Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:25
Vandaag voor de allereerste keer in dik 3,5 maand last gehad van de befaamde verbindingsuitval tussen de Marstek en de CT003. 1 van de 2 batterijen was verbinding kwijt. Was zelf niet thuis, keek half uurtje later opnieuw en verbinding was nog steeds weg. Via de HW socket de batterij afgeschakeld van het net en terug opgezet. Onmiddellijk opnieuw verbinding. Ik ga van een toevallig ongelukje uit

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:09
Heeft iemand dit ook al gehad na de laatste update? (153)
Hij laad ‘s morgens even aan 1kw op voor 30min, ondanks dat hij op zelfconsumptie staat.
Edit: Batterij was op dat moment leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59DHy0-XiynFbahSYBUPrWfFBno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vxnOolBtBvKpIA3nEw3lmMh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5qdB4tPzbTkqqpg1x13qgPuXJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR7WrmI9JkncPZu6BmZ10zCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:05
jannen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:20:
Hij laad ‘s morgens even aan 1kw op voor 30min, ondanks dat hij op zelfconsumptie staat.
Er gebeurt wel vaker iets wat niet helemaal te verklaren is, en dit ziet er verder niet ernstig uit, gister was de mijne met zonnestroom zelfs even terug aan het geven.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:57:
Vandaag voor de allereerste keer in dik 3,5 maand last gehad van de befaamde verbindingsuitval tussen de Marstek en de CT003. 1 van de 2 batterijen was verbinding kwijt. Was zelf niet thuis, keek half uurtje later opnieuw en verbinding was nog steeds weg. Via de HW socket de batterij afgeschakeld van het net en terug opgezet. Onmiddellijk opnieuw verbinding. Ik ga van een toevallig ongelukje uit
2 x gehad(dat het me opviel), beide keren wel na herhaaldelijk sluiten en openen van de app op de tablet hersteld het zichzelf weer.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:30:
[...]

2 x gehad(dat het me opviel), beide keren wel na herhaaldelijk sluiten en openen van de app op de tablet hersteld het zichzelf weer.
Ik had hier al bewust een half uurtje gewacht. Verbinding kwam niet vanzelf terug. Als ik CT opende in de app was er ook nog maar op 1 fase een MT gekoppeld, de andere was nergens meer zichtbaar. Enige dat ik vanop afstand kon doen was de HW socket uit en aanzetten. Dat heeft gewerkt.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:36

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is de SOC te ver onder de 11% gezakt, dan gaat de BMS automatisch laden om te vookomen dat individuele cellen te ver ontladen raken.
Is normaal gedrag, ook bij eerdere FW versies.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:38:
[...]

Ik had hier al bewust een half uurtje gewacht. Verbinding kwam niet vanzelf terug. Als ik CT opende in de app was er ook nog maar op 1 fase een MT gekoppeld, de andere was nergens meer zichtbaar. Enige dat ik vanop afstand kon doen was de HW socket uit en aanzetten. Dat heeft gewerkt.
Ik heb HWP1 natuurlijk in de meterkast , de marstek staat er enkele meters vandaar en de tablet gebruik ik alleen in huis, en ik heb geen groot huis, dus met willekeur gebeurt het, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:22
Zijn er mensen die 6 of meer Marsteks inzetten? En hoe bevalt dit?

Ik heb zelf nu 2 x Marstek Venus E met een CT003 en dat bevalt goed. Mijn ouders hebben ook 15.000Wp solar op hun dak, 2 EV's, een warmtepomp, boilers, airco's, electrisch koken en een B&B. Op een goede dag wekken ze 70-90 kWh op, op een slechte dag 15 kWH, het verbruik is zo 15-30kWh per dag in de zomer, deels is dit al direct verbruik op de zon, in de winter zullen ze voor hun WP en EV's sowieso de grid nodig hebben.

Wegens het stoppen van hun gunstige saldeercontract zoek ik naar een accuproduct wat "gemakkelijk" zelf te integreren is. Nu kan ik zelf prima AC aansluitingen verzorgen (de Marsteks bij mij zelf heb ik ook op aparte groepen aangelegd en de zonnepanelen heb ik ook zelf gelegd) en ik zou dus bij mijn ouders 6 Marsteks kunnen inzetten:

- 40A aardlekautomaat in de meterkast met 6mm2 3-fasen kabel naar de garage + UTP voor een eigen wifi access point.
- CT002 of CT003 in de meterkast
- In de garage 6 eigen groepen van 16A (2 per fase) en hierop 6 Marsteks totaal, allemaal met 2500W ontladingscapaciteit. Dit is maximaal 21,7A per fase als ze tegelijk tijdig zouden ontladen, i.c.m. NOM zouden ze niet samen met de PV gaan ontladen, waardoor de grens van 3 x 25A net aansluiting niet wordt gehaald.
- Er is dan genoeg capaciteit om in de avond een EV op te laden met eigen stroom, of om op de zon een EV te laten laden met ondersteuning vanuit de accu's.

Echter lijkt me een Victron systeem (of een oplossing van een andere leverancier) hiervoor een stuk geschikter dan stekker thuis batterijen, ook al is de aansluiting uiteindelijk gelijk met die van een ander AC batterij systeem. Echter moet ik me dan zeker weten gaan inlezen in de DC kant van dit soort systemen. Een voordeel is dat mijn ouders ook back-up stroom zouden kunnen gebruiken voor hun hele aansluiting en B&B.

Maar: kostenbesparing is het grootste doel en hoe ik ook ga rekenen, 6 x een Marstek is verre van de voordeligste optie om dit te realiseren met een zo kort mogelijke terugverdientijd. Back-up stroom is niet echt een eis, evenals dat er teruggeleverd wordt op dezelfde fase als afname. NOM voor een zo laag mogelijke energierekening en eigen gebruik van stroom is het hoofd doel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
harrr schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:40:

.

Maar: kostenbesparing is het grootste doel en hoe ik ook ga rekenen, 6 x een Marstek is verre van de voordeligste optie om dit te realiseren met een zo kort mogelijke terugverdientijd. Back-up stroom is niet echt een eis, evenals dat er teruggeleverd wordt op dezelfde fase als afname. NOM voor een zo laag mogelijke energierekening en eigen gebruik van stroom is het hoofd doel.
Ik ben van mening dat een andere opzet beter is als veel marsteks, maar goed je kan gaan voor de goedkope oplossing om later wat anders aan te schaffen, antwoord heb je eigenlijk zelf al gegeven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:25

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hier wordt een Marstek 3 deels ontmanteld, leuk om even achter de glimmende voorkant te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:10
Beste.
Vraag; is het mogelijk om met een marstek venus 2 of 3 het ontladen per fase (3 fase groepenkast) is aan te geven?
Ik wil bijvoorbeeld niet dat de hybride warmtepomp ( eenfasig)in de winter alle stroom van de batterij gebruikt.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:19:
Beste.
Vraag; is het mogelijk om met een marstek venus 2 of 3 het ontladen per fase (3 fase groepenkast) is aan te geven?
Ik wil bijvoorbeeld niet dat de hybride warmtepomp ( eenfasig)in de winter alle stroom van de batterij gebruikt.
Je kunt de batterij zo instellen dat hij alleen ontlaadt op de fase waarop hij zit aangesloten. Dus niet een fase uitsluiten, maar wel beperken tot 1 fase.

Maar ik vraag mij meer af waarom je dat niet zou willen? Dit lijkt mij juist de perfecte load om uit de batterij te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Beste.
Je kan hem laten kijken naar enkel de fase waar hij op staat.
Maar dan gaat hij ook enkel lasten op die fase op nul houden.
En qua opladen gaat hij enkel laden op eventuele zonnestroom die binnenkomt op die fase.
Denk dat hetgeen jij wil bereiken wel in te stellen valt via HA of dergelijke.
Maar daar ken ik niks van, er zijn er genoeg hier die je daar wel op kunnen antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
pascallj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:23:
[...]

Je kunt de batterij zo instellen dat hij alleen ontlaadt op de fase waarop hij zit aangesloten. Dus niet een fase uitsluiten, maar wel beperken tot 1 fase.

Maar ik vraag mij meer af waarom je dat niet zou willen? Dit lijkt mij juist de perfecte load om uit de batterij te halen.
Ik heb zelf nog geen ervaring met een thuisbatterij, maar ik was aan het redeneren dat de warmtepomp (in de toekomst een 8kw) de batterij in de winter snel leeg trekt, terwijl het laden met zonnestroom in de winter minimaal is. Wil om te beginnen 1 marstek venus aan te schaffen. Insteek is eigenlijk om het sluipverbruik te minimaliseren.
Kan best zijn dat dit nergens op slaat.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb zelf nog geen ervaring met een thuisbatterij, maar ik was aan het redeneren dat de warmtepomp (in de toekomst een 8kw) de batterij in de winter snel leeg trekt, terwijl het laden met zonnestroom in de winter minimaal is. Wil om te beginnen 1 marstek venus aan te schaffen. Insteek is eigenlijk om het sluipverbruik te minimaliseren.
Het ligt een beetje aan je contract, maar als je een vast/variabel contract hebt waarbij de prijzen op elk moment hetzelfde zijn, maakt het niets uit of de stroom uit je batterij nu direct naar de WP gaat en je later van het net moet bijkopen, of dat de batterij langer vol blijft, en je de stroom voor de WP uit het net haalt. Sterker nog, aangezien de Marstek een best wel grote omvormer heeft, is hij iets misschien nog wel ietsjes efficiënter bij een redelijke load dan bij sluipverbruik. Staar je daar niet op blind, maar als we toch verschillen zoeken, dan is dat er een.

Bij een dynamisch contract kan het zin hebben om bijvoorbeeld je stroom tijdens het koken af te vangen omdat het dan duurder is, maarja als die WP dan ook draait, maakt het dus al weer weinig verschil en had je met een simpel klokprogramma in je WP hetzelfde effect gehad.

Ik zie het nut er dus niet echt van in en denk ook dat als je jezelf beperkt tot 1 fase (en dan dus inderdaad ook de 1-fase oplaadbeperking hebt zoals terecht opgemerkt) er nog veel meer loads zijn die je dan uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
Weet iemand hier waarom je bij de Marstek wel in manual mode het ontlaad en laadvermogen kunt instellen, maar niet in de zelfconsumptie mode ?

Is toch een hele belangrijke/onmisbare instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:55:
Weet iemand hier waarom je bij de Marstek wel in manual mode het ontlaad en laadvermogen kunt instellen, maar niet in de zelfconsumptie mode ?

Is toch een hele belangrijke/onmisbare instelling?
Omdat de batterij eigenlijk in de markt gezet wordt om al je zonnestroom te kunnen opvangen om vervolgens al je verbruik weer te kunnen compenseren. Oftewel het maximale vermogen zou te allen tijde beschikbaar moeten zijn om dit te kunnen doen.

Maar er zijn zeker situaties te bedenken waar de functionaliteit handig kan zijn en is inderdaad een veel gevraagde functie. Helaas nog niet geïmplementeerd.

Als je sturing/monitoring via je Modbus hebt is er wel een globaal limiet in te stellen die geldt voor alle modi.

[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 03-09-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
pascallj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:57:
[...]

Omdat de batterij eigenlijk in de markt gezet wordt om al je zonnestroom te kunnen opvangen om vervolgens al je verbruik weer te kunnen compenseren. Oftewel het maximale vermogen zou te allen tijde beschikbaar moeten zijn om dit te kunnen doen.

Maar er zijn zeker situaties te bedenken waar de functionaliteit handig kan zijn en is inderdaad een veel gevraagde functie. Helaas nog niet geïmplementeerd.

Als je sturing/monitoring via je Modbus hebt is er wel een globaal limiet in te stellen die geldt voor alle modi.
Is dat eenvoudig in te richten of alleen voor ervaren tweakers ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
randyrolls schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:09:
[...]

Is dat eenvoudig in te richten of alleen voor ervaren tweakers ??
Wat de een eenvoudig noemt, kan voor de ander hogere wiskunde zijn ;).

Lees het aparte Modbus topic even door en ik denk dat je snel genoeg weet of het wat voor jou is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Over de hele dag heeft de marstek zich geladen en ontladen nu nog 23% over, hopelijk voldoende tot er dag/zonlicht komt.
In ieder geval best aardig cijfers als indicator op het aankomende mindere weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeLbgE-m7Tqr4EdjlNWw05YQAsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwrttdtnaIsPV2SYcbefGOmX.png?f=fotoalbum_large

En dit van de afgelopen 3 dagen kan bijna ook niet beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdGGY3V1AZPQeqx_dbV6d6oOOWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JchevKBZxwUGNc0J604iQHbD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 22:01
Druppeltje_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:57:
Hier ook al enkele keren gezien dat de MT niet doet wat ie hoort te doen, al werk ik niet meer met de CT003, maar met de HWP1.
Op de MT was bleef het wifi ledje gewoon branden, maar was de CT uit.
In de app kon ik de MT online bekijken, maar bleef links inderdaad de CT grijs.
In de HW app kon ik de HWP1 perfect bekijken, alsook zien dat de MT wat in pulsen ging ontladen. (Zie screenshot)

Reeds enkele keren dit gemerkt, is telkens van korte duur en gaat vanzelf opnieuw normaal werken zonder tussenkomst...

Was me voor de update naar V153 en 215 nooit opgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chYTt2sUbIBQgsi-lhAPaRT_emg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ROLqhGWGAL6g5tnG3H00usLC.png?f=fotoalbum_large

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:58
Vraagje: mis ik of missen we eigenlijk niet een knopje bij de Marstek app die %vol over de tijd laat zien? Ik had deze bij het accu symbooltje rechtsonder bij het de actuele status verwacht maar daar opent niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16
ggiesberts schreef op donderdag 4 september 2025 @ 06:41:
Vraagje: mis ik of missen we eigenlijk niet een knopje bij de Marstek app die %vol over de tijd laat zien? Ik had deze bij het accu symbooltje rechtsonder bij het de actuele status verwacht maar daar opent niets.
Ik veronderstel dat je een grafiek met tijd en capaciteit van de batterij op dat moment wil zeggen? Dat mis ik ook. Enkele maanden geleden dit aangevraagd bij Marstek, maar is iig nog niets van gekomen. Hopelijk implementeren ze het ooit eens.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:30
antonboonstra schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:19:
[...]

Blijft dezelfde cel ook achter als je de accu tot 100% oplaadt? Misschien bij 90% SOC de batterij heel langzaam handmatig opladen met bijvoorbeeld 100W.
Ik heb bij mijn eigen accu teruggekeken en daar zie ik bij 17% SOC en langzaam ontladen nog een spanning van 3,188 (hoogste) en 3,164 (laagste).
Ga dat inderdaad eens proberen straks als hij tot 90% vol is geraakt. Heeft nu lange tijd op 11% gestaan en geen cell balancing gezien. Die ene cel is nu zelfs tot 2.998V gezakt deze morgen terwijl de rest nog rond de 3.186V en meer zit. Zie nu dat de batterij 0,5kW geladen heeft zonder zon en de batterij van 11% naar 6% ofzo gesprongen is en terug tot 11% heeft bijgeladen. Misschien eens een namiddag op 100W manueel laden laten staan en zien of dat toch niet helpt en of er een of andere cell balancing in actie schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:29:
[...]

Ga dat inderdaad eens proberen straks als hij tot 90% vol is geraakt. Heeft nu lange tijd op 11% gestaan en geen cell balancing gezien. Die ene cel is nu zelfs tot 2.998V gezakt deze morgen terwijl de rest nog rond de 3.186V en meer zit. Zie nu dat de batterij 0,5kW geladen heeft zonder zon en de batterij van 11% naar 6% ofzo gesprongen is en terug tot 11% heeft bijgeladen. Misschien eens een namiddag op 100W manueel laden laten staan en zien of dat toch niet helpt en of er een of andere cell balancing in actie schiet.
Cell balancing wanneer de batterij leeg is kan wel, maar gebeurt nauwelijks. Cellen worden over het algemeen gebalanceerd wanneer vol.

Dit is overigens wel heel lastig om alleen aan de spanningen te kunnen zien. Want de spanningen zakken uit zichzelf ook in, maar in verschillende mate afhankelijk van hoe vol de cel is. De enige manier waarop je dit kan zien (bij trage passieve balancing) is over lange tijd of dan het verschil kleiner wordt.

• harrr
Toch nog maar een keer vragen want denk dat mijn vraag is weggesneeuwd. Zijn er mensen die 6 of meer Marsteks inzetten? En hoe bevalt dit?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:40
Wat is jullie meningen over de aankoop van de E2 vs E3 (prijs-terugverdientijd)

Marstek E2: 1.300 euro
Terugverdientijd: 3,7j

Marstek E3: 1.800 euro
Terugverdientijd: 5,1j

Loont het om te wachten op de E3 omdat deze beter is (levensverwachting en rendement, ..?). Evt als deze in promo is aan een lagere prijs?

Ik wil puur een batterij kopen om mijn stand-by vebruik te drukken (elke dag 4-5kwh) en uiteraard minder van het net te hoeven halen, om tijdens het opladen van de auto te ondersteunen.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef CB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:44:

Loont het om te wachten op de E3 omdat deze beter is (levensverwachting en rendement, ..?). Evt als deze in promo is aan een lagere prijs?

Ik wil puur een batterij kopen om mijn stand-by vebruik te drukken (elke dag 4-5kwh) en uiteraard minder van het net te hoeven halen, om tijdens het opladen van de auto te ondersteunen.
Ik vind die E3 geen 500euro meer waard, E2 doet gewoon wat je van een thuisbatterij mag verwachten.Ik ken je verbruiksprofiel niet . Ik ga met 1 batterij +/- 1250kWh minder van het net halen dit jaar. De tweede gaat +/- 600kWh doen. Payback van die tweede is wel hoger maar mijn captar gaat daarmee nog een stuk omlaag en ze brengt meer gebruikscomfort . En ik ga van november 't.e.m. februari over naar een dynamisch contract en dan gaan de batterijen in AI-mode.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Qua levensverwachting is er nog niet veel over te zeggen. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de V3 beter in elkaar zit dan eerdere versies.

Qua rendement is het nog een beetje onduidelijk of het echt beter is. 5 procent beter wordt geclaimd. Stel dat dit waar is:

Stel je maakt een 1 cycle per dag en verliest ongeveer 1,5 kWh hierbij (dat is waarschijnlijk meer dan in de praktijk). 5 procent daarvan is 0,075 kWh wat je dan minder zou verliezen per dag. Als je dit wilt terugverdienen binnen 2 jaar (langer dan jouw uitgerekende terugverdientijd) waarbij je 1 cycle per dag maakt, kom je uit op 54,75 kWh wat je bespaard t.o.v. de V2. Als het prijsverschil 500 euro is, moet je stroomprijs dus hoger zijn dan 9,1 euro per kWh om dit goed te maken.

Dat is natuurlijk ordegroottes verwijderd van wat de stroomprijs daadwerkelijk is en dan heb ik nog heel defensief gerekend. Dus alleen voor het beweerde verschil in rendement hoef je het niet te doen. De prijs is veel belangrijker.

• Tommie12
  • Laatst online: 22:11
Beste.
Ik snap echt niet waarom je dat zou willen.
Je betaalt op geen enkele manier voor stroom per fase. Alles wordt samen getald, en het enige wat telt om rendement te maken is goedkoop opladen en die stroom gebruiken wanneer die duurder is. Of dat nu gebruikt wordt door een router in de nacht of een WP maakt niks uit, integendeel. Je kan beter met iets grotere vermogens ontladen, want beter voor de RTE.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 19:11
Ik zit heel erg te twijfelen of ik nu al deze batterij ga kopen. De prijs is namelijk erg aantrekkelijk.

Ik heb nu nog een vast contract dat eindigt in Juli 2026. Ik betaal geen terug leverkosten (3 jarig contract). Ik ben nu een reden aan het bedenken waarom ik nu al een batterij zou moeten aanschaffen. Kom alleen nergens op.

Is er in mijn situatie überhaupt iets te verdienen met een batterij ?

Volgens mij wordt alles gecompenseerd met de saldering, of zijn er situaties waar je nog een financieel voordeel kunt creëren met een batterij ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23

Ik heb zelf nu 2 x Marstek Venus E met een CT003 en dat bevalt goed. Mijn ouders hebben ook 15.000Wp solar op hun dak, 2 EV's, een warmtepomp, boilers, airco's, electrisch koken en een B&B. Op een goede dag wekken ze 70-90 kWh op, op een slechte dag 15 kWH, het verbruik is zo 15-30kWh per dag in de zomer, deels is dit al direct verbruik op de zon, in de winter zullen ze voor hun WP en EV's sowieso de grid nodig hebben.

Wegens het stoppen van hun gunstige saldeercontract zoek ik naar een accuproduct wat "gemakkelijk" zelf te integreren is. Nu kan ik zelf prima AC aansluitingen verzorgen (de Marsteks bij mij zelf heb ik ook op aparte groepen aangelegd en de zonnepanelen heb ik ook zelf gelegd) en ik zou dus bij mijn ouders 6 Marsteks kunnen inzetten:

- 40A aardlekautomaat in de meterkast met 6mm2 3-fasen kabel naar de garage + UTP voor een eigen wifi access point.
- In de garage 6 eigen groepen van 16A (2 per fase) en hierop 6 Marsteks totaal, allemaal met 2500W ontladingscapaciteit. Dit is maximaal 21,7A per fase als ze tegelijk tijdig zouden ontladen, i.c.m. NOM zouden ze niet samen met de PV gaan ontladen, waardoor de grens van 3 x 25A net aansluiting niet wordt gehaald.
- Er is dan genoeg capaciteit om in de avond een EV op te laden met eigen stroom, of om op de zon een EV te laten laden met ondersteuning vanuit de accu's.

Echter lijkt me een Victron systeem (of een oplossing van een andere leverancier) hiervoor een stuk geschikter dan stekker thuis batterijen, ook al is de aansluiting uiteindelijk gelijk met die van een ander AC batterij systeem. Echter moet ik me dan zeker weten gaan inlezen in de DC kant van dit soort systemen. Een voordeel is dat mijn ouders ook back-up stroom zouden kunnen gebruiken voor hun hele aansluiting en B&B.

Tsja, die Venus versie 2 kom je rond de 1250 in de BTW (en met ct003) al tegen nu dus dan is het een vrij makkelijk sommetje toch? Iedere euro die je niet uit geeft hoef je ook niet terug te verdienen :-)
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:35:
[...]

Cell balancing wanneer de batterij leeg is kan wel, maar gebeurt nauwelijks. Cellen worden over het algemeen gebalanceerd wanneer vol.

Dit is overigens wel heel lastig om alleen aan de spanningen te kunnen zien. Want de spanningen zakken uit zichzelf ook in, maar in verschillende mate afhankelijk van hoe vol de cel is. De enige manier waarop je dit kan zien (bij trage passieve balancing) is over lange tijd of dan het verschil kleiner wordt.
Misschien iets over schrijven in TS zodat we daar naartoe kunnen verwijzen zodra dit weer aan de orde komt... lijkt op een hangende naald ;-)

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Jetro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:21:
Ik zit heel erg te twijfelen of ik nu al deze batterij ga kopen. De prijs is namelijk erg aantrekkelijk.

Ik heb nu nog een vast contract dat eindigt in Juli 2026. Ik betaal geen terug leverkosten (3 jarig contract). Ik ben nu een reden aan het bedenken waarom ik nu al een batterij zou moeten aanschaffen. Kom alleen nergens op.

Is er in mijn situatie überhaupt iets te verdienen met een batterij ?

Volgens mij wordt alles gecompenseerd met de saldering, of zijn er situaties waar je nog een financieel voordeel kunt creëren met een batterij ?
Nee, lekker wachten op volgend jaar... of je moet er hobby in hebben en je willen voorbereiden op volgend jaar... zodat je wel overwogen de juiste contactvorm kiest bij jouw energieprofiel.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mijn ervaring tot nu toe;

a) voor NOM is de batterij zeer geschikt
b) om je WP te ondersteunen kan bij voldoende batterij capaciteit( 2 of meerdere) afhankelijk van je energiecontract.
c) voor ondersteuning laden EV gaat geen zoden aan de dijk zetten. Ik heb de batterijen dan op stand-by staan. Daar is de totale beschikbare capaciteit te gering voor en je wil wat overhouden voor de NOM....

• berrieberrie
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:27:
[...]

Tsja, die Venus versie 2 kom je rond de 1250 in de BTW (en met ct003) al tegen nu dus dan is het een vrij makkelijk sommetje toch? Iedere euro die je niet uit geeft hoef je ook niet terug te verdienen :-)
Die 1250 ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:36
berrieberrie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb best wat tijd op het rekensommetje besteed puur omdat het me enorm interesseert vanuit mijn beroep, als eerste even kort tot Jan 2027 is eigenlijk saldering (de ~€0.13 / kWh belasting) op alle zonne-uren de grootste impact, zelfs op dynamisch contract is dit echt een grootste factor maar je contract tarief en vorm telt ook zeker mee, ook al voor het einde salderen.

Wat betreft de MT, zoals ik het wat mij betreft bekijk is het een rekensom dat je per batterij het aantal kWh het verbruik kan verplaatsen ten koste van ~20% verlies, daarmee dus wel een stukje leverage zeg maar. Dus je moet wel zorgen dat op het moment dat je stroom uit je batterij haalt deze wel meer waard is dan op het moment dat je het inkocht en dus minimaal de kosten van accu zelf (over minimaal je 6000 cycli / 10 jaar die zijn sowieso in garantie gegarandeerd).

Zonder terugleverboete
Het komt dus even heel bot gezegd neer op je contract, ben je geluksvogel met nog een 5 jarig contract zonder terugleverboete dan staat de MT nog tot 31-12-2026 stof te happen voordat die sowieso begint met aanschaf terug te verdienen.

Wel terugleverboete
Heb je een vast contract dan moet je uitrekenen dat je per jaar uit kan met ongeveer 8/9 van de maanden uitkan, t.o.v. de terugleverboete die je kunt ontwijken.

Dynamisch
Als je dynamisch hebt, of bereid bent over te stappen, dan ligt het sommetje wat minder simpel maar de beloning potentieel hoger (Disclaimer: en natuurlijk ook iets groter risico).

Wat context voor dynamisch
Als jij de WP ook kan sturen (je kunt als je vloerverwarming hebt bijvoorbeeld om 15/16:00 alvast een graad of twee extra verwarmen om tussen 19/20:00 minder stroom te hoeven vragen) met dat soort verplaatsen van verbruik kun je goed verschil maken. Vooraf heb ik voor mijzelf de bovenstaande situaties doorgerekend, ik heb geen WP maar heb vooral wel kunnen schuiven in groot gebruik van mijn EV. Of jouw WP per uur ingeregeld kan worden (bijvoorbeeld vanuit een Homey of Home Assistant) is een grote factor, en of je de kennis hebt en zin om er een aantal zondagmiddagen in te willen duiken om je verbruik te sturen.

Op basis van mijn thuissituatie hieronder was het voor mij doorslaggevend om als eerste op dynamisch over te stappen en één MT aan te schaffen. Met dynamisch heb ik bij Zonneplan geen terugleverboete tijdens saldeerperiode nog en kan ik mijn zonnestroom voor veel meer verkopen dan ik zelf stroom inkoop. Kom in de maanden met veel zonnestroom en zelfs met EV volladen nog maandelijks negatief maandbedrag uit: olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu" Simpel gezegd vanwege thuiswerken is het makkelijk de goedkope uren de EV en de MT vol te trekken, en dure uren de panelen en MT alles laat terugleveren (elke dag verander in manuele schema om meeste winst op prijsverschil te kunnen maken olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu").

Financiële plaatje van de Marstek
Ik had al een aparte groep (voor unlocken van 2500 watt) dus hoefde alleen de MT aan te schaffen, had ook goede deal gevonden een MT dealer die Venus E voor €1270 verkocht.

Tot het einde van salderen en met een dynamisch contract ben ik na een hoop dagen zelf ervaring op gaan doen en mee gaan lezen van ervaringen van anderen, en kon eigenlijk geen andere conclusie trekken dat snelste terugverdientijd is MT manueel te draaien. Als de prijs €0.12 uit elkaar ligt dan goedkoopste uren opladen, duurste uren stroom verkopen, als er uurtarieven dicht bij elkaar liggen draai ik AI modus.

Na het afschaffen van salderen blijf ik vrij zeker bij dynamische contractvorm, ik hoop met tot die tijd manueel te draaien al ongeveer €350-€450 terugverdiend te hebben met handel. Daarmee verwacht ik dat het na einde salderen makkelijker is om de MT op de AI modus helemaal terug te verdienen en daarna blijft besparen, verwacht dat vooral dynamisch goedkoop inkopen in de winter met AI modus na 2027 nog erg veel uitkomst zal bieden.

Disclaimer
Ik hoop met deze post niemand tegen de schenen te trappen mogelijk zijn wat rekensommetjes niet perfect, maar wel zo goed mogelijk gedaan binnen de tijd die ik in berekeningen wou stoppen. Niet één situatie is dezelfde en er is geen één hapklare uitleg op “Kan aanschaf van een Marsrek voor mij uit of niet?”, ik hoop ondanks dat dit een n=1 voorbeeld is wel wat relevante informatie te kunnen delen die bij keuze van pas komt.

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 04-09-2025 12:00 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 16:29
berrieberrie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:48:
[...]

Die 1250 ben ik nog niet tegen gekomen.
Op de site van smart-charged, gebruik code SMART150 en de prijs gaat van 1400 naar 1250. Werd je op X mee doodgegooid, maar is wel een hele strakke aanbieding.

• _-= Erikje =-_
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:55:
[...]

Op de site van smart-charged, gebruik code SMART150 en de prijs gaat van 1400 naar 1250. Werd je op X mee doodgegooid, maar is wel een hele strakke aanbieding.
die kende ik dan weer niet :-)

[edit]
die is nog wel een paar tientjes duurder met ct003

[ Voor 9% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 04-09-2025 09:02 ]

• harrr
Ik sprak onlangs @Hermarcel, die in dit topic iets aankaart over de met hars bedekte veiligheidsventielen in de v3 van de Venus E.

Hermarcel in "Zelf een powerwall bouwen"

Dit zou betekenen dat de batterijen bij een defect hun gas niet kwijt kunnen, waardoor ze zouden kunnen barsten of exploderen.

Als het goed is heeft de Venus E v2 dit niet, bewijs hiervoor is er nog niet. Maar dit lijkt me toch wel een dingetje en nog een reden om voor de v2 te kiezen en niet voor de v3.

Bij dit soort systemen zou de electronica en het BMS wel in de potting gezet mogen worden, maar niet de batterijen, zo blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:05
harrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:02:
Ik sprak onlangs @Hermarcel, die in dit topic iets aankaart over de met hars bedekte veiligheidsventielen in de v3 van de Venus E.

Hermarcel in "Zelf een powerwall bouwen"

Dit zou betekenen dat de batterijen bij een defect hun gas niet kwijt kunnen, waardoor ze zouden kunnen barsten of exploderen.

Als het goed is heeft de Venus E v2 dit niet, bewijs hiervoor is er nog niet. Maar dit lijkt me toch wel een dingetje en nog een reden om voor de v2 te kiezen en niet voor de v3.

Bij dit soort systemen zou de electronica en het BMS wel in de potting gezet mogen worden, maar niet de batterijen, zo blijkt.
Die 'gummielaag' zit maar op paar plaatsen verlijmd, dan zit daaronder nog beplating die in de clip niet wordt verwijdert, is zie geen enkel probleem met ontgassing.
Ik zie wel dat de Marstek v3.0 zeer degelijk is dicht geschroefd; dik in orde.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-09 13:59
harrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:42:
Toch nog maar een keer vragen want denk dat mijn vraag is weggesneeuwd. Zijn er mensen die 6 of meer Marsteks inzetten? En hoe bevalt dit?
Voor zover ik langs heb zien komen licht de max wel bij 3 Marsteks

Echter bij meerdere Marsteks is het belangrijk dat de ct003 alleen werkt bij meerdere batterijen.
Goed om te kijken of de meter van de netbeheerder daarmee goed werkt. Zoniet dan zal je elke batterij met modus via HA moeten aansturen.

Andere belangrijke vraag is wat je ouders zelf aan wp kunnen verbruiken.
6 batterijen vol laden kan maar als je ze niet leeg krijgt kun je beter minder batterijen investeren.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
bvansteenselen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:35:
[...]

Echter bij meerdere Marsteks is het belangrijk dat de ct003 alleen werkt bij meerdere batterijen.
Goed om te kijken of de meter van de netbeheerder daarmee goed werkt. Zoniet dan zal je elke batterij met modus via HA moeten aansturen.

6 batterijen vol laden kan maar als je ze niet leeg krijgt kun je beter minder batterijen investeren.
@harrr
met de smart box en 3 fase kan je naar 9 units
https://www.duramotion.nl/files/shop/prod/583/files/231.pdf
Voor wie de batt voltage uitleest
Ik zie een duidelijk verschil in 100% soc totaal voltage
1 ( gen 1 ) heeft bij vol 53.68
2 ( gen 2 ) heeft bij vol 53.83

150milo volt verschil
Is dat veel ?

De gen 1 laad op tot 54.64
De gen 2 doet 55.44
Dat verschil is al groter de gen 1 laad tot ee lager voltage dsn de gen 2

Alles zit op zelfde firmware etc.

Heb de indruk dat gen 1 een lagere cap heeft welke een paar maanden ouder is en de gen2 is niet alleen nieuwer maar heeft ook minder lang in de loods gestaan ( de 1e batch waarvan man niet eens wist dat er een nieuw design was )

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:24
Is er, zonder modbus, in te stellen dat één van de batterijen overdag wel variabel oplaadt maar niet ontlaadt? Die vraag heb ik enkele weken ook zien voorbij komen maar vind deze ook niet meer terug. Om toch zeker capaciteit over te hebben voor de grootste verbruikmomenten ivm belgisch capaciteitstarief.
bvansteenselen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:35:
[...]

Dacht dat ik hier gisteren of eergisteren las dat 7 stuks het maximum is. Maar vind het niet direct terug. In twee dagen zijn er ook weer een hoop pagina's bijgekomen. Kan totaal verkeerd zijn ook. Dacht dat ik "op het internet" las dat er drie per fase mogelijk waren maar dan niet met de CT003 maar één of ander box

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ik vind de vergelijking met v1 en v2 wel passen hier.
Deze v3 ziet er beter afgewerkt uit dan v2 en de specs zijn ook wel beter. Hierdoor geraken ze weg met deze momenteel nog duurder te verkopen (en zo ook de stock van v2 weg te werken).
Tegen de lente zal v4 zeker wel beschikbaar worden, waar ze kosten en productie beter afgestemd hebben. Verwacht dan ook maar dat de prijs tegen dan gezakt is naar zowat zelfde niveau van v2 nu. Immers kost het Marstek dan minder om een v3 te maken en verschepen dan een v2 (minder volume/gewicht, minder losse kabels/assemblage werk, etc).
Dus de vraag is, wil je het laatste nieuwe hebben met risico €500 te verliezen op een half jaar tijd, wil je een ouder apparaat nu dat goedkoper is of kan je nog een half jaar wachten voor afgeprijsde v3 of v4?

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:43:

150milo volt verschil
Is dat veel ?

De gen 2 doet 55.44

Heb de indruk dat gen 1 een lagere cap heeft welke een paar maanden ouder is en de gen2 is niet alleen nieuwer maar heeft ook minder lang in de loods gestaan ( de 1e batch waarvan man niet eens wist dat er een nieuw design was )
Ze laden totdat de hoogste cel de 3,6 V aantikt. Net zoals ze ontladen tot de laagste cel 3 V aantikt. Als de rest van de spanningen van de cellen in de buurt liggen, zal dus de totale spanning hoger respectievelijk lager zijn.

Overigens zal de spanning na het laden weer rap inzakken en is het dus lastig om ze onderling te vergelijken. Maar dat heeft ook eigenlijk geen zin want de totale spanning op zichzelf zegt niet zo heel veel.
Kenhas schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:44:
Is er, zonder modbus, in te stellen dat één van de batterijen overdag wel variabel oplaadt maar niet ontlaadt? Die vraag heb ik enkele weken ook zien voorbij komen maar vind deze ook niet meer terug. Om toch zeker capaciteit over te hebben voor de grootste verbruikmomenten ivm belgisch capaciteitstarief.

[...]
Nee dat zit helaas niet in de standaard app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Maxwp schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:43:

150milo volt verschil
Is dat veel ?

De gen 2 doet 55.44

Volgens marstekenergy (officieele kanaal) zijn de Marstek 1 / 1.1 / 2.0 zijn idenktiek op externe veranderingen na.
Met accu productie is dat een ander verhaal / tolerantie en meet eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 04-09-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
tweeek schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:45:
[...]
Volgens marstekenergy (officieele kanaal) zijn de Marstek 1 / 1.1 / 2.0 zijn idenktiek op externe veranderingen na
Inderdaad, dat is volgens mij gewoon één of meerdere cellen die minder voltage hebben en geheel omlaag trekken. Tussen hoogste en laagste cel heb ik ook zowat 0,2V verschil. Heeft niets met v1 of v2 hardware te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-09-2025 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 15:25
Dit is al vaker gemeld (wellicht iets voor TS) en heeft mi geen relatie met een update en wordt bij "meerderheid van stemmen" als ijking gezien.
Bij mij zelfs al om de week gezien en inderdaad als accu op 11% (leeg) staat.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:01:
[...]

die kende ik dan weer niet :-)

[edit]
die is nog wel een paar tientjes duurder met ct003
paar tientjes....OK. Als je al een P1 van HW hebt heb je die niet nodig. Ga nje gelijk voor 3 stuks, heb je maar 1 CT003 nodig. Dus paar tientjes verdeeld over 3 batterijen.

Ex BTW kom je dan op krap 1050 per stuk, of te wel 3150 voor 15kWh. Is toch wel het goedkoopste wat je nu kan krijgen (even zelfbouw weggelaten).

• 3DWim
pascallj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:23:
[...]
Ik heb 3-fase, accu op fase 3 (C), daar laad en ontlaad de accu inderdaad op maar uiteindelijk worden alle fases van stroom voorzien.
Anders werkt NOM ook alleen maar voor apparaten op die ene fase en dat is niet zo. Toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb 3-fase, accu op fase 3 (C), daar laad en ontlaad de accu inderdaad op maar uiteindelijk worden alle fases van stroom voorzien.
Anders werkt NOM ook alleen maar voor apparaten op die ene fase en dat is niet zo. Toch ?
Financieel gezien heb je gelijk: de meter saldeert over de drie fasen. Technisch gezien als je op fase 1 de accu hebt staan, kan hij niet aan fase 2 en 3 leveren. Dus fase 2 en 3 halen dan van het net, terwijl je accu in werkelijkheid teruglevert aan het net.

Dit wordt echter in de slimme meter gesaldeerd, dus financieel gezien worden 'alle fasen van stroom voorzien'.
3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:12:
[...]

Je kunt onder 'CT' de batterij zo instellen dat hij of naar 3-fasensom (standaard) of naar eigen fase kijkt. Jij hebt hem op de eerste instelling staan en dan compenseert hij voor alle fases. Maar je kunt hem ook alleen naar de eigen fase laten kijken, maar dat geldt dan zowel voor laden als ontladen.

Technisch gezien voorzie je bij 3-fasensom nog steeds maar 1 fase van stroom, maar omdat je dan overcompenseert voor bijvoorbeeld een andere fase, is het netto 0.

• _-= Erikje =-_
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:11:
[...]

paar tientjes....OK. Als je al een P1 van HW hebt heb je die niet nodig. Ga nje gelijk voor 3 stuks, heb je maar 1 CT003 nodig. Dus paar tientjes verdeeld over 3 batterijen.

Ex BTW kom je dan op krap 1050 per stuk, of te wel 3150 voor 15kWh. Is toch wel het goedkoopste wat je nu kan krijgen (even zelfbouw weggelaten).
ik heb er voor nu 1 gekocht (1225 in btw en incl ct003), die kan hier om te beginnen aan het stopcontact in kantoor zo lang ik uit ga zoeken waar ik 'm uiteindelijk wil hebben :P

• jelleeelco
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:26:
[...]

ik heb er voor nu 1 gekocht (1225 in btw en incl ct003), die kan hier om te beginnen aan het stopcontact in kantoor zo lang ik uit ga zoeken waar ik 'm uiteindelijk wil hebben :P
Zo dat is nog goedkoper, gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:21:
[...]

Je kunt onder 'CT' de batterij zo instellen dat hij of naar 3-fasensom (standaard) of naar eigen fase kijkt. Jij hebt hem op de eerste instelling staan en dan compenseert hij voor alle fases. Maar je kunt hem ook alleen naar de eigen fase laten kijken, maar dat geldt dan zowel voor laden als ontladen.

Technisch gezien voorzie je bij 3-fasensom nog steeds maar 1 fase van stroom, maar omdat je dan overcompenseert voor bijvoorbeeld een andere fase, is het netto 0.
Laat ons maar ineens toe voegen dat het financieel geen enkele zin heeft om naar 1 fase te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:29:
[...]

Laat ons maar ineens toe voegen dat het financieel geen enkele zin heeft om naar 1 fase te kijken.
Met 1 batterij niet nee. Maar er zijn hier mensen met 3 batterijen op elk een andere fase die geen CT003 willen of kunnen gebruiken om de batterijen te laten samenwerken. Dan is elke batterij een eigen fase geven en alleen naar die fase te laten kijken, een goede workaround om toch te zorgen dat de batterijen elkaar niet gaan op- of ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:07
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:26:
[...]

Om nog maar eens een open deur in te trappen. Staat die leverancier in de lijst van de officiële Marstek verdelers?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

• Tommie12
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:32:
[...]

Met 1 batterij niet nee. Maar er zijn hier mensen met 3 batterijen op elk een andere fase die geen CT003 willen of kunnen gebruiken om de batterijen te laten samenwerken. Dan is elke batterij een eigen fase geven en alleen naar die fase te laten kijken, een goede workaround om toch te zorgen dat de batterijen elkaar niet gaan op- of ontladen.
Juist als je elke batterij maar naar 1 fase laat kijken kan je het effect krijgen dat ze tegenstrijdig gaan werken.
Stel op fase 1 : je PV levert stroom
En op fase 2 verbruikt je WP stroom...
En als op fase 2 nooit PV stroom binnenkomt, dan kan je met NOM ook niks doen...

Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:36:
[...]

Juist als je elke batterij maar naar 1 fase laat kijken kan je het effect krijgen dat ze tegenstrijdig gaan werken.
Stel op fase 1 : je PV levert stroom
En op fase 2 verbruikt je WP stroom...
En als op fase 2 nooit PV stroom binnenkomt, dan kan je met NOM ook niks doen...
Klopt. Dit werkt dan ook alleen met 3-fasen PV.

• 3DWim
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:21:
[...]
Tuurlijk, ik was die saldering vergeten in mijn beredenering. Er zit inderdaad een verschil tussen technisch en financieel sommeren.
Ik dacht dat de fase keuze onder CT, meer een "kies de juiste type aansluiting" (1 of 3) was dan echt een keuze per fase.

Want als je PV op fase 1 zit en je accu op 3.
Dan ziet de accu qua laden de PV ook niet ?

3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:39:
[...]

Tuurlijk, ik was die saldering vergeten in mijn beredenering. Er zit inderdaad een verschil tussen technisch en financieel sommeren.
Ik dacht dat de fase keuze onder CT, meer een "kies de juiste type aansluiting" (1 of 3) was dan echt een keuze per fase.

Want als je PV op fase 1 zit en je accu op 3.
Dan ziet de accu qua laden de PV ook niet ?
Goed gezien, klopt. Zie hierboven ;)

• Tommie12
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:37:
[...]

Klopt. Dit werkt dan ook alleen met 3-fasen PV.
OK, maar dan nog kan het verbruik heel ongelijk zijn en kan je situaties hebben waar 1 batterij leeg is, de tweede nog vol en niks doet omdat er op die fase niks verbruikt wordt.

Financieel (en waarom kopen we een batterij) is het altijd nuttig om ze te laten samen werken.

• jelleeelco
Gely schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:34:
[...]

Om nog maar eens een open deur in te trappen. Staat die leverancier in de lijst van de officiële Marstek verdelers?
Maakt dat veel uit? Je hebt toch garantie van de verkoper?
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:57:
[...]

Klopt, maar dat is maar beperkt en zolang de verkoper bestaat. Marstek handelt eigenlijk in alle gevallen zelf de garantie af. Daarnaast bieden ze 10 jaar fabrieksgarantie. Maar ze hebben al eens aangegeven dit alleen te geven als de batterij bij een officiële verkoper is gekocht, maar volgens mij zijn ze hier ook weer op teruggekomen. Het is allemaal niet erg duidelijk en officieel laten ze sowieso weinig weten. Tot nu is het echter nog geen probleem geweest voor zover wij weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DWim
[...]
pakt koffie en gaat er makkelijk bij zitten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 22:54

Echter lijkt me een Victron systeem (of een oplossing van een andere leverancier) hiervoor een stuk geschikter dan stekker thuis batterijen, ook al is de aansluiting uiteindelijk gelijk met die van een ander AC batterij systeem. Echter moet ik me dan zeker weten gaan inlezen in de DC kant van dit soort systemen. Een voordeel isis dat mijn ouders ook back-up stroom zouden kunnen gebruiken voor hun hele aansluiting en B&B.

Hoe mooi de Marstek ook is. In dit soort gevallen kan je beter een Sigstor oplossing plaatsen waarbij de panelen rechtstreeks gekoppeld zijn. De gateway is een schijntje op de totaalprijs maar de Marsteks zullen met het omvormer verlies AC-DC DC-AC van 20-30% niet echt een oplossing zijn. Daarnaast ben je best wel afhankelijk van de CT002 of CT003 en wil je niet constant op moeten draven omdat deze dan na een week of wat in storing gaat. Op deze vermogens en use cases wil je gewoon een stabiel product wat ook geschikt is voor deze usecases.

Zoals ik al eerder schreef, Marstek is leuk wanneer je in een Rijtjeshuis of appartement woont of minder dan 10000Wp hebt liggen.

Voorkom teleurstelling en kijk naar een andere oplossing. Je gaat straks 3x5.5x2 aan energie er in stoppen om er 3x4.5x2 er uit te halen. En dat met 6 extra groepen aanleggen, hoop ruimte gebruik en een nog niet 100% stabiele CT00x.

Hoe gek ik ook op de Marstek ben, na onderzoek raad ik deze usecase een beetje af.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• Gely
[...]

Ik denk van wel. De eerste servicecontacten lopen via de leverancier maar ik dacht hier al te hebben gelezen dat omruilacties, lees vervanging/ophalen van de batterij, via Marstek zelf verlopen. In hoeverre zijn die dan "coulant" om de spullen bij jou af te zetten / op te halen indien ze helemaal geen deal hebben met de leverancier in kwestie?

EDIT, en weer was @pascallj er sneller bij :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 04-09-2025 12:13 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:01:
[...]

Hoe mooi de Marstek ook is. In dit soort gevallen kan je beter een Sigstor oplossing plaatsen waarbij de panelen rechtstreeks gekoppeld zijn. De gateway is een schijntje op de totaalprijs maar de Marsteks zullen met het omvormer verlies AC-DC DC-AC van 20-30% niet echt een oplossing zijn. Daarnaast ben je best wel afhankelijk van de CT002 of CT003 en wil je niet constant op moeten draven omdat deze dan na een week of wat in storing gaat. Op deze vermogens en use cases wil je gewoon een stabiel product wat ook geschikt is voor deze usecases.

Zoals ik al eerder schreef, Marstek is leuk wanneer je in een Rijtjeshuis of appartement woont of minder dan 10000Wp hebt liggen.

Voorkom teleurstelling en kijk naar een andere oplossing. Je gaat straks 3x5.5x2 aan energie er in stoppen om er 3x4.5x2 er uit te halen. En dat met 6 extra groepen aanleggen, hoop ruimte gebruik en een nog niet 100% stabiele CT00x.

Hoe gek ik ook op de Marstek ben, na onderzoek raad ik deze usecase een beetje af.
Ik sluit mij hier wel bij aan. Maar ook een beetje voor het feit dat je dus 6 Marsteks neemt vanwege de capaciteit. Je hebt echter ook te maken met 15 kW aan vermogen (en dus 6x AC-DC verlies inderdaad). Ik wil mijn vingers er niet aan branden of je zoveel vermogen goed en veilig kan inleggen binnen een bestaande installatie. Het klinkt alsof je er verstand van hebt, maar je zal alles goed moeten (laten) doorrekenen.

Ik denk je in dit geval meer baat hebt aan grote batterijen en een wat kleinere omvormer. Scheelt je veel verliezen.

Maar ja de prijs is alles zoals je zelf ook al aangeeft, en ik zou niet weten wat die andere systemen kosten. Als het echt niet uit kan, hou ik je niet tegen om deze installatie aan te leggen maar het blijft wel een beetje een consumentenoplossing.

• jelleeelco
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:10:
[...]

Ik sluit mij hier wel bij aan. Maar ook een beetje voor het feit dat je dus 6 Marsteks neemt vanwege de capaciteit. Je hebt echter ook te maken met 15 kW aan vermogen (en dus 6x AC-DC verlies inderdaad). Ik wil mijn vingers er niet aan branden of je zoveel vermogen goed en veilig kan inleggen binnen een bestaande installatie. Het klinkt alsof je er verstand van hebt, maar je zal alles goed moeten (laten) doorrekenen.

Ik denk je in dit geval meer baat hebt aan grote batterijen en een wat kleinere omvormer. Scheelt je veel verliezen.

Maar ja de prijs is alles zoals je zelf ook al aangeeft, en ik zou niet weten wat die andere systemen kosten. Als het echt niet uit kan, hou ik je niet tegen om deze installatie aan te leggen maar het blijft wel een beetje een consumentenoplossing.
Sigenstore vergelijken met Marstek is beetje appels met peren vergelijken. Marstek richt zich op een een heel ander segment. Sigenstore begint pas bij 5k beetje leuk te worden, en dan heb je nog maar 5 of 6kWh.

Momenteel is Marstek nog enigszins terug te verdienen. Sigenstore is technisch afgeschreven voordat je ook maar een euro hebt terug verdiend. Prachtig product, daar niet van, maar niet te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het was leuk geweest als je nog een extra accupakket aan de bestaande Marstek kon koppelen.
Alhoewel... Dan met dynamisch mischien maar anders zou ik ze hier al niet vol krijgen met NOM via de pv in de donkere maanden
En dat gezegd hebbende het is me ook nog maar 2 keer gelukt om 1 Marstek leeg te krijgen in de nacht.
Dat zal straks als de wp weer mag draaien wel anders worden. Wel leeg maar niet meer vol....

Mwah ik hou het maar bij de drie die ik al heb.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• j0s
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

j0s

Ik heb wat moeite om de goede gegevens van opladen en ontladen in Home assistant te krijgen. Nou heb ik nog een (Ali) zigbee smart plug 16A liggen. Heeft iemand zo'n plug er tussen om het wattage te monitoren?

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 13:13
Heb je toevallig een website gezien waar je zoon smart box kan kopen of laten installeren??

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Jessy007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:27:
[...]

Heb je toevallig een website gezien waar je zoon smart box kan kopen of laten installeren??
Dezelfde als waar de specsheet vandaan komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jessy007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:27:
[...]

Die ligt al jaren bij r&d op het bureau volgens mij.
Tenminste ik heb er al een poos niks meer over gehoord nadat hij tijdelijk uitgesteld was wegens her ontwerpen van de box.

Edit:
Hij is op voorraad bij die partij.
Dus tegenwoordig toch leverbaar had er al een poos niks meer over gehoord.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 04-09-2025 12:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:01:
[...]

Ga ik dat verlies niet sowieso krijgen? We werken met Hoymiles micro omvormers. Dus we kunnen sowieso geen directe DC laden, we zullen het toch om moeten zetten van AC naar DC en van DC weer naar AC. Zijn andere systemen dan efficiënter?

De efficiëntie is ook niet zo belangrijk meer als je 2-3x zo veel op wekt als je verbruikt en je niet meer kunt salderen. Beter opslaan met efficiëntie verlies dan gratis weggeven of betalen voor het terugleveren N het net.

• WargamingPlayer
[...]

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Mijn kennis is beperkt en een gespecialiseerd bedrijf kan dit beter doorrekenen. Maar zoals @pascallj al aangeeft praten we over vermogens en stromen waarbij een stekker product niet echt iets is wat je zo maar neerzet omdat het “lekker goedkoop” is.
6 * 1400 =8.400 voor alleen de Marsteks. Plus nog een keer 6 maal een groep + bekabeling laten aanleggen wat ook weer een kleine 6 * 75 =450 kost. Eventueel met werkschakelaars van 150 totaal. Dan zit je al op 9.000 voor een Marstek oplossing. Daarbij heb je dus 30kW met rond de 25% verlies dus houd je 30*0,75=22,5 over van de 30. Dat is serieus verlies van 8kWh per cycle. Wanneer je dan ook nog een EV gaat laden waar je ook zo een verlies hebt van 10% dan gooi je serieus veel geld weg.

Daarom kan een wat duurder systeem stukken gunstiger zijn. Zeker als je bijvoorbeeld je oude omvormer kan inruilen.

Ik zou zelf niet naar systemen kijken zoals Sessy, HW, Marstek voor deze usecases, maar meer naar totale integraties. Ook Victron zonder directe DC injectie of zelfbouw is niet echt de oplossing wanneer je niet weet wat je doet.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• WargamingPlayer
Ronald.42 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:16:
[...]

Het was leuk geweest als je nog een extra accupakket aan de bestaande Marstek kon koppelen.
Alhoewel... Dan met dynamisch mischien maar anders zou ik ze hier al niet vol krijgen met NOM via de pv in de donkere maanden
En dat gezegd hebbende het is me ook nog maar 2 keer gelukt om 1 Marstek leeg te krijgen in de nacht.
Dat zal straks als de wp weer mag draaien wel anders worden. Wel leeg maar niet meer vol....

Mwah ik hou het maar bij de drie die ik al heb.
Bij mij gewoon leeg de volgende dag en soms nog 20% over van de 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:08:
[...]

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Mijn kennis is beperkt en een gespecialiseerd bedrijf kan dit beter doorrekenen. Maar zoals @pascallj al aangeeft praten we over vermogens en stromen waarbij een stekker product niet echt iets is wat je zo maar neerzet omdat het “lekker goedkoop” is.
6 * 1400 =8.400 voor alleen de Marsteks. Plus nog een keer 6 maal een groep + bekabeling laten aanleggen wat ook weer een kleine 6 * 75 =450 kost. Eventueel met werkschakelaars van 150 totaal. Dan zit je al op 9.000 voor een Marstek oplossing. Daarbij heb je dus 30kW met rond de 25% verlies dus houd je 30*0,75=22,5 over van de 30. Dat is serieus verlies van 8kWh per cycle. Wanneer je dan ook nog een EV gaat laden waar je ook zo een verlies hebt van 10% dan gooi je serieus veel geld weg.

Daarom kan een wat duurder systeem stukken gunstiger zijn. Zeker als je bijvoorbeeld je oude omvormer kan inruilen.

Ik zou zelf niet naar systemen kijken zoals Sessy, HW, Marstek voor deze usecases, maar meer naar totale integraties. Ook Victron zonder directe DC injectie of zelfbouw is niet echt de oplossing wanneer je niet weet wat je doet.
Ja, maar hou rekening met het feit dat momenteel de 'vaste' installaties met een hybride omvormer etc echt héél duur zijn.
Laatste offerte aan telefoon: 10 kWh voor 9000€ (en het laagste wat ik ooit hoorde was 6000€).
Aan die prijzen kan je dat gewoon nooit terug verdienen. En in de meeste huizen is het amper zinvol om groter te gaan dan 10 kWh. Anders krijg je je batterij in de zomer niet leeg, en in in de winter toch nooit vol.

• WargamingPlayer
harrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:43:
[...]

Ga ik dat verlies niet sowieso krijgen? We werken met Hoymiles micro omvormers. Dus we kunnen sowieso geen directe DC laden, we zullen het toch om moeten zetten van AC naar DC en van DC weer naar AC. Zijn andere systemen dan efficiënter?

De efficiëntie is ook niet zo belangrijk meer als je 2-3x zo veel op wekt als je verbruikt en je niet meer kunt salderen. Beter opslaan met efficiëntie verlies dan gratis weggeven of betalen voor het terugleveren N het net.
Dat laatste klopt ook weer.

En door gebruik van Micro omvormers heb je dus altijd DC/AC/DC verlies bij een batterij. Ontkom je niet aan helaas.

Daarom is iedere oplossing weer anders en kan je niet zo maar een “template” maken van een bepaalde situatie.

• tweeek
Wat je situatie ook is en hoe je een marstek wil gebruiken, is een discussie zonder einde.
Teveel vragen met verschillende contracten, het verschil nederland / belgie, de ene handelt in stroom een ander niet, het kostenplaatje voor een correcte aansluiting.
En daarbij hoeveel tijd moeite en aandacht je wil steken in het functioneren van de marstek en je stroom beheer.
Een Marstek kan prima zijn om de dagen met wat stroom overschot te gebruiken in de nacht, en is in ieder geval voor mijn situatie het makkelijkste/beste.
En dan maar niet te spreken over de berekening over terugverdientijd, koop dan bitcoins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oproep/Wens

Laten we dit soort discussies op een laag pitje zetten.. ze komen elke keer weer terug... dat snap ik maar er is geen sluitend antwoord.

Be like Google, zoek eventueel op batterij simulatie en bekijk of een Thuisbatterij in jou specifieke situatie past of gewenst is.

Welkom is ons (midden) Topic!

@thuisbatterij is nu ook van de partij op Tweakers!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Momenteel draai ik versie 151. Het valt op dat sinds de overgang naar 151 de batterij onevenredig lang doet om van 12% naar 11% te gaan. In hetzelfde tijdbestek gaat hij ook van 20% naar 12%.

Inmiddles heeft zich een nieuwe firmware aangekondigd, Zitten daar weer verbeteringen in voor dit euvel?
Chris96 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:06:
Momenteel draai ik versie 151. Het valt op dat sinds de overgang naar 151 de batterij onevenredig lang doet om van 12% naar 11% te gaan. In hetzelfde tijdbestek gaat hij ook van 20% naar 12%.

Inmiddles heeft zich een nieuwe firmware aangekondigd, Zitten daar weer verbeteringen in voor dit euvel?
Nee, dit euvel doet zich waarschijnlijk voor omdat je een BMS update gedaan hebt. Bij mij begon dit vanaf BMS 213 een maand of 3 terug. Maar we zien steeds meer berichten van mensen die dit nu opmerken. Maar niet bij iedereen. In BMS 215 is dit nog steeds niet opgelost.

Welke versie krijg je nu aangeboden?

• Avenger 2.0
Chris96 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:06:

Heb hetzelfde probleem (12% naar 11% bij ontladen) maar ook van 99% tot 100% hier trouwens bij laden.
Van 20% naar 12% heb ik niet gemerkt, maar dat kan zijn omdat dit altijd in de vroege ochtend gebeurt.
Welke nieuwe firmware versie krijg je dan? Hier nog op v153.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:08:
[...]
Nee, dit euvel doet zich waarschijnlijk voor omdat je een BMS update gedaan hebt. Bij mij begon dit vanaf BMS 213 een maand of 3 terug. Maar we zien steeds meer berichten van mensen die dit nu opmerken. Maar niet bij iedereen. In BMS 215 is dit nog steeds niet opgelost.
Oei dat belooft. Heb support gecontacteerd en kreeg bericht dat ze met nieuwe versie bezig waren. Ik quote:
The new version will optimize this issue, we need to wait a bit

• Avenger 2.0
Kan iemand zeggen of Venus v3 trouwens dezelfde firmware versies gebruikt of als de v1/v2?
Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:14:
Kan iemand zeggen of Venus v3 trouwens dezelfde firmware versies gebruikt of als de v1/v2?
Nee andere firmware. Volgens ~Taro zat het versienummer ergens rond v122 als ik het goed herinner. BMS versie weten we nog niet.

• tweeek
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:15:
[...]

Nee andere firmware. Volgens ~Taro zat het versienummer ergens rond v122 als ik het goed herinner. BMS versie weten we nog niet.
Goed herrinert , ik had geen idee of er andere versies voor andere p1 meters waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
tweeek schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:20:
Wat je situatie ook is en hoe je een marstek wil gebruiken, is een discussie zonder einde.
Teveel vragen met verschillende contracten, het verschil nederland / belgie, de ene handelt in stroom een ander niet, het kostenplaatje voor een correcte aansluiting.
En daarbij hoeveel tijd moeite en aandacht je wil steken in het functioneren van de marstek en je stroom beheer.
Een Marstek kan prima zijn om de dagen met wat stroom overschot te gebruiken in de nacht, en is in ieder geval voor mijn situatie het makkelijkste/beste.
En dan maar niet te spreken over de berekening over terugverdientijd, koop dan bitcoins.
Ja terugverdien tijd. Ik heb liever gewoon komende 10+ jaar geen grid gebruik. Dus gewoon net-neutraal. Terugverdientijd vind ik niet belangrijk. Maar dat kan voor anderen wel een factor zijn.

Bovendien, hoe bereken je terugverdien tijd? Ik heb mijn zonen panelen 5 februari 2023 op het dak gelegd. Investering 4300. Eind mei dat jaar kreeg ik € 860, terug. Over de twaalf maanden daarna ging ik rond de 1200 minder betalen en kreeg nog 600 terug. Dit jaar kreeg ik weer 600 terug. Dus uiteindelijk heb ik ze in 2,5 jaar terug verdiend. Terwijl iedereen kwam met gaat 10 jaar duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:03
Ik zie dat er een nieuwere versie is van de app Marstek op Android V1.6.48, nog geen idee wat de verbeteringen zijn. :-)

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 16:24
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:00:
[...]

Klopt, maar dat is maar beperkt en zolang de verkoper bestaat. Marstek handelt eigenlijk in alle gevallen zelf de garantie af. Daarnaast bieden ze 10 jaar fabrieksgarantie. Maar ze hebben al eens aangegeven dit alleen te geven als de batterij bij een officiële verkoper is gekocht, maar volgens mij zijn ze hier ook weer op teruggekomen. Het is allemaal niet erg duidelijk en officieel laten ze sowieso weinig weten. Tot nu is het echter nog geen probleem geweest voor zover wij weten.
Ik zit met het geval dat er één batterij defect is. Heb contactformulier van webshop ingevuld en de dag erna kreeg ik antwoord van Marstek zelf dat de batterij omgeruild ging worden. De webshop heeft eigenlijk niets meer gedaan dan het contactformulier doorsturen naar Marstek. Onderaan de mail van Marstek stonden nog de gegevens van het webformulier dat ik ingevuld heb. Staat wel in de lijst van erkende verdelers

Eigenlijk wel nog gemakkelijk verdiend. Dozen schuiven en bij een probleem ook schuiven maar dan doorschuiven naar leverancier.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

• Gely
Kenhas schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:49:
[...]

Ik zit met het geval dat er één batterij defect is. Heb contactformulier van webshop ingevuld en de dag erna kreeg ik antwoord van Marstek zelf dat de batterij omgeruild ging worden. De webshop heeft eigenlijk niets meer gedaan dan het contactformulier doorsturen naar Marstek. Onderaan de mail van Marstek stonden nog de gegevens van het webformulier dat ik ingevuld heb. Staat wel in de lijst van erkende verdelers

Eigenlijk wel nog gemakkelijk verdiend. Dozen schuiven en bij een probleem ook schuiven maar dan doorschuiven naar leverancier.
Dat is prima, zie ook mijn reactie. Heeft er hier iemand al een omruiling nodig gehad met een niet erkende dealer van Marstek, dus wellicht een grijs-importeerder? Ik vraag mij af hoe dat dan verloopt.
EDIT, indien er met je Sony TV of Miele wasmachine iets aan de hand is tijdens de garantie komt de verkoper ook niet bij je langs, maar wel de fabrikant waarmee de officiële verkoper afspraken heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Gely op 04-09-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:52:
[...]

Dat is prima, zie ook mijn reactie. Heeft er hier iemand al een omruiling nodig gehad met een niet erkende dealer van Marstek, dus wellicht een grijs-importeerder? Ik vraag mij af hoe dat dan verloopt.
EDIT, indien er met je Sony TV of Miele wasmachine iets aan de hand is tijdens de garantie komt de verkoper ook niet bij je langs, maar wel de leverancier waarmee de officiële verkoper afspraken heeft.
Dat zal de eerste twee jaar wel goed verlopen via de dealer... maar je heb (vermoedelijk) daarna geen recht op fabrieksgarantie. Dat is wat Marstek heeft medegedeeld in de app.

Als je voor die paar tientjes kiest voor grijze import... zou ik even doorsparen. Daar is niets mis mee!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:21
Ik heb afgelopen week twee keer een gekke piek midden in de nacht gezien waarbij de Marstek aan het laden gaat.
Ik wil NOM en laad vanaf mijn solar de pannelen vol, maar zie een laadpiek van ongeveer een uur midden in de nacht.

Vannacht d.d. 4 sep 2025 ( 04:50 - 05:30 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qjbga3vWaXVPW5m-4tdjnilGwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPNCRhTKGkliPRAWGm79vzv8.png?f=fotoalbum_large

01 september 2025 04:20 - 05:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDjbiP7izMWX55yCmz0aVBBNlk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6YQLhX9IVyIlTgqaNjWayfq.png?f=fotoalbum_large

Er is echt niets dat opwerkt, en al zeker geen solar rond deze periode nu.

Ik vond dit gewoon gek, die pieken zie je uiteraard ook terug in de marstek tool, precies 1kWh oplaad vermogen.

Ik kan zeker een ticket openen bij Marstek, maar ben benieuwd of iemand vergelijkbaars heeft, wellicht zelfs afgelopen dagen, ik heb dit eerder nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GrandPuba schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:33:
Ik heb afgelopen week twee keer een gekke piek midden in de nacht gezien waarbij de Marstek aan het laden gaat.
Ik wil NOM en laad vanaf mijn solar de pannelen vol, maar zie een laadpiek van ongeveer een uur midden in de nacht.

Vannacht d.d. 4 sep 2025 ( 04:50 - 05:30 )
[Afbeelding]

01 september 2025 04:20 - 05:00
[Afbeelding]

Er is echt niets dat opwerkt, en al zeker geen solar rond deze periode nu.

Ik vond dit gewoon gek, die pieken zie je uiteraard ook terug in de marstek tool, precies 1kWh oplaad vermogen.

Ik kan zeker een ticket openen bij Marstek, maar ben benieuwd of iemand vergelijkbaars heeft, wellicht zelfs afgelopen dagen, ik heb dit eerder nooit gehad.
Al een hele hoop meldingen hiervan geweest. Nu er steeds minder zon is en mensen de batterij minder vol of sneller leeg krijgen heb ik het idee dat we het steeds meer zien. De batterij doet dit om te zorgen dat hij niet al te leeg raakt. Ik heb het zelf sinds de update naar BMS 215 dit gedrag niet meer gezien. Bij mij was het sowieso slechts maar laden voor een paar seconde.

Waarom de batterij per se een hele kWh wil laden snap ik niet en zou ook helemaal niet nodig moeten zijn. Ik zou lekker een ticket insturen want dit gedrag is wel een beetje overdreven. Hoe meer mensen dit insturen hoe groter de kans dat ze er wat aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 19:11
SatScan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:34:
[...]

Nee, lekker wachten op volgend jaar... of je moet er hobby in hebben en je willen voorbereiden op volgend jaar... zodat je wel overwogen de juiste contactvorm kiest bij jouw energieprofiel.
Thanks, dan ga ik volgend voorjaar op jacht, voordat ik een nieuw contract moet afsluiten.

Als het nu geen financieel voordeel oplevert is het zonde van de levensduur van de accu.

Gaat mij sowieso alleen maar om zo weinig mogelijk van mijn geld naar de energiemaatschappijen over te schrijven, wat me voornamelijk stoort is dat je geen idee hebt waarvoor je betaald, aangezien de rekening die ik elk jaar krijg 8 pagina’s telt en ik deze na 10 keer lezen nog steeds niet begrijp.
Pagina: 1 ... 247 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.