Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:11
ajouwens schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Hier (NL) in deze periode €0,15 (of minder, incl belasting e.d. ) per kWh tijdens de goedkoopste uren.
Dat staat los van het Belgisch capaciteitstarief. Als ik de 1ste dag van de maand voor 30 dagen op vakantie ga en bij wijze van spreken de hoofdzekering uitzet dan krijg ik eind van de maand factuur van minimaal 38 euro (dat is momenteel mijn capaciteitstarief) dat is met 0,0kWh verbruik en 0,0kWh teruglevering.
Het tarief is hier sinds de komst van de batterijen aan het dalen, maar dat word berekend over de laatste 12 maanden dus 2 of 3 maanden een lage piek vertaalt zich niet gelijk in minder betalen. Nederlanders snappen ons systeem niet goed, wat ik ze niet kan kwalijk nemen, 70% van de Belgen betaalt dat ook maar gewoon en snapt zelf niet wat ze precies betalen.
Daar hebben wij helaas niet voor gekozen, dat zijn onze vakbekwame ministers. En elke parlementsverkiezing opnieuw hoop ik op beterschap, maar is de laatste 12j enkel erger, duurder, lachwekkender en gênanter geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-08-2025 00:17 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
*

[ Voor 100% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-08-2025 00:15 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
SatScan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

Dat is goed voor de soc-kalibratie (het batt vermogen wordt geschat, daarom is het van belang om regelmatig (?eens per maand) de batterij geheel te ontladen (11% en geheel te laden (100%)

De laatste paar % zijn voor de cel-balancing, de batt schakelt dan altijd terug naar max zo'n 1100w load.
Wat je zoekt als verbetering weet ik niet maar het gedrag op het einde om met minder vermogen te laden is normaal.

Volgens mij staat dit alles ook vermeld en uitgelegd in de Topic Start (TS)

_/-\o_
Ik heb de BMS update maandag uitgevoerd en ik doe manual 1 full cycle per dag. Laad en ontlaadvermogen tussen 1200W en 2500w, afhankelijk van de tarieven. Heb ook al handmatig geprobeerd de laatste 1% op 500w te laden en ontladen, maakte niet veel uit en bij de volgende cycle, duurde het weer heel lang voor de laatste 1%.

Sinds de BMS update, kan ik per cycle ongeveer 4,5kWh ontladen, terwijl dat voor de update rond de 4,1kWh was. Significant meer waar ik best blij mee ben.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:43
SatScan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

Dat is goed voor de soc-kalibratie (het batt vermogen wordt geschat, daarom is het van belang om regelmatig (?eens per maand) de batterij geheel te ontladen (11% en geheel te laden (100%)

De laatste paar % zijn voor de cel-balancing, de batt schakelt dan altijd terug naar max zo'n 1100w load.
Wat je zoekt als verbetering weet ik niet maar het gedrag op het einde om met minder vermogen te laden is normaal.

Volgens mij staat dit alles ook vermeld en uitgelegd in de Topic Start (TS)

_/-\o_
Er is echter een duidelijk verschil merkbaar na de laatste update. Gisteravond bijv. Heeft ie vanaf 3.5(ontladen)kWh op 12% gestaan tot dat ie uiteindelijk bij 4.4 ontladen naar 11% is gesprongen.

Dit was voor de update ook al echter toen had je het miss over een paar minuten en zeker het ontladen verliep gewoon netjes.

Sinds de update lijkt er ook wat meer vermogen vrijgegeven omdat een volledige cyclus nu 5,5 kWh laden en 4,4 kWh ontladen is(omgeveer 0,2 kWh meer dan voor de update).

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 08:31
Kan de batterij 3-fasig worden aangesloten? Of met een converter?

[ Voor 89% gewijzigd door toine80 op 16-08-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:04:
[...]

Je laadt hem dagelijks tot 100% op of "altijd" = regelmatig, maar niet dagelijks?

Een LFP accu presteert het beste als je hem regelmatig naar 100% oplaadt en als je dat minder vaak doet, duurt 99->100% langer aangezien de cellen dan gebalanceerd moeten worden en daar tijd voor nodig is.

Als ik dat hier dagelijks doe met een ander merk is 95->100% een kwestie van een paar minuten, doe ik dat 1x per week dan duurt 99->100% anderhalf uur.

LFP accu's hebben een vreemde curve en daarom is het belangrijk ze regelmatig naar 100% te laden om de SoC goed in te kunnen schatten en weer te kunnen geven:
[Afbeelding]
Over het algemeen dagelijks maar ik sla ook wel eens een dag over als de spread niet interessant genoeg is(dynamisch energiecontract).

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
WargamingPlayer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

Je moet op het device (telefoon of tablet) ook met dat WiFi netwerk verbinden tijdens het koppelen. Later kan je weer met je normale netwerk verbinden.
Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Gohf046 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Over het algemeen dagelijks maar ik sla ook wel eens een dag over als de spread niet interessant genoeg is(dynamisch energiecontract).
Even uit interesse hoe beoordeel jij wanneer het duurste en goedkoopste dynamische uur niet genoeg uit elkaar liggen? Ik heb pas recent een MT met dynamisch en maar als ik een paar maanden terugscroll dan komen de meeste dagen voor mijn minimale spread wel in aanmerking. Garantie loopt tot 6000 dus neem aan dat je ze beter maar kan draaien toch?

RTE haal ik 80-82%, dus wat ik aanhoud is alleen volledig opladen en volledig terugleveren bij minimaal 25% verschil anders zou ik NOM draaien bij slechte spread. (Alhoewel lijkt me sporadisch, meerderheid van dagen is duurste uur 100% en fractie 200-400% duurder van goedkoopste met saldering nu nog)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Zelf hou ik ong minimaal 40 cent aan per volledige cyclus, gemiddeld zit ik 60 a 65 cent.

In de praktijk komt dat ongeveer neer op een minimale spread van 13 cent gemiddeld.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
olympusdenk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Even uit interesse hoe beoordeel jij wanneer het duurste en goedkoopste dynamische uur niet genoeg uit elkaar liggen? Ik heb pas recent een MT met dynamisch en maar als ik een paar maanden terugscroll dan komen de meeste dagen voor mijn minimale spread wel in aanmerking. Garantie loopt tot 6000 dus neem aan dat je ze beter maar kan draaien toch?

RTE haal ik 80-82%, dus wat ik aanhoud is alleen volledig opladen en volledig terugleveren bij minimaal 25% verschil anders zou ik NOM draaien bij slechte spread. (Alhoewel lijkt me sporadisch, meerderheid van dagen is duurste uur 100% en fractie 200-400% duurder van goedkoopste met saldering nu nog)
Ik heb een minimale spread ingesteld op 12 cent (inclusief belastingen en toeslagen) tussen de hoogste en laagste tarief van de dag. Dat geeft me een beetje marge op de andere uren.
Het vermogen van laden en ontladen bepaal ik met een script op basis van de delta tussen prijsrank ten opzichte van de goedkoopste en duurste. Zo bepaal ik of er een piek/dal is danwel een platte bodem/ top.

Wanneer de tarieven voldoen aan de voorwaarde, wordt er geladen tussen 950w en 2500w, in 3 a 6 uur. Ontladen tussen 1550w en 2500w in 2 of 3 uur.

Laad en ontlaad logica heb ik gemaakt in homey flow. Ontladen wordt gepauzeerd bij EV laden.

Als de delta kleiner is dan 12 cent, dan draai ik als test de marstek in NOM, daar ben ik nog logica aan het maken om te rouleren tussen de marsteks en het aantal in te schakelen marstek te bepalen.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:58
toine80 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:17:
Ja, met 3 stuks, 1 per fase. Staat ook in het eerste topic dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:36
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:12:
[...]
Daar hebben wij helaas niet voor gekozen, dat zijn onze vakbekwame ministers. En elke parlementsverkiezing opnieuw hoop ik op beterschap, maar is de laatste 12j enkel erger, duurder, lachwekkender en gênanter geworden.
Dit is incorrect. Het is de VREG die beslist heeft om het capaciteitstarief in te voeren. Onze toenmalige minister van Energie heeft dit proberen tegen te houden, maar heeft geen gelijk gekregen van de rechtbank( https://www.vrt.be/vrtnws...l-over-capaciteitstarief/ ). Ook moet je beseffen dat wij geen ministers kiezen. Bij een verkiezing kunnen wij alleen volksvertegenwoordigers kiezen (de wetgevende macht), de uitvoerende macht (de ministers) hebben wij niet te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee. De off-grid uitgang is een 1-fase uitgang en de AC ingang is een enkele stekker, doordat de 3-fases niet met elkaar gelijk lopen kan je niet vanuit 1-fase 3-fases gebruiken of voorzien van stroom. De enige oplossing is 3x een accu in te zetten, 1 op iedere fase.

Edit: Inmiddels ook al door iemand anders beantwoord zie ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 16-08-2025 09:49 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elke batterij werkt op 1 fase. Je kunt de batterij op 3fase-som zetten zodat die kijkt naar het verbruik van alle drie de fasen en bij de modi NOM deze compenseert.

In je digitale meter wordt het verbruik van de drie fase met elkaar vereffend.
Je hebt ook maar 1 telwerk per drie fases.

Ter verduidelijking, het kan dus zijn dat op fase1 je batterij zit en op fase 2 je wasmachine.
De wasmachine verbruikt 1750w en de batterij monitort je verbruik en zal dan 1750w terug leveren.
Dan maakt de 3fase-som in het geval weer NUL ... en dus Nul Op de Meter (NOM)

Let op: NOM is een begrip geen NORM dus het uiteindelijke resultaat is per situatie/aansluiting anders.

[ Voor 28% gewijzigd door SatScan op 16-08-2025 09:59 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:48
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Grrr, mijn SMR2 meter ondersteunt dat natuurlijk weer niet. Net zoals ik maar per 10s een update krijg van actuele stroomverbruik. Enexis zegt dikke vinger jouw probleem. Dat wordt ouderwets kabeltjes volgen.
Wat dacht je van alle zekeringen behalve 1 uitzetten en dan kijken met een spanningszoeker kijken op welke stopcontacten nog spanning op 1 van de 2 punten staat. En dan dit proces voor steeds een andere zekering die aan staat.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!
antoinevromen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

Ja dat is een geweldige tool. Geeft aan dat ik naar 215 kan updaten, wat ik al dagen geleden succesvol heb gedaan. Wellicht wordt het pushen van steeds weer opnieuw die BMS215 veroorzaakt door een niet bijgewerkte status in een of andere chineese/europeese gebruikers-server.

Wat ik mij wel afvraag is hoe je zo'n firmware-update op je batterij krijgt als je die zelf gaat downloaden naar je pc of telefoon. Ik kan me niet herinneren ergens een vraag voor de locatie van de fix bij het updaten gezien te hebben.
Ik heb dit ook, na de update krijg ik soms weer dezelfde update aangeboden.
Mijn advies is om die gewoon uit te voeren,
Soms is dit een nieuwere versie met hetzelfde versie nummer.
De afgelopen maanden heeft Marstek in de feedback gemeld dat dit dan toch een nieuwere versie is.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 21-09 10:40
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

De afgelopen maanden heeft Marstek in de feedback gemeld dat dit dan toch een nieuwere versie is.
Na het updaten zag ik ook in de app dat er nog een update was (zelfde versie). Ik heb de tweede niet gedaan en na enkele minuten verdween deze ook uit de app.

Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Grrr, mijn SMR2 meter ondersteunt dat natuurlijk weer niet. Net zoals ik maar per 10s een update krijg van actuele stroomverbruik. Enexis zegt dikke vinger jouw probleem. Dat wordt ouderwets kabeltjes volgen.
Met 10 seconde interval krijg je ook geen mooie NOM. Wat je wel zou kunnen overwegen is bijv. een Shelly (Pro) 3EM met CT-klemmen om de 3-fases te monitoren. Helaas meet die analoog ipv digitaal dus zit er altijd iets afwijking in de meetwaarden, maar de interval is wel veel hoger en je bent niet afhankelijk van je energieprovider mbt slimme meter.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Mortis__Rigor schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Dit is incorrect. Het is de VREG die beslist heeft om het capaciteitstarief in te voeren. Onze toenmalige minister van Energie heeft dit proberen tegen te houden, maar heeft geen gelijk gekregen van de rechtbank( https://www.vrt.be/vrtnws...l-over-capaciteitstarief/ ). Ook moet je beseffen dat wij geen ministers kiezen. Bij een verkiezing kunnen wij alleen volksvertegenwoordigers kiezen (de wetgevende macht), de uitvoerende macht (de ministers) hebben wij niet te kiezen.
Serieus offtopic maar ga er toch even eenmalig op reageren.
Allereerst heb ik nergens gezegd dat wij de ministers kiezen. Ik heb gezegd: ''wij hebben daar niet voor gekozen'' (voor de veranderingen van onze berekening)
Ten tweede ligt dat probleem wel degelijk bij onze politici. Wij hebben inderdaad 1 minister gehad die hier is proberen tegen in te gaan... 3 jaar nadat de VREG zijn beslissing had kenbaar gemaakt. Dit was trouwens ook het oordeel van de rechtbank.. dat 3 jaar na datum gewoon te lang was en er zich al veel langer kansen hadden voorgedaan om hier tegenin te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Met 10 seconde interval krijg je ook geen mooie NOM. Wat je wel zou kunnen overwegen is bijv. een Shelly (Pro) 3EM met CT-klemmen om de 3-fases te monitoren. Helaas meet die analoog ipv digitaal dus zit er altijd iets afwijking in de meetwaarden, maar de interval is wel veel hoger en je bent niet afhankelijk van je energieprovider mbt slimme meter.
Voor de Marstek is het beter dan een CT002 te gebruiken omdat die slim samenwerkt bij meerdere batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

Dat staat los van het Belgisch capaciteitstarief. Als ik de 1ste dag van de maand voor 30 dagen op vakantie ga en bij wijze van spreken de hoofdzekering uitzet dan krijg ik eind van de maand factuur van minimaal 38 euro (dat is momenteel mijn capaciteitstarief) dat is met 0,0kWh verbruik en 0,0kWh teruglevering.
Het tarief is hier sinds de komst van de batterijen aan het dalen, maar dat word berekend over de laatste 12 maanden dus 2 of 3 maanden een lage piek vertaalt zich niet gelijk in minder betalen. Nederlanders snappen ons systeem niet goed, wat ik ze niet kan kwalijk nemen, 70% van de Belgen betaalt dat ook maar gewoon en snapt zelf niet wat ze precies betalen.
En dan is het minimum van de berekende piek ook nog 2.5KW, dus er is zelfs geen incentive om het zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Voor de Marstek is het beter dan een CT002 te gebruiken omdat die slim samenwerkt bij meerdere batterijen.
Nadeel is wel dat je dan merkgebonden bent. Veel andere merken thuisaccu's kunnen ook met elkaar samenwerken zonder een meter van het eigen merk te hebben. Dan kan je ook een keer een uitstapje naar een ander merk maken. Is bekend of Marstek daar wel aan werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:58
Humungus schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Da's allemaal wel leuk en aardig, maar na een week van dagelijk volledig laden en ontladen is er nog geen enkele verbetering opgetreden. Nog los van het feit dat bij mijn andere accu na gelijktijdige ipdate en vanaf een zelfde versie deze bijwerking niet is opgetreden, wat op z'n minst vreemd te noemen is......
Dan zul je garantie bij je verkoper moeten claimen.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Gohf046 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:32:
Sinds de laatste update valt me op dat zowel bij 99% laden als bij 12% ontladen dat het extreem lang duurt voordat hij dat laatste procentje geladen of ontladen heeft.

Lijkt wel alsof er iets mis is met de SOC weergave.

Ik laad en ontlaad mijn batterij altijd volledig op of leeg(11%) meer mensen die hier last van hebben en eventueel een oplossing?
Is al eerder opgemerkt hier, speelt al lang.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Uberhaupt in elke situatie of???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Nadeel is wel dat je dan merkgebonden bent. Veel andere merken thuisaccu's kunnen ook met elkaar samenwerken zonder een meter van het eigen merk te hebben. Dan kan je ook een keer een uitstapje naar een ander merk maken. Is bekend of Marstek daar wel aan werkt?
De manier waarop de CT002/CT003 werkt (beslissen welke batterij hoeveel zal laden/ontladen) verhindert gebruik van andere merk-onafhankelijke meter. Vind het ook een rare manier van werken, maar lijkt mij onmogelijk dat ze dit nog kunnen wijzigen voor meerdere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb me altijd beklaagd over dat het wel 6 a 7 sec duurde voor hii bijregelde voor nom en met 2 accus verdubbelde dat
Ik zie tot mijn verassing nu dat met 2 accus het nu nog maar iets van 5 sec is
Update naar v154.215

Edit
Nevermind zojuist 25 seconden voordat er wat werd rechtgetrokken :(

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 16-08-2025 11:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Goed, mijn fan bracket is af (2x 140mm pc fan).

Als iemand hem ook wil gebruiken: https://www.thingiverse.com/thing:7119306

Feedback? Let me know :)

De thermal switches die ik heb besteld uit China moet ik nog uitproberen / aansluiten. Wilde eerst dat de bracket af was. Zal later nog wel updaten hoe ik alles precies heb aangesloten en of dat een beetje goed werkt met die switches.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
iorses schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Is al eerder opgemerkt hier, speelt al lang.
Ik had gehoopt dat de BMS na een paar volledige cycles wel bijtrekt. Maar helaas nog niet het geval bij mij.

Ik heb hierdoor het meest last bij laden waardoor die eigenlijk te vroeg zijn vermogen verlaagd naar 1200W en dan 40 minuten de tijd neemt voor 99% naar 100%. En dan kan het zijn dat we niet meer in de geplande goedkoopste uren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Maar het merkwaardige is als ik de update van 215 naar 215 niet uitvoer, hij de volgende keer niet meer met die vraag komt. Sterker nog als ik zelf op de versie van het apparaat in de app click zegt hij dat hij op de hoogste versie zit.

NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Een vraagje voor de Vlamingen/Belgen die hier al een Marstek CT002 geplaatst hebben: hoe hebben jullie de voeding van de CT002 voorzien? Via een aparte zekering (bijv. 6A), rechtstreeks achter de differentieel, ...?

Mij lijkt het vanuit het AREI wel wenselijk om dit op een aparte zekering te hebben (anders is er risico bij keuring dat de keurder hierover valt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
azerty schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:58:
Een vraagje voor de Vlamingen/Belgen die hier al een Marstek CT002 geplaatst hebben: hoe hebben jullie de voeding van de CT002 voorzien? Via een aparte zekering (bijv. 6A), rechtstreeks achter de differentieel, ...?

Mij lijkt het vanuit het AREI wel wenselijk om dit op een aparte zekering te hebben (anders is er risico bij keuring dat de keurder hierover valt)?
Ik weet niet vanbuiten welke voeding de CT002 heeft, ik werk met de CT003. Is dit op 230V?
Indien op 230 kan hij gewoon nog achter een bestaande zekering. Maakt voor het AREI niet uit (in theorie moet dan natuurlijk het eendraadschema aangepast worden, met de nadruk op ''in theorie'', in werkelijkheid zal daar geen enkele keurder over vallen).

Edit: op voorwaarde natuurlijk dat je bij de bestaande zekering onder het maximaal aantal aftakpunten blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-08-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
Mattie112 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:15:
Goed, mijn fan bracket is af (2x 140mm pc fan).

Als iemand hem ook wil gebruiken: https://www.thingiverse.com/thing:7119306

Feedback? Let me know :)

De thermal switches die ik heb besteld uit China moet ik nog uitproberen / aansluiten. Wilde eerst dat de bracket af was. Zal later nog wel updaten hoe ik alles precies heb aangesloten en of dat een beetje goed werkt met die switches.
Ik heb voor een radiator ventilator projectje enkele van deze in gebruik, die zijn ook leuk als je wilt kunnen instellen of aflezen, alleen boven de 50 graden gaan ze uit. Op Ali nog goedkoper maar als je haast hebt: https://www.amazon.nl/Tem...ektronische/dp/B0CJV61VL3

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Ik weet niet vanbuiten welke voeding de CT002 heeft, ik werk met de CT003. Is dit op 230V?
Indien op 230 kan hij gewoon nog achter een bestaande zekering. Maakt voor het AREI niet uit (in theorie moet dan natuurlijk het eendraadschema aangepast worden, met de nadruk op ''in theorie'', in werkelijkheid zal daar geen enkele keurder over vallen).

Edit: op voorwaarde natuurlijk dat je bij de bestaande zekering onder het maximaal aantal aftakpunten blijft.
De CT002 is een driefase meter, dus hij verwacht "voeding" op de 3 fasen + nul. Zou hem dus op een 3-fase zekering moeten aansluiten, wat bijv. mijn fornuis/warmtepomp zou zijn.

Ik kan dat uiteraard doen, maar dan ga ik de draden ook aansluitend moeten maken (stel dat die slimme meter kortsluiting maakt en de zekering gaat pas bij 40A uit, dan lijkt het mij niet verstandig om met een 0.75mm² draad te werken :+ (gezien het toestel <2W claimt te verbruiken en de terminals ook niet bijster groot zijn gaat de fabrikant wel uit van zo'n type draad... 2.5mm² gaat ook nog (zo zit hij nu tijdelijk aangesloten))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
azerty schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

De CT002 is een driefase meter, dus hij verwacht "voeding" op de 3 fasen + nul. Zou hem dus op een 3-fase zekering moeten aansluiten, wat bijv. mijn fornuis/warmtepomp zou zijn.

Ik kan dat uiteraard doen, maar dan ga ik de draden ook aansluitend moeten maken (stel dat die slimme meter kortsluiting maakt en de zekering gaat pas bij 40A uit, dan lijkt het mij niet verstandig om met een 0.75mm² draad te werken :+ (gezien het toestel <2W claimt te verbruiken en de terminals ook niet bijster groot zijn gaat de fabrikant wel uit van zo'n type draad... 2.5mm² gaat ook nog (zo zit hij nu tijdelijk aangesloten))
Oh ik wist niet dat die ook een 3 fase voeding moest hebben?
Dacht gewoon werkingsvoeding en dan 3x CT-klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:28
SatScan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Bij de V3 versie zijn de cellen niet gestapeld maar staan ze rechtop in de module en hierdoor kunnen de modules kleiner worden en door gebruik te maken van aluminium is de warmte regulering ook beter dan bij de huidige stalen constructie. Maar goed dat zullen we zien zodra die werkend in het wild is gespot...

m2c
Ahh dan zit het overdrukventiel van iedere cel ook bovenop dus. Op zich wel een prettiger idee.
Ben benieuwd wanneer de eerste v3 uitgeleverd gaat worden. Zou mooi zijn als iemand hem deels wil demonteren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 18:15
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:45:
Hoe constateer je hoeveel grootverbruikers je per fase hebt? Is dat een kwestie van de meterkast open maken en de draden volgen? En kun je hier dan zelf iets aan doen wanneer je de hoofdschakelaar uit zet? Of moet er altijd een monteur bij komen?
Je kan dit heel eenvoudig doen door alle groepen uit te zetten en dan door het huis te gaan met een lampje. Dan begin je gewoon met groep 1 aan te zetten en dan zoek je alle wandcontactdozen die werken door daar even je lampje op aan te sluiten. En alle lampen die werken. Dat schrijf je op en zo werk je groep voor groep af. Dus na groep 1 zet je groep 1 weer uit en groep 2 aan. En zo ga je je hele groepenkast en huis af. Kind van 6 kan dat, je moet kunnen lopen, kunnen tellen, kunnen lezen en schrijven. En lang genoeg om schakelaars aan en uit te kunnen zetten.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
WargamingPlayer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Je kan dit heel eenvoudig doen door alle groepen uit te zetten en dan door het huis te gaan met een lampje. Dan begin je gewoon met groep 1 aan te zetten en dan zoek je alle wandcontactdozen die werken door daar even je lampje op aan te sluiten. En alle lampen die werken. Dat schrijf je op en zo werk je groep voor groep af. Dus na groep 1 zet je groep 1 weer uit en groep 2 aan. En zo ga je je hele groepenkast en huis af. Kind van 6 kan dat, je moet kunnen lopen, kunnen tellen, kunnen lezen en schrijven. En lang genoeg om schakelaars aan en uit te kunnen zetten.
Dan weet je op welke groep ze zitten, maar dan moet je alsnog in de groepenkast kijken welke groep gekoppeld is aan welke fase.
Hetgeen jij zegt zou normaal gewoon zichtbaar moeten zijn in eendraadschema/situatieschets.
Maar daar zit geen onderverdeling per fase bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Als je geen automaten hebt als hoofdzekeringen kun je dit alleen uitlezen via de P1 poort denk ik.
Maar als je met >800w thuisaccu's gaat werken is het sowieso wel slim om te installatie even goed in kaart te brengen (lees open te maken). Je wilt niet dat er componenten overbelast gaan raken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 19:01
Zojuist wederom een update gehad van BMS versie 215 naar 215, maar ook een update van de CT002 versie 119 naar 120.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Jim423 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:32:
Als je geen automaten hebt als hoofdzekeringen kun je dit alleen uitlezen via de P1 poort denk ik.
Maar als je met >800w thuisaccu's gaat werken is het sowieso wel slim om te installatie even goed in kaart te brengen (lees open te maken). Je wilt niet dat er componenten overbelast gaan raken.
Als je een overzicht van de groepen wil krijgen kan je dat makkelijk doen zal wargamingplayer hierboven beschrijft.
Als je een overzicht van de fases wil kan je in de groepenkast kijken. Bij gebruik van kamgeleiders is dat tamelijk makkelijk uitzoeken. Als er geen kamgeleiders zijn is het kwestie van kabels van onderverdeling te volgen. Of met het meest goedkope multimetertje uit de dhz is dat in no time uitgevogeld in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:45:
Hoe constateer je hoeveel grootverbruikers je per fase hebt? Is dat een kwestie van de meterkast open maken en de draden volgen? En kun je hier dan zelf iets aan doen wanneer je de hoofdschakelaar uit zet? Of moet er altijd een monteur bij komen?
Ik heb daarvoor de Tibber app gebruikt. In de app kan je fase belasting zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PINRd3fswqr2xyA20SzYO3cUlo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X0IqtSjw3tVdcfgMi6GiDrQt.png?f=fotoalbum_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
azerty schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:58:

Nieuwe stroombaan (zekering) is normaal gezien keuren. Beter van bestaande zekering aftakken en noteren op plannen. Of zoals ik de module buiten elektriciteitskast (wegens plaatsgebrek) en op stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:39
Bij mij zijn bij beide versie 2 modellen de frontplaat-randen losgelaten en bij 1 zit zelf de frontplaat deels los. Hebben meer mensen dit. Beetje aan het twijfelen wat ik hier mee moet. De waterdichtheid is zeker niet meer op orde. Vragen om omruil lijkt logisch hoewel ik denk dat dit gewoon een ontwerpfout is en velen dit zullen hebben of gaan krijgen. Vandaar deze inventarisatie vraag.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Nieuwe stroombaan (zekering) is normaal gezien keuren. Beter van bestaande zekering aftakken en noteren op plannen. Of zoals ik de module buiten elektriciteitskast (wegens plaatsgebrek) en op stopcontact.
Ik moet sowieso nog laten keuren, want de renovatie is nog volop aan de gang en is nu "werfkast" die gekeurd is.

Vandaar de vraag wat anderen gedaan hebben :)
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Het installatiefilmpje sluit ze allemaal aan, en ik heb weinig zin om de meter zelf open te breken om uit te vissen of dat nu effectief in gebruik is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Om 3 fasen vermogen te meten heb je zowel de 3 fasen spanningen nodig als de 3 fasen stromen. belangrijk is ook dat je de juiste spanning koppelt met de juiste stroomklem anders ga je afwijkingen hebben in de metingen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
DSSW schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Om 3 fasen vermogen te meten heb je zowel de 3 fasen spanningen nodig als de 3 fasen stromen. belangrijk is ook dat je de juiste spanning koppelt met de juiste stroomklem anders ga je afwijkingen hebben in de metingen.
De CT klemmen bij mijn sungrow pv omvormer hebben dit nochtans niet. Die krijgen bovenzijde gewoon 1x230V als werkingsspanning en aan de onderzijde zitten de CT-klemmen aangesloten. Vandaar dat ik dacht dat de CT002 op dezelfde wijze zou werken. Overduidelijk verkeerd gedacht van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
azerty schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Ik moet sowieso nog laten keuren, want de renovatie is nog volop aan de gang en is nu "werfkast" die gekeurd is.
In dat geval wat extra ongebruikte zekeringen plaatsen die je mee laat keuren. Een extra thuisbatterij, airco unit, etc. Komt altijd iets bij waar je niet aan denkt en zonde om iedere keer te moeten laten herkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
stil schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:17:
Bij mij zijn bij beide versie 2 modellen de frontplaat-randen losgelaten en bij 1 zit zelf de frontplaat deels los. Hebben meer mensen dit. Beetje aan het twijfelen wat ik hier mee moet. De waterdichtheid is zeker niet meer op orde. Vragen om omruil lijkt logisch hoewel ik denk dat dit gewoon een ontwerpfout is en velen dit zullen hebben of gaan krijgen. Vandaar deze inventarisatie vraag.
Hangt er ook van af of je buiten gaat plaatsen of niet. Indien gewoon binnen te plaatsen zou ik zo laten. Indien buiten lijkt me toch verstandiger om garantie in te roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

In dat geval wat extra ongebruikte zekeringen plaatsen die je mee laat keuren. Een extra thuisbatterij, airco unit, etc. Komt altijd iets bij waar je niet aan denkt en zonde om iedere keer te moeten laten herkeuren.
Dat is voor jezelf naar de toekomst toe makkelijker. Maar voor de keuring maakt dit niets uit, aangezien je ongebruikte/niet aangesloten zekeringen dient aan te duiden op het eendraadschema en dient te vergrendelen in de groepenkast. En dan krijg je op de keuringsdocumenten te staan ''groep X, Z en Y maken geen deel uit van dit keuringsdocument''. Ik spreek uit ervaring :+
Allemaal belachelijk, dat weet ik, maar een keurder kan wettelijk gezien geen groep goedkeuren die op het moment van keuring niet in gebruik is.

[ Voor 9% gewijzigd door Druppeltje_ op 16-08-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
pleio65 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Ik heb daarvoor de Tibber app gebruikt. In de app kan je fase belasting zien. [Afbeelding]
Alleen als je digitale meter dit ondersteunt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
3DWim schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Dat schijf ik toch ook ?
Beide digitale meters controleren teruglevering. Mooi omschreven met "opbrengst van uw zonnepanelen". Maar waar het om gaat is wat lever je terug.
Dus als 2 van de 3 accu's van de vragensteller terug leveren dan is hij gewoon de klos.
Daar gaat de vraag over.

MAAR als er verder ergens in de kleine lettertjes gemeld wordt dat er apart naar de fase gekeken wordt dan verandert er nog meer. Namelijk betalen per fase gebruik.
Hoezo de klos? 3 fase wordt intern verrekend. Lever je op 2 fasen terug en verbruik je op 1 fase dan wordt dit gewoon verrekend. Er is ook maar niets wat dit gaat veranderen in de nieuwe energiewet of per 2027. Het is ook niet eenvoudig om dat te veranderen omdat je bij een 3 fase aansluiting een gedeelde nul hebt. Mensen meten nu op iedere fase, maar wat als je nu alleen op de retour meet (op de nul) dan kom je gewoon min of meer op een gemiddelde uit. Dus kan je de wijze van meten ter discussie stellen en daar zit geen enkele netbeheerder op te wachten. Want dan zou je ook kunnen stellen, waarom betaald iemand met 3 fasen geen 3 keer vastrecht, want 3 fasen is eigenlijk gewoon 3 x een 1 fase. 😜

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Hoezo de klos? 3 fase wordt intern verrekend. Lever je op 2 fasen terug en verbruik je op 1 fase dan wordt dit gewoon verrekend. Er is ook maar niets wat dit gaat veranderen in de nieuwe energiewet of per 2027. Het is ook niet eenvoudig om dat te veranderen omdat je bij een 3 fase aansluiting een gedeelde nul hebt. Mensen meten nu op iedere fase, maar wat als je nu alleen op de retour meet (op de nul) dan kom je gewoon min of meer op een gemiddelde uit. Dus kan je de wijze van meten ter discussie stellen en daar zit geen enkele netbeheerder op te wachten. Want dan zou je ook kunnen stellen, waarom betaald iemand met 3 fasen geen 3 keer vastrecht, want 3 fasen is eigenlijk gewoon 3 x een 1 fase. 😜
We gaan even offtopic:
Verdiep je eens in 3fase aansluiting. Als je je drie fasen gelijk belast loopt er geen stroom door de nul. Het heeft dan ook absoluut geen zin om de nulstroom te meten. Dit zegt niets over je verbruik. 8)7 Het geeft alleen iets aan als er onbalans is in de belasting van de 3 fasen.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
superduper1969 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Ik heb voor een radiator ventilator projectje enkele van deze in gebruik, die zijn ook leuk als je wilt kunnen instellen of aflezen, alleen boven de 50 graden gaan ze uit. Op Ali nog goedkoper maar als je haast hebt: https://www.amazon.nl/Tem...ektronische/dp/B0CJV61VL3
Ja, zoiets heb ik ook nog wel liggen. Heb liever iets 'passiefs' ipv dat je dit ook nog moet voeden :) Een bimetaal is perfect daarvoor. Wordt ook gebruik voor radiator ventilatoren bijv.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:31

RumaNoV

Folding

Sinds ik BMS update 215 (Firmware V151) heb geïnstalleerd op mijn MT v2, krijg ik gedurende de dag verschillende kleine laadpiekjes van rond de 300 watt. De batterij is nochtans volledig opgeladen... Enig idee waaraan dit kan liggen? Voor de BMS update zag ik dat gedrag niet, dan was het mooi 0 watt gedurende de hele dag eens de batterij volledig opgeladen was. P1 meter en Energy Socket die ik gebruik zijn deze van HomeWizard.

Pré BMS update 215:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D62hhBO1eHcN5kAkhM5cJl10v10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg4uW0xb1uE3TU8qTtGfqvxm.jpg?f=fotoalbum_large

Post BMS update 215:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urvc8wTuCvw767tS_mcU3YJfAbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGrLSVpZixlJPo7xDU83aV0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:55
RumaNoV schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:33:
Sinds ik BMS update 215 (Firmware V151) heb geïnstalleerd op mijn MT v2, krijg ik gedurende de dag verschillende kleine laadpiekjes van rond de 300 watt. De batterij is nochtans volledig opgeladen... Enig idee waaraan dit kan liggen? Voor de BMS update zag ik dat gedrag niet, dan was het mooi 0 watt gedurende de hele dag eens de batterij volledig opgeladen was. P1 meter en Energy Socket die ik gebruik zijn deze van HomeWizard.

Pré BMS update 215:

[Afbeelding]

Post BMS update 215:

[Afbeelding]
Identiek hier. Raar.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB33
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-09 18:24
Sinds deze week een Marstek in huis a 5 kWh, tot heden super blij mee. De dag afname van het net is redelijk afgenomen de accu red het net tot 6 uur sochtends misschien nog ooit een twee. Hij staat nu op een eigen groep alleen moet ik de aansluiting nog verhuizen van fase in de meterkast, wil hem op de fase met de meeste belasting zetten mocht de Netbeheer de SOM functie ooit uitzetten.

Hij is gekoppeld via de Homewizard P1 meter, echter verliezen deze ooit de verbinding onderling, wifi is het niet onder zoals de P1 als de MT staat een eigen AP met het IoT netwerk erop, ze zijn volgens unifi ook beide verbonden met hun AP als de problemen er zijn. Nog tips hiervoor? (dhcp-static is al gebeurd)

Verder zag ik een post over energie prijs aware, dus wel of niet laden met het prijs verschil op dynamisch, ik denk HA dit doet via modbus ipv de MT zelf? ik wacht eigenlijk op de API voor HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!
savale schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:11:
[...]
Ben benieuwd wanneer de eerste v3 uitgeleverd gaat worden. Zou mooi zijn als iemand hem deels wil demonteren :)
Er is er 1 naar mij onderweg, weet niet precies wanneer die binnenkomt. Hopelijk komende week, maar geen T&T code ofzo ontvangen, dus blijft een verrassing :)

Wel benieuwd, wordt mijn eerste ervaring met Marstek. Zijn er nog specifieke zaken om de aandacht op te vestigen? Zal uiteraard NOM testen icm Shelly Pro 3EM en/of HW P1-meter, de RTE, App, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
PB33 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:43:
Sinds deze week een Marstek in huis a 5 kWh, tot heden super blij mee. De dag afname van het net is redelijk afgenomen de accu red het net tot 6 uur sochtends misschien nog ooit een twee. Hij staat nu op een eigen groep alleen moet ik de aansluiting nog verhuizen van fase in de meterkast, wil hem op de fase met de meeste belasting zetten mocht de Netbeheer de SOM functie ooit uitzetten.

Hij is gekoppeld via de Homewizard P1 meter, echter verliezen deze ooit de verbinding onderling, wifi is het niet onder zoals de P1 als de MT staat een eigen AP met het IoT netwerk erop, ze zijn volgens unifi ook beide verbonden met hun AP als de problemen er zijn. Nog tips hiervoor? (dhcp-static is al gebeurd)

Verder zag ik een post over energie prijs aware, dus wel of niet laden met het prijs verschil op dynamisch, ik denk HA dit doet via modbus ipv de MT zelf? ik wacht eigenlijk op de API voor HA
Dacht ik zelf juist de fase met minder belasting het te zetten , hier is de verbinding met Hw p1 wel prima met wifi.
Mijn verbruik in de nacht is tevens ook +- een lading.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:44:
[...]
Ziet er hier als volgt uit met 3 groepen verdeeld over de 3 verschillende fases en de fases zijn redelijk met elkaar in balans:
[Afbeelding]
Mooie opstelling!
Hoe heb je die verdeelkast op je meterkast aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
wrak schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

We gaan even offtopic:
Verdiep je eens in 3fase aansluiting. Als je je drie fasen gelijk belast loopt er geen stroom door de nul. Het heeft dan ook absoluut geen zin om de nulstroom te meten. Dit zegt niets over je verbruik. 8)7 Het geeft alleen iets aan als er onbalans is in de belasting van de 3 fasen.
Even offtopic:
Je hebt gelijk, dacht even niet na:
De fasen zijn met 120 graden verschoven en de stroom door de NUL zal altijd liggen tussen de 0 (bij EXACT de zelfde belasting) en de stroom van de zwaarst belaste fase. Dus het is van belang waar je de nul meet. Je kan gewoon de nul meten wanneer hij uit je groep komt, of voor de aardlek wanneer er meerdere groepen achter zitten. Dan is de meting van de nul exact gelijk aan de fase.

Dus ja, hij kan 0 zijn bij gelijke belasting, maar je kan hem ook gewoon meten.

Overigens besef ik me nu dat in een 3-fase groepenkast er dus 3p+n binnen komt en dat daar meten van de nul inderdaad onzin is.

Overigens wel een vraag om mij wel af waarom mensen met een 1x 35A aansluiting niet 1/3 vastrecht betalen ten opzichte van een 3x 35A. Want wij krijgen maar 1 fase. Dus betalen wij te veel of zij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
WargamingPlayer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

De fasen zijn met 120 graden verschoven en de stroom door de NUL zal altijd liggen tussen de 0 (bij EXACT de zelfde belasting) en de stroom van de zwaarst belaste fase. Dus het is van belang waar je de nul meet. Je kan gewoon de nul meten wanneer hij uit je groep komt, of voor de aardlek wanneer er meerdere groepen achter zitten. Dan is de meting van de nul exact gelijk aan de fase.

Dus ja, hij kan 0 zijn bij gelijke belasting, maar je kan hem ook gewoon meten.

Overigens besef ik me nu dat in een 3-fase groepenkast er dus 3p+n binnen komt en dat daar meten van de nul inderdaad onzin is.

Overigens wel een vraag om mij wel af waarom mensen met een 1x 35A aansluiting niet 1/3 vastrecht betalen ten opzichte van een 3x 35A. Want wij krijgen maar 1 fase. Dus betalen wij te veel of zij te weinig.
Nou ja 1 x 35A is minder dan 500 euro vaste lasten per jaar; 3 x 35A is meer dan 2000 euro vaste lasten per jaar. Maar daarentegen is 1x40A en 3x25A weer 500 euro per jaar in Nederland

Acties:
  • +5 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
Mooie opstelling!
Hoe heb je die verdeelkast op je meterkast aangesloten?
Thx!

Als volgt aangesloten:
  • 3x B20 in de meterkast
  • Kabel naar onderverdeler in de garage
  • Hoofdschakelaar
  • HomeWizard 3-fase kWh-meter
  • 3x B16
  • 3x ABB 4x WCD met max 3680 Watt per ABB
Ik heb deze opstelling een tijd lang maximaal gebruikt met 6 omvormers (3x1200 & 3x2400 Watt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6rmOzWlSt9cAhjgONMA2snRBS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlzTeiSG1BAdr8qHk9479EJG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dit minus de linker stapel nog staan, er komen nog 8x 3 kWh accu's aan om het geheel op 52 kWh te brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZaPWL3UbidrTk9g-svXv3lbf5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTJpmA1Wvj8VLDDUrEvBBtjL.jpg?f=fotoalbum_large

De Marstek Venus E V3.0 kan ik dus nu links weer een plekje geven, maar niet de volledige 2500 Watt laten gebruiken zonder een andere omvormer uit te schakelen. Wordt dus even puzzelen, maar goed, is een luxeprobleem :)

Komende woensdag ga ik samen met iemand alle kabels netjes wegwerken in 10 meter kabelgoot die ik eindelijk binnen heb gekregen, nu verdient het niet de schoonheidsprijs met die losse PV DC-kabels op 2 micro-omvormers die er nog boven hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFR0v1SXRxxZff1uY_WvDbIUK_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdBjsnnCxXc7R3emjEkbNGqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Waarom je dan nog een V3 erbij gaat zetten, of gewoon voor de fun?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart

Acties:
  • +4 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Waarom je dan nog een V3 erbij gaat zetten, of gewoon voor de fun?
Ik heb een review website, Marstek heeft contact met mij gezocht of ik de Venus E V3.0 voor ze wilde reviewen.

Op de Solar Solutions 2025 beurs al contact met ze gelegd, nu namen ze contact met mij op of ik een v3.0 voor ze wilde reviewen, daar zeg ik uiteraard geen nee tegen :)

Krijg deze maand ook nog een thuisaccu van een ander merk binnen ter review, maar heb de ervaring dat verschillende merken elkaar tegenwerken en heb inmiddels voldoende opslag. Vermoed niet dat ik de Zendure's allemaal weg ga doen voor extra Marsteks, maar heb nog even om te bepalen wat ik er daarna mee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Ik heb een review website
Ah oke, helder ..... zou dat inderdaad zeker niet afslaan.
Je had het al aardig voor elkaar en het word steeds leuker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Ah oke, helder ..... zou dat inderdaad zeker niet afslaan.
Je had het al aardig voor elkaar en het word steeds leuker :)
Ja idd :)

Maar ook wel goed om te weten dat ik er sinds 2015 1000+ uren in heb zitten, komt dus niet zomaar aanwaaien wat sommige mensen weleens denken. Leuke "hobby" voor erbij op deze manier en fijn dat het nu momentum lijkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
DSSW schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Als je het nauwkeurig wil meten moet je inderdaad ook de spanning per fase meten. Maar de CT- opnemer kan er ook vanuit gaan dat de spanning op iedere fase hetzelfde is als de fase waarvan de CT zijn spanning krijgt, meetfout gaat weinig uitmaken om nom te regelen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:30
RumaNoV schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:33:

Pré BMS update 215:

[Afbeelding]

Post BMS update 215:

[Afbeelding]
Hier dezelfde versies en gelijkaardig gedrag.

De update naar versie 215 verliep vlot en zonder dat ik iets moest resetten of uittrekken (geen modbus).
Echter reeds 3x opnieuw melding gekregen om dezelfde versie opnieuw te installeren (niet gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Dat weet ik niet, heb zelf nog nooit de CT002 werkend gezien of aangesloten.
Als je zeker weet dat je maar één Marstek in gebruik zult nemen dan kun je kiezen voor een andere oplossing.
Anders blijft mijn advies gebruik de CT002 zodat batterijen slim samenwerken. Dit zal niet met een andere oplossing gaan werken omdat een gedeelte van de benodigde logica door de CT van Marstek wordt gedaan.

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iorses schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Uberhaupt in elke situatie of???
?? ik weet niet precies wat je bedoel maar lees de TS er eens op na.
Om Marstek batterijen slim met elkaar te laten samen werken heb je altijd een CT van Marstek nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Humungus schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Da's allemaal wel leuk en aardig, maar na een week van dagelijk volledig laden en ontladen is er nog geen enkele verbetering opgetreden. Nog los van het feit dat bij mijn andere accu na gelijktijdige ipdate en vanaf een zelfde versie deze bijwerking niet is opgetreden, wat op z'n minst vreemd te noemen is......
Via de feedback melden, als er geen oplossing geboden kan worden en als defect wordt aangemerkt zal de batterij worden omgewisseld.

Gekocht bij @Duramotion ion of @Stekkerbatterij? dan zullen die de swap verder voor regelen zodat je een nieuwe batterij krijgt zodra de defecte wordt opgehaald.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

Er is er 1 naar mij onderweg, weet niet precies wanneer die binnenkomt. Hopelijk komende week, maar geen T&T code ofzo ontvangen, dus blijft een verrassing :)

Wel benieuwd, wordt mijn eerste ervaring met Marstek. Zijn er nog specifieke zaken om de aandacht op te vestigen? Zal uiteraard NOM testen icm Shelly Pro 3EM en/of HW P1-meter, de RTE, App, etc.
Nice, zou zeggen lees de TS eens door ;-)
- ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van de cellen
- en de RTE over een langere periode (maand ofzo).
- daarnaast hoe volwassen is het P&P proces nu
- de lan-aansluiting - snelheid en onder welke naam
- respons snelheid tov andere systemen bij modi NOM
- als je HA gebruikt of de add-on etc nog werken
- modbus werking en beschikbare gegevens
- zeuren dat je de modbus specs wil hebben ;-)
- kun je iets zeggen/ontdekken mbt cel-balancing van de Marstek

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 17-08-2025 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Nice, zou zeggen lees de TS eens door ;-)
- ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van de cellen
- en de RTE over een langere periode (maand ofzo).
- daarnaast hoe volwassen is het P&P proces nu
- de lan-aansluiting - snelheid en onder welke naam
- respons snelheid tov andere systemen bij modi NOM
- als je HA gebruikt of de add-on etc nog werken
- modbus werking en beschikbare gegevens
- zeuren dat je de modbus specs wil hebben ;-)
-
Heb destijds toen de 1e Marstek beschikbaar kwam en dit topic werd gestart een periode gevolgd, op een gegeven moment mee gestopt toen ik bij andere merken bleef hangen. Toen ze contact opnamen dit topic en het modbus topic weer geopend en mee gaan lezen, dus ben nu redelijk op de hoogte :)

Gebruik idd HA, heb een Flir liggen ivm monitoren warmteontwikkeling, kan de RTE meten met een kWh-meter en slimme stekkers, heb voor NOM een Shelly Pro 3EM en HW P1 beschikbaar. Zal als ie binnen is vast wel even om ondersteuning vragen, maar ben al redelijk op de hoogte.

Enige waar ik niet naar uit kijk is hem op te tillen :D Ben accu's van 24-36 kg gewend, maar dit moet ff met zijn 2'en vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweeek
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Enige waar ik niet naar uit kijk is hem op te tillen :D Ben accu's van 24-36 kg gewend, maar dit moet ff met zijn 2'en vermoed ik.
Off topic

Je zet je vrouw nooit in de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Heb destijds toen de 1e Marstek beschikbaar kwam en dit topic werd gestart een periode gevolgd, op een gegeven moment mee gestopt toen ik bij andere merken bleef hangen. Toen ze contact opnamen dit topic en het modbus topic weer geopend en mee gaan lezen, dus ben nu redelijk op de hoogte :)

Gebruik idd HA, heb een Flir liggen ivm monitoren warmteontwikkeling, kan de RTE meten met een kWh-meter en slimme stekkers, heb voor NOM een Shelly Pro 3EM en HW P1 beschikbaar. Zal als ie binnen is vast wel even om ondersteuning vragen, maar ben al redelijk op de hoogte.

Top,

Fijn om je 'on-board' te hebben met al je kennis en ervaring!

Als je vragen hebt dan laat maar weten! Er is in dit Topic genoeg ervaring en deskundigheid om vele vragen te beantwoorden. Laat je verrassen door de prijs/kwaliteit verhouding!

Even op een steekwagentje zetten en verplaatsen... anders buurman!! wil je soms een een koud biertje...

:)F :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweeek schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Off topic

Je zet je vrouw nooit in de hoek?
Hoeft niet, ze kent haar plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Top,

Als je vragen hebt dan laat maar weten! Er is in dit Topic genoeg ervaring en deskundigheid om vele vragen te beantwoorden. Laat je verrassen door de prijs/kwaliteit verhouding!

Even op een steekwagentje zetten en verplaatsen... anders buurman!! wil je soms een een koud biertje...

:)F :)B
Ik merk het, mooie warme douche.

Het valt mij al mee dat ik niet met pek en veren dit topic uit word gejaagd 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:33:
[...]

Ik merk het, mooie warme douche.

Het valt mij al mee dat ik niet met pek en veren dit topic uit word gejaagd 8)
Dat laten we aan de andere PIB topics over... wij zijn meer van bier en chips... soms nemen we er popcorn bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie in Marstek berichten op o.a. LinkedIn dat ze Home Assistant ondersteuning voor de V3.0 benoemen. Ik vermoed dat de HA ondersteuning voor V3 hetzelfde is als V2 en dus niet een kwestie van auto discovery in HA wordt nadat je hem op Wifi/Ethernet hebt aangemeld. Maar ze benoemen dit wel expliciet, is dat alleen marketing of wordt de V3 - op termijn - ook makkelijker via HA aanstuurbaar dan de V2?

Vind het prima om met kabels aan de slag te gaan, maar ze benoemen het zo duidelijk dat je als consument dan ook daadwerkelijk mag verwachten dat het plug & play is toch? Bij het huidige merk dat ik heb is het een kwestie van integratie downloaden, API-key invullen en gaan. Bij HW zit de ondersteuning in Home Assistant Core. Mijn SolarEdge PV omvormer heb ik ook via Modbus in HA zitten, maar wel gewoon via een Ethernet aansluiting.

Moet ik dus al een kabel voorbereiden of zou V3 ook via andere wegen via HA aanstuurbaar moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:50:
Ik zie in Marstek berichten op o.a. LinkedIn dat ze Home Assistant ondersteuning voor de V3.0 benoemen. Ik vermoed dat de HA ondersteuning voor V3 hetzelfde is als V2 en dus niet een kwestie van auto discovery in HA wordt nadat je hem op Wifi/Ethernet hebt aangemeld. Maar ze benoemen dit wel expliciet, is dat alleen marketing of wordt de V3 - op termijn - ook makkelijker via HA aanstuurbaar dan de V2?

Vind het prima om met kabels aan de slag te gaan, maar ze benoemen het zo duidelijk dat je als consument dan ook daadwerkelijk mag verwachten dat het plug & play is toch? Bij het huidige merk dat ik heb is het een kwestie van integratie downloaden, API-key invullen en gaan. Bij HW zit de ondersteuning in Home Assistant Core. Mijn SolarEdge PV omvormer heb ik ook via Modbus in HA zitten, maar wel gewoon via een Ethernet aansluiting.

Moet ik dus al een kabel voorbereiden of zou V3 ook via andere wegen via HA aanstuurbaar moeten zijn?
Kan je dat bericht even sharen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Kan je dat bericht even sharen?
Doe ik als ik hem terug kan vinden. Was een video in een bericht van een Marstek medewerker en volgens mij werd IFA 2025 vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:06

In de local api pdf, hier eerder gedeeld, staan een aantal discovery methodes. O.a. broadcast udp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
Is er iemand met een Kamstrup (of ander merk) DSMR2 meter die iets kan zeggen over de werking van de MS accu? (gebruik makend van een standaard P1 meter zoals de HW)

Werkt het goed? Ik snap dat de frequentie om beslissingen te maken lager is, maar merk je hier echt iets van?

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-08-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
Eastman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Ik had gehoopt dat de BMS na een paar volledige cycles wel bijtrekt. Maar helaas nog niet het geval bij mij.

Ik heb hierdoor het meest last bij laden waardoor die eigenlijk te vroeg zijn vermogen verlaagd naar 1200W en dan 40 minuten de tijd neemt voor 99% naar 100%. En dan kan het zijn dat we niet meer in de geplande goedkoopste uren zitten.
Dan zou je moeten schakelen naar force zodat je het red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
superduper1969 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Beter een ESP met onewire, eenvoudiger en goedkoper.
Kun je voor de schakeling nog een relais aan diezelfde ESP zetten, ik heb alles zover klaar alleen de magneten die ik had voor de fans waren niet sterk genoeg…
Zodra ik ze eronder heb hangen en ze werken zal ik mijn bevindingen en de materialen delen.
Wat bedoel je met boven de 50 graden gaan ze uit?

[ Voor 22% gewijzigd door iorses op 16-08-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
SatScan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

?? ik weet niet precies wat je bedoel maar lees de TS er eens op na.
Om Marstek batterijen slim met elkaar te laten samen werken heb je altijd een CT van Marstek nodig!
Jij geeft advies voor een CT002 terwijl ik een CT003 heb, ik vraag aan jou dus of die uberhaupt meer voordeel heeft ipv CT003?
Dat heeft niks met TS te maken maar zou dan een ervarings dingetje zijn…….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
[...]

Schroef die bak gelijk even op, we willen de binnenkant eindelijk eens zien! Testen moet wel grondig gebeuren!😂
Zou jij me dat contact wat je hebt niet meer technische info kunnen vergaren?
Zoals zitten er 1 of 2 omvormers erin en indien 2 hoe regelt hij dat dan?
Hoe balanceren de cellen?
Zijn denk ik nog wel meer prangende vragen hier!

[ Voor 10% gewijzigd door iorses op 17-08-2025 00:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:30
Nieuw filmpje van de V3, waar je de binnenkant kan zien:

YouTube: Marstek Venus E 3.0 New Plug-in Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Leuk filmpje. Wel interessant om te zien hoe de batterijen gestapeld zijn en dat er een busbar plaat op zit die alles verbindt. En één printplaat waarom EMS, BMS, omvormer, communicatie, etc zit.

Blijkbaar tonen ze hier ook dat er een soort zwarte hars over alles gegoten is voor IP65 rating te kunnen halen. Kwestie DIY reparatie na garantie lijkt me dit wel faliekant.

Bizarre keuze hoe het backup stopcontact achter zelfde rubberen bescherming zit als de grid connectie. Het is toch niet dat je de batterij kan gebruiken zonder grid, dus waarom deze achter een beschermkapje steken (met het IP20 backup stopcontact) is toch echt een ontwerpfout |:( Zou me niet verwonderen als we begin volgend jaar een v4 hebben waar ze wat van deze foutjes opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
iorses schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Wat bedoel je met boven de 50 graden gaan ze uit?
De batch temperatuur regelaars die ik een paar jaar geleden heb ontvangen die schakelt boven de 50 graden af, wat ik ook probeerde. Toen stookte ik nog gas dus dat was niet de bedoeling. Inmiddels een Quatt en die haalt toch geen 50 graden

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dat betreft de video die ik bedoelde en op LinkedIn langs had zien komen. Daarin zie je dit staan mbt Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djAttNVJ-_VxCZlUwPVxqQGgh4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3Sgl0afAPuacPVUkOdtg7GI.png?f=fotoalbum_large

Dus wel benieuwd of er standaard ondersteuning onderweg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Die ondersteuning komt er idd aan. Een tijdje terug was er ook een vacature voor specifiek dit onderwerp bij Marstek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:25:
[...]
Die ondersteuning komt er idd aan. Een tijdje terug was er ook een vacature voor specifiek dit onderwerp bij Marstek.
Waarschijnlijk eerst voor v3 en hopelijk nadien ook voor v1 en v2. Is hier al enige zekerheid over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Waarschijnlijk eerst voor v3 en hopelijk nadien ook voor v1 en v2. Is hier al enige zekerheid over?
Nee, niet dat ik weet. Schijnbaar zijn er in de laatste firmware daar wel aanwijzingen voor.
Het hardware platform blijft gelijk dus het zou technisch mogelijk moeten zijn. Het is de vraag of ze het aan zetten voor v1 en v2 of niet. Wat is trouwens wel verwacht!

Maar zekerheid zeker niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iorses schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Schroef die bak gelijk even op, we willen de binnenkant eindelijk eens zien! Testen moet wel grondig gebeuren!😂
Zou jij me dat contact wat je hebt niet meer technische info kunnen vergaren?
Zoals zitten er 1 of 2 omvormers erin en indien 2 hoe regelt hij dat dan?
Hoe balanceren de cellen?
Zijn denk ik nog wel meer prangende vragen hier!
Nadeel is dat je bij dergelijke partijen vaak contact hebt met de marketing mensen die er technisch heel weinig van af weten.

Als ie binnen is zal ik kijken of ik een technisch contactpersoon kan krijgen, wil ze nu niet direct overvragen, maar zal de vragen wel bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:53:
[...]

Jij geeft advies voor een CT002 terwijl ik een CT003 heb, ik vraag aan jou dus of die uberhaupt meer voordeel heeft ipv CT003?
Dat heeft niks met TS te maken maar zou dan een ervarings dingetje zijn…….
Ik schreef ook dat ik niet geheel snapte wat je bedoelde... en nu nog niet maar goed.
Even in algemeenheden;

Bij trage DM >5sec is het overwegen een CT002 waard.
Waarom een CT002 en geen Shelly bijvoorbeeld? De Marstek CT002 ondersteund slim het gebruik van meerdere Marstek batterijen. De CT002 is in samenwerking met de Venus in België goedgekeurd.

Heb je een snelle DM van 1 sec dan zou ik het bij de CT003 laten die ondersteund ook slim meerdere Marstek batterijen.

Voor slim laten samenwerken van Marstek batterijen is altijd een CT van Marstek noodzakelijk.
(al deze info staat ook in de TS)

Heb je een andere vraag dan hoor ik het graag!

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:27:
Is er iemand met een Kamstrup (of ander merk) DSMR2 meter die iets kan zeggen over de werking van de MS accu? (gebruik makend van een standaard P1 meter zoals de HW)

Werkt het goed? Ik snap dat de frequentie om beslissingen te maken lager is, maar merk je hier echt iets van?
Kijk in de TS op pagina 1 van dit forum naar de excel-lijst van mensen die dat hebben ingevuld. Ik ben o.a. zelf zo'n gebruiker die een dsmr 2.2 heeft met HW P1 en het loopt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Dat betreft de video die ik bedoelde en op LinkedIn langs had zien komen. Daarin zie je dit staan mbt Home Assistant:
[Afbeelding]

Dus wel benieuwd of er standaard ondersteuning onderweg is.
minder dan 3 sec reactie tijd zie je in het filmpje
Dat zou wat zijn....

Stoere vrouw in de garage trouwnens. Die gaat de kinderen even billenkoek geven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Avenger 2.0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:17:
[...]

Leuk filmpje. Wel interessant om te zien hoe de batterijen gestapeld zijn en dat er een busbar plaat op zit die alles verbindt. En één printplaat waarom EMS, BMS, omvormer, communicatie, etc zit.

Blijkbaar tonen ze hier ook dat er een soort zwarte hars over alles gegoten is voor IP65 rating te kunnen halen. Kwestie DIY reparatie na garantie lijkt me dit wel faliekant.

Bizarre keuze hoe het backup stopcontact achter zelfde rubberen bescherming zit als de grid connectie. Het is toch niet dat je de batterij kan gebruiken zonder grid, dus waarom deze achter een beschermkapje steken (met het IP20 backup stopcontact) is toch echt een ontwerpfout |:( Zou me niet verwonderen als we begin volgend jaar een v4 hebben waar ze wat van deze foutjes opgelost hebben.
Ze dekken zichzelf al in: WaRterproof ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_lxqkWn06grX-jGm03ogRu1tUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j1bKElf9gVEVoiG8tplN1ZsJ.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 231 ... 266 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.