Hier ook een sagemcom CS39000 gehangen net, nog steeds tevreden van? ik heb de splitter erin, nog even wachten totdat ik de P1 kan openzetten, heb jij aparte voeding voorzien voor de splitter? heb er zelf de HW + CT003 insteken ...vifra schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:52:
[...]
heb zelf een sagemcom cs39000 maar de ct003 op auto discover zet dat in als een Kaifa MA304-SMR5.5-P1 ...
Uiteindelijk gaan de versschillende modellen op de markt één van de standaarden aan P1 communicatie hebben ... en kennelijk is de mijne conform de Kaifa MA304-SMR5.5-P1 communicatie. Alles werkt zoals het moet en reageert / gebruikt seconde samples ...
Schakelt die dan ook automatisch uit of blijft het bij een melding?Mirabis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:51:
Hmm vanochtend voor het eerst de melding "Overbelasting gedetecteerd" op de HomeWizard Energy Socket die tussen de Marstek en het stopcontact zit. De afgelopen 600+ kWhs ging het prima maar vanochtend had het er moeite mee. Plug en stopcontact geïnspecteerd en niks te zien. Vandaag maar even monitoren (staat op aparte groep, 2500W en via modbus aangestuurd).
heb ik nog al gehoord, maar dan alleen maar op de 2de generatie pluggen, de eerste hadden er geen last van denk ikAvenger 2.0 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:
[...]
Schakelt die dan ook automatisch uit of blijft het bij een melding?
Energy Socket schakelt zichzelf uit en gaat dan oranje knipperen. Bij het openen van de Energy app krijg je ook een melding. Gek genoeg krijg je geen push-melding, maar voor worst-case scenario's heb ik toch al een HomeAssistant automation die reageert op hitte of rook via de Nest Protect die erboven hangt.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
niet dat ik keuze heb in welke meter er gehangen wordt -dat is de intercommunale hier die dat beslist (de netbeheerder). Ben in België ...NoFate schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:06:
[...]
Hier ook een sagemcom CS39000 gehangen net, nog steeds tevreden van? ik heb de splitter erin, nog even wachten totdat ik de P1 kan openzetten, heb jij aparte voeding voorzien voor de splitter? heb er zelf de HW + CT003 insteken ...
Ook geen splitter en geen HW gebruiker ... en neen zonder voeding ... wetk stabiel (de sgemcom levert voldoende stroom).
Ik ben ook op het enkelvoudig tarief gebleven.NoFate schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:51:
vandaag eindelijk mijn DM geplaatst, had de batterijen al van de tweakers actie ... (achteraf gezien niet nodig geweest :-) )
Nu nog een dagje wachten en kan ik de P1 activeren...
Maar even offtopic, de man van fluvius zei dat ik beter kon doorwerken met enkel tarief (belgie) zou voordeliger zijn ... wat is jullie mening?
Het verschil tussen dag en nacht is amper 3ct/kWh. Maar de dagprijs ligt 1ct boven de dagprijs van het enkelvoudig tarief en de nacht is 2ct lager (volgens de tarierffiche die ik hier gisteren heb geplaatst). Maar als ik me niet vergis is er bij het tweevoudig tarief ook meer vaste kost (afhankelijk van het energiecontract).
Ik denk dat de meerprijs van de dag de minprijs van de nacht teniet doet.
Spijtig genoeg kan ik dat niet uitzoeken want ik heb geen data op uurniveau ter beschikking.
Belg; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormer van 2009; No battery; HW P1
heb jij nog steeds dat ander model geslecteerd in de CT003 ? want idd die CS39000 staat niet in de lijstvifra schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:10:
[...]
niet dat ik keuze heb in welke meter er gehangen wordt -dat is de intercommunale hier die dat beslist (de netbeheerder). Ben in België ...
Ook geen splitter en geen HW gebruiker ... en neen zonder voeding ... wetk stabiel (de sgemcom levert voldoende stroom).
Ik zie dat de CS39000 => XT211 is, maar de lijst staan alleen T211
je sprak ook over auto-detect ? maar waar kan je dat selecteren in de app ?
[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 12-09-2025 10:19 ]
Is er al iemand in het bezit van een V3?
Deze heeft een lan aansluiting. Werkt deze naar behoren?
Tenminste in ieder geval beter dan de Wifi connectie?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
In België hadden ze al het procemententarief ingevoerd. Die extra belasting zou een compensatie zijn voor de nettarieven die niet worden betaald met een terugdraaiende meter. In mijn geval was dat tarief best hoog: het eerste jaar moest ik plost 900€ betalen, terwijl ik op jaarbasis overschot had en daarvoor geen € moest betalen. De laatste jaren was dat tarief gelukkig gedaald.pascallj schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:15:
[...]
Oh ik kan mij goed voorstellen dat je boot zo lang mogelijk wilt afhouden. Ik denk dat iedereen elk voordeeltje wat hij heeft of kan krijgen net zo lang zal zou uitknijpen zolang het toegestaan is. Maar eerlijk is eerlijk, zo'n terugdraaiende meter (net als momenteel het salderen hier in Nederland) is op termijn ook niet houdbaar en oneerlijk.
Ik kan daarom dat grapje van de onderaannemer ook wel waarderen: die weet ook dondersgoed waar jij mee bezig bent
Ik ben het eens dat de netkosten moeten worden betaald, maar vind het wel niet eerlijk dat de injectieprijs zo laag ligt. Als er veel zonnestroom is zakt de prijs natuurlijk en wordt het soms zelfs negatief. Ik kan me niet van het idee omtdoen dat de ontvangen prijs veel lager ligt dan de echte gemiddelde energieprijs.
Ik heb getest voor je met HW P1, werkt gewoon, maakt dus niks uit welke meter je gekoppeld hebt.antoinevromen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:05:
[...]
ja dat heb ik ook en is ook bij jou gelijk aan ES.GetStatus qua call en parameter
Ik zag dat je op V153 zit, ik zit op V154, ik gok dat EM.GetStatus pas vanaf V154 dan erin zit.
Even update aanvragen dus.
Result:
code:
1
| {"id":1,"src":"VenusE-xxx","result":{"id":0,"ct_state":1,"a_power":-1311,"b_power":10,"c_power":105,"total_power":-1208}} |
[ Voor 18% gewijzigd door iorses op 12-09-2025 10:41 ]
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Heb ik nu ook gedaan. NOM in de zomer en nu met minder zon op AIekops schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:44:
[...]
Ik heb een dynamisch contract bij zonneplan, fijn voor de stroom, maar minder voor gas (hier moet ik nog wat mee doendus ik denk dat ik hem op ai optimalisatie ga zetten, zeker nu de winter er aan komt.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De LAN aansluiting werkt niet, je krijgt wel een IP maar er gaat geen data over (na afsluiten WIFI). Ik heb nog berichten gelezen in groepen dat dit momenteel aan de firmware versie zou liggen die op de V3 staat, dus nog even afwachten vrees ik.berrieberrie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:21:
Is er al iemand in het bezit van een V3?
Wel sneu dat dit nog niet werkt dan, maar toch reclame wordt over gemaakt bij de verkoop. Is wel een dingetje de laatste tijd dat alles onafgewerkt wordt verkocht en later wel door een firmware update (hopelijk) opgelost wordt.HexaFox schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:56:
[...]
De LAN aansluiting werkt niet, je krijgt wel een IP maar er gaat geen data over (na afsluiten WIFI). Ik heb nog berichten gelezen in groepen dat dit momenteel aan de firmware versie zou liggen die op de V3 staat, dus nog even afwachten vrees ik.
jazeker - gewoon auto discovery en dat gaf die andere aan ..; meet perfect ...NoFate schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:16:
[...]
heb jij nog steeds dat ander model geslecteerd in de CT003 ? want idd die CS39000 staat niet in de lijst
Ik zie dat de CS39000 => XT211 is, maar de lijst staan alleen T211
je sprak ook over auto-detect ? maar waar kan je dat selecteren in de app ?
Ok, dan selecteer ik die wel, want auto Discover zie ik bij de meter selection nergens meer staan...vifra schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:01:
[...]
jazeker - gewoon auto discovery en dat gaf die andere aan ..; meet perfect ...
Ik persoonlijk draai altijd op AI ook in de zomer. Accu’s zijn vaak in de ochtend al vol.Erik1805 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:55:
[...]
Heb ik nu ook gedaan. NOM in de zomer en nu met minder zon op AI
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
BE situatie - Zonnestroom prijzen onder 9 geld enkel voor dynamische contracten. tenzij je een slimme EMS systeem hebt, heb je daar niets aan ... dan is beter een standaard variabel contract of zelfs een vast contract.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:26:
[...]
In België hadden ze al het procemententarief ingevoerd. Die extra belasting zou een compensatie zijn voor de nettarieven die niet worden betaald met een terugdraaiende meter. In mijn geval was dat tarief best hoog: het eerste jaar moest ik plost 900€ betalen, terwijl ik op jaarbasis overschot had en daarvoor geen € moest betalen. De laatste jaren was dat tarief gelukkig gedaald.
Ik ben het eens dat de netkosten moeten worden betaald, maar vind het wel niet eerlijk dat de injectieprijs zo laag ligt. Als er veel zonnestroom is zakt de prijs natuurlijk en wordt het soms zelfs negatief. Ik kan me niet van het idee omtdoen dat de ontvangen prijs veel lager ligt dan de echte gemiddelde energieprijs.
De marstek biedt een beetje inteligence voor dynamische contracten, maar eigenlijk niet voldoende om daaruit nut te halen ...
bv. ik heb een contract die energie prijs 24 cent is dag, terugleverprijs 6,8 cent dag : 21 cent nacht en weeknd prijs, terugleverprijs 5,4 cent ... maandelijks andere prijs ...
Ach de wifi werkt ook prima als je gewoon een router / ap uit het jaar nul hebtAvenger 2.0 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:00:
[...]
Wel sneu dat dit nog niet werkt dan, maar toch reclame wordt over gemaakt bij de verkoop. Is wel een dingetje de laatste tijd dat alles onafgewerkt wordt verkocht en later wel door een firmware update (hopelijk) opgelost wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 12-09-2025 11:09 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik heb een v2, maar die wifi gedraagt zich ook bijzonder. Hij roamt niet naar andere punten als je ooit naar 1 wifi geconnect bent.S2S schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:08:
[...]
Ach de wifi werkt ook prima als je gewoon een router / ap uit het jaar nul hebtof een simpel ding . Geen mesh netwerk gebruiken , ding op 2,4 GHz, al het Marstek spul er op, en gaan! Goed de ct003 van stroom voorzien. Draait hier nu non-stop 6 maanden ongeveer. Vaak maken mensen het zelf onnodig lastig .
Mijn wifi netwerk bestaat uit 4 wifi versterkers met 1 ssid, dus over goed signaal in huis. Maar wat ik me niet gerealiseerd heb is dat ik door installatie in de woonkamer het apparaat dus een connect naar de wifi versterker in de metwerkast gemaakt heeft, en daar ook hard aan vast zit
Vandaag apparaat naar garage verplaatst, waarna het ding zijn wifi verbinding kwijt was. Dwz had nog 1 streepje naar wifi in de metwerkast, maar daar kwam dus geen data meer over. Het apparaat stond 2m naast de wifi versterker in de garage, maar daar deed die dus niets mee. Ik heb geforceerd door het apparaat proberen "uit te zetten". MAar zag dat zelfs bij RS485 eraf, grid eraf, power knop 10 tellen ingedrukt houden waardoor alle lampjes ook uit zijn, het apparaat kennelijk niet helemaal uit is, want ik kon op de wifi versterker zien, dat het apparaat nog steeds verbonden was met de wifi in de meterkast.
Ook een fabriekreset hielp niet. Verbinding bleef met verkeerde accesspoint.
Ik heb het uiteindelijk kunnen fixen door een reconnect te forceren door een tijdelijk hotspotje te maken, zodat ik de marstek eerst naar die hostpot kon verbinden en daarna opnieuw naar mijn eigen ssid.
Wat een gedoe zeg... Gelukkig staat die nu op een vast plek.. dus zal niet weer voorkomen, maar dit moet toch simpeler kunnen zou je zeggen.
Het duurt even voordat hij echt uit is als je hem uit hebt gezet en de stroom eraf gehaald. Je hoort na een tijdje een zacht klikje/tikje, hierna is hij echt zo goed als uit. Als je zoekt naar BT apparaten en hij verschijnt niet meer, dan weet je dat hij echt uit is. Kan even duren voordat hij uit de lijst van de WiFi versterker verdwijnt als hij niet netjes een Deauthentication frame stuurt.Kammika schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:23:
[...]
Vandaag apparaat naar garage verplaatst, waarna het ding zijn wifi verbinding kwijt was. Dwz had nog 1 streepje naar wifi in de metwerkast, maar daar kwam dus geen data meer over. Het apparaat stond 2m naast de wifi versterker in de garage, maar daar deed die dus niets mee. Ik heb geforceerd door het apparaat proberen "uit te zetten". MAar zag dat zelfs bij RS485 eraf, grid eraf, power knop 10 tellen ingedrukt houden waardoor alle lampjes ook uit zijn, het apparaat kennelijk niet helemaal uit is, want ik kon op de wifi versterker zien, dat het apparaat nog steeds verbonden was met de wifi in de meterkast.
[...]
Ik heb dag/nacht maar aan hetzelfde (lage) tarief bij Energie.be, best tevreden van moet ik zeggen.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:12:
[...]
Ik ben ook op het enkelvoudig tarief gebleven.
Het verschil tussen dag en nacht is amper 3ct/kWh. Maar de dagprijs ligt 1ct boven de dagprijs van het enkelvoudig tarief en de nacht is 2ct lager (volgens de tarierffiche die ik hier gisteren heb geplaatst). Maar als ik me niet vergis is er bij het tweevoudig tarief ook meer vaste kost (afhankelijk van het energiecontract).
Ik denk dat de meerprijs van de dag de minprijs van de nacht teniet doet.
Spijtig genoeg kan ik dat niet uitzoeken want ik heb geen data op uurniveau ter beschikking.
En neen, ik ben geen aandeelhouder
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
Als ik nu 2 Venus E 2.0 koop en later (lees wanneer het interessant wordt om dynamisch te werken in België) een extra wil bijkopen, dan zal dat mogelijk al de 4.0 zijn.
ik lees dat 2.0 op Wifi werkt en 3.0 bedraad. Werkt de 3.0 ook op wifi? Zoniet betekent dat terug een extra AP bij die groep.
Zal die nieuwe batterij dan kunnen samenwerken met de huidige (2.0)? Ik vermoed dat ik dan minstens hetzelfde merk zal moeten kopen?
Wat gebeurt er indien in de toekomst de app of het merk niet meer bestaat? Stel dat MT verdwijnt. Ik ben van plan om in volgend jaar te werken met HA, maar zover ben ik nog niet. Kan HA dan die leegte opvullen?
ik lees dat 2.0 op Wifi werkt en 3.0 bedraad. Werkt de 3.0 ook op wifi? Zoniet betekent dat terug een extra AP bij die groep.
Zal die nieuwe batterij dan kunnen samenwerken met de huidige (2.0)? Ik vermoed dat ik dan minstens hetzelfde merk zal moeten kopen?
Wat gebeurt er indien in de toekomst de app of het merk niet meer bestaat? Stel dat MT verdwijnt. Ik ben van plan om in volgend jaar te werken met HA, maar zover ben ik nog niet. Kan HA dan die leegte opvullen?
@Alan969 Ik draai al volledig op modbus via esp en via Nodered/ HA. En als backup werkt die eventueel op de originele app/configuratie ook. (als ik de modbus sturing weer uitzet via HA)
Ik zou gewoon 2x V2 nu kopen, of modbus gaat werken op V3 is nog niet zeker. Op dit moment schiet dat tekort om mee aan te sturen.
Lijkt een produkt te zijn wat nog niet af is qua firmware.
Ik zou gewoon 2x V2 nu kopen, of modbus gaat werken op V3 is nog niet zeker. Op dit moment schiet dat tekort om mee aan te sturen.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2025 11:36 ]
Inderdaad. Die injectieprijs is een lachertje zeker met in de wet van Ohm in het achterhoofd. Het is echt niet zo dat mijn injectiestroom helemaal terug naar de centrale moet doorheen alle infrastructuur, misschien zelfs niet eens verder dan de eerste schakelkast. Die stroom gaat naar de huizen in de straat die geen zonnepanelen hebben en waarvoor de bezitters dan het volle pond betalen.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:26:
[...]
In België hadden ze al het procemententarief ingevoerd. Die extra belasting zou een compensatie zijn voor de nettarieven die niet worden betaald met een terugdraaiende meter. In mijn geval was dat tarief best hoog: het eerste jaar moest ik plost 900€ betalen, terwijl ik op jaarbasis overschot had en daarvoor geen € moest betalen. De laatste jaren was dat tarief gelukkig gedaald.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine
De 3.0 werkt ook met wifi.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:31:
Als ik nu 2 Venus E 2.0 koop en later (lees wanneer het interessant wordt om dynamisch te werken in België) een extra wil bijkopen, dan zal dat mogelijk al de 4.0 zijn.
Normaal wel, de v1, v2 en v3 zijn ook compatibel (en hier zal wel iemand ze alle 3 tesamen lopen hebben). Ander merk gaat problemen geven tenzij je alles manueel zou aansturen van externe EMS.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:31:
Je kan de Venus gelukkig nog met modbus configureren en aansturen moest MS zelf verdwijnen. Want als de app niet meer werkt kan je inderdaad de CT002/CT003 niet meer koppelen en wordt de MS onbruikbaar als je eens opnieuw moet configureren of een instelling wijzigen.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:31:
Ik heb er 2 besteld op Marstek.nl.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:35:
@Alan969 Ik draai al volledig op modbus via esp en via Nodered/ HA. En als backup werkt die eventueel op de originele app/configuratie ook. (als ik de modbus sturing weer uitzet via HA)
Kan ik (eventueel buiten dit forum) meer uitleg krijgen over wat je hiervoor allemaal hebt moeten aankopen?
Ik was 2 jaar geleden ook aan het kijken naar HA. Toen nog om mijn SMA uit 2019 en sunnyboy uit te lezen. Er waren toen meerdere hardware mogelijkheden. Ik besliste om dat project uit te stellen tot na mijn pensioen (= volgend jaar). Mijn voorkeur ging toen uit naar een raspberry pi.
Ondertussen heb ik ook een warmtepomp van Daikin. Ook dat zou moeten werken op HA. En nu dus Marstek.
Misschien moet ik mijn project dus iets vroeger opstarten om alles met elkaar te laten werken...
Haha, lol, klinkt bekend, ik heb dit jaar de week voor mijn pensioen mijn eerste Marstek besteld. Kon direct aan de slag met een "projectje". Je wil niet doodvallen van verveling héAlan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:18:
[...]
Ik heb er 2 besteld op Marstek.nl.
Kan ik (eventueel buiten dit forum) meer uitleg krijgen over wat je hiervoor allemaal hebt moeten aankopen?
Ik was 2 jaar geleden ook aan het kijken naar HA. Toen nog om mijn SMA uit 2019 en sunnyboy uit te lezen. Er waren toen meerdere hardware mogelijkheden. Ik besliste om dat project uit te stellen tot na mijn pensioen (= volgend jaar). Mijn voorkeur ging toen uit naar een raspberry pi.
Ondertussen heb ik ook een warmtepomp van Daikin. Ook dat zou moeten werken op HA. En nu dus Marstek.
Misschien moet ik mijn project dus iets vroeger opstarten om alles met elkaar te laten werken...
Daarom moet je hem dus ook NIET vast verbinden met de elektrische installatie. Oplossingen waarbij dus de Marstek stekker is verwijderd en rechtstreeks is aangesloten op een groep zonder wandcontactdoos is vragen om problemen. Technisch kan het gewoon, maar juridisch gaat de thuis batterij dan deel uitmaken van de technische installatie. Zie het als je omvormer voor de zonnepanelen.gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:05:
[...]
Vooral die eerste zin: "iedereen die energie gaat leveren.." , nou ik ga en wil dus precies geen energie leveren met de PIB. Sterker nog, ik heb technische voorzieningen getroffen om dit juist te voorkomen.
Verder: "de plicht om aan te tonen dat de installatie aan de juiste certificering moet voldoen..": Volgens mij staat de MT nog niet de de lijst van juli 2025 met goedgekeurde installaties, zijn we nu met z'n allen illegaal bezig?
[…]
Je moet dus de accu altijd via een stekker aansluiten zodat hij GEEN deel gaat uitmaken van de technische installatie. Dan is het namelijk gewoon een verbruiker waarbij een CE keurmerk in Nederland voldoende is. Op het moment dat je de thuisaccu direct verbind (dus de BC01 stekker maakt deel uit van je technische installatie) dan moet je dus inderdaad zaken gaan aantonen.
Ik heb met mijn opstal verzekeraar, Woongarant telefonisch contact gehad. Vast aangesloten dus niet doen. (Reden dat ik bijvoorbeeld CE stekkers heb gebruikt)
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Nou… heb ‘m een uur in die stand laten staan… en dat hielp niet… bt niet gechecked…pascallj schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:29:
[...]
Het duurt even voordat hij echt uit is als je hem uit hebt gezet en de stroom eraf gehaald. Je hoort na een tijdje een zacht klikje/tikje, hierna is hij echt zo goed als uit. Als je zoekt naar BT apparaten en hij verschijnt niet meer, dan weet je dat hij echt uit is. Kan even duren voordat hij uit de lijst van de WiFi versterker verdwijnt als hij niet netjes een Deauthentication frame stuurt.
tja, het gekke is dat "extra" verbindingen (stekkers...) éxtra risico is voor problemen (overbelasting?)WargamingPlayer schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:04:
[...]
Daarom moet je hem dus ook NIET vast verbinden met de elektrische installatie. Oplossingen waarbij dus de Marstek stekker is verwijderd en rechtstreeks is aangesloten op een groep zonder wandcontactdoos is vragen om problemen. Technisch kan het gewoon, maar juridisch gaat de thuis batterij dan deel uitmaken van de technische installatie. Zie het als je omvormer voor de zonnepanelen.
Je moet dus de accu altijd via een stekker aansluiten zodat hij GEEN deel gaat uitmaken van de technische installatie. Dan is het namelijk gewoon een verbruiker waarbij een CE keurmerk in Nederland voldoende is. Op het moment dat je de thuisaccu direct verbind (dus de BC01 stekker maakt deel uit van je technische installatie) dan moet je dus inderdaad zaken gaan aantonen.
Ik heb met mijn opstal verzekeraar, Woongarant telefonisch contact gehad. Vast aangesloten dus niet doen. (Reden dat ik bijvoorbeeld CE stekkers heb gebruikt)
terwijl vást aansluiten, bv rechtstreeks op eigen automaat, veiliger is en dus verzekering technisch beter.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
10,6 kwh voor 2.095 euro:jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:43:
[...]
Mwah...mijn warmtepomp komt zelden boven de 1000watt uit, alleen als het echt heel koud is.. Gewoon lekker op stooklijn draaien, dan pruttelt hij op een laag wattage door ipv die rare pieken op basis van binnentemp.
Ontopic - als die Venus A idd 499 gaat worden voor 2,12kWh (ex of inc BTW, dat maakt nog niet eens uit), kan HW wel inpakken met hun bijna 1400 euro voor bijna hetzelfde.
https://geizhals.de/marst...chermodulen-a3585242.html
Mooie meterkast formaat (wordt dat lastig qua warmteproductie?)
Drie waarderingen 1.8 van 5 !tinusa4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:16:
[...]
10,6 kwh voor 2.095 euro:
https://geizhals.de/marst...chermodulen-a3585242.html
Mooie meterkast formaat (wordt dat lastig qua warmteproductie?)
En uitgangsvermogen blijft beperkt tot 1200W, als ik het goed lees.
[ Voor 8% gewijzigd door 3DWim op 12-09-2025 13:32 ]
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1
"Händlerbewertung"3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]
Drie waarderingen 1.8 van 5 !
Dat gaat over de handelaar, niet over het specifieke product.
Ik neig ook naar 2 x 5kWh om over 2 x 1200W te beschikken. Dan dek je doorgaans wel 95% van het vraag en overschotvermogen af.3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]
Hoe kom je met twee 5kW accu's op 2x1200W ?tinusa4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:35:
[...]
Ik neig ook naar 2 x 5kWh om over 2 x 1200W te beschikken. Dan dek je doorgaans wel 95% van het vraag en overschotvermogen af.
Mijn MT venus kan 2500W afgeven.
2 van die dingen maakt 2x 2500W.
,,,,WargamingPlayer schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:04:
[...]
Daarom moet je hem dus ook NIET vast verbinden met de elektrische installatie. Oplossingen waarbij dus de Marstek stekker is verwijderd en rechtstreeks is aangesloten op een groep zonder wandcontactdoos is vragen om problemen. Technisch kan het gewoon, maar juridisch gaat de thuis batterij dan deel uitmaken van de technische installatie. Zie het als je omvormer voor de zonnepanelen.
En als je een werkschakelaar tussen zet?
Dus stekker eraf en kabel op werkschakelaar zeten.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Discharge is beperkt tot 1200W voor de Venus A. Misschien even een apart topic aanmaken voor dit specifieke model3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:37:
[...]
Hoe kom je met twee 5kW accu's op 2x1200W ?
Mijn MT venus kan 2500W afgeven.
2 van die dingen maakt 2x 2500W.
Off topic
Even naar de rabobank gecontact of een "thuisaccu" gedekt is in de verzekering.
Ook dit zal per verzekering anders zijn.
10:20 Medewerker klantenservice
Goedemorgen, mijn naam is XXXXX. Wat is je vraag over de verzekering?
10:21 Jij
Hoi , hoe het staat met een thuisbatterij , een opslag unit voor stroom
10:23 Jij
het gaat dan niet om een vaste installatie maar een verplaatsbare unit waarmee ik zonnestroom kan
laden om later te gebruiken.
Meteen een behoorlijke vraag voor in de ochtend
Pagina 1/2 Versie PDF gemaakt op: 12-09-2025 10:36
10:25 Medewerker klantenservice
De zonnepanelen en de installatie zijn verzekerd met de woonhuisverzekering, dus ook een thuisaccu.
Bedoel je een thuisaccu?
10:26 Jij
het word inderdaad ook een thuisaccu genoemd
10:26 Medewerker klantenservice
De thuisaccu is dus meeverzekerd op de woonhuisverzekering.
het gaat dan niet om een vaste installatie maar een verplaatsbare unit waarmee ik zonnestroom kan
De zonnepanelen en de installatie zijn verzekerd met de woonhuisverzekering, dus ook een thuisaccu.
Bedoel je een thuisaccu?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Ik ga voor een dynamisch tarief heb er mijn eigen berekeningen eens op los gelaten (ik zit bij Ecopower) en als de spotprijs 5 cent is wanneer ik laad, dan moet voor mij de prijs 13 cent zijn bij het ontladen om voordeel te halen als ik uit ga van een rendement van 70%. In de winter is een nachtprijs van 2-3 cent zeer gebruikelijk en de piekprijzen in de ochtend en avond liggen bijna altijd boven de 12 cent.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:42:
[...]
Nee, omdat ik mijn energieleverancier alleen maar een enkelvoudig tarief heeft.
Met een tweevoudig uurtarief (in België) is het verschil tussen dag en nacht niet zo groot.
Voorbeeld van een tariefkaart van Engie:
[Afbeelding]
Bij die prijzen moeten dan nog de nettarieven geteld worden. Volgens mijn afrekening van juni waren deze 16,4ct/kWh.
Als ik 's nachts koop dan betaal ik (11+16,4)=27,4ct/kWh.
Koop ik tijdens de dag aan dan betaal ik (14,9ct+16,4)=31,3ct/kWh
De batterij moet ongeveer 87% rendement hebben om breakeven te werken.
Dus niet interessant. Of ben ik mis?
Een dynamisch tarief is nog niet voor mij omdat ik nu nog geniet van Groene certificaten (450€/MWh=45ct/kWh injectie). Bij dynamische tarieven moet ik mijn panelen afleggen wanneer de batterijen vol zijn. Zo verlies ik op mijn certificaten. Of vergis ik mij? Ik moet toegeven dat ik dat nog niet echt heb uitgezocht omwille van die certificaten.
Ik zie op veel (niet alle) dagen dus wel een mogelijkheid om ergens voordeel te doen, en dit kan je volgens mij ook gewoon automatiseren met home assistant wanneer de API op punt staat. Dit zal niet gaan om vele euros per week, maar het kan je terugverdientijd wel verkorten.
Dat lees ik ook vandaar mijn opmerking.tinusa4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:42:
[...]
Discharge is beperkt tot 1200W voor de Venus A. Misschien even een apart topic aanmaken voor dit specifieke model
Misschien moeten we gewoon wachten tot iemand hier een stapel Venus A heeft draaien.
Groene stroom certificaten krijg je niet voor injectie van energie maar voor productie van PV energie.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:42:
[...]
Met een tweevoudig uurtarief (in België) is het verschil tussen dag en nacht niet zo groot.
[Afbeelding]
Bij die prijzen moeten dan nog de nettarieven geteld worden. Volgens mijn afrekening van juni waren deze 16,4ct/kWh.
Een dynamisch tarief is nog niet voor mij omdat ik nu nog geniet van Groene certificaten (450€/MWh=45ct/kWh injectie). Bij dynamische tarieven moet ik mijn panelen afleggen wanneer de batterijen vol zijn. Zo verlies ik op mijn certificaten. Of vergis ik mij? Ik moet toegeven dat ik dat nog niet echt heb uitgezocht omwille van die certificaten.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Als ik kijk naar je PV vermogen moet je zeer dringend minimaal 2 Marsteks bestellen nu je een digitale meter hebt.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:09:
[...]
Geloof me: het zal niet meer zo lang duren.
Bij de oudere installaties mochten we niet meer weigeren na 15 jaar. Bij mij was dat zo in april 2024. Ik werd al onder zware druk gezet in februari 2024 om over te schakelen. Ik heb de boot kunnen afhouden tot april, maar ben wel meerdere keren bedreigd met rechtszaken. Ondertussen was er een afspraak dat we mochten wachten tot eind december. Ik heb dat toen niet gedaan. Reden: vanaf april was mijn totale jaarproductie/afname nul en begon mijn meter mooi achteruit te rijden. Hoe langer ik wachtte hoe meer de meter achteruit draaide. Stel dat ze dan in december de meter vervangen, dan ben ik alles dat ik nog niet verbruikt heb kwjit (alles wordt op nul gezet). Dat verlies is zelfs nog groter in september/oktober want vanaf dan werd de injectie kleiner dan de afname. Mijn meter stond in die periode maximaal negatief.
Op de dag dat ze de meter vervangen hebben kwam de onderaannemer mij gewoon uitlachen en zei "het is gedaan met sinterklaas".
Sindsdien heb ik geen procumententarief meer en krijg ik slechts +/-3ct per kWh injectie terwijl ik voor de afname min 32ct betaal. Ik probeer ook mijn zelfconsumptie op te drijven. Stap 1 was de aankoop in dec. 2024 van een warmtepomp die mijn zonnestroom gebruikt. Hierdoor zal mijn gasverbruik dalen en verbruik ik meer zon. Stap 2 is het plaatsen van batterijen. Dat ben ik nu aan het bekijken. Ik heb voorlopig grote twijfels als handelen op de energiemarkt in België interessant is. We moeten namelijk steeds netwerkkosten (bij mij ongeveer 16ct/kWh) betalen bij afname. Bij injectie krijg je die niet terug. Ik zou moeten verkopen aan een prijs die min. 20-25 ct/kWh duurder is dan energieprijs bij afname voor ik er iets aan overhoud. Maar dat moet ik nog uitzoeken.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik had bijna dezelfde discussie met FBTO paar maanden terug. Zij gaven aan dat het bij hun onder je opstalverzekering valt als je de batterij volgens de instructies van de fabrikant installeert. Dus geen rare dingen doen, gewoon meegeleverde stekker erin en gebruiken zoals bedoeld.tweeek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:45:
Off topic
Bij mij dus geen vraag gesteld, de vrouw in kwestie en waarschijnlijk meer medewerkers weten niet waarover het gaat en kennen alleen de term "thuisaccu"gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:28:
[...]
Ik had bijna dezelfde discussie met FBTO paar maanden terug. Zij gaven aan dat het bij hun onder je opstalverzekering valt als je de batterij volgens de instructies van de fabrikant installeert. Dus geen rare dingen doen, gewoon meegeleverde stekker erin en gebruiken zoals bedoeld.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Hahaha hier net hetzelfde, het zijn precies allemaal gepensioneerde Belgen die met die Marsteks en HA aan de slag gaan! Leuke hobby toch 😳Gely schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:21:
[...]
Haha, lol, klinkt bekend, ik heb dit jaar de week voor mijn pensioen mijn eerste Marstek besteld. Kon direct aan de slag met een "projectje". Je wil niet doodvallen van verveling hé
Ik heb 2 marstek batterijen gekocht.
Onderutssen 1 batterij geïnstalleerd, samen met de marstek CT003 meter.
Batterij en CT003 meter apart geïnstalleerd en gekoppeld aan hetzelfde netwerk. CT003 leest perfect mijn fases uit als ik erop druk in de app.
Het lukt mij niet om de CT003 meter te koppelen aan de batterij. Deze wordt niet gevonden op hetzelfde netwerk. (Al geprobeerd met telenet, Unifi, enkel 2,4ghz wifi,... geen resultaat).
CT003 software V117
Batterij software V148.
Ik heb bij Marstek reeds 2x geprobeerd om de nieuwe software aan te vragen voor de batterij. Telkens via feedback krijg ik de bevestiging dat deze nieuwe software klaarstaat, maar het lukt mij niet om te updaten.
Ik krijg geen popup met een nieuwe update en als ik op 'Device' druk zegt hij dat ik de laatste nieuwe versie heb. Echt problematisch... Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Batterij en CT003 meter apart geïnstalleerd en gekoppeld aan hetzelfde netwerk. CT003 leest perfect mijn fases uit als ik erop druk in de app.
Het lukt mij niet om de CT003 meter te koppelen aan de batterij. Deze wordt niet gevonden op hetzelfde netwerk. (Al geprobeerd met telenet, Unifi, enkel 2,4ghz wifi,... geen resultaat).
CT003 software V117
Batterij software V148.
Ik heb bij Marstek reeds 2x geprobeerd om de nieuwe software aan te vragen voor de batterij. Telkens via feedback krijg ik de bevestiging dat deze nieuwe software klaarstaat, maar het lukt mij niet om te updaten.
Ik krijg geen popup met een nieuwe update en als ik op 'Device' druk zegt hij dat ik de laatste nieuwe versie heb. Echt problematisch... Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Knap, beoordelingen van voor de releasedatum van deze batterij. Lees ze door en zie dat ze ook niet gaan over de Venus A3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Gaat ook over de aanbieder hé.ArjoK schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:53:
[...]
Knap, beoordelingen van voor de releasedatum van deze batterij. Lees ze door en zie dat ze ook niet gaan over de Venus A
Wakker worden @pascallj , uw raad en daad is gewenst!Steroen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:52:
CT003 software V117
Batterij software V148.
Marstek breekt de prijzen voor thuisbatterijen open:
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/
2,12 kWh voor €500
2,12 kWh voor €500
Hij mag toch af en toe eens naar de winkel of een sanitaire stop doen hétweeek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:11:
[...]
Wakker worden @pascallj , uw raad en daad is gewenst!
HomeWizard, doei doeiJosTM schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:15:
2,12 kWh voor €500
Ja eens alle pre-orders vervuld zijn zal die prijs daar wel zakken of komen ze met een light versie uit. Betwijfel dat ze er anders nog veel zullen verkopen. Gewoon te duur per kWh om ook maar concurrentieel te zijn momenteel.
Venus A is leverbaar vanaf eind september. (Samen met de Venus D). Dan zullen er wel meer aanbieders komen , reviews en (nog) betere prijzen.3DWim schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:00:
[...]
Dat lees ik ook vandaar mijn opmerking.
Misschien moeten we gewoon wachten tot iemand hier een stapel Venus A heeft draaien.
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Ach, ik wil niet meewarig doen over HomeWizard want ze hebben echt een fantastisch eco-systeem en ik maak graag gebruik van hun spullen. Maar de thuisbatterij is mijns inziens een beetje ondoordacht en holderdebolder gelanceerd en de prijssetting nogal stevig in de (zeer volatiele) markt gezet. Zoals ze zeggen: Er is over nagedacht, maar niet lang genoeg.
Als je geen extra panelen moet of kunt aansluiten blijft de Venus E nog wel het interessantste zeker?HHF schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:44:
[...]
Venus A is leverbaar vanaf eind september. (Samen met de Venus D). Dan zullen er wel meer aanbieders komen , reviews en (nog) betere prijzen.
Kijk in de onderstaande tabel (prijzen onder voorbehoud) kijk wat je nodig hebt of belangrijk vind, en maak je keuze. Wat de interessantste keuze is is voor iedereen weer anders.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:51:
[...]
Als je geen extra panelen moet of kunt aansluiten blijft de Venus E nog wel het interessantste zeker?
/f/image/O2cYpUy6q0R1m47lfnCHLAtH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door HHF op 12-09-2025 15:58 ]
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Idem hierDSSW schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:35:
[...]
Hahaha hier net hetzelfde, het zijn precies allemaal gepensioneerde Belgen die met die Marsteks en HA aan de slag gaan! Leuke hobby toch 😳
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Maar boven op die 5ct moet je ook nog de netkosten betalen. Bij mij was dat vorig jaar meer dan 16ct/kWh. De kostprijs van de batterij is ook nog eens 4ct/kWh en moet je er in feite ook bijtellen. 5+16= 21ct/kWh voor het opladen. Als je dan verkoopt aan 13ct/kWh, dan maak je toch 8ct/kWh verlies, los van de prijs van je MT.ThaReaper schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:57:
[...]
Ik ga voor een dynamisch tarief heb er mijn eigen berekeningen eens op los gelaten (ik zit bij Ecopower) en als de spotprijs 5 cent is wanneer ik laad, dan moet voor mij de prijs 13 cent zijn bij het ontladen om voordeel te halen als ik uit ga van een rendement van 70%. In de winter is een nachtprijs van 2-3 cent zeer gebruikelijk en de piekprijzen in de ochtend en avond liggen bijna altijd boven de 12 cent.
Ik zie op veel (niet alle) dagen dus wel een mogelijkheid om ergens voordeel te doen, en dit kan je volgens mij ook gewoon automatiseren met home assistant wanneer de API op punt staat. Dit zal niet gaan om vele euros per week, maar het kan je terugverdientijd wel verkorten.
OF ben ik fout?
En dan heb ik nog niet eens gerekening gehouden met het rendement van de batterij.
[ Voor 3% gewijzigd door Alan969 op 12-09-2025 17:25 ]
Vergeet niet, das de A met beperkt AC omvormer vermogen, dan verlies je veel om tijdens de dag pieken op te vangen. Goed om sluipverbruik in de nacht op te vangen. Maar met de Venus E op 2500w kan je zoveel meer bereiken.JosTM schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:15:
2,12 kWh voor €500
Ik heb er 2 besteld.DSSW schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:25:
[...]
Als ik kijk naar je PV vermogen moet je zeer dringend minimaal 2 Marsteks bestellen nu je een digitale meter hebt.
Ik bedoel inderdaad dat de groene certificaten komen door de productie. van PV
Je zal er geen spijt van hebben eens je ze aant draaien hebt. Best direct een apart TP link routertje in huis halen dan is de opstart op een half uurtje klaarAlan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:16:
[...]
Ik heb er 2 besteld.
Ik bedoel inderdaad dat de groene certificaten komen door de productie. van PV
Overweeg ook wel 3 marstek batterijen. Twijfel tussen de v2 en v3. Prijsverschil is nu wel groot. Of toch maar black friday afwachten mogelijk dat het nog goedkoper kan😀.
Meestal tot circa 20 kWh geen probleem.tweeek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:45:
Off topic
Bedoel je een thuisaccu?
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
Met Black Friday in aantocht zou ik zeker nog even wachten als je de V2 wilt scoren. De V3 zal niet heel veel mee gebieren. Misschien wat gestunt met gratis P1 meter oid.timvanloon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:46:
Overweeg ook wel 3 marstek batterijen. Twijfel tussen de v2 en v3. Prijsverschil is nu wel groot. Of toch maar black friday afwachten mogelijk dat het nog goedkoper kan😀.
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Gok dat tegen black friday de v2 volledig uitverkocht is en wie weet de v3 tegen dan aan korting te koop.
Maarrrr... Dat duurt nog wel 10 weken waarin wellicht al wat bespaard had kunnen worden... Zie hier mijn twijfel.UnitedJunk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:52:
[...]
Met Black Friday in aantocht zou ik zeker nog even wachten als je de V2 wilt scoren. De V3 zal niet heel veel mee gebieren. Misschien wat gestunt met gratis P1 meter oid.
Als ik echt had willen besparen had ik die 2 MT's niet in het voorjaar moeten kopen maar had ik moeten wachten tot nu 🥴
Mogeljik hebben je 2 MT ondertussen meer opgebracht dan de prijsvermindering....RF1000 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:10:
Als ik echt had willen besparen had ik die 2 MT's niet in het voorjaar moeten kopen maar had ik moeten wachten tot nu 🥴
Ik heb al 2 TP-link + een D-link Mesh (4 eenhden). Ik heb nog een D-link in reserve. Ik kan die eventueel naast de MT zetten. Zou dat niet werken?DSSW schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:19:
[...]
Je zal er geen spijt van hebben eens je ze aant draaien hebt. Best direct een apart TP link routertje in huis halen dan is de opstart op een half uurtje klaar
Wat zijn de min. eisen gesteld aan die TP-link?
Waarom appart?
Je kunt ook beginnen met 1 V2LukaVR schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:00:
[...]
Maarrrr... Dat duurt nog wel 10 weken waarin wellicht al wat bespaard had kunnen worden... Zie hier mijn twijfel.
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Ja, daar neig ik nu ook sterk naar. Voor de winter zal dat ook zeker genoeg zijn met mijn geïnstalleerd zonnepanelen vermogen en vast energiecontract.
De vraag is vooral of een tweede Venus E v2.0 nog leverbaar zal zijn tegen de tijd dat ik die aantrekkelijk genoeg geprijsd vind
Maar, inderdaad. Denk dat ik daarmee begin, dank voor de extra bevestiging.
Sta je wel bij/naast de accu? Je moet verbonden zijn met WiFi en BT van de accu om dat update te krijgen.Steroen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:52:
CT003 software V117
Batterij software V148.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
100% akkoord 👍Avenger 2.0 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:51:
[...]
Als je geen extra panelen moet of kunt aansluiten blijft de Venus E nog wel het interessantste zeker?
Tweevoudig tarief is eigenlijk verleden tijd. Kijk vooral even naar het "Empower Variabel met Flextime" bij Engie als je bij Engie wil blijven: vastliggende goedkopere tijdzones en geen negatieve injectieprijzen (en de injectieprijzen liggen meestal redelijk ok tov de markt). Ik heb ook al 2x gevraagd aan Marstek om in 'manual mode' te kunnen switchen tussen NOM, laden en ontladen. Zo zou je in de wintermaanden 's nachts de batterij kunnen opladen in de goedkope tijdzone en overdag toch op NOM en de (weinige) zon meenemen. Ze zouden dit in overweging nemen, maar is ondertussen al 4 maanden verder ...Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:42:
[...]
[Afbeelding]
Niet twijfelen, nu kan je de V2 scoren aan een spotprijs, ik geloof niet dat die nog gaat zakken. En elke maand dat je kan draaien is winst😉timvanloon schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:46:
Inderdaad beperkt tot 1200 W, maar wel modulair uitbreidbaar tot 12,7 kWhDSSW schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:15:
[...]
Vergeet niet, das de A met beperkt AC omvormer vermogen, dan verlies je veel om tijdens de dag pieken op te vangen. Goed om sluipverbruik in de nacht op te vangen. Maar met de Venus E op 2500w kan je zoveel meer bereiken.
Benieuwd naar de prijzen van de uitbreidingen, die zullen minder zijn dan €500 per 2,12 kWh want de omvormer heb je al...
Voor veel toepassingen prima.
Niet voor een gemiddeld huishouden (elektrisch koken, magnetron, boiler enz.) dat zo min mogelijk wil terugleveren en verbruiken van het net.
[ Voor 10% gewijzigd door Pe1dtq op 12-09-2025 18:40 ]
3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
Ik had hier ongeveer hetzelfde probleem met die CT003. Was na koppelen en heel even correcte meetwaarden geven na ongeveer een minuut "Offline" en bleef dat. .Steroen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:52:
CT003 software V117
Ik ben vanmiddag de hele tijd bezig geweest om van alles te proberen, resetten, zelfs een geheel apart wifi netwerk opgezet, op oude AP. Maakte geen enkel verschil. Alles weer teruggebouwd, nog eens fabrieksinstellingen teruggezet, nog vanalles geprobeerd en steeds niet lukken.
Toen was het tijd voor avond eten en daarna nog eens proberen en plotseing was hij toch gekoppeld aan de batterij.
Ik vind het nogal vaag dat het nu plotseling is gaan werken, ik heb wezenlijk niks anders gedaan. CT003 is hier ook V117 en de accu V153.
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
Velen hebben een hele netwerk setup (uiteraard=tweakers🙂), maar hier is het een standaard opstelling (provider Telenet)wifi 6 modem met 2 pods. Kan deze simpele opstelling goed overweg met de MT?
De MT heeft genoeg aan een simpel 2,4GHz wifi netwerkje.rabero1985 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:53:
Velen hebben een hele netwerk setup (uiteraard=tweakers🙂), maar hier is het een standaard opstelling (provider Telenet)wifi 6 modem met 2 pods. Kan deze simpele opstelling goed overweg met de MT?
MT Venus E V2 (v153.215) / CT003 (v117) / Kaifa MA105 / LilyGo-RS485 / HA in Proxmox op NUC / 2,97kWP Solar / DIY-ESP32-EVSE / Ampera-E EV
Daar heb ik in de berekening rekening mee gehouden.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:09:
[...]
Maar boven op die 5ct moet je ook nog de netkosten betalen. Bij mij was dat vorig jaar meer dan 16ct/kWh. De kostprijs van de batterij is ook nog eens 4ct/kWh en moet je er in feite ook bijtellen. 5+16= 21ct/kWh voor het opladen. Als je dan verkoopt aan 13ct/kWh, dan maak je toch 8ct/kWh verlies, los van de prijs van je MT.
OF ben ik fout?
En dan heb ik nog niet eens gerekening gehouden met het rendement van de batterij.
5 cent * geindexeerde prijs van aanbieder + GSC + WKK + accijnzen + enegiebijdrage + nettarief = 19,7 cent per kWh dat je daadwerkelijk betaalt (bij ecopower)
dus je zou een werkelijke prijs van 28 cent moeten hebben om een RTE van 70% het waard te maken. En 13 cent op de spot markt komt daarmee overeen volgens dezelfde berekening (ik heb het in een excelletje gegooid zodat dit visueel voor mezelf duidelijk is).
En je moet je denken dat je het "verkoopt" aan die 13 cent. je zet die capaciteit in om te voorkomen dat je stroom van het net moet trekken aan 13 cent (wat dus met alle extra vaste kosten uit komt op 28 cent werkelijke kosten per kwh wat je bespaart)
Bij mij was Telenet router ellende. Heb een TPlink routertje gezet voor Marstek spul en draait nu al6 maanden zonder problemenrabero1985 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:53:
Ik heb 3 maanden op de standaard telenet router gedraaid, geen andere AP aanwezig zelfs. Geen toegekende ip, niks van dat alles.rabero1985 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:53:
Op 3 maanden geen enkele keer uitval gehad.
Moet daar wel bij zeggen dat sinds een kleine maand alles nu op Deco x55 staat. Deze omschakeling had niks met MT te maken maar was de makkelijkste manier om wifi in de hele tuin te krijgen aangezien mijn navimow last had van uitval op de telenetrouter (onvoldoende dekking).
Ook nu loopt MT perfect.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Goedenavond allemaal,
Ten eerste wil ik alle bijdragen aan dit topic bedanken. Wat een geweldige berg kennis is hier verzameld.
Ik heb recent de V2 aangeschaft en deze afgelopen woensdag ontvangen. mooi ding - maar ik krijg de firmware update niet voor elkaar. de MT draait op dit moment op v148, terwijl ik in mijn omgeving, en ook hier in het topic, zie/hoor dat ze op v153 draaien.
Het probleem dat ik hoop/verwacht te verhelpen met de update is dat de MT mijn HW-P1 dongel wel ziet en mee verbindt, maar geen data uitleest. In de HW app zie ik genoeg actie, maar in de MT app blijven alle fases op 0 staan.
Voor de volledigheid hier de stappen die ik al heb ondernomen om dit aan te passen.
* Gezorgd dat de MT en de HW-P1 op hetzelfde wifi netwerk zitten
* Gezorgd dat beide op dezelfde AP zitten (Deco unit)
* Gezorgd dat beide op de 2.4ghz zitten.
* De MT naast de meterkast geplaatst, het AP en de HW-P1 zitten in de meterkast.
* De telefoon waarmee ik de app open zit op hetzelfde wifi kanaal, 2.4ghz en AP. Bluetooth én locatie zijn enabled, alle mogelijke rechten toegestaan.
* alle mogelijke netwerksettings die in mijn ogen mogelijk in de weg kunnen zitten terug naar default gezet (DNS/adguard etc etc)
* De MT meermaals uitgezet, stekker los, aan, stekker in grid zoals beschreven - met minimaal 10 minuten en ook een hele nacht, tussen uitzetten en aanzetten
* Meerdere factory - resets uitgevoerd, met en zonder data behoud (waar volgens mij weinig echt verschil tussen zit)
* De helpdesk gecontacteerd. Alan (in dit topic meermaals genoemd zag ik) heeft tweemaal de update toegezegd, maar deze komt niet naar voren in de app, ook niet via settings -> device.
* Ook heb ik de app geinstalleerd en het device opnieuw toegevoegd op een andere android én IOS telefoon, om te kijken of het misschien daarmee wel zou lukken.
Ik zit nog steeds op V148, met de melding in de app dat ik de meest recente versie draai - en heb naar mijn idee de opties wel redelijk uitgelopen.
Heeft er iemand misschien nog iets wat ik zou kunnen proberen?
Daarnaast heb ik de BLE test tool van rweijnen voorbij zien komen. Die leest mooi de MT uit en heeft de optie op firmware te updaten. Ik zie bij rweijnen ook de v153 firmware staan op de Marstek Firmware Archive. Alleen ben ik (deels vanwege alle waarschuwingen op de ble test tool) enigszins huiverig om dit zelf te flashen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Ten eerste wil ik alle bijdragen aan dit topic bedanken. Wat een geweldige berg kennis is hier verzameld.
Ik heb recent de V2 aangeschaft en deze afgelopen woensdag ontvangen. mooi ding - maar ik krijg de firmware update niet voor elkaar. de MT draait op dit moment op v148, terwijl ik in mijn omgeving, en ook hier in het topic, zie/hoor dat ze op v153 draaien.
Het probleem dat ik hoop/verwacht te verhelpen met de update is dat de MT mijn HW-P1 dongel wel ziet en mee verbindt, maar geen data uitleest. In de HW app zie ik genoeg actie, maar in de MT app blijven alle fases op 0 staan.
Voor de volledigheid hier de stappen die ik al heb ondernomen om dit aan te passen.
* De MT naast de meterkast geplaatst, het AP en de HW-P1 zitten in de meterkast.
* De telefoon waarmee ik de app open zit op hetzelfde wifi kanaal, 2.4ghz en AP. Bluetooth én locatie zijn enabled, alle mogelijke rechten toegestaan.
* alle mogelijke netwerksettings die in mijn ogen mogelijk in de weg kunnen zitten terug naar default gezet (DNS/adguard etc etc)
* De MT meermaals uitgezet, stekker los, aan, stekker in grid zoals beschreven - met minimaal 10 minuten en ook een hele nacht, tussen uitzetten en aanzetten
* Meerdere factory - resets uitgevoerd, met en zonder data behoud (waar volgens mij weinig echt verschil tussen zit)
* De helpdesk gecontacteerd. Alan (in dit topic meermaals genoemd zag ik) heeft tweemaal de update toegezegd, maar deze komt niet naar voren in de app, ook niet via settings -> device.
* Ook heb ik de app geinstalleerd en het device opnieuw toegevoegd op een andere android én IOS telefoon, om te kijken of het misschien daarmee wel zou lukken.
Ik zit nog steeds op V148, met de melding in de app dat ik de meest recente versie draai - en heb naar mijn idee de opties wel redelijk uitgelopen.
Daarnaast heb ik de BLE test tool van rweijnen voorbij zien komen. Die leest mooi de MT uit en heeft de optie op firmware te updaten. Ik zie bij rweijnen ook de v153 firmware staan op de Marstek Firmware Archive. Alleen ben ik (deels vanwege alle waarschuwingen op de ble test tool) enigszins huiverig om dit zelf te flashen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
MT Venus E 5.12 ~ HWP1 ~ 8x 435wp Zuid-Oost
Nee helaas. Sinds april/mei 1025kWh gebruikt uit de batterijen die ik anders had moeten inkopen. Scheelde me 11ct terugleverkosten per kWh. Dus slechts 110 euro voordeel.Alan969 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:28:
[...]
Mogeljik hebben je 2 MT ondertussen meer opgebracht dan de prijsvermindering....
En dan heb ik ook nog 1400-1025 =375kWh verloren aan efficiëntie verlies. 🥴
Er zijn weer plenty updates voor de BLE tool!/f/image/4FdcyEqray5lwRgqoTUvZ0ww.png?f=fotoalbum_large)
Data weergave heeft timestamp en nieuwe entries voortaan bovenaan ipv onderaan. Nieuwe velden zijn o.a. hoeveel power er wordt afgenomen op de backup poort en hoeveel afname of teruglevering op de grid. Tevens de mode (charging, discharging etc):
/f/image/DIit3VijoSo7Bc19a9inHnyn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9pophOu49byZBYvXNpOlwqj.png?f=fotoalbum_large)
PS: Als je firmware 154 draait zou het mooi zijn als je WiFi Config, URL Config, en Device ID(s) zou kunnen testen en resultaten delen (evt. per DM). Liefst dan ook de protocol data copy/.paste erbij (geen screenshot)
- Connectie maken is flink verbeterd, timeouts en retries veranderd. Hopoelijk helpt dit voor diegenen die connectie issues hadden
- In de UI zitten nu TABS om wat meer ruimte te maken voor de data, tevens heeft de logging tabs om het overzichtelijker te maken.
- Er zijn nieuwe velden gemapt in Runtime info en Developer mode info!
- Er zijn weer nieuw info classes toegevoegd, ook een paar die ons hopelijk de info gaan geven om hame relay te fixen voor 154
- Local API doorgetest, zowel activatie, deactivatie en uitlezen status
- Aan- en uitzetten backup power getest (en werkt) evenals schakelen 800W / 2500W
/f/image/4FdcyEqray5lwRgqoTUvZ0ww.png?f=fotoalbum_large)
Data weergave heeft timestamp en nieuwe entries voortaan bovenaan ipv onderaan. Nieuwe velden zijn o.a. hoeveel power er wordt afgenomen op de backup poort en hoeveel afname of teruglevering op de grid. Tevens de mode (charging, discharging etc):
/f/image/DIit3VijoSo7Bc19a9inHnyn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9pophOu49byZBYvXNpOlwqj.png?f=fotoalbum_large)
PS: Als je firmware 154 draait zou het mooi zijn als je WiFi Config, URL Config, en Device ID(s) zou kunnen testen en resultaten delen (evt. per DM). Liefst dan ook de protocol data copy/.paste erbij (geen screenshot)
[ Voor 5% gewijzigd door bommel op 12-09-2025 20:07 ]
Heb je locatie toegang aangezet bij het aanmaken van je account en euro zone gekozen?trojaanspaard schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:55:
Goedenavond allemaal,
Alvast bedankt!
gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:05:
[...]
Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen wat je doet, maar ik ben wat rebelser volgens mij dan de meeste hier op het forum.

OK, als je het niet verkoopt kan ik volgen.ThaReaper schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:06:
[...]
Daar heb ik in de berekening rekening mee gehouden.
5 cent * geindexeerde prijs van aanbieder + GSC + WKK + accijnzen + enegiebijdrage + nettarief = 19,7 cent per kWh dat je daadwerkelijk betaalt (bij ecopower)
dus je zou een werkelijke prijs van 28 cent moeten hebben om een RTE van 70% het waard te maken. En 13 cent op de spot markt komt daarmee overeen volgens dezelfde berekening (ik heb het in een excelletje gegooid zodat dit visueel voor mezelf duidelijk is).
En je moet je denken dat je het "verkoopt" aan die 13 cent. je zet die capaciteit in om te voorkomen dat je stroom van het net moet trekken aan 13 cent (wat dus met alle extra vaste kosten uit komt op 28 cent werkelijke kosten per kwh wat je bespaart)
Je koopt dus in aan 19,7ct/kWh en dat verbruik je dan op het ogenblik dat je anders 28ct/kWh of meer zou moeten betalen. Zo verdien je 8,3ct/kWh. Daar ben ik het mee eens. Maar in feite kost je batterij 4ct/kWh dus blijft er maar 4,3ct/kWh over.
Ik dacht dat je de energie terug verkocht aan het net. Met onze digitale meter en netwerkkosten kan dat waarschijnlijk nooit rendabel zijn.
Ik veronderstel dan dat je ook plaats overlaat voor de zon, zodat je deze niet op het net moet smijten. Hoeveel houd je over en hoeveel sla je op?
Heb je een idee hoeveel je op die manier zou kunnen uit het net halen, dus besparen? Waarschijnlijk doe je dat in de winter?
Ben benieuwd; bij hoeveel panelen/watt/wanneer is het verstandig om op AI over te schakelen?Erik1805 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:55:
[...]
Heb ik nu ook gedaan. NOM in de zomer en nu met minder zon op AI
Heeft er iemand een idee of de Venus A kan samenwerken met 1 of meer Venus E’s in NOM?
Ik zou al beginnen met een goeie electriciteit leverancier, want op basis van je berekeningen betaal je je blauw aan afname en krijg je niks voor je up.Alan969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:13:
Ik heb vandaag mijn situatie gesimuleerd. In die simulatie heb ik rekening gehouden met een RTE (74%) en met de dagelijkse injectie en afname van 1/9/24 tot 31/8/25 en met de waarschijnlijke vermindering van het capaciteitstarief (Belgisch systeem) en met de verminderde injectievergoeding bij het plaatsen van batterijen.
Ik hield nog geen rekening met de verliezen in de batterij. Ik las dat sommigen dat schatten op 30-50W...
Zonder batterij neem ik 4043kWh af en injecteer ik 5633kWh.
Met 1 batterij wordt dat 2794 uit en 3983kWh in het net. Zo bespaar ik 381€ in dat jaar. De batterij is terugbetaald na 3,4 jaar.
Met 2 batterijen wordt dat 2070 uit en 3032kWh in. Besparing 541/jaar dus terugverdientijd 4,5 jaar.
Met 3 batterijen wordt dat 1846 uit en 2731kWh in. Besparing 603 / jaar dus 6 jaar terugverdientijd.
Ik besluit hieruit dat 2 batterijen de beste keuze zou zijn. Een 3de batterij is een minderafname van 224kWh/jaar of 62€ / jaar. Rekeninghoudend met het capaciteitstarief kom ik zo op 6 jaar terugverdientijd. Die 3de is niet rendabel.
Ik zit bij energyvision (maak geen reclame ...) en kom op een jaargemiddelde van een 12-13cent afname kost zuiver elec kost en een gemiddelde van 4-5cent voor up.
Dan kom je nooit aan die berekening hierboven.
Wat is je totaal PV capaciteit? Want je moet rekenen dat je zonder batterij ongeveer 25-35% van je PV al zelf verbruikt. Das geen batterij winst....
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik heb helaas maar 5 panelen dus als de zon weg is krijg ik de accu niet vol. In de zomer met voldoende zon wel.dasystemcheck schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ben benieuwd; bij hoeveel panelen/watt/wanneer is het verstandig om op AI over te schakelen?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Helder. Ik heb hier maar 6x 380W liggen; zelfde verhaal, voldoende voor de zomer, met de Marstek hoop ik in de winter gewoonweg elke overtollige Watt te kunnen benutten (minus omvorm-W).Erik1805 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:56:
[...]
Ik heb helaas maar 5 panelen dus als de zon weg is krijg ik de accu niet vol. In de zomer met voldoende zon wel.
U hebt gelijk. Ik maakte een foutje.d3x schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:27:
[...]
Ik zou al beginnen met een goeie electriciteit leverancier, want op basis van je berekeningen betaal je je blauw aan afname en krijg je niks voor je up.
Ik zit bij energyvision (maak geen reclame ...) en kom op een jaargemiddelde van een 12-13cent afname kost zuiver elec kost en een gemiddelde van 4-5cent voor up.
Dan kom je nooit aan die berekening hierboven.
Wat is je totaal PV capaciteit? Want je moet rekenen dat je zonder batterij ongeveer 25-35% van je PV al zelf verbruikt. Das geen batterij winst....
Mijn afnameprijs is vergelijkbaar met de uwe. Voor 4181kWh betaalde ik in totaal €551,44 Dat is 13,2ct/kWh incl BTW
Voor Injectie kreeg ik voor 5662kWh €185,21. Dat komt op 3,3ct/kWh
Maar voor 4181kWh betaalde ik voor het netwerk incl. capaciteitstarief in totaal €686,46. Dat komt overeen met 16,41ct/kWh. Dat is onafhankelijk van de leverancier, maar is wel verschillende per regio.
Afname is dus 13,2+16,4=29,6ct/kWh. Ik moet inderdaad ergens een foutje gemaakt hebben want ik kwam op 31ct uit.
Zo komt de terugverdientijd met 1 MT uit op 4 jaar, 2 MT op 5 jaar en 3 MT op 7jaar wanneer ik mijn zon opsla en gebruik in de nacht. zondr ooit de batterij te laden uit het net.
Ik heb op mijn dak +/-8kWp liggen. Mijn omvormers hebben een totaal vermogen van 6,78kW. De opbrengst was 8,4kWh.d3x schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:27:
[...]
De injectie bedroeg 5,6kWh
Mijn zelfverbruik is bijgevolg 33%
Met 1MT zou dat stijgen tot 52% (Ik bespaar 1276kWh afname wordt 2767 kWh en injecteer 4012kWh)
met 2MT zou dat 63% worden (ik bespaar 2000kWh afname wordt 2043 kWh en injecteer 3089kWh)
met 3MT wordt dat 67%. (ik bespaar 2223kWh afname wordt 1820 kWh en injecteer 2801 kWh)
Nog steeds ervan uitgaande dat ik de batterijen nooit laad uit het net.
[ Voor 13% gewijzigd door Alan969 op 12-09-2025 21:41 ]
Ik ga op AI over schakelen als ik meer dan 1 week lang niet op 100% uitkom.dasystemcheck schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:22:
[...]
Ben benieuwd; bij hoeveel panelen/watt/wanneer is het verstandig om op AI over te schakelen?
En ik ga eens nadenken hoe ik het HA wil laten doen.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Wat bedoel je hiermee?d3x schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:27:
[...]
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.