Klopt, heb gevraagd hoe ze de cellen balanceren, benieuwd wat hun reactie hierop zal zijn.pascallj schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:40:
[...]
Helemaal met je eens. Alleen ik bedoel meer wat ga je vermelden in je feedback? Dat de celspanningen te ver uiteenlopen wat dat heb je via een 3rd party tool gezien? Zij hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan dat jij weet hoe de batterij van binnen werkt. "Je haalt toch nog een redelijke capaciteit? Geen probleem voor ons." Maar je kunt het altijd proberen!
Sowieso bevat het geen actieve balancer, dus het balanceren van zo'n verschil gaat een zeer traag proces zijn. Ik probeer er inderdaad ook achter te komen wanneer de balancer aan gaat zodat je misschien bepaalde condities kan forceren. Maar ja tegelijkertijd wil ik dat ding ook gewoon gebruiken. Ik heb nog geen zin om hem met 100 procent weg te zetten voor weken om te testen of dat werkt bijvoorbeeld.
Maar als de batterij 4 maanden lang dagelijks 4+ uren op 100% staat moet een passieve balancer de 100Ah cel ook wel in lijn krijgen met de rest.
Tenzij die cellen minderwaardig zijn of de balancer constant blijft balanceren, ook op spanningen onder de 3,35V. (Ik hoop het laatste, zodat een update dit kan oplossen)