Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:30:
[...]

OK, bedankt voor de snelle reactie. jammer, maar geen deal breaker voor mij.
Voor mij was de prijs/kwh en de vlekkeloze NOM werking de dealbreker. Ben er nog altijd enorm blij mee😎

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:13
thaMini schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:29:
Aansluiten van PV ter vervanging van Solaredge. Dat lijkt me wel mooi.
Vervangen van SolarEdge? Wat van SolarEdge wil je vervangen dan? Als je een SolarEdge systeem hebt, heb je ook optimizers en die werken enkel en alleen met SolarEdge omvormers. Op het plaatje zie ik dat ze een inverter AC gekoppeld hebben aangesloten aan de Venux X (of ik zie het verkeerd), ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen (ipv de Venux X gewoon op de meterkast).

Wel een mooi systeem van Marstek. Ze gaan hier een beetje de richting op van Anker, Sigenergy, etc. Hopelijk met een veel vriendelijker prijsje want die systemen zijn belachelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 21:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rhMbka6dhoWup4TNJh1FE8Pi_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOYwXEwQyCG75LMs9M4mZMdB.jpg?f=fotoalbum_large

Hello customer, thank you for your suggestion. We have recorded your suggestions and provided feedback to the developers, who will evaluate and optimize them. Alan

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:24
Tommie12 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:30:
[...]

Nog een belg hier.

Overdoe het niet.
Ik heb wat zitten rekenen (met nog veel meer PV en ten dele verwarmen met WP).
Met 5 kWh bespaar ik va 300€ per jaar, met 10 kWh gaat het iets boven de 400€ en met 15 kWh raak ik amper aan 500€.
Ik denk er aan om er 1 of 2 te kopen, maar wil eigenlijk niet meer dan 1000€ per stuk (5kWh) betalen om de terugbetaaltermijn redelijk te houden.
De eerste is vrijwel een no-brainer, de derde is overkill.
Overschat het handelen niet, dat gaat wel gebeuren, maar dan door partijen die enorme batterijen zetten en die betalen minder dan 150€ per kWh opslag en ze hebben minder last van de taksen en distributiekosten dan wij als particulier. We gaan gewoon weggeprijsd worden.
Maar het blijft zeker zinvol om met een redelijke opslag het eigenverbruik te verhogen.

Ik wacht tot de V2 uitverkocht is, en de V3 nog wat zakt.
Ondertussen vermoed ik dat concurrenten ook bezig zijn om met een beter aan bod te komen zodat er wat meer concurrentie is.
Ik heb ook een warmtepomp, maar dat is geen geothermische. Ik ken eigenlijk niet eens het verbruik van dat speeltje... Heb je in je berekeningen een verklaring gevonden waarom je met een 2e of een 3e batterij zo veel minder bespaart dan met een eerste? Ik heb momenteel gewoon naar mijn opbrengst aan zonneenergie gekeken op een goede zonnige dag, en dat ligt tussen de 18 en 20kWh, dus met verbruik van het huis in het achterhoofd, dacht ik dat het verstandig was om 15kWh opslag aan te schaffen. Ik ben niet van plan om de batterij echt te gaan laten handelen. Met de gerekende vaste kosten per kWh en efficiëntieverlies van de batterij geeft dat volgens mij niet echt veel besparing. Wat ik wel wil doen is op echt goedkope momenten de batterij handmatig volladen, zodat met deze stroom de auto kan worden opgeladen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
PNARI schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
[...]

Idle is maar 7W. Of 2 of 3 interessant is hangt af van hoeveel je nu injecteert. Als je daar zicht op hebt hoeveel je per dag injecteert kan je min of meer inschatten hoeveel batterijen rendabel zijn.
7W idle voor een 2500 w omvormer? Dat zou extreem efficiënt zijn. Zelfs losse omvormers van 2000w, dus die geen display en een computer ook nog eens moeten aansturen zitten vaak op 30-40watt idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:31
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:25:
[...]

Zoals het opgenomen is in de voorwaarden, lijkt me dat inderdaad het geval.
Ik ben op zoek naar een dealer die in België mag leveren met behoud van de 10 jaar waarborg.
op https://marstek-energy.nl/dealers/ staan enkel Nederlandse dealers en volgens die algemene voorwaarden mogen wij als Belg daar geen MT kopen als we de waarborg willen van 10j. Ik heb op die site gevraagd naar een dealer 'uit mijn buurt'. Maar tot nu toe kreeg ik geen antwoord. Hoe lang duurt het meestal voor er een antwoord komt?
Ik weet dat die 10J geen zekerheid is (in geval de dealer en de invoerder verdwijnen), maar het geeft me een veiliger gevoel dan de 2 jaar die wettelijk verplicht is.

Belg; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormer van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb ook een warmtepomp, maar dat is geen geothermische. Ik ken eigenlijk niet eens het verbruik van dat speeltje... Heb je in je berekeningen een verklaring gevonden waarom je met een 2e of een 3e batterij zo veel minder bespaart dan met een eerste? Ik heb momenteel gewoon naar mijn opbrengst aan zonneenergie gekeken op een goede zonnige dag, en dat ligt tussen de 18 en 20kWh, dus met verbruik van het huis in het achterhoofd, dacht ik dat het verstandig was om 15kWh opslag aan te schaffen. Ik ben niet van plan om de batterij echt te gaan laten handelen. Met de gerekende vaste kosten per kWh en efficiëntieverlies van de batterij geeft dat volgens mij niet echt veel besparing. Wat ik wel wil doen is op echt goedkope momenten de batterij handmatig volladen, zodat met deze stroom de auto kan worden opgeladen ofzo.
Ik heb een simulatie gedraaid.

Het model is vrij simpel. Hoe meer cycli je kan draaien per jaar met voeding uit PV en afgifte aan je eigen verbruik hoe meer opbrengst.
En dan is er de situatie dat hoe groter de batterij, hoe moeilijker je ze vol krijgt in de winter, en hoe minder vaak je ze kan leeg trekken in de zomer.
Met 5kWh haal je bv 220 cycli, met 10 kWh is dat nog 180 en met 15 kWh maar 150 volle cycli.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:11:
[...]

7W idle voor een 2500 w omvormer? Dat zou extreem efficiënt zijn. Zelfs losse omvormers van 2000w, dus die geen display en een computer ook nog eens moeten aansturen zitten vaak op 30-40watt idle.
Hij trekt 7 W uit het net plus nog 40-50 W uit de batterij in stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 17:01
2xdehelft schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:30:
Ik heb gisteren begin van de middag via de feedback functie in de app gevraagd om de API aan te zetten, maar tot nu toe geen reactie. Hoe lang duurt dit normaal? En moet ik nog een bepaalde categorie kiezen?
Nu geplaatst onder: Need help -> Upgrade.
Goeie timing, nu bericht van Marstek dat de nieuwe FW klaar staat en de API z.s.m. zal worden ingeschakeld.

In de online tool zie ik nu 154 klaarstaan, maar de app geeft nog geen nieuwe versie. Zit daar nog ergens een manuele check op? Refreshen / klikken op de huidige firmwareversie geeft melding dat er geen update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:32

HHF

jelleeelco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:00:
[...]

Vervangen van SolarEdge? Wat van SolarEdge wil je vervangen dan? Als je een SolarEdge systeem hebt, heb je ook optimizers en die werken enkel en alleen met SolarEdge omvormers. Op het plaatje zie ik dat ze een inverter AC gekoppeld hebben aangesloten aan de Venux X (of ik zie het verkeerd), ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen (ipv de Venux X gewoon op de meterkast).

Wel een mooi systeem van Marstek. Ze gaan hier een beetje de richting op van Anker, Sigenergy, etc. Hopelijk met een veel vriendelijker prijsje want die systemen zijn belachelijk duur.
Er zijn ws. een aantal redenen. Als de stroom uitvalt zullen de zonnepanenelen blijven werken en de X voeden. Daarnaast kan de X dan waarschijnlijk beter de energiestromen balanceren. (hoofdstromen via 1 apparaat). Of je alles via je Marstek wil laten lopen is dan nog weer een andere vraag. :)
Maar mooie ontwikkeling ook omdat ze hiermee ook 3 fasen systemen op een nette manier aansluiten (naar ik aanneem). Overigens zie je ook bij de Venus A een 3 fasen kastje verschijnen.
Vervangen van de Solaredge lijkt me niet te kunnen, de X heeft geen MPPT of aansluiting voor zonnepanelen. Je moet in dit geval de AC uitgang van de Solar Edge aan de Marstek X verbinden.
Zolang er niet meer bekend is over dit systeem blijft het echter nog wel wat giswerk over wat het precies gaat worden en wat de mogelijkheden zijn. (En de prijs is ook nog niet bekend). Ziet er wel uit als een flexibel systeem. Andere merken zullen deze ontwikkeling wel gaan volgen. (b.v. Anker Solix Multisysteem),

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:51
Alan969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben op zoek naar een dealer die in België mag leveren met behoud van de 10 jaar waarborg.
op https://marstek-energy.nl/dealers/ staan enkel Nederlandse dealers en volgens die algemene voorwaarden mogen wij als Belg daar geen MT kopen als we de waarborg willen van 10j. Ik heb op die site gevraagd naar een dealer 'uit mijn buurt'. Maar tot nu toe kreeg ik geen antwoord. Hoe lang duurt het meestal voor er een antwoord komt?
Ik weet dat die 10J geen zekerheid is (in geval de dealer en de invoerder verdwijnen), maar het geeft me een veiliger gevoel dan de 2 jaar die wettelijk verplicht is.
Misschien kan dit je helpen, hier staan enkele Belgische verkopers. Toen ik een maand of 2 geleden mailde vroegen ze rond de 1500 euro bij Europ Electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:21
[...]

In Mei van dit jaar heb ik als Belg in Nederland een Marstek gekocht waar ik heel blij mee ben. Doet wat het moet doen. Ik heb er ook een leuke hobby bijgekregen. Met Home Assistant begonnen, Marstek via Modbus geïntegreerd in Home Assistant, zeer leuk speelgoed. €1449 heb ik daarvoor betaald. Dat is minder dan mijn iPhone, waar ik ook geen 10 jaar garantie op heb. Ik vraag mij eerlijk af waar het allemaal over gaat. Heb je schrik van de garantie? Koop dat dan niet.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:02
[...]

Daar zou ik mij niet teveel van aantrekken. Er is in Europa nog altijd zoiets als vrij verkeer van goederen. Als je de batterij bij een erkende Nederlandse dealer kocht is er geen enkele reden om je die 10 jaar garantie te weigeren. Ik heb als Vlaming trouwens in de aanvraag tot 10 jaar waarborg bij Marstek meegeven dat ik beide batterijen heb aangekocht bij stekker-batterij.nl. Daar is geen commentaar op gekomen en de 10 jaar zijn voor beide geaccepteerd. Als ik morgen als Vlaming in Nederland een elektronisch apparaat koop met "extended manufacturer warranty" verdwijnt die niet als ik de grens oversteek, ook niet als de fabrikant de dag erna de spelregels eenzijdig wijzigt. Ik denk dat ze er bij Marstek kop nog staart aan krijgen als het op Europese regels aankomt, ik trouwens ook niet :X

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb een simulatie gedraaid.

Het model is vrij simpel. Hoe meer cycli je kan draaien per jaar met voeding uit PV en afgifte aan je eigen verbruik hoe meer opbrengst.
En dan is er de situatie dat hoe groter de batterij, hoe moeilijker je ze vol krijgt in de winter, en hoe minder vaak je ze kan leeg trekken in de zomer.
Met 5kWh haal je bv 220 cycli, met 10 kWh is dat nog 180 en met 15 kWh maar 150 volle cycli.
Ik wil ook een simulatie uitvoeren om te bepalen hoeveel ik er best aankoop.
Een factor die dan meespeelt is het rendement. Heb je dat ook in rekening gebracht?
Ik heb gelezen dat MT spreekt van een rendement van 83%. Dat is dan in ideale condities.
Ik las ook dat iemand sprak van 75% en ik zag filmpjes waarin sprake is van iets rond de 60% wanneer de MT slechts 100W moet leveren.
Is er hier iemand die dat heeft gemeten? Zo ja, hoeveel was het resultaat?

De batterij heeft een opslag van pakweg 5kWh. Als het rendement 75% is dan betekent dit dat je van de 100% energie die in de batterij wordt gestopt slechts 75% kan uithalen. Mijn vraag: hoeveel kan er dan echt in die batterij gestopt worden? Is dat dan 5kWh, waaruit je amper 5*0,75=3,75kWh kan halen? Of kan je er 5kWh mee leveren en moet er hiervoor bijgevolg 5/0,75=6,66kWh in de batterij worden gestopt? Of moet ik rekenen op de helft van het rendement bij het laden en de helft bij het ontladen? Dus om 5kWh in de batterij te stoppen is er dan 5/0,875=5,7kWh nodig om te laden en er komt dan 5*0,875=4,375kWh uit. Dat laatste is dan een benadering want in dat geval is het rendement 4,375/5,7= 76%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Acculife in Merksplas is erkende dealer in BE. Heb er goede ervaring mee gehad bij omruil van mijn defecte Marstek in februari.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:01:
[...]

Daar zou ik mij niet teveel van aantrekken. Er is in Europa nog altijd zoiets als vrij verkeer van goederen. Als je de batterij bij een erkende Nederlandse dealer kocht is er geen enkele reden om je die 10 jaar garantie te weigeren. Ik heb als Vlaming trouwens in de aanvraag tot 10 jaar waarborg bij Marstek meegeven dat ik beide batterijen heb aangekocht bij stekker-batterij.nl. Daar is geen commentaar op gekomen en de 10 jaar zijn voor beide geaccepteerd. Als ik morgen als Vlaming in Nederland een elektronisch apparaat koop met "extended manufacturer warranty" verdwijnt die niet als ik de grens oversteek, ook niet als de fabrikant de dag erna de spelregels eenzijdig wijzigt. Ik denk dat ze er bij Marstek kop nog staart aan krijgen als het op Europese regels aankomt, ik trouwens ook niet :X
Ik denk dat Marstek Energy GmbH alles probeert naar zich toe te trekken. Wie zegt dat er geen andere kanalen zijn om te verkopen in Europa? Toestel registreren bij Hame en klaar is Kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alan969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:02:
[...]

Een factor die dan meespeelt is het rendement. Heb je dat ook in rekening gebracht?
Ik heb gelezen dat MT spreekt van een rendement van 83%. Dat is dan in ideale condities.
Ik las ook dat iemand sprak van 75% en ik zag filmpjes waarin sprake is van iets rond de 60% wanneer de MT slechts 100W moet leveren.

De batterij heeft een opslag van pakweg 5kWh. Als het rendement 75% is dan betekent dit dat je van de 100% energie die in de batterij wordt gestopt slechts 75% kan uithalen. Mijn vraag: hoeveel kan er dan echt in die batterij gestopt worden? Is dat dan 5kWh, waaruit je amper 5*0,75=3,75kWh kan halen? Of kan je er 5kWh mee leveren en moet er hiervoor bijgevolg 5/0,75=6,66kWh in de batterij worden gestopt? Of moet ik rekenen op de helft van het rendement bij het laden en de helft bij het ontladen? Dus om 5kWh in de batterij te stoppen is er dan 5/0,875=5,7kWh nodig om te laden en er komt dan 5*0,875=4,375kWh uit. Dat laatste is dan een benadering want in dat geval is het rendement 4,375/5,7= 76%.
Uw laatste redenering is correct. Op 7 maanden gebruik van mijn 3 Marsteks zit ik op een gemiddelde RTE van rond de 74%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

Hij trekt 7 W uit het net plus nog 40-50 W uit de batterij in stand-by.
ah, ja, maar dat is dus 47-57w sluipverbruik per accu want die stroom betaal je wel voor. en dat telt op, want dat is met 3 accu's 150w, en dat is als je rekent met een prijs van 30 cent per kwh toch al snel een kost van 390 euro per jaar. Zeker wanneer er maar 100w teruggeleverd moet worden aan je huis, en 3 accu's gaan aan om allen 33w te leveren, dan zit je met een enorm verlies. Ik hoop wel dat de batterijen in de toekomst slim genoeg worden dat ze in zo'n scenario slechts 1 batterij het werk laten doen en de andere in standby houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:14:
[...]

ah, ja, maar dat is dus 47-57w sluipverbruik per accu want die stroom betaal je wel voor. en dat telt op, want dat is met 3 accu's 150w, en dat is als je rekent met een prijs van 30 cent per kwh toch al snel een kost van 390 euro per jaar. Zeker wanneer er maar 100w teruggeleverd moet worden aan je huis, en 3 accu's gaan aan om allen 33w te leveren, dan zit je met een enorm verlies. Ik hoop wel dat de batterijen in de toekomst slim genoeg worden dat ze in zo'n scenario slechts 1 batterij het werk laten doen en de andere in standby houden.
Nee dat klopt niet want al de stroom die ik in mijn Marsteks steek is zonnestroom die ik anders in het net zou injecteren en waar ik amper 3 cent voor zou krijgen. Die type batterijen zijn eigenlijk gemaakt om NOM te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaReaper
DSSW schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:17:
[...]

Nee dat klopt niet want al de stroom die ik in mijn Marsteks steek is zonnestroom die ik anders in het net zou injecteren en waar ik amper 3 cent voor zou krijgen. Die type batterijen zijn eigenlijk gemaakt om NOM te draaien.
als je die 50 watt niet zou verbruiken als er slechts 1 batterij actief moet zijn, kan je die later gebruiken om te voorkomen dat je 50w van het net moet halen. dus het is wel degelijk verspilde stroom IMO. Je batterij is sneller leeg wanneer hij onnodig actief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
[...]

Die intelligentie moet volgens mij mogelijk zijn/worden via HA (Home Assistant). Of vergis ik mij?
Het zou ook mijn bedoeling zijn om in de winterdagen minder batterijen te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
DSSW schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:17:
[...]

Inderdaad, al tig keer gezegd op dit forum: een verlies van een verlies is er geen :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:22:
[...]

Inderdaad, al tig keer gezegd op dit forum: een verlies van een verlies is er geen :)
En ook al tig keer gezegd dat het verschilt van land tot land, van contract tot contract en van gebruiksdoel tot gebruiksdoel. Dus om te blijven vermelden dat het 'niet uitmaakt want zonnestroom' is net zo ongenuanceerd en incorrect.

Het kan minder uitmaken want zonnestroom is goedkoper, maar zoals terecht is opgemerkt, als je de batterij leeg kan krijgen of niet vol kan krijgen, is elk verbruik zonde. Dit soort situaties doen zich zeker in de winter veel vaker voor.

@ThaReaper overigens is dat verbruik al in 'standby' zonder programma actief. Dus tenzij de batterij helemaal uit zou gaan, kan daar niet zo veel aan verbeterd worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:22:
[...]

als je die 50 watt niet zou verbruiken als er slechts 1 batterij actief moet zijn, kan je die later gebruiken om te voorkomen dat je 50w van het net moet halen. dus het is wel degelijk verspilde stroom IMO. Je batterij is sneller leeg wanneer hij onnodig actief blijft.
Uw redenering geldt enkel in de 3 donkere maanden van het jaar, ik haal sinds begin maart amper 1 kWh per dag uit net net voor de rest draait alles hier dag en nacht op zonnestroom en toer ik gratis rond met mijn EV😛

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dat is nochthans het verbruik wat ik zie op de energiesocket van homewizard, als de batterij in standby staat, die ik tussen het net en de batterijen heb staan. Er gaan veel verhalen over de efficiency van de venus maar ik ben tevreden.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
PNARI schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:54:
[...]

Dat is nochthans het verbruik wat ik zie op de energiesocket van homewizard, als de batterij in standby staat, die ik tussen het net en de batterijen heb staan. Er gaan veel verhalen over de efficiency van de venus maar ik ben tevreden.
Dat is dan het deel dat van het net komt, niet van de batterij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 11:41
[...]

Ik weet niet hoe je aan die ~50 watt komt?

Hij trekt idle 7 watt en als ik de batterij 24 uur niet gebruik is hij hooguit 2-3% kwijt van 5.12 kWh(~100/150 watt).
Dus ik zou eerder zeggen dat het sluipverbruik rond de ~15 watt ligt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
Gohf046 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:59:
[...]

Hij trekt idle 7 watt en als ik de batterij 24 uur niet gebruik is hij hooguit 2-3% kwijt van 5.12 kWh(~100/150 watt).
zie de text die ik gequote had. die zei 7 watt van het net en 40-50 watt van de batterij. Ik heb er zelf nog geen (besteld), dus nog niet kunnen testen zelf, maar als het 15 watt is zou dat wel een stuk interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:27:
[...]

@ThaReaper overigens is dat verbruik al in 'standby' zonder programma actief. Dus tenzij de batterij helemaal uit zou gaan, kan daar niet zo veel aan verbeterd worden denk ik.
dat is zonde, want dan kan je inderdaad weinig verbeteren. Ergens zou het wel logisch zijn als de interne omvormer selectief aan en uitgeschakeld zou kunnen worden, maar het is dan even afwachten of ze daar aan gedacht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:56:
[...]

Dat is dan het deel dat van het net komt, niet van de batterij zelf.
Uiteraard

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThaReaper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:11:
[...]

dat is zonde, want dan kan je inderdaad weinig verbeteren. Ergens zou het wel logisch zijn als de interne omvormer selectief aan en uitgeschakeld zou kunnen worden, maar het is dan even afwachten of ze daar aan gedacht hebben.
Ik heb het nu eens doorgerekend en vraag mij inderdaad af of die gerapporteerde 40 W verbruik uit de batterij wel klopt. Dan zou de batterij binnen 5 dagen leeg moeten zijn. Kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Dus ik neem het terug en zou daar niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb het nu eens doorgerekend en vraag mij inderdaad af of die gerapporteerde 40 W verbruik uit de batterij wel klopt. Dan zou de batterij binnen 5 dagen leeg moeten zijn. Kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Dus ik neem het terug en zou daar niet teveel waarde aan hechten.
Ik heb als het goed is volgende week 3 batterijen en nog geen digitale meter (volgende maand pas), dus ik heb alle tijd om er eens mee te experimenteren!
Ik zou er niet van verbaasd zijn hoor. High end standalone omvormers hebben een soortgelijk idle verbruik, dus ik denk dat het wel eens kan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
Gohf046 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:59:
[...]

Ik weet niet waar je die 2-3% vandaan haalt (zijnde 100/150Watt); Maar volgens je eigen weergave is 150 W in 24 uur 7 watt per uur.
Dan zou dat kunnen kloppen met 7watt netstroom is samen 14Watt per uur.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:21
[...]

Hier 7W. Marstek was leeg. (11%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy4UVTZ9DW_uE8I5kxZPYbcmtcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuqwSzqwgQPXvNYexL9TyM4I.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wanneer de handelsprijzen eens wat minder gunstig zijn zal ik het eens testen. De batterij langer stil laten staan en vergelijken met wat ik normaal teruglever op een lading. Aangezien ik alleen maar laad en ontlaad met constante vermogens is de rest allemaal vrij constant. Als het echt tientallen W verbruik is, moet je dit vrij gauw opmerken in de getallen die normaal slechts 0,01 of 0,02 kWh per dag verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:52
Kan er ook even doorberekend worden wat de app en de p1 meter aan stroom verbruikt, eventueel ook nog het thuisassistent systeem?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
In de app zag je altijd een geel bolletje wanneer de accu geladen werd. Nu al een paar dagen niet zichtbaar maar laadt wel. Is er iets aan de app veranderd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQiDdQCpJcaieQDF6HxcVrv3QzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LL2uDx0sncpn7qASPG47WIu.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:27
Alan969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:02:
[...]

Zie de gepinde post van @pascallj Accuraatheid van Marstek metingen en efficiëntie

Ik heb een Marstek-C (de kleinere 2,56kWh) draaien in een huishouden met zeer laag verbruik, ik kom op een gemeten efficiency van 61% over 2 maanden. Ik heb de meetwaarden van @pascallj in mijn excel-simulatie met kwartierdata gestopt en kom dan uit op een efficiency van 63% over de eerste 6 maanden van dit jaar. Dus redelijk representatief.

[ Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 09-09-2025 14:59 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
antoinevromen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
[...]

Ik weet niet waar je die 2-3% vandaan haalt (zijnde 100/150Watt); Maar volgens je eigen weergave is 150 W in 24 uur 7 watt per uur.
Dan zou dat kunnen kloppen met 7watt netstroom is samen 14Watt per uur.
Dat zeg ik toch?

Idle 7 watt van het net + circa 5 a 10 watt intern verbruik zeg circa 15 watt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjoK schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:43:
[...]

Zie de gepinde post van @pascallj Accuraatheid van Marstek metingen en efficiëntie

Ik heb een Marstek-C (de kleinere 2,56kWh) draaien in een huishouden met zeer laag verbruik, ik kom op een gemeten efficiency van 61% over 2 maanden. Ik heb de meetwaarden van @pascallj in mijn excel-simulatie met kwartierdata gestopt en kom dan uit op een efficiency van 63% over de eerste 6 maanden van dit jaar. Dus redelijk representatief.
Let wel op een paar kanttekeningen die ik ook in die post heb vermeld. De efficiëntie die ik daar berekend heb, is puur op basis van wat de batterij rapporteert dat uit de batterij komt, gedeeld door wat er naar het net gaat. Of die eerste meting correct is, kunnen we niet weten. Vandaar 'theoretische efficiëntie'. Ook is duidelijk dat de metingen bij lage vermogens niet per se correct zijn. Zeker bij 100 W komt er geen consistente waarde uit dus die waarde kan je eigenlijk niet gebruiken. Houd hier rekening mee als je die getallen gebruikt.

De voornaamste focus van die post was om te bepalen of de getallen van de Marstek voor import en export accuraat zijn. De theoretische efficiëntie berekening was een bonus met de getallen die je dan toch krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:33
Sinds zaterdag een Venus 2 draaien op AI, 10kW zon en dynamische tarieven. Vandaag de eerste dag met zo goed als geen zon en merkte dat ik het er niet op aan durfde te laten komen, dus via manual het apparaat vanaf 12u volgeladen.

Heeft iemand ervaring met dit scenario, gaat ie volladen in de laagste tarief zone (heb api koppeling met Tibber)?

En wat mij prettig zou lijken, als het gros van de accu capaciteit in de duurste ruimte wordt ingezet. Zou dat in AI modus ook zo moeten werken?

[ Voor 3% gewijzigd door toktokcity op 09-09-2025 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 18:05
toktokcity schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:46:
Sinds zaterdag een Venus 2 draaien op AI, 10kW zon en dynamische tarieven. Vandaag de eerste dag met zo goed als geen zon en merkte dat ik het er niet op aan durfde te laten komen, dus via manual het apparaat vanaf 12u volgeladen.

Heeft iemand ervaring met dit scenario, gaat ie volladen in de laagste tarief zone?

En wat mij prettig zou lijken, als het gros van de accu capaciteit in de duurste ruimte wordt ingezet. Zou dat in AI modus ook zo moeten werken?
Bij mij gingen de batterijen netjes op het laagste tariefpunt, niet eerder, laden vanaf het net.

Ontladen op de duurste uren doen de batterijen niet op basis van AI, enkel NOM

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toktokcity schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:46:
[...]
Als er geen zon is (en niet de twee laagste uren zijn), gaat de batterij gewoon terugleveren ongeacht wat de prijs is. De batterij kan jouw komende verbruik niet weten (tenzij AI echt een soort patroonherkenning zou bevatten) dus zal ook nooit capaciteit bewaren voor later.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 09-09-2025 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:33
De batterij kan jouw komende verbruik niet weten (tenzij AI echt een soort patroonherkenning zou bevatten) dus zal ook nooit capaciteit bewaren voor later.
Eens, maar uit de grafiek van Tibber zou wel afgeleid kunnen worden wanneer inzet het meest relevant is. AI-modus zou dan inderdaad kunnen gaan voorspellen dat de piek rond 19-20 relevanter is om te ondersteunen, dan de nachtelijke uren. Leeg gaat onze eerste 5kW unit sowieso aan basis belasting. Dus er moet waarschijnlijk nog eentje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Gohf046 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:34:
[...]

Dat zeg ik toch?

Idle 7 watt van het net + circa 5 a 10 watt intern verbruik zeg circa 15 watt.
Was meer een vraag ter bevestiging van die 24uur standby dat die 2-3% zou kosten of je dat zelf hebt vastgesteld. Ik heb hier nog nooit een dag gehad dat de batterij 24 uur standby stond (dus niet had geladen en niet had ontladen vandaar mijn vraag waar die 2-3% op was gebaseerd?)

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 12:39
Vandaag de V2 binnen gekregen, uitgepakt en alles er aan geschroefd.

App gedownload, aangezet, gekoppeld, 2.4GHz WiFi (Ubiquiti) gekoppeld waar ook bestaande Homewizard P1 al op zat. Deze werd gevonden en gekoppeld. AI mode gekozen. "Toevallig" net in mijn derde maand bij Tibber dus API token gemaakt (leuk, wist ik niet eens :o ) en ingevoerd en hij 'draait'.

Tot zover een makkie dus :)

Maar.... hij staat in de gang, allesj*z*s wat is dat ding zwaar, naar zolder krijgen wordt een uitdaging _O-

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toktokcity schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:01:
[...]

Eens, maar uit de grafiek van Tibber zou wel afgeleid kunnen worden wanneer inzet het meest relevant is. AI-modus zou dan inderdaad kunnen gaan voorspellen dat de piek rond 19-20 relevanter is om te ondersteunen, dan de nachtelijke uren. Leeg gaat onze eerste 5kW unit sowieso aan basis belasting. Dus er moet waarschijnlijk nog eentje bij.
Maar aan die informatie heb je niets als je niet weet of je de batterij leeg krijgt. Dus het kan niet weten of het voor jou 'relevanter' gaat zijn om op die uren te ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:49:
[...]

Als er geen zon is (en niet de twee laagste uren zijn), gaat de batterij gewoon terugleveren ongeacht wat de prijs is. De batterij kan jouw komende verbruik niet weten (tenzij AI echt een soort patroonherkenning zou bevatten) dus zal ook nooit capaciteit bewaren voor later.
Heel logisch maar soms ook wel heel dom. Hij levert hier soms direct terug om NOM te draaien als hij net is volgeladen van het net op de goedkoopste uren. Soms is de stroom dan een paar tiende van een cent duurder dan toen hij aan het laden was, maar gaat nu wel met een RTE van 73% terugleveren. Lijkt mij niet heel kostenefficiënt. Heeft iemand hier al een mooie HA oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

thaMini

Tool !!

jelleeelco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:00:
[...]

Dat begrijp ik.
Ik wil dan ook de de optimizers verwijderen en er 4 strings van maken.
De Marstek D heeft 4 MPPT’s. Door die te gebruiken zijn de optimizers en omvormer overbodig. En je haalt (moet nog blijken) een beter rendement want je hebt 1 DC-AC omzetting minder.
Bonus is dat het op de groep kan die vrijkomt bij weghalen van de omvormer.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
antoinevromen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:02:
[...]

Was meer een vraag ter bevestiging van die 24uur standby dat die 2-3% zou kosten of je dat zelf hebt vastgesteld. Ik heb hier nog nooit een dag gehad dat de batterij 24 uur standby stond (dus niet had geladen en niet had ontladen vandaar mijn vraag waar die 2-3% op was gebaseerd?)
Ja ik heb de batterij hier wel eens 24 uur of langer uitgehad omdat het imo niet rendabel was om het op te laden en ontladen met de EPEX prijzen. Dus zodoende heb ik geconstateerd dat het ongeveer om 2 a 3% gaat.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03:08

Pe1dtq

It's all about electronics

UniMatrix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:04:

Maar.... hij staat in de gang, allesj*z*s wat is dat ding zwaar, naar zolder krijgen wordt een uitdaging _O-
Heb je er nog maar 1. Er zijn er met 6😉

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 18:05
Hemmik schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:06:
[...]

Heel logisch maar soms ook wel heel dom. Hij levert hier soms direct terug om NOM te draaien als hij net is volgeladen van het net op de goedkoopste uren. Soms is de stroom dan een paar tiende van een cent duurder dan toen hij aan het laden was, maar gaat nu wel met een RTE van 73% terugleveren. Lijkt mij niet heel kostenefficiënt. Heeft iemand hier al een mooie HA oplossing voor?
Eigenlijk toch best absurd dat Marstek die nog immer niet aanstuurbaar maakt via de app. Het nu inderdaad nog immer niet echt 'slim' of goed parametriseerbaar, laat staan dat je een manual programma kan laten terugschakelen naar Auto of AI.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
stil schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:45:
[...]

Eigenlijk toch best absurd dat Marstek die nog immer niet aanstuurbaar maakt via de app. Het nu inderdaad nog immer niet echt 'slim' of goed parametriseerbaar, laat staan dat je een manual programma kan laten terugschakelen naar Auto of AI.
Dat kan wel je wel op diverse wijzen realiseren (forum staat hier vol van; o.a. de local-api kan dat voor je doen).
Is best nog wel lastig om een eenduidige use-case te beschrijven waarin je zou willen dat de batterij moet kunnen wisselen tussen modi; Iedereen wil er iets anders mee bereiken.

[ Voor 16% gewijzigd door antoinevromen op 09-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Erik1805 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:03:
In de app zag je altijd een geel bolletje wanneer de accu geladen werd. Nu al een paar dagen niet zichtbaar maar laadt wel. Is er iets aan de app veranderd?

[Afbeelding]
De app is geüpdatet een week terug. Sindsdien geen bolletjes meer zichtbaar, maar fijn dat hij blijkbaar nog wel laadt tijdens het laagste punt.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • +5 Henk 'm!
UniMatrix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:04:

App gedownload, aangezet, gekoppeld, 2.4GHz WiFi (Ubiquiti) gekoppeld waar ook bestaande Homewizard P1 al op zat. Deze werd gevonden en gekoppeld. AI mode gekozen. "Toevallig" net in mijn derde maand bij Tibber dus API token gemaakt (leuk, wist ik niet eens :o ) en ingevoerd en hij 'draait'.

Tot zover een makkie dus :)

Lees TS, voor aanschaf Marstek verplicht 3 weken naar de powergym😂

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hier wordt de Venus A al aangeboden. 10.6 kWh voor 2099 Euro (ex btw)
https://pluginenergy.de/p...rk?variant=54461062185228

[ Voor 4% gewijzigd door HHF op 09-09-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 16:06
pascallj schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
[...]

De WiFi perikelen van de Marstek zijn af en toe niet te doorgronden, maar om te testen zou je dit wel even moeten uitsluiten. Als je dan nog steeds problemen hebt, ben ik bang dat die tweede niet helemaal goed is. Misschien zit de internet antenne niet verbinden met de externe antenne o.i.d.
Even een update:
Ik heb de batterij verbonden met mijn laptop via de online tool. Ik heb deze hiermee gereset en alles terug ingesteld via de app. Sindsdien gaan problemen meer gehad!

Nu heb ik wel het volgende aan de hand bij de batterij van mijn schoonvader. De wifi antenne is losgekomen. Sindsdien heb ik nog amper of geen wifi signaal zelfs niet langst de router. Daardoor blijft de CT ook niet verbonden.
Iemand ervaring met het loskomen en terug monteren van de wifi antenne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tinamar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:56:
[...]

Denk dat jou stekker iets gedraaid moet worden, bij mij zit het knopje mooi boven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier aan de onderkant en 180 graden draaien lijkt mij niet wenselijk. Maar goed, gelukkig ook niet meer nodig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hemmik schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:06:
[...]

Nee niet echt, aan de andere kant, als je dan stroom zou afnemen betaal je weer energiebelasting in de meeste gevallen. Zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten.

Verder werk ik met een aantal scènes in HA, en hoewel het natuurlijk wel iets is waar ik dagelijks naar kijk en op regel, kan ik via een drop-down zo switchen tussen verschillende modi.

Hier een variabel contract, en gisteren+vandaag IIG mooi kunnen profiteren van de pieken qua prijs. Overdag met de overtollige zon NOM opladen en in de avond tegen 0,60€ incl. terugleveren. En met het restant NOM de nacht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Weet iemand of er al een recentere versie is van Marstek Device Open API(REV 0.5)
Dus hoger als 0.5 ?
In 0.5 is sprake van de functie Marstek.GetStatus: Query the basic operating information of the device;(pending)
Maar de interface van die functie Marstek.GetStatus staat (nog) niet beschreven

[ Voor 48% gewijzigd door antoinevromen op 09-09-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 11:46
Mijn probleem is lastig terug te vinden in duizenden posts, maar mijn Venus e2 lijkt zichzelf voor de gek te houden.

Het is nu avond, de panelen doen niets.
  • De accu levert netjes tussen de 300 en 400 watjes
  • De quooker gaat aan en de accu gaat 2500 leveren (eigen groep, eigen type b aardlek).
  • Quooker gaat uit, maar hij blijft nog 2500w leveren.
  • Hij lijkt te denken dat de zon schijnt en begint spontaan te laden met 1700w
  • Even later stopt ie er weer mee en levert ie weer vrij nauwkeurig.
Soms flippert ie ook tussen veel laden en veel leveren, terwijl er geen grootverbruikers aan lijken te staan (tenminste, ik zie het niet in home assistant)

Situatie:
1 stuks venus E2 5.12
3 fase, accu hang aan 1 fase, maar in de app netjes 3 fase ingesteld
ct003, MAAR helaas een DSMR4.2 meter (Landis & Gyr E350 DSMR4.2), in moeten stellen op e350-smr5.0

om die reden ook de virtuele shellypro3em middels de home assistant b2500 add-on getest (KW naar W via meerdere helpers) maar dan lijkt het nog erger te zijn.

Wordt dit waarschijnlijk door de oude meter veroorzaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
b4gg3r1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:
Mijn probleem is lastig terug te vinden in duizenden posts, maar mijn Venus e2 lijkt zichzelf voor de gek te houden.

• De quooker gaat aan en de accu gaat 2500 leveren (eigen groep, eigen type b aardlek).
Soms flippert ie ook tussen veel laden en veel leveren, terwijl er geen grootverbruikers aan lijken te staan (tenminste, ik zie het niet in home assistant)

Situatie:
1 stuks venus E2 5.12
ct003, MAAR helaas een DSMR4.2 meter (Landis & Gyr E350 DSMR4.2), in moeten stellen op e350-smr5.0

om die reden ook de virtuele shellypro3em middels de home assistant b2500 add-on getest (KW naar W via meerdere helpers) maar dan lijkt het nog erger te zijn.

Ik denk dat het komt omdat je een SMR4 meter als SMR5 hebt ingesteld. Hij verwacht daardoor snellere resultaten en omdat hij geen verandering ziet, ziet hij dus zijn eigen teruglevering als zonnestroom. Ik zou kijken of er andere SMR4 meters zijn die je in kunt stellen die ook werken met jouw meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

CreBa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:39:
[...]

Even een update:
Ik heb de batterij verbonden met mijn laptop via de online tool. Ik heb deze hiermee gereset en alles terug ingesteld via de app. Sindsdien gaan problemen meer gehad!

Nu heb ik wel het volgende aan de hand bij de batterij van mijn schoonvader. De wifi antenne is losgekomen. Sindsdien heb ik nog amper of geen wifi signaal zelfs niet langst de router. Daardoor blijft de CT ook niet verbonden.
Iemand ervaring met het loskomen en terug monteren van de wifi antenne.
Heb je er een foto van? Is maar net wat er los is. Het plastic omhulsel of ook het inwendige, de feitelijke antenne. Als er helemaal geen metaal meer uitkomt, zal het bereik drastisch verminderen. Steek er dan een draadje in van 5cm. Kijk dan of je weer verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
b4gg3r1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:

Situatie:
1 stuks venus E2 5.12

Die oudere meter heeft waarschijnlijk een refresh-rate van 1x per 10sec. Dan nog de tijd om de batterij te laten anticiperen op de lastwissel en in het slechtste geval heb je dus zo 10 sec. dat hij doorschiet met 2500 leveren. Dan denkt hij dat hij na het uitvallen van de quooker weer 2500 teruglevert en zo duurt het even voordat hij weer teruggeflipperd is. Denk dat het normaal gedrag is bij 10sec. meter
Maar ik zie dat @pascallj ook al heeft gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:43
HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:03:
Interessant. Marstek gaat als een speer.
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is niet zelfde product als Venus E. Enkel laden via direct aangesloten PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
meesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:29:
[...]

Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.
En de 6,36kWh voor 1.296,00€ (die doen hun eigen V3 concurrentie aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:29:
[...]

Volgens de productpagina een 1200 W bidirectionele omvormer: "Maakt zowel opladen vanuit het elektriciteitsnet als terugleveren van stroom mogelijk, waardoor flexibel energiebeheer in huis wordt ondersteund."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
[...]

Weet je dat zeker? Er staat ✔ Bi-Direktionaler Wechselrichter (Be- & Entladen über Stromnetz und PV-Module)
@pascallj was weer net sneller :)

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 09-09-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:52
antoinevromen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:32:
[...]

Weet je dat zeker? Er staat ✔ Bi-Direktionaler Wechselrichter (Be- & Entladen über Stromnetz und PV-Module)
1200 W bidirectionele omvormer Maakt zowel opladen vanuit het elektriciteitsnet als terugleveren van stroom mogelijk, waardoor flexibel energiebeheer in huis wordt ondersteund

Afkomstig van

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +3 Henk 'm!
antoinevromen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:32:
[...]

Vergissing van mij. Maar die 1200w vind ik wel wat mager. Nu met 3 E’s kan je gaan tot 7500w, dus rap vol bij veel PV en goede ondersteuning bij grote verbruikers.
Als ik maar 1200w kan laden zou ik nog veel PV productie verliezen en bij max 1200w ontladen zou ik nog veel uit het net trekken. Voor mijn situatie dus niet nuttig, voor anderen misschien wel.

[ Voor 37% gewijzigd door DSSW op 09-09-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
hoe verwijder je een post?

[ Voor 168% gewijzigd door antoinevromen op 09-09-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 11:46
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:23:
[...]

Ik denk dat het komt omdat je een SMR4 meter als SMR5 hebt ingesteld. Hij verwacht daardoor snellere resultaten en omdat hij geen verandering ziet, ziet hij dus zijn eigen teruglevering als zonnestroom. Ik zou kijken of er andere SMR4 meters zijn die je in kunt stellen die ook werken met jouw meter.
Zoiets dacht ik ook, daarom had ik mijn hoop gevestigd op die virtuele shelly via die b2500 add-on, die natuurlijk ook zijn info uit dezelfde trage meter haalt, maar het flipper-gedrag is dan nog erger.
Ik ga in de app op zoek naar andere meters.

Enexis hoeft nog maar 2.7 miljoen oude meters te vervangen, ik denk wel dat mijn probleem een reden is om voorrang te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

[...]

De aankondiging heeft het over directioneel laden, dus hij zou ook van het net moeten kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06:12
bommel schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:03:
[...]

Wat zie je als je op het terminal/console knopje drukt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 {
  "endpoint": "/app/Solar/v2_get_device.php",
  "timestamp": "2025-09-09T18:56:39.161Z",
  "response": {
    "code": "4",
    "msg": "密码错误",
    "data": ""
  },
  "deviceCount": 0
}

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
DSSW schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat Marstek Energy GmbH alles probeert naar zich toe te trekken. Wie zegt dat er geen andere kanalen zijn om te verkopen in Europa? Toestel registreren bij Hame en klaar is Kees.
Mean Well is importeur in Nederland, staat er los van.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:27:
[...]

En ook al tig keer gezegd dat het verschilt van land tot land, van contract tot contract en van gebruiksdoel tot gebruiksdoel. Dus om te blijven vermelden dat het 'niet uitmaakt want zonnestroom' is net zo ongenuanceerd en incorrect.

Het kan minder uitmaken want zonnestroom is goedkoper, maar zoals terecht is opgemerkt, als je de batterij leeg kan krijgen of niet vol kan krijgen, is elk verbruik zonde. Dit soort situaties doen zich zeker in de winter veel vaker voor.

Zelfs met conversieverlies rendabel op dynamisch om pieken op te vangen, juist in de winter.
Kan toch al snel 10-20 cent fluctueren.
Zo hou je het toch nog een beetje in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
Interessant, maar ik denk dat de omvormer uitgeschakeld zal zijn wanneer de batterij leeg is. dus ik denk dat die 7 watt voor de communicatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:29:
[...]

Oeps verkeerde geqoute

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 09-09-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Taro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:59:
[...]

Hier aan de onderkant en 180 graden draaien lijkt mij niet wenselijk. Maar goed, gelukkig ook niet meer nodig.
Ik begrijp dat je Marstek moe bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus 2500 incl btw
Een venus e voor 1400 x 2 is 2800 en dan heb je 5000 watt laden tegen maar 1200 bij de venus a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreBa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 16:06
Pe1dtq schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:24:
[...]

Heb je er een foto van? Is maar net wat er los is. Het plastic omhulsel of ook het inwendige, de feitelijke antenne. Als er helemaal geen metaal meer uitkomt, zal het bereik drastisch verminderen. Steek er dan een draadje in van 5cm. Kijk dan of je weer verbinding krijgt.
Bedankt voor je reactie, het draadje is nog compleet, het is enkel het plastiekje dat eruit was geklikt waardoor het draadje bloot kwam te zitten.
Ik dacht misschien dat deze binnen het plastiekje vast zat aan iets voor signaal. Of is het normaal dat dit draadje gewoon los in het plastieke antenne zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:43
Maxwp schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:05:
[...]

Is prijs zonder tax

Als nler mag je dat niet kopen voor die prijs
En word het netviets meer dan 2500
Het ging me overigens niet om het wel/niet daar kunnen kopen. Maar meer dat je op deze pagina de specs kunt zien. Ik had zo snel nog geen andere pagina gevonden.
Hoe snel Marstek met nieuwe produkten komt, wordt het bijna tijd voor het Grote Marstek Ervaringen en Discussie topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 17:53

tha_crazy

Mafketel

Dus, hier net de V2 binnen gekregen en geïnstalleerd.
Maar, ik vraag me nu af of het wel de V2 is gezien deze niet met ophang beugels geleverd zou worden maar die zitten er wel bij (en wielen)

Model staat op MST-BIE5-2500 en als ik daarop zoek kom ik wel op de V2 uit, dus het lijkt er wel op maar toch?
Helaas krijg ik ook de integratie van de CT003 niet aan de praat in Home Assistant, maar voornamelijk omdat ik het IP nog niet juist heb lijkt het, want elke keer krijg ik dezelfde error helaas.
Dus ik zal nog even een P1 splitter moeten hebben (iemand nog advies?)
En dan nog kijken hoe ik de Accu in Home Assistant zelf kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

tha_crazy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:21:
Maar, ik vraag me nu af of het wel de V2 is gezien deze niet met ophang beugels geleverd zou worden maar die zitten er wel bij (en wielen)

Model staat op MST-BIE5-2500 en als ik daarop zoek kom ik wel op de V2 uit, dus het lijkt er wel op maar toch?
Helaas krijg ik ook de integratie van de CT003 niet aan de praat in Home Assistant, maar voornamelijk omdat ik het IP nog niet juist heb lijkt het, want elke keer krijg ik dezelfde error helaas.
Bij de meeste mensen werkt de HW splitter erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

We zien de laatste tijd meer berichten dat de laatste versie van de v2 wel met ophangbeugels geleverd wordt. Echter heb ik ook berichten voorbij zien komen dat hij scheef hangt als je ophangt omdat de afstand tot de muur niet klopt. Even goed kijken dus. Je herkent de V2 vooral ook aan het feit dat de koelribben aan de achterkant niet meer uitsteken. Het modelnummer is hetzelfde gebleven volgens mij.
[...]
Dit kan alleen via 3rd party oplossingen: een MQTT Cloud relay of Modbus (zie TS). De lokale API komt binnenkort als het goed is publiek beschikbaar, dan kan je die ook gebruiken. Ik werk zelf aan een HA integratie hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:23:
[...]

Ik heb zelf een passieve splitter gemaakt, werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Maxwp schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:07:
[...]

Dus 2500 incl btw
Een venus e voor 1400 x 2 is 2800 en dan heb je 5000 watt laden tegen maar 1200 bij de venus a
de genoemden prijzen zijn introductieprijzen die nog wel wat gaan zakken naar verwachting. Goed vergelijk is de E V3.0 (1799 incl BTW introductieprijs). Dan zit er toch wel een heel verschil tussen de Venus A en E introductieprijzen. (2500 vs 3800 euro incl. BTW) . Eind september is de A leverbaar, dan zullen we wel zien wat de prijs gaat doen. De schaalbaarheid (losse batterijen bijplaatsen) spreekt mij wel aan evenals de mogelijkheid om meerdere units te kunnen koppelen over 3 fasen. Maar misschien dat die box die ze op de plaatjes laten zien ook voor de Venus E gaat werken. We wachten af.

[ Voor 4% gewijzigd door HHF op 09-09-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:41:
[...]

Let wel op een paar kanttekeningen die ik ook in die post heb vermeld. De efficiëntie die ik daar berekend heb, is puur op basis van wat de batterij rapporteert dat uit de batterij komt, gedeeld door wat er naar het net gaat. Of die eerste meting correct is, kunnen we niet weten. Vandaar 'theoretische efficiëntie'. Ook is duidelijk dat de metingen bij lage vermogens niet per se correct zijn. Zeker bij 100 W komt er geen consistente waarde uit dus die waarde kan je eigenlijk niet gebruiken. Houd hier rekening mee als je die getallen gebruikt.

De voornaamste focus van die post was om te bepalen of de getallen van de Marstek voor import en export accuraat zijn. De theoretische efficiëntie berekening was een bonus met de getallen die je dan toch krijgt.
OK, de meting is niet zo goed bij lage vermogens, Maar de RTE zakt toch redelijk diep. Als je NOM opzoekt bestaat de kans dat je 'zonder het te weten/willen' in die zone zit. Hoe meer batterijen hoe lager het vermogen dat per batterij binnen of buiten gaat. Het zou dan interessant zijn om in die lagere regionen slechts 1 batterij werkend te houden. Als je daarvoor steeds de andere moet in- en uitschakelen, dan komt dat waarschijnlijk de levensduur niet ten goede... Zou het daarom mogelijk zijn om in de nachtperiode batterij per batterij te ontladen? Bij mij varieert (het sluimer) nachtverbruik tussen 250 en 600W. Als dat dan uit 3 batterijen komt zit ik in die onderste regionen.
Aan de andere zijde (hoog vermogen) is de RTE dan plots zeer goed.
Ik zal in mijn simulatie gebruik maken van een gemiddelde RTE van 74%.
Bedankt voor die nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:23:
[...]

Top, dan ga ik die eens bestellen, want anders ga ik straks dagen aan monitoring missing in HA.
pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:27:
[...]

We zien de laatste tijd meer berichten dat de laatste versie van de v2 wel met ophangbeugels geleverd wordt. Echter heb ik ook berichten voorbij zien komen dat hij scheef hangt als je ophangt omdat de afstand tot de muur niet klopt. Even goed kijken dus. Je herkent de V2 vooral ook aan het feit dat de koelribben aan de achterkant niet meer uitsteken. Het modelnummer is hetzelfde gebleven volgens mij.

[...]

Dit kan alleen via 3rd party oplossingen: een MQTT Cloud relay of Modbus (zie TS). De lokale API komt binnenkort als het goed is publiek beschikbaar, dan kan je die ook gebruiken. Ik werk zelf aan een HA integratie hiervoor.
De ribben lopen inderdaad wel gelijk met de rest van de behuizing, das dan mooi meegenomen.
Wilde hem namelijk sowieso al aan de muur hangen.

Wat betreft de rest, dat is dan nog even afwachten.
En mogelijk maar afstappen van Essent (dynamisch), want die kan ik niet inladen qua prijzen in de app wat wel wat vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tha_crazy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:33:
[...]

Wat betreft de rest, dat is dan nog even afwachten.
En mogelijk maar afstappen van Essent (dynamisch), want die kan ik niet inladen qua prijzen in de app wat wel wat vervelend is.
In de basis zijn alle dynamische prijzen hetzelfde. Dat is het mooie van de dynamische energiemarkt. Je kunt gewoon Nordpool kiezen (geen API token nodig) en het zou moeten werken. Je hebt alleen niet de specifieke toeslagen die je energieleverancier rekent erbij opgeteld, maar de goedkoopste uren zijn overal hetzelfde (daar wordt het vooral voor gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSBK1989
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 09:24
Zijn er al veel mensen die de V3 hebben, hoe bevalt deze? Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik ben er ook voor rondt aan het kijken, €1749 heb ik nu gezien bij een erkende dealer, iemand nog een beter aanbod gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

b4gg3r1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:53:
[...]

Zoiets dacht ik ook, daarom had ik mijn hoop gevestigd op die virtuele shelly via die b2500 add-on, die natuurlijk ook zijn info uit dezelfde trage meter haalt, maar het flipper-gedrag is dan nog erger.
Ik ga in de app op zoek naar andere meters.

Enexis hoeft nog maar 2.7 miljoen oude meters te vervangen, ik denk wel dat mijn probleem een reden is om voorrang te krijgen ;)
De ct002 meet zelf de stroom die er loopt, en is dus sneller dan de meter van de netbeheerder.

Ik wist niet dat de ct003 te integreren is in HA? Dat zou wel fijn zijn, maar toen ik er op zocht kon ik niets vinden van mensen die dat ook deden, behalve een aantal mensen die de data aan het uitpluizen waren.

[ Voor 44% gewijzigd door _ferry_ op 09-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

pascallj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:35:
[...]

In de basis zijn alle dynamische prijzen hetzelfde. Dat is het mooie van de dynamische energiemarkt. Je kunt gewoon Nordpool kiezen (geen API token nodig) en het zou moeten werken. Je hebt alleen niet de specifieke toeslagen die je energieleverancier rekent erbij opgeteld, maar de goedkoopste uren zijn overal hetzelfde (daar wordt het vooral voor gebruikt).
Ah, dat is goed om te weten.
Nou, dat ingericht :) nu eens kijken hoe het hele spullie gaat werken icm zonnepanelen en binnenkort maar eens aan de muur ophangen.

Edit: En mee dat ik hem op AI zet zit die een beetje te bouncen lijkt het wel (begon ineens met volle bak laden)
Ff in de gaten houden dus

[ Voor 9% gewijzigd door tha_crazy op 09-09-2025 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iorses schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:06:
[...]

Ik begrijp dat je Marstek moe bent?
Nee, interessant apparaat, maar heeft inmiddels een andere eigenaar. Zal de RTE nog wel even delen.

Meerdere merken naast elkaar is gewoon niet handig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
Maxwp schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:07:
[...]

Dus 2500 incl btw
op https://pluginenergy.de/p...rk?variant=54463291261196 staat vermeld dat je 2200W ON-grid kan laden en ontladen.
op https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a schrijven ze dan 1200W.
Dat is tegenstrijdig.
op beide sites wordt er ook vermeld dat de backup beperkt is tot 1200W (1440W piek)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
GSBK1989 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:42:
Zijn er al veel mensen die de V3 hebben, hoe bevalt deze? Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik ben er ook voor rondt aan het kijken, €1749 heb ik nu gezien bij een erkende dealer, iemand nog een beter aanbod gevonden?
Zolang niet duidelijk of de modbus goed gaat werken zou ik het niet kopen.
Dat is voor mij de grootste reden om de marstek te nemen, de mogelijkheid tot eigen besturing
Na de V1 komt er hier hopelijk deze week een V2 binnen.
V3 zie ik geen voordelen in.
Ik mis de wieltjes (bij stroomstoring wil ik hem naar de koelkast brengen ipv andersom)
En hij zit volgegoten met "spul".

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

CreBa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:07:
[...]

Bedankt voor je reactie, het draadje is nog compleet, het is enkel het plastiekje dat eruit was geklikt waardoor het draadje bloot kwam te zitten.
Ik dacht misschien dat deze binnen het plastiekje vast zat aan iets voor signaal. Of is het normaal dat dit draadje gewoon los in het plastieke antenne zit?
Komt vaak voor ja. Doet aan de functionaliteit van de antenne geen afbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaReaper
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:18:
[...]

En hij zit volgegoten met "spul".
Is er ergens een teardown te vinden van de V2 en V3?
Pagina: 1 ... 253 ... 260 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.