Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 14:26
HHF schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:21:
[...]

Voor een systeem met EV's zou je ook naar Anker kunnen kijken:
https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem
Maar de ontwikkeling gaat zo snel dat ws. ook Marstek of Zendure binnenkort met systemen komen om EV's op te laden. Zendure heeft al iets aangekondigd, helaas alleen voor een Tesla.
Zoiets heeft Marstek al een keer aangekondigd:
https://marstek-energy.nl...rij-energieopslagsysteem/
Maar wanneer dit op de markt komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:56:
[Afbeelding]

Bij statistiek zie ik vreemde getallen staan die ook niet veranderen. Hier afbeelding van dagelijkse oplaad en ontladen. Iemand idee dit goed te krijgen?
We hebben dit eerder gezien. Toen was het blijkbaar zo'n groot probleem dat de batterij moest worden omgewisseld want het kon niet op afstand gefixt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:05
wezep schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:31:
[...]

Zoiets heeft Marstek al een keer aangekondigd:
https://marstek-energy.nl...rij-energieopslagsysteem/
Maar wanneer dit op de markt komt...
Het is al tekoop!
Hoe het zit met leveren weet ik niet.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

tweeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:38:
[...]

Het is al tekoop!
Hoe het zit met leveren weet ik niet.
Er is zelfs een nieuwe versie Marstek Mars II
https://marstek-energy.nl...efasige-residentiele-ess/
Weet niet wat de ervaringen zijn of de prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door HHF op 15-09-2025 21:45 ]

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:25
pascallj schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:30:
[...]

Volgens mij staat het er inderdaad niet in.

Er zit ook een aarde aansluiting op de batterij. Wat nu als je deze zou verbinden met de aarde van de woning? Dan heb je dat laatste probleem volgens mij in elk geval niet meer, toch?
Klopt, heb het even teruggezocht.
Was in ander topic, specifieker op de offgrid functie. Daar is er wel een uitgebreide uiteenzetting te vinden omtrent dit probleem.
Topics lopen soms door elkaar in het hoofd O-)
Als je de aardingsaansluiting zou gebruiken dan hef je het risico op rechtstreekse elektrocutie op, dus dat is sowieso al een verbetering. De stroom in de kabels blijft wel lopen in dat geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Druppeltje_ op 15-09-2025 21:51 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:22
pascallj schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:30:
[...]

Volgens mij staat het er inderdaad niet in.

Er zit ook een aarde aansluiting op de batterij. Wat nu als je deze zou verbinden met de aarde van de woning? Dan heb je dat laatste probleem volgens mij in elk geval niet meer, toch?
Nee want die aarding komt van hetzelfde netwerk (TT stelsel) als de de fase en de nul van je netbeheerder. Als de nul van de netbeheerder weg is, dan is je aarde in huis ook weg. Zie hier uitleg: YouTube: Basis: Wat is aarde, en hoe beschermt het ons ?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:53:
[...]

Nee want die aarding komt van hetzelfde netwerk (TT stelsel) als de de fase en de nul van je netbeheerder. Als de nul van de netbeheerder weg is, dan is je aarde in huis ook weg. Zie hier uitleg: YouTube: Basis: Wat is aarde, en hoe beschermt het ons ?
Stalen cv leidingen en waterleidingen worden ook geaard, alsook ijzeren douchebakken. Die staan los van de nul van je net. Dit is enkel van toepassing voor de aardlekbeveiliging. Niet voor de aarding an sich. Aarding is niet meer dan een lus (of vroeger de befaamde aardingspennen) om overtollige stroom weg te leiden. Met andere woorden om de stroom weg te leiden uit het lichaam bij elektrocutie. Dat moet je eigenlijk zien als een backup plan moest er iets mis gaan in je aardlekbeveiliging.

Edit: bij een TT stelsel levert de netbeheerder enkel een fase (of 3) en een nul.
Het is bij een TN stelsel dat de netbeheerder een gecombineerde aarde/nul voorziet. En dan klopt je stelling wel.

Ik persoonlijk ken geen enkel huishoudelijke installatie met een TN stelsel.

[ Voor 13% gewijzigd door Druppeltje_ op 15-09-2025 22:08 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:53:
[...]

Hier in Belgie ligt de aarding typisch in een lus of met pinnen aangelegd. Zo lang je de aarde dan niet onderbreekt begrijp ik dat dit geen probleem zal zijn?

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Apache schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:20:
[...]

Hier in Belgie ligt de aarding typisch in een lus of met pinnen aangelegd. Zo lang je de aarde dan niet onderbreekt begrijp ik dat dit geen probleem zal zijn?
Klopt ja.. voor de aarding. Niet voor de aardlekbeveiliging! Een aardlekbeveiliging heeft stroom en nul nodig om te kunnen werken. Een aarding is gewoon een ''ontsnappingsroute'' voor de foutstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:22
Druppeltje_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:33:
[...]

Klopt ja.. voor de aarding. Niet voor de aardlekbeveiliging! Een aardlekbeveiliging heeft stroom en nul nodig om te kunnen werken. Een aarding is gewoon een ''ontsnappingsroute'' voor de foutstroom.
Dan mag je me uitleggen waarom de aardlekschakelaar in mijn test niet uit sloeg in off-grid modus.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:05
Zolang de zogenaamde terugverdientijd en goedkoop hoger in het vaandel staat als de correcte werking van veel electronische apparaten maakt het niet zoveel uit.

Om de paar dagen is er iets geconstateerd of ons door marstek gegeven, en ja daar kunnen dan complete discussies over gevoerd worden.
Bedenk vooraf wat je koopt.

[ Voor 34% gewijzigd door tweeek op 15-09-2025 22:49 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:44:
[...]

Dan mag je me uitleggen waarom de aardlekschakelaar in mijn test niet uit sloeg in off-grid modus.
Heb hier net nog en al 2x eerder gezegd een aardlekschakelaar en een aarding zijn 2 totaal verschillende dingen.
De officiële benaming van een aardlekschakelaar is dan ook verliesstroomschakelaar. Die naam past eigenlijk beter. Een aardlekschakelaar werkt niet (!) zonder stroom en nul.
Je aarding werkt wèl zonder stroom en nul.
Dus dat je schakelaar niet uitsloeg in de test is 100% normaal. Maar staat los van de aarding.
Vandaar ook mijn antwoord aan pascallj daarstraks dat de aardingsdraad van de Marstek aansluiten ervoor zorgt dat bij een foutstroom de stroom weggeleid word van het lichaam. Maar deze schakelt de stroom nièt uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Druppeltje_ op 15-09-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:36
harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:49:
Ik heb weer een raadsel de wereld uit geholpen. Namelijk of de Marsteks een aardlekbeveiliging heeft op het moment dat de grid weg valt. Het korte antwoord: nee.
...
Klopt, in dit topic kun je iets meer info vinden over aarding bij off-grid gebruik.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:54
antoinevromen schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:06:
[...]

Hallo @WargamingPlayer
Als ik het goed heb begrepen heb je in aug. 2025 in totaal 65kWh uit het net getrokken en 443 kWh met PV opgewekt. Daarnaast zie ik 101 rechtstreeks verbruik en 154 teruglevering en 187 in de batterij geladen. Hoe bereken je dat netto stroom verbruik voor die maand op -89 kWh?
Ik zie dat ik een rekenfout heb gemaakt in de formules. Morgen even corrigeren.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:49:
Ik heb weer een raadsel de wereld uit geholpen. Namelijk of de Marsteks een aardlekbeveiliging heeft op het moment dat de grid weg valt. Het korte antwoord: nee. Ik wil dus even benadrukken dat je bij een stroomonderbreking goed moet opletten wat voor apparaten je op de back-up poort aan sluit. Een telefoon oplader, tv, radio of lamp is geen probleem. Een apparaat met een geaarde stekker, zoals een waterkoker, oven of wasmachine is een no-go. Laat staan een compleet huis!

Het kan zelfs gebeuren dat een defect apparaat de fase verbind met de aarding op alle.stopcontacten in huis, zonder dat de aardlekbeveiliging in de meterkast in grijpt.

Onbekend is nog of dit wel zit in de smartbox die nog uit moet komen.

De test heb ik gefilmd en hier gepost: YouTube: Marstek Venus E back-up poort aardlekbeveiliging
Wat je meet klopt, waarom zou er een aardlek uit moeten slaan. Als het goed is zal de aarde van de backup geen verbinding hebben met 1 van de twee polen van de backup poort. Je hebt op de backup twee pinnen. Hiertussen staat 230V 50Hz. Er is geen nul er is geen fase. Er is een nul er is een fase. Wat fase is kan nul zijn, wat nul is kan fase zijn. Kortom, het zweeft.

Je kan het zien als een scheer transformator in de badkamer.

Wat je moet doen is het volgende:
Meten tussen pin 1 van de backup en pin 2 van de backup. Hier moet 230V staan met 50Hz. Je moet eens meten tussen randaarde van de backup en pin 1. Hier moet 0V staan. Zelfde tussen randaarde en pin 2, dit moet ook 0 zijn. Je moet om alles goed te meten WEL de Marstek van Grid afhalen!!!!!!

Om je huis op de backup aan te sluiten moet je dus het volgende doen. Grid kant MOET volledig los geschakeld zijn. ALLE aansluitingen, dus ook de AARDE. Daarna moet je kiezen wat de NUL moet worden en wat de FASE moet worden. Nu krijg je het volgende om de aardlek te laten werken. Verbind de gekozen NUL met de aarde van het huis (LET OP GRID STEKKER MOET VOLLEDIG LOS). Je marstek heeft dan een NUL welke gelijk is met de aarde (zoals een normaal huis). In dit geval heb je dus Fase, NUL en aarde en zal een aardlek schakelaar aan de Backup gewoon werken.

Je kan het beste met een Duspol meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKF78mU7N3HGKtyAMO2xUjV5aCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wl11wFLrNtpCfGouLSTNKajm.png?f=fotoalbum_large

Zo zal het er uit zien. Waarbij de backup zwevend is.

Stel je sluit nu een device aan op de backup poort en deze maakt sluiting met het chassis van de Marstek. Dan merk je daar niks van. Niet eens tintelen. Voor de backup poort zal er geen stroom wegstromen naar aarde waardoor de aardlek niet werkt.

Om aarde met de backup poort te maken (1 pin = NUL en doorberbonden met aarde). Dien je een eigen geslagen aardpen te hebben!!!! Er zijn woningen welke aarde via de NUL van de netbeheerder krijgen (dan zie je een brug tussen NUL in je meterkast en de AARDE). In dit geval kan je de Marstek NIET gebruiken als backup voor je hele woning.

[ Voor 17% gewijzigd door WargamingPlayer op 16-09-2025 00:19 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:23
SatScan schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:38:
[...]

Meerdere batterijen op dezelfde fase die gezamenlijk tot max Amp van de fase laden/ontladen
Bijvoorbeeld als je negen stuk op een 3 fase systeem gebruikt (is max).
En dat kun je wel met die tool inschakelen maar niet met app?

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
eymey schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:52:
@vifra Volgens mij eeft SigEnergy/Haier een module beschikbaar waarbij je een DC lader voor je EV hebt.

Dus dan zou je in ieder geval voor EV laden vanuit je thuisbatterijsysteem ook helemaal DC kunnen blijven en dus een DC-AC stap (en in auto weer een AC-DC stap) kunnen elimineren.

Maar goed, vraag moet sowieso zijn óf je uberhaupt je EV vanuit je thuisbatterij moet willen laden. Dan moet je wel heeeeel veel vrijheid willen kopen in wanneer je de EV laadt (of ook in een off-grid situatie van meerdere dagen kilometers in je EV willen kunnen stoppen). Want zelfs al blijf je volledig DC, dan nog heb je laad- en ontlaadverliezen.

Vraagsteller doet er dus denk ik sowieso verstandig aan om voor een regeling te zorgen waar, tijdens het EV laden, de Marstek(s) geen vermogen voor EV gaan leveren.
Ik ben zelf een EV rijder en laad sinds april tot nu voor >90% puur zonneenergie ... waar de marstek vooral bij afwisselende bewolking braafjes bij springt ... (en mijn nacht overbrugt meestal).
natuurlijk ik kan laden overdag (thuiswerk voor 70% van de tijd) en ik hang mijn wagen braafjes aan de lader vanaf er zon is, zelfs alls de wagen al 90% geladen is ...

Maar denk dat de vraag anders is.

bekijk je het economisch dan wil je al dan niet met tussenstap van een batterij zoveel mogelijk ZP energie in uw wagen steken en zo wijnig mogelijk van GRID halen ...

De vraag is of de meerinvestering van een perfect systeem (dus dc naar batterij en dc naar wagen) effectief zoveel goedkoper uit komt dan x aantal marstek en eventueel wat meer ZP plaatsen ...
DC laadpaal is een snellader (een paar 1000 €) ... en dat kost al sowieso al een pak meer dan een standaard AC lader van bvb. 11 kWh ... (een paar 100 € als je een beetje zoekt), en dan dien je nog een geintegreerd systeem te hebben ZP - batterij - dc snellader ...

Technisch allemaal juist en meer efficient - maar daarom niet in de portomonée ...

(ter info - bv. de emphase laadpaal is volgens mij nog steeds een AC lader ... dus integratie met emphase batterij is een dc to AC ... ) en die AC wordt dan in de wagen omgezet naar DC ...
Sygenergy DC EV lader komt op > 3000 € !! en dan dien je nog een batterij erbij te tellen ... (pak 10.000 voor 24kWh met installatie) ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 16-09-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:21
WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:01:
[...]
Er zijn woningen welke aarde via de NUL van de netbeheerder krijgen (dan zie je een brug tussen NUL in je meterkast en de AARDE). In dit geval kan je de Marstek NIET gebruiken als backup voor je hele woning.
Dat laatste noemen we in België een TN-net. Bij ons is dat verboden voor residentiële installaties. Is dat dan wel toegelaten in Nederland?

Belg;Digitale elektriciteitsmeter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:31:
[...]

Dat laatste noemen we in België een TN-net. Bij ons is dat verboden voor residentiële installaties. Is dat dan wel toegelaten in Nederland?
Bij mijn woning heb ik gewoon een aardpen, maar twee straten verderop zit er een grote sticker in de meterkast met "Netbeheerder biedt aarde aan". Dus het zal wel toegestaan zijn. Misschien heeft het te maken met dat daar ooit een sloot gelopen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ja dat TT / TN net is complex gebeuren wat ik nog altijd niet geheel snap. Hier in BE ook een aardlus onder woning. Wou weten of ik een TN of TT Dehnguard bliksembescherming moet kopen en bij navraag blijkt dit een TN net trafo te zijn. Volgens elektricien heb ik dan een TT Dehnguard bliksembescherming nodig in de woning. Snap er dus niets meer van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:23
Moet zeggen dat het omwisselen van de defecte batterij toch wel zijn tijd in beslag neemt. Initieel contact was week of drie geleden. Ik moest mijn gegevens doorgeven voor de levering en zo. Duurde meer dan een week eer het antwoord kwam "bedankt voor de gegevens". Nu is het niet zo dat de batterij niet meer bruikbaar is maar het mag toch iets vlotter gaan. Of ik ben teveel verwend door andere firma's die veel sneller reageren op support vragen
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:40:
[...]

... een grote sticker in de meterkast met "Netbeheerder biedt aarde aan"....
Ik zou denken dat de netbeheerder nog aarde over heeft van werken die ze ergens hebben uitgevoerd en die je dan kunt kopen of zo... :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
HHF schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:44:
[...]

Er is zelfs een nieuwe versie Marstek Mars II
https://marstek-energy.nl...efasige-residentiele-ess/
Weet niet wat de ervaringen zijn of de prijzen.
De snelheid waarmee die systemen elkaar opvolgen is toch schrikbarend hoog. Zou toch niet graag 10k tot 20k uitgeven voor zo iets om binnen het jaar al EOL te zijn en weinig tot geen updates meer krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:12:
[...]

De snelheid waarmee die systemen elkaar opvolgen is toch schrikbarend hoog. Zou toch niet graag 10k tot 20k uitgeven voor zo iets om binnen het jaar al EOL te zijn en weinig tot geen updates meer krijgt.
Maar als je systeem werkt dan werkt je systeem, heb je toch geen updates meer nodig? Het is geen OS voor op je computer bijvoorbeeld die wekelijks updates nodig heeft. Ik zie het probleem niet.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 09:33 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
S2S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:32:
[...]

Maar als je systeem werkt dan werkt je systeem, heb je toch geen updates meer nodig? Het is geen OS voor op je computer bijvoorbeeld die wekelijks updates nodig heeft. Ik zie het probleem niet.
tenzij je een eigen EMS locaal hebt draaien dan heeft de marstek conenctie met internet (the famous cloud) nodig en dus ook de nodige (beveiligde) communicatie - alleen daarvoor zijn updates al nuttig ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:44:
[...]

Omdat je aarde van de Marstek niet verbonden is met 1 van de pinnen van de backup.

Aarde is niks anders dan een hele grote NUL. Je moet dus van de backup poort 1 van de pinnen verbinden met aarde. Die pin wordt NUL. De andere is dan automatisch fase.

ECHTER DOE DIT NIET WANNEER GRID STEKKER ER IN ZIT. WANT DAN BLAAS JE DE MARSTEK WAARSCHIJNLIJK OP!

Aardlek slaat er alleen uit wanneer er stroom loopt tussen fase en nul via de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De aardpen....

De vereiste weerstandswaarde is de belangrijkste factor.
Om kosten te besparen en gegarandeerde weerstandswaarde in alle omstandigheden te verkrijgen bied de netwerkbeheerder deze (meestal) aan.

Waarom een aardpen nodig is
Elektrische veiligheid: Een aardpen zorgt voor een veilige afvoer van elektriciteit bij bijvoorbeeld blikseminslag of een overbelasting.

Alle andere discussies hierover en irt de Marstek kun je hier voeren;
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:55:
Als je de app update krijg je nu blijkbaar een garantie registratie.

[Afbeelding]

Moet ik nu mijn aankoopbewijs nog opsturen of zou dat zo in orde zijn?
Ios app heeft het nu ook.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
idd geeft aan dat uw garantie in orde is maar vraagt wel nog aankoopbewijs ... als je die dan opstuurt blijft hij die vraag geven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:23:
[...]

idd geeft aan dat uw garantie in orde is maar vraagt wel nog aankoopbewijs ... als je die dan opstuurt blijft hij die vraag geven ...
Hier is die vraag direct weggegaan na het uploaden van pdf. Het is wel zo dat die vraag bij de P1 meter (of een 2de of 3de batterij gok ik) wel nog blijft. Dus voor ieder ding moet je dit doen waarschijnlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:31:
[...]

Hier is die vraag direct weggegaan na het uploaden van pdf. Het is wel zo dat die vraag bij de P1 meter (of een 2de of 3de batterij gok ik) wel nog blijft. Dus voor ieder ding moet je dit doen waarschijnlijk. :+
it's a glitch ...
Inderdaad te doen voor elk device maar ook best pdf uploaden ..; foto nemen (wat ik dee) pakt hij niet zo juist op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb deze thread een tijdje slecht sporadisch gevolgd, maar is er al een oplossing voor het "Bluetooth probleem"? Ik zat dit weekend in mijn auto op de parkeerplaats voor de deur om mijn telefoon via Bluetooth te koppelen en toen kwamen ook gezellig mijn twee Marsteks voorbij. Daarvan staat er één op zolder, maar blijkbaar gebruiken die zo'n sterk signaal dat ook die te ontvangen was op straat.

Oftewel: is er al een oplossing waarmee ik kan voorkomen dat anderen, gewoon vanaf de openbare weg, met mijn Marsteks koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_Big schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:51:
Ik heb deze thread een tijdje slecht sporadisch gevolgd, maar is er al een oplossing voor het "Bluetooth probleem"? Ik zat dit weekend in mijn auto op de parkeerplaats voor de deur om mijn telefoon via Bluetooth te koppelen en toen kwamen ook gezellig mijn twee Marsteks voorbij. Daarvan staat er één op zolder, maar blijkbaar gebruiken die zo'n sterk signaal dat ook die te ontvangen was op straat.

Oftewel: is er al een oplossing waarmee ik kan voorkomen dat anderen, gewoon vanaf de openbare weg, met mijn Marsteks koppelen?
Een apparaat permanent verbonden laten via Bluetooth... Maar anders dan dat, nee helaas! Blijven aangeven via Feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:53:
[...]

Een apparaat permanent verbonden laten via Bluetooth... Maar anders dan dat, nee helaas! Blijven aangeven via Feedback!
Jammer... Wel weer echt Chinees om daar niet over na te denken en geen oplossing voor te hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online

nope - maar het is ook een beperkt probleem. Koppelen met uw batterij geeft die andere geen enkel voordeel ... die batterij blijft nog steeds op uw thuis-installatie gekoppeld en enkel jij gaat genieten van de voordelen.

Ze zouden pas iets kuen doen om u wat last te bzorgen maar ook niet meer dan dat ..; en dat vraagt dan:
- koppeling op uw BT van uw marstek
- weten dat het een MT is en weten dat je dan die app moet downloadden
- en dan bewust nog eens gaan prutsen ...

Dus - relatief onschuldig maar niet proper hoe het vandaag werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:55:
[...]

nope - maar het is ook een beperkt probleem. Koppelen met uw batterij geeft die andere geen enkel voordeel ... die batterij blijft nog steeds op uw thuis-installatie gekoppeld en enkel jij gaat genieten van de voordelen.

Ze zouden pas iets kuen doen om u wat last te bzorgen maar ook niet meer dan dat ..; en dat vraagt dan:
- koppeling op uw BT van uw marstek
- weten dat het een MT is en weten dat je dan die app moet downloadden
- en dan bewust nog eens gaan prutsen ...

Dus - relatief onschuldig maar niet proper hoe het vandaag werkt.
Relatief onschuldig? Alleen al de mogelijkheid dat je het ontlaadvermogen kan wijzigen van 800 naar 2500 Watt vind ik niet echt onschuldig te noemen. Afgezien van het feit dat het gewoon slordig is, is het dan ook nog eens gevaarlijk.

Lijkt mij een heel slecht plan om beveiliging zo te gaan bagatelliseren in een wereld waar er al genoeg beveiligingslekken zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Op zich broadcast Bluetooth de Marstek-naam. Dus als je bekend bent met dat zwakke punt en uit bent op kattenkwaad....

En als je vol gaat laden of ontladen, precies op onhandige momenten, dan kan dat tot echte problemen/schade leiden. Mijn twee Marsteks kunnen bijvoorbeeld al 5kW trekken, dus als dat samen met koken, warmtepomp, Quooker en wasmachine gebeurt, dan kan je zomaar bij één van de fases over de 25A heen gaan zonder dat je het door hebt. Is niet direct een probleem, maar is toch slordig.

Maargoed, dat moge bekend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:34

Raar, hier 8 meter van de Marstek, en geen BT verbinding meer. iPhone.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:59:
[...]

Relatief onschuldig? Alleen al de mogelijkheid dat je het ontlaadvermogen kan wijzigen van 800 naar 2500 Watt vind ik niet echt onschuldig te noemen. Afgezien van het feit dat het gewoon slordig is, is het dan ook nog eens gevaarlijk.

Lijkt mij een heel slecht plan om beveiliging zo te gaan bagatelliseren in een wereld waar er al genoeg beveiligingslekken zijn...
van 800 naar 2500 wijzigen is beperkt onveilig .. ook daar ... uw bedrading in huis voor standaard priezen zijn voorzien voor 3000 wat minimum ... De reden van beperking 800 wat is omdat er geen zekering is die nagaat wat de totale last is op de draad tussen batterij en groepenkast ... versta je kan overbelasting hebben als je nog andere gebruikers enzo op de draad hebt ... Weet dat uw bedrading ligt uitgerekend is iets meer aan te kunnen dan uw zekering. Logisch want je wilt dat de zekering springt en niet uw draad doorbrand ...

Stel in volgorde (voorbeeld):
- uw groepenkast één lus afgezekerd op 16 A (dat is dus +- 3600 wat)
- eerste stopcontact - zet je uw batterij - die kan 2500 halen van net (11A) ... of 800 (3,5A) / 2500 (11A) afgeven op die lus
- tweedde stopcontact een kachel van 3000 wat (13A)
- derde stopcontact een tweede kachel van 3000 wat (13A)
Stel beide kachels aan en je trekt 6000 wat over uw draden - die kunnen dat niet aan. Normaal zonder batterij zal uw zekering braaf springen (6000 wat = 26A > 16A) en dus alles uit en geen brandgevaar.
Stel uw batterij levert 800 Watt - dan heb je 26A-3,5A > 16A en dus alles slaat mooi af
Stel uw batterij levert vol terug en die kachels staan vol aan ... dan gaat over de zekering 26A-11A < 16A ..; uw zekering springt niet af ... nochtans tussen de eerste en tweede stopcontact (uw batterij en eerste kachel) gaat er 26A door de draad ... die draad oververhit en brand door ...

Vandaar, ondanks dat iedereen dat braaf mag insteken ... ik zou altijd een thuisbatterij op eigen lus zetten en afgezekerd ... en zeker geen andere (grote) verbruikers op die lus (wat wel, een router bv. of een fan voor verkoeling of ... die kleine dingen ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:59:
[...]

in die logica - dan blijf je best ook af van thuisbatterijen zelf te installeren. het risico zit daar, niet in die BT op zich (al is dat slordig).
Al meerdere keren aangehaald hierboven - best op eigen groep / lus zetten en dan is er geen probleem ... (keep safe, design safe ... maar ook installeer safe )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 16-09 15:25
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:13:
[...]
... ik zou altijd een thuisbatterij op eigen lus zetten en afgezekerd ...
Nou ja, laat dat nu net ook het advies zijn van de fabrikant (juist voor die 2500W). :)

[ Voor 4% gewijzigd door 3DWim op 16-09-2025 11:26 ]

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Mr_Big schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:53:
[...]

Jammer... Wel weer echt Chinees om daar niet over na te denken en geen oplossing voor te hebben ;-)
Ach bij home wizard hebben ze ook niet aan alles gedacht .. lekker weer kort door de bocht dit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:16:
[...]

in die logica - dan blijf je best ook af van thuisbatterijen zelf te installeren. het risico zit daar, niet in die BT op zich (al is dat slordig).
Al meerdere keren aangehaald hierboven - best op eigen groep / lus zetten en dan is er geen probleem ... (keep safe, design safe ... maar ook installeer safe )
Totaal niet mee eens. De batterij is juist bedoeld zodat je hem ook op een bestaande groep kan insteken. Hier is het voor gemaakt en bedacht. Het gevaar zit hem in het feit dat je zonder consequenties de schakelaar kan omzetten naar 2500 W. En dat wordt dus nog gevaarlijker als een buitenstaander dit gewoon zomaar kan doen.

Beetje vreemd om dan maar te zeggen dat je hem op een eigen groep had moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rndy
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 14:32
Tweakers,

De Marstek heeft mijn interesse gewekt, echter om tot de koop over te gaan ben ik benieuwd wat de laatste pro’s en cons zijn van de ervaren gebruikers. De prijs vind ik op dit moment zeer aantrekkelijk.
Is dit systeem wat je iemand zou aanraden of zou je toch liever een ander merk hebben gehad?
Het systeem wat ik voorogen heb is de Marstek Venus e 2.0 met ct003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:23:
[...]

Totaal niet mee eens. De batterij is juist bedoeld zodat je hem ook op een bestaande groep kan insteken. Hier is het voor gemaakt en bedacht. Het gevaar zit hem in het feit dat je zonder consequenties de schakelaar kan omzetten naar 2500 W. En dat wordt dus nog gevaarlijker als een buitenstaander dit gewoon zomaar kan doen.

Beetje vreemd om dan maar te zeggen dat je hem op een eigen groep had moeten installeren.
Een oplossing zou kunnen zijn, overschakelen naar 2500 watt kan alleen door een zelf gekozen lang wachtwoord op te geven . Moet best te doen zijn om in te bouwen voor ze . Tenminste zoiets zou ik bouwen. Lijkt me ook relatief weinig back en front-end werk voor ze.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:26:
[...]

Een oplossing zou kunnen zijn, overschakelen naar 2500 watt kan alleen door een zelf gekozen lang wachtwoord op te geven . Moet best te doen zijn om in te bouwen voor ze .
Dit zou kunnen, maar je kunt dan nog steeds alle data uitlezen etc. Dan is het niet meer per se gevaarlijk maar nog steeds wel een privacy lek. Gewoon simpel dubbelklikken op de aan/uit knop om de batterij in 'pairing' mode te zetten, lijkt mij veel eenvoudiger en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
S2S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:26:
[...]

Een oplossing zou kunnen zijn, overschakelen naar 2500 watt kan alleen door een zelf gekozen lang wachtwoord op te geven . Moet best te doen zijn om in te bouwen voor ze . Tenminste zoiets zou ik bouwen. Lijkt me ook relatief weinig back en front-end werk voor ze.
een oplossing zou zijn dat dat enkel kan door erkende installateurs ... en dus niet door jan modaal ...
of dat als je dat aanschakelt eerst een aantal vragen moet doorlopen opdat de gebruiker bewust is van zijn opzet

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 16-09-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:28:
[...]
een oplossing zou zijn dat dat enkel kan door erkende installateurs ... en dus niet door jan modaal ...
.. een andere oplossing is een fysieke schakelaar.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Feit is dat het geen prioriteit is voor Hame.
Erkende installateur? En als die failliet gaat of zoals bij mij gewoon mijn solaredge systeem kaapt, door niet op te letten ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
rndy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:23:
Tweakers,

De Marstek heeft mijn interesse gewekt, echter om tot de koop over te gaan ben ik benieuwd wat de laatste pro’s en cons zijn van de ervaren gebruikers. De prijs vind ik op dit moment zeer aantrekkelijk.
Is dit systeem wat je iemand zou aanraden of zou je toch liever een ander merk hebben gehad?
Nou het gaat in dit topic alle kanten op behalve over problemen met de batterij ... dus dat zit wel goed ;-)

svp geen fan-mail...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
3DWim schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:32:
[...]

.. een andere oplossing is een fysieke schakelaar.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Feit is dat het geen prioriteit is voor Hame.
Erkende installateur? En als die failliet gaat of zoals bij mij gewoon mijn solaredge systeem kaapt, door niet op te letten ?
Dan zoek je een andere installateur. Zij hebben niet de eigendom hé ... jij bent eigenaar. (en ja ook uw solaredge kan perfect door een andere installateur overgenomen worden ... of huawei, of whatever ... ). Die markt van ZP installateurs die hun eigen te hard beschermen - dat vervaagt toch al een beetje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Tweakers,

Tjah meesten hier hebben ervaring met de marstek en niet met iets anders ... dus "objectief" is dat lastig ...

Er zijn pluspunten en er zijn minpunten.
Plus:
- prijs / kWh zit scherp (zeker als je nog een versie 2 op de kop tikt ... )
- ziet er strak uit (niet altijd van belang / hangt af van waar je deze zet)
- gebruiksgemak
- mogelijkheid voor tweakers om te tweaken via modbus ( :) dubbel bonus dezen)
- uitbreidbaar naar meer dan één toestel
- NOM werkt mooi / AI in bepaalde cases ook

Min:
- weet wat je doet - je speelt met elektriek hier ... het fabeltje van "gewoon in de stekker steken en klaar" is niet zo verstandig. Dus Check toch wel waar je het steekt, dat er koeling is, dat op die lus niet of beperkt andere toestellen ook op zitten, ...
- front is breekbaar (v1 en v2 toestellen) - vooral bij uitpakken opletten
- zwaar ding - dus best met twee te doen
- de chinezen gebruiken de klanten als testpubliek om alles beter te maken. Eindresultaat is wel verbeteringen maar soms ben je wel mee aan het testen voor hen ... versta integratie digitale meter, netwerkstabiliteit, ....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tweakers,

Ik denk dat de prijs inderdaad het allergrootste voordeel is van de Marstek. Dan neem je misschien wat dingen die niet 1, 2, 3, logisch lijken voor lief. Zo kan het zijn dat je een los klein WiFi netwerkje moet aanleggen voor feilloze werking tussen de CT003 en de batterij aangezien het een perfect WiFi netwerk vereist. Ook kan het zijn dat je even moet spelen met de instellingen van de CT003 met welke meter je nodig hebt.

Ik zou het gerust iemand aanraden die een klein beetje handig is en oplossingsgericht kan denken. Maar ik zou het niet aanraden aan iemand is die er absoluut nooit meer naar om wilt kijken (maar ik weet niet of dat bij andere systemen wel anders is), of iemand kent die dat bij een bezoekje even checkt. Af en toe even kijken of de batterij nog doet wat het moet doen, kan nodig zijn. Er zijn mensen waar het hier al maanden achtereen goed en stabiel draait, en dan heeft het daarna toch ineens even reboot nodig. Als je daar pas na een jaar achterkomt, is het toch zonde.

Uiteindelijk wil je (in elk geval op de lange termijn) geld besparen met de batterij. Wordt het systeem te duur, wordt het steeds lastiger. En ik weet niet of systemen van de grote merken beter of betrouwbaarder zijn, maar wel dat ze al gauw gewoon te duur zijn als je het ooit nog eens wilt terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:09

vinneke

De Figuur

pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat de prijs inderdaad het allergrootste voordeel is van de Marstek. Dan neem je misschien wat dingen die niet 1, 2, 3, logisch lijken voor lief. Zo kan het zijn dat je een los klein WiFi netwerkje moet aanleggen voor feilloze werking tussen de CT003 en de batterij aangezien het een perfect WiFi netwerk vereist. Ook kan het zijn dat je even moet spelen met de instellingen van de CT003 met welke meter je nodig hebt.

Ik zou het gerust iemand aanraden die een klein beetje handig is en oplossingsgericht kan denken. Maar ik zou het niet aanraden aan iemand is die er absoluut nooit meer naar om wilt kijken (maar ik weet niet of dat bij andere systemen wel anders is), of iemand kent die dat bij een bezoekje even checkt. Af en toe even kijken of de batterij nog doet wat het moet doen, kan nodig zijn. Er zijn mensen waar het hier al maanden achtereen goed en stabiel draait, en dan heeft het daarna toch ineens even reboot nodig. Als je daar pas na een jaar achterkomt, is het toch zonde.

Uiteindelijk wil je (in elk geval op de lange termijn) geld besparen met de batterij. Wordt het systeem te duur, wordt het steeds lastiger. En ik weet niet of systemen van de grote merken beter of betrouwbaarder zijn, maar wel dat ze al gauw gewoon te duur zijn als je het ooit nog eens wilt terugverdienen.
Amen.

Marstek lijkt de enige waar een realistische terugverdientijd enigszins mogelijk is. Nog steeds niet wauw, maar als het belangrijk is voor de koper, dan kan je niet anders dan Marstek in overweging te nemen.

Begrijp ik niet goed aan die andere populaire thuisbatterijen. Mensen kopen er drie of zelfs vier van. Uiteindelijk heb je nog niet veel capaciteit, allerhande communicatieproblemen, en best-case draai je dan NOM. Maar laat aub enige vorm van terugverdienen of slimme investering achterwege in die situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinneke schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:49:
[...]

Amen.

Marstek lijkt de enige waar een realistische terugverdientijd enigszins mogelijk is. Nog steeds niet wauw, maar als het belangrijk is voor de koper, dan kan je niet anders dan Marstek in overweging te nemen.

Begrijp ik niet goed aan die andere populaire thuisbatterijen. Mensen kopen er drie of zelfs vier van. Uiteindelijk heb je nog niet veel capaciteit, allerhande communicatieproblemen, en best-case draai je dan NOM. Maar laat aub enige vorm van terugverdienen of slimme investering achterwege in die situatie.
Maar het is goed dat deze merken bestaan en zo is er mogelijk voor ieder wat wils. Een dure auto is het ook nooit waard: een goedkope middenklasser brengt je net zo betrouwbaar van A naar B. En toch zijn er genoeg mensen die peperdure auto's kopen omdat ze het mooi of leuk vinden. Ditzelfde geldt ook in batterijland. Wil je een deftig systeem dat off-grid kan draaien met naadloze overschakeling, uitbreidbare capaciteit, fancy dashboards zonder dat je zelf hoeft te programmeren en weet ik het wat niet meer, dan kan dat allemaal.

Ik heb de mijne gekocht net op de grens dat ik dacht hem te kunnen gaan terugverdienen. Ik wilde er ook lekker ervaring mee opdoen, maar het zou wel fijn zijn als dat mij niet de hoofdprijs gaat kosten. Had ik een paar maanden gewacht, had ik hem zeker weten terug kunnen gaan verdienen, maarja. Je kunt niet in de toekomst kijken en mijn insteek werd niet alleen maar bepaald door de terugverdienduur, maar ook vooral door de tweakability.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
"tweakability" geldt nog niet voor de V3 neem ik aan?

Laten we de lezers daar wel even mee confronteren.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:03:
"tweakability" geldt nog niet voor de V3 neem ik aan?

Laten we de lezers daar wel even mee confronteren.
De V3 zou inderdaad niet onder mijn definitie van tweakability vallen vanwege de vragen die nog onbeantwoord zijn over de status van de Modbus. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:09

vinneke

De Figuur

pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:05:
[...]

De V3 zou inderdaad niet onder mijn definitie van tweakability vallen vanwege de vragen die nog onbeantwoord zijn over de status van de Modbus. Goed punt.
Niemand die het hier zeker weet, maar denk je dat de slechtere ondersteuning van Modbus ligt aan het feit dat ze het nog moeten afwerken/aan het herschrijven zijn voor V3/zoiets?

Of dat het past binnen de tijdsgeest dat vendors aan het terugkomen zijn op het openstellen van hun devices/API/..., en dat je hoe langer hoe meer via hun cloud moet passeren? Zeer betreurenswaardige evolutie trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinneke schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:08:
[...]

Niemand die het hier zeker weet, maar denk je dat de slechtere ondersteuning van Modbus ligt aan het feit dat ze het nog moeten afwerken/aan het herschrijven zijn voor V3/zoiets?

Of dat het past binnen de tijdsgeest dat vendors aan het terugkomen zijn op het openstellen van hun devices/API/..., en dat je hoe langer hoe meer via hun cloud moet passeren? Zeer betreurenswaardige evolutie trouwens
Ik denk niet dat het probleem ligt aan het openstellen. Er wordt/is gewerkt een open API (als ik ons op de borst mag kloppen, vooral vanwege vragen vanuit hier), dus dat komt denk ik wel goed. Maar alhoewel er met Modbus geadverteerd wordt, is het nooit echt officieel ondersteund. Maar er was al goede 3rd party documentatie aanwezig toen ik hem kocht, dus dat was goed genoeg voor mij.

Voor de V3, is de documentatie er niet, dus is het een kwestie van tijd totdat we die wel krijgen, we het zelf uitvogelen (alhoewel het er nu op lijkt alsof er gewoon echt niet alles inzit wat er voorheen wel in zat), of er een update komt die het beter maakt.

Persoonlijk heb ik het idee dat juist bij producten van puur Chinese afkomst, het lokale sturingsaspect meer wordt benadrukt dan bij andere producten. Ik heb het idee dat dat in de consumentensector met producten die traditioneel Amerikaans (bedacht) zijn, dat minder is en pas als je industrieel gaat, het lokale aspect weer terugkomt. Maar dit is alleen gebaseerd op de ervaring die ik heb met die producten. Verder heb ik geen relevante kennis van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:28:
[...]

Dit zou kunnen, maar je kunt dan nog steeds alle data uitlezen etc. Dan is het niet meer per se gevaarlijk maar nog steeds wel een privacy lek. Gewoon simpel dubbelklikken op de aan/uit knop om de batterij in 'pairing' mode te zetten, lijkt mij veel eenvoudiger en veiliger.
Maar wachtwoorden niet want die zijn ge-encrypt en die kun je server side beveiligen en controleren . Persoonlijk zou ik als snelle oplossing zoiets doen . In plaats van gelijk ook iets in de hardware aanpassen . En 2 keer knop in laten drukken . Kan later ook, anders zijn ze nog wel 1 jaar bezig 🤣 doel lijkt mij zo snel mogelijk werkbare oplossing implementeren.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:41:
[...]
Zo kan het zijn dat je een los klein WiFi netwerkje moet aanleggen voor feilloze werking tussen de CT003 en de batterij aangezien het een perfect WiFi netwerk vereist. Ook kan het zijn dat je even moet spelen met de instellingen van de CT003 met welke meter je nodig hebt.
Ik ontvang donderdag mijn 2 MT's. Ik zal eerst proberen om de CT003 te laten samenwerken met MT via mjjn telenetrouter die in de buurt zal staan van de MT. Als dat niet lukt zal ik een extra TP-link netwerkje maken.
Wat bedoel je met 'perfect WiFi netwerk'?
Wat bedoel je met 'spelen met de instellingen van de CT003'? Is dat de plaats veranderen op de splitter van HW? of iets anders?

Ik heb de laatste week heel veel van het forum gelezen, maar niet alles.
Ik zal alvast nog maar eens het begin (=TS) lezen. Zo ben ik goed voorbereid, hoop ik. Want ik lees toch wel dat sommigen lang zoeken om het op NOM in te stellen.

Belg;Digitale elektriciteitsmeter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:25:
[...]

Maar wachtwoorden niet want die zijn ge-encrypt en die kun je server side beveiligen en controleren . Persoonlijk zou ik als snelle oplossing zoiets doen . In plaats van gelijk ook iets in de hardware aanpassen .
Maar het is lokaal al aan te passen zonder dat daar de Cloud aan te pas komt. Dus een hardware wijziging zal je sowieso moeten maken. Zeker ook omdat er geen wachtwoord via BT nodig is om te koppelen en elke vorm van beveiliging dus zinloos is, want alles is gewoon voor iedereen te monitoren.

Daarbij lijkt het mij ook zeer onwenselijk om het aanpassen van deze instelling naar de Cloud te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
HHF schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:44:
[...]

Venus A is leverbaar vanaf eind september. (Samen met de Venus D). Dan zullen er wel meer aanbieders komen , reviews en (nog) betere prijzen.
Hier zijn de specs van Venus A als PDF te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:27:
[...]

Ik ontvang donderdag mijn 2 MT's. Ik zal eerst proberen om de CT003 te laten samenwerken met MT via mjjn tlelenetrouter die in de buurt zal staan van de MT. Als dat niet lukt zal ik een extra TP-link netwerkje maken.
Wat bedoel je met 'spelen met de instellingen van de CT003'? Is dat de plaats veranderen op de splitter van HW? of iets anders?

Ik zal alvast nog maar eens het begin (=TS) lezen. Zo ben ik goed voorbereid, hoop ik. Want ik lees toch wel dat sommigen lang zoeken om het op NOM in te stellen.
Zowel de batterij als de CT003 vereisen een heel goed en stabiel netwerk. Als het signaal al een beetje matig is, kan de communicatie verloren gaan en krijg je mogelijk ongewenst gedrag. Hoe vaak we hier al niet gezien hebben dat mensen een goedkoop routertje bij de Action gekocht hebben, beide apparaten daarop gezet en het werkt ineens goed...

Je moet kiezen welke slimme meter je hebt (alhoewel er tegenwoordig ook een auto-detect schijnt te zijn). Maar gek genoeg werkt juist een andere slimme meter selecteren bij sommigen soms beter. Vraag mij niet waarom, maar volgens mij als je het meer dan eens hebt zien voorbij komen hier, kan je spreken van een patroon. Maar je hebt goed opgelet en van de week was het veranderen van de positie in de splitter ook een oplossing voor een ander probleem.

De TS doorlezen is altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:27:
[...]

Maar het is lokaal al aan te passen zonder dat daar de Cloud aan te pas komt. Dus een hardware wijziging zal je sowieso moeten maken. Zeker ook omdat er geen wachtwoord via BT nodig is om te koppelen en elke vorm van beveiliging dus zinloos is, want alles is gewoon voor iedereen te monitoren.

Daarbij lijkt het mij ook zeer onwenselijk om het aanpassen van deze instelling naar de Cloud te verplaatsen.
Ah, BT pairing is dus het probleem, ja dan wordt het een ander verhaal. Maar ja de meeste gebruikers lopen toch via de cloud ;) moeten de modbus / api gebruikers maar wat anders verzinnen ;)

standaard met aanmaken van je account een wachtwoord erop voor unlock 2500 en je moet een wachtwoord verzinnen . Uit de BT communicatie de unlock halen en ook uit de modbus / api , gewoon dat stuk json eruit. Tenzij je tijdelijk online bent .. genoeg te verzinnen lijkt mij. Ik neem aan dat die waarde maar 1 keer hoeft te worden meegegeven aan de accu. Uit eindelijk is het een max waarde of iets dergelijks.

Dat deel opnemen in de app. (Online) (met wachtwoord)

Maar ze zijn daar vast slim genoeg …

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Ik ontvang donderdag mijn 2 MT's. Ik zal eerst proberen om de CT003 te laten samenwerken met MT via mjjn tlelenetrouter die in de buurt zal staan van de MT. Als dat niet lukt zal ik een extra TP-link netwerkje maken.

Hier staan de 2 Marsteks V2 in de garage op slechts een paar meter van de Telenet router. De CT003 hangt boven de Telenet router. Toch slaagden zowel de Marstek's als de CT003 erin om na verloop van tijd het signaal van mijn twee Telenet AP's te nemen die elders in het huis staan met soms amper wifi ontvangst als gevolg. De batterijen nemen niet automatisch het best beschikbare signaal. Daarom enkele weken geleden dan toch maar een TP-Linkje gekocht zodat ze op hun eigen netwerk zitten. Beetje jammer dat het zo moet maar goed, de oplossing is nu niet de meest dure. Sindsdien is de Wifi ontvangst altijd wat het moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 16:17
[...]

Vooral van belang: Wifi SSID met alleen 2,4GHZ, niet een dual band SSID. Ik heb gewoon een extra SSID op 2,4GHz gemaakt op mijn KPN router, geen aparte hardware gebruikt uiteindelijk.
CT003, Venus en jouw mobiel op dat SSID verbinden voor het configureren/pairen.
Firmware update: BMS versie 215 lost connectiviteit problemen tussen Venus en CT003 op.
Ik zie met die BMS firmware ook betere grafieken in HA van de SOC over tijd bij ontladen.

MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djdj105 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:49:
[...]

Vooral van belang: Wifi SSID met alleen 2,4GHZ, niet een dual band SSID. Ik heb gewoon een extra SSID op 2,4GHz gemaakt op mijn KPN router, geen aparte hardware gebruikt uiteindelijk.
CT003, Venus en jouw mobiel op dat SSID verbinden voor het configureren/pairen.
Firmware update: BMS versie 215 lost connectiviteit problemen tussen Venus en CT003 op.
Ik zie met die BMS firmware ook betere grafieken in HA van de SOC over tijd bij ontladen.
Ik zie het hier vaker, maar die band zou niet uit mogen maken: de Venus begrijpt 5GHz niet en zal het niet eens zien en er dus ook geen last van hebben. Het enige is dat misschien dingen als band-steering problemen kunnen geven.

Het BMS zorgt alleen voor het beheer van de cellen en zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de connectiviteit. Als je hier al echt verbetering in hebt gezien (kan ook gewoon de herstart zijn), zal dit waarschijnlijk komen door een EMS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 16:17
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:55:
[...]

Ik zie het hier vaker, maar die band zou niet uit mogen maken: de Venus begrijpt 5GHz niet en zal het niet eens zien en er dus ook geen last van hebben. Het enige is dat misschien dingen als band-steering problemen kunnen geven.

Het BMS zorgt alleen voor het beheer van de cellen en zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de connectiviteit. Als je hier al echt verbetering in hebt gezien (kan ook gewoon de herstart zijn), zal dit waarschijnlijk komen door een EMS update.
Nou gisteren door support van Marstek aan firmware update voor de BMS (van 213 naar 215) geholpen ivm bij hun bekend probleem met stabiliteit van de verbinding (tussen batterij en ct003), dus dat is waar ik mijn info vandaan heb.

MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:43

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Yargo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:39:
[...]

Hier staan de 2 Marsteks V2 in de garage op slechts een paar meter van de Telenet router. De CT003 hangt boven de Telenet router. Toch slaagden zowel de Marstek's als de CT003 erin om na verloop van tijd het signaal van mijn twee Telenet AP's te nemen die elders in het huis staan met soms amper wifi ontvangst als gevolg. De batterijen nemen niet automatisch het best beschikbare signaal. Daarom enkele weken geleden dan toch maar een TP-Linkje gekocht zodat ze op hun eigen netwerk zitten. Beetje jammer dat het zo moet maar goed, de oplossing is nu niet de meest dure. Sindsdien is de Wifi ontvangst altijd wat het moet zijn.
Dit had je ook kunnen voorkomen door in het WiFi systeem te configureren dat die andere AP's de batterijen niet aannemen.. Ken Telenet niet, heb zelf Unify, maar ik bepaal zelf op welke AP een apparaat wel of niet mag komen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:14
Het zou handig zijn als je een schema kon instellen waarbij de batterijen ’s nachts opladen als ze leeg zijn en vanaf een bepaald uur automatisch overschakelen naar autoconsumptie. Nu met twee batterijen is dat behoorlijk omslachtig.

In principe is beide batterijen op autoconsumptie zetten ideaal. Maar als je ’s nachts wilt opladen, moeten ze allebei op laden staan. Laat je er één op autoconsumptie, dan krijg je problemen. Zet je beide op laden, dan moet je nadien manueel terug overschakelen naar autoconsumptie.

En zet je ze op ontladen vanaf een bepaald uur, dan houden ze de stroom niet intern, maar leveren ze die effectief af aan het net.

Dat maakt het niet echt gebruiksvriendelijk en eigenlijk “sucked” het wel een beetje.
IF tijd tussen Xh en Yh AND leeg = TRUE THEN
LOAD
ELSEIF tijd = Xh THEN
AUTO
END IF

[ Voor 9% gewijzigd door kurt1977 op 16-09-2025 13:27 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:50

Aapje

Opel-beun
WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:52:
[...]

Omdat je aarde van de Marstek niet verbonden is met 1 van de pinnen van de backup.
[...]
Ik vond je vergelijking met een scheidingstrafo in de badkamer eigenlijk al voldoende om te zeggen dat een aardlek niet vereist is op dit soort setups... Of ben ik nu te simpel aan het denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:28:
[...]

of dat als je dat aanschakelt eerst een aantal vragen moet doorlopen opdat de gebruiker bewust is van zijn opzet
Ja, en dan gaat de prijs x2...

Er zijn idd voorbeelden te bedenken waar het fout kan gaan, maar om dan ineens te gaan beweren dat het huis af fikt....
In België wordt een kring met tot 8 stopcontacten afgezekerd op 20A, en moet je draden van 2.5mm2 gebruiken.
Een zekering van 20A kan probleemloos 30A trekken gedurende iets minder dan een uur. Dat is 7200W.
Dan moet je echt al 2 electrische kachels bij je Marstek gaan verbinen en die volle bak laten werken...
En dan kan ik me voorstellen dat die draden warm worden, misschien wel wat meer dan 40-50°C, maar dan smelt het plastic nog niet, en gaat de boel nog niet fikken hoor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:27:
[...]

Ik ben zelf een EV rijder en laad sinds april tot nu voor >90% puur zonneenergie ... waar de marstek vooral bij afwisselende bewolking braafjes bij springt ... (en mijn nacht overbrugt meestal).
natuurlijk ik kan laden overdag (thuiswerk voor 70% van de tijd) en ik hang mijn wagen braafjes aan de lader vanaf er zon is, zelfs alls de wagen al 90% geladen is ...

Maar denk dat de vraag anders is.

bekijk je het economisch dan wil je al dan niet met tussenstap van een batterij zoveel mogelijk ZP energie in uw wagen steken en zo wijnig mogelijk van GRID halen ...

De vraag is of de meerinvestering van een perfect systeem (dus dc naar batterij en dc naar wagen) effectief zoveel goedkoper uit komt dan x aantal marstek en eventueel wat meer ZP plaatsen ...
DC laadpaal is een snellader (een paar 1000 €) ... en dat kost al sowieso al een pak meer dan een standaard AC lader van bvb. 11 kWh ... (een paar 100 € als je een beetje zoekt), en dan dien je nog een geintegreerd systeem te hebben ZP - batterij - dc snellader ...

Technisch allemaal juist en meer efficient - maar daarom niet in de portomonée ...

(ter info - bv. de emphase laadpaal is volgens mij nog steeds een AC lader ... dus integratie met emphase batterij is een dc to AC ... ) en die AC wordt dan in de wagen omgezet naar DC ...
Sygenergy DC EV lader komt op > 3000 € !! en dan dien je nog een batterij erbij te tellen ... (pak 10.000 voor 24kWh met installatie) ...
Enphase is sowieso niet zo'n goed voorbeeld, want eigenlijk per definitie nooit zo efficient als een hybride omvormer waar zowel zonnepanelen als batterijen dc-zijdig gehouden kunnen worden. Bij Enphase heb je ook bij de batterij altijd de inefficientie van AC<->DC conversie.

Verder met je eens hoor: Wat economisch interessant kan wezenlijk verschillen van wat efficientie-technisch het juiste is. Maar Marstek batterijen als tussenstap voor een EV gebruiken..... ik ben niet zo goed in dat soort complexe berekeningen, maar het lijkt me een grote gok qua levensduur en efficiency en in een berekening zou dat denk ik nog wel eens significant uit kunnen pakken, ook financieel.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:47:
[...]

Er zijn idd voorbeelden te bedenken waar het fout kan gaan, maar om dan ineens te gaan beweren dat het huis af fikt....
In België wordt een kring met tot 8 stopcontacten afgezekerd op 20A, en moet je draden van 2.5mm2 gebruiken.
Een zekering van 20A kan probleemloos 30A trekken gedurende iets minder dan een uur. Dat is 7200W.
Dan moet je echt al 2 electrische kachels bij je Marstek gaan verbinen en die volle bak laten werken...
En dan kan ik me voorstellen dat die draden warm worden, misschien wel wat meer dan 40-50°C, maar dan smelt het plastic nog niet, en gaat de boel nog niet fikken hoor.
Dat is niet volgens de BE voorschriften wat je schrijft. 2.5 mm² dient bij vorkeur op 16A afgezekerd te worden en max. 20A ...
Als je er van uit gaat dat je 20A gedurende langere tijd continue belast is voorkeur 4mm² draad te gebruiken.
Voor 30A wordt 6mm² aangeraden ...
Een automaat zekering dient bij lichte overspanning binnen enkele seconden tot een minuut af te gaan - niet bijna een uur bij een dubbele belasting !! Die automaat mag je gerust vervangen ...

Veiligheid is dikte x lengte x volt x ampère x duurtijd belasting waar rekening mee gehouden dient te worden.

Samengevat - dat zou ik sowieso niet doen !! Er moet maar om één of andere reden net iest minder kwalitatief tussen zitten, de oververhtting kan andere zaken aansteken dan de draad zelf, de isolatie kan smelten (zeker oudere bedradingen) waardoor kortsluiting mogelijk is, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 14:37
[...]

Bij een factor I/Inom=1.5 (zoals uw voorbeeld) schakelt een automatische zekering uit na 20 a 30 seconden.
zie:
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
Ik veronderstel dat de zekering dan reeds "warm" moet zijn om zo snel uit te schakelen.
In ieder geval klopt uw bewering (iets minder dan een uur) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Luc6580 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:12:
[...]

Bij een factor I/Inom=1.5 (zoals uw voorbeeld) schakelt een automatische zekering uit na 20 a 30 seconden.
zie:
Ik veronderstel dat de zekering dan reeds "warm" moet zijn om zo snel uit te schakelen.
In ieder geval klopt uw bewering (iets minder dan een uur) niet.
3600s voor l/lnom=1.3

Uw 20 seconden kloppen niet.

@vifra
En de standaard zekering in België is wel degelijk 20A voor stopcontacten bedraad met 2.5mm2.
Mijn installatie is zo uitgevoerd en werd vorig jaar nog gekeurd.
16A en 1.5mm2 is voor de verlichtingskringen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 16-09-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Het is ook niet de bedoeling om je zekering altijd op max te belasten. Mijn 3600W PV omvormer is daarom bv met 20A zekering ipv 16A zekering afgeschermd en idem 40A zekering voor 7200W EV laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:16:
[...]
@vifra
En de standaard zekering in België is wel degelijk 20A voor stopcontacten bedraad met 2.5mm2.
Klopt - en in elke opleiding voor elektrieker (heb dat in naschool gedaan uit interesse) geven ze aan dat als je weet dat er langdurig een belasting gedaan wordt er best aangapst wordt naar ....
Versta toestellen zoals verwarmers / keuken / ... kan je beter niet op een te dunne draad zetten en best voorzcihtig upscalen ... die kostprijs extra is minimaal t.o.v. de gehele kost.

Een keuring checked de basis ... zoals minimale dikte voor afzekering, de isolatiewaardes, of aarding juist is, plannen correct getekend zijn, ...
Een goede keuring checked ook een of alles juist vastgedraaid si (stevig enzo ... )

voor wie het eenvoudig wil weten wat fabrikanten aanraden ... (230volt systeem)
https://www.vekto.nl/info/kabelberekening

[ Voor 6% gewijzigd door vifra op 16-09-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer

Wat is het Bluetooth probleem nu eigenlijk? Wanneer je hem via Bluetooth wil aansturen in de App, dan moet je volledige serienummer invoeren volgens mij tijdens het koppelen. Anders gaat het gewoon niet werken.

Ik heb wel eens proberen te koppelen met andere telefoon, zonder serienummer te kennen en dat is nooit gelukt.

Dus kan mij iemand uitleggen wat nu het probleem is met Bluetooth.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:22:
[...]

Wat is het Bluetooth probleem nu eigenlijk? Wanneer je hem via Bluetooth wil aansturen in de App, dan moet je volledige serienummer invoeren volgens mij tijdens het koppelen. Anders gaat het gewoon niet werken.

Ik heb wel eens proberen te koppelen met andere telefoon, zonder serienummer te kennen en dat is nooit gelukt.

Dus kan mij iemand uitleggen wat nu het probleem is met Bluetooth.
Je hoeft helemaal niets in te vullen.

pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Zelfs al zou je de App beveiligen, dan is het onderliggende protocol dat niet. Kijk maar naar de Marstek Monitor Tool van ~bommel. Je kan alle 'gevaarlijke' instellingen doen zoals 2500 W, factory reset maar ook arbitraire firmware files sturen en van alles, gewoon zonder enige vorm van verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
frankwopereis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:13:
[...]

Dit had je ook kunnen voorkomen door in het WiFi systeem te configureren dat die andere AP's de batterijen niet aannemen.. Ken Telenet niet, heb zelf Unify, maar ik bepaal zelf op welke AP een apparaat wel of niet mag komen.
Dit kan bij Telenet helaas niet. Is een erg gesloten systeem waar je amper iets aan kunt instellen. Ip's fixen, wifi uitschakelen op die AP's etc etc. Gaat allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
[...]

Jij zou zo mijn Elektricien (tevens de installateur van mijn PV) kunnen zijn die hier enkele uren geleden op bezoek was ivm een ander werkje. Die zei nl juist hetzelfde. Voor de duidelijkheid, ook België, en kring afgezekerd met 20A.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:25:
[...]

Zelfs al zou je de App beveiligen, dan is het onderliggende protocol dat niet. Kijk maar naar de Marstek Monitor Tool van ~bommel. Je kan alle 'gevaarlijke' instellingen doen zoals 2500 W, factory reset maar ook arbitraire firmware files sturen en van alles, gewoon zonder enige vorm van verificatie.
wacht kun je met deze tool nog steeds een accu op afstand overnemen zoals die van de buren en dese instellingen wijzigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:25:
[...]

dan moet er een techneut echt kwaadwillig dit willen doen met kennis van het target toestel ... again dat is voor marstek een weinig tot nog niet gebeurd scenario waar ze rekenng mee moeten houden ... en dan is de vraag welke schade er dan gedaan wordt ...

Prio dus zeer laag

(en die kwaadwillige persoon kan dan beter netwrok hacking doen en meer kwaad doen dan dit ... vermoed dat die persoon daarvoor dan ook de kennis heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:22:
[...]

Klopt - en in elke opleiding voor elektrieker (heb dat in naschool gedaan uit interesse) geven ze aan dat als je weet dat er langdurig een belasting gedaan wordt er best aangapst wordt naar ....
Versta toestellen zoals verwarmers / keuken / ... kan je beter niet op een te dunne draad zetten en best voorzcihtig upscalen ... die kostprijs extra is minimaal t.o.v. de gehele kost.

Een keuring checked de basis ... zoals minimale dikte voor afzekering, de isolatiewaardes, of aarding juist is, plannen correct getekend zijn, ...
Een goede keuring checked ook een of alles juist vastgedraaid si (stevig enzo ... )
Aangezien kabels ook in bepaalde AWG dikte komen en de tabel eigenlijk heel simpel is:
Dikte: 0,5; 1,0; 1,5; 2,5; 4.0; 6.0; 10.0
Stroom: <= 4, <= 8, <= 12, <= 20, <= 25, <= 32, <= 63

Je ziet 16A missen. Die valt gewoon in de reeks <= 20 dus 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Aapje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
[...]

Ik vond je vergelijking met een scheidingstrafo in de badkamer eigenlijk al voldoende om te zeggen dat een aardlek niet vereist is op dit soort setups... Of ben ik nu te simpel aan het denken?
Nee zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 14:37
Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:16:
[...]

3600s voor l/lnom=1.3

Uw 20 seconden kloppen niet.

@vifra
ik lees 1,13 en niet 1,3 en zeker niet 2 (zoals eerder beweerd) bij uitschakeling 3600 sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Yargo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:27:
[...]

Dit kan bij Telenet helaas niet. Is een erg gesloten systeem waar je amper iets aan kunt instellen. Ip's fixen, wifi uitschakelen op die AP's etc etc. Gaat allemaal niet...
Dat is dan ook de reden van een eigen Router achter de Telenet Modem. Wil je dit niet kan je ook voor een andere Modem langsgaan bij Telenet die dat wel kan. (Zoek even op Netweters, daar staat alle info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:29:
[...]
wacht kun je met deze tool nog steeds een accu op afstand overnemen zoals die van de buren en dese instellingen wijzigen ?
Ja hoor geen probleem. Maar dat kan met de app ook gewoon. Alleen deze tool maakt het nog veel eenvoudiger want je hoeft geen app te downloaden of in te loggen met een account.
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:30:
[...]

dan moet er een techneut echt kwaadwillig dit willen doen met kennis van het target toestel ... again dat is voor marstek een weinig tot nog niet gebeurd scenario waar ze rekenng mee moeten houden ... en dan is de vraag welke schade er dan gedaan wordt ...

Prio dus zeer laag

(en die kwaadwillige persoon kan dan beter netwrok hacking doen en meer kwaad doen dan dit ... vermoed dat die persoon daarvoor dan ook de kennis heeft)
Je mag ervan vinden wat je wilt, maar ik vind dit een hele rare houding. Ik heb het mogelijke gevaar al uitgelegd en je hebt het zelf nog een keer bevestigd. Wat de veroorzaker er aan heeft is totaal niet relevant. Het gaat om de schade die aangericht kan worden. Dat is soms al meer dan genoeg dan dat de veroorzaker er zelf voordeel uit haalt. Daarbij is het ook echt niet meer van deze tijd om dit soort beveiligingsproblemen af te doen als dat het niets is.

Maar goed, meningen verschillen. Het feit dat er een beveiligingsprobleem is, is duidelijk. Je mag zelf bepalen hoe erg je het vindt, maar wij gaan het hier nooit over eens worden, laten we het daar dan maar bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNVh2MfEeDUJte0pnSjtsEH8mbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0CRVK6tQMmE4nqLRFPbjN2d.jpg?f=fotoalbum_large

Welke bedragen moet ik hier invullen?
Laden doe ik alleen met zonnepanelen.
Dus dat kost me niks. Dus vul hier nul in.
Ontladen zou ik de prijs invullen die ik betaal bij de Energieprovider.
Klopt dit?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:38:
[...]

Ja hoor geen probleem. Maar dat kan met de app ook gewoon. Alleen deze tool maakt het nog veel eenvoudiger want je hoeft geen app te downloaden of in te loggen met een account.

[...]

Je mag ervan vinden wat je wilt, maar ik vind dit een hele rare houding. Ik heb het mogelijke gevaar al uitgelegd en je hebt het zelf nog een keer bevestigd. Wat de veroorzaker er aan heeft is totaal niet relevant. Het gaat om de schade die aangericht kan worden. Dat is soms al meer dan genoeg dan dat de veroorzaker er zelf voordeel uit haalt. Daarbij is het ook echt niet meer van deze tijd om dit soort beveiligingsproblemen af te doen als dat het niets is.

Maar goed, meningen verschillen. Het feit dat er een beveiligingsprobleem is, is duidelijk. Je mag zelf bepalen hoe erg je het vindt, maar wij gaan het hier nooit over eens worden, laten we het daar dan maar bij houden.
Ik zit hier met mijn vaste computer op ong 7 meter van mijn Marstek en het lukt mij gewoon niet om met de tool van Bommel verbinding te maken...Zo gemakkelijk gaat het nu ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:22:
[...]

voor wie het eenvoudig wil weten wat fabrikanten aanraden ... (230volt systeem)
https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
Ja, mijn 4kW omvormer staat ook op 25A en 4mm2.
Maar een normale stopcontactenkring in een modern huis wordt zelden overbelast.
Zelfs een oven warmt maar een 10-tal minuten op, en begint dan al aan/uit te gaan.
Een strijkijzer is 2000W, maar zal zelden langer dan 2 minuten vol stroom trekken.

Het enige wat ik kan bedenken is een situatie waar er nog electrische verwarmers worden gebruikt, en als je er dan 2 van 2000W op dezelfde kring zet, dan begin je de limieten langzaam op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:19
berrieberrie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]

Klopt dit?
Hier zou het aardig zijn als de API data van bijv. Tibber wordt gebruikt, anders geeft een willekeurig bedrag geen goed beeld, tenzij je geen dynamisch maar vaste tarieven hebt, uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
berrieberrie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]

Klopt dit?
Voor België: Prijs opladen, is de prijs die je krijgt voor 1 kWh injectie. Prijs ontladen is het geen je normaal betaald voor 1kWh aan je leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Luc6580 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:37:
[...]

ik lees 1,13 en niet 1,3 en zeker niet 2 (zoals eerder beweerd) bij uitschakeling 3600 sec
Jij kijkt naar de onderste grafiek, ik naar de bovenste en >4A. Dan is de factor 1.45.

Even praktisch.
Als ik 1 MArstek zou hebben, dan zie ik geen groot gevaar om die op 2500W te zetten in een kring met verder geen grote verbruikers zoals bv een TV, paar lampen en wat audio of een computer.
Meerdere Martsteks zou ik zeker verdelen over meerdere kringen of elk een eigen kring als dat makkelijk gaat.
Maar ingesteld op 800W zou ik ze zonder veel nadenken aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:00:
[...]

Jij kijkt naar de onderste grafiek, ik naar de bovenste en >4A. Dan is de factor 1.45.

Even praktisch.
Als ik 1 MArstek zou hebben, dan zie ik geen groot gevaar om die op 2500W te zetten in een kring met verder geen grote verbruikers zoals bv een TV, paar lampen en wat audio of een computer.
Meerdere Martsteks zou ik zeker verdelen over meerdere kringen of elk een eigen kring als dat makkelijk gaat.
Maar ingesteld op 800W zou ik ze zonder veel nadenken aansluiten.
Nogmaals het gaat hier niet om normale situaties, maar om situaties waar het fout kan gaan. De kans is misschien niet zo heel groot, maar en kan een foutstroom gaan lopen die te groot is voor wat je bekabeling langdurig aan kan, maar zonder dat de automaten uitschakelen. Gewoon niet doen en ook niet adviseren.

Ik blijf het herhalen:

* 800 W: mag op een bestaande groep
* 2500 W: altijd op een eigen groep

Meer woorden hoeven we er niet aan vuil te maken lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:04:
[...]
Meer woorden hoeven we er niet aan vuil te maken lijkt mij.
Was er ook niet een eigen topic voor Belgische stroom/aansluit/verrekenings vraagstukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
kurt1977 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
Het zou handig zijn als je een schema kon instellen waarbij de batterijen ’s nachts opladen als ze leeg zijn en vanaf een bepaald uur automatisch overschakelen naar autoconsumptie. Nu met twee batterijen is dat behoorlijk omslachtig.

In principe is beide batterijen op autoconsumptie zetten ideaal. Maar als je ’s nachts wilt opladen, moeten ze allebei op laden staan. Laat je er één op autoconsumptie, dan krijg je problemen. Zet je beide op laden, dan moet je nadien manueel terug overschakelen naar autoconsumptie.

En zet je ze op ontladen vanaf een bepaald uur, dan houden ze de stroom niet intern, maar leveren ze die effectief af aan het net.

Dat maakt het niet echt gebruiksvriendelijk en eigenlijk “sucked” het wel een beetje.

[...]
IF tijd tussen Xh en Yh AND leeg = TRUE THEN
LOAD
ELSEIF tijd = Xh THEN
AUTO
END IF
[...]
Voorlopig is 's nachts opladen niet aan de orde. Ik heb een enkelvoudig uurtarief. De nacht- en dagprijzen zijn gelijk. Dus de batterijen laden uit het net is puur verlies.
Ik zal de in eerste instantie gebruiken om de zonneeregie op te slaan. Later zie ik wel welke weg het opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Nu online
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:37:
[...]

Voorlopig is 's nachts opladen niet aan de orde. Ik heb een enkelvoudig uurtarief. De nacht- en dagprijzen zijn gelijk. Dus de baaterijen laden uit het net is puur verlies.
Ik zal de in eerste instantie gebruiken om de zonneeregie op te slaan. Later zie ik wel welke weg het opgaat.
zels bij dag / nacht tarief is het verschil te laag om daar winst uit te maken ... enkel dynamisch of ZP energie zijn nuttig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Yargo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:27:
[...]

ik heb in mijn woning slechts 1 WIFI signaal van Telenet. Die staat in de garage. Van daaruit is het signaal te zwak voor de rest van het huis. Daarom ben ik uit de router vertrokken met powerline naar de living. Daar ben ik dan een Mesh-netwerk gestart. Er staan op verschillende plaatsen AP's verbonden met dat netwerk. Zo heb ik overal in huis een afzonderlijk netwerk. Naar de toekomst toe zal ik misschien nog een firewall plaatsen op dat laatste netwerk, zodat het niet te benaderen is vanaf Telenet.
Het kan wel zijn dat er op de toekomende Powerline in de linving ook een Telenet WIfi signaal wordt uitgestuurd. Dat moet ik nog eens onderzoeken en eventueel uitschakelen als het problemen zou opleveren met de MT's.
Wat veiligheid betreft zou het ook wenselijk zijn dat ik ooit een afzonderlijk netwerk gebruik voor de laptops, printer enz. en voor de rest (Tado, Viessmann, Siemens, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Aapje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
[...]

In België is het verboden om achter een scheidingstransfo een stopcontact met aardingspen te plaatsen, zelfs als deze aarding niet doorverbonden wordt. En in een stopcontact zonder aarding mogen geen toestellen geplaatst worden die geaard moeten worden. Enkel dubbelgeïsoleerde toestellen (symbool = 2 vierkantjes in elkaar) zijn toegelaten.

Pagina: 1 ... 260 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.