Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04:17
pascallj schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Helemaal met je eens. Alleen ik bedoel meer wat ga je vermelden in je feedback? Dat de celspanningen te ver uiteenlopen wat dat heb je via een 3rd party tool gezien? Zij hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan dat jij weet hoe de batterij van binnen werkt. "Je haalt toch nog een redelijke capaciteit? Geen probleem voor ons." Maar je kunt het altijd proberen!

Sowieso bevat het geen actieve balancer, dus het balanceren van zo'n verschil gaat een zeer traag proces zijn. Ik probeer er inderdaad ook achter te komen wanneer de balancer aan gaat zodat je misschien bepaalde condities kan forceren. Maar ja tegelijkertijd wil ik dat ding ook gewoon gebruiken. Ik heb nog geen zin om hem met 100 procent weg te zetten voor weken om te testen of dat werkt bijvoorbeeld.
Klopt, heb gevraagd hoe ze de cellen balanceren, benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn.

Maar als de batterij 4 maanden lang dagelijks 4+ uren op 100% staat moet een passieve balancer de 100Ah cel ook wel in lijn krijgen met de rest.
Tenzij die cellen minderwaardig zijn of de balancer constant blijft balanceren, ook op spanningen onder de 3,35V. (Ik hoop het laatste, zodat een update dit kan oplossen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Maar hier werd bedoeld dat dat al zo is bij het inpluggen van de normale stroomkabel. Die klep moet dan openstaan, dus is het hele ding toch niet meer waterdicht? Zonder stroomkabel is de batterij nutteloos.
Hier komt zoals eerder gemeld een rubberen plug voor.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:32
SatScan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Hier komt zoals eerder gemeld een rubberen plug voor.
Maar toch raar dat die er pas gaat komen nadat de leverancier erover geklaagd had. Vind het toch raar dat bij Marstek niemand dit eerder opgevallen is dat dit een probleem kon zijn.

Ze gaan daar gewoon in een snel tempo door de revisies heen zonder veel nadenken. Waarschijnlijk zijn ze nu al v4 aan het klaar stomen waar dit beter ontworpen is en die misschien een (actieve) cell balancing krijgt. En zo zal er altijd iets zijn dat ze in een volgende revisie zullen oplossen vrees ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:59
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

.....
En zo zal er altijd iets zijn dat ze in een volgende revisie zullen oplossen vrees ik :+
Tja....gaat dat niet met alles zo? Er zullen ongetwijfeld altijd mensen zijn en blijven die steeds het nieuwste van het nieuwste willen kopen. Als je steeds wacht op de nieuwste versie komt er nooit een accu. Door de bank genomen is het nooit slim op een early adapter te zijn. Ik zie dat eigenlijk terug in alle verschillende PIB forums. Een jaartje of 2 wachten dan zijn de meeste kinderziektes in de hardware er wel uit. Software is altijd in ontwikkeling maar makkelijker aan te passen. Op een gegeven moment is iets wel redelijk uit ontwikkeld lijkt me zodat de "upgrades" niet meer zo groot zijn of sprongen vooruit maken.

Los van alles kan je dan ook mooi over de tijd zien welke systemen de "blijvertjes" zijn en hoe de service is bij de diverse merken. Maakt de keuze dan vaak wat makkelijker. En als je dan net het vorige model koopt scheelt dat vaak ook weer in de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 30-08-2025 23:34 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:21
Iets meer piekjes de afgelopen dagen, ben er nog niet uit waar die precies van komen, de marstek reageert wel maar niet helemaal geweldig, wat ook lastig is bij een piek en zon en ook weer bewolking zoals vandaag.

Het RTE verhaal, het is allemaal leuk en prachtig 0,69 tot 0,72 , ik krijg de marstek regelmatig nog geen eens leeg in avond en nacht en heb ik een gebruik van 140 / 160 watt met tv aan, dus wat minder teruglevering en optimaal gebruik van zonnestroom en TEVREDEN.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnNN_EVzQdhRwFWdsD-fIHvUF48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRlFRF2UQy0Hgr0MJKkdHRdl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYcLB8c3582zDr_OwQYCMusI7BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRh7WtOMWwoVkMU6Nzk6lAsv.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:50
Ik heb een laadpaal die slim gaat laden met overschot van zonne energie maar ook op de goedkoopste uren van de dag. Is de enige manier om dit goed te laten werken met de Marstek door modbus en HA integratie en zelf automations toe te voegen? ik wil niet dat de auto de batterij gaat leeg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 31-08 13:24
Mijn broer heeft ondertussen ook 2x Marstek gekocht en de CT003. Deze laatste heeft firmware V111 maar bij het updaten naar V117 krijgen we telkens volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po1T64Sb-HlSiBgJovwE5pOZ7zY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rK19KYbV5DJl56KZqK2yyMxv.png?f=user_large

Ondertussen hebben we de CT al eens gereset, maar dit blijkt niet te helpen. Enige tips? De batterijen blijven mekaar tegenwerken, volgens mij door de oude firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door TODED op 31-08-2025 09:16 ]

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
TODED schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:15:

Ondertussen hebben we de CT al eens gereset, maar dit blijkt niet te helpen. Enige tips? De batterijen blijven mekaar tegenwerken, volgens mij door de oude firmware.
Even geduld hebben, en de marstek een paar dagen z'n ding laten doen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:10:
Ik heb een laadpaal die slim gaat laden met overschot van zonne energie maar ook op de goedkoopste uren van de dag. Is de enige manier om dit goed te laten werken met de Marstek door modbus en HA integratie en zelf automations toe te voegen? ik wil niet dat de auto de batterij gaat leeg halen.
Als je de batterij ook zou willen opladen met zonnestroom, dan is dat inderdaad de enige manier. Of handmatig de batterij uitzetten op dat moment.

Je zit met het probleem dat geen van beide weet wat zonnestroom is en wat stroom uit de batterij is. Mogelijk kan je uit de voeten door de auto op een laag vermogen te laden waarvan je zeker bent dat je dat continu kan opwekken aan zon die dag. De batterij kan dan de laden met de restjes piek. Maar dat is zeker niet waterdicht of automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn broer heeft ondertussen ook 2x Marstek gekocht en de CT003. Deze laatste heeft firmware V111 maar bij het updaten naar V117 krijgen we telkens volgende foutmelding:

[Afbeelding]

Je hebt gelijk dat je inderdaad een nieuwere firmware dan v111 nodig hebt om de batterijen goed samen te laten werken.

Maar waarom de update niet lukt, durf ik niet te zeggen. Ik zou eens proberen te updaten zonder dat je met de P1 verbonden bent en gewoon gevoed via een goede USB voeding. Als je dat al niet geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Als je de batterij ook zou willen opladen met zonnestroom, dan is dat inderdaad de enige manier. Of handmatig de batterij uitzetten op dat moment.

Je zit met het probleem dat geen van beide weet wat zonnestroom is en wat stroom uit de batterij is. Mogelijk kan je uit de voeten door de auto op een laag vermogen te laden waarvan je zeker bent dat je dat continu kan opwekken aan zon die dag. De batterij kan dan de laden met de restjes piek. Maar dat is zeker niet waterdicht of automatisch.
De zonne-energie zie ik liever naar de auto gaan. Maar ik wil vooral de marstek batterij ook niet leeg trekken als de auto gaat opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:39:
[...]

Die heb ik wel benoemd bij de CT002, maar ik heb die mogelijkheid natuurlijk nu zelf niet. Zal het iets uitgebreider beschrijven d:)b
"Meters van Marstek zelf, waaronder de CT002 en CT003. Helaas hebben we deze niet zelf tot onze beschikking, dus konden niet in deze review worden meegenomen. De CT002 is overigens ook vereist om meerdere Marstek devices binnen 1 huishouden optimaal samen te laten werken. De CT002 icm 2-3 Marstek accu’s stuurt dan centraal meerdere devices aan, waardoor de load wordt verdeeld over de verschillende fases en groepen."

Ik begrijp dat je dit niet in je review heb staan als je zelf geen CT van MT hebt.
Maar slimme samenwerking van de batterijen gaat ook met de CT003 en dan kun je ook zien op welke fase je batterij is aangesloten. Je kunt eenvoudig zelf een goede verdeling maken van de capaciteit over de fases heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Fqtjah1shn2eKUXB2q7u6GNA_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YaJxPmVRA3GX5PYXiXqXmdLN.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:08
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

De zonne-energie zie ik liever naar de auto gaan. Maar ik wil vooral de marstek batterij ook niet leeg trekken als de auto gaat opladen.
Waarom niet? Is toch beter voor de ontlading van de batterij om hem zo snel mogelijk leeg te trekken? Of wat is je achterliggende reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:22

[Afbeelding]

Je zou ook eens een reset kunnen proberen alvorens te proberen te update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
NoFate schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Waarom niet? Is toch beter voor de ontlading van de batterij om hem zo snel mogelijk leeg te trekken? Of wat is je achterliggende reden
Dan is de batterij leeg de rest van de dag misschien wanneer de prijzen weer hoog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Dan is de batterij leeg de rest van de dag misschien wanneer de prijzen weer hoog zijn?
Maar als je te maken hebt met 'hoge prijzen', heb je dan een dynamisch contract? Want dan kan je de auto net zo goed sowieso volgooien op de goedkope uren toch?

Maar als je echt alleen wilt laden van zonnestroom, is er geen manier zonder communicatie tussen die 2 (en dat is niet mogelijk), of een scheidsrechter die afzonderlijk communiceert met de twee apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Maar als je te maken hebt met 'hoge prijzen', heb je dan een dynamisch contract? Want dan kan je de auto net zo goed sowieso volgooien op de goedkope uren toch?

Maar als je echt alleen wilt laden van zonnestroom, is er geen manier zonder communicatie tussen die 2 (en dat is niet mogelijk), of een scheidsrechter die afzonderlijk communiceert met de twee apparaten.
Ja ik heb een dynamisch contract. Dus de auto gaat nu laden als de prijs het laagste is wanneer de SOC te laag is of wanneer de prijs negatief is dan laat ik de auto ook extra opladen. Hiervoor gebruik ik een HA addon. Maar ik merk dat de marstek ook gaat ontladen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Ja ik heb een dynamisch contract. Dus de auto gaat nu laden als de prijs het laagste is wanneer de SOC te laag is of wanneer de prijs negatief is dan laat ik de auto ook extra opladen. Hiervoor gebruik ik een HA addon. Maar ik merk dat de marstek ook gaat ontladen dan.
Ja als de Marstek op NOM staat is dat inderdaad het gedrag dat je kan verwachten. Maar ja dan kan je de Marstek misschien ook op handmatig laden zetten. Gaat alleen niet automatisch zonder externe sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Kort stappenplannetje;
a) CT003 loskoppelen en alleen aansluiten met de bijgeleverde externe voeding. (update)
b) MT app op andere telefoon installeren. (update)
c) In modem ip adressen op fixed zetten. (update)
d) Op een mobiel een hotspot aanmaken en CT003 daarmee verbinden. (update)
e) CT003 koppelen op een andere Wifi netwerk (buren ofzo). (update)

Kan ook gewoon een brakke CT003 zijn...
Succes!

PS ja, je hebt een nieuwere CT003 firmware nodig voor slimme samenwerking van de batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 31-08-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08:09
springfield89 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:10:
Ik heb nu sinds 3,5 maand 2x Marstek en ik gebruik het ook op deze manier.
Marsteks staan ingesteld op NOM en de auto ingesteld op ''enkel laden met overschot''.
Geen modbus, geen HA.. omdat ik daar simpelweg geen verstand van heb.
Hier werkt dat voor 95% prima.
Autolader heb ik een tijdslot gegeven 's avonds wanneer de zonnepanelen niet meer opbrengen, gaat die niet meer laden.
Zo kan hij na zonsondergang alvast geen stroom van de batterij aanzien als zonnestroom.
Aangezien de autolader enkel oplaad met overschot trekt die de batterij niet leeg.
Van zodra de zonnepanelen minder opbrengen of een minder goede dag hebben gaat de autolader vanzelf al minder stroom trekken.
En op zeer bewolkte dagen (of de aankomende winterdagen) moet je vanzelf iets anders bedenken. Dan is er niet genoeg overschot om de batterijen te laden, maar ook niet genoeg om de auto vol te laden. Dus stroom aankopen moet je dan sowieso doen.

Werkt mijn gebruikte methode goed? Ja
Werkt ze feilloos? Neen, een heel enkele keer (3x gebeurd hier op 3,5 maand) gaat de auto door onbekende reden nog een tijd langer door met laden als de zon achter bewolking verschijnt. En daar reageert de Marstek dan op waardoor je de auto gaat laden met stroom uit de accu. Van zodra de zon terug is, of een andere verbruiker in huis springt aan, corrigeert zich dat vanzelf.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb nu sinds 3,5 maand 2x Marstek en ik gebruik het ook op deze manier.
Marsteks staan ingesteld op NOM en de auto ingesteld op ''enkel laden met overschot''.
Geen modbus, geen HA.. omdat ik daar simpelweg geen verstand van heb.
Hier werkt dat voor 95% prima.
Autolader heb ik een tijdslot gegeven 's avonds wanneer de zonnepanelen niet meer opbrengen, gaat die niet meer laden.
Zo kan hij na zonsondergang alvast geen stroom van de batterij aanzien als zonnestroom.
Aangezien de autolader enkel oplaad met overschot trekt die de batterij niet leeg.
Van zodra de zonnepanelen minder opbrengen of een minder goede dag hebben gaat de autolader vanzelf al minder stroom trekken.
En op zeer bewolkte dagen (of de aankomende winterdagen) moet je vanzelf iets anders bedenken. Dan is er niet genoeg overschot om de batterijen te laden, maar ook niet genoeg om de auto vol te laden. Dus stroom aankopen moet je dan sowieso doen.

Werkt ze feilloos? Neen, een heel enkele keer (3x gebeurd hier op 3,5 maand) gaat de auto door onbekende reden nog een tijd langer door met laden als de zon achter bewolking verschijnt. En daar reageert de Marstek dan op waardoor je de auto gaat laden met stroom uit de accu. Van zodra de zon terug is, of een andere verbruiker in huis springt aan, corrigeert zich dat vanzelf.
Het is leuk dat het werkt, maar in theorie is het gewoon geluk. Als de Marstek op een of andere manier moet gaan terugleveren, de reden om terug te leveren valt weg (waterkoker bijvoorbeeld) is er dan dus een teruglevering en gaat de auto laden. Vervolgens zal de Marstek gaan kijken en ziet deze dat de stroom wordt gebruikt (maar dan door de auto) en blijft hij dus terugleveren.

Het is een samenspel van reactietijden van de twee apparaten die allebei naar dezelfde P1 waardes kijken. Misschien als je daarmee kan spelen dat je het stabiel kan krijgen (bv dat de reactietijd van de laadpaal een aantal maal groter is dan die van de batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Het is leuk dat het werkt, maar in theorie is het gewoon geluk. Als de Marstek op een of andere manier moet gaan terugleveren, de reden om terug te leveren valt weg (waterkoker bijvoorbeeld) is er dan dus een teruglevering en gaat de auto laden. Vervolgens zal de Marstek gaan kijken en ziet deze dat de stroom wordt gebruikt (maar dan door de auto) en blijft hij dus terugleveren.

Het is een samenspel van reactietijden van de twee apparaten die allebei naar dezelfde P1 waardes kijken. Misschien als je daarmee kan spelen dat je het stabiel kan krijgen (bv dat de reactietijd van de laadpaal een aantal maal groter is dan die van de batterij).
Als de Marstek gaat terugleveren doet die dit om NOM te houden. Dus dan is er geen overschot. Dus dan gaat de autolader dit ook niet zien als overschot. Een autolader reageert veel trager. Die heeft een bepaald aantal minuten stabiele stroom nodig om zich aan te passen. Die schakelt niet om de 30 seconden.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 10:55 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
[...]

Dit is een situatie die voor de standaard gebruiker zal blijven, dit gedrag valt mij ook op. (zonder oplaad auto)
Voor jezelf mee leren omgaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Het is mede daarom ook dat ik heel eerlijk zeg dat het niet feilloos is. Een enkele keer kan dit wel eens overlappen ergens en worst case scenario trek je de batterij dan leeg.
Het is dan gelukkig ook niet dat je de stroom hebt weggegooid. Hij is evenzeer nog nuttig besteed.
De mensen hier die handig zijn met HA en consoorten zullen dit ongetwijfeld wel feilloos kunnen instellen.
Maar daar kan ik geen uitspraken over doen aangezien ik alleen iets zeg waar ik verstand van heb O-)

[ Voor 76% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

CT003 verwijderen uit de app, daarna voeding uittrekken en enkele minuten wachten.

Dan voeding terug instekken, in P1 poort pluggen en terug toevoegen in de app van Marstek. Zorgen dat uw smartphone op hetzelfde wifi netwerrk zit als waar je de CT003 gaat toevoegen. CT terug toevoegen in de app met de smartphone, vlak in de buurt blijven en dan even wachten tot hij vraagt voor CT update, dan update terug uitvoeren, maar vlakbij de CT003 blijven met de telefoon en zorgen dat bluetooth aan blijft.

Zo zou het moeten lukken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
[...]
Dit is dus wel belangrijk komende maanden. Dus dan heb je wel iets nodig. Met aankomende winter zal de batterij zich vaker gaan moeten opladen met goedkope energie van het net. Zo hoef ik in de avond geen dure energie uit het net te halen voor mijn eigen verbruik. Maar dan zal ik maar eens kijken om de modbus adapter te maken en implementeren met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:59:
Iets meer piekjes de afgelopen dagen, ben er nog niet uit waar die precies van komen, de marstek reageert wel maar niet helemaal geweldig, wat ook lastig is bij een piek en zon en ook weer bewolking zoals vandaag.

Het RTE verhaal, het is allemaal leuk en prachtig 0,69 tot 0,72 , ik krijg de marstek regelmatig nog geen eens leeg in avond en nacht en heb ik een gebruik van 140 / 160 watt met tv aan, dus wat minder teruglevering en optimaal gebruik van zonnestroom en TEVREDEN.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien dat je pieken komen door de 800w beperking?
Hier mijn resultaat van gisteren... met wassen/droger etc...

PS wat is je dag grid verbruik? Daar zou ik mij op richten! En 0,5 kwh tot 2kwh per dag zou prima zijn afhankelijk van snelheid energiemeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soZHr8YWhlMQuWiKhAjqDmqN_y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPUb6SxI5PRIl9g6gJ9cG6lg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 31-08-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
SatScan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Op zeker dat het hoger staat, maar kijk het zo even na.
De ene dag blijft het zogezegd aardig vlak en dan een dag met wat uitschieters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
SatScan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]
Idem hier met wassen, ev laden,...
Gisteren was ook niet zo'n heel ideale dag.
Zon ging veel weg om enkele tellen later weer terug te komen.
Ik hanteer 1kWh vooralsnog als maximum in deze periode van het jaar. Alles daaronder is gewoon een prima resultaat (vind ik)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9O9NdBoK6T-WhfQp9BVLgGjomo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dT3gzs64w3GrU5MoA5CJQ0b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-08 17:00
Jeepertje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:13:
Ondertussen de MT reeds zo'n 4 maand in gebruik om NOM aan te houden, wat aardig lukt.
Dagelijks wordt 100% gehaald en meestal 4+ uren aangehouden.
Net voor de eerste keer de voltages van de cellen uitgelezen, zo'n 20seconden na het behalen van de 100%.
Maar liefst een delta V van 185mV, wat ik echt erg slecht vind.
Dit nu met EMS 153 en BMS 215

[Afbeelding]
Dit kan geen kwaad.
Wanneer de batterij ongeveer leeg is; dan is het belangrijk dat die waarden niet te veel afwijken.
In een bericht van gisteren of eergisteren is een voorbeeld te zien waar een waarde bij lage inhoud batterij sterk afwijkt en als gevolg heeft dat de batterij plots van 40% naar leeg gaat omdat de BMS uitschakelt bij de lage waarde van die ene cel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweeek
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Idem hier met wassen, ev laden,...
Gisteren was ook niet zo'n heel ideale dag.
Zon ging veel weg om enkele tellen later weer terug te komen.
Ik hanteer 1kWh vooralsnog als maximum in deze periode van het jaar. Alles daaronder is gewoon een prima resultaat (vind ik)[Afbeelding]
Ik heb even nageken en vanaf 11 augustus heb ik 2 pieken gehad van 1,6 en 1,7 waarvan 1 een probleem had met de verbinding van de marstek.
En als ik onder de 1 en vaak rond 0,6 zit is het zeker goed ..... de piekjes her en der zijn niet erg maar wel leuk om weg te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tweeek schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb even nageken en vanaf 11 augustus heb ik 2 pieken gehad van 1,6 en 1,7 waarvan 1 een probleem had met de verbinding van de marstek.
En als ik onder de 1 en vaak rond 0,6 zit is het zeker goed ..... de piekjes her en der zijn niet erg maar wel leuk om weg te werken.
Met standaard gebruikers zoals vaatwas, droger, wasmachine, inductie kookplaat en boiler kan je makkelijk onder de 1 kWh verbruik blijven per dag als je voldoende vermogen kan leveren met de batterijen en als je voldoende PV kan opwekken, en een snelle meter hebt, zelfs bij zeer wisselend bewolkt weer.

Maar...als de vrouw gedurende een uur of meer met de stoomstrijkgenerator aan de gang gaat dan ga je al snel 0.5 kWh uit het net trekken, die schakelt van 0 naar 2000 Watt telkens een paar seconden aan en uit en dat valt niet te compenseren. Ook als je de EV laadt op bijvoorbeeld 4 kW bij wisselende bewolking zal je al makkelijker boven de 1 kWh per dag aan netafname komen. Maar dat zijn allemaal peanuts, we spreken dan van minder dan een halve €/dag aan afname. Werkt hier nog altijd perfect :)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:07
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Met standaard gebruikers zoals vaatwas, droger, wasmachine, inductie kookplaat en boiler kan je makkelijk onder de 1 kWh verbruik blijven per dag als je voldoende vermogen kan leveren met de batterijen en als je voldoende PV kan opwekken, en een snelle meter hebt, zelfs bij zeer wisselend bewolkt weer.

Maar...als de vrouw gedurende een uur of meer met de stoomstrijkgenerator aan de gang gaat dan ga je al snel 0.5 kWh uit het net trekken, die schakelt van 0 naar 2000 Watt telkens een paar seconden aan en uit en dat valt niet te compenseren. Ook als je de EV laadt op bijvoorbeeld 4 kW bij wisselende bewolking zal je al makkelijker boven de 1 kWh per dag aan netafname komen. Maar dat zijn allemaal peanuts, we spreken dan van minder dan een halve €/dag aan afname. Werkt hier nog altijd perfect :)
Inderdaad. Een stoomstrijk is een pest, maar een noodzakelijke pest...Zonder dat blijf ik ook < 1kWh. Alleen als de Marstek tijdens de nacht al leeg is, kom ik er ook niet. Zoals 2 dagen geleden. Ook maar 3,28kWp op mijn dak.

[ Voor 8% gewijzigd door dannyro op 31-08-2025 11:46 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-08 11:45
Enige oplossing: niet meer strijken O-)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Ik heb geen stoomstrijkijzer en zelfs geen hoogverbruikende vrouw, verder is het wel goed maar lastig om net die enkele piekjes eruit te werken, de werking van de marstek haalt dat net niet in de standaard NoM instelling, "dit zie ik ook niet als een negatief punt"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4WFCzUooWymUYEC0eOnHxYTLdE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0hkIXTpondx9vhEVHb7ZrlOP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe5xUDX3IacoX2Jt_Pzrj8IVeRY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OZqYdriWHLcDcT9ZbVrTuzOT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0vUjxLqx0gYsFEX9BJvmqJlOVA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qcSkPdesei3og24c2Ky0BaEq.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTZBEwmDgq9wwMWpkr0QBrg6aDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bIdLYW40FdHnHW26hBNEnoyh.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Mattie112 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:45:
Enige oplossing: niet meer strijken O-)
Een voortaan wafels kopen en niet meer zelf laten bakken door de vrouw _O-
Was mijn vorige week aan het doen, dat is hetzelfde qua stroompieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bommel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Zou je met de BLE test tool eens de output van Read CT polling rate kunnen delen?

Je ziet onderin zoiets:
code:
1
2
3
4
5
[9:55:18 PM] 📤 Sending Read CT Polling Rate...
[9:55:18 PM] 📋 Frame: 0x73 0x05 0x23 0x22 0x77
[9:55:18 PM] ✅ Read CT Polling Rate response: 1 bytes
[9:55:18 PM] 📊 Hex dump:
0000: 73 06 23 22 77 03                                 |s.#"w.|
Batt met API enabled
code:
1
2
3
4
5
 [11:48:00] 📤 Sending Set CT Polling Rate: 0...
[11:48:00] 📋 Frame: 0x73 0x06 0x23 0x22 0x00 0x74
[11:48:01] ✅ Set CT Polling Rate: 0 response: 1 bytes
[11:48:01] 📊 Hex dump:
0000: 73 06 23 22 00 74                                 |s.#".t|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Een voortaan wafels kopen en niet meer zelf laten bakken door de vrouw _O-
Was mijn vorige week aan het doen, dat is hetzelfde qua stroompieken
Hier waren het de pannenkoeken... trouwens waren wel lekker hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:56
Ik voel hier een nieuw topic aankomen, koken en bakken zonder net- (in)voeding 😉😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
Rojado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:19:
Ik voel hier een nieuw topic aankomen, koken en bakken zonder net- (in)voeding 😉😊
Letterlijk zonder netvoeding dan.
Thuis opladen met zonnestroom en gaan maar :9~ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5KqSs3uo0jRuC7ALLdiWdVtzNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87OwD1zFbtXoaX0aUZywCcfR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:26

HHF

Rojado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:19:
Dat is koken op een houtvuurtje. :+

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-08 19:12
Tis zondag dus tijd voor een aparte vraag: omdat de Marstek modellen strak is design zijn: heeft iemand dat ding in caravan of camper zitten?
Ook in een werkbus kan 5kWh best aangenaam zijn voor een bakkie pleur.

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
3DWim schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:58:
Tis zondag dus tijd voor een aparte vraag: omdat de Marstek modellen strak is design zijn: heeft iemand dat ding in caravan of camper zitten?
Ook in een werkbus kan 5kWh best aangenaam zijn voor een bakkie pleur.
Serieus, heel serieus over nagedacht om in de werkbus te zetten.
Uiteindelijk niet gedaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
DSSW schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

CT003 verwijderen uit de app, daarna voeding uittrekken en enkele minuten wachten.

Dan voeding terug instekken, in P1 poort pluggen en terug toevoegen in de app van Marstek. Zorgen dat uw smartphone op hetzelfde wifi netwerrk zit als waar je de CT003 gaat toevoegen. CT terug toevoegen in de app met de smartphone, vlak in de buurt blijven en dan even wachten tot hij vraagt voor CT update, dan update terug uitvoeren, maar vlakbij de CT003 blijven met de telefoon en zorgen dat bluetooth aan blijft.

Zo zou het moeten lukken.
en hoe verwijder je die uit de app?

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:16
TODED schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

en hoe verwijder je die uit de app?
Ik dacht naar links swipen.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo HIP-HDE1 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODED
Gely schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik dacht naar links swipen.
|:(

man man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:25

[Afbeelding]

Zelfde soort probleem heb ik ook gehad bij mij was de oplossing om een andere android telefoon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-08 20:49
Taro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Iedere thuisaccu met off-grid poort heeft een aparte aansluiting voor een aardedraad. Als je geen netaansluiting gebruikt kan immers de aarde via de AC-stekker niet worden gebruikt.

Op de Venus E 3.0 zie ik daarvoor ook een aparte aarde aansluiting zitten. Die zal neem ik aan op de V2.0 ook aanwezig zijn?
Maar das dus volledig nutteloos in een off-grid situatie.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Dit kan geen kwaad.
Wanneer de batterij ongeveer leeg is; dan is het belangrijk dat die waarden niet te veel afwijken.
In een bericht van gisteren of eergisteren is een voorbeeld te zien waar een waarde bij lage inhoud batterij sterk afwijkt en als gevolg heeft dat de batterij plots van 40% naar leeg gaat omdat de BMS uitschakelt bij de lage waarde van die ene cel.
Ook bij een bijna leeg situatie worden de verschillen groter. Sterker nog, als je balanceert op de top zoals bijna altijd gedaan wordt, zijn de verschillen onderin groter dan bovenin. Het is juist het midden waar het een probleem is zoals je terecht opmerkt.

Overigens, maar dat is al vermeld, is 185 mV op de top ook nog steeds veel te veel, maar het is bij lange na niet zo erg als in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
En even getemperatuurt met laden 1195 watjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q16GSonj_J4yyO3lK65OEnn-INw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiIWtnHis4hMv2j5J0KlRCum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u5EUZYk5tRLVAi_lD-_q6xjIkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnFIwcAvp6wNkFhLKwqZr8Kp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
tweeek schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:28:
En even getemperatuurt met laden 1195 watjes
En is het OK ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Ik meende van wel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien wel interessant om dan de temp van de 3.0 op 2500 Watt ook even te delen, de hotspot is 53-56 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zA1UHyxfHj1R4F0RzH4VSpYZeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXgWaCyUfcIby8r78sueCGGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VXgDLeRAsNdfoMbrA2Q-zHiEnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6KiQ7NXCzKcPp7kJWmCYrmd.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je actief willen koelen, dan zijn de 2 schroefgaten aan beide kanten bovenin voor de muurbeugel een mooie optie om die aan te bevestigen.

Wat doet de 2.0 op 2500 Watt aan max temp?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Ik heb ook al het één en ander gemeten maar conclusies heb ik niet.
Met HA, Modbus en Stack5 met ENV IV sensor (strak tussen de ribben), kan ik ook de interne meetgegevens uitlezen.
MOS 1 en Mos 2 lopen parallel of recht evenredig met de temperatuur van de koelribben.
De interne temperatuur blijft rond de 40 grd. hangen. Ongeacht de laadstroom.
Pas als de accu op 11% staat gaan de temp. zakken. Bij mij nooit onder de 25grd. (MOS) want dan start de accu weer met laden.
Met een externe grote ventilator (15W) er op blijft de interne temp. gewoon hetzelfde, de MOS1 en 2 zakken dan wel, lager dan 30grd. heb ik ze niet gekregen.

Plaatjes bij het praatje:
SOC naar 100%
Temp bereik: 27-42 grd. C, 19 Aug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJSUjW2N_F6kstUITVVUe8Fp2J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOqSy9AHkaykFaUkZYULpYao.jpg?f=fotoalbum_large

Mindere dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urEIjiQqRgEvqZEpYjqEUzfNNT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxfyZrJMdvuD4zb7XGITZR1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
En één van vannacht - ochtend met nachtelijke ijking (?):
SOC daalt ineens naar 0 en gaat per 1% stapjes weer omhoog naar 11% bij een grid laadvermogen van 1000W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lij6Am-zIBUFdMv9zcpwu7lQ5Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjppRjtsxMC8y5omIYyDtBD1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Grote vraag is nu dus: wat levert het mij op of wat kost het met/zonder externe koeling?
Want die koeling kost ook stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-08 17:00
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Ook bij een bijna leeg situatie worden de verschillen groter. Sterker nog, als je balanceert op de top zoals bijna altijd gedaan wordt, zijn de verschillen onderin groter dan bovenin. Het is juist het midden waar het een probleem is zoals je terecht opmerkt.

Overigens, maar dat is al vermeld, is 185 mV op de top ook nog steeds veel te veel, maar het is bij lange na niet zo erg als in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMGXddEKsEPhK5MLTDqXz7EXUaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5bTYcB71RPezxDNCVjTUF1x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAWYiwd2qh7sEWqvjDscjzTcVQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmFVOUUiGpjyMqKjviWnNnFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er hier ook een groot verschil bij VOL.
Dit verschil is weg wanneer de batterij bijna leeg is; en dat is belangrijk.
In dit bovenste gedeelte (230mV) zit zeeeer weinig energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:03:
Misschien wel interessant om dan de temp van de 3.0 op 2500 Watt ook even te delen, de hotspot is 53-56 graden
Vind dit nog wel meevallen. Dacht hier gelezen te hebben dat de v2 maar iets lager of gelijkaardig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet is er hier ook een groot verschil bij VOL.
Dit verschil is weg wanneer de batterij bijna leeg is; en dat is belangrijk.
In dit bovenste gedeelte (230mV) zit zeeeer weinig energie
Dat klopt wel, maar dat is onderin precies hetzelfde. De reden dat je het bij de Marstek ziet, is omdat deze batterijen niet goed gebalanceerd zijn en omdat ze lang niet leeg worden gemaakt. Dus jij zal de echte onderkant nooit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
meesje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:51:
In tegenstelling tot HW lees ik in dit topic (bijna) niks over garantie gevallen. Hoe is de garantie afhandeling vanuit Marstek? Hebben jullie ooit een beroep gedaan op garantie?
Niemand ervaring met hoe omgegaan wordt met garantie afhandeling en support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:16:
Ik heb ook al het één en ander gemeten maar conclusies heb ik niet.
Met HA, Modbus en Stack5 met ENV IV sensor (strak tussen de ribben), kan ik ook de interne meetgegevens uitlezen.
MOS 1 en Mos 2 lopen parallel of recht evenredig met de temperatuur van de koelribben.
De interne temperatuur blijft rond de 40 grd. hangen. Ongeacht de laadstroom.
Pas als de accu op 11% staat gaan de temp. zakken. Bij mij nooit onder de 25grd. (MOS) want dan start de accu weer met laden.
Met een externe grote ventilator (15W) er op blijft de interne temp. gewoon hetzelfde, de MOS1 en 2 zakken dan wel, lager dan 30grd. heb ik ze niet gekregen.

Plaatjes bij het praatje:
SOC naar 100%
Temp bereik: 27-42 grd. C, 19 Aug.
[Afbeelding]

Mindere dag:
[Afbeelding]
Maar jij laadt en ontlaadt met minimale vermogens en al zeker niet continu. Dan speelt de temperatuur nauwelijks een rol en kan je vanwege NOM gedrag ook eigenlijk nauwelijks een conclusie trekken. Anders dan dat het gewoon prima is.

Juist bij langdurige volle belasting ga je temperaturen zien die flink hoger zijn en dan kan extra koeling voordelen hebben. Zelf heb ik al gemerkt dat een kleine reductie in vermogen de temperaturen flink lager houdt en dat is voor mij voldoende. Maar als je batterij buiten staat, in de zomer, kan wat extra koeling misschien geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Als ik het goed onthouden heb, wordt er uiteindelijk altijd wel omgeruild. Alleen vanuit Marstek willen ze natuurlijk eerst allerlei probleemoplossingen laten proberen en vervolgens gaan er weer wat dagen overheen voordat je weer contact hebt etc. En de leveranciers doen zelf weinig en laten het vaak aan Marstek over. Het kan wat lang duren, maar verder volgens mij altijd wel oké.

De grote hamvraag is hoe de garantie wordt nageleefd over 2, 5 of 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Mijn eerste MT was na 2 weken dood, soc sprong van 11 naar 100 en dan weer naar nul in en paar minuten. Na wat testen en raad vanuit Marstek support gaven die aan dat een wissel nodig was en dat ze een courier zouden plannen. Ik vond dat geen goed idee en heb mijn verdeler gecontacteerd. Die heeft de swap overgenomen, ik mocht mijn defecte binnen brengen en kreeg direct een nieuwe mee en de zaak was afgehandeld. Voor mij is die garantie afhandeling goed verlopen en ook een geruststelling voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
Juist bij langdurige volle belasting ga je temperaturen zien die flink hoger zijn en dan kan extra koeling voordelen hebben.
Waar zit dan dat voordeel en wat is dat dan?
Ik snap dat als ik handmatig 2500W laad of ontlaad dat ding warmer wordt. Maar is dat erg ?
Wat is de ideale temperatuur dan en van welk onderdeel (interne temp., MOS1 en MOS 2) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:15:
[...]
De grote hamvraag is hoe de garantie wordt nageleefd over 2, 5 of 10 jaar.
Dat is inderdaad de grote vraag. Mijn vraag komt overigens voort uit dat ik een eigen vergelijk wil maken tussen verschillende stekker batterijen. Op dit moment bevat mijn short list: HomeWizard, Marstek en Zendure. Ieder met zijn eigen voors en tegens. Het mooie aan Marstek is dat deze relatief goedkoop zijn. Versie 3 voorzien is van een netwerk aansluiting. Ik hoop spoedig dat de API publiek beschikbaar komt en dat er iemand een integratie voor HA ontwikkelt. Mijn voorkeur gaat uit naar een standaard integratie en heb geen zin in extra geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Waar zit dan dat voordeel en wat is dat dan?
Ik snap dat als ik handmatig 2500W laad of ontlaad dat ding warmer wordt. Maar is dat erg ?
Wat is de ideale temperatuur dan en van welk onderdeel (interne temp., MOS1 en MOS 2) ?
Goede vraag. Bij mij staat hij binnen bij 24 graden en krijg ik hem met 2500 W voor 2 uur ontladen al richting de 60 graden. Voor mijn gevoel is dat te warm. En als je hem dus in een warmere omgeving hebt staan, zal het alleen maar sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
meesje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Versie 3 voorzien is van een netwerk aansluiting.
Ik vraag mij af: Is die aansluiting nou echt nodig, of een zwaktebod omdat de Wifi niet stabiel genoeg is?

Heb de Ethernet aansluiting van de 3.0 een dagje gebruikt, werkt prima zoals je mag verwachten. De Wifi lijkt doorgaans ook prima te werken, echter zie ik wel regelmatig dat de CT meter even niet bereikbaar is, of de Marstek een suboptimaal Wifi bereik heeft. Naast de Marstek staan 3 andere omvormers die al maandenlang super stabiele Wifi hebben, er hangt zelfs een Ubiquiti accesspoint vlak naast...

Ethernet is mooi en heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur, maar begrijp de keuze in dit geval niet. Wat wel een reden kan zijn: De Zendure's hebben een uitstulping in de omvormer met een ander materiaal waar de antenne achter zit. Mogelijk heeft Marstek moeite om Wifi bereik vanuit de behuizing te krijgen, waardoor het signaal slechter is. Andere merken passen daarom specifieke optimalisaties toe om draadloze connectiviteit te verbeteren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Ik vraag mij af: Is die aansluiting nou echt nodig, of een zwaktebod omdat de Wifi niet stabiel genoeg is?

Heb de Ethernet aansluiting van de 3.0 een dagje gebruikt, werkt prima zoals je mag verwachten. De Wifi lijkt doorgaans ook prima te werken, echter zie ik wel regelmatig dat de CT meter even niet bereikbaar is, of de Marstek een suboptimaal Wifi bereik heeft. Naast de Marstek staan 3 andere omvormers die al maandenlang super stabiele Wifi hebben, er hangt zelfs een Ubiquiti accesspoint vlak naast...

Ethernet is mooi en heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur, maar begrijp de keuze in dit geval niet. Wat wel een reden kan zijn: De Zendure's hebben een uitstulping in de omvormer met een ander materiaal waar de antenne achter zit. Mogelijk heeft Marstek moeite om Wifi bereik vanuit de behuizing te krijgen, waardoor het signaal slechter is. Andere merken passen daarom specifieke optimalisaties toe om draadloze connectiviteit te verbeteren.
Heb al meer dan 4 maanden geen enkel probleem meer met Wifi, al het marstek spul op een apart routerje. Draait als een molentje. Zie ook geen enkel voordeel om meer dan 400€ voor zo goed als identiek dezelfde batterij te betalen, software en app zijn hetzelfde, je kan er enkel een UTP kabeltje insteken...ook de bouw van de V1 en de V2 geven mij veel meer vertrouwen dan de V3 met zijn zogezegde "IP65" rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ethernet voor vaste installaties is altijd een voordeel, want dat zal nooit last hebben van een slecht signaal vanwege storing of wat dan ook. Ik voorzie al mijn ESP32 ook van Ethernet. Gewoon heerlijk stabiel en geen overhead op mijn draadloze netwerk of in de lucht.

Zeker aangezien jij zelf ook gemerkt hebt dat de WiFi van de Marstek niet geweldig is, wordt dat hier snel gezien als extra voordeel.

Overigens heeft de V2 een externe antenne, dus dat is daar niet de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Juist trouwens mail van een leverancier:
"Marstek Venus E 2.0 bijna uitverkocht"
Wij hebben de afgelopen tijd meer dan 2.000 plug-in thuisbatterijen van Marstek verkocht. Zeker de Marstek Venus E 2.0, een veelzijdige plug-in thuisaccu van 5 kWh, is erg populair.

Met de komst van de duurdere Venus E 3.0, kiezen veel mensen nog voor het aanschaffen van de 2.0. Deze voordeligere versie is echter niet lang meer beschikbaar.

Overweeg je daarom om een Marstek Venus E 2.0 bij ons te bestellen? Wacht dan niet te lang, want op = op. Voor meer informatie en bestellen:
Of ze hebben schrik dat als de v3 in prijs zakt over enkele maanden ze de v2 niet meer verkocht krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bkul
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-08 18:57
Vraagje:
Ik ben vooral geïnteresseerd in Nul op de Meter (NOM) en heb geen dynamisch stroomcontract.
in de zomer heb ik voldoende netto zonnestroom over om de accu te vullen. In de winter is dit niet het geval.
Is het dan verstandig (voor de cellen) om de accu enkel een paar kWh te laten opslaan elke dag en die te gebruiken? Of hem dan toch manueel aan te zetten en vol te laden?
Dus paar maanden wellicht max 50% laden/ontladen of toch beter altijd/regematig naar 100% te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Avenger 2.0 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:14:
Juist trouwens mail van een leverancier:
"Marstek Venus E 2.0 bijna uitverkocht"

[...]

Of ze hebben schrik dat als de v3 in prijs zakt over enkele maanden ze de v2 niet meer verkocht krijgen :+
Dat zal gedeeltelijk waar zijn, dat geloof ik best.
Maar is natuurlijk ook nog steeds een eeuwenoude verkoopstruc.
Mensen zijn nu eenmalig gevoelig aan ''de laatste stuks'' en ''extra korting''.
Bijkomend denk ik dat er niet veel risico is om de laatste V2's niet verkocht te krijgen.
Er gaan toekomstgericht nog meer mensen een 2de of 3de exemplaar willen bijkopen. En als ze ergens in het zicht staan is dat voor sommigen misschien wel belangrijk dat ze hetzelfde uitzicht hebben. Tenzij de toekomst gaat uitwijzen dat de V3 echt wel nog beter gaat presteren, maar dat is met de weinige info die we totnogtoe hebben niet zo zeker.

[ Voor 29% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 17:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Tijd voor een update rondom de RTE van de 3.0. Hij is zojuist weer op 100% aanbeland. Ik wil dag 1 sowieso negeren omdat de accu niet volledig vol of leeg binnenkwam. Maar aangezien ik iedere dag laad en ontlaad is het lastig om over 1.5 weken een goede RTE weer te geven. Daarom doe ik er nu nog geen uitspraken over, maar toon wel even de onderliggende data. Lastige hieraan is dat de SoC waarde van de eerste meetdag niet gelijk hoeft te zijn aan de laatste meetdag en je dus 10-100% van 5.12 kWh + laad-/ontlaadverliezen speling hebt. Reken je dit over een maand uit, dan heeft 5 kWh op bijv. 30x5=150 kWh een kleinere afwijking dan nu over 8 dagen, waarbij 5 kWh bijv. 15-17% afwijking kan veroorzaken. Daarom meet ik ook nog even door.

De metingen via de HomeWizard Energy Socket tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb0Jl9eidf0rCWP6dplxRcFpY4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn56jxTUekH1U3QjqUTMFKnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quYyAgZMjU0T6keQhrlpYdGIdV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br2MhYH1SVHnyDW2pKP0vLYt.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kom ik voor nu op het volgende uit, maar verbind daar dus nog zeker geen conclusies aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kdBwAtBa5JlwtjUJEyjRd1VwxI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kXAUeTc4X5cej5WSe2gYS8lv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bkul schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:17:
Vraagje:
Ik ben vooral geïnteresseerd in Nul op de Meter (NOM) en heb geen dynamisch stroomcontract.
in de zomer heb ik voldoende netto zonnestroom over om de accu te vullen. In de winter is dit niet het geval.
Is het dan verstandig (voor de cellen) om de accu enkel een paar kWh te laten opslaan elke dag en die te gebruiken? Of hem dan toch manueel aan te zetten en vol te laden?
Dus paar maanden wellicht max 50% laden/ontladen of toch beter altijd/regematig naar 100% te laten gaan.
Ik zou de batterij lekker gebruiken. Pakken wat je pakken kan en dan gebruiken tot leeg. Momenteel is de definitie van leeg erg ruim/veilig genomen bij Marstek, dus dat kan geen kwaad. Als je de batterij langere tijd niet van plant bent te gebruiken is wel het advies hem weg te zetten met een hogere SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:21:
Tijd voor een update rondom de RTE van de 3.0. Hij is zojuist weer op 100% aanbeland. Ik wil dag 1 sowieso negeren omdat de accu niet volledig vol of leeg binnenkwam. Maar aangezien ik iedere dag laad en ontlaad is het lastig om over 1.5 weken een goede RTE weer te geven. Daarom doe ik er nu nog geen uitspraken over, maar toon wel even de onderliggende data. Lastige hieraan is dat de SoC waarde van de eerste meetdag niet gelijk hoeft te zijn aan de laatste meetdag en je dus 10-100% van 5.12 kWh + laad-/ontlaadverliezen speling hebt. Reken je dit over een maand uit, dan heeft 5 kWh op bijv. 30x5=150 kWh een kleinere afwijking dan nu over 8 dagen, waarbij 5 kWh bijv. 15-17% afwijking kan veroorzaken. Daarom meet ik ook nog even door.

De metingen via de HomeWizard Energy Socket tot nu toe:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan kom ik voor nu op het volgende uit, maar verbind daar dus nog zeker geen conclusies aan:
[Afbeelding]
En dat is, voor de duidelijkheid, bij gebruik als NOM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

En dat is, voor de duidelijkheid, bij gebruik als NOM?
Goed om te vermelden inderdaad, en mogelijk dus een slechte meting besef ik mij.... Maar ik kan maximaal met 800 Watt laden en ontladen omdat er nog een 2400 Watt omvormer op hetzelfde stopcontact zit. Ik heb een aantal keer NOM gedraaid en met 2500 Watt geladen als de andere accu's 100% vol zaten, aantal keer dus ook met minder dan 800 Watt ontladen ivm NOM, maar merendeel van de tijd 800 Watt en niet 2500 Watt gedraaid.

Ik zie ook even geen kans om 2500/2500 te hanteren over meer dan 1 dag, want dan moet ik hier alles om gaan gooien. Dus de RTE die hier uit komt geldt voor 800 Watt en is niet representatief voor de E 3.0 in het algemeen of op 2500 Watt, want dan kan die immers heel anders uitpakken.

Wat zijn de ervaringen met de 2.0, levert die een betere RTE op 800 of op 2500 Watt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Goed om te vermelden inderdaad, en mogelijk dus een slechte meting besef ik mij.... Maar ik kan maximaal met 800 Watt laden en ontladen omdat er nog een 2400 Watt omvormer op hetzelfde stopcontact zit. Ik heb een aantal keer NOM gedraaid en met 2500 Watt geladen als de andere accu's 100% vol zaten, aantal keer dus ook met minder dan 800 Watt ontladen ivm NOM, maar merendeel van de tijd 800 Watt en niet 2500 Watt gedraaid.

Ik zie ook even geen kans om 2500/2500 te hanteren over meer dan 1 dag, want dan moet ik hier alles om gaan gooien. Dus de RTE die hier uit komt geldt voor 800 Watt en is niet representatief voor de E 3.0 in het algemeen of op 2500 Watt, want dan kan die immers heel anders uitpakken.

Wat zijn de ervaringen met de 2.0, levert die een betere RTE op 800 of op 2500 Watt?
Goed om te weten!

Voor dat laatste: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik zit al 5 maanden op een gemiddelde RTE van 74% met elk van mijn 3 Marsteks (2 x V1 en 1 x V2), draai altijd NOM, dus soms zitten die vermogens wel eens boven de 2000W maar grote delen van de dag een pak lager en 's nachts zit het totaal te leveren vermogen op 250W, soms gebeurt dit met 1 MT, soms met 2, heel soms met 3, dat wordt bepaald door de logica in de CT003 (hoe die CT003 redeneert snap ik wel niet) maar ik zit met amper netafname, dus loopt perfect en die RTE is best goed voor NOM over 24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
[...]

Niet iedereen laad en ontlaad volop, het is wel leuk omdat te testen maar dan ook weer niet realistisch.
Mijn V1 staat dus op 2500 vanuit het menu van marstek app, laad met +-1200 en ik heb een piek gezien van bijna 2000 ontladen.
Een RTE berekenen in de zomer met volop zon om in korte tijd te laden (om ook snel te kunnen ontladen ) is leuker als verkooppraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
[...]

Dat de CT meter niet bereikbaar is, staat toch los van het wifi van de Marstek batterij? Deze zijn toch niet direct met elkaar verbonden? Dus als de Marstek via een netwerkkabel verbonden is, kun je toch nog steeds een bericht krijgen dat de CT meter niet bereikbaar is?

Ik vind een utp aansluiting wel erg fijn. Je sluit in ieder geval een deel van mogelijke problemen uit. Als er dan iets niet bereikbaar is, ligt het niet aan de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0s
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

j0s

Ik probeer er achter te komen hoe je het beste 2 v2 kan installeren. Ik heb 1 fase, 40a en nog 1 vrije groep.
2x800 op dezelfde gedeelde groep
2x800 op aparte gedeelde groepen (bijv schuur en zolder)
1x800 op een gedeelde groep en 1x2500 op een vrije groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
j0s schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:41:
Ik probeer er achter te komen hoe je het beste 2 v2 kan installeren. Ik heb 1 fase, 40a en nog 1 vrije groep.
Voor 99% kans dat deze persoon @pascallj je zodadelijk antwoord hoe je de marsteks het beste kan installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hier zelfde situatie en ga laatste optie kiezen. Momenteel eentje op vrije groep en toekomst mogelijk tweede op gedeelde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optie 1 mag sowieso al niet dus die valt af. Max 1 thuisbatterij per groep.

Dus dan is optie 3 toch het beste? Als je toch de vrije groep hebt? Ik zie geen reden om je te limiteren in de mogelijkheden tenzij ik bepaalde context mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
meesje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Dat de CT meter niet bereikbaar is, staat toch los van het wifi van de Marstek batterij? Deze zijn toch niet direct met elkaar verbonden?
De Shelly Pro 3EM hier is zowel via Ethernet als Wifi verbonden, regelmatig staat het CT logootje in de Marstek App op grijs ipv groen. Diezelfde Shelly zit ook in Home Assistant en toont dan gewoon de huidige waarde, gebruik dat ding al bijna een jaar en die is nog nooit offline geweest.

Dus als de Marstek via Wifi zit aangesloten én de CT als offline weergeeft, dan ligt dat aan de Marstek. Klik ik dan echter op de CT, dan zie ik wel dat die online is. Dus is mogelijk meer een weergave ding, maar het valt wel op dat ook vaak de Wifi indicator op de productpagina maar 3 van de 4 Wifi heeft en op de productoverzicht pagina (de pagina ervoor) altijd 4/4.
Dus als de Marstek via een netwerkkabel verbonden is, kun je toch nog steeds een bericht krijgen dat de CT meter niet bereikbaar is?
Kan, maar dan ligt het aan de CT-meter en ik weet hier 100% zeker dat die stabiel is, kan ik ook via HA nagaan.
Ik vind een utp aansluiting wel erg fijn. Je sluit in ieder geval een deel van mogelijke problemen uit. Als er dan iets niet bereikbaar is, ligt het niet aan de batterij.
Eens. Waar mogelijk sluit ik alles via Ethernet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfkreb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-08 17:57
bommel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Zou je met de BLE test tool eens de output van Read CT polling rate kunnen delen?

Je ziet onderin zoiets:
code:
1
2
3
4
5
[9:55:18 PM] 📤 Sending Read CT Polling Rate...
[9:55:18 PM] 📋 Frame: 0x73 0x05 0x23 0x22 0x77
[9:55:18 PM] ✅ Read CT Polling Rate response: 1 bytes
[9:55:18 PM] 📊 Hex dump:
0000: 73 06 23 22 77 03                                 |s.#"w.|
Link geopend maar heel veel waarschuwingen...
Is dit voor een leek ook veilig te doen ?

2x Marstek Venus E V2 CT-003 HW 023 splitter 3000 Wp W 2000Wp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De laatste lijkt de beste optie toch? Conform de regelgeving en hoogst haalbare vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0s

j0s

pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Optie 1 mag sowieso al niet dus die valt af. Max 1 thuisbatterij per groep.

Dus dan is optie 3 toch het beste? Als je toch de vrije groep hebt? Ik zie geen reden om je te limiteren in de mogelijkheden tenzij ik bepaalde context mis.
Bedankt voor je antwoord, Nee je mist geen context. Ik kon geen antwoord vinden op de vraag of de CT3 kan omgaan met 1x800 en 1x2500 maar gezien jouw antwoord lijkt me dat geen probleem. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
snarfkreb schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Link geopend maar heel veel waarschuwingen...
Is dit voor een leek ook veilig te doen ?
Ben er ook geweest, en het overleefd (leek waardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
j0s schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor je antwoord, Nee je mist geen context. Ik kon geen antwoord vinden op de vraag of de CT3 kan omgaan met 1x800 en 1x2500 maar gezien jouw antwoord lijkt me dat geen probleem. _/-\o_
Dat is wel een interessante: Je hebt dat niet als input meegegeven voor je vraag, dus geeft hij nu aan dat de CT3 daarmee kan omgaan of is dat een aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:07
[...]

Eventjes over de wifi. Er zijn er hier velen die daar geen problemen mee hebben, en er zijn er die daar wel problemen mee hebben. Er is een groot verschil tussen wifi bereik en wifi ontvangst. Mijn Marstek heeft altijd een sterkte van rond de -30dBm. Is verbonden met een AP Deco x50, die bij de Marstek hangt. In de Deco app staat dat de Marstek alleen maar mag verbinden met dit AP. Hetzelfde voor de HW socket en de m5stack. In mijn garage hangt ook een AP Decox50. Daar is de HWP1 meter, kWh meter en de Goodwe meer verbonden. Nooit geen problemen mee. Als Telenet niet in storing gaat, ook eens gehad, maar na terug opstarten van mijn eigen router was dat weer in orde.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

De Shelly Pro 3EM hier is zowel via Ethernet als Wifi verbonden, regelmatig staat het CT logootje in de Marstek App op grijs ipv groen. Diezelfde Shelly zit ook in Home Assistant en toont dan gewoon de huidige waarde, gebruik dat ding al bijna een jaar en die is nog nooit offline geweest.
Maar is de batterij dan ook effectief standby als het CT logo grijs is?
Want in die app gebeurd dat wel vaak.
Soms moet ik hier 3 a 4 keer refreshen vooraleer de CT groen word. Dan kan het weer 20x onmiddellijk groen zijn, en de dag erop moet ik weer paar keer refreshen.
Maar dat is puur de app, de batterij blijft op de achtergrond gewoon actief.
Dat groen en grijs in de app is niet bepaald representatief te noemen tov de werkelijkheid.
Hieronder een voorbeeld screenshot van 10sec geleden. Maar batterij doet het dus wel gewoon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWevSezRbPp0lnptq9CFl_rSG5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rebfykkVObJcy1PLbFCgSEbb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Druppeltje_ op 31-08-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

2 eigen groepen is natuurlijk het beste.

Je kunt daar nog een alternatief aan toevoegen; een onderverdeling maken waar je 2x6A(+/-1500w max) of 8A(+/-2000w) automaat in zet. Dan hebben ze beide een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
_ferry_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

2 eigen groepen is natuurlijk het beste.

Je kunt daar nog een alternatief aan toevoegen; een onderverdeling maken waar je 2x6A(+/-1500w max) of 8A(+/-2000w) automaat in zet. Dan hebben ze beide een eigen groep.
Als je dan toch je groepenkast gaat aanpassen, waarom zou je dan voor 2x6A of 2x8A kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

Als je dan toch je groepenkast gaat aanpassen, waarom zou je dan voor 2x6A of 2x8A kiezen?
Ik had het over een onderverdeling. Bijvoorbeeld als er een groep op zolder of in je tuinhuis is.

Als je gewoon 2 extra groepen tussen groepenkast en accus kunt aanleggen zonder gedoe, en het zelf kunt, dan is 2x 10 of 16 een stuk logischer ja. Maar ik ging er vanuit dat die optie al bedacht was omdat hij zo voor de hand ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 31-08-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:59:
[...]

Maar is de batterij dan ook effectief standby als het CT logo grijs is?
Want in die app gebeurd dat wel vaak.
Soms moet ik hier 3 a 4 keer refreshen vooraleer de CT groen word. Dan kan het weer 20x onmiddellijk groen zijn, en de dag erop moet ik weer paar keer refreshen.
Maar dat is puur de app, de batterij blijft op de achtergrond gewoon actief.
Dat groen en grijs in de app is niet bepaald representatief te noemen tov de werkelijkheid.
Conform wat ik aangaf: Klik ik erop dan is ie wel online, maar hij wordt grijs/offline weergegeven.

Wat ik wel ff lastig vind in het geheel: Ik heb de Marstek niet als enige en primaire thuisaccu. Nu bijv. ook nog een NextEnergy ernaast staan. Daarom nauwelijks op NOM geprobeerd, is hier ook niet mogelijk zonder de rest uit te schakelen.

Moet toch eens de opties onderzoeken hoe ik een enkele accu kan isoleren voor een aantal representatieve tests. Is hier op dit moment een shitshow mbt factoren die meespelen en invloed hebben. Op dit moment NOM aan het draaien met de andere accu's, zonnepanelen die nog leveren en gebruik de Marstek om +-6-7 uur lang 800 Watt per uur terug te leveren en te ondersteunen vanaf 19:00. Ondanks dat kookplaat, oven, afzuigkap, een PC, laptop, etc. aan staan lukt dat netjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPvml3hR7p4tZWwXiL8QI6wuTBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DSIVffOSrrq4g6dJ1ENVjI3z.png?f=fotoalbum_large

Misschien maar eens bij iemand anders thuis neerzetten en tests doen... Doe dit overigens niet voor niets, vind de Marstek echt wel een leuk en interessant apparaat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Misschien maar eens bij iemand anders thuis neerzetten en tests doen... Doe dit overigens niet voor niets, vind de Marstek echt wel een leuk en interessant apparaat d:)b
Proefkonijn testlocatie, gegarandeerd resultaat en goede testuitslagen geen verwijderingsbijdrage voor de marstek venus die je dan achterlaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0s

j0s

Taro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:54:
[...]

Dat is wel een interessante: Je hebt dat niet als input meegegeven voor je vraag, dus geeft hij nu aan dat de CT3 daarmee kan omgaan of is dat een aanname?
Dat is een aanname idd. Ik had niet aangegeven met een CT003 te werken.
Overigens heb ik die 1e batterij nu 3 dagen en ben dus nog up to speed aan het komen qua informatie.
Deze thread is heel waardevol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
pascallj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Volgens mij bedoelt hij, @j0s , 2x een V2 accu.
En dan gaat optie 3 ook niet werken want hij heeft dan 2 ongedeelde groepen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
3DWim schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:45:
[...]

Volgens mij bedoelt hij, @j0s , 2x een V2 accu.
En dan gaat optie 3 ook niet werken want hij heeft dan 2 ongedeelde groepen nodig.
Waarom?
1x op een aparte groep en dan kan hij 2500W ontlading ontgrendelen.
1x op een bestaande groep op 800W..
Zie niet in waarom dit niet zou werken.

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.