dan heb ik een heel verkeerd idee van wat een modbus communicatie is. Ik dacht dat het een protocol was waarmee een PC/server direct met de batterij kon communiceren gelijk met een USB kabel. Een ESP als gateway klinkt als een leuk projectje... is dat door ESP home toevallig ondersteund dat je weet?pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:18:
[...]
Dat hoeft ook helemaal niet, want je hangt de Modbus meestal niet rechtstreeks aan een PC of aan je HA instance. Voor zover ik weet gebruikt iedereen een 'gateway' ertussen. Of je gebruik een Modbus RTU naar Modbus TCP gateway (zoals de Elfin, zie Modbus topic) waardoor Modbus in je netwerk komt te hangen en je zo dus via het netwerk commando's kan sturen (via bv een HA integratie). Of je gebruikt een ESPHome apparaat die je op de Modbus aansluit welke vervolgens ook je netwerk kunt hangen. Deze bevat de commando's zelf al en zal alleen de antwoorden daarvan doorsturen naar je HA installatie.
Als je in V&A zoekt op Marstek, dan is er iemand die deze setjes aanbiedt.ThaReaper schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
dan heb ik een heel verkeerd idee van wat een modbus communicatie is. Ik dacht dat het een protocol was waarmee een PC/server direct met de batterij kon communiceren gelijk met een USB kabel. Een ESP als gateway klinkt als een leuk projectje... is dat door ESP home toevallig ondersteund dat je weet?
Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Dat klopt wel ongeveer. Met een RS485 naar USB adapter kan dat ook. Alleen alles kan natuurlijk een 'PC' zijn. Je HA instance draait ook op een PC en een ESPHome is dan in feite ook een PC.ThaReaper schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
dan heb ik een heel verkeerd idee van wat een modbus communicatie is. Ik dacht dat het een protocol was waarmee een PC/server direct met de batterij kon communiceren gelijk met een USB kabel. Een ESP als gateway klinkt als een leuk projectje... is dat door ESP home toevallig ondersteund dat je weet?
Gebruik je een Modbus RTU naar Modbus TCP gateway, wordt het protocol gewoon omgezet in eentje die ook via het netwerk werkt.
Gebruik je een ESPHome, gebruik je het protocol nog wel naar de batterij toe, en vanaf de ESP naar ja HA instance wordt het ESPHome API protocol gebruikt.
Modbus is standaard ondersteund vanuit ESPHome en je hebt alleen nog werkende hardware (iets dat RS485 signalen kan omzetten naar Serial) en een werkende configuratie. We hebben daar een heel apart topic aan gewijd: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Ach, zeg dan gewoon dat het over bijv. @AUijtdehaag gaat. Hij is hier ook actief en heb via hem 2 x een M5stack Atom lite met modbus base gekocht. Werkt prima! We vermelden hier toch ook gewoon waar we de Marsteks kopen?Hans C schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:35:
[...]
Als je in V&A zoekt op Marstek, dan is er iemand die deze setjes aanbiedt.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Inderdaad, ik dacht ook wat een vreemde post. En deze M5stack Atom lite werkt boven mijn verwachtingen.Gely schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Ach, zeg dan gewoon dat het over bijv. @AUijtdehaag gaat. Hij is hier ook actief en heb via hem 2 x een M5stack Atom lite met modbus base gekocht. Werkt prima! We vermelden hier toch ook gewoon waar we de Marsteks kopen?
MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Zijn er meer mensen die vandaag geupgrade hebben van firmware 114 naar 139 en waar de upgrade mislukte en de batterij nu niks meer doet?
Wel mooi dat ai nu 400 watt terug levert terwijl er 4000 watt verbruikt wordt … ik snap hem niet … heb ik liever een domme AI 🤣 (of hij kijkt naar de dag vooruit .. maar dan snap ik het nog steeds niet, ze kunnen toch gewoon naar de daadwerkelijke load kijken??) ik verwacht dat AI nu maximaal ontlaad.
[ Voor 39% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 17:39 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik zou zeggen haal je nu niet nog meer software op de hals. Ik heb ook een V3 met local-api / open api hoe je het wilt noemen en kan de V3 prima sturen via simpele scripts zoals je aangeeft getstatus /setmode etc.jaapsh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:13:
Ik ben al even bezig met mijn Marstek V3 aan te sturen via LAN. Dat werkt niet, zelfs nadat support advanced features heeft aangezet (Ik kan de API aan en uitzetten en de poort aanpassen)
Ik overweeg nu de Marstek via Bluetooth aan te gaan sturen met Home assitant met bijvoorbeeld bleak. Iemand daar ervaring mee?
Zo te zien wordt dat ondersteund.
ES.SetMode kan je de modus mee aanpassen
Power niveau instellen en met Bat.GetStatus SOC opvragen en de temperatuur.
Meer heb ik niet nodig.
Iemand dat al aan de praat gekregen in HA?
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Vreemd. Heb je het al eens direct met een commando over de CLI geprobeerd?jaapsh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:13:
Ik ben al even bezig met mijn Marstek V3 aan te sturen via LAN. Dat werkt niet, zelfs nadat support advanced features heeft aangezet (Ik kan de API aan en uitzetten en de poort aanpassen)
Ik overweeg nu de Marstek via Bluetooth aan te gaan sturen met Home assitant met bijvoorbeeld bleak. Iemand daar ervaring mee?
Zo te zien wordt dat ondersteund.
ES.SetMode kan je de modus mee aanpassen
Power niveau instellen en met Bat.GetStatus SOC opvragen en de temperatuur.
Meer heb ik niet nodig.
Iemand dat al aan de praat gekregen in HA?
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ja hier werkt het ook.antoinevromen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:33:
[...]
Ik zou zeggen haal je nu niet nog meer software op de hals. Ik heb ook een V3 met local-api / open api hoe je het wilt noemen en kan de V3 prima sturen via simpele scripts zoals je aangeeft getstatus /setmode etc.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Heb je nog bluetooth verbinding tussen je Marstek en Telefoon?suave1234 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:25:
Zijn er meer mensen die vandaag geupgrade hebben van firmware 114 naar 139 en waar de upgrade mislukte en de batterij nu niks meer doet?
MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.50 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Nee de marstek toont alleen een bewegende statusbalk. App reageert niet meer . Heb er nog 2 en het rare is dat de firmware daar nu niet meer beschikbaar is. Lijkt wel of ie gepulled is….dannyro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:44:
[...]
Heb je nog bluetooth verbinding tussen je Marstek en Telefoon?
Er van uitgaande dat het stappenplan voor updaten hetzelfde is als bij de V2:suave1234 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Nee de marstek toont alleen een bewegende statusbalk. App reageert niet meer . Heb er nog 2 en het rare is dat de firmware daar nu niet meer beschikbaar is. Lijkt wel of ie gepulled is….
Alles loskoppelen: stroom, modbus (vooral deze is belangrijk) en backup. Dan updaten. Dan een tijdje overal van afblijven (dus ook de App even laten) totdat de Marstek zichzelf opnieuw heeft opgestart en dan pas weer alles aansluiten.
Heb je al eens geprobeerd de batterij helemaal opnieuw op te starten? Stekker eruit, batterij uitschakelen en dan even een paar minuten laten staan.
Stond die update voor je andere batterijen ook al wel klaar? v139 voor de v3 is al een tijdje uit en zal denk ik niet gepulled zijn vanwege problemen oid.
Ga het later proberen, bedankt v0or de tipspascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:05:
[...]
Er van uitgaande dat het stappenplan voor updaten hetzelfde is als bij de V2:
Alles loskoppelen: stroom, modbus (vooral deze is belangrijk) en backup. Dan updaten. Dan een tijdje overal van afblijven (dus ook de App even laten) totdat de Marstek zichzelf opnieuw heeft opgestart en dan pas weer alles aansluiten.
Heb je al eens geprobeerd de batterij helemaal opnieuw op te starten? Stekker eruit, batterij uitschakelen en dan even een paar minuten laten staan.
Stond die update voor je andere batterijen ook al wel klaar? v139 voor de v3 is al een tijdje uit en zal denk ik niet gepulled zijn vanwege problemen oid.
Welke scripts? Ben wel beniewd!Ik zou zeggen haal je nu niet nog meer software op de hals. Ik heb ook een V3 met local-api / open api hoe je het wilt noemen en kan de V3 prima sturen via simpele scripts zoals je aangeeft getstatus /setmode etc.
In mijn app staat de poort op 30000. Maar het enige wat ik kan doen is er naar pingen en thats it
3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Ik stuur je wel een persoonlijk bericht. Daar leg ik e.e.a. in uit.jaapsh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Welke scripts? Ben wel beniewd!
In mijn app staat de poort op 30000. Maar het enige wat ik kan doen is er naar pingen en thats it
NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.50;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Voedingskabel uittrekken en op de powerknop drukken tot de Marstek uitgaat. Dan terug opstarten. Al eens geprobeerd?suave1234 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Nee de marstek toont alleen een bewegende statusbalk. App reageert niet meer . Heb er nog 2 en het rare is dat de firmware daar nu niet meer beschikbaar is. Lijkt wel of ie gepulled is….
Werkt de power in/uit of export wel?
Bij mij zijn die 0 of onbekend.
Ik kan de accu dus nog niet toevoegen in het energiedashbord van HA,of doe ik iets verkeerd?
Zou ik die info ook mogen ontvangen?antoinevromen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:15:
[...]
Ik stuur je wel een persoonlijk bericht. Daar leg ik e.e.a. in uit.
Ik heb je een PB gestuurd
Marstek omschrijft de AI heel duidelijk als een NOM verhaal aangevuld met laden op dal uren ... meer is daar niet aan.stil schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Hoe weet je wat de doelen van Marstek zijn? Vul je dat niet gewoon in?
De omschrijving is al licht aangepast naar "leren over tijd van uw gebruiksprofiel" en "rekening houdend met weercondities" en daaraan aansturen ... maar NOM is de basis.
Als je ze nu mag geloven (recnt) dan houdt de AI rekening met:
- real-time electriciteitsprijzen (versta dagvoorspelling)
- het weer
- gebruikersprofiel (dus uw verbruiksprofiel in uw woning - kan je laden met overtollige energie en waneer heb je piek verbruiken ... )
- NOM - zo weet die dat er ZP zijn of andere opwekkers van energie en dat in combinatie met weersvoorspellingen - wilt ook de 0 op de meter houden in verbruik van grid
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ik weet niet of ik er op dit moment uitgebreid op mag in gaan i.v.m. juridische stappen.Pe1dtq schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
Ben ff benieuwd of je een verkoopkanaal gebruikt hebt dat op de white-list staat en of je een Return/Exchange label aangemaakt hebt? Zit hier zelf ook midden in het proces van het omwisselen van een V2. Contact met Marstek verloopt redelijk goed. Kan ik helaas niet zeggen van de reseller. Die laat het totaal afweten
Het retour verhaal wordt een dingetje.
Wat ik kan melden is dat in mijn geval de reseller (marstek punt nl, valt onder Prezon BV / Solardeals BV die wel op de white-list staat) weigert om mijn 7 weken jonge V2 terug te nemen, omdat de fabrikant vindt dat het normaal is om niet te kunnen laden met 2500W (fabrikant vindt dat device normaal functioneert!).
De reseller heeft wèl toegegeven dat ik gelijk heb en dat er hoogstwaarschijnlijk een cel is die verkeerde voltages geeft (schiet zó flink uit, dat de BMS ingrijpt), waardoor ik met maar 1140W kan laden. Er is zelfs een RMA aangemaakt, maar opeens blijken ze daarmee gestopt te zijn, omdat Marstek China vindt dat er niets aan de hand is. Reseller vindt dat ik alles via de fabrikant/app moet gaan doen.
Zo werken we niet in Nederland.
Vanmorgen heb ik ze nog een laatste kans gegeven om het ondeugdelijke product terug te nemen, maar de arrogantie is in zeer korte tijd héél hoog geworden met als gevolg dat ze een laatste aanmaning hebben gekregen waarin ik ze formeel in gebreke heb gesteld en gesommeerd heb om vóór 30 het aankoopbedrag terug te storten en het retour te regelen. Doen ze dat niet, dan ga ik melding maken bij de ACM (ik heb alle bewijzen dat ze toegegeven hebben, de cel-waardes, fout in laadgedrag bij manueel laden en verschuilen achter fabrikant) en ga ik met m'n rechtsbijstand aan de gang.
Afgelopen maandag léék het goed te gaan, toen ze toegaven en de RMA leken te starten, ik heb ze toen gewaarschuwd dat als ze na ruim 6 weken bewijsmateriaal alsnog (weer!!!) zich achter de fabrikant verschuilen, ik tot actie over zal gaan. Er werd mij toen gegarandeerd dat ze zich niet achter de fabrikant verschuilen en ik gelijk heb (duh, ik heb ze een compleet PDF verslag gegeven).
Heel vreemd, maar wel typerend voor marstek punt nl dat ze het zo ver durven laten komen. Ze weten zelfs van het forum af en kunnen meelezen (of ze dat doen geven ze dan weer niet toe).
Voor de meelezers even weer één van inmiddels tientallen voorbeeldjes (ik heb inmiddels een zeer grote, maar consistente variatie waarin het piekje 2500W te zien is, sinds v155 zelden meer dan 6-10 minuten, waarna hij 4-5 uur op 1140W verder laad) :
NL: Marstek Venus E -V2 (5.12 kWv ) (V155 BMS:V216); HW P1
dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:05:
[...]
(Nog) Geen andere sturings-software; de eerste paar weken eerst de 'normale' functionaliteit/app functies gebruiken.
Ik heb gisteren de laatste firmware push gehad, op verzoek i.v.m. een ander probleem; mijn Discharded Energy / Daily Charging Capacity bleven enkel cumulatief elke dag oplopen. Ikzelf dacht eerst aan een software/app probleem. App gedeinstalleerd/geinstalleerd loste dat niet op.
Na de firmware push was dat probleem over.
Toen constateerde ik dus ook het lagere laad wattage-issue.
(Uitlezen firmware info overigens via de 'rweijen' Github pagina gedaan
).
Als ze meelezen heb je weinig in te brengen.
[...]
(Nog) Geen andere sturings-software; de eerste paar weken eerst de 'normale' functionaliteit/app functies gebruiken.
Ik heb gisteren de laatste firmware push gehad, op verzoek i.v.m. een ander probleem; mijn Discharded Energy / Daily Charging Capacity bleven enkel cumulatief elke dag oplopen. Ikzelf dacht eerst aan een software/app probleem. App gedeinstalleerd/geinstalleerd loste dat niet op.
Na de firmware push was dat probleem over.
Toen constateerde ik dus ook het lagere laad wattage-issue.
(Uitlezen firmware info overigens via de 'rweijen' Github pagina gedaan
[ Voor 73% gewijzigd door tweeek op 24-10-2025 19:34 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Probleem opgelost door er een splitter tussen te hangen. Heb nu een HWi spitter er tussen hangen. Zal er een gaan bestellen.harrr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
Welicht kan een CT002 een uitkomst bieden. Die moet je dan wel kunnen en durven of laten plaatsen.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Waarom? Ze hebben de cel-voltages zèlf ook uitgelezen en geconstateerd dat ik gelijk heb. Of bedoelde je dat niet?tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:29:
dasystemcheck schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:05:
[...]
Volgens mij bedoelde ik zoiets,dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:39:
[...]
Waarom? Ze hebben de cel-voltages zèlf ook uitgelezen en geconstateerd dat ik gelijk heb. Of bedoelde je dat niet?
2.2. Deze beperkte fabrieksgarantie is niet geldig indien:
2.2.2. Het product wordt verbonden met hardware van derden of gebruikt met software van derden;
Betreft het probleem vind ik van wat ik gelezen heb, marstek.nl het hoort te regelen die hebben zoals ik begreep gekeken in je apparaat en je van soft/firmware voorzien?
[ Voor 16% gewijzigd door tweeek op 24-10-2025 19:47 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS215 APP V1.6.50, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Het uitlezen van voltages is voor de consument ènkel mogelijk met software van derden.tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Volgens mij bedoelde ik zoiets,
2.2. Deze beperkte fabrieksgarantie is niet geldig indien:
2.2.2. Het product wordt verbonden met hardware van derden of gebruikt met software van derden;
Betreft het probleem vind ik van wat ik gelezen heb, marstek.nl het hoort te regelen die hebben zoals ik begreep gekeken in je apparaat en je van soft/firmware voorzien?
Marstek.nl èn app/China hebben beide diverse keren heen-en-weer firmware gestuurd dat het probleem zgn. zou oplossen. Niet dus. Marstek.nl heeft bevestigd dat nádat consument alle adviezen heeft opgevolgd het product niet goed laad door verkeerd gedrag/voltage van een cel. RMA zou gestart worden, opeens krabbelt Marstek.nl terug en zegt dat enkel via de app/China de garantieprocedure verloopt.
Zo werkt het consumentenrecht niet. Het defect is al bewezen. Marstek.nl beroept zich nù opeens (na 7 weken) dat "de retourtermijn is verstreken" en dat ze opeens alleen (dus nádat de RMA eigenlijk al in gang was gezet) een defect erkennen als Marstek China dat zegt.
Dat is juridisch onjuist: mijn aanspraak berust op wettelijke garantie (non-conformiteit) en niet op het herroepingsrecht.
De verkoper is volgens artikel 7:17 t/m 7:22 BW verantwoordelijk voor levering van een deugdelijk product, ongeacht de mening of toestemming van de fabrikant.
Rustig maar..... ik ben geen jurist en gun je ook geen "defect" apparaat, in dit geval heb je dus gewoon met de verkoper te doen.dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Het uitlezen van voltages is voor de consument ènkel mogelijk met software van derden.
Marstek.nl èn app/China hebben beide diverse keren heen-en-weer firmware gestuurd dat het probleem zgn. zou oplossen. Niet dus. Marstek.nl heeft bevestigd dat nádat consument alle adviezen heeft opgevolgd het product niet goed laad door verkeerd gedrag/voltage van een cel. RMA zou gestart worden, opeens krabbelt Marstek.nl terug en zegt dat enkel via de app/China de garantieprocedure verloopt.
Zo werkt het consumentenrecht niet. Het defect is al bewezen. Marstek.nl beroept zich nù opeens (na 7 weken) dat "de retourtermijn is verstreken" en dat ze opeens alleen (dus nádat de RMA eigenlijk al in gang was gezet) een defect erkennen als Marstek China dat zegt.
Dat is juridisch onjuist: mijn aanspraak berust op wettelijke garantie (non-conformiteit) en niet op het herroepingsrecht.
De verkoper is volgens artikel 7:17 t/m 7:22 BW verantwoordelijk voor levering van een deugdelijk product, ongeacht de mening of toestemming van de fabrikant.
Je zou de eerste zijn, aangezien marstekenergy toch alles mij bekend vrij netjes heeft afgehandeld.
Daarbij zal, via de juridische route, voor de wettelijke garantie ook aangetoond moeten worden dat gebruik van software van derden het probleem heeft veroorzaakt om het ongeldig te verklaren. En dat is het natuurlijk niet. Deze software heeft niets met het probleem te maken.dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Het uitlezen van voltages is voor de consument ènkel mogelijk met software van derden.
Voor de fabrieksgarantie kunnen ze dat soort voorwaarden wel stellen.
Vanuit de verkoper verbaast het me niet zoveel. Ze gaan er allemaal vanuit dat Marstek de problemen wel oplost, daarom zijn er ook zoveel bedrijven uit de grond gestampt ineens. Vanuit Marstek verbaast het mij wel enigszins. Veelal doen ze niet moeilijk over een omruiling.
Sterkte met je probleem en hou ons op de hoogte als er wijzigingen zijn. Ook/juist deze situaties zijn belangrijk om te weten.
Je proeft mijn emotietweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Je zou de eerste zijn, aangezien marstekenergy toch alles mij bekend vrij netjes heeft afgehandeld.
Voor alles is een eerste keer.
De humor is dat marstek.nl zèlf toegegeven heeft dat ik de eerste ben met een daadwerkelijk cell-issue, en dat ze toegaven dat het inderdaad lastig is om, als je de eerste bent met een dergelijk hardware issue (dat zullen we dus maar moeten 'geloven' op hun woord), te beoordelen waar de bewijslast ligt.
Ik heb ze daarin voorzien, omdat ik immers 'de eerste' ben. De bewijslast is geleverd. Het is de afhandeling en het plotseling terugkrabbelen van de reseller marstek.nl die tekenent is voor de praktijkafhandeling van zoiets.
Ik heb betere resellers gehad.
Het was hier een beetje raar dat marstek.nl zomaar apparaten kan controleren, terwijl dit eigenlijk niet zou kunnen(mits veranderd)pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
Daarbij zal, via de juridische route, voor de wettelijke garantie ook aangetoond moeten worden dat gebruik van software van derden het probleem heeft veroorzaakt om het ongeldig te verklaren. En dat is het natuurlijk niet. Deze software heeft niets met het probleem te maken.
Voor de fabrieksgarantie kunnen ze dat soort voorwaarden wel stellen.
Vanuit de verkoper verbaast het me niet zoveel. Ze gaan er allemaal vanuit dat Marstek de problemen wel oplost, daarom zijn er ook zoveel bedrijven uit de grond gestampt ineens. Vanuit Marstek verbaast het mij wel enigszins. Veelal doen ze niet moeilijk over een omruiling.
Sterkte met je probleem en hou ons op de hoogte als er wijzigingen zijn. Ook/juist deze situaties zijn belangrijk om te weten.
Verkopen is mooi, problemen oplossen vaak wat minder
Om niet in te gaan op details of juistheid/waarheid.. buiten dit alles blijft het mij verbazen hoe zo'n firma zich in deze laat kennen. Als verkoper dien je volgens mij toch altijd je klant bij te staan. Ik snap natuurlijk ook wel dat als Marstek zelf (de niet punt NL variant bedoel ik dan) aangeeft dat er wat hun betreft niets mis is met het toestel, een omruiling niet gemakkelijk vanzelfsprekend is. Het is uiteindelijk de fabrikant die in dit geval het toestel moet terugnemen. Veel staat of valt natuurlijk hoeveel druk er vanuit je verkoper op de fabrikant gezet wordt. Als je een verkoper hebt die er zich deftig wil achter zetten en er moeite voor wil doen, dan ga je vanzelf meer gedaan krijgen dan een verkoper die 1 mailtje verstuurt naar de fabrikant en al de rest gewoon op zijn beloop laat. Sommige dossiers worden nogal eens graag onder aan de stapel gelegd, en het is aan de verkoper om ervoor te zorgen dat die niet onderaan de stapel blijft liggen.dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:22:
[...]
Ik weet niet of ik er op dit moment uitgebreid op mag in gaan i.v.m. juridische stappen.
Het retour verhaal wordt een dingetje.
Wat ik kan melden is dat in mijn geval de reseller (marstek punt nl, valt onder Prezon BV / Solardeals BV die wel op de white-list staat) weigert om mijn 7 weken jonge V2 terug te nemen, omdat de fabrikant vindt dat het normaal is om niet te kunnen laden met 2500W (fabrikant vindt dat device normaal functioneert!).
De reseller heeft wèl toegegeven dat ik gelijk heb en dat er hoogstwaarschijnlijk een cel is die verkeerde voltages geeft (schiet zó flink uit, dat de BMS ingrijpt), waardoor ik met maar 1140W kan laden. Er is zelfs een RMA aangemaakt, maar opeens blijken ze daarmee gestopt te zijn, omdat Marstek China vindt dat er niets aan de hand is. Reseller vindt dat ik alles via de fabrikant/app moet gaan doen.
Zo werken we niet in Nederland.
Vanmorgen heb ik ze nog een laatste kans gegeven om het ondeugdelijke product terug te nemen, maar de arrogantie is in zeer korte tijd héél hoog geworden met als gevolg dat ze een laatste aanmaning hebben gekregen waarin ik ze formeel in gebreke heb gesteld en gesommeerd heb om vóór 30 het aankoopbedrag terug te storten en het retour te regelen. Doen ze dat niet, dan ga ik melding maken bij de ACM (ik heb alle bewijzen dat ze toegegeven hebben, de cel-waardes, fout in laadgedrag bij manueel laden en verschuilen achter fabrikant) en ga ik met m'n rechtsbijstand aan de gang.
Afgelopen maandag léék het goed te gaan, toen ze toegaven en de RMA leken te starten, ik heb ze toen gewaarschuwd dat als ze na ruim 6 weken bewijsmateriaal alsnog (weer!!!) zich achter de fabrikant verschuilen, ik tot actie over zal gaan. Er werd mij toen gegarandeerd dat ze zich niet achter de fabrikant verschuilen en ik gelijk heb (duh, ik heb ze een compleet PDF verslag gegeven).
Heel vreemd, maar wel typerend voor marstek punt nl dat ze het zo ver durven laten komen. Ze weten zelfs van het forum af en kunnen meelezen (of ze dat doen geven ze dan weer niet toe).
Voor de meelezers even weer één van inmiddels tientallen voorbeeldjes (ik heb inmiddels een zeer grote, maar consistente variatie waarin het piekje 2500W te zien is, sinds v155 zelden meer dan 6-10 minuten, waarna hij 4-5 uur op 1140W verder laad) :
[Afbeelding]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Jup. Terwijl je aan de telefoon zit, nemen ze alle waardes met je door, of je AI/Manuel/Self Consumption mode hebt gedraait, wanneer je dat gedaan hebt, wat je grafieken zijn, wat de wattages waren.tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Het was hier een beetje raar dat marstek.nl zomaar apparaten kan controleren, terwijl dit eigenlijk niet zou kunnen(mits veranderd)
Ik moest wel even slikken toen ik dat hoorde aan de telefoon (ze zijn overigens moeilijk telefonisch bereikbaar).
Een beetje bedrijf en dan ook zeker hun ..... had je dan al meteen een omruiling moeten aanbieden.dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Je proeft mijn emotie
Voor alles is een eerste keer.
De humor is dat marstek.nl zèlf toegegeven heeft dat ik de eerste ben met een daadwerkelijk cell-issue, en dat ze toegaven dat het inderdaad lastig is om, als je de eerste bent met een dergelijk hardware issue (dat zullen we dus maar moeten 'geloven' op hun woord), te beoordelen waar de bewijslast ligt.
Ik heb ze daarin voorzien, omdat ik immers 'de eerste' ben. De bewijslast is geleverd. Het is de afhandeling en het plotseling terugkrabbelen van de reseller marstek.nl die tekenent is voor de praktijkafhandeling van zoiets.
Ik heb betere resellers gehad.
Maar goed, het is een vervelende kwestie en hopelijk komt er iemand bij zinnen en neemt verantwoording "marstek.nl"
Op zich niets verkeerd met die strategie in de "zonloze" maanden november t.e.m februari vind ik als je dan een dynamisch contract neemt.Joarie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Yup, hij heeft eindelijk bij mij vannacht de accu helemaal vol geladen op dat tijdstip met 2500W. Het is nu wel duidelijk dat de AI functie niks gaat doen met eigen opwek van panelen en zich puur en alleen richt op de energieprijs en verwachte consumptie. Hij maakt de voorspelling om middernacht en houdt die 24 uur lang aan zonder ervan af te wijken. Het enige wat varieert is zijn output om NOM te draaien.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Zou Marstek China een back-end tool voorzien die resellers gebruiken om de batterijen van hun klanten kunnen uitlezen?dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
Jup. Terwijl je aan de telefoon zit, nemen ze alle waardes met je door, of je AI/Manuel/Self Consumption mode hebt gedraait, wanneer je dat gedaan hebt, wat je grafieken zijn, wat de wattages waren.
Ik moest wel even slikken toen ik dat hoorde aan de telefoon (ze zijn overigens moeilijk telefonisch bereikbaar).
Zie ik niet zo zitten, daar hebben de meeste bedrijven geen tijd voor en zin in.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Zou Marstek China een back-end tool voorzien die resellers gebruiken om de batterijen van hun klanten kunnen uitlezen?
Daarmee niet gezegd dat dat niet zou kunnen.
Tevens is een telefoongesprekje met een marstek.nl medewerker niet echt uitlezen van .....
[ Voor 11% gewijzigd door tweeek op 24-10-2025 20:27 ]
Zou voor mij niet vreemd zijn; ik heb ooit in grijs verleden mobieltjes van Samsung en Apple voor reparatie door m'n handen laten gaan. Apple had destijds een portal waarin je flink wat informatie kon zien over het gebruik van het toestel. (Samsung deed dat iets minder netjes destijds)Avenger 2.0 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Zou Marstek China een back-end tool voorzien die resellers gebruiken om de batterijen van hun klanten kunnen uitlezen?
Om een voorbeeldje te noemen; "ik heb echt de originele lader gebruikt" was aantoonbaar onjuist als de klant dat zei. Dan kreeg je keihard in beeld: "NO SWAP ALLOWED".
Uit mail van 19 augustus
Momenteel is Duitsland het enige land in Europa met een reparatiecentrum. Het reparatiecentrum in Duitsland kan alleen het model B2500 repareren; er zijn geen reparatiecentra voor de modellen Venus en Jupiter. Bovendien kan het aantal batterijcycli voor de apparatuur op dit moment alleen in China worden bekeken.
Als dit anders was lijkt het me wel dat dat al bekend was geworden.
Momenteel is Duitsland het enige land in Europa met een reparatiecentrum. Het reparatiecentrum in Duitsland kan alleen het model B2500 repareren; er zijn geen reparatiecentra voor de modellen Venus en Jupiter. Bovendien kan het aantal batterijcycli voor de apparatuur op dit moment alleen in China worden bekeken.
Tsja. Officieel nieuws is er om de titel "officieel" te krijgen. Uit de praktijk kan ik dus zeggen dat "de praktijk" anders is.tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:40:
Uit mail van 19 augustus
#conspiracy mode : we zijn toch niet zo naïef om te denken dat onze data niets waard is ergens?
Het is heel erg simpel. In de datasheet staat heel duidelijk:dasystemcheck schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
/f/image/0JgnEd6JNPCOF2dkNbQFfy4K.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qV4bC0LHYBkXyCZPwbnXeZ9f.jpg?f=fotoalbum_large)
Er staat dus:
Rated input power: 2.5kVA
Rated output power: 2.5kVA/800kVA
Powerfactor = 0,8 - 0,99 dus 0,8 * 2,5 =2 kW in slechtste geval.
Rated = Dat u dat zou kunnen, maar niet moeten.
Meten via Modbus (niet ondersteund voor consumenten) gaat je niet helpen, lezen via API gaat helpen, lezen via 3e partij software gaat je niet helpen.
Het enige wat je kan doen is aangeven dat de Marstek niet boven de 1.1kW komt tijdens laden en dat dit gemeten is via de App. Al het andere erbij halen maakt alleen maar ruis en kan de leverancier/fabrikant gebruiken om onder garantie uit te komen.
Het probleem is dat je via tools dus het maximale laadvermogen kan aanpassen. En ze kunnen het hierop gooien. En dat over die individuele cell waarden, dat is leuk maar zegt helemaal niets helaas. En ook al heb je gelijk, sta je in je recht, het krijgen is een ander verhaal.
Dat een ontwikkelaar of helpdesk heeft gezegd dat die cell waarden inderdaad niet kloppen, dat is een leuk gegeven, maar zegt niks tot het product echt in test is geweest.
Het probleem is, stop je er 5kWh in en krijg je dat met een rendement van 70%+ er uit?
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
dat als er na 30 oktober niet gereageerd is door de winkel of Marstek, ik het uit handen geef en het juridisch bepaald gaat worden. Interessant toch?
**ik koop geen auto die max. 90 km/h rijdt, terwijl geadverteerd wordt met max. 180 km/h**
[ Voor 13% gewijzigd door dasystemcheck op 24-10-2025 21:07 ]
Dit meen je toch zelf ook niet of wel? Dit product is gewoon bedoeld om 2,5 kW te kunnen leveren en laden. Het werkt bij iedereen. De betreffende batterij is overduidelijk niet goed. Ik snap niet waarom je daar een uitweg voor probeert te zoeken in terminologie.WargamingPlayer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Het is heel erg simpel. In de datasheet staat heel duidelijk:
[Afbeelding][Afbeelding]
Er staat dus:
Rated input power: 2.5kVA
Rated output power: 2.5kVA/800kVA
Powerfactor = 0,8 - 0,99 dus 0,8 * 2,5 =2 kW in slechtste geval.
Rated = Dat u dat zou kunnen, maar niet moeten.
[...]
Kritisch zijn op het bedrijf waarvan je zelf ook producten hebt is lastig, maar je hoeft ze niet te verdedigen. Het maakt jouw product niet minder goed.
Ik laad altijd max +- 1195wattjespascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Dit meen je toch zelf ook niet of wel? Dit product is gewoon bedoeld om 2,5 kW te kunnen leveren en laden. Het werkt bij iedereen. De betreffende batterij is overduidelijk niet goed. Ik snap niet waarom je daar een uitweg voor probeert te zoeken in terminologie.
Kritisch zijn op het bedrijf waarvan je zelf ook producten hebt is lastig, maar je hoeft ze niet te verdedigen. Het maakt jouw product niet minder goed.
Ik vind het een interessante case, ook omdat we nu kunnen zien wat consequenties kunnen zijn van bepaalde handelingen zoals gebruik Modbus, gebruik 3e partij software. Maar kunnen we ook leren over interpretatie van data bladen, want het hele “Rated for” kan je vertalen dat hij maximaal x kan maar ook veel minder dan dat. Dus de case is heel interessant.pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Dit meen je toch zelf ook niet of wel? Dit product is gewoon bedoeld om 2,5 kW te kunnen leveren en laden. Het werkt bij iedereen. De betreffende batterij is overduidelijk niet goed. Ik snap niet waarom je daar een uitweg voor probeert te zoeken in terminologie.
Ik heb ook het vermoeden dat Marstek.nl wel de naam voert maar dit alleen maar omdat ze de naam konden claimen. Toen ik las dat Marstek.nl niet gekoppeld was aan de fabrikant heb ik ook gewoon via Duramotion/Duravolt besteld. En nu gebeurt er met Marstek.nl waarschijnlijk waar ik bang voor was, wel verkopen maar support doorschuiven naar Fabrikant.
Overigens is de Fabrikant nog helemaal niet aan zet, dat Marstek.nl het ding niet omgeruild krijgt bij Marstek is niet het probleem van de Consument. Die heeft gewoon recht op vervanging.
Klopt volledig. Toen mijn 1ste MT in februari defect ging kreeg ik de steun van mijn verkoper, die nam zelf contact op met Marstek support en na een paar mails werd beslist: omruilen. Ik had wel de vraag gekregen van Marstek support of ik modbus aansturing in gebruik had , wat niet het geval was. Dezelfde dag kon ik bij mijn verkoper omruilen.Druppeltje_ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
Om niet in te gaan op details of juistheid/waarheid.. buiten dit alles blijft het mij verbazen hoe zo'n firma zich in deze laat kennen. Als verkoper dien je volgens mij toch altijd je klant bij te staan. Ik snap natuurlijk ook wel dat als Marstek zelf (de niet punt NL variant bedoel ik dan) aangeeft dat er wat hun betreft niets mis is met het toestel, een omruiling niet gemakkelijk vanzelfsprekend is. Het is uiteindelijk de fabrikant die in dit geval het toestel moet terugnemen. Veel staat of valt natuurlijk hoeveel druk er vanuit je verkoper op de fabrikant gezet wordt. Als je een verkoper hebt die er zich deftig wil achter zetten en er moeite voor wil doen, dan ga je vanzelf meer gedaan krijgen dan een verkoper die 1 mailtje verstuurt naar de fabrikant en al de rest gewoon op zijn beloop laat. Sommige dossiers worden nogal eens graag onder aan de stapel gelegd, en het is aan de verkoper om ervoor te zorgen dat die niet onderaan de stapel blijft liggen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dat is de reden dat ik alleen maar uitlees via Modbus, maar niet aanstuur via Modbus. Ik wacht ook op een werkende API. Ik heb ook het vermoeden dat Modbus aansturing, best wel risico’s met zich mee brengt, bijvoorbeeld flash chips welke na aantal schrijf acties kapot gaan.DSSW schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:07:
[...]
Klopt volledig. Toen mijn 1ste MT in februari defect ging kreeg ik de steun van mijn verkoper, die nam zelf contact op met Marstek support en na een paar mails werd beslist: omruilen. Ik had wel de vraag gekregen van Marstek support of ik modbus aansturing in gebruik had , wat niet het geval was. Dezelfde dag kon ik bij mijn verkoper omruilen.
Wanneer de API straks de enige optie is dan is dat een ander verhaal.
Eigenlijk niet, want elk in NL geleverd/verkocht item moet een NL handleiding hebben. Juist om vertaal "problemen" te voorkomen.WargamingPlayer schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:47:
[...]
Maar kunnen we ook leren over interpretatie van data bladen, want het hele “Rated for” kan je vertalen dat hij maximaal x kan maar ook veel minder dan dat. Dus de case is heel interessant.
Wat rated vertaald betekend kan iedereen via google lezen.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende zaken.
En dit is ook niet de eerste casus.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.50 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
De zinsnede:3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
Eigenlijk niet, want elk in NL geleverd/verkocht item moet een NL handleiding hebben. Juist om vertaal "problemen" te voorkomen.
Wat rated vertaald betekend kan iedereen via google lezen.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende zaken.
En dit is ook niet de eerste casus.
Vertaald naar Nederlands is dat:Input is Rated for:
Net zoals bij autobanden. Die kunnen gebruikt worden tot een bepaalde snelheid, maar de auto waar ze op gebruikt worden hoeft dat niet te kunnen.De nominale waarde van de invoer is gewaardeerd op:
Bij de accu zou je kunnen spreken van een technische fout wanneer het 2,5kVA is maar de input het technisch begeeft bij 1,1kVA.
Wel vind ik, maar dat is persoonlijk dat de accu op 2,5kVA moet kunnen laden met een power factor van 99%. Dus een afwijking van 25VA of minder. En dat zie ik op mijn accu’s tot ze 95% vol zit. Dan valt hij terug naar ongeveer 1,1kVA.
Een accu die dit niet kan is (naar mijn persoonlijke mening) gewoon defect. Of dat aan een cel ligt is totaal onbelangrijk. Dat zoekt de fabrikant maar uit wanneer de accu terug komt van de leverancier. De consument heeft niks te maken met de fabrikant maar alleen met de leverancier.
En in Nederland is dit eigenlijk gewoon geregeld. Je moet alleen voorkomen dat de fabrikant kan zeggen “eigen schuld door verkeerd gebruik”.
Maar een accu van €1.400,00 met 6000 cycli, mag je een garantie van ten minste 5 jaar verwachten. Tot die 5 jaar mag je gewoon de leverancier een oplossing laten vinden.
https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn
Ging meteen na het laden over op nom en heeft nooit op de duurste momenten ontladen.de_som schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:15:
[quote]S2S schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
"Nee dat doet AI niet. Laden op goedkoopste momenten , laden met zon en daarna NOM, dat is wat AI op dit moment doet. Als je dat wil, nog steeds handmatig / manueel of met een zelf gebouwde automation."
Ik heb pas een week een accu en heb dus alleen nog maar met een niet (goed) werkende AI te maken gehad. Daarom even een vraag, werkte AI voor het "kapot" ging ook zo dat hij na het laden meteen overging op NOM of werd er toen wel pas ontladen op de dure uren?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Heeft iemand in België al het AI grafiekje zoals hieronder en kan hij dat delen ? De eerste twee uren is de batterij beginnen laden volgens laadschema. Ze was leeg 11%. Na 2 uur stond ze op 4.76 kWh. Ze vergeten bij MT dat je 15% laadverlies hebt. Het zou ook beter zijn dat die gedurende 2 uur aan 2500W laadt en dan nom gaat. Het laadschema in de middag begrijp ik nog niet. Zou eerder willen dat die dan ook 2u aan het laagste tarief laadt aan 2500WHeb deze week ook geen tijd om dat i. Detail te bestuderen.Wordt vervolgd.:strip_exif()/f/image/Z456A9h7J0xh2mP6698gNmB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TjiHxcTuWG6g5RHZ75GnOFxJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z456A9h7J0xh2mP6698gNmB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TjiHxcTuWG6g5RHZ75GnOFxJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door PNARI op 25-10-2025 07:27 ]
Ja juist … bij mij hebben de accu’s nu 30 %, helemaal niet met 2500 watt geladen .. maar ik ben even moe van de feedback indienen …PNARI schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 06:29:
Heeft iemand in België al het AI grafiekje zoals hieronder en kan hij dat delen ? De eerste twee uren is de batterij beginnen laden volgens laadschema. Ze was leeg 11%. Na 2 uur stond ze op 4.76 kWh. Ze vergeten bij MT dat je 15% laadverlies hebt. Het zou ook beter zijn dat die gedurende 2 uur aan 2500W laadt en dan nom gaat. Het laadschema in de middag begrijp ik nog niet. Zou eerder willen dat die dan ook 2u aan het laagste tarief laadt aan 2500WHeb deze week ook geen tijd om dat i. Detail te bestuderen.Wordt vervolgd.[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ook als de belasting hoog is doet AI nu niets, blijft lekker ontladen volgens grafiek en je trekt zo paar kilowatt uit het net dan (ik zie nu op dit moment wel maximaal ontladen maar gisteren met koken niet ).. lijkt wel een slimme manueel modus nu 😆 maar mss beginnen ze nu pas met AI training en is mijn AI gebruik van de afgelopen 6 maanden wel gewist .. geen idee.
Maar jij hebt 4 stippen , ik hier in NL vandaag 6 😂 correctie , 1 batterij heeft er 6 de ander 7 laadmomenten .. lekker helder dit.
[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 25-10-2025 07:54 ]
Ik heb nog nog steeds 0 stippen maar vannacht weer geladen met 2500w. Bij het toch bijzonder vinden. Ook terwijl het verschil zeer klein is qua stroomprijs
[ Voor 21% gewijzigd door Erik1805 op 25-10-2025 09:33 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De hoeveelheid laadmomenten zegt niks. Elk uurdeel heeft een andere wattage qua laadgedrag.S2S schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:45:
[...]
Ja juist … bij mij hebben de accu’s nu 30 %, helemaal niet met 2500 watt geladen .. maar ik ben even moe van de feedback indienen …
Ook als de belasting hoog is doet AI nu niets, blijft lekker ontladen volgens grafiek en je trekt zo paar kilowatt uit het net dan (ik zie nu op dit moment wel maximaal ontladen maar gisteren met koken niet ).. lijkt wel een slimme manueel modus nu 😆 maar mss beginnen ze nu pas met AI training en is mijn AI gebruik van de afgelopen 6 maanden wel gewist .. geen idee.
Maar jij hebt 4 stippen , ik hier in NL vandaag 6 😂 correctie , 1 batterij heeft er 6 de ander 7 laadmomenten .. lekker helder dit.
Wat mij nu wel stoort (en waar ik feedback op zal gaan geven) is dat de batterij NOM gaat draaien als de dynamische prijs nog laag is en het eigenlijk geld kost vanwege de omzettingsverliezen van de accu. Maar ik ben bang dat je eerder naar programmeeroplossingen moet gaan kijken (HA) dan de AI mode
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Maar zo kom je toch nooit aan 100% vol? Hier zegt men dat er dan calibratie gebeurd? Krijgen we dan geen SOC drift op den duur?Joarie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
De hoeveelheid laadmomenten zegt niks. Elk uurdeel heeft een andere wattage qua laadgedrag.
Wat mij nu wel stoort (en waar ik feedback op zal gaan geven) is dat de batterij NOM gaat draaien als de dynamische prijs nog laag is en het eigenlijk geld kost vanwege de omzettingsverliezen van de accu. Maar ik ben bang dat je eerder naar programmeeroplossingen moet gaan kijken (HA) dan de AI mode
Feedback kun je altijd inschieten , misschien doen ze er wel wat mee .
Ik zie hem de accu hier trouwens niet veel laden, kan best zijn dat ze het al meenemen. Maar ik heb persoonlijk even geen idee. Ik zal het systeem wel een tijdje z’n gang laten gaan (week) kijken wat het doet.
[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 25-10-2025 11:44 ]
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.