Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
iorses schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:57:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 {
  "endpoint": "/app/Solar/v2_get_device.php",
  "timestamp": "2025-09-09T18:56:39.161Z",
  "response": {
    "code": "4",
    "msg": "密码错误",
    "data": ""
  },
  "deviceCount": 0
}
Die Chinese tekst is password error, wachtwoord gewijzigd of typefoutje misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
GSBK1989 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:42:
Zijn er al veel mensen die de V3 hebben, hoe bevalt deze? Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik ben er ook voor rondt aan het kijken, €1749 heb ik nu gezien bij een erkende dealer, iemand nog een beter aanbod gevonden?
https://www.dealclub.de/m...ce&adcref=www.mydealz.de/ €1549 maar dat is waarschijnlijk geen erkende dealer.

Belg; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormer van 2009; No battery; HW P1

b4gg3r1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:21:
Mijn probleem is lastig terug te vinden in duizenden posts, maar mijn Venus e2 lijkt zichzelf voor de gek te houden.

Het is nu avond, de panelen doen niets.
  • De accu levert netjes tussen de 300 en 400 watjes
  • De quooker gaat aan en de accu gaat 2500 leveren (eigen groep, eigen type b aardlek).
  • Quooker gaat uit, maar hij blijft nog 2500w leveren.
  • Hij lijkt te denken dat de zon schijnt en begint spontaan te laden met 1700w
  • Even later stopt ie er weer mee en levert ie weer vrij nauwkeurig.
Soms flippert ie ook tussen veel laden en veel leveren, terwijl er geen grootverbruikers aan lijken te staan (tenminste, ik zie het niet in home assistant)

Situatie:
1 stuks venus E2 5.12
3 fase, accu hang aan 1 fase, maar in de app netjes 3 fase ingesteld
ct003, MAAR helaas een DSMR4.2 meter (Landis & Gyr E350 DSMR4.2), in moeten stellen op e350-smr5.0

om die reden ook de virtuele shellypro3em middels de home assistant b2500 add-on getest (KW naar W via meerdere helpers) maar dan lijkt het nog erger te zijn.

Wordt dit waarschijnlijk door de oude meter veroorzaakt?
Werking over 24u evalueren, niet á la seconde.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
_ferry_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:01:
[...]
Hier een variabel dynamisch contract, en gisteren+vandaag IIG mooi kunnen profiteren van de pieken qua prijs. Overdag met de overtollige zon NOM opladen en in de avond tegen 0,60€ incl. terugleveren. En met het restant NOM de nacht door.
Automatisch of manual gestuurd ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wat ik soms merk, in het hoofdscherm van de marstek app, zie ik de batterij online via wifi, maar als ik er op klik is hij offline...

Hij is op het netwerk verbonden, want alles werkt gewoon, het is net alsof hij geen data naar de cloud stuurt? Maar dan is het wel vreemd dat op het eerste basis scherm je wel de batterij online ziet?

Als ik dan even via BT connectie ga maken, dan is vervolgens alles wel goed en ook het wifi icoon blijft dan groen

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 10-09-2025 07:00 ]

NoFate schreef op woensdag 10 september 2025 @ 06:59:
Wat ik soms merk, in het hoofdscherm van de marstek app, zie ik de batterij online via wifi, maar als ik er op klik is hij offline...

Hij is op het netwerk verbonden, want alles werkt gewoon, het is net alsof hij geen data naar de cloud stuurt? Maar dan is het wel vreemd dat op het eerste basis scherm je wel de batterij online ziet?

Als ik dan even via BT connectie ga maken, dan is vervolgens alles wel goed en ook het wifi icoon blijft dan groen
Server van Marstek is niet erg betrouwbaar. Op het hoofdscherm zie je ook niet de signaalsterkte van de batterij, geeft altijd vol groen terwijl als je op de batterij klikt je vaak een andere sterkte ziet.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:23:
[...]

Bij de meeste mensen werkt de HW splitter erg goed.
Inderdaad, en ik kan vooral aanraden om zowel de CT003 als de HW Splitter van voeding te voorzien. Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, wel uiterst stabiel hier.
Ik deed het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTxFJaNkbWWqxs_cKmZyWcLtg74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNq91GkEUtx9Oos5mFguVTYe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 10-09-2025 08:11 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:29
HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:37:
[...]

Er zijn ws. een aantal redenen. Als de stroom uitvalt zullen de zonnepanenelen blijven werken en de X voeden. Daarnaast kan de X dan waarschijnlijk beter de energiestromen balanceren. (hoofdstromen via 1 apparaat). Of je alles via je Marstek wil laten lopen is dan nog weer een andere vraag. :)
Maar mooie ontwikkeling ook omdat ze hiermee ook 3 fasen systemen op een nette manier aansluiten (naar ik aanneem). Overigens zie je ook bij de Venus A een 3 fasen kastje verschijnen.
Vervangen van de Solaredge lijkt me niet te kunnen, de X heeft geen MPPT of aansluiting voor zonnepanelen. Je moet in dit geval de AC uitgang van de Solar Edge aan de Marstek X verbinden.
Zolang er niet meer bekend is over dit systeem blijft het echter nog wel wat giswerk over wat het precies gaat worden en wat de mogelijkheden zijn. (En de prijs is ook nog niet bekend). Ziet er wel uit als een flexibel systeem. Andere merken zullen deze ontwikkeling wel gaan volgen. (b.v. Anker Solix Multisysteem),
Met alleen de Venus X en de zonnepanelen aangesloten op de Venus X kan het nooit in offgrid modus draaien en mag het zeker niet werken. Er moet dan een fysieke schakeling zijn die het huis loskoppelt van het net. Vandaar dat andere merken Gateways etc naast hun accu's verkopen,en dat zal ook een van de doelen van de Smartbox van Marstek zijn. Maar zonder zo'n gateway kan/mag het niet werken.

En dat is echt de vraag wat het nut is om je hele installatie van zonnepanelen aan te sluiten op een accu, waarbij de accu single point of failure wordt.

• Trav
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 09:03
Gely schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:07:
[...]

Inderdaad, en ik kan vooral aanraden om zowel de CT003 als de HW Splitter van voeding te voorzien. Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet, wel uiterst stabiel hier.
Ik deed het zo:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde opstelling de accu een paar dagen in mijn bezit maar dan zonder de extra voeding erop
Ik heb ook de Zonneplan dongle erbij op en heb een dynamisch contract
Heb de accu nu op manueel staan laden tussen 12-17 en ontladen 18-24 alles keurig te zien in Marstek app en Zonneplan app

Heb in het begin ook ai geprobeerd maar had het idee dat manueel rendabeler is
Iemand die het wel op ai heeft staan met Zonneplan dynamisch ben benieuwd naar de bevindingen
Trav schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:29:
[...]

Ik heb dezelfde opstelling de accu een paar dagen in mijn bezit maar dan zonder de extra voeding erop
Ik heb ook de Zonneplan dongle erbij op en heb een dynamisch contract
Heb de accu nu op manueel staan laden tussen 12-17 en ontladen 18-24 alles keurig te zien in Marstek app en Zonneplan app

Heb in het begin ook ai geprobeerd maar had het idee dat manueel rendabeler is
Iemand die het wel op ai heeft staan met Zonneplan dynamisch ben benieuwd naar de bevindingen
AI zal niet automatisch ontladen op de dure uren. Aangezien die redelijk vaak in het door jouw gemelde tijdsblok vallen waarin je ontlaadt, zal dat inderdaad rendabeler zijn dan om NOM te draaien. Zeker nu er bijna altijd wel een rendabele cyclus (of twee) te maken zijn per dag.

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:41
antoinevromen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:50:
[...]

Dat kan wel je wel op diverse wijzen realiseren (forum staat hier vol van; o.a. de local-api kan dat voor je doen).
Is best nog wel lastig om een eenduidige use-case te beschrijven waarin je zou willen dat de batterij moet kunnen wisselen tussen modi; Iedereen wil er iets anders mee bereiken.
ik schrijf 'via app'

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:59

HHF

jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:25:
[...]

Met alleen de Venus X en de zonnepanelen aangesloten op de Venus X kan het nooit in offgrid modus draaien en mag het zeker niet werken. Er moet dan een fysieke schakeling zijn die het huis loskoppelt van het net. Vandaar dat andere merken Gateways etc naast hun accu's verkopen,en dat zal ook een van de doelen van de Smartbox van Marstek zijn. Maar zonder zo'n gateway kan/mag het niet werken.

En dat is echt de vraag wat het nut is om je hele installatie van zonnepanelen aan te sluiten op een accu, waarbij de accu single point of failure wordt.
UIt de info van Marstek leveranciers:
"Hoe werkt het noodstroommechanisme van de MARSTEK VENUS X?
De MARSTEK VENUS X schakelt over op back-up binnen 15 ms bij netuitval.
De prioritaire circuits (vaak koelkast, modem, verlichting, verwarming) worden gevoed via een afgescheiden netlus.
Wat is de reikwijdte van de back-upvoorziening? Continu vermogen bij stroomuitval: max. 3.000 W
Duur afhankelijk van batterijlading op moment van storing
Vereist back-upfunctie extra installatie?
Ja. Er moet een secundair stroomcircuit voorzien worden, vaak via een automatische omschakelmodule (‘ATS’) of een hybride verdeling met relais
."

Ze installeren dus een module om automatisch om te schakelen. Dan heeft het wel nut om de zonnepanelen op de Marstek te zetten (als je uitgaat van hele lange storingen). Maar je kunt het geen stekkerbatterij meer noemen er moet nogal wat geïnstalleerd worden door een erkend elektricien. Marstek noemt het dan ook een ESS systeem.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

• Trav
  • Laatst online: 14-09 09:03
pascallj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:32:
[...]

AI zal niet automatisch ontladen op de dure uren. Aangezien die redelijk vaak in het door jouw gemelde tijdsblok vallen waarin je ontlaadt, zal dat inderdaad rendabeler zijn dan om NOM te draaien. Zeker nu er bijna altijd wel een rendabele cyclus (of twee) te maken zijn per dag.
Bedankt voor je reactie dat idee had ik al inderdaad
Uiteraard heb in het weekend een andere instelling want dan liggen de stroomprijzen anders verdeeld

• jelleeelco
HHF schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:36:
[...]

De prioritaire circuits (vaak koelkast, modem, verlichting, verwarming) worden gevoed via een afgescheiden netlus.
Wat is de reikwijdte van de back-upvoorziening? Continu vermogen bij stroomuitval: max. 3.000 W
Ja. Er moet een secundair stroomcircuit voorzien worden, vaak via een automatische omschakelmodule (‘ATS’) of een hybride verdeling met relais
."

Ze installeren dus een module om automatisch om te schakelen. Dan heeft het wel nut om de zonnepanelen op de Marstek te zetten (als je uitgaat van hele lange storingen). Maar je kunt het geen stekkerbatterij meer noemen er moet nogal wat geïnstalleerd worden door een erkend elektricien. Marstek noemt het dan ook een ESS systeem.
Precies wat ik zeg dus: er moet een gateway geinstalleerd worden. Enige verschil met bv sigenstore is dat je een priority circuit dan hebt en niet whole home backup.

Dan nog - waarom zou je je zonnepanelen AC zijdig willen aansluiten op je thuisaccu... sowieso qua bekabeling voor mij al een issue (kabel komt in meterkast binnen, accu in de schuur), en maakt van je thuisaccu een single point of failure.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:45:
[...]

Precies wat ik zeg dus: er moet een gateway geinstalleerd worden. Enige verschil met bv sigenstore is dat je een priority circuit dan hebt en niet whole home backup.

Dan nog - waarom zou je je zonnepanelen AC zijdig willen aansluiten op je thuisaccu... sowieso qua bekabeling voor mij al een issue (kabel komt in meterkast binnen, accu in de schuur), en maakt van je thuisaccu een single point of failure.
Kun je wel bij stroomuitval een stekker in de batterij steken en hier tijdelijk apparaten op aansluiten gebruik makende van de accu?

Met de weinig stroomuitval zou een offgrid installatie overkill zijn, maar een backup modus is natuurlijk wel een aardig voor het geval dat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

NiGeLaToR schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:48:
[...]

Kun je wel bij stroomuitval een stekker in de batterij steken en hier tijdelijk apparaten op aansluiten gebruik makende van de accu?

Met de weinig stroomuitval zou een offgrid installatie overkill zijn, maar een backup modus is natuurlijk wel een aardig voor het geval dat.
Dat kan bij veel stekkerbatterijen. Als je volledig automatisch wilt omschakelen is meer nodig. (Marstek X zegt binnen 13 ms te schakelen). Maar daar zal dan ook een prijskaartje aan hangen.
Veel nog onduidelijk wat de eigenschappen precies worden, laten we wachten tot de release en de eerste goede reviews (unboxing reviews zijn wat dat betreft meestal niet zo geweldig)

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 12:39
Vanochtend trof ik de accu in Standby modus aan met 23% capaciteit over, dat leek me teveel om dat uit bescherming te doen. Het was ook precies om 06:00, tot die tijd netjes NOM.

Koffiezetter reageerde hij niet op, CT en WiFi waren verbonden en CT data zichtbaar in app. Toch niet wakker geworden.

Na wat switchen tussen AI en self consumption is hij nu aan het laden. Hij stond in AI, mss aan het wachten tot goedkope uren.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:57

S2S

NiGeLaToR schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:48:
[...]

Ja, gewoon stekker of stekkerdoos/ haspel. Tot bepaalde wattage.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

UniMatrix schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:54:
Vanochtend trof ik de accu in Standby modus aan met 23% capaciteit over, dat leek me teveel om dat uit bescherming te doen. Het was ook precies om 06:00, tot die tijd netjes NOM.

Koffiezetter reageerde hij niet op, CT en WiFi waren verbonden en CT data zichtbaar in app. Toch niet wakker geworden.

Na wat switchen tussen AI en self consumption is hij nu aan het laden. Hij stond in AI, mss aan het wachten tot goedkope uren.
Vaak wekken zonnepanelen dan al energie op. Kan gevalletje net genoeg opwek zijn voor stroom in het huis , maar niet om te laden.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:45:
[...]

Helemaal mee eens. Alles gaat via 1 punt. Heeft voor en nadelen, en je moet inderdaad nogal wat kabels trekken afhankelijk van de situatie thuis. Accu hoeft niet bij in de schuur en sommigen hebben de panelen op de schuur liggen. :) :) :)
Er komen steeds meer oplossingen voor thuisopslag van diverse leveranciers en iedereen moet zelf goed nadenken wat je er mee wil en wat dan de beste oplossing is.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:21
ZP in meterkast is 100% gebruik van opgewekte stroom ... overschot naar batterij en dan verdere overschot op het net.

ZP op batterij (backup pport) is 75% nuttig gebruik van de opgewekte energie - als batterij vol is dan wordt er niets meer gedaan met de etra stroom. Niet op net, niet voor opladen batterij, ...

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:34
Is het mogelijk om via de P1 meter (van homewizard) specifiek te kijken hoeveel kwh je van de marstek gebruikt hebt?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

• jelleeelco
vifra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:59:
ZP in meterkast is 100% gebruik van opgewekte stroom ... overschot naar batterij en dan verdere overschot op het net.

ZP op batterij (backup pport) is 75% nuttig gebruik van de opgewekte energie - als batterij vol is dan wordt er niets meer gedaan met de etra stroom. Niet op net, niet voor opladen batterij, ...
Dat kun je zo niet stellen. We weten niet hoe de Venus X intern met de stroom omgaat. Kan best zijn dat intern een beslissing maakt om batterij te laden, of naar het huis te sturen.

Maar vooralsnog zou ik ook niet mijn panelen AC zijdig aansluiten op een accu.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
Is het mogelijk om via de P1 meter (van homewizard) specifiek te kijken hoeveel kwh je van de marstek gebruikt hebt?
Die ziet toch geen verschil tussen stroom die van je PV komt of van je Marstek, noch of er ondertussen verbruik is... dus : nee.
Enkel je Marstek kan je vertellen hoe veel die geleverd heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
Beste.
Een vraag over de 2500 modus van de v2 of v3.
Als er nu twee v2/3 worden aangesloten elk op een andere fase dmv een dedicated groep van 16a, wordt dan de ontlaatstroom 4800 watt ( dus opgeteld van beide) of blijft deze 2500?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:21
jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
[...]

Dat kun je zo niet stellen. We weten niet hoe de Venus X intern met de stroom omgaat. Kan best zijn dat intern een beslissing maakt om batterij te laden, of naar het huis te sturen.

Maar vooralsnog zou ik ook niet mijn panelen AC zijdig aansluiten op een accu.
het lijkt me heel duidelijk dat de backup poort geen rechtstreeks gelinked verhaal is met grid connectie - dat zou tegen alle regels in zijn ... de backup poort vormt zijn eigen fase en is niet in sync met een fase van de grid.

Dus als batterij vol is kan de batterij met de energie die van ZP op backup poort zit niets mee doen ... simpel as that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:47:
Beste.
Een vraag over de 2500 modus van de v2 of v3.
Als er nu twee v2/3 worden aangesloten elk op een andere fase dmv een dedicated groep van 16a, wordt dan de ontlaatstroom 4800 watt ( dus opgeteld van beide) of blijft deze 2500?
De batterijen communiceren onderling niet (in tegenstelling tot de HW batterijen die standaard beperkt blijven tot gezamenlijk 800 W) en weten van elkaars bestaan niet af. Als ze op een eigen groep staan (eigen fase hoeft niet per se, maar is wel beter voor de verdeling van het net) mogen ze allebei max 2500 W terugleveren, dus 5000 W totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:52
Gisteren mijn tweede MST geplaatst. Was echt eenvoudig deze keer, de infrastructuur incl. CT002 lag er al. Units voorzien van versie 1.53 en de CT002 naar 1.20. Super

Ik lijk in de HW grafieken te zien dat de units om en om worden aangestuurd bij lage vermogens. Half uurtje de ene en dan weer de andere. Bij hogere verbruiken (close in boiler 0:45 en 5:10 uur) komen ze samen bij. Lijkt op een oplossing voor het opdelen bij lage vermogens zodat de RTE nog redelijk blijft. Of beeld ik mij dit nu in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iac-8mK4pyLKC6B7njNIpHT86zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iw09ersWHnA5rPIJ86ICnOHN.jpg?f=fotoalbum_large

• Stef CB
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:42:
[...]

Die ziet toch geen verschil tussen stroom die van je PV komt of van je Marstek, noch of er ondertussen verbruik is... dus : nee.
Enkel je Marstek kan je vertellen hoe veel die geleverd heeft.
Als je het via marstek kan zien ook prima. Leuk om te weten hoeveel hij gewerkt heeft.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:25
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:23:
Als je het via marstek kan zien ook prima. Leuk om te weten hoeveel hij gewerkt heeft.
je kan het zien/weten/meten via:
- MT app
- Slimme stekker die tussen de MT en grid zit
- aparte (HW) slimme tussen kWh meter

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:00
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:23:
[...]

Mijn Marstek steekt in een HW Socket. Werkt ook prima.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:02

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Gaan die sockets goed om met negatief verbruik? De z-wave en zigbee sockets die ik heb snappen dat niet, of missen een kWh meting voor negatief zodat ik in 't Home Assistant energy dashboard er alsnog niks aan heb, omdat ik niet kan zien wat de batterij heeft teruggeleverd.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
strandbal schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:49:
Gaan die sockets goed om met negatief verbruik? De z-wave en zigbee sockets die ik heb snappen dat niet, of missen een kWh meting voor negatief zodat ik in 't Home Assistant energy dashboard er alsnog niks aan heb, omdat ik niet kan zien wat de batterij heeft teruggeleverd.
De HW sockets kunnen dat goed registreren. Als een van de weinige volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DWim
Houd er wel rekening mee dat HW sockets maar eenmalig zijn te gebruiken: het gemeten totaal kWh kan je niet meer nullen. Dus eenmaal gebruikt voor je accu en daarna om verbruik van je koffieapparaat te meten dan heeft die laatste ineens 20 kWh terug geleverd. HW gaat dit , naar eigen zeggen, ook niet oppakken.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Daar kan het energy dashboard van HA wel mee omgaan, die berekent het verbruik aan de hand van hoeveel de sensor is toe- of afgenomen in kWh in x tijd. De eenmalige sprong als je de socket eventueel vervangt kan je dan handmatig op 0 zetten met behoud van de rest van de statistieken.

• jelleeelco
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:05:
Houd er wel rekening mee dat HW sockets maar eenmalig zijn te gebruiken: het gemeten totaal kWh kan je niet meer nullen. Dus eenmaal gebruikt voor je accu en daarna om verbruik van je koffieapparaat te meten dan heeft die laatste ineens 20 kWh terug geleverd. HW gaat dit , naar eigen zeggen, ook niet oppakken.
Ook niet als je ze verwijderd van je account, reset, en opnieuw toevoegd? Dat zou wat wezen, dan zou je ze nooit kunnen doorverkopen?

• Gely
jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:13:
[...]

Ook niet als je ze verwijderd van je account, reset, en opnieuw toevoegd? Dat zou wat wezen, dan zou je ze nooit kunnen doorverkopen?
De fysieke knop op de HW plug een minuut indrukken zet toch alle tellers op nul? De MID gekeurde tellers (kWh meters) kan je wellicht niet resetten want dat is verboden aangezien ze gekeurd zijn voor facturatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 10-09-2025 11:21 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DWim
@strandbal , @Gely , @jelleeelco ,
Ik heb het, zoals gezegd, nagevraagd bij HW: het kan niet en wordt in de toekomst niet aangepast. Je kan wel je grafiek nullen maar niet de totaal opbrengst/doorstroom.

Afmelden en opnieuw aanmelden heb ik niet uitgeprobeerd maar aangezien de data in de HW database staat en waarschijnlijk gekoppeld an serienummer en/of ID en die niet gewist wordt vrees ik dat je inderdaad het totaal van een ander koopt, bij doorverkoop.

HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:29:
[...]

de genoemden prijzen zijn introductieprijzen die nog wel wat gaan zakken naar verwachting. Goed vergelijk is de E V3.0 (1799 incl BTW introductieprijs). Dan zit er toch wel een heel verschil tussen de Venus A en E introductieprijzen. (2500 vs 3800 euro incl. BTW) . Eind september is de A leverbaar, dan zullen we wel zien wat de prijs gaat doen. De schaalbaarheid (losse batterijen bijplaatsen) spreekt mij wel aan evenals de mogelijkheid om meerdere units te kunnen koppelen over 3 fasen. Maar misschien dat die box die ze op de plaatjes laten zien ook voor de Venus E gaat werken. We wachten af.
dan zal ee venus ook al verder zakken want zou die de verkoop van de venus e ondermijnen.
Ik verwacht dat alles rond de 1000 euro gaat kosten.

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 18:33
meesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:29:
[...]

Interessant. Marstek gaat als een speer.
https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a
Net als de Venus E 3.0 ook een ethernet aansluiting compatible met de HomeWizard P1 meter.
Mooi product zou er mijn twee E’s wel voor willen inruilen wanneer hij meer dan 3000Wp aan kan.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• WargamingPlayer
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:05:
Voordeel weer van Shelly die kan dat wel.

Persoonlijk vind ik HW steeds meer een tent van “wij bepalen wel voor jou”. Ben blij dat ik dat ecosysteem niet ingestapt ben.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• 3DWim
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:30:
[...]
Mooi product zou er mijn twee E’s wel voor willen inruilen wanneer hij meer dan 3000Wp aan kan.
Mooi idee, denk ik, als ik naar de plaatjes kijk.
Op de ene stapel je alles op je balkon en sluit je vier PV-strings aan. Op de andere zie ik een baby versie op een bureau staan en op deze backup situatie staat een deel weer in de keuken naast de koelkast. Dus moet ik alles eerst ontkoppelen van de PV ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7kgXPa_sNfCBhNAcW_VZGzl0j8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KZ1HXkuIxfzyuJbQfwYpqzbk.jpg?f=user_large

• WargamingPlayer
HHF schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:36:
[...]

."

Ja dit komt meer in het product aanbod wat bijvoorbeeld Sigenergy heeft. Je kan dan ook met een gateway principe werken. Eigenlijk best wel interessant en benieuwd hoe deze techniek er over twee jaar uit ziet en wat dat met de prijzen van andere leveranciers gaan doen.

Ik heb zelf twee Marsteks maar wil uiteindelijk veel meer. Ik wil een week zonder grid kunnen opereren en daar heb ik tussen de 45-60kWh nodig. Dat ik ze met mijn panelen niet vol krijg is geen issue want op 0-prijzen vol gooien is ook een optie. Dat ga ik met 10kWh van de winter ook doen. Ben al aan het voorbereiden om straks bij een prijsverschil van meer dan € 0,14 per kWh de boel vol te laden om later te verbruiken. (Mijn Marstek kost € 0,07 per stuk per 1kWh aan afschrijving).
Met het bouwen van windparken en import groene energie verwacht ik in de Winter nog steeds redelijk lage prijzen overdag. Maar het blijft koffiedik kijken.

• WargamingPlayer
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:40:
[...]

Mooi idee, denk ik, als ik naar de plaatjes kijk.
Op de ene stapel je alles op je balkon en sluit je vier PV-strings aan. Op de andere zie ik een baby versie op een bureau staan en op deze backup situatie staat een deel weer in de keuken naast de koelkast. Dus moet ik alles eerst ontkoppelen van de PV ?

[Afbeelding]
Ik denk dat de panelen er rechtstreeks naam vast moeten. Heb nu 8 x 420wp liggen, dus zou mijn omvormer er uit kunnen en dan 3 strings op dit ding kunnen. Maar ik wil eigenlijk veel meer dan de maximale 12kWh. Zou het 4 x zo veel willen hebben.

Maar heb op de Duitse site een Calc gedaan van de 12kWh en kwam uit op € 2300. Dus minder dan € 10k voor 48kWh. Dat zijn nog eens prijzen.

Moet wel mijn vliering aanpassen vanwege het gewicht ;)

[ Voor 10% gewijzigd door WargamingPlayer op 10-09-2025 11:47 ]

• Gely
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:26:
@strandbal , @Gely , @jelleeelco ,
Ik heb het, zoals gezegd, nagevraagd bij HW: het kan niet en wordt in de toekomst niet aangepast. Je kan wel je grafiek nullen maar niet de totaal opbrengst/doorstroom.

Afmelden en opnieuw aanmelden heb ik niet uitgeprobeerd maar aangezien de data in de HW database staat en waarschijnlijk gekoppeld an serienummer en/of ID en die niet gewist wordt vrees ik dat je inderdaad het totaal van een ander koopt, bij doorverkoop.
OK, bedankt voor de update! Maar goed, die totalen gebruik ik toch nooit, ik gebruik op alle pluggen (WiFi, Zigbee en Z-Wave, totaal >40 stuks) het verschil tussen de vorige stand en de nieuwe en dat gaat in de database. Ik heb nog nooit het totaal gebruikt en vele pluggen al op verschillende plaatsten ingezet in de loop van de jaren, nooit de totale stand, op nul of niet, gemist.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Gely schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:21:
[...]

De fysieke knop op de HW plug een minuut indrukken zet toch alle tellers op nul? De MID gekeurde tellers (kWh meters) kan je wellicht niet resetten want dat is verboden aangezien ze gekeurd zijn voor facturatie.
Heb je dit zelf getest al?

• Gely
Met de nieuwe bi-directionele pluggen die ik heb niet, daar blijf ik liever af want die monitoren mijn Marsteks :). Maar had vroeger wel een eerste generatie HW plug en ik meen mij te herinneren dat een reset mogelijk was bij zeer lang de knop aan de zijkant in te houden.

• Stef CB
dannyro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:27:
[...]

Mijn Marstek steekt in een HW Socket. Werkt ook prima.
En is dat veilig?

Natuurlijk, draait al een half jaar hier op batterij

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 17:52
Vraag mij af of je die HW Socket ook buiten mag gebruiken onder een afdakje of dat de vochtigheid in de lucht toch problemen kan geven.

• WargamingPlayer
Als de plug 16A geschikt is kan dat prima, er gaat maximaal 11A door de plug heen. Daarnaast zal bij productie voltage omhoog gaan waardoor de stroom omlaag gaat. Bij 250V zal het nog maar 10A zijn. Bij 210V zal het 12A zijn.
Dus geen zorgen. Zelf zit ik er aan te denken om nog twee Shelly mini’s aan te schaffen en deze te gebruiken om te meten op de Marstek om de verschillen te zien tussen wat Marstek aangeeft en wat de Shelly’s aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:01:
[...]
Als de plug 16A geschikt is kan dat prima, er gaat maximaal 11A door de plug heen.
De continue stroom van de plug is 12A. Verder zit er in de v2 ook een veiligheid dat de plug uitschakelt bij te hoge temperatuur. Sommige max 16A plugs van andere merken kunnen geen 11A continue aan, dus daar moet je wel op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:01:
[...]

Als de plug 16A geschikt is kan dat prima, er gaat maximaal 11A door de plug heen. Daarnaast zal bij productie voltage omhoog gaan waardoor de stroom omlaag gaat. Bij 250V zal het nog maar 10A zijn. Bij 210V zal het 12A zijn.
Dus geen zorgen. Zelf zit ik er aan te denken om nog twee Shelly mini’s aan te schaffen en deze te gebruiken om te meten op de Marstek om de verschillen te zien tussen wat Marstek aangeeft en wat de Shelly’s aangeven.
Mini shelly meten alleen verbruik, geen injectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:36:
[...]

De continue stroom van de plug is 12A. Verder zit er in de v2 ook een veiligheid dat de plug uitschakelt bij te hoge temperatuur. Sommige max 16A plugs van andere merken kunnen geen 11A continue aan, dus daar moet je wel op letten.
Mijn boiler neemt 3000W, vaak gedurende 3 tot 4 u continuel en de HW- socket is nog nooit uitgevallen in 6 maanden tijd.

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:10
PNARI schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:49:
[...]

Mijn boiler neemt 3000W, vaak gedurende 3 tot 4 u continuel en de HW- socket is nog nooit uitgevallen in 6 maanden tijd.
heb ook een boiler op een shelly plug neemt 2500W geen issues wel met de plug s die trok het niet

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:00
Waarom zou dat niet veilig zijn?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:10

Pe1dtq

It's all about electronics

Even een edit.

[ Voor 122% gewijzigd door Pe1dtq op 10-09-2025 14:43 ]

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:10

Pe1dtq

It's all about electronics

Een onderwerp, dat nog niet besproken is volgens mij. Hoe reageert de Marstek Venus 2 op een Vac van 250 en hoger.
Is bij ons regelmatig het geval.
Vandaag dat eens getest. Veel zon nu. Heeft hier tot gevolg, dat veel naburige PV systemen op een enkelfase aansluiting en helaas allemaal op dezelfde fase de spanning opdrijven tot 253V en hoger.

Ik heb de Marstek een tijdje aangehad op 2500W ontladen en zie dat hij terugregelt in vermogen, maar wel aan blijft bij 255V.

Ben ikzelf blij om.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1EdEMjRqLlmjpvR79P4bSg27Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afwA8M2wdxm0Fg2chWj1l9UT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Pe1dtq op 10-09-2025 16:12 ]

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:37
HHF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:29:
[...]

de genoemden prijzen zijn introductieprijzen die nog wel wat gaan zakken naar verwachting. Goed vergelijk is de E V3.0 (1799 incl BTW introductieprijs). Dan zit er toch wel een heel verschil tussen de Venus A en E introductieprijzen. (2500 vs 3800 euro incl. BTW) . Eind september is de A leverbaar, dan zullen we wel zien wat de prijs gaat doen. De schaalbaarheid (losse batterijen bijplaatsen) spreekt mij wel aan evenals de mogelijkheid om meerdere units te kunnen koppelen over 3 fasen. Maar misschien dat die box die ze op de plaatjes laten zien ook voor de Venus E gaat werken. We wachten af.
De MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price) / Adviesprijs voor de Venus A basismodule (inverter en 2,12 kWh batterij) is € 499,- (zou dit inclusief btw zijn?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-m5Dv8xVKCZMRF9Ihrg1icRAAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfRpSmiZRxi8r4oOO6Sv5ZYY.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden extra batterijmodules (2,12 kWh per stuk) dan € 399,- moeten gaan kosten??
Voor 6,36 kWh zit je dan op € 1297,-

Het is wel het kleine broertje van de Venus D met wellicht een betere RTE bij lage vermogens. Alleen alle aansluitingen zitten aan de achterkant dat wordt wat verder van de muur zetten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Tommie12
ArjoK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:04:
[...]

De MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price) / Adviesprijs voor de Venus A basismodule (inverter en 2,12 kWh batterij) is € 499,- (zou dit inclusief btw zijn?)
[Afbeelding]

Zouden extra batterijmodules (2,12 kWh per stuk) dan € 399,- moeten gaan kosten??

Het is wel het kleine broertje van de Venus D met wellicht een betere RTE bij lage vermogens. Alleen alle aansluitingen zitten aan de achterkant dat wordt wat verder van de muur zetten.
Wow, we komen nu echt enorm kort bij 200€/kWh!
En het formaat past me zo veel beter dan die platte grote doos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
PNARI schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:38:
[...]

Mini shelly meten alleen verbruik, geen injectie
Yes, the Shelly PM Gen4 Mini (specifically the Shelly 1PM Mini Gen4) can measure power returns by selecting the "Generated energy" source type in the device settings within the Shelly app. This allows you to track and analyze energy that is being fed back into the grid by a connected solar panel system or similar setup, in addition to its standard ability to measure consumption.

Zie ook:
https://support.shelly.cl...ower-for-returned-energy-

Alan969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:58:
[...]

op https://pluginenergy.de/p...rk?variant=54463291261196 staat vermeld dat je 2200W ON-grid kan laden en ontladen.
op https://eu.marstekenergy.com/nl-nl/products/marstek-venus-a schrijven ze dan 1200W.
Dat is tegenstrijdig.
op beide sites wordt er ook vermeld dat de backup beperkt is tot 1200W (1440W piek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wqW8V2MRUK3_KHuFSBc-fPgYKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmM70KhUzOfwF9bGdVJOaCwS.jpg?f=fotoalbum_large

Tech fiche zegt 1200w A-C laden en ontladen. Das veel te weinig voor een opslag tot boven de 12kwh, zou ik nooit kopen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• Tommie12
DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]

Tech fiche zegt 1200w A-C laden en ontladen. Das veel te weinig voor een opslag tot boven de 12kwh, zou ik nooit kopen.
Met 2 stuks van 6kW zit je aan 2400W, dat is al wat! (en ja, dan is het iets duurder)

• HHF

HHF

[...]

[Afbeelding]

Volgens mij ex btw, maar we gaan het zien. Ik geloof dat de release eind september is. Dus nog even wachten.

• Tommie12
HHF schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:41:
[...]

Volgens mij ex btw, maar we gaan het zien. Ik geloof dat de release eind september is. Dus nog even wachten.
Die BTW gaat er nog wel af als korting... black friday wordt mogelijk een mooi moment.

• WargamingPlayer
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:33:
[...]

Met 2 stuks van 6kW zit je aan 2400W, dat is al wat! (en ja, dan is het iets duurder)
Drie stuks op 3 fasen is dus 1200W per fase, waarbij je dus 36kWh aan opslag kan hebben.

Ik had toch liever iets van 3800W of zelfs 5000W. Natuurlijk wel instelbaar. Maar daarom was/is de X zo interessant. Alleen bijna alle informatie over de X is weg.

[ Voor 21% gewijzigd door WargamingPlayer op 10-09-2025 15:48 ]

• HHF

HHF

Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:43:
[...]

Die BTW gaat er nog wel af als korting... black friday wordt mogelijk een mooi moment.
En het zijn ook introductieprijzen. Meestal zie je na een maand al scherpere aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HHF schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:46:
[...]

En het zijn ook introductieprijzen. Meestal zie je na een maand al scherpere aanbiedingen.
Wat het ook interessant maakt is dat deze kunnen dienen als solar inverter.
Ik heb nog een oude 4kVA omvormer hangen met 2 strings. Die zou ik dus aan 2 Marsteks A kunnen hangen... of vergis ik me.
Dan wordt het in elk geval een echte no-brainer. Want een andere omvormer kost ook 1000€.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

thaMini

Tool !!

Of een Marstek D, die heeft 4 MPPT's

Be small, act BIG.

• Tommie12
thaMini schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:24:
Of een Marstek D, die heeft 4 MPPT's
Tja, maar ik ontdek wel een probleem....
Blijkbaar kan die wel 4kW aan PV aan, maar kan maar 2.2kW op het net duwen.

Op een heel zonnig dag is de batterij dan 's middags vol, en kan die niet meer dan 2kW oogsten...
Dan gaat er wel wat verloren vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:43:
[...]

Er zijn er hier die blijkbaar elke nacht dromen van Black Friday😂😂😂
Ik droom elke nacht sinds plaatsing van mijn 3 MT’s van de winst die ik draai😋

[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 10-09-2025 17:17 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• HHF

HHF

Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:31:
[...]

Tja, maar ik ontdek wel een probleem....
Blijkbaar kan die wel 4kW aan PV aan, maar kan maar 2.2kW op het net duwen.

Op een heel zonnig dag is de batterij dan 's middags vol, en kan die niet meer dan 2kW oogsten...
Dan gaat er wel wat verloren vrees ik.
Ik zou even afwachten. Optie is 3 x een Venus A dan kun je 3.6 kw over 3 fases het net op duwen. (1200 per Venus A). Zoals al opgemerkt Venus D kan 2200 W het net opsturen. Ik zou even wachten tot de prijzen "uitgewerkt" zijn dan kun je uitrekenen wat de beste optie is. Ik zelf wacht nog tot in 2026 omdat er veel ontwikkelingen zijn. Zolang ik kan salderen kan ik nog wachten, maar volg alles met belangstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:33:
[...]

Die 2400w blijft mager. Als je de frietketel en de oven aan zet na zonsondergang trek je 2000w uit het net. Ik kan dan nog makkelijk de vaatwas starten en stofzuigen 😛
Ook als je een warmtepomp hebt die binnenkort even in de ochtend en avond moet draaien dan ga je niet toekomen met 2400w.

• jelleeelco
DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
[...]

Die 2400w blijft mager. Als je de frietketel en de oven aan zet na zonsondergang trek je 2000w uit het net. Ik kan dan nog makkelijk de vaatwas starten en stofzuigen 😛
Ook als je een warmtepomp hebt die binnenkort even in de ochtend en avond moet draaien dan ga je niet toekomen met 2400w.
Mwah...mijn warmtepomp komt zelden boven de 1000watt uit, alleen als het echt heel koud is.. Gewoon lekker op stooklijn draaien, dan pruttelt hij op een laag wattage door ipv die rare pieken op basis van binnentemp.

Ontopic - als die Venus A idd 499 gaat worden voor 2,12kWh (ex of inc BTW, dat maakt nog niet eens uit), kan HW wel inpakken met hun bijna 1400 euro voor bijna hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
[...]

Mijn warmtepomp draait in het najaar en voorjaar op iets van 700-1000watt, (7kW model) dus dat is onzin.
Ik heb de beide accus op max 1500watt staan, en dan is het eigenlijk alleen met koken dat je wat import hebt, maar dat zijn zulke korte pieken en in totaliteit zo weinig energie, dat je daar echt je accu niet op moet gaan uitzoeken.
[...]

[Afbeelding]

Voor de Venus D zie ik prijzen van +1500€ voor 2,56 kWH opslag, dat is nog heel duur

_ferry_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:57:
[...]

Mijn warmtepomp draait in het najaar en voorjaar op iets van 700-1000watt, (7kW model) dus dat is onzin.
Ik heb de beide accus op max 1500watt staan, en dan is het eigenlijk alleen met koken dat je wat import hebt, maar dat zijn zulke korte pieken en in totaliteit zo weinig energie, dat je daar echt je accu niet op moet gaan uitzoeken.
Neen dat is geen onzin, mijn 3 fase warmtepomp 14kW waar ik het hele huis mee verwarm trekt het eerste half uur tussen de 5 en 6 kW, dat zakt uiteraard richting de 3-4 kW.
Ieder zijn situatie is anders dus onzin schreeuwen is wat kort door de bocht 😉

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 10-09-2025 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik had vanmorgen alledrie de accu's leeg door het mooie weer van gisteren en wat onoplettendheid wat betreft verbruik.
Maar goed dat maakt niet uit.

Accu 2 en 3 hebben vandaag beide 5,7kwh geladen van 11 naar 100%
Accu 2 heeft heel wat minder vermogen verzet sinds 28 april.
213 kwh tegen 352 kwh waarbij accu 2 ook nog eens veel op laag vermogen ontlaad en 3 wel eens wat meer voor zijn kiezen krijgt.

Accu 1 valt een beetje buiten de boot want die was al vlot weer aan het laden en nul houden dus daar heb ik geen zicht op wat betreft er nodig was van 11 naar 100%

Maar dat accu 2 en 3 een gelijke hoeveelheid vermogen nodig hadden om op 100% te komen ondanks het erg verschillende gebruik stemt mij positief.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:35
Ronald.42 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:02:

Maar dat accu 2 en 3 een gelijke hoeveelheid vermogen nodig hadden om op 100% te komen ondanks het erg verschillende gebruik stemt mij positief.
Mooi dat er ook nog eens iemand positief is over de marstek venus :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +5 Henk 'm!
tweeek schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:10:
[...]

Mooi dat er ook nog eens iemand positief is over de marstek venus :)
Volgens mij de hoofdmoot van de gebruikers in dit topic. :*)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:02:
[...]

Neen dat is geen onzin, mijn 3 fase warmtepomp 14kW waar ik het hele huis mee verwarm trekt het eerste half uur tussen de 5 en 6 kW, dat zakt uiteraard richting de 3-4 kW.
Dat is hier meestal bij aanvang als de wp weer nu en dan aan het werk moet.
Dan is de vloer nog koud/alweer afgekoeld en dan wordt er eerst even knap aan getrokken.
Als we weer redelijk continu verwarmen dan is dst minder aan de orde dan pruttelt het spul mooi door.
Overigens is het hier dan 2800watt max en tussen de 800 en 900 watt bij doorpruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:02:
[...]

Okee okee, maar dat zijn dan ook wel excessen, want de gemiddelde woning die een WP heeft zit met hybride of een systeem van een paar kW en die kan prima vanuit een accu gevoed worden.
Met die grote vermogens wil je sowieso naar een accu per fase IMHO om grote verschillen per fase op te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 10-09-2025 18:39 ]

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Is het slecht om de batterij elke nacht op 11% te laten eindigen? Of zou je dat niet softwarematig moeten kunnen limiteren op 20% om de levensduur te verlengen?

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
ardana123 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:37:
Is het slecht om de batterij elke nacht op 11% te laten eindigen? Of zou je dat niet softwarematig moeten kunnen limiteren op 20% om de levensduur te verlengen?
Volgens mij is die 11% al door de fabrikant gekozen om juist de levensduur te kunnen garanderen; Anders zou de batterij ook lager uit kunnen komen als ze dat verantwoord hadden geacht.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
antoinevromen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:39:
[...]

Volgens mij is die 11% al door de fabrikant gekozen om juist de levensduur te kunnen garanderen; Anders zou de batterij ook lager uit kunnen komen als ze dat verantwoord hadden geacht.
Welja als het daadwerkelijk 11% is is dat niet optimaal. Ik heb altijd gelezen dat een lithium batterij tussen 20 en 80 moet gehouden worden. Naar 100% laden is ook niet goed voor een batterij.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ga in deze ook maar uit van de fabrikant, er zullen vast marges en beveiliging in zitten toch? Straks in de winter is er een kans dat ie twee maanden lang op 11% staat, moet ie maar tegen kunnen :P

• antoinevromen
  • Nu online
strandbal schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:46:
Ik ga in deze ook maar uit van de fabrikant, er zullen vast marges en beveiliging in zitten toch? Straks in de winter is er een kans dat ie twee maanden lang op 11% staat, moet ie maar tegen kunnen :P
Dat lijkt me nou net weer iets anders; Leeg laten gaan tot 11% en dan weer opladen lijkt me de juiste wijze.
Ik heb ergens hier in het forum (ik dacht van @pascallj ) gelezen dat het voor langere duur wegzetten van de batterij met 11% niet goed is (beter met een percentage van boven de 50% als ik me dat goed herinner).

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:44:
[...]
Welja als het daadwerkelijk 11% is is dat niet optimaal. Ik heb altijd gelezen dat een lithium batterij tussen 20 en 80 moet gehouden worden. Naar 100% laden is ook niet goed voor een batterij.
Maar dit is geen klassieke Lithium maar LifePO4-accu. Dus die logica gaat dan niet op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:13:
[...]

Volgens mij de hoofdmoot van de gebruikers in dit topic. :*)
Inderdaad, dat NOM regelen werkt toch echt wel goed, zelfs met 3 Venus E’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwVpukmAGqqg7TaEbFGIwGL4ue8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1y43lOXKWwNa6Xf83Tw3D4Rw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
ardana123 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:44:
[...]

Als je toch uit jezelf i.p.v. 11% capaciteit niet te benutten (waarop de fabrikant 10jaar garantie geeft) schrijft dat je 40% niet wilt benutten omdat dat niet goed voor de batterij zou zijn, dan weet ik in elk geval dat dit niet goed voor jouw beurs is want je betaalt voor een 5kWh accu en gebruikt 3kWh

• WargamingPlayer
antoinevromen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:52:
[...]

Als je toch uit jezelf i.p.v. 11% capaciteit niet te benutten (waarop de fabrikant 10jaar garantie geeft) schrijft dat je 40% niet wilt benutten omdat dat niet goed voor de batterij zou zijn, dan weet ik in elk geval dat dit niet goed voor jouw beurs is want je betaalt voor een 5kWh accu en gebruikt 3kWh
De vraag is, is 11% SOC inderdaad 5120*0,11=563,2, dus is volgens mij als dat zo is, dan is beschikbare lading 5120-563,2=4.556,8kWh en niet 3kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DWim
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:59:
[...]
De vraag is, is 11% SOC inderdaad 5120*0,11=563,2, dus is volgens mij als dat zo is, dan is beschikbare lading 5120-563,2=4.556,8kWh en niet 3kWh.
Het is ook niet 11% maar tussen 20% en 80%. Dan gebruik je 40% niet en dat is dan 3kW.

• tweeek
DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:52:
[...]

Inderdaad, dat NOM regelen werkt toch echt wel goed, zelfs met 3 Venus E’s
[Afbeelding]
Ik heb altijd wel een avond of ochtendpiek (aan stroom dan wel te verstaan)
Maar niks te klagen over zelfs gisteren, kreeg alleen de marstek niet helemaal opgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoWsmpbwmSuRagxYPVSYUAAw8cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Juo43Lgs2FUkLN56nETR2WJ4.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• WargamingPlayer
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:03:
[...]

Het is ook niet 11% maar tussen 20% en 80%. Dan gebruik je 40% niet en dat is dan 3kW.
Waarom zou je dat doen? De Marstek heeft ten minste eens in de zoveel tijd een 11-naar-100 Cycle nodig om zichzelf te ijken. Dus van 20 naar 80 als range gebruiken is alleen maar slecht.

• WargamingPlayer
Overigens het 6000 Cycle antwoord van Marstek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdGHJEqa7OmTrSSp1oMbwhT9B1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAhYgSSjBI2ZtcgeRWUnfAQc.jpg?f=fotoalbum_large

• tweeek
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:11:
Overigens het 6000 Cycle antwoord van Marstek:
[Afbeelding]
Het antwoord was al gegeven, de cycli zouden alleen in china uitgelezen kunnen worden, evenals er geen reparatie verricht kan worden aan de marstek venus. (in europa)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
tweeek schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:15:
[...]

Het antwoord was al gegeven, de cycli zouden alleen in china uitgelezen kunnen worden, evenals er geen reparatie verricht kan worden aan de marstek venus. (in europa)
Dit is het antwoord van Marstek. En hierin staat duidelijk dat Marstek het niet kan. Dus ook niet in China. Ik ben een consument en voor mij is er maar 1 Marstek, het bedrijf waarmee ik communiceer.

Ik weet dat bedrijven zich soms verschuilen achter “wij zijn een Nederlandse of Europese instantie en wij weten niet wat ze allemaal in China/Japan/Amerika/Whatever”-land kunnen”, maar zo werkt het niet.

• IcyK
  • Laatst online: 11-09 09:30
Eergisteren een Venus v3 gekocht, met CT003. Voorlopige conclusie: typische chinese kwaliteit.
De CT003 werkt in het geheel niet (niet met P1 en niet met IR), ook niet met eigen voeding (krijgt wel een IP adres). Een Shelly emuleren via een 'b2500 meter' (op RPi) werkt wel.
De Marstek app veroorzaakt een vastlopende (Android) smartphone.
De ethernet aansluiting op de Venus krijgt wel een IP adres maar kan niet gebruikt worden om een netwerkverbinding te maken naar de Shelly emulator die in dezelfde IP range op hetzelfde netwerk zit. Verbinding via de wifi met een ander SSID dan de RPi werkt wel.
Nul op de meter werkt extreem onvoldoende, de Venus levert regelmatig 300 watt of meer terug aan het net. Het apparaat is bedoeld voor een vakantiepark waar alle huisjes achter één aansluiting zitten en terugleveren niet is toegestaan, dus dit is een stevige teleurstelling.
Dit ter info voor eventuele geïnteresseerden in het apparaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:41:
Eergisteren een Venus v3 gekocht, met CT003. Voorlopige conclusie: typische chinese kwaliteit.
De CT003 werkt in het geheel niet (niet met P1 en niet met IR), ook niet met eigen voeding (krijgt wel een IP adres). Een Shelly emuleren via een 'b2500 meter' (op RPi) werkt wel.
De Marstek app veroorzaakt een vastlopende (Android) smartphone.
De ethernet aansluiting op de Venus krijgt wel een IP adres maar kan niet gebruikt worden om een netwerkverbinding te maken naar de Shelly emulator die in dezelfde IP range op hetzelfde netwerk zit. Verbinding via de wifi met een ander SSID dan de RPi werkt wel.
Nul op de meter werkt extreem onvoldoende, de Venus levert regelmatig 300 watt of meer terug aan het net. Het apparaat is bedoeld voor een vakantiepark waar alle huisjes achter één aansluiting zitten en terugleveren niet is toegestaan, dus dit is een stevige teleurstelling.
Dit ter info voor eventuele geïnteresseerden in het apparaat.
Misschien een defecte CT003? Een P1 meter welke niet door de CT003 wordt ondersteund?
Je zegt dat NOM niet werkt, maar is je b2500 emulatie wel snel genoeg?

Zolang je panelen niet via een batterij lopen, of je gebruikt een P1 meter of een CT klemmen meter, ijl je altijd 1-7 (DSMR 5) 10-17 (DSMR 4) 5-25 (P1 emulatie op HA/rPi) seconde na. Dat is inherent aan een batterij via een stekker.

Voor jouw usecase is een stekker batterij totaal niet geschikt. Jij hebt een eiland systeem nodig of een systeem waar de panelen achter de batterij zitten.

De Marstek zal net zoals andere stekker batterijen het zelfde euvel hebben.

NOM is niks anders dan meter op nul proberen te houden. En met een stekker batterij heb je altijd een undershoot (te laat geleverd, geladen) of een overschoot (te lang doorgeleverd).

Dus om het Chinese meuk te noemen gaat echt ver. Vooral omdat alles zo een beetje uit China komt.

[ Voor 9% gewijzigd door WargamingPlayer op 10-09-2025 20:54 ]

Pagina: 1 ... 254 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.