Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:59
Magicw00b schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ja update BMS gekregen.
En vanochtend wijzen ze WIFI als oorzaak aan. Maar dan kan niet... want ik zie geen disconnects.
Had ik ook niet. Alles leek goed te werken en toch viel de CT003 verbinding steeds weg. Heb nu op mijn Delta router een SSID gemaakt van alleen 2.4Ghz. Die staat 14cm van de antenne af. De beide accu’s staan op 2 meter van mijn Deco X20 in de bijkeuken. De Deco SSID voor IOT is ook alleen 2.4Ghz. (Beide SSID’s zijn het zelfde).
De CT003 heeft -36dBA, de Batterijen respectievelijk -42dBa en -44dBa (kan ik netjes met Modbus uitlezen).
Sinds de devices niet meer onder de -50dBa komen geen enkele uitval meer gehad.

Nu heb ik een ander probleem wat te maken lijkt te hebben met mijn nieuwe SMR 5.0 meter. Maar dat heeft niks met Wifi te maken maar meer met de P1 poort op de meter.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
WargamingPlayer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Had ik ook niet. Alles leek goed te werken en toch viel de CT003 verbinding steeds weg. Heb nu op mijn Delta router een SSID gemaakt van alleen 2.4Ghz. Die staat 14cm van de antenne af. De beide accu’s staan op 2 meter van mijn Deco X20 in de bijkeuken. De Deco SSID voor IOT is ook alleen 2.4Ghz. (Beide SSID’s zijn het zelfde).
De CT003 heeft -36dBA, de Batterijen respectievelijk -42dBa en -44dBa (kan ik netjes met Modbus uitlezen).
Sinds de devices niet meer onder de -50dBa komen geen enkele uitval meer gehad.

Nu heb ik een ander probleem wat te maken lijkt te hebben met mijn nieuwe SMR 5.0 meter. Maar dat heeft niks met Wifi te maken maar meer met de P1 poort op de meter.
Alles hangt hier op bekabelde ubiquiti accespoints, minder dan 2 meter van de devices. Eigen ssid, 2.4Ghz. Neem ook totaal geen wegvallende CT waar. Waar zou ik dat moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:05
Ik heb zojuist via een support ticket filmware V139 gekregen. Maar nu de volgende uitdaging.

Hoe moet je via UTP connecten? Het interne IP lijkt voor Wifi en bekabeld hetzelfde te zijn. Wifi is echter dominant hebben ze bij Marstek besloten. Wat ik wil is Wifi disabelen voor dit apparaat zodat het (vermoedelijk) automatisch overstapt op LAN.

Andere credentials invullen in de Marstek app werkt niet, de marstek verwijderen en opnieuw installeren werkt ook niet. Hij blijft daarna gewoon mijn bekende Wifi netwerk gebruiken. Als ik hem vervolgens blokkeer in de Deco app, dan werkt de LAN verbinding natuurlijk ook niet dus dat heeft geen zin. Ook mesh uitzetten en verplicht op een offline access point zetten helpt niet.

Iemand nog ideeen? (overigens werkt de lokale API dus niet, vandaar mijn vermoeden dat Wifi eerst uit moet)

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsh op 23-10-2025 20:23 ]

3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:44
Even een nieuwe WiFi hotspot starten, de marstek verbinden met die hotspot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:09
Vandaag maar weer eens even in de pen geklommen richting Marstek:

after working again for a few days, AI stopped working again a few days ago. 2 of my 3 batteries are empty now. The third I had to charge manually. please fix your product. On the Dutch forum Tweakers, the biggest tech forum we have, everybody that uses your software is getting very negative. Only people that use proprietary software like Home Assistant seem somewhat happy. But they are programmers and most of your customers are not. I am feeling I am in your beta programm instead of a customer.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:41:
[Afbeelding]

Ik heb de nieuwe info voor ai nu ook. Hij geeft veel laadmomenten weer. Nauwelijks op vol vermogen. Zo is hij nu aan het laden met 440w tegen 25 cent terwijl de piek vandaag 29 cent is. Dat is met ontlaad verliezen niet aantrekkelijk.
Hier ook met andere tijden erin! Q3 zouden ze AI onderhanden nemen... nu nog Open API erbij met solcast voorspelling! (Q4/Q1) Wordt steeds interessanter om naar dynamisch energiecontract over te schakelen in 2027 (NL).

Mooie stappen zijn er gezet vanaf feb/mrt dit jaar!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Voor de mensen met WiFi problemen.
De WiFi implementatie in de Marstek kan (soms) niet overweg met een WiFi netwerk dat op meerdere AP's uitgezonden wordt. Bij mij hangt de AP er op 2 meter van en toch koos hij diegene die veel verder stond.

Oplossing: Apart WiFi SSID dat enkel op de AP die bij de batterij hangt uitgezonden wordt.
Dat aparte WiFi SSID is best enkel 2.4GHz en enkel WPA2, niet WPA2/WPA3 dat werkt niet goed.
Verder zijn opties zoals Band Steering en Client Isolation absoluut niet compatibel. Fast roaming zet je beter ook uit.

Ik las hier iemand die schreef over mDNS gateway proxy en IGMP snooping, dat zijn dingen die spelen als je 2 gescheiden netwerken hebt. De batterij en de CT meter moeten in hetzelfde netwerk. Dat kan op 2 verschillende WiFi SSID's en AP's zijn, zolang het maar hetzelfde subnet is zonder client isolation of firewall/router ertussen.

Het WiFi signaal moet trouwens zeer sterk zijn om goede werking te hebben. Dus best niet met muur tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsh
GoBieN-Be schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:28:
Even een nieuwe WiFi hotspot starten, de marstek verbinden met die hotspot.
Solide idee. Dat werkt. Tot ik die nieuwe hotspot uit zet. Dan gaat ie volledig automatisch weer over naar de vorige hotspot lol. Dat zou nooit moeten kunnen eigenlijk, maar hij doet het wel.

3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Druppeltje_ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:09:
[...]
Zijn er eigenlijk ondertussen al veel mensen die de MT's uitlezen en bedienen via de Bluetooth koppeling die hier een tijdje geleden gedeeld werd? Marstek gateway van Jaapp ofzoiets dacht ik.
Ik gebruik al even de Bluetooth optie via een ESP32 om uit te lezen. Sturen doe ik vooralsnog met modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
jaapsh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:30:
Helaas weer te weinig research gedaan en te snel besteld :P Was met Versie 2 niet heel anders. bluetooth en WiFi werkt nog steeds niet stabiel op die dingen.
Het werkt zeker wel stabiel als je rekening houdt met de strenge vereisten.
Enkel de Local API optie nog niet gebruiken, dat zorgt voor instabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:13
Hans C schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:28:

after working again for a few days, AI stopped working again a few days ago. 2 of my 3 batteries are empty now. The third I had to charge manually. please fix your product. On the Dutch forum Tweakers, the biggest tech forum we have, everybody that uses your software is getting very negative. Only people that use proprietary software like Home Assistant seem somewhat happy. But they are programmers and most of your customers are not. I am feeling I am in your beta programm instead of a customer.
Zelfde hier, om een refund gevraagd als beloning fw 155 gekregen maar je raad het al AI werkt niet helaas.

3500WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Hewalex 2.5 jaga ltv geen gas meer | HW P1 \ ELboiler 120liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsh
GoBieN-Be schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Het werkt zeker wel stabiel als je rekening houdt met de strenge vereisten.
Enkel de Local API optie nog niet gebruiken, dat zorgt voor instabiliteit.
Met te snel bestellen bedoelde ik dat ik de Marstek helaas niet kan gebruiken in combinatie met een P1 meter. Mijn Homewizards zorgen voor 0 op de meter namelijk. Ik had beter een V2 kunnen kopen achteraf want die heeft prima Lilygo / RS485 ondersteuning. Dat werkt echt fantastisch moet ik zeggen! Ik ben afhankelijk van de lokale API voor die Marstek vrees ik. Maar dat werkt dus (nog) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsh op 23-10-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
pdruijt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Zelfde hier, om een refund gevraagd als beloning fw 155 gekregen maar je raad het al AI werkt niet helaas.
Die heb ik al, dus ben benieuwd waar ze bij mij mee aankomen. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Uit het niets lijkt de 0 op de meter functionaliteit beter te werken met mijn CT003. Wel een wat vreemde grafiek, meerdere mensen daar last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoOLC25YgUXe9oL3zbGKatJbEEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8CulCzZWoC8U45a3zrheYdvx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Magicw00b op 23-10-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Magicw00b schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:27:
Uit het niets lijkt de 0 op de meter functionaliteit beter te werken met mijn CT003. Wel een wat vreemde grafiek, meerdere mensen daar last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanwaar de screenshot van je Tesla bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Hans C schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:33:
[...]

Vanwaar de screenshot van je Tesla bestelling?
Dikke vingers 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:05

d3x

Hans C schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:28:

lol wat een zin gebruik richting support, gaat je zeker helpen...

Home assistant is geen propriatory sw... hoef je geen programmeur voor te zijn...
Dat de AI niet voldoet, hij doet al meer dan voorheen, dat deel experimental is.... lees je wat beter in zou ik zeggen, helaas is deze community al wat langer gewoon een consumenten site. merk je duidelijk, we hebben nog wat meer radio spots nodig |:(

er zijn geen actieve positieve gebruikers? niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM en heb vele collega's die evenzeer multi MT opstelling stabiel draaien, wat jij voor jezelf wil bepalen lijkt mij ok, maar laat een community erbuiten zou ik zeggen......

[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 23-10-2025 22:04 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:32
d3x schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

er zijn geen actieve positieve gebruikers? niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM ......
Jazeker wel, in de denk ik meest simpele opzet een marstek V1 en HWP1 en prima tevreden.
Op het feit na dat mijn bestelling chinees niet geleverd word.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:50
jaapsh schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

Solide idee. Dat werkt. Tot ik die nieuwe hotspot uit zet. Dan gaat ie volledig automatisch weer over naar de vorige hotspot lol. Dat zou nooit moeten kunnen eigenlijk, maar hij doet het wel.
Hier had ik hetzelfde probleem dat de Wifi router dichtbij niet gebruikt werd maar diegene met hetzelfde SSID verderop. Naar aanleiding van het idee van de tijdelijke hotspot van de telefoon op 2.4 GHz hiermee aan de slag gegaan. Hier heeft het geholpen om het kanaal nummer van de wifi router dichtbij de Marstek op kanaal 1 te zetten en dan de Marstek opnieuw verbinding te laten maken met de SSID van je Wifi netwerk. Ik vermoed dat de Marstek Wifi bij kanaal 1 begint te zoeken en wanneer die de geselecteerde SSID ziet stopt die met verder zoeken ondanks dat er een veel sterker signaal is met het zelfde SSID op een hoger kanaal.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
d3x schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

lol wat een zin gebruik richting support, gaat je zeker helpen...

Home assistant is geen propriatory sw... hoef je geen programmeur voor te zijn...
Dat de AI niet voldoet, hij doet al meer dan voorheen, dat deel experimental is.... lees je wat beter in zou ik zeggen, helaas is deze community al wat langer gewoon een consumenten site. merk je duidelijk, we hebben nog wat meer radio spots nodig |:(

er zijn geen actieve positieve gebruikers? niet iedereen gebruikt AI... draai al 6 maanden stabiel NOM en heb vele collega's die evenzeer multi MT opstelling stabiel draaien, wat jij voor jezelf wil bepalen lijkt mij ok, maar laat een community erbuiten zou ik zeggen......
Gelukkig zijn er op Tweakers ook Gatekeepers. Ik loop hier al vanaf dag 1 op Tweakers rond.

Ik koop een product. Daar wordt geadverteerd met een AI optie (geen beta). Mag ik verwachten dat dat werkt? Mag ik verwachten dat de meegeleverde P1 meter werkt en niet voortdurend de batterijen aanstuurt als jojo's? Echt jammer jouw reactie.

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.