Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 10:40
htmt schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:59:
In de TS staat: Wil je NOM of AI modi draaien, dan zijn officieel alleen Marsteks eigen meters ondersteund. (Bold format van mij)
Betekent dit dat dit niet gaat werken met een Shelly Pro 3em, of dat het enkel niet officieel ondersteund wordt?
Hier 3 Marsteks draaien via Shelly. 2 batterijen kijken enkel naar hun eigen fase en de derde kijkt naar de som van de 3 fasen. Op die manier begint die extra bij te laden als de andere vol zijn.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 18:37

YLA

pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:08:
[...]

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken. De API is vergeleken met de Modbus zeer beperkt. Dan heb ik het hier even niet over de V3, want de status van de Modbus daar is nog discutabel momenteel. Modbus kan ook veel stabieler zijn aangezien de API over WiFi gaat, en we weten allemaal dat dat bij de Marstek soms nog wel eens hit or miss kan zijn. Mijn batterij heeft een signaalsterkte van +/- -70 dBm (wat niet geweldig is, maar ook niet onwerkbaar zou moeten zijn) en heb nu met testen al meerdere pogingen nodig om data uit te vragen.

Even een kort lijstje wat er gaat kunnen:
  • Uitlezen van basale waardes: SoC, vermogen, stroomrichting, totale batterijvoltage/stroom, temperatuur, totaal geladen/ontladen, modus, WiFi informatie
  • Veranderen van modus (AI/NOM/Manual)
  • Instellen van klokprogramma's (is dit echt nuttig bij gebruik van HA?)
  • Instellen van bepaald vermogen voor een bepaalde duur ('Passieve modus')
Super meer hoef ik niet. Veranderen van modus via EVCC zou handig zijn. Als ik de auto oplaadt moet de Marstek niet opeens beginnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43

CIM

ggiesberts schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:55:
Zelf denk ik eigenlijk voor de accu beter om niet op ieder inschakelpiekje te reageren en geen drukte maken om een snellere meter (en het gedoe eromheen). Wat is wijsheid?
Alles wordt toch per kwartier als kleinste tijdeenheid afgerekend met je energieleverancier. Die enorme kortstondige pieken maken dan eigenlijk weinig uit.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 20:35
djdj105 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:53:
Na veel leeswerk in dit topic (erg informatief) heb ik 'n paar weken geleden een MT Venus E 5.12 gekocht, deze kwam incl CT003 meter. En sinds afgelopen vrijdag werkend gemaakt.
Omdat ik al een P1 koppeling met HA heb draaien (met een DIY smartmeter-reader op ESP32, -> MQTT -> HA) heb ik in eerste instantie de weg ingeslagen met de B2500 meter addon in HA. Ik heb daarin Shelly Pro EM50 geëmuleerd, de andere Shelly opties leken het minder prettig te doen.
Na enige optimalisaties van de throttling en frequentie van smartmeter-reader-ESP32 MQTT updates (voordeel als je zelf de firmware kan aanpassen) heb ik nu een redelijk werkende NOM setting. Uiteraard met korte overshoots als de netbelasting verandert. Modbus RS485 koppeling met de LilyGo-RS485 in ESPhome (superduper1969) voor uitlezen ook prima werkend.

Maar....
Wil toch ook wel de CT003 gebruiken (minder afhankelijkheden wellicht sneller reageren op variaties),
dus met P1 splitter en voeding via USB-C netadapter, de CT003 toegevoegd via de MT app, voorzien van een dhcp reservering in m'n netwerk.
Nu komt het probleem: Wanneer ik de CT003 als CT configureer in de MT Venus dan gaat dat in eerste instantie ok hij wordt snel gevonden, en ziet waarden van PhaseA (heb enkelfase systeem in huis) en de Venus binnenkomen.
Maar na ongeveer 1 minuut komt de melding in de App dat er geen data meer binnenkomt en meldt dat de CT offline is. Firmware van Venus E is V153
In HA heb ik ook de addon Marstek CT geinstalleerd en de CT daarin configureerd. De geeft aan dat het wifi signaal wat de CT003 ziet behoorlijk sterk is (-32dBm) niet zo vreemd want hij hangt in de meterkast vlak naast de Wfii router (KPN Box 12b).
De CT003 is ook gewoon prima te pingen. Firmware is V117.
Ik vraag me dan ook af waarom dit niet blijft werken. Defect exemplaar ?
De MT Venus heeft via Wifi ook een prima betrouwbare verbinding al staat deze iets verder weg van de Wifi router. De CT in de App weer terug configureren naar de (geëmuleerde) Shelly Pro en het zaakje gaat weer goed en zet weer NOM.

PS:
Tip als je een meetwaarde-offset wilt compenseren kun je een template sensor maken in HA en daarbij de gewenste factor of waarde bij of af doen, en deze tempate sensor dan gebruiken als sensor input in B2500 addon..
Zoiets als dit om er 50 van af te halen:

code:
1
2
3
{{ (states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float 
   - states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float)
   -50   | round(0) }}
Het enige wat ik niet uit je zeer duidelijke omschrijving haal is of je een passieve of een actieve splitter gebruikt, en welke slimme meter je gebruikt, soms is een ander model dan het werkelijke model instellen de oplossing. Ik zag ook nog deze opmerking toen ik zocht op 12b: "Extra wifi 2.4 Ghz only netwerkje geconfigureerd op mijn Kpn 12B modem (1Gig glasvezel abbo) Accu ,CT003 en de foon op dit netwerk verder niets."

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

htmt

MY LR MCR 2023

pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik kan mij even niet herinneren wat ik hiermee bedoeld heb... Ik denk slechts het laatste, want NOM zou prima moeten werken met een Shelly als je maar 1 batterij hebt. Bij meerdere ben je wel op CT002/3 aangewezen voor slimme samenwerking.

Ik heb het even teruggezocht, en deze tekst staat onder de categorie 'Ondersteuning meerdere batterijen'. In dat geval bedoel ik het eerste. Als je wil dat de batterijen samenwerken om alle zonnestroom op te nemen dan wel samenwerken om het totale verbruik op 0 te houden, ben je aangewezen op die meters. Met omwegen kan het wel (elke batterij op een andere fase en ze alleen naar hun eigen fase laten kijken), maar 'slim samenwerken' kan je dat niet noemen.
Dat is waardeloos.
Ik wil juist de Shelly gebruiken omdat die een LAN-aansluiting heeft.
In combinatie met een tweetal V3's, die ook een LAN-aansluiting hebben zou ik dan onafhankelijk zijn van WiFi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik lees geregeld nog over problemen met uitval CT verbinding en koppelingsproblemen. Ik heb dit ook voor gehad een maand of 6 geleden. Op advies van enkele andere tweakers hier heb ik een apart simpel TpLink routertje gekocht en daar de 3 Marsteks en de CT003 op gekoppeld en sindsdien geen enkele keer nog problemen met connectie en wifi gehad, draait als een molentje.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

htmt schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:29:
[...]

Dat is waardeloos.
Ik wil juist de Shelly gebruiken omdat die een LAN-aansluiting heeft.
In combinatie met een tweetal V3's, die ook een LAN-aansluiting hebben zou ik dan onafhankelijk zijn van WiFi.
Nou waardeloos is wel weer een hele zware term. Waardeloos voor jouw doel misschien.

Het is niet zonder reden. De batterijen communiceren onderling niet. Er is dus een bemiddelaar nodig die bepaalt welke batterij met welk vermogen mag laden. Aangezien je deze techniek niet kan implementeren in apparatuur van een ander, hebben ze gekozen om dit in de CT's te verwerken.

Misschien als ze dit van begin af aan hadden bedacht, hadden ze batterijen wel onderling kunnen laten communiceren, maar ik kan mij voorstellen dat dat lastiger is dan het apparaat waar de data op binnenkomt meteen de verwerking te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:59

tha_crazy

Mafketel

Merk nu voor mezelf wel een tekort-koming aan de AI modus.
Op het moment zijn de tarieven redelijk laag (15ct kwh) waar ze vanavond pieken op het dubbele.

Maar hij begint toch al te ontladen (zon is weg) terwijl ik dat liever zou bewaren tot na 5 uur.
Heb hem dus nu maar even op manual gezet om hem uit te schakelen en zet hem na 5 uur wel weer over.

Ook wilt die nu op manual mode niet bijladen (goed, hij is 96% vol, maar toch)

[ Voor 10% gewijzigd door tha_crazy op 11-09-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlemke
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:05
Hallo,
ik wilde eerst de nexus van zonneplan nemen maar denk dat voorkeur uitgaat naar de Marstek.
mogelijkheden 1. 3 x Duravolt V2 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 5262
2. 3 X Duravolt V3 plug-in batterij 5.12 kwh prijs € 6400
inclusief plaatsen en aansluiten 3x 1 fase
welke zouden jullie adviseren en is het verschil zo groot tussen dat €1200 meerprijs dat waard is
bij voorbaat dank

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Is het verstandig om de batterij op standby te zetten door middel van de home wizard plug? als ik bijvoorbeeld de auto wil laden en niet de batterij te laten leeg trekken?
Of is dit nadelig voor de batterij?

[ Voor 10% gewijzigd door berrieberrie op 11-09-2025 16:17 ]

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:16:
Is het verstandig om de batterij op standby te zetten door middel van de home wizard plug? als ik bijvoorbeeld de auto wil laden en niet de batterij te laten leeg trekken?
Hallo @berrieberrie ,
Even benieuwd wat er effectief gebeurt als je de batterij op "standby" laat zetten door home Wizard plugin (wat je dus ziet in de Marstek app?); Is dat bij de diverse batterij-modi (niets meer geselecteerd, of manual maar manual is disabled (enable = 0) of misschien nog iets anders?

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Vlemke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:15:
Hallo,
ik wilde eerst de nexus van zonneplan nemen maar denk dat voorkeur uitgaat naar de Marstek.
welke zouden jullie adviseren en is het verschil zo groot tussen dat €1200 meerprijs dat waard is
bij voorbaat dank
Die prijs is veel te hoog, je kan al 3 stuks Venus E v2 kopen voor 3.799€ incl Btw gratis thuis geleverd. Waarom zou je daar 5262€ voor betalen?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Als je echt wilt handelen met dal piek prijzen dan dien je uw eigen EMS systeem te gebruien die via modbus of andere alles aanstuurt ... de AI van marstek is eerst een NOM first en aanvullend dag dal laden ...
Vlemke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:15:
Hallo,
bij voorbaat dank
Om te beginnen, ben je er wel van bewust dat de Nexus van Zonneplan ook op de onbalansmarkt kan handelen en de Marstek niet? Dat is toch wel een belangrijk verschil.

Daarbij 3 Marsteks op een 1-fase aansluiting? Ik weet niet wat er bij die plaatsing komt kijken (wordt dat door een elektricien gedaan of is dat gewoon 3 batterijen in een stopcontact duwen?), maar ik zou dat even goed laten nakijken en uitzoeken door een elektricien.

Of je het verschil kan verantwoorden ligt eraan hoe belangrijk je een Ethernet aansluiting vindt. Dat is een van de grootste verschillen tussen de V2 en V3. Aangezien er nog weinig Tweakers-achtige informatie over de V3 is, zou ik die sowieso nog niet kopen, maar dat is voor anderen misschien minder belangrijk.
berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:16:
Bedoel je hiermee de batterij loskoppelen van het net d.m.v. een schakelbare plug? Dat zou ik echt niet aanraden. Dit punt is vaker voorbij gekomen: Marstek zegt dat het geen kwaad kan, maar vergelijkbare apparatuur op deze manier laten afschakelen is vaak niet bevorderlijk voor de levensduur. Een keertje kan geen kwaad (de stroom kan ook gewoon een keer uitvallen), maar ik zou er geen automatiseringen op baseren; dan heb je echt een koppeling nodig (Modbus/MQTT/API) die de Marstek netjes laat stoppen met ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

htmt

MY LR MCR 2023

pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:35:
[...]

Nou waardeloos is wel weer een hele zware term. Waardeloos voor jouw doel misschien.

Het is niet zonder reden. De batterijen communiceren onderling niet. Er is dus een bemiddelaar nodig die bepaalt welke batterij met welk vermogen mag laden. Aangezien je deze techniek niet kan implementeren in apparatuur van een ander, hebben ze gekozen om dit in de CT's te verwerken.

Misschien als ze dit van begin af aan hadden bedacht, hadden ze batterijen wel onderling kunnen laten communiceren, maar ik kan mij voorstellen dat dat lastiger is dan het apparaat waar de data op binnenkomt meteen de verwerking te laten doen.
Je hebt gelijk, ik denk dat teleurstellend een beter passende omschrijving is.

• berrieberrie
  • Nu online
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:29:
[...]

Bedoel je hiermee de batterij loskoppelen van het net d.m.v. een schakelbare plug? Dat zou ik echt niet aanraden. Dit punt is vaker voorbij gekomen: Marstek zegt dat het geen kwaad kan, maar vergelijkbare apparatuur op deze manier laten afschakelen is vaak niet bevorderlijk voor de levensduur. Een keertje kan geen kwaad (de stroom kan ook gewoon een keer uitvallen), maar ik zou er geen automatiseringen op baseren; dan heb je echt een koppeling nodig (Modbus/MQTT/API) die de Marstek netjes laat stoppen met ontladen.
Handmatig in standby zetten dmv powerknop indrukken is dan wel oké?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:38:
[...]

Handmatig in standby zetten dmv powerknop indrukken is dan wel oké?
via app in manueal mode zetten ... en na laden wagen terug op nom of AI ...

• berrieberrie
  • Nu online
antoinevromen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:23:
[...]

Hallo @berrieberrie ,
Even benieuwd wat er effectief gebeurt als je de batterij op "standby" laat zetten door home Wizard plugin (wat je dus ziet in de Marstek app?); Is dat bij de diverse batterij-modi (niets meer geselecteerd, of manual maar manual is disabled (enable = 0) of misschien nog iets anders?
Ik heb batterij standaard op NOM.
Als ik plug uit laat schakelen gaat de batterij in standby. Dat zie ik ook in de app.
Laatste zin van jou begrijp ik niet zo goed.

berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:43:
[...]

Als ik plug uit laat schakelen gaat de batterij in standby. Dat zie ik ook in de app.
Als je de plug laat uitschakelen, kan het zo zijn dat je, terwijl er 2500 W aan vermogen door de kabel gaat, je in 1 keer het hele handeltje loskoppelt van het net. Dat is vaak niet goed voor de apparatuur. Vergelijk het met je computer uitzetten door de stekker te trekken zonder hem netjes af te sluiten. Het verschil is dat de batterij nog aan blijft omdat hij een accu heeft... :X

Of uitschakelen via de power knop beter is durf ik niet te zeggen. Ze kunnen het in theorie dan netjes afsluiten, maar of ze dat ook zo hebben geprogrammeerd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
berrieberrie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:43:
[...]

Ik ben zelf nu bezig om via de local-api en een powershell-script de batterij automatisch van modus te laten wisselen. Daarnaast heb ik uitgevonden dat er ook een modus passive is (dan is de batterij in geen enkele van de 3 modi die je via de app ziet); tenslotte is er ook nog een mogelijkheid om programmatisch de batterij standby te zetten door hem op manual te zetten, maar ervoor te zorgen dat er geen "time-slot" actief is (enabled = 0) ; Ik dacht dat jij dat (excusez le mot) iets intelligenter deed (bijv. middels iets in Home Assistant of zo deed; vandaar dat ik vroeg hoe die dat dan regelen); Inmiddels is mij via @pascallj duidelijk dat je de netwerkstroom eraf haalt om te voorkomen dat de batterij via het net aan je auto levert. Dan denk ik dat het eenvoudig kan middels de local-api en dan de batterij in passive modus te zetten.
De batterij levert dan niet en laadt niet, maar je hoeft er niet met de hand fysiek aan te gaan.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 16:17
superduper1969 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:23:
[...]

Het enige wat ik niet uit je zeer duidelijke omschrijving haal is of je een passieve of een actieve splitter gebruikt, en welke slimme meter je gebruikt, soms is een ander model dan het werkelijke model instellen de oplossing. Ik zag ook nog deze opmerking toen ik zocht op 12b: "Extra wifi 2.4 Ghz only netwerkje geconfigureerd op mijn Kpn 12B modem (1Gig glasvezel abbo) Accu ,CT003 en de foon op dit netwerk verder niets."
Thanks superduper1969. Sorry voor de vergeten details. De post was al zo lang :)
Ik gebruik voor nu ff een passieve splitter. Maar heb ook getest met alleen de CT003 aangesloten op de DSMR (een Kaifa MA105C-SMR5.5-P1) ik heb de andere Kaifa meters ook geprobeerd in de meter-selection zonder merkbaar verschil. Heb nog niet met andere fabrikanten getest. Ook met en zonder aparte USB voeding voor de CT003 lijkt niks uit te maken, hij doet het even goed (of slecht) met voeding uit de P1 poort.
Ook een apart Wlan SSID heb ik hier al in gebruik voor ENKEL de Accu, en CT003.
Als laatste poging zou ik nog een aparte AP kunnen proberen voor de Accu en CT003 maar dat is een leuk klusje voor 't weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door djdj105 op 11-09-2025 17:14 ]

MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:54
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:51:
[...]

Gezien de variatie in het vermogen neem ik aan dat je NOM gebruikt? Want dan is het heel lastig om iets over de capaciteit te zeggen. Bij elk wolkje zal de batterij gaan ontladen etc dus zijn de getallen al niet meer correct. De 5,12 kWh gaat over de capaciteit van de batterij, maar de 4,54 over wat er teruggeleverd is na de omvorming. Daar zou het verlies dus nog af moeten. Dan komt die berekende 11 procent ook niet uit (maar de percentages zeggen op zichzelf niet zo veel).

Het gedrag van 12 naar 11 heb ik ook en meerdere hier. Volgens de changelog van BMS 216 zou er een probleem met lage SoC opgelost moeten zijn. Hopelijk gaat dat om dit probleem en wordt de versie snel naar iedereen uitgerold.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Stel, accu is 100% vol. Je gaat nu ontladen tot 11%. Je geeft dan bijvoorbeeld 4,54 kWh terug aan het net. Daarna ga je laden tot 100% en dat kost je 5,78 kWh. Dan is het rendement 4,54/5,78=0,785 dus 78,5%. Je verlies is dan 5,78-4,54=1,24 kWh. Dit komt dus overeen met een verlies van 21,5%.

Ik denk ook dat de 11% wordt aangehouden om vragen te voorkomen over 5kWh capaciteit. 11% is ongeveer 563,2 kWh. Wanneer je dus het afgegeven vermogen pakt, nu dus 4,54 en telt daar de 563 bij op dan kom je uit op 4,54 + 0,563 =5,103 kWh aan capaciteit. Zelfs met een RTE van bijvoorbeeld 73% (in mijn geval) kunnen ze nog 5kWh claimen. Want er zit nog 11% in de accu.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 20:51
antoinevromen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:01:
[...]

Ik ben zelf nu bezig om via de local-api en een powershell-script de batterij automatisch van modus te laten wisselen. Daarnaast heb ik uitgevonden dat er ook een modus passive is (dan is de batterij in geen enkele van de 3 modi die je via de app ziet); tenslotte is er ook nog een mogelijkheid om programmatisch de batterij standby te zetten door hem op manual te zetten, maar ervoor te zorgen dat er geen "time-slot" actief is (enabled = 0) ; Ik dacht dat jij dat (excusez le mot) iets intelligenter deed (bijv. middels iets in Home Assistant of zo deed; vandaar dat ik vroeg hoe die dat dan regelen); Inmiddels is mij via @pascallj duidelijk dat je de netwerkstroom eraf haalt om te voorkomen dat de batterij via het net aan je auto levert. Dan denk ik dat het eenvoudig kan middels de local-api en dan de batterij in passive modus te zetten.
De batterij levert dan niet en laadt niet, maar je hoeft er niet met de hand fysiek aan te gaan.
Je kan ook de batterij in NOM laten staan, maar even de maximale teruglever vermogen op 0 zetten als je Modbus en HA hebt. Zo doe ik dat middels een aantal automatiseringen in HA als ik niet wil dat de batterij terug gaat leveren op bepaalde tijden of gebeurtenissen.Dan blijft hij wel opladen indien nodig met zonnestroom.

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Hans4545 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:02:
[...]

Dit is heel handig als er later een “ thuis batterij heffing “moet worden opgelegd door de netbeheerder of overheid
Je kunt lezen wat je wilt lezen maar net zoals zonnepanelen installatie is een opslag installatie BIJ WET verplicht om te registreren.
Op het moment dat het netwerk (in)direct instabiel wordt door jou heb je het risico op een boete.
En voor de complotdenkers onder ons een heffing op thuisbatterijen is nooit mogelijk.
Je hebt verbruik/teruglevering en daar zit niks tussen in, na de meter bepaald niemand wat je wel en niet mag doen.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

• iorses
  • Nu online
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:08:
[...]

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken. De API is vergeleken met de Modbus zeer beperkt. Dan heb ik het hier even niet over de V3, want de status van de Modbus daar is nog discutabel momenteel. Modbus kan ook veel stabieler zijn aangezien de API over WiFi gaat, en we weten allemaal dat dat bij de Marstek soms nog wel eens hit or miss kan zijn. Mijn batterij heeft een signaalsterkte van +/- -70 dBm (wat niet geweldig is, maar ook niet onwerkbaar zou moeten zijn) en heb nu met testen al meerdere pogingen nodig om data uit te vragen.

Even een kort lijstje wat er gaat kunnen:
  • Uitlezen van basale waardes: SoC, vermogen, stroomrichting, totale batterijvoltage/stroom, temperatuur, totaal geladen/ontladen, modus, WiFi informatie
  • Veranderen van modus (AI/NOM/Manual)
  • Instellen van klokprogramma's (is dit echt nuttig bij gebruik van HA?)
  • Instellen van bepaald vermogen voor een bepaalde duur ('Passieve modus')
In hoeverre heb je getest met de API?
Tot nu toe gebruik ik hem alleen om CT status op te vragen om de 5 min.
Maar dit UDP verkeer zorgt soms ervoor dat CT verbinding verbroken wordt voor een paar minuten, ligt niet aan mijn connectie en voorheen niet gehad.
Ligt echt aan de CT want ik krijg wel waardes terug van de batterij maar alles op 0 kW.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

WargamingPlayer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:42:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Stel, accu is 100% vol. Je gaat nu ontladen tot 11%. Je geeft dan bijvoorbeeld 4,54 kWh terug aan het net. Daarna ga je laden tot 100% en dat kost je 5,78 kWh. Dan is het rendement 4,54/5,78=0,785 dus 78,5%. Je verlies is dan 5,78-4,54=1,24 kWh. Dit komt dus overeen met een verlies van 21,5%.

Ik denk ook dat de 11% wordt aangehouden om vragen te voorkomen over 5kWh capaciteit. 11% is ongeveer 563,2 kWh. Wanneer je dus het afgegeven vermogen pakt, nu dus 4,54 en telt daar de 563 bij op dan kom je uit op 4,54 + 0,563 =5,103 kWh aan capaciteit. Zelfs met een RTE van bijvoorbeeld 73% (in mijn geval) kunnen ze nog 5kWh claimen. Want er zit nog 11% in de accu.
Ik snap niet wat je wilt zeggen. Het ging niet over rendement, maar over de capaciteit van de batterij. En als je tussendoor ook gaat ontladen, kan je de capaciteit niet goed meer meten. Ook werden er accupercentage berekeningen gedaan op het vermogen na de omvormer, terwijl het percentage een getal is wat slaat op de ruwe capaciteit voor de omvormer.

Dat zal ongetwijfeld de reden zijn van die 11 procent en het zal ook wel ongeveer benaderen, alleen of het correct is kan je niet weten aangezien je niet verder naar beneden kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:46:
[...]

In hoeverre heb je getest met de API?
Tot nu toe gebruik ik hem alleen om CT status op te vragen om de 5 min.
Maar dit UDP verkeer zorgt soms ervoor dat CT verbinding verbroken wordt voor een paar minuten, ligt niet aan mijn connectie en voorheen niet gehad.
Ligt echt aan de CT want ik krijg wel waardes terug van de batterij maar alles op 0 kW.
Je kunt de status van de CT toch niet uitvragen via de API? Jij hebt het denk over het parsen van de ruwe UDP pakketten die over je netwerk gaan van zowel de CT als de batterij, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:48:
[...]

Je kunt de status van de CT toch niet uitvragen via de API? Jij hebt het denk over het parsen van de ruwe UDP pakketten die over je netwerk gaan van zowel de CT als de batterij, klopt dat?
Jawel via EM.GetStatus.
Vroeg me meer af of je ook eigenaardigheden opgemerkt hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phh6hl12I-f5e-hNNM1XL72szqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEJorlBsm6W0dW2fMz7zPnm1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:21
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:12:
[...]

Wat getallen die ik meet: Gisteren van 11% naar 100% laden: 5,78kWh erin, afgelopen avond en nacht weer ontladen van 100% naar 11% : 4,54kWh teruglevering. In de avond rond 400-600w, en snachts gemiddeld 220W. (variërend tussen 160 - 300W)
Capaciteit komt aardig overeen wat het zou moeten zijn (4,54/5,12 = 88,7% capaciteit gebruikt, oftewel van 100% naar 11.3%). RTE is dan 4.54/5.78 is ca 78.5%. Dit zijn wel de gegevens uit de Marstek Modbus zelf dus zal iets kunnen afwijken. Enige "probleem" dat ik zie is dat de SOC waarde nogal afwijkt van wat het zou moeten zijn, de batterij stond op 05:35 uur op 12% en stopte pas met leveren op 11% om 08:15.

Batterij schakelt uit om moment dat de cel met de laagste spanning de 3.000V bereikt (is prima veilige marge voor LFP cell). De Max Cell voltage is dan nog 3.066V dus delta ca. 66mV (normaal ca. 3mV) . Overigens is de dan nog beschikbare capaciteit verwaarloosbaar want als ik in de ontlaad curve kijk van die Max Cell Voltage, dan zit ie ook in het steile gedeelte en zou nog maar 5 a 10 minuten langer door kunnen gaan tot de 3.000V met 220W terug leveren.
Dus ondanks dat de Marstek niet aan actieve balancing doet bij het laden, lijkt het in praktijk toch goed te werken en kloppen de getallen m.i. wel aardig met de specificaties qua capaciteit.
Dank voor al deze nuttige info.
Opbasis van jouw getallen zou ik
De eerste batterij terug verdienen na 3,3 jaar
Twee batterijen na 4,4 jaar voor het geheel. (Extra investering batterij is na 6,4 jaar terugverdiend)
Drie batterijen na 6 jaar voor het geheel. (Extra investering batterij is na 20,8 jaar terugverdiend)
Dus ook op basis hiervan is de 3de niet rendabel.
De hoofdreden is dat ik niet genoeg produceer in de 4 wintermaanden.

Belg;Digitale elektriciteitsmeter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; No battery; HW P1

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:56

timvanloon

Intel or AMD?

Iemand bekend met deze zaak ?
Etronixcenter.nl zij bieden de v2 aan zonder btw?
https://etronixcenter.com...ess-meter-inbegrepen.html
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:46:
[...]

Ik snap niet wat je wilt zeggen. Het ging niet over rendement, maar over de capaciteit van de batterij. En als je tussendoor ook gaat ontladen, kan je de capaciteit niet goed meer meten. Ook werden er accupercentage berekeningen gedaan op het vermogen na de omvormer, terwijl het percentage een getal is wat slaat op de ruwe capaciteit voor de omvormer.

Dat zal ongetwijfeld de reden zijn van die 11 procent en het zal ook wel ongeveer benaderen, alleen of het correct is kan je niet weten aangezien je niet verder naar beneden kan.
maar bij 3 volt zal hij stoppen en zeggen dat het 11% is.
Dat de rest van de cellen totaal meer capaciteit hebben is dan voor de accu niet relevant omdat die nooit worden gebruikt
De slechte cell bepaald het cap van de accu.
Dus eigenljkk weet je dsn toch dat bij 11% die cell zijn 3 volt heeft bereikt en dus de accu " leeg " is

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:43:
[...]
maar bij 3 volt zal hij stoppen en zeggen dat het 11% is.
Dat de rest van de cellen totaal meer capaciteit hebben is dan voor de accu niet relevant omdat die nooit worden gebruikt
De slechte cell bepaald het cap van de accu.
Dus eigenljkk weet je dsn toch dat bij 11% die cell zijn 3 volt heeft bereikt en dus de accu " leeg " is
Ja klopt, maar het ging over of van 3 V naar echt helemaal leeg (0%) of dat inderdaad 11 procent is. Dat zullen we niet weten en is ook eigenlijk niet heel belangrijk. Het is maar een getal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:22
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:10:
[...]
Ik heb toevallig vanochtend even jouw Github activiteit van de afgelopen tijd zitten bekijken om te zien wat je allemaal hebt uitgespookt. Lekker bezig geweest!
Dank! Er zit toch stiekem wel veel werk in ondertussen!

Maar wellicht is dat ook wat het leukt maakt, dat de MT toch een tweakable device is.

En ik kan natuurlijk ook niet loslaten, begin ik ergens aan dat gaat het ook af moeten!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:05
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:44:
[...]

Zonder btw? Dat zie ik niet staan?
Het is weer het verhaaltje als je goed moet lezen je alleen verkeerde dingen ziet staat.
Buiten het feit dat ze sowieso niet goedkoop zijn,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hao-U1i8mfmhbX21NSsO8f_kcSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDmHDUV2IJGkjnU8v7PhN9h3.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:56
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:43:
[...]

Je kunt lezen wat je wilt lezen maar net zoals zonnepanelen installatie is een opslag installatie BIJ WET verplicht om te registreren.
Op het moment dat het netwerk (in)direct instabiel wordt door jou heb je het risico op een boete.
En voor de complotdenkers onder ons een heffing op thuisbatterijen is nooit mogelijk.
Je hebt verbruik/teruglevering en daar zit niks tussen in, na de meter bepaald niemand wat je wel en niet mag doen.
Als ik deze pagina goed begrijp is aanmelden alleen nodig wanneer je batterij 800 W of meer kan leveren. Over de capaciteit maakt de netbeheerder zich blijkbaar niet druk.

Eerlijk gezegd twijfel ik ook over aanmelding. Bij de introductie van de slimme meter werden ook allerlei mooie verhalen verkondigd. Zoals inzicht in je verbruik. Zie wat ervan gekomen is. Degenen die toen waarschuwden voor asymmetrische prijzen werden als paranoïde weggezet.
Het zou me niet verbazen als er straks allerlei fraaie heffingen uit de hoge hoed van netbeheerder of energieleverancier komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonero op 11-09-2025 19:00 . Reden: aanvulling ]

• antoinevromen
  • Nu online
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:50:
[...]

Jawel via EM.GetStatus.
Vroeg me meer af of je ook eigenaardigheden opgemerkt hebt.
[Afbeelding]
Hallo @iorses ,
Zou je die api-handleiding kunnen delen hier. Blijkbaar heb je een recentere versie, want die van mij V0.5 heeft geen paragraaf 3.7

De aanroep werkt echter niet, maar dat zal wel komen omdat ik niet de CT003/CT002 gebruik maar HW P1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Zojuist voor mijn ouders 6 x Marstek Venus E besteld, binnenkort wordt het graven van geul van de meterkast van hun woning naar de garage. Ik leg er dan een 6mm2 kabel heen (x2 voor als ooit de Smartbox komt) en een utp kabel voor een dedicated wifi accesspoint.

Marsteks lijken misschien niet zo efficiënt in deze aantallen, maar ze hebben een dak vol zonnepanelen (opbrengst 12k per jaar) en gebruiken maar een derde op zonnige dagen. Verlies is dus niet zo'n probleem. En gezien ze micro omvormers hebben voor de panelen werkt direct DC laden toch niet...

Ik houd jullie op de hoogte van het project.

Inkoop na wat shoppen is €1235 p.s. incl. verzending en BTW incl. een CT002 bij 1 van de bekende officiële distributeurs. Dit bleek de bodemprijs omdat Marstek het niet toe staat (voorlopig) om lager te gaan in de prijs!

[ Voor 15% gewijzigd door harrr op 11-09-2025 19:08 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• WargamingPlayer
tweeek schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:57:
[...]

Het is weer het verhaaltje als je goed moet lezen je alleen verkeerde dingen ziet staat.
Buiten het feit dat ze sowieso niet goedkoop zijn,

[Afbeelding]
Gezien de prijzen en de prijs verschillen tussen je bestel locatie vraag ik mij af wat er niet klopt. Ik zit nu ergens in Kent en daar zag ik dus andere prijs waar korting van af gaat dan in Nederland.

In Nederland € 4955 - € 524
In de UK € 3964 - € 419

Had ik van te voren moeten weten. Had ik ze vanuit hier besteld en dan achter in de auto gegooid wanneer ik morgen terug naar NL ga.

Op de boot zeg ik dan wel: ik rij een EV, dit is mijn backup :)

Prijs in Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuOA7FcAl1cXrYlwkJD3ZCLbU18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxLkfqMlQLKHyoBFGracQsDY.jpg?f=fotoalbum_large
Prijs bij hun wanneer ik het naar Engeland laat verschepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNRp3jCTsNQ7ZFJwBcTKMM4zyOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZG2Ci9J7O2GAKzsgzqUZOTN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door WargamingPlayer op 11-09-2025 19:30 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:33
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:42:
[...]

Je kan ook de batterij in NOM laten staan, maar even de maximale teruglever vermogen op 0 zetten als je Modbus en HA hebt. Zo doe ik dat middels een aantal automatiseringen in HA als ik niet wil dat de batterij terug gaat leveren op bepaalde tijden of gebeurtenissen.Dan blijft hij wel opladen indien nodig met zonnestroom.
Kan je dan niet beter je vermogen instellen minus wat je naar de laadpaal stuurt? Dan zet je je batterijn nog steeds in voor je huishoudelijk vermogen...

• tweeek
harrr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:05:
Zojuist voor mijn ouders 6 x Marstek Venus E besteld, binnenkort wordt het graven van geul van de meterkast van hun woning naar de garage. Ik leg er dan een 6mm2 kabel heen (x2 voor als ooit de Smartbox komt) en een utp kabel voor een dedicated wifi accesspoint.

Marsteks lijken misschien niet zo efficiënt in deze aantallen, maar ze hebben een dak vol zonnepanelen (opbrengst 12k per jaar) en gebruiken maar een derde op zonnige dagen. Verlies is dus niet zo'n probleem. En gezien ze micro omvormers hebben voor de panelen werkt direct DC laden toch niet...

Inkoop na wat shoppen is €1235 p.s. incl. verzending en BTW incl. een CT002 bij 1 van de bekende officiële distributeurs. Dit bleek de bodemprijs omdat Marstek het niet toe staat (voorlopig) om lager te gaan in de prijs!
Wanneer mogelijk, bij afleveren een vluchtige controle koelribben en wifi antenne.
Mooie deal toch!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
antoinevromen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:01:
[...]

Hallo @iorses ,
Zou je die api-handleiding kunnen delen hier. Blijkbaar heb je een recentere versie, want die van mij V0.5 heeft geen paragraaf 3.7

De aanroep werkt echter niet, maar dat zal wel komen omdat ik niet de CT003/CT002 gebruik maar HW P1.
https://we.tl/t-GDvoMlN4t2
Link werkt maar een paar dagen helaas, maar ze hebben hem mij toegestuurd bij het activeren van de API.

• iorses
  • Nu online
Sonero schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:58:
[...]

Als ik deze pagina goed begrijp is aanmelden alleen nodig wanneer je batterij 800 W of meer kan leveren. Over de capaciteit maakt de netbeheerder zich blijkbaar niet druk.

Eerlijk gezegd twijfel ik ook over aanmelding. Bij de introductie van de slimme meter werden ook allerlei mooie verhalen verkondigd. Zoals inzicht in je verbruik. Zie wat ervan gekomen is. Degenen die toen waarschuwden voor asymmetrische prijzen werden als paranoïde weggezet.
Het zou me niet verbazen als er straks allerlei fraaie heffingen uit de hoge hoed van netbeheerder of energieleverancier komen.
Nee vanaf 0.8 kW wettelijk verplicht te registreren.
Je moet het zelf weten maar het is vastgelegd in de energie wet, overigens mocht het ooit zo zijn wat je beweert dan denk je dat je eronderuit komt door niet aan te melden.
Geloof je zelf niet toch?😅

Heeft u een batterijsysteem met een vermogen van 0,8 kilowatt (kW) of meer? Dan moet u dit registreren. Dit geldt voor bijvoorbeeld thuisbatterijen, batterijen bij bedrijven, batterijen bij zon- of windparken en batterijen met een eigen aansluiting op het net.

Waarom batterijsystemen registreren belangrijk is

Door uw batterijsysteem te registreren:

• helpt u mee om het elektriciteitsnet veilig en stabiel te houden
• krijgen netbeheerders een beeld waar batterijen staan en hoeveel vermogen ze hebben;
• zorgt u dat u zich houdt aan de Europese en Nederlandse regels
• helpt u het elektriciteitsnet voor te bereiden op meer duurzame energie en opslag.

[ Voor 35% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:33:
[...]

Link werkt maar een paar dagen helaas, maar ze hebben hem mij toegestuurd bij het activeren van de API.
Wel vreemd dat ze in de 1.0 niet meer spreken over Future TCP of MQTT ... Zou beter zijn geweest...

• iorses
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:41:
[...]

Wel vreemd dat ze in de 1.0 niet meer spreken over Future TCP of MQTT ... Zou beter zijn geweest...
Klopt dat stuk miste ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
[...]

@iorses
Bedankt. Ik heb hem via de link kunnen downloaden. Is versie 1.0 van 9 aug 2025; die van mij 0.5 was van 4 juli 2025.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:10
WargamingPlayer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:12:
[...]

Gezien de prijzen en de prijs verschillen tussen je bestel locatie vraag ik mij af wat er niet klopt. Ik zit nu ergens in Kent en daar zag ik dus andere prijs waar korting van af gaat dan in Nederland.

In Nederland € 4955 - € 524
In de UK € 3964 - € 419

Had ik van te voren moeten weten. Had ik ze vanuit hier besteld en dan achter in de auto gegooid wanneer ik morgen terug naar NL ga.

Op de boot zeg ik dan wel: ik rij een EV, dit is mijn backup :)

Prijs in Nederland:
[Afbeelding]
Prijs bij hun wanneer ik het naar Engeland laat verschepen:
[Afbeelding]
Op uw ene scherm is er 25% BTW incl
Op uw andere scherm is het export 0% BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
[...]

Hallo @iorses
Heb je die EM.GetStatus zelf al eens gedraaid via de local-api?
Zo ja moet je die ook tegen het ip-adres van de batterij draaien of tegen het ip-adres van de CT?

Ik krijg een parse-error ofschoon de syntax volgens het document vrijwel identiek is aan die van ES.GetStatus (die bij mij wel werkt). Maar EM.GetStatus doet het niet (maar dat zou dus kunnen omdat ik geen CT002/CT003 heb)

harrr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:05:

6 stuks is wel een vette installatie 😁
Maar wat ik mij afvraag is hoe dikwijls gaan ze die leeg krijgen als ze maar 1/3 van de PV productie verbruiken op zonnige dagen? Hoeveel cycli verwacht je jaarlijks te halen per batterij?

• iorses
  • Nu online
antoinevromen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:05:
[...]

Hallo @iorses
Heb je die EM.GetStatus zelf al eens gedraaid via de local-api?
Zo ja moet je die ook tegen het ip-adres van de batterij draaien of tegen het ip-adres van de CT?

Ik krijg een parse-error ofschoon de syntax volgens het document vrijwel identiek is aan die van ES.GetStatus (die bij mij wel werkt). Maar EM.GetStatus doet het niet (maar dat zou dus kunnen omdat ik geen CT002/CT003 heb)
Zoals ik toenstraks vermeldde gebruik ik het zelf om CT status uit te lezen maar merkte ik connectie verlies op van de CT sinds ik dit doe.
Ik heb bijv 4 batterijen dus pak het van de 4 IP adressen van de batterijen en heb 4 sensoren in Home Assistant.

Dit is de output die je krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 {
    "id":   1,
    "src":  "VenusE-xxx",
    "result":   {
        "id":   0,
        "ct_state": 1,
        "a_power":  -353,
        "b_power":  269,
        "c_power":  69,
        "total_power":  -19
    }
}

Best kans dat het niet werkt zonder CT002/CT003.
Ik denk dat bij bijv HW P1 de data niet opgehaald wordt via UDP.
Dat is ook gelijk een reden waarom andere meters niet werken bij meerdere batterijen, ik vermoed dat elke batterij dan individueel data opvraagt.

[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 20:22 ]

• NoFate
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:19:
[...]

Zoals ik toenstraks vermeldde gebruik ik het zelf om CT status uit te lezen maar merkte ik connectie verlies op van de CT sinds ik dit doe.
Ik heb bijv 4 batterijen dus pak het van de 4 IP adressen van de batterijen en heb 4 sensoren in Home Assistant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 {
    }
}

Dat is ook gelijk een reden waarom andere meters niet werken bij meerdere batterijen, ik vermoed dat elke batterij dan individueel data opvraagt.
Hmm, wellicht omdat je 4 x hetzelfde opvraagt op korte tijd naar 1 device... Wellicht geeft het ook 4 x dezelfde output? Is het niet beter om dat maar naar 1 batterij te sturen? En daar je sensor van maken? Wellicht geen uitval meer dan

• iorses
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:25:
[...]

Hmm, wellicht omdat je 4 x hetzelfde opvraagt op korte tijd naar 1 device... Wellicht geeft het ook 4 x dezelfde output? Is het niet beter om dat maar naar 1 batterij te sturen? En daar je sensor van maken? Wellicht geen uitval meer dan
Nee 4 aparte IP adressen, iedere batterij heeft zijn eigen CT connectie. Dat is niet globaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Net deze tegengekomen , de eerste integratie op basis van Local API :-)

https://github.com/lemuba...ration---Proof-of-Concept

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
Ok, troubles in paradise......

ik heb een paar weken een V2 met een CT003 draaien. Alles werkte zoals ik het verwachtte. Met uitzondering dat ik de CT003 wat traag vond reageren op veranderingen. Maar daar kwam ik wel overheen. Sinds van de week lijkt de CT003 geen goede signalen meer door te geven aan de batterij. Mijn HW P1 meter werkt meteen en is stukken sneller. Ik heb echter nog 2 V2's in de doos staan die ik kan aansluiten zodra de elektricien geweest is, dus ik heb echt de hardware van Marstek nodig.

Wat heb ik al geprobeerd:
- CT003 verwijderd en weer teruggezet
- teruggezet op fabrieksinstellingen
- aangesloten rechtstreeks op de meter zonder de HW splitter
- aangesloten met stroomadapter en zonder stroomadapter (en alle mogelijke combinaties daarvan op de splitter, de HWP1 en de CT003

Nu lijkt het te werken, maar heb ik bij een stabiel energieverbruik zo'n 60-80 watt verbruik. De HW P1 houdt dat redelijk in de buurt van 0. Weet iemand waar ik nog meer naar zou kunnen kijken? De CT003 en de batterij hebben beiden uitstekend bereik. Staan ook naast de router.

ps is een CT002 beter?

Edit: bij het opnieuw installeren van de CT003 duurt diagnose ook een paar minuten. De HW is binnen de minuut klaar. Is dat normaal gedrag?

[ Voor 6% gewijzigd door Hans C op 11-09-2025 21:27 ]

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:12:
Net deze tegengekomen , de eerste integratie op basis van Local API :-)

https://github.com/lemuba...ration---Proof-of-Concept
Gemaakt met ChatGPT en gene gaat er verder geen support op geven omdat hij het waarschijnlijk ook niet snapt. Klinkt niet als iets wat ik wil proberen😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:37:
[...]

Gemaakt met ChatGPT en gene gaat er verder geen support op geven omdat hij het waarschijnlijk ook niet snapt. Klinkt niet als iets wat ik wil proberen😂
Was even bang dat al mijn werk voor niks was geweest, maar gelukkig niet.

En toch blijft het bijzonder hoe iemand die "geen programmer" is, zoiets in elkaar kan knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
[...]

Nee vanaf 0.8 kW wettelijk verplicht te registreren.
Je moet het zelf weten maar het is vastgelegd in de energie wet, overigens mocht het ooit zo zijn wat je beweert dan denk je dat je eronderuit komt door niet aan te melden.
Geloof je zelf niet toch?😅
Ochjee, ik dacht dat deze onzin alleen in België een ding was, blijkt het voor NL te zijn, nooit geweten en zo'n beetje het best bewaarde geheim! Ik heb een blauwe maandag een HW plugin batterij gehad en heb niks gezien of gelezen bij de batterij of op de HW site dat dit verplicht is in NL. Net even op de HW forum topic gezocht en daar is (naast veel verwarring) de consensus dat in ieder geval de HW PIB niet geregistreerd hoeft te worden.
Wat voor de Marstek betreft, is dat een beetje dubieus of het nu wel of niet moet, zeker als ik hem op NOM heb staan, en gelocked max 800W, net zoals de HW PIB.
Ik moet nog wel even goed nadenken of ik 'm registreer. Ik heb liever niet dit soort data bij overheids instanties, daar wordt op den duur altijd misbruik van gemaakt met ongewenste financiële verrassingen. Wat niet weet, wat niet deert. Ik lever niks terug het net op uit de batterij, en als dat al zou gebeuren <0.8kW

• WargamingPlayer
pascallj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:43:
[...]

En toch blijft het bijzonder hoe iemand die "geen programmer" is, zoiets in elkaar kan knutselen.
Kan je al wat laten zien, want ben nu wel nieuwsgierig naar je oplossing.

Overigens zie ik wel dat Modbus meer bied dan de API, dus naast elkaar draaien is geen gek idee.

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15-09 22:24
Alan969 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:58:
[...]

Dank voor al deze nuttige info.
Opbasis van jouw getallen zou ik
De eerste batterij terug verdienen na 3,3 jaar
Twee batterijen na 4,4 jaar voor het geheel. (Extra investering batterij is na 6,4 jaar terugverdiend)
Drie batterijen na 6 jaar voor het geheel. (Extra investering batterij is na 20,8 jaar terugverdiend)
Dus ook op basis hiervan is de 3de niet rendabel.
De hoofdreden is dat ik niet genoeg produceer in de 4 wintermaanden.
Nu ben ik benieuwd, heb je in deze berekening rekening gehouden met de mogelijkheid om in de winter de batterijen tijdsgestuurd op de zeer goedkope momenten (meestal in de nacht) te laten opladen om de stroom in de dure ochtenden en avonden NOM te laten leveren?

• iorses
  • Nu online
[...]

Ik weet zeker dat dat van jou goed in elkaar zit.
Als je een update krijgt met breaking changes werkt het gegarandeerd niet meer bij die integratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:49:
[...]

Ochjee, ik dacht dat deze onzin alleen in België een ding was, blijkt het voor NL te zijn, nooit geweten en zo'n beetje het best bewaarde geheim! Ik heb een blauwe maandag een HW plugin batterij gehad en heb niks gezien of gelezen bij de batterij of op de HW site dat dit verplicht is in NL. Net even op de HW forum topic gezocht en daar is (naast veel verwarring) de consensus dat in ieder geval de HW PIB niet geregistreerd hoeft te worden.
Wat voor de Marstek betreft, is dat een beetje dubieus of het nu wel of niet moet, zeker als ik hem op NOM heb staan, en gelocked max 800W, net zoals de HW PIB.
Ik moet nog wel even goed nadenken of ik 'm registreer. Ik heb liever niet dit soort data bij overheids instanties, daar wordt op den duur altijd misbruik van gemaakt met ongewenste financiële verrassingen. Wat niet weet, wat niet deert. Ik lever niks terug het net op uit de batterij, en als dat al zou gebeuren <0.8kW
Ik voel niet zoveel voor die complot theorieën zoals ik eerder ook al aangaf.
Zonnepanelen zijn ook verplicht geregistreerd, wat hebben ze daar dan aan misbruikt?
Je hebt je gewoon aan de wet te houden, verzekeringstechnisch kan het ook lastig worden.
Alleen ik kreeg bij mijn verzekeraar hier geen glashelder antwoord op dus dat zegt al genoeg als het erop aankomt.

[ Voor 7% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:43:
[...]

..
Ehm, zoveel vertrouwen heb ik niet in de overheid. Ze verzinnen vast wel weer een list: We zien dat U XX kW lokale opslag hebt opgegeven, en dien ten gevolge recht op 50% van de 635 euro korting energie belasting. En als deze gegevens gedeeld worden met de Energie leveranciers, is dat ook een goudmijntje om iets te doen met dynamische beprijzing (lees: extra kosten) van jou energie. Net wat ze nu doen met de terugleverboete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaReaper
  • Laatst online: 15-09 22:24
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:01:
[...]

Ik voel niet zoveel voor die complot theorieën zoals ik eerder ook al aangaf.
Zonnepanelen zijn ook verplicht geregistreerd, wat hebben ze daar dan aan misbruikt?
Zonnepaneel eigenaren in België zijn geviseerd doordat die eerder gedwongen werden om een digitale meter te laten installeren dan niet-zonnepaneel-eigenaren. Uiteraard voelen veel mensen zich daar behoorlijk door in hun gat gebeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:05:
[...]

Ehm, zoveel vertrouwen heb ik niet in de overheid. Ze verzinnen vast wel weer een list: We zien dat U heeft XX kW lokale opslag heeft opgegeven, en dien ten gevolge recht op 50% van de 635 euro korting energie belasting. En als deze gegevens gedeeld worden met de Energie leveranciers, is dat ook een goudmijntje om iets te doen met dynamische beprijzing (lees: extra kosten) van jou energie. Net wat ze nu doen met de terugleverboete.
Dus dat zou betekenen dat ze gaan verplichten om je thuisbatterijen rechtstreeks op hun stroommeter verzegeld aan te sluiten?
Hoe wil je dit anders bepalen?
Nergens op gebaseerd, sorry🤷🏻‍♂️
Heb ook totaal geen vertrouwen in onze overheid maar dit is gewoon totaal nergens op gebaseerd en daarbij STEL voor ze zouden dit ooit willen dan met of zonder registratie je komt toch aan betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:05:
[...]

Ehm, zoveel vertrouwen heb ik niet in de overheid. Ze verzinnen vast wel weer een list: We zien dat U heeft XX kW lokale opslag heeft opgegeven, en dien ten gevolge recht op 50% van de 635 euro korting energie belasting. En als deze gegevens gedeeld worden met de Energie leveranciers, is dat ook een goudmijntje om iets te doen met dynamische beprijzing (lees: extra kosten) van jou energie. Net wat ze nu doen met de terugleverboete.
Tja, en wat dan als je hem alsnog afmeld zijnde ‘verkocht’? Het zijn stekker-accu’s het hele concept is dat ze mobiel zijn. Een PV haal je niet even van het dak maar het voordeel van een MT deze verhuis je een stuk makkelijker \*. Ik heb de mijne dus gewoon aangemeld, als er echt een ‘batterij boete’ komt ( :r ) nou ja dan overweeg ik tegen die tijd wel de MT op NOM stand te zetten en af te melden.

\* disclaimer: makkelijker verhuisbaar als deze op de begane grond staat tenminste, anders zou ik alvast een verhuislift huren ;)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
ThaReaper schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:06:
[...]

Zonnepaneel eigenaren in België zijn geviseerd doordat die eerder gedwongen werden om een digitale meter te laten installeren dan niet-zonnepaneel-eigenaren. Uiteraard voelen veel mensen zich daar behoorlijk door in hun gat gebeten.
Bij jullie werkte dat anders ivm terugdraaiende meter dus vervelend natuurlijk , bij ons hebben we nog tot 2027 salderen dus niet vergelijkbaar natuurlijk.
Niet te vergeten dat een meter nooit gemaakt was om terug te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:10:
[...]

Dus dat zou betekenen dat ze gaan verplichten om je thuisbatterijen rechtstreeks op hun stroommeter verzegeld aan te sluiten?
Hoe wil je dit anders bepalen?
Nergens op gebaseerd, sorry🤷🏻‍♂️
Tjsa, andere discussie, en tijd zal het leren, maar nogmaals: zie terugleverboete. Ik stuur je t.z.t. wel een "Told you so" berichtje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
olympusdenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:12:
[...]

Tja, en als je hem alsnog afmeld als zijnde ‘verkocht’? Het zijn stekker-accu het hele concept is dat ze mobiel zijn. Een PV haal je niet even van het dak maar het voordeel van een MT deze verhuis je een stuk makkelijker \*. Ik heb de mijne dus gewoon aangemeld, als er echt een ‘batterij boete’ komt ( :r ) nou ja dan overweeg ik tegen die tijd wel de MT op NOM stand te zetten en af te melden.

\* disclaimer: makkelijker verhuurbaar als deze op de begane grond staat tenminste, anders zou ik alvast een verhuislift huren ;)
Precies op NOM hebben we het uberhaupt nergens meer over, en handelen zoals je met een Marstek kunt is ook een peuleschil.
Ze gaan dan achter de grote jongens aan die wat meer verdienen dan centen werk.

• iorses
  • Nu online
gmj2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:14:
[...]

Tjsa, andere discussie, en tijd zal het leren, maar nogmaals: zie terugleverboete. Ik stuur je t.z.t. wel een "Told you so" berichtje :)
Zodra we een meter krijgen met verbruik/productie/opslag mag je terugkomen tot die tijd een letterlijk onmogelijk verhaal.
Ze gaan de grote spelers pakken in dit verhaal als ze het doen.
Maar als je een onmogelijk aantal kWh terugduwt wat nooit op te wekken valt op met normale PV installatie (particulier) dan heb ik daar ook niet zo een moeite mee als ze die laten betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door iorses op 11-09-2025 22:19 ]

• iorses
  • Nu online
Overigens zit ik nu op BMS 216, SoC zou verbeterd moeten zijn.
Mensen die al resultaten hebben?

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:26
Ik heb de TS doorgelezen (waar een hoop nuttige informatie in staat) en een groot gedeelte van de reacties. Ik heb echter niet meteen gevonden wat ik zocht.

Ik heb hier sinds een week de Marstek V2 5,12 kWh draaien en heb op dit moment gekozen voor de modus “Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel”.
In de TS staat duidelijk omschreven wat de verschillen van de verschillende modi is.
Kan ik dan beter kiezen voor de modus “AI-optimalisatie” bij een dynamisch contract?

Zijn er hier tweakers die mij kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn met de verschillende modi?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
olympusdenk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:12:
[...]

Tja, en wat dan als je hem alsnog afmeld zijnde ‘verkocht’? Het zijn stekker-accu’s het hele concept is dat ze mobiel zijn. Een PV haal je niet even van het dak maar het voordeel van een MT deze verhuis je een stuk makkelijker \*. Ik heb de mijne dus gewoon aangemeld, als er echt een ‘batterij boete’ komt ( :r ) nou ja dan overweeg ik tegen die tijd wel de MT op NOM stand te zetten en af te melden.

\* disclaimer: makkelijker verhuisbaar als deze op de begane grond staat tenminste, anders zou ik alvast een verhuislift huren ;)
Ik ga hem om te beginnen dus niet aanmelden. Helemaal nu ik dingen lees op die aanmeld-site zoals dit:
<quote>
Welke verplichting ken ik vanuit wetgeving?

Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaat leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden (type A tot 1 MW op www.energieleveren.nl). Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet. Deze verplichtingen gelden inmiddels ook voor opslag-installaties.
</quote>

Vooral die eerste zin: "iedereen die energie gaat leveren.." , nou ik ga en wil dus precies geen energie leveren met de PIB. Sterker nog, ik heb technische voorzieningen getroffen om dit juist te voorkomen.
Verder: "de plicht om aan te tonen dat de installatie aan de juiste certificering moet voldoen..": Volgens mij staat de MT nog niet de de lijst van juli 2025 met goedgekeurde installaties, zijn we nu met z'n allen illegaal bezig?

Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen wat je doet, maar ik ben wat rebelser volgens mij dan de meeste hier op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 20:35
Jos-P schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:52:
Ik heb de TS doorgelezen (waar een hoop nuttige informatie in staat) en een groot gedeelte van de reacties. Ik heb echter niet meteen gevonden wat ik zocht.

Ik heb hier sinds een week de Marstek V2 5,12 kWh draaien en heb op dit moment gekozen voor de modus “Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel”.
In de TS staat duidelijk omschreven wat de verschillen van de verschillende modi is.
Kan ik dan beter kiezen voor de modus “AI-optimalisatie” bij een dynamisch contract?

Zijn er hier tweakers die mij kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn met de verschillende modi?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als je zelf geen poging gaat wagen om het in Home Assistant te gaan regelen:
- Zomer = Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel, het is zonde om de AI te laten laden als je zonnepanelen dit kunnen.
- Winter = AI, omdat je zonnepanelen de batterij niet vol krijgen.
Alternatief is om in de winter een manual/klokprogramma te gebruiken, de dure uren en de goedkope uren zijn globaal op dezelfde tijden.
Helaas kan het klokprogramma nog steeds niet wisselen naar AI/Self mode.

[ Voor 9% gewijzigd door superduper1969 op 12-09-2025 00:27 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan969
ThaReaper schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:58:
[...]

Nu ben ik benieuwd, heb je in deze berekening rekening gehouden met de mogelijkheid om in de winter de batterijen tijdsgestuurd op de zeer goedkope momenten (meestal in de nacht) te laten opladen om de stroom in de dure ochtenden en avonden NOM te laten leveren?
Nee, omdat ik mijn energieleverancier alleen maar een enkelvoudig tarief heeft.
Met een tweevoudig uurtarief (in België) is het verschil tussen dag en nacht niet zo groot.
Voorbeeld van een tariefkaart van Engie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoyeDluVeM0RjKRSYX6vNdDO99Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YtwyK3eq5uloGfI90W3tjXDz.jpg?f=user_large
Bij die prijzen moeten dan nog de nettarieven geteld worden. Volgens mijn afrekening van juni waren deze 16,4ct/kWh.
Als ik 's nachts koop dan betaal ik (11+16,4)=27,4ct/kWh.
Koop ik tijdens de dag aan dan betaal ik (14,9ct+16,4)=31,3ct/kWh
De batterij moet ongeveer 87% rendement hebben om breakeven te werken.
Dus niet interessant. Of ben ik mis?
Een dynamisch tarief is nog niet voor mij omdat ik nu nog geniet van Groene certificaten (450€/MWh=45ct/kWh injectie). Bij dynamische tarieven moet ik mijn panelen afleggen wanneer de batterijen vol zijn. Zo verlies ik op mijn certificaten. Of vergis ik mij? Ik moet toegeven dat ik dat nog niet echt heb uitgezocht omwille van die certificaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Alan969 op 12-09-2025 00:46 ]

Belg;Digitale elektriciteitsmeter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; No battery; HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:05:
[...]

Ik ga hem om te beginnen dus niet aanmelden. Helemaal nu ik dingen lees op die aanmeld-site zoals dit:
<quote>

Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaat leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden (type A tot 1 MW op www.energieleveren.nl). Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet. Deze verplichtingen gelden inmiddels ook voor opslag-installaties.
</quote>

Vooral die eerste zin: "iedereen die energie gaat leveren.." , nou ik ga en wil dus precies geen energie leveren met de PIB. Sterker nog, ik heb technische voorzieningen getroffen om dit juist te voorkomen.
Verder: "de plicht om aan te tonen dat de installatie aan de juiste certificering moet voldoen..": Volgens mij staat de MT nog niet de de lijst van juli 2025 met goedgekeurde installaties, zijn we nu met z'n allen illegaal bezig?

Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen wat je doet, maar ik ben wat rebelser volgens mij dan de meeste hier op het forum.
Maar dan moet je ook niet vanaf het net gaan laden dus alleen maar van zonnepanelen, dan hoef je hem ook niet aan te melden en anders voldoe je niet aan de wet zo simpel is dat.
https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[...]

Ik ga hem om te beginnen dus niet aanmelden. Want [zou dit lange verhaal denk je ook wettelijk steekhouden?]
Even oprecht ik snap de onverschilligheid niet.
Nou ja ik snap je insteek wel - en is voor jou persoonlijk vrij om eigen keuze te maken, waarbij duidelijk is na paar reacties dat die al vast staat dit is dan ook beter de laatste reactie over wel/niet aanmelden van de batterij -, maar blijkbaar maak je je weinig zorgen over of je verhaal wel stand houdt.

Als er wel een instantie ooit komt controleren en jouw Marstek, verrassing, toch nog best frequent staat te doen waar die voor gemaakt is (netlevering). Om het nou even simpel te vergelijken en mogelijk niet helemaal juiste neigt dat allemaal een beetje als

“Ik ga mijn auto niet aanmelden voor de autoverzekering want ik ben niet van plan de auto te gebruiken om schade te rijden” leuk totdat ‘t wel mis gaat ;w

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:03
Het is een plugin, dus in het onwaarschijnlijke geval dat het na registratie in de toekomst nadelige gevolgen heeft, dan verwijder je je registratie toch gewoon. Stekker eruit getrokken en verkocht zeg je dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemuba
  • Laatst online: 15-09 21:51
[...]

By Trial & Error, kindly awaiting your solution :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40
Ik heb mijn Marstek wel aangemeld. De netbeheerder ziet het toch wel als ik ‘s nachts niets meer uit het net verbruik terwijl de zon niet schijnt. Dat kan een paar oorzaken hebben:

- Fraude
- storing
- ik zet ‘s nachts alles uit
- accu

Omdat ik niet wil dat ze komen kijken voor de eerste 2 mogelijkheden heb ik hem aangemeld.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpc
  • Laatst online: 16-09 12:13

Jpc

Ben van plan een Marstek 2 5.12 aan te schaffen zeker omdat de prijzen omwille van het nieuwe model best aardig in prijs gezakt zijn. Begrijp dat ik snel zal moeten zijn indien ik er nog eentje wil. Probleem is echter dat ik nog met een terugdraaiende meter zit (Belgie) en totaal geen idee heb wanneer de digitale meter er komt. Kan deze week zijn, volgende maand of zelfs volgend jaar. Vraag : is het wel goed de Marstek batterij voor maanden ongebruikt te laten ? Denk dan vooral aan updates die niet uitgevoerd worden maar ook aan de laadtoestand van de batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 20:07
Jpc schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:44:
Ben van plan een Marstek 2 5.12 aan te schaffen zeker omdat de prijzen omwille van het nieuwe model best aardig in prijs gezakt zijn. Begrijp dat ik snel zal moeten zijn indien ik er nog eentje wil. Probleem is echter dat ik nog met een terugdraaiende meter zit (Belgie) en totaal geen idee heb wanneer de digitale meter er komt. Kan deze week zijn, volgende maand of zelfs volgend jaar. Vraag : is het wel goed de Marstek batterij voor maanden ongebruikt te laten ? Denk dan vooral aan updates die niet uitgevoerd worden maar ook aan de laadtoestand van de batterij?
Tegen dat je die digitale teller hebt zal die V3, of tegen dan misschien zelfs V4, best een interessante prijs hebben. Ik zou er persoonlijk niet op voorlopen :) En winter is coming ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweeek
Support - Marstek

08:56 (6 minuten geleden)

aan mij

Geachte heer/mevrouw,

Onze vijf officiële distributeurs in Nederland zijn Solar deals, Natec, Meanwell, BM en Duramotion.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alan969
Geloof me: het zal niet meer zo lang duren.
Bij de oudere installaties mochten we niet meer weigeren na 15 jaar. Bij mij was dat zo in april 2024. Ik werd al onder zware druk gezet in februari 2024 om over te schakelen. Ik heb de boot kunnen afhouden tot april, maar ben wel meerdere keren bedreigd met rechtszaken. Ondertussen was er een afspraak dat we mochten wachten tot eind december. Ik heb dat toen niet gedaan. Reden: vanaf april was mijn totale jaarproductie/afname nul en begon mijn meter mooi achteruit te rijden. Hoe langer ik wachtte hoe meer de meter achteruit draaide. Stel dat ze dan in december de meter vervangen, dan ben ik alles dat ik nog niet verbruikt heb kwjit (alles wordt op nul gezet). Dat verlies is zelfs nog groter in september/oktober want vanaf dan werd de injectie kleiner dan de afname. Mijn meter stond in die periode maximaal negatief.
Op de dag dat ze de meter vervangen hebben kwam de onderaannemer mij gewoon uitlachen en zei "het is gedaan met sinterklaas".
Sindsdien heb ik geen procumententarief meer en krijg ik slechts +/-3ct per kWh injectie terwijl ik voor de afname min 32ct betaal. Ik probeer ook mijn zelfconsumptie op te drijven. Stap 1 was de aankoop in dec. 2024 van een warmtepomp die mijn zonnestroom gebruikt. Hierdoor zal mijn gasverbruik dalen en verbruik ik meer zon. Stap 2 is het plaatsen van batterijen. Dat ben ik nu aan het bekijken. Ik heb voorlopig grote twijfels als handelen op de energiemarkt in België interessant is. We moeten namelijk steeds netwerkkosten (bij mij ongeveer 16ct/kWh) betalen bij afname. Bij injectie krijg je die niet terug. Ik zou moeten verkopen aan een prijs die min. 20-25 ct/kWh duurder is dan energieprijs bij afname voor ik er iets aan overhoud. Maar dat moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tweeek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:06:
Support - Marstek

08:56 (6 minuten geleden)

aan mij

Geachte heer/mevrouw,

Onze vijf officiële distributeurs in Nederland zijn Solar deals, Natec, Meanwell, BM en Duramotion.

Met vriendelijke groet,
Dit klinkt eindelijk eens logisch. Allemaal groothandels. Niet dat we weten wat de klanten zijn van deze distributeurs, anders dan van Mean Well en Duramotion, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-09 13:59
pascallj schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:11:
[...]

Dit klinkt eindelijk eens logisch. Allemaal groothandels. Niet dat we weten wat de klanten zijn van deze distributeurs, anders dan van Mean Well en Duramotion, maar toch.
Marstek.nl is van Solardeals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
pascallj schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:11:
[...]

Mooier kan ik het niet maken. inderdaad is dit niet de lijst met doorverkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:09:
[...]

Geloof me: het zal niet meer zo lang duren.
Bij de oudere installaties mochten we niet meer weigeren na 15 jaar. Bij mij was dat zo in april 2024. Ik werd al onder zware druk gezet in februari 2024 om over te schakelen. Ik heb de boot kunnen afhouden tot april, maar ben wel meerdere keren bedreigd met rechtszaken. Ondertussen was er een afspraak dat we mochten wachten tot eind december. Ik heb dat toen niet gedaan. Reden: vanaf april was mijn totale jaarproductie/afname nul en begon mijn meter mooi achteruit te rijden. Hoe langer ik wachtte hoe meer de meter achteruit draaide. Stel dat ze dan in december de meter vervangen, dan ben ik alles dat ik nog niet gebruikt kwjit (alles wordt op nul gezet). Dat verlies is zelfs nog groter in september/oktober want vanaf dan werd de injectie kleiner dan de afname. Mijn meter stond in die periode maximaal negatief.
Op de dag dat ze de meter vervangen hebben kwam de onderaannemer mij gewoon uitlachen en zei "het is gedaan met sinterklaas".
Sindsdien heb ik geen procumententarief meer en krijg ik slechts +/-3ct per kWh injectie terwijl ik voor de afname min 32ct betaal. Ik probeer ook mijn zelfconsumptie op te drijven. Stap 1 was de aankoop in dec. 2024 van een warmtepomp die mijn zonnestroom gebruikt. Hierdoor zal mijn gasverbruik dalen en verbruik ik meer zon. Stap 2 is het plaatsen van batterijen. Dat ben ik nu aan het bekijken. Ik heb voorlopig grote twijfels als handelen op de energiemarkt in België interessant is. We moeten namelijk steeds netwerkkosten (bij mij ongeveer 16ct/kWh) betalen bij afname. Bij injectie krijg je die niet terug. Ik zou moeten verkopen aan een prijs die min. 20-25 ct/kWh duurder is dan energieprijs bij afname voor ik er iets aan overhoud. Maar dat moet ik nog uitzoeken.
Oh ik kan mij goed voorstellen dat je boot zo lang mogelijk wilt afhouden. Ik denk dat iedereen elk voordeeltje wat hij heeft of kan krijgen net zo lang zal zou uitknijpen zolang het toegestaan is. Maar eerlijk is eerlijk, zo'n terugdraaiende meter (net als momenteel het salderen hier in Nederland) is op termijn ook niet houdbaar en oneerlijk.

Ik kan daarom dat grapje van de onderaannemer ook wel waarderen: die weet ook dondersgoed waar jij mee bezig bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
[...]

<quote>

</quote>

Als je NOM draait ben je zeker ook af en toe (iets) aan het leveren.. (overf en onder shoots door reactietijd en af en toe steady enke watjes boven of onder de 0). Je netbeheerder zal dit ook aan je meterstanden kunnen afleiden.
Hoe heb jij 'technische voorzieningen getroffen' dat je niets uit je batterij op het net zet? Kan volgens mij enkel door manueel te ontladen met minder vermogen dan je verbruikt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Die prijzen gaan niet meer stijgen, en ik verwacht ook dat de V3 nog goedkoper wordt. Het heeft geen enkele zin die te vroeg te kopen als je er niks uit haalt.
Ook de concurrentie zit niet stil, anders worden ze irrelevant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Laatst online: 23:03
Goedemorgen allen, even een vraagje. Ik heb mijn Marstek nu op NOM staan (zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel), nu was afgelopen afgelopen dinsdag een slechte dag qua zonne-energie, en was mijn batterij vroeg in de avond al leeg. Ik had hem eigenlijk die dinsdag op ai-optimalisatie moeten zetten. Maar wat doet deze functie precies, doet ie nom en laadt hij de batterij als deze nog niet vol zit op de goedkoopste stroomuren? Maw reageert ie hetzelfde als de nom functie met alleen als extra het bijladen op de goedkope uren? En zo ja waarom zou ik hem dan niet standaard op de ai-optimalisatie zetten?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
iorses schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:19:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 {
    }
}

Hallo @iorses , Dank je voor de output. Ik neem aan dat je EM.GetStatus identiek aanroept als ES.GetStatus (met uitzondering van EM i.p.v. ES natuurlijk). Dan ligt het eraan dat ik geen CT van Marstek heb. Wel raar want als ik in de app kijk zie ik onder de groene CT knop ook gegevens over total-fase (ik heb 1 fase aansluiting) en wat de batterij levert/laadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ekops schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:33:
Goedemorgen allen, even een vraagje. Ik heb mijn Marstek nu op NOM staan (zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel), nu was afgelopen afgelopen dinsdag een slechte dag qua zonne-energie, en was mijn batterij vroeg in de avond al leeg. Ik had hem eigenlijk die dinsdag op ai-optimalisatie moeten zetten. Maar wat doet deze functie precies, doet ie nom en laadt hij de batterij als deze nog niet vol zit op de goedkoopste stroomuren? Maw reageert ie hetzelfde als de nom functie met alleen als extra het bijladen op de goedkope uren? En zo ja waarom zou ik hem dan niet standaard op de ai-optimalisatie zetten?
Helemaal correct! Ik citeer uit eigen werk:
AI-optimalisatie
Deze modus is een uitbereiding op bovenstaande. In deze modus wordt als aanvulling op het opslaan van eigen zonnestroom, ook op de goedkoopste uren van de dag energie bijgeladen. Hiervoor wordt gekeken naar tarieven zoals die gelden op spot-markt voor energie.
Als je een dynamisch contract hebt waarbij je zonnestroom net zo veel waard is als stroom van het net, kan je deze functie gebruiken. Maar als je een ander soort contract hebt, of belasting moet betalen over de stroom van het net (lees: niet kan salderen), ben je duurder dan wanneer je alleen van zonnestroom kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Laatst online: 23:03
pascallj schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:38:
[...]

Helemaal correct! Ik citeer uit eigen werk:

[...]

Als je een dynamisch contract hebt waarbij je zonnestroom net zo veel waard is als stroom van het net, kan je deze functie gebruiken. Maar als je een ander soort contract hebt, of belasting moet betalen over de stroom van het net (lees: niet kan salderen), ben je duurder dan wanneer je alleen van zonnestroom kan laden.
Ik heb een dynamisch contract bij zonneplan, fijn voor de stroom, maar minder voor gas (hier moet ik nog wat mee doen :F dus ik denk dat ik hem op ai optimalisatie ga zetten, zeker nu de winter er aan komt.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:03
Tommie12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
[...]
Die prijzen gaan niet meer stijgen, en ik verwacht ook dat de V3 nog goedkoper wordt. Het heeft geen enkele zin die te vroeg te kopen als je er niks uit haalt.
Ook de concurrentie zit niet stil, anders worden ze irrelevant.
Inderdaad, die v3 zal binnen enkele maanden wel te koop zijn aan de v2 prijs nu. Ze moeten natuurlijk eerst nog van de v2 af geraken, want als je ze nu hetzelfde zou prijzen wil niemand de v2 nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hmm vanochtend voor het eerst de melding "Overbelasting gedetecteerd" op de HomeWizard Energy Socket die tussen de Marstek en het stopcontact zit. De afgelopen 600+ kWhs ging het prima maar vanochtend had het er moeite mee. Plug en stopcontact geïnspecteerd en niks te zien. Vandaag maar even monitoren (staat op aparte groep, 2500W en via modbus aangestuurd).

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
vandaag eindelijk mijn DM geplaatst, had de batterijen al van de tweakers actie ... (achteraf gezien niet nodig geweest :-) )
Nu nog een dagje wachten en kan ik de P1 activeren...

Maar even offtopic, de man van fluvius zei dat ik beter kon doorwerken met enkel tarief (belgie) zou voordeliger zijn ... wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
antoinevromen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:37:
[...]

Hallo @iorses , Dank je voor de output. Ik neem aan dat je EM.GetStatus identiek aanroept als ES.GetStatus (met uitzondering van EM i.p.v. ES natuurlijk). Dan ligt het eraan dat ik geen CT van Marstek heb. Wel raar want als ik in de app kijk zie ik onder de groene CT knop ook gegevens over total-fase (ik heb 1 fase aansluiting) en wat de batterij levert/laadt.
Command:
code:
1
{"id":1,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Nu online
iorses schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:00:
[...]

Command:
code:
1
{"id":1,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}
ja dat heb ik ook en is ook bij jou gelijk aan ES.GetStatus qua call en parameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Nu online
eatme schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:31:
Ik heb mijn Marstek wel aangemeld. De netbeheerder ziet het toch wel als ik ‘s nachts niets meer uit het net verbruik terwijl de zon niet schijnt. Dat kan een paar oorzaken hebben:

- Fraude
- storing
- ik zet ‘s nachts alles uit
- accu

Omdat ik niet wil dat ze komen kijken voor de eerste 2 mogelijkheden heb ik hem aangemeld.
Eindelijk iemand die het snapt, je hebt niks te verbergen en je helpt ook mee het stroomnet stabiel te houden.
Als het ze om de centen te doen is wordt je vanzelf gegijzeld met een of andere nieuwe wet en dan gaat wel of niet registreren ook geen zak meer uitmaken.
Ik ben ervan overtuigd als in de wijk instabiliteit is staan ze aan de deur, dat gaat nu niet zijn maar ons stroomnet is zo slecht dat gaat gegarandeerd binnen een paar jaar gebeuren.
Ze maken een grondige analyse van de wijk en komen vanzelf wel erachter.

[ Voor 15% gewijzigd door iorses op 12-09-2025 10:08 ]

Pagina: 1 ... 256 ... 261 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.