Na veel leeswerk in dit topic (erg informatief) heb ik 'n paar weken geleden een MT Venus E 5.12 gekocht, deze kwam incl CT003 meter. En sinds afgelopen vrijdag werkend gemaakt.
Omdat ik al een P1 koppeling met HA heb draaien (met een DIY smartmeter-reader op ESP32, -> MQTT -> HA) heb ik in eerste instantie de weg ingeslagen met de B2500 meter addon in HA. Ik heb daarin Shelly Pro EM50 geëmuleerd, de andere Shelly opties leken het minder prettig te doen.
Na enige optimalisaties van de throttling en frequentie van smartmeter-reader-ESP32 MQTT updates (voordeel als je zelf de firmware kan aanpassen) heb ik nu een redelijk werkende NOM setting. Uiteraard met korte overshoots als de netbelasting verandert. Modbus RS485 koppeling met de LilyGo-RS485 in ESPhome (superduper1969) voor uitlezen ook prima werkend.
Maar....
Wil toch ook wel de CT003 gebruiken (minder afhankelijkheden wellicht sneller reageren op variaties),
dus met P1 splitter en voeding via USB-C netadapter, de CT003 toegevoegd via de MT app, voorzien van een dhcp reservering in m'n netwerk.
Nu komt het probleem: Wanneer ik de CT003 als CT configureer in de MT Venus dan gaat dat in eerste instantie ok hij wordt snel gevonden, en ziet waarden van PhaseA (heb enkelfase systeem in huis) en de Venus binnenkomen.
Maar na ongeveer 1 minuut komt de melding in de App dat er geen data meer binnenkomt en meldt dat de CT offline is. Firmware van Venus E is V153
In HA heb ik ook de addon Marstek CT geinstalleerd en de CT daarin configureerd. De geeft aan dat het wifi signaal wat de CT003 ziet behoorlijk sterk is (-32dBm) niet zo vreemd want hij hangt in de meterkast vlak naast de Wfii router (KPN Box 12b).
De CT003 is ook gewoon prima te pingen. Firmware is V117.
Ik vraag me dan ook af waarom dit niet blijft werken. Defect exemplaar ?
De MT Venus heeft via Wifi ook een prima betrouwbare verbinding al staat deze iets verder weg van de Wifi router. De CT in de App weer terug configureren naar de (geëmuleerde) Shelly Pro en het zaakje gaat weer goed en zet weer NOM.
PS:
Tip als je een meetwaarde-offset wilt compenseren kun je een template sensor maken in HA en daarbij de gewenste factor of waarde bij of af doen, en deze tempate sensor dan gebruiken als sensor input in B2500 addon..
Zoiets als dit om er 50 van af te halen:
code:
1
2
3
| {{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float
- states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float)
-50 | round(0) }} |
MT Venus E V2 (v155.216) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2970WP Solar ZZO / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E 64kWh