Ja, precies, maar er blijft sowieso al wat over in de accu, ik open gewoon een ticket, accu heeft tot nu toe altijd nog 100% op kunnen laden, maar wordt idd komende periode minder... ik vond dit heel raar, maar ik volg je advies idd op om het ff te melden.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:37:
[...]
Al een hele hoop meldingen hiervan geweest. Nu er steeds minder zon is en mensen de batterij minder vol of sneller leeg krijgen heb ik het idee dat we het steeds meer zien. De batterij doet dit om te zorgen dat hij niet al te leeg raakt. Ik heb het zelf sinds de update naar BMS 215 dit gedrag niet meer gezien. Bij mij was het sowieso slechts maar laden voor een paar seconde.
Waarom de batterij per se een hele kWh wil laden snap ik niet en zou ook helemaal niet nodig moeten zijn. Ik zou lekker een ticket insturen want dit gedrag is wel een beetje overdreven. Hoe meer mensen dit insturen hoe groter de kans dat ze er wat aan veranderen.
Voordat je een thuisbatterij aanschaft, zou ik eerst zorgen dat je dit begrijpt. Je kunt niet besparen op dingen als je niet weet waarom het je geld kost.Jetro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:38:
[...]
Gaat mij sowieso alleen maar om zo weinig mogelijk van mijn geld naar de energiemaatschappijen over te schrijven, wat me voornamelijk stoort is dat je geen idee hebt waarvoor je betaald, aangezien de rekening die ik elk jaar krijg 8 pagina’s telt en ik deze na 10 keer lezen nog steeds niet begrijp.
Helemaal mee eens.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:39:
[...]
Voordat je een thuisbatterij aanschaft, zou ik eerst zorgen dat je dit begrijpt. Je kunt niet besparen op dingen als je niet weet waarom het je geld kost.
En daarnaast zijn er nu ook al contracten, vast/variabel en wat nog meer , waarbij je terugleverkosten hebt. Elke kWh die je dan niet het net oppompt is dan ook nu al winst.
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1
Update app marstek googleplay.
De app lijkt iets vlotter te reageren.
De app lijkt iets vlotter te reageren.
:strip_exif()/f/image/6r4pJ3tRqoaFIEWf3IXt7is0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 04-09-2025 17:08 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Hallo,
Ik heb momenteel 2 batterijen, waarvan ik bij 1 batterij enorm veel problemen heb.
- Batt 2 staat op fase A en werkt perfect. CT werkt goed, wifi signaal is maximum, geen problemen.
- Batt1 staat op fase C, deze geeft continu problemen. Heel moeilijk te verwoorden maar ik ga het proberen:
Hij staat in de zelfde ruimte paar meter verder als batt1, onder de wifi kast en CT meter. De positie is zeker niet het probleem want ik heb beiden al verwisseld en batt1 blijft op eender welke positie problemen geven.
Als ik thuis rondloop (buiten bluetooth zone) met wifi aan kan ik deze batterij niet online zien. het wifi symbool duid aan dat de batterij offline is. zelfde als ik op het 5G netwerk zit. Ga ik naar de batterij toe zonder gsm is het wifi symbool wel aan. Maar ik kan deze niet zien op de app.
Als ik met mijn gsm en bluetooth aan in de buurt van de batterij kom en hij maakt verbinding springt deze plots online op de app met wifi max signaal en bluetooth aan + CT aan en begint de batterij te werken
Soms springt dan CT weer uit en krijg ik hem niet verbonden, alsof deze de batterij niet aanvaard of afstoot.
Ga ik weer uit de buurt van de batterij gaat hij op de app weer offline. Ik snap er niets meer van.
Ik heb deze al terug naar fabrieksinstellingen gezet, geen oplossing. Ik heb deze al aan een nieuwe CT003 P1 meter gehangen, dan werkt hij nog steeds niet. terwijl de andere batterij zonder problemen de andere P1 meter accepteert en werkt.
Iemand hier ervaring mee? of kan helpen? Ik weet niet meer wat ik nog kan doen.
Ik heb ook al een feedback verstuurd via de app maar de reactie blijft uit.
Ik heb momenteel 2 batterijen, waarvan ik bij 1 batterij enorm veel problemen heb.
- Batt 2 staat op fase A en werkt perfect. CT werkt goed, wifi signaal is maximum, geen problemen.
- Batt1 staat op fase C, deze geeft continu problemen. Heel moeilijk te verwoorden maar ik ga het proberen:
Hij staat in de zelfde ruimte paar meter verder als batt1, onder de wifi kast en CT meter. De positie is zeker niet het probleem want ik heb beiden al verwisseld en batt1 blijft op eender welke positie problemen geven.
Als ik thuis rondloop (buiten bluetooth zone) met wifi aan kan ik deze batterij niet online zien. het wifi symbool duid aan dat de batterij offline is. zelfde als ik op het 5G netwerk zit. Ga ik naar de batterij toe zonder gsm is het wifi symbool wel aan. Maar ik kan deze niet zien op de app.
Als ik met mijn gsm en bluetooth aan in de buurt van de batterij kom en hij maakt verbinding springt deze plots online op de app met wifi max signaal en bluetooth aan + CT aan en begint de batterij te werken
Soms springt dan CT weer uit en krijg ik hem niet verbonden, alsof deze de batterij niet aanvaard of afstoot.
Ga ik weer uit de buurt van de batterij gaat hij op de app weer offline. Ik snap er niets meer van.
Ik heb deze al terug naar fabrieksinstellingen gezet, geen oplossing. Ik heb deze al aan een nieuwe CT003 P1 meter gehangen, dan werkt hij nog steeds niet. terwijl de andere batterij zonder problemen de andere P1 meter accepteert en werkt.
Ik lees hier in het forum dat 5G een probleem kan zijn op je router/telefoon; De batterij en ct moeten op het 2.4 GHz netwerk staan. Waarom heb je 2 CT003; Al eens geprobeerd die 2e batterij aan dezelfde CT te hangen als waar de goed werkende batterij op hangt. MIsschien een probleem met de CT en als je 1 CT gebruikt kan die ook beide batterijen managen zodat ze niet elkaar leegtrekken.CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:29:
Hallo,
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Er ging bij mij ook al een lichtje op, maar was nog aan het lezen dat de ene het wel goed doet ..... en de andere niet, maar zeker even een puntje van aandacht om daar naar te kijken / stellen voor een correcte werkingantoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:39:
[...]
Ik lees hier in het forum dat 5G een probleem kan zijn op je router/telefoon; De batterij en ct moeten op het 2.4 GHz netwerk staan. Waarom heb je 2 CT003; Al eens geprobeerd die 2e batterij aan dezelfde CT te hangen als waar de goed werkende batterij op hangt. MIsschien een probleem met de CT en als je 1 CT gebruikt kan die ook beide batterijen managen zodat ze niet elkaar leegtrekken.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Ik wil het allemaal niet al te zwart bekijken maar als de niet officiële dealer dat ding bij verschillende klanten moet omruilen zonder backup van Marstek, lees levering van spare batterijen, zal die snel verlieslatend zijn... En inderdaad, het sop is de kool niet waard, ik betaal liever een paar tientjes meer.SatScan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:00:
[...]
Dat zal de eerste twee jaar wel goed verlopen via de dealer... maar je heb (vermoedelijk) daarna geen recht op fabrieksgarantie. Dat is wat Marstek heeft medegedeeld in de app.
Als je voor die paar tientjes kiest voor grijze import... zou ik even doorsparen. Daar is niets mis mee!
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
Om te beginnen moet je voor een correcte weergave wel de App vernieuwen door beneden te swipen elke keer dat je opnieuw wilt controleren of de status veranderd is. Dan weet je zeker dat je de laatste waarde hebt.CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:29:
Hallo,
Problemen met de CT komen eigenlijk overeen met de problemen met je WiFi: als dat niet goed werkt, gaat de CT ook niet betrouwbaar kunnen communiceren.
Heb je soms meerdere AP's met dezelfde naam? De Marstek heeft hier nogal moeite mee en kan soms een AP pakken die een veel zwakker signaal heeft met dezelfde naam.
@antoinevromen & @tweeek: 5G is niet hetzelfde als 5GHz hè... 5G staat voor de vijfde generatie mobiele netwerken en 5GHz staat voor de frequentie waarop de WiFi band werkt. Overigens maakt de 5GHz band helemaal niets uit: de Marstek snapt dat niet en zal de band niet eens zien.
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:50:
[...]
@antoinevromen & @tweeek: 5G is niet hetzelfde als 5GHz hè... 5G staat voor de vijfde generatie mobiele netwerken en 5GHz staat voor de frequentie waarop de WiFi band werkt. Overigens maakt de 5GHz band helemaal niets uit: de Marstek snapt dat niet en zal de band niet eens zien.

Wat betreft de correcte weergave van de laatste waarde door te down swipen is niet geheel correct, het geeft namelijk de waarde die ergens bij Marstek als laatste is opgeslagen. Je moet echt in de batterij zelf gaan (per batterij) om de update te krijgen met de laatste waarde. Als je daarna terugkeert op het hoofdscherm staat daar dan de laatste correcte waarde. Nogal omslachtig eigenlijk en misschien wel een bug.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:50:
[...]
Om te beginnen moet je voor een correcte weergave wel de App vernieuwen door beneden te swipen elke keer dat je opnieuw wilt controleren of de status veranderd is. Dan weet je zeker dat je de laatste waarde hebt.
Problemen met de CT komen eigenlijk overeen met de problemen met je WiFi: als dat niet goed werkt, gaat de CT ook niet betrouwbaar kunnen communiceren.
Heb je soms meerdere AP's met dezelfde naam? De Marstek heeft hier nogal moeite mee en kan soms een AP pakken die een veel zwakker signaal heeft met dezelfde naam.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
Kijk in deze TS bij handige tools om Wifi signaalsterkte te meten.CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:29:
Hallo,
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Hallo @pascallj ja dat verschil tussen 5G en 5GHz wist ik wel maar op de een of andere manier wilde ik de boodschap over het 2.4 band aangeven en dacht ik dat hij 5GHz bedoelde.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:50:
[...]
Om te beginnen moet je voor een correcte weergave wel de App vernieuwen door beneden te swipen elke keer dat je opnieuw wilt controleren of de status veranderd is. Dan weet je zeker dat je de laatste waarde hebt.
Maar vind je het niet raar dat hij van 2 CT's gebruik maakt i.p.v. die ene die het al goed doet. Dat levert bij Nom over som-fases heen toch uiteindelijk problemen op al zou hij die 2e CT goed werkend krijgen?
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
1 CT zou inderdaad genoeg moeten zijn. Ik durf ook even niet te zeggen of 2 op het netwerk zorgt voor conflicten. Wel een goed punt. Ik ging er vanuit dat die tweede CT alleen is om te debuggen. Maar ook dan geldt, eerst zorgen dat de WiFi stabiel is, daarna kijken wel weer verder naar de CT.antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:02:
[...]
Hallo @pascallj ja dat verschil tussen 5G en 5GHz wist ik wel maar op de een of andere manier wilde ik de boodschap over het 2.4 band aangeven en dacht ik dat hij 5GHz bedoelde.
Maar vind je het niet raar dat hij van 2 CT's gebruik maakt i.p.v. die ene die het al goed doet. Dat levert bij Nom over som-fases heen toch uiteindelijk problemen op al zou hij die 2e CT goed werkend krijgen?
Klopt, Het forum staat zo vol over 5GHz wat je moet vermijden dat je als je 5G ziet in een pavlov-reflex schiet, maar @pascallj leest heel scherp meetweeek schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:56:
[...]
![]()
![]()
, gelukkig zijn er nog oplettende figuren ..... ik las en las en was in de veronderstelling van ....
Ik zou, uitgerekend als ik 30% van mijn verbruikt kan reduceren met de batterij, een terugverdientijd van 4 jaar hebben als ik de E2 zou kopen aan 1.300 euro.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:56:
[...]
Qua levensverwachting is er nog niet veel over te zeggen. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de V3 beter in elkaar zit dan eerdere versies.
Qua rendement is het nog een beetje onduidelijk of het echt beter is. 5 procent beter wordt geclaimd. Stel dat dit waar is:
Stel je maakt een 1 cycle per dag en verliest ongeveer 1,5 kWh hierbij (dat is waarschijnlijk meer dan in de praktijk). 5 procent daarvan is 0,075 kWh wat je dan minder zou verliezen per dag. Als je dit wilt terugverdienen binnen 2 jaar (langer dan jouw uitgerekende terugverdientijd) waarbij je 1 cycle per dag maakt, kom je uit op 54,75 kWh wat je bespaard t.o.v. de V2. Als het prijsverschil 500 euro is, moet je stroomprijs dus hoger zijn dan 9,1 euro per kWh om dit goed te maken.
Dat is natuurlijk ordegroottes verwijderd van wat de stroomprijs daadwerkelijk is en dan heb ik nog heel defensief gerekend. Dus alleen voor het beweerde verschil in rendement hoef je het niet te doen. De prijs is veel belangrijker.
Doen of niet?
☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?
Heb je al een jaar een DM en al een jaar een redelijk vast gebruiksprofiel en verwacht je de komende jaren eenzelfde verbruiksprofiel dan kan je op mijn-thuisbatterij.nl uitrekenen wat je kan besparen.Stef CB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:21:
[...]
Ik zou, uitgerekend als ik 30% van mijn verbruikt kan reduceren met de batterij, een terugverdientijd van 4 jaar hebben als ik de E2 zou kopen aan 1.300 euro.
Doen of niet?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb een P1 meter. Ongeveer 4000kwh op een jaar. 30% besparing met batterij kom ik op 1.200kwh.PNARI schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:27:
[...]
Heb je al een jaar een DM en al een jaar een redelijk vast gebruiksprofiel en verwacht je de komende jaren eenzelfde verbruiksprofiel dan kan je op mijn-thuisbatterij.nl uitrekenen wat je kan besparen.
1.200 x 0.25c = 300 euro/jaar dat ik zou besparen (ongeveer).
Terugverdientijd = 4 jaar
☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?
Met 4000kWh afname van het net en 7kWp zonnepanelen zou ik niet twijfelen. Op mijn-thuisbatterij.nl kan je met de kwartiergegevens van de DM over een jaar een vrij goede berekening maken van de besparing.Stef CB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:30:
[...]
Ik heb een P1 meter. Ongeveer 4000kwh op een jaar. 30% besparing met batterij kom ik op 1.200kwh.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik neem aan dat je met besparing bedoelt dat meer zonnestroom kunt gebruiken en daardoor minder van het net hoeft te trekken (want besparen in de letterlijke zin doet de batterij natuurlijk niet).Stef CB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:30:
[...]
Ik heb een P1 meter. Ongeveer 4000kwh op een jaar. 30% besparing met batterij kom ik op 1.200kwh.
1200 kWh per jaar is misschien wel fors en optimistisch om met een 4,5 kWh effectieve batterij per cycle op te slaan en te ontladen (er blijft altijd 11% inzitten). Maar verder gaat je schatting wel op. Maar welk contract je hebt is ook van belang. Ik zie in je signatuur dat je meer dan 7kWp zonnepanelen hebt liggen, dus dan zul je bij 4000 kWh per jaar verbruik wel erg veel terugleveren in een jaar (je zou ook terugleverkosten besparen mocht je die hebben nu of in elk geval voor de toekomst rekening mee moeten houden).
Dus lonen zal het in de toekomst (zeker als salderingsregeling vervalt) zeker wel.
Het zal de berekening niet veel beinvloeden, maar als je 1200 kWh via de batterij gaat gebruiken heb je daarvoor ca. 1500 kWh aan zonnestroom nodig van die 3000 die je nu teruglevert (en je dus ook geld opleveren); Ik weet alleen niet hoeveel geld je terug krijgt voor 1500 kWh overtollige terugleverstroom (dus niet saldeerbaar)
[ Voor 16% gewijzigd door antoinevromen op 04-09-2025 18:56 ]
1 detail word hier wel over het hoofd gezien.SatScan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:00:
[...]
Als je voor die paar tientjes kiest voor grijze import... zou ik even doorsparen. Daar is niets mis mee!
Dat is nu allemaal bekend geworden in de loop van de tijd. Maar nog niet zo heel erg lang geleden was het van Marstek zelf uit een zeer summier verhaal en had je er maar het raden naar.
Hoe vaak is er gevraagd geworden naar een lijst met erkende leveranciers? Die bestond gewoonweg niet.
Ik herinner me de quote via de helpdesk ''als je leverancier niet op de no-go lijst staat, is je garantie in orde''.
En om het dan helemaal af te maken sturen ze enkele weken later een lijst van ''grijze'' importeurs door, die ze ondertussen zelf weer hebben moeten intrekken.
Bedoel maar gewoon.. niemand kiest ''bewust'' voor een grijze importeur om pak en beet 60 euro uit te sparen.
Mits goede communicatie van Marstek uit, was dat veel duidelijker.
Voor de duidelijkheid.. ik heb ze gekocht bij Solar Bouwmarkt en ik weet tot op heden nog steeds niet of dat nu correct is of niet.
De mails die Laurens van Solar rondstuurt laten uitschijnen van wel, maar zo'n mailtje heeft op het einde van het verhaal dezelfde waarde als dat rolletje papier wat bij een ieder op toilet aan de muur hangt.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Heb nu eens de laatste 5% met 100W geladen en halve dag laten staan. Hieronder de cell spanningen nu bij thuiskomst op 100%antonboonstra schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:19:
[...]
Blijft dezelfde cel ook achter als je de accu tot 100% oplaadt? Misschien bij 90% SOC de batterij heel langzaam handmatig opladen met bijvoorbeeld 100W.
Ik heb bij mijn eigen accu teruggekeken en daar zie ik bij 17% SOC en langzaam ontladen nog een spanning van 3,188 (hoogste) en 3,164 (laagste).
/f/image/92rTBI2VnFvCPCyiPAbA0WGZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit in hetzelfde schuitje waarbij ik wel geprobeerd heb na te gaan wat de ‘meerwaarde’ is tussen de ene en de andere importeur maar kon eigenlijk niet verder komen dan of (en hoelang) de importeur KvK ingeschreven stond. Heb ipv bij een webshop mijn Venus E 2.0 nu bij een PV installateur gekocht (Zonnekompas) voor €1225. Ik kon de Venus ook voor €1300 bij webshop kopen, alleen zolang MT geen officiële importeurslijst heeft zie ik niet in wat de weerwaarde is (ook omdat bij snelle KvK check staan sommige van die andere webshops nog korter ingeschreven stonden dan deze installateur)Druppeltje_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:09:
[...]
1 detail word hier wel over het hoofd gezien.
Dat is nu allemaal bekend geworden in de loop van de tijd. Maar nog niet zo heel erg lang geleden was het van Marstek zelf uit een zeer summier verhaal en had je er maar het raden naar.
Hoe vaak is er gevraagd geworden naar een lijst met erkende leveranciers? Die bestond gewoonweg niet.
Ik herinner me de quote via de helpdesk ''als je leverancier niet op de no-go lijst staat, is je garantie in orde''.
En om het dan helemaal af te maken sturen ze enkele weken later een lijst van ''grijze'' importeurs door, die ze ondertussen zelf weer hebben moeten intrekken.
Bedoel maar gewoon.. niemand kiest ''bewust'' voor een grijze importeur om pak en beet 60 euro uit te sparen.
Mits goede communicatie van Marstek uit, was dat veel duidelijker.
Voor de duidelijkheid.. ik heb ze gekocht bij Solar Bouwmarkt en ik weet tot op heden nog steeds niet of dat nu correct is of niet.
De mails die Laurens van Solar rondstuurt laten uitschijnen van wel, maar zo'n mailtje heeft op het einde van het verhaal dezelfde waarde als dat rolletje papier wat bij een ieder op toilet aan de muur hangt.
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Kijk die is er dus wel: https://marstek-energy.nl/dealers/olympusdenk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:29:
[...]
...alleen zolang MT geen officiële importeurslijst heeft zie ik niet in wat de weerwaarde is (ook omdat bij snelle KvK check staan sommige van die andere webshops nog korter ingeschreven stonden dan deze installateur)
En Mean Well is de importeur zeggen ze.
Bedankt voor je reactie.antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:39:
[...]
Ik lees hier in het forum dat 5G een probleem kan zijn op je router/telefoon; De batterij en ct moeten op het 2.4 GHz netwerk staan. Waarom heb je 2 CT003; Al eens geprobeerd die 2e batterij aan dezelfde CT te hangen als waar de goed werkende batterij op hangt. MIsschien een probleem met de CT en als je 1 CT gebruikt kan die ook beide batterijen managen zodat ze niet elkaar leegtrekken.
Ik heb 2 P1 meters maar er is er maar 1 in dienst. De andere heb ik vervangen door een nieuwe om te controleren als dit het probleem zou oplossen, niet dus. Beide batterijen draaien op dezelfde p1 meter, maar helaas is 1 batterij niet eens detecteerbaar via de app. Ze zijn beide ingesteld op 2.4ghz wifi netwerk. Maar 1 werkt correct en de andere is niet eens zichtbaar via de app. Tenzei ik in de buurt van de bluetooth kom.
Ik snap niet goed waarom deze nier verbonden wilt blijven.
Volgens mij doet Mean Well hier een strategie vergelijkbaar met marstek.nl: een domein kopen die lijkt alsof het officieel is, maar is het niet. Volgens mij is Mean Well namelijk een importeur, maar niet dé importeur. Weet even niet meer in waar ik dat gelezen heb...3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:35:
[...]
Kijk die is er dus wel: https://marstek-energy.nl/dealers/
Betreft het dealer verhaal, hier een stukje chat hoe dat netjes uitgelegd word. :strip_exif()/f/image/bGEK5eJzspUoJdJOxd9cg0ew.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dat moment werd marstek.nl niet vernoemd als officieele dealer.
:strip_exif()/f/image/bGEK5eJzspUoJdJOxd9cg0ew.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dat moment werd marstek.nl niet vernoemd als officieele dealer.
[ Voor 7% gewijzigd door tweeek op 04-09-2025 19:44 ]
Dat is niet de site van Marstek.3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:35:
[...]
Kijk die is er dus wel: https://marstek-energy.nl/dealers/
Van Marstek zelf uit blijft het zeer stil.. op een pop-up in de app na om de V3 te promoten na word er (bij mijn weten) niet veel info vrijgegeven van erkende handelaars.
Ik laat er ook mijn slaap niet voor. Solar bouwmarkt is in mijn ogen een solide leverancier en als ik morgen een echt probleem met mijn MT's heb, zijn zij mijn eerste aanspreekpunt. Ik ga er nog altijd van uit dit nooit nodig te hebben, maar je weet het natuurlijk nooit.
Qua helpdesk en fw updates maakt MT er alvast geen problemen van. Op al mijn vragen werd er altijd snel en vlot gereageerd.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je hebt er 1 goed werkend, dus wat ik nu schrijf weet je wellicht al, maar dan maar voor de zekerheid. De tweede batterij moet je ook via bluetooth eerst in de app zetten en aan dezelfde ct koppelen die het bij de eerste batterij goed doet (daarbij moet naast bluetooth en wifi ook locatie/gps op de telefoon AAN staan en moet de telefoon op hetzelfde access-point zitten als waar je de batterij mee wilt gaan verbinden ); Dus telefoon ook via wifi (niet 5G of mobiel netwerk van de telefoon; die even uitschakelen)CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:38:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ik heb 2 P1 meters maar er is er maar 1 in dienst. De andere heb ik vervangen door een nieuwe om te controleren als dit het probleem zou oplossen, niet dus. Beide batterijen draaien op dezelfde p1 meter, maar helaas is 1 batterij niet eens detecteerbaar via de app. Ze zijn beide ingesteld op 2.4ghz wifi netwerk. Maar 1 werkt correct en de andere is niet eens zichtbaar via de app. Tenzei ik in de buurt van de bluetooth kom.
Ik snap niet goed waarom deze nier verbonden wilt blijven.
Nu even los van de app. Als je op de voorkant van beide batterijen kijkt zie je rechts naast het grote led-balkje ook kleinere ledstrips met wifi ct en blue ; Zijn wifi en ct bij beiden aan als je beide batterijen aan dezelfde "goedwerkende" CT hebt gekoppeld via de app?
[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 04-09-2025 19:53 ]
Zolang je leverancier/dealer meewerkt is er inderdaad geen probleem en maakt het weinig uit of ze officiële verdeler of grijze import hebben verhandeld. Nu zelfs bij een officiële verdeler zal bij de 10-jarige garantie van Marstek zelf af te wachten zijn wat de voorwaarden en kosten zijn van omruilen als je leverancier na 2 jaar niet wil meewerken of niet meer bestaat. Zal ook allemaal afhangen wat de failure rate over enkele jaren is.
Nou, mijn eerste ervaring met een Marstek Venus V2...
Ik heb een Landis&Gyr E350 SMR5.0 meter. Dat zou goed moeten zijn, zou je denken...
Met de CT003 kreeg ik een enorm stuiterende batterij, die in één minuut schakelde tussen 2000W laden en 800W ontladen en alles ertussenin. Alleen bij zeer constant verbruik leek NOM iets te doen, maar als er enigszins variatie inzat was het ding net een stuiterbal...
Met een geëmuleerde Shelly via de B2500meter addon in Home Assistant via m'n eigen P1 ethernet meter, exact hetzelfde gedrag.
Gefrustreerd als ik was heb ik kanaal 2 van een fysieke oudere Shelly vrijgespeeld, die om de fasedraad geklemd, en deze via de B2500meter addon als een compatibele Shelly aan de Marstek aangeboden, en voila, vrijwel direct nul op de meter......
Mijn vermoeden is dat die "slimme" meter van mij uit 2017, ondanks dat 'ie SMR5 adverteert, toch veel te traag met zijn updates is en derhalve dit stuitergedrag veroorzaakt. Wel apart, aangezien de CT003 compatibel is met dat ding, dus je zou enige compensatie van de Marstek verwachten?
Ik heb een Landis&Gyr E350 SMR5.0 meter. Dat zou goed moeten zijn, zou je denken...
Met de CT003 kreeg ik een enorm stuiterende batterij, die in één minuut schakelde tussen 2000W laden en 800W ontladen en alles ertussenin. Alleen bij zeer constant verbruik leek NOM iets te doen, maar als er enigszins variatie inzat was het ding net een stuiterbal...
Met een geëmuleerde Shelly via de B2500meter addon in Home Assistant via m'n eigen P1 ethernet meter, exact hetzelfde gedrag.
Gefrustreerd als ik was heb ik kanaal 2 van een fysieke oudere Shelly vrijgespeeld, die om de fasedraad geklemd, en deze via de B2500meter addon als een compatibele Shelly aan de Marstek aangeboden, en voila, vrijwel direct nul op de meter......
Mijn vermoeden is dat die "slimme" meter van mij uit 2017, ondanks dat 'ie SMR5 adverteert, toch veel te traag met zijn updates is en derhalve dit stuitergedrag veroorzaakt. Wel apart, aangezien de CT003 compatibel is met dat ding, dus je zou enige compensatie van de Marstek verwachten?
Hier stond een dode link.
Het blijft allemaal wazig rondom die "erkende" leveranciers. Een tijdje terug een bericht in de app gehad met een lijst van erkende leveranciers. Die van mij marstek.nl stond daar gewoon tussen. Nu op de link die hier naar Marstek wordt verspreid staat die er niet meer tussen. Toch heb ik online het apparaat gewoon bij Marstek voor de 10-jaar garantie kunnen aanmelden op basis van apparaatnummer. Daar was nergens sprake van waar de batterij gekocht was.Avenger 2.0 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:53:
Zolang je leverancier/dealer meewerkt is er inderdaad geen probleem en maakt het weinig uit of ze officiële verdeler of grijze import hebben verhandeld. Nu zelfs bij een officiële verdeler zal bij de 10-jarige garantie van Marstek zelf af te wachten zijn wat de voorwaarden en kosten zijn van omruilen als je leverancier na 2 jaar niet wil meewerken of niet meer bestaat. Zal ook allemaal afhangen wat de failure rate over enkele jaren is.
Zoals bij zoveel is het straks maar de vraag wat er van al die garantie overblijft als leverancies sneller van lijstjes verdwijnen dan dat je je ondergoed verwisselt (spreekwoordelijk bedoeld)
Dat weet ik en als iedereen hier die een Marstek heeft in de app nu eens vraagt wie dan wél de importeur is van Marstek/Hame dan komt er misschien wel een antwoord.pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:39:
[...]
.... Volgens mij is Mean Well namelijk een importeur, maar niet dé importeur. Weet even niet meer in waar ik dat gelezen heb...
Oh en dan gelijk even vragen naar de garantie bepalingen dus waarop.
Als je in het topic zoekt is er veel juiste informatie over geschreven met en zonder juridische context.antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:59:
[...]
Het blijft allemaal wazig rondom die "erkende" leveranciers. Een tijdje terug een bericht in de app gehad met een lijst van erkende leveranciers. Die van mij marstek.nl stond daar gewoon tussen. Nu op de link die hier naar Marstek wordt verspreid staat die er niet meer tussen. Toch heb ik online het apparaat gewoon bij Marstek voor de 10-jaar garantie kunnen aanmelden op basis van apparaatnummer. Daar was nergens sprake van waar de batterij gekocht was.
Zoals bij zoveel is het straks maar de vraag wat er van al die garantie overblijft als leverancies sneller van lijstjes verdwijnen dan dat je je ondergoed verwisselt (spreekwoordelijk bedoeld)
Je hebt een 10j fabrieksgarantie en niet met de dealer... de rest aan garantie etc. is extra maar primair blijft de fabrieksgarantie van kracht... hoeveel keukenboeren/witgoed zaken zijn er wel niet omgevallen.. dan hou je toch ook je fabrieksgarantie op de apparatuur.
Ja als je fabrieksgarantie aanmelding goed is verlopen dan is die van kracht vanaf het moment dat de batterij is gebruik is genomen.
Op dit moment zijn er negen erkende leverancier in NL volgens Marstek... welke zie (zoek functie in) topic!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Interessant, dus als ik het goed begrijp kun je je dan preventief registeren, en heb je hier toevallig een link van? Ik was hier niet mee bekend dat je je serienummer kon aanmelden voor garantie. Als dat zo is dan (@Chilion) zou het ook een interessante voor de startpost zijn lijkt me danantoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:59:
[...] Nu op de link die hier naar Marstek wordt verspreid staat die er niet meer tussen. Toch heb ik online het apparaat gewoon bij Marstek voor de 10-jaar garantie kunnen aanmelden op basis van apparaatnummer. Daar was nergens sprake van waar de batterij gekocht was. […]
Edit: even opgezocht en voor zekerheid aangemeld via MT site zelf https://eu.marstekenergy.com/en-us/pages/register-product
Er staat gewoon op hun pagina dat de garantie (10 jaar) ingaat vanaf het moment van ingebruikname:
“ 📌 Note: The official warranty period starts from the date of device activation. The registration information serves only as a reference for service purpos“
[ Voor 22% gewijzigd door olympusdenk op 04-09-2025 20:40 ]
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Zeer misleidend allemaal.. maar die doorgestuurde link is niet (!) van Marstek.antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:59:
[...]
Nu op de link die hier naar Marstek wordt verspreid staat die er niet meer tussen
Dat staat gewoon letterlijk op de site.
:strip_exif()/f/image/GYBJk4Ri8cAtFz6UvNWRDze0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 2e handse, de rekening nog niet in bezit.SatScan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:25:
[...]
Ja als je fabrieksgarantie aanmelding goed is verlopen dan is die van kracht vanaf het moment dat de batterij is gebruik is genomen.
Op dit moment zijn er negen erkende leverancier in NL volgens Marstek... welke zie (zoek functie in) topic!
Maar heb het wel aan kunnen melden en in ieder geval is die geaccepteerd vanaf het gebruik moment.
Vond ik persoonlijk wel goed van marstek!
Koop gewoon bij een dealer uit het lijstje...
Waarom zou je elders willen kopen met mogelijke gevolgen op de langere termijn als je ooit een akkefietje met de batterij krijgt.
Dan is goedkoop - duurkoop!
Waarom zou je elders willen kopen met mogelijke gevolgen op de langere termijn als je ooit een akkefietje met de batterij krijgt.
Dan is goedkoop - duurkoop!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
https://www.vakbeursenerg...-aan-de-energietransitie/
Dat leidde tot een bijzondere samenwerking met Marstek, een producent die zijn sporen heeft verdiend in batterijtechnologie. “Zij begonnen ooit met powerbanks voor onder andere Lidl en Walmart. Inmiddels ontwikkelen ze complete thuisbatterijen: van batterijcelproductie tot omvormer en behuizing – alles in eigen huis. Dat garandeert controle over de kwaliteit en maakt ze een betrouwbare partner.” Voor MEAN WELL is de samenwerking uniek.
Dat leidde tot een bijzondere samenwerking met Marstek, een producent die zijn sporen heeft verdiend in batterijtechnologie. “Zij begonnen ooit met powerbanks voor onder andere Lidl en Walmart. Inmiddels ontwikkelen ze complete thuisbatterijen: van batterijcelproductie tot omvormer en behuizing – alles in eigen huis. Dat garandeert controle over de kwaliteit en maakt ze een betrouwbare partner.” Voor MEAN WELL is de samenwerking uniek.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
V3 bij mn ouders aangezet, ziet er mooi uit!
Bevindingen op eerste gezicht:
-klepjes over aansluitpunten sluiten slecht en zijn best gammel
-kan via https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ ook met V3 batterij direct bij CT en batterij zonder auth of locatie check, erg gaaf maar gaat wel erg makkelijk, een fysieke aan/uit schakelaar voor bluetooth zou op z'n plaats zijn
Is het mogelijk om equivalent van die site te gebruiken op zoiets als een raspberry pi + bt adapter?
Dan zou je dit direct op home assisant kunnen gebruiken.
-kan via https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/ ook met V3 batterij direct bij CT en batterij zonder auth of locatie check, erg gaaf maar gaat wel erg makkelijk, een fysieke aan/uit schakelaar voor bluetooth zou op z'n plaats zijn
Is het mogelijk om equivalent van die site te gebruiken op zoiets als een raspberry pi + bt adapter?
Had je als driver voor de CT003 de Landis&Gyr E350 SMR5.0 meter ingesteld? Verschillende mensen hebben die vervangen door de Kaifa MA304-SMR5.5-P1 en behalen daarmee betere resultaten.strandbal schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:56:
2x Marstek Venus E 5.12 v153, CT003 V117, Zonnepanelen 7.695 Wp, Meter Landis&Gyr E360-3P
Bedankt voor het delen, wil discussie niet te lang onnodig doorslepen maar zag aan het einde van het stuk staat het trouwens nog concreter. Ik ben zelf verder gewoon gerust over mijn garantie en ik kijk ook gewoon hoelang een bedrijf waar ik koop al meedraait, als ik zo lees dan geeft MT op hun link hierboven gedeeld ook aan vanaf het moment van ingebruikname (en icm met registratie op hun website) dat officiële garantie dan van gewoon van start gaat.Metsubsidie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:38:
https://www.vakbeursenerg...-aan-de-energietransitie/
Als ik jouw gelinkte artikel in ieder geval zo goed begrijp dan bevestigt Mean Well blijkbaar overigens wel dat zij dé Marstek importeur in Europa blijken te zijn:
“ That's why we're now acting as Marstek's importer in Europe and will be presenting not only our components but also a complete home battery solution at the Energy Trade Fair.”
Klopt de BT staat open voor de buitenwereld. Dit is al vanaf het begin zo en is blijkbaar niet belangrijk genoeg om op te lossen...Zaggy schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:42:
V3 bij mn ouders aangezet, ziet er mooi uit!
Zover is het project nog lang niet. Het is meer een speelveld voor dingen die er gevonden zijn in de firmware. Het zou uiteindelijk gebruikt kunnen worden voor een soort 3rd party app of monitoring, maar dan moet iemand dat ontwikkelen. Er zijn al andere manieren om de batterij uit te lezen zoals Modbus (al moet dat bij de V3 nog getest worden).
Nee dat staat er niet !Druppeltje_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:26:
[...]
Zeer misleidend allemaal.. maar die doorgestuurde link is niet (!) van Marstek.
Dat staat gewoon letterlijk op de site.
Er staat dat ze Mean Well zijn/heten én importeur van Marstek zijn.
Iets wat heel goed kan.
Nogmaals het grote probleem is dat Hame zich niet uitspreekt en alles prima vind.
Overigens denk ik dat het echte bedrijf die is welke de app feedback dirigeert. En die is al een paar keer bij mij ondertekend door Marstek GmbH.
Maar ook dit wordt niet erkend noch ontkend door Hame zelf.
Ja en dat geloof ik voor 100%3DWim schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:36:
[...]
Nee dat staat er niet !
Er staat dat ze Mean Well zijn/heten én importeur van Marstek zijn.
Iets wat heel goed kan.
Maar dan staat er toch letterlijk dat het niet de website van Marstek is

Punt was dat jij een link deelt van marstek-energy.nl waarin ze zeggen dat Mean Well de importeur is.
Terwijl op de website let-ter-lijk staat dat de website en het beheer ervan van Mean Well zelf zijn.
Marstek heeft daar zelf niets mee te maken.
[ Voor 26% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-09-2025 21:59 ]
Het is zoals je vermoed. Ik heb deze meter ook. Geeft iedere seconde een waarde door (en voldoet daarmee aan de standaard) maar deze waarde wijzigt slechts iedere 10 seconden. Bijzonder frustrerend. Gelukkig is de HW P1 meter op de E350 aangepast, die functioneert dus wel goed.strandbal schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:56:
Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1
Klopt, dit heb ik allemaal gedaan en is inorde. Ik beheer momenteel een 7tal batterijen bij familieleden. Waarvan bij geen enkele dit probleem. Als ik in de ruimte kom waardat batterij 1 staat brand het wifi + CT + grid lampje. Alsof er geen enkel probleem is. Alsnog kan ik deze batterij niet detecteren zonder bluetooth in de range van de batterij. Als ik na een zonnige dag check wat de batterij heeft gedaan door hem uit te lezen via Bluetooth zie ik op de grafiek dat deze sporadus wel begint te werken en dan weer niet.antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:51:
[...]
Je hebt er 1 goed werkend, dus wat ik nu schrijf weet je wellicht al, maar dan maar voor de zekerheid. De tweede batterij moet je ook via bluetooth eerst in de app zetten en aan dezelfde ct koppelen die het bij de eerste batterij goed doet (daarbij moet naast bluetooth en wifi ook locatie/gps op de telefoon AAN staan en moet de telefoon op hetzelfde access-point zitten als waar je de batterij mee wilt gaan verbinden ); Dus telefoon ook via wifi (niet 5G of mobiel netwerk van de telefoon; die even uitschakelen)
Nu even los van de app. Als je op de voorkant van beide batterijen kijkt zie je rechts naast het grote led-balkje ook kleinere ledstrips met wifi ct en blue ; Zijn wifi en ct bij beiden aan als je beide batterijen aan dezelfde "goedwerkende" CT hebt gekoppeld via de app?
Heel onregelmatig, niet zoals de perfectie zoals batterij 2 die op het zelfde wifi netwerk en dezelfde p1 meter zit en failloos werkt…
De batterij 2 die ik niet actief krijg kan ik ook niet verbinden of uitlezen zonder bluetooth. Vanaf deze hiermee verbind werkt deze wel naar behoren. Ik kan toch moeilijk mijn gsm de komende 10 jaar bij de batterij leggen.
Ik heb het al eerder gevraagd, maar je antwoord nog niet gezien: heb je soms meerdere AP's met hetzelfde WiFi SSID? De Marstek kan moeite hebben om dan degene met het sterkste signaal te vinden.CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:56:
[...]
Klopt, dit heb ik allemaal gedaan en is inorde. Ik beheer momenteel een 7tal batterijen bij familieleden. Waarvan bij geen enkele dit probleem. Als ik in de ruimte kom waardat batterij 1 staat brand het wifi + CT + grid lampje. Alsof er geen enkel probleem is. Alsnog kan ik deze batterij niet detecteren zonder bluetooth in de range van de batterij. Als ik na een zonnige dag check wat de batterij heeft gedaan door hem uit te lezen via Bluetooth zie ik op de grafiek dat deze sporadus wel begint te werken en dan weer niet.
Heel onregelmatig, niet zoals de perfectie zoals batterij 2 die op het zelfde wifi netwerk en dezelfde p1 meter zit en failloos werkt…
De batterij 2 die ik niet actief krijg kan ik ook niet verbinden of uitlezen zonder bluetooth. Vanaf deze hiermee verbind werkt deze wel naar behoren. Ik kan toch moeilijk mijn gsm de komende 10 jaar bij de batterij leggen.
Vannacht was de marstek batterij leeg gegaan, zoals te zien, bij het opkomen van de zon ging die ook meteen weer laden.
Later op de dag een uitval van de zogenoemde CT en bluetooth, wat zich uiteindelijk wel weer herstelde (door de app te sluiten en openen/verversen)
Geen tegenvallend resultaat van de dag.
Later op de dag een uitval van de zogenoemde CT en bluetooth, wat zich uiteindelijk wel weer herstelde (door de app te sluiten en openen/verversen)
/f/image/qBHBRP9bxmmOraq8lqvIHTmy.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee Marsteks staan. Alles werkt prima met de CT003. Wel heb ik een uitdaging met de updates bij 1 van de 2. Ik heb de update wel 20 keer gedraaid maar hij blijft een nieuwe update aanbieden. De app heb ik via de Playstore geupdate. Marstek reageert niet via de feedback. Wie heeft de gouden tip? Hij maakt de update iedere keer netjes af.
:strip_exif()/f/image/BEAti6MHWa2Mf73QCab69I1d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door capibaragup op 05-09-2025 07:08 ]
Zo slecht is dat resultaat toch niet. Uitvallen van CT heeft meestal te maken met slechte wifiverbinding tussen batterij en CT. Die varieert gedurende de dag en als je signaalsterkte op de limiet zit kan CT -batterijverbinding wegvallen maar meestal hersteld die zich vanzelf maar kan soms lang duren. Eventueel batterij verplaatsen.tweeek schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:13:
Vannacht was de marstek batterij leeg gegaan, zoals te zien, bij het opkomen van de zon ging die ook meteen weer laden.
[Afbeelding]
Hier ook, WP verbruikt veel in de wintermaanden (dec-febr). Opbrengst vd zon is in deze maanden ook miniem. Maar alle andere maanden heb je hier veel nut van. Ik heb een sluipvebruik van +- 2kwh per dag. Hier zijn ook de verlichting voor buiten ingerekend.berrieberrie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:34:
[...]
Ik heb zelf nog geen ervaring met een thuisbatterij, maar ik was aan het redeneren dat de warmtepomp (in de toekomst een 8kw) de batterij in de winter snel leeg trekt, terwijl het laden met zonnestroom in de winter minimaal is. Wil om te beginnen 1 marstek venus aan te schaffen. Insteek is eigenlijk om het sluipverbruik te minimaliseren.
Kan best zijn dat dit nergens op slaat.
Met een batterij zou mijn sluipvebruik per jaar toch snel een 700kwh dalen (snel uitgerekend)
Heb dat ooit eens gedaan idd. Maar ik heb zelf de berekening ook gemaakt en ik zou een 300 euro per jaar besparen. Als ik dan de E2 koop zou ik deze op een goede 4 jaar hebben terug verdiend.PNARI schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:27:
[...]
Heb je al een jaar een DM en al een jaar een redelijk vast gebruiksprofiel en verwacht je de komende jaren eenzelfde verbruiksprofiel dan kan je op mijn-thuisbatterij.nl uitrekenen wat je kan besparen.
E3 een jaar langer.
Vorig jaar 3962kwh terug gestuurd naar het net. Momenteel krijg ik per kwh dag 0,03c en nacht 0,04c (schommelt door contract).antoinevromen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:50:
[...]
Ik neem aan dat je met besparing bedoelt dat meer zonnestroom kunt gebruiken en daardoor minder van het net hoeft te trekken (want besparen in de letterlijke zin doet de batterij natuurlijk niet).
1200 kWh per jaar is misschien wel fors en optimistisch om met een 4,5 kWh effectieve batterij per cycle op te slaan en te ontladen (er blijft altijd 11% inzitten). Maar verder gaat je schatting wel op. Maar welk contract je hebt is ook van belang. Ik zie in je signatuur dat je meer dan 7kWp zonnepanelen hebt liggen, dus dan zul je bij 4000 kWh per jaar verbruik wel erg veel terugleveren in een jaar (je zou ook terugleverkosten besparen mocht je die hebben nu of in elk geval voor de toekomst rekening mee moeten houden).
Dus lonen zal het in de toekomst (zeker als salderingsregeling vervalt) zeker wel.
Het zal de berekening niet veel beinvloeden, maar als je 1200 kWh via de batterij gaat gebruiken heb je daarvoor ca. 1500 kWh aan zonnestroom nodig van die 3000 die je nu teruglevert (en je dus ook geld opleveren); Ik weet alleen niet hoeveel geld je terug krijgt voor 1500 kWh overtollige terugleverstroom (dus niet saldeerbaar)
Dus voor 1500kwh krijg ik ongeveer 50 euro.
Ben al blij dat het niet aan mij ligtBigfoot87 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:20:
[...]
Het is zoals je vermoed. Ik heb deze meter ook. Geeft iedere seconde een waarde door (en voldoet daarmee aan de standaard) maar deze waarde wijzigt slechts iedere 10 seconden. Bijzonder frustrerend. Gelukkig is de HW P1 meter op de E350 aangepast, die functioneert dus wel goed.
Ik neig naar de CT003 omruilen voor een CT002 en dat hele P1 geneuzel voorlopig maar te vergeten. Hij regelt nu op de virtuele Shelly mooi strak op de nul, ik weet alleen niet of ik de afhankelijkheid met Home Assistant prettig vind, plus ik ben gelimiteerd tot max 1 Marstek (hoewel dat ook wel voldoende blijft denk ik).
Hier stond een dode link.
Na een tijdje draaien op CT003 viel gisteren bij beide batterijen de communicatie van beide batterijen toch weer uit. Batterijen en CT003 zitten op een separaat 2.4ghz netwerk, CT003 hangt naast het modem en is gewoon werkend zie ik in de app maar geen verbinding met de batterijen. De CT003 gereset en daarna werkte het weer tot 4:00h vanacht en toen is de communicatie weer uitgevallen. Het kanaal van de wifi staat op 1 of 2 dacht ik dus ik heb volgens mij wel alles gedaan voor een stabiele verbinding. De batterijen staan op 1,5m afstand achter een buitenmuur in de garage.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Deze zin" Als ik na een zonnige dag check wat de batterij heeft gedaan door hem uit te lezen via Bluetooth", begrijp ik niet. Wat wil jij daar juist mee zeggen?CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:56:
[...]
Klopt, dit heb ik allemaal gedaan en is inorde. Ik beheer momenteel een 7tal batterijen bij familieleden. Waarvan bij geen enkele dit probleem. Als ik in de ruimte kom waardat batterij 1 staat brand het wifi + CT + grid lampje. Alsof er geen enkel probleem is. Alsnog kan ik deze batterij niet detecteren zonder bluetooth in de range van de batterij. Als ik na een zonnige dag check wat de batterij heeft gedaan door hem uit te lezen via Bluetooth zie ik op de grafiek dat deze sporadus wel begint te werken en dan weer niet.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Dus als de ct003 uitvalt dat doet je marstek niks meer. Is er geen manier om het te regelen dat het gewoon bekabeld is? Dit is altijd betrouwbaarder.
Sturing via modbus lijkt me de enigste manier om 100% betrouwbaarheid te bekomen.Jessy007 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:04:
Dus als de ct003 uitvalt dat doet je marstek niks meer. Is er geen manier om het te regelen dat het gewoon bekabeld is? Dit is altijd betrouwbaarder.
@pascallj Goed punt. Anders zou ik alleen nog kunnen bedenken de batterij naar fabrieksinstelling te zetten en opnieuw te installeren. Als de CT en Wifi en Grid branden en hij heeft toch niet goed gewerkt, ben ik helaas ook door mijn ideeen heen.pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:04:
[...]
Ik heb het al eerder gevraagd, maar je antwoord nog niet gezien: heb je soms meerdere AP's met hetzelfde WiFi SSID? De Marstek kan moeite hebben om dan degene met het sterkste signaal te vinden.
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:08:
[...]
Nee, dit euvel doet zich waarschijnlijk voor omdat je een BMS update gedaan hebt. Bij mij begon dit vanaf BMS 213 een maand of 3 terug. Maar we zien steeds meer berichten van mensen die dit nu opmerken. Maar niet bij iedereen. In BMS 215 is dit nog steeds niet opgelost.
Welke versie krijg je nu aangeboden?
:strip_exif()/f/image/UMUbdp1HICW1GaEchvO52oa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist geïnstalleerd. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.
Ik heb een vraagje over de werking van 2 Marsteks. Ik heb er momenteel 1 en deze werkt op monofase op 2500 Watt en aangestuurd via homewizard Dongle. Alles werkt naar behoren geen echt klagen over. Ik ben aan het twijfelen voor een extra batterij aangezien deze oudere versie echt goedkoop is geworden. Hoe sluit je dit aan dit moet ook op een apart stopcontact? Moet je dit op de andere Marstek aansluiten? En laad en ontladen deze dan beiden? Monteneel heb ik 1 stopcontact specifiek van 16 ampère dedicated. Weet niet goed hoe de werking precies is van extra batterijen. Alvast bedankt voor de info vind dit niet direct terug op Google of via marstek.
Om te beginnen zou ik de TS doorlezen. Daar worden volgens mij al je vragen al in beantwoord...pitbullgio schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:20:
Ik heb een vraagje over de werking van 2 Marsteks. Ik heb er momenteel 1 en deze werkt op monofase op 2500 Watt en aangestuurd via homewizard Dongle. Alles werkt naar behoren geen echt klagen over. Ik ben aan het twijfelen voor een extra batterij aangezien deze oudere versie echt goedkoop is geworden. Hoe sluit je dit aan dit moet ook op een apart stopcontact? Moet je dit op de andere Marstek aansluiten? En laad en ontladen deze dan beiden? Monteneel heb ik 1 stopcontact specifiek van 16 ampère dedicated. Weet niet goed hoe de werking precies is van extra batterijen. Alvast bedankt voor de info vind dit niet direct terug op Google of via marstek.
Maar even kort: de batterijen werken los van elkaar. Dus die andere kan ook gewoon de volle 2500 W laden en 800 w terugleveren. En zal dus op een andere groep moeten. Als je geen andere eigen groep hebt, moet deze dus op 800 W blijven staan.
Daarbij is ook een meter van Marstek (CT002/003) nodig om te zorgen dat de batterijen samenwerken. Anders zien de batterijen elkaar niet en heb je kans dat ze elkaar gaan op- of ontladen.
Ik zie nu dat als de laagste cell volt aanraakt de hoogste nog 3.16 ispascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:20:
[...]
Ze laden totdat de hoogste cel de 3,6 V aantikt. Net zoals ze ontladen tot de laagste cel 3 V aantikt. Als de rest van de spanningen van de cellen in de buurt liggen, zal dus de totale spanning hoger respectievelijk lager zijn.
Overigens zal de spanning na het laden weer rap inzakken en is het dus lastig om ze onderling te vergelijken. Maar dat heeft ook eigenlijk geen zin want de totale spanning op zichzelf zegt niet zo heel veel.
Hoeveel energie gaat er nog in die 3.16 naar 3 volt die nu niet word gebruikt.
Mijn externe kwh meter gaf aan dat vanaf vol tot leeg hij 3.8kwh had geleverd.
Ik weet dat aan het begin van dit jaar er zeker 4.2 stond
[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 05-09-2025 09:32 ]
Wat bij mij werkte is de netspanning eraf halen, dan de update doen en vervolgens na de update niet meteen opnieuw verbinding maken met de batterij maar paar minuten wachten totdat deze zichzelf opnieuw opstart.capibaragup schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:00:
Ik heb twee Marsteks staan. Alles werkt prima met de CT003. Wel heb ik een uitdaging met de updates bij 1 van de 2. Ik heb de update wel 20 keer gedraaid maar hij blijft een nieuwe update aanbieden. De app heb ik via de Playstore geupdate. Marstek reageert niet via de feedback. Wie heeft de gouden tip? Hij maakt de update iedere keer netjes af. [Afbeelding]
Dit is echt heel lastig te zeggen. En geen 1 batterij is perfect. Als de volgende cel 3 V aantikt zou het anders ook alweer stoppen.Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:
[...]
Ik zie nu dat als de laagste cell volt aanraakt de hoogste nog 3.16 is
Maar als je er heel graag een getalletje aan wil hangen. Ik trek van 3,16 tot 3 V op de laagste cel ongeveer 0,6 kWh. In het meest ideale geval als alle cellen nu nog 3,16 zijn terwijl er 1 op 3 V zit, en ze allemaal verder identiek zouden zijn, dus maximaal 0,6 * 15/16 = 0,56 kWh. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, in de praktijk kan je dit niet halen.
Gisteren de Marstek App update gedaan.
Wat mij opvalt is dat de waarden veel sneller binnen komen.
Verder zag ik 2 aanpassingen in de app dat er nu afvoercapiciteit staat i.p.v. cummulatieve ontlading, en dat wanneer je de ct uitleest zie je een betere opvolging van de batterij en lijken de kleuren onder de lijnen van de grafiek wat helderder te zijn.
:strip_exif()/f/image/H1kQVFLK8PUOfGwoezZYMI7I.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij opvalt is dat de waarden veel sneller binnen komen.
Verder zag ik 2 aanpassingen in de app dat er nu afvoercapiciteit staat i.p.v. cummulatieve ontlading, en dat wanneer je de ct uitleest zie je een betere opvolging van de batterij en lijken de kleuren onder de lijnen van de grafiek wat helderder te zijn.
:strip_exif()/f/image/H1kQVFLK8PUOfGwoezZYMI7I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zLtyVuGT06V1ACL3UqeuoVhV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m9CxMsY6VcusZrdr2PENNloq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog mensen hier die zich mateloos storen aan de nieuwe CT grafiek? Oppervlakte onder de lijn is ingekleurd waardoor kleuren 'blenden'. Als ze met oppervlakken willen werken moeten ze de waardes ook stacken, anders houden ze het beter bij lijnen.
P.S.: lijnen hebben mijn voorkeur.
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Jij hebt toch ook de modbus met lilygo is gebruik?Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:
[...]
Ik zie nu dat als de laagste cell volt aanraakt de hoogste nog 3.16 is
Mijn externe kwh meter gaf aan dat vanaf vol tot leeg hij 3.8kwh had geleverd.
Ik weet dat aan het begin van dit jaar er zeker 4.2 stond
Kijk eens bij remaining Capacity dan heb je een indicatie.
Die komt bij mij goed overeen gedurende ontladen en laden tov % vulling batterijen.
Ben benieuwd!
Nee --- set and forget... kijk ik niet naar. Ik monitor mijn nachtverbruik en dagverbruik...gangofrs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:49:
[Afbeelding]
Nog mensen hier die zich mateloos storen aan de nieuwe CT grafiek? Oppervlakte onder de lijn is ingekleurd waardoor kleuren 'blenden'. Als ze met oppervlakken willen werken moeten ze de waardes ook stacken, anders houden ze het beter bij lijnen.
P.S.: lijnen hebben mijn voorkeur.
De remaining capacity is slechts de SoC vermenigvuldigd met de totale capaciteit. Die is uiterst onnauwkeurig.SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:49:
[...]
Jij hebt toch ook de modbus met lilygo is gebruik?
Kijk eens bij remaining Capacity dan heb je een indicatie.
Die komt bij mij goed overeen gedurende ontladen en laden tov % vulling batterijen.
Ben benieuwd!
Het ging hier ook om de theoretische capaciteit die blijft liggen, daar heeft de Marstek geen weet van.
Snap ik maar die moet ook aardig goed verlopen anders heb in de 'hardware' een hick-up zitten!pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:52:
[...]
De remaining capacity is slechts de SoC vermenigvuldigd met de totale capaciteit. Die is uiterst onnauwkeurig.
Het ging hier ook om de theoretische capaciteit die blijft liggen, daar heeft de Marstek geen weet van.
Mijn cel delta is nu met beide 65% geladen 0,011v en 0.019v
Als Belg kijk ik er misschien wat meer naar dan anderen om mijn piekverbruik te monitoren...SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:51:
[...]
Nee --- set and forget... kijk ik niet naar. Ik monitor mijn nachtverbruik en dagverbruik...
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Ook dan zou ik iets anders gebruiken!gangofrs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:54:
[...]
Als Belg kijk ik er misschien wat meer naar dan anderen om mijn piekverbruik te monitoren...

Waarom heb je dit probleem nog niet bij de leverancier neergelegd. Die zou je heel snel kunnen helpen. Overigens kan je het ook bij Marstek via de App beleggen, die kunnen zien wat er mis is. Als je andere accu wel werkt kan het best zo zijn dat deze defect is.CreBa schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:56:
[...]
De Marstek is ook heel afhankelijk van de kleine antenne welke er op zit. Is die niet goed dan krijg je dit soort issues.
Dus gewoon contact met je leverancier, dan kan die de unit via Marstek eventueel op laten ruilen.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Als je deze waarden van de celspanning een direct na elkaar een aantal keer uitleest zie je dat deze waarden ook snel veranderen.pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:36:
[...]
Dit is echt heel lastig te zeggen. En geen 1 batterij is perfect. Als de volgende cel 3 V aantikt zou het anders ook alweer stoppen.
Maar als je er heel graag een getalletje aan wil hangen. Ik trek van 3,16 tot 3 V op de laagste cel ongeveer 0,6 kWh. In het meest ideale geval als alle cellen nu nog 3,16 zijn terwijl er 1 op 3 V zit, en ze allemaal verder identiek zouden zijn, dus maximaal 0,6 * 15/16 = 0,56 kWh. Maar hecht hier niet te veel waarde aan, in de praktijk kan je dit niet halen.
Doel van deze meting is volgens mij dat je hiermee kunt decteren of cellen daadwerkelijk kapot zijn/ heel erg achter blijven.
Maar we zouden geen Hollanders zijn als we hier niet naar zouden kijken
Ja ik heb een accespoint op het bovenverdiep en nog 1 van telenet in de living. Maar waarom heeft de andere batterij hier dan geen last van?pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:04:
[...]
Ik heb het al eerder gevraagd, maar je antwoord nog niet gezien: heb je soms meerdere AP's met hetzelfde WiFi SSID? De Marstek kan moeite hebben om dan degene met het sterkste signaal te vinden.
Kan ik dit bv testen door alle accespoints uit te trekken zodat de batterij maar 1 wifi punt heeft om te verbinden?
De WiFi perikelen van de Marstek zijn af en toe niet te doorgronden, maar om te testen zou je dit wel even moeten uitsluiten. Als je dan nog steeds problemen hebt, ben ik bang dat die tweede niet helemaal goed is. Misschien zit de internet antenne niet verbinden met de externe antenne o.i.d.CreBa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:02:
[...]
Ja ik heb een accespoint op het bovenverdiep en nog 1 van telenet in de living. Maar waarom heeft de andere batterij hier dan geen last van?
Kan ik dit bv testen door alle accespoints uit te trekken zodat de batterij maar 1 wifi punt heeft om te verbinden?
Ik zag op markplaats de v3 al voor 1575 voorbij komen
Vracnekn of zo duurzaam
Dus die prijs gaat nu al zover omlaag
Vracnekn of zo duurzaam
Probeer eens de goed werkende AP of batterij te verplaatsen en die met elkaar te verbinden.CreBa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:02:
[...]
Ja ik heb een accespoint op het bovenverdiep en nog 1 van telenet in de living. Maar waarom heeft de andere batterij hier dan geen last van?
Incl BTW?Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
Vracnekn of zo duurzaam
De Prijs
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor €75
Budget excl. BTW:
€ 1570,00
Budget incl. BTW:
€ 1899,00
[ Voor 20% gewijzigd door SatScan op 05-09-2025 10:08 ]
Als je weet dat de v3 goedkoper is om te produceren dan de v2 (compacter, lichter, minder bekabeling, etc), dan zie je dat de prijs momenteel kunstmatig hoog gehouden wordt en snel zal zakken naar huidig niveau van v2 eens de early adopters hun v3 aangekocht hebbenMaxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
Vracnekn of zo duurzaam
De algemene trend in batterijprijzen is zeker en vast dalend.Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
Vracnekn of zo duurzaam
De nieuwe is kleiner dan de oude, dus ze gebruiken modernere batterijen met een hogere energiedichtheid.
Kan niet anders dan dat die goedkoper wordt in fabrikatie.
Geef de marketing mensen wat tijd om de eersten die bereid zijn te veel te betalen even te melken, en daarna zal de prijs wel zakken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nou volgens mij zijn de gebruikte cellen hetzelfde (anders hadden ze dat zeker vermeld!)Tommie12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:08:
[...]
De algemene trend in batterijprijzen is zeker en vast dalend.
De nieuwe is kleiner dan de oude, dus ze gebruiken modernere batterijen met een hogere energiedichtheid.
Geef de marketing mensen wat tijd om de eersten die bereid zijn te veel te betalen even te melken, en daarna zal de prijs wel zakken.
De verkleining kan doordat de PCB van drie naar 1 is gegaan.
De warmteafvoer door de aluminium behuizing beter is dan staal.
Hierdoor kunnen de benodigde ruimtes kleiner zijn.
Volgens mij zijn het exact dezelfde batterijen, maar is het geheel een stuk beter ingedeeld.Tommie12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:08:
[...]
De algemene trend in batterijprijzen is zeker en vast dalend.
In de foto's van binnenzijde v2 zie je hopen lege ruimte in de batterij. In de video van v3 zie je dat er bijna geen lege ruimte meer is. Ook zijn (volgens mij dezelfde) pouch-cellen nu in behuizingen gestoken zodat ze netjes kunnen schikken om de plaats optimaal te benutten.
Maar dan nog zijn de cellen goedkoper geworden.SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:13:
[...]
Nou volgens mij zijn de gebruikte cellen hetzelfde (anders hadden ze dat zeker vermeld!)
De verkleining kan doordat de PCB van drie naar 1 is gegaan.
De warmteafvoer door de aluminium behuizing beter is dan staal.
Hierdoor kunnen de benodigde ruimtes kleiner zijn.
En een kleinere behuizing is goedkoper dan een grote...
1 PCB is goedkoper dan 3.
Er wordt aangenomen dat grote afnemers nu onder de 50€ per kWh betalen voor cellen, dat was 2 jaar geleden 70€+.
Marstek zal geen kleine speler zijn, maar waarschijnlijk niet op niveau van een autobouwer al kan het zijn dat ze ergens samen aankopen...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
Vracnekn of zo duurzaam
Ja, dat zijn mijn foto's inderdaad.... Lekker dan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Krijg jij een review exemplaar en zet je hem daarna meteen te koop. Lekker verdienen is datTaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:23:
[...]
Ja, dat zijn mijn foto's inderdaad.... Lekker dan.
Ik heb de batterijen gekoppeld via modbus in HA dus ga eens uitzoeken hoe ik ze op die manier kan aansturen. Inmidels werkt de CT003 weer zie ik in de app, heb niets gedaan in de tussentijd. CT003 is dus niet altijd betrouwbaar.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:07:
[...]
Sturing via modbus lijkt me de enigste manier om 100% betrouwbaarheid te bekomen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Not sure if sarcastic or not, maar dat is niet mijn advertentie.pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:23:
[...]
Krijg jij een review exemplaar en zet je hem daarna meteen te koop. Lekker verdienen is dat
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik gok op sarcasmeTaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:24:
[...]
Not sure if sarcastic or not, maar dat is niet mijn advertentie.
Dat belooft, een firma die al te lui is om eigen foto's te nemen. Of misschien al helemaal geen v3 heeft om te tonen
Gewoon even wachten, bij BF zullen ze je de batterijen met hoge kortingen tegen je hoofd smijten
Bij mijn vorige post waarin ik een stukje uit een chat had, die had ook niks op voorraad gewoon een doorverkoper met vrij simpele info alsof die echt dealer of via een dealer handelde. Durac
En bij schone energie uit helmond kreeg ik de reaktie van dat ik geen vragen moest stellen en op internet uit moest zoeken of een marstek geschikt zou zijn voor me.
Ook deze had zelf geen voorraad
Beiden wisten op dat moment ook niet wat er geleverd zou worden, dus als je geluk had een V2.0 .... en anders een V1 variant.
En bij schone energie uit helmond kreeg ik de reaktie van dat ik geen vragen moest stellen en op internet uit moest zoeken of een marstek geschikt zou zijn voor me.
Ook deze had zelf geen voorraad
Beiden wisten op dat moment ook niet wat er geleverd zou worden, dus als je geluk had een V2.0 .... en anders een V1 variant.
[ Voor 14% gewijzigd door tweeek op 05-09-2025 10:37 ]
Voor de transparantie: Ik kan ze natuurlijk/helaas niet allemaal houden. Sterker nog, dat is zelfs gevaarlijk, want met de Marstek erbij zag ik van de week deze temperaturen:
:strip_exif()/f/image/eveOs9T74rcI6FtWUTYCrTQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large)
De V3 heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden, maar ik heb hem nog wel even hier staan voor o.a. de RTE berekening. Als ze bij een breder publiek thuis komen te staan heeft het voor mij geen toegevoegde waarde meer. Ik ben nu bijv. bezig met de NextEnergy review, er komt binnenkort nog een ZinVolt aan, mogelijk ook een Lunergy. Én Marstek was positief over de review, daar mag ik nog een ander product van reviewen. Dus jullie zijn voorlopig ook nog niet van mij af
:strip_exif()/f/image/eveOs9T74rcI6FtWUTYCrTQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large)
De V3 heeft inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden, maar ik heb hem nog wel even hier staan voor o.a. de RTE berekening. Als ze bij een breder publiek thuis komen te staan heeft het voor mij geen toegevoegde waarde meer. Ik ben nu bijv. bezig met de NextEnergy review, er komt binnenkort nog een ZinVolt aan, mogelijk ook een Lunergy. Én Marstek was positief over de review, daar mag ik nog een ander product van reviewen. Dus jullie zijn voorlopig ook nog niet van mij af
Volgens mij staat deze verkoper niet in de lijst met officiële dealers. Ik zou deze daarom overslaan. En inderdaad lekker nog 2 maandjes geduld hebben tot Black Friday.
Stukje over handelen met energie en de teruglopende opbrengsten. Ik ben blij dat ik daar niet aan heb meegedaan.
https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar
https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar
[ Voor 13% gewijzigd door superduper1969 op 05-09-2025 10:42 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Oke. Dan zou je die 50 euro nog van die 300 (1200 x 0,25ct) moeten aftrekken, maar dan nog is met 250 euro per jaar besparing de batterij snel terugverdiend in 5 jaar (voor de V2).Stef CB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:15:
[...]
Vorig jaar 3962kwh terug gestuurd naar het net. Momenteel krijg ik per kwh dag 0,03c en nacht 0,04c (schommelt door contract).
Dus voor 1500kwh krijg ik ongeveer 50 euro.
Ik wacht ook nog even op blackfriday en de dalende prijzen alvorens over te gaan tot aanschaf.
Wil dan mijn Homey Pro gaan inzetten om zo slim mogelijk om te gaan met energie:
12 KWP Zonnepanelen
Warmtepomp
Zonneboiler 1000L
Boiletvat 270L
Electrische auto 89KW
Thuis batterij
Dan ben ik hopelijk klaar voor 2027....
Wil dan mijn Homey Pro gaan inzetten om zo slim mogelijk om te gaan met energie:
12 KWP Zonnepanelen
Warmtepomp
Zonneboiler 1000L
Boiletvat 270L
Electrische auto 89KW
Thuis batterij
Dan ben ik hopelijk klaar voor 2027....
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Ze hebben inmiddels mijn foto's verwijderd. Misschien toch maar een watermerkje gaan toevoegen. Wil natuurlijk niet geassocieerd worden met evt. problematische verkopers.
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.