Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:48
Hans C schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:58:
[Afbeelding]

Zien jullie dit ook bij gebruik van de CT003? Nadat ik een apparaat aan of uit zet krijg ik altijd een jojo effect te zien dat uiteindelijk stopt. Met de P1 van HW gaat hij vrijwel direct naar 0. Overigens blijft de CT003 hangen op 2-5 watt gebruik. Ik heb de CT003 nodig, want zodra de elektricien geweest is sluit ik nog 2 batterijen aan. Vraag ook gesteld aan Marstek paar dagen terug, maar dat duurt blijkbaar vrij lang.
Mooi voorbeeld van een P(ID)-controller. Hij is tenminste zelfdempend en zo zie ik ze graag hier in de fabriek. Ik zou eerder nerveus worden van een regeling die zelfversterkend is en uit de bocht vliegt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42
2xdehelft schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:11:
[...]

Ja dat is al gechecked.. En ik ben senior network engineer in het dagelijks leven dus ik hoop dat ik daar wat van mag vinden :-)

Vreemde is dat de CT003 wel responsive is maar de beide accus niet... Misschien heeft Marstek wel een rate limiter o.i.d. op het aantal calls gezet en is mijn MQTT integratie het probleem.

Ik wacht wel even af of het vanzelf over gaat...
Hier geen issues , ook niet met de MQTT hame relay... Ik gebruik HA, en heb een aantal ping sensors gemaakt om te monitoren, zo zag ik dat de CT soms offline ging , na voeding in de splitter te plaatsen was het opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:39

timvanloon

Intel or AMD?

Hallo allemaal hier, na eerst tijdje mee te hebben gelezen werd ik toch wel erg positief over de mogelijkheden met Marstek. Sinds gisteren 2 marstek venus E v3 perfect draaien op P1 meter ct003.
Ik heb 14 zonnepanelen 4,6 Kw mogelijk dat ik volgend voorjaar een 3e batterij erbij koop.

Wilde ze ook aanmelden bij energieleveren.nl maar wat vul ik in bij velden 1 tm 4 voor 2 batterijen.
En kun je de derde later erbij voegen of dit weer aanpassen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_-WPlzITP5VIG0PtdWSS3aLigA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GDBs2uVEmsux4H7kHDXcv9w.jpg?f=fotoalbum_large

2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

timvanloon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:31:
Hallo allemaal hier, na eerst tijdje mee te hebben gelezen werd ik toch wel erg positief over de mogelijkheden met Marstek. Sinds gisteren 2 marstek venus E v3 perfect draaien op P1 meter ct003.
Ik heb 14 zonnepanelen 4,6 Kw mogelijk dat ik volgend voorjaar een 3e batterij erbij koop.

Wilde ze ook aanmelden bij energieleveren.nl maar wat vul ik in bij velden 1 tm 4 voor 2 batterijen.
[Afbeelding]
Ik heb daar drie keer 1 batterij aangemeld.

Net als mijn pv installaties daar heb ik 5 van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
NoFate schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:28:
[...]

Hier geen issues , ook niet met de MQTT hame relay... Ik gebruik HA, en heb een aantal ping sensors gemaakt om te monitoren, zo zag ik dat de CT soms offline ging , na voeding in de splitter te plaatsen was het opgelost
Zit er naast de spiltter ook een voeding in de CT003?

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

[Afbeelding]

Zien jullie dit ook bij gebruik van de CT003? Nadat ik een apparaat aan of uit zet krijg ik altijd een jojo effect te zien dat uiteindelijk stopt. Met de P1 van HW gaat hij vrijwel direct naar 0. Overigens blijft de CT003 hangen op 2-5 watt gebruik. Ik heb de CT003 nodig, want zodra de elektricien geweest is sluit ik nog 2 batterijen aan. Vraag ook gesteld aan Marstek paar dagen terug, maar dat duurt blijkbaar vrij lang.
Sturen en beoordelen doe je bijvoorbeeld op je nachtverbruik of dat van een gehele dag.
Het jojo effect is altijd aanwezig en heeft met vele factoren te maken, de netcode! of je type energiemeter en aantal batterijen en het type in/uitgeschakelde apparatuur, hoeveelheid apparaten dat op hetzelfde moment in/uitschakelen, de netspanning en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...

Wat ik wil zeggen dat je nomaliter moet kijken over een langere periode. Als je dan afwijkingen constateer dan is dieper inzoomen nuttig.
Mijn nachtverbruik is 0,2Kwh en dag verbruik 1.2Kwh, in mijn thuissituatie met mijn verbruiksprofiel en apparatuur.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:11:
[...]

Zit er naast de spiltter ook een voeding in de CT003?
neen, dat was in mijn geval niet nodig, heb er de HWP1 en CT003, en een 3de kabel naar de Alfen laadpaal (maar nog niet ingesteld op de alfen)

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Hemmik schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:25:
Iemand enig idee is de app al ondersteuning biedt voor de kwartiertarieven die dynamische energieleveranciers in oktober invoeren? Dan wellicht laden op de 8 goedkoopste kwartieren? Heb er nog niets over gelezen hier volgens mij.
Heb je hier een antwoord op gevonden?

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 17:28
springfield89 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:05:
[...]

Heb je hier een antwoord op gevonden?
Nee, nog niets over kunnen vinden.

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59
SatScan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:15:
[...]

Sturen en beoordelen doe je bijvoorbeeld op je nachtverbruik of dat van een gehele dag.
Het jojo effect is altijd aanwezig en heeft met vele factoren te maken, de netcode! of je type energiemeter en aantal batterijen en het type in/uitgeschakelde apparatuur, hoeveelheid apparaten dat op hetzelfde moment in/uitschakelen, de netspanning en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...

Wat ik wil zeggen dat je nomaliter moet kijken over een langere periode. Als je dan afwijkingen constateer dan is dieper inzoomen nuttig.
Mijn nachtverbruik is 0,2Kwh en dag verbruik 1.2Kwh, in mijn thuissituatie met mijn verbruiksprofiel en apparatuur.
Weet jij dan toevallig binnen welk tijdsbestek de energieleverancier kijkt voor de verevening? Is dat per minuut, per uur, of per dag?

Ik vraag ernaar omdat met alle apparatuur hetzelfde en alleen de P1 meter van HomeWizard de reactie van de batterij heel anders is. Dan is hij 3 seconden later weer 0.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:15
2xdehelft schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:07:
Ligt het aan mij of is de marstek app zeer traag / loopt achter? Ook de MQTT integratie in Homeassistant haalt de helft van de tijd geen data op...
Het ligt aan U :) Ik ben er nu al wat uurtjes mee bezig, wat fine tuning van mijn HA, en het werkt hier zoals het hoort.

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

[Afbeelding]
Ben ook zeer benieuwd. Marstek staat er niet bij als omvormer. Als je het weet hoor ik het graag. Ook de andere getallen zijn voor een noob als ik niet meteen helder.

Marstek Venus E V154 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:21

[Afbeelding]
Ik heb onderstaand ingevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPzJHyBSESKimNN7lskzktDlpaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mR3GMTfl7HvNnjK0ciB2E7zG.png?f=user_large

1 MT Venus versie 1. App versie 1.6.49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Vermogen is 2500 W of 2.5 kW maximaal (unlocked). Dat is de stroom die de batterij kan leveren.

De capaciteit is 5.12 kWh per batterij.

Als je meerdere batterijen hebt dan kan je de totale vermogens optellen. Maar ik denk dat je dan wel rekening moet houden met het feit of ze in 800W of in 2500W modus staan.

[ Voor 18% gewijzigd door JeffreyGorissen op 18-09-2025 17:07 . Reden: Aanvulling modus 800W vs 2500W ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V153 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-10 15:56
Sonero schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:32:
[...]

Idem hier, ook een volger, vanaf het begin.

Na enkele maanden volgen afgehaakt, het product Venus E leek totaal niet af en het had nu niet bepaald het installatie-gemak dat andere merken wél boden en bieden. De instabiliteit van de communicatie en de onverklaarbare (ont)ladingskarakteristieken hielpen ook niet.

Na af en toe spieken leken bovenstaande problemen bijna opgelost, mooi! Dat allerlei dozenschuivers zich opwierpen als “officieel importeur” of “officieel distributeur“ deed me wel twijfelen over de te verwachten technische ondersteuning maar dat lossen we samen wel op. Uiteindelijk krijg je het aan de praat. (En voor garantie is het kijken naar de Declaration of Conformity als je verkoper is omgevallen.)

Als gebruiker van HA zou een open API en een fysieke communicatie-poort een wens zijn. Venus E 3 leek de lang verwachte hoopvolle oplossing voor dat alles.

Marstek beseft blijkbaar niet dat ze goud in handen hebben. Nu de documentatie niet vrijgeven is volgens hun blijkbaar geen slimme zet, de concurrent kijkt ook mee. Maar kijk ook wat een open API voor concurrenten als HW doet.
Ik snap de zet wel, op den duur zullen we allemaal naar een HEMS toe moeten en dan is het voor een fabrikant fijner als hij zijn eigen HEMS kan verkopen. Die uiteraard alleen via zijn eigen app aan te sturen is.
Maar de consument heeft geen zin meer in een vendor lock-in. Tenslotte is de gemiddelde gebruiker de toch-net-iets-meer-technisch-onderlegde consument die vaak genoeg gezien heeft wat het effect kan zijn als de fabrikant omvalt. Iemand nog een mooie VanMoof fiets kopen?

Goud in handen. Ik hoop dat Marstek op hun beslissing terug komt. Tot die tijd kan je modellen Venus F tot en met Z lanceren, velen zullen het ter kennisgeving aannemen.
Bedoelde dat model, zelf in bezit van 4x Venus E.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• Peter-59
JeffreyGorissen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:05:
[...]

Vermogen is 2500 W of 2.5 kW maximaal (unlocked). Dat is de stroom die de batterij kan leveren.

De capaciteit is 5.12 kWh per batterij.

Als je meerdere batterijen hebt dan kan je de totale vermogens optellen. Maar ik denk dat je dan wel rekening moet houden met het feit of ze in 800W of in 2500W modus staan.
Lekker interessant, als ze het maar begrijpen.

• iorses
@pascallj ik kom steeds verder erdoorheen qua de modbus, nogsteeds niet de register documentatie weten te ontfutselen maar ze laten wel steeds meer ongevraagd los.
Ze zeggen het volgende:
code:
1
 Modbus is usually used for debugging devices and forcing device upgrades.

Dat is natuurlijk bullshit en ga ik niet mee akkoord zo staat het niet in onder andere hun eigen datasheet dus we gaan weer doorvragen.
Maar ze hebben me wel ongevraagd de hele documentatie incl tools gestuurd voor het flashen via modbus🤷🏻‍♂️😅

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Peter-59 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:15:
[...]

Lekker interessant, als ze het maar begrijpen.
Het gaat erom dat je nu 5 kW als vermogen hebt ingevuld wat gewoon incorrect is. Kan je wel zeggen "lekker interessant", maar dan kan je net zo goed niets invullen als het je ook niet uitmaakt of het correct is of niet.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:57
Kan een Marstek V3 ook samen met werken met mijn bestaande V2? Of zou ik beter nog een V2 halen nu ze nog beschikbaar zijn?

Ik wil graag mijn cijfers verder opvolgen nu ik 1 batterij heb en dan na een jaar (in mei) herevalureren als een 2e batterij nuttig zou zijn. Een V3 zou top zijn gezien de betere RTE en tegen dan zal die ook wel wat goedkoper zijn.
Maar als ze niet gaan samen werken, moet ik misschien toch nog een V2 zien te pakken krijgen. Al ben ik nog niet helemaal zeker dat een 2e economisch interessant is zonder alle data te hebben. Ons verbruikersprofiel is lichtjes gewijzigd met de batterij.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Peter-59
pascallj schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:17:
[...]

Het gaat erom dat je nu 5 kW als vermogen hebt ingevuld wat gewoon incorrect is. Kan je wel zeggen "lekker interessant", maar dan kan je net zo goed niets invullen als het je ook niet uitmaakt of het correct is of niet.
Denk niet dat de netbeheerder het uitmaakt of er 5 of 5,12 kWh staat, plus de volledige beschikbare capaciteit is ongeveer 4,5 kWh. Volgens mij proberen we elkaar te helpen en geen muggen aftevangen.

• iorses
Broodro0ster schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:23:
Kan een Marstek V3 ook samen met werken met mijn bestaande V2? Of zou ik beter nog een V2 halen nu ze nog beschikbaar zijn?

Ik wil graag mijn cijfers verder opvolgen nu ik 1 batterij heb en dan na een jaar (in mei) herevalureren als een 2e batterij nuttig zou zijn. Een V3 zou top zijn gezien de betere RTE en tegen dan zal die ook wel wat goedkoper zijn.
Maar als ze niet gaan samen werken, moet ik misschien toch nog een V2 zien te pakken krijgen. Al ben ik nog niet helemaal zeker dat een 2e economisch interessant is zonder alle data te hebben. Ons verbruikersprofiel is lichtjes gewijzigd met de batterij.
Zou compatible moeten zijn, of iemand dit al in praktijk kan bevestigen durf ik zo niet te zeggen.
Wel alleen met CT002 of CT003.

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:26
[Afbeelding]

Ik had dat juist andersom: bij de HW P1 jojo en oscillatie effect, en bij CT003 juist veel sneller naar 0. Zoals eerder hier al is langsgekomen, gedrag kan ook anders zijn als je b.v. een P1 splitter ertussen hebt. Bij mij kreeg ik het beste resultaat met de CT003 in de laatste (meest rechter) poort en de HW P1 in de tweede. Het loont dus de moeite om even te rommelen met de meters en positie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• omoerbeek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:17
Peter-59 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:25:
[...]

Denk niet dat de netbeheerder het uitmaakt of er 5 of 5,12 kWh staat, plus de volledige beschikbare capaciteit is ongeveer 4,5 kWh. Volgens mij proberen we elkaar te helpen en geen muggen aftevangen.
Het gaat om vermogen: dat is 800W of 2500W, geen 5000.

https://github.com/omoerbeek/e2pv

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Peter-59 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:25:
[...]

Het gaat niet om de 5 of 5,12. Maar om het feit dat je de capaciteit invult onder totaal vermogen. Dat is geen afrondingsfoutje maar gewoon incorrect want het is een hele andere eenheid. En we zijn er inderdaad om elkaar te helpen, dus als iemand je dan wijst op dat dat incorrect is, is "lekker interessant" niet het juiste antwoord.

Qua prijs zou ik nog een v2 halen.. maar de v3 werkt gewoon samen met de v1 en v2.
Ze delen dezelfde manier van sturing. Via een CT002 of CT003 die de batterijen 'slim' laat samenwerken.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-10 12:16

Ja gaan samen. Maar ik zou zeker nu goedkoop de v2 scoren.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-59
pascallj schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:55:
[...]

Het gaat niet om de 5 of 5,12. Maar om het feit dat je de capaciteit invult onder totaal vermogen. Dat is geen afrondingsfoutje maar gewoon incorrect want het is een hele andere eenheid. En we zijn er inderdaad om elkaar te helpen, dus als iemand je dan wijst op dat dat incorrect is, is "lekker interessant" niet het juiste antwoord.
Sorry, had alles even te snel gelezen en gereageerd. 8)7 .Maar een ding is zeker, iedereen weet nu wel wat die moet invullen. :)

• Alan969
Vandaag de 2 MT's ontvangen in de late namiddag.
De CT003 werd geïnstalleerd en er vond een update naar V117.
Daarna de 2 MT's en update naar V153.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Ycq5rbSycJt_41_uW0ImEvFLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUtWIJoHxdEq8ROUjl8NqTKL.png?f=fotoalbum_large
De batterijen waren geladen op 50%. ER was geen zon meer. Daarom heb ik de uitgang geplaatst op 800W. Zo kom ik de nacht door. Morgen zou er genoeg zon zijn om alles 100% op te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Alan969 op 18-09-2025 20:09 ]

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• Alan969
Na de berichten over waarborg. Op mijn Iphone kreeg ik geen melding.
Rechtsboven naast het wieletje staat een grijs schild. Als ik daarop klik krijg ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89BAIb5QZZ5MpwJGoVo_fBZv_R0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bsGl9lQuwWbSr1SihkfsDWmi.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYfjxVS2OAyDwMPdRk4674lTEYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p6zN6mm8HK5OfLb7YbUlv3jE.png?f=fotoalbum_large
Ik heb geklikt om de toestellen te registreren.en dan wordt er gevraagd om de bewijzen te uploaden. Ik heb de leverbon geüpload waarop de datum van vandaag staat. Daarna kreeg ik de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvX1PSKqjfhqHlFwyTJ_YcKiYYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWLbB0uj6TDtmfvGpFZV2TBX.png?f=fotoalbum_large
En het schild naast het wieletje is van grijs naar blauw veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door Alan969 op 18-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
De batterijen waren geladen op 50%. ER was geen zon meer. Daarom heb ik de uitgang geplaatst op 800W. Zo kom ik de nacht door. Morgen zou er genoeg zon zijn om alles 100% op te laden.
Als de garantie goedgekeurd is kleurt het symbool goud.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• Alan969
Wie goed kijkt naar 'accumuleerde elektriciteit'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89BAIb5QZZ5MpwJGoVo_fBZv_R0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bsGl9lQuwWbSr1SihkfsDWmi.png?f=fotoalbum_large
ziet dat er een zeer groot getal staat.
Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij het feit dat ik nog geen meter had gekozen (default was ingevuld).
Ik heb daarop de juiste meter gekozen, maar dat getal bleef.
Nu wil ik met zo weinig mogelijk inspanning dat getal rechttrekken. Daarom zou ik liefst geen terugkeer naar de fabrieksinstellingen doen. Wat zou er gebeuren als ik kies voor "Hardware reset"? Moet ik dan ook van het begin starten? Heeft iemand een tip om dat op te lossen?

• Alan969
DSSW schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:23:
[...]

Als de garantie goedgekeurd is kleurt het symbool goud.
ik ben benieuwd want ik het niet de factuur geupload.

Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:15:
Na de berichten over waarborg. Op mijn Iphone kreeg ik geen melding.
Rechtsboven naast het wieletje staat een grijs schild. Als ik daarop klik krijg ik
En het schild naast het wieletje is van grijs naar blauw veranderd.
Ik verwacht dat batterijen die voor een bepaalde datum in gebruik zijn genomen de garantie standaard wordt geactiveerd en na een bepaalde datum dit dus eerst wordt geoordeeld.

Het is feite de wereld op zijn kop....
Marstek weet toch dmv het mac-nummer per batterij aan wie ze hebben geleverd... dus als die opduiken via een niet erkende dealer weten ze welke erkende dealer ze heeft geleverd aan de niet erkende dealer.

7(8)7

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 23:55
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:23:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij het feit dat ik nog geen meter had gekozen (default was ingevuld).
Nu wil ik met zo weinig mogelijk inspanning dat getal rechttrekken. Daarom zou ik liefst geen terugkeer naar de fabrieksinstellingen doen. Wat zou er gebeuren als ik kies voor "Hardware reset"? Moet ik dan ook van het begin starten? Heeft iemand een tip om dat op te lossen?
Geen zorg dat grote getal is gewoon het totaal verbruikte energie (in Wh) wat uit de Slimme meter komt, minus terug geleverde energie in Wh.

MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:23:
[Afbeelding]
Ik zou mij niet druk maken over dat cijfer, begin zeker niet te klooien nu alles werkt.
Hier zeggen ze, als het marcheert, laat het dan marcheren.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:49
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
Ik begrijp het verband tussen de SoC en het 800W uitgangsvermogen niet? Je batterij geeft toch maar gewoon hetgeen je huis vraagt ongeacht of die nu op 800 of 2500 staat? (In NOM stand alleszins)
Op aparte groep: 2500W mogelijk
Op bestaande groep: altijd 800W.
Maar waarom hem op 800W zetten enkel en alleen omdat de SoC 50% is?
Ter info: dit is een vraag uit interesse :)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Vul ik de electra prijzen nu zo goed in? Ik heb zonnepanelen dus mijn gedachte laden met zonnestroom is 0 en ontladen reken ik mijn kWh tarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKwVFpvsK5Hfoax_2YzbWz2Uvk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBbOCBLlRgQm0JtxDjyoDvZw.jpg?f=fotoalbum_large

2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Hans C schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:46:
[...]

Ben ook zeer benieuwd. Marstek staat er niet bij als omvormer. Als je het weet hoor ik het graag. Ook de andere getallen zijn voor een noob als ik niet meteen helder.
Nee marstek staat er niet tussen bij mij.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31
Volgens mij hebben ze de factuur upload functie in de App gezet, gewoon om zelf in kaart te brengen wie er allemaal hun batterijen verkoopt en tegen welke prijzen.
Het lijkt erop dat de dealers zich moeten houden aan bepaalde prijsafspraken met Marstek.
Wellicht proberen ze dit zo ook te controleren.

• Alan969
Druppeltje_ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:15:
[...]

Ik begrijp het verband tussen de SoC en het 800W uitgangsvermogen niet? Je batterij geeft toch maar gewoon hetgeen je huis vraagt ongeacht of die nu op 800 of 2500 staat? (In NOM stand alleszins)
Op aparte groep: 2500W mogelijk
Op bestaande groep: altijd 800W.
Maar waarom hem op 800W zetten enkel en alleen omdat de SoC 50% is?
Ter info: dit is een vraag uit interesse :)
Ik heb hiervoor gekozen opdat de batterij niet te veel zou ontladen op het moment dat er 's avonds grote verbruikers zouden aangezet worden. Ik schat dat ik ongeveer 4 a 5kWh nodig heb tot morgenvroeg. Plaats ik het op 2500W, dan zal dat geleverd worden en dan zullen de MT's vlugger leeg zijn. Dan halen ze zeker de ochtend niet.
Ik weet het, leeg is leeg, maar ik wilde nu juist proberen dat de MT de hele nacht zou overleven.

[ Voor 4% gewijzigd door Alan969 op 18-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb hiervoor gekozen opdat de batterij niet te veel zou ontladen op het moment dat er 's avonds grote verbruikers zouden aangezet worden. Ik schat dat ik ongeveer 4 a 5kWh nodig heb tot morgenvroeg. Plaats ik het op 2500W, dan zal dat geleverd worden en dan zullen de MT's vlugger leeg zijn. Dan halen ze zeker de ochtend niet.
Ik weet het, leeg is leeg, maar ik wilde nu juist proberen dat de MT de hele nacht zou overleven.
Hier staan drie stuks op 2500 overdag zoveel mogelijk pv erin en in de avond nacht ochtend dat maximaal inzetten.
Op is op.
Daar zijn die dingen voor.
En of je nu het verschil inkoopt tijdens de nacht omdat de accu het niet leverd wegens slechts 800 watt of dat je het inkoopt op het moment dat ze leeg zijn maakt hier niet uit.

Zit je bijv. Met een capaciteit tarief kan dat op een andere manier handiger zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Alan969
Ronald.42 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:38:
[...]

Hier staan drie stuks op 2500 overdag zoveel mogelijk pv erin en in de avond nacht ochtend dat maximaal inzetten.
Op is op.
Daar zijn die dingen voor.
En of je nu het verschil inkoopt tijdens de nacht omdat de accu het niet leverd wegens slechts 800 watt of dat je het inkoopt op het moment dat ze leeg zijn maakt hier niet uit.

Zit je bijv. Met een capaciteit tarief kan dat op een andere manier handiger zijn.
De MT's zijn nieuw en werden nog nooit opgeladen.
Ik dacht de ochtend te halen, maar dat zal niet lukken. De ene staat al op 11% en is al in standby, de andere staat nog op 13%.
Morgen zullen ze met de PV volledig opladen en zet ik ze op 2500W. Omdat ik dat verwacht zal ik ze niet opladen in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:44:
[...]

De MT's zijn nieuw en werden nog nooit opgeladen.
Ik dacht de ochtend te halen, maar dat zal niet lukken. De ene staat al op 11% en is al in standby, de andere staat nog op 13%.
Morgen zullen ze met de PV volledig opladen en zet ik ze op 2500W. Omdat ik dat verwacht zal ik ze niet opladen in de nacht.
Mocht je morgen zien dat ze het niet redden om volledig op te laden zou ik ze handmatig nog even naar 100% brengen.
Dan heb je ze in ieder geval eens vol gehad ivm soc drift.
Dan kunnen ze even op 100% stabiliseren.

Morgen en zaterdag ziet het er wel redelijk uit qua weer dan hoef je er mischien maar een beetje bij te doen als ze het net niet redden.

Dan zijn ze in ieder geval eens even helemaal vol geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 13:41
Iemand de cellen bij een v3 uitgelezen om te zien of hier wel enige cell-balancing gebeurt? Bij mijn v2 zie ik niet echt (passieve) cell-balancing gebeuren. Vraag mij toch af wat de invloed op de capaciteit van de batterij gaat zijn over enkele jaren hierdoor gezien 1 cell nu al grote afwijkingen vertoont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
timvanloon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:43:
Vul ik de electra prijzen nu zo goed in? Ik heb zonnepanelen dus mijn gedachte laden met zonnestroom is 0 en ontladen reken ik mijn kWh tarief.
[Afbeelding]
Opladen is injectietarief, ontladen is de prijs die je betaald aan de leverancier per kWh.

MTVenus V2 V155 BMS 216 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier na de 1e dag een V2 hebben staan, het beruchte sprongetje van 32% naar 10% SoC.
Benieuwd of dat over gaat en wanneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAVDAxgvh5J1GRrt5utmLCBte80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j52ExVfUgcHLbSHgOli4fNLj.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:53:
Hier na de 1e dag een V2 hebben staan, het beruchte sprongetje van 32% naar 10% SoC.
Benieuwd of dat over gaat en wanneer.
Een cycli van 11% naar 100% en terug naar 11% is normaal voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanacht weer bij 2 marsteks die sinds gisteren avond op 11% stonden het volgende gedetecteerd:

Soc springt na een tijd van 11% naar 0% en batterij begint dan aan 600W te laden, dit gedurende een uur. Dit gebeurt met netstroom, niet met stroom uit Marstek 3 die toch nog voldoende capaciteit had om dit over te nemen. Zie grafiekjes hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_saaT0PZbOCcOZ9c_Ujx0ZEbd6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLgDBMsNB4yZP9GJWnxC7DNr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwWFxI0O6Uk-je0oIK8wEKz_LlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXoIe56yIsGAihxCNofLtcBB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
DSSW schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:10:
Vanacht weer bij 2 marsteks die sinds gisteren avond op 11% stonden het volgende gedetecteerd:

Soc springt na een tijd van 11% naar 0% en batterij begint dan aan 600W te laden, dit gedurende een uur. Dit gebeurt met netstroom, niet met stroom uit Marstek 3 die toch nog voldoende capaciteit had om dit over te nemen. Zie grafiekjes hieronder
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk niet dat de Marsteks elkaar kunnen laden dat zou teveel raar gedrag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
SatScan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:10:
[...]

Qua prijs zou ik nog een v2 halen.. maar de v3 werkt gewoon samen met de v1 en v2.
Ze delen dezelfde manier van sturing. Via een CT002 of CT003 die de batterijen 'slim' laat samenwerken.
Thanks! Langs de andere kant komt de winter er aan en ga ik niet veel genot hebben van een tweedehands de komende maanden. Pas vanaf maart zal een tweede nuttig zijn.
Als ik de V2 zoek, zie ik vooral prijzen van rond de 1350-1400euro. Als de V3 nog een beetje zakt in prijs, is dat misschien interessanter.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:21:
[...]

Ik denk niet dat de Marsteks elkaar kunnen laden dat zou teveel raar gedrag geven.
Ze staan alle 3 NOM, ik zou denken dat de 3de Marstek die nog meer dan voldoende capaciteit heeft dan die 600w zou leveren. Nu hebben mijn Marstek 1 en 2 deze nacht allebei 0,6 kwh uit het net getrokken terwijl die 1.2kwh makkelijk uit Marstek 3 had kunnen komen. Ik weet het, het is maar 1.2kwh, maar als dit in de donkere maanden wanneer ze geregeld leeg zullen lopen elke nacht gebeurt dan telt dat wel op.
Ik heb alvast de vraag eens gesteld via de feedback, ik hoop dat ze het daar begrijpen en ben curieus naar hun antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
DSSW schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:34:
[...]

Ze staan alle 3 NOM, ik zou denken dat de 3de Marstek die nog meer dan voldoende capaciteit heeft dan die 600w zou leveren. Nu hebben mijn Marstek 1 en 2 deze nacht allebei 0,6 kwh uit het net getrokken terwijl die 1.2kwh makkelijk uit Marstek 3 had kunnen komen. Ik weet het, het is maar 1.2kwh, maar als dit in de donkere maanden wanneer ze geregeld leeg zullen lopen elke nacht gebeurt dan telt dat wel op.
Ik heb alvast de vraag eens gesteld via de feedback, ik hoop dat ze het daar begrijpen en ben curieus naar hun antwoord. ;)
Ook bizar dat ze er 2 laten leeglopen en dat de 3e nog meer dan dan genoeg heeft.
Of gaat het over NOM per fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:26
Ter info,
Heb ook eens via feedback gevraagd naar de modbus documentatie en kreeg volgend antwoord: "Hello customer, the battery supports Modbus/RS485 protocol, but we currently do not open relevant documentation to customers. API documentation is available now."

Op mijn vraag waarom ze er dan mee adverteren komt men af met de local API : "Hello, customer, we apologize for any inconvenience caused. We have enabled the API for you and sent the API documentation via email. You can try integrating with other applications/systems." De API doc is versie 1.0 van 9/8/2025 en natuurlijk is de API maar enabled op 1 van mijn 3 batterijen. 8)7

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:42

YES

_/-\o_
Dear Customer,
According to our records, your product is currently under warranty.
That is to say:Yes you have 10 year full warranty by Marstek from Hame. Kyle

Ik had ook een vraag gesteld over de 11-0% dip:
Dear Customer,
Regarding the issue you\'ve encountered, we recommend first performing an SOC calibration by completing a full charge-discharge cycle in manual mode. After switching to manual mode, ensure the set time period is enabled. Fully charge the device, then discharge it to approximately 11% before initiating the SOC calibration. We wish you every success.

Helaas vergeten te melden bij de vraag dat ik dat ook al een keer gedaan had.
maar we gaan het zien. Ik kreeg ook een nwe update. Zodra ik die heb pas ik mijn handtekening wel weer aan.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.49 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Broodro0ster schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:25:
[...]
Thanks! Langs de andere kant komt de winter er aan en ga ik niet veel genot hebben van een tweedehands de komende maanden. Pas vanaf maart zal een tweede nuttig zijn.
Als ik de V2 zoek, zie ik vooral prijzen van rond de 1350-1400euro. Als de V3 nog een beetje zakt in prijs, is dat misschien interessanter.
Als de prijs van v3 nog wat lager zakt de komende maanden (of de v4 tegen eind dit jaar al in de stijgers staat) zal je wel voordelig een tweedehands op de kop kunnen tikken van iemand die het laatst nieuwe wil. En anders koop je gewoon een v5 tegen de lente volgend jaar. Wie weet wat er dan allemaal voor nieuws in zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
3DWim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:49:
Helaas vergeten te melden bij de vraag dat ik dat ook al een keer gedaan had.
maar we gaan het zien. Ik kreeg ook een nwe update. Zodra ik die heb pas ik mijn handtekening wel weer aan.
Support is wat onderbezet door de snelle groei werd in beursvideo gezegd (en nieuwe personen worden nu opgeleid). Dus verwacht de komende tijd maar veel copy/paste en weinig nuttige support :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Broodro0ster schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:25:
[...]

Ik zie nog V2 staan aan 1289€. Kijk maar eens bij de verdelers van https://marstek-energy.nl/dealers/
Wat ik ook zie is dat de prijs van de V2 bij sommige dealers terug gestegen is.
Ik kocht er donderdag 2 voor 2550 incl een P1-meter. Ook bij mijn verkoper is de prijs terug gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:00:
[...]
Support is wat onderbezet door de snelle groei werd in beursvideo gezegd (en nieuwe personen worden nu opgeleid). Dus verwacht de komende tijd maar veel copy/paste en weinig nuttige support :D
Tis ook maar net hoe je support inricht.
ik heb jaren in support team gezeten en als je niet direct duidelijk antwoord geeft heb je, zoals nu ook, gewoon 3-4 vervolgvragen.
Als Marstek meteen in de eerste reactie en in de app meld Customer you have full 10 year warranty from Hame. Dan waren er minder vragen. Doe je daar ook nog eens een duidelijke garnatiebeschrijving bij

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.49 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-10 09:36
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:15:
[...]

Dat snap ik al te goed, vandaar dat ik het niet meteen helemaal afschiet ;).

Bij dynamisch kan het plaatje heel anders worden, zeker nu we nog kunnen salderen (ga even uit van NL aangezien de Belgen eigenlijk altijd wel de CAPTAR vermelden). Dan kan je 'AI' gebruiken (of zelf gaan programmeren als dat iets is wat je leuk vindt). Dan kan je in de goedkope uren opladen en daarna ontladen. Dan alsnog moet je wel zelf nagaan of je echt 15 kWh (iets minder na verliezen natuurlijk) na zonsondergang nodig gaat hebben, anders is het opladen mogelijk ook zinloos geweest.
Hoi,

Inmiddels heb ik één Marstek Venus E v2.0 aangeschaft, inderdaad in NL :)
Heb hem sinds vanochtend aangesloten. Nu dacht ik dat deze prima met mijn bestaande HW P1 meter zou moeten samenwerken, maar dat valt tegen: de HW P1 wordt direct gevonden, geconfigureerd en doet het dan ook. Echter wordt hij voordurend disabled en dan springt de accu op standby.

Dan moet ik de HW P1 meter weer toevoegen en doet hij het zolang ik niet teveel in de app rommel. De app reageert sowieso nogal vreemd, bij instellen van kosten kreeg ik een pop-up dat ik te snel aan het drukken was waarna er meerdere keren de invuldialoog verscheen.

Kan het zijn dat de app invloed heeft op de connectie van de P1 meter? Werkt de CT003 wellicht toch betrouwbaarder? Want op deze manier regelt de accu gewoon niet; althans niet langer dan plm. 1 minuut. Ik vertrouw de app niet zo. Die is versie 1.6.49; de Venus zit op firmware V153.

HW P1 aangesloten op een ISKRA AM550 slimme meter (DSMR 5 - elke seconde update) en zit in hetzelfde netwerk, maar niet op dezelfde accesspoint als de Venus E. Aangezien de app hem wel direct vindt denk ik dat het netwerk op zich werkt zoals het zou horen.

Ik heb geprobeerd of ik dit (wegvallen verbinding met HW P1) kon vinden in het topic, maar zag het niet zo 1-2-3. Dus dank voor eventuele tips & tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Daar gaat mijn API aanvraag:
Dear Customer,
At this stage, we are temporarily unable to provide API services externally. We appreciate your understanding and cooperation.
Best regards. Kyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:40:
[...]

Dan moet ik de HW P1 meter weer toevoegen en doet hij het zolang ik niet teveel in de app rommel. De app reageert sowieso nogal vreemd, bij instellen van kosten kreeg ik een pop-up dat ik te snel aan het drukken was waarna er meerdere keren de invuldialoog verscheen.
Misschien moet je inderdaad even wachten totdat jouw Marstek en alles wat daarbij hoort in China/Duitsland/.. geregistreerd is in hun database.
De app is niet compleet maar werkt bij de meeste gebruikers hier prima.

Ik heb de CT003 (2x) nooit aan de praat gekregen. HW P1 werkt prima, al was dat na een paar dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door 3DWim op 19-09-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
3DWim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:45:
[...]

Misschien moet je inderdaad even wachten totdat jouw Marstek en alles wat daarbij hoort in China/Duitsland/.. geregistreerd is in hun database.
De app is niet compleet maar werkt bij de meeste gebruikers hier prima.
Maar inmiddels zijn die kosten-instellingen wel juist doorgekomen. Het gaat er meer om dat de HW P1 constant de verbinding verliest. Ik heb ook het HW Energy Display (en de app) en de P1 meter doet het uitstekend. Dus het is meer dat het erop lijkt dat de Marstek app de verbinding kwijtraakt. Daarom mijn vraag: is die koppeling op eoa manier afhankelijk van de app? Ik ga ervan uit dat als de accu eenmaal de verbinding met de P1 meter heeft deze koppeling in stand zou moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
3DWim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:45:
[...]
Ik heb de CT003 (2x) nooit aan de praat gekregen. HW P1 werkt prima, al was dat na een paar dagen.
Wat gebeurde er dan voor die paar dagen waren verstreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:40:
[...]

Hoi,

Inmiddels heb ik één Marstek Venus E v2.0 aangeschaft, inderdaad in NL :)
Heb hem sinds vanochtend aangesloten. Nu dacht ik dat deze prima met mijn bestaande HW P1 meter zou moeten samenwerken, maar dat valt tegen: de HW P1 wordt direct gevonden, geconfigureerd en doet het dan ook. Echter wordt hij voordurend disabled en dan springt de accu op standby.

Kan het zijn dat de app invloed heeft op de connectie van de P1 meter? Werkt de CT003 wellicht toch betrouwbaarder? Want op deze manier regelt de accu gewoon niet; althans niet langer dan plm. 1 minuut. Ik vertrouw de app niet zo. Die is versie 1.6.49; de Venus zit op firmware V153.

HW P1 aangesloten op een ISKRA AM550 slimme meter (DSMR 5 - elke seconde update) en zit in hetzelfde netwerk, maar niet op dezelfde accesspoint als de Venus E. Aangezien de app hem wel direct vindt denk ik dat het netwerk op zich werkt zoals het zou horen.

Ik heb geprobeerd of ik dit (wegvallen verbinding met HW P1) kon vinden in het topic, maar zag het niet zo 1-2-3. Dus dank voor eventuele tips & tricks!
Zodra alles is geconfigureerd is de app niets meer dan een afstandsbediening: die regelt zelf niets meer. Anders zou je ook de hele dag je telefoon thuis moeten laten.

Ik zou anders eerst eens je batterij met een handmatig programma helemaal volladen en later op de dag weer helemaal ontladen. Dan kan je in elk geval kijken of de batterij goed werkt.

Een ander AP zou geen probleem moeten zijn en aangezien je ook aangeeft dat de HW P1 wordt gevonden, lijkt de verbinding ook goed te werken. Wel heeft de Marstek een perfect stabiele verbinding nodig, want er wordt natuurlijk continu data over en weer gestuurd. De CT003 zou niet per se stabieler moeten werken dan de HW P1 (als ik de ervaringen hier mag geloven, is de verhouding eerder andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
DSSW schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:10:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dit ook 1 x gehad op 11/9, Marstek is 4,5 maanden in gebruik. Na update FW V154 werkte Hame Relay niet meer, zodus kon ik de celvoltages niet bekijken op dat moment. Nu werkt Hame Relay wel terug, en ik vind de celvoltages toch wel mooi gelijklopend. Begonnen op 11% (van gisteren avond stond ze al op 11%) En vandaag beginnen laden met de zon. Zeker verschillend als voor de FW update, van V151 naar V154.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PwWQV4oof5czgN5WUdF9NBI3uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNxRxCUEPiNmExkaiPJXGPac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:41:
Daar gaat mijn API aanvraag:
Dear Customer,
At this stage, we are temporarily unable to provide API services externally. We appreciate your understanding and cooperation.
Best regards. Kyle
Als je een klein beetje avontuurlijk bent (en een apparaat met een Chrome browser en Bluetooth hebt), kun je ook de tool van ~bommel gebruiken om de API aan te zetten. Werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
pascallj schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:50:
[...]

Zodra alles is geconfigureerd is de app niets meer dan een afstandsbediening: die regelt zelf niets meer. Anders zou je ook de hele dag je telefoon thuis moeten laten.

Ik zou anders eerst eens je batterij met een handmatig programma helemaal volladen en later op de dag weer helemaal ontladen. Dan kan je in elk geval kijken of de batterij goed werkt.

Een ander AP zou geen probleem moeten zijn en aangezien je ook aangeeft dat de HW P1 wordt gevonden, lijkt de verbinding ook goed te werken. Wel heeft de Marstek een perfect stabiele verbinding nodig, want er wordt natuurlijk continu data over en weer gestuurd. De CT003 zou niet per se stabieler moeten werken dan de HW P1 (als ik de ervaringen hier mag geloven, is de verhouding eerder andersom).
Dank voor je snelle response. Ik ging er ook van uit dat het zo zou werken (app als afstandsbediening) maar het lijkt erop dat het openen van de app invloed heeft.

De wifi verbinding met de accu is heel erg goed, hij staat letterlijk naast het vast-bedrade accesspoint.

Ik heb hem nu op manual mode gezet maar de app blijft aangeven dat de accu op standby staat en de HW app geeft ook geen verbruik aan. Dus de Venus laadt ook echt niet op dit moment.

Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:49:
[...]
Wat gebeurde er dan voor die paar dagen waren verstreken?
Toen had de accu via de app ineens contact met de HW P1.
Maar vooral de wachttijd/insteltijd was voorbij. P1 werd wel gezien maar duurt dus even (in mijn geval) voordat de HW P1, continu geaccepteerd werd (CT icoontje groen).
Bij sommige mensen helpt het ook om alle overige HW producten even uit te zetten. ook gaat de accu direct updaten dat zal de verbinding ook beïnvloeden, qua laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:53:
[...]

Dank voor je snelle response. Ik ging er ook van uit dat het zo zou werken (app als afstandsbediening) maar het lijkt erop dat het openen van de app invloed heeft.

De wifi verbinding met de accu is heel erg goed, hij staat letterlijk naast het vast-bedrade accesspoint.

Ik heb hem nu op manual mode gezet maar de app blijft aangeven dat de accu op standby staat en de HW app geeft ook geen verbruik aan. Dus de Venus laadt ook echt niet op dit moment.

Vaag.
Er zit wel wat vertraging in de App qua data, zeker als de data via de Cloud komt. Via Bluetooth is het wel correct alleen zal je af en toe handmatig moeten vernieuwen (slepen naar beneden op het batterijscherm).

Als je de Manuele modus gebruikt, zal je wel een klokprogramma moeten instellen (op een periode die nu actief is) en het programma inschakelen. Ook moet uiteraard de datum en tijd goed ingesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:53:
[...]

Vaag.
Ben je zeker dat de Marstek verbonden is met dit AP? Kan je dat controleren op één of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
pascallj schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:56:
[...]

Er zit wel wat vertraging in de App qua data, zeker als de data via de Cloud komt. Via Bluetooth is het wel correct alleen zal je af en toe handmatig moeten vernieuwen (slepen naar beneden op het batterijscherm).

Als je de Manuele modus gebruikt, zal je wel een klokprogramma moeten instellen (op een periode die nu actief is) en het programma inschakelen. Ook moet uiteraard de datum en tijd goed ingesteld staan.
Volgens mij staat het goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhpP6-fVzlVUEdGXZbqdxGpXlVw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/62aiF7qzO8L3Fk1NwtwlXRDy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAdTyuf7YJjY3rM1q63DYHZajLs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JzqkZYzDdADtQN0IbVI6jvvN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Heb je op de 3 verticale puntjes geklikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukaVR
dannyro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:04:
[...]
Heb je op de 3 verticale puntjes geklikt?
Joh. Wow. Nog expliciet op "enable" drukken, nu werkt het. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:06:
[...]

Joh. Wow. Nog expliciet op "enable" drukken, nu werkt het. Thanks :)
Nu nog mijn vraag beantwoorden over dat bedraad AP. Kan je dit controleren of de Marstek daar daadwerkelijk is mee verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
dannyro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:10:
[...]

Nu nog mijn vraag beantwoorden over dat bedraad AP. Kan je dit controleren of de Marstek daar daadwerkelijk is mee verbonden?
Dit is een terechte vraag. Het blijkt inderdaad dat de Marstek zich met de mesh-master verbindt, die significant verder staat. Heel vreemd maar ik ga kijken of ik dit kan aanpassen. Had ik nu maar ee V3.0 met lan aansluiting O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:31:
[...]

Dit is een terechte vraag. Het blijkt inderdaad dat de Marstek zich met de mesh-master verbindt, die significant verder staat. Heel vreemd maar ik ga kijken of ik dit kan aanpassen. Had ik nu maar ee V3.0 met lan aansluiting O-)
Ik dacht dit al. Ik heb een AP deco x50. Daar kan ik met de app instellen dat hij alleen met het AP bij de Marstek mag verbinden. Ik denk, als je dit voor elkaar krijgt jou probleem zal opgelost zijn. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Alan969 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:26:
[...]

Ik zie nog V2 staan aan 1289€. Kijk maar eens bij de verdelers van https://marstek-energy.nl/dealers/
Wat ik ook zie is dat de prijs van de V2 bij sommige dealers terug gestegen is.
Ik kocht er donderdag 2 voor 2550 incl een P1-meter. Ook bij mijn verkoper is de prijs terug gestegen
Ach... allemaal marketing.
Nu gaat de prijs terug naar boven, dan komt de V3 en op black friday kunnen ze dan hogere kortingspercentages tonen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:41:
[...]
Ach... allemaal marketing.
Nu gaat de prijs terug naar boven, dan komt de V3 en op black friday kunnen ze dan hogere kortingspercentages tonen...
Tenzij je trading wil doen kan je ook beter tot voorjaar wachten om eentje te kopen. Aan het Marstek ontwikkel tempo zal dan v5 al uit zijn die je v3 achterhaald zal doen voelen (of dan tegen serieuze korting kan kopen) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:59
Mijn SoC ding steeg naar 15% en heb gisteravond manueel ontlaad met de laatste wattjes, en gaf een ruim uurtje later 11% aan, moet of kan ik nog wat actie ondernemen?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Ik zie op je 1ste foto dat CT niet verbonden is met je MT. Het symbool linksonder is donkergrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:52:
[...]

Tenzij je trading wil doen kan je ook beter tot voorjaar wachten om eentje te kopen. Aan het Marstek ontwikkel tempo zal dan v5 al uit zijn die je v3 achterhaald zal doen voelen (of dan tegen serieuze korting kan kopen) :+
Trading werkt sowieso niet in België.
Ik heb tijd, ik ben van plan er 2 te kopen maar dan tegen max 1000€/stuk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl_lOCMxWHg5schEtPWK3TwDFFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JaB0iTwytjaqr0E5gaaGYv2.png?f=fotoalbum_large
Voor ik mijn MT registreer ben ik op zoek naar het max. aantal Plugin toestellen dat in België toegestaan is.
Volgens het bovenstaande (Bobex.be) zou er in totaal max 800W plugin mogen aanwezig zijn. Ze schrijven niet over het feit dat een 3-fasig net bvb. 800W/fase zou mogen hebben. Ik kan dat begrijpen: een niet technisch persoon kan ongewild al zijn MT's op dezelfde fase plaatsen.
Ik zoek nog even verder op Synergrid en Fluvius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukaVR
dannyro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:40:
[...]

Ik dacht dit al. Ik heb een AP deco x50. Daar kan ik met de app instellen dat hij alleen met het AP bij de Marstek mag verbinden. Ik denk, als je dit voor elkaar krijgt jou probleem zal opgelost zijn. Succes.
Bij Fritz blijkt dit niet te kunnen. Ik broed verder op een oplossing.
Alan969 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:10:
[...]

Ik zie op je 1ste foto dat CT niet verbonden is met je MT. Het symbool linksonder is donkergrijs.
Klopt, daarom zette ik hem in manual mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Tommie12 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:15:
[...]

Trading werkt sowieso niet in België.
Ik heb tijd, ik ben van plan er 2 te kopen maar dan tegen max 1000€/stuk.
Ik het hetzelfde idee, en ook tijd, maar het jeukt toch om er 2 te halen ;)
Maar: het lukt tot dusver om het niet te doen. :9~

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:10:
[...]

Ik zit zelf nog niet op de nieuwste versie van de App, maar van wat ik hier gelezen heb is dat veranderd en zie je tegenwoordig niet meer in een oogopslag of CT verbonden is of niet, maar moet je hem aanklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Alan969 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:17:
Voor ik mijn MT registreer ben ik op zoek naar het max. aantal Plugin toestellen dat in België toegestaan is.
Volgens het bovenstaande (Bobex.be) zou er in totaal max 800W plugin mogen aanwezig zijn. Ze schrijven niet over het feit dat een 3-fasig net bvb. 800W/fase zou mogen hebben. Ik kan dat begrijpen: een niet technisch persoon kan ongewild al zijn MT's op dezelfde fase plaatsen.
Ik zoek nog even verder op Synergrid en Fluvius.
Die maximum 800W is nog steeds niet in wetgeving gegoten, dus je mag nu nog 2500W of meer aanmelden.
Dus je kan er nu gerust 6 aanmelden. Maar wat er in de toekomst gaat gebeuren hiermee blijft een vraagteken.
Maar best verder discussiëren in het BE regelgeving topic daarover.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-09-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:13
Voor mij is de wereld van dynamische contracten nog vrij onbekend. Iemand een verklaring waarom vandaag om 19:00 uur in NL de kWh prijs meer dan 60 eurocent bedraagt?

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LukaVR
dannyro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:40:
[...]

Ik heb het voor elkaar; via een hint in de Fritzbox knowledge base: https://nl.fritz.com/serv...e-optimale-Mesh-Repeater/. Apart 2.4 GHz SSID aangemaakt en nu verbindt de Marstek stabiel op het juiste accesspoint.

Nu werkt de HW P1 verbinding inderdaad en self consumption ook zoals bedoeld, gaat meteen met hoger vermogen laden. Mooi :) Hopelijk blijft het zo; ik kijk het eens aan vanmiddag.

Bedankt voor de hints!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
pascallj schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:19:
[...]

Ik zit zelf nog niet op de nieuwste versie van de App, maar van wat ik hier gelezen heb is dat veranderd en zie je tegenwoordig niet meer in een oogopslag of CT verbonden is of niet, maar moet je hem aanklikken.
Nee je hoeft hem niet aan te klikken, je ziet de tekst "CT" donkergrijs (geen verbinding) of wit (wel verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

antoinevromen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:24:
Voor mij is de wereld van dynamische contracten nog vrij onbekend. Iemand een verklaring waarom vandaag om 19:00 uur in NL de kWh prijs meer dan 60 eurocent bedraagt?
In principe zijn er 2 kanten:
- opwek
- verbruik

Veel zon EN / OF veel wind betekent goedkope stroom
Weinig zon EN weinig wind betekend dure stroom.

In de ochtend is er een piek in gebruik, in de avond (elektrisch koken etc.) ook.
Die pieken zijn redelijk hetzelfde altijd, en dat zorgt voor nog duurdere stroom op die momenten.

Toegevoegd:
Verwar warmte niet met zon trouwens. Als het erg warm is staan overal (kantoren etc) de airco's aan. Dat zorgt voor een hoog gebruik terwijl ook de zon misschien wel schijnt. Maar het hoge verbruik zorgt dan dus dat de prijs niet laag is.

[ Voor 16% gewijzigd door frankwopereis op 19-09-2025 13:31 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:24:
Er was gisteren vanwege technische- of marktproblemen een gedeeltelijke ontkoppeling van markten op de intraday markt. Waarschijnlijk heeft dit dan ook invloed heeft op de prijzen van de Day Ahead markt die geldt voor dynamische tarieven.

Het blijft een handelmarkt, dus als er instabiliteit optreedt zal er vaak wat agressiever worden gereageerd, net als op de beurs.

En wat ~frankwopereis zegt, klopt natuurlijk ook wel, maar is heel algemeen en zorgt meestal niet voor zulke hoge uitschieters, tenzij in 1 keer veel wind of zon wegvalt, of extreem hoge vraag is. De weersomstandigheden en -voorspellingen vandaag zijn vrij stabiel, dus dat zal er niet zo veel mee te maken hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door pascallj op 19-09-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb het voor elkaar; via een hint in de Fritzbox knowledge base: https://nl.fritz.com/serv...e-optimale-Mesh-Repeater/. Apart 2.4 GHz SSID aangemaakt en nu verbindt de Marstek stabiel op het juiste accesspoint.

Nu werkt de HW P1 verbinding inderdaad en self consumption ook zoals bedoeld, gaat meteen met hoger vermogen laden. Mooi :) Hopelijk blijft het zo; ik kijk het eens aan vanmiddag.

Bedankt voor de hints!
Graag gedaan. Daar hebben we tweakers voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:24:
[...]
Apart 2.4 GHz SSID aangemaakt en nu verbindt de Marstek stabiel op het juiste accesspoint.
Ik dacht dat het nu wel duidelijk was dat de MT alleen op 2.4gHz werkt....
Fijn dat het werkt.

Overigens heeft de laad/ontlaad modus gen effect op de CT verbinding. Ook bij handmatig laden/ontladen is mijn CT (HW P1) verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukaVR
3DWim schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:47:
[...]

Ik dacht dat het nu wel duidelijk was dat de MT alleen op 2.4gHz werkt....
Fijn dat het werkt.

Overigens heeft de laad/ontlaad modus gen effect op de CT verbinding. Ook bij handmatig laden/ontladen is mijn CT (HW P1) verbonden.
Het was zeker duidelijk dat er een 2.4 GHz verbinding is, alleen verbond de Marstek, ondanks een afstand van +/- 50 cm tot de mesh-repeater toch met de mesh-master op +/- 20 meter (!) afstand. Nu expliciet op de mesh-repeater verbonden is deze stabiel en daarmee ook de verbinding met de HW P1 meter.

De reden dat ik hem op handmatig zette was dat er dan ondanks afwezige CT verbinding in elk geval gebruik werd gemaakt van de huidige zonne-opwek om te laden. Overigens kreeg ik 2 kWh lading kado van Marstek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
frankwopereis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:28:
[...]

In principe zijn er 2 kanten:
- opwek
- verbruik

Veel zon EN / OF veel wind betekent goedkope stroom
Weinig zon EN weinig wind betekend dure stroom.

In de ochtend is er een piek in gebruik, in de avond (elektrisch koken etc.) ook.
Die pieken zijn redelijk hetzelfde altijd, en dat zorgt voor nog duurdere stroom op die momenten.

Toegevoegd:
Verwar warmte niet met zon trouwens. Als het erg warm is staan overal (kantoren etc) de airco's aan. Dat zorgt voor een hoog gebruik terwijl ook de zon misschien wel schijnt. Maar het hoge verbruik zorgt dan dus dat de prijs niet laag is.
Maar goed dat jullie nu (ik straks als ik ook dynamisch ga) die top-tarieven kunnen mijden met de Marstek ;-)

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (5.1903);App:Android-V1.6.49;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

antoinevromen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:12:
[...]

Maar goed dat jullie nu (ik straks als ik ook dynamisch ga) die top-tarieven kunnen mijden met de Marstek ;-)
Ik heb nog geen Marstek, zou er wel graag 2 willen maar zolang we nog kunnen salderen vind ik het niet nodig dus ik hoop op lagere prijzen. Maar je kan zeker die pieken mijden met een Marstek ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:24
LukaVR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:31:
[...]

Bij mij heeft het geholpen om zowel de Marstek als de P1 meter een vast IP adres te geven in mijn mesh systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
frankwopereis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:36:
[...]

Ik heb nog geen Marstek, zou er wel graag 2 willen maar zolang we nog kunnen salderen vind ik het niet nodig dus ik hoop op lagere prijzen. Maar je kan zeker die pieken mijden met een Marstek ja.
Hetzelfde geldt hier eigenlijk ook (tot 1 feb 2026 nog een vast contract zonder terugleverkosten en incl. salderen); Dus financieel kost het mij momenteel alleen maar geld t.g.v. RTE. Het is ook een beetje fun en ik steek er een hoop kennis door op voor het inrichten van mijn sturings-applicatie (gebaseerd op de local-api) die ik heb geschreven, waarbij nu geautomatiseerd (via downloads) rekening wordt gehouden met de dynamische-prijzen, de hoeveelheid verwachte W/m2 zonne-energie in mijn woonplaats op de rest van de dag (Weerlive.nl) en de huidige soc / laad/-ontlaad waarden en de RTE die ook invloed heeft op de laad-prijs. En op basis van bovenstaande input de batterij kan sturen per kwartier tussen Auto en Manual-laden/ontladen of helemaal pauzeren omdat ik later op de dag zonnestroom wil laden en op de duurdere momenten mijn zonnestroom nog wil invoeren in het net.

[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 19-09-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:21:
[...]

Die maximum 800W is nog steeds niet in wetgeving gegoten, dus je mag nu nog 2500W of meer aanmelden.
Dus je kan er nu gerust 6 aanmelden. Maar wat er in de toekomst gaat gebeuren hiermee blijft een vraagteken.
Maar best verder discussiëren in het BE regelgeving topic daarover.
6 Marsteks aanmelden in BE? Dan ga je problemen krijgen met Fluvius als je particulier bent. Dat is 15kVA aan omvormer vermogen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dannyro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:46:
[...]

Graag gedaan. Daar hebben we tweakers voor :)
Zoals al meermaals aangehaald in dit forum zijn de meeste problemen te wijten aan WiFi, als dat op punt staat draait het als een molentje

Pagina: 1 ... 263 ... 286 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.