Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
superduper1969 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:40:
Stukje over handelen met energie en de teruglopende opbrengsten. Ik ben blij dat ik daar niet aan heb meegedaan.
https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar
Redelijk oppervlakkig artikel. Ik mis best wel wat diepgang.
Zelf lijkt me een (stekker)batterij leuk om te hebben. Om wat meer zelfvoorzienend te zijn. En het is natuurlijk gewoon een hobby: inzichten verkrijgen, wat spelen i.c.m. HA, etc. Handel en terugverdienen zijn geen zaken die bij mij meespelen. Wanneer er weinig zonne-energie is, vind ik het wel fijn om de accu te kunnen laden wanneer de prijs laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:21
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:37:
[...]

Al een hele hoop meldingen hiervan geweest. Nu er steeds minder zon is en mensen de batterij minder vol of sneller leeg krijgen heb ik het idee dat we het steeds meer zien. De batterij doet dit om te zorgen dat hij niet al te leeg raakt. Ik heb het zelf sinds de update naar BMS 215 dit gedrag niet meer gezien. Bij mij was het sowieso slechts maar laden voor een paar seconde.

Waarom de batterij per se een hele kWh wil laden snap ik niet en zou ook helemaal niet nodig moeten zijn. Ik zou lekker een ticket insturen want dit gedrag is wel een beetje overdreven. Hoe meer mensen dit insturen hoe groter de kans dat ze er wat aan veranderen.
Reactie:
Hello customer, we apologize for any inconvenience caused. This is caused by excessive discharge when the SOC is low. We recommend that you use manual mode for a complete charge and discharge cycle, that is, fully charge first, then discharge to 11%, and perform SOC calibration. The new version will optimize this issue, we need to wait a bit. Alan
Dit is toch ook wel een beetje gek antwoord, maar ik lees dus een nieuwe firmware die komt gaat dit oplossen.

Maar er blijft altijd 11% over, en zeker nu laad hij overdag 100% ( Dus waarom zou ik dat doen? ) wat is het verschil dan?
Excessive discharge, wat is excessive? dat is nou net wat hij goed moet doen, maar stopt bij 11%...
Vind er echt een kalibratie plaats als je dit handmatig doet? anders dan overdag via solar en avond / nacht?
Het is niet iets dat dagelijks gebeurt ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:48
Marstek backup probleem

Situatie:
omdat ik toch wat moest aanpassen in de meterkast heb ik gisteren een extra stekkerblokje (3x230V) op de backup poort van de accu gezet. Met het idee dat er altijd stroom op staat in een "pass by" modus en in geval van stroomuitval kan de accu inhoud nog een tijdje stroom doorgeven. Backup functie staat aan in de app.

Kom ik vanochtend beneden en ik zie diverse indicaties dat er geen internet is. En inderdaad het backup stekkerblokje, waar ook de router opzit, is uit. Accu is ook "uit" met 11%.
Maar ik heb nog wel gewoon grid power.

Vraag nu:
Is het nu zo dat de accu bij leeg, 11%, ook de grid power uit zet?
Dus dan heb je ook geen bypass meer ! Ik snap dat je uit een lege accu geen backup kan verwachten maar ik had niet verwacht dat dat ding dan ook de bypass uitzet.
Iemand een idee, ook al meegemaakt?

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:47
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:11:
Marstek backup probleem

Situatie:
omdat ik toch wat moest aanpassen in de meterkast heb ik gisteren een extra stekkerblokje (3x230V) op de backup poort van de accu gezet. Met het idee dat er altijd stroom op staat in een "pass by" modus en in geval van stroomuitval kan de accu inhoud nog een tijdje stroom doorgeven. Backup functie staat aan in de app.

Kom ik vanochtend beneden en ik zie diverse indicaties dat er geen internet is. En inderdaad het backup stekkerblokje, waar ook de router opzit, is uit. Accu is ook "uit" met 11%.

Vraag nu:
Dus dan heb je ook geen bypass meer ! Ik snap dat je uit een lege accu geen backup kan verwachten maar ik had niet verwacht dat dat ding dan ook de bypass uitzet.
Was al geweten.
Backup gaat volledig uit als de accu leeg is.
Was inderdaad veel handiger geweest als hij gridstroom nam in dat geval.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18
GrandPuba schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:11:
[...]

Reactie:

[...]

Dit is toch ook wel een beetje gek antwoord, maar ik lees dus een nieuwe firmware die komt gaat dit oplossen.

Maar er blijft altijd 11% over, en zeker nu laad hij overdag 100% ( Dus waarom zou ik dat doen? ) wat is het verschil dan?
Excessive discharge, wat is excessive? dat is nou net wat hij goed moet doen, maar stopt bij 11%...
Vind er echt een kalibratie plaats als je dit handmatig doet? anders dan overdag via solar en avond / nacht?
Ik heb ondertussen al verschillende mensen op facebook gezien en mezelf inclusief die exact ditzelfde antwoord van Alan hebben gekregen op totaal verschillende vragen. Denk dat Alan zijn dag bestaat uit copy/paste op zowat alles met deze tekst zonder effectief je vraag te lezen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:11:
Marstek backup probleem

Situatie:

Vraag nu:
Ja dat is inderdaad de werking van de backup poort spijtig genoeg waardoor deze voor vele mensen onbruikbaar is als 'UPS'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GrandPuba schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:11:
[...]

Reactie:

[...]

De indicator is slechts een indicator dus daar moet je niet teveel waarde aan hechten. 11 procent zegt eigenlijk niet zo veel. Het enige wat hij doet is resetten naar 100 wanneer vol en resetten naar 11 wanneer leeg. Maar mijn ontlading is elke dag, op tientallen Wh na, hetzelfde en de indicator klopt nog steeds niet. Dus kalibreren, als dat al gedaan wordt, is niet heel slim.

Maar de limieten staan vrij strak ingesteld, die kunnen ze best wat losser maken zodat je in elk geval pas na een paar dagen leeg staan gaat bijladen. En dan alsnog is 1 kWh echt niet nodig om de accu op een veilig niveau te brengen. 0,1 is waarschijnlijk meer dan genoeg.

Maar we gaan zien wat de volgende update gaat brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
Wij zijn bezig met het verbouwen van de zolder en ik heb nog ruimte voor een batterij / nieuwe groep. Raden jullie aan om 2,5mm2 installatiedraad te gebruiken (1 fase) of kan dit beter direct een YMVK kabel met 3 fase doen?

Is het ook handig om te wachten op versie 3 of nu de slag te slaan met versie 2?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:21
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:18:
[...]

De indicator is slechts een indicator dus daar moet je niet teveel waarde aan hechten. 11 procent zegt eigenlijk niet zo veel. Het enige wat hij doet is resetten naar 100 wanneer vol en resetten naar 11 wanneer leeg. Maar mijn ontlading is elke dag, op tientallen Wh na, hetzelfde en de indicator klopt nog steeds niet. Dus kalibreren, als dat al gedaan wordt, is niet heel slim.

Maar de limieten staan vrij strak ingesteld, die kunnen ze best wat losser maken zodat je in elk geval pas na een paar dagen leeg staan gaat bijladen. En dan alsnog is 1 kWh echt niet nodig om de accu op een veilig niveau te brengen. 0,1 is waarschijnlijk meer dan genoeg.

Maar we gaan zien wat de volgende update gaat brengen...
Ja, ga nog even kijken wat zijn antwoord is op de vragen die ik erover heb gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:20:
Wij zijn bezig met het verbouwen van de zolder en ik heb nog ruimte voor een batterij / nieuwe groep. Raden jullie aan om 2,5mm2 installatiedraad te gebruiken (1 fase) of kan dit beter direct een YMVK kabel met 3 fase doen?

Is het ook handig om te wachten op versie 3 of nu de slag te slaan met versie 2?
Direct 5G6 trekken zodat je volle 3fase hebt daar voor later een WP, PV, batterijen etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:06:
[...]

Incl BTW?

De Prijs
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor €75
Budget excl. BTW:
€ 1570,00
Budget incl. BTW:
€ 1899,00
Dat is een goede vraag het staat op markplaats en dus ga ik ervanuit dat het incl btw is.
Sowieso ben je verplicht te vermelden of het ex btw is en er staat niks bij dus moet hij het verkopen incl btw
Maar zal wel verkoop truk zijn en ex btw dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:20:
Raden jullie aan om 2,5mm2 installatiedraad te gebruiken (1 fase) of kan dit beter direct een YMVK kabel met 3 fase doen?
Ik zou de juiste draaddikte nemen, 1F of 3F. En die dikte is afhankelijk of je wellicht in de toekomst een 2e of 3e accu er bij gaat zetten.
5x 6mm2 is op alles voorbereid maar kan je dat nu nog door de elektrapijp krijgen?
Maar heb je een 3fase aansluiting in huis?

Denk ook aan een cat 6 utp kabel.
Beter mee verlegen dan om verlegen, zeggen de oudjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Taro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:56:
[...]

Ze hebben inmiddels mijn foto's verwijderd. Misschien toch maar een watermerkje gaan toevoegen. Wil natuurlijk niet geassocieerd worden met evt. problematische verkopers.
Meneer vranken is een prima verkoper, ken hem al jaren. Speelt gewoon handig in op een gat in de markt. Hij zit ook hier op Tweakers maar ik zal zijn naam niet verklappen, mag ie zelf doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:30:
[...]

Ik zou de juiste draaddikte nemen, 1F of 3F. En die dikte is afhankelijk of je wellicht in de toekomst een 2e of 3e accu er bij gaat zetten.
5x 6mm2 is op alles voorbereid maar kan je dat nu nog door de elektrapijp krijgen?
Maar heb je een 3fase aansluiting in huis?

Denk ook aan een cat 6 utp kabel.
Beter mee verlegen dan om verlegen, zeggen de oudjes.
Ik heb al 3 fase; maar deze groep wil ik puur gebruiken voor batterijen. Probleem is wel dat ik ze op zolder wil hebben staan dus de afstand is wel zo'n 10 meter denk ik. Moet even kijken wat er ligt; volgens mij ligt er en 19mm pvc; als het 16mm wordt het wel krap. En anders kunnen we nog een buis plaatsen. cat 6, ligt al klaar.
Tommie12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:22:
[...]

Direct 5G6 trekken zodat je volle 3fase hebt daar voor later een WP, PV, batterijen etc.
Maar die komen dan toch op een andere groep? Als je volledig wilt ontladen moet je dit op een aparte groep doen toch? Of is dat 't gehele normen gedoe?

[ Voor 18% gewijzigd door xzaz op 05-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:42:
[...]

Maar die komen dan toch op een andere groep? Als je volledig wilt ontladen moet je dit op een aparte groep doen toch? Of is dat 't gehele normen gedoe?
Als je 3-fase naar boven trekt, heb je gewoon minimaal drie groepen tot je beschikking. Dus dat kan toch prima?

Welk normen gedoe? Een ontgrendelde batterij op een eigen groep is er niet om je te pesten, maar is de enige manier waarop het veilig te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:38
antoinevromen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:48:
[...]

Oke. Dan zou je die 50 euro nog van die 300 (1200 x 0,25ct) moeten aftrekken, maar dan nog is met 250 euro per jaar besparing de batterij snel terugverdiend in 5 jaar (voor de V2).
Dan wil ik de V2 toch best wel aanschaffen als deze goed is voor 1.300 euro.
Neem grofweg dat hij 8 jaar meegaat? Dan kan ik heb nog 3 jaar "gratis" gebruiken met 250-300 euro winst per jaar. Of werkt dit zo niet?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:42:
[...]

[...]

Als je 5G6 naar je zolder trekt kan je daar een compleet subbord maken en daar alles opnieuw in groepen delen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef CB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:50:
[...]

Neem grofweg dat hij 8 jaar meegaat? Dan kan ik heb nog 3 jaar "gratis" gebruiken met 250-300 euro winst per jaar. Of werkt dit zo niet?
Ja dat werkt zo... nog beter 10j fabrieksgarantie en 15j als levensduur

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:22:
[...]
offtopic:
@Taro Gebruikt ie nou jouw foto's in de MP-advertentie?
Als ik er op klik krijg ik duravolt of te wel duramotion ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:23:
[...]

Ja, dat zijn mijn foto's inderdaad.... Lekker dan.
Welke fotos waren dat ?
Die advenrentie gaat naar duramotion ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Tommie12 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:52:
[...]

Als je 5G6 naar je zolder trekt kan je daar een compleet subbord maken en daar alles opnieuw in groepen delen en aansluiten.
Ik zat er net aan te denken. Dus ik trek dit naar beneden. Dan kan ik de omvormer groepen naar boven halen en de batterij ook daarop aansluiten.
Nu nog de vrouw overtuigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:53:
[...]

Als ik er op klik krijg ik duravolt of te wel duramotion ?
LOL ze hebben plaatjes van een ander gebruikt!

@Duramotion zitten jullie achter deze advertentie?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:38:
[...]

Volgens mij staat deze verkoper niet in de lijst met officiële dealers. Ik zou deze daarom overslaan. En inderdaad lekker nog 2 maandjes geduld hebben tot Black Friday.
Zie nu dat het een ander bedrijf is die zegt de duravolt te verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:56:
[...]

LOL ze hebben plaatjes van een ander gebruikt!

@Duramotion zitten jullie achter deze advertentie?
@Maxwp

De Duravolt is gewoon dezelfde batterij als de Marstek en daar maakt de verkoper gebruik van in de naam. Meer is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:58:
[...]

Zie nu dat het een ander bedrijf is die zegt de duravolt te verkopen ?
Zou kunnen? Maar ik vermoed de plaatjes van de site gehaald en zelf gebruikt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:52
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:56:
[...]

Off topic
Beter stuur je haar even 2 weken met vakantie en maakt het dan, meest efficient.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:58:
[...]

@Maxwp

De Duravolt is gewoon dezelfde batterij als de Marstek en daar maakt de verkoper gebruik van in de naam. Meer is het niet.
Ik dacht dat de duravolt alleen door duramotion werd verkocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:59:
[...]

ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:59:
[...]

@SatScan

De Duravolt is gewoon een Marstek batterij. Exact hetzelfde. 0.0 verschil. Zie TS :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:01:
[...]

@SatScan

De Duravolt is gewoon een Marstek batterij. Exact hetzelfde. 0.0 verschil. Zie TS :')
Dat weet ik alleen dacht dat die " duravolt" allern door duramtion werd verkocht
Nu heb je dese vracnken energie die zegt de duravolt te verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Googlede even, en duravolt lijkt wat makkelijker te verkrijgen in winkels.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
[...]
Ik zat er net aan te denken. Dus ik trek dit naar beneden. Dan kan ik de omvormer groepen naar boven halen en de batterij ook daarop aansluiten.
Ik zou de draaddikte nog even doorrekenen: 6mm2 is wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:03:
[...]

Ja dat is hier al de dikte van de hoofdkabel due het huis in komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:04
pascallj schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:20:
[...]
Ze laden totdat de hoogste cel de 3,6 V aantikt. Net zoals ze ontladen tot de laagste cel 3 V aantikt. Als de rest van de spanningen van de cellen in de buurt liggen, zal dus de totale spanning hoger respectievelijk lager zijn.
Overigens zal de spanning na het laden weer rap inzakken en is het dus lastig om ze onderling te vergelijken. Maar dat heeft ook eigenlijk geen zin want de totale spanning op zichzelf zegt niet zo heel veel.
@pascallj Ik zie regelmatig staatjes van 16 Voltages van de cellen in de batterij in de posts. Als ik jouw antwoord hierboven goed begrijp, dan is het belangrijk dat de standaarddeviatie van die voltages zo laag mogelijk is omdat: -A als 1 cel veel lager dan de anderen is deze cel snel de ondergrens (11%) aantikt terwijl de rest nog hoger zit en -B als 1 cel veel hoger dan de anderen is deze cel te snel de bovengrens (100%) aantikt terwijl de rest nog lager zit.
Wat ik echter niet begrijp is die waarde van 3.6 V . Die wordt bij mij nooit bereikt (of zou al vrij snel weer naar rond de 3.4/3.5V moeten zakken). Zie onderstaande voltages bij 44%, 71% en 96% vol (gedurende het laden) en 100% vlak na (paar seconden) het laden en toch heb ik de gewenste capaciteit in kWh in de accu zitten, die er ook weer uit wordt geleverd. Is daar een verklaring voor?
Wel merk ik dat die laatste 99 naar 100% lang duurt en opeens toch een van de cellen sneller dan de andere cellen richting 3.6 gaat.
Het screenshot van 100% is seconden na het aantikken van 100% genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpmS9OuZVXR-bUHScu8v75ZTdpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFYoXYEyT5Eyb13rfK2sIKAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMN_YZFG0l8UVzZ0hnoxnhnztkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzW6EaHRC7JE1N9Clq7DufoG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTY93KqNPCYIfiZ80P_ecaqU_ZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbido5U7DVOuPIXMVKkQppQW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36OSZy7qQYFZQeAifkBl9l-MU7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14yKLv7KNeAIb2tWTXyAuRzb.jpg?f=fotoalbum_large

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:01:
[...]

@SatScan

Weet ik, daar gaat het mij niet om... een bedrijf adverteert met de MT batterij en als je op het plaatje van de batterij klikt kom je bij Duravolt uit...

Mi hebben ze plaatje van Duravolt website gebruikt voor hun eigen website en vergeten de url te verwijderen... of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:05:
[...]
Mi hebben ze plaatje van Duravolt website gebruikt voor hun eigen website en vergeten de url te verwijderen...
Best wel veel gratis reclame voor deze persoon.
Ik denk dat ze nog helemaal geen accu's hebben end at ze dus maar ergens plaatsjes vandaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SatScan @Maxwp @tweeek

Jongens, jongens, jongens. Het wordt nu wel een gespam hier zeg.

Een Duravolt batterij is niets anders dan een Marstek batterij. Het komt van dezelfde lopende band af. Er is geen verschil. Zelfs geen ander naamplaatje. Het is vergelijkbaar met dat ik jou een appel geef en zeg dat het nu een peer heet. Aan die appel is niets veranderd.

Dus kan je die Marstek net zo goed een Duravolt noemen voor extra kliks en bereik. Het is gewoon een verkoper die plaatjes en namen van anderen gebruikt. Tsja, niet erg netjes, maar meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:07:
[...]

Best wel veel gratis reclame voor deze persoon.
Ik denk dat ze nog helemaal geen accu's hebben end at ze dus maar ergens plaatsjes vandaan halen.
Plaatjes halen van een ander / markplaats advertentie , hier de vermelding dat het een goede persoon is, hier aanwezig zou zijn.
Zou voor mij een complete afhaker zijn om een marstek te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:03:
[...]

Beter teveel dan aan de krappe kant.
Ik heb hier ook een 5x6 naar boven getrokken daar hangen drie pv omvormers op. Scheelt weer opstuwing van de spanning ivm eventueel uitvallen bij 253 volt.
Naar de schuur ligt ook 5x6.
Daar de wp een pv omvormer en drie Marstek accu's plus nog de nodige hobby apparaten.

De meerprijs vond ik eigenlijk het krap gaan zitten niet waard.
En je weet ook nooit wat er ooit nog bij komt een slimme meid is op de toekomst voorbereid.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:32:
[...]

Meneer vranken is een prima verkoper, ken hem al jaren. Speelt gewoon handig in op een gat in de markt. Hij zit ook hier op Tweakers maar ik zal zijn naam niet verklappen, mag ie zelf doen
Goed om te horen. Voor de volledigheid: Hij reageerde snel en netjes op mijn verzoek. En ik heb ook bewust "evt." toegevoegd aan mijn bericht, omdat ik in het algemeen niet met verkopers geassocieerd wil worden.

Ondertussen even contact gehad, prima kerel :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Stef CB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:50:
[...]

Volgens de opgave van de fabrikant gaat hij 15 jaar mee (berekend op minimaal 6000 cycli / 365 dagen) en is er 10 jaar garantie.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:38
SatScan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:53:
[...]

Ja dat werkt zo... nog beter 10j fabrieksgarantie en 15j als levensduur
Als de firma van levering tegen dan nog bestaat...
Stel je koopt hem op website A en website A gaat failliet over 5 jaar...
Batterij komt uit china dus begin dan maar eens.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Ronald.42 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:11:
[...]

Beter teveel dan aan de krappe kant.
Ik heb hier ook een 5x6 naar boven getrokken daar hangen drie pv omvormers op. Scheelt weer opstuwing van de spanning ivm eventueel uitvallen bij 253 volt.
Naar de schuur ligt ook 5x6.
Daar de wp een pv omvormer en drie Marstek accu's plus nog de nodige hobby apparaten.

De meerprijs vond ik eigenlijk het krap gaan zitten niet waard.
En je weet ook nooit wat er ooit nog bij komt een slimme meid is op de toekomst voorbereid.
2,5mm2 = ~€4.89
6mm2 = €6.04

Dat is voor 10 meter ~10 euro. Dan is het 't inderdaad waard om gelijk 6 erin te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Stef CB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:15:
[...]

Als de firma van levering tegen dan nog bestaat...
Stel je koopt hem op website A en website A gaat failliet over 5 jaar...
Batterij komt uit china dus begin dan maar eens.
Dat is zoals met de zonnepanelen. Hier eerst de installateur over de kop nadien de Chinese producent. Daar zit je dan met je lange fabrieksgarantie :+ Durf nu niet zeggen dat de leverancier of Marstek (of hun huidige producten) nog bestaan over 5 jaar, laat staan 10 of 15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:04:
[...]

@pascallj Ik zie regelmatig staatjes van 16 Voltages van de cellen in de batterij in de posts. Als ik jouw antwoord hierboven goed begrijp, dan is het belangrijk dat de standaarddeviatie van die voltages zo laag mogelijk is omdat: -A als 1 cel veel lager dan de anderen is deze cel snel de ondergrens (11%) aantikt terwijl de rest nog hoger zit en -B als 1 cel veel hoger dan de anderen is deze cel te snel de bovengrens (100%) aantikt terwijl de rest nog lager zit.
Wat ik echter niet begrijp is die waarde van 3.6 V . Die wordt bij mij nooit bereikt (of zou al vrij snel weer naar rond de 3.4/3.5V moeten zakken). Zie onderstaande voltages bij 44%, 71% en 96% vol (gedurende het laden) en 100% vlak na (paar seconden) het laden en toch heb ik de gewenste capaciteit in kWh in de accu zitten, die er ook weer uit wordt geleverd. Is daar een verklaring voor?
Wel merk ik dat die laatste 99 naar 100% lang duurt en opeens toch een van de cellen sneller dan de andere cellen richting 3.6 gaat.
Het screenshot van 100% is seconden na het aantikken van 100% genomen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij begrijp je het helemaal. Klopt inderdaad dat de cellen heel gauw terugzakken na het bereiken van 3,6 V. Omdat daar de verschillen zo groot zijn is het daarom ook eenvoudig om daar de cellen te balanceren want elk klein verschilletje is in die regio heel erg uitvergroot.

Je ziet in jouw laatste screenshot ook dat de 1 cel op 3,56 V staat. Die heeft net de 3,6 V aangetikt. Het kan binnen een paar seconde al best terugzakken naar 3,4 V, zeker als je een beetje snel laadt. Het wil ook niet per se zeggen dat je veel capaciteit mist als ze niet goed gebalanceerd zijn, alleen het probleem is dat je dat niet kan weten, totdat dat wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik ken de exacte nederlandse voorschriften niet, maar denk wel dat dit de juiste kabel is.
Dit mag 3x32A afgezekerd worden, dus daar kan continu 22kW door in 2 richtingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:38
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:18:
[...]

Volgens mij begrijp je het helemaal. Klopt inderdaad dat de cellen heel gauw terugzakken na het bereiken van 3,6 V. Omdat daar de verschillen zo groot zijn is het daarom ook eenvoudig om daar de cellen te balanceren want elk klein verschilletje is in die regio heel erg uitvergroot.

Je ziet in jouw laatste screenshot ook dat de 1 cel op 3,56 V staat. Die heeft net de 3,6 V aangetikt. Het kan binnen een paar seconde al best terugzakken naar 3,4 V, zeker als je een beetje snel laadt. Het wil ook niet per se zeggen dat je veel capaciteit mist als ze niet goed gebalanceerd zijn, alleen het probleem is dat je dat niet kan weten, totdat dat wel zo is.
Na de update naar V154 is er toch wel wat veranderd aan het gedrag van de Marstek. Spijtig dat ik de cell voltages niet meer kan monitoren in Hame Relay. Maar het valt mij wel op dat het laden van 99% naar 100% veel korter is. PV moet wel voldoende leveren om dat te zien, maar dan spreek ik over 5 a 10 minuten. Bijgevoegd een grafiek, 20/8 is de update naar V154 gebeurd. Hopelijk is dit wat duidelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDZnC7dGZqyPSLIyrfS3zhKLosI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dRcR2fYBP0bgX6ot2EkbPpV.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:06:
[...]

Na de update naar V154 is er toch wel wat veranderd aan het gedrag van de Marstek. Spijtig dat ik de cell voltages niet meer kan monitoren in Hame Relay. Maar het valt mij wel op dat het laden van 99% naar 100% veel korter is. PV moet wel voldoende leveren om dat te zien, maar dan spreek ik over 5 a 10 minuten. Bijgevoegd een grafiek, 20/8 is de update naar V154 gebeurd. Hopelijk is dit wat duidelijk.[Afbeelding]
Wat denk je te zien? Ik zie namelijk niets anders dan wat ik verwacht.

Ik zie dat je de batterij steeds minder goed vol krijgt (als de 100 procent niet aantikt verwacht ik ook zeker geen grote 'delta's') en steeds vaker wel leeg (die half grote delta's). Verder zie ik geen verschillen tussen het begin en eind van de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 00:57
[...]

Ja is voldoende en kan je op 32A afzekeren en met een kleine onderverdeler verder verdelen. Ik heb ongeveer de zelfde constructie maar dan met 25A afgezekerd omdat de kabel bij mij dus 4mm2 bleek te zijn in plaats van 6.
Je kan dit soort kabel ook per m kopen als dat goedkoper is. Je hoeft geen 50m te kopen. Houd wel overlengte aan aan beide kanten.

Ik ga er van uit dat je dus 3 fase naar boven trekt. Let op, in de kabel mag je alleen 3 fase gebruiken of 1 enkele fase. Dus 2 groepen door de kabel is alleen toegestaan wanneer er een kookgroep op zit.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ja is voldoende en kan je op 32A afzekeren en met een kleine onderverdeler verder verdelen.
Ik snap eigenlijk nog steeds de overkill niet.
Voorop gesteld we hebben het hier over Marstek accu's op zolder dan heb je max 2500W.
Waarom ga je dan op 32A afzekeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:18:
[...]

Dat is zoals met de zonnepanelen. Hier eerst de installateur over de kop nadien de Chinese producent. Daar zit je dan met je lange fabrieksgarantie :+ Durf nu niet zeggen dat de leverancier of Marstek (of hun huidige producten) nog bestaan over 5 jaar, laat staan 10 of 15 jaar.
Offerte zonnepanelen oktober 2022 voor plaatsing februari 2023. Bedrijf nog opgezocht via company info (ja ik heb een abonnement). Bedrijf bestaat al 20 jaar. Twee andere offertes welke voordeliger waren naast mij neergelegd omdat deze bedrijven nog maar een jaar of 5 bestonden.
Panelen neergelegd, 10 jaar garantie op panelen en gegarandeerde opbrengst van tenminste x kWh na 10 jaar.
Panelen liggen, 3 maanden later, mei 2023. Bedrijf stopt wegens veranderde markt omstandigheden. Daar zit je dan met een bedrijf wat 20 jaar bestond en zelf de stekker er uit trekt.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:29
[...]

Na de update naar V154 is er toch wel wat veranderd aan het gedrag van de Marstek. Spijtig dat ik de cell voltages niet meer kan monitoren in Hame Relay. Maar het valt mij wel op dat het laden van 99% naar 100% veel korter is. PV moet wel voldoende leveren om dat te zien, maar dan spreek ik over 5 a 10 minuten. Bijgevoegd een grafiek, 20/8 is de update naar V154 gebeurd. Hopelijk is dit wat duidelijk.[Afbeelding]
Werkt de hame relay uberhaupt niet met 154?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ik ga er van uit dat je dus 3 fase naar boven trekt. Let op, in de kabel mag je alleen 3 fase gebruiken of 1 enkele fase. Dus 2 groepen door de kabel is alleen toegestaan wanneer er een kookgroep op zit.
mmm dat is een goede; ik heb twee omvormers en 1 batterij dan. Dan moet ik dus of alles op 1 fase zetten of alles verdelen over de 3 fases? Dat is wel jammer gezien ik dan niet de energie kan opslaan in de batterij.

edit: Ze hebben straks ook een 3 fase 'smartbox'. Misschien is dat een optie?

[ Voor 6% gewijzigd door xzaz op 05-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

Nee waarschijnlijk weer certificaat wijziging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:38
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

Neen, zal misschien wel terug komen...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

mmm dat is een goede; ik heb twee omvormers en 1 batterij dan. Dan moet ik dus of alles op 1 fase zetten of alles verdelen over de 3 fases? Dat is wel jammer gezien ik dan niet de energie kan opslaan in de batterij.

De Smartbox is er nog niet. We wachten daar al driekwart jaar op, dus daar zou ik niet teveel van verwachten.

Wat bedoel je met ik kan de energie niet opslaan? Als jij die 5x6mm2 kabel naar boven trekt en afzekert op 4x32A, kan je daar 2 16 A groepen per fase op kwijt. Dus 6 16 A groepen kan je maken in totaal. Je hebt geen 3-fase apparaatuur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
[...]

Conform NEN1010 mag je niet meer dan 1 groep door een enkele kabel of buis trekken. De enige uitzondering is wanneer je de groepen met 1 handeling spanningsloos kan maken (kookgroep) of krachtgroep (3 fase afgezekerd met een enkele automaat).

Heb je een 3 fase omvormer (x2) of 2x een enkele fase omvormer? En hoe is het nu aangesloten dan? Heb je een 3 fase aansluiting of een enkele fase aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Je trekt 3F naar boven en maakt daar gewoon een onderbord. Daar kan je weer groepen zetten zo veel je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:45:
[...]
De Smartbox is er nog niet. We wachten daar al driekwart jaar op, dus daar zou ik niet teveel van verwachten.
Bij Duravolt zou hij in voorraad zijn. Maar de werking of (installatie) manual is nog niet beschikbaar, dus over de exacte werking is niet echt een uitspraak te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:45:
[...]

Wat bedoel je met ik kan de energie niet opslaan? Als jij die 5x6mm2 kabel naar boven trekt en afzekert op 4x32A, kan je daar 2 16 A groepen per fase op kwijt. Dus 6 16 A groepen kan je maken in totaal. Je hebt geen 3-fase apparaatuur toch?
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:45:
[...]

Conform NEN1010 mag je niet meer dan 1 groep door een enkele kabel of buis trekken. De enige uitzondering is wanneer je de groepen met 1 handeling spanningsloos kan maken (kookgroep) of krachtgroep (3 fase afgezekerd met een enkele automaat).

Heb je een 3 fase omvormer (x2) of 2x een enkele fase omvormer? En hoe is het nu aangesloten dan? Heb je een 3 fase aansluiting of een enkele fase aansluiting?
Ah op zo'n manier. Situatie is nu als volgt:
- 3 fase komt binnen
- 2 omvormers, beide zitten op 1 fase, één van 1500 watt en één van 3000 watt. Dus 2 x 1 fase automaat in de meterkast.

Er is nog geen 3 fase apparatuur aanwezig.

Wat ik dus kan doen is in de meterkast een 3 fase automaat plaatsen en dan boven alles weer opbouwen. Dus de automaten van de omvormers boven plaatsen en daar direct op aansluiten.

Ik denk nu hard op; van 't weekend even een tekening maken denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
xzaz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:55:
[...]

[...]

Ah op zo'n manier. Situatie is nu als volgt:
- 3 fase komt binnen
- 2 omvormers, beide zitten op 1 fase, één van 1500 watt en één van 3000 watt. Dus 2 x 1 fase automaat in de meterkast.

Er is nog geen 3 fase apparatuur aanwezig.

Wat ik dus kan doen is in de meterkast een 3 fase automaat plaatsen en dan boven alles weer opbouwen. Dus de automaten van de meterkasten boven plaatsen en daar direct op aansluiten.

Ik denk nu hard op; van 't weekend even een tekening maken denk ik.
Afhankelijk van je hoofd aansluiting kan je het volgende doen. Let op “selectiviteit” hoeft niet op de aansluiting van de kabel naar boven, maar kan boven geregeld worden.

In je meterkast plaats je beneden een 3-fase automaat. Dit is een 32A uitvoering wanneer je 3x35A hebt, dit is een 25A uitvoering wanneer je 3x25A hebt. Het hoeft geen aardlek automaat te zijn, een normale automaat is voldoende.

Boven plaats je een onderverdeel kast met daarin een 3 fase hoofdschakelaar. Je kan nu het hele traject tussen boven en beneden volledig van twee kanten af spanningsloos maken.

In je onderverdeler kan je nu achter de hoofdschakelaar de boel inrichten zoals je zelf wil. Waar je rekening mee moet houden is:
  • Totale stroom van 1 fase niet boven 80% van een fase. 4600W bij 25A en 6440W bij 35A.
  • Iedere groep moet aardlek afgeschermd zijn. Je kan bestaande hergebruiken.
  • Pas selectiviteit toe ten opzichte van de hoofdaansluiting (met de 80%) regel zit je meestal wel goed.
Het van 2 kanten spanningsloos maken van de onderverdeel kast zorgt er voor dat jij geen gloeilamp wordt wanneer je er in aan het werk bent en je medebewoner denkt, hey die schakelaar staat naar beneden, dat is niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 05-09-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:06
[...]
Na de update naar V154 is er toch wel wat veranderd aan het gedrag van de Marstek. Spijtig dat ik de cell voltages niet meer kan monitoren in Hame Relay. Maar het valt mij wel op dat het laden van 99% naar 100% veel korter is. PV moet wel voldoende leveren om dat te zien, maar dan spreek ik over 5 a 10 minuten.
...
Ik zie idd ook dat het laden van 99% naar 100% nu sneller gaat dan bij voorgaande FW versies.
Maar niet altijd, soms duurt het ook met V154 heel lang voordat 100% bereikt wordt. Ik vermoed dat het gebruik van de batterij in de periode sinds de vorige keer tot 100% laden invloed heeft op dit gedrag. Zal gerelateerd zijn aan de SOC berekening en de daaruit voortkomende afwijkingen over langere tijd, de 'SOC drift'.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:41:
[...]
Nee waarschijnlijk weer certificaat wijziging...
Zo te zien zijn de certificaten en het AWS endpoint gelijk gebleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Net ineens heel internet eruit. Keek ik in de meterkast wilde de plug van de router ook niet aangaan, bleek de aardlekschakelaar van een groep waarboven rookmelder staat omgeklapt te zijn. Daar zit klaarblijkelijk ook de wcd in de meterkast op met router enzo. Toen langzaamaan de boel weer tot leven kwam wilde de Marstek niet meer automatisch reageren op de P1-meter van HomeWizard. De batterij ff een harde schop gegeven en toen kwam die ook weer tot leven. Dacht ik, ik ga nog eens even kijken naar die Marstek P1 waar ik maar geen verbinding mee kon krijgen. Die had nieuwe firmware dus geupdate en warempel wilde daarna de Marstek ook verbinding met deze P1 maken. Alleen de vreugde was van korte duur want in no time ging die op standby terwijl de P1-meter een hoop activiteit registreerde. Maar weer terug naar de HW P1.
Volgens mij zit het washok ook op de groep en de boiler ging aan terwijl ook de wasdroger actief was. Dat was denk ik teveel van het goede. De automatisering om de boiler aan te zetten in HomeAssistant maar ff uitgebreid met dat ie niet mag aangaan als de wasdroger activiteit vertoont.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:36:
[...]

Zo te zien zijn de certificaten en het AWS endpoint gelijk gebleven...
Ik meen dat hier ergens op het forum werd gezegd dat vanaf versie 154 de mqtt berichten encrypted/versleuteld zouden worden en dat daar de reden in ligt dat het niet meer zou werken totdat Tom Quist de tools hiervoor kan ? aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:10
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:51:
[...]

Bij Duravolt zou hij in voorraad zijn. Maar de werking of (installatie) manual is nog niet beschikbaar, dus over de exacte werking is niet echt een uitspraak te doen.
Verrekt ze verkopen hem inderdaad! Dat is wel bizar dat je hem met een Duravolt logo kan kopen maar met een Marstek logo nog nergens.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
antoinevromen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:40:
[...]

Ik meen dat hier ergens op het forum werd gezegd dat vanaf versie 154 de mqtt berichten encrypted/versleuteld zouden worden en dat daar de reden in ligt dat het niet meer zou werken totdat Tom Quist de tools hiervoor kan ? aanpassen.
Ah, daar zou ik wel eens naar kunnen kijken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:07
De prijs van de V3 is ook al aan het zakken...
Marstek Venus-E 51.2V - 5.12kWh Thuisbatterij (V3.0) + CT003 Energiemeter € 1.399,95 incl. btw (+ € 60,00 verzenden)

[ Voor 6% gewijzigd door ArjoK op 05-09-2025 17:18 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
antoinevromen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:40:
[...]

Snelle blik op de 154 firmware geworpen, lijkt erop dat de berichten idd ge-encrypt worden met aes. Mogelijk met dezelfde key waarmee de certificaten ge-encrypt worden...

Maar het zou met de relay mogelijk moeten zijn een encrypted bericht op te slaan? Dan kan ik het wel testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:19:
[...]

Snelle blik op de 154 firmware geworpen, lijkt erop dat de berichten idd ge-encrypt worden met aes. Mogelijk met dezelfde key waarmee de certificaten ge-encrypt worden...

Maar het zou met de relay mogelijk moeten zijn een encrypted bericht op te slaan? Dan kan ik het wel testen...
Hallo @bommel ,
Geef maar aan als je iets van hame-relay/hm2mqtt getest wilt hebben.
Of dat je zelf een vorkje maakt van hame-relay (inclusief logging voor debuginfo) en dat ik die in Home Assistant moet indraaien.

Ik vond trouwens nog de post van nofate van 18 aug 2025 23:29 !! "Let op , als je op firmware 154.x zit, dan werkt hame-relay wederom niet meer... Marstek heeft een extra encryptie toegevoegd... Dus het is weer wachten voor een update op hame-rey "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:13

HHF

ArjoK schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:13:
Marstek Venus-E 51.2V - 5.12kWh Thuisbatterij (V3.0) + CT003 Energiemeter € 1.399,95 incl. btw (+ € 60,00 verzenden)
Verschil (bij Nkon) tussen de V2 en V3 is dan nog maar 150 Euro. Mooie ontwikkeling.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:48
Even voor de duidelijkheid. 32A afzekeren en 6mm2 bekabeling is geen overkill.

Wanneer je meerdere fases gebruikt en ze laden allemaal tegelijkertijd, dan heb je op je null genoeg aan 2,5mm2 i.v.m. sinussen die elkaar volgen. Maar als 1 Marstek aan het laden is en een is aan het ontladen, dan kruisen de sinussen zich, het gevolg is een spanning over de null van 5000W = 22A.

Ik zou dus zeker 32A en 6mm2 adviseren. Ik heb zelf een 5 aderige 2,5mm2 kabel en heb ze afgezekerd op een 4P automaat i.p.v. 3P+N en heb gekozen voor een "kookgroep" van 20A met een dubbele null. Hierdoor kan ik op 5 aders van 2,5mm2 toch 2 Marsteks gebruiken die beide op verschillende momenten kunnen ontladen en opladen. Maar wil je er 3 of meer, dan adviseer ik zeker minimaal 4mm2 en 25A voor 3 of 6mm2 en 32A voor 6.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
iorses schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:51:
[...]
Verrekt ze verkopen hem inderdaad! Dat is wel bizar dat je hem met een Duravolt logo kan kopen maar met een Marstek logo nog nergens.
Dat is gewoon een fotoshop. De Duravolt Venus is ook gewoon een Marstek bij levering. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:49:

Wanneer je meerdere fases gebruikt en ze laden allemaal tegelijkertijd, dan heb je op je null genoeg aan 2,5mm2 i.v.m. sinussen die elkaar volgen. Maar als 1 Marstek aan het laden is en een is aan het ontladen, dan kruisen de sinussen zich, het gevolg is een spanning over de null van 5000W = 22A.

Ik zou dus zeker 32A en 6mm2 adviseren. Ik heb zelf een 5 aderige 2,5mm2 kabel en heb ze afgezekerd op een 4P automaat i.p.v. 3P+N en heb gekozen voor een "kookgroep" van 20A met een dubbele null. Hierdoor kan ik op 5 aders van 2,5mm2 toch 2 Marsteks gebruiken die beide op verschillende momenten kunnen ontladen en opladen. Maar wil je er 3 of meer, dan adviseer ik zeker minimaal 4mm2 en 25A voor 3 of 6mm2 en 32A voor 6.
Goed punt zeg! Ik heb er nooit aan gedacht dat fase met 180 graden verschuift als je terugleverd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:24

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
harrr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:49:

Klopt volledig.
Is zelfs nog positief bekeken.
De stroom in de nul kan in het slechtste geval oplopen tot 38A (vector optelling)
Natuurlijk in de praktijk gaat er niemand op fase 1 5000w laden en op fase 2 5000w ontladen, maar puur theoretisch (of bij technische malfunctie) kan dat inderdaad voorkomen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 15:00
Omdat ik twee batterijen heb, toch maar een P1 actieve splitter van HW aangeschaft om de CT003 te kunnen gebruiken ipv de HW P1 meter voor slimme samenwerking batterijen. Werkt dus voor geen meter zonder externe voeding. Momenteel geen zin om een stopcontact te bricoleren in de meterkast dus ga het verder doen met de HW P1 voorlopig.

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog 4 pagina's en we zitten aan 1000 pagina's of +/- 20.000 posts sinds januari. Zal nog +/- 20 jaar duren eer mijn eerste batterij 20.000kWh heeft opgebracht 😅
Is off topic zeker ?

[ Voor 6% gewijzigd door PNARI op 05-09-2025 20:14 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:36
Het idee van NOM is dat inkoop natuurlijk wordt beperkt als de vraag naar stroom afgehandeld kan worden door de batterij. Met een SMR-5 meter kan data elke seconde uitgelezen worden, maar met een oudere SMR kan dit oplopen tot 10 seconden.

Nu heb ik zo'n SMR-4 meter die data elke 10 sec doorgeeft aan mijn HW P1-meter. Maakt dit voor de Marstek nog uit om het NOM protocol te hanteren? Het klikt alsof je met een delay van 10sec soms net de hoge pieken misloopt. Of zie ik dat verkeerd?

EDIT: ik lees dat het het bovenstaande klopt. Het vervangen van mijn meter door een SMR-5 kost bij Enexis ~€207..

[ Voor 16% gewijzigd door UnitedJunk op 05-09-2025 20:43 ]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
UnitedJunk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:33:
Het idee van NOM is dat inkoop natuurlijk wordt beperkt als de vraag naar stroom afgehandeld kan worden door de batterij. Met een SMR-5 meter kan data elke seconde uitgelezen worden, maar met een oudere SMR kan dit oplopen tot 10 seconden.

Nu heb ik zo'n SMR-4 meter die data elke 10 sec doorgeeft aan mijn HW P1-meter. Maakt dit voor de Marstek nog uit om het NOM protocol te hanteren? Het klikt alsof je met een delay van 10sec soms net de hoge pieken misloopt. Of zie ik dat verkeerd?

EDIT: ik lees dat het het bovenstaande klopt. Het vervangen van mijn meter door een SMR-5 kost bij Enexis ~€207..
Je kan altijd even contact opnemen met Enexis. Hier is mijn meter, weliswaar door Stedin, gratis vervangen omdat deze al wat ouder was, ook een SMR-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
mjvdzwet schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:48:
[...]

Je kan altijd even contact opnemen met Enexis. Hier is mijn meter, weliswaar door Stedin, gratis vervangen omdat deze al wat ouder was, ook een SMR-4.
Ik heb nog een oudje met een GPRS module, dus deze dient voor 2029 sowieso verplicht vervangen te worden. Ik ga even contact opnemen of ze dit al kunnen doen, en anders even uitzitten tot die tijd.
Kan ik de slimme meter met GPRS eerder laten vervangen?
Nee, dit is niet mogelijk. We moeten veel GPRS-meters vervangen. Dat is een flinke klus. Daarom hebben we een gestructureerde planning. Uw meter wordt pas vervangen wanneer uw postcode aan de beurt is.

[ Voor 23% gewijzigd door UnitedJunk op 05-09-2025 20:52 ]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
UnitedJunk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb nog een oudje met een GPRS module, dus deze dient voor 2029 sowieso verplicht vervangen te worden. Ik ga even contact opnemen of ze dit al kunnen doen, en anders even uitzitten tot die tijd.
Je kan nog aangeven dat het voor een thuisbatterij is. Je wilt tenslotte helpen om het net te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
mjvdzwet schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:53:
[...]

Je kan nog aangeven dat het voor een thuisbatterij is. Je wilt tenslotte helpen om het net te balanceren.
Ah die kan ik er wel ingooien inderdaad. Thanks haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
olympusdenk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:29:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje waarbij ik wel geprobeerd heb na te gaan wat de ‘meerwaarde’ is tussen de ene en de andere importeur maar kon eigenlijk niet verder komen dan of (en hoelang) de importeur KvK ingeschreven stond. Heb ipv bij een webshop mijn Venus E 2.0 nu bij een PV installateur gekocht (Zonnekompas) voor €1225. Ik kon de Venus ook voor €1300 bij webshop kopen, alleen zolang MT geen officiële importeurslijst heeft zie ik niet in wat de weerwaarde is (ook omdat bij snelle KvK check staan sommige van die andere webshops nog korter ingeschreven stonden dan deze installateur)
De mijne komt hier ook vandaan, hij heeft er nog een paar. Uit mijn eerdere (pv systeem) ervaring prima kerel en hij bestaat ook al even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:48
ArjoK schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:13:
Daarmee wordt het al een erg aantrekkelijke deal. Ik wacht eerlijk gezegd nog heel even de verder ontwikkelingen af (blijven natuurlijk toch Hollander, even aanzien of de importeurs iets met BF doen in oktober?)

Even snel bierviltje-berekening heb je met de v3 een RTE die procentpunt of 3 hoger ligt dan de v2. RTE net onder 80 en eentje net boven lijkt weinig verschil maar gaat toch al snel om honderd of meer kWh per jaar met v3 wat je extra eruit krijgt. Zijn kleine details maar toch wel fijn betere RTE en prijsdalingen nu, omdat bij mij alweer de 2e MT zou worden en het toch ook wel fijn is thuis het plaatje kostenplaatje een beetje te behappen is :Y)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Druppeltje_
Voor de twijfelaars en/of criticasters onder ons een overzichtje van de afgelopen 3 volledige maanden met de cijfers van 2024 ernaast.
Volledig het effect van de MT's, geen verandering in gebruiksprofiel. Wasmachine, airco, EV laden, nachtverbruik,... Gewoon 'geleefd' zoals altijd.
Naakte stroomprijzen staan er niet bij. Waren in 2024 vergelijkbaar, zelfs een tikkeltje goedkoper dan 2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG0QvC8zlUPT_4RC9PmJzbn-S00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0jdKCLFRKR7nifXF6xZQDEg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:28
Kun je 3 marstek 2500 import, 2500w export elk op aparte fase aansluiten en daarnaast er 1 op een ander willekeurig stopcontact in huis op een ander groep ingesteld op max 800 export, 2500w import?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:48
randyrolls schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:28:
Kun je 3 marstek 2500 import, 2500w export elk op aparte fase aansluiten en daarnaast er 1 op een ander willekeurig stopcontact in huis op een ander groep ingesteld op max 800 export, 2500w import?
Het is denk ik belangrijk om je eerst te focussen wat je ander electra doet of de totale belasting per fase niet boven de maximale waarde komt. Als dat al vragen oproept neem van deze Tweaker aan, het kost via werkspot echt niet zoveel om even gecertificeerde elektricien uit buurt te laten opdraven

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:27
olympusdenk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:29:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje waarbij ik wel geprobeerd heb na te gaan wat de ‘meerwaarde’ is tussen de ene en de andere importeur maar kon eigenlijk niet verder komen dan of (en hoelang) de importeur KvK ingeschreven stond. Heb ipv bij een webshop mijn Venus E 2.0 nu bij een PV installateur gekocht (Zonnekompas) voor €1225. Ik kon de Venus ook voor €1300 bij webshop kopen, alleen zolang MT geen officiële importeurslijst heeft zie ik niet in wat de weerwaarde is (ook omdat bij snelle KvK check staan sommige van die andere webshops nog korter ingeschreven stonden dan deze installateur)
Dan is het fijn dat Mean Well zich opgeworpen heeft als dé EU importeur.
Als namelijk je leverancier omvalt terwijl je nog recht op garantie is de importeur het aanspreekpunt geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommel
antoinevromen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:35:
[...]

Hallo @bommel ,
Geef maar aan als je iets van hame-relay/hm2mqtt getest wilt hebben.
Of dat je zelf een vorkje maakt van hame-relay (inclusief logging voor debuginfo) en dat ik die in Home Assistant moet indraaien.

Ik vond trouwens nog de post van nofate van 18 aug 2025 23:29 !! "Let op , als je op firmware 154.x zit, dan werkt hame-relay wederom niet meer... Marstek heeft een extra encryptie toegevoegd... Dus het is weer wachten voor een update op hame-rey "
Ik heb een (very) experimental fork gemaakt: https://github.com/rweijn...ature/v154-aes-decryption

Experimental omdat ik geen 154 heb én hame relay (nog) niet gebruik 😎
Maar ik ben er vrij zeker van dat ik de juiste encryptie key geveonden heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:51:
[...]

Dat is gewoon een fotoshop. De Duravolt Venus is ook gewoon een Marstek bij levering. :+
Oww oke ik meen ooit een foto gezien te hebben dat iemand echt een had met een Duravolt logo erop.
Vandaar dat ik dit dacht.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:46:
[...]

Ik heb een (very) experimental fork gemaakt: https://github.com/rweijn...ature/v154-aes-decryption

Wat is de source link voor in HA?
Dan kan ik hem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:28

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Druppeltje_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:03:
Voor de twijfelaars en/of criticasters onder ons een overzichtje van de afgelopen 3 volledige maanden met de cijfers van 2024 ernaast.
Volledig het effect van de MT's, geen verandering in gebruiksprofiel. Wasmachine, airco, EV laden, nachtverbruik,... Gewoon 'geleefd' zoals altijd.
Naakte stroomprijzen staan er niet bij. Waren in 2024 vergelijkbaar, zelfs een tikkeltje goedkoper dan 2025.
[Afbeelding]
Mooie cijfers , maar ik heb toch enkele vragen hierbij.

Is dat met een dynamisch contract ?
Is er rekening gehouden met terugleverboete?
Hoe pakt dit op jaar basis uit?

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:42
bommel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:46:
[...]

Heb je dit al aan Tom laten weten of een PR maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
NoFate schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:07:
[...]

Heb je dit al aan Tom laten weten of een PR maken?
Het idee is om een PR te maken maar kan zelf niets testen dus eerst maar eens zien of ik op het juiste spoor zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hoe lang is het netsnoer van de V2 en de V3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
iorses schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 06:48:
[...]

Wat is de source link voor in HA?
Dan kan ik hem testen.
Dat staat allemaal in de readme.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Tommie12 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:04:
Hoe lang is het netsnoer van de V2 en de V3?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFTGeAzKoZinpl5wW_xpdqyEKag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVEyUQ6HW575AWjPwQPpCFZc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ongeveer. Maar je kan gemakkelijk zelf een nieuwe kabel op maat maken. Betteri connectoren die vrij verkrijgbaar zijn met een stuk neopreen kabel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ik durf het bijna niet nog een keer te vragen. Maar zijn er mensen die 6 x Marstek hebben zonder de Smartbox en alleen de CT003 of CT002?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 12:24
HHF schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:43:
[...]

Verschil (bij Nkon) tussen de V2 en V3 is dan nog maar 150 Euro. Mooie ontwikkeling.
Allicht offtopic. Maar met deze prijsevoluties vraag ik mij dan af waarom de concurrent van over de haag nog steeds niet aan een prijsverlaging heeft gedacht, daar zie ik nog altijd 1395 EUR voor 2.56kWh staan. Dat moet dan toch ergens pijn beginnen doen?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Pagina: 1 ... 249 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.