Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Mijn combinatie van technische en ADHD brein heeft al 10 tabjes openstaan met Modbus en RS-485, dus ik weet vrij zeker dat ik na de vakantie daar iets mee ga doenpascallj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:46:
Mocht je erin geïnteresseerd zijn: via Modbus of de MQTT relay kan je dit wel instellen.
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Vind het ook een tekortkoming dat je geen min/max laad en ontlaadvermogen kan instellen of wachttijd na een ontlaadsessie om weer te gaan laden. Mocht je ooit iets vinden voor Domoticz....matramurena schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:43:
Ik vind het ergens wel jammer dat je het vermogen om te laden ook niet kunt beperken, zonder in manual mode te gaan. Vandaag klappert de opwek alle kanten op, steeds breekt de zon door de wolken en heb je zomaar de volle opwek, de over- en undershoot is meer dan 1000 watt. Probleem wordt bij mij verergerd omdat ik nu nog de P1-poort van een DSMR4 slimme meter uitlees, daar zit sowieso 10 seconden vertraging op. Ik heb 'm maar even uitgezet, vanmiddag zet ik 'm wel weer aan als het wat zonniger is, dan gaat 'ie makkelijk vol. Wat dat betreft zijn mijn gamende zoon en dochter wel handig, want elke avond trekken ze de batterij leeg voordat ze gaan slapen, dus het BMS wordt elke dag gekalibreerd
Marstek Venus E 5kWh V151, app V1.6.44 CT003 V117 / 3 fase DM Sagemcom T211 (1s) / ZP 5.25kWp / Domoticz
Ik hou ook rekening met economische levensduur. Ik heb nu al teveel opbrengst dus panelen en/of omvormers vervangen heeft voor mij geen zin. Integendeel, hoe langer ik ze in gebruik hou hoe economischer het wordt. Ga omvormers enkel vervangen wanneer ik teveel injectievergoeding ga moeten betalen.Flesym schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:47:
[...]
Op zich mee eens en dezelfde ervaring, de techniek deed het na 14 jaar nog prima. Toch heb ik in eerste instantie mijn omvormers vervangen wat bijna 10% meer efficiently (meer opbrengst) gaf voor mijn panelen. Vervolgens ook mijn panelen vervangen omdat de nieuwe panelen meer capaciteit hebben. Daarmee heb ik 33% meer Wp bereikt en de TVT is veel korter. Dus het is niet alleen de technische levensduur maar zeker ook de economische levensduur die je moet overwegen. Dergelijke verbeteringen zul je ook zien in de thuisaccu's en ik maak me daarom ook niet zo druk om de technische levensduur.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Mijn opmerking was ook meer bedoeld t.a.v. de economische levensduur van een thuisaccu. Die ligt voor deze generatie waarschijnlijk onder de technische levensduur en waarschijnlijk ook onder de TVT.PNARI schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:43:
[...]
Ik hou ook rekening met economische levensduur. Ik heb nu al teveel opbrengst dus panelen en/of omvormers vervangen heeft voor mij geen zin. Integendeel, hoe langer ik ze in gebruik hou hoe economischer het wordt. Ga omvormers enkel vervangen wanneer ik teveel injectievergoeding ga moeten betalen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Yeah ik snap het principe (en ik heb de optie ook wel voor een dedicated groep, geen probleem heb nog wat automaten vrij). Maar voor mij is dat dan weer net zonde/onhandig. Dan kan ik beter voor de E gaan (en of die dan wel/niet op een losse groep komt maakt mij weer niet zo heel veel uit, is ook ff afkijken miss)TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Bij zogenaamde 'balkonsystemen' lever je terug via een normale stekker in het stopcontact. Er is veel discussie over geweest, maar er is nu een NEN-norm die het toestaat om met maximaal 800 watt op een gebruiksgroep terug te leveren (dus een groep die ook door andere apparaten wordt gebruikt). Meer terugleveren op een gebruiksgroep levert (overbelastings)risico's op.
Als je bijvoorbeeld met twee apparaten tegelijk 2000 watt per apparaat zou trekken, zou normaal gesproken de 16A zekering springen. Maar doordat je met 800 watt aan het terugleveren bent, 'ziet' de zekering slechts 3200 watt aan verbruik en springt dan niet. Laat staan als je meer watt gaat terugleveren op die groep.
De Venus E kan ook met 2500 watt terugleveren via een stopcontact, maar dan is de eis dat het stopcontact op een eigen groep zit (zonder andere verbruikers op die groep).
Met 800 watt terugleveren cover je inderdaad wel veel van je normale verbruik zoals router, koelkast, tv, verlichting etc. Ook cover je een deel van je zware verbruik door je wasmachine, koffiezetapparaat, vaatwasser, waterkoker etc. Maar als het verbruik van je apparaten boven de 800 watt komt, zal dit 'meerverbruik' vanaf het net getrokken worden.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Hier hetzelfde 18 jaar met 3 SMA en 48 sanyo panelen. Produceer nog elk jaar +-11.000 kWh met pieken in vermogen boven de 9KWGely schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:24:
[...]
Goede reactie! Ik ben ondertussen 20 jaar verder met 2x SMA Inverter en 20x Sanyo panelen. Ik hou hier in Influxdb alle data bij en ik kan gerust stellen dat ik tot nu toe een onmeetbaar verlies aan efficiency heb! Panelen = 4.6kWp, ik haal gerust op een zonnige dag 4.4kWp, net zoals 20 jaar geleden. Zelfde groene stroomcertificaten BTW
En elk jaar 10 of 11 GSC's van 450€
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Dan ga je toch wel wat meer budget moeten voorzien vrees ikArjoK schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:51:
[...]
Ik wacht op de Venus D die DC en AC combineert. Of de krachtige Venus X.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Stap 1 is het verbinden met bluetooth en daar gaat het al mis. De app sluit zichzelf en de gsm geeft een foutmelding. Iemand ervaring mee?
Ter info, ik heb het even met een andere gsm geprobeerd (one plus, de mijne is Xiaomi) en ook daar sluit de app onmiddellijk met ongeveer dezelfde foutmelding.
:strip_exif()/f/image/fZAgraAgeZSEuiJUm6oMKErs.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Heb je de app toegang gegeven tot de locatievoorziening? Dat is wel verplicht. Weet niet of dat ook betekent dat de app afsluit als deze dat niet heeft.BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
Ik heb hulp nodig bij het instellen van mijn marstek batterij. Het gaat eigenlijk al fout van bij de eerste minuut ☹️
Stap 1 is het verbinden met bluetooth en daar gaat het al mis. De app sluit zichzelf en de gsm geeft een foutmelding. Iemand ervaring mee?
Ter info, ik heb het even met een andere gsm geprobeerd (one plus, de mijne is Xiaomi) en ook daar sluit de app onmiddellijk met ongeveer dezelfde foutmelding.
[Afbeelding]
Alle toestemmingen staan aan.pascallj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:02:
[...]
Heb je de app toegang gegeven tot de locatievoorziening? Dat is wel verplicht. Weet niet of dat ook betekent dat de app afsluit als deze dat niet heeft.
Ik zie het apparaat ook staan tussen mogelijke bluetooth verbindingen dus de batterij is effectief zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/yE8DthEv6Mpt61DL4vcKGSzt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/11FFD6g2patffUFiKbT1FPzb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door BJF005 op 22-07-2025 15:08 ]
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Ruim 30% wellicht bij NOM, manueel is 79 a 80% RTE mogelijk.TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Staat ook duidelijk in de beschrijving, dat je hem maximaal 90% kunt ontladen. Bij mij geeft de batterij aan dat hij nog iets meer dan 500 wh capaciteit heeft als hij stopt met ontladen (inderdaad die 11%). Van de 5,12 kWh die je kunt opslaan is dus ongeveer 4,5 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Daarnaast zit je nog met verliezen tot ruim 30% bij het op- en ontladen, maar daar is in dit topic al heel veel over gezegd.
MT 1x 5.12 kWh V151
Met NOM compenseer je je eigen stroomverbruik. Daar komt een gemiddelde stroomprijs uit die je betaald zou hebben.Fred-pal schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Hoe bedoel je? Kan je dit verder toelichten a.u.b.
Zolang je binnen je salderingsbereik blijft krijg je evenveel voor je stroom als dat je er op een willekeurig moment voor betaald.
Het is dus veel rendabeler om de batterij tussen 20.00 en 23.00 terug te laten leveren(dan zijn de stroomprijzen over het algemeen het hoogst.
Verder is het ook belangrijk dat je alleen laad als de stroomprijs laag is. Om de boel een beetje rendabel te houden met je eigenlijk een spread hebben van minimaal ~15 cent per kWh per cyclus.
Als je NOM draait kom je daar nooit aan en kost het je per saldo geld omdat je ~€1500 geïnvesteerd had die je niet terugverdiend.
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik gebruik de Marstek-app 'probleemloos' op een OnePlus-smartphone. Heb je de app geïnstalleerd via de QR-code of heb je hem uit de Play Store gedownload? Anders even verwijderen en uit de PlayStore installeren.BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
De app sluit zichzelf en de gsm geeft een foutmelding. Iemand ervaring mee?
Zou het kunnen zijn dat je telefoon al op een oudere versie van Android draait?
Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Klopt, ons sluipverbruik ligt tussen de 100 en 150 watt (in de nacht). Dat is niet heel efficiënt voor de omvormer in de Marstek-batterij.Gohf046 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:11:
[...]
Ruim 30% wellicht bij NOM, manueel is 79 a 80% RTE mogelijk.
Ik begrijp dit niet - de uurprijs is enkel voor zij die op dynamische contracten zitten ... en dat vermoed ik is niet de meerderheid ... (is ook zo iets dat pas nuttig is als je voldoende batterij hebt ... )Gohf046 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:19:
[...]
Met NOM compenseer je je eigen stroomverbruik. Daar komt een gemiddelde stroomprijs uit die je betaald zou hebben.
Zolang je binnen je salderingsbereik blijft krijg je evenveel voor je stroom als dat je er op een willekeurig moment voor betaald.
Het is dus veel rendabeler om de batterij tussen 20.00 en 23.00 terug te laten leveren(dan zijn de stroomprijzen over het algemeen het hoogst.
Verder is het ook belangrijk dat je alleen laad als de stroomprijs laag is. Om de boel een beetje rendabel te houden met je eigenlijk een spread hebben van minimaal ~15 cent per cyclus.
Als je NOM draait kom je daar nooit aan en kost het je per saldo geld omdat je ~€1500 geïnvesteerd had die je niet terugverdiend.
Meesten zullen een variabel contract hebben (prijs per maand ... ) of een vast contract (prijs voor jaar) ... en dan heb je die uurschommelingen niet - hoogstens dag en dal uren verschil ... en dat verschil tussen piek en dal momenten is niet voldoende om dat te gebruiken ... dan heb je best ZP die je gebruikt voor het opladen van de batterij.
NOM is in variabel en vast contract sowieso de keuze om te gaan.
De AI optimization is enkel nuttig als je een dynamisch contract hebt - en eerlijk gezegd met slechts een 5kWh betwijfel ik of dit echt rendeert ... gezien die ook eerst de overstroom van ZP zal gebruiken voor laden alvorens met (AI??) te bepalen hoe de rest te laten op goedkoopste moment ...
Als je zelf aanstuurt via eigen geprogrammeerd ding dan kan je misschien wel betere strategieën bedenken dan marstek standaard aanbiedt ...
[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 22-07-2025 15:27 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ja dit gaat specifiek over mensen met een dynamisch contract en een Marstek.vifra schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:25:
[...]
Ik begrijp dit niet - de uurprijs is enkel voor zij die op dynaische contracten zitten ... en dat vermoed ik is niet de meerderheid ... (is ook zo iets dat pas nuttig is als je voldodne batterij hebt ... )
Meesten zullen een variabel contract hebben (prijs per maand ... ) of een vast contract (prijs voor jaar) ... en dan heb je die uurschommelingen niet - hoostens dag en dal uren verschil ...
NOM is in variabel en vast contract sowieso de keuze om te gaan.
De AI optimization is enkel nuttig als je een dynamisch contract hebt - en eerlijk gezegd met slechts een 5kWh betwijfel ik of dit echt rendeert ... gezien die ook eerst de overstroom van ZP zal gebruiken voor laden alvorens met (AI??) te bepalen hoe de rest te laten op goedkoopste moment ...
Als je zelf aanstuurt via eigen geprogrammeerd ding dan kan je misschien wel betere strategieën bedenken dan marstek standaard aanbiedt ...
Ik stuur hem gewoon manueel aan en pas hem zonodig aan in de avond, dat is max 2 minuten werk.'
Maar de laatste paar weken is het amper interessant omdat de stroomprijs overdag rond de 20 cent zit en s'avonds amper boven de 30 cent.
Dus die van mij heeft even een mini vakantie
[ Voor 11% gewijzigd door Gohf046 op 22-07-2025 15:29 ]
MT 1x 5.12 kWh V151
En dan hier:Gohf046 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Ja dit gaat specifiek over mensen met een dynamisch contract en een Marstek.
- dynamisch contract zonder ZP - nuttig om de batterij dit te laten doen maar dan direct voldoende kWh voorzien
- dynamisch contract met ZP - stratgie NOM versus strategie AI - wat levert het echt nog op extra ? Is dan keuze variabel contract met ZP en NOM niet de betere ?
Ik weet, is geen marstek materie - maar dynamisch is pas in goed uitgedacht en geoptimaliseerde opstelling meer rendabel dan een variabel met NOM ... (tenzij je geen ZP hebt natuurlijk)
heb 1,5 jaar gelden 15 bedrijven voorstelen laten maken en niemand kon me echt overtuigen (behalve "statistisch") dat het sowieso rendabeler is dan een NOM ... (ZP + batterij verhaal). Risico zelfs dat het minder rendabel is ...
[ Voor 16% gewijzigd door vifra op 22-07-2025 15:32 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Ik kan redelijk wat zaken sturen qua verbruik; ik heb er eens aan geteld wat nou voordeliger zou zijn en het ontliep elkaar in mijn geval niet zo bijster veel.vifra schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:30:
[...]
En dan hier:
- dynamisch contract zonder ZP - nuttig om de batterij dit te laten doen maar dan direct voldoende kWh voorzien
- dynamisch contract met ZP - stratgie NOM versus strategie AI - wat levert het echt nog op extra ? Is dan keuze variabel contract met ZP en NOM niet de betere ?
Ik weet, is geen marstek materie - maar dynamisch is pas in goed uitgedacht en geoptimaliseerde opstelling meer rendabel dan een variabel met NOM ... (tenzij je geen ZP hebt natuurlijk)
heb 1,5 jaar gelden 15 bedrijven voorstelen laten maken en niemand kon me echt overtuigen (behalve "statistisch") dat het sowieso rendabeler is dan een NOM ... (ZP + batterij verhaal). Risico zelfs dat het minder rendabel is ...
Daarnaast als ik nu zou overstappen "verlies" ik een gedeelte van het jaar waarin ik kan salderen omdat de opwek van de afgelopen paar maanden niet kan wegsalderen tegen het verbruik in de winter.
MT 1x 5.12 kWh V151
Gewoon uit de Google play store download gedaan.TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:20:
[...]
Ik gebruik de Marstek-app 'probleemloos' op een OnePlus-smartphone. Heb je de app geïnstalleerd via de QR-code of heb je hem uit de Play Store gedownload? Anders even verwijderen en uit de PlayStore installeren.
Zou het kunnen zijn dat je telefoon al op een oudere versie van Android draait?
Android 14.
De one plus gsm is recenter en flink high end en die heeft exact hetzelfde.
De app sluit zichzelf volledig geforceerd.
Ik snap er niks van.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
1.5 week trotse eigenaar van 2 marsteks.
Beide staan op nom, werkt opzich prima, maar merk dat hij dagelijks toch 0.5kw aan verbruik niet nom weet te regelen, zie ook vaak op de live meting van de hw p1 dat de batterijen veel pendelen tussen -100 / +100 . Ik snap dat altijd 0 houden onhaalbaar is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en of 0.5kw op een dag aan stroom van het net prima is en erbij hoort.
Heb 2 afbeeldingen van 2 dagen erbij gevoegd.
/f/image/nEkH5cixCKZ8S4LrMDAFR8FZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vTN5qzWJPrGSXVUNVT4Yh4AU.png?f=fotoalbum_large)
Zie alles foto's hieronder:
:strip_exif()/f/image/REFrmKW2oHwTwQhkZsihl7D8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IPxvKWa4FbAC1YMlofFYJ37P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H0a0IKKdCtU4uwQpmVmf2Egz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UphxHq0xIh1Av9xqUZa7rkU9.jpg?f=fotoalbum_large)
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
BE met capaciteits tarief:vifra schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:30:
[...]
En dan hier:
dynamisch met PV en batterij kan perfect afh van je eigen verbruik/opbrengst. Ik heb zo een geval waar mijn batterij ongeveer 80% van mijn PV kan opnemen en mijn verbruik volldig gedekt is door 2* MT, de overschot zal altijd na 17h zijn wat in een Belpex vanaf die moment altijd een gunstig tarief is. Ook dat kan je nog technisch alternatief gaan schakelen als dat niet het geval is. Capaciteits tarief volledig onder controle door batterij. Dit alles werkt zo voor 8 maanden ongeveer.
De andere maanden zal ik sturing gaan alterneren met aankoop op laagste moment waardoor ook in winter de batterijen dus nog extra waarde hebben. Capaciteits tarief volledig onder controle door batterij.
de sturing moet ik nog opbouwen maar heb daar nog een half jaartje voor, gezien de hoeveelheid modbus info en HA er hier al aanwezig is , lijkt mij dat perfect te coveren.
Het dynamisch contract zonder PV met AI als verkoop is een zeer zwaar te verteren design en echt centjes politiek, ja ik doe dat ook op een bepaalde manier voor NOM eigen verbruik in de winter, maar geeft minder cycli en toch nog een beperkt rendement van batterij dankzij de lagere energie aankoop prijs (incl RTE natuurlijk...)
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik gebruik zelf een P1 naar usb convertortje via home assistant. Daarmee pull ik elke seconde data vanaf de p1 meter. Met de 2500 intergratie emuleer ik een Shelly pro voor de Marstek. NOM werkt hierdoor erg goed en accuraat. Soms wel eens 100Wh voor de hele dagJisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:57:
Goedemiddag!
Beide staan op nom, werkt opzich prima, maar merk dat hij dagelijks toch 0.5kw aan verbruik niet nom weet te regelen, zie ook vaak op de live meting van de hw p1 dat de batterijen veel pendelen tussen -100 / +100 . Ik snap dat altijd 0 houden onhaalbaar is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en of 0.5kw op een dag aan stroom van het net prima is en erbij hoort.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met twee batterijen heb ik geen ervaring. Wel van plan om er een bij te kopen
ligt echt wel aan je BT en regio settings vna je GSM, meermaals gemeld en staat ook in de TS. Start je BT opnieuw of neem ander device en mogelijks de oplossing.antoinevromen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:58:
De batterij met HomeWizard P1 loopt als een zonnetje (foto-ct-weergave en foto-batterij-tabblad2) en ik vraag me af hoe dat kan omdat ik na het achteraf koppelen van de HomeWizard P1 via IP-adres niet meer met Bluetooth bij de batterij kan komen (nb. het bluetooth-ledje op de batterij brandt foto leds-op-batterij) en ik toch alle settings via de app kan aanpassen en daar reageert de batterij gewoon op (waarschijnlijk via wifi); Maar ook op het tabblad in de app van de wifi is niets ingevuld en krijg ik ook geen lijst met wifi-namen te zien?) (foto wifi-configuratie)
Zie alles foto's hieronder:
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Merkwaardig want ik heb hem via bluetooth uit de verpakking geinstalleerd en later de CT003 vervangen door de HW P1. Lijkt me stug dat mijn telefoon tussen gisteren en vandaag opeens niet meer met bluetooth zou kunnen werken. Kan het niet eraan liggen dat ik de CT003 uit apparaatbeheer heb verwijderd?d3x schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:01:
[...]
ligt echt wel aan je BT en regio settings vna je GSM, meermaals gemeld en staat ook in de TS. Start je BT opnieuw of neem ander device en mogelijks de oplossing.
Ik zie de batterij ook via koppelen alleen koppelt hij niet na een aantal minuten: Zie foto hieronder
:strip_exif()/f/image/8u8AdUDqCVuVPaOIVXBYM2nM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door antoinevromen op 22-07-2025 16:11 ]
NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)
Probeer de Power Zero app, deze is ook van Hame, vroeger kon je deze ook gebruiken.BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
Ik heb hulp nodig bij het instellen van mijn marstek batterij. Het gaat eigenlijk al fout van bij de eerste minuut ☹️
[Afbeelding]
https://play.google.com/s...cross_power_x&hl=nl&pli=1
https://gathering.tweaker...message/81438782#81438782
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 22-07-2025 16:17 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik heb vanochtend via feedback het probleem gemeld en gevraagd of ik de batterij vooral moet opladen of juist ontladen om SOC drift te minimaliseren en de cellen te balanceren. Vanmiddag al antwoord:tinamar schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:52:
Mijn batterij is in de 2 maand dat ik hem heb iedere dag vol geweest met solar alleen is mijn avond/nacht verbruik niet zoveel om het leeg te krijgen met deze lange dagen, meestal ontladen tot 40%.
Dat zal in de winter wel andersom zijn.
Als het nogmaals van 40 naar 11% springt zal ik Marstek wel verwittigen want dan blijft er van die 5 kW niet veel meer over.
Hi, performing a full round of charge/discharge is a SOC calibration process, as to whether the SOC data is calibrated or not depends on the SOC calibration. We have updated the device related firmware, you can update it on the APP, after updating, the device will restart automatically, please wait for a few minutes before using the device; after updating, please observe whether the device problem has been solved. Thank you. Keay
Zoals gebruikelijk enigszins cryptisch, maar blijkbaar wordt SOC pas gecalibreerd bij een volledige cycle.
Geen info over balanceren.
De noodzaak om regelmatig een volledige cycle te doorlopen geeft restricties voor bepaalde toepassingen:
- je kunt niet continue een 'reserve' aanhouden voor een stroomuitval
- in off-grid situaties met PV op de backup is het blijkbaar niet mogelijk om de SOC te calibreren?
Ik kreeg vanmiddag idd FW V153 met BMS V213 aangeboden in de app.
Deze heeft een 'optimized SOC algorithm' zoals hier al eerder vermeld is.
(de uitrol van de FW updates is mij trouwens een radsel)
Upgrade van 2 Marstek (V1) ging vlot, eerst de EMS, dan de BMS. Na afloop herstart de batterij na ca. 30 seconden. Ik kreeg toen wel de rode warn led, maar na opnieuw opstarten met power knop was alles ok.
(Ik heb trouwens voor de update niets uitgeschakeld of afgekoppeld, ook de Liligo niet. Ben wel met de telefoon naast de batterij gaan zitten voor goede bluetooth verbinding)
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Met de power zero app exact hetzelfde. Die sluit zichzelf ook en geeft dezelfde foutmelding.superduper1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:15:
[...]
Probeer de Power Zero app, deze is ook van Hame, vroeger kon je deze ook gebruiken.
https://play.google.com/s...cross_power_x&hl=nl&pli=1
https://gathering.tweaker...message/81438782#81438782
Ik heb het met de one plus gsm van mijn vrouw geprobeerd en die doet exact hetzelfde.d3x schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:01:
[...]
ligt echt wel aan je BT en regio settings vna je GSM, meermaals gemeld en staat ook in de TS. Start je BT opnieuw of neem ander device en mogelijks de oplossing.
Ik kan het met een laptop proberen?
Ik zag recent een post met een URL die hetzelfde zou doen als de gsm app?
Wel sneu, want ik heb natuurlijk sowieso die bluetooth verbinding nodig om de setup van de batterij te doorlopen.
Gsm herstart gaf niks. Gekeken voor bluetooth update, ook niks.
Ik heb een P1 meter van HW op de slimme meter zitten en toen ik die gebruikte voor de NOM-situatie, had ik inderdaad ook een netverbruik die opliep naar 0,5 kWh per dag. Bij mij kwam dat omdat ik nog een oudere generatie slimme meter heb (SMR versie 4). Die stuurt maar eens per tien seconde een meterstand uit waardoor je Marstek zich niet goed kan aanpassen op het daadwerkelijke verbruik in je huis. Mij viel op dat de Marstek ook heel erg ging schommelen tussen leveren en opladen. Onvoorspelbaar gedrag.Jisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:57:
Goedemiddag!
Ik heb daarna een Shelly Pro 3EM in de meterkast laten installeren. Die geeft nagenoeg realtime het verbruik en opwek in huis door en sindsdien draait de NOM-situatie met de marstek een stuk beter.
Op dagen met veel fluctuatie in zon-opwek (bijvoorbeeld als er veel bewolking is) of met piekvragen vanuit apparatuur zie ik nu een verbruik van hooguit 0,3 kWh van het net over 24 uur. Op stabiele dagen met stabiel zon en minder stroompieken uit appratuur is het netverbruik op 24 uur bij mij nu 0,1 kWh of vaak zelfs nog minder (nauwelijks meetbaar).
Je schreef een stukje terug dat je een recente Android versie hebt (Android 14). Daar kan het dus inderdaad niet aan liggen. Maar aangezien je de problemen ook bij de Hame-app hebt, heb ik het vermoeden dat er in e telefoon een beveiliging dwars zit. Vooral ook omdat je het op twee verschillende telefoons hebt, lijkt mij dat het iets is in de manier waarop je je telefoons instelt of beveiligt.BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Met de power zero app exact hetzelfde. Die sluit zichzelf ook en geeft dezelfde foutmelding.
Zou je wellicht de app eens onder verschillende omstandigheden kunnen opstarten? Bijvoorbeeld alleen met bluetooth ingeschakeld (wifi uit), alleen met wifi ingeschakeld (bluetooth uit) en een keer met zowel wifi als bluetooth aan en een keer met zowel wifi als bluetooth uit? Crasht de app in alle situaties of in een bepaalde situatie niet? Dat geeft misschien richting waar je moet zoeken. De app moet trouwens ook toegang tot je locatie hebben, daar zou je ook nog mee kunnen experimenteren.
Neen, van wat ik van Hame/Marstek verstond ging het over een bug in de app en moest daarvan eerst een update komen. Die heb ik nog niet gezien.NoFate schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:44:
@Gely @JoebarRC
Hebben jullie al een update gehad voor bms 212 => 213 issue?
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Thnx voor de response!TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:51:
[...]
Ik heb een P1 meter van HW op de slimme meter zitten en toen ik die gebruikte voor de NOM-situatie, had ik inderdaad ook een netverbruik die opliep naar 0,5 kWh per dag. Bij mij kwam dat omdat ik nog een oudere generatie slimme meter heb (SMR versie 4). Die stuurt maar eens per tien seconde een meterstand uit waardoor je Marstek zich niet goed kan aanpassen op het daadwerkelijke verbruik in je huis. Mij viel op dat de Marstek ook heel erg ging schommelen tussen leveren en opladen. Onvoorspelbaar gedrag.
Ik heb daarna een Shelly Pro 3EM in de meterkast laten installeren. Die geeft nagenoeg realtime het verbruik en opwek in huis door en sindsdien draait de NOM-situatie met de marstek een stuk beter.
Op dagen met veel fluctuatie in zon-opwek (bijvoorbeeld als er veel bewolking is) of met piekvragen vanuit apparatuur zie ik nu een verbruik van hooguit 0,3 kWh van het net over 24 uur. Op stabiele dagen met stabiel zon en minder stroompieken uit appratuur is het netverbruik op 24 uur bij mij nu 0,1 kWh of vaak zelfs nog minder (nauwelijks meetbaar).
Ik heb smr 5 meter en de ct003 van marstek erop zitten, tevens in de marstek app zie ik bij de meter elke seconde update in verbruik per fase. Wat ik vooral inderdaad is veel schommelingen qua actueel verbruik (gebruik ik hw p1 voor , heb een hw splitter) en daar zie ik heel vaak dat het schommels tussen -150 en 150, niet vaak echt een lange periode rond de 0-20 watt, vandaar dat ik twijfelde of alles goed gaat. Heb soms het idee dat hij sneller zou moeten kunnen schakelen maar tevens ook accurater
Dit gaat dus lang niet voor iedereen op. Bij mij gaan ze opladen in de ochtend en zijn ze rond het goedkopere middaguur alweer vol. Op het laagste tarief ga ik onze twee EV's opladen en gooi ik dus zeker geen geld wegJoarie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Je gooit dan geld weg vanwege het wegvallen van de saldering. En de regeling is niet slim genoeg om te kijken naar de uurprijs van de energie. Voorbeeldje: ik heb panelen op het oosten, zodra die beginnen te leveren dan vult de accu zich meteen, maar de prijs van die energie is vaak nog 20-28 cent/kWh. Tegen de tijd dat de accu vol is, is de uurprijs 15 cent/kWh omdat er een piek is qua aanbod. Maar omdat de accu vol is, lever je zelf ook maar terug met 15 cent/kWh.
En dat is dan alleen gekeken naar de uurprijzen. Ik merk ook in mijn eindafrekening dat ik minder geld terug krijg dan vorig jaar met dezelfde opbrengst qua panelen (maar een hoger eigen verbruik). Zolang salderen nog bestaat is het beter om in te spelen op min/max prijzen en manueel opladen/ontladen (rekening houdend met een efficiëntie van 75%)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Vandaag is de MT terug volledig vol, heeft bijna een uur op 99% gestaan terwijl toch +/- 1100W geladen werd.Hometek schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb vanochtend via feedback het probleem gemeld en gevraagd of ik de batterij vooral moet opladen of juist ontladen om SOC drift te minimaliseren en de cellen te balanceren. Vanmiddag al antwoord:
Hi, performing a full round of charge/discharge is a SOC calibration process, as to whether the SOC data is calibrated or not depends on the SOC calibration. We have updated the device related firmware, you can update it on the APP, after updating, the device will restart automatically, please wait for a few minutes before using the device; after updating, please observe whether the device problem has been solved. Thank you. Keay
Zoals gebruikelijk enigszins cryptisch, maar blijkbaar wordt SOC pas gecalibreerd bij een volledige cycle.
Geen info over balanceren.
De noodzaak om regelmatig een volledige cycle te doorlopen geeft restricties voor bepaalde toepassingen:
- je kunt niet continue een 'reserve' aanhouden voor een stroomuitval
- in off-grid situaties met PV op de backup is het blijkbaar niet mogelijk om de SOC te calibreren?
Ik kreeg vanmiddag idd FW V153 met BMS V213 aangeboden in de app.
Deze heeft een 'optimized SOC algorithm' zoals hier al eerder vermeld is.
(de uitrol van de FW updates is mij trouwens een radsel)
Upgrade van 2 Marstek (V1) ging vlot, eerst de EMS, dan de BMS. Na afloop herstart de batterij na ca. 30 seconden. Ik kreeg toen wel de rode warn led, maar na opnieuw opstarten met power knop was alles ok.
(Ik heb trouwens voor de update niets uitgeschakeld of afgekoppeld, ook de Liligo niet. Ben wel met de telefoon naast de batterij gaan zitten voor goede bluetooth verbinding)
Zal morgenochtend nogmaals naar 11% ontladen en kijken hoe dat loopt.
🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v117) , DM XS212,
Batterij heeft gisteren en vanochtend goed gewerkt.
Probleempje bluetooth opgelost door op de telefoon GPS aan te zetten
Vanmiddag tijdelijk met het knopje afgesloten en unplugged (om op dat dedicated stopcontact op 1 zekering de EV op te laden)
Na herstart blijft hij staan zoals op onderstaande foto (ontladen op 0 VA) bij de manuele instelling van ontladen 500 W gedurende de hele dag als test.
Ook een factory-reset blijft op onderstaande foto hangen.
Zoals je ziet is zowel wifi (naar de HW P1 dongle goed werkend) alsook Bluetooth.
Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/8ak8ASNSpCcAQXe1bLrvtXvu.jpg?f=fotoalbum_large)
Oudere versie van de App van apkpure halen? Wel zeer goed opletten waarop je clicked in apkpure.BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Met de power zero app exact hetzelfde. Die sluit zichzelf ook en geeft dezelfde foutmelding.
Of heb je een Pi-hole of VPN of iets dergelijks dat iets loopt te blocken?
[ Voor 10% gewijzigd door superduper1969 op 22-07-2025 18:31 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dat klinkt als hetzelfde gedrag hier. Helemaal NOM krijgt hij het niet. Vooral als hij moet omschakelen van laden naar ontladen of vise versa. Dat kost enkele seconden waardoor je wellicht net even een plekje vanaf het net trekt. Ik zie dat bijvoorbeeld met mijn espresso machine. Zodra ik die aanzet en ik heb een beetje zon opwek, dan trekt de machine plots zoveel vermogen dat het even duurt voordat de marstek van opladen naar terugleveren schakelt. Ik zie dan soms een piek van 1400 watt die vanaf het net wordt getrokken. Normaal gedrag dus.Jisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Thnx voor de response!
Ik heb smr 5 meter en de ct003 van marstek erop zitten, tevens in de marstek app zie ik bij de meter elke seconde update in verbruik per fase. Wat ik vooral inderdaad is veel schommelingen qua actueel verbruik (gebruik ik hw p1 voor , heb een hw splitter) en daar zie ik heel vaak dat het schommels tussen -150 en 150, niet vaak echt een lange periode rond de 0-20 watt, vandaar dat ik twijfelde of alles goed gaat. Heb soms het idee dat hij sneller zou moeten kunnen schakelen maar tevens ook accurater
Als je SMR 5 hebt, hoef je inderdaad geen extra hardware te installeren.
Ik ben benieuwd of het werkt. Houd ons op de hoogte. Ben zelf ook aan het laden en ontladen, maar vanwege redelijk grote verschil tussen de celvoltages, de vreemde dropdowns wanneer de batterij laag geladen is en ook plotselinge daling van ca 0.5 kwh aan het einde van het ontladen. Ik heb dit gisteren als feedback aan Marstek voorgelegd. Vanochtend kreeg ik een BMS update naar versie 214. Nog niet kunnen testen of het verandering geeft omdat ik de batterij nu voor >24 uur volledig geladen houd om verschil in celvoltages te verkleinen. Daarbij loopt het hoogste voltage terug en blijft die van de cel met het laagste voltage vrijwel hetzelfde. Misschien kunnen de cellen op deze manier beter in balans komen.tinamar schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:47:
[...]
Vandaag is de MT terug volledig vol, heeft bijna een uur op 99% gestaan terwijl toch +/- 1100W geladen werd.
Zal morgenochtend nogmaals naar 11% ontladen en kijken hoe dat loopt.
:strip_exif()/f/image/FeaZmFLamCbkfYuqh7AIButP.jpg?f=fotoalbum_large)
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
Bluetooth en of wifi willekeurig schakelen blijft hetzelfde effect geven.TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Je schreef een stukje terug dat je een recente Android versie hebt (Android 14). Daar kan het dus inderdaad niet aan liggen. Maar aangezien je de problemen ook bij de Hame-app hebt, heb ik het vermoeden dat er in e telefoon een beveiliging dwars zit. Vooral ook omdat je het op twee verschillende telefoons hebt, lijkt mij dat het iets is in de manier waarop je je telefoons instelt of beveiligt.
Zou je wellicht de app eens onder verschillende omstandigheden kunnen opstarten? Bijvoorbeeld alleen met bluetooth ingeschakeld (wifi uit), alleen met wifi ingeschakeld (bluetooth uit) en een keer met zowel wifi als bluetooth aan en een keer met zowel wifi als bluetooth uit? Crasht de app in alle situaties of in een bepaalde situatie niet? Dat geeft misschien richting waar je moet zoeken. De app moet trouwens ook toegang tot je locatie hebben, daar zou je ook nog mee kunnen experimenteren.
Echter heb ik nu iets vreemd ontdekt.
Ik ben bij mijn ouders, op een andere locatie dus en een ander wi-fi netwerk
Als ik dan de app laat zoeken naar een batterij, blijft hij gewoon zoeken en sluit zichzelf niet af.
Ik snap ook niet goed, als het aan mijn gsm zelf zou liggen, waarom heeft mijn vrouw dan net hetzelfde met haar gsm.
Ik denk inderdaad wel richting app of iets in onze gsm. Blijkbaar hebben andere mensen hier dit probleem niet, zelfs niet met eenzelfde gsm en of model gsm dan ikzelf.
:strip_exif()/f/image/vj3D7XQT5oBxKQViOfAHFziS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door BJF005 op 22-07-2025 19:18 ]
Dat is inderdaad de manier om de cellen te laten balanceren, een hele tijd opgeladen zijn ding laten doen.Totalen123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Ik ben benieuwd of het werkt. Houd ons op de hoogte. Ben zelf ook aan het laden en ontladen, maar vanwege redelijk grote verschil tussen de celvoltages, de vreemde dropdowns wanneer de batterij laag geladen is en ook plotselinge daling van ca 0.5 kwh aan het einde van het ontladen. Ik heb dit gisteren als feedback aan Marstek voorgelegd. Vanochtend kreeg ik een BMS update naar versie 214. Nog niet kunnen testen of het verandering geeft omdat ik de batterij nu voor >24 uur volledig geladen houd om verschil in celvoltages te verkleinen. Daarbij loopt het hoogste voltage terug en blijft die van de cel met het laagste voltage vrijwel hetzelfde. Misschien kunnen de cellen op deze manier beter in balans komen. [Afbeelding]
Als je een dynamisch contract hebt blijft het goedkoper om je Marstek te laden in de middag als de stroom goedkoop is. Laden in de ochtend snap ik echt niet want dan krijg je relatief een goede TLV voor je zonnestroom. Waarom zou je die in een accu stoppen?A3-D schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:34:
[...]
Dit gaat dus lang niet voor iedereen op. Bij mij gaan ze opladen in de ochtend en zijn ze rond het goedkopere middaguur alweer vol. Op het laagste tarief ga ik onze twee EV's opladen en gooi ik dus zeker geen geld weg
MT 1x 5.12 kWh V151
Heb je na het invullen van de tijdsroosters de manuele mode geactiveerd (achter 3 puntjes)?antoinevromen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:54:
Hulp gevraagd:
Vanmiddag tijdelijk met het knopje afgesloten en unplugged (om op dat dedicated stopcontact op 1 zekering de EV op te laden)
Na herstart blijft hij staan zoals op onderstaande foto (ontladen op 0 VA) bij de manuele instelling van ontladen 500 W gedurende de hele dag als test.
Zoals je ziet is zowel wifi (naar de HW P1 dongle goed werkend) alsook Bluetooth.
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Ja dat had ik hier op het forum al gelezen; Dat heb ik dus gedaan. Dan worden de cijfers ook helderder van kleur.DSSW schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Heb je na het invullen van de tijdsroosters de manuele mode geactiveerd (achter 3 puntjes)?
Is normaal, is ook maar 0.15€ per dag.Jisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:57:
Goedemiddag!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ja ben zelf ook een beetje zoekende hierin idd met dynamisch, ik zou graag willen dat de batterijen hele dag nom draaien en enkel alleen bijladen op de goedkope uren, nu begint hij ‘s ochtends al met bijladen idd en gedurende de dag dat de zon eventjes weg is ontlaad hij maar minuut later wanneer de zon weer komt laad hij weer vol. Maar al met al laad hij bij met dure stroom ipv ‘s middags waar ik toch weinig terug krijg voor de stroom.Gohf046 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:30:
[...]
Als je een dynamisch contract hebt blijft het goedkoper om je Marstek te laden in de middag als de stroom goedkoop is. Laden in de ochtend snap ik echt niet want dan krijg je relatief een goede TLV voor je zonnestroom. Waarom zou je die in een accu stoppen?
Geen VPN, geen instellingen veranderd, gewoon standaard uit de doos onder het motto als het werkt dan werkt het. De one plus van mijn vrouw is sowieso standaard dus het is hetzelfde fenomeen, met dezelfde app, maar ik denk meer recente android en sowieso meer recente telefoon. Ik ga mij er morgen eens goed mee bezighouden. Alles nog eens opnieuw lezen, kijken of ik op Google iets vind over gelijkaardige problemen. Het vreemde is, waarom sluit de app zichzelf niet als ik op een andere locatie zoek naar de batterij bluetooth connectie. Die vindt hij natuurlijk niet want de batterij staat thuis. Maar waarom sluit de app zichzelf dan niet?Flesym schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:46:
@BJF005 Ik heb ook een Xiaomi met Android 15 maar geen probleem. Als je Wifi en bluetooth uit zet, start dan de app wel? Als hij dan ook crashed is het echt de telefoon. En heb je misschien een VPN draaien die in de weg kan zitten?
Ik voel mij echt een complete noob, het gaat al mis bij stap één, allez eigenlijk zelfs niet stap één 🤣
Handmatig laden tussen 12.00 en 16.00 en ontladen tussen 20.00 en 23.00.Jisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ja ben zelf ook een beetje zoekende hierin idd met dynamisch, ik zou graag willen dat de batterijen hele dag nom draaien en enkel alleen bijladen op de goedkope uren, nu begint hij ‘s ochtends al met bijladen idd en gedurende de dag dat de zon eventjes weg is ontlaad hij maar minuut later wanneer de zon weer komt laad hij weer vol. Maar al met al laad hij bij met dure stroom ipv ‘s middags waar ik toch weinig terug krijg voor de stroom.
MT 1x 5.12 kWh V151
Als hij op afstand niet crashed lijkt het iets in de communicatie tussen de GSM en de Marstek. Heb je de Marstek al eens uit en aan gezet? En anders toch even met de leverancier contact opnemen, misschien herkennen zij het probleem cq ruilen ze hem om om een DOA uit te sluitenBJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:02:
[...]
Geen VPN, geen instellingen veranderd, gewoon standaard uit de doos onder het motto als het werkt dan werkt het. De one plus van mijn vrouw is sowieso standaard dus het is hetzelfde fenomeen, met dezelfde app, maar ik denk meer recente android en sowieso meer recente telefoon. Ik ga mij er morgen eens goed mee bezighouden. Alles nog eens opnieuw lezen, kijken of ik op Google iets vind over gelijkaardige problemen. Het vreemde is, waarom sluit de app zichzelf niet als ik op een andere locatie zoek naar de batterij bluetooth connectie. Die vindt hij natuurlijk niet want de batterij staat thuis. Maar waarom sluit de app zichzelf dan niet?
Ik voel mij echt een complete noob, het gaat al mis bij stap één, allez eigenlijk zelfs niet stap één 🤣
Dan zou ik gaan zoeken in de richting van de beveiliging van je wifinetwerk. Kunnen apparaten in je wifi netwerk elkaar zien? Misschien kijken of je de wifi hotspot kunt activeren op een telefoon en vervolgens wellicht het daarmee aan de praat kunt krijgen (om uit te sluiten dat het aan de Marstek ligt).BJF005 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:15:
[...]
Echter heb ik nu iets vreemd ontdekt.
Ik ben bij mijn ouders, op een andere locatie dus en een ander wi-fi netwerk
Als ik dan de app laat zoeken naar een batterij, blijft hij gewoon zoeken en sluit zichzelf niet af.
Als je zorgt dat je hem via Modbus aanstuurt in bijv. Home assistant, dan kun je de laadsnelheid maximaliseren op bijv 200 watt in de ochtend en na 17u. Vanaf 12u verhoog je de max naar bijv 2000 watt. Zo laad je de accu vol op de goedkope uren en lever je dure stroom terug aan het net, direct vanaf je zonnepanelen, terwijl je toch de hele dag NOM draait. Dit geheel kun je automatiseren in Home assistant, waarbij je bijvoorbeeld ook kunt sturen op verwachte stroomproductie van de dag zelf en de volgende dag.Jisnb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ja ben zelf ook een beetje zoekende hierin idd met dynamisch, ik zou graag willen dat de batterijen hele dag nom draaien en enkel alleen bijladen op de goedkope uren, nu begint hij ‘s ochtends al met bijladen idd en gedurende de dag dat de zon eventjes weg is ontlaad hij maar minuut later wanneer de zon weer komt laad hij weer vol. Maar al met al laad hij bij met dure stroom ipv ‘s middags waar ik toch weinig terug krijg voor de stroom.
Mocht er interesse zijn in een overzicht van wat automatiseringen in home assistant, dan laat het me even weten.
De prijs van de v3 is wel €339 hoger dan de importeur voor de v2 vraagt; keuzes, keuzes....
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zet wifi op je telefoon uit. Benader vervolgens eerst de ct003 via bluetooth om hem met het nieuwe ap te verbinden. Als je via bluetooth verbonden bent kun je via de ct003 zien welke wifi netwerken hij ziet en er vervolgens mee verbinden. Daarna doe je op je marstek exact hetzelfde (dus verbinden via bluetooth, wifi op je telefoon uitgeschakeld laten en je marstek instellen op het nieuwe ap). Op deze manier heb je de meeste controle en zie je beter wat de apparaten doen.corsat schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:36:
Vraagje, ik wil mijn wifi netwerk aanpassen en mijn Marstek en ct003 opnieuw instellen en verbinden met het nieuwe ap, moet ik beiden resetten en opnieuw gaan instellen of een nieuw account aanvragen en ze opnieuw gaan instellen via dit nieuwe account?
Top. Dan kan nu de wifi signaalkwaliteit ook van deze kant gemeten worden.bommel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:12:
Op basis van mijn reversing van het protocol van de CT002/CT003 is er nu een HACS integratie (niet door mij gemaakt): https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
Ziet er behoorlijk anders uit ook. Vind hem wel mooi!Amersfoort schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:19:
Bij https://thuisbatterij.nl/...1-meter-van-marstek-ct003 wordt de Venus v3 verkocht met een verwachte levering 2e week september 2025.
De prijs van de v3 is wel €339 hoger dan de importeur voor de v2 vraagt; keuzes, keuzes....
Ik wacht wel op een mooie black-friday deal voor V3.superduper1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:06:
[...]
Ziet er behoorlijk anders uit ook. Vind hem wel mooi!
Lijkt me wel een mooie stap om deze gen3 erbij te hebben.
Compacter en van aluminum ipv van staal.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Ik heb hem aan de gang met mijn CT003bommel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:12:
Op basis van mijn reversing van het protocol van de CT002/CT003 is er nu een HACS integratie (niet door mij gemaakt): https://github.com/d-shmt/hass_marstek-smart-meter
Ik moest invullen:
IP adres van de CT003 > Uit mijn router
MAC adres van de MT Venus-V1 > Uit de app, geen : of - en MAC week met laatste 4 digits af van de info uit mijn router?
MAC adres van de CT003 > Uit de app, geen : of - en MAC week met laatste 4 digits af van de info uit mijn router?
Device type = SMR-C/E (Dit stond op de behuizing van de CT003)
HME 3 (De CT002 is de HME 4?)
Werkt hier ook!superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:04:
[...]
Ik heb hem aan de gang met mijn CT003
Ik moest invullen:
MAC adres van de MT Venus-V1 > Uit de app, geen : of - en MAC week met laatste 4 digits af van de info uit mijn router?
MAC adres van de CT003 > Uit de app, geen : of - en MAC week met laatste 4 digits af van de info uit mijn router?
Gegevens mac ingevuld vanuit de MT app
Ik heb nu 3x de waarde per fase en fases totaal
Wifi signaal sterkte
[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 23-07-2025 00:09 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Allereerste batch MT Venus V1 (Duravolt) van half december 2024.
Al aardig wat vlieguren: Total Charging Energy 321.69 kWh Total Discharging Energy 220.38 kWh
Gemiddeld rendement = 0,685
In de winter gedraaid met AI mode totdat de zon doorbrak.
Alle versies FW gehad tot aan V151.
Nu gaat hij met een zonnige week niet vaak naar 11% vaak dipt hij maar tot 30% of zo.
Iedere dag wel vol naar 100% en dan zal de balancing plaatsvinden.
Op zondag de auto laden en dan weet ik zeker dat hij 1 keer op 11% uitkomt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iUGUqsG3zzQ0vzT9Y7BBjlkY.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 23-07-2025 00:25 ]
Zit hier dan ook de logica in om meerdere batterij te kunnen sturen? Want dat kon niet met de vorige emulatorbommel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:12:
Edit: NM, ik dacht dat het een emulator was.
[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 23-07-2025 07:09 ]
Goedemorgen!cryptohenk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:54:
[...]
Als je zorgt dat je hem via Modbus aanstuurt in bijv. Home assistant, dan kun je de laadsnelheid maximaliseren op bijv 200 watt in de ochtend en na 17u. Vanaf 12u verhoog je de max naar bijv 2000 watt. Zo laad je de accu vol op de goedkope uren en lever je dure stroom terug aan het net, direct vanaf je zonnepanelen, terwijl je toch de hele dag NOM draait. Dit geheel kun je automatiseren in Home assistant, waarbij je bijvoorbeeld ook kunt sturen op verwachte stroomproductie van de dag zelf en de volgende dag.
Mocht er interesse zijn in een overzicht van wat automatiseringen in home assistant, dan laat het me even weten.
Ja ik merk dat homey icm marstek niet echt mogelijkheden heeft. Jou strategie klinkt inderdaad top!
Ben nog niet bekend met modbus /hw maar zal me er eens in verdiepen en kijken wat ik moet aanschaffen.
Zeker geïnteresseerd in de mogelijkheden d.m.v. een overzicht.
De buitenkant interesseert mij helemaal niets , van mijn part maken ze een versie die grijs is zonder leds , zonder plastic/glas plaat, drukt mooi de prijs. Je zet die dingen toch uit het zicht of met iets er omheen. Als de techniek maar ijzersterk is, als ze zo’n product maken kun je potentieel marktleider worden en echt doorbreken bij de massa. Verkopen voor 1250 euro 5Kwh, en vliegen ! Marstek Venus B(udget.) alles erop laten modus / lan aansluiting, instant win.SatScan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:51:
[...]
Ik wacht wel op een mooie black-friday deal voor V3.
Lijkt me wel een mooie stap om deze gen3 erbij te hebben.
Compacter en van aluminum ipv van staal.
[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 23-07-2025 09:21 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Yes, dat werkt bij mij ook. Nu het energy dashboad nog aanpassen. Even mee spelen. Niet zeker of er nu de juiste data al uitkomt.superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:04:
[...]
Ik moest invullen:
Ik heb oudere versies via APK geprobeerd. Ook deze crashen.
Bij versie 1.35 werd de batterij 1 keer even zichtbaar en kon ik deze snel aan klikken.
Echter, tijdens de poging tot verbinden sloot de app zichzelf weer.
Ik heb zonet op een Samsung Galaxy tab de app geïnstalleerd en ook daar crasht de app onmiddellijk.
Ik vrees dat de enige mogelijkheid een mail voor hulp naar marstek zelf is.
Update: mail marstek gestuurd.
Update 2:
Het is mij gelukt om de batterij te installeren
Ik heb pakweg 50 keer de app gestart in de hoop dat ik snel genoeg zou zijn om de batterij bluetooth aan te klikken én dat de app een seconde lang genoeg zou blijven open staan om de verbinding effectief te maken.
En dat is uiteindelijk gelukt!
Het instellen van de wifi en toevoegen van de HW meter was erna nog 2 minuten werk.
Wel vreemd, waarom heb ik dat probleem, met 2 verschillende telefoons én met een Samsung tablet.
En het probleem was ook bij oudere versies, van pakweg APK 1.5 tot de nieuwste 1.6.44
Ik ben wel nog benieuwd naar de reactie van marstek op mijn mail.
In elk geval, case closed 😁
[ Voor 43% gewijzigd door BJF005 op 23-07-2025 09:42 ]
Als ik het goed zie zitten de GRID en BACKUP aansluitingen bij de V3 samen achter één klep.superduper1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:06:
[...]
Ziet er behoorlijk anders uit ook. Vind hem wel mooi!
Als je het apparaat buiten zou zetten is het BACKUP stopcontact niet beschermd tegen weer en wind?
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Hi Bedankt voor je bijdrage. Heel interessant. Grote delta waarden tussen max en min treden bij mij op nabij volledige laden 100 % soc. Daarbuiten zijn de verschillen minimaal, slechts enkele mV. Hoe zit dat bij jou in je grafiek? En, is de piek van ~ 60 mV bij 100 % soc?superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:17:
Mijn Delta statistieken, volgens mij is er niet aan de hand, Mijn Racedrone Lipo's die zijn veel verder uit balans na een vlucht!
Allereerste batch MT Venus V1 (Duravolt) van half december 2024.
Al aardig wat vlieguren: Total Charging Energy 321.69 kWh Total Discharging Energy 220.38 kWh
Gemiddeld rendement = 0,685
In de winter gedraaid met AI mode totdat de zon doorbrak.
Alle versies FW gehad tot aan V151.
Nu gaat hij met een zonnige week niet vaak naar 11% vaak dipt hij maar tot 30% of zo.
Iedere dag wel vol naar 100% en dan zal de balancing plaatsvinden.
Op zondag de auto laden en dan weet ik zeker dat hij 1 keer op 11% uitkomt.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat bij mij de grote verschillen het gevolg zijn van kleine verschillen in capaciteit van de cellen. Bij het naderen van 100 % soc, loopt de spanning steil op en als je de curve van de cel met het lagere voltage extrapoleert in de tijd heeft ligt deze een aantal minuten achter op het moment van het beëindigen van het oplaad proces. Ik schat dat die paar minuten, minder dan een procent van de totale batterij capaciteit betreft. Of is zo'n interpretatie onjuist?
:strip_exif()/f/image/cioDgdLmxEK1cBH4wRaRtGPA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w5zrJ9npct6glCtmBHlg8Fg2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Totalen123 op 23-07-2025 09:46 ]
Device type is HMG-50 voor de MT Venus E (het is een veld in het protocol, niet bekend is wat de CT ermee doet)superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:04:
[...]
Ik moest invullen:
CT002 is idd HME-4 en CT003 is HME-3
alle MAC adressen zijn device mac adressen (zonder leestekens en lowercase) zoals deze in de Marstek app staan, bij mijn MT's is dit overigens het BT mac adres trouwens wat op de laatste 4 cijfers na identiek is aan het netwerk MAC).
Probleem is opgelost;antoinevromen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:54:
Hulp gevraagd:
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Aangezien ik veel informatie van dit forum heb gehad en we via dit forum allemaal leren van de ervaringen/fouten van anderen hierbij de oplossing: Ik had na het laden van de EV een verkeerde stekker in het stopcontact gestoken

Aan de batterij zie je bij de opstartprocedure niet dat hij niet aan het stroom-net is verbonden (behalve een ledje Grid dat ik nu heb gezien) en ook in de app kun je dat nergens aan zien behalve dan dat hij zegt: "Ontladen 0 VA" ; Overigens reageerde Marstek op mijn feedback-vraag vannacht om 3:27, waarin ik ook al mijn eigen fout had gemeld.
[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 23-07-2025 09:43 ]
Ik denk voonamelijk dat ik me niet zo'n zorgen maak en dat MT het kennelijk wel onder controle heeft. zelfs als er tijdeijk 0.15v verschil zou zijn, als ik daarna zie dat het verschil weer bijna 0 is dan denk ik dat het BMS doet wat de bedoeling is. Er zal altijd variatie in de cellen zijn dat is nu eenmaal natuurkunde.Totalen123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Hi Bedankt voor je bijdrage. Heel interessant. Grote delta waarden tussen max en min treden bij mij op nabij volledige laden 100 % soc. Daarbuiten zijn de verschillen minimaal, slechts enkele mV. Hoe zit dat bij jou in je grafiek? En, is de piek van ~ 60 mV bij 100 % soc?
Ik vermoed dat bij mij de grote verschillen het gevolg zijn van kleine verschillen in capaciteit van de cellen. Bij het naderen van 100 % soc, loopt de spanning steil op en als je de curve van de cel met het lagere voltage extrapoleert in de tijd heeft ligt deze een aantal minuten achter op het moment van het beëindigen van het oplaad proces. Ik schat dat die paar minuten, minder dan een procent van de totale batterij capaciteit betreft. Of is zo'n interpretatie onjuist?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je op de Wifi van je familie geen crashende app hebt is er toch echt wat vreemds in je thuisnetwerk.BJF005 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:42:
Even nog wat updates over de chrashende app tijdens bluetooth verbinding.
Ik heb oudere versies via APK geprobeerd. Ook deze crashen.
Bij versie 1.35 werd de batterij 1 keer even zichtbaar en kon ik deze snel aan klikken.
Echter, tijdens de poging tot verbinden sloot de app zichzelf weer.
Ik heb zonet op een Samsung Galaxy tab de app geïnstalleerd en ook daar crasht de app onmiddellijk.
Ik vrees dat de enige mogelijkheid een mail voor hulp naar marstek zelf is.
Maak op de Oneplus een Wifi hotspot waarbij de OnePlus zelf de Data van 4G haalt.
Verbind je eigen telefoon aan die hotspot en probeer zo de installatie te voltooien.
Dit zal natuurlijk uiteindelijk geen werkende situatie opleveren maar je kunt wel uitsluiten.
Ik heb namelijk het vermoeden dat de app crashed omdat de Hame servers niet bereikbaar zijn.
Ik heb zelf eens lopen klooien omdat mijn ZeroTierOne VPN per ongeluk aan stond en alles de mist in ging, ik had geen crashende app maar kon de procedures niet uitvoeren.
Ah ik lees nu je het al voor elkaar hebt
Maak me niet veel zorgen, maar wil graag begrijpen wat er gebeurt. Heb al veel geleerd van de metingen en het bekijken van youtube video's.superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:
[...]
.....Er zal altijd variatie in de cellen zijn dat is nu eenmaal natuurkunde.
Op dit moment laat ik de batterij of soc 100 en ga kijken wat er gebeurt met het voltageverschil. Na snel opladen (2500 W) was het verschil aanvankelijk 150 mV maar is nu na 24 uur gedaald tot bijna 50 mV. Laat de cel met de hoogste spanning nog verder ontladen. Wil daarna een nieuwe cylcus doen. Ben benieuwd of de spanningsverschillen blijvend zijn of dat wachten geen invloed heeft.
De snelheid van laden heeft waarschijnlijk invloed op de grootte van de delta waarde. Wil testen of met langzamer opladen (bv 500 W) vanaf soc 95, de verschillen kleiner gemaakt kunnen worden. Ik houd jullie op de hoogte. Wordt vervolgd
Mooi resultaat. Verwacht dat het goed komt. Zie mijn grafiek van dit weekend met cycli. Daarmee is de meerwaarde van de modbus bewezen: je was je er anders waarschijnlijk niet van bewust dat de batterij wat onregeld was. Succes.tinamar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:01:
Update MT soc drop.
Vandaag iets beter, drop gisteren bij 38% vandaag bij 23%.
Zal nog paar keer leeg vol leeg doen en kijken of het nog verbeterd.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ihcE6vvKKpPthdVR8XtqURZE.jpg?f=fotoalbum_large)
jawel hoor, als je beetje opvolging doet van je MT via de app en op slechte weer dagen heb je zo het gevoel dat de batterij sneller leeg is dan normaal... je ziet het natuurlijk niet in de MT grafieken, maar je hebt zo iets van WTF hoe kan die nu al leeg zijnTotalen123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Mooi resultaat. Verwacht dat het goed komt. Zie mijn grafiek van dit weekend met cycli. Daarmee is de meerwaarde van de modbus bewezen: je was je er anders waarschijnlijk niet van bewust dat het onregelen van jouw batterij. Succes.[Afbeelding]
maar idd de modbus geeft veel data en info, ik ga dat draadje binnenkort ook volledig opnemen voor extra sturing. BE en dynamisch tarief opent mogelijkheden kwa rendement en juiste afstelling met deze MT opzet.
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 23-07-2025 10:31 ]
Het blijft inderdaad heel vreemd dat je dit met ál je apparaten hebt. Dat sluit uit dat het probleem wordt veroorzaakt door de instellingen (of software) van één van je smartphones / tablets.BJF005 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:42:
Wel vreemd, waarom heb ik dat probleem, met 2 verschillende telefoons én met een Samsung tablet.
En het probleem was ook bij oudere versies, van pakweg APK 1.5 tot de nieuwste 1.6.44
Ik begin te vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de software in de communicatiemodule van de Marstek-batterij. Wellicht zou je aan Marstek specifiek kunnen vragen of ze hier een update voor kunnen pushen.
Misschien goed voor je om te weten dat de smartphone-app al erg brak is, maar de software van de accu is ook niet alles. Toen ik mijn accu had aangeschaft wilde deze op geen enkele manier verbinding maken met mijn Shelly-meter. Ook dat is opgelost met een software-update die door Marstek handmatig naar mijn batterij is gepushed. Het zou me dus niet verbazen dat een update voor de communicatiemodule in de batterij de problemen met de app op jouw telefoon oplost.
Situatie hier als volgt :
3 Marstek Venus 2.0
Niet-slimme 2 jaar jonge moderne digitale meter.
3 fase (3×25A) aansluiting.
Verzoek tot plaatsing slimme meter ingediend bij Enexis. Kan zo 20 weken worden, voordat hij geplaatst wordt.
Willen ze uiteraard ook de gasmeter slim maken. Gasmeter staat in een andere ruimte en is tot de nok vol met opbergspullen.
Liever niet dus, mede omdat ik als zendamateur eigenlijk zo weinig mogelijk vreemd RF-spul in huis wil hebben.
Ik twijfel nu om voor een Shelly Pro te gaan. Wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit minstens zo accuraat als een Dmrs5.x meter?
Doel is om t.z.t. NOM te draaien.
M.vr.grt
Willart
3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west
Ik zou voor de CT002 gaan dan worden er meerdere batterijen slim ondersteund.Pe1dtq schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:30:
Beste 'Marstekkers'
3 Marstek Venus 2.0
Verzoek tot plaatsing slimme meter ingediend bij Enexis. Kan zo 20 weken worden, voordat hij geplaatst wordt.
Willen ze uiteraard ook de gasmeter slim maken. Gasmeter staat in een andere ruimte en is tot de nok vol met opbergspullen.
Liever niet dus, mede omdat ik als zendamateur eigenlijk zo weinig mogelijk vreemd RF-spul in huis wil hebben.
Ik twijfel nu om voor een Shelly Pro te gaan. Wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit minstens zo accuraat als een Dmrs5.x meter?
M.vr.grt
Willart
Slim betekent dat ze met elkaar samenwerken alsof het 1 batterij is. Je kunt dan alle de batterijen op NOM 3fase-som zetten.
Ja de sturing is dan gelijk aan een 1sec slimme energiemeter.
Als je je batterijen slim NOM wil laten samen draaien, ben je sowieso aangewezen op de meters van Marstek, de CT002 of CT003. Anders kan je de batterijen alleen op hun eigen fase zetten en ze niet slim alle 3 naar de som van alle fasen laten kijken. Zie Ondersteuning meerdere batterijen in TS.Pe1dtq schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:30:
Beste 'Marstekkers'
3 Marstek Venus 2.0
M.vr.grt
Willart
Daarbij kan een CT meter nooit zo nauwkeurig zijn als de metingen die uit de P1 meter komen. Hoeveel verschilt het maakt, durf ik niet te zeggen (als ik het goed onthouden heb, hebben sommigen het over tientallen Watts). Echter is de P1 meter geschikt voor facturering en moet dus heel nauwkeurig zijn.
Maar dan heb je alsnog wel vreemd RF spul in huis, dus daar is het geen oplossing voor want ook de CT002/3 werken via WiFi.
Ik denk eerder dat geen verbinding kunnen maken voor aanmelden Cloud-server het probleem is.TechTim schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:29:
[...]
Het blijft inderdaad heel vreemd dat je dit met ál je apparaten hebt. Dat sluit uit dat het probleem wordt veroorzaakt door de instellingen (of software) van één van je smartphones / tablets.
Ik begin te vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de software in de communicatiemodule van de Marstek-batterij. Wellicht zou je aan Marstek specifiek kunnen vragen of ze hier een update voor kunnen pushen.
Misschien goed voor je om te weten dat de smartphone-app al erg brak is, maar de software van de accu is ook niet alles. Toen ik mijn accu had aangeschaft wilde deze op geen enkele manier verbinding maken met mijn Shelly-meter. Ook dat is opgelost met een software-update die door Marstek handmatig naar mijn batterij is gepushed. Het zou me dus niet verbazen dat een update voor de communicatiemodule in de batterij de problemen met de app op jouw telefoon oplost.
Waarschijnlijk iets van een VPN/Virusscanner of bijvoorbeeld Pi-Hole of NextDNS op de achtergrond draaien. Ik zou dat controleren op eventueel je NAS en Modem/Router etc.
m2c
Ik zou zeggen dat is een hoop geld voor weinig...Amersfoort schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:19:
Bij https://thuisbatterij.nl/...1-meter-van-marstek-ct003 wordt de Venus v3 verkocht met een verwachte levering 2e week september 2025.
Mattie112 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:38:
[...]
Als ik nu naar de prijs van de v2 kijk (op thuisbatterij), dan is dat 1360 vs 1709. Dat scheelt dus €349. En dat voor LAN, een wat kleiner formaat en 1KG minder.
Nou ik weet het welZeer grote kans dat de v2 binnenkort in mijn mandje beland (10kWh)
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Mijn ervaring is dat de P1 met een 1s DMR in stand-by verbruik ' s nachts op een paar watt nom blijft. Bij de shelly eerder rond de +- en -10W, vind ik verwaarloosbaar.pascallj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:38:
[...]
Als je je batterijen slim NOM wil laten samen draaien, ben je sowieso aangewezen op de meters van Marstek, de CT002 of CT003. Anders kan je de batterijen alleen op hun eigen fase zetten en ze niet slim alle 3 naar de som van alle fasen laten kijken. Zie Ondersteuning meerdere batterijen in TS.
Daarbij kan een CT meter nooit zo nauwkeurig zijn als de metingen die uit de P1 meter komen. Hoeveel verschilt het maakt, durf ik niet te zeggen (als ik het goed onthouden heb, hebben sommigen het over tientallen Watts). Echter is de P1 meter geschikt voor facturering en moet dus heel nauwkeurig zijn.
Maar dan heb je alsnog wel vreemd RF spul in huis, dus daar is het geen oplossing voor want ook de CT002/3 werken via WiFi.
Ik heb een (test) app gemaakt(ongoing) om de marstek met lilygo (esphome install, zie ander topic) uit te lezen op de Homey. Deze komt dan netjes in energy overview als batterij, en een aantal (belangrijkste) waardes zijn zichtbaar.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:17:
[...]
Nog niet spijtig genoeg. Maar je kan een HW Plug gebruiken eventueel en zo de stats (enkel laden/ontladen) in Homey Energy krijgen.
Het is nog niet af, voor mensen zonder lilygo kan je hem virtueel maken in Homey, en dan waardes van bv HW plug de waardes zelf vullen elke xx seconde.
https://homey.app/a/nl.badnews.marstek/test/
[ Voor 3% gewijzigd door badnews.nl op 23-07-2025 11:51 ]
Leuk dat er meer zendamateurs met een Marstek Accu zijn!Pe1dtq schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:30:
Minder leuk:
Ik heb flinke storing in de 2 mtr band van mijn eigen Marstek.
Hoe meer geladen/ontladen er wordt hoe meer storing.
Ook een piek precies op een frequentie die ik gebruik voor packet (144.925)
Jij geen last?
Pe1owh
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
:strip_exif()/f/image/mr5eNmKSYoTUkWLRH48jJ3am.jpg?f=fotoalbum_large)
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ben geen kenner en heb een 2 tal maanden geleden de koppeling in HA met de venus V151 in orde gekregen en ben een beetje bang dat het weer een hoop gedoe wordt om het aan de gang te krijgen na update naar V153.
Packet is ook gewoon storingpms1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:51:
[...]
Leuk dat er meer zendamateurs met een Marstek Accu zijn!
Minder leuk:
Ik heb flinke storing in de 2 mtr band van mijn eigen Marstek.
Hoe meer geladen/ontladen er wordt hoe meer storing.
Ook een piek precies op een frequentie die ik gebruik voor packet (144.925)
Jij geen last?
Pe1owh
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
2x Marstek Venus E v153 , CT003 v117
Wat zou 'regelmatig' zijn? 1x in de maand? Vaker, minder vaak? In deze tijd van het jaar gaat mijn accu maar zelden helemaal leeg, en wel meestal vol natuurlijk. In de winter zal het eerder andersom zijn.SatScan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:03:
[...]
Yep, en om de celbalancing compleet te maken dient de batterij 'regelmatig' geheel ontladen en geladen te worden. Dus tot 100% laden en 11% ontlading. Hiermee voorkom je een drop-off tijdens het ontladen.
Tja, en inderdaad als je hebt gekocht dan komt er een week later, of 2 weken, na de retourzendtermijn, een popup dat je leverancier op de blacklist staat. Jammer.Ronald.42 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
Toch nog eens een poging gedaan..
[Afbeelding]
En er dan geen lijst bij doen van waar dan niet te kopen..
Ik hou 1x per maand aan en tot zover geen problemen met soc-drift gehad.ech.wel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Wat zou 'regelmatig' zijn? 1x in de maand? Vaker, minder vaak? In deze tijd van het jaar gaat mijn accu maar zelden helemaal leeg, en wel meestal vol natuurlijk. In de winter zal het eerder andersom zijn.
[ Voor 134% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:39 ]
Kijk hier eens...hans van zeijl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:31:
Voor mensen die wat meer over de noodstroom willen weten ik kwam vanochtend een video tegen over de back up opties bij Marstek venus e
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Heb je beslist of je de fw update gaat uitvoeren? Ik ben er nog steeds niet uit. Werkt hier prima op V151. Heb schrik dat ik er achteraf toch spijt van krijgDSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:37:
Heb gemerkt dat er deze week een update was van de Hame Relay, heeft er iemand een idee of die update de problemen met koppeling Marstek V153 heeft opgelost.
Ben geen kenner en heb een 2 tal maanden geleden de koppeling in HA met de venus V151 in orde gekregen en ben een beetje bang dat het weer een hoop gedoe wordt om het aan de gang te krijgen na update naar V153.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
De packets van de Marstek wifi vallen daar zeker onder!
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.