Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaReaper schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:23:
Ik ben recent op dit draadje gestuit, en ik ben nu zeer geïnteresseerd om een Venus E aan te schaffen, maar ik heb even een sanity check nodig voordat ik veel geld uitgeef aan iets wat niet het doel bereikt dat ik voor ogen heb.

Ik woon in België, 3,5kW zonnepanelen op een 3.2kW omvormer. Ik ben momenteel nog gezegend met een domme terugdraaiende teller, maar Fluvius hijgt al even in mn nek en ik wil geen rechtzaak, dus om nog aanspraak te kunnen maken op de terugleverpremie van 1000 euro in mijn geval denk ik dat ik voor de winter nog een digitale meter laat plaatsen. Ik plan in de nabije toekomst nog 2kW panelen bij te laten leggen.

Mijn doel van de batterijen: indien mogelijk het netpiekverbruik zo veel mogelijk afstompen om een absurd hoge aanrekening van het capaciteitstarief te vermijden. En natuurlijk zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn met de eigen zonnestroom.

We hebben 2 elektrische autos, en onze aansluiting is 3x400V. Geen slimme laadpaal, geen load balancer, dus we willen de autos gewoon op een zo laag mogelijke laadsnelheid instellen (3kW).

Ik zat er over te denken om 3 marsteks te kopen om een dagopbrengst aan zonne-energie kwijt te kunnen. Misschien later uit te breiden.

Ik zat nog met een paar vragen en bedenkingen: elke batterij heeft een eigen inverter met allemaal hun eigen idle stroomverbruik zoals bij een inverter past. naar mijn ervaring vaak ergens tussen de 30 en 80 watt. Dat tikt aan wanneer je 3 of meer van die apparaten in huis hebt staan. Wordt dat een beetje slim geregeld zodat die uitspringen wanneer ze niets moeten leveren, en niet aanspringen als ze minder moeten leveren dan het idle stroomverbruik groot is? valt dat ergens in te stellen?
In dat opzicht zou het ook wenselijk zijn dat wanneer er minder dan 800w ondersteund moet worden, dat er maar 1 batterij dit werk doet om de andere batterijen geen idle verbruik te laten hebben van de omvormers... kan dit?

Ik zit dan ook met 3 fasen, en ik heb geen idee wat in mijn huis op welke fase is aangesloten. Als ik de batterijen zou plaatsen en inpluggen heb ik dus ook geen idee op welke fase ik ze ga laten ondersteunen. Is dat een probleem? Of zou ik dat eerst moeten uitzoeken en 3 aansluitingen vinden op 3 verschillende fase van mijn huis?

Ik zie dat de V2 momenteel ook erg goedkoop is. De V3 is kleiner, maar daar heb ik niet zo veel aan. is er een reden om 600 euro extra per batterij uit te geven?? ik ben momenteel geneigd om gewoon voor de V2 te gaan.

Ik was eerst aan het kijken naar een gewone inverter + thuisbatterij, maar die plaatsing en apparatuur is zo schandalig duur dat ik het niet kan verantwoorden. Ik had gehoopt er een 15kWh batterij van alibaba aan te kunnen koppelen, maar ik zie met de regeltjes wat verzekeringstechnisch en keuringstechnisch wel en niet mag door de bomen het bos niet meer.
Idle is maar 7W. Of 2 of 3 interessant is hangt af van hoeveel je nu injecteert. Als je daar zicht op hebt hoeveel je per dag injecteert kan je min of meer inschatten hoeveel batterijen rendabel zijn.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
mjvdzwet schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:53:
[...]

Je kan nog aangeven dat het voor een thuisbatterij is. Je wilt tenslotte helpen om het net te balanceren.
Helaas.. of zelf dokken (€ 206,69) of wachten tot we aan de beurt zijn. Het is onbekend wanneer we aan de beurt zijn, maar door grote achterstanden wordt dit sowieso 2026.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ondanks dat de marstek verkeerd ingesteld stond heeft dit niet veel invloed gehad met de werking.
En is het week verbruik ook deze keer weer netjes en het avond / nacht gebruik mooi opgevangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sov6bSFR8SBPCdQ2aDMow7IYaBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZPCBl3jQ8Okjp5i2mbR9daC.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:25:
[...]

Zoals het opgenomen is in de voorwaarden, lijkt me dat inderdaad het geval.
Volgens mij kunnen ze zich in China geen voorstelling maken van vrij verkeer van personen en goederen.
Ik denk dat zo'n voorwaarde tegen de EU-regels in gaat, maar ik ben geen jurist.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26
Marco_64 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:29:
De prijs die NKON.nl hanteerde is ineens opgetrokken. Het afdreigen van Marstek met de 10 jaar garantie lijkt te werken. Ik dacht dat prijsafspraken illegaal waren in de EU ?
Dat is met auto's toch ook zo. Via de officiële garage/leverancier krijg je de verlengde garantie (bv 5 of 7 jaar) die de invoerder geeft en ze hanteren allemaal zowat dezelfde prijs en kortingen. Koop je hem via een niet-officiële garage (bv Cardoen) kan je ineens grotere kortingen krijgen, maar heb je geen recht op de verlengde garantie van de importeur. Wel kan de niet-officiële garage een eigen garantie-pakket aanbieden dat gelijkaardig is, maar dat komt dan niet van de fabrikant/importeur maar de garage zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:23

Pe1dtq

It's all about electronics

Hometek schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:04:
Reactietijd lijkt nog steeds 5 seconden.

De CT003 met firmware V114 laat nu in de grafiek waarden zien die beter overeenkomen met het actuele vermogen op de digitale meter.
[Afbeelding]
Is dit een grafiek, die in een oudere app versie bestond? Het lukt mij namelijk niet om die weer te geven. Wel het symbool en de bijbehorende waarde.

Of komt dit doordat je een één fase systeem hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Pe1dtq op 08-09-2025 13:14 ]

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
tha_crazy schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:09:
Voor zover ik kan zien, kan ik deze P1 meter ook gewoon netjes intergreren in HA, ...
Wat versta je onder P1 die van Home Wizard, die kan je net als alle ander HW items direct en zonder problemen integreren in HA.

De CT(003) van MT zit gewoon in je app, die is niet 123 te integreren in HA (denk ik) ik heb dat nog niet gezien.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Zojuist een meterwissel van Liander. Het is geworden een:

Sagemcom MT212 -> in de CT003 als MA304-SMR5.5-P1

Het werkt weer als vanouds met updates per seconde (of misschien nog wel sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:16:
[...]

Wat versta je onder P1 die van Home Wizard, die kan je net als alle ander HW items direct en zonder problemen integreren in HA.

De CT(003) van MT zit gewoon in je app, die is niet 123 te integreren in HA (denk ik) ik heb dat nog niet gezien.
https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:41
Pe1dtq schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:12:
[...]
Is dit een grafiek, die in een oudere app versie bestond? Het lukt mij namelijk niet om die weer te geven. Wel het symbool en de bijbehorende waarde.

Of komt dit doordat je een één fase systeem hebt?
Ik gebruik de CT003 niet meer, kan dus niet nagaan hoe de grafiek er nu uitziet.
Je moest eerst via apparaatbeheer de CT003 kiezen, dan zag je de grafiek:
(plaatje uit manual)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x29VtNOTmLWQu3DvdZTEP_XrXgI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IKzqFa9lmMZMS5sutRodbyvB.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:34
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:25:
[...]

Zoals het opgenomen is in de voorwaarden, lijkt me dat inderdaad het geval.
Nou, die van mij is gekocht in december. Het lijkt mij sterk dat je garantievoorwaarden met terugwerkende kracht kan aanpassen dus ik maak mij nog niet te veel zorgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
Horla schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:36:
[...]

Nou, die van mij is gekocht in december. Het lijkt mij sterk dat je garantievoorwaarden met terugwerkende kracht kan aanpassen dus ik maak mij nog niet te veel zorgen O-)
Zorgen zou ik me ook niet maken, wellicht is het wel slim om het nog aan te melden/registreren bij marstek.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:34
tweeek schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:48:
[...]

Zorgen zou ik me ook niet maken, wellicht is het wel slim om het nog aan te melden/registreren bij marstek.
Dat is uiteraard in december al gebeurd.
In januari trouwens uiteindelijk vervangen want ik had een DEA toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 16:52
hmm ... martsek.be roept zich als officiele verdeler voor Belgie uit - en achterliggend is dat marstek Nederland ...
Zelfde voor offgridpowerstation.be ... zelfde setup - bedrijf zit in vught nederland ...

Deze zijn door Marstek in de lijst van officiele verdelers, en dan ga ik er van uit dat verkoopsregio belgie gewoon onder zelfde regio van nederland valt / zelfde verdelers ...

Ik maak me geen zorgen dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Hometek schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:35:
[...]

Ik gebruik de CT003 niet meer, kan dus niet nagaan hoe de grafiek er nu uitziet.
Je moest eerst via apparaatbeheer de CT003 kiezen, dan zag je de grafiek:
(plaatje uit manual)

[Afbeelding]
Ok dan heb je waarschijnlijk een één fase systeem. Bij 3 fase zie je vermogens/tijd grafiek per fase. Zeer mooi. Had van mij ook nog de som grafiek bij gemogen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0VG6Samfe_8o0EBrJzZ9nFRnec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcgkeJUwCCi38n7efd6Jt8uw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pe1dtq op 08-09-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Horla schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:36:
[...]

Wat de voorwaarden in december waren, weet ik niet. Zoals hiervoor al aangegeven lijkt het me wel slim om je product te registreren (wat je dus ook al gedaan hebt).
Ik heb zo’n idee dat het bedrijf op dit vlak (bijstellen voorwaarden) nog wat volwassener moet worden. Dat zal ongetwijfeld nog wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Pe1dtq schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:54:
[...]

Ok dan heb je waarschijnlijk een één fase systeem. Bij 3 fase zie je vermogens/tijd grafiek per fase. Zeer mooi. Had van mij ook nog de som grafiek bij gemogen.[Afbeelding]
Ik ben nu al dagen aan het lezen. Ik heb op youtube een review-filmpje gezien waarin verteld werd dat 2 of meer MT's elkaar niet meer tegenwerken en waarin er een grafiek van elke fase en de som werd getekend. Ik ben bijgevolg verwonderd dat je vermeldt dat die som niet te zien is.

Belg; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormer van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 11:03
tystnad schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:42:
Omdat de efficientie bij ontladen bij kleine vermogens niet geweldig is vroeg ik mij af of hier iets te optimaliseren is. Een slimme meter registreert import/export per kwartier. Betekent dit dat het mogelijk zou zijn om bij een verbruik van 200W door de woning elke minuut 6 seconde 2kW te ontladen om zo alsnog op 0 verbruik te komen?
Een slimme meter registreert per seconde de import/export.
Uw import zal per kwartier iets minder dan 50Wh bedragen.
Uw export zal per kwartier iets minder dan 50Wh bedragen.
Het capaciteitstarief wordt berekend op de import per kwartier.

Uw redenering kan dus niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tha_crazy schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ja voor mij is het meer dat ik de dan opgewekte energie in de avond kan gebruiken (ipv 25ct per KWH te moeten betalen :Y) )
Daarbij wil ik hem in de winter, als de panelen het minder doen, overdag ophalen met wat goedkopere stroom om 's avonds te gebruiken.
Handelen is in ieder geval niet mijn insteek hierin, puur eigen gebruik en maandelijkste kosten drukken.

Wat betreft de HA intergratie, ik zal het dan eens testen en anders een P1 splitter er wel tussen hangen.
Ben er een beetje klaar mee dat ik steeds de USB drivers opnieuw moet inladen bij een restart van m'n nas.
Opgelet : rekening houden met RTE van 75% als je in de winter goedkoop wil laden om ‘‘s avonds te gebruiken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15
vandaag een RMA binnengehad voor mijn defecte V2 , maar ze hebben me een V1 gestuurd, lijkt precies of hun V2 voorraad op is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:40:
vandaag een RMA binnengehad voor mijn defecte V2 , maar ze hebben me een V1 gestuurd, lijkt precies of hun V2 voorraad op is ...
En neem je het voor lief of ga je hier niet mee accoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Alan969 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik ben nu al dagen aan het lezen. Ik heb op youtube een review-filmpje gezien waarin verteld werd dat 2 of meer MT's elkaar niet meer tegenwerken en waarin er een grafiek van elke fase en de som werd getekend. Ik ben bijgevolg verwonderd dat je vermeldt dat die som niet te zien is.
Wel als actuele waarde, niet als grafiek op deze pagina.

Als je een accu selecteert en vanuit die pagina de CT-003 selecteert, dan zie je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
tweeek schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:43:
[...]

En neem je het voor lief of ga je hier niet mee accoord?
Ik ga allessinds vragen voor een V2 opnieuw, daar ik anders weer alles moet herboren, want had de TV Beugels in gebruik... En ook die hendels waren wel handig om die omhoog te tillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:07
Met mijn CT003 zit ik nog op V116. Voorlopig doet het alles zoals het hoort en met een beetje motivatie krijg je leuke plaatjes zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXn5BXSLxTwcO6DGQgPirHaF1tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0UKpDuyGc5olD0ICDCy395N.png?f=fotoalbum_large

"Never change a winning team", maar waren de release notes al bekend van V117?

P.S. In 2025 al 5682 kWh opwek ivm 5773 in 2024 *offtopic*

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TODED schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:09:
Met mijn CT003 zit ik nog op V116. Voorlopig doet het alles zoals het hoort, en met een beetje motivatie krijg je leuke plaatjes zoals deze:
[Afbeelding]

"Never change a winning team", maar waren de release notes al bekend van V117?

P.S. In 2025 al 5682 kWh opwek ivm 5773 in 2024 *offtopic*
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ofwel doen ze toch aan reparaties en zijn dit de eerste gerepareerde v1 die nu beschikbaar zijn.
Wel sneu voor die met een defecte v3 die in toekomst misschien een v1 terug krijgt bij defect :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Hallo MedeTweakers,
Zojuist gelukt om via de local-api o.a. GetDevice (vraagfuncties uit te vragen);

Is het iemand al eens aantoonbaar (dat je dit terugziet in je app) gelukt om via ES.SetMode met local-api een switch van laad-modus van de batterij te verkrijgen?
Zo ja zou je (eventueel via DM) de parameter-string willen delen met mij? Ik krijg steeds een parse-error 412 terug op een naar mijn mening correcte parameter-string.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:00
Luc6580 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:37:
[...]
...
Het capaciteitstarief wordt berekend op de import per kwartier.
...
Waarschijnlijk offtopic maar ik zie dat capaciteitstarief als term wel vaker langkomen in berichten van onze belgische buren, maar wat is dat nou precies en wat is die 2.5kW grens in relatie met de PIB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
gmj2 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:46:
[...]

Waarschijnlijk offtopic maar ik zie dat capaciteitstarief als term wel vaker langkomen in berichten van onze belgische buren, maar wat is dat nou precies en wat is die 2.5kW grens in relatie met de PIB?
Het capaciteitstarief is een nieuwe manier om netkosten te berekenen, ingevoerd in Vlaanderen vanaf 1 januari 2023. In plaats van enkel op verbruik (kWh) te focussen, wordt een deel van de nettarieven nu ook bepaald door je piekvermogen (kW), gemeten via een digitale meter. Dit betekent dat hoe meer je je verbruik spreidt om hoge pieken te vermijden, hoe lager je netkosten zullen zijn.
Hoe het werkt met een digitale meter:
1. Kwartierpiek:
Je digitale meter meet je elektriciteitsverbruik elke 15 minuten en berekent het gemiddelde vermogen in dat kwartier (het kwartiervermogen).
2. Maandpiek:
Van al deze kwartiervermogens wordt de hoogste waarde van de maand bepaald, wat je maandpiek is.
3. Gemiddelde maandpiek:
Het capaciteitstarief is gebaseerd op het gemiddelde van deze maandpieken van de afgelopen twaalf maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:16
Ik heb de marstek app geinstalleerd in demo modus (omdat ik dus nog geen accu heb). Helaas kan je de kosten dus niet goed er in zetten als je de nieuwe contracten hebt van vattenfall. Dus de TijdPrijs Trend contract van Vattenfall.

Hoe zou je zo iets er in kunnen programmeren? Of zal je dit via een omweg moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:00
Avenger 2.0 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:53:
[...]

Het capaciteitstarief is een nieuwe manier om netkosten te berekenen, ingevoerd in Vlaanderen vanaf 1 januari 2023. In plaats van enkel op verbruik (kWh) te focussen, wordt een deel van de nettarieven nu ook bepaald door je piekvermogen (kW), gemeten via een digitale meter. Dit betekent dat hoe meer je je verbruik spreidt om hoge pieken te vermijden, hoe lager je netkosten zullen zijn.
1. Kwartierpiek:
Je digitale meter meet je elektriciteitsverbruik elke 15 minuten en berekent het gemiddelde vermogen in dat kwartier (het kwartiervermogen).
2. Maandpiek:
Van al deze kwartiervermogens wordt de hoogste waarde van de maand bepaald, wat je maandpiek is.
3. Gemiddelde maandpiek:
Het capaciteitstarief is gebaseerd op het gemiddelde van deze maandpieken van de afgelopen twaalf maanden.
Oei, zit dat zo. Klinkt als een gratis geld cashing machine. Ik hoop dat de Nederlandse Energie boeren en overheid even niet mee lezen, want die gaan dit dan ongetwijveld naast alle andere heffingen en teruglever boetes hier invoeren om de winst te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoningSlakkie schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:05:
Ik heb de marstek app geinstalleerd in demo modus (omdat ik dus nog geen accu heb). Helaas kan je de kosten dus niet goed er in zetten als je de nieuwe contracten hebt van vattenfall. Dus de TijdPrijs Trend contract van Vattenfall.

Hoe zou je zo iets er in kunnen programmeren? Of zal je dit via een omweg moeten doen?
Tegen dit soort ingewikkelde contracten valt niet te programmeren. Dan blijf je een kat en muisspel spelen met alle energieleveranciers over de hele wereld. Dat zal je op een of andere manier zelf moeten gaan bijhouden. Of gewoon niet per se in geld willen uitdrukken hoeveel je hiermee bespaart. Je weet zelf wanneer de goedkoopste momenten zijn, heeft om het in geld uit te drukken nog echt veel meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Ontvangen van de importeur of van de winkel waar je ‘m gekocht hebt?
Ik vind beide overigens niet kunnen, maar dat terzijde. :) Het geeft in ieder geval een stukje onvolwassenheid aan. Ga in gesprek met de klant en leg voor wat diegene wil: reparatie V2 of met bijbetaling een V3 (om maar wat te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:09:
[...]

Ik vind beide overigens niet kunnen, maar dat terzijde. :) Het geeft in ieder geval een stukje onvolwassenheid aan. Ga in gesprek met de klant en leg voor wat diegene wil: reparatie V2 of met bijbetaling een V3 (om maar wat te noemen).
Ontvangen via marstek zelf, had ook de call geopend via de feedback van de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
Iemand enig idee is de app al ondersteuning biedt voor de kwartiertarieven die dynamische energieleveranciers in oktober invoeren? Dan wellicht laden op de 8 goedkoopste kwartieren? Heb er nog niets over gelezen hier volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:09:
[...]

Word een lastig iets aangezien er nog steeds geen reparatie verricht kan worden in europa voor de venus.
Aangezien de V1 en V2 op cosmetische veranderingen na identiek zouden zijn, is het dan een gelijkwaardig product?

[ Voor 9% gewijzigd door tweeek op 08-09-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
tweeek schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:25:
[...]

Word een lastig iets aangezien er nog steeds geen reparatie verricht kan worden in europa voor de venus.
Dat is knudde. Indien reparatie dan ben je de batterij wat langer kwijt. Nog steeds kunnen ze dit voorleggen aan de klant. Zomaar een V1 toesturen vind ik super slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:24:
[...]
Ontvangen via marstek zelf, had ook de call geopend via de feedback van de app
Puur interesse: wie is dan Marstek zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:06
Pe1dtq schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:54:
[...]

Ok dan heb je waarschijnlijk een één fase systeem. Bij 3 fase zie je vermogens/tijd grafiek per fase. Zeer mooi. Had van mij ook nog de som grafiek bij gemogen.[Afbeelding]
Vraagje uit nieuwsgierigheid.. waarom heb je alle 3 de MT's op 1 fase staan en niet op elke fase 1?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:48:
[...]
Dat is knudde. Indien reparatie dan ben je de batterij wat langer kwijt. Nog steeds kunnen ze dit voorleggen aan de klant. Zomaar een V1 toesturen vind ik super slecht.
Er zal ergens staan: identiek of vergelijkbaar apparaat.
dat geld bij meer zaken en wat vergelijkbaar is daar kunnen we lang over bakkeleien.
Zwarte accu is zwarte accu, en 5kWh is 5kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
3DWim schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:08:
[...]

Er zal ergens staan: identiek of vergelijkbaar apparaat.
dat geld bij meer zaken en wat vergelijkbaar is daar kunnen we lang over bakkeleien.
Zwarte accu is zwarte accu, en 5kWh is 5kWh.
Meen je dit echt? Een iPhone is een iPhone…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:09:
[...]
Wat staat er dan in je leveringsvoorwaarden cq garantie bepalingen ?
NIKS, nada, noppes dus ik vul het gewoon in, zo als het blijkbaar gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:56
SatScan schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:45:
[...]

Dan weet ik het ook niet. Bij mij is het juist andersom met 2 batt is de regeling beter geworden en mijn nachtverbruik van 0,25kwh naar 0,11kwh gegaan.

Blijven vragen in feedback van de app om de reden waardoor dit veroorzaakt wordt.
Ben ook benieuwd welke reden hier aan te grondslag ligt.

PS misschien wat ver gezocht maar zet eens één batt op 800w en de andere op 2500w. Misschien dat de netcode een belemmering is?
Antwoord van Marstek: Speciale update voor 1 fase systeem met meerdere accu’s. Versie 118 voor de CT003 en v154 met BMS 217 voor de accu’s. Net geïnstalleerd. Lijkt erop dat CT003 nu ook batterijen sneller aanstuurt. Maar dat kan een moment opname zijn. Ik bekijk het nog is over 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
3DWim schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:12:
[...]

Wat staat er dan in je leveringsvoorwaarden cq garantie bepalingen ?
NIKS, nada, noppes dus ik vul het gewoon in, zo als het blijkbaar gegaan is.
Ja, je vult het gewoon in met onzin....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:53:
[...]

1. Kwartierpiek:
2. Maandpiek:
3. Gemiddelde maandpiek:
Als aanvulling ,de 2.5 kWh is het minimum dat je wordt aangerekend als je een terugdraaiende teller hebt of als je werkelijke piekwaarde lager is dan 2.5 kWh.
Het capaciteitstarief is bedacht om verbruikers te spreiden om zo het net te ontlasten . Met een batterij verlaag je de piek.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 13-09 03:31
Antwoord van Marstek over wat een cycle is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U_7KIKydv6nTO-vBGI2nCAGr4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfhnUaA0gyoywFQDpRR9yHtL.jpg?f=fotoalbum_large
Dus geen antwoord.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:55
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:17:
[...]

Antwoord van Marstek: Speciale update voor 1 fase systeem met meerdere accu’s. Versie 118 voor de CT003 en v154 met BMS 227 voor de accu’s. Net geïnstalleerd. Lijkt erop dat CT003 nu ook batterijen sneller aanstuurt. Maar dat kan een moment opname zijn. Ik bekijk het nog is over 24 uur.
Na de update hier naar V154 en BMS 215 Kan ik zeggen, laat dat eens rustig "uitlijnen" voor een weekje of 2. De ondervinding heeft mij dat geleerd. Het draait hier als een zonnetje. ;)

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
dannyro schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:31:
[...]

Na de update hier naar V154 en BMS 215 Kan ik zeggen, laat dat eens rustig "uitlijnen" voor een weekje of 2. De ondervinding heeft mij dat geleerd. Het draait hier als een zonnetje. ;)
Ja, ik had met vakantie 1 accu uit, na een week werd het steeds beter, zat net op 0,5-0,2 afname per dag. Maar aangezien ze feedback vragen heb ik het toch maar geupgrade zodat ik het voor ze kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:23:
[...]
Ja, je vult het gewoon in met onzin....
ja ja, voorlopig zit de beste persoon met een versie 1 ipv versie 2. Dus die onzin van mij blijkt redelijk waar te zijn.
Jij ( en ik ook hoor) willen gewoon dingen die nergens vastliggen, zwart op wit. Er staat nergens dat marstek een identiek apparaat terug moet retourneren na reparatie. Dat willen we allemaal wel en dat zou erg mooi zijn maar het eerste bewijs dat dit dus niet 100% waterdicht is hebben we dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
A3-D schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb recent ook zoiets gehad en kreeg geen connectie via BT en de app. Stroom gedurende 15 minuten van de CT003 afgehaald en daarna weer aansluiten, heeft bij mij geholpen.
Dacht dat ik een dag eruit gehaalt hebt met hetzelfde resultaat.

Ook factory reset gedaan van de batterij. Ook nog steeds het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:09:
[...]

Er is zo goed als geen verschil tussen de V1 en de V2. Toen ik als 3de batterij in mei de V2 kreeg vond ik het jammer, vond de V1 met zijn beugel beter dan de V2 met handvaten.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
Hallo,

Weet iemand wat de modus passive_cfg object Configuration parameters for Passive mode is via de local-api?
Deze modus is er niet via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
DSSW schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:58:
[...]

Er is zo goed als geen verschil tussen de V1 en de V2. Toen ik als 3de batterij in mei de V2 kreeg vond ik het jammer, vond de V1 met zijn beugel beter dan de V2 met handvaten.
Nogmaals, een beetje fatsoenlijk bedrijf gaat hierover in gesprek met de klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:47:
[...]

Als je handig bent en bijvoorbeeld Modbus aansturing hebt dan zou je dit kunnen programmeren. Of je het echt zou moeten willen weet ik niet. Kan mij ook voorstellen dat elke minuut schakelen tussen aan/uit ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur is. Ik zou dan liever kiezen voor een ietsjes lagere RTE of bijvoorbeeld alleen tijdens je verbruikspieken gebruiken.
Je kan ook een analyse doen van verbruik dan zal je zien dat een woonhuis altijd een zeker basis verbruik heeft. Dit kan je als baseline gebruiken. Je stelt een schema op waarbij je al je batterijen altijd dat verbruik + 10W terug levert, en dat voor 24 uur. Op het moment dat je meer gaat verbruiken, dan schroef je de afgifte van de accu op naar gewenste niveau + 10W. Is de piek voorbij dan laat je hem weer terug schakelen naar je basis verbruik + 10W. Hierdoor zal de inverter nooit uitschakelen maar alleen in output variëren. Wat geen kwaad kan.

Gedurende de dag gaan ook je zonnepanelen leveren. Op dat moment trek je de levering van de zonnepanelen dus af van je “huidige” verbruik en wanneer het negatief wordt ga je dit je accu’s in pompen - 10W (zodat je altijd een zekere over productie hebt). Om onnodig schakelen te voorkomen kan je daarbij een soort overshoot toepassen. Stel je laad op met 1000W en je panelen gaan naar 100W terug terwijl je basis verbruik 300W is. Dan zouden je batterijen dus 210W moeten afgeven. Je kan dan 2 dingen doen, schakelen of afhankelijk van de voorspelde zon verwachting over 15 minuten, het laden laten voor wat het is of eventueel naar de helft terug brengen en 15 minuten later een andere beslissing nemen, bijvoorbeeld weer hoger laden of weer laden halveren.

Je voorkomt hierbij onnodig inverter schakelen, onnodig pendelen en je vlakt alles wat meer af. Daarnaast kan je de batterijen beter laten samenwerken door in plaats van 2x150W er 1 300W te laten injecteren wat de RTE verbeterd.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
antoinevromen schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:01:
Hallo,

Weet iemand wat de modus passive_cfg object Configuration parameters for Passive mode is via de local-api?
Deze modus is er niet via de app.
Ik heb het zelf gevonden; Als je via local-api passive mode kiest dan is dat hetzelfde als niets kiezen in de app (de keuzebalk naast het groene CT-icoon is dan leeg); Dat betekent dat de batterij niets doet. Dit kan handig zijn bij een dynamisch contract als je bijv. 's zomers in de eerste uren liever teruglevert i.p.v. de batterij op te laden (dat opladen wil je dan liever in de middag als de prijzen negatief zijn bijv.).
Zover ik heb kunnen nagaan is het namelijk niet mogelijk om via local-api een modus AI, AUTO enabled=0 te zetten; De batterij blijft dan toch in AI of AUTO verder werken. Met passive is dit dus te sturen;

Als iemand nog andere inzichten/info heeft m.b.t. local-api dan is dat welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:13:
[...]

Nogmaals, een beetje fatsoenlijk bedrijf gaat hierover in gesprek met de klant.
Zullen we niet beter eerst het antwoord van MT afwachten? Voor hetzelfde geld erkennen zij dat er ergens iets fout is gelopen in de communicatie of met overdracht? Of ze vinden het de normaalste zaak van de wereld.. wie zal het zeggen? Als klanten van mij een klacht hebben vind ik dat ook altijd fijn als de klant met mij hierover in gesprek gaat. En dat ze mij dan in het minste de kans geven om ofwel mijn keuze uit te leggen ofwel uit te zoeken waar het misgelopen is.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:15:
[...]

Je kan ook een analyse doen van verbruik dan zal je zien dat een woonhuis altijd een zeker basis verbruik heeft. Dit kan je als baseline gebruiken. Je stelt een schema op waarbij je al je batterijen altijd dat verbruik + 10W terug levert, en dat voor 24 uur. Op het moment dat je meer gaat verbruiken, dan schroef je de afgifte van de accu op naar gewenste niveau + 10W. Is de piek voorbij dan laat je hem weer terug schakelen naar je basis verbruik + 10W. Hierdoor zal de inverter nooit uitschakelen maar alleen in output variëren. Wat geen kwaad kan.

Gedurende de dag gaan ook je zonnepanelen leveren. Op dat moment trek je de levering van de zonnepanelen dus af van je “huidige” verbruik en wanneer het negatief wordt ga je dit je accu’s in pompen - 10W (zodat je altijd een zekere over productie hebt). Om onnodig schakelen te voorkomen kan je daarbij een soort overshoot toepassen. Stel je laad op met 1000W en je panelen gaan naar 100W terug terwijl je basis verbruik 300W is. Dan zouden je batterijen dus 210W moeten afgeven. Je kan dan 2 dingen doen, schakelen of afhankelijk van de voorspelde zon verwachting over 15 minuten, het laden laten voor wat het is of eventueel naar de helft terug brengen en 15 minuten later een andere beslissing nemen, bijvoorbeeld weer hoger laden of weer laden halveren.

Je voorkomt hierbij onnodig inverter schakelen, onnodig pendelen en je vlakt alles wat meer af. Daarnaast kan je de batterijen beter laten samenwerken door in plaats van 2x150W er 1 300W te laten injecteren wat de RTE verbeterd.
Het idee van de persoon waarop ik antwoorde was om dus juist kort op vol vermogen aan/uit te schakelen en te compenseren voor de afgelopen minuut/periode ipv de batterij op een laag pitje te laten draaien vanwege de mogelijk lagere RTE op die vermogens. Dit zou dan een manier zijn om je CAPTAR binnen de perken te houden (of dat daadwerkelijk zo is zou ik niet weten als NL'er).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:17:
[...]

Antwoord van Marstek: Speciale update voor 1 fase systeem met meerdere accu’s. Versie 118 voor de CT003 en v154 met BMS 217 voor de accu’s. Net geïnstalleerd. Lijkt erop dat CT003 nu ook batterijen sneller aanstuurt. Maar dat kan een moment opname zijn. Ik bekijk het nog is over 24 uur.
Kan je BMS 217 sharen? je kan de bin file downloaden met deze tool...

https://marstek-fw-checker.netlify.app/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:19:
[...]

Het idee van de persoon waarop ik antwoorde was om dus juist kort op vol vermogen aan/uit te schakelen en te compenseren voor de afgelopen minuut/periode ipv de batterij op een laag pitje te laten draaien vanwege de mogelijk lagere RTE op die vermogens. Dit zou dan een manier zijn om je CAPTAR binnen de perken te houden (of dat daadwerkelijk zo is zou ik niet weten als NL'er).
Kort hoge vermogens schakelen is niet echt fijn voor een inverter en een relais.
Ik ben eens betrokken geweest bij een firma welke luchtbevochtigers maakte op basis van ultrasone elementen. Aangestuurd via PLC en ModbusRTU. Het grootste probleem van dit bedrijf was schakelen van vermogens (600-1200W) met relais. Niet dat niet kon, maar door de frequentie gingen ze gewoon kapot. Je sprak hier over 24*4 keer schakelen per dag. Hoe goed ze ook waren, na 2-4 maanden gewoon kapot.
Beveel dat dan ook niet aan en zal er zelf niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:19:
[...]

Dit zou dan een manier zijn om je CAPTAR binnen de perken te houden (of dat daadwerkelijk zo is zou ik niet weten als NL'er).
In theorie wel. Aangezien de DM het gemiddelde vermogen van een kwartier berekent. Maar het is alleszins een zeer apart gebruik van de MT om dat te bereiken. Als het om meer eigenverbruik en afvlakken van het piekvermogen gaat dan zou ik altijd gewoon NOM aanraden. Als je morgen 12min 5000W trekt in het verbruik, dan ga je dat niet compenseren met 2min 5000w terug te leveren. En als je dat 1 kwartier in de maand misgaat, is de hele maand bevuild. Het is effectief het hoogste kwartier dat telt voor de desbetreffende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:18:
[...]

Zullen we niet beter eerst het antwoord van MT afwachten? Voor hetzelfde geld erkennen zij dat er ergens iets fout is gelopen in de communicatie of met overdracht? Of ze vinden het de normaalste zaak van de wereld.. wie zal het zeggen? Als klanten van mij een klacht hebben vind ik dat ook altijd fijn als de klant met mij hierover in gesprek gaat. En dat ze mij dan in het minste de kans geven om ofwel mijn keuze uit te leggen ofwel uit te zoeken waar het misgelopen is.
Mee eens. Die klant zal dan waarschijnlijk het niet eerst het internet op gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Nu online
Wil wel even duidelijk maken dat dit geen klacht is!!!!
NoFate zal best nog wel een update gaan geven over het verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:21:
[...]

Kan je BMS 217 sharen? je kan de bin file downloaden met deze tool...

Met alle plezier, maar hoe dan? Want ik zie niks.

API Response Summary

{
"code": 1,
"show": 0,
"msg": "success",
"data": {
"control": "",
"bms": "",
"mppt": "",
"micro": "",
"dcdc": "",
"bms_pack1": "",
"bms_pack2": ""
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:38:
[...]

Wil wel even duidelijk maken dat dit geen klacht is!!!!
NoFate zal best nog wel een update gaan geven over het verloop.
Ik had het, voor de duidelijkheid, ook niet over de post van NoFate. Ik had het eerder over de garantie discussie die erna gaande was, daar deed NoFate niet eens aan mee. Vandaar mijn mening om eerst het antwoord van MT af te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:09:
[...]

Met alle plezier, maar hoe dan? Want ik zie niks.

API Response Summary

{
"code": 1,
"show": 0,
"msg": "success",
"data": {
"control": "",
"bms": "",
"mppt": "",
"micro": "",
"dcdc": "",
"bms_pack1": "",
"bms_pack2": ""
}
}
hmm normaal gezien kan je met die url de file .bin downloaden, vreemd dat je het niet kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
[...]

hmm normaal gezien kan je met die url de file .bin downloaden, vreemd dat je het niet kan zien
Waar moet die knop zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:26:
[...]

De firmware API is niet heel duidelijk en we begrijpen nog steeds niet echt waarom er soms wel en soms geen versies beschikbaar komen. Jammer dat het niet zichtbaar is voor nu, maar bedankt voor het meedenken met het archiveren van firmware versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
[...]

normaal heb je een knopje "check firmware", dan laat hij zien of er een FW update staat te wachten, alsook kan je dan de .bin rechstreeks downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
[...]

ah, de tool is precies aangepast, dat komt omdat je al op die BMS versie zit, vroeger kon je dacht ik de .bin sowieso alttijd downloaden , ook als je al op die versie zit, blijkbaar kan dat nu niet meer
@bommel ? is jouw fw tool veranderd? we wouden BMS 227 downloaden, maar de link is nu weg, omdat BMS 227 al geupdate is op de batterij zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
[...]

ah, de tool is precies aangepast, dat komt omdat je al op die BMS versie zit, vroeger kon je dacht ik de .bin sowieso alttijd downloaden , ook als je al op die versie zit, blijkbaar kan dat nu niet meer
@bommel ? is jouw fw tool veranderd? we wouden BMS 227 downloaden, maar de link is nu weg, omdat BMS 227 al geupdate is op de batterij zelf
217 😉 maar idd je kan dus alleen de oude downloaden als bin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe maak je de AC-kabel los van de Marstek? Heb al aan beide kanten met een tool in de sleufjes gedrukt, dan komt er wel iets los, maar het voelt niet alsof dat de bedoeling is en ik wil natuurlijk niets kapot maken.

Deze stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf6DfBQsSwbPUA7e1Hryunuid8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndw6ZzUFgt8OAbV4oCQxl02s.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:55:
Hoe maak je de AC-kabel los van de Marstek? Heb al aan beide kanten met een tool in de sleufjes gedrukt, dan komt er wel iets los, maar het voelt niet alsof dat de bedoeling is en ik wil natuurlijk niets kapot maken.

Deze stekker:
[Afbeelding]
Volgens mij moet je een pinnetje indrukken wat nog iets dichter bij de batterij zelf zit en op 90 graden vanaf de pinnetjes die jij bedoelt.

Zie: Afbeeldingslocatie: https://image.chukouplus.com/upload/C_49/file/20221103/0bc0163287f960abb15d5719770b273a.jpg?x-oss-process=image/format,webp,image/resize,m_pad,h_500,w_500,color_FFFFFF&1

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 08-09-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

Druppeltje_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:07:
[...]

Vraagje uit nieuwsgierigheid.. waarom heb je alle 3 de MT's op 1 fase staan en niet op elke fase 1?
Ha, de oplettende Tweaker. Ik was al benieuwd of er een reactie zou komen😀

Ik zit nog in de testfase. Vast contract zonder terugleverkosten en 8 cent per teruggeleverde kWh.

Eind van de week hopelijk de HIM404 ingebouwd en de 3 nieuwe groepen aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Pe1dtq schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:01:
[...]

Ha, de oplettende Tweaker. Ik was al benieuwd of er een reactie op zou komen😀

Ik zit nog in de testfase. Vast contract zonder terugleverkosten en 8 cent per teruggeleverde kWh.

Eind van de week hopelijk de HIM404 ingebouwd en de 3 nieuwe groepen aangelegd.
Aha _/-\o_ ik zag het staan bij de grafieken en vroeg me oprecht af welke gedachtegang erachter zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:58:
[...]

Volgens mij moet je een pinnetje indrukken wat nog iets dichter bij de batterij zelf zit en op 90 graden vanaf de pinnetjes die jij bedoelt.

Zie: [Afbeelding]
Ik heb ook het idee dat de stekker hier op de kop zit, aan de onderkant zie ik wel iets, maar durf de stekker niet te draaien alhoewel dat wel iets kan als je een ring losdraait.

Wat een systeem zeg.

Mocht iemand nog suggesties hebben...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:17:
[...]

Ik heb ook het idee dat de stekker hier op de kop zit, aan de onderkant zie ik wel iets, maar durf de stekker niet te draaien alhoewel dat wel iets kan als je een ring losdraait.

Wat een systeem zeg.

Mocht iemand nog suggesties hebben...
Is dat een probleem? Kan je er vanaf de onderkant niet bij? Kon er hier gewoon een kleine platkop in duwen en de stekker loshalen. Je kunt de wartel waarschijnlijk iets losdraaien en de hele connector ietsjes draaien als dat makkelijker is. Maar zou daar geen hele 180 mee maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:57
NoFate schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
[...]
De nieuwste die binnenkwam op het archief is 216: https://github.com/rweijn.../firmwares/HMG-50/BMS/216

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:19:
[...]

Is dat een probleem? Kan je er vanaf de onderkant niet bij? Kon er hier gewoon een kleine platkop in duwen en de stekker loshalen. Je kunt de wartel waarschijnlijk iets losdraaien en de hele connector ietsjes draaien als dat makkelijker is. Maar zou daar geen hele 180 mee maken...
Zit hier aan de onderkant, wil het niet beschadigen. Inmiddels anders opgelost door hem maar gewoon te laten zitten :)

Bij Zendure wordt er bijv. een tooltje meegeleverd om dat gemakkelijk te kunnen doen, voor een consumentenproduct is dit niet erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
217 draai ik, maar krijg een fout bij naar het archief zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:52:
[...]
217 draai ik, maar krijg een fout bij naar het archief zetten?
Kun je iets meer vertellen over die fout? Is er misschien iets te zien in console (browser tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
bommel schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:59:
[...]

Kun je iets meer vertellen over die fout? Is er misschien iets te zien in console (browser tools).
Hij geeft aan dat ik 216 draai, terwijl het echt 217 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ttZGSl1YWm0-8EUNKPAHV9bhTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4xreFSwtdqWPmpy5ycpVKso.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Doubt schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:01:
[...]

Hij geeft aan dat ik 216 draai, terwijl het echt 217 is.

[Afbeelding]
De tool rapporteert wat de MT api terug geeft, NIET wat je nu draait. Je kunt evt. op het terminal/console knoppje drukken om de raw api output te zien (en ook evt. de parameters aan te passen in de url)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:47
Nieuw Marstek systeem aangekondigd: Venus X

https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/pages/marstek-venus-x

(NB Ik wacht nog even op de 2026 versie; de Y of de Z :-)

[ Voor 23% gewijzigd door JosTM op 09-09-2025 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:18
bommel schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:05:
[...]

De tool rapporteert wat de MT api terug geeft, NIET wat je nu draait. Je kunt evt. op het terminal/console knoppje drukken om de raw api output te zien (en ook evt. de parameters aan te passen in de url)
Ik krijg overigens no devices found.
Heeft eerst voor mij gewoon gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWFpbK833ThMoib9etR2T5iMh28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsJJVGqKig3c6n5O8l9NhTA5.jpg?f=fotoalbum_large

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:18
JosTM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 00:57:

Was al bekend, heb laatst hierover iets gedeeld mbt load balancing waarmee ze adverteren op dit apparaat.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
JosTM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 00:57:

Absurd hoeveel verschillende batterijen Marstek op de markt gooit op zo korte tijd 8)7 De Venus serie heeft nu al A, C, D, E en X varianten en dan zijn er nog tal van andere series :+ Denk wel dat de Venus E het populairste gaat blijven. Enigste wat ik spijtig vind is dat ze deze nooit modulair hebben opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:56

HHF

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:07:
[...]

Absurd hoeveel verschillende batterijen Marstek op de markt gooit op zo korte tijd 8)7 De Venus serie heeft nu al A, C, D, E en X varianten en dan zijn er nog tal van andere series :+ Denk wel dat de Venus E het populairste gaat blijven. Enigste wat ik spijtig vind is dat ze deze nooit modulair hebben opgebouwd.
Venus A en X zijn modulair en eenvoudiger uit te breiden. Geen idee waar ze die willen positioneren qua prijs. Venus A het goedkoopste model moeten worden, die zal een grote concurrent worden voor de E serie. X is bedoeld voor grotere vermogens. We zullen de reviews en prijsstelling afwachten. Op de Marstek site staat een prijs (of die klopt?) van 499 euro voor model A met 2.12 kWh batterij.
https://marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a

[ Voor 9% gewijzigd door HHF op 09-09-2025 08:28 ]

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Dat modulaire spreekt mij dan wel aan. Ik zelf zou dan een systeem willen die je gewoon in het stopcontact kan steken, maar wel 1 die je dan kan uitbreiden met opslag. Die zelfbouw powerwalls zijn daarvoor geschikt, maar veel te ingewikkeld om te bouwen :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15

thaMini

Tool !!

Aansluiten van PV ter vervanging van Solaredge. Dat lijkt me wel mooi.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
pascallj schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:33:
[...]
Overigens mag je als fabrikant wel dreigen dat je geen nieuwe leveringen krijgt als je onder een bepaalde prijs gaat zitten. Zo gaat onder andere Apple te werk.
Nee, dat mag niet.
En er is geen bewijs voor wat je over Apple schrijft.
Je mag als invoerder/fabrikant transparante voorwaarden opleggen aan verdelers, maar je mag niet bepalen dat ze een bepaalde prijs moeten hanteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:40:
[...]

Nee, dat mag niet.
En er is geen bewijs voor wat je over Apple schrijft.
Je mag als invoerder/fabrikant transparante voorwaarden opleggen aan verdelers, maar je mag niet bepalen dat ze een bepaalde prijs moeten hanteren.
Niet letterlijk nee. Als je met de prijzen gaat stunten, verlengen ze gewoon je contract niet en krijg je geen nieuwe leveringen. Net zoals je niet mag adverteren voor een product onder een bepaalde prijs. Dus in de praktijk is het wel hetzelfde. Zo doet Apple dat al decennia. Marstek probeert zo een zelfde strategie toe te passen en zet de aanvullende garantie in als onderhandelingsmiddel. En dat mag ook, alleen of het netjes en transparant voor de consument is, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 18:55

Ik heb met deze tool even een check gedaan maar krijg onderstaande melding dat er helemaal geen firmwares beschikbaar zijn voor mijn apparaat. Ik draai nog 153.

Is dit normaal of...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSu86pYjHZA9zUoJJ2w4Nf5UPRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvvLaMEv8KBJDQztKKDrR8AH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
2xdehelft schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:22:

Ik heb met deze tool even een check gedaan maar krijg onderstaande melding dat er helemaal geen firmwares beschikbaar zijn voor mijn apparaat. Ik draai nog 153.

Is dit normaal of...
[Afbeelding]
Wat het betekent is dat de MT server/api op dit moment geen update aangeeft voor jouw device.
153 is ook de nieuweste versie die voor iedereen beschikbaar is (icm BMS 215). 154 is vziw op aanvraag.

[ Voor 7% gewijzigd door bommel op 09-09-2025 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Taro schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:55:

Deze stekker:
[Afbeelding]
Denk dat jou stekker iets gedraaid moet worden, bij mij zit het knopje mooi boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ztpyNtel-IZrQL__Ng0W4a_9-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjBf52TMn5mb1WAj1FKdQ3i5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klrx8nFB5O3o8iu2z5dQZFSBXoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFgEwILy6N5MRgqXUHqNNbwy.jpg?f=fotoalbum_large

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
iorses schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 06:14:
[...]

Ik krijg overigens no devices found.
Heeft eerst voor mij gewoon gewerkt.
[Afbeelding]
Wat zie je als je op het terminal/console knopje drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:19
kleine vraag waar ik online nergens het antwoord kan vinden:
Kan je meerdere batterijen parallel via DC aan elkaar koppelen? Zodat je basically van 2 batterijen 1 batterij van 10kWh maakt en er slechts 1 omvormer actief is voor het laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:17:
Kan je meerdere batterijen parallel via DC aan elkaar koppelen? Zodat je basically van 2 batterijen 1 batterij van 10kWh maakt en er slechts 1 omvormer actief is voor het laden en ontladen.
Nee dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:41
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:17:
Nee, dat kan niet met de Venus E.
Er zijn andere modellen van Marstek die wel modulair uitbreidbaar zijn.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 18:55
Ik heb gisteren begin van de middag via de feedback functie in de app gevraagd om de API aan te zetten, maar tot nu toe geen reactie. Hoe lang duurt dit normaal? En moet ik nog een bepaalde categorie kiezen?
Nu geplaatst onder: Need help -> Upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:19
OK, bedankt voor de snelle reactie. jammer, maar geen deal breaker voor mij.
Pagina: 1 ... 252 ... 259 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.