• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-01 19:41
Magicw00b schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ja update BMS gekregen.
En vanochtend wijzen ze WIFI als oorzaak aan. Maar dan kan niet... want ik zie geen disconnects.
Had ik ook niet. Alles leek goed te werken en toch viel de CT003 verbinding steeds weg. Heb nu op mijn Delta router een SSID gemaakt van alleen 2.4Ghz. Die staat 14cm van de antenne af. De beide accu’s staan op 2 meter van mijn Deco X20 in de bijkeuken. De Deco SSID voor IOT is ook alleen 2.4Ghz. (Beide SSID’s zijn het zelfde).
De CT003 heeft -36dBA, de Batterijen respectievelijk -42dBa en -44dBa (kan ik netjes met Modbus uitlezen).
Sinds de devices niet meer onder de -50dBa komen geen enkele uitval meer gehad.

Nu heb ik een ander probleem wat te maken lijkt te hebben met mijn nieuwe SMR 5.0 meter. Maar dat heeft niks met Wifi te maken maar meer met de P1 poort op de meter.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
WargamingPlayer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Had ik ook niet. Alles leek goed te werken en toch viel de CT003 verbinding steeds weg. Heb nu op mijn Delta router een SSID gemaakt van alleen 2.4Ghz. Die staat 14cm van de antenne af. De beide accu’s staan op 2 meter van mijn Deco X20 in de bijkeuken. De Deco SSID voor IOT is ook alleen 2.4Ghz. (Beide SSID’s zijn het zelfde).
De CT003 heeft -36dBA, de Batterijen respectievelijk -42dBa en -44dBa (kan ik netjes met Modbus uitlezen).
Sinds de devices niet meer onder de -50dBa komen geen enkele uitval meer gehad.

Nu heb ik een ander probleem wat te maken lijkt te hebben met mijn nieuwe SMR 5.0 meter. Maar dat heeft niks met Wifi te maken maar meer met de P1 poort op de meter.
Alles hangt hier op bekabelde ubiquiti accespoints, minder dan 2 meter van de devices. Eigen ssid, 2.4Ghz. Neem ook totaal geen wegvallende CT waar. Waar zou ik dat moeten zien?

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-01 23:15
Ik heb zojuist via een support ticket filmware V139 gekregen. Maar nu de volgende uitdaging.

Hoe moet je via UTP connecten? Het interne IP lijkt voor Wifi en bekabeld hetzelfde te zijn. Wifi is echter dominant hebben ze bij Marstek besloten. Wat ik wil is Wifi disabelen voor dit apparaat zodat het (vermoedelijk) automatisch overstapt op LAN.

Andere credentials invullen in de Marstek app werkt niet, de marstek verwijderen en opnieuw installeren werkt ook niet. Hij blijft daarna gewoon mijn bekende Wifi netwerk gebruiken. Als ik hem vervolgens blokkeer in de Deco app, dan werkt de LAN verbinding natuurlijk ook niet dus dat heeft geen zin. Ook mesh uitzetten en verplicht op een offline access point zetten helpt niet.

Iemand nog ideeen? (overigens werkt de lokale API dus niet, vandaar mijn vermoeden dat Wifi eerst uit moet)

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsh op 23-10-2025 20:23 ]

3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 23:58
Even een nieuwe WiFi hotspot starten, de marstek verbinden met die hotspot.

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-01 15:30
Vandaag maar weer eens even in de pen geklommen richting Marstek:

after working again for a few days, AI stopped working again a few days ago. 2 of my 3 batteries are empty now. The third I had to charge manually. please fix your product. On the Dutch forum Tweakers, the biggest tech forum we have, everybody that uses your software is getting very negative. Only people that use proprietary software like Home Assistant seem somewhat happy. But they are programmers and most of your customers are not. I am feeling I am in your beta programm instead of a customer.

3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5

capibaragup schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]

Ik heb de nieuwe info voor ai nu ook. Hij geeft veel laadmomenten weer. Nauwelijks op vol vermogen. Zo is hij nu aan het laden met 440w tegen 25 cent terwijl de piek vandaag 29 cent is. Dat is met ontlaad verliezen niet aantrekkelijk.
Hier ook met andere tijden erin! Q3 zouden ze AI onderhanden nemen... nu nog Open API erbij met solcast voorspelling! (Q4/Q1) Wordt steeds interessanter om naar dynamisch energiecontract over te schakelen in 2027 (NL).

Mooie stappen zijn er gezet vanaf feb/mrt dit jaar!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• GoBieN-Be
Voor de mensen met WiFi problemen.
De WiFi implementatie in de Marstek kan (soms) niet overweg met een WiFi netwerk dat op meerdere AP's uitgezonden wordt. Bij mij hangt de AP er op 2 meter van en toch koos hij diegene die veel verder stond.

Oplossing: Apart WiFi SSID dat enkel op de AP die bij de batterij hangt uitgezonden wordt.
Dat aparte WiFi SSID is best enkel 2.4GHz en enkel WPA2, niet WPA2/WPA3 dat werkt niet goed.
Verder zijn opties zoals Band Steering en Client Isolation absoluut niet compatibel. Fast roaming zet je beter ook uit.

Ik las hier iemand die schreef over mDNS gateway proxy en IGMP snooping, dat zijn dingen die spelen als je 2 gescheiden netwerken hebt. De batterij en de CT meter moeten in hetzelfde netwerk. Dat kan op 2 verschillende WiFi SSID's en AP's zijn, zolang het maar hetzelfde subnet is zonder client isolation of firewall/router ertussen.

Het WiFi signaal moet trouwens zeer sterk zijn om goede werking te hebben. Dus best niet met muur tussen.

• jaapsh
GoBieN-Be schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:28:
Even een nieuwe WiFi hotspot starten, de marstek verbinden met die hotspot.
Solide idee. Dat werkt. Tot ik die nieuwe hotspot uit zet. Dan gaat ie volledig automatisch weer over naar de vorige hotspot lol. Dat zou nooit moeten kunnen eigenlijk, maar hij doet het wel.

3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• GoBieN-Be
Druppeltje_ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:09:
[...]
Zijn er eigenlijk ondertussen al veel mensen die de MT's uitlezen en bedienen via de Bluetooth koppeling die hier een tijdje geleden gedeeld werd? Marstek gateway van Jaapp ofzoiets dacht ik.
Ik gebruik al even de Bluetooth optie via een ESP32 om uit te lezen. Sturen doe ik vooralsnog met modbus.

• GoBieN-Be
jaapsh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:30:
Helaas weer te weinig research gedaan en te snel besteld :P Was met Versie 2 niet heel anders. bluetooth en WiFi werkt nog steeds niet stabiel op die dingen.
Het werkt zeker wel stabiel als je rekening houdt met de strenge vereisten.
Enkel de Local API optie nog niet gebruiken, dat zorgt voor instabiliteit.

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-01 23:24
Hans C schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:28:

after working again for a few days, AI stopped working again a few days ago. 2 of my 3 batteries are empty now. The third I had to charge manually. please fix your product. On the Dutch forum Tweakers, the biggest tech forum we have, everybody that uses your software is getting very negative. Only people that use proprietary software like Home Assistant seem somewhat happy. But they are programmers and most of your customers are not. I am feeling I am in your beta programm instead of a customer.
Zelfde hier, om een refund gevraagd als beloning fw 155 gekregen maar je raad het al AI werkt niet helaas.

3500WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Hewalex 2.5 jaga ltv geen gas meer | HW P1 \ ELboiler 120liter

• jaapsh
GoBieN-Be schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Het werkt zeker wel stabiel als je rekening houdt met de strenge vereisten.
Enkel de Local API optie nog niet gebruiken, dat zorgt voor instabiliteit.
Met te snel bestellen bedoelde ik dat ik de Marstek helaas niet kan gebruiken in combinatie met een P1 meter. Mijn Homewizards zorgen voor 0 op de meter namelijk. Ik had beter een V2 kunnen kopen achteraf want die heeft prima Lilygo / RS485 ondersteuning. Dat werkt echt fantastisch moet ik zeggen! Ik ben afhankelijk van de lokale API voor die Marstek vrees ik. Maar dat werkt dus (nog) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsh op 23-10-2025 20:46 ]

• Hans C
pdruijt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Zelfde hier, om een refund gevraagd als beloning fw 155 gekregen maar je raad het al AI werkt niet helaas.
Die heb ik al, dus ben benieuwd waar ze bij mij mee aankomen. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen reactie.

• Magicw00b
Uit het niets lijkt de 0 op de meter functionaliteit beter te werken met mijn CT003. Wel een wat vreemde grafiek, meerdere mensen daar last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoOLC25YgUXe9oL3zbGKatJbEEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8CulCzZWoC8U45a3zrheYdvx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Magicw00b op 23-10-2025 21:33 ]

• Hans C
Magicw00b schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:27:
Uit het niets lijkt de 0 op de meter functionaliteit beter te werken met mijn CT003. Wel een wat vreemde grafiek, meerdere mensen daar last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanwaar de screenshot van je Tesla bestelling?

• Magicw00b
Hans C schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:33:
[...]

Vanwaar de screenshot van je Tesla bestelling?
Dikke vingers 😆

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

d3x

lol wat een zin gebruik richting support, gaat je zeker helpen...

Home assistant is geen propriatory sw... hoef je geen programmeur voor te zijn...
Dat de AI niet voldoet, hij doet al meer dan voorheen, dat deel experimental is.... lees je wat beter in zou ik zeggen, helaas is deze community al wat langer gewoon een consumenten site. merk je duidelijk, we hebben nog wat meer radio spots nodig |:(

er zijn geen actieve positieve gebruikers?
niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM en heb vele collega's die evenzeer multi MT opstelling stabiel draaien, wat jij voor jezelf wil bepalen lijkt mij ok, maar laat een community erbuiten zou ik zeggen......

[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 24-10-2025 07:54 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:17
d3x schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

er zijn geen actieve positieve gebruikers? niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM ......
Jazeker wel, in de denk ik meest simpele opzet een marstek V1 en HWP1 en prima tevreden.
Op het feit na dat mijn bestelling chinees niet geleverd word.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01 23:14
jaapsh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

Solide idee. Dat werkt. Tot ik die nieuwe hotspot uit zet. Dan gaat ie volledig automatisch weer over naar de vorige hotspot lol. Dat zou nooit moeten kunnen eigenlijk, maar hij doet het wel.
Hier had ik hetzelfde probleem dat de Wifi router dichtbij niet gebruikt werd maar diegene met hetzelfde SSID verderop. Naar aanleiding van het idee van de tijdelijke hotspot van de telefoon op 2.4 GHz hiermee aan de slag gegaan. Hier heeft het geholpen om het kanaal nummer van de wifi router dichtbij de Marstek op kanaal 1 te zetten en dan de Marstek opnieuw verbinding te laten maken met de SSID van je Wifi netwerk. Ik vermoed dat de Marstek Wifi bij kanaal 1 begint te zoeken en wanneer die de geselecteerde SSID ziet stopt die met verder zoeken ondanks dat er een veel sterker signaal is met het zelfde SSID op een hoger kanaal.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Hans C
[...]

Home assistant is geen propriatory sw... hoef je geen programmeur voor te zijn...
Dat de AI niet voldoet, hij doet al meer dan voorheen, dat deel experimental is.... lees je wat beter in zou ik zeggen, helaas is deze community al wat langer gewoon een consumenten site. merk je duidelijk, we hebben nog wat meer radio spots nodig |:(

er zijn geen actieve positieve gebruikers? niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM en heb vele collega's die evenzeer multi MT opstelling stabiel draaien, wat jij voor jezelf wil bepalen lijkt mij ok, maar laat een community erbuiten zou ik zeggen......
Gelukkig zijn er op Tweakers ook Gatekeepers. Ik loop hier al vanaf dag 1 op Tweakers rond.

Ik koop een product. Daar wordt geadverteerd met een AI optie (geen beta). Mag ik verwachten dat dat werkt? Mag ik verwachten dat de meegeleverde P1 meter werkt en niet voortdurend de batterijen aanstuurt als jojo's? Echt jammer jouw reactie.

Op dit moment werkt AI en laadstrategie ziet er eigenlijk uit zoals ik het een tijdje terug gevraagd heb via feedback, twee maal 2uur laden per 24 op de goedkoopste uren, 1x tussen 00 en 10u en 1x tussen 10u en 23.59u.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MmnWBjzHrIa91kkAh7BKtA4_Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaTSuL1YOUjcYg7AjG62SzuQ.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:23
Bijzonder. Ik heb nog geen grafiek in AI mode maar vannacht heeft ie op een moment geladen met 2500w. Vaag

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:56

S2S

PNARI schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 04:54:
Op dit moment werkt AI en laadstrategie ziet er eigenlijk uit zoals ik het een tijdje terug gevraagd heb via feedback, twee maal 2uur laden per 24 op de goedkoopste uren, 1x tussen 00 en 10u en 1x tussen 10u en 23.59u.[Afbeelding]
Bij mij heeft er nu wel iets geladen maar beide op 1500 watt en ik heb 7 stippen op de grafiek. Beter iets dan niets .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• S2S

S2S

Hans C schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:34:
[...]

Gelukkig zijn er op Tweakers ook Gatekeepers. Ik loop hier al vanaf dag 1 op Tweakers rond.

Ik koop een product. Daar wordt geadverteerd met een AI optie (geen beta). Mag ik verwachten dat dat werkt? Mag ik verwachten dat de meegeleverde P1 meter werkt en niet voortdurend de batterijen aanstuurt als jojo's? Echt jammer jouw reactie.
Ja het is niet echt een consument vriendelijk product op deze manier. Maar dat zag ik in januari ook al aankomen , heb dat hier ook aangegeven. Facebook is ook aardig een klaagzang . (Maar dat is Facebook al snel) tja je moet het toch van de gewone mens hebben, de verkopen, ze zetten het weg als easy plug n play. Ik ben wel aardig tevreden een groot deel van de tijd. Maar ik ben redelijk technisch dus ik heb alles wel aan de praat gekregen.

Eerst met een zelf ingebouwde Shelly constructie (meter werkte niet , jojo effect ) en nu met 2 accu’s en de ct003. Beide oplossingen werken hier prima.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 08:56 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Op dit moment werkt AI en laadstrategie ziet er eigenlijk uit zoals ik het een tijdje terug gevraagd heb via feedback, twee maal 2uur laden per 24 op de goedkoopste uren, 1x tussen 00 en 10u en 1x tussen 10u en 23.59u.[Afbeelding]
Yup, hij heeft eindelijk bij mij vannacht de accu helemaal vol geladen op dat tijdstip met 2500W. Het is nu wel duidelijk dat de AI functie niks gaat doen met eigen opwek van panelen en zich puur en alleen richt op de energieprijs en verwachte consumptie. Hij maakt de voorspelling om middernacht en houdt die 24 uur lang aan zonder ervan af te wijken. Het enige wat varieert is zijn output om NOM te draaien.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:06
Joarie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Yup, hij heeft eindelijk bij mij vannacht de accu helemaal vol geladen op dat tijdstip met 2500W. Het is nu wel duidelijk dat de AI functie niks gaat doen met eigen opwek van panelen en zich puur en alleen richt op de energieprijs en verwachte consumptie. Hij maakt de voorspelling om middernacht en houdt die 24 uur lang aan zonder ervan af te wijken. Het enige wat varieert is zijn output om NOM te draaien.
AI doet wel degelijk iets met de opwek van panelen. Zodra er overschot is wordt dat gebruikt om de batterij op te laden tot 100%

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Joarie
  • Nu online
A3-D schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

AI doet wel degelijk iets met de opwek van panelen. Zodra er overschot is wordt dat gebruikt om de batterij op te laden tot 100%
Verrek, ik was te vroeg. Je hebt gelijk

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:05
A3-D schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Werkt AI ondertussen ook al zo dat ie op de duurste 2 uur gaat verkopen? Of moet je dat nog steeds handmatig doen?

Laatste dagen helaas de accu nog niet vol kunnen krijgen dus geen relevante vraag voor nu, maar was er wel benieuwd naar.

• S2S

S2S

pannekoek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Werkt AI ondertussen ook al zo dat ie op de duurste 2 uur gaat verkopen? Of moet je dat nog steeds handmatig doen?

Laatste dagen helaas de accu nog niet vol kunnen krijgen dus geen relevante vraag voor nu, maar was er wel benieuwd naar.
Nee dat doet AI niet. Laden op goedkoopste momenten , laden met zon en daarna NOM, dat is wat AI op dit moment doet. Als je dat wil, nog steeds handmatig / manueel of met een zelf gebouwde automation.

Maar AI, kijkt nu wel naar je gebruik dus het kan na bijna 1 jaar wel iets meer 🤣 maar nog steeds niet wat in januari en nu in hun marketing staat 😆

Voor mij is het totaal bizar dat je gewoon als bedrijf AI modus voor je gebruikers 3 weken lang kapot achter laat, mensen hebben wel voor je product betaald , (dit niet slimmer oplost door te testen / technisch de boel eerst in orde maakt en daarna released ) maar wel een nieuwe interface presenteert, vind ik veel kwalijker , ondertussen werkt AI nog steeds niet optimaal hier. Dit komt op dit moment weer erg amateuristisch over.

[ Voor 41% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 10:10 ]

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44
WargamingPlayer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Heb net een compleet nieuwe CT003 uit doos aangesloten. Zelfde eufel. Doet het niet, fase 1, 2 en 3 geven 0.

Mijn Chargee werkt wel. Heb het volgende gedaan:
- Oude CT003 factory reset via app.
- Meter ingesteld op ISKRA AM550-P1(dat is mijn nieuwe meter)
- Waarden 0
- Auto diagnose gedaan, de Chargee ziet fase 1 gewoon goed gaan.
- De Chargee er tussen uit.
- Zelfde procedure, nog niet werken, waarden zijn 0.
- Gloednieuwe CT003 uit kast gehaald (zat bij mijn 2e Marstek).
- Aangesloten op P1 poort.
- Waarden na configuratie 0.
- Stoute schoenen aangetrokken en even naar buurvrouw gelopen, daar gevraagd of ik even mocht testen.
- Beide werken gewoon met een Landys-Gyr. Dus ze zijn niet kapot.

Maar met mijn ISKRA niets nada noppes.
Welicht kan een CT002 een uitkomst bieden. Die moet je dan wel kunnen en durven of laten plaatsen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• de_som
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:22
[quote]S2S schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

"Nee dat doet AI niet. Laden op goedkoopste momenten , laden met zon en daarna NOM, dat is wat AI op dit moment doet. Als je dat wil, nog steeds handmatig / manueel of met een zelf gebouwde automation."

Ik heb pas een week een accu en heb dus alleen nog maar met een niet (goed) werkende AI te maken gehad. Daarom even een vraag, werkte AI voor het "kapot" ging ook zo dat hij na het laden meteen overging op NOM of werd er toen wel pas ontladen op de dure uren?

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:52
Gisteren ticket ingeschoten over de (niet)werking van de AI modus.
Onderstaand het antwoord van Kyle:

Dear Customer, We sincerely apologise for any inconvenience caused. The AI mode has recently experienced technical issues. Our technicians have resolved some problems, though the system remains in an optimisation phase. Consequently, certain functions are currently unavailable. We are working diligently to restore full functionality and offer our apologies once more. Kyle

A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

• harrr
S2S schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:43:
1 van mijn accu’s is nu al leeg met de nieuwe AI 😥
Lijkt me ook goed. De prijzen waren gisteren zo dicht bij elkaar dat je met 20% verlies bij laden en ontladen helemaal niet wilt opladen. Ik denk dat dit een bewuste keus was van Marstek.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• S2S

S2S

de_som schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:15:
[quote]S2S schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

"Nee dat doet AI niet. Laden op goedkoopste momenten , laden met zon en daarna NOM, dat is wat AI op dit moment doet. Als je dat wil, nog steeds handmatig / manueel of met een zelf gebouwde automation."

Ik heb pas een week een accu en heb dus alleen nog maar met een niet (goed) werkende AI te maken gehad. Daarom even een vraag, werkte AI voor het "kapot" ging ook zo dat hij na het laden meteen overging op NOM of werd er toen wel pas ontladen op de dure uren?
Ging gelijk NOM.

• S2S

S2S

harrr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Lijkt me ook goed. De prijzen waren gisteren zo dicht bij elkaar dat je met 20% verlies bij laden en ontladen helemaal niet wilt opladen. Ik denk dat dit een bewuste keus was van Marstek.
Geen flauw idee, is de afgelopen weken kapot geweest, je zou zo maar gelijk kunnen hebben als ze er nu zo mee omgaan, (dat zou ik persoonlijk ook doen) maar kan ook net zo goed een bug zijn .. en dat bedoel ik dus … het rammelt.

(Ik heb bijna vanaf het begin op AI gedraaid, dat is vanaf februari dit jaar )

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 10:22 ]

• Erik1805
Nog geen AI update maar er staat wel een firmware update klaar. Zal dat vanavond even doen als ik thuis ben. Zit nu op 153

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-01 19:58
jaapsh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Met te snel bestellen bedoelde ik dat ik de Marstek helaas niet kan gebruiken in combinatie met een P1 meter. Mijn Homewizards zorgen voor 0 op de meter namelijk. Ik had beter een V2 kunnen kopen achteraf want die heeft prima Lilygo / RS485 ondersteuning. Dat werkt echt fantastisch moet ik zeggen! Ik ben afhankelijk van de lokale API voor die Marstek vrees ik. Maar dat werkt dus (nog) niet.
Hoe bedoel je niet kunt gebruiken met een P1 meter. Ik heb een HW-P1 in combinatie met een V2 en een V3 en bestuur basaal om de beurt NOM via Local Api. Als je interesse hebt, kan ik je wel op weg helpen.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• de_som
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:22
Dat had ik niet verwacht. Dat is toch vreemd, zeker als er geen opwek vanuit zonnepanelen is. Dan wil je toch gaan laden op goedkope uren en zelf gaan gebruiken als de prijs hoog is en niet meteen na het laden want dat is de kans redelijk groot dat je tegen hetzelfde tarief vanuit de accu gaat gebruiken terwijl je het ook op het net kunt halen voor die prijs of zelf voordeliger rekeninghoudend met een RTE van 85%. Dat zou ik niet verwachten van AI.

• S2S

S2S

de_som schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Dat had ik niet verwacht. Dat is toch vreemd, zeker als er geen opwek vanuit zonnepanelen is. Dan wil je toch gaan laden op duren uren en zelf gaan gebruiken als de prijs hoog is en niet meteen na het laden want dat is de kans redelijk groot dat je tegen hetzelfde tarief vanuit de accu gaat gebruiken terwijl je het ook op het net kunt halen voor die prijs of zelf voordeliger rekeninghoudend met een RTE van 85%. Dat zou ik niet verwachten van AI.
Daar keken ze niet naar. AI was alleen laden op goedkope uren. (Of zon) En dan dus NOM, eigenlijk een soort zelf consumptie +, zo keek ik er tegenaan en weinig AI/ML)

Hoe het nu werkt , geen idee. Ze hebben net een nieuwe update gedaan. Time Will Tell.

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 10:35 ]

• Cryptoleek
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-10-2025
antoinevromen schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Hoe bedoel je niet kunt gebruiken met een P1 meter. Ik heb een HW-P1 in combinatie met een V2 en een V3 en bestuur basaal om de beurt NOM via Local Api. Als je interesse hebt, kan ik je wel op weg helpen.
Hij schrijft dat hij Homewizard (accus) gebruikt om 0 op de meter te komen.
Dus zijn Marstek kan dan niet op automatisch

• harrr
S2S schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Geen flauw idee, is de afgelopen weken kapot geweest, je zou zo maar gelijk kunnen hebben als ze er nu zo mee omgaan, (dat zou ik persoonlijk ook doen) maar kan ook net zo goed een bug zijn .. en dat bedoel ik dus … het rammelt.

(Ik heb bijna vanaf het begin op AI gedraaid, dat is vanaf februari dit jaar )
Is er vannacht wel geladen? Want toen was het wel verstandig. Mijn script kocht vannacht ergens tussen 3 en 5 stroom in voor een bodemprijs.

• S2S

S2S

harrr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Is er vannacht wel geladen? Want toen was het wel verstandig. Mijn script kocht vannacht ergens tussen 3 en 5 stroom in voor een bodemprijs.
Ja tussen 3 en 4 maar op 1500 watt, beide accu’s. Ik had liever 2500 watt gezien . En meer jouw periode. Hier dus 1 uur en niet op maximaal vermogen. Maar ik zie standard 7 stippen in de grafiek (tenzij ze ook naar Zon kansen per regio kijken ) (laad momenten ) ik zit in de andere bèta groep joh 😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DAK5W8-4ezuCnUatwH86aaCNWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7zr0NvQYLhby3JG9IZNgROj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door S2S op 24-10-2025 10:45 ]

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:18
Vannacht de AI modus weer eens ingeschakeld. De kale energieprijs was zeer laag. 600 Wh verbruik en de MT ontlaad 104 Wh……? Na een uur toch maar weer op nom gezet. Vanmorgen weer AI en werkt nu als nom.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Hans C
harrr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Ik had een wat vreemde. Twee batterijen laadden ongeveer een uur met 1300w. En de andere een uur of 2 later een uur met 150w. Even kijken hoe het verder uitpakt, want dit zou onderdeel kunnen zijn van een AI strategie. Niet teveel laden in de veronderstelling dat er nog via de panelen wordt geladen en dan voor het dure moment op de dag eventueel bijladen. De groene bolletjes staan er, maar goed, die worden ook voortdurend overgeslagen. Ben benieuwd.

Ja hoor! Hier werkt het nu ook zo. Het duurt even maar alle aankondigingen worden nagekomen...
Ben benieuwd naar het AI gedrag de komende weken of er idd een 'energie-profiel' wordt opgemaakt en gebruikt wordt voor laad/ontlaad beslissingen.

_/-\o_ :)F :)B

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-01 19:58
Cryptoleek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Hij schrijft dat hij Homewizard (accus) gebruikt om 0 op de meter te komen.
Dus zijn Marstek kan dan niet op automatisch
Maar dan kan hij toch nog steeds via de HW-P1 en local-api zijn 3 Marsteks met local-api besturen (whatever that may be; ofwel wat hij dan aanvullend met die 3 accus wil doen als de homewizard-accus al voor de NOM zorgen. Volgens mij is mijn voorstel een prima oplossing voor een mij nog onbekend probleem. Wat is dan het eigenlijke probleem? (Ct003 met 3 accus?)

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:37
SatScan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ja hoor! Hier werkt het nu ook zo. Het duurt even maar alle aankondigingen worden nagekomen...
Ben benieuwd naar het AI gedrag de komende weken of er idd een 'energie-profiel' wordt opgemaakt en gebruikt wordt voor laad/ontlaad beslissingen.

_/-\o_ :)F :)B
Ik heb zo'n vermoeden dat Marstek nimmer de ai zal laten ontladen via AI

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-01 08:27
stil schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat Marstek nimmer de ai zal laten ontladen via AI
en waarom niet ? Dat zou eenvoudig kunnen gebeuren door trigger "price based difference" ergens in te stellen (en dat je bvb. mibsten 14 cent verschil wilt ... ).
Is wel moeilijk om dan NOM ook te houden - dus die optie van AI + NOM + "Price difference" dien je steeds aan / af te kunnen zetten zoadta de batterij workt volgens hoe jij dat wenst ...

Onder AI zou je moeten kunnen instellen:
- AI - welke bron - wanneer laden vanuit AI
- NOM - wanneer NOM hoouden (minimaal verschil t.o.v. ankoopprijs)
- dynalisch ontladen op duurste momenten (puur profit verhaal)

Het best wat Marstek zou kunne doen is AI en NOM zo afgesteld dat je een optimaal verhaal krijgt - laden en ontladen volgens verwachte dal / piek uren en verwachte zonneenergie ...
Dat zou willen zeggen dat je een laadprofiel van uw ZP dient te hebben voor ingeschatte verwachte ZP energie naar batterij ... of de AI die echt na bvb. een maand uw profiel van uw huis opmaakt en daar prognose naar 1 jaar maakt volges seizoenen ... (en AI verder profiel leert).
NOM is eentje waar de gebruiker kan verschillen an reden van NOM - zoveel mogelijk groene energie gebruiken (ZP energie gebruiken) en/of puur bugdetredenen - dure elektriek met goedkope AI geladen elektriek of ZP elektriek overbruggen.

PS wat ik toch mis is dat je eigenlijk enkel via app met zdergelijke batterij kan werken / activeren / ... en dat er dus geen locale web server op draait ...

[ Voor 51% gewijzigd door vifra op 24-10-2025 11:08 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Joarie
  • Nu online
Erik1805 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:25:
Nog geen AI update maar er staat wel een firmware update klaar. Zal dat vanavond even doen als ik thuis ben. Zit nu op 153
Hier ook een klaarstaande firmware maar kreeg de nieuwe AI al zonder die. Lijkt alsof de AI server side wordt aangestuurd en niet met firmware is verbonden

• vifra
Joarie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Hier ook een klaarstaande firmware maar kreeg de nieuwe AI al zonder die. Lijkt alsof de AI server side wordt aangestuurd en niet met firmware is verbonden
nieuwste app brengt ook weer groen/grijs logo ct bij batterij terug (ipv grijs en ander grijs) voor stats verbonden of niet ...
Soms doen ze dingen en luisteren ze naar de feedback en zijn ze gelukkig niet te trots om dan 'slechte' zaken terug te draaien.

Wat me ook op valt - ze blijven voorlopig nog mooi verder ontwikkelen en verbeteren ... wat me toch wat vertoruwen naar toekomst geeft.

• Erik1805
Joarie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Ja en blijkbaar gefaseerd uitgerold wordt. Nog maar even geduld dus

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-01 12:53
Ook hier een update gekregen van de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cATwnDyl_2QlEXzzOIGHYQBazX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gTjZj6uS8vbdetG4wVcOTsT0.png?f=fotoalbum_large

Er zit vooruitgang in dus.

Nu eens kijken of ze er ook wat rekenwerk in kunnen stoppen zodat je alleen laadt als het kWh prijsverschil de lading denkt zogezegd 😬

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• 3DWim
  • Laatst online: 11:07
Als ik AI modus kies, NL als Nordpool, locatie zie ik dit grafiekje niet. Noch de voorspellingen en laadtijdstippen.
Ik kan in de handtekening niet zien welke software versies gebruikt worden.

Tip: als iemand iets over AI post zonder plaatje : zet dan je locatie NL of B erbij !
Als dat natuurlijk al niet in je handtekening staat.
Het kan zo maar zijn dat er ook verschil zit in locatie.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:18
Zou de MT het laadpatroon van de laatste weken misschien onthouden hebben? Als ik het voorgestelde AI laadschema zie, dan komt deze min of meer overeen met NOM van de laatste weken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnJa-nfxscYACUwRmWtxn8nRWVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80AbwnXP83GRSxuOH9b3mIeN.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• 3DWim
pleio65 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:31:
Zou de MT het laadpatroon van de laatste weken misschien onthouden hebben? Als ik het voorgestelde AI laadschema zie, dan komt deze min of meer overeen met NOM van de laatste weken.
[Afbeelding]
Als ik naar de grafiek kijk vallen mij een paar zaken op:
1) ik dacht dat de prijzen vast lagen voor de komende dag? MT suggereert een voorspelling.
2) grijze voorspelling van de hoogste prijs komt overeen met laadmoment laagste prijs (rond 09:00u) !?
3) het laadmomenten overzicht geeft ook een max. vermogen aan. Dat verklaart wellicht waarom bij sommige de accu niet zo vol geladen wordt als verwacht. Er wordt dus niet default geladen met 2500W max. 1uur laagste prijs is dus niet 2500W geladen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Als ik AI modus kies, NL als Nordpool, locatie zie ik dit grafiekje niet. Noch de voorspellingen en laadtijdstippen.
Ik kan in de handtekening niet zien welke software versies gebruikt worden.
Ik heb mijn Marstek Venus nog maar een paar dagen.
Ik kijk na middernacht of er iets gepland staat, maar die AI heeft 1x twee laadstippen laten zien. De laatste 2 nachten in ieder geval niks geen actie. Dan gaat ie maar weer op manueel en geef ik zelf laadpunten in. (vannacht tussen 3 en 5u)
Ps: AI op Nordpool-NL

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

[...]

er zijn geen actieve positieve gebruikers?
niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM en heb vele collega's die evenzeer multi MT opstelling stabiel draaien, wat jij voor jezelf wil bepalen lijkt mij ok, maar laat een community erbuiten zou ik zeggen......
100% mee akkoord, draai al sinds februari NOM, eerste maand wat gedoe gehad met FW en CT connectie problemen maar sinds maart met 3 Venus E’s NOM tot mijn grote tevredenheid! Al 2600 kWh minder uit het net gehaald. Heel het forum in een feedback betrekken vind ik niet correct. Ieder moet voor zichzelf spreken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-01 15:11
Bij mij nog geen mooie nieuwe vloeiende grafiekjes. Wel de nieuwe apps sinds een dag. Op iOS. Het enige wat ik krijg is dat vage kleurloze grafiekje die blokjes over de prijzen. Zonder laadmomenten. Af en toe zoals vannacht laad hij wel dat was bijvoorbeeld maar 1 uur of zo maar dus niet vol. Is er iets wat ik daar zelf nog aan kan doen? Ik bedoel, ik kan afwachten of ik kan zoals dat hier heet een vraag inschieten. Ik merk dat ze dus inderdaad een update hebben bedacht, maar dat ie bij allerlei mensen op andere manieren werkt en eruitziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E17tp2EpuCb3G7AR_kHgyb5H964=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vFBGOHyss14uTuMJJbTEPkh8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2xPNOzoueMCLop8wPBjw9iquJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ztKHkhVeItqI9oP6KKmX5xXQ.png?f=fotoalbum_large

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
Precies dezelfde grafiekjes als @Koniade krijg ik ook!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-01 16:36

Pe1dtq

It's all about electronics

dasystemcheck schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Bij mij is het van de 1-op-de-andere-dag radiostilte vanuit Marstek.
I.v.m. een omruil (cell defect sinds aankoop) krijgt zowel de reseller (via de email) als ik geen antwoord sinds 2 weken (na de nationale vakantie oversees), eigenlijk dus al 3 weken geen reply meer, ook niet na herhaald verzoek voor reply.
Op andere vraagstukken wordt ook al ruim 2 weken niet meer gereageerd door in de app.
Ben ff benieuwd of je een verkoopkanaal gebruikt hebt dat op de white-list staat en of je een Return/Exchange label aangemaakt hebt? Zit hier zelf ook midden in het proces van het omwisselen van een V2. Contact met Marstek verloopt redelijk goed. Kan ik helaas niet zeggen van de reseller. Die laat het totaal afweten :(

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• stil
vifra schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

en waarom niet ? Dat zou eenvoudig kunnen gebeuren door trigger "price based difference" ergens in te stellen (en dat je bvb. mibsten 14 cent verschil wilt ... ).
Is wel moeilijk om dan NOM ook te houden - dus die optie van AI + NOM + "Price difference" dien je steeds aan / af te kunnen zetten zoadta de batterij workt volgens hoe jij dat wenst ...

Onder AI zou je moeten kunnen instellen:
- AI - welke bron - wanneer laden vanuit AI
- NOM - wanneer NOM hoouden (minimaal verschil t.o.v. ankoopprijs)
- dynalisch ontladen op duurste momenten (puur profit verhaal)

Het best wat Marstek zou kunne doen is AI en NOM zo afgesteld dat je een optimaal verhaal krijgt - laden en ontladen volgens verwachte dal / piek uren en verwachte zonneenergie ...
Dat zou willen zeggen dat je een laadprofiel van uw ZP dient te hebben voor ingeschatte verwachte ZP energie naar batterij ... of de AI die echt na bvb. een maand uw profiel van uw huis opmaakt en daar prognose naar 1 jaar maakt volges seizoenen ... (en AI verder profiel leert).
NOM is eentje waar de gebruiker kan verschillen an reden van NOM - zoveel mogelijk groene energie gebruiken (ZP energie gebruiken) en/of puur bugdetredenen - dure elektriek met goedkope AI geladen elektriek of ZP elektriek overbruggen.

PS wat ik toch mis is dat je eigenlijk enkel via app met zdergelijke batterij kan werken / activeren / ... en dat er dus geen locale web server op draait ...
Omdat Laden er al snel in zat, terwijl ontladen er nog nooit in heeft ingezeten en ze dat net zo goed vanaf het begin er in hadden kunnen zitten. Dat ze nu langzaam proberen ook patronen te zien etc is mooi maar het simpele ontladen op het hoogste punt hadden ze natuurlijk al lang er in hebben kunnen hebben ( net als laden dus) dat dat niet zo is doet mij vermoeden dat ze dit niet willen. Daar spelen mogelijk ook belangen van energieleveranciers een rol in. Maar goed, weten doe ik het niet

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• Erik1805
Koniade schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:08:
Bij mij nog geen mooie nieuwe vloeiende grafiekjes. Wel de nieuwe apps sinds een dag. Op iOS. Het enige wat ik krijg is dat vage kleurloze grafiekje die blokjes over de prijzen. Zonder laadmomenten. Af en toe zoals vannacht laad hij wel dat was bijvoorbeeld maar 1 uur of zo maar dus niet vol. Is er iets wat ik daar zelf nog aan kan doen? Ik bedoel, ik kan afwachten of ik kan zoals dat hier heet een vraag inschieten. Ik merk dat ze dus inderdaad een update hebben bedacht, maar dat ie bij allerlei mensen op andere manieren werkt en eruitziet.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afwachten. Ik heb al een keer een ticket ingeschoten en naar mijn idee rollen ze het gefaseerd uit. Ik heb ook nog steeds het grijze grafiekje

• 3DWim
stil schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:17:
[...]
Omdat Laden er al snel in za, terwijl ontladen er nog nooit in heeft ingezeten en ze dat net zo goed vanaf het begin er in hadden kunnen zetten. Dat ze nu langzaam proberen ook patronen te zien etc is mooi maar het simpele ontladen op het hoogste punt hadden ze natuurlijk al lang er in hebben kunnen hebben ( net als laden dus) dat dat niet zo is doet mij vermoeden dat ze dit niet willen. Daar spelen mogelijk ook belangen van energieleveranciers een rol in. Maar goed, weten doe ik het niet
In manual mode kan je laden en ontladen instellen. Dus technisch gezien en softwarematig is er geen hindernis. Met HW kan je ook niet handelen. Ik vermoed dus een regel vanuit de netbeheerder.
Thuisaccu > voor eigen gebruik, niet voor de handel in stroom.

Maar goed qua AI blijven we in een kringetje lopen.
We willen allemaal meer dan de leverancier/fabrikant default levert. In de AI uitleg staat niks over ontladen op duurste uren. Daar kan je je over opwinden of niet maar gaat niet veranderen vrees ik.

• stil
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

In manual mode kan je laden en ontladen instellen. Dus technisch gezien en softwarematig is er geen hindernis. Met HW kan je ook niet handelen. Ik vermoed dus een regel vanuit de netbeheerder.

We willen allemaal meer dan de leverancier/fabrikant default levert. In de AI uitleg staat niks over ontladen op duurste uren. Daar kan je je over opwinden of niet maar gaat niet veranderen vrees ik.
Ik wind me niet op :) . Wel zou ik heel graag zien dat je gewoon zelf manueel opvolgende schema's kan programmeren van manueel terug naar nom (zelfconsumptie) etc.

3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

Er zijn geen regels tegen handelen met een thuisbatterij. Het is niet voor niets dat je de belasting op een thuisbatterij in Nederland terug kan vragen exclusief als je de batterij gebruikt om te handelen. Misschien zitten de overheid en de netbeheerder niet exact op 1 lijn, maar ze hebben wel een gemeenschappelijk belang.

Ik ben het met je eens dat we nu verder een beetje in een kringetje blijven lopen hier. De een heeft wel de nieuwe AI, de ander nog niet, niemand weet precies wat het doet, iedereen wil speculeren, de een zou graag willen dat het zus werkt en de ander dat het zo werkt. Mocht je iets nieuws ontdekken of een idee hebben hoe het werkt en wat het doet, deel het dan vooral, maar elke keer blijven herhalen wat anderen ook al hebben gemeld en of je het wel of niet al hebt, is nu niet bepaald constructief.
offtopic:
Zou wel handig zijn als we op Tweakers een poll konden maken: kan iedereen gewoon stemmen ik heb het wel of ik heb het niet. Hebben we wel een indicatie, maar scheelt het tientallen berichten.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:29

Niet netjes om iedereen hier bij te betrekken. Hier 5 maanden een meer dan tevreden gebruiker. Ook al gemeld via feedback.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• 3DWim
pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
offtopic:
Zou wel handig zijn als we op Tweakers een poll konden maken: kan iedereen gewoon stemmen ik heb het wel of ik heb het niet. Hebben we wel een indicatie, maar scheelt het tientallen berichten.
Ik zou zeggen: begin eens met invullen van handtekening (voor iedereen). Het is nu vaak gokken wat iemand heeft qua versies, hardware, besturingssysteem.
Dat kan iedereen gewoon invullen en voorkomt dezelfde vragen: wat gebruik je, wek versie heb je etc..

AI modus: de wens om ook te kunnen schakelen tussen de modi was mijn eerste feedback 6 maanden geleden, gingen ze over nadenken.

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-01 16:36

Pe1dtq

It's all about electronics

Zie ik anders. Op een fatsoenlijke manier verwoord.
Verhouding positieve en negatieve ervaringen voor een pionier op de markt zeker niet slecht.

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• 3DWim
Zoals pascal al aangaf: iedereen heeft en ander beeld bij de AI modus.
Het zou beter zijn om bij Marstek te vragen : wat is nu de achtergrond, beslismomenten voor AI ?
Dus iets meer dan de standaard tekst, die ik prima vind, boven de grafiekjes.

Ik gebruik die modus niet en de NOM modus werkt perfect, voor mijn verbruik, en 1 accu.
Dus ik herken mij niet ik de reactie van @Hans C

• 3DWim
Erik1805 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:20:
[...]
Afwachten. Ik heb al een keer een ticket ingeschoten en naar mijn idee rollen ze het gefaseerd uit. Ik heb ook nog steeds het grijze grafiekje
Werkt het laden/ontladen op manual mode nu wel met de juiste vermogens?

• Erik1805
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Werkt het laden/ontladen op manual mode nu wel met de juiste vermogens?
Ja dat werkt nu

• Hans C
dannyro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Niet netjes om iedereen hier bij te betrekken. Hier 5 maanden een meer dan tevreden gebruiker. Ook al gemeld via feedback.
Daar heb je gelijk in.

• Hans C
Koniade schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:08:
Bij mij nog geen mooie nieuwe vloeiende grafiekjes. Wel de nieuwe apps sinds een dag. Op iOS. Het enige wat ik krijg is dat vage kleurloze grafiekje die blokjes over de prijzen. Zonder laadmomenten. Af en toe zoals vannacht laad hij wel dat was bijvoorbeeld maar 1 uur of zo maar dus niet vol. Is er iets wat ik daar zelf nog aan kan doen? Ik bedoel, ik kan afwachten of ik kan zoals dat hier heet een vraag inschieten. Ik merk dat ze dus inderdaad een update hebben bedacht, maar dat ie bij allerlei mensen op andere manieren werkt en eruitziet.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik zie is dat net na 0.00 uur de grafiek in de app heel 'plat' is en de bolletjes er nog niet in staan. Die ontbrekende bolletjes na 0.00 uur was overigens ook zo met de vorige app bij mij. Die werden ergens in de nacht pas toegevoegd. Het moment dat dat gebeurt ziet mijn grafiek er nu heel gevuld uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Hans C op 24-10-2025 13:26 ]

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-01 12:53
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Als ik naar de grafiek kijk vallen mij een paar zaken op:
1) ik dacht dat de prijzen vast lagen voor de komende dag? MT suggereert een voorspelling.
2) grijze voorspelling van de hoogste prijs komt overeen met laadmoment laagste prijs (rond 09:00u) !?
3) het laadmomenten overzicht geeft ook een max. vermogen aan. Dat verklaart wellicht waarom bij sommige de accu niet zo vol geladen wordt als verwacht. Er wordt dus niet default geladen met 2500W max. 1uur laagste prijs is dus niet 2500W geladen.
De prijzen voor de volgende dag liggen pas rond 13.00u vast.
Op het moment van plaatsen waren die er dus nog niet ;)

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• 3DWim
Remar65 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
De prijzen voor de volgende dag liggen pas rond 13.00u vast.
Op het moment van plaatsen waren die er dus nog niet ;)
Dan zou ik via de feedback daarop reageren. Voor zover ik begrijp reset MT alles om middernacht.
Ze nemen dus niet de al bekende, van 13:00 daarvoor, vaste prijzen over. Ik zou voorstellen dat men dan om 13:00u de prijzen overneemt en die dan ook vasthoud.

• ThaReaper
  • Laatst online: 19-01 07:40
nu een week de batterijen in gebruik en hoewel het OK lijkt te werken, vind ik de software toch een afgrijselijk gedrocht. Super trage updates, geen fatsoenljke historiek, geen goed programeerbare opties om tussen modi te schakelen (in een dal beginnen laden en pas beginnen ontladen in zelfvoorzienende mode wanneer de prijs hoog genoeg is lijkt me toch een basisfunctie?), en als mijn vrouw en ik tegelijk de app openen werkt helemaal niets meer.

Ik heb geprobeerd om het te integreren met home assistant, maar ik snap helemaal niets van de MQTT integratie. Ik krijg het niet aan de praat, en blijkbaar valt dan zelfs de mogelijkheid om de app te gebruiken weg? Is er nu echt geen betere manier om die batterijen aan te sturen? Modbus is ook geen optie want de batterijen staan niet bij een PC in de buurt, en beide op verschillende locaties in mijn huis. Ik ben aan het overwegen om een homewizard P1 aan te schaffen simpelweg om fatsoenlijke logging te krijgen in home assistant, maar dan zie ik niet altijd niet wat mijn batterijen doen.

• vifra
stil schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Omdat Laden er al snel in zat, terwijl ontladen er nog nooit in heeft ingezeten en ze dat net zo goed vanaf het begin er in hadden kunnen zitten. Dat ze nu langzaam proberen ook patronen te zien etc is mooi maar het simpele ontladen op het hoogste punt hadden ze natuurlijk al lang er in hebben kunnen hebben ( net als laden dus) dat dat niet zo is doet mij vermoeden dat ze dit niet willen. Daar spelen mogelijk ook belangen van energieleveranciers een rol in. Maar goed, weten doe ik het niet
Mastek heeft tot mijn weten geen akkoorden met energieleveranciers ...en zeker niet met de versnipperde Europese markt ... dus dat lijkt me ver gezocht.

In de beginnen is het zo opgebouwd dat AI een NOM is met ook slimmer laden bij dynamische contracten ... vandaar ook geen slim ontladen op piekuren ..; doel van marstek is zoveel mogelijk eigen consumptie ...

Nu zijn de gebruikers meer en meer vragend voor ook slim (commercieel) ontladen op dynamische markt ...

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-01 15:11
Erik1805 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Voor deze update was er ook een hele periode dat het AI niet werkte. Omdat zoveel mensen klachten in schoten heb ik het gewoon afgewacht en op een gegeven moment (na lange tijd) werkte het inderdaad ineens heel aardig. Dat was tot deze update. Dus ik zou zeggen dat ik vol goede hoop, maar gewoon weer braaf af wacht. En dus iedereen die mede namens mij zo’n klacht inschiet bedankt voor de moeite.

Ik en andere kunnen ook wel in blijven sturen, maar volgens mij overspoel je ze dan alleen maar

• stil
vifra schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Mastek heeft tot mijn weten geen akkoorden met energieleveranciers ...en zeker niet met de versnipperde Europese markt ... dus dat lijkt me ver gezocht.

In de beginnen is het zo opgebouwd dat AI een NOM is met ook slimmer laden bij dynamische contracten ... vandaar ook geen slim ontladen op piekuren ..; doel van marstek is zoveel mogelijk eigen consumptie ...

Nu zijn de gebruikers meer en meer vragend voor ook slim (commercieel) ontladen op dynamische markt ...
Hoe weet je wat de doelen van Marstek zijn? Vul je dat niet gewoon in?

• Erik1805
Nou AI is echt de weg kwijt. 8)7 Ik heb alleen een grijs grafiekje en nu is ie ineens aan het laden met 2500w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVJIDCV9GCMu3Q546Ae3vjCiATI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EowU2kKKf4o3opC84Zh5iYyK.png?f=user_large

• dannyro
ThaReaper schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:08:
nu een week de batterijen in gebruik en hoewel het OK lijkt te werken, vind ik de software toch een afgrijselijk gedrocht. Super trage updates, geen fatsoenljke historiek, geen goed programeerbare opties om tussen modi te schakelen (in een dal beginnen laden en pas beginnen ontladen in zelfvoorzienende mode wanneer de prijs hoog genoeg is lijkt me toch een basisfunctie?), en als mijn vrouw en ik tegelijk de app openen werkt helemaal niets meer.

Ik heb geprobeerd om het te integreren met home assistant, maar ik snap helemaal niets van de MQTT integratie. Ik krijg het niet aan de praat, en blijkbaar valt dan zelfs de mogelijkheid om de app te gebruiken weg? Is er nu echt geen betere manier om die batterijen aan te sturen? Modbus is ook geen optie want de batterijen staan niet bij een PC in de buurt, en beide op verschillende locaties in mijn huis. Ik ben aan het overwegen om een homewizard P1 aan te schaffen simpelweg om fatsoenlijke logging te krijgen in home assistant, maar dan zie ik niet altijd niet wat mijn batterijen doen.
Hier de Marstek met HWP1 meter 5 maanden tot volle tevredenheid in mijn bezit. Voor ik dit forum ontdekte had ik nog nooit van Home Assistant, Modbus, Shelly emulatie, MQTT ed gehoord...Nu maak ik zelf mijn automatisaties in Home Assistant via RS485 Modbus sturing, werkt vlekkeloos. Mooie hobby. Ik zou zeggen, lees het topic eens door, heel leerzaam ;)

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

[...]

Ik heb geprobeerd om het te integreren met home assistant, maar ik snap helemaal niets van de MQTT integratie. Ik krijg het niet aan de praat, en blijkbaar valt dan zelfs de mogelijkheid om de app te gebruiken weg?
De MQTT integratie werkt via een relay die je moet installeren. Daarvoor heb je ook een eigen MQTT server nodig maar is daardoor wel ingewikkeld. Dit is begrijpelijk omdat het een omweg is om gebruik te maken van de Cloud zonder dat de mogelijkheid om de app te gebruiken verdwijnt. De mogelijkheid om het zonder de Cloud te gebruiken (en dus de App mogelijkheid te verliezen) werkt niet op de Venus apparaten.
Is er nu echt geen betere manier om die batterijen aan te sturen?
Er is ook nog een lokale API die je kan laten activeren en kan gebruiken. Kan alleen momenteel nog wel voor instabiliteit zorgen in combinatie met de CT meter, dus niet ideaal.
Modbus is ook geen optie want de batterijen staan niet bij een PC in de buurt, en beide op verschillende locaties in mijn huis.
Dat hoeft ook helemaal niet, want je hangt de Modbus meestal niet rechtstreeks aan een PC of aan je HA instance. Voor zover ik weet gebruikt iedereen een 'gateway' ertussen. Of je gebruik een Modbus RTU naar Modbus TCP gateway (zoals de Elfin, zie Modbus topic) waardoor Modbus in je netwerk komt te hangen en je zo dus via het netwerk commando's kan sturen (via bv een HA integratie). Of je gebruikt een ESPHome apparaat die je op de Modbus aansluit welke vervolgens ook je netwerk kunt hangen. Deze bevat de commando's zelf al en zal alleen de antwoorden daarvan doorsturen naar je HA installatie.
Ik ben aan het overwegen om een homewizard P1 aan te schaffen simpelweg om fatsoenlijke logging te krijgen in home assistant, maar dan zie ik niet altijd niet wat mijn batterijen doen.
Logging van je energiegebruik lijkt mij sowieso een basisvereiste als je een beetje zicht wil hebben wat je hebben in je verbruik. Je zal dan alleen het actuele vermogen van de batterij eraf moeten trekken als je wilt weten wat de rest van je huis gebruikt. Maar dat is hetzelfde probleem wat je ook hebt met het uitlezen van de P1 meter i.c.m. zonnepanelen.

• 3DWim

Hoop geklaag voor 1 week gebruik.
Ik herken weinig van je klachten: ik kan in de app gewoon allerlei overzichten oproepen tot een jaar terug
je hebt dus bij het plaatsen van de accu's niet nagedacht over een netwerk verbinding ?. En dat zou dan de fout van MT zijn ?
Ik ben zeker geen HA, modbus kenner, maar ik heb een modbus M5 stack gekocht hier van een user en dat werkt direct en prima. Locatie onafhankelijk. Kan alles uitlezen en wellicht ook aansturen. Maar dat heeft vanwege mijn contract geen nut.
En buiten HA en modbus zit de accu aangesloten via een HW energiemeter (geen stekker!) en ook via die weg kan ik van alles te weten komen.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-01 19:45

De hm2mqtt koppeling in Home assistant werkt nochtans probleemloos. (Inclusief de Hame Relay) En dat zeg ik, iemand die totaal geen eerdere ervaringen had met HA. Ik doe alles via die HA integratie. Zelfs de batterijen op standby zetten als de laadpaal actief is (en erna uit zichzelf terug naar automatische modus gaat). Ik heb dat ook geprobeerd met de API integratie maar die is voor mij helaas veel te instabiel (al zijn er hier gebruikers waar die wel werkt)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Joarie
  • Nu online
Ok, de AI gaat niet laden met zijn voorspelde waarde in een bepaald tijdsslot als de batterij voller is dan voorspeld. In dat geval gaat hij gewoon over op NOM. Wel jammer want hij mist daardoor het goedkoopste moment om bij te laden.

Edit
En om 14:30 begint hij er opeens wel mee en pakt hij het opladen op met 2500W. Hij doet dus wel iets met de kwartierprijzen, maar laat dat niet in het overzicht zien (waar alleen een blokken van een uur het laadschema staat)

Edit 2
Te vroeg gejuicht, hij pakt weer NOM op. Er zal dus wel een afhankelijkheid zijn met de accu percentage

[ Voor 43% gewijzigd door Joarie op 24-10-2025 14:37 ]

• 3DWim
Joarie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:25:
Ok, de AI gaat niet laden met zijn voorspelde waarde in een bepaald tijdsslot als de batterij voller is dan voorspeld. In dat geval gaat hij gewoon over op NOM. Wel jammer want hij mist daardoor het goedkoopste moment om bij te laden
Ha dan weten we ook waarom er een accu profiellijn bij sommigen in de AI grafiek staat.
Dus als mijn verbruik 's nachts laag is en ik de accu dus niet belast dan gaat ie ook nooit laden, moet ik het zo lezen? Want die AI accu lijn is zeg maar de "vulstand". Maw heb je 's nacht al langere tijd (hoe lang ?) een lege accu dan blijft dat altijd zo.

• Hans C
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Ha dan weten we ook waarom er een accu profiellijn bij sommigen in de AI grafiek staat.
Dus als mijn verbruik 's nachts laag is en ik de accu dus niet belast dan gaat ie ook nooit laden, moet ik het zo lezen? Want die AI accu lijn is zeg maar de "vulstand". Maw heb je 's nacht al langere tijd (hoe lang ?) een lege accu dan blijft dat altijd zo.
Ik vermoed, met de focus op vermoed, dat hij bijvult wat nodig is om de dag door te komen op basis van eerder verbruik. Vandaar de wisselende tijden van het laden met verschillende snelheden. Als de batterij dan 's nachts niet vol wordt geladen vermoed het systeem dat de batterij voldoende geladen zou kunnen worden vanuit de panelen bijvoorbeeld? Zou mooi zijn als het allemaal zo gaat werken.

• Hans C
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Hoop geklaag voor 1 week gebruik.
Ik herken weinig van je klachten: ik kan in de app gewoon allerlei overzichten oproepen tot een jaar terug
je hebt dus bij het plaatsen van de accu's niet nagedacht over een netwerk verbinding ?. En dat zou dan de fout van MT zijn ?
Ik ben zeker geen HA, modbus kenner, maar ik heb een modbus M5 stack gekocht hier van een user en dat werkt direct en prima. Locatie onafhankelijk. Kan alles uitlezen en wellicht ook aansturen. Maar dat heeft vanwege mijn contract geen nut.
En buiten HA en modbus zit de accu aangesloten via een HW energiemeter (geen stekker!) en ook via die weg kan ik van alles te weten komen.
Ik zie niets over zijn netwerkverbinding? En ik mis ook wel wat grafieken. De belangrijkste is de ontwikkeling van hoe vol de batterij is. Het is te makkelijk om steeds naar zaken als HA, Modbus etc te verwijzen. Niet iedereen is daar even bedreven in of wil dat. We kochten ook geen bouwpakket, maar een plugin batterij met beloftes van een fabrikant.

• 3DWim
@Hans C , mijn panelen werken 's nachts niet.
Blijft erg vaag dit. Zou fijn zijn als mensen die zo'n mooie grafiek hebben, uitleg vragen aan Marstek en dan het antwoord hier mededelen.
Zoals gezegd: ik heb niet zo'n grafiek.

• 3DWim
Hans C schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Ik zie niets over zijn netwerkverbinding? En ik mis ook wel wat grafieken. De belangrijkste is de ontwikkeling van hoe vol de batterij is. Het is te makkelijk om steeds naar zaken als HA, Modbus etc te verwijzen. Niet iedereen is daar even bedreven in of wil dat. We kochten ook geen bouwpakket, maar een plugin batterij met beloftes van een fabrikant.
Als ik de app open staat daar onder Battery: 1.38kWh, 27%. Dat geeft exact aan hoe vol de accu is.
Er staat ook dat ie met 26W aan het laden is.

• Hans C
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Als ik de app open staat daar onder Battery: 1.38kWh, 27%. Dat geeft exact aan hoe vol de accu is.
Er staat ook dat ie met 26W aan het laden is.
Maar er staat niet hoe vol hij een uur geleden was. Dat is het idee van grafieken, zodat je terug kunt kijken.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:17
Na het kleurtje van het CT icoontje, het debacle van AI, worden grafiekjes nou het nieuwe hoofdpijn punt?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• 3DWim
Hans C schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Maar er staat niet hoe vol hij een uur geleden was. Dat is het idee van grafieken, zodat je terug kunt kijken.
Dan moet je bij Power > Statistics > Today kijken.
1160W geladen en 800W eigen gebruik.
Als je meer wilt dan een fabrikant aanlevert en wat je dus gekocht hebt dan moet je zelf aan de slag. In dit geval met modbus, API etc. Ik zou ook graag een expert tabblad willen hebben met celtemperaturen, SOC, SOH aantal cycli en noem maar op. Maar dat maakt de app zoals die is in mijn ogen niet slecht.

Het is al heel wat dat er een actieve feedback bestaat.

• Joarie
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:11:
Na het kleurtje van het CT icoontje, het debacle van AI, worden grafiekjes nou het nieuwe hoofdpijn punt?
Niet zo zeer hoofdpijn, maar een beetje uitleg waar het op gebasseerd is en welke afhankelijkheden er zijn ingeprogrammeerd is wel fijn. Nu is het vooral uitpluizen op basis van gedrag

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 21-01 19:41
harrr schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:15:
[...]

Welicht kan een CT002 een uitkomst bieden. Die moet je dan wel kunnen en durven of laten plaatsen.
CT002 zou een oplossing kunnen zijn. Maar ik heb geen twee posities naast elkaar vrij in mijn groepen kast.

Maar ik zag dat er twee updates klaar stonden voor mijn Accu en mijn CT. Die ga ik vanavond even installeren. Tevens krijg ik een Homewizard actieve splitter te leen, dus kan ik ook daarmee testen.

Het schijnt zo te zijn dat deze meter een pull down weerstand nodig heeft voor het signaal, maar dan zou mijn Chargee apart ook problemen moeten hebben.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Hans C
tweeek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:11:
Niet bij mij. Ik mis dit alleen. Verder geen hoofdzaak.

• dannyro
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Dan moet je bij Power > Statistics > Today kijken.
1160W geladen en 800W eigen gebruik.
Als je meer wilt dan een fabrikant aanlevert en wat je dus gekocht hebt dan moet je zelf aan de slag. In dit geval met modbus, API etc. Ik zou ook graag een expert tabblad willen hebben met celtemperaturen, SOC, SOH aantal cycli en noem maar op. Maar dat maakt de app zoals die is in mijn ogen niet slecht.

Het is al heel wat dat er een actieve feedback bestaat.
"expert tabblad"? Voorbeeldje nodig? ;)

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 10:38
nu een week de batterijen in gebruik en hoewel het OK lijkt te werken, vind ik de software toch een afgrijselijk gedrocht.
Ja de software is inderdaad basis. Verwacht ook niet dat daar nog veel aan verbetert zal worden. Als Open API eens stabiel loopt programmeer ik alle sturingen gewoon in Homey / Home Assistent.

• jaapsh
Ik ben al even bezig met mijn Marstek V3 aan te sturen via LAN. Dat werkt niet, zelfs nadat support advanced features heeft aangezet (Ik kan de API aan en uitzetten en de poort aanpassen)

Ik overweeg nu de Marstek via Bluetooth aan te gaan sturen met Home assitant met bijvoorbeeld bleak. Iemand daar ervaring mee?

Zo te zien wordt dat ondersteund.

ES.SetMode kan je de modus mee aanpassen
Power niveau instellen en met Bat.GetStatus SOC opvragen en de temperatuur.
Meer heb ik niet nodig.

Iemand dat al aan de praat gekregen in HA?

• ThaReaper
  • Laatst online: 19-01 07:40
3DWim schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

die grafiekjes zijn per batterij, niet van de CT meter. die heeft precies geen enkel geheugen, wat ik jammer vind en wel had verwacht van deze hardware.
Pagina: 1 ... 290 ... 336 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.