Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
bommel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:05:
[...]

Dat staat allemaal in de readme.md
@bommel
Add the test repository: Deze kan ik niet installeren. Geeft foutmeldingen.

Cmd('git') failed due to: exit code(128) cmdline: git clone -v --recursive --depth=1 --shallow-submodules -- https://github.com/rweijn...ature/v154-aes-decryption /data/addons/git/23aaa1f2 stderr: 'Cloning into '/data/addons/git/23aaa1f2'... fatal: repository 'https://github.com/rweijnen/hame-relay/tree/feature/v154-aes-decryption/' not found '

[ Voor 42% gewijzigd door dannyro op 06-09-2025 09:02 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand al in HA iets geprogrammeerd om de batterij te laden laden tijdens de twee goedkoopste uren tbv een dynamisch contract ? Ik zoek iets waarbij de batterij laadt tijdens tijdens de twee goedkoopste uren van 10u 's avonds tot 10u ' sochtends van de volgende dag en van 10u 's ochtends tot 10 ' s avonds.Voor de rest moet die dan nom draaien. Op die manier kan ik het gebruik optimaliseren en van mijn 2 batterijen de dubbele capaciteit gebruiken tijdens de wintermaanden.

[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 06-09-2025 09:06 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10
Gely schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:50:
[...]

Allicht offtopic. Maar met deze prijsevoluties vraag ik mij dan af waarom de concurrent van over de haag nog steeds niet aan een prijsverlaging heeft gedacht, daar zie ik nog altijd 1395 EUR voor 2.56kWh staan. Dat moet dan toch ergens pijn beginnen doen?
Ja, dat snap ik ook niet.
Het verwondert me gewoon dat mensen dat kopen voor die prijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De pricewatch hierboven is ook niet echt up to date.
Gelukkig maar want ik zit al een week te wachten met uitgestelde levering op de 2e batterij via eerdergenoemde leverancier :P

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2025 09:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 14:42
PNARI schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:04:
Heeft iemand al in HA iets geprogrammeerd om de batterij te laden laden tijdens de twee goedkoopste uren tbv een dynamisch contract ? Ik zoek iets waarbij de batterij laadt tijdens tijdens de twee goedkoopste uren van 10u 's avonds tot 10u ' sochtends van de volgende dag en van 10u 's ochtends tot 10 ' s avonds.Voor de rest moet die dan nom draaien. Op die manier kan ik het gebruik optimaliseren en van mijn 2 batterijen de dubbele capaciteit gebruiken tijdens de wintermaanden.
Ik heb nog geen HA koppeling maar ik weet wel dat er addons bestaan waarbij je de goedkoopste uren kan krijgen, los van elkaar of in blokken van x uur. Daarmee zou je dan een automation kunnen maken om de batterij te laten starten/atoppem met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Gely schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:50:
[...]

Allicht offtopic. Maar met deze prijsevoluties vraag ik mij dan af waarom de concurrent van over de haag nog steeds niet aan een prijsverlaging heeft gedacht, daar zie ik nog altijd 1395 EUR voor 2.56kWh staan. Dat moet dan toch ergens pijn beginnen doen?
Bedoel je BE? Daar zijn ze verplicht de batterijrecyclingtax BEBAT mee door te rekenen, wat de NL firma's die aan BE leveren aan hun laars lappen. Uiteraard verklaart dat het gehele prijsverschil nog niet, maar denk dat BE leveranciers gewoon ook een veel minder hoog volume verkopen waardoor er weinig kortingen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:26
bommel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:03:
[...]

Het idee is om een PR te maken maar kan zelf niets testen dus eerst maar eens zien of ik op het juiste spoor zit....
Ok, maandag kan ik hem wel testen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:21
Metsubsidie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 06:55:
[...]

Mooie cijfers , maar ik heb toch enkele vragen hierbij.

Is dat met een dynamisch contract ?
Is er rekening gehouden met terugleverboete?
Hoe pakt dit op jaar basis uit?
Neen geen dynamisch contract.
Een normaal variabel contract met maandelijkse afrekening.
Terugleverboetes kennen wij in Belgie (nog) niet echt, dus kan en hoeft daar ook geen rekening mee gehouden te worden.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:46
Hier is een post met een link voor het integreren van 'cheapest hours' in HA.

Zelf ben ik een EMS in HA aan het maken waar het opladen op goedkope uren bij onvoldoende solar forecast in zit.
Dit is echter in node-RED, nog niet getest, en heel specifiek op mijn situatie en mijn doelen ingericht.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:40
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:55:
[...]

Bedoel je BE? Daar zijn ze verplicht de batterijrecyclingtax BEBAT mee door te rekenen, wat de NL firma's die aan BE leveren aan hun laars lappen. Uiteraard verklaart dat het gehele prijsverschil nog niet, maar denk dat BE leveranciers gewoon ook een veel minder hoog volume verkopen waardoor er weinig kortingen mogelijk zijn.
Ik bedoel HW die zowel in NL als in BE 1395 EUR vragen voor een 2.56kWh thuisbatterij. Staat los van de BEBAT discussie.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
Druppeltje_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:03:
Voor de twijfelaars en/of criticasters onder ons een overzichtje van de afgelopen 3 volledige maanden met de cijfers van 2024 ernaast.
Volledig het effect van de MT's, geen verandering in gebruiksprofiel. Wasmachine, airco, EV laden, nachtverbruik,... Gewoon 'geleefd' zoals altijd.
Naakte stroomprijzen staan er niet bij. Waren in 2024 vergelijkbaar, zelfs een tikkeltje goedkoper dan 2025.
[Afbeelding]
Mooi overzicht, (y) maar wat mij opvalt is het (enorme?) verbruik.
Rij jij erg veel? e/o jacuzzi etc? of andere hobby's ?
als voorbeeld: heb óók EV en géén batterij, kom aan 2024:
juni: 329kWh
juli : 477kWh
aug: 302kWh
(zonder jouw verbruik, zou ik dit dus niet na kunnen doen...)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Gely schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:02:
[...]

Ik bedoel HW die zowel in NL als in BE 1395 EUR vragen voor een 2.56kWh thuisbatterij. Staat los van de BEBAT discussie.
Denk dat je voor HW batterij vooral voor het ecosysteem betaalt net zoals Apple. Lijkt me ook meer een gadget dan iets anders bij hun. Ze zullen nooit het volume en daarbij lage productiekost kunnen behalen zoals bv Marstek. Ze hadden eigenlijk beter een kant-en-klare merkloze thuisbatterij gerebrand met hun software en firmware dan zelf iets te ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb het gedaan in Homey met homey flows en homey script. Ik heb de dag verdeeld niet zo straks in 2 gelijke blokken tussen 10 en 22. Maar uit mijn evaring tot nu toe werkt dit goed:
Laden: Afhankelijk de prijsverschil tussen de laagste 6 uren, wordt het laadvermogen ingesteld om tussen 3 tot 6 uur op te laden. De marstek wordt opgeladen in de voordeligste uren tussen 8:00 en 20:00 overdag en in de nacht tussen 00:00 en 10:00. In beide gevallen is er een minimale voorwaarde dat dat de ontlaadprijs meer is dan 0,7*laadprijs om de RTE te dekken en aanvullend zijn er voorwaarde die tijdsblok specifiek zijn.

Onladen is ook afhankelijk van de delta tussen de hoogste 4 prijzen, aan de hand daarvan wordt bepaalt of de Marstek in 2, 3 of 4 uur wordt ontladen. Ontladen kan alleen in tijdsblok 17:00 - 10:00 (volgende dag)

De extra laad cycle in de nacht wordt actief als de delta met een piek in de ochtend voldoet aan de ingestelde voorwaarde of als de prijs in de nacht goedkoper/ gelijk is aan de laagste prijs gedurende de dag.

Als er aan de aanvullende voorwaarde voor rendement niet wordt voldaan, maar wel aan de minimale voorwaarde om de RTE kosten te dekken, dan draait de Marstek in NOM in een een laad of ontlaad variant om te rouleren tussen de 3 batterijen afhankelijk van SOC en gevraagde vermogen. (Dit is om alvast de situatie te testen na afschaffing salderen).

Tijdens EV laden (grid rewards) wordt de batterij uit gezet als de Marstek in NOM draait of aan het ontladen is. Laden blijft wel gewoon door gaan, de EV charger zal dan load balancing toepassen.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
HHF schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:43:
[...]

Verschil (bij Nkon) tussen de V2 en V3 is dan nog maar 150 Euro. Mooie ontwikkeling.
Dat is al een flinke daling! Nu dit verschil al zo klein is, zou ik eerder voor de V3 gaan. Hopelijk straks met BF nog een wat lagere prijs. De enige ‘maar’ is denk dat nkon niet op de lijst staat met officiële dealers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:02
DikkieDick schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:55:
Net ineens heel internet eruit. Keek ik in de meterkast wilde de plug van de router ook niet aangaan, bleek de aardlekschakelaar van een groep waarboven rookmelder staat omgeklapt te zijn. Daar zit klaarblijkelijk ook de wcd in de meterkast op met router enzo. Toen langzaamaan de boel weer tot leven kwam wilde de Marstek niet meer automatisch reageren op de P1-meter van HomeWizard. De batterij ff een harde schop gegeven en toen kwam die ook weer tot leven. Dacht ik, ik ga nog eens even kijken naar die Marstek P1 waar ik maar geen verbinding mee kon krijgen. Die had nieuwe firmware dus geupdate en warempel wilde daarna de Marstek ook verbinding met deze P1 maken. Alleen de vreugde was van korte duur want in no time ging die op standby terwijl de P1-meter een hoop activiteit registreerde. Maar weer terug naar de HW P1.
Volgens mij zit het washok ook op de groep en de boiler ging aan terwijl ook de wasdroger actief was. Dat was denk ik teveel van het goede. De automatisering om de boiler aan te zetten in HomeAssistant maar ff uitgebreid met dat ie niet mag aangaan als de wasdroger activiteit vertoont.
[off-topic]
Bespeur hier een projectje om dingen uit te zoeken en aan te passen zodat het allemaal wat robuuster is 🥳
[/off-topic]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Gely schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:02:
[...]

Inderdaad, begrijp ik ook niet. En op FB lees je daar toch wel zeer veel problemen mee. Ik ben blij dat ik deze heb geannuleerd en een Marstek in huis heb genomen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
dannyro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:39:
[...]

Inderdaad, begrijp ik ook niet. En op FB lees je daar toch wel zeer veel problemen mee. Ik ben blij dat ik deze heb geannuleerd en een Marstek in huis heb genomen.
HW kan beter de Marstek gewoon OEM’en en rebranden 😎

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
NoFate schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:08:
[...]

Ok, maandag kan ik hem wel testen...
Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg de add-on repositorie niet geïnstalleerd. Hou jij mij op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Eastman schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb het gedaan in Homey met homey flows en homey script. Ik heb de dag verdeeld niet zo straks in 2 gelijke blokken tussen 10 en 22. Maar uit mijn evaring tot nu toe werkt dit goed:
Laden: Afhankelijk de prijsverschil tussen de laagste 6 uren, wordt het laadvermogen ingesteld om tussen 3 tot 6 uur op te laden. De marstek wordt opgeladen in de voordeligste uren tussen 8:00 en 20:00 overdag en in de nacht tussen 00:00 en 10:00. In beide gevallen is er een minimale voorwaarde dat dat de ontlaadprijs meer is dan 0,7*laadprijs om de RTE te dekken en aanvullend zijn er voorwaarde die tijdsblok specifiek zijn.

Onladen is ook afhankelijk van de delta tussen de hoogste 4 prijzen, aan de hand daarvan wordt bepaalt of de Marstek in 2, 3 of 4 uur wordt ontladen. Ontladen kan alleen in tijdsblok 17:00 - 10:00 (volgende dag)

De extra laad cycle in de nacht wordt actief als de delta met een piek in de ochtend voldoet aan de ingestelde voorwaarde of als de prijs in de nacht goedkoper/ gelijk is aan de laagste prijs gedurende de dag.

Als er aan de aanvullende voorwaarde voor rendement niet wordt voldaan, maar wel aan de minimale voorwaarde om de RTE kosten te dekken, dan draait de Marstek in NOM in een een laad of ontlaad variant om te rouleren tussen de 3 batterijen afhankelijk van SOC en gevraagde vermogen. (Dit is om alvast de situatie te testen na afschaffing salderen).

Tijdens EV laden (grid rewards) wordt de batterij uit gezet als de Marstek in NOM draait of aan het ontladen is. Laden blijft wel gewoon door gaan, de EV charger zal dan load balancing toepassen.
Dit verhaal is toch alleen van toepassing als je geen zonnepanelen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:41:
[...]

Voila of zelfs voor een modbus aansturing in hun ecosysteem betaal ik graag genoeg voor. Denk dat ze hun veel miserie op de nek gehaald hebben met hun eigen batterij. Beter bestaande aangepast of enkel (modbus) sturing voor integratie ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
meesje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:42:
[...]

Nee, minimale vereisten is dynamisch contract. Voor NOM heb je aanvullend wel zonnepanelen of ander eigen opwek nodig.

Maar ik hoor graag als je er anders over denkt.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04
dannyro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:59:
[...]

@bommel
Add the test repository: Deze kan ik niet installeren. Geeft foutmeldingen.

Cmd('git') failed due to: exit code(128) cmdline: git clone -v --recursive --depth=1 --shallow-submodules -- https://github.com/rweijn...ature/v154-aes-decryption /data/addons/git/23aaa1f2 stderr: 'Cloning into '/data/addons/git/23aaa1f2'... fatal: repository 'https://github.com/rweijnen/hame-relay/tree/feature/v154-aes-decryption/' not found '
Hmm komt denk ik omdat het een branch is, nu niet thuis dus kan er niet naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
bommel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:03:
[...]

Hmm komt denk ik omdat het een branch is, nu niet thuis dus kan er niet naar kijken
Ik hoor het wel. Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:46
meesje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:42:
[...]
De achterliggende strategie, althans voor mij, is deze:
- bij voldoende zon (zomer) de batterij opladen met overschot PV
- bij onvoldoende zon (winter) de batterij opladen met goedkope stroom van het net
- tijdens de dure uren stroom uit de batterij gebruiken (of altijd als de batterij groot genoeg is)

In het ideale geval laad je in de goedkope uren alleen zoveel van het net als nodig is om met de beschikbare PV overschot later de batterij helemaal vol te krijgen.

Feitelijk zou de ingebouwde AI regeling iets soortgelijks moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hometek op 06-09-2025 12:58 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Voor de twijfelaars en/of criticasters onder ons een overzichtje van de afgelopen 3 volledige maanden met de cijfers van 2024 ernaast.
Volledig het effect van de MT's, geen verandering in gebruiksprofiel. Wasmachine, airco, EV laden, nachtverbruik,... Gewoon 'geleefd' zoals altijd.
Naakte stroomprijzen staan er niet bij. Waren in 2024 vergelijkbaar, zelfs een tikkeltje goedkoper dan 2025.
[Afbeelding]
Mooie cijfers. Ik heb dit ook ongeveer zo gemaakt, zit ook bij Engie met een vast contract. Gezin met 2, gepensioneerd, 1 Marstek, geen EV of WP, niets van dat. Ik zit op een besparing van gemiddeld €25/maand. Ik wil het ook wel eventueel posten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
Hansieo schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:16:
[...]

Mooi overzicht, (y) maar wat mij opvalt is het (enorme?) verbruik.
Rij jij erg veel? e/o jacuzzi etc? of andere hobby's ?
als voorbeeld: heb óók EV en géén batterij, kom aan 2024:
juni: 329kWh
juli : 477kWh
aug: 302kWh
(zonder jouw verbruik, zou ik dit dus niet na kunnen doen...)
Ik heb een tamelijk hoog verbruik ja.
Maar dat kruipt niet zo zeer in de EV. Ik ben 6 dagen van de 7 onderweg met de bestelwagen en dat is geen elektrisch model.
Mijn auto is 4j en heeft momenteel 48.000km..
Ik heb dan wel weer een vrouw die een wasmachine kan draaien voor 2 onderbroeken en 3 sokken *O*
Maar dat is eigenlijk altijd zo geweest. Ik had al een hoog stroomverbruik nog voor ik zonnepanelen had. Toen was alleen de elektriciteit veel goedkoper.
Airco's en de tuinberegening zijn denk ik deze maanden van het jaar de grootste verbruikers buiten het huishouden. Marstek vangt het allemaal op hier. Super tevreden van.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11
[Afbeelding]
Hallo @Druppeltje_ , Mooi initiatief voor een vergelijkend warenonderzoek.
Ofschoon wij ook een EV hebben (waarschijnlijk wel minder laden) en ca. 7200 Wp zonnepanelen ben ik ook met name verbaasd over jouw verbruikscijfers. Ik heb onderstaand de mijne gezet in jouw voorbeeld-template.
Nou weet ik niet goed of je qua vergelijk moet kijken naar de absolute stijging van het zelfverbruikspercentage (bij jou 40 en bij mij 23) of naar de relatieve stijging van het zelfverbruikspercentage (bij jou 100% en bij mij ook 100%)? Leuk voor een discussie, maar wellicht ligt het eraan dat ik meer verbruik in de winter heb, want uiteindelijk heb ik altijd al mijn zonnestroomopbrengst gesaldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex8KeP6dFNrsv_khf3Xx7PCCjIc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JDfZ0sxtFpzzA900Z01Xgt01.jpg?f=user_large

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.48; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
De kabel is behoorlijk kort. Voor een tijdelijke installatie van een tweede batterij heb ik een iets langere kabel nodig. Ik denk een meter of 3. Zijn er kant en klare kabels te krijgen? Ik wil er zelf niet aan knutselen. Google helpt niet echt, ik krijg kabels met allerlei verschillende aansluitingen.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Druppeltje_
antoinevromen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:01:
[...]

Hallo @Druppeltje_ , Mooi initiatief voor een vergelijkend warenonderzoek.
Ofschoon wij ook een EV hebben (waarschijnlijk wel minder laden) en ca. 7200 Wp zonnepanelen ben ik ook met name verbaasd over jouw verbruikscijfers. Ik heb onderstaand de mijne gezet in jouw voorbeeld-template.
Nou weet ik niet goed of je qua vergelijk moet kijken naar de absolute stijging van het zelfverbruikspercentage (bij jou 40 en bij mij 23) of naar de relatieve stijging van het zelfverbruikspercentage (bij jou 100% en bij mij ook 100%)? Leuk voor een discussie, maar wellicht ligt het eraan dat ik meer verbruik in de winter heb, want uiteindelijk heb ik altijd al mijn zonnestroomopbrengst gesaldeerd.

[Afbeelding]
Mijn verbruikscijfers zijn eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Alleen werd er voorheen veel meer elektriciteit op het net gezet. Toen we nog terugdraaiende teller hadden (vergelijkbaar met het Nederlandse salderen) werkte dat prima. Mijn verbruik op een jaar bekeken was gewoon minimaal. Met de komst van de digitale meter in België is die situatie totaal anders. De stroom die ik doorheen de dag als ik niet thuis ben op het net zet voor paar cent, betaal ik 's avonds en 's nachts terug met een factor maal 6 of maal 7. De MT's zijn op dat gebied een zegen voor mij en waarschijnlijk ook een verklaring voor het grote verschil in absolute eindprijs.
Het is ook mede daarom dat ik al weken in dit topic vertel dat iedereen die berekening voor zichzelf moet maken. Iemand die de hele dag thuis is en sowieso al heel veel PV stroom zelf kon verbruiken op het moment van opwek, zit in een hele andere situatie dan iemand die de hele dag weg is van huis en pas na 19u thuis komt. Elke situatie is anders. Grote verschil tussen NL en België is dan weer dat wij nu al bestolen worden, en in Nederland is dat pas na 2026 :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
[Afbeelding]
Hierbij mijn totale verbruik + percentage directe verbruik van de maanden juni, juli en augustus 2025. Heb alleen zonnepanelen en nog geen batterij die koop ik in juni 2027. Hoop wel NOM te draaien dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EU2-_xmkVHvYXZwy1udNlpyrJ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gby7VbuKjvzOrG5xaEtmpOIY.jpg?f=user_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Mijn cijfers. Juni met 1 Marstek, Juli en Augustus met 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DdGgLAzlBGj5kDKxEF9mld8WXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2DzQ60ykb72rP6q9Kh62gy5.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gewoon bedragen gedaan want dat zie je uiteindelijk. En dan zie je dat verplaatsen van panelen verbruik naar avond door accu zich terugverdiend.

[ Voor 15% gewijzigd door WargamingPlayer op 06-09-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:14:
[...]
Grote verschil tussen NL en België is dan weer dat wij nu al bestolen worden, en in Nederland is dat pas na 2026 :)B
Dat die terugdraaiende teller niet kon blijven is te begrijpen, maar de manier waarop die afgeschaft is vind ik erger. Normaal mocht die 10 jaar virtueel blijven terug draaien, maar dat is ineens vernietigd. Dus wie pech had en digitale meter in 2019 al had heeft 6 jaar minder lang van voordeel kunnen genieten dan iemand die nu pas in 2025 eentje heeft gekregen.

Anyway, blij met mijn Marstek nu, kwestie ik mijn zonne-energie niet gratis moet weggeven om er enkele uren nadien de hoofdprijs voor moeten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:14
Bravertal schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:32:
[...]

Hierbij mijn totale verbruik + percentage directe verbruik van de maanden juni, juli en augustus 2025. Heb alleen zonnepanelen en nog geen batterij die koop ik in juni 2027. Hoop wel NOM te draaien dan.
Ik had de mijne pas op 8 augustus ..... en wanneer je een batterij (marstek) aan gaat schaffen zou ik er wel overdenken dit eerder te doen als in juni dan pak je echt de goede maanden mee, en waarom zou je dat pas in 2027 doen?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:40
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:38:
[...]

Dat die terugdraaiende teller niet kon blijven is te begrijpen, maar de manier waarop die afgeschaft is vind ik erger. Normaal mocht die 10 jaar virtueel blijven terug draaien, maar dat is ineens vernietigd. Dus wie pech had en digitale meter in 2019 al had heeft 6 jaar minder lang van voordeel kunnen genieten dan iemand die nu pas in 2025 eentje heeft gekregen.

Anyway, blij met mijn Marstek nu, kwestie ik mijn zonne-energie niet gratis moet weggeven om er enkele uren nadien de hoofdprijs voor moeten te betalen.
De manier waarop, inderdaad...no comment :( Maar in mijn geval had ik gedurende vele jaren wel het zogenaamde prosumenten tarief aan mijn been (en jij wellicht ook) en dat was bij mij >230EUR per jaar, daar kon en kan je nu nog altijd redelijk wat elektriciteit voor kopen. De gangsterpraktijken zijn nooit ver weg in België, vooral als je met de roverheid een "contract" afsluit... Maar goed, offtopic ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik krijg nu in de marstek app een waarschuwing dat producten die zijn aangeschaft via nkon.nl niet uit officiële kanalen afkomstig zijn en geen marstek garantie krijgen...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Bravertal schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]
Kan je/iemand mij die cijfers uitleggen. Ik kan nog wel raden dat elke rij een van de 3 maanden is, maar als ik zijn signatuur lees heeft hij meer dan 12,5 kWpiek zonnepanelen liggen waarvan ik schat dat die panelen per maand ca. 1500 kWh opleveren.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.48; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:32:
[Afbeelding]
Ik heb gewoon bedragen gedaan want dat zie je uiteindelijk. En dan zie je dat verplaatsen van panelen verbruik naar avond door accu zich terugverdiend.
Terugleververgoeding is wel enorm bij jou.
Ofwel lever jij gigantisch terug, ofwel heb jij een veel betere leverancier dan ik :+

Edit: ahnee Nederland.. sorry was weer even verkeerd aan het denken.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 06-09-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
Druppeltje_ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:14:
[...]

Mijn verbruikscijfers zijn eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Alleen werd er voorheen veel meer elektriciteit op het net gezet. Toen we nog terugdraaiende teller hadden (vergelijkbaar met het Nederlandse salderen) werkte dat prima. Mijn verbruik op een jaar bekeken was gewoon minimaal. Met de komst van de digitale meter in België is die situatie totaal anders. De stroom die ik doorheen de dag als ik niet thuis ben op het net zet voor paar cent, betaal ik 's avonds en 's nachts terug met een factor maal 6 of maal 7. De MT's zijn op dat gebied een zegen voor mij en waarschijnlijk ook een verklaring voor het grote verschil in absolute eindprijs.
Het is ook mede daarom dat ik al weken in dit topic vertel dat iedereen die berekening voor zichzelf moet maken. Iemand die de hele dag thuis is en sowieso al heel veel PV stroom zelf kon verbruiken op het moment van opwek, zit in een hele andere situatie dan iemand die de hele dag weg is van huis en pas na 19u thuis komt. Elke situatie is anders. Grote verschil tussen NL en België is dan weer dat wij nu al bestolen worden, en in Nederland is dat pas na 2026 :)B
Ja zo ook bij mij; De verbruikscijfers zijn gelijk gebleven, maar verschuiven naar minder netinname en minder netinvoeding. Uiteraard is het plaatje voor iedereen in de persoonlijke situatie anders, maar ik dacht dat iemand met een vergelijkbare hoeveelheid PV als mij niet zo'n hoge eigenverbruik zou kunnen realiseren. Ik draai overigens zelf voor spek en bonen met de batterij, want ik heb een vast contract zonder terugleveringskosten in NL en kan alles salderen (financieel kost de MT op dit moment mij alleen geld, maar ik leer er wel veel van voor volgend jaar februari wanneer mijn vaste contract afloopt).

Ik zit nog te dubben tussen een dynamisch contract vanaf feb. 2026 of die 11 maanden salderen nog meepakken met een vast contract en een instapbonus (nadeel is dat je dan terugleverkosten moet gaan betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:32:
[Afbeelding]
Jammer dat je er geen kWh's bij gezet hebt. Dat is lastig vergelijken (enerzijds omdat we niet weten of de tarieven gelijk zijn en anderzijds wat je zelfverbruikspercentage nu is t.o.v. 2024.
Dat de Marstek loont afhankelijk van je contract zal denk ik hier iedereen onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Druppeltje_ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:23:
[...]

Terugleververgoeding is wel enorm bij jou.
Ofwel lever jij gigantisch terug, ofwel heb jij een veel betere leverancier dan ik :+

Edit: ahnee Nederland.. sorry was weer even verkeerd aan het denken.
ANWB energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
antoinevromen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:26:
[...]

Jammer dat je er geen kWh's bij gezet hebt. Dat is lastig vergelijken (enerzijds omdat we niet weten of de tarieven gelijk zijn en anderzijds wat je zelfverbruikspercentage nu is t.o.v. 2024.
Dat de Marstek loont afhankelijk van je contract zal denk ik hier iedereen onderschrijven.
Op de achterbank met een telefoon niet zo eenvoudig maar zal als ik de tijd heb die waarden er eens bij zetten. Dit zijn de bedragen van ANWB energie uit de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Hier ook mijn cijfers. Hele dag thuis (gepensioneerd), wel alle zomer maanden een weekje naar zee maar de Marstek blijft gewoon in dienst. Vast contract bij Engie. Ook België.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBHnne1OGGfGBW7dojie6syc9dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plrzahCnmVW3CjVwlGLPUx9v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:33:
[...]

Op de achterbank met een telefoon niet zo eenvoudig maar zal als ik de tijd heb die waarden er eens bij zetten. Dit zijn de bedragen van ANWB energie uit de app.
Fijn dat zou meer inzicht geven; Bij mij zie je dat ik vorig jaar aug. ca. 400 kWh verbruikt heb en dit jaar zo'n 470 kWh (waarvan minstens 35 het gevolg is van batterij-omzet-verlies); Dus beide jaren zijn qua verbruik nagenoeg gelijk; Alleen de batterij is erbij gekomen.

Heb ik het dan goed ingeschat dat jouw terugleververgoeding inclusief energiebelasting en btw is en je dus uiteindelijk wel alle teruggeleverde stroom kunt wegstrepen tegen ingekocht stroom, want anders krijg je aan het einde van de rit nog een naheffing van teveel teruggekregen energiebelasting en btw (heeft @pascallj mij laatst uitgelegd); Heb me zelf nog niet zo verdiept in dynamisch contract ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
antoinevromen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:39:
[...]

Fijn dat zou meer inzicht geven; Bij mij zie je dat ik vorig jaar aug. ca. 400 kWh verbruikt heb en dit jaar zo'n 470 kWh (waarvan minstens 35 het gevolg is van batterij-omzet-verlies); Dus beide jaren zijn qua verbruik nagenoeg gelijk; Alleen de batterij is erbij gekomen.

Heb ik het dan goed ingeschat dat jouw terugleververgoeding inclusief energiebelasting en btw is en je dus uiteindelijk wel alle teruggeleverde stroom kunt wegstrepen tegen ingekocht stroom, want anders krijg je aan het einde van de rit nog een naheffing van teveel teruggekregen energiebelasting en btw (heeft @pascallj mij laatst uitgelegd); Heb me zelf nog niet zo verdiept in dynamisch contract ;-)
Over vorig jaar kreeg ik geld terug, wat dat is weet ik niet uit mijn hoofd. Maar zal eens met waarden gaan posten zodra ik daar de tijd voor heb gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
dannyro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:34:
Hier ook mijn cijfers. Hele dag thuis (gepensioneerd), wel alle zomer maanden een weekje naar zee maar de Marstek blijft gewoon in dienst. Vast contract bij Engie. Ook België.[Afbeelding]
Hallo @dannyro ,
Bedankt voor het delen van de cijfers.
Hier deels idem (gepensioneerd, NL, 1 marstek, maar dubbele hoeveelheid PV).
Maar ik zie bij jou ook hetzelfde beeld als bij mij dat het zelfverbruik in augustus 2025 ongeveer evenveel procentpunt gestegen is t.o.v. vorig jaar augustus als bij mij.
Misschien is dat wel bij meer mensen het geval dat zo'n 25% meer zelfverbruik voor aug. 2025 t.o.v. aug. 2024

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 06-09-2025 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:30
strandbal schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:10:
Ik krijg nu in de marstek app een waarschuwing dat producten die zijn aangeschaft via nkon.nl niet uit officiële kanalen afkomstig zijn en geen marstek garantie krijgen...
Hebben andere mensen die waarschuwing ook gekregen?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Doet ook even een halve duit in het zakje zonder cijfers, maar waar wel zichtbaar is vanaf wanneer er hier een marstek in huis woont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvPTAqKnPOT8fWe5eIEorFxXFrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOGmKmx5Vj0zDLzJINOuA1ch.png?f=fotoalbum_large

Aangevuld met het verloop van gister en deze dag zonder uitval van verbinding / grijs ct , en ook hier een prima dag verloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S9mR-wEmBSWcUC_WjAKKRnWUWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2j7tDebVKZT2l3L30jPFpRR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door tweeek op 06-09-2025 16:06 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
tweeek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:00:
Doet ook even een halve duit in het zakje zonder cijfers, maar waar wel zichtbaar is vanaf wanneer er hier een marstek in huis woont.
[Afbeelding]

Aangevuld met het verloop van gister en deze dag zonder uitval van verbinding / grijs ct , en ook hier een prima dag verloop.
[Afbeelding]
Wij willen cijfers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Hans C schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:05:
De kabel is behoorlijk kort. Voor een tijdelijke installatie van een tweede batterij heb ik een iets langere kabel nodig. Ik denk een meter of 3. Zijn er kant en klare kabels te krijgen? Ik wil er zelf niet aan knutselen. Google helpt niet echt, ik krijg kabels met allerlei verschillende aansluitingen.
Je kan echt heel makkelijk de stekker die in de Marstek gaat uit elkaar halen ('hals' los draaien en snoer doorduwen, pins losschroeven). Dan monteer je er daarna een langere kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
berrieberrie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:56:
[...]
Hebben andere mensen die waarschuwing ook gekregen?
Inderdaad hier ook gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeT38fio9MqRxFYCFLvuPPnfBB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9y9iMWhJYRWYcVg7Kzlsmyg.png?f=fotoalbum_large

Daardoor zullen ze de v3 zo goedkoop kunnen aanbieden dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-09-2025 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025

Pe1dtq

It's all about electronics

Profi die ontbrekende letter S.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
:+
Blijf het gewoon ook een absurde manier van werken vinden. Hoe moeilijk kan het zijn om op de website een lijst met officiële verdelers te plaatsen en een duidelijke boodschap dat enkel bij deze de 10-jarige garantie van toepassing is.

Dan is het als je koopt duidelijk of je grijze import koopt (en enkel 2 jaar garantie hebt via leverancier) of via officiële leverancier en 10 jaar garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 06-09-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pj schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:36:
[...]

Je kan echt heel makkelijk de stekker die in de Marstek gaat uit elkaar halen ('hals' los draaien en snoer doorduwen, pins losschroeven). Dan monteer je er daarna een langere kabel aan.
Wel netjes eindhulzen er op knijpen wanneer je een nieuwe kabel maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:40:
[...]

Wel netjes eindhulzen er op knijpen wanneer je een nieuwe kabel maakt.
Als ze kant en klaar beschikbaar zijn kies ik dat liever dan zelf knutselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:28
tweeek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:38:
[...]
... en waarom zou je dat pas in 2027 doen?
Omdat tot 2027 "het net" mijn "accu" is via de salderingsregeling. Heb vast contract tot april 2027, geen terugleverboete en wek net iets minder op dan ik verbruik.

Een accu nu zou voor mij totaal onzinnig zijn (financieel gezien). Over 2 jaar zijn de prijzen lager, en mogelijkheden groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Hans C schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:06:
[...]

Als ze kant en klaar beschikbaar zijn kies ik dat liever dan zelf knutselen.
Misschien dat je zo iets verder kan komen.
Hier moet je wel eerst prijs aan vragen.
https://www.solarics.de/p...rieb-ihre-ansprechpartner

En hier staat een prijs bij voor 5 meter en zelfs nog langer te verkrijgen.
https://mingo-marstek.com/en/collections/accessories

Bij duravolt zag ik geen losse stekker.
Je kan natuurlijk ook gewoon de telefoon pakken en een paar bedrijven bellen of ze je aan een snoer kunnen helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door tweeek op 06-09-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:59:
[...]

[Afbeelding]

Ene die plots zo duikt is altijd louche.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
jelleeelco schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:11:
[...]

Omdat tot 2027 "het net" mijn "accu" is via de salderingsregeling. Heb vast contract tot april 2027, geen terugleverboete en wek net iets minder op dan ik verbruik.

Een accu nu zou voor mij totaal onzinnig zijn (financieel gezien). Over 2 jaar zijn de prijzen lager, en mogelijkheden groter.
Helder, en zeker het laatste stukje, de mogelijkheden wat er dan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025

Pe1dtq

It's all about electronics

jelleeelco schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:11:
[...]

Hier ook tot juni 2027 vast contract. Maar wou de accu's nu toch al wel hebben. Regelmatig stroomuitval en verder voldoende tijd om alles te perfectioneren. In 1 handomdraai off-grid en alles uitzoeken betreffende prioriteit in gebruik overtollige PV- energie (accu's, boiler, elektrische CV enz.)

Ik was eerst van plan een Haier systeem aan te schaffen. Volledig automatisch. Maar dan was ik het dubbele kwijt geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Pe1dtq op 06-09-2025 18:32 ]

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 21:47

HHF

[...]

[Afbeelding]

Klinkt naar prijsafspraken met alle dealers. De prijs van de V3 is ook overal bijna 1799 lijkt erop dat dealers niet onder deze prijs mogen aanbieden of anders rechten verliezen.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:41:
[...]

Het is grappig op het HW draadje wordt de Marstek juist helemaal afgebrand (zie laatste reacties hier onderaan). Ik vind het allemaal wel prima, toch niet zo’n merk persoon ik haal meer voldoening uit beste deal weten uit te zoeken :7

En eerlijk gezegd (klopt even tegen keukenblad) doen die Marsteks echt prima en simpel gewoon wat ze moeten doen hier, en op vergelijking voor een systeem van 5.12kWh op prijs/kwaliteit vlak gewoon uitmuntend

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
Voor degene die zelf met stekkers willen knutselen afhankelijk of het je eigen huis is of niet, want dan let het denk ik iets nauwer als je eigen opstalverzekering hebt mogelijk bevat die specifieke clausule over certificering van elektra (de OEM plugs worden standaard gecertificeerd volgens EU norm).

Ook de reden dat ik bijvoorbeeld hier thuis niet met hobby bouw van accu’s aan slag gegaan bent, je bespaart wat maar risico al zijnde klein is wel voor eigen rekening als niet gedekt wordt

[ Voor 6% gewijzigd door olympusdenk op 06-09-2025 20:58 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
olympusdenk schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:47:
[...]

Het is grappig op het HW draadje wordt de Marstek juist helemaal afgebrand (zie laatste reacties hier onderaan). Ik vind het allemaal wel prima, toch niet zo’n merk persoon ik haal meer voldoening uit beste deal weten uit te zoeken :7

En eerlijk gezegd (klopt even tegen keukenblad) doen die Marsteks echt prima en simpel gewoon wat ze moeten doen hier, en op vergelijking voor een systeem van 5.12kWh op prijs/kwaliteit vlak gewoon uitmuntend
Herkenbaar hoor. Ik heb daar wel eens een kritische noot geplaatst over de hoeveel E meldingen, swaps, slechte leveringen/maken van afspraken, reactietijd support, etc. Er zijn zelfs consumenten die al een derde wissel hebben. Dat wordt dan gelijk tegengesproken, want we hebben geen cijfers. En natuurlijk de reactie van consumenten die geen last hebben, hoor je niet. Allemaal waar. In ieder geval geeft het mij geen vertrouwen. Het product is gewoon nog niet af.
Zelf vind ik Marstek een zeer interessante prijs/capaciteit verhouding hebben. Hopelijk wordt de V3 tussen nu en begin volgend jaar wat goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 15:09
[...]

Tjonge, hoeveel keer het woord marstek daar verschijnt. Ik heb zelfs even gekeken of het geen algemeen plug-in forum was en wel degelijk eentje over HW 🤣
En geen marstek kopen omdat Xi (Jinping dus) de batterij vanop afstand kan doen ontploffen. Really?
En marstek heeft een RTE van 65 en volgens anderen 50? 🤔

Edit: ik ben het HW forum even aan het doorlezen en je moet de zoekterm marstek even uitbreiden met 'een van de niet nader te noemen andere merken die voor minder dan de helft van de prijs per kWh aanbieden' want zo wordt de marstek blijkbaar ook omschreven 😁

[ Voor 11% gewijzigd door BJF005 op 06-09-2025 22:36 ]

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 19:31
Iemand tips? Mijn Marstek v2 verliest de laatste dagen regelmatig verbinding met de HomeWizard P1 meter terwijl dit eerst weken goed heeft gewerkt.

* P1 meter verbonden via wifi AP meterkast signaal sterkte perfect
* Marstek verbonden met het zolder AP staat hij direct onder ongeveer signaal sterkte perfect…

* samen op een gedeelte wifi SSID met PPSK waardoor ze samen in hun eigen IoT netwerk zitten gaan andere broadcast verkeer etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
BJF005 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:16:
[...]

Tjonge, hoeveel keer het woord marstek daar verschijnt. Ik heb zelfs even gekeken of het geen algemeen plug-in forum was en wel degelijk eentje over HW 🤣
En geen marstek kopen omdat Xi (Jinping dus) de batterij vanop afstand kan doen ontploffen. Really?
En marstek heeft een RTE van 65 en volgens anderen 50? 🤔
Och zolang ze daar in hun eigen HW pib bubbel blijven hebben we er hier geen last van.
Ik volg dat topic ook wat half omdat ik in eerste instantie zo'n ding gereserveerd had.

Hou het er maar op dat ik nog geen spijt van het annuleren van dat ding heb.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
PB33 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:23:
Iemand tips? Mijn Marstek v2 verliest de laatste dagen regelmatig verbinding met de HomeWizard P1 meter terwijl dit eerst weken goed heeft gewerkt.
Als je dit bedoelt heb ik daar ook wel eens last van.
Uiteindelijk herstelt het weer na willekeurig moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHPZ3Ij0gLAGErJvmt9iv66j10c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeNY0KIqaRn3exNKePcCl7Zr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tweeek op 06-09-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-09 19:31
tweeek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:43:
[...]

Als je dit bedoelt heb ik daar ook wel eens last van.
Uiteindelijk herstelt het weer na willekeurig moment.
[Afbeelding]
Yes exact, probleem hier is dat de herstel tijd vaak lang duurt en ik eerder begin te rommelen🤣… vandaag was hij om half 2 ofzo gestopt met laden etc en om half 8 ‘s avonds maar weer opnieuw gekoppeld. Wel jammer dat de zonnestroom gratis het net op ging en niet in de Marstek… zit misschien aan een modus aansturing toch maar te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
tweeek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:13:
[...]

Misschien dat je zo iets verder kan komen.
Hier moet je wel eerst prijs aan vragen.
https://www.solarics.de/p...rieb-ihre-ansprechpartner

En hier staat een prijs bij voor 5 meter en zelfs nog langer te verkrijgen.
https://mingo-marstek.com/en/collections/accessories

Bij duravolt zag ik geen losse stekker.
Je kan natuurlijk ook gewoon de telefoon pakken en een paar bedrijven bellen of ze je aan een snoer kunnen helpen.
Dank je, ik ga kijken!

Edit: verzenden niet buiten Duitsland helaas

[ Voor 3% gewijzigd door Hans C op 06-09-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
PB33 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:35:
[...]

Yes exact, probleem hier is dat de herstel tijd vaak lang duurt en ik eerder begin te rommelen🤣… vandaag was hij om half 2 ofzo gestopt met laden etc en om half 8 ‘s avonds maar weer opnieuw gekoppeld. Wel jammer dat de zonnestroom gratis het net op ging en niet in de Marstek… zit misschien aan een modus aansturing toch maar te denken
Als het me opvalt maak ik in ieder geval eerst een afbeelding, en dan hersteld het euvel soms zichzelf, en soms bij aan en uitzetten van de app..... vandaag duurde het ook wel even, nou komt het rare dat het in de app bij afvoercapaciteit wel rond 20.30 actief aan het ontladen was.
Het moment dat ie even niks terug laadde stond niet in verhouding met hoelang het duurde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RThXU7AjnYNboMLX0-OmrwzxHOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8pMKqT7i904UQ5Ih0BckRSa.jpg?f=fotoalbum_large
Hans C schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:44:
[...]

Dank je, ik ga kijken!

Edit: verzenden niet buiten Duitsland helaas
Het was meedenken, en dat je misschien verder kon komen met de info.

[ Voor 12% gewijzigd door tweeek op 07-09-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:01

* Marstek verbonden met het zolder AP staat hij direct onder ongeveer signaal sterkte perfect…

* samen op een gedeelte wifi SSID met PPSK waardoor ze samen in hun eigen IoT netwerk zitten gaan andere broadcast verkeer etc.
Ik lees niets over geserveerd IP.
In de TS van Marstek modbus staat hoe je de signaalsterkte kan meten over langere tijd.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:26
[...]

[Afbeelding]

Geen probleem, een paar pagina’s terug zie je dat Mean Well zich opgeworpen heeft als officiële importeur voor de EU. Zij zijn daarmee binnen de EU automatisch de juridisch vertegenwoordiger voor de fabrikant.

Mocht een leverancier binnen 2 jaar omvallen, dan kan de consument terecht bij de importeur. Met beperkingen overigens.

Volgens de EU-productaansprakelijkheidsrichtlijn (85/374/EEG) en aanvullende consumentenregels:
• Als een EU-importeur of fabrikant het product op de markt heeft gebracht (bijv. een Chinees product geïmporteerd door een Duitse importeur), dan kun je die importeur aansprakelijk stellen voor gebreken.
• De importeur is in zo’n geval verantwoordelijk voor het product alsof hij de fabrikant is. Echter alleen bij gebreken, niet per se voor garantie.

Er is wel een belangrijk onderscheid:
• De garantie ligt in principe bij de verkoper (winkel/webshop).
• De productaansprakelijkheid (bijv. een gevaarlijk of ondeugdelijk product) ligt bij de fabrikant of EU-importeur.

Je kunt bij de EU-importeur terecht als het product gebrekkig of onveilig is, maar niet automatisch voor het soort garantie waar je normaal bij de verkoper voor zou aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:10
Maakt het uit via welke partij je de marstek venus e koopt? Lees dat er officiele en onofficiële partijen zijn, heeft dit weerslag op garantie? En hoe weet je of een winkel officiële dealer is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In Duitsland kan je de V3 afhalen voor 1549€ incl btw en je krijgt er bovenop nog een tegoedbon van 250€ die je kan gebruiken bij Amazon, mediamarkt e.d. weet Wel niet of afhalen als niet duitser lukt.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
vtrke schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:53:
Maakt het uit via welke partij je de marstek venus e koopt? Lees dat er officiele en onofficiële partijen zijn, heeft dit weerslag op garantie? En hoe weet je of een winkel officiële dealer is?
https://marstek-energy.nl/dealers/
En kijk even op de vorige pagina van dit topic (helemaal onderaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
vtrke schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:53:
Via jouw leverancier heb je altijd 2 jaar garantie (volgens EU wetgeving), via een volgens Marstek officiële leverancier geven ze jouw 10 jaar garantie (dus 8 jaar exta fabrieksgarantie). Zou persoonlijk voor het laatste kiezen tenzij het prijsverschil echt groot genoeg is en je het risico wil nemen op maar 2 jaar garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

[...]

Voor degene die zelf met stekkers willen knutselen afhankelijk of het je eigen huis is of niet, want dan let het denk ik iets nauwer als je eigen opstalverzekering hebt mogelijk bevat die specifieke clausule over certificering van elektra (de OEM plugs worden standaard gecertificeerd volgens EU norm).

Ook de reden dat ik bijvoorbeeld hier thuis niet met hobby bouw van accu’s aan slag gegaan bent, je bespaart wat maar risico al zijnde klein is wel voor eigen rekening als niet gedekt wordt
Ik raad je toch aan eens een stekker open te maken: bij 2 van de 3 zat bij mij van alles los in de stekker zelf (dat was vast niet volgens de EU norm)..

[ Voor 61% gewijzigd door pj op 07-09-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
pj schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:44:
[...]

Ik raad je toch aan eens een stekker open te maken: bij 2 van de 3 zat bij mij van alles los in de stekker zelf (dat was vast niet volgens de EU norm)..
Een stekker open maken? Volgens mij zit een stekker aan het einde van een snoer. Het woord ‘batterij’ zou beter zijn lijkt me. Het duurde bij mij even, ik dacht eerst van ‘waarom quote je mij?’
Wat zat er dan allemaal los? Kon je dit zelf vast maken? Heb je de batterij terug gestuurd? Hoe verliep de garantie afhandeling?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
meesje schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:57:
[...]

Een stekker open maken? Volgens mij zit een stekker aan het einde van een snoer. Het woord ‘batterij’ zou beter zijn lijkt me. Het duurde bij mij even, ik dacht eerst van ‘waarom quote je mij?’
Wat zat er dan allemaal los? Kon je dit zelf vast maken? Heb je de batterij terug gestuurd? Hoe verliep de garantie afhandeling?
Open maken ja, dat doe je door een schroefje los te draaien en het kapje eraf te halen. En in de stekker zitten drie draadjes bevestigd, normaal zitten die vast...
Maar op maandag morgen zijn er wel eens Chinezen die niet wakker zijn, en die vergeten dan de draadjes vast te zetten.
Leg je dat even uit aan je opstal verzekering, kunnen ze daar de schade claimen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Waarom zou je de hele batterij terugsturen als er een draadje loszit in de stekker?
Akkoord dat het eigenlijk niet hoort, maar de hele batterij terugsturen is nu toch ook lichtelijk overdreven.. temeer omdat het een los geleverde kabel betreft. Als je de kabel dan toch niet meer vertrouwt, lijkt het me aannemelijker dat je om een nieuwe kabel zou vragen aan je leverancier (al is vastdraaien gewoon prima hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie je op de batterij dat de verbinding met ct verbroken is ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:35:
[...]

Waarom zou je de hele batterij terugsturen als er een draadje loszit in de stekker?
Akkoord dat het eigenlijk niet hoort, maar de hele batterij terugsturen is nu toch ook lichtelijk overdreven.. temeer omdat het een los geleverde kabel betreft. Als je de kabel dan toch niet meer vertrouwt, lijkt het me aannemelijker dat je om een nieuwe kabel zou vragen aan je leverancier (al is vastdraaien gewoon prima hoor)
Niet gelijk zo lelijk doen he. :) Voor mij was het duidelijk wat er nu met stekker bedoeld werd. Was dit een afkorting voor stekker batterij? Niet dus. Letterlijk de stekker. Kennelijk kun je dit openschroeven. Mijn beeld van een stekker is dat dit helemaal dicht zit. Misschien niet de juiste woorden, maar bij veel apparaten in mijn huishouden kan ik de stekker niet open maken. Vandaar mijn verwarring. Hierdoor had ik het beeld dat je (stekker)batterij moest open maken. En daardoor dus mijn aanvullende vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

[...]

Wieland Stekker verbindingen: industrie standaard wereldwijd.

https://www.wieland-elect...e-electrical-instalation/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nkFoZm7_f39wnuz142avYZveEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZQ7v0fUHcwp4E8uaZJvUTV7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Weer wat geleerd. Kende ik niet. 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:23
meesje schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:28:
[...]

Weer wat geleerd. Kende ik niet. 👍🏻
Als je dat allemaal niet kent, moet je ook je opmerking voor je houden dat je in de problemen komt met opslag verzekering als je zelf aan kabels gaat rommelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:50:
[...]

Als je dat allemaal niet kent, moet je ook je opmerking voor je houden dat je in de problemen komt met opslag verzekering als je zelf aan kabels gaat rommelen....
Huh? Waar heb ik dat gezegd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04
Even een update over hame relay icm firmware 154 (@dannyro @antoinevromen ):
Wat ik in de firmware had gevonden was deze string:
code:
1
*I,-.g/312h4%'df

Uit disassembly kon ik zien dat deze string door een soort decipher routine ging, die was aan de code te herkennen aan als een Caesar cipher.

Met de juiste shift komt hier uit de sequence
code:
1
!@#$%^&*()_+{}[]
wat dan weer (niet) toevalig shift bovenstij rij toetsenbord is.

Ik kon ook zie dat er een relatie was tussen deze string en MQTT en omdat de string precies 16 karakters heeft matcht dat precies met AES encryptie. (De firmware versleutelt op een soortgelijke manier de SSL certificaten).

Ik heb de Hame Relay zelf (nog) niet gebruik dus heb gewoon een fork gemaakt en toen in de branch AES decryptie toegevoegd op dezelfde manier als de SSL certificaten in de firmware (die ook voor MQTT gebruikt worden). Klinkt allemaal logisch....

Nu zie ik echter in de container van tom een file hame-2025-topic-encryption-key met de volgende waardes:
code:
1
21402324255E262A28295F2B7B7D5B5D.
.

En dat is weer de HEX van
code:
1
!@#$%^&*()_+{}[]

Cirkel weer rond, zat dus absoluut op het juiste spoor, maar het lijkt erop dat Tom dit stuk al getackled heeft in zijn code. Heb hem wat emails gestuurd maar nog geen reactie...

Lang verhaal, maar hopelijk geeft dit wat meer insights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
DSSW schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:46:
In Duitsland kan je de V3 afhalen voor 1549€ incl btw en je krijgt er bovenop nog een tegoedbon van 250€ die je kan gebruiken bij Amazon, mediamarkt e.d. weet Wel niet of afhalen als niet duitser lukt.
Heb je een linkje?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 14:51
Avenger 2.0 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:32:
[...]

Via jouw leverancier heb je altijd 2 jaar garantie (volgens EU wetgeving), via een volgens Marstek officiële leverancier geven ze jouw 10 jaar garantie (dus 8 jaar exta fabrieksgarantie). Zou persoonlijk voor het laatste kiezen tenzij het prijsverschil echt groot genoeg is en je het risico wil nemen op maar 2 jaar garantie.
Hoe kun je zien of een leverancier een volgens Marstek officiele leverancier is? Kan redelijk in de buurt een batterij zelf ophalen en dan komt de v2.0 op 1240 incl P1 meter. Maar 10 jaar garantie zou ik wel wensen (ook al betekenen zulke beloftes niets als de leverancier failliet).

Al gevonden...excuus.... en helaas staat SolarNRG er niet bij...hmmmm jammer... even doorzoeken dan

[ Voor 5% gewijzigd door PaPi36 op 07-09-2025 11:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:28:
[...]

Och zolang ze daar in hun eigen HW pib bubbel blijven hebben we er hier geen last van.
Ik volg dat topic ook wat half omdat ik in eerste instantie zo'n ding gereserveerd had.

Hou het er maar op dat ik nog geen spijt van het annuleren van dat ding heb.
Ik heb daar eens door het topic gelezen, maar ik vind het maar een toxic topic. Lijkt wel of er een paar “betweters” zitten die alle realiteit kwijt zijn. Ik heb dan ook het vermoeden dat dit HW werknemers zijn. Er worden ook complete onwaarheden gepost over andere merken (niet alleen Marstek) welke voor zoete koek door hun “decipelen” worden geloofd. En dan worden teksten zoals (in de trant van) “ja hun RTE is iets beter, maar in hebben een Nederlands product” opeens geïntroduceerd.
En een vrij vijandige toon voert de boventoon in dat topic. Eng gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
PaPi36 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:21:
[...]
Hoe kun je zien of een leverancier een volgens Marstek officiele leverancier is? Kan redelijk in de buurt een batterij zelf ophalen en dan komt de v2.0 op 1240 incl P1 meter. Maar 10 jaar garantie zou ik wel wensen (ook al betekenen zulke beloftes niets als de leverancier failliet).
Nergens spijtig genoeg. Marstek heeft in hun app wel eens een lijst van leveranciers gezet waar je de v3 kon pre-orderen, dus die zullen wel officieel herkend zijn dan. Die lijst zal hier wel ergens in dit topic staan. Je kan met die verlengde garantie ook bij Marstek terecht, als ze natuurlijk binnen 5 of 10 jaar nog bestaan uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:22:
[...]

Ik heb daar eens door het topic gelezen, maar ik vind het maar een toxic topic. Lijkt wel of er een paar “betweters” zitten die alle realiteit kwijt zijn. Ik heb dan ook het vermoeden dat dit HW werknemers zijn. Er worden ook complete onwaarheden gepost over andere merken (niet alleen Marstek) welke voor zoete koek door hun “decipelen” worden geloofd. En dan worden teksten zoals (in de trant van) “ja hun RTE is iets beter, maar in hebben een Nederlands product” opeens geïntroduceerd.
En een vrij vijandige toon voert de boventoon in dat topic. Eng gewoon.
Zo ver heb ik niet eens gezocht.
Ik deed de aanname dat er een aantal hun aankoop met hand en tand verdedigen.
Dat die beterder was dan alles anders... :+

Ik vind het wel prima.
Wat dat betreft is het off topic geneuzel over beugels en kabels hier een verademing.
Al stond de eerste accu begin dit jaar hier ook bijna op de nominatie om in het kanaal te flikkeren. 8)

Ik moet hier overigens nog altijd eens aan de gang met de ct003 maar voorlopig draait het geruisloos op de shelly.
Alleen jammer dat de shelly war afwijkt in zijn metingen dat geeft dan toch nog een sluipverbruik van rond de 16 kwh per maand. :)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 14:51
meesje schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:27:
[...]

grappig dat hier dealers tussenstaan die geen marstek op de site hebben staan. En ook dat Marstek.nl er niet tussen staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Ik zie in de app sinds de update van de app afgelopen week niet meer de 2 laadmomenten aangegeven. Die gele bolletjes. Ben ik de enige?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw5t3qKLB_CokuKs9Bwq9TRrYZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu0smWPoFi1K4WVa6pGsMKHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 10-09 23:05
meesje schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:27:
[...]
Om alle garantie perikelen nog groter te maken, ik kreeg deze link een poosje geleden doorgestuurd:
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/pages/warranty

Let vooral op artikel: 2.2.1 (in Dld kopen als NLer) en 2.2.2 (MODbus gebruiken ?)
Tis maar net hoe ze het willen zien en benoemen.
Er staat ook dik boven: BEPERKTE GARANTIE

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
3DWim schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:01:
[...]

Om alle garantie perikelen nog groter te maken, ik kreeg deze link een poosje geleden doorgestuurd:

Let vooral op artikel: 2.2.1 (in Dld kopen als NLer) en 2.2.2 (MODbus gebruiken ?)
Oei….
Bij 2.2.2 dacht ik gelijk aan de API die straks beschikbaar komt. Maar een API valt natuurlijk onder Marstek software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
DSSW schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:46:
https://www.dealclub.de/m...ce&adcref=www.mydealz.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:26
[...]

Was te verwachten. Die link bovenaan over de Venus A vindt ik eigenlijk ook wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 10-09 23:05
Sonero schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:24:
[...]
Die link bovenaan over de Venus A vindt ik eigenlijk ook wel interessant.
Tsja, die stapel versies Jupiter serie dus ook, zijn altijd uitverkocht. Maar ik heb nog nergens een review gezien dus ik vermoed een vertaalfoutje uitverkocht betekend niet leverbaar. Of nog nooit geleverd (in europa), of iets dergelijks.
Marketingplaatjes zijn mooi maar echte foto's van echte producten zijn beter.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Maar dat soort artikels is al zo oud als de straat is. Ooit een wagen gekocht en dan eens effectief elk punt van de algemene voorwaarden gelezen? Dan laat je de wagen vanzelf in de garage staan want dan heb je schrik om ermee te rijden. Een garantieclaim is maar zo groot en breed als de goodwill van de leverancier/producent. Daarom niet per se altijd netjes, maar wel de waarheid. En dat is in elke mogelijke sector zo. De kleine lettertjes zijn heel vaak een stok achter de deur. Ik denk dat we ook gewoon wat meer vertrouwen in het product op zich moeten hebben. En als het morgen dan toch eens verkeerd gaat, hopen op een correcte afhandeling/oplossing.

Edit: het grappige vind ik altijd dat garantie bij zoiets als een stokpaardje gebruikt wordt. Maar diezelfde mensen stappen vanmiddag de elektrozaak binnen en kopen daar een smartphone van 1500 euro... Die het misschien met moeite 2j uithoudt

[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-09-2025 13:14 ]

Pagina: 1 ... 250 ... 255 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.