xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:55:
[...]
[...]
Ah op zo'n manier. Situatie is nu als volgt:
- 3 fase komt binnen
- 2 omvormers, beide zitten op 1 fase, één van 1500 watt en één van 3000 watt. Dus 2 x 1 fase automaat in de meterkast.
Er is nog geen 3 fase apparatuur aanwezig.
Wat ik dus kan doen is in de meterkast een 3 fase automaat plaatsen en dan boven alles weer opbouwen. Dus de automaten van de meterkasten boven plaatsen en daar direct op aansluiten.
Ik denk nu hard op; van 't weekend even een tekening maken denk ik.
Afhankelijk van je hoofd aansluiting kan je het volgende doen. Let op “selectiviteit” hoeft niet op de aansluiting van de kabel naar boven, maar kan boven geregeld worden.
In je meterkast plaats je beneden een 3-fase automaat. Dit is een 32A uitvoering wanneer je 3x35A hebt, dit is een 25A uitvoering wanneer je 3x25A hebt. Het hoeft geen aardlek automaat te zijn, een normale automaat is voldoende.
Boven plaats je een onderverdeel kast met daarin een 3 fase hoofdschakelaar. Je kan nu het hele traject tussen boven en beneden volledig van twee kanten af spanningsloos maken.
In je onderverdeler kan je nu achter de hoofdschakelaar de boel inrichten zoals je zelf wil. Waar je rekening mee moet houden is:
- Totale stroom van 1 fase niet boven 80% van een fase. 4600W bij 25A en 6440W bij 35A.
- Iedere groep moet aardlek afgeschermd zijn. Je kan bestaande hergebruiken.
- Pas selectiviteit toe ten opzichte van de hoofdaansluiting (met de 80%) regel zit je meestal wel goed.
Het van 2 kanten spanningsloos maken van de onderverdeel kast zorgt er voor dat jij geen gloeilamp wordt wanneer je er in aan het werk bent en je medebewoner denkt, hey die schakelaar staat naar beneden, dat is niet goed.
[
Voor 6% gewijzigd door
WargamingPlayer op 05-09-2025 14:41
]