Zijn we verplicht een plugin batterij aan te geven bij Fluvius? Welk doel heeft dit? Om later weer een extra belasting in 't leven te roepen? 😆KH9180 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:40:
Voor wie er boodschap aan heeft, Marstek kan aangemeld worden bij Fluvius.
[Afbeelding]
Toen ik in februari een defecte had was het eerste dat ze mij gevraagd hebben of ik Modbus sturing gebruik.vifra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Als ze fabrieksgarantie geven (en ik lees dat alles in hars is ingekapseld) dan dienen ze bij defect het onderdeel te vervangen zonder kosten. versta ik tel maar een paar lossstaande onderdelen:
- de batterij zelf (één blok met hars ingegten)
- de wieltjes
- de beugel
- de netsnoer
... denk dus niet dat ze echt herstellen maar van een swap uitgaan ... ik zou toch altijd die 10 jaar garantiebelofte proberen hard te maken bij faling voor 10 jaar ...
PS - de 6000 / 10 jaar is een garantie van >80% overgebleven cappaciteit. indien lager (of ander defect niet door verkeerdelijk gebruik) dan valt dat normaal onder garantie.
Zij die via modbus aansturen kunnen wel eens bedrogen uitkomen bij inroepen garantie (jaja ... ) andere software dan die van marstek gebruiken verbreekt hun 10 jaar fabrieksgarantie ...
Ik weet niet waarom ze die vraag gesteld hebben, maa ik kan mij inbeelden dat het wel voor discussies kan zorgen als je zelf software schrijft om de MT aan te sturen ipv hun eigen software.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
En dan springen we met z'n allen op die actie en een aantal weken later is hij nog eens 175€ goedkoperMaxwp schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
eerst komt er nog een super deal die je niet zo snel weer zult gaan zien met een hele lage prijs waar je niks van moet missen.
zeg 1475 of zo!
daarna zakt die tot onder de 1000
De enige die lachen zijn de verdelers, die cashen in grote volumes.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Waar ik vooral voor vrees is de interne ventilator. Als ik zie hoe die al "huilt" na 5 maanden bij grote vermogens dan vrees ik dat die het bijlange geen 10 jaar gaat uithouden...vifra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Marstek energy Europe bestaat al sinds 2009 - dus ruim 16 jaar. Dat is niet een nieuw jong ongekende speler in de batterijmarkt ...
Op zich is het een US company dat zoals zovele tech. companies in China fabriceren en een stevige voet ook hebben in europa.
eerst en vooral - laten we er toch van uit gaan dat die zaken meer dan 10 jaar zullen meegaan ... LiFoPo4 batterij tech. is niet nieuw, transfo AC / DC is niet nieuw, ... dus zie niet in waarom dit hier niet zo zou zijn dat dat netjes 10 jaar mee gaat.
En indien dat niet zo is, dan is het kwestie van idd de juiste kanalen aan te spreken. Via de app / via waar je het gekocht hebt, ...
In EU is eerste aanspreekpunt uw verkooppunt, als die er niet meer is dan blijft de fabrikant voor een fabrieksgarantie verantwoordelijk en dus uw tweede aanspreekpunt. Daarnaast kan je ook via overheid gaat indien dat niet mogelijk is opdat die een onderzoek doen naar consumentenrecht ...
Maar weerom - veel tekst voor iets dat mogelijks niemand (of weinigen) gaan meten gebruiken ... (hopelijk)
Staat jouw batterij niet te warm ? Ik heb in 8 maanden de ventilator enkel gehoord bij een update van de FW.DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Waar ik vooral voor vrees is de interne ventilator. Als ik zie hoe die al "huilt" na 5 maanden bij grote vermogens dan vrees ik dat die het bijlange geen 10 jaar gaat uithouden...
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Grijze zone in België. Tot 800W is het bij mijn weten niet verplicht om aan te melden. Op 2500W sowieso altijd verplicht. Maar op zijn Belgisch betekent dat: is het tot 800W of tot en met 800W? En telt het vermogen van de omvormer of het vermogen dat ontgrendeld is? Aangezien je de omvormer apart moet aanduiden op Fluvius neem ik aan dat het max vermogen van de omvormer telt en bijgevolg elke MT eigenlijk aangemeld zou moeten worden. Maar België zou België niet zijn als er geen ruimte voor discussie en interpretatie zou zijn.RumaNoV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Zijn we verplicht een plugin batterij aan te geven bij Fluvius? Welk doel heeft dit? Om later weer een extra belasting in 't leven te roepen? 😆
EDIT: ik zie net dat de tekst van fluvius aangepast is tov enkele maanden geleden. Het maximale omvormervermogen telt. Dus wettelijk gezien zou elke MT aangemeld moeten worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-08-2025 19:37 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
En als je aan meldt… heb je een keuringsattest nodig… kost je nog eens 160€.Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:34:
[...]
Grijze zone in België. Tot 800W is het bij mijn weten niet verplicht om aan te melden. Op 2500W sowieso altijd verplicht. Maar op zijn Belgisch betekent dat: is het tot 800W of tot en met 800W? En telt het vermogen van de omvormer of het vermogen dat ontgrendeld is? Aangezien je de omvormer apart moet aanduiden op Fluvius neem ik aan dat het max vermogen van de omvormer telt en bijgevolg elke MT eigenlijk aangemeld zou moeten worden. Maar België zou België niet zijn als er geen ruimte voor discussie en interpretatie zou zijn.
EDIT: ik zie net dat de tekst van fluvius aangepast is tov enkele maanden geleden. Het maximale omvormervermogen telt. Dus wettelijk gezien zou elke MT aangemeld moeten worden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Elke installatie moet gekeurd zijn, met of zonder batterij. In elk huis zou (als het goed is) een keuringsattest aanwezig moeten zijn.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
En als je aan meldt… heb je een keuringsattest nodig… kost je nog eens 160€.
Herkeuring is in elk geval niet nodig.
:strip_exif()/f/image/2WWbJzaC6wtX1UgR6cUihkwC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-08-2025 19:59 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik heb een keuringsattest dat nog maar 3 jaar oud is, maar als ik een kring bij wil maken voor de Marstek (of 2), dan moet er wel opnieuw gekeurd worden.Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Elke installatie moet gekeurd zijn, met of zonder batterij. In elk huis zou (als het goed is) een keuringsattest aanwezig moeten zijn.
Herkeuring is in elk geval niet nodig.
[Afbeelding]
Dat heeft niets met de MT of met de aanmelding te maken.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Ik heb een keuringsattest dat nog maar 3 jaar oud is, maar als ik een kring bij wil maken voor de Marstek (of 2), dan moet er wel opnieuw gekeurd worden.
Dat staat gewoon zo voorgeschreven in het AREI voor bijkomende groepen altijd.
Fluvius vraagt in elk geval geen keuringsattest. Het is dat wat ik bedoelde.
Als je de installatie niet aanmeldt, en je maakt wel een groep bij, moet je ook laten herkeuren. (Volgens de wetgeving, in werkelijkheid doet niemand dat)
Heeft iemand enige ervaring met het volgende:
Ik heb tijdens het manueel ontladen de cyclus ingekort waardoor de MT gestopt is met ontladen(logisch).
Echter als ik nu via het manuele laadschema een schema laat starten, doet ie niks op de tijd dat ie zou moeten starten; dus bijv 20:05 of 20:15 start ie niet terwijl ik dat wel heb ingestelt.
Iemand enig idee?
Ik heb tijdens het manueel ontladen de cyclus ingekort waardoor de MT gestopt is met ontladen(logisch).
Echter als ik nu via het manuele laadschema een schema laat starten, doet ie niks op de tijd dat ie zou moeten starten; dus bijv 20:05 of 20:15 start ie niet terwijl ik dat wel heb ingestelt.
Iemand enig idee?
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik heb geen verstand van de Belgische regelgeving, maar ik weet wel dat een Marstek afgesteld op max 800w, in de praktijk met zal 794w gaan ontladenDruppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:34:
[...]
Grijze zone in België. Tot 800W is het bij mijn weten niet verplicht om aan te melden. Op 2500W sowieso altijd verplicht. Maar op zijn Belgisch betekent dat: is het tot 800W of tot en met 800W? En telt het vermogen van de omvormer of het vermogen dat ontgrendeld is? Aangezien je de omvormer apart moet aanduiden op Fluvius neem ik aan dat het max vermogen van de omvormer telt en bijgevolg elke MT eigenlijk aangemeld zou moeten worden. Maar België zou België niet zijn als er geen ruimte voor discussie en interpretatie zou zijn.
Edit, als het om theoretisch vermogen gaat, dan, helaas... Hahaha.
[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 18-08-2025 20:25 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik heb ook geen verstand of kennis van de Belgische regelgeving maar wel van regelgevingen in het algemeen. En als een partij schrijft: het maximale vermogen dan is dat voor de Marstek varianten: 2500W. Immers dat kan er max. vrijgeschakeld worden. Of je daarvoor kiest of niet doet er dan niet toe.Richh schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Ik heb geen verstand van de Belgische regelgeving, maar ik weet wel dat een Marstek afgesteld op max 800w, in de praktijk met zal 794w gaan ontladen
Edit, als het om theoretisch vermogen gaat, dan, helaas... Hahaha.
🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 153, BMS 215, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1
Heb je naast het schema ook op "inschakelen" gedrukt in hetzelfde menu waar je tijden/schema kan wijzigen?Gohf046 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:21:
Iemand enig idee?
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
voor de vele recente topics hier na de fluvius update over wat je nu al of niet met een stekker kan en mag in BE, we hebben er een topic voor: KH9180 in "Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur"
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
reken je rijk... zo werkt het niet tenzij je van een gigantisch slechte electriciteits leverancier komt maar dat heb je enkel aan jezelf dan te danken.mathiasc schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
voor mezelf is de verdientijd zelf < 3J, met 3 MT's, batt zal elke dag een full cycle kunnen doen (minimaal 1) en dat aan de huidige tarieven gerekend. alleen mijn nachtverbruik is al +- 15kWh, enkel in het winterseizoen zal het rendement stukken minder zijn, echter zal het dan dienen voor om de pieken op te vangen en om onder de 2,5kWh te houden, want onrechtsreeks ook veel opbrengt.
ik betaal momenteel 9.31cent excl kosten voor afname (wat voor iedereen hetzelfde is) en 4.57cent bij op het net steken. Als je alles juist in de berekening steekt geraak je met BE weer dan nooit aan 3j tenzij zoals hierboven vermeld.
realistisch blijven is het beste, met meerdere MT gaat je rendement omlaag ook door lagere RTE maar ik merk ook dat door meerdere er ook positieve dingen zijn, zoals lagere piek belasting/MT.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
bij welke leverancier zit jij dan, das meer dan 30% goedkoper voor afname? mezelf bij ecopower (al jaar en dag) maar wil eerst de MT's afwachten voor ik ergens anders naar overstap.d3x schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
reken je rijk... zo werkt het niet tenzij je van een gigantisch slechte electriciteits leverancier komt maar dat heb je enkel aan jezelf dan te danken.
ik betaal momenteel 9.31cent excl kosten voor afname (wat voor iedereen hetzelfde is) en 4.57cent bij op het net steken. Als je alles juist in de berekening steekt geraak je met BE weer dan nooit aan 3j tenzij zoals hierboven vermeld.
realistisch blijven is het beste, met meerdere MT gaat je rendement omlaag ook door lagere RTE maar ik merk ook dat door meerdere er ook positieve dingen zijn, zoals lagere piek belasting/MT.
Ecopower= 0,135 voor energiecomponent (heffingen ed ook in, excl capaciteitstarief) en 0,1388 voor netkosten.
terugleveren = 0,02
Okay we begrepen elkaar dus toch een soort van want dat was inderdaad het antwoord waar ik na zocht.SatScan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Ik schreef ook dat ik niet geheel snapte wat je bedoelde... en nu nog niet maar goed.
Even in algemeenheden;
Bij trage DM >5sec is het overwegen een CT002 waard.
Waarom een CT002 en geen Shelly bijvoorbeeld? De Marstek CT002 ondersteund slim het gebruik van meerdere Marstek batterijen. De CT002 is in samenwerking met de Venus in België goedgekeurd.
Heb je een snelle DM van 1 sec dan zou ik het bij de CT003 laten die ondersteund ook slim meerdere Marstek batterijen.
Voor slim laten samenwerken van Marstek batterijen is altijd een CT van Marstek noodzakelijk.
(al deze info staat ook in de TS)
Heb je een andere vraag dan hoor ik het graag!
Ik heb een DSMR5 dus die heeft 1 sec en heb ik geen voordeel bij CT002, ik dacht ergens een detail gemist te hebben.
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
staat in geïsoleerde garage, daar is het best koelPNARI schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Staat jouw batterij niet te warm ? Ik heb in 8 maanden de ventilator enkel gehoord bij een update van de FW.
V2 gaat inderdaad verdwijnen.SatScan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Ik verwacht dat de v2 binnenkort niet meer leverbaar zal zijn...
Dan begint het idd weer van voren af aan... wie van de dealers knippert het eerst met zijn ogen en verlaagd de prijs...
4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - FW V154 / BMS V216, CT003 - V117, Home Assistant
‑20 °C tot +55 °C zeggen de specs. Knap als je een omgeving hebt van +55 °CPNARI schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Staat jouw batterij niet te warm ? Ik heb in 8 maanden de ventilator enkel gehoord bij een update van de FW.
Waarschijnlijk je HA wachtwoord in add-on niet juist ingevuld!antoinevromen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
Is er nog iemand in dit forum die bezig is met de koppeling Marstek Venus E (zonder additionele hardware) via MQTT middels "tomquist/hame-relay"?
Ik ben een stuk verder gekomen, maar mij ontbreekt de kennis van Home Assistant / MQTT en de mogelijke debug-mogelijkheden bij deze software.
Mocht iemand me naar een juist forum hiervoor kunnen verwijzen is dat ook al meegenomen. Ik krijg het onderstaande nu te zien in het dashboard:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Let op , als je op firmware 154.x zit, dan werkt hame-relay wederom niet meer... Marstek heeft een extra encryptie toegevoegd... Dus het is weer wachten voor een update op hame-reyantoinevromen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:03:
[...]
Is er nog iemand in dit forum die bezig is met de koppeling Marstek Venus E (zonder additionele hardware) via MQTT middels "tomquist/hame-relay"?
Ik ben een stuk verder gekomen, maar mij ontbreekt de kennis van Home Assistant / MQTT en de mogelijke debug-mogelijkheden bij deze software.
Mocht iemand me naar een juist forum hiervoor kunnen verwijzen is dat ook al meegenomen. Ik krijg het onderstaande nu te zien in het dashboard:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Trouwens bij al de 3 Marsteks hoor ik de ventilator geregeld draaien. Bij de versie 2 gaat zelfs de warningled aan als de ventilator een tijd draait bij vol vermogen van de omvormeriorses schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:03:
[...]
‑20 °C tot +55 °C zeggen de specs. Knap als je een omgeving hebt van +55 °C
Hoe gaat het tegenwoordig met het herkennen van de Homewizard p1?
Ziet de Marstek dan nog altijd alle andere HW meters of kan hij nu enkel de p1 meter eruit vissen?
Dat is tenminste mijn laatse herinnering aan het Marstek koppelen aan HW p1 verhaal.
Ik heb vandaag namelijk eindelijk een nieuwe meter in de meterkast gekregen en nu heb ik dus ook snelle data.
Ik zit nog een beetje in dubio of ik het zal laten zoals nu.
L1 accu 1
Som L1 L2 L3 accu 2
L3 accu 3
En dan de afwijking van de shelly voor lief nemen.
Of accu 2 naar de HW p1 laten kijken en daar de som uit halen.
Dan ben ik de afwijking van de shelly kwijt.
De ct003 is ook een optie als ik die betrouwbaar kan laten communiceren met de accu's.
Maar het leek me leuk om de combinatie shelly en Hwp1 te proberen.
Maar als het nog steeds zo'n gelazer is om de Marstek alleen de p1 te laten vinden en niet alle andere meters heb ik daar ook niet veel zin in..
Ziet de Marstek dan nog altijd alle andere HW meters of kan hij nu enkel de p1 meter eruit vissen?
Dat is tenminste mijn laatse herinnering aan het Marstek koppelen aan HW p1 verhaal.
Ik heb vandaag namelijk eindelijk een nieuwe meter in de meterkast gekregen en nu heb ik dus ook snelle data.
L1 accu 1
Som L1 L2 L3 accu 2
L3 accu 3
De ct003 is ook een optie als ik die betrouwbaar kan laten communiceren met de accu's.
Maar als het nog steeds zo'n gelazer is om de Marstek alleen de p1 te laten vinden en niet alle andere meters heb ik daar ook niet veel zin in..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Werkte hier een tijdje terug goed! Geen probleem met meerdere HW producten icm P1 meter en de Marstek app.Ronald.42 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:58:
L1 accu 1
Som L1 L2 L3 accu 2
L3 accu 3
Keep us posted!
Succes
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dan zal ik in de loop van de week eens een poging doen als ik even een verloren uurtje heb.SatScan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:13:
[...]
Werkte hier een tijdje terug goed! Geen probleem met meerdere HW producten icm P1 meter en de Marstek app.
Keep us posted!
Succes
Het werkzame leven is vandaag weer begonnen na 4 weken vakantie.
Maar even zien hoe het loopt, het heeft geen haast maar zou het niet onaardig vinden als ik nog wat dichter bij nul kan komen.
Ik zit nu tussen 0,4kwh op een goede dag en 0,8kwh op een slechte dag dat nog uit het net komt.
Per maand was het afgelopen maanden tussen de 14kwh en 19 kwh van het net.
Gaat nergens meer over maar als ik dat met een kleine moeite kan verbeteren is dat altijd leuk natuurlijk.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Bij mij hoor ik ze vrijwel altijd draaien na een tijdje en is de heatsink rond de 50 graden.DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:30:
[...]
Trouwens bij al de 3 Marsteks hoor ik de ventilator geregeld draaien. Bij de versie 2 gaat zelfs de warningled aan als de ventilator een tijd draait bij vol vermogen van de omvormer
Maar warning led nog nooit gezien, weet je zeker dat dit oke is? Lijkt bijna erop dat hij dan toch te warm wordt bij jou?
Waarschijnlijk zoals anderen ook aanhaalden zou je programma nog op disabled kunnen staan. Ik merk zelf trouwens dat als ik om 20:00 plan te ontladen voor avondpiek dat de MT pas om 20:01, soms 20:02 begint met ontladen. Heb dus maar even de tijd een minuutje teruggezet via de MT app zelfGohf046 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:21:
Iemand enig idee?
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Prima doel gehaald, ergens moet je ook gewoon eens tevreden zijn, denkt dat de marstek venus doet wat ie behoort te doen.Ronald.42 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:21:
[...]
Ik zit nu tussen 0,4kwh op een goede dag en 0,8kwh op een slechte dag dat nog uit het net komt.
Per maand was het afgelopen maanden tussen de 14kwh en 19 kwh van het net.
Gaat nergens meer over maar als ik dat met een kleine moeite kan verbeteren is dat altijd leuk natuurlijk.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
Niet echt grijze zone, gewoon absurde regels. Tot 799W niet aanmelden, dus elke thuisbatterij van 800W wel aanmelden. En de Marstek telt als 2500W ook al zou je hem limiteren tot 800W (soft- en firmware beperkingen tellen niet mee). Zie wel dat ze een 800W versie (dus max 800W fysieke interne omvormer) mee gehomologeerd hebben die nog niet te koop is hier.Druppeltje_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:34:
[...]
Grijze zone in België. Tot 800W is het bij mijn weten niet verplicht om aan te melden. Op 2500W sowieso altijd verplicht. Maar op zijn Belgisch betekent dat: is het tot 800W of tot en met 800W? En telt het vermogen van de omvormer of het vermogen dat ontgrendeld is?
Nog nooit gezien hier. Misschien wil dit zeggen dat de omvormer terug schroeft en niet meer aan 2500W max gaat werken?DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:30:
[...]
Trouwens bij al de 3 Marsteks hoor ik de ventilator geregeld draaien. Bij de versie 2 gaat zelfs de warningled aan als de ventilator een tijd draait bij vol vermogen van de omvormer
Gisteren geleerd dat het niet ter zake doet.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Niet echt grijze zone, gewoon absurde regels. Tot 799W niet aanmelden, dus elke thuisbatterij van 800W wel aanmelden. En de Marstek telt als 2500W ook al zou je hem limiteren tot 800W (soft- en firmware beperkingen tellen niet mee). Zie wel dat ze een 800W versie (dus max 800W fysieke interne omvormer) mee gehomologeerd hebben die nog niet te koop is hier.
Het vermogen van je omvormer moet bij het vermogen van eerder aangemelde installaties geteld worden (eerder aangemelde pv). Dat is ook zo goed als hetzelfde als zeggen dat je hem altijd moet aanmelden.
Website Fluvius:
:strip_exif()/f/image/Wivne2TasP9hZ5IAADG5NK7X.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Druppeltje_ op 19-08-2025 07:54 ]
Vorige week mijn MT gekoppeld aan de HW p1, maar die werd pas gevonden nadat ik alle andere HW apparaten had uitgeschakeld.Ronald.42 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:58:
Gaat zoiets ook nog naar Nederland komen?
:strip_exif()/f/image/dNsKStZP242t06f7LX9BCavm.jpg?f=fotoalbum_large)
https://dura-solar.de/Mar..._z5CGd92L5KoaAqc-EALw_wcB
Op de èèn of andere manier vind ik dat prettiger dan 2 apparaten (voorjaar/zomer van 2027 wil ik pas een batterij kopen).
:strip_exif()/f/image/dNsKStZP242t06f7LX9BCavm.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de èèn of andere manier vind ik dat prettiger dan 2 apparaten (voorjaar/zomer van 2027 wil ik pas een batterij kopen).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Niet voor jou van toepassing, maar voor de mensen die denken te combineren met de Verus, hou er rekening mee dat de Marstek Jupiter niet kan samen werken met de Marstek Venus met een CT002 of CT003 module zoals dit nu wel gaat voor 2 Venus batterijen. Heb dat overlaatst eens aan de support van Marstek gevraagd. Dus dan ga je ééntje in manueel moeten gebruiken en de andere met de CT002 of CT003 module.Bravertal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:03:
[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-08-2025 08:25 ]
@Marstek Energy Als ik deze in Belgie kan en mag kopen, dan bestel ik die!Bravertal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:03:
[Afbeelding]
Zorg maar dat die op de Synergrid lijst komt, liever morgen dan overmorgen.
Heb destijds aan Marstek support gevraagd en ze zouden bezig zijn met de Jupiter voor homologatieTommie12 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:24:
[...]
@Marstek Energy Als ik deze in Belgie kan en mag kopen, dan bestel ik die!
Zorg maar dat die op de Synergrid lijst komt, liever morgen dan overmorgen.
Blijft wel zonde van de 800w uitgangsvermogen. Is echt een gemiste kans. Vind 2500w juist het grote pluspunt van de Venus.Bravertal schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:03:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de voedingskabel (waar de stekker aan zit) om hem in het stopcontact te doen van de V2? Dat weet ik of ik het standaard ga redden of dat ik iets anders moet verzinnen.
Kan ook enkel laden van de aangesloten panelen en niet het net of bestaande PV installatie. Dus ook meer geschikt voor kleine installatie op appartement met enkele balkon panelen.Druppeltje_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:53:
[...]
Blijft wel zonde van de 800w uitgangsvermogen. Is echt een gemiste kans. Vind 2500w juist het grote pluspunt van de Venus.
De Venus D aan de andere kant ziet er mij interessanter uit
https://eu.marstekenergy.com/nl-be/products/marstek-venus-d
Last trouwens op de Marstek website over de v3 en v2 verschillen ook het volgende:
+5% rendement (heen-en-terug) bij v3
Dit samen met het sneller schakelen, rj45 poorten en compacter design zal ook wel bijdragen tot verhoging basisprijs nu.
+5% rendement (heen-en-terug) bij v3
Dit samen met het sneller schakelen, rj45 poorten en compacter design zal ook wel bijdragen tot verhoging basisprijs nu.
[ Voor 32% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-08-2025 09:12 ]
Ongev. 2mBartske schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:57:
Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de voedingskabel (waar de stekker aan zit) om hem in het stopcontact te doen van de V2? Dat weet ik of ik het standaard ga redden of dat ik iets anders moet verzinnen.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Zoals gemeld zal de batterij met deze BMS dieper ontladen dan eerst.RF1000 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:14:
Hmm. Sinds FW v153/BMS 215 al een aantal keer meegemaakt dat ze snachts gaan laden als ze leeg zijn (draaien op NOM). Is toch een kWh in totaal afgelopen nacht.
En staan op dit moment nog steeds op 11%, ze zou verwachten dat er dan respectievelijk 8 of 12% bij gekomen zou zijn. Vreemd.
[Afbeelding]
Om de (cellen) batterij te beschermen kan het voorkomen dat deze gaat laden om niet onder een drempelwaarde te zakken. Rule 14: Elk voordeel heeft een nadeel ;-)
Voor de BE gebruikers - fluvius heeft snel gerageerd en de registratie werkt nu wel.
Bij omvormer staat marstek nu ook gekend ...
Bij omvormer staat marstek nu ook gekend ...
Ik zie hetzelfde en al 3 uur nadat de MT leeg is. Weet je toevallig of als ik de ondergrens op bv 13 of 14% zet, ben ik dat dan kwijt? 0,6 of 0,7kWh laden is toch flink. Of is dit onderdeel van het balanceer proces en dus een positief iets (ik dacht dat aan de onderkant niet gebalanceerd wordt)?SatScan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:20:
[...]
Zoals gemeld zal de batterij met deze BMS dieper ontladen dan eerst.
Om de (cellen) batterij te beschermen kan het voorkomen dat deze gaat laden om niet onder een drempelwaarde te zakken. Rule 14: Elk voordeel heeft een nadeel ;-)
:strip_exif()/f/image/tellXOkgCnajGCuobJATXoCY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 19-08-2025 09:33 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Vandaag update app versie voor IOS.
Fouten bij data van cumulatieve lading/ ontlading voor dag, maand en jaar zijn gecorrigeerd.
App ziet er steeds beter en beter uit. Goed om te zien dat er nog steeds aan gewerkt wordt.
Fouten bij data van cumulatieve lading/ ontlading voor dag, maand en jaar zijn gecorrigeerd.
App ziet er steeds beter en beter uit. Goed om te zien dat er nog steeds aan gewerkt wordt.
Zojuist bericht gehad via de app dat dit is opgelost na mijn melding via feedback; Ze doen toch echt hun best bugs te fixen;antoinevromen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:53:
Nog een paar verschillen in de app (bevat helaas ook fouten); Onderaan de grafiekjes van dag/maand/jaar staan de zogenaamde totalen van dag/maand/jaar, maar er wordt steeds het dagtotaal als getal getoond ofschoon de tekst iets anders suggereert.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"Hello customer. Sorry for any inconvenience caused. We have resolved this issue in the new version. Please scan the QR code to update. Thank you for your cooperation. Alan"
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Effectief de waardes opgelost of gewoon op 0 gezet....DSSW schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:35:
Opgelost, en zelfs de eenheden staan correct nu, top.d3x schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Effectief de waardes opgelost of gewoon op 0 gezet....
kan ik bevestigen, zie wel 7-10% lager in totaal ten opzichte van de HW sockets die toch accurater zijn. In de maand juli zie ik nog maar 1-2% lager dus gaat de goeie kant op!DSSW schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:02:
[...]
Opgelost, en zelfs de eenheden staan correct nu, top.
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Alleen nog een bagatel zie ik. Waarom bij daily de waardes in Wh staan en bij monthly en yearly in kWh is een raadselDSSW schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:02:
[...]
Opgelost, en zelfs de eenheden staan correct nu, top.
/f/image/210o4iz8QQs05XVZp61IKRot.png?f=fotoalbum_large)
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Je kan in elk geval gemakkelijk zelf een langere kabel maken. een Betteri connector aan de ene kant, Schuko aan de andere kanrt en neopreen kabel van de lengte die je wilt (2,5mm2 minimaal) en je bent klaar. Mocht het nodig zijn dan wil ik je die wel leveren en opsturen tegen kostprijs.Bartske schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:57:
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Doet ie in stilstand/stand bye niks op de NOM? Bij mij trekt ie continue 7 watt in stand bye modus.RF1000 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:14:
Hmm. Sinds FW v153/BMS 215 al een aantal keer meegemaakt dat ze snachts gaan laden als ze leeg zijn (draaien op NOM). Is toch een kWh in totaal afgelopen nacht.
En staan op dit moment nog steeds op 11%, ze zou verwachten dat er dan respectievelijk 8 of 12% bij gekomen zou zijn. Vreemd.
[Afbeelding]
MT 1x 5.12 kWh V151
Dat doen die al van in het begin, dat is het vermogen nodig om het systeem (BMS etc...) op de achtergrond draaiende te houden.Gohf046 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Doet ie in stilstand/stand bye niks op de NOM? Bij mij trekt ie continue 7 watt in stand bye modus.
niks is fout - nihil is een betere verwoordingGely schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Dat doen die al van in het begin, dat is het vermogen nodig om het systeem (BMS etc...) op de achtergrond draaiende te houden.
Ik heb veel gelezen rondom een 3-fase aansluiting thuis en een Marstek/Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu, maar snap het toch niet helemaal denk ik. Ik heb zelf thuis 3x25A.
Vragen voor de zekerheid, heb ik goed begrepen dat:
- De thuisaccu maximaal 2500W kan ontladen via een eigen groep
- De slimme energiemeter intern saldeert bij 3-fasen
- De HomeWizard (HW) P1 meter compatible is met de Marstek/Duravolt thuisaccu
- De HW P1 één Marstek thuisaccu kan vertellen welke totale afname je hebt over 3-fasen (zodat hij terug kan leveren en de drie fasen Nul op Meter worden) of dat je een overschot aan zonnepaneelproductie hebt (zodat hij kan gaan opladen).
[ Voor 3% gewijzigd door thatanas op 19-08-2025 11:10 ]
Als hij leeg is (11%) dan trekt hij 7 watt uit het net.Gohf046 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Doet ie in stilstand/stand bye niks op de NOM? Bij mij trekt ie continue 7 watt in stand bye modus.
Als hij vol is trekt hij niks uit het net.
:strip_exif()/f/image/ykjiS8bEK9b8G60l6Zxednoi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ERhN3rm7MOyTbJfuefHgJ582.jpg?f=fotoalbum_large)
3 fase eenvoudig uitgelegd.thatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:09:
Ik heb veel gelezen rondom een 3-fase aansluiting thuis en een Marstek/Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu, maar snap het toch niet helemaal denk ik. Ik heb zelf thuis 3x25A.
- De HW P1 één Marstek thuisaccu kan vertellen welke totale afname je hebt over 3-fasen (zodat hij terug kan leveren en de drie fasen Nul op Meter worden) of dat je een overschot aan zonnepaneelproductie hebt (zodat hij kan gaan opladen).
De som van iedere fae is totaal verbruik. Je wordt gefactureerd op de som van die 3 fases - niet op een individuele fase.
Dus als de marstek op fase 1 2500 op het net gooit en je op fase 2 pak 1000 wat trekt en fase 3 een 1500 wat trekt, dan heb je in totaal 0 wat verbruik op dat moment.
Die snap ik, ik beschouw dit als een soort "intern salderen" over de fasen heen. Dank voor je uitleg.vifra schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
3 fase eenvoudig uitgelegd.
De som van iedere fae is totaal verbruik. Je wordt gefactureerd op de som van die 3 fases - niet op een individuele fase.
Dus als de marstek op fase 1 2500 op het net gooit en je op fase 2 pak 1000 wat trekt en fase 3 een 1500 wat trekt, dan heb je in totaal 0 wat verbruik op dat moment.
Maar "snapt" de Marstek via de P1 meter van HomeWizard dan ook dat hij 2500W moet leveren (via fase 1 uit jouw voorbeeld) omdat ik op fase 2 1000W pak en op fase 3 1500W?
jathatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Die snap ik, ik beschouw dit als een soort "intern salderen" over de fasen heen.
Maar "snapt" de Marstek via de P1 meter van HomeWizard dan ook dat hij 2500W moet leveren (via fase 1 uit jouw voorbeeld) omdat ik op fase 2 1000W pak en op fase 3 1500W?
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat is kort maar krachtig, ik hou ervan.
Zit ik nu enkel nog met de twijfel of ik nu een thuisaccu koop of wacht tot 31 december 2026. Ik kan via een fantastisch GreenChoice contract op dit moment nog salderen zonder terugleverboetes en andere ellende. Dit contract verloopt augustus 2027 pas (al gaat de saldering er natuurlijk wel af per 1 januari 2027).
Het hobbygehalte voor zo'n thuisaccu is hoog, maar het rendement komt pas vanaf 01 januari 2027.
Tegelijkertijd heb ik ook weer wat twijfels om lang te wachten, ik probeer eigenlijk de massa altijd 'voor' te zijn in het leven en dat legt me zelden windeieren. Of het nou inslaan van boodschappen in januari was in afwachting van een epidemie, een nieuw energiecontract afsluiten in gunstige tijden (voor de inval van Rusland in Oekraïne) of het leggen van zonnepanelen in 2017.
Maar met een aanschafprijs van +- 1100 euro voor een Marstek gaat het terugverdienen zomaar 7 jaar duren is mijn verwachting. Nog een jaar en een paar maanden wachten terwijl ik saldeer en speculeren op dalende of gelijkblijvende prijzen voor thuisbatterijen lijkt op dit moment voor mij de beste strategie.
Niet beslist.mathiasc schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:28:
heb je niet sowieso de CT003 nodig met 3 batterijen, elk op 1 fase?
Als ze slim moeten samenwerken dan wel.
Ik wil zeker geen 3 batterijen, één is voldoende.Ronald.42 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:31:
[...]
Niet beslist.
Als ze slim moeten samenwerken dan wel.
Dan is mijn uitleg gewoon van toepassing, toch? Dus 3 fasen die door de energiemeter 'intern gesaldeerd' worden met één thuisaccu en één HW P1 meter die vertelt of er stroom afgenomen moet worden of geleverd door de accu?
Wil je er drie, één voor elke fase die onderling samenwerken, dan is de andere situatie van toepassing?
Voor wat het waard is, ik heb exact dezelfde vragen en dezelfde situatie. Ik lees dus graag de antwoorden mee.thatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:09:
Ik begrijp dat de accu niet kan compenseren op verbruik op andere fase maar wel gaat terugleveren zodat deze effectief de andere fase ‘saldeert’. Niet helemaal wat de bedoeling is, maar dat lijkt wel inherent te zijn aan de 3 fases zelf. De batterij zal dan waarschijnlijk het meest tot zijn recht komen door op de fase te hangen waar de zonnepanelen zitten en waar de meeste verbruikt dingen zitten.
Naast financieel zit ik hier overigens het meeste in voor het milieu; iedere kWh die intern gesaldeerd wordt is niet alleen prijstechnisch handig maar ook gewoon milieuwinst.
Met één accu en de hw p1 werkt prima dan stuurt de accu op de som van het vermogen.thatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Ik wil zeker geen 3 batterijen, één is voldoende.
Dan is mijn uitleg gewoon van toepassing, toch? Dus 3 fasen die door de energiemeter 'intern gesaldeerd' worden met één thuisaccu en één HW P1 meter die vertelt of er stroom afgenomen moet worden of geleverd door de accu?
Wil je er drie, één voor elke fase die onderling samenwerken, dan is de andere situatie van toepassing?
Met drie accu's en slim samenwerken ct003 of ct002
Met drie accu's en een accu per fase zonder slim werken zijn er verschillende opties.
Hoe is 25% van elke opgewekte kwh weggooien goed voor het milieu?Delerium schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Naast financieel zit ik hier overigens het meeste in voor het milieu; iedere kWh die intern gesaldeerd wordt is niet alleen prijstechnisch handig maar ook gewoon milieuwinst.
Als het over geld gaat maakt het niet uit op welke fase ... met de kanttekening dat je dat dan best zet op de fase met meeste verbruik om dan piekverbruik wat te kunnen afvlakken ...Delerium schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Voor wat het waard is, ik heb exact dezelfde vragen en dezelfde situatie. Ik lees dus graag de antwoorden mee.
Ik begrijp dat de accu niet kan compenseren op verbruik op andere fase maar wel gaat terugleveren zodat deze effectief de andere fase ‘saldeert’. Niet helemaal wat de bedoeling is, maar dat lijkt wel inherent te zijn aan de 3 fases zelf. De batterij zal dan waarschijnlijk het meest tot zijn recht komen door op de fase te hangen waar de zonnepanelen zitten en waar de meeste verbruikt dingen zitten.
Voor milieu - ja dan is het best dat je ZP op de fase zit met de meeste dag-verbruikers ... en batterij op de fase met meeste nachtverbruik ... 'n bij voorkeur zitten dag en nahctverbruik op zelfde fase).
Als je vanuit veiligheid spreekt dan is verbruik mooi verdeeld over de fasen heen - en heb je een ZP omvormer voor 3 fase en heb je 3x marstek (eentje per fase). Dan kan je alles optimaal balanceren ...
[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 19-08-2025 11:49 ]
mmmh, ?vifra schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
niks is fout - nihil is een betere verwoording
jathatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Ik wil zeker geen 3 batterijen, één is voldoende.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar het is ook wel een leuk speeltje zo met de monitoring in HA en allesthatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
Zit ik nu enkel nog met de twijfel of ik nu een thuisaccu koop of wacht tot 31 december 2026. Ik kan via een fantastisch GreenChoice contract op dit moment nog salderen zonder terugleverboetes en andere ellende. Dit contract verloopt augustus 2027 pas (al gaat de saldering er natuurlijk wel af per 1 januari 2027).
Het hobbygehalte voor zo'n thuisaccu is hoog, maar het rendement komt pas vanaf 01 januari 2027.
Tegelijkertijd heb ik ook weer wat twijfels om lang te wachten, ik probeer eigenlijk de massa altijd 'voor' te zijn in het leven en dat legt me zelden windeieren. Of het nou inslaan van boodschappen in januari was in afwachting van een epidemie, een nieuw energiecontract afsluiten in gunstige tijden (voor de inval van Rusland in Oekraïne) of het leggen van zonnepanelen in 2017.
Maar met een aanschafprijs van +- 1100 euro voor een Marstek gaat het terugverdienen zomaar 7 jaar duren is mijn verwachting. Nog een jaar en een paar maanden wachten terwijl ik saldeer en speculeren op dalende of gelijkblijvende prijzen voor thuisbatterijen lijkt op dit moment voor mij de beste strategie.
In de laatste Apple update zijn inderdaad de maand en jaartotalen er nu wel. Echter lijkt er toch nog iets niet te kloppen.
Volgens de app heeft de MT gisteren niets geladen maar dat klopt dus niet. In de ochtend stond hij op ongeveer 40% en aan het einde van de ochtend na een tijdje laden weer op 100%. De cijfertjes in de app zijn dus nog steeds niet betrouwbaar.
Op dagnivo laat de app wel de juiste getallen zien. Kan er beter maar een HW energysocket tussen hangen anders weet ik echt niet wat RTE op lange termijn is.
/f/image/aoVIkcbjglrpNcAHBO27BG8T.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de app heeft de MT gisteren niets geladen maar dat klopt dus niet. In de ochtend stond hij op ongeveer 40% en aan het einde van de ochtend na een tijdje laden weer op 100%. De cijfertjes in de app zijn dus nog steeds niet betrouwbaar.
Op dagnivo laat de app wel de juiste getallen zien. Kan er beter maar een HW energysocket tussen hangen anders weet ik echt niet wat RTE op lange termijn is.
/f/image/aoVIkcbjglrpNcAHBO27BG8T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aMmoyh6gNyWLGUezzVuUADp3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door EDB op 19-08-2025 12:13 ]
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Hallo SatScan,SatScan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:09:
[...]
Waarschijnlijk je HA wachtwoord in add-on niet juist ingevuld!
Dank je voor het meedenken. Het lag ergens anders aan.
Ik heb het nu werkend gekregen in HA zonder additionele hardware.
Bedankt, Antoine
NL; MT Venus E V2 (V153 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 7650 Wpiek; Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);
Dank je NoFate, Ik zit nog op 152, dus geen probleem wat dat betreft. Er zat een issue in de config.NoFate schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:29:
[...]
Let op , als je op firmware 154.x zit, dan werkt hame-relay wederom niet meer... Marstek heeft een extra encryptie toegevoegd... Dus het is weer wachten voor een update op hame-rey
Heb jij zelf ook hame-relay werkend in HomeAssistant?
Dat van dat versienummer schijnt ook bij een laatste update van de B2500 gespeeld te hebben.
Gr. Antoine
De reden waarom ik er 1 heb, in ieder geval te spelen als (leek) maar ook zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken,de marstek werkt verder prima soms met een eigen willetje.thatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus 5,12kw V153, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart
@3DWimTaro schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Niet toevallig een hick-up in de communicatie en dat 0% dan als standaard waarde wordt genoteerd?
In de laatste update van mijn Modbus documentatie, heb ik wat error registers toegevoegd zoals ik vermoed dat ze zitten. Hierin zit onder andere ook het 'Battery communication failure' register. Dit wordt bij mij nu vaak getriggerd tegelijk met het 'Battery low SoC' register. De SoC schiet dan inderdaad ook wel eens naar 0 procent. Ik vermoed dat het BMS actie onderneemt en dat het EMS hierdoor de communicatie met het BMS verliest.
Dit nog gevonden?JT schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Als je hem daar afrekent of je hem dan ook zonder btw meekrijgt.
Ik zie dat we inmiddels in Nederland (inclusief BTW) al op €1399 zitten voor de 5kWh.
Maar ik kan niet echt vinden of je dat kan terugvragen in Nederland? Volgens een snell test online wel maar ik lees hier weinig erover.
Als de BTW er ook nog vanaf kan zitten we bijna op €1000 voor een 5kWh batterij.
Je mag in Nederland de BTW alleen terugvragen als je bij aanschaf een dynamisch energiecontract hebt en de batterij kan handelen op de day-ahead markt. De Marstek kan dit laatste officieel niet. Echter heeft het in het begin wel gekund (in elk geval volgens de handleiding) en zou je dat als argument kunnen aanbrengen om toch de BTW terug te vragen.ApexAlpha schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
Maar ik kan niet echt vinden of je dat kan terugvragen in Nederland? Volgens een snell test online wel maar ik lees hier weinig erover.
Als de BTW er ook nog vanaf kan zitten we bijna op €1000 voor een 5kWh batterij.
Je zal jezelf als ondernemer voor de BTW moeten registeren en dan kan je bij de eerstvolgende aangifte de BTW terugvragen. Echter zal je ook BTW moeten gaan betalen over de opbrengst die je krijgt van je leverancier. Als je deze BTW dus niet uit eigen zak wil gaan betalen, zal je ook een BTW factuur moeten gaan sturen naar je energieleverancier. Of ze die gaan betalen, is een tweede. Na minimaal een jaar kan je over naar de KOR en hoef je vanaf dan geen BTW meer te betalen en in het geval van de prijs van Marstek hoef je de BTW die je terug hebt gehad over de aanschafprijs niet terug te betalen omdat deze onder de drempel valt.
Er zitten nog wel meer haken en ogen aan, of je bijvoorbeeld al een keer BTW voor de zonnepanelen hebt teruggevraagd, of zelf al ZZP'er bent etc. Je moet er dus maar zin in hebben en jezelf wel een beetje weg weten in het Nederlandse belastingstelsel.
Duravolt en anderen zijn aangesloten bij De Teruggave centrale.ApexAlpha schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
Dit nog gevonden?
Ik zie dat we inmiddels in Nederland (inclusief BTW) al op €1399 zitten voor de 5kWh.
Ik heb in november 2024 bij hun besteld en voordat de batteij in Dec geleverd was al teruggave aangevraagd, bemiddelingskosten waren toen €99, en de accu was toen nog een stuk duurder.
Iedere leverancier die meedoet heeft een unieke link, dit is die van Duravolt: https://duravolt.nl/btw-teruggave-thuisbatterij/
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
[quote]Ronald.42 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
Als hij leeg is (11%) dan trekt hij 7 watt uit het net.
Er is daar nog een verschil met welke actie actief is. AI -Self-Manual. In manual leeg 11% heb ik nachts geen laadmoment.
[...]
Als hij leeg is (11%) dan trekt hij 7 watt uit het net.
Er is daar nog een verschil met welke actie actief is. AI -Self-Manual. In manual leeg 11% heb ik nachts geen laadmoment.
weet iemand of je de batterij al via het netwerk kan koppelen met EVCC eventueel via HA?
Ik bedoel zonder een modbus conversie naar TCP/IP?
Ik bedoel zonder een modbus conversie naar TCP/IP?
Ik heb zelf gebeld 2 maanden terug waarbij mij uitgelegd werd dat het niet voor particulieren was, mits je in stroom zou gaan handelen.superduper1969 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:09:
[...]
Duravolt en anderen zijn aangesloten bij De Teruggave centrale.
Ik heb in november 2024 bij hun besteld en voordat de batteij in Dec geleverd was al teruggave aangevraagd, bemiddelingskosten waren toen €99, en de accu was toen nog een stuk duurder.
Iedere leverancier die meedoet heeft een unieke link, dit is die van Duravolt: https://duravolt.nl/btw-teruggave-thuisbatterij/
Dat ligt er aan hoe je wilt rekenen:thatanas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
1) alle zonnestroom saldeer je direct, zonder accu > saldeercentjes.
2) alle zonnestroom saldeer je indirect, met accu compenseer je bijna op NOM.
Afhankelijk van het verschil tussen 1 of 2 wet je wat rendabel is.
3) je koopt nu een accu voor 1200euro, wat je in 2027 moet betalen voor welke versie accu weet niemand.
Ik heb 1 accu en 3-fase en gebruik HW P1. Dat werkt prima EN de P1 en accu kijken naar alle 3 de fases. En compenseren ook alle verbruik op alle fases (intern salderen in de meter, zeg maar).
PV op fase 1, accu op fase 3, geen probleem (hier).
Plaatje bij praatje (uit de app):
:strip_exif()/f/image/yVhRToTjhP16ughSZ6Y3jyc5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door 3DWim op 19-08-2025 13:36 ]
Dit is in de nieuwste update bij android ook opgelost. Ik zag tot voor kort enkel de dag totalen, nu zie ik ook maand en jaar totalen. (er stond bij maand en jaar ook gewoon het dag totaal)DSSW schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:35:
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Ik heb net een test gedaan met laden op 2500W. Hij doet dat bij mij in precies 2 uur tot 99%. De laatste 1 % deed hij nog 25 minuten over, op 1000W ongeveer.
Is dit normaal gedrag? Ik laad best geregeld tot 100% op.
[ Voor 4% gewijzigd door Ellroe32 op 19-08-2025 13:28 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Dan werken ze snel. Ik heb dat de 16e nog aangekaart via de feedback. Toen was het bij mij nog niet gefixt (android).BJF005 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Dit is in de nieuwste update bij android ook opgelost. Ik zag tot voor kort enkel de dag totalen, nu zie ik ook maand en jaar totalen. (er stond bij maand en jaar ook gewoon het dag totaal)
Vandaag 19e dus inderdaad aangepast. Wat ik wel vervelend vind is dat de app dus uit zichzelf update zonder melding: er is een update.
Op Android is dat de eerste jaren zo geweest dat je het zelf moest doen, daarna kreeg je nog een notificatie maar dat is op een gegeven moment uit gezet. Ik snap het ook wel, ga eens kijken hoeveel apps je hebt. Als welke app eens in de week een update krijgt wordt je gillend gek van de notificaties.3DWim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Dan werken ze snel. Ik heb dat de 16e nog aangekaart via de feedback. Toen was het bij mij nog niet gefixt (android).
Vandaag 19e dus inderdaad aangepast. Wat ik wel vervelend vind is dat de app dus uit zichzelf update zonder melding: er is een update.
Maar: ik stel het ook op prijs als een app zelf in de app even een changelog laat zien ja
Die laatste 1% zijn idd verschrikkelijk, mijn batterijen schakelen ook terug op max. 1000W en dan duurt het ongev. 45min om van 5,06kWh (99%) naar 5.12kWh (100%) te gaan...tergend langzaamEllroe32 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:27:
Ik heb net een test gedaan met laden op 2500W. Hij doet dat bij mij in precies 2 uur tot 99%. De laatste 1 % deed hij nog 25 minuten over, op 1000W ongeveer.
Als je naar de desbetreffende pagina gaat in de Play Store, rechts boven op de drie puntjes tikt kan je 'Auto-update' uitzetten voor alleen die app. Je zal dan voortaan handmatig moeten gaan updaten.3DWim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Dan werken ze snel. Ik heb dat de 16e nog aangekaart via de feedback. Toen was het bij mij nog niet gefixt (android).
Let wel dat die 0,06 kWh in de praktijk geen 0,06 kWh is. Dat is een schatting. Waarschijnlijk was de daadwerkelijke capaciteit lager op dat moment. De SoC schatting is gewoon niet erg nauwkeurig (meer). De temperatuur loopt gewoon verder op omdat het laden nog niet voltooid was.Gely schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Die laatste 1% zijn idd verschrikkelijk, mijn batterijen schakelen terug op max. 1000W en dan duurt het ongev. 45min om van 5,06kWh (99%) naar 5.12kWh (100%) te gaan...tergend langzaamDe temperatuur van de batterij stijgt ook gedurende die laatste 1%, en is voelbaar hoger dan tijdens het laden van 98% naar 99%. Zou het dan toch zo zijn dat er een (top) load balancing van de cellen is met dissipatie over weerstanden? Dat vermogen van 1000W gedurende 45 min om maar 0,06kWh bij te tanken moet toch ergens naar toe?
Top balancing heeft daar waarschijnlijk niets mee te maken. Als dat passief (met weerstanden) zou gebeuren, heb je het over enkele Watts, hooguit tientallen.
De nieuwe V3 staat inmiddels op marstek.nl voor €1.900 incl. P1 meter:
https://www.marstek.nl/pr...j-5-12-kwh-incl-p1-meter/
EDIT: thuisbatterij.nl voor €1.799 excl meter:
https://thuisbatterij.nl/winkel/marstek-venus-e-versie-3
/f/image/M7s3Hnq04MzeW3XEgCZlHqMx.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door UnitedJunk op 19-08-2025 13:51 ]
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Oef! Dat is veel geld voor een paar cm kleiner!UnitedJunk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:44:
Klopt, ik krijg eerst een melding dat er een update is. 1 keer in de week check ik via play store ook zelf op updates. Zo weet ik perfect wat er klaar staat van updates. Soms wacht ik bewust ook met een update want ik heb al gemerkt dat een app update niet altijd wil zeggen 'beter' maar integendeel weer een nieuwe bug of irritatie geeft 🤣pascallj schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Als je naar de desbetreffende pagina gaat in de Play Store, rechts boven op de drie puntjes tikt kan je 'Auto-update' uitzetten voor alleen die app. Je zal dan voortaan handmatig moeten gaan updaten.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
OK, bedankt voor de verduidelijking! Goed, enkele tientallen Watt erbovenop geven uiteraard ook een verhoging van de temperatuur. Ik ga het toch verder monitoren, die 45 minuten lijkt een constante te zijn om van 99% naar 100% te gaan.pascallj schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Let wel dat die 0,06 kWh in de praktijk geen 0,06 kWh is. Dat is een schatting. Waarschijnlijk was de daadwerkelijke capaciteit lager op dat moment. De SoC schatting is gewoon niet erg nauwkeurig (meer). De temperatuur loopt gewoon verder op omdat het laden nog niet voltooid was.
Top balancing heeft daar waarschijnlijk niets mee te maken. Als dat passief (met weerstanden) zou gebeuren, heb je het over enkele Watts, hooguit tientallen.
- sneller schakelen bij NOM (<3s)Mattie112 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Oef! Dat is veel geld voor een paar cm kleiner!
- +5% rendement (heen-en-terug)
- rj45 netwerkpoort, rj45 modbus, openapi
- 60s ipv 10s 3500W backup poort
Toch redelijk wat verschillen. Voor mij niet de meerprijs waard, maar voor anderen misschien wel.
[ Voor 13% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-08-2025 13:57 ]
Via Marstek.nl krijg je nog 5% korting als je je inschrijft voor de nieuwsbrief.UnitedJunk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:44:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lujR4ro9dhxGEBcqSJr7fq7T.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Waar komt dat sneller schakelen vandaan? Die heb ik nog niet eerder gezien?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
- sneller schakelen bij NOM (<3s)
- +5% rendement (heen-en-terug)
- rj45 netwerkpoort, rj45 modbus, openapi
- 60s ipv 10s 3500W backup poort
Toch redelijk wat verschillen. Voor mij niet de meerprijs waard, maar voor anderen misschien wel.
Rendement klinkt leuk, ben benieuwd op welke belasting dat is.
RJ45 kan leuk zijn, API zou (waarschijnlijk) ook naar v2 komen.
En 60s 3500w tja, afh van je situatie kan dat een voordeel zijn. Maar over het algemeen vind ik voor het geld weinig spannends.
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.