4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Zolang je minder als 1 kWh van het net haalt niet van wakker liggen 🙂tweeek schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:03:
Even een plaatje met vandaag, en wat is hier nou in ieder geval alvast gek, de groene "treruglevering" rond 1uur in de nacht, nou mag ik er toch vanuit gaan dat ik geen zonnepanelen heb die rond die tijd even wat opwekken.
Dit komt van de marstek op NOM.
Ook dit neem ik voor lief en het is niet erg, maar wel gewoon vreemd
In de marstek app kan ik dit nog niet zien helaas.
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Bekijken over 24 u en dan evaluerenNaardje schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:21:
Ik heb een vraagje waar iemand hier misschien het antwoord op weet…
Ik heb mijn Marstek gekoppeld met een HW meter. Nu blijf ik verbruik hebben en ontlaadt mijn Marstek niet tot op 0 verbruik.
Met andere woorden ben ik nog elektriciteit aan ‘t kopen terwijl de batterij nog niet leeg is. Precies alsof de batterij en HW meter niet juist gecallibreerd zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de oplossing ondertussen gevonden. Hij stond op single phase en niet op Sum of phases A+B+C…tweeek schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:52:
[...]
Op foto 1 Levert de marstek toch wat terug ?
Op foto 2 Huidig stroom van net.
Op foto 3 Niks van de panelen.
Heb in ieder geval ook niet het idee dat je lijntje mooi vlak op de nul blijft.
Lijkt er nog niet echt wat mis, een beter antwoord zal zo wel komen dan wel of niet met uitleg.
Is in uitgeplakte binnenmuur met snelbouwsteen. De variant met 1 groot gaatje in het midden en errond kleinere gaatjes.PNARI schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:10:
[...]
Meer dan voldoende sterk als de muur waarin je de beugel bevestigd ook een stevige basis heeft. Niet bevestigen bv in een gyproc muur bv.
Ik dacht aan de gaten volspuiten met chemisch anker. Heb toch nog een bus liggen. Weet wel niet of die beugel met deftige schroeven komt. Ik zou eerder opteren om hier bouten te gebruiken. Kan je dat met die beugel?
En niet over defecten en error codes.
Ikzelf ben ook wel nieuwsgierig hoe het gaat als we nog wat verder in de tijd komen, nu heb ik nog altijd voldoende pv opbrengst per fase maar er komt straks een moment dat ook met 42 panelen het schrapen voor kwh's wordt.
Ik zag ergens een vergelijk tussen vorig jaar en dit jaar voorbij komen.
Doe ik ook even een duit in het zakje.
Juli en augustus jaar op jaar.
:strip_exif()/f/image/UasY6H2e080Kl6qrxKeYWRPi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rEcOcis0COHYiXFRjSQgmgG7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UlvIrJGWhyY6w9dbucbVuPcv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3tzgC4beGiII76M1Ja3gRSvR.jpg?f=fotoalbum_large)
En jaar op jaar.
Eerste accu start 10 januari en was een aantal weken later (eindelijk) in staat NOM te draaien
De twee extra accu's kwamen 28 april online dus vanaf toen met drie accu's NOM.
:strip_exif()/f/image/UxpySrPVUHpxWtTh6UvM9uiV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cWUwQ95tDJbgWT6Azt2CEwC8.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Is er een beslissing gemaakt? Zie nog niets passeren. 2500 zou het wel een stuk gemakkelijker maken...Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Idem hier.
Ook tijdje over getwijfeld maar met de wisselvallige regelgeving in BE dacht ik het zekere voor het onzekere te nemen en ze toch gewoon aan te melden.
Morgen beslissen ze hier dat 800W of dergelijke het maximum vermogen mag zijn.
Dan ga ik er voor de makkelijkheid van uit dat ze bestaande en reeds aangemelde installatie met rust laten.
(Al zou ik niet weten hoe ze 800 of 2500 zouden gaan controleren, maar toch...)
hier is de juiste locatie: Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muursuperjona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:22:
[...]
Is er een beslissing gemaakt? Zie nog niets passeren. 2500 zou het wel een stuk gemakkelijker maken...
en ja er is een beslissing, je kan zowel de 800 als de 2500 aangeven, staan beide in de lijst.
[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 02-09-2025 05:35 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
enige conclusie, in de wintermaanden schrapen en in de zomer nog altijd een massa te veel. Zelfs met een reeks van slechte weer dagen heb jij genoeg PV liggen om je buffer te vullen. Hopelijk kom jij nooit in de situatie dat je moet betalen voor je UP want dan ga je beter richting afschakelplanRonald.42 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:09:
Toch mooi dat het hier over schroefjes om de accu op te hangen gaat en over hoe de accu's rendabel te houden in de donkere maanden.
Ikzelf ben ook wel nieuwsgierig hoe het gaat als we nog wat verder in de tijd komen, nu heb ik nog altijd voldoende pv opbrengst per fase maar er komt straks een moment dat ook met 42 panelen het schrapen voor kwh's wordt.
maar het toont dat de batterijen werken, je zonverbruik rendement is met 50% omhoog gegaan en je hebt nog enkele maanden te gaan.
Mijn opbrengst/ verbruik is meer in balans. Winter zal inkopen worden natuurlijk, maar daarvoor kijk ik nu richting dynamisch contract.
/f/image/uov0hxTidoPn2sN23FPUJ7x7.png?f=fotoalbum_large)
Eerste MT eind maart en dan 2e eind April. Het is een verbruik /opbrengst waar 2e MT niet volledig nodig is maar geeft wat meer speling voor de toekomst. Geeft als resultaat dat ik met een RTE zit van 70-75%.
Ik heb nu deze maand extra plug&play PV toegevoegd voor wat extra buffer met de nieuwe BE wetgeving.
Augustus was een zeer slechte zonmaand, dat zie je in omgevingen die op randje opbrengts/verbruik zitten, bij jouw totale PV zie je dat niet in verbruik, eerder in totale opbrengst die pak lager is.
[ Voor 47% gewijzigd door d3x op 02-09-2025 05:57 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Eigenlijk moet je altijd de 2500W versie registreren, zelfs al limiteer je software matig op 800W (MST-BIE5-2500), de 800W only versie (MST-BIE5-0800) is namelijk nog nergens te koop (behalve in DE blijkbaar). Ik gok als de 800W max regel in BE komt dat Marstek deze andere versie gaat verdelen pas.d3x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 05:34:
[...]
hier is de juiste locatie: Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
en ja er is een beslissing, je kan zowel de 800 als de 2500 aangeven, staan beide in de lijst.
Ik wist niet dat er een 800 W only versie bestond? Ik zie hem inderdaad nu in het EU certificaat staan. Bij alle winkels die beweren die versie aan te bieden, staat in de beschrijving dat hij ook 2500 W uitgangsvermogen heeft. Dus bestaat die versie wel al echt?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 06:53:
[...]
Eigenlijk moet je altijd de 2500W versie registreren, zelfs al limiteer je software matig op 800W (MST-BIE5-2500), de 800W only versie (MST-BIE5-0800) is namelijk nog nergens te koop (behalve in DE blijkbaar). Ik gok als de 800W max regel in BE komt dat Marstek deze andere versie gaat verdelen pas.
alvast niet aan gipsplaten muur hangen ... daarvoor is dat niet geschikt. Dient aan een stevige muur te hangen ! (zie handleiding)natural colour schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:27:
[...]
Dan komt het (weer) aan op de juiste plug in de muur of wand.. een vraag die in Bouwen en Klussen topics alzo vaak is gesteld..
Beton, kalksteen, cellenbeton, Gibo, gipsplaat met of zonder achterhout....elke soort zijn eigen (Fischer) plug.
Plaatsen op een gipswandje doe je niet met pluggen maar als de inwendige balken stevig genoeg zijn op die balken met flinke of meerdere schroeven.vifra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:04:
[...]
alvast niet aan gipsplaten muur hangen ... daarvoor is dat niet geschikt. Dient aan een stevige muur te hangen ! (zie handleiding)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat is er al heel lang Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4Rojado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:19:
Ik voel hier een nieuw topic aankomen, koken en bakken zonder net- (in)voeding 😉😊
Geen idee. Zal waarschijnlijk weinig afwijken van de normale 2500W versie, enkel blokkade van max 800W injectie om aan de regelgeving van die landen te voldoen. Geen idee of dat enkel firmware- of ook hardwarematig gelimiteerd wordt dan. Maar de versie die momenteel in BE en NL verkocht wordt moet je officieel bij Fluvius registreren als MST-BIE5-2500 zoals op de sticker op de zijkant ook staat, zelfs al gebruik je hem in 800W mode.pascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:53:
[...]
Ik wist niet dat er een 800 W only versie bestond? Ik zie hem inderdaad nu in het EU certificaat staan. Bij alle winkels die beweren die versie aan te bieden, staat in de beschrijving dat hij ook 2500 W uitgangsvermogen heeft. Dus bestaat die versie wel al echt?
Enne praktisch... als je 800W aan geeft, en je stelt 2500W in, hoe zouden ze dat ooit moeten te weten komen als je installatie correct werkt en niet af fikt?d3x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 05:34:
[...]
hier is de juiste locatie: Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
Sony A7 iv en wat recycled glas
Die gedachte had ik ook... als je kijkt bij de topics van de buren is het daar een ander verhaal...Ronald.42 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:09:
Toch mooi dat het hier over schroefjes om de accu op te hangen gaat en over hoe de accu's rendabel te houden in de donkere maanden.
Errorcodes en swaps vliegen je om de oren...
Maar goed toch een oproep aan een ieder om het on-topic te houden...
We willen hier zo min mogelijk modereren!
Dank je wel!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Waarom zou je niet gewoon die met de 2500W aangeven (nu het ook nog kan en mag)? Dat is ook de correcte manier, want die met de 800W wordt namelijk nog nergens verkocht. De software limitatie heeft hier niets mee te maken.Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:53:
[...]
Enne praktisch... als je 800W aan geeft, en je stelt 2500W in, hoe zouden ze dat ooit moeten te weten komen als je installatie correct werkt en niet af fikt?
Beugel zelf wordt met 5 schroeven en M10 pluggen vastgeschroefd tegen de muur. Je kan ook metalen pluggen met bout gebruiken.De twee delen die op de batterij komen worden met 2 boutjes op de batterij geschroefd. Is voldoen degelijk.ardana123 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:07:
[...]
Is in uitgeplakte binnenmuur met snelbouwsteen. De variant met 1 groot gaatje in het midden en errond kleinere gaatjes.
Ik dacht aan de gaten volspuiten met chemisch anker. Heb toch nog een bus liggen. Weet wel niet of die beugel met deftige schroeven komt. Ik zou eerder opteren om hier bouten te gebruiken. Kan je dat met die beugel?
Zullen we dit onderwerp als case closed beschouwen...PNARI schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:48:
[...]
Beugel zelf wordt met 5 schroeven en M10 pluggen vastgeschroefd tegen de muur. Je kan ook metalen pluggen met bout gebruiken.De twee delen die op de batterij komen worden met 2 boutjes op de batterij geschroefd. Is voldoen degelijk.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Off-Topic! Daar is een ander topic voor... succesTommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:53:
[...]
Enne praktisch... als je 800W aan geeft, en je stelt 2500W in, hoe zouden ze dat ooit moeten te weten komen als je installatie correct werkt en niet af fikt?
Ik heb mijn leverancier gevraagd of ik voor de maanden november, december, januari en februari kostenloos kan overschakelen naar een dynamisch contract en dan in maart terug variabel.d3x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 05:41:
[...]
enige conclusie, in de wintermaanden schrapen en in de zomer nog altijd een massa te veel. Zelfs met een reeks van slechte weer dagen heb jij genoeg PV liggen om je buffer te vullen. Hopelijk kom jij nooit in de situatie dat je moet betalen voor je UP want dan ga je beter richting afschakelplan
maar het toont dat de batterijen werken, je zonverbruik rendement is met 50% omhoog gegaan en je hebt nog enkele maanden te gaan.
Mijn opbrengst/ verbruik is meer in balans. Winter zal inkopen worden natuurlijk, maar daarvoor kijk ik nu richting dynamisch contract.
[Afbeelding]
Eerste MT eind maart en dan 2e eind April. Het is een verbruik /opbrengst waar 2e MT niet volledig nodig is maar geeft wat meer speling voor de toekomst. Geeft als resultaat dat ik met een RTE zit van 70-75%.
Ik heb nu deze maand extra plug&play PV toegevoegd voor wat extra buffer met de nieuwe BE wetgeving.![]()
Augustus was een zeer slechte zonmaand, dat zie je in omgevingen die op randje opbrengts/verbruik zitten, bij jouw totale PV zie je dat niet in verbruik, eerder in totale opbrengst die pak lager is.
Vanmorgen was ik teleurgesteld.
Ik blijk gisteren de waanzinnige 1,8 kWh verbruikt te hebben, in plaats van de 0,3 tot 0,5 van de laatste twee maanden.
Gisteren avond tijdens het koken iets te lang de electrische oven nodig gehad dus de batterij was natuurlijk niet voldoende om ook nog het verdere avond en nacht verbruik te dekken 🤣
Het is natuurlijk al een goede voorbereiding op de mindere herfst en heel treurige wintermaanden. 😁
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
In veel van die wintermaanden geraakt je batterij zelfs niet opgeladen elke dag, zeker niet als je een WP of electrische boiler gaat gebruiken...BJF005 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:09:
Om even te duiden hoe verwend ik ben met de marstek:
Vanmorgen was ik teleurgesteld.
Ik blijk gisteren de waanzinnige 1,8 kWh verbruikt te hebben, in plaats van de 0,3 tot 0,5 van de laatste twee maanden.
Gisteren avond tijdens het koken iets te lang de electrische oven nodig gehad dus de batterij was natuurlijk niet voldoende om ook nog het verdere avond en nacht verbruik te dekken 🤣
Het is natuurlijk al een goede voorbereiding op de mindere herfst en heel treurige wintermaanden. 😁
Ik heb dagen dat er minder dan 2 kWh komt uit een 10kWp PV installatie....
Bij Ecopower na switchen dynamisch naar varabel een jaar wachtijd om terug te switchen🤬PNARI schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik heb mijn leverancier gevraagd of ik voor de maanden november, december, januari en februari kostenloos kan overschakelen naar een dynamisch contract en dan in maart terug variabel.
🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,
Maar je kunt nu je piek opwek opslaan en later gebruiken!Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:11:
[...]
In veel van die wintermaanden geraakt je batterij zelfs niet opgeladen elke dag, zeker niet als je een WP of electrische boiler gaat gebruiken...
Hoeveel dat gaat schelen zullen we gaan ondervinden...
Je zou dat toch andersom willen. In de wintermaanden vast (in mijn geval vanwege hoog verbruik warmtepomp juist in dure uren) en in de zomer dynamisch.PNARI schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik heb mijn leverancier gevraagd of ik voor de maanden november, december, januari en februari kostenloos kan overschakelen naar een dynamisch contract en dan in maart terug variabel.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Klopt, in de twee meest donkere wintermaanden heb ik soms maar een opwek van 2, 1 tot zelfs 0,5 kWh opwek.Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:11:
[...]
In veel van die wintermaanden geraakt je batterij zelfs niet opgeladen elke dag, zeker niet als je een WP of electrische boiler gaat gebruiken...
De overige wintermaanden lijkt 5 wel te lukken.
En wat ook belangrijk is, op de weinige zonne uren, met dan ook korte en mindere opwek, kan ik die tenminste toch opvangen in de batterij zodat ik de weinige opgewekte stroom toch zelf kan gebruiken.
Zeker nu verschil aankoop grid pakweg 0,35 en injectie aan 0,02 euro zo groot is, maakt het zelfverbruik PV echt enorm veel uit.
Volgens de digitale meter data zit ik 235 dagen met een opwek van minstens 5 kWh. Pas na een volledig jaar met de marstek kan ik echt vergelijken maar de simulatie met de fluvius meter kwartierstanden gaven toch een terugverdientijd van 3,7 jaar van mijn marstek.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Hetgeen ik nu al denk, is eigenlijk gewoon dat ik één van de batterijen pas vanaf 17u ga laten ontladen.
Zal me dan ook eens bezig houden of dynamisch eigenlijk wel de moeite is.
Heb dan vrijdag (of was het nog donderdag) mijn tweede batterij aangemeld bij webshop wegens te weinig capaciteit en dus defect. Zaterdag morgen een mail vanuit Marstek zelf dat ze een nieuwe gaan leveren en dan later (als het minder druk is) de defecte batterij oppikken
[ Voor 6% gewijzigd door Kenhas op 02-09-2025 13:57 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Die opwek waarover je schrijft is dat het overschot aan zon? Want anders heb je helemaal niks in je batterij, je hebt toch altijd je huisverbruik. In de donkere wintermaanden heb ik eerder een 100% zelfgebruik van zonne-energie (maanden nov-dec-jan ~65kWh/maand). Dus overschot zal bij mij afhangen van de dag en vooral het huisverbruik die dag. Wordt stevig schrapen, dat welBJF005 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:51:
[...]
Klopt, in de twee meest donkere wintermaanden heb ik soms maar een opwek van 2, 1 tot zelfs 0,5 kWh opwek.
En wat ook belangrijk is, op de weinige zonne uren, met dan ook korte en mindere opwek, kan ik die tenminste toch opvangen in de batterij zodat ik de weinige opgewekte stroom toch zelf kan gebruiken.
Zeker nu verschil aankoop grid pakweg 0,35 en injectie aan 0,02 euro zo groot is, maakt het zelfverbruik PV echt enorm veel uit.
Volgens de digitale meter data zit ik 235 dagen met een opwek van minstens 5 kWh. Pas na een volledig jaar met de marstek kan ik echt vergelijken maar de simulatie met de fluvius meter kwartierstanden gaven toch een terugverdientijd van 3,7 jaar van mijn marstek.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
Dat zijn overtuigende data, ik denk dat ik aan het buigen ben, maar wil wel de compactere V3 en dan nog liefst aan een goede prijs. (en minder bugs in elk geval dan de HW...)BJF005 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:51:
[...]
Klopt, in de twee meest donkere wintermaanden heb ik soms maar een opwek van 2, 1 tot zelfs 0,5 kWh opwek.
Ik denk ook dat een scenario denkbaar is waarbij je een dynamisch contract hebt en de prijsverschillen dermate zijn dat het zin heeft om te laden en verbruiken op dure momenten.pascallj schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:03:
[...]
Dan zou ik zeggen, laden tot 50 procent en uitzetten en loskoppelen en elke maand even controleren. Ook stand-by verbruik is dan zonde, de batterij doet toch niets totdat je onder de 11 procent komt. Dan alleen als dus voor elke winterdag je alle zonnestroom zelf gebruikt. Als er ook maar 1 dag bij zit waarbij de batterij wat voor je kan betekenen: lekker gebruiken!
Overigens als je 100 procent kunt gebruiken voor de hele winter, kan je in mijn optiek ook beter meer zonnepanelen leggen, maar dat is misschien niet altijd een optie.
En uiteraard de kanttekening dat dit niet per se hoeft te gelden voor dynamische contracten (waar goedkoop inkopen ook meerwaarde kan hebben, zelfs met belasting erbij als salderen wegvalt) of als je een capaciteitstarief hebt wat je laag wilt houden etc.
Ik heb berekend dat bij mij een verschil van € 0,07 per kWh = € 0,35 per cycle al voldoende is om 1 cycle van de accu op te offeren. Dus stel ik gooi tegen € 0,15 5 kWh de accu in en ontlaad 4 kWh (25% verlies om eenvoudig te rekenen) tegen € 0,75 + € 0,35 = € 1,10 per cycle dan is alles boven de € 1,10 / 4 =€0,28 kWh prijs winst. Dus dan kan slim laden en ontladen in de Winter echt wat uitmaken. Bij mij, met 2 stuks zou dan zelfs overdag laden en op dure tijdstip dumpen geld kunnen opleveren. Niet veel maal dan kom ik niet op NOM maar Onder de Nul op de Meter.
[ Voor 11% gewijzigd door WargamingPlayer op 02-09-2025 15:18 ]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Ook deze reactie wist ik dat zou komen, dus vandaar ook de laatste alineaWargamingPlayer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:21:
[...]
Ik denk ook dat een scenario denkbaar is waarbij je een dynamisch contract hebt en de prijsverschillen dermate zijn dat het zin heeft om te laden en verbruiken op dure momenten.
Ik heb berekend dat bij mij een verschil van € 0,07 per kWh al voldoende is om 1 cycle van de accu op te offeren. Dus stel ik gooi tegen € 0,15 4 kWh de accu in en ontlaad 4 kWh tegen € 0,60 + € 0,28 =€0,88 dan is alles boven de 22 CT per kh winst.
Overigens neem je in jouw voorbeeld het verlies niet mee. Stel dat je een RTE van 80 procent hebt, moet je dus 5 kWh laden. Dat zou dus betekenen dat je 26 cent of meer moet krijgen voordat je winst haalt bij een inkoopprijs van 15 cent. Maar bij dynamisch ben je sowieso altijd het beste af om een cyclus te maken als er zich een verschil voordoet dat groter is dan de afschrijvingsprijs zoals je die zelf berekend hebt + het verlies (zolang het salderen nog geldt).
Je hebt de laatste tijd een enorme gave voor helderziendheid als het op reacties aankomtpascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]
Ook deze reactie wist ik dat zou komen, dus vandaar ook de laatste alinea. Het ging dus exclusief over laden met zonnestroom.
Overigens neem je in jouw voorbeeld het verlies niet mee. Stel dat je een RTE van 80 procent hebt, moet je dus 5 kWh laden. Dat zou dus betekenen dat je 26 cent of meer moet krijgen voordat je winst haalt bij een inkoopprijs van 15 cent. Maar bij dynamisch ben je sowieso altijd het beste af om een cyclus te maken als er zich een verschil voordoet dat groter is dan de afschrijvingsprijs zoals je die zelf berekend hebt + het verlies (zolang het salderen nog geldt).
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
Hallo @pascallj Ik dacht dat ik het goed kon volgen, behalve je laatste zin tussen haakjes. Waarom zou het alleen gunstig zijn om op een delta van die 7/8 cent te zitten bij een dynamisch contract zolang het salderen geldt? Ook als salderen niet meer aanwezig is zal toch bij het leeggaan van de batterij op duurdere uren die 15ct belastingen die je bij het laden hebt betaald per kWh weer worden bespaard? Misschien dat je dan die 15ct belasting van die ene "verdampte" kWh over die 4 andere kWh's moet verdelen, maar dan nog is er een delta zeg 11ct waarbij het loont.pascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]
Ook deze reactie wist ik dat zou komen, dus vandaar ook de laatste alinea. Het ging dus exclusief over laden met zonnestroom.
[ Voor 6% gewijzigd door antoinevromen op 02-09-2025 14:51 ]
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.48; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Nee helaas niet, bij salderen hoort ook het terugkrijgen van belastingen. Sterker nog, ik durf wel te beweren dat dit zelfs het belangrijkste component van salderen is: belasting bepaalt het grootste gedeelte van de tijd het merendeel van de prijs. Dus als salderen verdwijnt, verdwijnt ook het salderen/wegstrepen van de belastingen. Helaas.antoinevromen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:49:
[...]
Hallo @pascallj Ik dacht dat ik het goed kon volgen, behalve je laatste zin tussen haakjes. Waarom zou het alleen gunstig zijn om op een delta van die 7/8 cent te zitten voor een dynamisch contract opgaan het salderen geldt? Ook als salderen niet meer aanwezig is zal toch bij het leeggaan van de batterij op duurdere uren die 15ct belastingen die je bij het laden hebt betaald per kWh weer worden bespaard?
Ja daar ben ik bekend mee, maar ik heb eens historisch de delta's laagste en hoogste uur van een dag genomen vanaf sept-2024 tot sept-2025. Als de stroomprijs incl. belasting bij het laden zeg 24ct is en bij het terugleveren op hoogste piek 40ct, dan heb je toch nog steeds 16ct per kWh verdiend (minus natuurlijk die 11 cent per kWh/cyclus). Los van het feit of je wel of niet kan salderen. Ik heb het vooral over de perioden dat je geen zon-overschot hebt. Het is evident dat je het best de gratis-stroom van zon-overschot kunt gebruiken voor te laden, maar dat gaat 's winters meestal niet.pascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:52:
[...]
Nee helaas niet, bij salderen hoort ook het terugkrijgen van belastingen. Sterker nog, ik durf wel te beweren dat dit zelfs het belangrijkste component van salderen is: belasting bepaalt het grootste gedeelte van de tijd het merendeel van de prijs. Dus als salderen verdwijnt, verdwijnt ook het salderen/wegstrepen van de belastingen. Helaas.
[ Voor 13% gewijzigd door antoinevromen op 02-09-2025 14:59 ]
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.48; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
En vooral bij 'handelen' de RTE niet te optimistisch inschatten.antoinevromen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:57:
[...]
Ja daar ben ik bekend mee, maar ik heb eens historisch de delta's laagste en hoogste uur van een dag genomen vanaf sept-2024 tot sept-2025. Als de stroomprijs incl. belasting bij het laden zeg 24ct is en bij het terugleveren op hoogste piek 40ct, dan heb je toch nog steeds 16ct per kWh verdiend (minus natuurlijk die 11 cent per kWh/cyclus). Los van het feit of je wel of niet kan salderen. Ik heb het vooral over de perioden dat je geen zon-overschot hebt. Het is evident dat je het best de gratis-stroom van zon-overschot kunt gebruiken voor te laden, maar dat gaat 's winters meestal niet.
Als je ca 1/3 kwijt bent, dan moet het verschil al belangrijk worden inclusief belastingen.
Het verschil is alleen, dat als je de stroomprijzen inclusief belastingen pakt, je in jouw voorbeeld dus 24 cent moet betalen en maar 40 cent - +/- 12 cent = 28 cent terugkrijgt (en min nog een beetje btw). De belasting krijg je namelijk niet uitbetaald. Daarom is het makkelijker om te rekenen met kale prijzen zonder btw:antoinevromen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:57:
[...]
Ja daar ben ik bekend mee, maar ik heb eens historisch de delta's laagste en hoogste uur van een dag genomen vanaf sept-2024 tot sept-2025. Als de stroomprijs incl. belasting bij het laden zeg 24ct is en bij het terugleveren op hoogste piek 40ct, dan heb je toch nog steeds 16ct per kWh verdiend. Los van het feit of je wel of niet kan salderen. Ik heb het vooral over de perioden dat je geen zon-overschot hebt. Het is evident dat je het best de gratis-stroom van zon-overschot kunt gebruiken voor te laden, maar dat gaat 's winters meestal niet.
Bij een laadprijs van 10 cent zonder btw moet je, als salderen is verdwenen, (10 cent + +/- 12 cent belasting) * 1,21 (btw) = 27 cent betalen. Dus je hebt minimaal een kale prijs van 27 cent nodig om quitte te spelen. En dan heb je de afschrijving en het verlies nog niet eens meegeteld. Die situaties (dat het zin heeft om te laden op de goedkoopste uren zelfs zonder zonnestroom) zullen dus vrij zeldzaam worden.
Maar we raken vrij off-topic; mocht je hierna nog vragen hebben, stuur me dan even een PB.
Ik snap wat je bedoeld met dat verliezen met belastingen meegerekend extra duur worden, maar 1/3 is wel veel te defensief. Juist met handelen kan je efficiënter omgaan met de vermogens omdat je de laagste vermogens vermijd. Ik haal hier consistent precies 80 procent.Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:04:
[...]
En vooral bij 'handelen' de RTE niet te optimistisch inschatten.
Als je ca 1/3 kwijt bent, dan moet het verschil al belangrijk worden inclusief belastingen.
Heb het verlies nu meegenomen (25%). Het is meer maar was makkelijker rekenen.pascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
De fixatie op terugverdientijd van de marstek laat ik gaan, natuurlijk dat de stroomrekening wel omlaag kan.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Best blij met de 2 accu’s dus
Accu’s overigens geregistreerd bij het portaal en ook zichtbaar voor de netbeheerder.
Afgelopen maand slechts 10kWh afgenomen de rest uit de accu’s & panelen. Zit hier op v153.215 met de ct003 op v117 en werkt dus uitstekend.
Beugels hier te zien in actie:Platte_Band schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:15:
[...]
Ik heb het opgehangen met een tv beugel die 100kg aankan. Werd aangeraden door klantenservice van elektramat.
Specifiek dit model:
One For All WM4411 Vesa 400 muurbeugel - vast
:strip_exif()/f/image/08RbTSSstQQWbYPQDDoPySzp.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de meegeleverde pluggen en en schroeven. Hang ze zonder angst er mee op boven mijn bed. Mits de muur maar sterk genoeg is. Wel juiste gaten boren met juiste dikte boor. 6 schroeven.reneeke1970 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:25:
[...]
Het gaat vaak niet om de beugel, maar de bevestiging ervan, en hoe hij in de muur zit
Net bevestiging gehad , je kan ten alle tijden van dynamisch naar variabel en terug zonder bijkomende kosten bij Octa+.tinamar schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:12:
[...]
Bij Ecopower na switchen dynamisch naar varabel een jaar wachtijd om terug te switchen🤬
ik kijk al een tijdje op het form en zie vaak problemen met communicatie tussen de marstek accu's en de p1 meter.
ik wil graag 3xmtv2.0 en een ct03 instaleren bij mijn nieuwbouw woning, ik wil de accus niet in mijn meterkast hebben maar in mijn tuinhuisje wat kan ik het beste doen gewoon de ct003? de afstand bedraagt +- 20 meter
ik ben wel van plan om 2x cat6a naar mijn tuinhuisje te leggen en ook 4x4 ymvk-as.
kan ik eventueel de kabel van de p1 meter oplengen? met rj45 of rj11?
Via lilygo_rs_485_marstek_user_work_mode kan je de Marstek in manual, anti-feed (= self consumption) of ai mode zetten. Stel dat je de 'manual' mode instelt, hoe kan je dan een tijdsrange specifieren (bijv. van 01:00u tot 03:00u) gedurende dewelke de Marstek stroom moet laden van het net?
Via de Marstek app kan je dat eenvoudig doen, maar ik wil dit via HA doen. Tips?
dat is mijn totaal van de afgelopen 3 maanden met twee MarsteksRonald_O schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:22:
Hier vanochtend inspectie gehad van de netbeheerder die was overtuigd dat de meter verkeerd was aangesloten (recent na drie fasen gegaan met een nieuwe meter). De onderbouwing was dat we alleen maar stroom terug aan het leveren waren en niets afnamen..
Best blij met de 2 accu’s dus![]()
Accu’s overigens geregistreerd bij het portaal en ook zichtbaar voor de netbeheerder.
Afgelopen maand slechts 10kWh afgenomen de rest uit de accu’s & panelen. Zit hier op v153.215 met de ct003 op v117 en werkt dus uitstekend.
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Deze beugel kan je met heel veel bouten en schroeven vastzetten. Maar voor een standaard gipswand (10cm of dikker), gasbeton, bakstenen, beton, zijn de meegeleverde bouten en pluggen afdoende. Was met een ratel 5 minuten per bout bezig om ze vast te zetten door het aantal rotaties in verband met diepte. Ik heb kortere en dunnere schroeven/pluggen van Fischer welke 70KG verticale belasting garanderen. Dus in dit geval vertrouw ik er op dat die 100KG met gemak gehaald kan worden. Ook omdat de druk naar beneden is. Maakte mij meer zorgen over de bouten welke je in de Marstek schroeft.ardana123 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:07:
[...]
Is in uitgeplakte binnenmuur met snelbouwsteen. De variant met 1 groot gaatje in het midden en errond kleinere gaatjes.
De CT003 en de batterij communiceren via het netwerk. Dit netwerk moet dus uiterst stabiel zijn. Als je zorgt voor goede WiFi verbinding voor de CT003 en voor de batterijen (extra AP in het tuinhuisje ofzo) op een stabiel netwerk waarbij ze elkaar onderling kunnen bereiken, dan moet het goed kunnen werken.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
hallo mede tweakers.
ik kijk al een tijdje op het form en zie vaak problemen met communicatie tussen de marstek accu's en de p1 meter.
ik wil graag 3xmtv2.0 en een ct03 instaleren bij mijn nieuwbouw woning, ik wil de accus niet in mijn meterkast hebben maar in mijn tuinhuisje wat kan ik het beste doen gewoon de ct003? de afstand bedraagt +- 20 meter
ik ben wel van plan om 2x cat6a naar mijn tuinhuisje te leggen en ook 4x4 ymvk-as.
P1 verlengen zou misschien ook wel kunnen, maar durf niet te zeggen hoe sterk dat signaal nog is over zo'n afstand.
Je kunt het beste na een update van het BMS, alles een tijdje laten voor wat het is. Batterij niet aanraken totdat deze uit zichzelf opnieuw is opgestart (lijkt alsof hij een paar minuten vastloopt) en ook de App even niet meer openen. Er zit wat vertraging tussen het verwerken van de update en wanneer het doorkomt in de App. Je krijgt dan gekke dingen met versie 0 of de update twee maal etc. Sowieso moet je ook de Modbus kabel loskoppelen bij een update mocht je die gebruiken: dit kan het vanzelf opnieuw opstarten verhinderen.Yargo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
Er stond hier al even een update klaar om de BMS te updaten van 213 naar 215. Bij beide batterijen is dat toch niet zo goed gegaan. Update zogezegd geslaagd maar een herstart komt er niet. Enige tijd erna een nieuw scherm met een update van BMS 0 naar 215. Pas bij bevestigen voor de update te starten herstart de batterij, doet de update, krijg een update geslaagd scherm maar wederom geen automatische herstart. Die heb ik moeten forceren met de Power knop lang in te drukken. Bij de tweede batterij juist hetzelfde. Hopelijk werken ze hierna wel nog naar behoren 😵. Jullie dit ook voor gehad? Met v2 5,12 versie.
Voor vragen over de Modbus implementatie kan je voortaan het beste in dit topic terecht: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling.TonnyVM schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:25:
Vraagje voor de Home Assistant mensen die de Marstek aansturen via Lilygo RS485.
Via lilygo_rs_485_marstek_user_work_mode kan je de Marstek in manual, anti-feed (= self consumption) of ai mode zetten. Stel dat je de 'manual' mode instelt, hoe kan je dan een tijdsrange specifieren (bijv. van 01:00u tot 03:00u) gedurende dewelke de Marstek stroom moet laden van het net?
Via de Marstek app kan je dat eenvoudig doen, maar ik wil dit via HA doen. Tips?
De mogelijkheid via Modbus is er wel, maar volgens mij heeft niemand dit in zijn configuratie verwerkt. De meesten gebruiken andere functies binnen HA om daar de accu handmatig aan te sturen ipv het ingebouwde klokprogramma van de batterij.
In de winter of op heel sombere dagen is mijn huis verbruik juist heel laag (ik bedoel dus onmiddellijk verbruik bij opwek) omdat het weinige dat we opwekken gewoon op het net gaat wegens niet thuis, uit werken.Gely schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:04:
[...]
Die opwek waarover je schrijft is dat het overschot aan zon? Want anders heb je helemaal niks in je batterij, je hebt toch altijd je huisverbruik. In de donkere wintermaanden heb ik eerder een 100% zelfgebruik van zonne-energie (maanden nov-dec-jan ~65kWh/maand). Dus overschot zal bij mij afhangen van de dag en vooral het huisverbruik die dag. Wordt stevig schrapen, dat wel
Of, het weinige dat we opwekken, in kW bedoel ik nu, totaal niet opweegt bij het verbruik / vermogen van bv vaatwasser of wasmachine.
Dus stel, in de winter of heel sombere herfst dagen, heb ik een PV vermogen van pakweg 0,5 of 0,7 kW, wat dus peanuts is bij wassen, strijken, vaatwasser, waterkoker enz.
Ik hoop dat ik het goed uitdruk wat ik eigenlijk wil zeggen.
Dus in de zomer heb ik veel zelfverbruik, niet enkel omdat ik veel kWh opwek totaal, maar omdat het kW vermogen opwek PV meer dan genoeg is (en ook lang genoeg wegens lang licht / lang zonneschijn) om relatief grote verbruikers volledig op te vangen zonder grid afname.
Op sombere dagen heb ik bijvoorbeeld 7 kWh opwek en ook 7 kWh verbruik diezelfde dag, maar heb ik toch 6 kWh van het net moeten aankopen.
Omdat ofwel de opwek qua vermogen veel te laag is (voor vaatwasser enz) ofwel dat de tijd van PV opwek zo kort is, dat ik gewoon de tijd niet heb om de opwek te verbruiken.
Belangrijk punt, in Vlaanderen is er geen saldering meer dus elke kWh dat we op het net steken, zijn we eigenlijk onherroepelijk kwijt.
Ja wauw, ik krijg 0,02 euro per kWh voor die injectie 🤣
Dus ook al wekt de PV een paar uur amper een kW op, uiteindelijk heb ik dat klein beetje opwek de hele dag kunnen opsparen om er misschien 5 kWh vanuit de batterij te kunnen gebruiken. Op de moment dat ik ze nodig heb en aan een vermogen van 2500 Watt.
Ik ben mij er natuurlijk van bewust dat de echt slechte maanden van opwek, ook gewoon slecht gaan zijn voor verbruik van het net.
De batterij is geen magisch wondermiddel. Als ik de kWh niet maak via PV dan kan ik ze ook niet in de batterij steken.
als je maar 0.02cent krijgt voor je up in BE heb je gewoon een slechte energie leverancier.BJF005 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:44:
[...]
In de winter of op heel sombere dagen is mijn huis verbruik juist heel laag (ik bedoel dus onmiddellijk verbruik bij opwek) omdat het weinige dat we opwekken gewoon op het net gaat wegens niet thuis, uit werken.
Of, het weinige dat we opwekken, in kW bedoel ik nu, totaal niet opweegt bij het verbruik / vermogen van bv vaatwasser of wasmachine.
Dus stel, in de winter of heel sombere herfst dagen, heb ik een PV vermogen van pakweg 0,5 of 0,7 kW, wat dus peanuts is bij wassen, strijken, vaatwasser, waterkoker enz.
Ik hoop dat ik het goed uitdruk wat ik eigenlijk wil zeggen.
Dus in de zomer heb ik veel zelfverbruik, niet enkel omdat ik veel kWh opwek totaal, maar omdat het kW vermogen opwek PV meer dan genoeg is (en ook lang genoeg wegens lang licht / lang zonneschijn) om relatief grote verbruikers volledig op te vangen zonder grid afname.
Op sombere dagen heb ik bijvoorbeeld 7 kWh opwek en ook 7 kWh verbruik diezelfde dag, maar heb ik toch 6 kWh van het net moeten aankopen.
Omdat ofwel de opwek qua vermogen veel te laag is (voor vaatwasser enz) ofwel dat de tijd van PV opwek zo kort is, dat ik gewoon de tijd niet heb om de opwek te verbruiken.
Belangrijk punt, in Vlaanderen is er geen saldering meer dus elke kWh dat we op het net steken, zijn we eigenlijk onherroepelijk kwijt.
Ja wauw, ik krijg 0,02 euro per kWh voor die injectie 🤣
Dus ook al wekt de PV een paar uur amper een kW op, uiteindelijk heb ik dat klein beetje opwek de hele dag kunnen opsparen om er misschien 5 kWh vanuit de batterij te kunnen gebruiken. Op de moment dat ik ze nodig heb en aan een vermogen van 2500 Watt.
Ik ben mij er natuurlijk van bewust dat de echt slechte maanden van opwek, ook gewoon slecht gaan zijn voor verbruik van het net.
De batterij is geen magisch wondermiddel. Als ik de kWh niet maak via PV dan kan ik ze ook niet in de batterij steken.
ik betaal momenteel (augustus) geen 10cent voor afname (excl alle andere kosten dus zuiver elec prijs of stel 25cent effectief) en ik krijg 4.5cent voor alles in UP. in de winter was dat 13-14 down en 8-9 up. Dan is op zich je up wel wat waardevol, ware het natuurljik niet dat je voor de down nog een 15cent moet bijtellen. dus in winter is dat eigenlijk 28-8 ...

Waarom niet gewoon 1x5x8mm2 of 1x5x6mm2 en een onderverdeler in je tuinhuisje. Dan kan je daar ook meerdere groepen maken. Waarom 75 meter kabel terwijl het met 25 kan.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
hallo mede tweakers.
Voordeel is dat je dan ook voorbereid bent op 3 fase in je tuinhuis.
Dan verbinding van de Marstek met je CT003. Beste is om ethernet naar de schuur te brengen en daar een AP op te hangen.
Welke leverancier heb je?d3x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:54:
[...]
als je maar 0.02cent krijgt voor je up in BE heb je gewoon een slechte energie leverancier.
ik betaal momenteel (augustus) geen 10cent voor afname (excl alle andere kosten dus zuiver elec prijs) en ik krijg 4.5cent voor alles in UP. in de winter was dat 13-14 down en 8-9 up. Dan is op zich je up wel wat waardevol, ware het natuurljik niet dat je voor de down nog een 15cent moet bijtellen. dus in winter is dat eigenlijk 28-8 ...
En welk tarief?
Iets soortgelijks heb ik ook gehad, maar na die reboot (al dan niet handmatig) loopt alles gewoon goed met de nieuwe versie 215 (dat kun je controleren middels de "bommel"-tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ ); Dan zie je dat de versie is verhoogd naar 215Yargo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
Er stond hier al even een update klaar om de BMS te updaten van 213 naar 215. Bij beide batterijen is dat toch niet zo goed gegaan. Update zogezegd geslaagd maar een herstart komt er niet. Enige tijd erna een nieuw scherm met een update van BMS 0 naar 215. Pas bij bevestigen voor de update te starten herstart de batterij, doet de update, krijg een update geslaagd scherm maar wederom geen automatische herstart. Die heb ik moeten forceren met de Power knop lang in te drukken. Bij de tweede batterij juist hetzelfde. Hopelijk werken ze hierna wel nog naar behoren 😵. Jullie dit ook voor gehad? Met v2 5,12 versie.
Bij mij bij 3 Marsteks zonder problemen verlopen, zijn gewoon zelf terug opgestart.Yargo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Als ik een ap in de meterkast op de ct003 heb en een ap in het tuinhuisje werkt dit dan?pascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:40:
[...]
De CT003 en de batterij communiceren via het netwerk. Dit netwerk moet dus uiterst stabiel zijn. Als je zorgt voor goede WiFi verbinding voor de CT003 en voor de batterijen (extra AP in het tuinhuisje ofzo) op een stabiel netwerk waarbij ze elkaar onderling kunnen bereiken, dan moet het goed kunnen werken.
P1 verlengen zou misschien ook wel kunnen, maar durf niet te zeggen hoe sterk dat signaal nog is over zo'n afstand.
? 5x8mm kabel bestaat niet en heb je wel eens gekeken wat een 4x6mm kost en ik plaats een ov in het tuinhuisje ik wil een 4x4 ymvk-as leggen 20-25 ampere kan er max over ik wil wel selectief blijven dat mijn hoofdzekering er uit knapt.WargamingPlayer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:59:
[...]
Waarom niet gewoon 1x5x8mm2 of 1x5x6mm2 en een onderverdeler in je tuinhuisje. Dan kan je daar ook meerdere groepen maken. Waarom 75 meter kabel terwijl het met 25 kan.
Voordeel is dat je dan ook voorbereid bent op 3 fase in je tuinhuis.
Dan verbinding van de Marstek met je CT003. Beste is om ethernet naar de schuur te brengen en daar een AP op te hangen.
Zoals ik eerder hier geschreven investeer in een mesh-systeem!Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:38:
[...]
Als ik een ap in de meterkast op de ct003 heb en een ap in het tuinhuisje werkt dit dan?
Een DECO setup met 3 nodes kost nu rond de 125 euro en je heb je hele huis etc geen wifi drop-outs of andere problemen meer. De Deco's dmv utp met elkaar verbonden is optimaal.
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 02-09-2025 18:16 ]
Ik zit te kijken naar ubiquiti mesh netwerken omdat ik al 1 ap van hun heb en nooit problemen mee gehadSatScan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:14:
[...]
Zoals ik eerder hier geschreven investeer in een mesh-systeem!
Een DECO setup met 3 nodes kost nu rond de 125 euro en je heb je hele huis etc geen wifi drop-outs of andere problemen meer. De Deco's dmv utp met elkaar verbonden is optimaal.
Voor kabel hoef je niet selectief te blijven. Maar of je nu 3x4 ymvk-as x 25m x € 5,35 = 75x5,35=401,25 of 25x11,31=282,75 (prijzen electramat inclusief btw) dan maakt dat echt wel een verschil uit.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:41:
[...]
? 5x8mm kabel bestaat niet en heb je wel eens gekeken wat een 4x6mm kost en ik plaats een ov in het tuinhuisje ik wil een 4x4 ymvk-as leggen 20-25 ampere kan er max over ik wil wel selectief blijven dat mijn hoofdzekering er uit knapt.
Ja hoor, ze communiceren via het netwerk. Dus het moet wel hetzelfde netwerk zijn: zelfde subnet, geen router achter router etc. Maar Ubiquiti moet dat zeker kunnen.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:38:
[...]
Als ik een ap in de meterkast op de ct003 heb en een ap in het tuinhuisje werkt dit dan?
3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
Eentje kwam met de muurbeugelkit, andere niet... Best raar.
En tweemaal de M5stack Atom's van @AUijtdehaag erbij...
Na het aanleggen van twee groepen naar de garage e.d. de boel beetje in werking gezet. Het is dat ik de modbus koppeling in home-assistant heb, anders hadden de accu's allang retour gegaan. Want plug and play is die P1 Marstek unit echt niet.
In eerste instantie trok die P1 unit niks uit mijn elektra meter (geen activity op m'n homewizzard splitter te zien, laadpaal/eigen p1 esp oplossing wel). Na een dag deed de ct003 't wel op mijn ISKRA 5.0 meter.... (Maargoed, intussen die CT003 verkocht aan een maatje...)
Maargoed, omdat die niet direct werkte even naar een alternatief gezocht, had namelijk al een manier om mijn P1 meter uit te lezen met homeassistant (esphome/esp8266/p1 uitlees projectje met een transistortje)...
Dus via de openingspost de emulator B2500 in een Docker neergezet.
Maar nu begon het grootste probleem, kon constant die B2500 maar niet vinden in het netwerk met die Marstek's... Na lang zoeken kwam ik ergens hier in het topic tegen dat de Marsteks erg gevoelig zijn voor de subnet waar hij in zit... Dus even een oude accesspoint/router opgedoken... 192.168.0.x netwerkje in de lucht en zowaar het werkt.... Mijn eigen netwerk is wat groter qua subnet, Je moet ze echt in een 255.255.255.0(/24) netwerk houden.
Dus die Marsteks hangen nu op een eigen accesspoint die zowat er boven hangt... Want ik verloor op 9meter afstand nog steeds de verbinding na X uur... diverse aanpassingen gemaakt aan zowel dhcp als de rotatie van sleutels in de wpa... en nu lijkt het 'stabiel'.
Dus de marsteks hangen nu op een netwerk zonder internet en dás mooi want ik heb een bloedhekel aan cloud oplossingen die zomaar verdwijnen.

(+/- centimeter van de muur, een panlat als spacer gebruikt)
Afijn, ik kan nu 1 accu op NOM zetten... en dan zorgt die netjes dat de meter op 0 hangt.
Heb in homeassistant even voor nu een scriptje gemaakt als de accu die nu op die stand staat leeg is (11% en Standby stand). Dat ie naar accu 2 switched. Dito met opladen maar dan andersom :-)
Sofar sinds ze actief zijn nog geen 3kWh voor het huisgebruikt van het grid... En bij het opladen van de auto zet ik ze uit, ik krijg toch vanuit werk de volle kWh prijs vergoed daarvoor. En hoef daarmee niet m'n accu's te laten slijten. Mijn doel is de terugleverboete even tegen te gaan door niets/tot weinig terug te leveren. En zodra salderen eraf is ga ik wel verder kijken naar dynamische contracten.
Ben van 30% Self consumed solar energy naar 96% gegaan. Dus ik ben best content
:strip_exif()/f/image/T5A4BG038zZaidFbHaDSVzld.jpg?f=fotoalbum_large)
Een bijna perfecte dag met laden en ontladen, de aankomende uurtjes word er geen net stroom meer afgenomen.
/f/image/rufDHw2pcF34xS2PB4j9ytzL.png?f=fotoalbum_large)
Toevoeging, betreft financieel doet de marstek het in mijn geval goed, na 3,5 week gedraaid te hebben kreeg ik van vattenfall bericht, al zijn het verwachtingen , in ieder geval 1 stap minder aan terugleverkosten en van verwachtte 150/175 teruggave dit bijgesteld is naar 200/250 mijn jaarafrekening komt over 3 maanden.
[ Voor 17% gewijzigd door tweeek op 02-09-2025 21:55 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Ik snap nog steets niet hoe je aan die 75 meter komt ik ga 1x4x4 leggen en 2x cat6aWargamingPlayer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:54:
[...]
Voor kabel hoef je niet selectief te blijven. Maar of je nu 3x4 ymvk-as x 25m x € 5,35 = 75x5,35=401,25 of 25x11,31=282,75 (prijzen electramat inclusief btw) dan maakt dat echt wel een verschil uit.
Maar voor je hoofdzekering wel!!!WargamingPlayer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:54:
[...]
Voor kabel hoef je niet selectief te blijven. Maar of je nu 3x4 ymvk-as x 25m x € 5,35 = 75x5,35=401,25 of 25x11,31=282,75 (prijzen electramat inclusief btw) dan maakt dat echt wel een verschil uit.
Maar wat ben je wel precies van plan? Want je wil ook selectief blijven? 25A op de 4x4mm 3-fase en daarna 3x16A?
Je schreef in eerste instantie dat je 3 groepen ging aanleggen met 4x4mm per groep.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:36:
[...]
Ik snap nog steets niet hoe je aan die 75 meter komt ik ga 1x4x4 leggen en 2x cat6a
Welke DM?Ronald_O schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:22:
Hier vanochtend inspectie gehad van de netbeheerder die was overtuigd dat de meter verkeerd was aangesloten (recent na drie fasen gegaan met een nieuwe meter). De onderbouwing was dat we alleen maar stroom terug aan het leveren waren en niets afnamen..
Best blij met de 2 accu’s dus![]()
3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
De cat 6 gebruiken voor de backbone van je mesh netwerk. Net zoals op iedere verdieping. De P1 en de accu praten met elkaar via je netwerk dus gewoon een zo goed mogelijk netwerk maken.Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
hallo mede tweakers.
[ Voor 6% gewijzigd door superduper1969 op 03-09-2025 01:36 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
[ Voor 99% gewijzigd door superduper1969 op 03-09-2025 01:36 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ja hier kwam ik ook achter ik heb alles in mijn hoofd zitten en ik kan dit aleen uitlezenpascallj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:52:
@Jessy007 ik denk dat er een beetje verwarring was over dat je voor elke groep een aparte kabel naar de schuur ging trekken. Vandaar 3x 25 meter (ondanks dat je 20 zei).
Maar wat ben je wel precies van plan? Want je wil ook selectief blijven? 25A op de 4x4mm 3-fase en daarna 3x16A?
😂
Ja een ov en dan 16-20 ampere afgezekerd
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik betaal bij Ecopower naakte aankoopprijs stroom 0,1299 euro en injectie is 0,02.d3x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:54:
[...]
als je maar 0.02cent krijgt voor je up in BE heb je gewoon een slechte energie leverancier.
ik betaal momenteel (augustus) geen 10cent voor afname (excl alle andere kosten dus zuiver elec prijs of stel 25cent effectief) en ik krijg 4.5cent voor alles in UP. in de winter was dat 13-14 down en 8-9 up. Dan is op zich je up wel wat waardevol, ware het natuurljik niet dat je voor de down nog een 15cent moet bijtellen. dus in winter is dat eigenlijk 28-8 ...
Injectie was vorig jaar 0,075 dan gezakt naar 0,045 en recent dan naar 0,02 euro.
Daarvoor zat ik bij DATS24 en ik ben toen overgestapt naar Ecopower, net omdat die 0,075 gaven voor injectie.
Ik heb het gevoel dat we binnenkort naar het Nederlandse systeem gaan met teruglever vergoeding, maar uiteraard dan zonder de tijdelijk bestaande saldering waar onze Noorderburen nog tot 2027 (dacht ik?) van kunnen genieten.
Dat ben ik kwijt geraakt toen de analoge terugdraaiende teller werd vervangen door de DM.
Misschien moet ik toch nog maar eens kijken wat andere energie leveranciers bieden qua tarieven momenteel 🤔
Idem hier, maar ik verwacht dat die 4,5ct up niet lang zal meer zal blijven dus of het dan de moeite is om weer te veranderen?? Nu met de MT toch al veel minder injectie en afnameBJF005 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:09:
[...]
Ik betaal bij Ecopower naakte aankoopprijs stroom 0,1299 euro en injectie is 0,02.
Injectie was vorig jaar 0,075 dan gezakt naar 0,045 en recent dan naar 0,02 euro.
Daarvoor zat ik bij DATS24 en ik ben toen overgestapt naar Ecopower, net omdat die 0,075 gaven voor injectie.
Ik heb het gevoel dat we binnenkort naar het Nederlandse systeem gaan met teruglever vergoeding, maar uiteraard dan zonder de tijdelijk bestaande saldering waar onze Noorderburen nog tot 2027 (dacht ik?) van kunnen genieten.
Dat ben ik kwijt geraakt toen de analoge terugdraaiende teller werd vervangen door de DM.
Misschien moet ik toch nog maar eens kijken wat andere energie leveranciers bieden qua tarieven momenteel 🤔
[ Voor 5% gewijzigd door tinamar op 03-09-2025 08:53 . Reden: bijgevoegd ]
🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,
Dan neem je toch gewoon stroom af van het net...randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:
Wat als je een 3x25A aansluiting in de meterkast hebt, met op iedere fase 1 marstek en de totale capacitieit van 15 Kwh te klein blijkt te zijn ivm Ev's en verwarmen met electriciteit?
Wat denk je in de winter te doen?
Om in de winter elke dag 15kWh van je PV binnen te harken zal je toch een aardig pleintje aan panelen moeten aanleggen.
Ik schreef het eerder, maar met mijn 10500Wp op het dak zijn er nog dagen dat er geen 2 kWh binnen komt. Er zijn van die korte dagen dat de lucht zo grijs en donker is dat er amper een straal door komt.
Of als de boel vol sneeuw ligt...
Als die energie niet in je batterijen zit, dan worden die leeg getrokken en daarna zal je stroom van het net af nemen zoals iedereen doet zonder batterijen...randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:13:
Ja daar heb je gelijk in, dacht ik ook, het gaat me vooral om de dagen dat er voldoende stroom is, ik in de avond alsnog met mijn Ev 10 tot 20 Kwh uit mijn thuisaccu's moet laden.
Ik zit ondertussen al ruim meer dan tien jaar bij Ecopower en moet zeggen dat ik me niet echt bezig hou met teruglevering. Ben het idee van coöperative wel genegen (iedere klant is aandeelhouder) en de gedachte achter Ecopower. Moet wel zeggen dat het verschil tussen Dats en Ecopower wel begint op te lopen maar nog niet genoeg om over te stappen. Ook nog goed om in het achterhoofd te houden: bij Dats zijn de prijzen op de tariefkaart inclusief btw, bij ecopower exclusief btwBJF005 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:09:
[...]
Ik betaal bij Ecopower naakte aankoopprijs stroom 0,1299 euro en injectie is 0,02.
Het is niet dat ik het teruglevertarief totaal negeer. Het is net daarom dat ik de batterijen gekocht heb. Beetje de uitspraak "de goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt" volgen maar dan aangevuld met "of die je zelf hebt opgewekt"
Ik wacht nog een beetje af wat het effect van "de donkere dagen" gaat zijn en zal dan eens verder op zoek gaan welke leverancier en of dynamisch interessant kan zijn.
Maar eigenlijk is dit allemaal wel een beetje off topic. Als je dit topic een dag niet bekeken hebt, loop je direct vele pagina's achter. Als dit soort zaken er nog eens bij zouden komen, zal het echt wel te snel beginnen gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Kenhas op 03-09-2025 09:33 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Je kan je overschot aan energie ook gebruiken om een airco aan te zeggen of je wp te laten koelen of je ev opladen als je thuis bent. Meer dan 15.12kwh aan accus vind ik persoonlijk heel veel en duur.randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:
Wat als je een 3x25A aansluiting in de meterkast hebt, met op iedere fase 1 marstek en de totale capacitieit van 15 Kwh te klein blijkt te zijn ivm Ev's en verwarmen met electriciteit?
Je kunt tot negen batterijen uitbreiden....randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:
Maar mijn advies is om je basis huisenergie (NOM) in eerste instantie in te richten zonder rekening te houden met een WP en EV. Als dat op orde is dan te kijken of je iets extra's kunt doen irt de WP (is het de moeite waard).
De EV zou ik buiten beschouwing laten. Als die geladen wordt via zon-energie of via de grid gaan mijn batterijen dmv Home Assist in de modi manueel zonder een taak.
m2c
Off-Topic!BJF005 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:09:
[...]
Off-Topic!Kenhas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:24:
[...]
Ik zit ondertussen al ruim meer dan tien jaar bij Ecopower en moet zeggen dat ik me niet echt bezig hou met teruglevering. Ben het idee van coöperative wel genegen (iedere klant is aandeelhouder) en de gedachte achter Ecopower. Moet wel zeggen dat het verschil tussen Dats en Ecopower wel begint op te lopen maar nog niet genoeg om over te stappen. Ook nog goed om in het achterhoofd te houden: bij Dats zijn de prijzen op de tariefkaart inclusief btw, bij ecopower exclusief btw
Het is niet dat ik het teruglevertarief totaal negeer. Het is net daarom dat ik de batterijen gekocht heb. Beetje de uitspraak "de goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt" volgen maar dan aangevuld met "of die je zelf hebt opgewekt"![]()
Ik wacht nog een beetje af wat het effect van "de donkere dagen" gaat zijn en zal dan eens verder op zoek gaan welke leverancier en of dynamisch interessant kan zijn.
Maar eigenlijk is dit allemaal wel een beetje off topic. Als je dit topic een dag niet bekeken hebt, loop je direct vele pagina's achter. Als dit soort zaken er nog eens bij zouden komen, zal het echt wel te snel beginnen gaan
Zoveel kabels waarvoor?Jessy007 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
hallo mede tweakers.
Zou even goede informatie inwinnen mbt je grondkabel en eventueel 3fase opzet in je tuinhuis.
Internet
1x cat6 en een Mesh-Systeem (bijv DECO) en je alles werkt prima!
Dit heb ik ook naar mijn schuurtjes onder de veranda... cat6 kabeltje deco unit aangesloten en nooit geen problemen gehad met de batterij irt een p1 meter.
m2c
Nog even kort om inderdaad niet verder off topic te gaan 😁Kenhas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:24:
[...]
Ik zit ondertussen al ruim meer dan tien jaar bij Ecopower en moet zeggen dat ik me niet echt bezig hou met teruglevering. Ben het idee van coöperative wel genegen (iedere klant is aandeelhouder) en de gedachte achter Ecopower. Moet wel zeggen dat het verschil tussen Dats en Ecopower wel begint op te lopen maar nog niet genoeg om over te stappen. Ook nog goed om in het achterhoofd te houden: bij Dats zijn de prijzen op de tariefkaart inclusief btw, bij ecopower exclusief btw
Het is niet dat ik het teruglevertarief totaal negeer. Het is net daarom dat ik de batterijen gekocht heb. Beetje de uitspraak "de goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt" volgen maar dan aangevuld met "of die je zelf hebt opgewekt"![]()
Ik was het systeem van Ecopower zo genegen dat ik al meer dan een jaar op voorhand 'aandelen' had gekocht, zonder onmiddellijk klant te worden.
Pas toen de injectie zo interessant werd, ben ik overgestapt.
Ik was ook graag klant bij DATS.
Als ik dan toch geld moet uitgeven, dan doe ik dat liever Belgisch bij Colruyt, dan het aan de Franse dieven van Engie te geven 🤣
Maar de grootste besparing zit natuurlijk in het zoveel mogelijk verbruiken van eigen opwek ipv injectie.
En daarom ook bewust de keuze voor de marstek.
Voila, terug on topic 🤷🏼♀️
Dus je hebt altijd wel problemen?SatScan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:02:
[...]
en nooit geen problemen gehad met de batterij irt een p1 meter.
m2c
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Netstroom of gewoon 2 per fase. Je krijgt wel veel groepen dan (2 per fase) voor je Marsteks. En je kan gewoon naar 3 per fase, maar met 3x11A kan dat tricky worden wanneer ze alle 3 naar net gaan terug leveren. Maar dan zet je er gewoon 3 per fase op 800W. Dat is 800/230*3=10,435 per fase. En heb je toch 2400W per fase. Desnoods stel je via Modbus iedere MT in op bijvoorbeeld 1200W maximale afgifte, dan zit je op 3600W per fase met 3 stuks. Of stel je ze in op 5750/3=1.900 watt per Marstek. Dan blijf je safe.randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:
Maar ik denk dat je voor dit soort situaties waar je dergelijke opslag wil hebben je beter naar een oplossing zoals Sigstor kan kijken met een gateway en panelen direct op de Sigstor. Dan kan je ook off-grid met 3 fasen en vermogens van 10kW of meer. Dan kan je ook gewoon uitbreiden met modules van 8kWh. En heb je ook gewoonweg maar een rendementsverlies van 10-15% in plaats van 25-30% met stekker batterijen. Wat met grote opslag best wel een ding is.
Marstek Venus is toch net zoals de HW en andere stekker oplossingen een kleinschalige oplossing voor een gemiddeld huishouden. Voor een vrijstaand huis, met voldoende ruimte, meer dan 10 panelen, dan praat je toch over systemen zoals Sigstor (Hayer is een Sigstor rebrand) en heb je usecasss met warmtepompen, ev laders, sauna’s. Daarvoor is een Stekker Batterij gewoon ongeschikt. Maar voor een gemiddeld rijtjeshuis tot van 80-120m2 is 1-3 stekker batterijen of een Zendure oplossing afdoende.
Dit is mijn persoonlijke mening en gebaseerd op eigen onderzoek.
Ik zelf heb de Marstek omdat ik een batterij wilde maar nog niet weet of mijn vrouw en ik hier nog wonen over 5 jaar. Maar wanneer we toch blijven en we gaan verbouwen dan gaat de Marstek er uit en komt er gewoon een 48kW Sigstor (of equivalent) met off-grid gateway. (48kW is voor mij ongeveer 7 dagen aan electriciteit). Kan nog 8 panelen op zuid kwijt op de schuur en 4 op oost en 4 op west.
/f/image/XihEoo0l74R1uAmP4XoMONtN.png?f=fotoalbum_large)
Benieuwd of de BMS dit op termijn gaat kunnen recht trekken. Toch 1 cell die bij 11% voor vroegtijdig stoppen van ontladen zorgt.
Iemand enige ervaring mee? Of hebben we op termijn met een cel te maken die defect gaat gaan?
[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 03-09-2025 12:05 ]
Tsja de tijd zal het leren. Verschil in kwaliteit van cellen zal er wel zijn in dit product. Dus ik verwacht niet dat ze gelijk zullen stoppen. Het jammere is een beetje dat we nu vaak zien dat dit dan ook de cel is die achterblijft tov de rest met opladen. Dat zou dus betekenen dat de cel mogelijk in de buurt kan komen van de andere als de batterij goed gebalanceerd zou zijn. Maarja ook daar kunnen we niet zo veel aan doen voor zover wij weten.Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:04:
[Afbeelding]
Benieuwd of de BMS dit op termijn gaat kunnen recht trekken. Toch 1 cell die bij 11% voor vroegtijdig stoppen van ontladen zorgt.
Iemand enige ervaring mee? Of hebben we op termijn met een cel te maken die defect gaat gaan?
Vind het verschil ook wel vrij groot. Ik kan nog ongeveer 0,7 kWh trekken tussen 3,17 en 3 V. Dat getal kan je absoluut niet 1-op-1 toepassen op jouw situatie, maar ik denk dat er wel wat capaciteit blijft liggen in die andere 15 cellen. Voor de goede orde zou je eens een volledige capaciteitstest moeten doen (op continu vermogen) en kijken wat er uit komt.
Blijft dezelfde cel ook achter als je de accu tot 100% oplaadt? Misschien bij 90% SOC de batterij heel langzaam handmatig opladen met bijvoorbeeld 100W.Avenger 2.0 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:04:
[Afbeelding]
Ik heb bij mijn eigen accu teruggekeken en daar zie ik bij 17% SOC en langzaam ontladen nog een spanning van 3,188 (hoogste) en 3,164 (laagste).
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 03-09-2025 12:20 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De stroom kabel heb ik zbz nodig en ik heb liever een 4mm dikke kabel voor de toekomst.SatScan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:02:
[...]
Zoveel kabels waarvoor?
Zou even goede informatie inwinnen mbt je grondkabel en eventueel 3fase opzet in je tuinhuis.
Internet
1x cat6 en een Mesh-Systeem (bijv DECO) en je alles werkt prima!
Dit heb ik ook naar mijn schuurtjes onder de veranda... cat6 kabeltje deco unit aangesloten en nooit geen problemen gehad met de batterij irt een p1 meter.
m2c
Verder internetkabel koper is niet duur vgm 50 meter voor 32 euro
Die 4x4 kost 6.90 per meter wel donne ( a merk )
Ik heb liever 2 kabels utp 1 reserve kost maar 15 extra.
Heb je je mesh netwerk zonder utp kabels of heb je op elk ap een kabel zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door Jessy007 op 03-09-2025 14:46 ]
Indien mogelijk altijd je mesh bekabeld aansluiten. Alleen de high end modellen hebben dedicated wifi backbone, goedkopere modellen hergebruiken de gewone wifi voor mesh en dan mis je bandbreedte of andere zaken. En het prijsverschil is flink.Jessy007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:45:
[...]
De stroom kabel heb ik zbz nodig en ik heb liever een 4mm dikke kabel voor de toekomst.
Alle Mesh nodes met utp aangesloten! Als het even kan met utp (cat6) kabel verbinden!Jessy007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:45:
[...]
De stroom kabel heb ik zbz nodig en ik heb liever een 4mm dikke kabel voor de toekomst.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.