3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
Ja blijft rommelig helaas.limpie_ton schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:03:
Bij de app update naar v1.6.49 hebben ze toch wel wat veranderingen in de opmaak gemaakt. Bv bij mij wordt de ct niet meer groen en het cirkeltje eromheen is weg. Wifi en BT staan nu links en maar een van beide is zichtbaar.
[Afbeelding]
Zo kan ik nu de IP-adressen van de accu's niet meer zien, als je op het batterij icoontje klikt op de CT pagina.
3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
Ik denk dat er een en ander "lost in translation" is gegaan bij de Chinezen die deze website hebben gebouwd. 2020 is namelijk het jaar dat ene Peter Glasder een verkooppunt in de VS opende:Lulukai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:29:
[...]
Ik vind het ook maar vaag. Bedrijf uit 2020, onduidelijk wie erachter zit, en wij zetten vrolijk die Chinese batterijen in onze woningen.
En dat zij het dan nog eens aan de helft van de prijs leveren tov bijvoorbeeld HomeWizard of Huawei..
https://tracxn.com/d/comp...2MS9LUYZN6DAfiyqCKCebmark
Marstek is een merknaam van Hame en die zijn in 2009 begonnen:
https://www.hametech.com/AboutHame.html
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Sterker nog: het oranje schildje geeft, na klikken, bij mij aan dat garantie geregeld is. Dus niks uploaden.limpie_ton schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:03:
Bij de app update naar v1.6.49 hebben ze toch wel wat veranderingen in de opmaak gemaakt. Bv bij mij wordt de ct niet meer groen en het cirkeltje eromheen is weg. Wifi en BT staan nu links en maar een van beide is zichtbaar.
[Afbeelding]
registratie had ik al in de eerste week gedaan op basis van de garantie kaart die in de doos zat.
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1
Dat heb ik ook gedaan voor mijn 3 Marsteks en telkens een reply ontvangen.3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:46:
[...]
Sterker nog: het oranje schildje geeft, na klikken, bij mij aan dat garantie geregeld is. Dus niks uploaden.
registratie had ik al in de eerste week gedaan op basis van de garantie kaart die in de doos zat.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik heb de Marstek app draaien op een Samsung Galaxy A56.
Ik krijg van de app geen meldingen. Nou zou je verwachtend at je die gewoon aan kan zetten maar dat lukt dus niet.
Bij Instelling > Meldingen, wordt de MT app niet weergegeven.
Bij de app instellingen, kan ik de optie meldingen toestaan niet activeren. optie blijft gewoon grijs.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
App verwijderen en weer installeren is een uiterste en dan is het maar de vraag of alles weer goed ingestelt komt.
Ze zouden beter ook bij de status laden/ontladen/standby een kleurtje gebruiken om in één blik deze te zien.
Vb Groen bij laden en oranje bij ontladen
Als je iets aanpast doe je dat toch met de bedoeling om het beter te maken?...We wachten rustig op de volgende kandidaat die eens mag proberen.
Ondertussen hebben we toch maar free electricity lol
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
De app heeft nooit push meldingen gegeven? Wat voor meldingen zou je willen ontvangen?3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:34:
MT app meldingen
Ik heb de Marstek app draaien op een Samsung Galaxy A56.
Ik krijg van de app geen meldingen. Nou zou je verwachtend at je die gewoon aan kan zetten maar dat lukt dus niet.
Bij Instelling > Meldingen, wordt de MT app niet weergegeven.
Bij de app instellingen, kan ik de optie meldingen toestaan niet activeren. optie blijft gewoon grijs.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
App verwijderen en weer installeren is een uiterste en dan is het maar de vraag of alles weer goed ingestelt komt.
Binnen 30 dagen? Is dat verplicht om die 10 jaar garantie te hebben ?LSDsmurf schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:26:
Laatste app update inderdaad geen verbetering. Ik krijg hier ook die vreemde garantie melding met de vraag om binnen de 30 dagen na aankoop een factuur te uploaden. De indicator betreffende WiFi sterkte en de timestamp zijn ook verdwenen.
Geheel ziet er mooi uit en zit goed in elkaar maar ik zou de batterijen ermee willen sturen.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Ik krijg wel een melding dat er een nieuwe accu versie beschikbaar is.pascallj schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:04:
[...]
De app heeft nooit push meldingen gegeven? Wat voor meldingen zou je willen ontvangen?
Maar niet dat er een update is van de app.
Niet een aanbieding van nwe producten zoals hier gemeld.
Maar toch niet als Push melding (oftewel notificatie in je meldingenbalk)? Alleen binnenin de app toch? Want je zat nu in de instellingen van de telefoon te kijken en dat geldt alleen voor Push meldingen. Ik heb in elk geval nog nooit een Push melding gezien.3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik krijg wel een melding dat er een nieuwe accu versie beschikbaar is.
Maar niet dat er een update is van de app.
Niet een aanbieding van nwe producten zoals hier gemeld.
Waar staat dat dit binnen 30 dagen moet gebeuren?Maxwp schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:11:
[...]
Binnen 30 dagen? Is dat verplicht om die 10 jaar garantie te hebben ?
:strip_exif()/f/image/0Y6BBhcbQxCTcsBX549JDCw0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet op de link klikken en dan staat er: "Reminder: You need to complete your device registration within 30 days of purchase."3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:24:
[...]
Waar staat dat dit binnen 30 dagen moet gebeuren?
[Afbeelding]
Ah ik dacht dat mensen hier een push melding als notificatie kregen.pascallj schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:23:
[...]
Ik heb in elk geval nog nooit een Push melding gezien.
Ik de app heb ik overigens ook geen aanbiedingen gezien. Wel ooit die aanbieders lijsten.
Overigen iets anders: ik zie dat de afzender van de extra email bevestigen van de feedback nu afkomstig zijn van marstekenergy.com ipv hame.
Als je goed bent in HA zou ik het in AI doen. Dan kan je ook rekening houden met de voorspelling van de zonnestroom van de volgende dag en eventueel laden in twee tijdsblokken van bv 9u 's avonds tot 9u ' s morgens van de volgende dag en dan van 9u s' morgens tot 9u 's avonds waarbij in beide blokken de 2 laagste prijzen worden geladen Vaak zijn er twee momenten in 24 u dat stroom goedkoop is, vaak tijdens de nacht en dan ' middags rond 12u. Ik ga van november t.e.m. februari over op dynamisch tarief maar wel alleen in AI mode van MT , de panelen brengen toch maar heel weinig die maanden.CoNsPiRaCyBE schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:23:
Nu dat de zon minder begint te schijnen en ik steeds vaker met een lege batterij zit, ben ik aan het denken om over te stappen op dynamisch tarief.
Ik zie dat ik bijvoorbeeld gisteren mijn batterijen zelf gratis had kunnen opladen..
[Afbeelding]
Bron: https://www.frankenergie.be/nl/slimme-energie en https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/
Ervaringen van mensen in België die reeds op dynamisch tarief zitten?
Ik heb 3 Marstek Venus 2.0 batterijen die ook via modbus gekoppeld zijn met Home Assistant.
Momenteel stuur ik via HA niets aan. Ik gebruik het enkel om de data uit te lezen.
[Afbeelding]
Wat doe ik best? Aansturing via Marstek of beter via HA?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
MID compliancy komt in verschillende klassen, waarbij de accuraatheid varieert, afhankelijk van de klasse, van 2% (klasse A) tot 0.5% (klasse C).iorses schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:42:
[...]
Dit antwoord zocht ik, goed om te weten.
MID meter liegt niet, veel secuurder ga je ze niet krijgen.
Dankjewel!
0% afwijking by design is een fabel.
Een melding maak je dan in het nederlands, aangezien ik wat screens voorbij zag komen die in het engels waren.
(Na feedback, tikje op meer hulp, dan krijg je wat afbeeldingen te zien en heeft de venus A al een verdacht lijkende aanpassing gekregen
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Hier staan enkele ideetjesTuowe schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:38:
Ik sta op het punt om Marstek aan te kopen (voor in België) maar weet niet goed welke leveranciers betrouwbaar zijn. Iemand een idee?
https://marstek-energy.nl/dealers/
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Ik vertrouw MiD nog altijd meer dan Shelly, we hadden het ook totaal niet over grote afwijkingen trouwens.Hermarcel schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:07:
[...]
MID compliancy komt in verschillende klassen, waarbij de accuraatheid varieert, afhankelijk van de klasse, van 2% (klasse A) tot 0.5% (klasse C).
0% afwijking by design is een fabel.
Dit is allemaal verwaarloosbaar.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Duravolt en Mean Well zijn geautoriseerd.Tuowe schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:38:
Ik sta op het punt om Marstek aan te kopen (voor in België) maar weet niet goed welke leveranciers betrouwbaar zijn. Iemand een idee?
Als je verder klikt, ik heb ze geupload via Android want op iOS is de update er nog niet.3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:24:
[...]
[Afbeelding]
Na uploaden verdwijnt de link gewoon en staat er alleen dat de garantie geactiveerd is.
Vraag me af in welke zin dit bijgehouden wordt, gok dat iedereen gewoon ziet staan garantie geactiveerd.
Ook mensen die niet bij aanschaf de batterij(en) geregistreerd hebben via de link op het foldertje wat bijgeleverd was.
Als ze zo strict willen zijn snap ik niet gewoon dat er niet een authentieke activatiecode wordt bijgeleverd die alleen geautoriseerde partners kunnen afgeven, dan is de hele discussie voorbij en voor iedereen duidelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door iorses op 14-09-2025 14:58 ]
Dit was de situatie voorheen.
Bij Garantie-registratie staat:
In de Warranty Policy staat:Let op:
De officiële garantieperiode gaat in op de activatiedatum van het apparaat, niet op de registratiedatum.
Deze registratie dient uitsluitend als referentie voor service- en garantieaanvragen.
Registratie binnen een bepaald tijdvak komt nergens ten sprake.1.2. De garantieperiode begint op de aankoopdatum, zoals aangetoond door de originele aankoopfactuur. Indien er geen factuur beschikbaar is, gelden de interne verkoopgegevens van MARSTEK. Als er geen gegevens beschikbaar zijn, begint de garantieperiode op de datum van de eerste activatie van het product, zoals bevestigd in de MARSTEK-database.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Mijn marstek zou gekocht zijn bij smart-charged, maar geen orginele rekenig, ik had de marstek al online aangemeld en en positief bevestigd en heb net even gestuurd dat ik geen rekening heb..... even kijken wat ze daarop zeggen
Ik zit met het volgende probleem.
Nadat ik de laatste app update heb geïnstalleerd (13 september) zag ik een melding dat er een upgrade was voor versie 154. Echter kon ik deze niet installeren omdat ik geen Bluetooth verbinding kon maken met de Marstek. Na lang zoeken en proberen heb ik de Marstek verwijderd uit de App door hem te swipen in het hoofdmenu. Ik dacht wellicht is het BT probleem opgelost nadat ik de batterij opnieuw heb toegevoegd. Helaas! Nu vindt de App wel een marstek batterij, maar kan ik deze niet toevoegen. Ik zie op de batterij zelf dat hij verbinding heegt met wifi en CT en hij lijkt gewoon te werken (laden/ontladen) ik zie hem alleen niet in de App en kan hem dus ook niet meer toevoegen.
Hoe is dit op te lossen? Ik denk dat mijn marstek in de cloud nog wel aan mij gekoppeld is. Is dit te resetten?
Gr Peter
Redelijke kans dat je het antwoord al hebt, geduld is een schone zaak!Rooverz schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:12:
Hi all,
Ik zit met het volgende probleem.
Hoe is dit op te lossen? Ik denk dat mijn marstek in de cloud nog wel aan mij gekoppeld is.
Gr Peter
Een marstek die het doet zonder poespas lijkt me ook wel wat trouwens
Voor de mensen die een SlimmeLezer+ hebben
Ik heb een werkende oplossing gemaakt voor Marstek Venus E integratie via SlimmeLezer+. De configuratie laat je SlimmeLezer+ fungeren als Shelly Pro 3EM emulator. Het voordeel van deze aanpak (boven b.v. emuleren via Home Assistant) is dat er geen verdere afhankelijkheden zijn. Mocht je HA server even uit staan blijft je batterij zijn werk doen.
Functionaliteit:
- Leest DSMR data en serveert dit via UDP poort 1010 in Shelly formaat
- Reageert op GetStatus requests zoals een echte Shelly Pro 3EM
- Draait parallel aan bestaande Home Assistant integratie
Complete ESPHome configuratie staat op GitHub: https://github.com/jaapp/slimmelezer-shelly-emulator
Setup is straightforward - API key aanpassen en flashen naar je SlimmeLezer+.
Ik objecteer, u eer.
Werkt het met meerdere batterijen tegelijk ook?Preaper schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:57:
SlimmeLezer+ als Shelly Pro 3EM emulator
Voor de mensen die een SlimmeLezer+ hebben
Ik heb een werkende oplossing gemaakt voor Marstek Venus E integratie via SlimmeLezer+. De configuratie laat je SlimmeLezer+ fungeren als Shelly Pro 3EM emulator. Het voordeel van deze aanpak (boven b.v. emuleren via Home Assistant) is dat er geen verdere afhankelijkheden zijn. Mocht je HA server even uit staan blijft je batterij zijn werk doen.
Functionaliteit:Getest met Marstek Venus E en werkt met 1-fase en 3-fase meters.
- Leest DSMR data en serveert dit via UDP poort 1010 in Shelly formaat
- Reageert op GetStatus requests zoals een echte Shelly Pro 3EM
- Draait parallel aan bestaande Home Assistant integratie
Complete ESPHome configuratie staat op GitHub: https://github.com/jaapp/slimmelezer-shelly-emulator
Setup is straightforward - API key aanpassen en flashen naar je SlimmeLezer+.
Ik kan dat niet testen, maar ik zie geen reden waarom niet.iorses schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:06:
[...]
Werkt het met meerdere batterijen tegelijk ook?
Ik objecteer, u eer.
Omdat in de huidige situatie ook alleen de Marstek CT002 en CT003 dit ondersteunen.Preaper schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:07:
[...]
Ik kan dat niet testen, maar ik zie geen reden waarom niet.
Andere meters zorgen ervoor dat ze elkaar gaan laden bijvoorbeeld.
Mijn kennis is namelijk te weinig om te snappen wat het UDP verkeer precies doet waardoor de Marstek meters wel werken en andere niet.
[ Voor 16% gewijzigd door iorses op 14-09-2025 16:09 ]
Ik verwacht dat de CT00x dan meer doen dan alleen DSMR gegevens delen. Ze zullen intern ook de status van de Marstek unit's bijhouden.
Ik objecteer, u eer.
Dacht ik al, maar dacht misschien had ik een detail gemist.Preaper schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:15:
In dat geval: nee, dit is puur een Shelly emulator.
Ik verwacht dat de CT00x dan meer doen dan alleen DSMR gegevens delen. Ze zullen intern ook de status van de Marstek unit's bijhouden.
Ik vermoed dat ze individueel gestuurde data krijgen vanuit de Marstek meter ipv werkelijke data.
Maar het zou allemaal zoveel sneller kunnen, als je in de app kijkt echt elke seconde veranderd de data maar richting de batterij is het vaak zomaar 5 seconden.
Hoe kan ik contact opnemen met Marstek? Via de App kan nu niet omdat mijn batterij hier niet meer instaat....
In de TS en in de handleiding staat hoe je de accu kunt resetten.Rooverz schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:25:
Koppelen in de App lukt mij nog steeds niet. De batterij laadt/ontlaad wel en op de voorkant Stata het wifi/CT symbool brandend.
Hoe kan ik contact opnemen met Marstek? Via de App kan nu niet omdat mijn batterij hier niet meer instaat....
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dat kan eventueel hier support@marstekenergy.com
ik heb momenteel volgende situatie: ik gebruik HA voor een boiler te dimmen (bijna traploos te regelen tussen 0-1400W)
HA leest de slimme meter uit en naargelang de hoeveelheid ik teruglever stuurt hij stroom/warmte in de boiler.
Is het nu mogelijk om een marstek batterij aan te sturen met elektriciteitswaarde vanuit HA?
Waarom wil ik dit? als hij de waarde rechtstreeks vanuit de slimme meter gaat gebruiken kan ik geen voorrang regeling instellen voor mijn boiler. En ik ben bang dat de regeling van de boiler en de accu elkaar gaan 'tegen werken'
Als ik dus waarde via HA kan door sturen kan ik dit gewoon wiskundig oplossen.
Dus zou ik een installatie hebben zonder CT002/CT003.
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
In alle garantie verhalen hier wordt verwezen naar de verkopend partij als eerste aanspreekpunt.Rooverz schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:25:
Hoe kan ik contact opnemen met Marstek?
Wat zegt die dan ?
Wakker worden wim3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:32:
[...]
In alle garantie verhalen hier wordt verwezen naar de verkopend partij als eerste aanspreekpunt.
Wat zegt die dan ?
Nog geen contact mee gehad, het is weekend. Maar ik verwacht niet dat de verkopende partij hier iets mee kan.3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:32:
[...]
In alle garantie verhalen hier wordt verwezen naar de verkopend partij als eerste aanspreekpunt.
Wat zegt die dan ?
Ik lees dat een echte factory hardware reset van de accu niet mogelijk is. Ik heb net een mail gestuurd naar support, hopelijk kunnen die mij verder helpen.....mocht iemand nog een gouden tip weten hoor ik dat graag. Ik zal het antwoord van support hier posten.
Mijn gewenste p1 waarde kan ik invullen in HA en nodered stuurt de battery op NOM.brogel schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:30:
ben momenteel aan het kijken voor de aankoop van een marstek v2.
ik heb momenteel volgende situatie: ik gebruik HA voor een boiler te dimmen (bijna traploos te regelen tussen 0-1400W)
HA leest de slimme meter uit en naargelang de hoeveelheid ik teruglever stuurt hij stroom/warmte in de boiler.
Is het nu mogelijk om een marstek batterij aan te sturen met elektriciteitswaarde vanuit HA?
Waarom wil ik dit? als hij de waarde rechtstreeks vanuit de slimme meter gaat gebruiken kan ik geen voorrang regeling instellen voor mijn boiler. En ik ben bang dat de regeling van de boiler en de accu elkaar gaan 'tegen werken'
Als ik dus waarde via HA kan door sturen kan ik dit gewoon wiskundig oplossen.
Dus zou ik een installatie hebben zonder CT002/CT003.
Staat ingesteld op -10 watt
Mijn aton power to heat (hygiene buffer) werkt vanaf -100 watt dus dat bijt elkaar niet.
Gaat meestal goed. Maar bij wat grote schommelingen kan de Marstek een teruglever uitschieter hebben maar stabiliseert zich dan weer.
Ik laad hiermee dus eerst de marstek batterij vol en daarna verwarm ik het warmwater zolang er nog zonne energie is. Is dit water dan nog te koud neemt een doorstroomverwarmer de restwarmte voor zijn kiezen bij het douchen.
Deze hangt er aan bij mij.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2025 17:45 ]
Na uren puzzelen heb ik geprobeerd om met de telefoon van mijn vrouw de batterij weer toe te voegen en dat is meteen in 1x gelukt! Ook het updaten is gelukt!
Gek, want met mijn telefoon is de batterij geïnstalleerd en ook gedelete. Kon hem hem mijn telefoon niet toevoegen.
Wel jammer dat in de laatste app het WiFi en CT symbool minder goed leesbaar zijn.
Noot: mijn telefoon koppelt niet meer aan de Marstek batterij (dat deed hij al niet meer, maar na het opnieuw toevoegen via mijn vrouw haar telefoon nog steeds niet).
UPDATE 2:
OK, even met de billen bloot, rooky mistake, you name it...MAAR nadat ik net (na lezen van Google troubleshooter) mijn telefoon opnieuw heb opgestart verbind hij zonder enig probleem met de batterij.... Als ik dit eerdr vanmiddag had geweten had me dat een hoop werk gescheeld....
[ Voor 39% gewijzigd door Rooverz op 14-09-2025 20:03 ]
Met deze?NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:58:
Weet iemand hoe je een echte factory/wipe kan doen? Dat echt alles weg is, inclusief wifi settings ... Zoals hij uit de doos komt)
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ (eigen risico)
Nope, hij stuurt zelfde commando als de marstek appAUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:59:
[...]
Met deze?
Wellicht is een wat omslachtige optie ook werkend, je zet het op een ander toestel (en daarna weer terug eventueel) met nieuw mail account.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:58:
Weet iemand hoe je een echte factory/wipe kan doen? Dat echt alles weg is, inclusief wifi settings ... Zoals hij uit de doos komt)
Werkte bij Rooverz in ieder geval op toestel van z'n vrouw.
Mja, dat is niet de bedoeling, 1 van mijn batterijen heeft een probleem met de BMS die niet meer geupgrade kan worden, ik wou een manier zoeken om dat te fixen.. eventueel een downgrade naar de factory firmware via modbus, maar ik wacht nog op bevestiging of dat kan, vooraleer ik hem helemaal ga brickentweeek schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:08:
[...]
Wellicht is een wat omslachtige optie ook werkend, je zet het op een ander toestel (en daarna weer terug eventueel) met nieuw mail account.
Werkte bij Rooverz in ieder geval op toestel van z'n vrouw.
Idd want dan zit je met je garantie te kijken.NoFate schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:11:
[...]
Mja, dat is niet de bedoeling, 1 van mijn batterijen heeft een probleem met de BMS die niet meer geupgrade kan worden, ik wou een manier zoeken om dat te fixen.. eventueel een downgrade naar de factory firmware via modbus, maar ik wacht nog op bevestiging of dat kan, vooraleer ik hem helemaal ga bricken
Update vanuit mijn kant:trojaanspaard schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:55:
Goedenavond allemaal,
Ten eerste wil ik alle bijdragen aan dit topic bedanken. Wat een geweldige berg kennis is hier verzameld.
Ik heb recent de V2 aangeschaft en deze afgelopen woensdag ontvangen. mooi ding - maar ik krijg de firmware update niet voor elkaar. de MT draait op dit moment op v148, terwijl ik in mijn omgeving, en ook hier in het topic, zie/hoor dat ze op v153 draaien.
Het probleem dat ik hoop/verwacht te verhelpen met de update is dat de MT mijn HW-P1 dongel wel ziet en mee verbindt, maar geen data uitleest. In de HW app zie ik genoeg actie, maar in de MT app blijven alle fases op 0 staan.
[...[
Na de update van de app ontving ik ineens wel de firmware update die me al twee keer was toegezegd vanuit Marstek (Alan). updaten ging zonder problemen en de HW-P1 meter geeft ineens ook data door. Twee vliegen in een klap dus. Dank aan iedereen die meegedacht heeft en suggesties heeft gedaan!
MT Venus E 5.12 ~ HWP1 ~ 8x 435wp Zuid-Oost
Wat is de Parallel Ready?AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:59:
[...]
Met deze?
Als ik je goed begrijp stuur jij enkel de gewenste waarde naar de batterij. De waarde van de slimme meter haalt hij van ergens anders?AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:24:
[...]
Mijn gewenste p1 waarde kan ik invullen in HA en nodered stuurt de battery op NOM.
Staat ingesteld op -10 watt
Mijn aton power to heat (hygiene buffer) werkt vanaf -100 watt dus dat bijt elkaar niet.
Gaat meestal goed. Maar bij wat grote schommelingen kan de Marstek een teruglever uitschieter hebben maar stabiliseert zich dan weer.
Ik laad hiermee dus eerst de marstek batterij vol en daarna verwarm ik het warmwater zolang er nog zonne energie is. Is dit water dan nog te koud neemt een doorstroomverwarmer de restwarmte voor zijn kiezen bij het douchen.
Deze hangt er aan bij mij.
Wat ik wil doen is de waarde van de slimme meter naar de batterij te sturen. Op deze manier kan ik deze beïnvloeden. Is dit mogelijk?
wp:Pana 9H pv: 13.4kWp
OK, even met de billen bloot, rooky mistake, you name it...MAAR nadat ik net (na lezen van Google troubleshooter) mijn telefoon opnieuw heb opgestart verbind hij zonder enig probleem met de batterij.... Als ik dit eerder vanmiddag had geweten had me dat een hoop werk gescheeld....
p1 waarde (trigger) wordt uitgelezen in nodered flow en stuurt de batterij aan op ingestelde gewenste waarde.brogel schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:58:
[...]
Als ik je goed begrijp stuur jij enkel de gewenste waarde naar de batterij. De waarde van de slimme meter haalt hij van ergens anders?
Wat ik wil doen is de waarde van de slimme meter naar de batterij te sturen. Op deze manier kan ik deze beïnvloeden. Is dit mogelijk?
Importeer even de nodered flow.
Dus dat weet je niet wa t niemand zegt dat vooraf of staat ergens en nu zijn er mensne die geen 10 jaar garantie hebben ineens..LSDsmurf schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:25:
[...]
Je moet op de link klikken en dan staat er: "Reminder: You need to complete your device registration within 30 days of purchase."
Das lekker dan
Ik gok ongeveer 30kwh batterijopslag nodig te hebben. Met grote regelmaat gaat er 50kwh 'snachts de auto in en momenteel brengen de panelen op een zonnige dag 25kwh op. Daar komen ook nog wat extra panelen bij.
Dan zou ik er 6 nodig hebben, 2 per fase. Echter wil ik ze limiteren op, per set van 2, 16A. Dus totaal vermogen leveren / nemen voor de gehele opstelling is 11kw. Is dat mogelijk om in te stellen?
Daarnaast, de plek waar het komt te staan heeft een LAN aansluiting. RS485 kan ik zo inpatchen voor de P1 meter of mogelijkerwijs de stroommeter die ik er toch al tussen heb zitten, maar dan heb ik geen vaste LAN verbinding meer op de plek van de batterij. Maar, als ik mij niet vergis heeft RS485 slechts 4 aders nodig. Zou een LAN splitter werken om over dezelfde kabel 100Mb ethernet en RS485 te krijgen?
Aardig klusje zoals ik lees, er heeft een tweaker dacht ik vandeweek ook zo'n hoeveelheid besteld, persoonlijk zou ik voor een andere opzet kiezen (venus A venus D venus X = voor info op te doen, marstek mars variant is er ook nog)M2M schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:58:
Is een Marstek Venus E 3.0 opstelling geschikt voor mij?
Ik gok ongeveer 30kwh batterijopslag nodig te hebben. Met grote regelmaat gaat er 50kwh 'snachts de auto in en momenteel brengen de panelen op een zonnige dag 25kwh op. Daar komen ook nog wat extra panelen bij.
Dan zou ik er 6 nodig hebben, 2 per fase. Echter wil ik ze limiteren op, per set van 2, 16A. Dus totaal vermogen leveren / nemen voor de gehele opstelling is 11kw. Is dat mogelijk om in te stellen?
Daarnaast, de plek waar het komt te staan heeft een LAN aansluiting. RS485 kan ik zo inpatchen voor de P1 meter of mogelijkerwijs de stroommeter die ik er toch al tussen heb zitten, maar dan heb ik geen vaste LAN verbinding meer op de plek van de batterij. Maar, als ik mij niet vergis heeft RS485 slechts 4 aders nodig. Zou een LAN splitter werken om over dezelfde kabel 100Mb ethernet en RS485 te krijgen?
Na alle meldingen over niet officiële verkopers, nu inderdaad deze melding na de laatste update van de (Android)-app. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat Marstek wil zien waar je de accu hebt gekocht en dat dit de volgende stap is om de verkoop via niet officiële kanalen tegen te gaan.3DWim schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:24:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb mijn accu gekocht bij een leverancier die nog niet in het rijtje officiële kanalen staat. Aan de andere kant heeft Marstek deze leverancier eerder ook niet genoemd in zijn 'waarschuwingen' bij het openen van de app.
Kort na aanschaf had ik deze accu al geregistreerd bij Marstek via het kaartje dat in de doos zat. Iemand al ervaring met het uploaden van een bon van een niet officiëel bevestigde leverancier? ER bestaat natuurlijk een kans dat je na het uploaden van de bon na enige tijd de melding krijgt dat je geen garantie hebt. Ik ben daarom huiverig om nu de bon te uploaden.
Ook wel een beetje dubbele melding dat ze zeggen dat je garantie is geactiveerd, maar dat je nog wel een bon moet uploaden...
Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Hier ook nog geen melding voor het updaten van de app met Apple.Steroen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:47:
Is de app update enkel nog maar beschikbaar voor android en nog niet voor apple?
4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line
Was ook indirect een vraag aan hem of iemand die het uberhaupt wist.AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:10:
[...]
Vraag even aan @bommel waar dit van is.
Ik zie ook niets voorbij komen.Steroen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:47:
Is de app update enkel nog maar beschikbaar voor android en nog niet voor apple?
Het is friet!
Dus je stuurt je eigen NOM, begrijp ik dat goed?AUijtdehaag schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:09:
[...]
p1 waarde (trigger) wordt uitgelezen in nodered flow en stuurt de batterij aan op ingestelde gewenste waarde.
Importeer even de nodered flow.
Zo ja, kan het geen kwaad zoveel dingen te schrijven constant?
Update betreft de app waar over gesproken wordt en niet EMS of BMS.DePrutser schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:04:
Update beleid is wel gek van marstek. Ik zie diverse mensen met 154 en ik zit nog op 153. Het spul doet het prima maar wellicht beter bms? Enfin ik wacht af.
Nieuwste EMS is V154 en nieuwste BMS is V216.
Updates qua EMS en BMS worden met batches uitgerold en nooit in 1x bij iedereen.
Ik vraag gewoon altijd de nieuwste update aan via feedback en dan hoef je niet meer te wachten.
Ja, voor zover ik kan zien alleen voor Android vooralsnog. Op mijn iOS-devices heb ik hem nog niet. De Android-app gaf na opstarten een melding dat er een update beschikbaar was.Steroen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:47:
Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Ligt aan Apple, daar checken ze veel beter alvorens ze het vrijgeven op de Store dan Google/Android.TechTim schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:09:
[...]
Ja, voor zover ik kan zien alleen voor Android vooralsnog. Op mijn iOS-devices heb ik hem nog niet. De Android-app gaf na opstarten een melding dat er een update beschikbaar was.
Korte antwoord op je vragen ja... maar dan ge ik ervan uit dat je precies weet wat mogelijk is en dat het voldoet aan je wensen/eisen.M2M schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:58:
Weet je het nog niet precies dan adviseer ik je om eerst eens met max 3 batterijen aan de slag te gaan.
Elk op een eigen groep en fase. Het opladen van je EV met de batterijen vergt heel veel PV capaciteit om het een beetje rendabel te maken. Reken op een verlies van totaal 25% van je opbrengst.
Je kunt je installatie gelijk al laten voorbereiden op 6 batterijen door 6 aparte groepen verdeeld over de 3 fases te laten aanleggen. Als de batterijen bij elkaar staan kun je via een lokale router alles koppelen.
Je moet rekenen op zo'n 3 maanden per jaar dat de PV te weinig stroom leverteren om je woning van stroom te voorzien en batterijen geheel op de laden. Bij een dynamisch contract zou je kunnen kiezen voor de AI werkingsmode van de Marstek.
Kort en goed, begin met max 3 batterijen en toets in de praktijk of meer batterijen bruikbaar zijn.
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
@M2MSatScan schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:08:
[...]
Korte antwoord op je vragen ja... maar dan ge ik ervan uit dat je precies weet wat mogelijk is en dat het voldoet aan je wensen/eisen.
Weet je het nog niet precies dan adviseer ik je om eerst eens met max 3 batterijen aan de slag te gaan.
Elk op een eigen groep en fase. Het opladen van je EV met de batterijen vergt heel veel PV capaciteit om het een beetje rendabel te maken. Reken op een verlies van totaal 25% van je opbrengst.
Je kunt je installatie gelijk al laten voorbereiden op 6 batterijen door 6 aparte groepen verdeeld over de 3 fases te laten aanleggen. Als de batterijen bij elkaar staan kun je via een lokale router alles koppelen.
Je moet rekenen op zo'n 3 maanden per jaar dat de PV te weinig stroom leverteren om je woning van stroom te voorzien en batterijen geheel op de laden. Bij een dynamisch contract zou je kunnen kiezen voor de AI werkingsmode van de Marstek.
Kort en goed, begin met max 3 batterijen en toets in de praktijk of meer batterijen bruikbaar zijn.
Succes!
Ik zou toch eerst eens goed berekenen wat je kan besparen voor je 6 van die dingen in huis haalt.
Ik heb 10kWp aan PV en die leveren op een goede dag 50kWh+ op, en ik rij ook electrisch.
Toch is het zo dat enkel de eerste batterij van 5kWh makkelijk terugverdiend wordt (300€/jaar), de tweede zit op het randje (komt maar 100-120€ bij) en de rest is behoorlijk overkill en levert amper iets extra op.
Simulatie belgische situatie en tarieven.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volledig mee eens. Dat is zoals zeggen ik haal een 2de EV en wissel elke dag van auto om eentje gratis opgeladen te hebben. De kans dat dit rendabel is op de levensduur is erg klein, dus reken toch even na en vergeet inderdaad de verliezen niet.Tommie12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:27:
[...]
@M2M
Ik zou toch eerst eens goed berekenen wat je kan besparen voor je 6 van die dingen in huis haalt.
Ik heb 10kWp aan PV en die leveren op een goede dag 50kWh+ op, en ik rij ook electrisch.
Toch is het zo dat enkel de eerste batterij van 5kWh makkelijk terugverdiend wordt (300€/jaar), de tweede zit op het randje (komt maar 100-120€ bij) en de rest is behoorlijk overkill en levert amper iets extra op.
Simulatie belgische situatie en tarieven.
Deze oplossing mag wat mij betreft wel gePINd worden of opgenomen worden in de TS. (Tenzij het er wél staat en ik er overheen lees natuurlijk…)Rooverz schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:04:
UPDATE 2:
OK, even met de billen bloot, rooky mistake, you name it...MAAR nadat ik net (na lezen van Google troubleshooter) mijn telefoon opnieuw heb opgestart verbind hij zonder enig probleem met de batterij.... Als ik dit eerder vanmiddag had geweten had me dat een hoop werk gescheeld....
Bijvoorbeeld onder de kop Firmware Update. Zoiets: “Vergeet niet om na een firmware update ook je telefoon te herstarten voor het herstellen van de Bluetooth-verbinding”.
Ik heb alleen geen idee hoe je kan zien dat de firmware update voltooid is. Of hoelang je na het voltooien zou moeten wachten voordat je je telefoon dan herstart.
Je telefoon herstarten is niet een verplichting. Het is ook nog de eerste en enige keer dat dit geldt geholpen heeft. Als het vaker voorkomt (want het is een typisch Android probleem oid) kan het er wel in, maar anders is het niet echt nodig. Dan blijven we alle kleine triviale details erin zetten of pinnen.Sonero schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:37:
[...]
Deze oplossing mag wat mij betreft wel gePINd worden of opgenomen worden in de TS. (Tenzij het er wél staat en ik er overheen lees natuurlijk…)
Bijvoorbeeld onder de kop Firmware Update. Zoiets: “Vergeet niet om na een firmware update ook je telefoon te herstarten voor het herstellen van de Bluetooth-verbinding”.
Ik heb alleen geen idee hoe je kan zien dat de firmware update voltooid is. Of hoelang je na het voltooien zou moeten wachten voordat je je telefoon dan herstart.
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Dat is dus een hele goede vraag. Afgelopen zaterdag heb ik 2 keer een Shelly PM Mini Gen 3 ingebouwd in mijn CE wand contact dozen (Zo is mijn IP range lekker snel vol).iorses schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:58:
We hebben het hier al eens gehad over hoe secuur de meetwaardes zijn die uit de modbus komen.
Ik heb van het begin 4 Shellys gebruikt om te meten, in het begin waren de waardes van Shelly en Modbus totaal niet te vergelijken maar na een paar updates merkte ik op dat het nagenoeg gelijk was.
Omdat veel mensen hier de HW plugs hebben heb ik er ook 4 aangeschaft en in gebruik genomen, echter zie ik hier nu wel de afwijking opduiken die mensen gemeld hebben.
Hoe betrouwbaar is de HW plug nu echt?
Ik maakt mij zorgen over de melding van afwijking Modbus en werkeljjke waarden. Helaas kom ik dus gemiddeld op 0 uit, waarbij er wel uitschieters zijn, naar zowel boven als beneden.
Wat ik wel zie is dat bij laden de afwijking springt maar Ik denk dat dit te maken heeft met de leesmomenten tussen de twee sensors.
:strip_exif()/f/image/bO3f9YFsiPpperIAl9W6TYTS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qABo2w0hBhYG3WHalcXcAveR.jpg?f=fotoalbum_large)
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Usecase is totaal niet geschikt voor een Marstek Venus oplossing. Je moet echt naar grotere oplossingen kijken waarbij je misschien zelfs beter DC laden vanuit de batterij gaat doen. Je gaat zo veel verliezen.M2M schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:58:
Wanneer je een Venus E gaat gebruiken verlies je al 25-30% van je panelen naar je accu. Daarnaast heb je ook nog eens 10-15% verlies van AC naar je auto toe. Je bent gewoon 35-45% van je zonnepanelen aan het omzetten in warmte.
Ik zou voor jouw situatie meer kijken naar een oplossing waarbij je een totaaloplossing hebt waarbij je accu’s direct vanuit de panelen worden geladen, je laadpaal zonder omvormer op je accu’s wordt aangesloten en alleen je huis gevoed wordt doormiddel van een omvormer.
Wanneer je toch panelen gaat bijleggen dan kan je het beter gelijk goed doen.
Nadeel is wel, oude omvormer en eventuele micro omvormers kan de deur uit.
De verliezen die je hebt zijn zo serieus dat het geld kost. 40% verlies op 30kWh is gewoon 12kWh wat gelijk is aan bijna 3 Marsteks of 6 HW’s wat je gewoon neerzet om verlies op te vangen.
Dan wordt een oplossing zoals SigStor of equivalent toch opeens een oplossing want je gooit al 5K aan investering weg en dan nog eens 0,15*12*365=657 euro per jaar aan stroom, over 10 jaar is dat dus 11,5K aan geld. Dan kan je beter nu 5K extra uitgegeven.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Wat te enthousiast gerekend denk ik ...WargamingPlayer schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
[...]
Usecase is totaal niet geschikt voor een Marstek Venus oplossing. Je moet echt naar grotere oplossingen kijken waarbij je misschien zelfs beter DC laden vanuit de batterij gaat doen. Je gaat zo veel verliezen.
Wanneer je een Venus E gaat gebruiken verlies je al 25-30% van je panelen naar je accu. Daarnaast heb je ook nog eens 10-15% verlies van AC naar je auto toe. Je bent gewoon 35-45% van je zonnepanelen aan het omzetten in warmte.
Ik zou voor jouw situatie meer kijken naar een oplossing waarbij je een totaaloplossing hebt waarbij je accu’s direct vanuit de panelen worden geladen, je laadpaal zonder omvormer op je accu’s wordt aangesloten en alleen je huis gevoed wordt doormiddel van een omvormer.
Wanneer je toch panelen gaat bijleggen dan kan je het beter gelijk goed doen.
Nadeel is wel, oude omvormer en eventuele micro omvormers kan de deur uit.
De verliezen die je hebt zijn zo serieus dat het geld kost. 40% verlies op 30kWh is gewoon 12kWh wat gelijk is aan bijna 3 Marsteks of 6 HW’s wat je gewoon neerzet om verlies op te vangen.
Dan wordt een oplossing zoals SigStor of equivalent toch opeens een oplossing want je gooit al 5K aan investering weg en dan nog eens 0,15*12*365=657 euro per jaar aan stroom, over 10 jaar is dat dus 11,5K aan geld. Dan kan je beter nu 5K extra uitgegeven.
Verlies van AC naar wagen van 10 a 15% heb je meestal ... onafhankelijk van welk systeem je er tussen zet.
Meest ideale - je kan je wagen overdag laden rechtstreeks met de zonneenergie
Worst scenario - je dient er een batterij tussen te zetten om dat toch goed te doen ...
ZP naar batterij in DC/DC en dan van batterij naar autolader (DC/AC) is pak 90% efficient
ZP naar batterij DC/AC (en dan AC/DC voor batterij naar lader) is pakweg 75 % efficient.
Het verschil is dus 15% aan energie verlies (en de omgerekende waardes ) ...
Indin je nog iets hebt dan kan idd een ZP naar batterij DC/DC en dan batterij naar lader DC/DC eventueel mogelijsk voordeliger uitkomen ... ik spreek wel echt in voorwaardelijke termen ... dat is enkel als je ZP voldoende opwekken en je wel effectief regelmatig die dc/dc naar lader gebruikt ... want naar uw huis blijft het een DC/AC convertie met verlies ... m.a.w. voor uw huis blijf je een verlies van 10 a 15% hebben ... is de meerkost daarvan dan verantwoordbaar ?
Dus dan zou je in ieder geval voor EV laden vanuit je thuisbatterijsysteem ook helemaal DC kunnen blijven en dus een DC-AC stap (en in auto weer een AC-DC stap) kunnen elimineren.
Maar goed, vraag moet sowieso zijn óf je uberhaupt je EV vanuit je thuisbatterij moet willen laden. Dan moet je wel heeeeel veel vrijheid willen kopen in wanneer je de EV laadt (of ook in een off-grid situatie van meerdere dagen kilometers in je EV willen kunnen stoppen). Want zelfs al blijf je volledig DC, dan nog heb je laad- en ontlaadverliezen.
Vraagsteller doet er dus denk ik sowieso verstandig aan om voor een regeling te zorgen waar, tijdens het EV laden, de Marstek(s) geen vermogen voor EV gaan leveren.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik denk het wel. Je haalt ook meer zekerheid in huis, ik ben gek op Marstek, misschien de Venus X. Maar met de gevraagde configuratie zit je vast aan een CT002 of CT003. En met zo veel batterijen, zou ik het zelf nooit overwegen om deze configuratie neer te zetten. 6*1800=€10800 of zelfs 9*1800=€16200. Daarnaast nog eens 6 of 9 extra groepen aanleggen (wat op dergelijke bedragen niet echt de kosten zijn). En dan wil je de volgende dag weg rijden, blijken je accu's niet geladen en heeft je auto 30kWh van het net getrokken omdat je CT003 weer eens in storing geschoten is. En na 2 keer is het opeens een k* product.vifra schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:52:
[...]
Wat te enthousiast gerekend denk ik ...
Verlies van AC naar wagen van 10 a 15% heb je meestal ... onafhankelijk van welk systeem je er tussen zet.
Meest ideale - je kan je wagen overdag laden rechtstreeks met de zonneenergie
Worst scenario - je dient er een batterij tussen te zetten om dat toch goed te doen ...
ZP naar batterij in DC/DC en dan van batterij naar autolader (DC/AC) is pak 90% efficient
ZP naar batterij DC/AC (en dan AC/DC voor batterij naar lader) is pakweg 75 % efficient.
Het verschil is dus 15% aan energie verlies (en de omgerekende waardes ) ...
Indin je nog iets hebt dan kan idd een ZP naar batterij DC/DC en dan batterij naar lader DC/DC eventueel mogelijsk voordeliger uitkomen ... ik spreek wel echt in voorwaardelijke termen ... dat is enkel als je ZP voldoende opwekken en je wel effectief regelmatig die dc/dc naar lader gebruikt ... want naar uw huis blijft het een DC/AC convertie met verlies ... m.a.w. voor uw huis blijf je een verlies van 10 a 15% hebben ... is de meerkost daarvan dan verantwoordbaar ?
Ook de genoemde Venus A is niet echt een oplossing want dan moet je er ook weer 3 van neerzetten en dan zit je beperkt met 3 x 2400W als maximaal.
En ik denk dat wanneer iemand toch 16K gaat uitgeven aan accu's dan zet je daar volgens mij gewoon een deftig systeem voor neer. Dan heb je ook een DC lader (kosten ongeveer 2K) en een gateway (1,5K) bij en heb je een betrouwbare oplossing. Eventuele bestaande laadpaal en omvormer verkopen als het op de centen moet.
Maar ja, het is mijn geld niet. Maar als je bedragen uit gaat geven van 15K+ dan is 20K voor een professionele oplossing misschien wel beter.
(Wacht wel tot er een marktplaats verkoop komt van 9 Venus E's voor weinig)
Voor een systeem met EV's zou je ook naar Anker kunnen kijken:WargamingPlayer schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:09:
[...]
Ik denk het wel. Je haalt ook meer zekerheid in huis, ik ben gek op Marstek, misschien de Venus X. Maar met de gevraagde configuratie zit je vast aan een CT002 of CT003. En met zo veel batterijen, zou ik het zelf nooit overwegen om deze configuratie neer te zetten. 6*1800=€10800 of zelfs 9*1800=€16200. Daarnaast nog eens 6 of 9 extra groepen aanleggen (wat op dergelijke bedragen niet echt de kosten zijn). En dan wil je de volgende dag weg rijden, blijken je accu's niet geladen en heeft je auto 30kWh van het net getrokken omdat je CT003 weer eens in storing geschoten is. En na 2 keer is het opeens een k* product.
Ook de genoemde Venus A is niet echt een oplossing want dan moet je er ook weer 3 van neerzetten en dan zit je beperkt met 3 x 2400W als maximaal.
En ik denk dat wanneer iemand toch 16K gaat uitgeven aan accu's dan zet je daar volgens mij gewoon een deftig systeem voor neer. Dan heb je ook een DC lader (kosten ongeveer 2K) en een gateway (1,5K) bij en heb je een betrouwbare oplossing. Eventuele bestaande laadpaal en omvormer verkopen als het op de centen moet.
Maar ja, het is mijn geld niet. Maar als je bedragen uit gaat geven van 15K+ dan is 20K voor een professionele oplossing misschien wel beter.
(Wacht wel tot er een marktplaats verkoop komt van 9 Venus E's voor weinig)
https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem
Maar de ontwikkeling gaat zo snel dat ws. ook Marstek of Zendure binnenkort met systemen komen om EV's op te laden. Zendure heeft al iets aangekondigd, helaas alleen voor een Tesla.
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Ook mooi en heeft V2H. Dus auto als backup wanneer het even tegen zit. Laden op de zaak. thuis consumeren. Soort thuiswerk vergoedingHHF schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:21:
[...]
Voor een systeem met EV's zou je ook naar Anker kunnen kijken:
https://www.ankersolix.co...arbank3-a17c5-multisystem
Maar de ontwikkeling gaat zo snel dat ws. ook Marstek of Zendure binnenkort met systemen komen om EV's op te laden. Zendure heeft al iets aangekondigd, helaas alleen voor een Tesla.

En je baas vraagt zich af waarom je per 100 km 100 kWh verbruiktWargamingPlayer schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:29:
[...]
Ook mooi en heeft V2H. Dus auto als backup wanneer het even tegen zit. Laden op de zaak. thuis consumeren. Soort thuiswerk vergoeding
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Via mijn leverancier en diens distributeur is een firmware update voor de Venus E klaargezet, blijkbaar stond er een "BMS firmware met problemen" op (V153.213).
Nu na update is het V153.215.
Complimenten voor de support, werd persoonlijk gebeld en begeleid in de stappen om te updaten en controle in de backend dat de update succesvol was geinstalleerd.
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
/f/image/zRobxXuLPdhKBKm114ehDo11.png?f=fotoalbum_large)
(aangepaste correcte cijfertjes)
[ Voor 30% gewijzigd door WargamingPlayer op 15-09-2025 18:29 . Reden: Verkeerde berekening ]
Meerdere batterijen op dezelfde fase die gezamenlijk tot max Amp van de fase laden/ontladen
Bijvoorbeeld als je negen stuk op een 3 fase systeem gebruikt (is max).
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Het kan zelfs gebeuren dat een defect apparaat de fase verbind met de aarding op alle.stopcontacten in huis, zonder dat de aardlekbeveiliging in de meterkast in grijpt.
Onbekend is nog of dit wel zit in de smartbox die nog uit moet komen.
De test heb ik gefilmd en hier gepost: YouTube: Marstek Venus E back-up poort aardlekbeveiliging
[ Voor 13% gewijzigd door harrr op 15-09-2025 18:54 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Hallo @WargamingPlayer ,WargamingPlayer schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:19:
Zoals beloofd, wat cijfers:
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van de cijfers. Ik probeer e.e.a. te snappen; Je hebt 2 MT's dus dat je eigenverbruik wat hoger dan bij mij ligt is verklaarbaar; Toch snap ik de kern van de berekening misschien niet goed en kun je me hiermee helpen?
Als ik bijv. kijk naar aug. 2025; Dan heb je 443 opgewekt en 154 terug naar het net geleverd.
Dan is je zelfconsumptie% toch (443-154)/443=65% want alles wat je naar de batterij hebt gestuurd heb je uiteindelijk toch zelf gebruikt. Oke er zit verlies in de AC/DC/AC-omzetting (mooi als je je favorieke rockgroep zo terugziet in deze quote), maar volgens mij kom je door jouw methode van rekenen nooit aan 100% zelfconsumptie (ook niet als je 443 opwekt en 0 teruglevert).
Maar het kan zijn dat er hier op het forum een andere interpretatie van het begrip zelfconsumptie% geldt?
Gr. Antoine
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Hallo @WargamingPlayerWargamingPlayer schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:19:
Zoals beloofd, wat cijfers:
[Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen heb je in aug. 2025 in totaal 65kWh uit het net getrokken en 443 kWh met PV opgewekt. Daarnaast zie ik 101 rechtstreeks verbruik en 154 teruglevering en 187 in de batterij geladen. Hoe bereken je dat netto stroom verbruik voor die maand op -89 kWh?
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Ik gebruikt HomeWizard accessoires in praktijk met elektra storing precies doen wat ze moeten doen, alles achter HW sockets schakelde automatisch uit bij voltage irregulariteit dat is wel een stukje extra bescherming zowel voor mijn Marstek, ook de vaatwasser en andere waardevolle electronica die ik achter HW socket heb.
Wat me ook wel waardevol leek om te delen voor HA gebruikers de HW P1 meter kan voltage uitlezen maar deze kan dus niet via de API uitgelezen worden. Ik ben erachter gekomen dat er wel een teller op zit van het aantal voltage pieken, ik deel hieronder (even uitklappen) een stuk HA yaml automatisering die je kunt toevoegen. Ik heb het vandaag met wat schrik live kunnen testen en je krijgt dus vrijwel realtime voltage monitoring met een notificatie. (Om bijvoorbeeld op afstand je batterij eventueel meteen even ont/laden te kunnen pauzeren)
:strip_exif()/f/image/x9deVPLxFh3Pu98wrNs7rW3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
\*1 wat dus wel de oorzaak was, was dat één van de groepen een zorgwekkend laag voltage had. Als je in de HW app kijkt bij devices > P1 meter kun je voltages per fase zien twee groepen zaten op 220v. Ik heb voor de zekerheid even Liander gebeld omdat 201 volt gemeten was op één van mijn fasen, dit bleek dus inderdaad te kloppen en ze komen dus z.s.m. met storingsdienst om verdeelstation hier in straat en meterkast kan te kijken.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 alias: Monitor spanningsdips en -pieken issues description: >- Monitor spanningsdips en -pieken triggers: - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_sags_detected_phase_1 id: sag_phase_1 trigger: state - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_sags_detected_phase_2 id: sag_phase_2 trigger: state - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_sags_detected_phase_3 id: sag_phase_3 trigger: state - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_swells_detected_phase_1 id: swell_phase_1 trigger: state - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_swells_detected_phase_2 id: swell_phase_2 trigger: state - entity_id: sensor.p1_meter_voltage_swells_detected_phase_3 id: swell_phase_3 trigger: state conditions: [] actions: - action: notify.mobile_app_olympusdek_iphone # Vul hier je telefoon entity ID in! metadata: {} data: message: ⚡️Voltage ongeregeldheid ontdekt op {{ trigger.entity_id }} initial_state: true
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Hoe bedoel je dat laatste? Als de netspanning is weggevallen valt er toch niets in te grijpen door de meterkast?harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:49:
Ik heb weer een raadsel de wereld uit geholpen. Namelijk of de Marsteks een aardlekbeveiliging heeft op het moment dat de grid weg valt. Het korte antwoord: nee. Ik wil dus even benadrukken dat je bij een stroomonderbreking goed moet opletten wat voor apparaten je op de back-up poort aan sluit. Een telefoon oplader, tv, radio of lamp is geen probleem. Een apparaat met een geaarde stekker, zoals een waterkoker, oven of wasmachine is een no-go. Laat staan een compleet huis!
Het kan zelfs gebeuren dat een defect apparaat de fase verbind met de aarding op alle.stopcontacten in huis, zonder dat de aardlekbeveiliging in de meterkast in grijpt.
Concreet bedoeld hij daarmee dat iemand die zijn wasmachine daar op aansluit in geval van stroomuitval, er dan geen beveiliging meer op zit.Jan Workum schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:42:
[...]
Hoe bedoel je dat laatste? Als de netspanning is weggevallen valt er toch niets in te grijpen door de meterkast?
Als je dan bij je wasmachine of ander aangesloten apparaat stroom krijg is er niks dat die stroom uitschakelt. Enige mogelijkheid die je dan nog rest is op dat moment je vinger even in het water te steken om af te koelen
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ah, bedankt. Linke soep dus 😬Druppeltje_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:55:
[...]
Concreet bedoeld hij daarmee dat iemand die zijn wasmachine daar op aansluit in geval van stroomuitval, er dan geen beveiliging meer op zit.
Als je dan bij je wasmachine of ander aangesloten apparaat stroom krijg is er niks dat die stroom uitschakelt. Enige mogelijkheid die je dan nog rest is op dat moment je vinger even in het water te steken om af te koelen
Dat stond ook al vermeld in de TS als ik het goed herinner.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik kan het er niet in vinden.... Als het er niet in staat; dan lijkt me het zeer nuttig om wel te vermelden.Druppeltje_ schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:10:
Ter info:
Dat stond ook al vermeld in de TS als ik het goed herinner.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
:strip_exif()/f/image/9ughgaYqIjmkxWrjAkqj7xo4.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij statistiek zie ik vreemde getallen staan die ook niet veranderen. Hier afbeelding van dagelijkse oplaad en ontladen. Iemand idee dit goed te krijgen?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Volgens mij staat het er inderdaad niet in.harrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:37:
[...]
Ik kan het er niet in vinden.... Als het er niet in staat; dan lijkt me het zeer nuttig om wel te vermelden.
Er zit ook een aarde aansluiting op de batterij. Wat nu als je deze zou verbinden met de aarde van de woning? Dan heb je dat laatste probleem volgens mij in elk geval niet meer, toch?
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.