Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:17:
[...]

Leuk filmpje. Wel interessant om te zien hoe de batterijen gestapeld zijn en dat er een busbar plaat op zit die alles verbindt. En één printplaat waarom EMS, BMS, omvormer, communicatie, etc zit.

Blijkbaar tonen ze hier ook dat er een soort zwarte hars over alles gegoten is voor IP65 rating te kunnen halen. Kwestie DIY reparatie na garantie lijkt me dit wel faliekant.

Bizarre keuze hoe het backup stopcontact achter zelfde rubberen bescherming zit als de grid connectie. Het is toch niet dat je de batterij kan gebruiken zonder grid, dus waarom deze achter een beschermkapje steken (met het IP20 backup stopcontact) is toch echt een ontwerpfout |:( Zou me niet verwonderen als we begin volgend jaar een v4 hebben waar ze wat van deze foutjes opgelost hebben.
Voor het backup stopcontact komt een aparte rubberen plug om toch waterdicht te krijgen volgens de specificatie.

Hier kun je info vinden mbt off-grid gebruik.
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Idd v4 en waarschijnlijk ook nog wel een v5 tegen eind volgend jaar!
Eind volgend jaar koop ik waarschijnlijk een derde erbij icm een dynamisch energiecontract.

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 17-08-2025 11:16 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:13
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:17:
[...]
Leuk filmpje. Wel interessant om te zien hoe de batterijen gestapeld zijn en dat er een busbar plaat op zit die alles verbindt. En één printplaat waarom EMS, BMS, omvormer, communicatie, etc zit.
...
Ik zie toch minstens 2 printplaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLIER6QQAWCJMouXHn9x5bqyC4c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BlO1Ib4FA1RkzeAih7pKnHX8.png?f=user_large

De specs zijn ook anders, bv. de backup is nu 3.5kW, 60s ipv 3.5kW, 10s.
Ik denk dat de verschillen V3/V2 veel groter zijn dan V2/V1.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-09 18:47
Taro schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
Nadeel is dat je bij dergelijke partijen vaak contact hebt met de marketing mensen die er technisch heel weinig van af weten.
Het zo mooi zijn, denk ik, dat we eens inzicht krijgen in het distributie verhaal (wie zijn marstek dealers) en wie er achter de feedback zit als firma. Wie stuurt die "niet dealer" berichten?
https://marstek-energy.nl geeft bijvoorbeeld niet thuis op vragen over de accu.

Welk bedrijf heeft met jou contact gezocht?

🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
sjoerd74 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Ze dekken zichzelf al in: WaRterproof ;)
En dan die waterproof wcd !
Het zijn de details die reclame geloofwaardig maken.
Net als de (lage) temperatuurbereik claim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
3DWim schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Het zo mooi zijn, denk ik, dat we eens inzicht krijgen in het distributie verhaal (wie zijn marstek dealers) en wie er achter de feedback zit als firma. Wie stuurt die "niet dealer" berichten?

Even ter verduidelijking een dealer heeft dit domein geclaimd https://marstek-energy.nl
In de TS staat het email adres voor Marstek Europa (ze leveren in meer dan 10 EU landen)
Distributiecentrum en afhandeling garantie is gevestigd in Duitsland en is ook de importeur voor Europa.

Disclaimer deze info is van zo'n drie maanden geleden... ;-) *O*

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
3DWim schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:28:
[...]
En dan die waterproof wcd !
Het zijn de details die reclame geloofwaardig maken.
Net als de (lage) temperatuurbereik claim.
Video verdraagt veel gelukkig. Hier was toch een tweaker die zijn batterij buiten had staan en die vol water was geëindigd :+ En ik denk als je een laagje sneeuw erop laat (zoals in vorige video) de boel ook snel stuk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Disclaimer deze info is van zo'n drie maanden geleden... ;-) *O*
Jammer dat de partij achter de feedback dit dus NIET weet.
Vraag het svp in de feedback: wie is importeur voor NL? Simple vraag. Ik kreeg als antwoord dat die er niet is. Dus ook niet een Marstek GmbH voor Europa dus ook NL.
Dus je sarcasme kan je gewoon achterwege laten. Die drie maanden oude info hoeft niet correct of compleet te zijn. Kan wel maar IK krijg die informatie niet via de feedback.

En als jouw verhaal 100% klopt (waar ik van uit ga) dan is deze claim erg vreemd en al helemaal dat Marstek/Hame dit accepteert:
De kracht van samenwerking met MEAN WELL Als importeur van MARSTEK-producten in Nederland biedt MEAN WELL Europe N.V. een unieke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
3DWim schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Vraag het svp in de feedback: wie is importeur voor NL? Simple vraag. Ik kreeg als antwoord dat die er niet is. Dus ook niet een Marstek GmbH voor Europa dus ook NL.
Dus je sarcasme kan je gewoon achterwege laten. Die drie maanden oude info hoeft niet correct of compleet te zijn. Kan wel maar IK krijg die informatie niet via de feedback.

En als jouw verhaal 100% klopt (waar ik van uit ga) dan is deze claim erg vreemd en al helemaal dat Marstek/Hame dit accepteert:
De kracht van samenwerking met MEAN WELL Als importeur van MARSTEK-producten in Nederland biedt MEAN WELL Europe N.V. een unieke waarde.
Iedere wederverkoper kan zich importeur noemen, van zodra de items van (net) over de grens komen. Als ik bij megekko een harde schijf koop dan ben ik ook importeur en end user tezelfdertijd. Soms zit het in de venijn in de taal :) Er is nog altijd een verschil tussen een importeur, een unieke verdeler, een unieke groothandel en een officiële dealer (binnen- of buitenland). Dit kunnen allemaal één en dezelfde persoon/firma zijn...of zoals nu verschillende entiteiten. Duidelijk is het voor de end user uiteraard niet en daar wordt mijns inziens wel misbruik van gemaakt door verschillende partijen, inclusief het opzetten van een website met een klinkende en bijna identieke (bekende) naam.

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 17-08-2025 14:07 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Gely schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Iedere wederverkoper kan zich importeur noemen, van zodra de items van (net) over de grens komen. Als ik bij megekko een harde schijf koop dan ben ik ook importeur en end user tezelfdertijd. Soms zit het in de venijn in de taal :) Er is nog altijd een verschil tussen een importeur, een unieke verdeler, een unieke groothandel en een officiële dealer (binnen- of buitenland). Dit kunnen allemaal één en dezelfde persoon/firma zijn...of zoals nu verschillende entiteiten. Duidelijk is het voor de end user uiteraard niet en daar wordt mijns inziens wel misbruik van gemaakt door verschillende partijen, inclusief het opzetten van een website met een klinkende en bijna identieke (bekende) naam.
Helemaal duidelijk en bekend.
En daar gaat het ook niet om. Waar het om gaat is dat er hier gemeld wordt dat dit WEL allemaal dudielijk is. En als ik via een officieel kanaal, de app, geen antwoord krijg of een ontwijkend dan verwacht ik hier geen sarcasme als in dit is al drie maanden bekend.
Jammer dat alle eigenaars hier niet dezelfde vraag stellen en we hier de antwoorden kunnen vergelijken. Want niemand hier heeft de garantie bepalingen gekregen. 3 jaar garantie waarop, door wie? De dozenschuiver die er wellicht niet meer is, een chinees bedrijf ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:31
Sinds dat ik de MT op 2500watt gezet heb lijkt ie wat beter te spelen met stroom, op 800 ging die in de ochtend zo snel mogelijk laden en dan pas in de avond ontladen ( met de standaard intstelling) nu valt mij op dat ie vaker ontlaad en laad de dag door.
Volgens mij is dit prima voor het gebruik om je opgewekte stroom zelf te gebruiken, of het nut heeft om een dynamisch contract te hebben is voor mij nog de vraag( 51 m2 opp / 1 persoons / 7 x 440 wp / 1 marstek venus )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsh0R1JNzAm-QsopJO_UwHzG3iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HhffSS6jwcjaWqf3fhGjmau.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMQk9GLhPKfB7pZJ-9AC5KjPWZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9ZGLb3o78o8hiARLhBzUlGO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz5MfcNXWm7HgdazUqtdRDfWBQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76IzaeBXaMyGIxVO66chGujK.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik heb alleen de informatie gedeeld die ik weet en ook in de TS staat.
De zoekfunctie in het topic is ook een goede bron.

"Dus je sarcasme kan je gewoon achterwege laten." Dat is zo niet bedoeld!
Blijkbaar komt dat zo over en ben ik me dat niet bewust, mijn excuses hiervoor!

Waarom die disclaimer van 3 maanden?... de afgelopen tijd zijn er diverse discussie geweest tav wel of niet officiële Marstek dealers met meldingen vanuit Marstek in de App dat ik niet zeker weet wat de laatste informatie is.
Zoals ook in de TS is aangegeven heb ik geen enkele relatie met een dealer of Marstek zelf, anders dan als consument.

PS. probeer dit adres eens E-Mail: support@marstekenergy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Nu online
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Waarom die disclaimer van 3 maanden?... de afgelopen tijd zijn er diverse discussie geweest tav wel of niet officiële Marstek dealers met meldingen vanuit Marstek in de App dat ik niet zeker weet wat de laatste informatie is.
Zoals ook in de TS is aangegeven heb ik geen enkele relatie met een dealer of Marstek zelf anders dan als consument.

Met misschien volgend Hame adres in kopie? : user@besscenter.com
Baat het niet, dan schaadt het niet :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
[...]
Nee juist niet. Want de (niet bevestigde) informatie wordt alleen maar herhaald.
Dus als er nu iemand is, @Taro , die blijkbaar rechtstreeks benaderd is dan lijkt het mij voor de hand liggen dat ook bekend wordt/nagevraagd wordt wie deze firma dan is en de relatie met Hame/marstek.
Geaccepteerd.
Ook al geprobeerd: geen reactie.
Wees gerust zodra ik iets zwart op wit krijg, deel ik dat hier.

Nogmaals: het gaat mij om wie is wie.
Onze dozenschuiver is wettelijk eerste aanspreekpunt, maar die geeft bij mij al niet meer thuis, terwijl het een erkende wederverkoper is, volgens Marstek / Mean Well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Gely schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
Met misschien volgend Hame adres in kopie? : user@besscenter.com
Baat het niet, dan schaadt het niet :)
Ook al gebruikt: sterker nog daar kwam het antwoord vandaan dat er geen importeur is.
Overigens is dit ook het cc adres van de app reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Ik heb contact met iemand van marstekenergy.com.
[...]
Mean Well is importeur (1 van de, niet de enige) en wederverkoper. Die heb ik op de beurs ook gesproken, waren daar heel positief, maar eenmaal thuisgekomen nog maar 2x reactie van ze ontvangen zonder resultaat. Op zich ook wel logisch, als importeur betaal je voor ieder product en laat je de marketingkosten graag aan de fabrikant over. Voor de fabrikant betreft het een lagere kostprijs én die kan je makkelijker als marketingkosten wegboeken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Nu online
antoinevromen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Kijk in de TS op pagina 1 van dit forum naar de excel-lijst van mensen die dat hebben ingevuld. Ik ben o.a. zelf zo'n gebruiker die een dsmr 2.2 heeft met HW P1 en het loopt prima
Even de lijst aangevuld. Kreeg vandaag V118 binnen voor de CT003.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:30
Weet iemand hoe de android-app "praat" met de batterij?

Bluetooth lijkt me niet waarschijnlijk omdat ik vanuit de app ook buiten het bluetooth-bereik ermee kan communiceren. Local-api lijkt me ook niet waarschijnlijk, want dat is bij mij nog niet opengezet?
Wifi lijkt me ook niet waarschijnlijk want ik kan van buitenshuis ook via de app met de batterij communiceren?

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:45:
Weet iemand hoe de android-app "praat" met de batterij?

Bluetooth lijkt me niet waarschijnlijk omdat ik vanuit de app ook buiten het bluetooth-bereik ermee kan communiceren. Local-api lijkt me ook niet waarschijnlijk, want dat is bij mij nog niet opengezet?
Wifi lijkt me ook niet waarschijnlijk want ik kan van buitenshuis ook via de app met de batterij communiceren?
Gaat via wifi - Batt - CT vv. En gebruikersinformatie ook via de cloud zodat buitenhuis de app ook werkt.
Kijk bij Wifi overzicht naar Wlan0 apparaten.

Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 17-08-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Gaat via wifi - Batt - CT vv. En gebruikersinformatie ook via de cloud zodat buitenhuis de app ook werkt.
Kijk bij Wifi overzicht naar Wlan0 apparaten.

Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Dank je SatScan, Is er ergens documentatie/informatie bekend over welke poort/protocol/berichtopmaak gehanteerd zou moeten worden om net zoals de marstek-app berichten naar de batterij te sturen via wifi?
Ik stel deze vraag omdat de app van Bommel enorm veel potentie heeft en blijkbaar zonder tussenkomst van modbus of hardware in staat is te communiceren met de batterij (welliswaar over bluetooth); Ik vroeg met af of dat communiceren ook rechtstreeks via wifi zou kunnen i.p.v. Bluetooth?

[ Voor 19% gewijzigd door antoinevromen op 17-08-2025 15:59 ]

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Dank je SatScan, Is er ergens documentatie/informatie bekend over welke poort/protocol/berichtopmaak gehanteerd zou moeten worden om net zoals de marstek-app berichten naar de batterij te sturen via wifi?
Jazeker, kijk eens bij de add-on in de TS en zoek eens in dit topic...
of hier;
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/

Aha dat weet ik niet, dan zou je eens idd in de add-on moeten duiken.

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 17-08-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Jazeker, kijk eens bij de add-on in de TS en zoek eens in dit topic...
of hier;
https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/
Ja die app heb ik al helemaal inclusief broncode gedownload en kan ik aanpassen (gewijzigde versie via mijn telefoon werkt, maar die app berust volledig op bluetooth); Ik moet dus naast de batterij staan om ermee te kunnen communiceren. Als ik nou de communicatielaag van Bluetooth in de app zou kunnen vervangen door zo'n wifi-tegenhanger, dan zou je in principe vanuit elk device via wifi met de batterij die "bommel-app" kunnen runnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
antoinevromen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Ja die app heb ik al helemaal inclusief broncode gedownload en kan ik aanpassen (gewijzigde versie via mijn telefoon werkt, maar die app berust volledig op bluetooth); Ik moet dus naast de batterij staan om ermee te kunnen communiceren. Als ik nou de communicatielaag van Bluetooth in de app zou kunnen vervangen door zo'n wifi-tegenhanger, dan zou je in principe vanuit elk device via wifi met de batterij die "bommel-app" kunnen runnen.
Inderdaad, maar daar weet ik niets van. Zie alleen BT, via MQTT en API er gecommuniceerd kan worden.
Over de wifi-laag heb ik nog niets gelezen. Zou erg interessant zijn als we die kunnen ontcijferen.

Kun je rechtreeks aan @passcaltj en @bommel vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

sjoerd74 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ze dekken zichzelf al in: WaRterproof ;)

[Afbeelding]
IP65 is gedefinieerd, een textuele toevoeging doet daar juridisch niets aan af.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoFKjntYy7mxonnkIYRNL6O7ZY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SlQ9oCGX4RHFK9lsmB1VoCia.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antoinevromen
Verzoekje:
Zou het mogelijk zijn dat iemand die toegang tot cijfers uit de batterij heeft via de modbus een uitdraai van de batterij kan maken en gelijktijdig een uitdraai kan maken middels het tooltje van Bommel (https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/) zodat ik/we de cijfers die terugkomen uit de diverse call's via bluetooth naar de batterij beter kunnen mappen op wat bekend is wat de betreffende waarden in modbus voorstellen? Uiteraard kunnen privacygevoelige data zoals ip-adressen / macadressen zwartgelakt worden ;-) of ander een DM naar mij met de data uit modbus en het "bommel-tooltje"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15
antoinevromen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Als ik nou de communicatielaag van Bluetooth in de app zou kunnen vervangen door zo'n wifi-tegenhanger,
[...]
Via WiFi communiceert de batterij met de Marstek cloud servers via MQTT.
Via een HA addon kan je ook zelf met die MQTT server communiceren.
https://github.com/tomquist/hame-relay

[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 17-08-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Ik zie toch minstens 2 printplaten

[Afbeelding]

De specs zijn ook anders, bv. de backup is nu 3.5kW, 60s ipv 3.5kW, 10s.
Ik denk dat de verschillen V3/V2 veel groter zijn dan V2/V1.
je bedoelt dat hij een piek aan kan van 3500 van 60 sec waar dat nu 10sec is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:34:
[...]
je bedoelt dat hij een piek aan kan van 3500 van 60 sec waar dat nu 10sec is?
Idd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_31hcTzwKCJGU9DO56neqAq5Bw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CDAeLLbjoDPcnajjmkn3IOHc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Kijk al even de kat uit de boom en dankzij informatie hier aan het 'wachten' op de V3. Maar nondeju wat een prijsverschil. Moet wel zeggen dan berust ik me even op één aanbieder, thuisbatterij, die hier ook eerder is genoemd.

V2, 10kWh, 2699
V3, 10kWh, 3598 (presale, levering aug)

Verschil 3598 - 2699 = 899,- Daarvoor heb je bijna nóg een V2 erbij en dus 15kWh.

Allicht ben ik gewoon naïef hoor, maar had niet zo'n groot prijs verschil verwacht eerlijk gezegd? Dan kan ik toch beter de V2 overwegen. De V3 is nu ook weer niet zo denderend anders om a) erop te wachten (leer ik na vandaag :+) en b) het hoge prijsverschil te rechtvaardigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Perkouw schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:07:
Kijk al even de kat uit de boom en dankzij informatie hier aan het 'wachten' op de V3. Maar nondeju wat een prijsverschil. Moet wel zeggen dan berust ik me even op één aanbieder, thuisbatterij, die hier ook eerder is genoemd.

V2, 10kWh, 2699

Verschil 3598 - 2699 = 899,- Daarvoor heb je bijna nóg een V2 erbij en dus 15kWh.

Allicht ben ik gewoon naïef hoor, maar had niet zo'n groot prijs verschil verwacht eerlijk gezegd? Dan kan ik toch beter de V2 overwegen. De V3 is nu ook weer niet zo denderend anders om a) erop te wachten (leer ik na vandaag :+) en b) het hoge prijsverschil te rechtvaardigen.
Ach, dezelfde prijs als de V2 van half jaar geleden, dus gewoon afwachten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26

Afroompolitiek
Definitie:

De afroompolitiek is een prijsstrategie waarbij een onderneming voor een nieuw product eerst een hoge prijs vraagt en de prijs vervolgens stapsgewijs verlaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41

V2, 10kWh, 2699

Ik verwacht gewoon dat de prijs binnen een paar maanden onder de 1000€ gaat zakken...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Ik verwacht gewoon dat de prijs binnen een paar maanden onder de 1000€ gaat zakken...
agree - when sales hit reality ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tegen dan praten ze over v4 en gaat de v3 in sale >:)

Deze morgen trouwens een app update voor android. Iets nieuws of gewoon bugfixes?

[ Voor 44% gewijzigd door Avenger 2.0 op 18-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik verwacht dat de v2 binnenkort niet meer leverbaar zal zijn...
Dan begint het idd weer van voren af aan... wie van de dealers knippert het eerst met zijn ogen en verlaagd de prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
SatScan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Ik verwacht dat de v2 binnenkort niet meer leverbaar zal zijn...
Dan begint het idd weer van voren af aan... wie van de dealers knippert het eerst met zijn ogen en verlaagd de prijs...
En dan hopen dat Marstek zijn shit met 'approved' en 'pirate' dealers opgelost krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Niet wachten.....

https://geizhals.de/marstek-venus-v188526.html

https://gr-solar.de/produ...nergycube-venus-e-5-12kwh

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 18-08-2025 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
En dan hopen dat Marstek zijn shit met 'approved' en 'pirate' dealers opgelost krijgt.
Inderdaad. Bij auto's en (grijze) import is dat ook een dingetje waar ik mijn kop heb over gebroken.
Van wat ik daaruit geleerd en begrepen heb:
- De dealer/leverancier geeft en handelt de 2 jarige garantie af (die Europees verplicht is).
- Extra fabrieksgarantie (bv de 3 jaar extra bij 5-jarige auto garantie) wordt gegeven door de importeur en afgehandeld door de officiële dealer/leverancier. Dus wanneer je bv auto (met bv 5-jarige garantie) niet bij officiële dealer koopt (die dan ook niet via officiële importeur geïmporteerd is) heb je maar 2 jaar garantie ipv 5 jaar.

Dus misschien is dat bij Marstek gelijkaardig bij onofficiële (grijze) import buiten de Europese/Nederlandse importeur om? Slechts 2 jaar verplichte garantie ipv 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Prijs is excl BTW, dus nog altijd ca 1200€.
Klopt, maar voor zover ik kan nagaan is het voor prive personen btw vrij in duitsland.
Moet je alleen nog een tussenpersoonregelen.

https://www.adac.de/rund-.../photovoltaik-steuerfrei/
https://www.gesetze-im-internet.de/ustg_1980/__12.html

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 18-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Door het 'slechte' weer van gister waren de accus al in de avond leeg bij mij en (wat ik al 1x eerder heb gezien) het valt me op dat 1 van de accus een klein half uur met 1000w is gaan laden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/70299-2025-08-18_10-01.png

Ik vind het wel wat vreemd. Sure als de cellen té leeg raken snap ik het maar eigenlijk zie ik het niet in het "minimum cell voltage"

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/52328-2025-08-18_10-01_1.png

(En de andere accu had hier geen last van).

Vraag me af of het beter is om een nét iets hoger minimum precentage aan te houden om dit te voorkomen?

[ Voor 0% gewijzigd door Mattie112 op 18-08-2025 14:55 . Reden: 100w -> 1000w ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Inderdaad. Bij auto's en (grijze) import is dat ook een dingetje waar ik mijn kop heb over gebroken.
Van wat ik daaruit geleerd en begrepen heb:
- De dealer/leverancier geeft en handelt de 2 jarige garantie af (die Europees verplicht is).
- Extra fabrieksgarantie (bv de 3 jaar extra bij 5-jarige auto garantie) wordt gegeven door de importeur en afgehandeld door de officiële dealer/leverancier. Dus wanneer je bv auto (met bv 5-jarige garantie) niet bij officiële dealer koopt (die dan ook niet via officiële importeur geïmporteerd is) heb je maar 2 jaar garantie ipv 5 jaar.

Dus misschien is dat bij Marstek gelijkaardig bij onofficiële (grijze) import buiten de Europese/Nederlandse importeur om? Slechts 2 jaar verplichte garantie ipv 10 jaar?
Ik vind het gewoon een rommeltje.

Alsof Marstek geen idee heeft waar zijn dealers/importeurs de spullen uiteindelijk gaan verkopen...
En als een grijze dealer de dingen kan verkopen aan 1200€, dan hebben ze die ook goedkoper aangekocht.

Met auto's net hetzelfde... Als VW te veel stock heeft, dan verkopen ze gewoon hele parkings aan bedrijven als Cardoen en andere "EU Import" bedrijven aan gekke prijzen. Het is toch niet dat ze niet weten wat ze doen hé. En als ik bij Cardoen koop, dan verwacht ik duidelijkheid over garantie, want daar koop ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Prijs is excl BTW, dus nog altijd ca 1200€.
1299 incl btw met verzending in NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Get!em schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Klopt, maar voor zover ik kan nagaan is het voor prive personen btw vrij in duitsland.
Moet je alleen nog een tussenpersoonregelen.

https://www.adac.de/rund-.../photovoltaik-steuerfrei/
https://www.gesetze-im-internet.de/ustg_1980/__12.html
Dat zou fraude zijn, dat is alleen geldig voor duitsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
Met auto's net hetzelfde... Als VW te veel stock heeft, dan verkopen ze gewoon hele parkings aan bedrijven als Cardoen en andere "EU Import" bedrijven aan gekke prijzen. Het is toch niet dat ze niet weten wat ze doen hé. En als ik bij Cardoen koop, dan verwacht ik duidelijkheid over garantie, want daar koop ik aan.
Ja dat klopt. Staat er bij Cardoen ook wel duidelijk bij, 2 jarige garantie op alles nieuw (dus ook maar 2 jaar bij merken die normaal 5 of 7 jaar via dealer geven).

Denk dat Marstek gewoon te weinig Europese ervaring heeft betreft garantie en nog alles aan het leren is hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Ja dat klopt. Staat er bij Cardoen ook wel duidelijk bij, 2 jarige garantie op alles nieuw (dus ook maar 2 jaar bij merken die normaal 5 of 7 jaar via dealer geven).
Denk dat Marstek gewoon te weinig Europese ervaring heeft betreft garantie en nog alles aan het leren is hierover.
Off topic:
Plus dat als je een probleem hebt met je buiten NL gekochte VW, de NL importeur Pon gewoon zegt dat je dan ook maar naar het buitenland kan voor fabrieksgarantie.

Het is gewoon van de zotte dat geen enkele dozenschuiver, importeur de 10jaar Marstek/Hame garantiebepalingen kan laten zien. Dit naast alle wettelijke garantie bepalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-09 12:25

Pe1dtq

It's all about electronics

Een vraagje over de Enexis Ziv slimmemeter. Die wordt hier volgende week geïnstalleerd. Type wordt waarschijnlijk de E0069. Die staat niet in de lijst van de CT-003, in de app. Alleen de oudere E0058 kan gekozen worden.

Iemand hier die de 69 meter heeft? Werkt het met de 58 optie?

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
3DWim schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Off topic:
Plus dat als je een probleem hebt met je buiten NL gekochte VW, de NL importeur Pon gewoon zegt dat je dan ook maar naar het buitenland kan voor fabrieksgarantie.

Het is gewoon van de zotte dat geen enkele dozenschuiver, importeur de 10jaar Marstek/Hame garantiebepalingen kan laten zien. Dit naast alle wettelijke garantie bepalingen.
Als ze die garantie niet kunnen laten zien, dan heb je die garantie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Als ze die garantie niet kunnen laten zien, dan heb je die garantie niet...
Je kan van één ding zeker zijn, als die bakjes het na 2 jaar begeven dan ben je gejost, dan kan je hem zelf uit elkaar halen en trachten te herstellen of naar het recyclage park brengen. Ik geloof nooit dat er iemand zal zijn die zijn nek nog uitsteekt om die garantie na 2 jaar nog af te handelen voor iets wat hun amper iets heeft opgebracht. Je mag hem dan misschien op eigen kosten naar China sturen :o

Gewoon hopen dat ze het langer uithouden, minstens tot de ROI voorbij is vrees ik ;)

Vanaf begin 2027 kunnen we dan een "Marstek Venus open en herstel" tweakers forum aanmaken :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Vanaf begin 2027 kunnen we dan een "Marstek Venus open en herstel" tweakers forum aanmaken :+
Eerder op het bouwforum hoe je de printplaat en batterij die in hars gegoten zit er met de sloophamer uit krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Fabrikanten van thuisbatterijen hebben in de Europese Unie een verplichting om gedurende een bepaalde periode reserveonderdelen en reparatiemogelijkheden te voorzien. Deze verplichting is onderdeel van het recht op reparatie en heeft als doel de levensduur van producten te verlengen en hergebruik te bevorderen.
Dat is 5, 7 of 10 jaar afhankelijk van type gebruikte technologie ...

Ik ga er van uit dat de marstek onder de 10 jaar regel valt waardoor ze herstellingen dienen mogelijk te maken gedurende minstens 10 jaar na de datum van laatste verkoop van dat specifiek model. Afgaande hierop hebben ze hun fabrieksgarantie op 10 jaar gezet mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden waaronder:
- max 6000 cyclussen
- max 10 jaar
- een juist gebruik (bewijslast zit bij de consument !!)

Het ingewikkede is wat ze bedoelen met een cyclus. iedere fabrikant vult dat net iets anders in ... is dat een volledig op en ontaden ..; of is dat wat anders (bvb. totaal aantal kWh teller ... ) ?
De fabrieksgarantie dient ook niet op elk component te zijn - neem nu bvb. wagens waarbij meestal specifek andere garanties zijn voor bvb. batterij, carrosserie, ...

Ook hier is marstek niet echt transparant - al kan je wel iets vinden onder:
https://www.marstekenergy.com/pages/warranty

versta - je zal het waarschijnlijk wel kunnen verzilveren onder voorwaarden:
- je punt van aankoop nog bestaat (is eerste aanspreekpunt volgens EU regelgeving)
- je kan aantonen dat je geen zotte dingen gedaan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
In theorie allemaal goed en wel, maar hoe ga jij of Marstek een batterij repareren die volledig in hars is ingegoten? In de video van v3 zag je duidelijk dat ze een hars over zowel batterij en printplaten gieten in zijn geheel om waterdicht te maken. In topic van Zendure waar iemand foto van binnenkant heeft gepost zie je hetzelfde (volledig in hars ingegoten). Als dit defect gaat in garantie wordt dit gewoon vervangen door een nieuwe of een gerepareerde wat ze via software hebben kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
GoBieN-Be schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Hallo GoBieN-Be, of anderen,
Ik denk dat onderstaande aangeeft dat ik geprobeerd heb zelfredzaam te zijn, maar ik mis nog wat final-handson-tricks.
Hoe nu verder in Home Assistant om gegevens van de batterij te zien.
Om "off-topic" reacties te voorkomen s.v.p. een DM aan mij sturen; Dank je wel.

Ik heb Oracle Virtual Box geinstalleerd, vervolgens Home Assistant geinstalleerd en mijn HW P1 dongle als Device in Home Assistant gehangen.
Vervolgens MQTT in Home Assistant geinstalleerd en de tool van TomQuist (Hame Relay) om als bridge te fungeren geinstalleerd.
In de betreffende config userid/wachtwoord en deviceid/macadres ingevuld en in de log van Hame Relay
staat:
Add-on: Hame Relay
Connect B2500 storage to Home Assistant while keeping mobile app functionality
-----------------------------------------------------------
Add-on version: 1.2.0
You are running the latest version of this add-on.
System: Home Assistant OS 16.1 (amd64 / qemux86-64)
Home Assistant Core: 2025.8.2
Home Assistant Supervisor: 2025.08.1
Please, share the above information when looking for help
or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat.
s6-rc: info: service base-addon-banner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service base-addon-log-level: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
Log level is set to INFO
s6-rc: info: service base-addon-log-level successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[12:12:28] INFO: Generating config file...
[12:12:28] INFO: Username found in configuration.
[12:12:28] INFO: Password found in configuration.
[12:12:28] INFO: Starting MQTT forwarder...
[10:12:29] INFO: Credentials found in config, attempting to fetch devices from API...
[10:12:29] INFO: Fetching device token for xxxxxxx..
[10:12:29] INFO: Fetching device list...
[10:12:29] INFO: Retrieved 1 devices from API
[10:12:29] INFO: Config now contains 1 devices (1 unique)
[10:12:29] INFO: Auto-selected broker hame-2024 for device xxxxxxx
[10:12:29] INFO:
Configured devices: 1 total
[10:12:29] INFO: ------------------
[10:12:29] INFO: Device 1:
[10:12:29] INFO: Name: MST_ACCP_3048
[10:12:29] INFO: Device ID: xxxxx
[10:12:29] INFO: Remote ID: xxxxx
[10:12:29] INFO: MAC: xxxxx
[10:12:29] INFO: Type: HMA-1
[10:12:29] INFO: Version: 0
[10:12:29] INFO: Broker: hame-2024
[10:12:29] INFO: Inverse Forwarding: true
[10:12:29] INFO: Use Remote Topic ID: false
[10:12:29] INFO: ------------------
[10:12:29] INFO:
[10:12:30] INFO: Health server listening on port 8080
[10:12:30] INFO: [hame-2024] Connected to config broker
[10:12:30] INFO: [hame-2024] Subscribed to local broker topics
[10:12:30] INFO: [hame-2024] Connected to remote broker
[10:12:30] INFO: [hame-2024] Subscribed to remote broker topics
[10:22:48] ERROR: [hame-2024] Remote broker error
err: {
"type": "Error",
"message": "Keepalive timeout",
"stack":
Error: Keepalive timeout
at MqttClient.onKeepaliveTimeout (/app/node_modules/mqtt/build/lib/client.js:1049:28)
at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/mqtt/build/lib/KeepaliveManager.js:67:29)
at listOnTimeout (node:internal/timers:569:17)
at process.processTimers (node:internal/timers:512:7)
}
[10:22:48] WARN: [hame-2024] Remote broker went offline
[10:22:55] INFO: [hame-2024] Connected to remote broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:26:
In theorie allemaal goed en wel, maar hoe ga jij of Marstek een batterij repareren die volledig in hars is ingegoten? In de video van v3 zag je duidelijk dat ze een hars over zowel batterij en printplaten gieten in zijn geheel om waterdicht te maken. In topic van Zendure waar iemand foto van binnenkant heeft gepost zie je hetzelfde (volledig in hars ingegoten). Als dit defect gaat in garantie wordt dit gewoon vervangen door een nieuwe of een gerepareerde wat ze via software hebben kunnen fixen.
ook goed - vervangen is perfect toegestaan ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
vifra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:16:
Fabrikanten van thuisbatterijen hebben in de Europese Unie een verplichting om gedurende een bepaalde periode reserveonderdelen en reparatiemogelijkheden te voorzien. Deze verplichting is onderdeel van het recht op reparatie en heeft als doel de levensduur van producten te verlengen en hergebruik te bevorderen.
Dat is 7 of 10 jaar afhankelijk van type gebruikte technologie ...

Ik ga er van uit dat de marstek onder de 10 jaar regel valt waardoor ze herstellingen dienen mogelijk te maken gedurende minstens 10 jaar na de datum van laatste verkoop van dat specifiek model. Afgaande hierop hebben ze hun fabrieksgarantie op 10 jaar gezet mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden waaronder:
- max 6000 cyclussen
- max 10 jaar
- een juist gebruik (bewijslast zit bij de consument !!)

Het ingewikkede is wat ze bedoelen met een cyclus. iedere fabrikant vult dat net iets anders in ... is dat een volledig op en ontaden ..; of is dat wat anders (bvb. totaal aantal kWh teller ... ) ?
De fabrieksgarantie dient ook niet op elk component te zijn - neem nu bvb. wagens waarbij meestal specifek andere garanties zijn voor bvb. batterij, carrosserie, ...
Ook hier is marstek niet echt transparant - al kan je wel iets vinden onder:
https://www.marstekenergy.com/pages/warranty

versta - je zal het waarschijnlijk wel kunnen verzilveren onder voorwaarden:
- je punt van aankoop nog bestaat (is eerste aanspreekpunt volgens EU regelgeving)
- je kan aantonen dat je geen zotte dingen gedaan hebt
Je kan van heel veel uit gaan, recht hebben en recht krijgen is nog iets anders...

Ja, in principe moeten ze onderdelen ter beschikking stellen, maar niemand bepaalt tegen welke prijs en voorwaarden. Als dat meer kost dan een nieuwe...

Daarom dat ik geen terugbetaaltermijn van bv 5 of 6 jaar accepteer. Dat is deel van mijn risicoinschatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Aangezien ik een 2e handsje heb had ik een vraag gesteld over de laad cycli bij marstekenergy, helaas was ik al bang voor een antwoord als dit.

"Het aantal batterijcycli kan niet worden bekeken in de app. Dit kan alleen worden bekeken bij een reparatiecentrum. U moet het apparaat naar een reparatiecentrum sturen, zodat het personeel de handeling kan uitvoeren en het kan controleren."

Zou wel leuke info zijn om als gebruiker te kunnen zien.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Cool, heb je meteen gevraagd welk reparatiecentrum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
3DWim schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:09:
Cool, heb je meteen gevraagd welk reparatiecentrum?
Nee, kreeg het zojuist gestuurd .... maar wil ik best doen..... hopend dat er binnen de grenzen iets zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-09 09:31
Iemand ervaring met deze te laten leveren in een duits pakketpunt net over de grens? Of moet men zelf een duits adres hebben vooraleer je uberhaubt een duits pakketpunt kunt kiezen als bezorgoptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Hij staat hier nog geen 2 weken en ik hoorde mn vader er ook al over. Ik zeg joh er is nu ook een kortingscode. "Oh ik ga er meteen eentje bestellen dan" :+

Hij gaat voor eentje (voorlopig) en heeft al een HW P1 meter, ben benieuwd hoe het voor hem gaat werken. Hebben maar een paar PV paneeltjes maar wel een dynamisch contract.
Woensdag avond besteld, wordt volgens de (zojuist ontvangen) bevestiging woensdag geleverd. Niet helemaal "1-3 werkdagen" maar vooruit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Mattie112 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:04:
Door het 'slechte' weer van gister waren de accus al in de avond leeg bij mij en (wat ik al 1x eerder heb gezien) het valt me op dat 1 van de accus een klein half uur met 100w is gaan laden.

[Afbeelding]

Ik vind het wel wat vreemd. Sure als de cellen té leeg raken snap ik het maar eigenlijk zie ik het niet in het "minimum cell voltage"

[Afbeelding]

(En de andere accu had hier geen last van).

Vraag me af of het beter is om een nét iets hoger minimum precentage aan te houden om dit te voorkomen?
Je schrijft 100W maar in je grafiek zie ik 1000W.
Ik zie exact hetzelfde, tussen 5:35 en 6:05 uur vanmorgen opeens laden 1000W verbruik nadat de accu sinds 0:30 leeg was door weinig zon overdag. Ik houd in de gaten of dit zo blijft.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:15:
Goed, mijn fan bracket is af (2x 140mm pc fan).

Als iemand hem ook wil gebruiken: https://www.thingiverse.com/thing:7119306

Feedback? Let me know :)

De thermal switches die ik heb besteld uit China moet ik nog uitproberen / aansluiten. Wilde eerst dat de bracket af was. Zal later nog wel updaten hoe ik alles precies heb aangesloten en of dat een beetje goed werkt met die switches.
Nog een kleine update over die thermal switches (KSD9700). Deze zijn dus niet bruikbaar. Ze triggeren netjes rond de opgegeven waarde. Echter het "un" triggeren lijkt pas zo rond de 15gr te gebruren. Of in elk geval < 20gr. Tja dat schiet niet echt op voor mijn doel.... Jammer dat dat niet bij de ad stond en de datasheet is ook niet heel duidelijk.

Anyway moet nog eens kijken voor een andere switch of toch iets digitaals. Zat zelf te denken aan iets van > 35gr fan aan en < 25gr fan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
eatme schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Je schrijft 100W maar in je grafiek zie ik 1000W.
Ik zie exact hetzelfde, tussen 5:35 en 6:05 uur vanmorgen opeens laden 1000W verbruik nadat de accu sinds 0:30 leeg was door weinig zon overdag. Ik houd in de gaten of dit zo blijft.
Thanks, ik bedoel inderdaad 1000w! Is bij jou ook het cell voltage niet echt veranderd rond de tijd dat hij aan ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Mattie112 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Thanks, ik bedoel inderdaad 1000w! Is bij jou ook het cell voltage niet echt veranderd rond de tijd dat hij aan ging?
Ik meet geen cellvoltage dus ik moet je het antwoord schuldig blijven :N

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-09 20:55
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Je kan van heel veel uit gaan, recht hebben en recht krijgen is nog iets anders...

Ja, in principe moeten ze onderdelen ter beschikking stellen, maar niemand bepaalt tegen welke prijs en voorwaarden. Als dat meer kost dan een nieuwe...

Daarom dat ik geen terugbetaaltermijn van bv 5 of 6 jaar accepteer. Dat is deel van mijn risicoinschatting.
1 MT is in België gemakkelijk terugverdiend onder de 5j. Bij 2 of meer zal dat iets langer duren. Alleen al in de vermindering van het capaciteitstarief verdiend die zich gedeeltelijk terug.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

1 MT is in België gemakkelijk terugverdiend onder de 5j. Bij 2 of meer zal dat iets langer duren. Alleen al in de vermindering van het capaciteitstarief verdiend die zich gedeeltelijk terug.
Ik dacht dat initieel ook, maar het feit dat het rendement eerder rond de 75% is ipv 90%... doet me twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Als ze fabrieksgarantie geven (en ik lees dat alles in hars is ingekapseld) dan dienen ze bij defect het onderdeel te vervangen zonder kosten. versta ik tel maar een paar lossstaande onderdelen:
- de batterij zelf (één blok met hars ingegten)
- de wieltjes
- de beugel
- de netsnoer

... denk dus niet dat ze echt herstellen maar van een swap uitgaan ... ik zou toch altijd die 10 jaar garantiebelofte proberen hard te maken bij faling voor 10 jaar ...

PS - de 6000 / 10 jaar is een garantie van >80% overgebleven cappaciteit. indien lager (of ander defect niet door verkeerdelijk gebruik) dan valt dat normaal onder garantie.

Zij die via modbus aansturen kunnen wel eens bedrogen uitkomen bij inroepen garantie (jaja ... ) andere software dan die van marstek gebruiken verbreekt hun 10 jaar fabrieksgarantie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Ik dacht dat initieel ook, maar het feit dat het rendement eerder rond de 75% is ipv 90%... doet me twijfelen.
Zelfs met rendement van +- 80% (wat ik meet) komt die 1ste batterij op een terugverdientijd van 5 a 6 jaar - natuurlijk afhankelijk van of je ZP hebt, overschot op ZP energie, welk energiecontract je hebt, ...

Maar 5 a 6 jaar is niet ingewikkeld om te halen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
vifra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Als ze fabrieksgarantie geven (en ik lees dat alles in hars is ingekapseld) dan dienen ze bij defect het onderdeel te vervangen zonder kosten. versta ik tel maar een paar lossstaande onderdelen:
- de batterij zelf (één blok met hars ingegten)
- de wieltjes
- de beugel
- de netsnoer

... denk dus niet dat ze echt herstellen maar van een swap uitgaan ... ik zou toch altijd die 10 jaar garantiebelofte proberen hard te maken bij faling voor 10 jaar ...

PS - de 6000 / 10 jaar is een garantie van >80% overgebleven cappaciteit. indien lager (of ander defect niet door verkeerdelijk gebruik) dan valt dat normaal onder garantie.

Zij die via modbus aansturen kunnen wel eens bedrogen uitkomen bij inroepen garantie (jaja ... ) andere software dan die van marstek gebruiken verbreekt hun 10 jaar fabrieksgarantie ...
JA, en wie ga je na jaar 4 aanspreken als de verkoper ondertussen failliet is, of 'out of business'.
Veel succes in China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:21
[...]

voor mezelf is de verdientijd zelf < 3J, met 3 MT's, batt zal elke dag een full cycle kunnen doen (minimaal 1) en dat aan de huidige tarieven gerekend. alleen mijn nachtverbruik is al +- 15kWh, enkel in het winterseizoen zal het rendement stukken minder zijn, echter zal het dan dienen voor om de pieken op te vangen en om onder de 2,5kWh te houden, want onrechtsreeks ook veel opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Zonder naar het rendement te kijken hoef ik enkel naar mijn afrekening te kijken.
Als ik afgelopen 3 maanden vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar dan is dat verschil makkelijk merkbaar.
En dat is dan nog zonder capaciteitstarief in mindering gebracht want die heeft niet onmiddelijk effect.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

eerst komt er nog een super deal die je niet zo snel weer zult gaan zien met een hele lage prijs waar je niks van moet missen.
zeg 1475 of zo!

daarna zakt die tot onder de 1000 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

JA, en wie ga je na jaar 4 aanspreken als de verkoper ondertussen failliet is, of 'out of business'.
Veel succes in China...
Marstek energy Europe bestaat al sinds 2009 - dus ruim 16 jaar. Dat is niet een nieuw jong ongekende speler in de batterijmarkt ...

Op zich is het een US company dat zoals zovele tech. companies in China fabriceren en een stevige voet ook hebben in europa.

eerst en vooral - laten we er toch van uit gaan dat die zaken meer dan 10 jaar zullen meegaan ... LiFoPo4 batterij tech. is niet nieuw, transfo AC / DC is niet nieuw, ... dus zie niet in waarom dit hier niet zo zou zijn dat dat netjes 10 jaar mee gaat.
En indien dat niet zo is, dan is het kwestie van idd de juiste kanalen aan te spreken. Via de app / via waar je het gekocht hebt, ...
In EU is eerste aanspreekpunt uw verkooppunt, als die er niet meer is dan blijft de fabrikant voor een fabrieksgarantie verantwoordelijk en dus uw tweede aanspreekpunt. Daarnaast kan je ook via overheid gaat indien dat niet mogelijk is opdat die een onderzoek doen naar consumentenrecht ...

Maar weerom - veel tekst voor iets dat mogelijks niemand (of weinigen) gaan meten gebruiken ... (hopelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Juli 2024 vs juli 2025.. heeft niet veel uitleg nodig denk ik zo. (In 2025 enkel elektriciteit, in 2024 zat gas nog samen op 1 factuur vermeld. Bedragen staan er wel apart op) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWT_0oTGmClWctQUZNbgLMb_nVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YQqzZEfoYZJ5MAmFd9ZTjHK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqTqrzVzaijzjfpO17aoQnRv9MQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LzchMvIn5aUi9txag7E8SR10.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-08-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Je kan van één ding zeker zijn, als die bakjes het na 2 jaar begeven dan ben je gejost, dan kan je hem zelf uit elkaar halen en trachten te herstellen of naar het recyclage park brengen. Ik geloof nooit dat er iemand zal zijn die zijn nek nog uitsteekt om die garantie na 2 jaar nog af te handelen voor iets wat hun amper iets heeft opgebracht. Je mag hem dan misschien op eigen kosten naar China sturen :o

Gewoon hopen dat ze het langer uithouden, minstens tot de ROI voorbij is vrees ik ;)

dan moeten we pouch cells gaan sourcen of een eigen externe accu bak maken met prismatic cells erin
hopenlijk kunnen we dan het bms blijven gebruiken over 16 cellen
want vraag me af wat er gebeurd als het bms niks meer doet in de marstek maar er wel nog voltage van de nieuwe accus aanwezig is.
zou hij nom blijven willen draaien.
ben wel maar blij dat modbus werkt
op die manier als echt alles mis gaat je hem nog zelf kan aansturen met een script met de info van de p1 meter :twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Juli 2024 vs juli 2025.. heeft niet veel uitleg nodig denk ik zo. (In 2025 enkel elekriciteit, in 2024 zat gas nog samen op[Afbeelding]

[Afbeelding] 1 factuur, maar elektriciteit staat apart vermeld.)
Hoe komt het dat er geen injectie was in 2024?
En zonder verbruikscijfers zegt dat niet veel hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Er was wel injectie in 2024. Ik zal de verbruikscijfers vanavond thuis opzoeken. Zal niet veel verschil inzitten. Ik bespaar nooit op airco, wasmachine, ev laden,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

*

[ Voor 88% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-08-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Marstek energy Europe bestaat al sinds 2009 - dus ruim 16 jaar. Dat is niet een nieuw jong ongekende speler in de batterijmarkt ...

Op zich is het een US company dat zoals zovele tech. companies in China fabriceren en een stevige voet ook hebben in europa.

eerst en vooral - laten we er toch van uit gaan dat die zaken meer dan 10 jaar zullen meegaan ... LiFoPo4 batterij tech. is niet nieuw, transfo AC / DC is niet nieuw, ... dus zie niet in waarom dit hier niet zo zou zijn dat dat netjes 10 jaar mee gaat.
En indien dat niet zo is, dan is het kwestie van idd de juiste kanalen aan te spreken. Via de app / via waar je het gekocht hebt, ...
In EU is eerste aanspreekpunt uw verkooppunt, als die er niet meer is dan blijft de fabrikant voor een fabrieksgarantie verantwoordelijk en dus uw tweede aanspreekpunt. Daarnaast kan je ook via overheid gaat indien dat niet mogelijk is opdat die een onderzoek doen naar consumentenrecht ...

Maar weerom - veel tekst voor iets dat mogelijks niemand (of weinigen) gaan meten gebruiken ... (hopelijk)
het lijkt er wel op dat ze een apparte devisie hebben opgezet en dat puur de admin e.d. in amerika zit of zo want anders is het toch wel 100% china zowel de communicatie als de PR? ( of is die PR vanuit china alleen in de EU? )
ook de techs zijn allemaal chinezen als je het ziet in de promo films
weet niet wat er in USA zit maar denk niet meer dan een postcode voor bepaalde financiele redenen of zo

alles wijst erop dat je met een 100% chinees bedrijf en chinezen te maken hebt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

het lijkt er wel op dat ze een apparte devisie hebben opgezet en dat puur de admin e.d. in amerika zit of zo want anders is het toch wel 100% china zowel de communicatie als de PR? ( of is die PR vanuit china alleen in de EU? )
weet niet wat er in USA zit maar denk niet meer dan een postcode voor bepaalde financiele redenen of zo

Idd. Veel bedrijven, waaronder bijv. Marstek en Zendure, willen graag Duitse of Amerikaanse bedrijven zijn of lijken, maar hebben daar vaak alleen maar een locatie, inschrijving, etc. en 96% van de activiteiten vinden daadwerkelijk in China plaats.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Maxwp schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

support organisatie zit in hong kong ... (kan je zo opzoeken)
Engineering is in US en Hong Kong
Fabricatie - china
EU is enkel een sales hub en logistics
PR europe zit in duitsland - maar gezien EU direct communiceert met china natuurlijk ook die link belangrijk.

Soite - elk product / elke fabrikant / ..; kan je wantrouwen en / of vertrouwen. Alleen de realiteit die er vandaag is spreekt niet in het nadeel van marstek zelf. Dit is bv. vele malen groter dan home wizard ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Dacht het niet, maar ik zelf had deze al wel bekeken, het andere filmpje van de V3 gister was niet meer bereikbaar, dus dit is een prima alternatief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Nu online
[...]

Vergeet ook niet dat vermaledijde prosumententarief voor diegenen die van een terugdraaiende teller komen en nu een digitale meter + batterij(en) hebben. Prosumententarief kon oplopen tot 73 EUR / kVA (omvormer). Wordt soms nogal eens vergeten, in mijn geval 240 EUR/jaar. Heb ik meegeteld in mijn ROI berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gely schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Vergeet ook niet dat vermaledijde prosumententarief voor diegenen die van een terugdraaiende teller komen en nu een digitale meter + batterij(en) hebben. Prosumententarief kon oplopen tot 73 EUR / kVA (omvormer). Wordt soms nogal eens vergeten, in mijn geval 240 EUR/jaar. Heb ik meegeteld in mijn ROI berekening :)
Staat wel los van een batterij natuurlijk. De digitale meter heb je of krijg je sowieso. Of je nu een batterij hebt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Mattie112 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:04:
Door het 'slechte' weer van gister waren de accus al in de avond leeg bij mij en (wat ik al 1x eerder heb gezien) het valt me op dat 1 van de accus een klein half uur met 1000w is gaan laden.
Ik zie net dat mijn accu dit ook gedaan heeft, een kleine 30min. rond 20:00u.
In combinatie met een plotselinge "Durchfall"van 11 naar 0% capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7QrXIkndxKo6WovAXG-UTjMMng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q1o1xzMgjlkFQ3luNxdsTU1z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOMKMF0zUPu3reWnRuFmV0fku4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ekt1mdy5J63vTSC7Mg5tGTCL.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet toevallig een hick-up in de communicatie en dat 0% dan als standaard waarde wordt genoteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 22:16
Michiel95 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Iemand ervaring met deze te laten leveren in een duits pakketpunt net over de grens? Of moet men zelf een duits adres hebben vooraleer je uberhaubt een duits pakketpunt kunt kiezen als bezorgoptie?
Misschien is dit een optie?
https://www.huifkarverzendservice.nl/

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Staat wel los van een batterij natuurlijk. De digitale meter heb je of krijg je sowieso. Of je nu een batterij hebt of niet.
Wat betreft die digitale meter heb je gelijk. Maar, tot vorig jaar hield ik de meter virtueel op nul met zonne-energie (nul op de meter maar onafhankelijk van het tijdstip van verbruik, zonder batterij) én moest ik 240 EUR opleggen. Nu hou ik ook de (digitale) meter op nul maar zonder die extra opleg van 240 EUR en dat is op zich al een grote recuperatie van de kostprijs van de batterij. Het enige verschil is de 6 à 7 cent per kWh voor de teruglevering die ik moet aftrekken van de normale 30 cent per kWh die ik in de batterij stockeer & verbruik, maar dat zijn eigenlijk peanuts. En de RTE verliezen moet ik uiteraard ook meetellen maar dat is eigen aan een batterij en zijn alvast geen 240EUR per jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Taro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Niet toevallig een hick-up in de communicatie en dat 0% dan als standaard waarde wordt genoteerd?
Denk het niet want dan was ik de enige.
Tenzij de com. met China er uit lag maar dan zou iedereen dit gehad moeten hebben gisteren.

Overigens zie ik wel eens dat HW er uit ligt maar dat heeft geen effect op de accu. Wel vreemd want die communiceert met de P1 die dan ook effe niet thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
3DWim schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is normaal dat de batterij zelfstandig gaat opladen zodra de SOC onder de 11% komt.
Bij de V1 met oudere firmware heb ik dit meerdere keren gezien. Dat was steeds met 600W.
Mogelijk is dat in de nieuwere firmware aangepast naar 1000W?
Het terugvallen van de SOC van 11 naar 0 is vreemd, maar vermoedelijk alleen maar een FW bug.
Het gedrag op zich is heel normaal, alleen de getoonde SOC waarden lijken niet erg betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Nu online
Hometek schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Het is normaal dat de batterij zelfstandig gaat opladen zodra de SOC onder de 11% komt.
Bij de V1 met oudere firmware heb ik dit meerdere keren gezien. Dat was steeds met 600W.
Mogelijk is dat in de nieuwere firmware aangepast naar 1000W?
Het terugvallen van de SOC van 11 naar 0 is vreemd, maar vermoedelijk alleen maar een FW bug.
Het gedrag op zich is heel normaal, alleen de getoonde SOC waarden zijn niet erg betrouwbaar.
Heb ik inderdaad met de 2 batterijen al gezien, en sporadisch, ik kan er geen peil op trekken maar heb de indruk dat het enkel gebeurt wanneer de batterij niet helemaal vol is geraakt. Vorig BMS had dit niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poGZ6p9Un-FHE3Z2H1a1i_WqCoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1d795cEgm0FimSkpNSE2wNd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Hmmm, ik zie net dat ik de SOC niet verder terug kan oproepen dan 7 aug.
Is dit firmware afhankelijk ? Dus geschiedenis pleite bij uploaden nwe firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Michiel95 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Conform de regels mag je dit alleen met 0% BTW bestellen als je zelf in Duitsland woont. Er is wel een DHL Pakketpunt topic hier op Tweakers waarin staat uitgelegd hoe dit verder inhoudelijk in zijn werk gaat, je kunt in veel Duitse webshops gewoon een DHL Pakketpunt in Duitsland selecteren als afleveradres. Maar dat staat dan weer los van of je recht hebt op 0% BTW op accu's/batterijen/PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:27:
Hmmm, ik zie net dat ik de SOC niet verder terug kan oproepen dan 7 aug.
Is dit firmware afhankelijk ? Dus geschiedenis pleite bij uploaden nwe firmware.
De SoC in Home Assistant of de App? In Home Assistant is er een standaard waarde van vermoedelijk 10 dagen actief die je via de configuration.yaml wel kunt verlengen, bijv:

YAML:
1
2
recorder:
  purge_keep_days: 60

Maar let op: Dit kan Home Assistant heel veel trager maken aangezien alle waardes van alle sensoren nu veel langer bewaard worden, dus kies niet een té hoge waarde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KH9180
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-09 09:12
Voor wie er boodschap aan heeft, Marstek kan aangemeld worden bij Fluvius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB777_HsMZvlvqaAo1zedT2almU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hh1yLSg8HwqhaX1lNaL9ufzD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gely schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Wat betreft die digitale meter heb je gelijk. Maar, tot vorig jaar hield ik de meter virtueel op nul met zonne-energie (nul op de meter maar onafhankelijk van het tijdstip van verbruik, zonder batterij) én moest ik 240 EUR opleggen. Nu hou ik ook de (digitale) meter op nul maar zonder die extra opleg van 240 EUR en dat is op zich al een grote recuperatie van de kostprijs van de batterij. Het enige verschil is de 6 à 7 cent per kWh voor de teruglevering die ik moet aftrekken van de normale 30 cent per kWh die ik in de batterij stockeer & verbruik, maar dat zijn eigenlijk peanuts. En de RTE verliezen moet ik uiteraard ook meetellen maar dat is eigen aan een batterij en zijn alvast geen 240EUR per jaar..
Ik begreep hoe je het bedoelde. Maar het afschaffen van het prosumententarief bij het verkrijgen van een digitale meter is bij iedereen zo, als je geen batterij had geplaatst had je die 240euro ook niet meer moeten betalen. Dus begrijp niet helemaal waarom die meegenomen word in de berekening in de ROI van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Ik begreep hoe je het bedoelde. Maar het afschaffen van het prosumententarief bij het verkrijgen van een digitale meter is bij iedereen zo, als je geen batterij had geplaatst had je die 240euro ook niet meer moeten betalen. Dus begrijp niet helemaal waarom die meegenomen word in de berekening in de ROI van de batterij.
Correctie, is enkel bij iedereen zo die zonnepanelen had én (mogelijks) terugleverde aan het net zelfs al verbruikte men alles op het moment zelf. Dit is toch puur zonne-energie gerelateerd en dus volledig legitiem om die wegvallende kost te verrekenen omdat ik de zonne-energie nu opsla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gely schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Correctie, is enkel bij iedereen zo die zonnepanelen had én (mogelijks) terugleverde aan het net zelfs al verbruikte men alles op het moment zelf. Dit is toch puur zonne-energie gerelateerd en dus volledig legitiem om die wegvallende kost te verrekenen omdat ik de zonne-energie nu opsla?
Ja lijkt me tamelijk evident dat je enkel prosumententarief betaalde als je prosument was (maw bezitter van zonnepanelen)
Maar als je nu geen batterij had gehad en je stuurde 100% van je zonne energie terug dan moest je nu ook geen prosumententarief meer betalen, dus waar zit je voordeel met de batterij dan? Het prosumententarief was er met de terugdraaiende teller. Dat staat volledig los van een batterij. Vanaf het moment dat je een digitale meter kreeg was het prosumententarief verleden tijd. Wel/geen batterij. Alles zelf gebruiken/alles terug injecteren,... Het prosumententarief bestaat niet meer bij een digitale meter. Dat staat 100% los van wel of niet hebben van een batterij. Dus met de allerbeste wil van de wereld begrijp ik niet waarom die meegerekend word in de terugverdientijd van een batterij. En dat is niet om moeilijk te doen, maar klopt gewoon niet. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-08-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
GoBieN-Be schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Is er nog iemand in dit forum die bezig is met de koppeling Marstek Venus E (zonder additionele hardware) via MQTT middels "tomquist/hame-relay"?
Ik ben een stuk verder gekomen, maar mij ontbreekt de kennis van Home Assistant / MQTT en de mogelijke debug-mogelijkheden bij deze software.
Mocht iemand me naar een juist forum hiervoor kunnen verwijzen is dat ook al meegenomen. Ik krijg het onderstaande nu te zien in het dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXgCaCpmUPhRia4S_vjK1fLHshE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLB0gldJc1ZLuXOJ9Ww67rXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpgug0X2_NP-p-LG6HDcg5SdiY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6ZLcBe9idO9ljqrjgwvq2EP.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 232 ... 265 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.