Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:00
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]
Waarom?
1x op een aparte groep en dan kan hij 2500W ontlading ontgrendelen.
1x op een bestaande groep op 800W..
Zie niet in waarom dit niet zou werken.
Das waar, my fault.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
Ik ben begonnen met registreren van mijn besparing(?) met de MT. Voor een aantal dagen wordt nu vastgelegd hoeveel er gebruikt wordt voor het opladen, ontladen en wat er binnen komt aan zonnestroom.
Dit alles per uur. Tesamen met de een dynamisch uurtarief (Tibber) kan ik uitrekenen wat ik aan kosten bespaar (of juist meer kwijt ben) per dag.
Ik draai nu "AI-optimalisatie" met max 2500W laden / 800 W ontladen. Voor de afgelopen 5 dagen zit nu op 5 euro besparing. Omdat ik niet heel veel zonnepanelen heb, die maximaal 2kW leveren,
is laden met 2,5kW altijd incl import van het net in de 2 uren dan de MT er vol voor gaat. Ik ga de komende tijd eens wat expirimeteren met een lagere laadstroom, 1500W oid.
Daarnaast is de mindere opbrengst van de zonnepanelen in het najaar en winter ook interessant om te zien of ik nog in de plus kan blijven.
Heeft er iemand nog wat ideeën over hoe e.e.a in te regelen, of wat ik ook nog kan proberen, ik lees het graag. Al vast bedankt.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Ik zit al 5 maanden op een gemiddelde RTE van 74% met elk van mijn 3 Marsteks (2 x V1 en 1 x V2), draai altijd NOM, dus soms zitten die vermogens wel eens boven de 2000W maar grote delen van de dag een pak lager en 's nachts zit het totaal te leveren vermogen op 250W, soms gebeurt dit met 1 MT, soms met 2, heel soms met 3, dat wordt bepaald door de logica in de CT003 (hoe die CT003 redeneert snap ik wel niet) maar ik zit met amper netafname, dus loopt perfect en die RTE is best goed voor NOM over 24h.
Idem hier.
Ik denk dat +/- 75 % RTE voor iedereen over alle batterijen een gemiddelde is die nom draaien en als het aantal batterijen is afgestemd op het verbruiksprofiel.
Zie nu de laatste weken wel dat ik de meettaken van de HW socket op mijn boiler wat moet aanpassen om zoveel mogelijk overtollige zoonestroom te gebruiken en mijn batterijen einde dag toch nog vol te hebben.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:59:
[...]

Maar is de batterij dan ook effectief standby als het CT logo grijs is?
Want in die app gebeurd dat wel vaak.
Soms moet ik hier 3 a 4 keer refreshen vooraleer de CT groen word. Dan kan het weer 20x onmiddellijk groen zijn, en de dag erop moet ik weer paar keer refreshen.
Maar dat is puur de app, de batterij blijft op de achtergrond gewoon actief.
Dat groen en grijs in de app is niet bepaald representatief te noemen tov de werkelijkheid.
Hieronder een voorbeeld screenshot van 10sec geleden. Maar batterij doet het dus wel gewoon.[Afbeelding]
CT ledje op de batterij is de echte indicator. Als die uit gaat is het gedaan met NOM spelen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-10 23:28
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:27:
[...]

CT ledje op de batterij is de echte indicator. Als die uit gaat is het gedaan met NOM spelen.
Zal eraan denken als er nog een storing komt, of het op het op de batterij zelf dan wel aan is, goeie tip!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Waarom?
1x op een aparte groep en dan kan hij 2500W ontlading ontgrendelen.
1x op een bestaande groep op 800W..
Zie niet in waarom dit niet zou werken.
Dat werkt met de CT003, ik heb het al getest met 3 stuks door af en toe eens één op 800w ontladen te zetten. Blijft mooi naar NOM regelen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:42
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:27:
[...]

Die heb ik al 3 maanden niet meer gezien O-)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik neem aan dat een ct003 er ook naar kijkt als ik 1 unit op modbus/externe sturing (uit) heb staan, en de andere op NOM? Lijkt me logisch op zichzelf maar toch...

Ik wissel de accus nu af, per dag min of meer. Sturing via een shelly3em emulator in Home Assistant. Maar ik overweeg een ct003 om ze dan als 1 grote te kunnen gebruiken als het ware. Maakt het wat makkelijker om zaken te automatiseren. Alleen heb ik dan in de nacht maar 160watt aan gebruik wat hij over 2 accu's verdeelt? Wat niet heel efficiënt is, maar wel gemakkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 31-08-2025 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
_ferry_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:39:
Ik neem aan dat een ct003 er ook naar kijkt als ik 1 unit op modbus/externe sturing (uit) heb staan, en de andere op NOM? Lijkt me logisch op zichzelf maar toch...

Ik wissel de accus nu af, per dag min of meer. Sturing via een emulator in Home Assistant. Maar ik overweeg een ct003 om ze dan als 1 grote te kunnen gebruiken als het ware. Maakt het wat makkelijker om zaken te automatiseren. Alleen heb ik dan in de nacht maar 160watt aan gebruik wat hij over 2 accu's verdeelt? Wat niet heel efficiënt is, maar wel gemakkelijk.
Niet per se dat hij die 160W over de 2 accu's verdeeld.
Hier heeft er vannacht eentje het grootste deel van de tijd standby gestaan.
Over de verdeling van de lasten via de CT003 is al heel veel geschreven. Denk niet dat er ondertussen al iemand is die daar een logische verdeelsleutel in gevonden heeft.
Maar bij lage stroomvraag doet hier toch meestal 1 batterij het merendeel van het werk.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Zoals op dit eigenste moment dus als mooi voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gbfUosmfiSG5lIRWGk4-koKwwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oJkqRw5C6UACBQD8yUNBNigE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKbVi1BdJw_eG75rHX1ACkfLuMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5YBKy9noTi7uajb2jQiGMhg1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u1u4sn8KgNGW5r_TioqTgYHNN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/elz5TKcOIeYifjR7Ga9XBE9t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Dus als de Marstek via Wifi zit aangesloten én de CT als offline weergeeft, dan ligt dat aan de Marstek. Klik ik dan echter op de CT, dan zie ik wel dat die online is. Dus is mogelijk meer een weergave ding, maar het valt wel op dat ook vaak de Wifi indicator op de productpagina maar 3 van de 4 Wifi heeft en op de productoverzicht pagina (de pagina ervoor) altijd 4/4.

[...]

Kan, maar dan ligt het aan de CT-meter en ik weet hier 100% zeker dat die stabiel is, kan ik ook via HA nagaan.

[...]

Eens. Waar mogelijk sluit ik alles via Ethernet aan.
De gegevens verversing tussen de CT en de batterij is frequenter dan de communicatie naar de App/Cloud.
Daarnaast ontstaat buitenhuis een extra vertraging door de cloud.

Nu even een aanname....
Waarom is dat zo? Ik vermoed dat de hoofdreden is dat de rekencapaciteit van een CT beperkt is en de MT vele batterijen (tot max negen stuks dacht ik) slim ondersteund dmv rekenkracht van de CT. Hiervoor is de refresh van de app gegevens lager ingesteld en stopt zodra de app niet op de voorgrond is.

In HA zie ik geen hick-ups/drop-outs of iets dergelijks tussen mijn CT3 en de batterijen.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snarfkreb schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:11:
Hebben jullie de Marstek's ook geregistreed bij https://www.energieleveren.nl/ ?

Zou volgens deze 2 (en wellicht nog veel meer) artikelen zelfs verplicht zijn..

https://thuisbatterijnederland.nl/aanmelden-thuisbatterij/
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl
ja
maar wel pas bij meer dan 1
heb begrepen van de net beheerder ( heb ze gecontacteerd hierover ) dat pas vanaf een betaald vermogen met 1 was dat nog net niet gehaald of zo maar met 2 en meer wel verplicht ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PNARI schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Idem hier.
Ik denk dat +/- 75 % RTE voor iedereen over alle batterijen een gemiddelde is die nom draaien en als het aantal batterijen is afgestemd op het verbruiksprofiel.
Zie nu de laatste weken wel dat ik de meettaken van de HW socket op mijn boiler wat moet aanpassen om zoveel mogelijk overtollige zoonestroom te gebruiken en mijn batterijen einde dag toch nog vol te hebben.
75% rte ik vind het helemaal goed.
Zit ik namelijk ook zo ongeveer op.

Ik merk inderdaad ook dat de dagen alweer korter worden en dat de accu's wat meer mogen doen gedurende de dag met de wolken en buien.

Overigens heb ik er verder nog geen werk van.
Het enige verschil is dat ze anders smorgens om 10 uur alweer vol waren en nu is dat al een stuk later.
Maar vol komen ze nog altijd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch nog maar eens iets over de veel besproken cel-balancing.
Niet om de discussie hier weer over te voeren. Juist niet.
Graag zie ik harde gegevens zoals ik die nu laat zien;

1) afgelopen 14 dgn elke dag geheel volgeladen
2) was vandaag om 13:35u op 100%
3) Screenshot is van 14:07u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H63iwLwIvhVrOKsP3O5V40zXBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mmQU33XW3FqBpYLVpqm6X7wt.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:52:
[...]
ja
maar wel pas bij meer dan 1
heb begrepen van de net beheerder ( heb ze gecontacteerd hierover ) dat pas vanaf een betaald vermogen met 1 was dat nog net niet gehaald of zo maar met 2 en meer wel verplicht ja
Ik heb ze ook geregistreerd en ook mijn pv installaties maar even geüpdatet in dat verhaal.
Het was hier na aanleiding dat ik bericht kreeg van Liander dat Van de Bron geklaagd had over de data uit mijn slimme meter.
Nochtans klopte de data per kwartier exact met wat ik hier zelf meet.
Alleen sinds 28 april met drie accu's nagenoeg geen afname meer....
Dat scheeld soms 500 nogwat procent met wat ze als verwachting hadden.
Ik vermoed dat dat een alarmpje heeft doen laten afgaan.

Navraag bij de monteur leverde ook weinig extra op.
Liander huurt Heijmans in die op zijn beurt weer een zzper bij mij de meter liet verwisselen :?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Niet per se dat hij die 160W over de 2 accu's verdeeld.
Hier heeft er vannacht eentje het grootste deel van de tijd standby gestaan.
Over de verdeling van de lasten via de CT003 is al heel veel geschreven. Denk niet dat er ondertussen al iemand is die daar een logische verdeelsleutel in gevonden heeft.
Maar bij lage stroomvraag doet hier toch meestal 1 batterij het merendeel van het werk.
Top, dan ga ik er 1 opsnorren, is het proberen wel waard, zeker in de winter of met dagen zoals vandaag.
Wisselvallig weer, en als ze dan beide op een vaste laadstroom staan te laden en er komt een wolk langs begin ik stroom af te nemen. Nergens voor nodig. Zet ik er 1 op een vaste laadstroom en de ander op NOM heb ik weer de kans dat de ene de andere staat te laden. Ook niet nodig. Met beide op NOM heb ik dat probleem alvast verholpen. Hoe hij de boel verdeelt maakt mij verder ook niet heel veel uit. Als hij elk kwartier wisselt ofzo is dat waarschijnlijk ook al best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snarfkreb schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:11:
Hebben jullie de Marstek's ook geregistreed bij https://www.energieleveren.nl/ ?

Zou volgens deze 2 (en wellicht nog veel meer) artikelen zelfs verplicht zijn..

https://thuisbatterijnederland.nl/aanmelden-thuisbatterij/
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl
Verplicht lees ik niet... maar goed om te registreren zeker!

Citaat;
"Wat als je de thuisbatterij niet registreert?
Niet aanmelden van je batterij leidt niet direct tot een boete (tenminste, nu nog niet). Maar het kan wél gevolgen hebben:

Je loopt kans dat je bij storingen of inspecties niet correct wordt geholpen.
Sommige fabrikanten of verzekeraars kunnen eisen dat je batterij correct is geregistreerd.
Bij toekomstige subsidies of stimuleringsmaatregelen is registratie vaak een voorwaarde.
Kortom: het aanmelden van je thuisbatterij is niet verplicht in de zin van een directe sanctie, maar verstandig en noodzakelijk als je het maximale uit je batterij én rechten wilt halen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-10 20:27

Pe1dtq

It's all about electronics

3DWim schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:
Tis zondag dus tijd voor een aparte vraag: omdat de Marstek modellen strak is design zijn: heeft iemand dat ding in caravan of camper zitten?
Ook in een werkbus kan 5kWh best aangenaam zijn voor een bakkie pleur.
Door het gewicht kan het bij mij alleen als we met zijn tweetjes weggaan. Heb er nu een zelfbouw Winston van 12V/160Ah in. Dat weegt incl. omvormer nog geen 25kg.

Ik ga het wel een keer proberen.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
Ronald.42 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Ik heb ze ook geregistreerd en ook mijn pv installaties maar even geüpdatet in dat verhaal.
Het was hier na aanleiding dat ik bericht kreeg van Liander dat Van de Bron geklaagd had over de data uit mijn slimme meter.

Liander huurt Heijmans in die op zijn beurt weer een zzper bij mij de meter liet verwisselen :?
Begrijp ik dat goed dat je netbeheerder er van uitgaat dat je DM defect is omdat ze veel minder stroomafname zien dan de voorgaande jaren? Als dat een tendens word, dan gaan de netbeheerders nog veel controlewerk mogen uitvoeren met al die batterijen hier :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11-10 20:27

Pe1dtq

It's all about electronics

dannyro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Mijn Marstek heeft altijd een sterkte van rond de 30dBm. Is verbonden met een AP Deco x50, die bij de Marstek hangt.
Ik hoop toch echt dat er een 'minnetje' voorstaat. Scheelt een factor miljoen namelijk.
Als zendamateur moest ik even😉

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

Begrijp ik dat goed dat je netbeheerder er van uitgaat dat je DM defect is omdat ze veel minder stroomafname zien dan de voorgaande jaren? Als dat een tendens word, dan gaan de netbeheerders nog veel controlewerk mogen uitvoeren met al die batterijen hier :+
Ja geen idee eigenlijk, ik heb er geen duidelijkheid over gekregen.
Anders dan dat ik zelf in de meetwaarden geen verschillen kon ontdekken tussen de kwartierdata van de Van de Bron app en mijn eigen meetgegevens.
Het enige wat een enorme afwijking had was de voorspelling van Van de Bron en het werkelijke verbruik.
Soort van slecht ingeschat verbruikersprofiel dat zal wel zeer doen in hun inkoop gedrag iets met onbalanskosten... :Z
En heel oud was mijn meter ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 05:16
Goedenavond Druppeltje,
Ik ga er even vanuit dat jij een 1 fase installatie hebt?

Ik heb sinds een week de 2e Venus E erbij.
De samenwerking zie ik niet echt.
Mijn idee is dat ze samen tot een bepaald percentage gelijk lopen en daarna uit de pas gaan lopen.
Merk wel dat er soms de voolgende ochtend er 1 leeg is en de andere nog op 53% staat.
Ik heb ze nu nog op 800 watt staan. Mijn plan is om over te stappen naar 3 fase installatie en dan hoop ik dat ze wel beter samenwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Heb ook een tijd getwijfeld hier in BE om mijn 3 Marsteks te registreren, ik heb het uiteindelijk toch gedaan om reglementair in orde te zijn en niet tegen gedoe aan te lopen bij Fluvius.
De Marsteks zijn nu gehomologeerd bij Synergrid voor gebruik met 2500W, registreren was dus zo geklaard.
In principe moet je de CT002 dan gebruiken (zolang gebruik van P1 meter nog niet gehomologeerd is) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Richard35 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Goedenavond Druppeltje,

Mijn idee is dat ze samen tot een bepaald percentage gelijk lopen en daarna uit de pas gaan lopen.
Merk wel dat er soms de voolgende ochtend er 1 leeg is en de andere nog op 53% staat.
Ik heb ze nu nog op 800 watt staan. Mijn plan is om over te stappen naar 3 fase installatie en dan hoop ik dat ze wel beter samenwerken.
Neen heb hier 3 fase installatie en 2 MT's.
Staan allebei al 3 maanden gewoon op NOM.
Ik kijk niet continu de cijfers en statistieken na, wil niet aan overanalyseren doen.
De keren dat ik dat wel doe is dat puur uit nieuwsgierigheid en dan merk ik dat bij een lage stroomvraag zoals vannacht (airco's stonden uit) 1 batterij het merendeel van het werk doet. Het is pas vanaf het moment dat er 300W en meer gevraagd word dat hij dat gaat splitsen over de 2 MT's.
Een gedrag dat ik al vaker heb gemerkt, en ik ook heel duidelijk aan de SoC kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard35 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Goedenavond Druppeltje,

Samen werken is NIET gelijk ontladen... juist niet!
Samenwerken is WEL elkaar niet gaan opladen of tegengesteld werken met laden en ontladen

LFP batterijen moet eens in de zoveel tijd (ik hou een periode van een maand aan) geheel ontladen en geladen worden. Hiermee voorkom je een zgn soc-drift (onjuiste schatting van de beschikbare aanwezige batterij lading)

Als dat leeg zijn in de ochtend om de zoveel tijd de andere batterij is zou dat uitstekend zijn!
Dan blijven ze beide in goede conditie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Heb ook een tijd getwijfeld hier in BE om mijn 3 Marsteks te registreren, ik heb het uiteindelijk toch gedaan om reglementair in orde te zijn en niet tegen gedoe aan te lopen bij Fluvius.
De Marsteks zijn nu gehomologeerd bij Synergrid voor gebruik met 2500W, registreren was dus zo geklaard.
In principe moet je de CT002 dan gebruiken (zolang gebruik van P1 meter nog niet gehomologeerd is) ;)
Idem hier.
Ook tijdje over getwijfeld maar met de wisselvallige regelgeving in BE dacht ik het zekere voor het onzekere te nemen en ze toch gewoon aan te melden.
Morgen beslissen ze hier dat 800W of dergelijke het maximum vermogen mag zijn.
Dan ga ik er voor de makkelijkheid van uit dat ze bestaande en reeds aangemelde installatie met rust laten.
(Al zou ik niet weten hoe ze 800 of 2500 zouden gaan controleren, maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

Neen heb hier 3 fase installatie en 2 MT's.
Staan allebei al 3 maanden gewoon op NOM.
Ik kijk niet continu de cijfers en statistieken na, wil niet aan overanalyseren doen.
De keren dat ik dat wel doe is dat puur uit nieuwsgierigheid en dan merk ik dat bij een lage stroomvraag zoals vannacht (airco's stonden uit) 1 batterij het merendeel van het werk doet. Het is pas vanaf het moment dat er 300W en meer gevraagd word dat hij dat gaat splitsen over de 2 MT's.
Een gedrag dat ik al vaker heb gemerkt, en ik ook heel duidelijk aan de SoC kan zien.
Hier ook gemerkt met mijn 3 Marsteks in NOM tijdens de nacht met weinig afname.

Voorbeeld van een nacht in de voorbije week :
-Marstek 1 heeft vanaf 02:50 tot 03:40 in standby gestaan
-Marstek 2 heeft vanaf 04:15 tot 06:55 in standby gestaan
-Marstek 3 heeft gans de nacht ontladen

Geen enkele batterij was 's morgens leeg. Vraag me niet waar de logica zit maar de dag nadien kan het weer helemaal anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Na ruim een minuut +-1,20 nam schakelde de batterij bij, bij het aanzetten voor een testje van de airfryer(kipnuggets voor de geinterresseerde)

En reageert dan eigenlijk meteen wanneer het klaar is en schakelt weer terug in 5 tot 10 seconden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dcnmH9xipPU5-pt6JYFECvglgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5R3ezszYmKuV9rysoVQtM6YV.png?f=fotoalbum_large

Apart is dan wel dat hier de piek niet zichtbaar is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keK3sv939sPtD9pjrFn2HT0CiCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2yvXS8HNFOJpjvvkNbuz6r9.png?f=fotoalbum_large

En hier wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TaLvhaf64MJ3kWP49__liNdMag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmJI4ZGDvyH8CoWCXQbB5UrH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door tweeek op 31-08-2025 22:18 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
tweeek schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:50:
Na ruim een minuut +-1,20 nam schakelde de batterij bij, bij het aanzetten voor een testje van de airfryer(kipnuggets voor de geinterresseerde)

En reageert dan eigenlijk meteen wanneer het klaar is en schakelt weer terug in 5 tot 10 seconden

[Afbeelding]
Van vrije uitloop of scharrel?

Neen serieus, een minuut vind ik nog best lang eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Van vrije uitloop of scharrel?

Neen serieus, een minuut vind ik nog best lang eigenlijk.
Diepvries :)

Post even aangepast ook, dat vond ik ook het is geen ramp maar snap het soms niet goed .... het ene moment lijkt het dat ie er bovenop zit en dan inderdaad weer op een later moment invalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:52
Heb nu een week de Marstek Venus E 2.0, met CT003. Die CT003 werkt niet met mijn Landis&Gyr E350 SMR 5.0 zonder een actieve splitter er bij. En deze slimme meter geeft maar om de 10 sec een update op de P1 meter.

CT003 terug gestuurd en een CT002 ingebouwd. Werkt nu perfect. Alleen zoemt de batterij nog best veel als hij flink aan het werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:50
Pe1dtq schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Ik hoop toch echt dat er een 'minnetje' voorstaat. Scheelt een factor miljoen namelijk.
Als zendamateur moest ik even😉
Aangepast...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:05

[Afbeelding]

Apart is dan wel dat hier de piek niet zichtbaar is
[Afbeelding]

En hier wel
[Afbeelding]
Wat vreemd. Bij mij duurt het exact 13 seconden eer de marstek bij springt en hij blijft het vermogen ook exact 13 seconden nog nageven.
Daar heb ik dus ook het probleem mee bij het EV laden met PV overschot.
Deze week ga ik iets fixen met klemmen van de DTSU CT meter en ik zal mijn bevindingen daar over posten dan.
Want zo te lezen ben ik niet de enige die zich stoort aan het onbedoeld leeg trekken van de marstek bij EV laden met PV overschot.
Ter info, de EV laadpaal schakelt veel sneller dan de marstek hoor, bij wisselend vermogen door huisverbruik of wolk voor de zon.
Marstek wordt gestuurd door de HW P1 meter trouwens.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
BJF005 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Wat vreemd. Bij mij duurt het exact 13 seconden eer de marstek bij springt en hij blijft het vermogen ook exact 13 seconden nog nageven.
Deze week ga ik iets fixen met klemmen van de DTSU CT meter en ik zal mijn bevindingen daar over posten dan.
Want zo te lezen ben ik niet de enige die zich stoort aan het onbedoeld leeg trekken van de marstek bij EV laden met PV overschot.
Ter info, de EV laadpaal schakelt veel sneller dan de marstek hoor, bij wisselend vermogen door huisverbruik of wolk voor de zon.
Het is niet heel storend maar het viel me wel op vandaar ik er iets beter op let, en bij mij zijn het minimale piekjes.
Bericht is ook bedoeld ter info :) , je bevindingen zijn altijd wenselijk natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
BJF005 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Heb ik eerlijk waar nog nooit gehoord dat die sneller zou reageren dan pakweg 10sec..
Dus op een bewolkte dag gaat je EV lader continu schakelen? Van 4kW naar 2kW, terug naar 6kW en 5min later terug naar 1.6kW om vervolgens door te gaan naar 10kW? (Zeg maar lukraak wat natuurlijk).
De lader hier heeft een startlimiet van 6A, alles daaronder start die niet. En dat heeft die sowieso 5min ononderbroken nodig vooraleer die opstart. Op zeer zonnige dagen heeft die dan een minuut of 4 a 5 nodig om naar zijn maximum van 16a per fase te gaan.
Dat is trouwens ook wat ik voorheen altijd het grote nadeel vond van mijn EV lader. Wanneer de loadbalancing de lading op pauze zette, duurde dat vaak 5min lang van volop terugleveren voordat die terug opstartte.

Edit: in dat geval kan ik alleszins wel geloven dat zoiets als zeer vervelend word ervaren.

[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 23:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wow, de Venus E 3.0 review heeft alleen vandaag al 6000+ views :) Voor de transparantie: levert mij geen cent of reet meer op, gewoon enthousiasme van mijn kant. Maar wel super om te zien dat er zo'n groot publiek voor is. Denk dat de Venus E 3.0 echt op de sweet spot zit met vermogen, capaciteit en prijs en al helemaal als die de komende periode richting de 1400-1500 Euro gaat.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
Welke beugel is het meest geschikt om de Venus 2.0 op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:41:
Wow, de Venus E 3.0 review heeft alleen vandaag al 6000+ views :) Voor de transparantie: levert mij geen cent of reet meer op, gewoon enthousiasme van mijn kant. Maar wel super om te zien dat er zo'n groot publiek voor is. Denk dat de Venus E 3.0 echt op de sweet spot zit met vermogen, capaciteit en prijs en al helemaal als die de komende periode richting de 1400-1500 Euro gaat.
Zou dit niet zijn mede door het aflopende saldering en dat marstek nu met de venus een stempel heeft gedrukt met de prijs van een thuisbatterij, ook erg benieuwd wanneer er vergelijkbare komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Zou dit niet zijn mede door het aflopende saldering en dat marstek nu met de venus een stempel heeft gedrukt met de prijs van een thuisbatterij, ook erg benieuwd wanneer er vergelijkbare komen.
Er is sowieso een toegenomen interesse meetbaar door het aflopen van de salderingsregeling. Veel mensen wachten tot eind 2026, maar heel veel anderen verwachten schaarste richting dat moment en ondernemen nu al actie.

Daarnaast is het goed om tijdig ervaring op te doen en er klaar voor te zijn. Je loopt natuurlijk de kans dat er richting 31-12-2026 geen schaarste is, de prijzen verder dalen, etc. Persoonlijk denk ik dat er voldoende aanbod is, al zie je al wel schaarste bij bijv. Zendure en HomeWizard, die kunnen gewoon niet voldoende produceren om snel te leveren.

Heel benieuwd hoe dit zich de komende periode ontwikkelt.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:05
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Heb ik eerlijk waar nog nooit gehoord dat die sneller zou reageren dan pakweg 10sec..
Dus op een bewolkte dag gaat je EV lader continu schakelen? Van 4kW naar 2kW, terug naar 6kW en 5min later terug naar 1.6kW om vervolgens door te gaan naar 10kW? (Zeg maar lukraak wat natuurlijk).
De lader hier heeft een startlimiet van 6A. En dat heeft die sowieso 5min ononderbroken nodig vooraleer die opstart. Op zeer zonnige dagen heeft die dan een minuut of 4 a 5 nodig om naar zijn maximum van 16a per fase te gaan.
Klopt, mijn Huawei laadpaal reageert binnen de 10 seconden op vermogen verandering. Dus ofwel stroom gebruik in huis ofwel wisselende PV opwek bij bewolking.
Het laden start bij PV overschot van 1,2 kW en dat is ook het minimum dat de Tesla kan laden van vermogen. (5A)
De laadstroom is begrenst op 19A dus in de praktijk gaat de EV ook nooit meer laden dan 4,5 kW.
Dat komt goed uit want de PV opwek is ook maximum 5 kW.
Ik zie het ampèrage dus ook continu veranderen in de Tesla app. De PV overschot EV laden is in de praktijk dus echt bijna NOM.
Aangezien de marstek nog 13 seconden stroom 'te lang' geeft, ziet de CT meter deze stroom als PV opwek en zet het ampèrage van het EV laden hoger.
Ik kan deze vicieuze cirkel dus ook enkel doorbreken door in de Tesla app het ampèrage handmatig even te verlagen. De P1 meter detecteert dan stroom injectie richting net, waardoor de marstek na 13 seconden stopt met ontladen. Tot de volgende wolk natuurlijk, dan is het weer prijs 🤣

Ik ben van plan een CT klem van de DTSU rond de zekering van de marstek te hangen. Maar dan 'omgekeerd' van richting.
Bij ontladen van de marstek, zal de DTSU deze stroom aanzien als 'negatief' en normaal gezien zal de DTSU deze stroom 'afstrepen' van het totaal vermogen dat naar de laadpaal mag.

Eigenlijk is de DTSU een driefasen CT meter maar ik heb de laadpaal van 3 naar 1 fase gezet. Laden met meer dan 5 kW of godbetert 11 kW is dodelijk voor het gevreesde capaciteitstarief in Vlaanderen.
Daardoor heb ik nu dus 2 'vrije' CT klemmen op deze meter en ik wil dus proberen met 1 klem de marstek mee in de 'sturing' van de laadpaal steken.

Misschien niet de meest professionele of elegante oplossing maar volgens mij wel eentje die gaat werken 😁

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:54

HHF

[...]

Vergelljkbare heb je al genoeg, b.v.: Zendure, Anker Solix, Growatt Nexa. Zitten nu allemaal rond de 350 euro/kWh voor een 10 kWh systeem. Ze hebben allemaal hun plussen en minussen, zoals ook al leuk in het artikel van Taro stond. En ieder systeem heeft zijn tevreden gebruiken maar ook wel (software)fouten. Ik hoop dat het komende jaar vooral de software beter gaat worden. Ik wacht nog wel even tot volgend jaar. :)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-10 12:08
Misschien kijk ik er overheen maar in de TS zie ik de review niet terug. Waar kan ik de review vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

Er is sowieso een toegenomen interesse meetbaar door het aflopen van de salderingsregeling. Veel mensen wachten tot eind 2026, maar heel veel anderen verwachten schaarste richting dat moment en ondernemen nu al actie.

Daarnaast is het goed om tijdig ervaring op te doen en er klaar voor te zijn. Je loopt natuurlijk de kans dat er richting 31-12-2026 geen schaarste is, de prijzen verder dalen, etc. Persoonlijk denk ik dat er voldoende aanbod is, al zie je al wel schaarste bij bijv. Zendure en HomeWizard, die kunnen gewoon niet voldoende produceren om snel te leveren.

Ik ben in ieder geval blij met mijn 2e handsje ..... V1 variant, wel ben ik van mening dat zeker een aantal andere merken niet te vergelijken zijn ..... gebaseerd op woningen die heden gebouwd worden (in mijn geval 51 m2 / verdeeld over 2 verdiepingen)en een systeem achter een knieschot realiseren brengt wat problemen .... wanneer je een normale woning hebt met voldoende ruimte is het vergelijk van systemen zeker compleet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
BJF005 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Klopt, mijn Huawei laadpaal reageert binnen de 10 seconden op vermogen verandering. Dus ofwel stroom gebruik in huis ofwel wisselende PV opwek bij bewolking.
Het laden start bij PV overschot van 1,2 kW en dat is ook het minimum dat de Tesla kan laden van vermogen. (5A)
De laadstroom is begrenst op 19A dus in de praktijk gaat de EV ook nooit meer laden dan 4,5 kW.
Dat komt goed uit want de PV opwek is ook maximum 5 kW.
Ik zie het ampèrage dus ook continu veranderen in de Tesla app. De PV overschot EV laden is in de praktijk dus echt bijna NOM.
Aangezien de marstek nog 13 seconden stroom 'te lang' geeft, ziet de CT meter deze stroom als PV opwek en zet het ampèrage van het EV laden hoger.
Ik kan deze vicieuze cirkel dus ook enkel doorbreken door in de Tesla app het ampèrage handmatig even te verlagen. De P1 meter detecteert dan stroom injectie richting net, waardoor de marstek na 13 seconden stopt met ontladen. Tot de volgende wolk natuurlijk, dan is het weer prijs 🤣

Ik ben van plan een CT klem van de DTSU rond de zekering van de marstek te hangen. Maar dan 'omgekeerd' van richting.
Bij ontladen van de marstek, zal de DTSU deze stroom aanzien als 'negatief' en normaal gezien zal de DTSU deze stroom 'afstrepen' van het totaal vermogen dat naar de laadpaal mag.

Eigenlijk is de DTSU een driefasen CT meter maar ik heb de laadpaal van 3 naar 1 fase gezet. Laden met meer dan 5 kW of godbetert 11 kW is dodelijk voor het gevreesde capaciteitstarief in Vlaanderen.
Daardoor heb ik nu dus 2 'vrije' CT klemmen op deze meter en ik wil dus proberen met 1 klem de marstek mee in de 'sturing' van de laadpaal steken.

Misschien niet de meest professionele of elegante oplossing maar volgens mij wel eentje die gaat werken 😁
Bij Easee is het zelfs 10min wachttijd lees ik net in de handleiding.
Vermogen verminderen gaat wel heel snel, terug laten toenemen wacht die 10min mee.
Weet ik ineens hoe het komt dat ik niet begreep waarom er zovelen zijn die problemen hebben met de combinatie batterij/autolader. Ik dacht dat die wachttijd iets universeels was om de batterij van de auto te sparen van continu schakelingen 8)7
Mijn foute gedachte, excuus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IIATSDY4scOf_fhHJomMr3ZC5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/52uQlui9Y1DJFzUXxuti6Mt1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:31
SatScan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:55:
Toch nog maar eens iets over de veel besproken cel-balancing.
Niet om de discussie hier weer over te voeren. Juist niet.
Graag zie ik harde gegevens zoals ik die nu laat zien;

1) afgelopen 14 dgn elke dag geheel volgeladen
2) was vandaag om 13:35u op 100%
3) Screenshot is van 14:07u
[Afbeelding]
Die delta V is nog steeds hoog, maar al meer aanvaardbaar.
Maar enkele seconden na het bereiken van 100% (in mijn voorbeeld) en 32 minuten na het bereiken van 100% (in jouw voorbeeld ) is appelen met peren vergelijken. Na ruim een half uur is de cel al wat tot rust gekomen en de spanning dus gezakt.
Wat er met die 7W aan standby vermogen gebeurt is nog niet echt gekend, maar lijkt me niet om de cellen op een bepaalde spanning te houden, aangezien deze sowieso na enkele uren zakken naar 99% en opnieuw beginnen te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:31
Luc6580 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet is er hier ook een groot verschil bij VOL.
Dit verschil is weg wanneer de batterij bijna leeg is; en dat is belangrijk.
In dit bovenste gedeelte (230mV) zit zeeeer weinig energie
Bij 3,27V is de batterij helemaal niet leeg, maar zit je nog in het vlakke deel van de curve. Als hier veel verschil in zit heb je een slechte cel of slechte connectie en dus een defecte batterij.

Hier zie je mijn spanningen bij 35%SOC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU5ye-WtiLtz9I8sqkmooBwn5RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spPDQRZRBEKrULkzQdplLXiA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je mijn waarden een 20 tal seconden na het bereiken van de "11%" (wat volgens mij eerder rond de 5% ligt)
Hier begint de curve nog maar pas te dalen, dus is het normaal dat het verschil in de cellen nog niet zo hoog is vergeleken met de 100% SOC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9AaVdcA_XRGRd-dZLzIB1ERmWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKc0ep7fWgQuW2fBEbo1JOMv.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel lijkt MT dichter te laden bij de maximaal toegestane celspanning (3,65V), dan te ontladen bij de minimale toegestane celspanning (2,5V). Dus is het normaal dat bij de "11% lege" batterij de Delta V kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:43
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:27:
[...] maar merendeel van de tijd 800 Watt en niet 2500 Watt gedraaid.

Ik zie ook even geen kans om 2500/2500 te hanteren over meer dan 1 dag, want dan moet ik hier alles om gaan gooien. Dus de RTE die hier uit komt geldt voor 800 Watt en is niet representatief voor de E 3.0 in het algemeen of op 2500 Watt, want dan kan die immers heel anders uitpakken.

Wat zijn de ervaringen met de 2.0, levert die een betere RTE op 800 of op 2500 Watt?
Ik heb hier de resultaten van de 2.0 van een maand (augustus) heb ik 78.23% RTE behaald, heb de MT alleen draaien sinds begin op 2500 Watt maximaal vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hica429ttfMDlvMh7FJem3xMkug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6kHhyxqF4zBwjgoEKRZP7dJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels ook een HA aangesloten omdat de uitdaging is met de HW software dat lastig te zien is hoe getallen worden afgerond, zitten ook wat gekke bugs in lijkt? Waar op de HW socket het maandtotaal in euro’s niet klopt (dat is ongeveer paar tientjes winst).

De gebruikte vermogens heb ik eerder gedeeld die liggen in Augustus mediaan 2000 Watt, interkwartielafstand rond de 1500 - 2500 Watt. Ik heb nog niet veel tijd in HA overzicht kunnen steken om het overzichtelijk te maken, maar in deze post staat wel wat data en paar HW screenshots al; olympusdenk in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Voorzichtige conclusie dat deze hogere vermogens toch ~3 procentpunt betere RTE opleveren dan NOM, daar zie ik in andere post bij NOM hier de RTE wat lager rond 75%

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:56
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Ik vraag mij af: Is die aansluiting nou echt nodig, of een zwaktebod omdat de Wifi niet stabiel genoeg is?

Heb de Ethernet aansluiting van de 3.0 een dagje gebruikt, werkt prima zoals je mag verwachten. De Wifi lijkt doorgaans ook prima te werken, echter zie ik wel regelmatig dat de CT meter even niet bereikbaar is, of de Marstek een suboptimaal Wifi bereik heeft. Naast de Marstek staan 3 andere omvormers die al maandenlang super stabiele Wifi hebben, er hangt zelfs een Ubiquiti accesspoint vlak naast...

Ethernet is mooi en heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur, maar begrijp de keuze in dit geval niet. Wat wel een reden kan zijn: De Zendure's hebben een uitstulping in de omvormer met een ander materiaal waar de antenne achter zit. Mogelijk heeft Marstek moeite om Wifi bereik vanuit de behuizing te krijgen, waardoor het signaal slechter is. Andere merken passen daarom specifieke optimalisaties toe om draadloze connectiviteit te verbeteren.
Met de V2 heb ik nooit problemen gehad met verbinding. Maar de CT003 is zo instabiel soms.

Ik denk ook dat het probleem meer in de CT003 zit dan in de Marstek zelf.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:43
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:10:
Ik heb een laadpaal die slim gaat laden met overschot van zonne energie maar ook op de goedkoopste uren van de dag. Is de enige manier om dit goed te laten werken met de Marstek door modbus en HA integratie en zelf automations toe te voegen? ik wil niet dat de auto de batterij gaat leeg halen.
Enekel maanden geleden HA op mijn NAS geinstalleerd en ook 2 batterijen gekocht. Inmiddels via modbus de batterijen kunnen verbinden en een eenvoudige automatisering ingevoerd waarbij de batterijen op manual gaan als mijn laadpaal de auto gaat laden. Nu ben ik verder aan het uitzoeken hoe ik met een slimme modus mijn plug-in kan opladen met zoveel mogelijk zonnestroom

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:40
Waar kan ik deze review vinden? Iotdomotica website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
meesje schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:00:
[...]

Waar kan ik deze review vinden? Iotdomotica website?
5 posten voor je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 23:11
Wow, de Venus E 3.0 review heeft alleen vandaag al 6000+ views :)
Is ook prima leesvoer voor de zondag(avond).
Zorgt er wel voor dat mijn shortlist van 2 naar 3 types is gegaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Je kunt ook gewoon 'ja' antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
meesje schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:38:
[...]

Je kunt ook gewoon 'ja' antwoorden. :)
Was nog vroeg, je hebt het gevonden en gelezen over de venus 3.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:59
Komt omdat hij tussen de nieuws rubrieken staat als je nieuwe pagina opent, ik heb ook gekeken om te kijken dat het jou pagina was. Niet om naar info over dat ding te zoeken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
tweeek schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:43:
[...]

Was nog vroeg, je hebt het gevonden en gelezen over de venus 3.0 ?
Ja zeker, ik had 'm zelf al afgelopen zaterdagavond gevonden. Meer toeval, een beetje aan het zoeken voor Home Assistant en domotica. Naast de review staan er op de website veel andere leuke artikelen. En heel veel fijn dat ik gewoon even informatie tot me kan nemen door te lezen i.p.v. dat ik weer naar een filmpje moet kijken. Noem me maar ouderwets. :) Ik begrijp het wel, een filmpje levert wat inkomsten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ook in België is er een stormloop voor PIB’s na de afschaffing van de analoge meter. En nu de Marstek gehomologeerd is bij Synergrid en HW nog geen homologatie heeft loopt het vlot in BE. Heb al een tiental vrienden en kennissen geholpen met de installatie van Marstek Venus E’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
DSSW schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:20:
[...]

Ook in België is er een stormloop voor PIB’s na de afschaffing van de analoge meter. En nu de Marstek gehomologeerd is bij Synergrid en HW nog geen homologatie heeft loopt het vlot in BE. Heb al een tiental vrienden en kennissen geholpen met de installatie van Marstek Venus E’s.
De verkoop van HW is al gestart in België. De verwachting is dat in oktober de HW ook homologatie heeft.
Neemt niet weg dat Marstek enorm veel waar voor z'n geld biedt. Ik wacht nog even tot versie 2 uitverkocht is waardoor v3 wat goedkoper wordt. Zelf wil ik 'm graag bekabeld aansluiten op het netwerk. Of v2 moet nog goedkoper worden... :) Hopelijk leuke Black Friday stunts. Zo lang kan ik nog wel wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik verwacht bij Marstek geen schaarste omdat die in zo'n tien EU landen alleen al verkrijgbaar is.
Daarnaast nog in andere werelddelen... Alleen in NL wordt een piekverkoop verwacht ivm einde salderingsregeling...

Ben wel benieuwd of er nu al veel animo is voor de v3 uitvoering...
Wie weet komt er weer een actiekortingscode van een dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeepertje schreef op maandag 1 september 2025 @ 01:09:
[...]

Die delta V is nog steeds hoog, maar al meer aanvaardbaar.
Maar enkele seconden na het bereiken van 100% (in mijn voorbeeld) en 32 minuten na het bereiken van 100% (in jouw voorbeeld ) is appelen met peren vergelijken. Na ruim een half uur is de cel al wat tot rust gekomen en de spanning dus gezakt.
Wat er met die 7W aan standby vermogen gebeurt is nog niet echt gekend, maar lijkt me niet om de cellen op een bepaalde spanning te houden, aangezien deze sowieso na enkele uren zakken naar 99% en opnieuw beginnen te laden.
Die 7 watt heeft dat niet met de backuppoort te maken on/off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goedemorgen,

Ik zie dat je grid verbruik 0,7kwh is... dat is prima!
Als je dan toch voor jezelf wil kijken dan kun je misschien beter kijken in de MT app bij je batterij en dan het groene CT bolletje.
Als je nog niet zo bekend bent je eigen stroomschommelingen. Dan is mijn advies zet de batterij eens op manueel zonder een taak. En kijk dan ook eens naar je stroomschommelingen via de MT app.
Zet na tien minuten de batterij weer op NOM, wacht een minuut of 2, dan zie je het verschil...

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-10 12:08
[...]

Dank voor de review. Ben benieuwd hoe e.e.a. zich later laat integreren in HA, ModBus via TCP, etc.

De reden dat het m.i. nu al hard gaat met de batterijen is dat in NL voor velen de salderingsregeling effectief al afgeschaft is door de terugleverkosten. Bovendien kan je erop wachten dat de spelregels omtrent batterijen gaan wijzigen, dat hebben we het eerder over gehad. Geen wonder dat velen nu al voor aanschaf gaan.

Wat de schaarste betreft ben ik eerder bang voor het hollen-stilstaan-effect zoals we dat bij zonnepanelen zagen toen in 2022 de energieprijzen door het dak gingen. Zelfs de dakdekker kon ineens zonnepanelen installeren en NEN1010, ach, daar kijken we nog wel een keer naar.
Geen glazen bol beschikbaar maar ik vermoed eerder een hausse die loopt van Q3-2026 (deadline nadert) tot Q3-2027 (zomer voorbij, markt begint te verzadigen). Daarna de bekende 'shake-out' zoals we die ook bij zonnepaneelleveranciers zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
SatScan schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:04:
[...]

Goedemorgen,

Ik zie dat je grid verbruik 0,7kwh is... dat is prima!
Als je dan toch voor jezelf wil kijken dan kun je misschien beter kijken in de MT app bij je batterij en dan het groene CT bolletje.
Als je nog niet zo bekend bent je eigen stroomschommelingen. Dan is mijn advies zet de batterij eens op manueel zonder een taak. En kijk dan ook eens naar je stroomschommelingen via de MT app.
Zet na tien minuten de batterij weer op NOM, wacht een minuut of 2, dan zie je het verschil...

m2c
Tot nog toe lijkt het willekeur , enige wat opvalt is dat het de afgelopen dagen ik zie dat het gebeurt op dezelfde fase als waar de marstek op zit, dus even kijken als er een ander apparaat aan gaat uit een andere fase, dus ik pruts nog een beetje door / en leer ook beter hoe en wat over het gebruiken van de unit ...... (verbruik is zeker niet verkeerd :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mischien wel grappig om even te laten zien.
1 accu was leeg dus de andere accu nam het over.
1 accu compenseert direct de fase waarin hij zelf op zit.
Accu 2 doet dat dus niet.
Die compenseert het vermogen dat hij totaal op de p1 ziet.
Dus je ziet in het plaatje dat het vermogen van de ene fase via een andere fase gecompenseerd wordt om zodoende het vermogen dat de meter registreert nagenoeg nul te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYI8GLNUs48dmdy4f8VlHNPbnJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDmu8jm1U2zvIvsDmd4SaZK8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 09:38
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:22:
[...]
Ik zou de batterij lekker gebruiken. Pakken wat je pakken kan en dan gebruiken tot leeg. Momenteel is de definitie van leeg erg ruim/veilig genomen bij Marstek, dus dat kan geen kwaad. Als je de batterij langere tijd niet van plant bent te gebruiken is wel het advies hem weg te zetten met een hogere SoC.
Daarop aanhakend: wat zou een goede strategie voor de wintermaanden zijn waarbij de verwachting is dat de zonnepanelen niet genoeg zullen leveren om de batterijen vol te krijgen en wellicht 100% meteen opgaat aan eigen consumptie? Aan laten en de batterijen zelf laten managen ? of beter opladen en dan de netstroom eraf en als ze echt leeg raken af en toe bijladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:57:
[...]

Daarop aanhakend: wat zou een goede strategie voor de wintermaanden zijn waarbij de verwachting is dat de zonnepanelen niet genoeg zullen leveren om de batterijen vol te krijgen en wellicht 100% meteen opgaat aan eigen consumptie? Aan laten en de batterijen zelf laten managen ? of beter opladen en dan de netstroom eraf en als ze echt leeg raken af en toe bijladen?
Dan zou ik zeggen, laden tot 50 procent en uitzetten en loskoppelen en elke maand even controleren. Ook stand-by verbruik is dan zonde, de batterij doet toch niets totdat je onder de 11 procent komt. Dan alleen als dus voor elke winterdag je alle zonnestroom zelf gebruikt. Als er ook maar 1 dag bij zit waarbij de batterij wat voor je kan betekenen: lekker gebruiken!

Overigens als je 100 procent kunt gebruiken voor de hele winter, kan je in mijn optiek ook beter meer zonnepanelen leggen, maar dat is misschien niet altijd een optie.

En uiteraard de kanttekening dat dit niet per se hoeft te gelden voor dynamische contracten (waar goedkoop inkopen ook meerwaarde kan hebben, zelfs met belasting erbij als salderen wegvalt) of als je een capaciteitstarief hebt wat je laag wilt houden etc.

[ Voor 11% gewijzigd door pascallj op 01-09-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
pascallj schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:03:
[...]

Dan zou ik zeggen, laden tot 50 procent en uitzetten en loskoppelen en elke maand even controleren. Ook stand-by verbruik is dan zonde, de batterij doet toch niets totdat je onder de 11 procent komt. Dan alleen als dus voor elke winterdag je alle zonnestroom zelf gebruikt. Als er ook maar 1 dag bij zit waarbij de batterij wat voor je kan betekenen: lekker gebruiken!

Overigens als je 100 procent kunt gebruiken voor de hele winter, kan je in mijn optiek ook beter meer zonnepanelen leggen, maar dat is misschien niet altijd een optie.

En uiteraard de kanttekening dat dit niet per se hoeft te gelden voor dynamische contracten (waar goedkoop inkopen ook meerwaarde kan hebben, zelfs met belasting erbij als salderen wegvalt) of als je een capaciteitstarief hebt wat je laag wilt houden etc.
Probeert ook nog wat stroom te krijgen in de batterij ...... ben benieuwd wat de winter brengt , met meerdere batterijen word het even freeminded denken wat wijs is.

Hier hebben enkele panelen op het noorden liggen ..... zag daar nog niet zo het nut van in, zuid ligt vol met 7 stuks.(klein ja|)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweeek schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:09:
[...]

Probeert ook nog wat stroom te krijgen in de batterij ...... ben benieuwd wat de winter brengt , met meerdere batterijen word het even freeminded denken wat wijs is.

Hier hebben enkele panelen op het noorden liggen ..... zag daar nog niet zo het nut van in, zuid ligt vol met 7 stuks.(klein ja|)
Hier ook 8 oudjes op noord gegooit omdat ze over waren.
Wel een vreselijk steil dak dus ongunstig.
Maar het is altijd meer dan niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcmNYpca3BxiQOn6TlMTZCmg2A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t06SlMdwdgh6qFxXLpV41nCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9JCAmv2BjmpEJpT9yCa0Rw5DqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXiaANsaV1XDRlSgCB4KBHuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOT5nbPOGAwR2rA1xAr1tEjcofU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKk9BnOjV9rsXamzElzEYPkV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Ronald.42 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:20:
[...]

Hier ook 8 oudjes op noord gegooit omdat ze over waren.
Wel een vreselijk steil dak dus ongunstig.
Maar het is altijd meer dan niks.
(de kant van off topic ;) )
Ik heb nieuwbouwwoning 8x4 beganegrond verdieping schuindak boven en de technische ruimte zit op zuid ..... waar ook de omvormer zit wat ik dan allemaal moet gaan vernieuwen ..... dus even kijken hoe het in mijn situatie verloopt met de batterij ook al is dat een jaarlijkse verrassing :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Augustus is voorbij.

Tijd voor een vergelijking met augustus vorig jaar (toen nog geen batterijen) nu 3 stuks Marstek Venus E

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61nxFI1rc5YV8a1-aoiiNmnzbNI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JC1HRhOJlvgxweRCHqHvLDiZ.jpg?f=user_large
Dik tevreden met het resultaat : zelfverbruik zonnestroom met 30% gestegen tot 82% (400 kwh minder uit het net gehaald op 1 maand ) en een zelfredzaamheid van +96%, en zo gaat dat al sinds maart, toch wel vet die Marstekjes hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-10 17:23
Na alle updates, veel contact met Marstek blijf ik tegen het volgende aanlopen.

Situatie: Ik heb 2 Markstek's, beide op v153 met BMS 215. Allebei ingesteld op NOM. Een CT003 met v117. 1 Fase aansluiting. Allebei de batterijen staan op aparte groepen op 2500watt ingesteld.

Zodra ik 1 batterij aansluit is mijn NOM gebruik 0,1 tot max 0,3 per dag. Met zonnig weer prima te doen met 1 batterij. Zodra ik er 2 tegelijk aansluit is mijn gebruik 0,5-1,5 per dag. Iemand nog meer deze ervaringen met 1 fase aansluiting of wel 2 batterijen op een 1 fase van een 3 fase aansluiting?

Voor alle zure reacties die ik kreeg van de vorige keer: Het gaat mij totaal niet om die 1 kwh per dag a 27 cent. Meer om dat het qua communicatie tussen de batterijen of wel de P1 meter met meerdere accu's op 1 fase niet lekker loopt, althans niet zoals met 1 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
DSSW schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:52:
Augustus is voorbij.

Tijd voor een vergelijking met augustus vorig jaar (toen nog geen batterijen) nu 3 stuks Marstek Venus E

[Afbeelding]
Dik tevreden met het resultaat : zelfverbruik zonnestroom met 30% gestegen tot 82% (400 kwh minder uit het net gehaald op 1 maand ) en een zelfredzaamheid van +96%, en zo gaat dat al sinds maart, toch wel vet die Marstekjes hè.
Zelf kan ik nog geen vergelijk doen aangezien ik zonnepanelen heb en gasloos ben van nov 2024, maar zie zeker een afname door de marstek die het overneemt in de avond nacht.
Je vergelijking ziet er prima uit en de cijfers ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Augustus is voorbij.

[Afbeelding]
Jaartallen moet ik er niet bij zetten zeker? ;) ook dik tevreden hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dO4Jx0f0QSMPPV7k-KqaqnK4jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwoAVeaJiDWt4qxIr8vXA3eg.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
Augustus is voorbij.

[Afbeelding]
Heb je ook van eerdere maanden een overzicht?
Elke accu op een fase denk ik.
Met al die positieve reviews hier zal de verkoopprijzen eerder stijgen dan dalen.. kijk maar naar die Samsung laptop die onlangs door Tweakers als winnaar werd beoordeelt; de verkoopprijs vloog omhoog...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wat zullen de energie leveranciers balen met jullie, niks meer te verdienen....
En de regering geen belasting en btw meer, ik voel nieuwe bezuinigings ronde aankomen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-10 14:16
[...]

Hier zit, althans voor Vlamingen, nog een ander facet aan vast. Namelijk het CAPTAR. Stel dat je 2 batterijen op min 20 ~ 30% krijgt (per dag) en ze staan op 2500W ontladen, dat komt neer op 5kW aan vermogen om je CAPTAR verhoging te ontwijken en is allicht voldoende om onder de 2.5kWp te blijven gedurende min.15 min. Zal minder stress geven als er een etentje wordt geserveerd waarbij oven, kookplaat en microwave enz.. aan te pas komen.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:11:
[...]

Hier zit, althans voor Vlamingen, nog een ander facet aan vast. Namelijk het CAPTAR. Stel dat je 2 batterijen op min 20 ~ 30% krijgt (per dag) en ze staan op 2500W ontladen, dat komt neer op 5kW aan vermogen om je CAPTAR verhoging te ontwijken en is allicht voldoende om onder de 2.5kWp te blijven gedurende min.15 min. Zal minder stress geven als er een etentje wordt geserveerd waarbij oven, kookplaat en microwave enz.. aan te pas komen.
Precies ik wist dat dit zou komen, vandaar ook de laatste alinea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:12:
[...]

Precies ik wist dat dit zou komen, vandaar ook de laatste alinea ;)
Haha, net dat stukje waar ik over keek. My bad :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Gely schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:11:
[...]

Dat klopt volledig. De 25% verlies van RTE weegt daar niet tegen op. Ik ga ervoor zorgen dat de Marstek altijd 50% geladen is. Misschien kan daar nog wat aan veranderen, maar dat moet ik nog bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
dannyro schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:14:
[...]

Dat klopt volledig. De 25% verlies van RTE weegt daar niet tegen op. Ik ga ervoor zorgen dat de Marstek altijd 50% geladen is. Misschien kan daar nog wat aan veranderen, maar dat moet ik nog bekijken.
Als er dan te weinig zon is zal dat dan moeten gebeuren vanaf het net, dus manueel of geautomatiseerd via HA met detectie van de SoC en zonneschijn als triggers. Alleen voor zorgen dat het niet met 2.5kW per batterij gebeurt :) maar toch hoog genoeg om een iets betere RTE te bekomen. Ik moet het ook nog allemaal eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doubt schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:54:
Na alle updates, veel contact met Marstek blijf ik tegen het volgende aanlopen.

Situatie: Ik heb 2 Markstek's, beide op v153 met BMS 215. Allebei ingesteld op NOM. Een CT003 met v117. 1 Fase aansluiting. Allebei de batterijen staan op aparte groepen op 2500watt ingesteld.

Zodra ik 1 batterij aansluit is mijn NOM gebruik 0,1 tot max 0,3 per dag. Met zonnig weer prima te doen met 1 batterij. Zodra ik er 2 tegelijk aansluit is mijn gebruik 0,5-1,5 per dag. Iemand nog meer deze ervaringen met 1 fase aansluiting of wel 2 batterijen op een 1 fase van een 3 fase aansluiting?

Voor alle zure reacties die ik kreeg van de vorige keer: Het gaat mij totaal niet om die 1 kwh per dag a 27 cent. Meer om dat het qua communicatie tussen de batterijen of wel de P1 meter met meerdere accu's op 1 fase niet lekker loopt, althans niet zoals met 1 accu.
Idd dat zou niet uit moeten maken 1 of 3 fases... behalve...
1) als je grote schommelingen hebt
2) trage energiemeter (10sec)

Heb je inzicht op de stroomschommelingen veroorzaakt door je apparatuur?
Welk type energiemeter heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-10 17:23
SatScan schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:26:
[...]

Idd dat zou niet uit moeten maken 1 of 3 fases... behalve...
1) als je grote schommelingen hebt
2) trage energiemeter (10sec)

Heb je inzicht op de stroomschommelingen veroorzaakt door je apparatuur?
Welk type energiemeter heb je?
Nee die zijn er niet, zelfde gebruik over langere tijd gemeten, dus de schommelingen zoals Airfryer, oven etc zaten er toen ook in.
Type weet ik nu niet, wel met een 1Sec update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:36
dannyro schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:14:
[...]
Hangt er ook vanaf hoeveel keer per dag en maand de Marstek moet ingrijpen. In de zonnige maanden met NOM kan je waarschijnlijk alles opvangen met PV zonder buffer te moeten voorzien. In de wintermaanden moet je inderdaad van net zitten laden en kan het geheel met 25% verlies misschien duurder uitkomen dan gewoon verhoogde captar te betalen. Lijkt me geen makkelijke berekening of programmatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doubt schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:31:
[...]

Nee die zijn er niet, zelfde gebruik over langere tijd gemeten, dus de schommelingen zoals Airfryer, oven etc zaten er toen ook in.
Type weet ik nu niet, wel met een 1Sec update.
Dan weet ik het ook niet. Bij mij is het juist andersom met 2 batt is de regeling beter geworden en mijn nachtverbruik van 0,25kwh naar 0,11kwh gegaan.

Blijven vragen in feedback van de app om de reden waardoor dit veroorzaakt wordt.
Ben ook benieuwd welke reden hier aan te grondslag ligt.

PS misschien wat ver gezocht maar zet eens één batt op 800w en de andere op 2500w. Misschien dat de netcode een belemmering is?

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 01-09-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:35:
[...]

Hangt er ook vanaf hoeveel keer per dag en maand de Marstek moet ingrijpen. In de zonnige maanden met NOM kan je waarschijnlijk alles opvangen met PV zonder buffer te moeten voorzien. In de wintermaanden moet je inderdaad van net zitten laden en kan het geheel met 25% verlies misschien duurder uitkomen dan gewoon verhoogde captar te betalen. Lijkt me geen makkelijke berekening of programmatie.
Ik weet hier perfect wanneer wij over het captar limiet gaan. Daar ga ik op anticiperen. Komt helemaal goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
natural colour schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:08:
[...]

Heb je ook van eerdere maanden een overzicht?
Elke accu op een fase denk ik.
Met al die positieve reviews hier zal de verkoopprijzen eerder stijgen dan dalen.. kijk maar naar die Samsung laptop die onlangs door Tweakers als winnaar werd beoordeelt; de verkoopprijs vloog omhoog...
Hier een antwoord op je vraag :
Ja een MT 5.12 op elke fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW3QCt53qBQA4ty3fv7uroyHORk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RBxUkRoEd66MH6psVi4NQ1aa.jpg?f=user_large

Door mijn data analyse voor installatie van de marsteks leek het mij haalbaar om op jaarbasis tussen de 2300 kWh en 2500 kWh minder uit het net te trekken (en dus +2500 kwh meer van mijn eigen Pv productie te gebruiken), ik denk dat ik dit resultaat makkelijk zal halen, rekening houdend met de mindere maanden die er nu gaan aankomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:52
ardana123 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:45:
Welke beugel is het meest geschikt om de Venus 2.0 op te hangen?
Ik heb het opgehangen met een tv beugel die 100kg aankan. Werd aangeraden door klantenservice van elektramat.

Specifiek dit model:

One For All WM4411 Vesa 400 muurbeugel - vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Platte_Band schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb het opgehangen met een tv beugel die 100kg aankan. Werd aangeraden door klantenservice van elektramat.

Specifiek dit model:

One For All WM4411 Vesa 400 muurbeugel - vast
Elektramat volgt dit forum dan ook want dat was een idee van één van de tweakers SadisticPanda een paar maand geleden 😄

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
PNARI schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:20:
[...]

Elektramat volgt dit forum dan ook want dat was een idee van één van de tweakers SadisticPanda een paar maand geleden 😄
Hoe veilig zou dat zijn die beugel? Zou niet willen dat die batterij tegen de grond kletst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ardana123 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:18:
[...]

Hoe veilig zou dat zijn die beugel? Zou niet willen dat die batterij tegen de grond kletst.
Het gaat vaak niet om de beugel, maar de bevestiging ervan, en hoe hij in de muur zit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
ardana123 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:18:
[...]

Dan komt het (weer) aan op de juiste plug in de muur of wand.. een vraag die in Bouwen en Klussen topics alzo vaak is gesteld..
Beton, kalksteen, cellenbeton, Gibo, gipsplaat met of zonder achterhout....elke soort zijn eigen (Fischer) plug.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
reneeke1970 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:25:
[...]

Het gaat vaak niet om de beugel, maar de bevestiging ervan, en hoe hij in de muur zit
3 x stukje draadeinde + moeren, chemisch anker en voila: muurvast ;)

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
ajouwens schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:29:
[...]

3 x stukje draadeinde + moeren, chemisch anker en voila: muurvast ;)
Bestaat geen standaard in dus zijn dat gevaarlijke uitspraken.
Een chemisch anker in pakweg een holle blok is waardeloos.
Met pakweg een B-long bout van spit knal ik 300kg vast in een zandsteen.
In een volle betonmuur is chemisch anker of keilbout beter.
Zit je met een holle snelbouwsteen, dan gaan geen van bovenstaande voldoen.
Gezond verstand gebruiken en bij twijfel raad vragen, dat is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naardje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 16:37
Ik heb een vraagje waar iemand hier misschien het antwoord op weet…

Ik heb mijn Marstek gekoppeld met een HW meter. Nu blijf ik verbruik hebben en ontlaadt mijn Marstek niet tot op 0 verbruik.

Met andere woorden ben ik nog elektriciteit aan ‘t kopen terwijl de batterij nog niet leeg is. Precies alsof de batterij en HW meter niet juist gecallibreerd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ltZ6p86_iYiOG-aQK7wnLBxDg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4UFoCyL5MGZASHKcOC3xk4Sp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xir04zA2IQ5lLGbnRwVXd5C3w8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sSRurMkuoleS5biXTC0p42p7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naardje schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:21:

Ik heb mijn Marstek gekoppeld met een HW meter. Nu blijf ik verbruik hebben en ontlaadt mijn Marstek niet tot op 0 verbruik.

Met andere woorden ben ik nog elektriciteit aan ‘t kopen terwijl de batterij nog niet leeg is. Precies alsof de batterij en HW meter niet juist gecallibreerd zijn.
Vul je signatuur dan weten we al iets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Naardje schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op foto 1 Levert de marstek toch wat terug ?
Op foto 2 Huidig stroom van net.
Op foto 3 Niks van de panelen.
Heb in ieder geval ook niet het idee dat je lijntje mooi vlak op de nul blijft.
Lijkt er nog niet echt wat mis, een beter antwoord zal zo wel komen dan wel of niet met uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-10 14:50
pdruijt schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Zelfde soort probleem heb ik ook gehad bij mij was de oplossing om een andere android telefoon te gebruiken.
Vandaag maar eens zelf gaan kijken wat het probleem was. Via Android niet klaar te krijgen en heb de MT P1 dan maar zelf toegevoegd in de app op mijn iPhone. Update ging zonder problemen en sindsdien werkt alles hoe het hoort. Case closed maar wel vreemd dat het zo loopt. Zo is de MT P1 nu ook niet meer terug te vinden op de Android telefoons via BT.

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 09:38
[...]
...
Ja als ik ruimte had zou ik er zeker wat panelen bijplaatsen maar alle daken al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Even een plaatje met vandaag, en wat is hier nou in ieder geval alvast gek, de groene "treruglevering" rond 1uur in de nacht, nou mag ik er toch vanuit gaan dat ik geen zonnepanelen heb die rond die tijd even wat opwekken.
Dit komt van de marstek op NOM.
Ook dit neem ik voor lief en het is niet erg, maar wel gewoon vreemd :)
In de marstek app kan ik dit nog niet zien helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78BFz7t0REN2ReviVQwBV03wFv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aXSvgAbkRn7NZtc6Ar4rbCi9.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 245 ... 284 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.