Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 22:59

d3x

IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:41:
Eergisteren een Venus v3 gekocht, met CT003. Voorlopige conclusie: typische chinese kwaliteit.
De CT003 werkt in het geheel niet (niet met P1 en niet met IR), ook niet met eigen voeding (krijgt wel een IP adres). Een Shelly emuleren via een 'b2500 meter' (op RPi) werkt wel.
De Marstek app veroorzaakt een vastlopende (Android) smartphone.
De ethernet aansluiting op de Venus krijgt wel een IP adres maar kan niet gebruikt worden om een netwerkverbinding te maken naar de Shelly emulator die in dezelfde IP range op hetzelfde netwerk zit. Verbinding via de wifi met een ander SSID dan de RPi werkt wel.
Nul op de meter werkt extreem onvoldoende, de Venus levert regelmatig 300 watt of meer terug aan het net. Het apparaat is bedoeld voor een vakantiepark waar alle huisjes achter één aansluiting zitten en terugleveren niet is toegestaan, dus dit is een stevige teleurstelling.
Dit ter info voor eventuele geïnteresseerden in het apparaat.
Begin eens eerst met de TS te lezen.... Als je zo een reactie direct geeft over chinees, het product is niet altijd de oorzaak, de persoon die behandeling doet veelal eerder ;) je jumped in je oplossing van a naar z zonder iets of wat uit te zoeken. Je hebt trouwens maar 1 stuk, kan je perfect overweg met een homewizard p1. Check je DM type, wifi **** etc.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 10-09-2025 20:55 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IcyK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:30
P1 wordt ondersteund (Landis Gyr DSMR 5).
PV stonden uit (zijn er hier ook maar twee), energie kwam alleen uit de opgeladen Venus. b2500 emulatie leek snel genoeg (iedere seconde een update); de regeltechniek in de Venus is gewoon veel te traag voor dit doel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 22:59

d3x

IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:54:
PV stonden uit (zijn er hier ook maar twee), energie kwam alleen uit de opgeladen Venus. b2500 emulatie leek snel genoeg (iedere seconde een update); de regeltechniek in de Venus is gewoon veel te traag voor dit doel.
Die regeltechniek is al van dag 1 geweten en voor 99% hier meer dan ok. Draai al 6maanden NOM met een ct003

Wil je een 1sec regeling dan ga je maar wat duizenden meer uitgeven, uiteindelijk geeft het je amper een EUR verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 10-09-2025 20:58 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

• IcyK
d3x schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:53:
[...]

Begin eens eerst met de TS te lezen.... Als je zo een reactie direct geeft over chinees, het product is niet altijd de oorzaak, de persoon die behandeling doet veelal eerder ;)
Geen zorgen, ik heb dágen besteed aan inlezen en kom niet uit een ei.
Maar 'k ben benieuwd hoe mijn behandeling van invloed zou zijn op het crashen van mijn telefoon of op het niet produceren van data door de CT003.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wel weer bijzonder dat iemand zich vandaag registreerd om louter een negatief verhaal te houden.
Men zou verwachten dat je dan met een vraag komt van ik heb zus en zo en ik wil graag dit en dat, hoe zou ik dat aan moeten vliegen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:18
Aapje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:12:

Dus de marsteks hangen nu op een netwerk zonder internet en dás mooi want ik heb een bloedhekel aan cloud oplossingen die zomaar verdwijnen.
Enige kans dat je dat wat verder uit de doeken kunt doen? Ik vermoed dat je voor de configuratie die toch (even) aan het internet hebt moeten hangen? En zit je P1 meter dan samen met je Marstek op dat netwerk?

Ik wil hier niet de grote complottheorieën ophangen, maar op termijn wil ik dat ook liever offline krijgen. Ik ben ook geen fan van afhankelijkheid van een cloud. Als de geopolitieke spanningen verder oplopen (please no), zou dat ook wel eens kunnen backfire'en (hopelijk dan niet letterlijk 'fire').
_ferry_ schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb de beide accus op max 1500watt staan
Je kan ze instellen dat ze max zoveel watt "ontladen"?

Ik zou dat graag doen, zodat ik ze kan aansluiten op een lagere zekering (bv. max 2200W 'ontladen' aangesloten op een 10A automaat). Op die manier vermijd ik, denk ik, dat ik de kast moet herbekabelen van het AREI (Vlaanderen).

[ Voor 22% gewijzigd door betaplayer op 10-09-2025 21:06 ]

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IcyK
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:49:
[...]
Dus om het Chinese meuk te noemen gaat echt ver. Vooral omdat alles zo een beetje uit China komt.
Ik heb het geen 'meuk' genoemd en heb 4 of 5 manco's aangegeven.
Verder boeit het me niet zo, mijn bericht was niet bedoeld als start van een ruzie over al dan niet vermeende Aziatische karakteristieken maar om mijn eerste indrukken te delen. Doe of laat ermee wat je wil, mijn zegen heeft iedereen.
En ik vertrek weer hier.

• IcyK
Ronald.42 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:00:
Wel weer bijzonder dat iemand zich vandaag registreerd om louter een negatief verhaal te houden.
Men zou verwachten dat je dan met een vraag komt van ik heb zus en zo en ik wil graag dit en dat, hoe zou ik dat aan moeten vliegen.
Ik lees hier al wat langer mee. Had vroeger (~2016/18, iig de tijd van XMS en Lijbrandt glasvezel) een tweakers account onder dezelfde naam maar dat lijkt opgeheven, daarom opnieuw geregistreerd om mijn indrukken te delen.
Maar wellicht heb ik me vergist en is dit net zo'n cult topic als dat van de HomeWizard gemeenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:59
Ik heb vandaag mijn situatie gesimuleerd. In die simulatie heb ik rekening gehouden met een RTE (74%) en met de dagelijkse injectie en afname van 1/9/24 tot 31/8/25 en met de waarschijnlijke vermindering van het capaciteitstarief (Belgisch systeem) en met de verminderde injectievergoeding bij het plaatsen van batterijen.
Ik hield nog geen rekening met de verliezen in de batterij. Ik las dat sommigen dat schatten op 30-50W...
Zonder batterij neem ik 4043kWh af en injecteer ik 5633kWh.
Met 1 batterij wordt dat 2794 uit en 3983kWh in het net. Zo bespaar ik 381€ in dat jaar. De batterij is terugbetaald na 3,4 jaar.
Met 2 batterijen wordt dat 2070 uit en 3032kWh in. Besparing 541/jaar dus terugverdientijd 4,5 jaar.
Met 3 batterijen wordt dat 1846 uit en 2731kWh in. Besparing 603 / jaar dus 6 jaar terugverdientijd.
Ik besluit hieruit dat 2 batterijen de beste keuze zou zijn. Een 3de batterij is een minderafname van 224kWh/jaar of 62€ / jaar. Rekeninghoudend met het capaciteitstarief kom ik zo op 6 jaar terugverdientijd. Die 3de is niet rendabel.

Belg; 8kW PV; No battery; HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog even terugkomend op het batterijpercentage verhaal voor @WargamingPlayer, @ardana123 en @antoinevromen:

De reactie was al gegeven dat het opladen bij een batterij gebaseerd op LFP wezenlijk anders is dan andere Lithium technieken. Opladen tot 100 procent is geen probleem. Ook helemaal leeg is minder een probleem. Zeker bij de Marstek die als hij leeg is, echt nog zat ruimte over heeft. Aan de percentages moet je geen waarde hechten. Niemand zal weten of er daadwerkelijk nog 11 procent aan bruikbare capaciteit in zit als hij leeg is. Ze hadden het net zo goed 0 procent kunnen noemen als hij leeg is. Of 20.

Maar de degradatie is inderdaad bij helemaal vol en helemaal leeg meer dan wanneer op zeg 50 procent. Dus als je van plan bent om hem echt langere tijd niet te gebruiken, dan weg zetten met ongeveer 50 procent is prima.

• Alan969
pascallj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:13:
Nog even terugkomend op het batterijpercentage verhaal voor @WargamingPlayer, @ardana123 en @antoinevromen:

De reactie was al gegeven dat het opladen bij een batterij gebaseerd op LFP wezenlijk anders is dan andere Lithium technieken. Opladen tot 100 procent is geen probleem. Ook helemaal leeg is minder een probleem. Zeker bij de Marstek die als hij leeg is, echt nog zat ruimte over heeft. Aan de percentages moet je geen waarde hechten. Niemand zal weten of er daadwerkelijk nog 11 procent aan bruikbare capaciteit in zit als hij leeg is. Ze hadden het net zo goed 0 procent kunnen noemen als hij leeg is. Of 20.

Maar de degradatie is inderdaad bij helemaal vol en helemaal leeg meer dan wanneer op zeg 50 procent. Dus als je van plan bent om hem echt langere tijd niet te gebruiken, dan weg zetten met ongeveer 50 procent is prima.
Ik weet dat de ontlaadsnelheid invloed heeft op de maximale arbeid die een batterij zal leveren bij het ontladen. Trager ontladen van een batterij laat toe dat er meer energie uit de batterij gehaald kan worden.
Mijn vraag: "Is er iemand die eens gemeten heeft hoeveel energie er uit een batterij komt als hij ontlaadt van 100% naar 10%"? En eventueel bij welk (gemiddeld) afgenomen vermogen gebeurde dat?

IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:07:
[...]

Ik lees hier al wat langer mee. Had vroeger (~2016/18, iig de tijd van XMS en Lijbrandt glasvezel) een tweakers account onder dezelfde naam maar dat lijkt opgeheven, daarom opnieuw geregistreerd om mijn indrukken te delen.
Maar wellicht heb ik me vergist en is dit net zo'n cult topic als dat van de HomeWizard gemeenschap.
Dat valt wel wat mee, maar we hebben hier een periode gehad dat er een hoop bullshit gepost werdt met nieuwe acounts.
Vandaar de argwaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eergisteren een Venus v3 gekocht, met CT003. Voorlopige conclusie: typische chinese kwaliteit.
De CT003 werkt in het geheel niet (niet met P1 en niet met IR), ook niet met eigen voeding (krijgt wel een IP adres). Een Shelly emuleren via een 'b2500 meter' (op RPi) werkt wel.
De ethernet aansluiting op de Venus krijgt wel een IP adres maar kan niet gebruikt worden om een netwerkverbinding te maken naar de Shelly emulator die in dezelfde IP range op hetzelfde netwerk zit. Verbinding via de wifi met een ander SSID dan de RPi werkt wel.
Nul op de meter werkt extreem onvoldoende, de Venus levert regelmatig 300 watt of meer terug aan het net. Het apparaat is bedoeld voor een vakantiepark waar alle huisjes achter één aansluiting zitten en terugleveren niet is toegestaan, dus dit is een stevige teleurstelling.
Lees eens een paar Posts hoger , die NOM werkt perfect al meer dan 6 maanden lang en wel degelijk met de CT003. Met de app ook geen enkel probleem.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ook jouw verhaal en ervaringen zijn zeker welkom. Ik denk niet dat het hier een cult is. Over het HW topic heb ik geen idee: dat interesseert mij niet en die hele vergelijking/strijd vind ik ook niet boeiend en zelfs een beetje contraproductief.

Het ligt denk ik alleen een beetje aan hoe je erin gaat wat je ervaringen zijn. Plug en Play als in je schoonmoeder kan het installeren, is dit product zeker niet. Er zijn genoeg dingen aan dit apparaat die verbeterd kunnen worden. En ik kan mij ook zeker vinden in jouw voorlopige conclusie. De vraag is alleen of je echt meer had mogen verwachten. Het is een duur product, maar als je naar de 'niet-Chinese' alternatieven kijkt, is het geen slechte koop. Jouw verhaal komt op mij over als het werkt niet en toen ging ik experimenteren met niet ondersteunde methodes en dat werkte ook niet: dus slecht product.

Om te beginnen even met het laatste: dit product is niet gemaakt voor vakantiehuisjes? Is het jouw doel soms? Want als terugleveren niet is toegestaan, had je naar mijn idee beter een batterij kunnen kopen waarop je direct je zonnepanelen aansluit. Dan heb je veel meer controle over het voorkomen van teruglevering. Als jouw batterij straks vol is, zullen de panelen nog steeds gaan terugleveren.

Maar dan even terug. Met alleen "CT003 werkt niet" kunnen wij je natuurlijk ook niet helpen. Als je het probleem echt uit wil zoeken, kan je meer informatie delen. Ik weet niet of dat nog een pad is dat je wilt bewandelen, maar zie dan het TS voor wat we graag van je willen weten.

Dat de B2500 emulatie werkt is natuurlijk leuk, alleen je kunt geen conclusies trekken over een product als 3rd party software gebruikt. Over de Ethernet verbinding kunnen we nog niet zo veel zeggen, er zijn nog heel weinig mensen die zich hier gemeld hebben met een V3. Net zoals misschien andere dingen die bij de V3 anders werken.

Overigens is het bij design dat het opschalen en afschalen van het vermogen niet direct gaat.

Mocht je het na een nachtje slapen nogmaals willen proberen om de problemen op te lossen (die batterij heb je toch al aangeschaft) ben je hier meer dan welkom.
betaplayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:01:
[...]

Enige kans dat je dat wat verder uit de doeken kunt doen? Ik vermoed dat je voor de configuratie die toch (even) aan het internet hebt moeten hangen? En zit je P1 meter dan samen met je Marstek op dat netwerk?

Ik wil hier niet de grote complottheorieën ophangen, maar op termijn wil ik dat ook liever offline krijgen. Ik ben ook geen fan van afhankelijkheid van een cloud. Als de geopolitieke spanningen verder oplopen (please no), zou dat ook wel eens kunnen backfire'en (hopelijk dan niet letterlijk 'fire').

[...]

Je kan ze instellen dat ze max zoveel watt "ontladen"?

Ik zou dat graag doen, zodat ik ze kan aansluiten op een lagere zekering (bv. max 2200W 'ontladen' aangesloten op een 10A automaat). Op die manier vermijd ik, denk ik, dat ik de kast moet herbekabelen van het AREI (Vlaanderen).
Dit is momenteel nog alleen via Modbus in te stellen.

• Alan969
op YouTube: Marstek VENUS 1- en 3-fase gebruiken wordt uitgelegddat het mogelijk is om NOM te draaien met 3 MT's op een 3-fasig net. Hierbij wordt elke batterij gekoppeld aan een welbepaalde fase.
Wat gebeurt er dan als de fasen niet symetrisch belast worden? Vb. Je start met 3 volledig geladen batterijen (5kWh). Fase 1 wordt 2,5kW belast en de 2 andere worden niet belast. Na zo'n 2 uur is de 1ste leeg. Wat gebeurt er dan? Als ik het filmpje goed versta gebeurt er dan niets meer.Dus geen NOM terwijl er nog 10kWh beschikbaar is. Juist?
Of is de software ondertussen al zo goed geëvolueerd dat het niet meer nodig is om de 3 batterijen elk aan 1 fase te koppelen zodat ze elkaar niet meer tegenwerken?
Ik stel die vraag omdat ik van plan ben om slechts 2 MT Venus E 2.0 te kopen en ze te gebruiken in een 3-fasig net. Gaan die MT's kunnen werken in NOM-mode zonder elkaar tegen te werken? En krijg ik dan beide leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:21:
[...]

Ik weet dat de ontlaadsnelheid invloed heeft op de maximale arbeid die een batterij zal leveren bij het ontladen. Trager ontladen van een batterij laat toe dat er meer energie uit de batterij gehaald kan worden.
Mijn vraag: "Is er iemand die eens gemeten heeft hoeveel energie er uit een batterij komt als hij ontlaadt van 100% naar 10%"? En eventueel bij welk (gemiddeld) afgenomen vermogen gebeurde dat?
Ik krijg bij 2 kW op- en ontladen tussen de 4,12 en 4,16 kWh van 100 naar 11. Elke batterij is anders. We zien ook dat er qua celspanningen aardig wat verschillen zitten tussen de modellen (dus zal de ene batterij eerder afschakelen dan de andere)
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:33:
op YouTube: Marstek VENUS 1- en 3-fase gebruiken wordt uitgelegddat het mogelijk is om NOM te draaien met 3 MT's op een 3-fasig net. Hierbij wordt elke batterij gekoppeld aan een welbepaalde fase.
Wat gebeurt er dan als de fasen niet symetrisch belast worden? Vb. Je start met 3 volledig geladen batterijen (5kWh). Fase 1 wordt 2,5kW belast en de 2 andere worden niet belast. Na zo'n 2 uur is de 1ste leeg. Wat gebeurt er dan? Als ik het filmpje goed versta gebeurt er dan niets meer.Dus geen NOM terwijl er nog 10kWh beschikbaar is. Juist?
Of is de software ondertussen al zo goed geëvolueerd dat het niet meer nodig is om de 3 batterijen elk aan 1 fase te koppelen zodat ze elkaar niet meer tegenwerken?
Ik stel die vraag omdat ik van plan ben om slechts 2 MT Venus E 2.0 te kopen en ze te gebruiken in een 3-fasig net. Gaan die MT's kunnen werken in NOM-mode zonder elkaar tegen te werken? En krijg ik dan beide leeg?
Je moet ze instellen op 3-fasen som NOM en dan worden ze beiden parallel aangestuurd, wel CT002 of 003 gebruiken, lees ook TS

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:33:
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar 1 batterij per fase aansluiten is niet meer nodig. Het samenwerken kan al heel lang prima ongeacht de fases. Eigenlijk staat alles wat je hierover wilt weten in de TS onder Ondersteuning meerdere batterijen en Groepen en fases. Als je dan nog vragen hebt horen we het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:36
Tussen alle moeilijkheden door ben ik blij dat er ook iets prettiger is, een marstek V1 instellen in combinatie met de HWP1 en een tablet, was nog net te doen!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• Alan969
pascallj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:39:
[...]

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar 1 batterij per fase aansluiten is niet meer nodig. Het samenwerken kan al heel lang prima ongeacht de fases. Eigenlijk staat alles wat je hierover wilt weten in de TS onder Ondersteuning meerdere batterijen en Groepen en fases. Als je dan nog vragen hebt horen we het wel.
Dank voor je verduidelijking. Ik had al die zaken al gelezen. Maar voor ik de bestelling plaatste keek ik nog even op de site van de (Officiële) verkoper en dan zag ik dat filmpje dat me toch deed twijfelen. Beslist de moeite om eens te kijken. Vreemd dat de verkoper dan zijn filmpje niet aanpast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:39:
[...]

Ik sta daar wat tweeledig in, enerzijds is het wel mooi dat je per fase het net ontlast.
Dus niet één fase 2500watt pakken en op een andere fase terugleveren.
Aan de andere kant mis je dan wel je maximale capaciteit.
Ik doe nu accu 1 en accu 3 kijken naar hun eigen fasen en accu 2 kijkt naar de som van de fasen.
Dus op zeker moment ga ik het net scheef belasten maar tot die tijd zit ik neutraal.
En heb dus de capaciteit van 2 accu's beschikbaar op fase 1 en 3 op fase 2 zit ik minimaal qua belasting dus daar is meestal wel wat over.

De tijd dat je er wat zinnigs over kunt zeggen komt eraan, kortere dagen minder zon en warmtevraag op de wp.

• Alan969
Ronald.42 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:51:
[...]

Ik sta daar wat tweeledig in, enerzijds is het wel mooi dat je per fase het net ontlast.
Dus niet één fase 2500watt pakken en op een andere fase terugleveren.
Aan de andere kant mis je dan wel je maximale capaciteit.
Ik doe nu accu 1 en accu 3 kijken naar hun eigen fasen en accu 2 kijkt naar de som van de fasen.
Dus op zeker moment ga ik het net scheef belasten maar tot die tijd zit ik neutraal.
En heb dus de capaciteit van 2 accu's beschikbaar op fase 1 en 3 op fase 2 zit ik minimaal qua belasting dus daar is meestal wel wat over.

De tijd dat je er wat zinnigs over kunt zeggen komt eraan, kortere dagen minder zon en warmtevraag op de wp.
En hoe zie je dat dan met 2 batterijen? 1 plaatsen op een fase en de andere plaatsen op de som is nul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:13:
[...]

En hoe zie je dat dan met 2 batterijen? 1 plaatsen op een fase en de andere plaatsen op de som is nul?
Beide op nom

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweeek
Kan ik na alle informatie concluderen dat stoofvlees maken op inductie in combinatie met terugeleverde stroom uit de marstek niet zo heel efficiënt is, maar wel erg lekker.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:13:
[...]

Een beetje afhankelijk van je aansluiting en de onderverdeling in je huis.
Ik heb gekozen om fase 1 en 3 het gros van de pv aan te hangen.
Op die fasen zitten ook de grotere verbruikers.
Fase 2 zit wat minder pv op en ook de kleine verbruikers.

Met twee accu's zal die verdeling anders moeten.
Ik heb bijvoorbeeld 5 pv omvormers dus dan kun je daar al wat makkelijker mee verdelen.
Zoals ook het inductie fornuis de kookplaat is verdeeld over fase 1 en 3 de oven zit dan op 2 want die wordt weinig gebruikt.
En zo heb ik een inschatting gemaakt van wat handig is op welke fase met daarbij inachtneming van de hoeveelheid pv opwek en de gebruikers per fase.

Het scheelt dan wel dat ik één en ander al een paar jaar inzichtelijk heb plus dat ik snel zelf wat kan wijzigen in de meterkast mocht ik dat nodig vinden.

Zo is een punt van aandacht het programeren van de wpb die heeft afgelopen nacht een run plus legio run op het element gedaan, dat was slimmer vandaag overdag gedaan...

Maar dat is dan ook wel weer het mooie van er vroeg bij zijn.
Ik kan nu nog wat klooien voordat ik niet meer kan salderen, het kost nu lekker nog steeds niks als ik eens even het net nodig heb zoals vandaag.
Toch nog een paar kwh uit het net gebruikt terwijl dat vermeden had kunnen worden door wat slimmer te schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:50
IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb het geen 'meuk' genoemd en heb 4 of 5 manco's aangegeven.
Verder boeit het me niet zo, mijn bericht was niet bedoeld als start van een ruzie over al dan niet vermeende Aziatische karakteristieken maar om mijn eerste indrukken te delen. Doe of laat ermee wat je wil, mijn zegen heeft iedereen.
En ik vertrek weer hier.
Jouw reactie had een beetje rant gehalte. Niet een vraag over je probleem, maar gewoon een rant. Je eerste zin was gelijk al een beetje agressief zoals wij in dit topic niet gewend zijn.

Wanneer je was gekomen met een vraagstelling waarin je het volgende had kunnen verwoorden:

Ik ben een beetje teleurgesteld in mijn opstelling met een nieuwe Marstek V3. Ik hen problemen met de CT003 en het koppelen hiervan, waar zou dit aan kunnen liggen?
Daarnaast heb ik als vervanging van de CT003 een softwarematige CT gekoppeld op een Rasberry Pi\, ik zie echter dat deze nu soms 300W terug levert wat ik niet verwacht had. Is er iets in de NOM wat niet goed is?
Ik heb de volgende situatie ........ Ik wil de Marstek gebruiken om dit op te lossen. Iemand suggesties?

Dan hadden we heel anders gereageerd. En had je misschien de juiste hulp gekregen.

Echter is er 1 conclusie te trekken. Je hebt een probleem met de CT003 koppeling. Je hebt een probleem met de Ethernet Poort, wat overigens, wanneer je enkele toppics terug had gelezen, al hebt kunnen zien. En je hebt waarschijnlijk het verkeerde product (stekker accu) voor jouw use-case.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
IcyK schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:54:
Iedere stekker batterij is te langzaam. Je kan nooit stroom voor zijn. Geen enkele accu oplossing is snel genoeg, de HW niet, de Marstek niet. Je bent afhankelijk van een aantal factoren waarbij je eigenlijk alleen maar een totaal geintegreerd systeem moet gebruiken. Bijvoorbeeld waar de accu en panelen aan 1 systeem zitten achter de omvormer nog voordat het je "huisje" in gaat. Dan ben je ook in staat om te voorkomen dat je terug gaat leveren. Echter heb je dan een systeem nodig wat je in eiland modus plaatst.

Dit systeem heeft een Grid aansluiting wat rechtstreeks op grid zit, een ingang voor je panelen en een uitgang waar je verbruikers op zitten. Daarvoor moet je dus geen Venus E hebben, ook geen HW. Misschien de nieuwe Venus A, maar ook dat weten we nog niet precies.

Wanneer je specifieke eisen hebt met de Marstek, dan ontkom je niet aan programmeren met Home Assistant of Homey.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• tweeek
In mijn woning heb ik een hal, een halletje in mijn geval en in de afgelopen winter zat er regelmatig vocht op de voordeur binnen.
Begrijpelijk als dat is met temperatuurverschillen binnen buiten, hangt daar een electrische radiator wat heel leuk is maar weinig nut heeft waneer de voordeur opengaat.
Aankomend seizoen gaat de marstek daar zijn nieuwe verblijf krijgen en zou mijn hal prima de warmte kunnen gebruiken die de marstek afgeeft.
Daarmee benieuwd of dit gaat lukken. (aparte groep met 1 stopcontact)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTAdGYOZiw5FPEFCxLPhsTn1HZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tmo02Lk910V9HosEjmVrf06.jpg?f=fotoalbum_large

• 3DWim
  • Laatst online: 10-09 23:05
tweeek schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:01:
Aankomend seizoen gaat de marstek daar zijn nieuwe verblijf krijgen en zou mijn hal prima de warmte kunnen gebruiken die de marstek afgeeft.
Als je in de koude maanden de accu kan laden met 2500W anders wordt ie er niet warm van :)

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

• tweeek
3DWim schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:05:
[...]

Als je in de koude maanden de accu kan laden met 2500W anders wordt ie er niet warm van :)
Dat doe ik nu ook niet en de marstek geeft toch wel wat warmte af, het was onder de noemer efficient en dan heb ik stopconact vrij in woonkamer waar ook 2 electrische radiatoren gebruikt zouden kunnen worden ( idee van de bouwer)

• Alan969
www.marstek.nl beweert op zijn site een officiële MT distributeur te zijn. Ik dacht hier iets anders te hebben gelezen. Ben ik juist?
Heeft er iemand daar een aankoop gedaan? Tevreden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:43:
[...]

Jouw reactie had een beetje rant gehalte. Niet een vraag over je probleem, maar gewoon een rant. Je eerste zin was gelijk al een beetje agressief zoals wij in dit topic niet gewend zijn.

Wanneer je was gekomen met een vraagstelling waarin je het volgende had kunnen verwoorden:

Ik ben een beetje teleurgesteld in mijn opstelling met een nieuwe Marstek V3. Ik hen problemen met de CT003 en het koppelen hiervan, waar zou dit aan kunnen liggen?
Daarnaast heb ik als vervanging van de CT003 een softwarematige CT gekoppeld op een Rasberry Pi\, ik zie echter dat deze nu soms 300W terug levert wat ik niet verwacht had. Is er iets in de NOM wat niet goed is?
Ik heb de volgende situatie ........ Ik wil de Marstek gebruiken om dit op te lossen. Iemand suggesties?

Dan hadden we heel anders gereageerd. En had je misschien de juiste hulp gekregen.

Echter is er 1 conclusie te trekken. Je hebt een probleem met de CT003 koppeling. Je hebt een probleem met de Ethernet Poort, wat overigens, wanneer je enkele toppics terug had gelezen, al hebt kunnen zien. En je hebt waarschijnlijk het verkeerde product (stekker accu) voor jouw use-case.
Ik zou er niet zo veel energie in steken maar dat zal wel weer off topic zijn zeker en verwijderd worden door de moderator . De moderator zou beter de klagers eens aanspreken en tot de orde roepen en ze de regels eens uitleggen hoe een probleem te melden. Mijn 2 MT Venus doen het goed. Ik verlaat dit forum na 9 maanden actief denk ik zelf maar dat kan voor anderen anders worden geinterpreteerd te hebben bijgedragen. Succes aan iedereen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:53
Na veel leeswerk in dit topic (erg informatief) heb ik 'n paar weken geleden een MT Venus E 5.12 gekocht, deze kwam incl CT003 meter. En sinds afgelopen vrijdag werkend gemaakt.
Omdat ik al een P1 koppeling met HA heb draaien (met een DIY smartmeter-reader op ESP32, -> MQTT -> HA) heb ik in eerste instantie de weg ingeslagen met de B2500 meter addon in HA. Ik heb daarin Shelly Pro EM50 geëmuleerd, de andere Shelly opties leken het minder prettig te doen.
Na enige optimalisaties van de throttling en frequentie van smartmeter-reader-ESP32 MQTT updates (voordeel als je zelf de firmware kan aanpassen) heb ik nu een redelijk werkende NOM setting. Uiteraard met korte overshoots als de netbelasting verandert. Modbus RS485 koppeling met de LilyGo-RS485 in ESPhome (superduper1969) voor uitlezen ook prima werkend.

Maar....
Wil toch ook wel de CT003 gebruiken (minder afhankelijkheden wellicht sneller reageren op variaties),
dus met P1 splitter en voeding via USB-C netadapter, de CT003 toegevoegd via de MT app, voorzien van een dhcp reservering in m'n netwerk.
Nu komt het probleem: Wanneer ik de CT003 als CT configureer in de MT Venus dan gaat dat in eerste instantie ok hij wordt snel gevonden, en ziet waarden van PhaseA (heb enkelfase systeem in huis) en de Venus binnenkomen.
Maar na ongeveer 1 minuut komt de melding in de App dat er geen data meer binnenkomt en meldt dat de CT offline is. Firmware van Venus E is V153
In HA heb ik ook de addon Marstek CT geinstalleerd en de CT daarin configureerd. De geeft aan dat het wifi signaal wat de CT003 ziet behoorlijk sterk is (-32dBm) niet zo vreemd want hij hangt in de meterkast vlak naast de Wfii router (KPN Box 12b).
De CT003 is ook gewoon prima te pingen. Firmware is V117.
Ik vraag me dan ook af waarom dit niet blijft werken. Defect exemplaar ?
De MT Venus heeft via Wifi ook een prima betrouwbare verbinding al staat deze iets verder weg van de Wifi router. De CT in de App weer terug configureren naar de (geëmuleerde) Shelly Pro en het zaakje gaat weer goed en zet weer NOM.

PS:
Tip als je een meetwaarde-offset wilt compenseren kun je een template sensor maken in HA en daarbij de gewenste factor of waarde bij of af doen, en deze tempate sensor dan gebruiken als sensor input in B2500 addon..
Zoiets als dit om er 50 van af te halen:

code:
1
2
3
{{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float 
   - states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float)
   -50   | round(0) }}

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:32

thaMini

Tool !!

Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:31:
[...]

Tja, maar ik ontdek wel een probleem....
Blijkbaar kan die wel 4kW aan PV aan, maar kan maar 2.2kW op het net duwen.

Op een heel zonnig dag is de batterij dan 's middags vol, en kan die niet meer dan 2kW oogsten...
Dan gaat er wel wat verloren vrees ik.
Beetje afhankelijk van hoeveel PV t.o.v. de accucapaciteit je hebt.

Ik denk dat ik aardig ga uitkomen, E-verbruik is in de praktijk niet vaak hoger dan 2,2 kW. Behalve natuurlijk het laden van een auto.

Be small, act BIG.

• WargamingPlayer
djdj105 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:53:
Na veel leeswerk in dit topic (erg informatief) heb ik 'n paar weken geleden een MT Venus E 5.12 gekocht, deze kwam incl CT003 meter. En sinds afgelopen vrijdag werkend gemaakt.
Omdat ik al een P1 koppeling met HA heb draaien (met een DIY smartmeter-reader op ESP32, -> MQTT -> HA) heb ik in eerste instantie de weg ingeslagen met de B2500 meter addon in HA. Ik heb daarin Shelly Pro EM50 geëmuleerd, de andere Shelly opties leken het minder prettig te doen.
Na enige optimalisaties van de throttling en frequentie van smartmeter-reader-ESP32 MQTT updates (voordeel als je zelf de firmware kan aanpassen) heb ik nu een redelijk werkende NOM setting. Uiteraard met korte overshoots als de netbelasting verandert. Modbus RS485 koppeling met de LilyGo-RS485 in ESPhome (superduper1969) voor uitlezen ook prima werkend.

Maar....
Wil toch ook wel de CT003 gebruiken (minder afhankelijkheden wellicht sneller reageren op variaties),
dus met P1 splitter en voeding via USB-C netadapter, de CT003 toegevoegd via de MT app, voorzien van een dhcp reservering in m'n netwerk.
Nu komt het probleem: Wanneer ik de CT003 als CT configureer in de MT Venus dan gaat dat in eerste instantie ok hij wordt snel gevonden, en ziet waarden van PhaseA (heb enkelfase systeem in huis) en de Venus binnenkomen.
Maar na ongeveer 1 minuut komt de melding in de App dat er geen data meer binnenkomt en meldt dat de CT offline is. Firmware van Venus E is V153
In HA heb ik ook de addon Marstek CT geinstalleerd en de CT daarin configureerd. De geeft aan dat het wifi signaal wat de CT003 ziet behoorlijk sterk is (-32dBm) niet zo vreemd want hij hangt in de meterkast vlak naast de Wfii router (KPN Box 12b).
De CT003 is ook gewoon prima te pingen. Firmware is V117.
Ik vraag me dan ook af waarom dit niet blijft werken. Defect exemplaar ?
De MT Venus heeft via Wifi ook een prima betrouwbare verbinding al staat deze iets verder weg van de Wifi router. De CT in de App weer terug configureren naar de (geëmuleerde) Shelly Pro en het zaakje gaat weer goed en zet weer NOM.

PS:
Tip als je een meetwaarde-offset wilt compenseren kun je een template sensor maken in HA en daarbij de gewenste factor of waarde bij of af doen, en deze tempate sensor dan gebruiken als sensor input in B2500 addon..
Zoiets als dit om er 50 van af te halen:

code:
1
2
3
{{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float 
   - states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float)
   -50   | round(0) }}
Ik herken de issues met de CT003. Ik heb zelf meer dan 2 maanden stabiel gedraaid met CT003 versie 116. Voor mijn vakantie een update gehad naar 118, en niks anders dan ellende. Iedere 24 uur offline. Uiteindelijk dacht ik dat ik de oplossing gevonden had want mijn Deco gingen in "Eco" stand waarmee de CT003 niet zo lekker om ging. Inmiddels de 116 firmware van Marstek gekregen en deze terug geflashed. En na 4 dagen... Device weer dood. Net nu ik in Schotland zit. Buurvrouw heeft hem succesvol voor mij herstart toen ze de kat eten gaf, maar na 4 dagen weer offline. Dus er is iets niet lekker met de CT003. Je kan er op 1 of andere manier niet op vertrouwen. Ik heb er nog 1 in de kast liggen, maar of dat de oplossing is.

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05:17
Alan969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:33:
[...]

OK, de meting is niet zo goed bij lage vermogens, Maar de RTE zakt toch redelijk diep. Als je NOM opzoekt bestaat de kans dat je 'zonder het te weten/willen' in die zone zit. Hoe meer batterijen hoe lager het vermogen dat per batterij binnen of buiten gaat. Het zou dan interessant zijn om in die lagere regionen slechts 1 batterij werkend te houden. Als je daarvoor steeds de andere moet in- en uitschakelen, dan komt dat waarschijnlijk de levensduur niet ten goede... Zou het daarom mogelijk zijn om in de nachtperiode batterij per batterij te ontladen? Bij mij varieert (het sluimer) nachtverbruik tussen 250 en 600W. Als dat dan uit 3 batterijen komt zit ik in die onderste regionen.
Aan de andere zijde (hoog vermogen) is de RTE dan plots zeer goed.
Ik zal in mijn simulatie gebruik maken van een gemiddelde RTE van 74%.
Bedankt voor die nuttige info.
Dat kan, ik doe zoiets in Home Assistant vol auto automatisch.
Geen omkijken meer na.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - V154, CT003 - V117, Home Assistant

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:59
tweeek schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:11:
[...]

Dat doe ik nu ook niet en de marstek geeft toch wel wat warmte af, het was onder de noemer efficient en dan heb ik stopconact vrij in woonkamer waar ook 2 electrische radiatoren gebruikt zouden kunnen worden ( idee van de bouwer)
Als de Marstek niet echt aan het laden of ontladen is, dan verwacht ik een vermogen van 7-15W dat je in warmte terug krijgt.
Gaat niet veel doen voor je condens.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• tweeek
Tommie12 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:46:
[...]

Als de Marstek niet echt aan het laden of ontladen is, dan verwacht ik een vermogen van 7-15W dat je in warmte terug krijgt.
Gaat niet veel doen voor je condens.
Ik verwacht ook geen wonderen, maar het zou toch iets moeten doen.
Staat nu standby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGo0FQIn_2zCkb2U5VvWb_C4J10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbQuDD2d0cUQmT9N4r55M2f1.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
tweeek schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:03:
[...]

Ik verwacht ook geen wonderen, maar het zou toch iets moeten doen.
Staat nu standby.

[Afbeelding]
Zo warm is het ook in mijn slaapkamer waar geen verwarming is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:23
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:12:
www.marstek.nl beweert op zijn site een officiële MT distributeur te zijn. Ik dacht hier iets anders te hebben gelezen. Ben ik juist?
Heeft er iemand daar een aankoop gedaan? Tevreden?
Ik heb daar zelf naar volle tevredenheid een V2 besteld enkele weken geleden.

Enkele tientallen pagina's terug was een screenshot vanuit de Marstek app met officiële verkopers. Daar stond marstek.nl gewoon tussen.
Een tiental pagina's terug was er een link naar marstek-energy.nl met verkopers. Die site is niet officieel van Marstek GmbH, maar van 'zelfbenoemde' importeur Mean Well, daar stond marstek.nl dan weer niet bij.

De enige officiële site van Marstek is https://eu.marstekenergy.com/ maar daar vind je geen lijst van verkopers.
Maar die screenshot vanuit de Marstek app is voor mij voldoende en ook een officieel antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 11-09-2025 08:16 ]

• Trav
  • Laatst online: 08:36
Mijn Marstek v3 blijft maar roepen nieuwe update beschikbaar
Nu 112.111.104
Beschikbaar 101.1.111.104
Proces al paar keer doorlopen maar hij doet de update niet
Iemand een idee wat er nieuw is in de update? Ik kan dat nergens vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trav schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:36:
Nu 112.111.104
Weet je zeker dat die versienummers kloppen? Wel interessant om eens wat versienummers van de V3 voorbij te zien komen, maar lijkt alsof je nu naar beneden gaat in versie.

Bij de V2 en eerder was de aanbevolen procedure om alle kabels los te koppelen, update te starten en na afloop een flinke tijd te wachten zonder ook maar iets te doen. Ook niet meteen de app sluiten of openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
WargamingPlayer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:26:
[...]

Ik herken de issues met de CT003. Ik heb zelf meer dan 2 maanden stabiel gedraaid met CT003 versie 116. Voor mijn vakantie een update gehad naar 118, en niks anders dan ellende. Iedere 24 uur offline. Uiteindelijk dacht ik dat ik de oplossing gevonden had want mijn Deco gingen in "Eco" stand waarmee de CT003 niet zo lekker om ging. Inmiddels de 116 firmware van Marstek gekregen en deze terug geflashed. En na 4 dagen... Device weer dood. Net nu ik in Schotland zit. Buurvrouw heeft hem succesvol voor mij herstart toen ze de kat eten gaf, maar na 4 dagen weer offline. Dus er is iets niet lekker met de CT003. Je kan er op 1 of andere manier niet op vertrouwen. Ik heb er nog 1 in de kast liggen, maar of dat de oplossing is.
Herkenbaar. Bij mij was toch de oplossing om de 2e CT003 die ik in de kast had liggen in te zetten. Eentje is zeer onbetrouwbaar (viel elke week wel uit, waarbij alleen een harde power reset hielp voor paar dagen) en de 2e doet het nu 2 maanden zonder problemen. Volgens mij is er een aanzienlijke batch met slechte CT003 meters geleverd door Marstek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09
Trav schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:36:
Nu 112.111.104
Lijken mij rare getallen te zijn waarbij 101 lager is dan 112? BTW, geen Modbus verbinding of zo want die moet je loskoppelen bij updaten, althans bij de V1 en V2.

EDIT: en weeral @pascallj :) die heeft een rode lamp in iedere kamer van zijn huis, en zodra er een bericht binnenkomt.... _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Gely op 11-09-2025 08:50 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:00
Sounds like a skill issue 8)

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:48:
[...]
EDIT; en weeral @pascallj :) die heeft een rode lamp in ieder kamer van zijn huis, en zodra er een bericht binnenkomt.... _/-\o_
Haha ik heb iets op mijn telefoon en dat heet Push notificaties O-) Geweldige functie (nee maar serieus, wel heel fijn dat web push op Tweakers bestaat) maar soms wordt je er ook wel een beetje gek van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HexaFox
  • Laatst online: 09:25
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:46:
[...]

Weet je zeker dat die versienummers kloppen? Wel interessant om eens wat versienummers van de V3 voorbij te zien komen, maar lijkt alsof je nu naar beneden gaat in versie.

Bij de V2 en eerder was de aanbevolen procedure om alle kabels los te koppelen, update te starten en na afloop een flinke tijd te wachten zonder ook maar iets te doen. Ook niet meteen de app sluiten of openen.
Hier een v3 met (volgens de app) de meest recente firmware versie van v114.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IcyK
Nu7s schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:50:
[...]
Sounds like a skill issue 8)
Ja, dat zal het wel zijn.
Maar gelukkig is daar de altijd behulpzame community die mij gaat uitleggen hoe ik een vraag moet stellen terwijl ik geen vragen heb, of die adviseert om de wifi instellingen te controleren terwijl ik al heb aangegeven dat er een IP adres verstrekt wordt.
En toevallig zijn er opeens nog een paar mensen met CT003's die niet werken.

But sure, it's a skill issue.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:18
Heb vernomen dat ook een stekker batterij aangemeld moet worden bij energie leveren.nl
Vragen daar de capaciteit en het vermogen van batterij.
Bij vermogen moet ik daar de 800 watt ingeven of de 2500 watt ?( als men die gebruikt)

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:39
Ik heb gewoon de gegevens op de sticker overgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izf7l5vOiBw441T7kAUKWb6Y5Yk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5eNmcxU85ddIkMyBM1pHrqoh.png?f=fotoalbum_large

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:50:
Heb vernomen dat ook een stekker batterij aangemeld moet worden bij energie leveren.nl
Vragen daar de capaciteit en het vermogen van batterij.
Bij vermogen moet ik daar de 800 watt ingeven of de 2500 watt ?( als men die gebruikt)
Technisch gezien heeft de omvormer een vermogen van 2500 W, hij wordt alleen softwarematig gelimiteerd tot 800 W. Volgens mij is 2500 W dus het meest correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:37

Tazzios

..

Offtopic maar altijd een vermakelijk aspect op forums:
DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:33:
[...]

Die 2400w blijft mager. Als je de frietketel en de oven aan zet na zonsondergang trek je 2000w uit het net. Ik kan dan nog makkelijk de vaatwas starten en stofzuigen 😛
Ook als je een warmtepomp hebt die binnenkort even in de ochtend en avond moet draaien dan ga je niet toekomen met 2400w.
Hierbij wordt gesteld dat als je een warmtepomp hebt 2400w te weinig is.
jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:43:
[...]

Mwah...mijn warmtepomp komt zelden boven de 1000watt uit, alleen als het echt heel koud is.. Gewoon lekker op stooklijn draaien, dan pruttelt hij op een laag wattage door ipv die rare pieken op basis van binnentemp.
..
jelleeelco zegt niets over de stelling behalve dat hij zelf persoonlijk zelden er boven uit komt.
DSSW schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:02:
[...]

Neen dat is geen onzin, mijn 3 fase warmtepomp 14kW waar ik het hele huis mee verwarm trekt het eerste half uur tussen de 5 en 6 kW, dat zakt uiteraard richting de 3-4 kW.
Ieder zijn situatie is anders dus onzin schreeuwen is wat kort door de bocht 😉
De reactie van jelleeelco wordt als onzin verklaart, knap dat de poster weet wat de warmtepomp van iemand anders doet.
Vervolgens een verwijt van iets van hij alleen zelf heeft gedaan.

• M_N_M
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:04
Ik heb her en der zien passeren dat er een 'API' is, kan ik die al ergens activeren of is dat toekomstmuziek?
Het zou handig zijn moest ik de SoC eenvoudig kunnen uitlezen, dat kan (in mijn geval) nu enkel via de APP (ik weet dat het via modbus ook kan maar daar begin ik niet aan..)
Mn MT zit op versie 153.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M_N_M schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Ik heb her en der zien passeren dat er een 'API' is, kan ik die al ergens activeren of is dat toekomstmuziek?
Het zou handig zijn moest ik de SoC eenvoudig kunnen uitlezen, dat kan (in mijn geval) nu enkel via de APP (ik weet dat het via modbus ook kan maar daar begin ik niet aan..)
Mn MT zit op versie 153.
Je kunt het activeren via de Marstek Monitor Tool van ~bommel. Maar tegen die API moet je wel zelf nog gaan programmeren. Als je nog een beetje geduld hebt, kom ik binnenkort met een Python library en integratie voor HA. Weet niet of je het daarin zou willen uitlezen.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09
IcyK schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:30:
[...]

Ja, dat zal het wel zijn.
Maar gelukkig is daar de altijd behulpzame community die mij gaat uitleggen hoe ik een vraag moet stellen terwijl ik geen vragen heb, of die adviseert om de wifi instellingen te controleren terwijl ik al heb aangegeven dat er een IP adres verstrekt wordt.
En toevallig zijn er opeens nog een paar mensen met CT003's die niet werken.

But sure, it's a skill issue.
Het is niet omdat je een IP adres toegewezen krijgt dat je daadwerkelijk een goede en betrouwbare verbinding hebt.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:21:
[...]

Wat getallen die ik meet: Gisteren van 11% naar 100% laden: 5,78kWh erin, afgelopen avond en nacht weer ontladen van 100% naar 11% : 4,54kWh teruglevering. In de avond rond 400-600w, en snachts gemiddeld 220W. (variërend tussen 160 - 300W)
Capaciteit komt aardig overeen wat het zou moeten zijn (4,54/5,12 = 88,7% capaciteit gebruikt, oftewel van 100% naar 11.3%). RTE is dan 4.54/5.78 is ca 78.5%. Dit zijn wel de gegevens uit de Marstek Modbus zelf dus zal iets kunnen afwijken. Enige "probleem" dat ik zie is dat de SOC waarde nogal afwijkt van wat het zou moeten zijn, de batterij stond op 05:35 uur op 12% en stopte pas met leveren op 11% om 08:15.

Batterij schakelt uit om moment dat de cel met de laagste spanning de 3.000V bereikt (is prima veilige marge voor LFP cell). De Max Cell voltage is dan nog 3.066V dus delta ca. 66mV (normaal ca. 3mV) . Overigens is de dan nog beschikbare capaciteit verwaarloosbaar want als ik in de ontlaad curve kijk van die Max Cell Voltage, dan zit ie ook in het steile gedeelte en zou nog maar 5 a 10 minuten langer door kunnen gaan tot de 3.000V met 220W terug leveren.
Dus ondanks dat de Marstek niet aan actieve balancing doet bij het laden, lijkt het in praktijk toch goed te werken en kloppen de getallen m.i. wel aardig met de specificaties qua capaciteit.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Vanmorgen checkte ik het import vermogen via de HW P1 meter, en die was zo'n 1200 W
Geen idee wat op dat moment zoveel stroom zou trekken en ik veronderstelde dat beide Marsteks wel leeg zouden zijn.
Een stond inderdaad op standby 11%, maar de ander was met 1 kW aan laden en de SOC stond op 8%

Anderen dit ook meegemaakt ? Dit is de eerste keer dat ik zag dat een batterij op 8% stond.
Helaas wordt ie nog niet gelogd in HA, de ander wel sinds een paar dagen wel met een Elfin EW11

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:01
Sinds december '24 een Marstek V1, helaas door nieuwe FW op de Marstek alle data tot mei '25 kwijt geraakt. Maar goed, waar het over gaat: NOM en een RTE van 63%. Is toch wel wat lager dan ik had verwacht. Mogelijk dat het met de herfst nog wat beter gaat, want hogere vermogens leveren (maar lagere vermogens laden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf-iPIhM3SK5jNJvkJ5qAh2Pa14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r73mpi0fPL748iL5TWeEDmoo.jpg?f=fotoalbum_large

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:39
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:59:
[...]

Technisch gezien heeft de omvormer een vermogen van 2500 W, hij wordt alleen softwarematig gelimiteerd tot 800 W. Volgens mij is 2500 W dus het meest correct.
Dat klopt, maar op de sticker wordt 2,5kVA als premium feature gezien. Voor het gemak ben ik uitgegaan van de default en daar staat: 0,8kVA.

Voor de registratie maakt het denk ik niet veel uit. Maar logisch zou zijn om het hoogste aan te houden, zodat de netbeheerder weet wat er geleverd kán worden.
Mijn eigen motivatie was: het moet, ik kijk vlug even op de sticker, maar wat ik achter de meter doe gaat de netbeheerder geen bal aan want dat is van mij en ik ga er geen studie van maken. Hun tekortkomingen in het verleden hoeven niet op mij afgeschoven worden en ik ben er al helemaal niet verantwoordelijk voor.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:12:
[...]

Wat getallen die ik meet: Gisteren van 11% naar 100% laden: 5,78kWh erin, afgelopen avond en nacht weer ontladen van 100% naar 11% : 4,54kWh teruglevering. In de avond rond 400-600w, en snachts gemiddeld 220W. (variërend tussen 160 - 300W)
Capaciteit komt aardig overeen wat het zou moeten zijn (4,54/5,12 = 88,7% capaciteit gebruikt, oftewel van 100% naar 11.3%). RTE is dan 4.54/5.78 is ca 78.5%. Dit zijn wel de gegevens uit de Marstek Modbus zelf dus zal iets kunnen afwijken. Enige "probleem" dat ik zie is dat de SOC waarde nogal afwijkt van wat het zou moeten zijn, de batterij stond op 05:35 uur op 12% en stopte pas met leveren op 11% om 08:15.

Batterij schakelt uit om moment dat de cel met de laagste spanning de 3.000V bereikt (is prima veilige marge voor LFP cell). De Max Cell voltage is dan nog 3.066V dus delta ca. 66mV (normaal ca. 3mV) . Overigens is de dan nog beschikbare capaciteit verwaarloosbaar want als ik in de ontlaad curve kijk van die Max Cell Voltage, dan zit ie ook in het steile gedeelte en zou nog maar 5 a 10 minuten langer door kunnen gaan tot de 3.000V met 220W terug leveren.
Dus ondanks dat de Marstek niet aan actieve balancing doet bij het laden, lijkt het in praktijk toch goed te werken en kloppen de getallen m.i. wel aardig met de specificaties qua capaciteit.
Gezien de variatie in het vermogen neem ik aan dat je NOM gebruikt? Want dan is het heel lastig om iets over de capaciteit te zeggen. Bij elk wolkje zal de batterij gaan ontladen etc dus zijn de getallen al niet meer correct. De 5,12 kWh gaat over de capaciteit van de batterij, maar de 4,54 over wat er teruggeleverd is na de omvorming. Daar zou het verlies dus nog af moeten. Dan komt die berekende 11 procent ook niet uit (maar de percentages zeggen op zichzelf niet zo veel).

Het gedrag van 12 naar 11 heb ik ook en meerdere hier. Volgens de changelog van BMS 216 zou er een probleem met lage SoC opgelost moeten zijn. Hopelijk gaat dat om dit probleem en wordt de versie snel naar iedereen uitgerold.
rsbroer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:23:
Vanmorgen checkte ik het import vermogen via de HW P1 meter, en die was zo'n 1200 W
Geen idee wat op dat moment zoveel stroom zou trekken en ik veronderstelde dat beide Marsteks wel leeg zouden zijn.
Een stond inderdaad op standby 11%, maar de ander was met 1 kW aan laden en de SOC stond op 8%

Anderen dit ook meegemaakt ? Dit is de eerste keer dat ik zag dat een batterij op 8% stond.
Helaas wordt ie nog niet gelogd in HA, de ander wel sinds een paar dagen wel met een Elfin EW11
Weet je toevallig welke BMS versie je hebt (kan je alleen gezien hebben bij het updaten of via Modbus/MQTT)? We zien dit vaker als de batterij langdurig leeg staat. Ik zag het zelf bij versie 213 en bij 215 niet meer.
Heinemancp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:29:
Sinds december '24 een Marstek V1, helaas door nieuwe FW op de Marstek alle data tot mei '25 kwijt geraakt. Maar goed, waar het over gaat: NOM en een RTE van 63%. Is toch wel wat lager dan ik had verwacht. Mogelijk dat het met de herfst nog wat beter gaat, want hogere vermogens leveren (maar lagere vermogens laden)
[Afbeelding]
In het begin is er nogal wat gespeeld met de berekeningen van de kWh, dus die data kan je eigenlijk niet combineren om een RTE te berekenen. Maar van de data die je hebt vind ik het inderdaad ook vrij laag. Van anderen die NOM draaien hier lees ik toch vaak 70-75 procent.
Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.