Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:38:
[...]

Ja hoor geen probleem. Maar dat kan met de app ook gewoon. Alleen deze tool maakt het nog veel eenvoudiger want je hoeft geen app te downloaden of in te loggen met een account.

[...]

Je mag ervan vinden wat je wilt, maar ik vind dit een hele rare houding. Ik heb het mogelijke gevaar al uitgelegd en je hebt het zelf nog een keer bevestigd. Wat de veroorzaker er aan heeft is totaal niet relevant. Het gaat om de schade die aangericht kan worden. Dat is soms al meer dan genoeg dan dat de veroorzaker er zelf voordeel uit haalt. Daarbij is het ook echt niet meer van deze tijd om dit soort beveiligingsproblemen af te doen als dat het niets is.

Maar goed, meningen verschillen. Het feit dat er een beveiligingsprobleem is, is duidelijk. Je mag zelf bepalen hoe erg je het vindt, maar wij gaan het hier nooit over eens worden, laten we het daar dan maar bij houden.
ik dacht dat met de app dat niet meer mogelijk was.
Maar dan hebben ze alleen aan de app kant dat gefixed en niet het apparaat
Dit is wel ernstig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:34
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:12:
[...]

Dat is niet volgens de BE voorschriften wat je schrijft. 2.5 mm² dient bij vorkeur op 16A afgezekerd te worden en max. 20A ...
Als je er van uit gaat dat je 20A gedurende langere tijd continue belast is voorkeur 4mm² draad te gebruiken.
Voor 30A wordt 6mm² aangeraden ...
Een automaat zekering dient bij lichte overspanning binnen enkele seconden tot een minuut af te gaan - niet bijna een uur bij een dubbele belasting !! Die automaat mag je gerust vervangen ...

Veiligheid is dikte x lengte x volt x ampère x duurtijd belasting waar rekening mee gehouden dient te worden.

Samengevat - dat zou ik sowieso niet doen !! Er moet maar om één of andere reden net iest minder kwalitatief tussen zitten, de oververhtting kan andere zaken aansteken dan de draad zelf, de isolatie kan smelten (zeker oudere bedradingen) waardoor kortsluiting mogelijk is, ...
Sorry, wat Tommie schrijft klopt. 20A automaten of 16A smeltveiligheid zijn toegestaan in België. De draad moet 2,5mm² zijn. Ik las in een vorige post dat er in NL B16 zou toegelaten zijn voor een groep met stopcontacten. In België mogen het C-automaten zijn. Dus C20 op stopcontacten. C heeft wel enkel invloed op de kortsluitbeveiliging.
Ja BE en NL zijn duidelijk verschillend.

[ Voor 10% gewijzigd door Alan969 op 16-09-2025 16:01 ]

Belg; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormer van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:24
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:37:
[...]

Voorlopig is 's nachts opladen niet aan de orde. Ik heb een enkelvoudig uurtarief. De nacht- en dagprijzen zijn gelijk. Dus de baaterijen laden uit het net is puur verlies.
Ik zal de in eerste instantie gebruiken om de zonneeregie op te slaan. Later zie ik wel welke weg het opgaat.
Hangt er van af of er zon gaat zijn en dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen.
In Belgie kan het handig zijn dat je batterij opgeladen is om pieken op te vangen. Maar dat is (in mijn ogen) dan ook het enigste voordeel.
Ik heb nu al tijdje die Solar Forecast integratie binnen Home Assistant. Tot nu toe lijkt die te pessimistisch te zijn. Al iedere dag meer opbrengst dan die plugin aangeeft. Maar nu begint pas de interessante periode voor het "meten = weten" idee met de donkere dagen die er aan komen.
En als het zou zijn om de pieken op te vangen, moet het ook niet persé de nacht ervoor opladen. Dat mag ook in de loop van de namiddag gebeuren zolang er maar geen grootverbruikers zijn.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Kenhas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:15:
[...]

Hangt er van af of er zon gaat zijn en dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen.
In Belgie kan het handig zijn dat je batterij opgeladen is om pieken op te vangen. Maar dat is (in mijn ogen) dan ook het enigste voordeel.
Ik heb nu al tijdje die Solar Forecast integratie binnen Home Assistant. Tot nu toe lijkt die te pessimistisch te zijn. Al iedere dag meer opbrengst dan die plugin aangeeft. Maar nu begint pas de interessante periode voor het "meten = weten" idee met de donkere dagen die er aan komen.
En als het zou zijn om de pieken op te vangen, moet het ook niet persé de nacht ervoor opladen. Dat mag ook in de loop van de namiddag gebeuren zolang er maar geen grootverbruikers zijn.
Solar Forecast is een goede tip! _/-\o_ Dat noteer ik. Het is inderdaad ook mijn bedoeling om het piekvermogen van de afname op max. 2,5kW te houden en zo de verhoging t.g.v. het capaciteitstarief te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

S2S

Maxwp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:56:
[...]
ik dacht dat met de app dat niet meer mogelijk was.
Maar dan hebben ze alleen aan de app kant dat gefixed en niet het apparaat
Dit is wel ernstig
Ja erg vreemde gang van zaken . Enig verificatie op end-points (als het endpoints zijn) is best makkelijk in te bouwen . Via ids, serienummers gekoppeld aan andere gegevens ter verificatie en controle. Om in ieder geval alle andere gebruikers af te schermen en alleen je eigen apparaten te besturen . Tenzij alles lekt , inclusief de data die ter verificatie dient. Staat alles public?

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 16:29 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:11
Solar Forecast is een goede tip! _/-\o_ Dat noteer ik. Het is inderdaad ook mijn bedoeling om het piekvermogen van de afname op max. 2,5kW te houden en zo de verhoging t.g.v. het capaciteitstarief te vermijden.
Ik gebruik Solcast PV Forecast integratie.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
Ik zag gisteren een hele discutie over het registreren van de MT voor de garantie.
Ik heb https://eu.marstekenergy.com/ die vermeld werd op het forum als de officiële invoerder van MT genoteerd. Daarop staan geen officiële verkopers. Dat is toch het minste wat op hun site MOET staan. Ik heb hen gemaild om de lijst te krijgen. Op die vraag kreeg ik nooit een antwoord.
Op https://marstek-energy.nl/dealers/ staat wel een lijst van Nederlandse verkopers. Dat is volgens wat ik op het forum een 'zelfverklaarde' invoerder... Leek me ook niet zo betrouwbaar. Ik heb hen ook gevraagd naar Belgische verkopers, maar kreeg nooit een antwoord.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een verkoper waarvan ik hier gelezen had dat ze de daar gekochte MT hadden kunnen registreren in de app in de waan dat deze dan wel officiëel zou zijn.
Het is dus een lachertje aan het worden als zelfs de officiële site niet zegt waar je wel of niet mag/kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
S2S schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:27:
[...]

Ja erg vreemde gang van zaken . Enig verificatie op end-points (als het endpoints zijn) is best makkelijk in te bouwen . Via ids, serienummers gekoppeld aan andere gegevens ter verificatie en controle. Om in ieder geval alle andere gebruikers af te schermen en alleen je eigen apparaten te besturen . Tenzij alles lekt , inclusief de data die ter verificatie dient. Staat alles public?
ik zal het nog een beetje verder drijven. Als het op afstand mogelijk is om instellingen te wijzigen, wie zegt er dan dat het op afstand niet mogelijk is om ze te laten ontploffen. Denk maar aan de zendertjes die Israël op afstand heeft laten ontploffen... 8)7 De Chinezen zijn mogelijk begonnen met de invasie van Europa :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alan969 op 16-09-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Marco_64 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:27:
[...]

Ik gebruik Solcast PV Forecast integratie.
Is dat nog iets anders? Ik noteer het ook? Beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28

S2S

Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:35:
[...]

ik zal het nog een beetje verder drijven. Als het op afstand mogelijk is om instellingen te wijzigen, wie zegt er dan dat het op afstand niet mogelijk is om ze te laten ontploffen. Denk maar aan de zendertjes die Israël op afstand heeft laten ontploffen... 8)7
Ja ach .. alles is connected. Elektrische auto’s zijn dan ook rijdende bommen 😂

Iets met AI en terminator judgement day.

Ja op technologisch vlak doen de Chinezen dat al, ze werken ook hard.

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 16-09-2025 16:38 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:22:
[...]

Wat is het Bluetooth probleem nu eigenlijk? Wanneer je hem via Bluetooth wil aansturen in de App, dan moet je volledige serienummer invoeren volgens mij tijdens het koppelen. Anders gaat het gewoon niet werken.

Ik heb wel eens proberen te koppelen met andere telefoon, zonder serienummer te kennen en dat is nooit gelukt.

Dus kan mij iemand uitleggen wat nu het probleem is met Bluetooth.
Deze al eens geprobeerd op een laptop?
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:49
kurt1977 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:19:
Het zou handig zijn als je een schema kon instellen waarbij de batterijen ’s nachts opladen als ze leeg zijn en vanaf een bepaald uur automatisch overschakelen naar autoconsumptie. Nu met twee batterijen is dat behoorlijk omslachtig.

In principe is beide batterijen op autoconsumptie zetten ideaal. Maar als je ’s nachts wilt opladen, moeten ze allebei op laden staan. Laat je er één op autoconsumptie, dan krijg je problemen. Zet je beide op laden, dan moet je nadien manueel terug overschakelen naar autoconsumptie.

En zet je ze op ontladen vanaf een bepaald uur, dan houden ze de stroom niet intern, maar leveren ze die effectief af aan het net.

Dat maakt het niet echt gebruiksvriendelijk en eigenlijk “sucked” het wel een beetje.

[...]
IF tijd tussen Xh en Yh AND leeg = TRUE THEN
LOAD
ELSEIF tijd = Xh THEN
AUTO
END IF
[...]
Dit soort simpele automatisering heb ik middels de local-api gerealiseerd. Kun je in principe vanaf elke windows-machine (wellicht ook andere machines) middels event-scheduler (bijv. op bepaalde tijdstippen een script starten) activeren en de mode-switch laten uitvoeren. Ik ben zelf wat verder gegaan en heb ook vanuit internet de dynamische tarieven geimporteerd om daarop te kunnen sturen bijv.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
antoinevromen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:42:
Dit soort simpele automatisering heb ik middels de local-api gerealiseerd. Kun je in principe vanaf elke windows-machine (wellicht ook andere machines) middels event-scheduler (bijv. op bepaalde tijdstippen een script starten) activeren en de mode-switch laten uitvoeren. Ik ben zelf wat verder gegaan en heb ook vanuit internet de dynamische tarieven geimporteerd om daarop te kunnen sturen bijv.
Ik heb via de Marstek Venus BLE Test Tool geprobeerd de local API van de batterij aan te zetten, maar ik krijg geen verbinding. Kan je delen hoe jij succes hebt gehad met activeren en daarna aanroepen? Is er documentatie van die local API? (of mij wijzen naar een post, mocht die bestaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:07
dannyro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:59:
[...]

Voor België: Prijs opladen, is de prijs die je krijgt voor 1 kWh injectie. Prijs ontladen is het geen je normaal betaald voor 1kWh aan je leverancier.
en in nederland met vast contract/prijs?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:11
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:37:
[...]

Is dat nog iets anders? Ik noteer het ook? Beter?
Ik heb de andere integratie nog niet geprobeerd maar deze van Solcast zou nauwkeuriger zijn volgens verschillende bronnen omdat ze gebruik maakt van satelietbeelden van de bewolking.

Best Home Assistant Solar Forecast? I Tested 3 Integrations!

[ Voor 12% gewijzigd door Marco_64 op 16-09-2025 17:11 ]

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
E.T.O. schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:46:
[...]

Ik heb via de Marstek Venus BLE Test Tool geprobeerd de local API van de batterij aan te zetten, maar ik krijg geen verbinding. Kan je delen hoe jij succes hebt gehad met activeren en daarna aanroepen? Is er documentatie van die local API? (of mij wijzen naar een post, mocht die bestaan)
Nog een tip _/-\o_
Dan heb je geen Modbussturing nodig? Misschien iets om in mijn achterhoofd te houden.
Hoe doe je dat? kan je een link sturen waar dat wordt uitgelegd?

Ik heb al een Odroid besteld om HA te laten draaien. Maar mogelijk kan ik dat al doen in afwachting dat HA werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Via de feedback vragen om de api aan te zetten (is bij mij na 4 dagen in orde gemaakt(
Api document pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
@Alan969 Volgens mij kan je alleen lezen

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
[...]

Hallo @E.T.O.
Misschien handig als je even een direct-message aan mij stuurt hier op het forum; Ik snap niet goed wat je bedoelt met "krijg geen verbinding". Dat is natuurlijk wel een eerste vereiste, maar dat moet gewoon lukken. Documentatie van de local-api is er ook en er zijn ook wat voorbeeldscripts die je bijv. vanuit windows Power-Shell kunt afvuren en waarmee je de modus van de batterij kunt veranderen. Die posts zijn er legio, maar zou ik zelf ook moeten opzoeken. Lijkt me handiger als ik je via de direct-mail help met vragen. Dan weet ik meer wat je wilt en hoeveel kennis je hebt.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:56:
[...]

Via de feedback vragen om de api aan te zetten (is bij mij na 4 dagen in orde gemaakt(
Api document pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Zover ik heb ervaren kun je met de tool ook de local-api "aan" zetten en er wijzigingen mee aanbrengen.
Daarna beter om de api bijv. middels powershell of ncat aan te roepen om de mode te switchen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:56:
[...]

Er is ook een nieuwere versie van de documentatie van de local-api beschikbaar (ik heb nu 1.0 ; die van @pascallj is versie 0.5 ; @pascallj is het een idee om via jou die nieuwere api-documentatie hier in bijv. de TS op te nemen? (ik heb wel alleen maar de pdf geen url waar ik hem vandaan heb; die was maar een paar dagen beschikbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:34:
[...]

Aangezien kabels ook in bepaalde AWG dikte komen en de tabel eigenlijk heel simpel is:
Dikte: 0,5; 1,0; 1,5; 2,5; 4.0; 6.0; 10.0
Stroom: <= 4, <= 8, <= 12, <= 20, <= 25, <= 32, <= 63

Je ziet 16A missen. Die valt gewoon in de reeks <= 20 dus 2.5
Begint dit niet een beetje off topic te gaan? Daar zijn andere tweakers groepen voor.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:34
berrieberrie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:49:
[...]

en in nederland met vast contract/prijs?
Hetzelfde denk ik dan?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:11:
[...]

Er is ook een nieuwere versie van de documentatie van de local-api beschikbaar (ik heb nu 1.0 ; die van @pascallj is versie 0.5 ; @pascallj is het een idee om via jou die nieuwere api-documentatie hier in bijv. de TS op te nemen? (ik heb wel alleen maar de pdf geen url waar ik hem vandaan heb; die was maar een paar dagen beschikbaar)
Ik heb er nog alle hoop in dat de Lokale API publiek beschikbaar gemaakt gaat worden. Dan hoeven we geen zogenaamde proprietary documenten te delen. Laten we daar nog even op wachten. In elk geval voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
pascallj schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb er nog alle hoop in dat de Lokale API publiek beschikbaar gemaakt gaat worden. Dan hoeven we geen zogenaamde proprietary documenten te delen. Laten we daar nog even op wachten. In elk geval voor dit topic.
@pascallj Ik heb de local-api PDF van @iorses gekregen en hij heeft die versie 1.0 gekregen bij zijn aanvraag voor het activeren van de local-api via de feedback (dus niet ergens klandistien vandaan getoverd).
Verandert dit jouw mening nog? (ik heb zelf namelijk ook expliciet via feedback gevraagd wanneer de local-api beschikbaar komt voor iedereen, en daar kreeg ik geen antwoord op). Het antwoord was enkel dat ze de local-api voor mij konden activeren als ik dat wilde ofschoon de vraag anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dure stroom vorige maand, 0.45 €/kWh maar dankzij 2 batterijen maar 66kWh ingekocht 😆Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-HL-_7g_0LZi5_rbsjQl-2b0Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDGgjJmZby2FwXbcwcGEM1C3.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
PNARI schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:45:
Dure stroom vorige maand, 0.45 €/kWh maar dankzij 2 batterijen maar 66kWh ingekocht 😆[Afbeelding]
Die hoge prijs per kWh komt omdat je maar 66 kWh hebt afgenomen. Op die manier van rekenen moet je er niet aan denken dat je maar 1kWh afneemt :-) als je ook alle vaste lasten in de kWh-prijs erbij gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:32
PNARI schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:45:
Dure stroom vorige maand, 0.45 €/kWh maar dankzij 2 batterijen maar 66kWh ingekocht 😆[Afbeelding]
Er zit al €24 Captar in

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:04:
[...]

Die hoge prijs per kWh komt omdat je maar 66 kWh hebt afgenomen. Op die manier van rekenen moet je er niet aan denken dat je maar 1kWh afneemt :-) als je ook alle vaste lasten in de kWh-prijs erbij gaat tellen.
Ja gelukkig maar 66kWh ingekocht 🤣 In de winter zal de stroom per kWh goedkoper zijn . Zo zie je maar alles is relatief 😂

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Was iemand deze al tegengekomen via hacs?
https://github.com/Neisi/b2500d-card

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcD9IZNHTnl6dEont0UT1dwLx6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5SaoyqDJepFq30Ink06CaBqQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:37
€17,5 euro Capaciteitstarief. De "korting maximumtarief" hoort daarbij omdat je nooit meer gaat betalen dan een maximumbedrag per kWh, boven het minimum capaciteitstarief voor 2,5 kW kwartierpiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rubenvb schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:37:
[...]

€17,5 euro Capaciteitstarief. De "korting maximumtarief" hoort daarbij omdat je nooit meer gaat betalen dan een maximumbedrag per kWh, boven het minimum capaciteitstarief voor 2,5 kW kwartierpiek.
Volgens mij is er geen beperking in de hoogte van het capaciteitstarief, hoe hoger de piek hoe meer je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:15
Cool, eff aanpassen naar Venus E en dan is het perfect!

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:32:
Ik zag gisteren een hele discutie over het registreren van de MT voor de garantie.
Ik heb https://eu.marstekenergy.com/ die vermeld werd op het forum als de officiële invoerder van MT genoteerd. Daarop staan geen officiële verkopers. Dat is toch het minste wat op hun site MOET staan. Ik heb hen gemaild om de lijst te krijgen. Op die vraag kreeg ik nooit een antwoord.
Op https://marstek-energy.nl/dealers/ staat wel een lijst van Nederlandse verkopers. Dat is volgens wat ik op het forum een 'zelfverklaarde' invoerder... Leek me ook niet zo betrouwbaar. Ik heb hen ook gevraagd naar Belgische verkopers, maar kreeg nooit een antwoord.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een verkoper waarvan ik hier gelezen had dat ze de daar gekochte MT hadden kunnen registreren in de app in de waan dat deze dan wel officiëel zou zijn.
Het is dus een lachertje aan het worden als zelfs de officiële site niet zegt waar je wel of niet mag/kan kopen.
ik heb voor elk van mijn 3 Marsteks via het "gouden vlagje" in de app een foto van de factuur opgeladen en krijg dan direct de melding " Uw garantie is geactiveerd". Denk dat ze die factuur nodig hebben voor de datum van aankoop. Dat in combinatie met de registratie van de batterij zet de garantie in gang veronderstel ik.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:33
PNARI schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:12:
[...]

Volgens mij is er geen beperking in de hoogte van het capaciteitstarief, hoe hoger de piek hoe meer je betaalt.
Die beperking is er wel degelijk.
Is een formule die dat berekend. Alleen van toepassing indien je huidige maandpiek x% minder bedraagt dan je 12maandelijks gemiddelde. Kort door de bocht uitgelegd: als je 8 maanden hoge captar hebt gehad en dan een maand beduidend minder dan krijg je voor die maand een korting toegewezen (dus niet het gebruikelijk gemiddelde van de 12 laatste maanden).

Edit: 0,3276 x aangekochte stroom in kwh. Dat is de maximale captar. Als je berekend 12 maandelijks bedrag hier boven gaat word er maximaal deze formule aangerekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-09-2025 19:54 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:21
Oops, verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Matrox001 op 16-09-2025 20:18 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:36
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:32:
Een mede-Tweaker heeft dit wel beantwoord gekregen, dit zijn de dealers die hij een paar dagen geleden door heeft gekregen vanuit support:
tweeek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:06:
Support - Marstek

08:56 (6 minuten geleden)

aan mij

Geachte heer/mevrouw,

Onze vijf officiële distributeurs in Nederland zijn Solar deals, Natec, Meanwell, BM en Duramotion.

Met vriendelijke groet,

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
olympusdenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:32:
[...]
Een mede-Tweaker heeft dit wel beantwoord gekregen, dit zijn de dealers die hij een paar dagen geleden door heeft gekregen vanuit support:
[...]
Dat zijn de officiële verkopers voor NL. Ik vroeg ze voor België...
Als ik die lijst zie, dan zullen de meeste onder ons geen garantie krijgen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Wat een vaag gebeuren met die garantie. Dat alleen al maakt dat je die zooi toch niet koopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Registreer uw batterij bij aankoop en daarna via de app aankoopfactuur uploaden en uw garantie is geactiveerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olympusdenk
ytr81 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:57:
Wat een vaag gebeuren met die garantie. Dat alleen al maakt dat je die zooi toch niet koopt
offtopic:
Het is denk ik niet de bedoeling om als eigenaar van merk A batterij topic van merk B af te geven of andersom maar doe mij maar liever een stekker-batterij waarvan het aantal garantie aanvragen die nodig waren denk ik op één hand te tellen zijn in dit draadje, dan een batterij met meer hoeveelheid aan foutcodes dan hoeveelheid euro’s die je ervoor moet neerleggen

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ytr81 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:57:
Het is absoluut geen zooi, maar een prachtige PIB aan een zeer goede prijs die doet wat ze moet doen en waarvoor ze gemaakt is. Hame is geen bedrijfje achter de hoek hoor.
En de garantie is voor mij geen vaag gebeuren. Ik heb een defecte gehad en die werd perfect omgeruild.
Je moet ze gewoon registreren en factuur uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:16:
[...]

in die logica - dan blijf je best ook af van thuisbatterijen zelf te installeren. het risico zit daar, niet in die BT op zich (al is dat slordig).
Al meerdere keren aangehaald hierboven - best op eigen groep / lus zetten en dan is er geen probleem ... (keep safe, design safe ... maar ook installeer safe )
Snap niet hoe je dit bagitaliseert.
Het jan financieel voor veel schade zorgen omdat men jou accu kan overnemen/bedienen

Laden op momenten dat je het niet wilt of terug leveren met boete tot gevolg terwijl je probeert nom te draaien
Idd op 800 watt hebben staan en op 250p zetten zonder het te weten
Maar in basis mag het niet zo zijn dat iemand zo makkelijk jou accu kan aansturen dat is gewoon belachelijk.
Als iedereen via bleuttoth he auto deuren kan openen maar de auto niet jatten verder, denk niet dat men daar blij mee zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:54:
[...]

Dat zijn de officiële verkopers voor NL. Ik vroeg ze voor België...
Als ik die lijst zie, dan zullen de meeste onder ons geen garantie krijgen....
Genoemd als distributeurs, waarvan er 1 een lijst heeft met hun dealers / verkopers(Mean well).
Daarnaast zijn er nog tal van bedrijven die zelf rechtstreeks bij of van marstek bestellen (niet bekende met de in en verkoop strategie)
Daarmee is de kans eigenlijk best groot dat je met een fatsoenlijk bedrijf van doen hebt ook al staat het niet in een kort lijstje.
1 van de bedrijven die niet genoemd word is smart-charged die waren helder en kochten zelf in bij / via marstek.
Weet je het niet / zoek je info / pak de telefoon en bel op en stel je vragen.

Betreft het garantie verhaal in de app, heb ik ondertussen wel een rekening in bezit, maar ik wacht nog op antwoord op de vraag dat ik tot vorige week geen rekening in bezit had.
De aanmelding voor garantie had ik ook eerder al gedaan via de website, en bevestigd.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
olympusdenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:32:
[...]

[...]
Dit zijn distributeurs. Dat is wat anders dan een winkel toch? Hoe weet ik bij welke winkel ik zonder problemen een Marstek produkt kan kopen en recht heb op de 10 jaar garantie? Dus niet dat straks na uploaden van de factuur de aanvraag wordt afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de app zie je nu niet meer dat de batterij verbinding heeft met de CT , je moet op CT drukken om te zien of data binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
meesje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:25:
[...]

Dit zijn distributeurs. Dat is wat anders dan een winkel toch? Hoe weet ik bij welke winkel ik zonder problemen een Marstek produkt kan kopen en recht heb op de 10 jaar garantie? Dus niet dat straks na uploaden van de factuur de aanvraag wordt afgekeurd.
Misschien ontgaat mij even het verschil hier even, maar de genoemde distributeurs lijken mij toch ook te fungeren als winkel? (Voor NL). Als ik de eerste twee even snel opzoek kan ik MT gewoon bij ze online bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:43:
In de app zie je nu niet meer dat de batterij verbinding heeft met de CT , je moet op CT drukken om te zien of data binnenkomt.
Ik kan ook de prijs injectie en aankoop noch currency invullen…beetje geklooi in de nieuwe app versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
PNARI schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:43:
Na de soort van "update van uit marstek" is het ct icoontje niet meer groen maar grijs en word wat later wit, de kleur is wat onduidelijk maar het werkt wel verder gewoon. (bij mij in ieder geval, samsung tablet)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
olympusdenk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:47:
[...]

Misschien ontgaat mij even het verschil hier even, maar de genoemde distributeurs lijken mij toch ook te fungeren als winkel? (Voor NL). Als ik de eerste twee even snel opzoek kan ik MT gewoon bij ze online bestellen
Solar deals: ja
Natec: nee
Duramation: geen transparantie over prijs, om te bestellen moet je inloggen (dan dus pas prijs zichtbaar)
Meanwell: heeft een lijst met winkels, waarvan bij sommige helemaal geen Marstek produkt wordt aangeboden
BM: zegt me niks, kan ik niet vinden

Al met al vind het zelf niet duidelijk. En ja, je kunt bellen. Dan moet je zelf achterhalen en maar geloven hoe ze de Marstek inkopen, en of dit voldoet voor de garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
meesje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:01:
[...]

Solar deals: ja
Natec: nee
Duramation: geen transparantie over prijs, om te bestellen moet je inloggen (dan dus pas prijs zichtbaar)
Meanwell: heeft een lijst met winkels, waarvan bij sommige helemaal geen Marstek produkt wordt aangeboden
BM: zegt me niks, kan ik niet vinden

Al met al vind het zelf niet duidelijk. En ja, je kunt bellen. Dan moet je zelf achterhalen en maar geloven hoe ze de Marstek inkopen, en of dit voldoet voor de garantievoorwaarden.
Prima reden voor jou om wat anders te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
tweeek schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:08:
[...]

Of er kan hier (in TS - begin?) een lijst opgesteld worden van de winkels/site waar er een MT gekocht werd en waarbij het mogelijk was om deze te registreren met aanvaarding van de waarborg? Ik zag er al 1 passeren waar dat niet het geval was. Ik weet niet meer dewelke het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
tweeek schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:08:
[...]

:? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
Alan969 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:31:
[...]

Of er kan hier (in TS - begin?) een lijst opgesteld worden van de winkels/site waar er een MT gekocht werd en waarbij het mogelijk was om deze te registreren met aanvaarding van de waarborg? Ik zag er al 1 passeren waar dat niet het geval was. Ik weet niet meer dewelke het was.
Dat zou een TS dan opzich moeten nemen, ik denk dat je nkon(dacht ik) bedoelde daarmee.
Het is eigenlijk geen compleet verhaal dat je zomaar kan zeggen hier wel en daar niet, dan zijn er vanuit marstek zelf soms upates of berichten waar ze wel mee werken of juist niet.
Dan het eerder benoemde verhaal van de dozenverkopers die er vandaag zijn en volgendeweek niet meer.
Maar er blijft nog meer als genoeg keuze over, en je gezond verstand gebruiken dan zal het allemaal best meevallen.

Pagina: 1 ... 260 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.