Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:59
3DWim schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:20:
MT garantie deel veel:

Vraag in feedback:
I see that my warranty is activated. I did send proof of purchase with the first registration. What is the status now ? Is there a difference between warranty, as stated, and full warranty ?

Antwoord:
Hello, your current status is activated. Regarding warranty matters, please refer to the following text:
1. Upon receiving the product, you may register it on the MARSTEK official website to activate the warranty period. (If customers log in via the EMS system, the warranty period is also automatically activated.) The warranty period shall be as stated in the instruction manual.

2. For any quality or usage issues, contact support@marstekenergy.com or reach out to the technical support team via the user feedback feature within the app.

3. Quality issues confirmed by the after-sales team qualify for complimentary replacement. MARSTEK shall cover all return shipping costs.

Wishing you all the best. Kyle

Dus geen direct antwoord op mijn vragen. Misschien moet je ook niet meer dan 1 vraag tegelijk stellen.
Mijn current status is activated, whatever dat mag betekenen.
Geen detail info verder over garantie. 30 dagen dingetje en aankoop gegevens opsturen.
Nou wim vanaf pagina 133 zou het te vinden moeten zijn :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-10 15:56
pascallj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:10:
[...]

Ergens verbaast het mij niet. Dat idee had ik al een beetje. Zou toch zonde zijn! Wat is de bron van deze informatie?
Feedback via de app, ik had geprobeerd om recentere documentatie los te peuteren.
Toen gaven ze aan die niet te geven, dus ik heb verwezen naar de Duravolt file die wel bestaat en ik het er niet mee eens ben dat ze het niet willen geven. En toen kwam dus de aap uit de spreekwoordelijke mouw.

[ Voor 24% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 12:22 ]

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• iorses
Kenhas schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:36:
[...]

Bedankt. Zal die Solcast ook eens proberen. Mijn ervaringen met Forecast Solar zijn beter dan de jouwe. Maar hoe correcter, hoe beter.
Ik heb bij elke integraties precies dezelfde kloppende grades ingevuld dus dat kan het ook niet zijn. Raar dat het bij jou wel klopt, bij mij zat hij 9 vd 10x minimaal 10 kWh ernaast.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 13:41
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:18:
[...]

Feedback via de app, ik had geprobeerd om recentere documentatie los te peuteren.
Toen gaven ze aan die niet te geven, dus ik heb verwezen naar de Duravolt file die wel bestaat en ik het er niet mee eens ben dat ze het niet willen geven. En toen kwam dus de aap uit de spreekwoordelijke mouw.
Volgens mij geven ze die modbus info (mogelijk zelfs betalend) enkel aan bedrijven die implementatie willen doen met eigen product. Bv Jullix EMS van Durasun/Innovoltus maakt gebruik van modbus van Marstek batterij (ook voor v3 blijkbaar) voor de complete sturing. Het lijkt mij dat Duravolt dit document helemaal niet publiek had mogen maken gezien Marstek geen support hiervoor wil geven aan het publiek.

[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-09-2025 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:15
Hame Relay werkt terug met Marstek Venus FW V154. Top :)

https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/74

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-10 13:11
vifra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:31:
[...]

nachttarief versu dagtarief - wat schilt dat - 8 cent ? Uw laad en ontlaad met 20% verlies maakt die winst zo eg ... daar verlies je dan zelfs aan ...
Piekshaving - dat is natuurlijk zeer handig. Zou top zij moest je kunnen sturen dat stroom niet NOM is maar bvb. max 2,5 kW afname grid ...
het is eerder mij om het piektarief te doen.
Ik snap die 20% verlies niet, kan je even uitleggen aub?

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-10 15:39
kurt1977 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
[...]

Door energie van AC naar dc (laden van uw thuis-stroom naar batterij) en van dc naar ac ((ontladen van batterij naar thuisstroom) steeds om te zetten verlies je 20 a 25% van uw energie in warmte - vandaar dat die batterij de nodige koelelementen heeft ...

Dus 1 kWh energie insteken (laden) is pak 0.75 a 0.8 kWh nuttig te gebruiken ...
versta 1 x nachttarief aan pak 20 cent levert overdag dan 0.8 kWh - niet 1 kWh ... à.8 kWh aan pak 25 cent / kWh komt op 20 cent ... dan had je beter niets gebruikt waar je eerst in investeerd want die investering haal je niet terug.
Als je de kost van uw toestel ook wilt terugwinnen dan dien je best > 15 cent verschil te hebben in kost tussen laden en ontladen ... dus enkel ZP energie of dynamisch contract is financieel haalbaar. Als je puur ZP enegrie kan doen dan win je het snelst terug ...

Piektarief - uw marstek gaat ontladen in AI mode of NoM vanaf je huis verbruikt, zelfs al gebruik je maar weinig ... je kan niet instellen met de marstek app dat hij bvb. pas ontlaad als je huis meer dan 2500 Wat aan het gebruiken is op zo de peak af te vlakken ... dus soms zal het peik afvlakken, soms niet afhankelijk of je piek loopt in de momenten dat de batterij terug aan het leveren is ... tenzij uw piek altijd op zelfde moment is (en dan puur vaste tijdsgebaseerd laad en ontlaad) kan je dat niet aansturen.

Je zou dit kunnen als je een eigen EMS opzet en dat dan zo programmeert ... dat kost dan ook weer wat ...

[ Voor 32% gewijzigd door vifra op 17-09-2025 13:30 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:48
kurt1977 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:18:
[...]

Een accu laden en ontladen heeft geen 100% efficientie. Je hebt te maken met conversieverliezen die omgezet worden in warmte. Grofweg 20% van de energie die je in een accu probeert te stoppen en eruit te halen verlies je als warmte naar de omgeving toe.
Met dynamische contracten moet je daar idd wel rekening mee houden want zoals vandaag zijn de verschillen tussen goedkoopste moment en duurste moment zo gering dat je eigenlijk geld verliest (centenwerk) als je in de middag oplaadt en in de avond ontlaadt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:30
vifra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:28:
[...]

Ik ben akkoord dat dat niet zou mogen kunnen ... maar de kans dat dat gebeurd is minimaal. Dan dient iemand al te weten dat dat bluetooth signaal een marstek is, dient die te weten dat die de app dient te downloaden en dient die echt een dikke wrok op u te hebben.
In dat geval is dat veel moeite voor beperkte impact. Iemand die zo listig is heeft andere middelen met veel grotere impact ...

De vergelijking met een wage gaat net op ... impact is totaal anders:
- auto openen via bleutooth - dan kan je er in en die leeg roven ...
- marstek overnemen via bleutooth - ja je kan settings anders instellen en daar stopt het ...

Again - het zou niet mogen maar we maken van een beperkt probleem precies een wereldramp ... dat is het niet.

De propere oplossing is dat via een hardware knop (die énige die er op staat) door bvb. 3x drukken pairing mode geactiveerd wordt voor pak 30 seconden ... op die manier beperk j de kans dat iemand gelijk wanneer het ding overneemt.
BT zal steeds actief blijven al is het maar als backup voor als wifi uit gaat om dan via de app toch nog connectie te kunnen maken - ten minste als je al gepaired bent ...
En dat met die pairing knop krijgrn ze nu al bijna 10 maanden ? Nog niet voor elkaar.
Due nerd van een buurman zoon vind dit wel uit hoor

• Erik_B
  • Laatst online: 18-09 12:51
Gisteren de app geüpdatet en nu is het ct logo grijs en dat was eerst groen.
De home wizard p1 meter is gewoon online en ik zie ook dat de batterij gewoon goed zijn werk doet als het om opladen en ontladen gaat .
Zijn er hier meer mensen die dit ondervinden en die misschien een oplossing ervoor hebben 🤔
Erik_B schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:52:
De home wizard p1 meter is gewoon online en ik zie ook dat de batterij gewoon goed zijn werk doet als het om opladen en ontladen gaat .
Zijn er hier meer mensen die dit ondervinden en die misschien een oplossing ervoor hebben 🤔
PNARI in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:58
vifra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:28:
[...]

Ik ben akkoord dat dat niet zou mogen kunnen ... maar de kans dat dat gebeurd is minimaal. Dan dient iemand al te weten dat dat bluetooth signaal een marstek is, dient die te weten dat die de app dient te downloaden en dient die echt een dikke wrok op u te hebben.
In dat geval is dat veel moeite voor beperkte impact. Iemand die zo listig is heeft andere middelen met veel grotere impact ...

De vergelijking met een wage gaat net op ... impact is totaal anders:
- auto openen via bleutooth - dan kan je er in en die leeg roven ...
- marstek overnemen via bleutooth - ja je kan settings anders instellen en daar stopt het ...

Again - het zou niet mogen maar we maken van een beperkt probleem precies een wereldramp ... dat is het niet.

De propere oplossing is dat via een hardware knop (die énige die er op staat) door bvb. 3x drukken pairing mode geactiveerd wordt voor pak 30 seconden ... op die manier beperk j de kans dat iemand gelijk wanneer het ding overneemt.
BT zal steeds actief blijven al is het maar als backup voor als wifi uit gaat om dan via de app toch nog connectie te kunnen maken - ten minste als je al gepaired bent ...
Ik heb een aantal devices welke na een fysieke herstart de pairing/config voor 10 minuten aan hebben staan. Dat zou ook een oplossing zijn. Overige BT toegang alleen op basis van een pairing secret.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• WargamingPlayer
Maxwp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:45:
[...]

En dat met die pairing knop krijgrn ze nu al bijna 10 maanden ? Nog niet voor elkaar.
Due nerd van een buurman zoon vind dit wel uit hoor
Bij mij hangen ze buiten. Even over de schutting heen, stekkers er uit en klaar. Helemaal geen BT nodig.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• WargamingPlayer
Erik_B schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:52:
Dat grijs was mij ook al opgevallen. En vind dat niet echt fijn. Zeker omdat je nu niet in 1 oogopslag ziet of de CT nog werkt.

• Erik_B
WargamingPlayer schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:18:
[...]

Dat grijs was mij ook al opgevallen. En vind dat niet echt fijn. Zeker omdat je nu niet in 1 oogopslag ziet of de CT nog werkt.
Ja dat van vindt ik dus ook en misschien dat ze dat bij marstek ook snel genoeg in de gaten krijgen 😁

• tweeek
Erik_B schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:22:
[...]

Ja dat van vindt ik dus ook en misschien dat ze dat bij marstek ook snel genoeg in de gaten krijgen 😁
Of ze denken bij marstek, ach na een week is iedereen het groene vergeten (terwijl dat ook vaak grijs was)..... je went er immers vrij snel aan aan zulke in het begin irritante veranderingetjes.
En veranderingen werken het beste als het voor je gedaan word :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• Erik_B
tweeek schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:29:
[...]

Of ze denken bij marstek, ach na een week is iedereen het groene vergeten (terwijl dat ook vaak grijs was)..... je went er immers vrij snel aan aan zulke in het begin irritante veranderingetjes.
En veranderingen werken het beste als het voor je gedaan word :)
Ja misschien wel ,maar alleen vervelend voor die mensen die nu een nieuwe batterij gaan installeren met de oude gebruikershandleiding en zich een ongeluk zoeken en van alles proberen om dat groene logo te krijgen 😂😂

• bartmoonen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11-10 11:31
Ik heb het youtube filmpje van Dennie Vancleef bekeken ,om mijn Marstek Venus E batterij met een Lilygo kaartjej uit te lezen. maar het lukt nog niet zo goed.. vooral met het invoegen van de juiste Ik zoek nog de juiste codes van superduper1969 ?:-( en dan de nodige gegevens die ik dan hierin nog manueel moet aanpassen.. zoals ip adres van de lilygo ( die heb ik niet gekregen met het flashen :-) Kan iemand me hier eventueel mee verder helpen ?
bartmoonen schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:05:
Ik heb het youtube filmpje van Dennie Vancleef bekeken ,om mijn Marstek Venus E batterij met een Lilygo kaartjej uit te lezen. maar het lukt nog niet zo goed.. vooral met het invoegen van de juiste Ik zoek nog de juiste codes van superduper1969 ?:-( en dan de nodige gegevens die ik dan hierin nog manueel moet aanpassen.. zoals ip adres van de lilygo ( die heb ik niet gekregen met het flashen :-) Kan iemand me hier eventueel mee verder helpen ?
Zie dit topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Je kunt daar ook je vragen stellen mocht je er alsnog niet uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:31
Kenhas schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:36:
[...]
Bedankt. Zal die Solcast ook eens proberen. Mijn ervaringen met Forecast Solar zijn beter dan de jouwe. Maar hoe correcter, hoe beter.
Zie ook deze post over Solcast

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:55

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-10 14:36
Denk dat er iemand van Marstek support meeleest. Had gisteren beetje een klaagpost geplaatst dat het vervangen van batterij beetje lang duurde en dat het zo lang duurde eer er antwoord kwam. Uurtje later een mail met verontschuldigingen dat het zo lang duurt en dat de batterij deze week verstuurd wordt
Laat jullie maar eens gaan :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Avenger 2.0 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:52:
[...]

Volgens mij geven ze die modbus info (mogelijk zelfs betalend) enkel aan bedrijven die implementatie willen doen met eigen product. Bv Jullix EMS van Durasun/Innovoltus maakt gebruik van modbus van Marstek batterij (ook voor v3 blijkbaar) voor de complete sturing. Het lijkt mij dat Duravolt dit document helemaal niet publiek had mogen maken gezien Marstek geen support hiervoor wil geven aan het publiek.
Nee ze geven letterlijk aan dat er teveel gevallen zijn geweest waarbij modbus verkeerd gebruikt oftewel misbruikt is en hierdoor de Venus onbruikbaar werd.
Dat is ook een reden waarom ze niet de documentatie willen delen en/of verdere ondersteuning/updates gaan geven.
Zoals ik eerder zei ben ik het daar totaal niet mee eens, dit hadden ze zich eerder moeten bedenken voordat ze hem met die specs in de verkoop gooide.
Modbus is niet gevaarlijk/schadelijk zolang je het juit gebruikt, daarbij zijn ze zelf verantwoordelijk ervoor dat ze kennelijk dan geen extra veiligheden hebben ingebouwd waardoor het mis kan gaan.
Daarom heb ik nu ook doorgevraagd wat de toekomst visie is over de modbus ondersteuning, als ze hem eruit gaan gooien ga ik polsen bij de verkoper want dan is het gewoon misleiding.

• jmamac
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik heb nu ook mijn Marstek (V2) ontvangen, dus het avontuur kan beginnen. Eerste vraag meteen, ik heb er toch een CT003 meter bij ontvangen, hoewel ik ook HW p1 meter heb. Wat is het devies hier; HW P1 gebruiken of toch de CT003? (Heb ‘slechts’ 1 batterij)

• tweeek
jmamac schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:51:
Ik heb nu ook mijn Marstek (V2) ontvangen, dus het avontuur kan beginnen. Eerste vraag meteen, ik heb er toch een CT003 meter bij ontvangen, hoewel ik ook HW p1 meter heb. Wat is het devies hier; HW P1 gebruiken of toch de CT003? (Heb ‘slechts’ 1 batterij)
Voor het gemak zou ik het met de HWP1 gebruiken, volgens mij het meest makkelijk om te doen en eventueel op een later moment te kijken wat beter bij je past.

iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:49:
[...]

Nee ze geven letterlijk aan dat er teveel gevallen zijn geweest waarbij modbus verkeerd gebruikt oftewel misbruikt is en hierdoor de Venus onbruikbaar werd.
Dat is ook een reden waarom ze niet de documentatie willen delen en/of verdere ondersteuning/updates gaan geven.
Zoals ik eerder zei ben ik het daar totaal niet mee eens, dit hadden ze zich eerder moeten bedenken voordat ze hem met die specs in de verkoop gooide.
Modbus is niet gevaarlijk/schadelijk zolang je het juit gebruikt, daarbij zijn ze zelf verantwoordelijk ervoor dat ze kennelijk dan geen extra veiligheden hebben ingebouwd waardoor het mis kan gaan.
Daarom heb ik nu ook doorgevraagd wat de toekomst visie is over de modbus ondersteuning, als ze hem eruit gaan gooien ga ik polsen bij de verkoper want dan is het gewoon misleiding.
Waar geven ze dat dan aan? Hebben ze dat ook allemaal persoonlijk aan jou toegegeven? Ook lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de huidige Modbus implementatie ervoor kan zorgen dat de batterij onbruikbaar wordt. Zoveel gekke dingen kan je via Modbus niet doen. Tenzij je elke 5 seconde schakelt tussen laden en stoppen dat de relais stuk gaan o.i.d. maar ik betwijfel hoe veel mensen dat soort dingen gedaan hebben.

• Kenhas
jmamac schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:51:
Ik zou direct de HW P1 gebruiken want die geeft ook gas door. Maar dat is misschien niet van toepassing voor jou. Indien niet, de CT003 want je weet nooit dat je toch nog een tweede batterij neemt. Dan ben je al direct voorzien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmamac
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik heb wel gas inderdaad. Maar dan had ik er een P1-splitter tussen gehangen als ik de CT003 zou gebruiken. Maar qua aansturing van de Marstek maakt het dus niet uit? Dan gebruik ik gewoon de HW. En CT003 in de lade voor misschien later nog eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
pascallj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:54:
[...]

Waar geven ze dat dan aan? Hebben ze dat ook allemaal persoonlijk aan jou toegegeven? Ook lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de huidige Modbus implementatie ervoor kan zorgen dat de batterij onbruikbaar wordt. Zoveel gekke dingen kan je via Modbus niet doen. Tenzij je elke 5 seconde schakelt tussen laden en stoppen dat de relais stuk gaan o.i.d. maar ik betwijfel hoe veel mensen dat soort dingen gedaan hebben.
En hier zitten redelijk wat modbus gebruikers, maar de meeste Marstek bezitters vragen hun na 3 maanden nog altijd af voor wat dat bijgeleverde kabeltje dient...

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

jmamac schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:58:
Ik heb wel gas inderdaad. Maar dan had ik er een P1-splitter tussen gehangen als ik de CT003 zou gebruiken. Maar qua aansturing van de Marstek maakt het dus niet uit? Dan gebruik ik gewoon de HW. En CT003 in de lade voor misschien later nog eens.
Zorg wel dat bijvoorbeeld de p1 watermeter spanningsloos is en je geen kWh meters hebt van HW die aan staan.
Dat zoekt wat makkelijker de p1 wifi adapter op van HW via de marstek app.

Enne als je van de CT003 af wilt, Ik kan hem wellicht in de toekomst gebruiken (2e batterij is in aantocht).

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• iorses
Voor de mensen met de V3, ik las zojuist in een FB groep dat er een update zou zijn (V139) en UTP nu gebruikt zou kunnen worden.
Geen idee of het hier al langs gekomen was?

• iorses
[...]

Letterlijke reactie op mijn feedback, geen speculaties of zelf iets verzonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:08:
[...]

Letterlijke reactie op mijn feedback, geen speculaties of zelf iets verzonnen.
Dat wilde ik ook niet insinueren, maar met dit soort informatie is het fijn om te weten waar het vandaan komt. Er wordt al genoeg gespeculeerd en geïnterpreteerd. 9/10 keer komt er namelijk op dat soort achtergrondvragen geen direct of zinnig antwoord, dus verbaasde mij enigszins dat jij zulke ogenschijnlijke open en eerlijke antwoorden lijkt te krijgen. Maar prima, weten we dat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
dannyro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:03:
[...]

En hier zitten redelijk wat modbus gebruikers, maar de meeste Marstek bezitters vragen hun na 3 maanden nog altijd af voor wat dat bijgeleverde kabeltje dient...
Daarom, je kunt niet klakkeloos een kabeltje meeleveren en hem ook verkopen met RS485 ondersteuning en daarna zeggen zoek het lekker uit.
Ga feedbacks blijven sturen totdat de onderste steen boven is wat dit betreft, je kunt wel zeggen dan ga ik niet meer updaten maar dan gaan ze je sowieso 0 feedback meer verlenen en van een dergelijke ‘gijzeling’ hou ik niet zo…!
Als de RS485 puur voor developers zou zijn dan maak je de aansluiting minimaal achter een geschroefd afdekplaatje en lever je geen kabel erbij.

• iorses
pascallj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:12:
[...]

Dat wilde ik ook niet insinueren, maar met dit soort informatie is het fijn om te weten waar het vandaan komt. Er wordt al genoeg gespeculeerd en geïnterpreteerd. 9/10 keer komt er namelijk op dat soort achtergrondvragen geen direct of zinnig antwoord, dus verbaasde mij enigszins dat jij zulke ogenschijnlijke open en eerlijke antwoorden lijkt te krijgen. Maar prima, weten we dat!
Sorry, zo bedoelde ik het ook niet van mijn kant.
Schijnbaar als je vervelend gaat terug antwoorden en onbegrip toont krijg je opeens een eerlijke inkijk.

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-10 08:56

Pe1dtq

It's all about electronics

Dan gebruik ik gewoon de HW. En CT003 in de lade voor misschien later nog eens.
Zou hem wel even testen incl. update. Zijn toch een aantal defect geleverd.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

• iorses
@pascallj

Ik dacht ik moet toch eens de datasheet van de V3 raadplegen, tot mijn zeer grote verbazing:
code:
1
Supported Communication Interface: LAN/WiFi/Bluetooth/RS485

Ronduit asociaal om nu een dergelijk standpunt in te nemen terwijl ze de ervaringen van de V1 en V2 hadden en nu ook nogsteeds ermee adverteren.
En dan ook gewoon totaal geen documentatie willen verlenen of het netjes tijd bij tijd doorontwikkelen/onderhouden (terwijl dit is ook 1x netjes opzetten en thats it qua modbus)
Maar ik had nogsteeds graag alle cellen data en cyclus uit de modbus willen hebben maar dat zullen we wel kunnen vergeten.
Maar eens aankijken hoe dit gaat lopen.
Ik vraag me sterk af of ze de OpenApi ook nog meer gaan uitbreiden, neigt erna dat het meer read-only gaat worden dan wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
Nee, maakt geen verschil uit. Ben zelf begonnen met de HW P1 omdat ik toch maar 1 batterij ging doen. Maar ja, dan toch maar twee gedaan en dan maar de CT003 in gebruik genomen met een splitter. Als je echt maar één batterij wilt, heb je dan geen splitter nodig.
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:05:
[...]

Zorg wel dat bijvoorbeeld de p1 watermeter spanningsloos is en je geen kWh meters hebt van HW die aan staan.
Dat zoekt wat makkelijker de p1 wifi adapter op van HW via de marstek app.

Enne als je van de CT003 af wilt, Ik kan hem wellicht in de toekomst gebruiken (2e batterij is in aantocht).
Van de watermeter ken ik niets maar waarom zouden er geen kWh meters actief mogen zijn? Heb er zelf een drietal in gebruik en heb geen rekening gehouden hiermee. In de Marstek app kan je toch enkel maar die HW P1 selecteren. Snap het verband niet met de kWh meters
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:13:
[...]

Daarom, je kunt niet klakkeloos een kabeltje meeleveren en hem ook verkopen met RS485 ondersteuning en daarna zeggen zoek het lekker uit.
Ga feedbacks blijven sturen totdat de onderste steen boven is wat dit betreft, je kunt wel zeggen dan ga ik niet meer updaten maar dan gaan ze je sowieso 0 feedback meer verlenen en van een dergelijke ‘gijzeling’ hou ik niet zo…!
Als de RS485 puur voor developers zou zijn dan maak je de aansluiting minimaal achter een geschroefd afdekplaatje en lever je geen kabel erbij.
Wordt er dan een RS485 kabel bijgeleverd ? Herinner me niet dat deze erbij zat. Enkel de kabel naar het stopcontact.

@Kenhas
Als er andere HW devices op het wifi netwerk zitten heb je kans dat de P1 niet goed gevonden wordt
Daarna kan je alles weer bijzetten, het gaat om het vinden van de p1 wifi.

Of hij met de kWh meter geen last heeft bij aanmelden weet ik niet, maar de watermeter was een stoorzender hier tijdens aanmelden.

• iorses
Kenhas schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:29:
[...]

Nee, maakt geen verschil uit. Ben zelf begonnen met de HW P1 omdat ik toch maar 1 batterij ging doen. Maar ja, dan toch maar twee gedaan en dan maar de CT003 in gebruik genomen met een splitter. Als je echt maar één batterij wilt, heb je dan geen splitter nodig.

[...]

Van de watermeter ken ik niets maar waarom zouden er geen kWh meters actief mogen zijn? Heb er zelf een drietal in gebruik en heb geen rekening gehouden hiermee. In de Marstek app kan je toch enkel maar die HW P1 selecteren. Snap het verband niet met de kWh meters

[...]

Wordt er dan een RS485 kabel bijgeleverd ? Herinner me niet dat deze erbij zat. Enkel de kabel naar het stopcontact.
@Kenhas
Ja die zat erbij in het kleine doosje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2JTB6ZsoQOEkL1jEo7Abovce0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNUHrLTWNFYklNAYnv5hIgHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Het misterie van het kabeltje opgelost , Dit is de kaart van een Marstek V1 van april 2025

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR6cWcyEZxT0QNk1KTJxjDDj9qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnjFTRdOibV8JVRVWwSDSP5a.jpg?f=fotoalbum_large

• Kenhas
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:31:
@Kenhas
Als er andere HW devices op het wifi netwerk zitten heb je kans dat de P1 niet goed gevonden wordt
Daarna kan je alles weer bijzetten, het gaat om het vinden van de p1 wifi.

Of hij met de kWh meter geen last heeft bij aanmelden weet ik niet, maar de watermeter was een stoorzender hier tijdens aanmelden.
Dan heb ik ook hier veel geluk gehad. Alles is precies gewoon van leien dakje gelopen. Geen storingen, meters werken direct, batterijen direct verbonden, ...

• iorses
tweeek schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:38:
Het misterie van het kabeltje opgelost , Dit is de kaart van een Marstek V1 van april 2025

[Afbeelding]
Die heeft er sowieso altijd bijgezeten, V3 heeft 2 ethernet poorten: 1 voor LAN en 1 voor RS485.
Dan hadden ze al eens kunnen beginnen die RS485 ethernet weg te laten en het uit de datasheet te laten.
Daarom slaat het ook nergens op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C00gc7fLs9JvjJReL2zosn8aC1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6Fox983g7fUquRCgJltt2Xu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:33
Geinig filmpje. Als ik het begrijp is die Venus A een directe concurrent van de HW batterij, qua functionaliteit, alleen kan hij uitgebreid worden met (nog) goedkopere accus.

Het verschil met HW wordt qua prijs nu wel heel hoog zeg.

• 3DWim
  • Laatst online: 22:42
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:46:
[...]
Die heeft er sowieso altijd bijgezeten, ...
In mijn verpakking zat wel een uitsparing op ophangbeugels maar die zaten er niet bij. De bevestigingsgaten zitten wel in de accu. Dus een poort wil niet automatisch zeggen > kabel is er ook bij.
Dat iets er sowieso bij moet of heeft gezeten is dus maar de vraag.
Beugels zitten er blijkbaar nu ook weer bij.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.49 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 17:05
Hoi Tweakers,

Ook ik heb recent een Marstek Venus E 5.12 aangeschaft als uitbreiding op mijn zonnepanelen en Tibber-contract. De installatie verliep netjes met de CT003 stroomtang (type HME-3). De Tibber API is geïntegreerd en werkt prima — in mijn energie-overzicht in Home Assistant zie ik zowel de panelen als het Tibber-verbruik.
Nu wil ik graag de batterij toevoegen aan het Energy Dashboard. Ik heb via HACS de Marstek CT Meter-integratie geïnstalleerd, en alle entiteiten zijn netjes gevonden. De batterij verschijnt in het overzicht, inclusief SoC en vermogen.
Alleen… ik zie geen geladen of ontladen energie in het dashboard. De batterij is actief (bijv. 47% geladen, vermogen fluctueert), maar:
Total Charged Energy en Total Discharged Energy blijven op 0.00 kWh

Voor ontladen heb ik een helper gemaakt op basis van Total Discharge Power: {{ (states('sensor.total_discharge_power') | float(0) * 60) / 1000 }}
Deze helper is ingesteld met:

Eenheid: kWh

Device class: energy

State class: total_increasing

Toch wordt er nog steeds geen energie geregistreerd in het dashboard.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt met Marstek? Moet ik energie blijven berekenen uit vermogen via helpers, of is er een manier om Total Charged Energy werkend te krijgen? En hoe zit het met MQTT — mijn Marstek lijkt zelf geen MQTT te publiceren, dus ik vermoed dat alles via Modbus loopt.

Alle tips of werkende configuraties zijn welkom — ik wil graag een betrouwbaar overzicht van mijn batterijverbruik en -opslag in HA.

Dank alvast!

Groet,

• iorses
3DWim schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:55:
[...]

In mijn verpakking zat wel een uitsparing op ophangbeugels maar die zaten er niet bij. De bevestigingsgaten zitten wel in de accu. Dus een poort wil niet automatisch zeggen > kabel is er ook bij.
Dat iets er sowieso bij moet of heeft gezeten is dus maar de vraag.
Beugels zitten er blijkbaar nu ook weer bij.
Dus dat wilt zeggen in principe, ophangen mag niet en modbus mag/kan wel.
Daarbij zoals hierboven gedeeld zat er een materiaallijst bij en hier staat de RS485 kabel wel op en de muurbeugel niet.
De muurbeugel vermoed ik is ivm warmteontwikkeling niet erbij geleverd bij de V2, dit is prima dan weet je als je hem ophangt wat de risico’s zijn.
Maar dit punt is niet van toepassing qua modbus.
Ik mis het punt waar we het dan nu precies over hebben, of heb ik gemist dat het over het opvangen van een Marstek hadden?
Je snapt mijn punt, die kabel heeft er altijd bijgezeten en de ondersteuning is er altijd geweest.
Bij de V2 heeft er nooit een muurbeugel bijgezeten, bij de “geautoriseerde” verkoopkanalen hebben ze ook nooit erin gezeten.
Dat er ergens een mix gemaakt is zou ik me dan meer zorgen over maken gezien de batterij scheef hangt doordat de beugel van een V1 is zoals hier ook al voorbij gekomen is.
4 schroefgaten vergelijken met een ondersteunde datapoort vind ik een beetje bijzonder.

[ Voor 12% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 17:05 ]

• 3DWim
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:59:
[...]

Dus dat wilt zeggen in principe, ophangen mag niet en modbus mag/kan wel.
Ik mis het punt waar we het dan nu precies over hebben, of heb ik gemist dat het over het opvangen van een Marstek hadden?
Je snapt mijn punt, die kabel heeft er altijd bijgezeten en de ondersteuning is er altijd geweest.
Bij de V2 heeft er nooit een muurbeugel bijgezeten, bij de “geautoriseerde” verkoopkanalen hebben ze ook nooit erin gezeten.
Dat er ergens een mix gemaakt is zou ik me dan meer zorgen over maken gezien de batterij scheef hangt doordat de beugel van een V1 is zoals hier ook al voorbij gekomen is.
4 schroefgaten vergelijken met een ondersteunde datapoort vind ik een beetje bijzonder.
Waar het om gaat is dat als iemand hier meld dat hij GEEN kabel erbij had zitten, jij 100% zeker weet dat alle accu's met kabel geleverd werden/worden.
Ik geef als voorbeeld de ophang beugel, als feit dat extra's niet bij alle accu's geleverd is.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.49 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
Nu word er over het algemeen een P1 / CT standaard meegeleverd en dat is niet altijd geweest.
En dan verdwijnen er dingen.

• iorses
3DWim schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:04:
[...]

Waar het om gaat is dat als iemand hier meld dat hij GEEN kabel erbij had zitten, jij 100% zeker weet dat alle accu's met kabel geleverd werden/worden.
Ik geef als voorbeeld de ophang beugel, als feit dat extra's niet bij alle accu's geleverd is.
Dan moet je de materiaallijst goed controleren en dan zie je dat er wat ontbreekt of teveel in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T2_bFZM8Vnl0nFNcczCBBlefts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpVf4bvquicqdPDTefLvfSZk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:09:
[...]
Dan moet je de materiaallijst goed controleren en dan zie je dat er wat ontbreekt of teveel in zit.
Door te suggereren dat ik infiltrant van Marstek zou zijn, heb je bij mij alle respect wel verloren.
Succes verder.

• iorses
3DWim schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:14:
[...]

Door te suggereren dat ik infiltrant van Marstek zou zijn, heb je bij mij alle respect wel verloren.
Succes verder.
Ik had het erna ook veranderd maar dat was mijn 1e ingeving omdat ik me erg in de maling genomen voelde in wat je aan het roepen was.
Ik kreeg een beetje een wij van Witte Reus idee ervan.
Maar helemaal prima Wim, sta er nogsteeds achter.
Ik hou ook niet ervan dat je mij beticht van suggereren terwijl het feitelijk op papier staat, misschien moet je ook zelf reflecteren.
Of ga je nu ook zeggen dat niet bij iedereen de materiaallijst erbij zit/zat?

[ Voor 30% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 17:35 ]

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 09:43
mrme12345 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:24:
[...]

Ik neem aan dat wanneer ze modbus gaan verlaten, alles gaan inzetten op open API en daar dus verdere ontwikkelingen op komen met meerdere mogelijkheden. We gaan het volgen :-), de Venus D ziet er in ieder geval veelbelovend uit voor mensen die ook direct pv aan hun batterij willen koppelen.
Je bedoelt de Venus A?
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Die gaan vermoedelijk 499 euro kosten, wat echt ongehoord goedkoop is voor een 2kW storage (uit te breiden tot 12kW) in combinatie met een 1200W omvormer. Zou toch leuk zijn, als ik nog 3 of 4 panelen op NO bij wil leggen en deze dan als omvormer en storage kan gaan gebruiken. Maar ik weet niet of deze, net als de Venus D, überhaupt leverbaar gaat worden, want op de Marstek site staan ze als "uitverkocht". Het komt op mij over als vaporware.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:11
[...]

Je kan toch instel registers zodanig veel keer beschrijven dat je t kapot geschreven hebt. Hun oorzaak door geen overzicht te geven.
Ik heb ook al een tijd de indruk dat hun SBC onvoldoende is voor waar ze nu met de FW naar toe willen gaan en voor de V1/V2 een keuze moeten maken. Ze hebben nu dus een keuze gemaakt en willen geen 2 versies onderhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sterremos
Power is al geen "energy" in kWh dus ik denk dat je een foutje maakt

Hier zie je hoe je van power -> energy kan gaan
https://github.com/Superd...ry_control.yaml#L763-L801

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
bruneelm schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:53:
[...]

Je kan toch instel registers zodanig veel keer beschrijven dat je t kapot geschreven hebt. Hun oorzaak door geen overzicht te geven.
Ik heb ook al een tijd de indruk dat hun SBC onvoldoende is voor waar ze nu met de FW naar toe willen gaan en voor de V1/V2 een keuze moeten maken. Ze hebben nu dus een keuze gemaakt en willen geen 2 versies onderhouden
Ze zijn worden verkocht zonder OpenAPI ondersteuning (was er namelijk nog niet en nogsteeds niet public), ik snap helemaal wat je wilt zeggen maar in onze EU wetgeving werkt het niet op deze manier dat je kan zeggen paar maanden na aanschaf (bijv) zoek het maar uit wij stoppen ermee.
Marstek is de Europese markt opgegaan zonder zich ordelijk te verdiepen dat het hier allemaal wat strikter werkt dan in China, garantie mooi voorbeeld van.
In theorie zou je ze kapot kunnen schrijven, maar volgens mij schrijft @pascallj enorm veel en die doen het ook nogsteeds, en daarbij ook eerder aangehaald dan moet je een harde veiligheidsgrens instellen.
Ze zullen ergens de middenweg moeten zoeken anders vind ik het toch echt misleiding.

[ Voor 5% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 18:03 ]

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
matramurena schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:44:
[...]

Je bedoelt de Venus A?
Die gaan vermoedelijk 499 euro kosten, wat echt ongehoord goedkoop is voor een 2kW storage (uit te breiden tot 12kW) in combinatie met een 1200W omvormer. Zou toch leuk zijn, als ik nog 3 of 4 panelen op NO bij wil leggen en deze dan als omvormer en storage kan gaan gebruiken. Maar ik weet niet of deze, net als de Venus D, überhaupt leverbaar gaat worden, want op de Marstek site staan ze als "uitverkocht". Het komt op mij over als vaporware.
Nee de marstek Venus D (4 kW, 4 MPPT balkon-ESS met 2,2 kW AC). Die is samen met de Venus A aangekondigd op de IFA beurs afgelopen week. Dus die A komt zeker nog te koop, zal nog even duren waarschijnlijk. Maar mooie veelbelovende producten, zag er goed uit en dus ook met open api is beloofd.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• tweeek
mrme12345 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:58:
[...]

Nee de marstek Venus D (4 kW, 4 MPPT balkon-ESS met 2,2 kW AC). Die is samen met de Venus A aangekondigd op de IFA beurs afgelopen week. Dus die A komt zeker nog te koop, zal nog even duren waarschijnlijk. Maar mooie veelbelovende producten, zag er goed uit en dus ook met open api is beloofd.
Offtopic : Venus D

⚠️ Het uiterlijk en bepaalde designelementen van het product worden momenteel verder verfijnd. De definitieve specificaties en het ontwerp zullen gebaseerd zijn op het commercieel beschikbare product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:04:
[...]

Offtopic : Venus D

⚠️ Het uiterlijk en bepaalde designelementen van het product worden momenteel verder verfijnd. De definitieve specificaties en het ontwerp zullen gebaseerd zijn op het commercieel beschikbare product.
Is nieuw product, daar kun je alle specificaties vinden. Heb het zelf mogen bekijken in DLD (IFA 2025 Berlijn), komt komende tijd uit en wij mogen deze ook gaan testen binnenkort. Maar ik begrijp dat het in dit forum alleen over marstek c gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 17-09-2025 18:35 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• iorses
mrme12345 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:06:
[...]

Is nieuw product, heb het zelf mogen bekijken in DLD (IFA 2025 Berlijn), komt komende tijd uit en wij mogen deze ook gaan testen binnenkort. Dus off topic zou ik niet zeggen ;-)
Nice, ben niet geïnteresseerd in het product maar wel naar de ontwikkelingen qua Marstek als merk dus ik volg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:03
sterremos schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:57:
Hoi Tweakers,

Ook ik heb recent een Marstek Venus E 5.12 aangeschaft als uitbreiding op mijn zonnepanelen en Tibber-contract. De installatie verliep netjes met de CT003 stroomtang (type HME-3). De Tibber API is geïntegreerd en werkt prima — in mijn energie-overzicht in Home Assistant zie ik zowel de panelen als het Tibber-verbruik.
Nu wil ik graag de batterij toevoegen aan het Energy Dashboard. Ik heb via HACS de Marstek CT Meter-integratie geïnstalleerd, en alle entiteiten zijn netjes gevonden. De batterij verschijnt in het overzicht, inclusief SoC en vermogen.
Alleen… ik zie geen geladen of ontladen energie in het dashboard. De batterij is actief (bijv. 47% geladen, vermogen fluctueert), maar:
Total Charged Energy en Total Discharged Energy blijven op 0.00 kWh

Voor ontladen heb ik een helper gemaakt op basis van Total Discharge Power: {{ (states('sensor.total_discharge_power') | float(0) * 60) / 1000 }}
Deze helper is ingesteld met:

Eenheid: kWh

Device class: energy

State class: total_increasing

Toch wordt er nog steeds geen energie geregistreerd in het dashboard.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt met Marstek? Moet ik energie blijven berekenen uit vermogen via helpers, of is er een manier om Total Charged Energy werkend te krijgen? En hoe zit het met MQTT — mijn Marstek lijkt zelf geen MQTT te publiceren, dus ik vermoed dat alles via Modbus loopt.

Alle tips of werkende configuraties zijn welkom — ik wil graag een betrouwbaar overzicht van mijn batterijverbruik en -opslag in HA.

Dank alvast!

Groet,
Optie 1:https://github.com/tomquist/hame-relay
Optie 2,3,4,5 enz: https://gathering.tweaker...message/81283462#81283462

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
Optie 1 werkt momenteel wel alleen een alternatieve versie van die nog in test is.
De static release is broken vanaf V154.

[ Voor 5% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:01:
[...]

Optie 1 werkt momenteel wel alleen een alternatieve versie van die nog in test is.
De static release is broken vanaf V154.
V154 is nog niet voor iedereen beschikbaar gemaakt, dus zo'n groot probleem is het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:03:
[...]

V154 is nog niet voor iedereen beschikbaar gemaakt, dus zo'n groot probleem is het ook niet.
Realiseer ik me maar het zou lullig zijn mocht net dat detail missen.
Overigens sinds ik vanmorgen de fix draaiende heb werkt het weer perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 17-09-2025 19:09 ]

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:20

HHF

matramurena schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:44:
[...]

Je bedoelt de Venus A?
Volgens een aantal leveranciers is de Venus A leverbaar eind oktober. prijs is 499 ex btw, dus circa 600 euro.
https://www.reichelt.com/...ll-in-one_2_12_kwh-413794
Aangekondigd in Berlijn. Staat op de site ws. als uitverkocht om eerst wat voorraden op te bouwen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:09:
[...]

Realiseer ik me maar het zou lullig zijn mocht net dat detail missen.
Overigens sinds ik vanmorgen de fix draaiende heb werkt het weer perfect.
Hier werkt het ook perfect. Binnen een paar dagen komt de nieuwe versie wel online.

• jackyboy8500
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-10 09:39
Pe1dtq schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:58:
Mooi!

Ben benieuwd naar de responsetijd tussen de P1 meting tot reactie door de V3.
bij 10 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:53
Bedankt voor spotten van deze update! Ik heb via de test build url: de v154 compatibele HA add-on geïnstalleerd, dus ik kan nu morgen eindelijk aan de slag om in Home Assistant de dynamische handel te automatiseren d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fOM2-IrShNrgUmFPK629UNAMtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7NCXamfZf1g7PfwT64x4gEV.jpg?f=fotoalbum_large

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

HHF schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:21:
[...]

Volgens een aantal leveranciers is de Venus A leverbaar eind oktober. prijs is 499 ex btw, dus circa 600 euro.
https://www.reichelt.com/...ll-in-one_2_12_kwh-413794
Aangekondigd in Berlijn. Staat op de site ws. als uitverkocht om eerst wat voorraden op te bouwen.
In Duitsland BTW vrij, nu hier nog.

• iorses
Jan Workum schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:46:
[...]

In Duitsland BTW vrij, nu hier nog.
In Nederland krijgen we niks cadeau😬😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:05:
[...]

In Nederland krijgen we niks cadeau😬😅
Stel je voor dat particulieren zelf met stroom gaan handelen 🤫
Symmetrie vandaag 🙂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y4NyUJheWrCvSAR4qFrVb6VSQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymLoasqUaVcq7zSzj0tN6YF6.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Lijkt wel "copy-paste"...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCsjWogA3Lf9HgaekPi3JRLe3DI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SdSpEhTOwO9g20JIiFz2JAmk.png?f=fotoalbum_large

BE 2 x MT 5.12 kWh V154 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 10:17
Ik heb een Homey App gemaakt waarin de Marstek Venus batterij als device toegevoegd kan worden en een aantal eigenschappen periodiek uitgelezen worden. Dit uitlezen gaat via de LAN/WiFi verbinding naar de batterij (Local API moet dus enabled zijn). De app kan het IP adres van de Marstek auto-detecten, of kan handmatig ingevoerd worden. Geen Modbus of MQTT nodig., enkel local API access enabled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UY5qQOa3ocFEKHEqqxzym4lrSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Jnt7JixuFzTUvAxjU4KMbZw.png?f=fotoalbum_large

Na installatie kan je de volgende parameters monitoren en gebruiken in logica/flows:
Charge/discharge (status), Resterende energie (kWh), Power in/uit (Watt), Temperatuur, SoC (%)

De TEST VERSIE is voor Homey gebruikers beschikbaar via: https://homey.app/nl-nl/a...k-Battery-Connector/test/

[ Voor 18% gewijzigd door E.T.O. op 18-09-2025 08:01 ]

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-10 08:45
Sinds vorige week nu wat geks na 2 maanden stabiel te hebben gedraaid. De CT003 loopt een soort vast, via Bluetooth niet te benaderen en via wifi al helemaal niet. Na herstart ervan draait het weer prima. Draai op v118. Gek iets want hiervoor nooit gehad, speciaal iot wifi netwerk via UniFi, super stabiel geweest.

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-10 14:23
Hallo, mogelijks kijk ik erover maar is er een optie via de MT app om de batterij in te stellen op 2500W laden en max 800w ontladen? Of moet ik hiervoor de modbus toer op?
Ik heb een V3, zijn er al opties om via de API zaken te sturen in HA, ik bedoel dan rechstreeks, niet via hamerelay, modbus,…
Thanks

• Avenger 2.0
DaVa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:12:
Hallo, mogelijks kijk ik erover maar is er een optie via de MT app om de batterij in te stellen op 2500W laden en max 800w ontladen? Of moet ik hiervoor de modbus toer op?
Ik heb een V3, zijn er al opties om via de API zaken te sturen in HA, ik bedoel dan rechstreeks, niet via hamerelay, modbus,…
Instellingen (tandwiel) - > Netwerkvermogenconfiguratie

Staat normaal toch standaard op 800W of begrijp ik je vraag verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 18-09-2025 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:13
DaVa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:12:
Thanks
Is dat niet gewoon de default eigenschap van de batterij als hij op 800W staat ingesteld (wat je doet als hij niet op een eigen groep staat). Hij laadt altijd dan met 2500 maar ontlaadt met max. 800W

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:10
iorses schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:07:
[...]

Nice, ben niet geïnteresseerd in het product maar wel naar de ontwikkelingen qua Marstek als merk dus ik volg!
Idem hier, ook een volger, vanaf het begin.

Na enkele maanden volgen afgehaakt, het product Venus E leek totaal niet af en het had nu niet bepaald het installatie-gemak dat andere merken wél boden en bieden. De instabiliteit van de communicatie en de onverklaarbare (ont)ladingskarakteristieken hielpen ook niet.

Na af en toe spieken leken bovenstaande problemen bijna opgelost, mooi! Dat allerlei dozenschuivers zich opwierpen als “officieel importeur” of “officieel distributeur“ deed me wel twijfelen over de te verwachten technische ondersteuning maar dat lossen we samen wel op. Uiteindelijk krijg je het aan de praat. (En voor garantie is het kijken naar de Declaration of Conformity als je verkoper is omgevallen.)

Als gebruiker van HA zou een open API en een fysieke communicatie-poort een wens zijn. Venus E 3 leek de lang verwachte hoopvolle oplossing voor dat alles.

Marstek beseft blijkbaar niet dat ze goud in handen hebben. Nu de documentatie niet vrijgeven is volgens hun blijkbaar geen slimme zet, de concurrent kijkt ook mee. Maar kijk ook wat een open API voor concurrenten als HW doet.
Ik snap de zet wel, op den duur zullen we allemaal naar een HEMS toe moeten en dan is het voor een fabrikant fijner als hij zijn eigen HEMS kan verkopen. Die uiteraard alleen via zijn eigen app aan te sturen is.
Maar de consument heeft geen zin meer in een vendor lock-in. Tenslotte is de gemiddelde gebruiker de toch-net-iets-meer-technisch-onderlegde consument die vaak genoeg gezien heeft wat het effect kan zijn als de fabrikant omvalt. Iemand nog een mooie VanMoof fiets kopen?

Goud in handen. Ik hoop dat Marstek op hun beslissing terug komt. Tot die tijd kan je modellen Venus F tot en met Z lanceren, velen zullen het ter kennisgeving aannemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:32:
[...]

Idem hier, ook een volger, vanaf het begin.

Na enkele maanden volgen afgehaakt, het product Venus E leek totaal niet af en het had nu niet bepaald het installatie-gemak dat andere merken wél boden en bieden. De instabiliteit van de communicatie en de onverklaarbare (ont)ladingskarakteristieken hielpen ook niet.

Na af en toe spieken leken bovenstaande problemen bijna opgelost, mooi! Dat allerlei dozenschuivers zich opwierpen als “officieel importeur” of “officieel distributeur“ deed me wel twijfelen over de te verwachten technische ondersteuning maar dat lossen we samen wel op. Uiteindelijk krijg je het aan de praat. (En voor garantie is het kijken naar de Declaration of Conformity als je verkoper is omgevallen.)

Als gebruiker van HA zou een open API en een fysieke communicatie-poort een wens zijn. Venus E 3 leek de lang verwachte hoopvolle oplossing voor dat alles.

Marstek beseft blijkbaar niet dat ze goud in handen hebben. Nu de documentatie niet vrijgeven is volgens hun blijkbaar geen slimme zet, de concurrent kijkt ook mee. Maar kijk ook wat een open API voor concurrenten als HW doet.
Ik snap de zet wel, op den duur zullen we allemaal naar een HEMS toe moeten en dan is het voor een fabrikant fijner als hij zijn eigen HEMS kan verkopen. Die uiteraard alleen via zijn eigen app aan te sturen is.
Maar de consument heeft geen zin meer in een vendor lock-in. Tenslotte is de gemiddelde gebruiker de toch-net-iets-meer-technisch-onderlegde consument die vaak genoeg gezien heeft wat het effect kan zijn als de fabrikant omvalt. Iemand nog een mooie VanMoof fiets kopen?

Goud in handen. Ik hoop dat Marstek op hun beslissing terug komt. Tot die tijd kan je modellen Venus F tot en met Z lanceren, velen zullen het ter kennisgeving aannemen.
Velen hebben ondertussen al lang één of meerdere Venus E's draaien en zijn daar zeer tevreden mee. Niet iedereen ( de meesten) wil ze aansturen vanuit een open protocol.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-10 09:02
Sedert 8 september heb ik een tweede batterij geplaatst en werkte alles naar behoren.
Tot deze ochtend is de SoC van deze tweede batterij nooit onder de 40% gedaald.

Echter zag ik vanochtend het volgende gebeuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhpTGsoJdWDi8wVu-qk4RJoseZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi6NV49sNSAY0pgLFovKdI1k.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee hoe het komt dat de SoC plots van 40% naar 11% daalde?
Betreft dit een defecte baterij?
Gamm86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:37:
Sedert 8 september heb ik een tweede batterij geplaatst en werkte alles naar behoren.

[Afbeelding]

Aangezien je aangeeft dat de batterij nog nooit onder de 40 procent is gedaald, eerst even helemaal volladen en helemaal leeg en kijken hoeveel capaciteit je dan eruit haalt. Kan ook gewoon een afwijking in de SoC zijn, maar van 40 naar 11 is wel flinke sprong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 23:55
pascallj schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:45:
[...]
Aangezien je aangeeft dat de batterij nog nooit onder de 40 procent is gedaald, eerst even helemaal volladen en helemaal leeg en kijken hoeveel capaciteit je dan eruit haalt. Kan ook gewoon een afwijking in de SoC zijn, maar van 40 naar 11 is wel flinke sprong.
Ik heb dergelijke sprongen ook een paar keer waargenomen. Bij mij ging ie nog lager, helemaal tot 0 en dan meteen weer bijladen (met ongeveer 1kW) tot 11% SOC.
BMS doet een calibratie of zo ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooNQh8FwoV3Sc1yRJDLRpUmcScc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6Rfzb8wWS7K08GuaFnhqBHWt.png?f=user_large

Edit: Vandaag "even" naar 100% SoC geladen (weinig PV stroom dus maar uit het net gehaald) en weer ontladen (naar de vaatwasser en EV, moest het ergens in dumpen en terugleveren wil ik niet).

Denk dat er niet veel mis is met de accu: Van 100% naar 12% SOC is er ruim 4,3kWh ontladen. Bij 12% blijft ie nog een tijd hangen en levert nog steeds. De delta tussen laagste en hoogste cel spanning is < 0.01V (meestal 0.007 tijdens de hele ontlaadcyclus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPgfVXItgnbcWxFbxGJG10QoEo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulKUVKXc89lzLPY70dv21REP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door djdj105 op 18-09-2025 18:21 . Reden: Meting batterijcapaciteit. ]

MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gamm86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:37:

[Afbeelding]

Typische SOC drift... geheel ontladen en dan geheel laden (2x) zal het verhelpen.
Zie TS

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djdj105 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:10:
[...]

Ik heb dergelijke sprongen ook een paar keer waargenomen. Bij mij ging ie nog lager, helemaal tot 0 en dan meteen weer bijladen (met ongeveer 1kW) tot 11% SOC.
BMS doet een calibratie of zo ??
[Afbeelding]
Dat ligt eraan. Als je lang niet vol of leeg hebt kan het drift zijn, maar we hebben ook gewoon al een paar batterijen gezien die gewoon defect waren en een veel te lage capaciteit hadden. Daarom even een testje draaien van helemaal vol naar helemaal leeg en kijken hoeveel capaciteit je eruit krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Voor de geïnteresseerden een nieuw topic aangemaakt speciaal voor het Venus A model.
Zodra model D ook leverbaar wordt zal deze ook in het topic worden opgenomen.

Zie hier
SatScan in "Hame Marstek Venus A - plug and play thuis batterij"

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 23:55
pascallj schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:45:
[...]

Dat ligt eraan. Als je lang niet vol of leeg hebt kan het drift zijn, maar we hebben ook gewoon al een paar batterijen gezien die gewoon defect waren en een veel te lage capaciteit hadden. Daarom even een testje draaien van helemaal vol naar helemaal leeg en kijken hoeveel capaciteit je eruit krijgt.
Hmmm de Venus draait hier pas 2 weken. Dan maar eens goed testen vol-leeg om zeker te zijn dat de capaciteit juist is. Bedankt voor de tip.

MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

• 3DWim
In feedback:
Hello Kyle,
so I have full warranty of 10 year on any issue I encounter with my Marstek Venus battery ?
Because the yellow icon in the app still ask me to upload any purchase information.

Antwoord:
Hello customer, you are in warranty status and do not need to upload the proof.
Of course, you can also upload it as supplementary information. But it will not affect the current results, as you are already under warranty.
Alan

Men mijd dus als de pest de 10 jaar claim.
En opsturen aankoopbewijs is dus onzin en niet nodig. Onnodige bangmakerij vanuit Marstek, jammer.
Al die ontwijkende antwoorden geven geen lekker 10 jaar garantie gevoel.

• Avenger 2.0
djdj105 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:50:
[...]
Hmmm de Venus draait hier pas 2 weken. Dan maar eens goed testen vol-leeg om zeker te zijn dat de capaciteit juist is. Bedankt voor de tip.
Kan je inderdaad doen. De vraag is echter wanneer is een capaciteit te slecht en wordt er een swap gedaan? Zal dikwijls afhankelijk zijn van de wil van de leverancier ook vrees ik.

• Avenger 2.0
3DWim schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:09:
En opsturen aankoopbewijs is dus onzin en niet nodig. Onnodige bangmakerij vanuit Marstek, jammer.
De eerste 2 jaar kan je bij de leverancier terecht. De bijkomende 8 jaar ben je wat afhankelijk van de goedwilligheid van Marstek (en eventueel je leverancier). Zal afhankelijk zijn ook hoeveel batterijen er de komende jaren stuk gaan of sterk verminderde capaciteit hebben. Als dat weinig is zullen ze waarschijnlijk niet moeilijk doen met omwisselen. Vallen de batterijen zoals vliegen dan gaan ze excuses zoeken dat het niet meer mooi is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:09:
In feedback:
Hello Kyle,
so I have full warranty of 10 year on any issue I encounter with my Marstek Venus battery ?
Because the yellow icon in the app still ask me to upload any purchase information.

Antwoord:
Hello customer, you are in warranty status and do not need to upload the proof.
Of course, you can also upload it as supplementary information. But it will not affect the current results, as you are already under warranty.
Alan

Ik zag eerst de shield in mijn app.
Na de upload van het aankoopbewijs zie ik dit als ik het open;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX503DFYT0pOU8mZ8fZ4z75zcY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P26b8Ib6r8cfTLPTKSRjw6vb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
SatScan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:39:
Na de upload van het aankoopbewijs zie ik dit als ik het open;
ha ha, het is nog vreemder: ik heb gewoon een screendump van de activatie bevestiging geupload, zojuist. En wat denk je? Direct was mijn garantie geactiveerd met beeld zoals @SatScan liet zien.
De snelheid waarmee dat ging geeft weer aan: Marstek heeft geen idee wat ze aan het doen zijn. Die 30 dagen waren bij mij allang voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
3DWim schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:11:
[...]

ha ha, het is nog vreemder: ik heb gewoon een screendump van de activatie bevestiging geupload, zojuist. En wat denk je? Direct was mijn garantie geactiveerd met beeld zoals @SatScan liet zien.
De snelheid waarmee dat ging geeft weer aan: Marstek heeft geen idee wat ze aan het doen zijn. Die 30 dagen waren bij mij allang voorbij.
Alle al geactiveerden geven hier al geactiveerd aan, in mijn geval ook zonder rekening.

• 3DWim
tweeek schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:15:
[...]
Alle al geactiveerden geven hier al geactiveerd aan, in mijn geval ook zonder rekening.
Correct maar nog wel met die 30dgn optie en "opstuurplicht".
Afbeelding verandert dus wel (direct).

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-10 08:56

Pe1dtq

It's all about electronics

Vermoed dan dat je een oude slimme meter hebt. 10 sec. responsetime is traag. V2 met een DMRS5.X zit op5 tot 6 seconden.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Oj847pqOmDT1SuREKlgnpS-6vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vGJzlVvPLJyW36HBx5omJSK.jpg?f=fotoalbum_large

Zien jullie dit ook bij gebruik van de CT003? Nadat ik een apparaat aan of uit zet krijg ik altijd een jojo effect te zien dat uiteindelijk stopt. Met de P1 van HW gaat hij vrijwel direct naar 0. Overigens blijft de CT003 hangen op 2-5 watt gebruik. Ik heb de CT003 nodig, want zodra de elektricien geweest is sluit ik nog 2 batterijen aan. Vraag ook gesteld aan Marstek paar dagen terug, maar dat duurt blijkbaar vrij lang.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +7 Henk 'm!
3DWim schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:11:
[...]

Als je daar een foto van je schoonmoeder in upload dan wordt de garantie ook geactiveerd :+ :o

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 09:00
Ligt het aan mij of is de marstek app zeer traag / loopt achter? Ook de MQTT integratie in Homeassistant haalt de helft van de tijd geen data op...
2xdehelft schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:07:
Ligt het aan mij of is de marstek app zeer traag / loopt achter? Ook de MQTT integratie in Homeassistant haalt de helft van de tijd geen data op...
Ik zit niet de hele dag met mijn neus in de app, maar net even een paar acties getest en merk niets geks. Klinkt misschien gek, maar heb je je eigen internetverbinding al gecontroleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 09:00
pascallj schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:08:
[...]

Ik zit niet de hele dag met mijn neus in de app, maar net even een paar acties getest en merk niets geks. Klinkt misschien gek, maar heb je je eigen internetverbinding al gecontroleerd?
Ja dat is al gechecked.. En ik ben senior network engineer in het dagelijks leven dus ik hoop dat ik daar wat van mag vinden :-)

Vreemde is dat de CT003 wel responsive is maar de beide accus niet... Misschien heeft Marstek wel een rate limiter o.i.d. op het aantal calls gezet en is mijn MQTT integratie het probleem.

Ik wacht wel even af of het vanzelf over gaat...
Pagina: 1 ... 262 ... 286 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.