Welke socket versie had je? de oude of de nieuwe?
Ik heb ze afgelopen augustus gekocht. Versie HWE-SKT-21, lijkt mij de recentste versie te zijn?

• Avenger 2.0
Avenger 2.0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 03:36:
[...]
Na een weekje ongeveer een email gekregen met tracking nummer. Zou dan weekje of twee duren voordat vervanging aan komt (komt van Duitsland). Zit nu in die wachttijd.
Onverwacht de batterij vandaag al aangekomen, gelukkig was er iemand thuis.
Vorige week maandag omruilformulier ingevuld, vorige week donderdag tracking gekregen en vandaag (woensdag) in huis 8) Allemaal relatief snel gegaan, laten we nu wel nog hopen dat deze batterij tenminste beter is :+

• vifra
dannyro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Het ging mij maar alleen over de aanlokkelijke verkoopspraatjes. In je vorige post haalde je de bijkomende kosten aan, en het is juist datgene waar velen geen rekening mee houden. In de winkel geven ze geen bruine centjes meer terug, wordt afgerond naar boven. Deze centjes kan je dan besparen met dynamisch contracten...(België)
zowel in NL als in BE is gebrek aan transparantie troef in aanbod van elek. contracten.
Voor zij die de tijd nemen en dat doorgronden en ook hun eigen gebruikersprofiel kennen kunnen pas gegrond beslissing nemen welk type contract geschikt is voor hen.

Het aantal factoren hang van zoveel af, zoals wanneer op de dag je verbruikt / hoeveel / seizoensgebonden of niet / ... en pas dan heb je een idee welke richting je kan kiezen.

Een thuisbatterij (om terug on topic te komen) kan je net wat minder afhankelijk maken van die grillen - zeker als je dat combineerd met ZP.
En neen we spreken niet over centen na de komma, maar in de 365 dagen grootorde of stevige hoeveelheden euro's ...

• d3x

d3x

NoFate schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Idd, is een issue , dus de local API NIET gebruiken :)
niet iedereen heeft er last van (waaronder ikzelf) , Ik heb dit wel niet via een tool gedaan maar actief laten zetten via support.....
mogelijks is die 30000 poort of eigen API van andere oplossingen in je netwerk de boeman of die tool. Ik zou dus niet direct af zetten want het is niet goed, eerder eerst gewoon andere poort nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door d3x op 29-10-2025 11:57 ]

• dannyro
vifra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

zowel in NL als in BE is gebrek aan transparantie troef in aanbod van elek. contracten.
Voor zij die de tijd nemen en dat doorgronden en ook hun eigen gebruikersprofiel kennen kunnen pas gegrond beslissing nemen welk type contract geschikt is voor hen.

Het aantal factoren hang van zoveel af, zoals wanneer op de dag je verbruikt / hoeveel / seizoensgebonden of niet / ... en pas dan heb je een idee welke richting je kan kiezen.

Een thuisbatterij (om terug on topic te komen) kan je net wat minder afhankelijk maken van die grillen - zeker als je dat combineerd met ZP.
En neen we spreken niet over centen na de komma, maar in de 365 dagen grootorde of stevige hoeveelheden euro's ...
Voor alle duidelijkheid, ik ben al >5 maanden zeer tevreden over mijn Marstek ;)

• NoFate
d3x schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

niet iedereen heeft er last van (waaronder ikzelf) , Ik heb dit wel niet via een tool gedaan maar actief laten zetten via support.....
mogelijks is die 30000 poort of eigen API van andere oplossingen in je netwerk de boeman of die tool. Ik zou dus niet direct af zetten want het is niet goed, eerder eerst gewoon andere poort nemen.
nee, dat heb ik ook geprobeerd
alle batterijen op een andere poort gezet, dat hielp een beetje , maar na een 12 tal minuten was de CT niet meer te bereiken, ik had hier een ping sensor op, na een 1-2 min kwam de CT wel vanzelf weer tot leven... Vermoedelijk hangt dit samen natuurlijk als je de CT state opvraagt via de API zelf ...
Maar stabiel is hij dus nog neit, dus als je de CT gebruikt, kan je beter de API niet gebruiken, iedereen heeft er last van

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-01 22:51
Cryptoleek schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb hem bewust niet in onze kelder gezet omdat we die ook gebruiken als kelder. (aardappelen e.d.)
Het is daar altijd een graad of 12-16

Kan je eigenlijk vertellen dat dat onzin is.
Bij mij staan ze ook in een afgesloten, ongebruikt stuk kelder. Ik heb niet de indruk dat het daar warmer is dan voorheen of op andere plekken.
De MT kan inderdaad warm worden op hoge vermogens, maar nooit in die mate dat dat merkbaar of voelbaar is in de ruimte. Het is geen elektrische kachel he

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• vifra
Druppeltje_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Bij mij staan ze ook in een afgesloten, ongebruikt stuk kelder. Ik heb niet de indruk dat het daar warmer is dan voorheen of op andere plekken.
De MT kan inderdaad warm worden op hoge vermogens, maar nooit in die mate dat dat merkbaar of voelbaar is in de ruimte. Het is geen elektrische kachel he
Dat zou enkel eenprobleem kunnen opleveren (en voelbaar) in een kleine omkasting ..; bvb. een kast onder de trap ... maar in een kelder / garage / ... dat lijkt me sterk dat je de hoeveelheid warmte zou voelen in de omgevingstemperatuur ....

Pak wiskundig - aan 2500 met een RTE van pak 80% ... dan is 20% verloren energie vooral via warmte ... of dan is dat een kachel van 500 wat ...onzin dat dat veel kan doen in een aardappelkelder ...

• 3DWim
vifra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
Dat zou enkel eenprobleem kunnen opleveren (en voelbaar) in een kleine omkasting ..; bvb. een kast onder de trap ...
Nope....

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:46
Mijn grafiek is van grijs, zonder laadmomenten naar helemaal leeg gegaan. Gaat de goede kant op zo te zien 8)7

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Druppeltje_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Ik denk dat het toch wel de moeite waard is om te vermelden. Het ligt aan je gebruik denk ik. Als het gelijkmatig gaat, is het waarschijnlijk niet te merken, maar op vol vermogen ga je het kortstondig misschien merken.

Stel dat je op vol vermogen gaat ontladen en dat we er vanuit gaan dat het volledige verlies bij ontlading zit (wat niet zo is, meer 75/25) om het ergste geval te simuleren. Dan verlies je ongeveer 1 kWh over 2 uur, dus 500 W gedurende 2 uur. Kijk eens of je een load kan vinden die je daarop kunt instellen voor 2 uur en kijk wat het doet met de temperatuur.

Ik heb geen ervaring met kelders en hoe snel deze warmte verliezen (dat ligt denk ik vooral ook aan de grootte), maar hier op een geïsoleerde zolder merk ik het zeker wel als de batterij net ontladen heeft.

• vifra
pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat het toch wel de moeite waard is om te vermelden. Het ligt aan je gebruik denk ik. Als het gelijkmatig gaat, is het waarschijnlijk niet te merken, maar op vol vermogen ga je het kortstondig misschien merken.

Stel dat je op vol vermogen gaat ontladen en dat we er vanuit gaan dat het volledige verlies bij ontlading zit (wat niet zo is, meer 75/25) om het ergste geval te simuleren. Dan verlies je ongeveer 1 kWh over 2 uur, dus 500 W gedurende 2 uur. Kijk eens of je een load kan vinden die je daarop kunt instellen voor 2 uur en kijk wat het doet met de temperatuur.

Ik heb geen ervaring met kelders en hoe snel deze warmte verliezen (dat ligt denk ik vooral ook aan de grootte), maar hier op een geïsoleerde zolder merk ik het zeker wel als de batterij net ontladen heeft.
ja dan kan je ook over de leds praten die veel licht geven en dat dt de nacht opheldert ...

We spreken hier over aan 2500 laad/ontlaad dat die batterij max 2 uur aanhoudt... (want dan is die of volledig vol of volledig leeg) tenzij je echt vollenbak op en ontlaad ...
Dus 500 wat 2 uur ...

Ken de groote van de kelder niet - maar kelders hebben meestal geen verwarming en dus alles (de 6 muren, de meubels in de kelder, het materiaal) ... is aan keldertemperatuur - meestal dus grondtemperatuur dus 12 a 16 graden ...). pak een kelder van 3x3x2 meter ... 18m³ lucht ... samen vormt dat een massa kalorieke stabiliteit waardoor de temperatuur niet zo eenvoudig omhoog gaat (de lucht eventueel maar zelfs dat ... met 500w ga je niet ver komen ... ). En dan houden we geen rekening met luchtventialtie, ...

Impact zal hoogstens tijdelijk zijn en misschien 1 graad extra - die ook snel terug naar beneden gaat naar de temperatuur die het was (de grond en muren is de meest bepalende factor voor temperatuur in kelder).

Je kan dat voelen maar dat heeft verder geen noemenswaardig gevolg. De statement "veel warmer" is op zijn minst overroepen. En de impact op de aardappelen zal er niet echt zijn ...

Als je er 9 hebt staan dan ga je dat wel voelen ... dan heb je een volwaardige verwarming geinstalleerd ...

• d3x

d3x

NoFate schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

nee, dat heb ik ook geprobeerd
alle batterijen op een andere poort gezet, dat hielp een beetje , maar na een 12 tal minuten was de CT niet meer te bereiken, ik had hier een ping sensor op, na een 1-2 min kwam de CT wel vanzelf weer tot leven... Vermoedelijk hangt dit samen natuurlijk als je de CT state opvraagt via de API zelf ...
Maar stabiel is hij dus nog neit, dus als je de CT gebruikt, kan je beter de API niet gebruiken, iedereen heeft er last van
daar komt het punt natuurlijk, op den duur wil je 10001 waarden in je tools opvragen... soms is te veel te veel en genoeg genoeg. Wat heb je aan een status opvragen van een ct, wat heb je aan een ping elke X seconden? wacko automatisatie drang noem ik dat. Het blijft een consumenten produkt... werkt hier al <6mnd NOM en je ziet in de HW p1 perfect NOM op een paar wat na in de actieve uren...
je krijgt dan ook nog een sms'je neem ik aan als er iets mis is met de 1sec connectie?
Ik zou zeggen begin eerst al met wat werk te steken in een degelijke wifi opzet, heb je die controle drang niet nodig, is a bewezen bij vele dat de opzet gewoon degelijk werkt... de API is ook nog altijd niet officieel btw.

nogmaals, mijn API staat 1 maand AAN op 30000 op bide MT en ik heb GEEN last van CT003 connectie verlies, maar ik ping en trek dan ook geen data voor whatever x seconden. Ik zet status via tool indien gewenst en dashboarding in normale overzicht en heb degelijk (nogthans simpel fritz mesh) wifi netwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door d3x op 29-10-2025 13:14 ]

d3x schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

daar komt het punt natuurlijk, op den duur wil je 10001 waarden in je tools opvragen... soms is te veel te veel en genoeg genoeg. Wat heb je aan een satus opvragen van een ct, wat heb je aan een ping elke X seconden? wacko automatisatie drang noem ik dat. Het blijft een consumenten product... werkt hier al <6mnd NOM en je ziet in de HW p1 perfect NOM in de actieve uren... je krijgt dan ook nog een sms'je neem ik aan als er iets mis is met de 1sec connectie. Ik zou zeggen begin eerst al met wat werk te steken in een degelijke opzet, heb je die controle drang niet nodig...

nogmaasl, mijn API staat 1 maand AAN op 30000 en ik heb GEEN last van CT003 verlies, maar ik ping en trek dan ook geen data voor whatever x seconden. Ik zet status via tool indien gewenst en dashboarding in normale overzicht...
Je kan alles wel bagatelliseren, maar er zijn hier gevallen bekend waar zelfs alleen het aanzetten van de API al genoeg is om instabiliteit te veroorzaken. Dus dan gaat die vlieger geeneens op. Dat heeft dus niets met user-error of automatisatie-drang te maken, maar is gewoon een teken van een functie die niet in alle gevallen goed functioneert. Dus dat is prima om te vermelden.

• d3x

d3x

pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Je kan alles wel bagatelliseren, maar er zijn hier gevallen bekend waar zelfs alleen het aanzetten van de API al genoeg is om instabiliteit te veroorzaken. Dus dan gaat die vlieger geeneens op. Dat heeft dus niets met user-error of automatisatie-drang te maken, maar is gewoon een teken van een functie die niet in alle gevallen goed functioneert. Dus dat is prima om te vermelden.
mee eens, mits wat randinfo... het is en blijft een niet officiele communicatie en al die "tools" om dingen aan te passen helpen niet in dat opzicht. Als je iets aanzet is het op je eigen risico (experimental). Het blijkt zeer moeilijk om de echte reden van API communicatie falen te vinden. Overbevraging en MT cpu load is duidelijk er al 1 van. Poort en activatie niet altijd want er is een goede werking bij anderen.

Mogeljks is het ook een combo van modbus en/of API en/of bluetooth tools etc... op den duur zijn er zoveel "tweakers" die constant tot de laatste snik alle data inclusief de cel voltages willen weten dat je je wil afvragen welk consumenten ding ze voor ogen hadden.

[ Voor 28% gewijzigd door d3x op 29-10-2025 13:35 ]

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:26
Avenger 2.0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Onverwacht de batterij vandaag al aangekomen, gelukkig was er iemand thuis.
Vorige week maandag omruilformulier ingevuld, vorige week donderdag tracking gekregen en vandaag (woensdag) in huis 8) Allemaal relatief snel gegaan, laten we nu wel nog hopen dat deze batterij tenminste beter is :+
Dat is snel in verhouding met mijn omruiling, toegezegd op 11 september.
Ik heb net bericht gekregen dat ze door hun voorraden heen zijn 8)7 Waarschijnlijk zal mijn V2 vervangen worden voor een V3. Ben ik niet zo heel blij mee heb ze mooi naast elkaar staan en dan is er één afwijkend. Maar goed ik wacht maar weer even af.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• 3DWim
pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:51:
NEEE, ik heb op vol vermogen geladen (min. 2u) en ja de temperatuur van de koelribben stijgt en ja je voelt een warme tocht er boven maar verder warmte de ruimte niet op.
En ja als ik er nog twee accu's bij zet die , stel dat het kan, ook op vol vermogen gaan laden dan heb je wellicht invloed.

Maar ipv vliegen vangen en spijkers zoeken: het gaat om iemand die een kelder heeft, dus waar je in kan staan en die handig onder z'n meterkast zit.
Dan moet er hier geen discussie gestart worden over de mogelijkheid dat aardappels gaan uitlopen of de kelder warm gaat worden.

• Cryptoleek
3DWim schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Je hebt dus niks gemeten.

Waar het om gaat is dat iemand een prima kelder optie heeft en dat die nu bang gemaakt wordt met enorme toename aan warmte dat slecht zou zijn voor aardappel opslag.
Ook bij meer accu's is het effect minimaal, voorop gesteld dat de accu's niet allemaal tegelijk met meer dan 2000W laden.
Meten is weten.
Meten is weten. Maar dan moet je iemand hebben die alle factoren meeneemt.
Keldergrootte, wanden, ventilatie, etc.

Een Thuisaccu verwarmt de ruimte waar hij staat. Dat is een feit. Vraagsteller kan zelf bepalen of hij dat een probleem vindt. Alshij de kelder niet gebruikt om voedsel te bewaren hoeft het geen probleem te zijn. Vandaar dat ik als voorbeeld aardappels gaf.

Is jouw meterkast nou geventileerd of niet?
3DWim schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

NEEE, ik heb op vol vermogen geladen (min. 2u) en ja de temperatuur van de koelribben stijgt en ja je voelt een warme tocht er boven maar verder warmte de ruimte niet op.
En ja als ik er nog twee accu's bij zet die , stel dat het kan, ook op vol vermogen gaan laden dan heb je wellicht invloed.

Maar ipv vliegen vangen en spijkers zoeken: het gaat om iemand die een kelder heeft, dus waar je in kan staan en die handig onder z'n meterkast zit.
Dan moet er hier geen discussie gestart worden over de mogelijkheid dat aardappels gaan uitlopen of de kelder warm gaat worden.
Het grootste gedeelte van het verlies zit in het ontladen...

Ik zeg ook niet dat je de ruimte moet afschrijven, maar om nu keihard te gaan zeggen, het heeft GEEN invloed hoeft ook niet waar te zijn. Ik denk ook niet dat de aardappels ervan achteruitgaan en dat je het gaat merken, maar het mag nog wel vermeld worden? Ik heb gigantische kelders gezien en ook kelders van ongeveer 1,5 m3. Dat verschilt ook nog wel natuurlijk.

Jij merkt het niet. Ik merk het hier op een open zolder van 20 m2 die van zichzelf ook al 20 graden is wel. Ik kan het zelfs zien in de temperatuur van mijn WTW installatie.

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
antoinevromen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Het is normaal dat die handmatige instellingen van tijd en vermogen blijven staan. Als je echter over bent gegaan naar AI of zelfconsumptie, dan zal die manuele setting NIET actief worden (althans zo zou het moeten zijn).
Wanneer je echter weer switched naar Manueel dan wordt die wel weer actief (ook dat is normaal en gewenst)
Dat is ook precies zoals ik zou denken dat het moet werken.

Marstek Venus 2.0 5,12 kWh.

• Avenger 2.0
tdolder schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Dat is snel in verhouding met mijn omruiling, toegezegd op 11 september.
Ik heb net bericht gekregen dat ze door hun voorraden heen zijn 8)7 Waarschijnlijk zal mijn V2 vervangen worden voor een V3. Ben ik niet zo heel blij mee heb ze mooi naast elkaar staan en dan is er één afwijkend. Maar goed ik wacht maar weer even af.
Hier was het wel een Venus C, blijkbaar hebben ze daar nog voorraad van (of is het refurbished)?
Begrijp wel wat je zegt, maar daar heb je toch weinig controle op. In toekomst gaat misschien een andere v2 stuk en krijg je weer een v3 bij. Liever een nieuwe v3 dan een refurbished v1/v2 met al gedegradeerde batterij.

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 20:17
bpssoftware schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
Communicatie met Marstek.nl stopt op het moment dat er serieuze problemen zijn lijkt het wel, want buiten twee berichten neem contact met Marstek op via de app heb ik ook weinig support mogen ontvangen.
Lijkt? Nee, het is een feit. Terwijl ze notabene in mijn case een RMA gestart waren, hebben ze heel snel zich weer verscholen achter de fabrikant.
Zo werken we niet in NL met consumenten, dus zit ik inmiddels in een procedure (FYI we zijn al een hoop posts verder) met inmiddels aangekomen en bij hun al aangetekende brief/ultimatum (met juridische onderbouwing en meer dan 70 pagina’s aan communicatie en schreenshots en technische constateringen etc.). Na vrijdag (ik verwacht namelijk dat ze hun poot stijf houden) liggen de volgende actiepunten klaar.
Feitelijk kan ik inmiddels zeggen dat marstek.nl aka “Marstek Nederland” zich NIET aan de wettelijke regels houdt en zich achter de fabrikant verschuilt als er technische defecten zijn.
Dat er nog maar weinig andere cases bekend zijn is simpelweg omdat Marstek via de app in een aantal gevallen de rol van de reseller op zich neemt: dan heb je mazzel.

NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1

• dasystemcheck
royduf schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:08:
Ik wil bv:

Ja. Heb ik 3 weken geleden als idee gegeven bij Marstek, hoe meer de vraag gesteld wordt, hoe groter de kans dat ze er wat mee doen.

• d3x

d3x

dasystemcheck schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Lijkt? Nee, het is een feit. Terwijl ze notabene in mijn case een RMA gestart waren, hebben ze heel snel zich weer verscholen achter de fabrikant.
Zo werken we niet in NL met consumenten, dus zit ik inmiddels in een procedure (FYI we zijn al een hoop posts verder) met inmiddels aangekomen en bij hun al aangetekende brief/ultimatum (met juridische onderbouwing en meer dan 70 pagina’s aan communicatie en schreenshots en technische constateringen etc.). Na vrijdag (ik verwacht namelijk dat ze hun poot stijf houden) liggen de volgende actiepunten klaar.
Feitelijk kan ik inmiddels zeggen dat marstek.nl aka “Marstek Nederland” zich NIET aan de wettelijke regels houdt en zich achter de fabrikant verschuilt als er technische defecten zijn.
Dat er nog maar weinig andere cases bekend zijn is simpelweg omdat Marstek via de app in een aantal gevallen de rol van de reseller op zich neemt: dan heb je mazzel.
vraag me eigenlijk af hoeveel tijd er over gegaan is in je support case en je hele debat O-) , heb hier zo nog al wat bericht aan support gelezen waarvan je denkt **** het is ook een mens aan de andere kant

maar soit, wil het eigenlijk liever niet weten, want de manier waarop je dit alles al in lange adem in het forum post heb je precies heel wat last met balanceren van een verwachtings patroon voor een consumenten produkt en de drop het in een forum ergernis kan helpen symptomen. Je achter een land regel scharen is altijd een uitdaging met internationale firma's.

[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 29-10-2025 15:33 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:44
Kees-Jan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Dat merk ik ook, liever zou ik een nieuwe meter met DSMR 5.x hebben met 1 seconde interval, maar de KAIFA MA105C is een DSMR 4.x meter met 10 seconden interval ;(. Met NoM is dat vertragend en "kost" je dus ~1kWh uit je batterij.

Is een CT002 daar beter/sneller in? Omdat de CT002 met klemmen om de aanvoerdraden in de meterkast het verbruik/teruglevering meet. Of heeft die ook vertraging met doorgifte naar de batterij?
hmm, alsof de duivel meeluisterd...
al sinds 12 oktober geen updates in de app van de energieleverancier qua kosten/verbruik.
vandaag maar eens gebeld: "Ja, we krijgen geen updates meer van de meter; de netbeheerder geeft aan dat de meter in onderzoek is (code 014?!) en dat kan 3 tot 12 weken duren..." 8)7
netbeheerder gebeld: "Ja, de meter geeft allerlei errorcodes, ik ga een vervanging aanvragen; u krijgt dan een DSMR 5.2 of misschien zelfs een 5.3 meter"
kortom: de afspraak met de monteur van de netbeheerder staat voor vrijdagmorgen, zowel de electra- als de gasmeter worden vervangen...
kan ik de meterkast weer leegmaken...
(ja, ja, ja, ik weet het; eigenlijk mag je er niets in opslaan :| )

the older I get, the better I was...

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-01 22:51
d3x schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

vraag me eigenlijk af hoeveel tijd er over gegaan is in je support case en je hele debat O-) , heb hier zo nog al wat bericht aan support gelezen waarvan je denkt **** het is ook een mens aan de andere kant

maar soit, wil het eigenlijk liever niet weten, want de manier waarop je dit alles al in lange adem in het forum post heb je precies heel wat last met balanceren van een verwachtings patroon voor een consumenten produkt en de drop het in een forum ergernis kan helpen symptomen. Je achter een land regel scharen is altijd een uitdaging met internationale firma's.
Maar ook een consumentenproduct hoort gewoon te werken zoals het verkocht word.
En dan begrijp ik dat het heel zuur is als je verkoper opeens zijn kar 180 graden draait en je in de steek laat.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

[...]

Tuurlijk want als een consumentenproduct van 1300 euro niet goed is, dan moet je dat maar voor lief nemen en had je een duurder product moeten kopen want dan mag je dat wel verwachten? Ook al koop ik zesdehands Toyota Aygo: die moet gewoon 120 op de snelweg kunnen. Als blijkt dat hij maar 80 kan, heb ik maar pech en moet ik m'n verlies nemen? Ik kan mij echt niet vinden in die gedachtekronkels.

Dit heeft ook helemaal niets te maken met een verwachtingspatroon mbt balanceren. Het product doet gewoon niet wat het moet doen: namelijk laden met 2500 W. Hoe dat komt, is misschien interessant om te weten (spoiler: dat heeft hier niet met balanceren te maken), maar is ons probleem ook helemaal niet.

Marstek.nl/SolarDeals BV is gewoon een Nederlands bedrijf en heeft zich gewoon aan de Nederlandse wetten te houden. Het is zo simpel. Hoe ze achter de schermen hun bedrijf runnen moeten ze lekker zelf weten. Maar met het 'internationale Marstek' heb je binnen de wettelijke garantie nog helemaal niet te maken.

En tuurlijk komt het wat ongenuanceerd over op zo'n forum, daar zit allemaal frustratie achter wat je als lezer niet hebt hoeven meemaken, maar je kunt je toch wel verplaatsen in diegene dat dit hele gebeuren niet fijn is?
3DWim schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Hangt er allemaal maar vanaf hoeveel m3 die kelder is. Bij mij staan ze allebei in de kelder van 80m3 en als ze beide 2u opladen aan 2500W worden de koelribben 42°C en merk ik het niet in de kelder die 14°C

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
Avenger 2.0 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Hier was het wel een Venus C, blijkbaar hebben ze daar nog voorraad van (of is het refurbished)?
Begrijp wel wat je zegt, maar daar heb je toch weinig controle op. In toekomst gaat misschien een andere v2 stuk en krijg je weer een v3 bij. Liever een nieuwe v3 dan een refurbished v1/v2 met al gedegradeerde batterij.
Ik heb sinds ongeveer een week een nieuwe Venus C. Deze is absoluut 100% nieuw uit de doos. En behalve de brakke AI werkt ie prima. Volgeladen geeft ie ook 2,56 kWh aan en leeg (11%) 0,28 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 29-10-2025 17:59 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Vulcan750 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb een nieuwe Venus C, absoluut nieuw uit de doos. En behalve de brakke AI werkt ie prima. Volgeladen geeft ie ook 2,56 kWh aan en leeg (11%) 0,28 kWh.
Dat laatste is een statische waarde en geven ze allemaal aan. Maar hoeveel capaciteit krijg je er echt uit? Dat is interessant om te weten.

• Avenger 2.0
Haal uit mijn nieuwe Venus C nu ongeveer ~2kWh bij eerste test en de cell voltages zijn ongeveer gelijk. De vorige had maar een ~1,7kWh en verslechterde, dus was zeker iets mis met één cel (ongeveer 280mV verschil wanneer leeg zelfs).

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-01 13:22
Hier is hij dan! De setup met 6 Marsteks bij mijn ouders. Gezien hun hoge stroomverbruik met 2 EVs's, B&B, warmtepomp, boilers en 11.000kWh solar per jaar kozen ze voor 6 stuks.

Ze zijn allemaal op 2500W op een eigen groep geplaatst. Daarmee is er 15KW vermogen toegevoegd aan het huis. De verdeler wordt gevoed door een 5G6. In de meterkast van de woning is nu alle aangepast naar vermogens boven de 40A.

De setup kostts 9K. Maar dat is samen met de verdeler en 130M (2x 65M) YMVK-AS van 6mm2. Ik heb een extra kabel aangelegd voor het geval de smart box uit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9YsYaTACJIunpdlLQtMtU834I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT4xHTWcFBkyGZkVHW0bzTgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOQWrjeLDuDw4z8NAZKuJiOfeYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40OLfbHVPdNyOSTe8zEDZyEC.jpg?f=fotoalbum_large

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• NoFate
harrr schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:02:
Hier is hij dan! De setup met 6 Marsteks bij mijn ouders. Gezien hun hoge stroomverbruik met 2 EVs's, B&B, warmtepomp, boilers en 11.000kWh solar per jaar kozen ze voor 6 stuks.

Ze zijn allemaal op 2500W op een eigen groep geplaatst. Daarmee is er 15KW vermogen toegevoegd aan het huis. De verdeler wordt gevoed door een 5G6. In de meterkast van de woning is nu alle aangepast naar vermogens boven de 40A.

De setup kostts 9K. Maar dat is samen met de verdeler en 130M (2x 65M) YMVK-AS van 6mm2. Ik heb een extra kabel aangelegd voor het geval de smart box uit komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jammer van de winter , je had beter een paar maanden gewacht

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessante setup om te volgen. Ben benieuwd of er na een tijdje zicht is of dit rendabel is.

Netjes aangelegd d:)b heb je wel even de kabels gecontroleerd voor het geval er aders losliggen?

Als extra bijverdienste kan je in die ruimte nog wel een paar plantjes plaatsen; de verwarming is al aanwezig!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:28
Het is weer tijd om uit te kijken naar een nieuwe energieleverancier (Ik verander jaarlijks). Sinds mei heb ik 2 Marteks staan dus is het misschien interessant om voor een dynamisch contract te kiezen. Zijn er hier Belgen aanwezig die me eentje kunnen aanraden? Werkt die AI modus ook goed in België?

• harrr
pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Interessante setup om te volgen. Ben benieuwd of er na een tijdje zicht is of dit rendabel is.

Netjes aangelegd d:)b heb je wel even de kabels gecontroleerd voor het geval er aders losliggen?

Als extra bijverdienste kan je in die ruimte nog wel een paar plantjes plaatsen; de verwarming is al aanwezig!
Zeker. Ik had zo veel gelezen over slechte kabels dat ik die allemaal nagedraaid heb. En bij een van de kabels kon het zeker beter vast, al zat er nergens een ader helemaal los.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• harrr
NoFate schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:10:
[...]

Jammer van de winter , je had beter een paar maanden gewacht
Dat ligt eraan dynamisch slim inkopen kan ook oplopen tot 2 cycles per dag.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi en super strak aangelegd. Alleen de voeding van het wifi AP kan nog nét wat strakker :)

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Yargo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:32:
Het is weer tijd om uit te kijken naar een nieuwe energieleverancier (Ik verander jaarlijks). Sinds mei heb ik 2 Marteks staan dus is het misschien interessant om voor een dynamisch contract te kiezen. Zijn er hier Belgen aanwezig die me eentje kunnen aanraden? Werkt die AI modus ook goed in België?
Tot voor een paar weken werkte AI zoals MT het geprogrammeerd had : laden op de 2 goedkoopste 2u aan 2500W en dan nom regelen. Sinds de laatste 2 weken veel problemen en werkt het niet zoals ze het voorspiegelen. Als je zonnepanelen hebt is een dynamisch contract niet interessant van maart t.e.m. oktober in Vlaanderen.Ik ga over vanaf 1 november t.e.m. 28 februari op dynamisch, bij Octa+ zijn daar geen extra kosten mee gemoeid. En ik wil het gewoon eens proberen om te zien wat er te halen is. Één ding is duidelijk, eender wat je doet met electriciteitscontracten, het kost alleen maar en van batterijen plaatsen wordt je niet rijk.

[ Voor 17% gewijzigd door PNARI op 29-10-2025 19:44 ]

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan hoor, smart box is al wel leverbaar via deze site:
https://duravolt.nl/produ...a5-4874-bfab-1ad579cc2876

• Yargo
PNARI schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Tot voor een paar weken werkte AI zoals MT het geprogrammeerd had : laden op de 2 goedkoopste 2u aan 2500W en dan nom regelen. Sinds de laatste 2 weken veel problemen en werkt het niet zoals ze het voorspiegelen. Als je zonnepanelen hebt is een dynamisch contract niet interessant van maart t.e.m. oktober in Vlaanderen.Ik ga over vanaf 1 november t.e.m. 28 februari op dynamisch, bij Octa+ zijn daar geen extra kosten mee gemoeid. En ik wil het gewoon eens proberen om te zien wat er te halen is. Één ding is duidelijk, eender wat je doet met electriciteitscontracten, het kost alleen maar en van batterijen plaatsen wordt je niet rijk.
Thanks. Het is niet gemakkelijk om goede keuze's te maken hierin. Moest dat AI laden goed werken zou ik het wel een kans willen geven. Als ik prijzen vergelijk zijn dynamische contracten (zonder batterij bv) even duur of goedkoop dan variabele. Zover ze zoiets kunnen inschatten natuurlijk.

In de zomer hebben we amper verbruik gehad dankzij de batterijen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool! Ook gekeken naar een victron setup oid? Met 1 a 2 accu's kan dat niet gauw uit, maar met dit soort vermogens lijkt mij dat wel interessanter.
Yargo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Thanks. Het is niet gemakkelijk om goede keuze's te maken hierin. Moest dat AI laden goed werken zou ik het wel een kans willen geven. Als ik prijzen vergelijk zijn dynamische contracten (zonder batterij bv) even duur of goedkoop dan variabele. Zover ze zoiets kunnen inschatten natuurlijk.

In de zomer hebben we amper verbruik gehad dankzij de batterijen.
Batterijen van MT plaatsen is voor vrijwel iedereen met zonnepanelen rendabel, payback rond 5 jaar en niet te veel plaatsen,1 of 2 is voor de meesten meer dan voldoende. Van november t.e.m. februari brengen zonnepanelen niet veel en kan een dynamisch contract wat extra besparing brengen mits AI van de batterijen correct werkt en dat begint met 2x 2u per dag vol laden op de goedkoopste uren waarvan er meestal 2u in de nacht vallen en 2u rond de middag. MT is aan het proberen om AI intelligenter te maken op basis van het profiel wat ze van je bijhouden maar slagen er momenteel niet in maar 10 maanden geleden hebben we dat ook al meegemaakt met de CT001, de selfconsumption mode en het samenwerken van meerdere batterijen maar dat hebben ze opgelost gekregen. Ik blijf erbij dat hardwarematig de batterij ok, zeker voor de prijs die je ervoor betaald , maar op softwarevlak is er nog een weg af te leggen maar dat zal hun ook lukken.

• dasystemcheck
[...]
... want de manier waarop je dit alles al in lange adem in het forum post heb je precies heel wat last met balanceren van een verwachtings patroon voor een consumenten produkt en de drop het in een forum ergernis kan helpen symptomen. Je achter een land regel scharen is altijd een uitdaging met internationale firma's.
... you feel me.
Ik heb zo'n gevoel dat ik de enige ben en dat deze usercase nog een interessant staartje krijgt als blijkt dat meer mensen gaan googlen die dezelfde problemen hebben. Het zou me niet verbazen als er veel non-tweakers zijn die een "set and forget" denkwijze hebben en dan opeens constateren dat die 2500W vrij cruciaal is als je op de goedkoopste uren/kwartieren zo veel mogelijk wilt laden en het dan opeens met terugwerkende kracht niet heeft gebleken te werken.

Nadeel is, dat het straks met een beter werkende Ai-mode sterker verbloemd kan worden, omdat dan zgn. 'slim' geladen wordt met de 'juiste' wattages ... en dan zelden met 2500W, 'omdat het niet nodig is volgens Ai'.
De algemene consument zal dan zelden achterhalen dat ze eigenlijk een technisch mankement in huis hebben.

• dasystemcheck
Druppeltje_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
...heel zuur is als je verkoper opeens zijn kar 180 graden draait en je in de steek laat.
Dat.

• GoBieN-Be
... Batterij opladen met zonnestroom van de panelen en dan 'consumeren' via de AI van de batterij.
Niet AI mode, want dat is voor laden uit het net met dynamisch contract. Zelf consumptie mode.

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-01 23:41
Yargo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:32:
Ik zit deze maand op 8 cent gemiddeld met een dynamisch contract van Frank energie en AI mode op de marstek

• Pe1dtq

Pe1dtq

Is een één fase uitvoering. Wordt een stuk ingewikkelder om dit gesynchroniseerd voor 3 fases te maken. Ik denk dat hij er nooit komt. Prijs zou niet in verhouding staan tot de prijs van 3 accu's. Maar wie weet.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:19
Pe1dtq schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

Is een één fase uitvoering. Wordt een stuk ingewikkelder om dit gesynchroniseerd voor 3 fases te maken. Ik denk dat hij er nooit komt. Prijs zou niet in verhouding staan tot de prijs van 3 accu's. Maar wie weet.
Het is niet moeilijk even met je muis of vinger te vingeren.
https://duravolt.nl/produ...smart-back-up-box-3-fase/

dan hebben ze daar nog een ander systeem wat een aantal batterijen zou kunnen regelen.
https://duravolt.nl/product/duramonitor/

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Pe1dtq

Pe1dtq

Is toch gewoon 3 x enkelfase i.p.v. een echt 3 fase systeem. Verklaart de prijs ook.

bth27 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Ik zit deze maand op 8 cent gemiddeld met een dynamisch contract van Frank energie en AI mode op de marstek
Incl of excl btw ?Hoeveel batterijen heb je ? Hoeveel is je afname van het net deze maand, hoe verwarm , kook je , EV, PV ?Hoe hou je die prijs bij ? De gemiddelde dynamische marktprijs is op dit moment voor oktober 7.5 cent excl btw. Ik zou verwachten dat als je een dynamisch contract hebt je onder de gemiddelde marktprijs zou uitkomen Ik heb nu nog een variabel contract met maandelijkse afrekening. Ben benieuwd hoeveel ik moet betalen. In september zat ik op 8.6 cent excl btw.

[ Voor 50% gewijzigd door PNARI op 30-10-2025 02:55 ]

• Yargo
bth27 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Ok, tx. Vraag me wel af of er zoveel winst te halen valt uit een dynamisch contract in België icm de batterijen. Ik zou het voornamelijk gebruiken om tijdens de winter op goedkope momenten te laden om dan te gaan verbruiken. Maar ik maak me wel de bedenking dat de prijs waarover je spreekt de pure prijs voor elektriciteit is, waar er nog erg veel toeslagen bijkomen in België. Toeslagen die wel altijd dezelfde zijn. Als je rekening houdt met het verlies dat je hebt door de batterijen te laden en ontladen vraag ik me toch af hoeveel winst je uiteindelijk nog hebt? Ik trek het zeker niet in twijfel hoor, maar zou graag mensen die het op die manier doen hun ervaring hiermee horen.

Momenteel heb ik een variabel contract bij Energy Vision met sinds kort maandelijkse afrekeningen. Voorheen had ik een terugdraaiende teller dus moest nergens op letten. Met de batterijen valt ons verbruik in de zomermaanden erg goed mee. Zo hadden we in september een verbruik van 51kWh en een teruglevering van 66 kWh. Toch was de afrekening 31,10 euro. Is toch schandalig?

[ Voor 17% gewijzigd door Yargo op 30-10-2025 06:48 ]

• Avenger 2.0
Yargo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:43:
[...]
Als je rekening houdt met het verlies dat je hebt door de batterijen te laden en ontladen vraag ik me toch af hoeveel winst je uiteindelijk nog hebt? Ik trek het zeker niet in twijfel hoor, maar zou graag mensen die het op die manier doen hun ervaring hiermee horen.
Ook nog rekening houden met de afschrijving van de batterij gezien de garantie maar loopt tot 6000 cycli of 10 jaar. Het is nergens duidelijk omschreven hoe Marstek een cycli telt, dus met wat pech verminder je je capaciteit sterk en mogelijk ook de 10-jarige garantie door veel gebruik te maken van AI en dynamische tarieven.

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-01 23:41
PNARI schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:41:
[...]

Incl of excl btw ?Hoeveel batterijen heb je ? Hoeveel is je afname van het net deze maand, hoe verwarm , kook je , EV, PV ?Hoe hou je die prijs bij ? De gemiddelde dynamische marktprijs is op dit moment voor oktober 7.5 cent excl btw. Ik zou verwachten dat als je een dynamisch contract hebt je onder de gemiddelde marktprijs zou uitkomen Ik heb nu nog een variabel contract met maandelijkse afrekening. Ben benieuwd hoeveel ik moet betalen. In september zat ik op 8.6 cent excl btw.
Dit is incl btw in de Frank app voor een 170 kWh afname nu. 1 batterij, verwarming op gas, koken op inductie. Hybride wagen. Zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 294 ... 336 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.