Ik ben recent op dit draadje gestuit, en ik ben nu zeer geïnteresseerd om een Venus E aan te schaffen, maar ik heb even een sanity check nodig voordat ik veel geld uitgeef aan iets wat niet het doel bereikt dat ik voor ogen heb.
Ik woon in België, 3,5kW zonnepanelen op een 3.2kW omvormer. Ik ben momenteel nog gezegend met een domme terugdraaiende teller, maar Fluvius hijgt al even in mn nek en ik wil geen rechtzaak, dus om nog aanspraak te kunnen maken op de terugleverpremie van 1000 euro in mijn geval denk ik dat ik voor de winter nog een digitale meter laat plaatsen. Ik plan in de nabije toekomst nog 2kW panelen bij te laten leggen.
Mijn doel van de batterijen: indien mogelijk het netpiekverbruik zo veel mogelijk afstompen om een absurd hoge aanrekening van het capaciteitstarief te vermijden. En natuurlijk zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn met de eigen zonnestroom.
We hebben 2 elektrische autos, en onze aansluiting is 3x400V. Geen slimme laadpaal, geen load balancer, dus we willen de autos gewoon op een zo laag mogelijke laadsnelheid instellen (3kW).
Ik zat er over te denken om 3 marsteks te kopen om een dagopbrengst aan zonne-energie kwijt te kunnen. Misschien later uit te breiden.
Ik zat nog met een paar vragen en bedenkingen: elke batterij heeft een eigen inverter met allemaal hun eigen idle stroomverbruik zoals bij een inverter past. naar mijn ervaring vaak ergens tussen de 30 en 80 watt. Dat tikt aan wanneer je 3 of meer van die apparaten in huis hebt staan. Wordt dat een beetje slim geregeld zodat die uitspringen wanneer ze niets moeten leveren, en niet aanspringen als ze minder moeten leveren dan het idle stroomverbruik groot is? valt dat ergens in te stellen?
In dat opzicht zou het ook wenselijk zijn dat wanneer er minder dan 800w ondersteund moet worden, dat er maar 1 batterij dit werk doet om de andere batterijen geen idle verbruik te laten hebben van de omvormers... kan dit?
Ik zit dan ook met 3 fasen, en ik heb geen idee wat in mijn huis op welke fase is aangesloten. Als ik de batterijen zou plaatsen en inpluggen heb ik dus ook geen idee op welke fase ik ze ga laten ondersteunen. Is dat een probleem? Of zou ik dat eerst moeten uitzoeken en 3 aansluitingen vinden op 3 verschillende fase van mijn huis?
Ik zie dat de V2 momenteel ook erg goedkoop is. De V3 is kleiner, maar daar heb ik niet zo veel aan. is er een reden om 600 euro extra per batterij uit te geven?? ik ben momenteel geneigd om gewoon voor de V2 te gaan.
Ik was eerst aan het kijken naar een gewone inverter + thuisbatterij, maar die plaatsing en apparatuur is zo schandalig duur dat ik het niet kan verantwoorden. Ik had gehoopt er een 15kWh batterij van alibaba aan te kunnen koppelen, maar ik zie met de regeltjes wat verzekeringstechnisch en keuringstechnisch wel en niet mag door de bomen het bos niet meer.
[
Voor 4% gewijzigd door
ThaReaper op 07-09-2025 17:27
]