Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pe1dtq schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:30:
Beste 'Marstekkers'

Situatie hier als volgt :

3 Marstek Venus 2.0
Niet-slimme 2 jaar jonge moderne digitale meter.
3 fase (3×25A) aansluiting.

Verzoek tot plaatsing slimme meter ingediend bij Enexis. Kan zo 20 weken worden, voordat hij geplaatst wordt.
Willen ze uiteraard ook de gasmeter slim maken. Gasmeter staat in een andere ruimte en is tot de nok vol met opbergspullen.

Liever niet dus, mede omdat ik als zendamateur eigenlijk zo weinig mogelijk vreemd RF-spul in huis wil hebben.

Ik twijfel nu om voor een Shelly Pro te gaan. Wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit minstens zo accuraat als een Dmrs5.x meter?

Doel is om t.z.t. NOM te draaien. NJORD1 en RONALD42 draaien zo al een paar maanden met 3 batterijen

M.vr.grt
Willart
Shelly is voldoende accuraat om nom te draaien. NJORD1 en RONALD42 draaien er al een paar maanden mee met 3 batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 23-07-2025 13:48 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:33
TechTim schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Het blijft inderdaad heel vreemd dat je dit met ál je apparaten hebt. Dat sluit uit dat het probleem wordt veroorzaakt door de instellingen (of software) van één van je smartphones / tablets.

Ik begin te vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de software in de communicatiemodule van de Marstek-batterij. Wellicht zou je aan Marstek specifiek kunnen vragen of ze hier een update voor kunnen pushen.

Misschien goed voor je om te weten dat de smartphone-app al erg brak is, maar de software van de accu is ook niet alles. Toen ik mijn accu had aangeschaft wilde deze op geen enkele manier verbinding maken met mijn Shelly-meter. Ook dat is opgelost met een software-update die door Marstek handmatig naar mijn batterij is gepushed. Het zou me dus niet verbazen dat een update voor de communicatiemodule in de batterij de problemen met de app op jouw telefoon oplost.
De app en batterij werken perfect voorlopig en alles draait stabiel.
Ik heb voor de zekerheid nog 1 ding getest.
Als ik de app open krijg ik de standaard melding 'marstek wil bluetooth aanzetten' en als ik dan OK duw, sluit de app zichzelf weer onmiddellijk af met de android melding dat de app zichzelf heeft afgesloten. (en de keuze om het foutenrapport door te sturen)
Dus ergens gaat er iets mis, als er een bluetooth connectie met de batterij wil gemaakt worden.
Op zich geen probleem, ik kan met de app en batterij op wifi nu perfect verder.
Ik heb ook een tweede mail naar marstek support gestuurd met de melding dat de connectie gelukt is plus alle bevindingen en problemen nog eens samengevat.
Mijn modem/router is trouwens gewoon het standaard spul van Orange, zonder aanpassingen en ik heb met al mijn andere domotica (of live stream dingen zoals camera bewaking) nog nooit problemen gehad.
Ik zie ook niet meteen een connectie tussen bluetooth probleem en de wifi.
Als ik mijn internet/wifi volledig uitschakel, blijft de app ook crashen.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Heb je beslist of je de fw update gaat uitvoeren? Ik ben er nog steeds niet uit. Werkt hier prima op V151. Heb schrik dat ik er achteraf toch spijt van krijg
Ik heb de update ook nog niet uitgevoerd, zit met dezelfde gedachten als jij.

Denk dan waarom hebben ze de V153 dan gepusht zonder dat ik erom gevraagd heb. Ze zouden dan toch iets moeten verbeterd hebben tov de V151, niet?

Iemand anders die de V153 heeft uitgevoerd en voordelen gezien ten opzichte van de V151?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJF005 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Als ik de app open krijg ik de standaard melding 'marstek wil bluetooth aanzetten' en als ik dan OK duw, sluit de app zichzelf weer onmiddellijk af met de android melding dat de app zichzelf heeft afgesloten. (en de keuze om het foutenrapport door te sturen)
Dus ergens gaat er iets mis, als er een bluetooth connectie met de batterij wil gemaakt worden.
Ik heb ook een tweede mail naar marstek support gestuurd met de melding dat de connectie gelukt is plus alle bevindingen en problemen nog eens samengevat.
Mijn modem/router is trouwens gewoon het standaard spul van Orange, zonder aanpassingen en ik heb met al mijn andere domotica (of live stream dingen zoals camera bewaking) nog nooit problemen gehad.
Goed van je dat je melding maakt in de feedback van de app. Uiteindelijk hebben andere gebruikers er ook profijt van als het opgelost is!

Hou ons op de hoogte!
Dank

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:08
DSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Denk dan waarom hebben ze de V153 dan gepusht zonder dat ik erom gevraagd heb. Ze zouden dan toch iets moeten verbeterd hebben tov de V151, niet?

Iemand anders die de V153 heeft uitgevoerd en voordelen gezien ten opzichte van de V151?
V153 heeft optimalisaties voor meerdere accu's. vandaar dat deze niet standaard gepushed wordt naar alle V151 gebruikers

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Idem hier, update gepushed maar zie zelfs niet wat de nieuwe versie is en wat de verbeteringen zijn.Heb via feedback proberen te vragen maar moest eerst update uitvoeren .......

[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 23-07-2025 13:52 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Geen gebruikers voordelen, waarschijnlijk alleen ander server ip adres en nieuwe beveiligingscertificaten volgens mij.

De batterijen ontladen meer synchroon is mijn bevinding.

Ben benieuwd of gebruikers in de AI modi verbeteringen/veranderingen ervaren.
Dit zou namelijk verder intelligenter gemaakt worden nadat de samenwerking van meerdere batterijen goed/slim werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door SatScan op 23-07-2025 13:58 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Idem hier, update gepushed maar zie zelfs niet wat de nieuwe versie is en wat de verbeteringen zijn.Heb via feedback proberen te vragen maar moest eerst update uitvoeren .......
Heb zonet ook via de feedback gevraagd wat de voordelen voor mij zijn tov de V151. Curieus wat ze gaan antwoorden 😉

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-10 14:52
[...]

Als ik de app open krijg ik de standaard melding 'marstek wil bluetooth aanzetten' en als ik dan OK duw, sluit de app zichzelf weer onmiddellijk af met de android melding dat de app zichzelf heeft afgesloten.
Dit wijst m.i. dan toch vooral naar de communicatiemodule in de marstek-accu.

Ik begrijp daarnaast dat je een Belgische gebruiker bent. Dit soort systemen waren tot voor kort in België nog niet toegestaan. De Marstek-app controleert ook aan de hand van het GPS-signaal of je in een gebied woont waar dit soort systemen gebruikt mogen worden. Als je heel gek zou willen doen, zou je eens voor de grap een GPS spoofer kunnen installeren op je telefoon, een locatie in Nederland spoofen en kijken of je app dan nog steeds crasht.

De Marstek-app is gewoon heel brak en geeft nauwelijks feedback waarom iets niet werkt. Daar moet je echt met try-and-error zelf achterkomen.

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeby
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 13:18
vandaag toch maar een aanvraag gedaan bij Liander voor een nieuwe slimme meter. Met de batterijen, zonnepanelen, warmtepomp, Inductie koken en auto laden wil ik toch liever een meter die iedere seconde een signaal verstuurd zodat de auto balancing van mijn laadpaal en de NOM van de batterijen sneller reageren. Kost maar 67euro dus dat valt mij wel mee. en ben bang dat in 2027 de wachttijd snel op zal lopen in Nederland met het vervallen van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Laatst online: 07-10 14:52
oeby schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:06:
vandaag toch maar een aanvraag gedaan bij Liander voor een nieuwe slimme meter. Met de batterijen, zonnepanelen, warmtepomp, Inductie koken en auto laden wil ik toch liever een meter die iedere seconde een signaal verstuurd zodat de auto balancing van mijn laadpaal en de NOM van de batterijen sneller reageren. Kost maar 67euro dus dat valt mij wel mee. en ben bang dat in 2027 de wachttijd snel op zal lopen in Nederland met het vervallen van salderen.
Dan heb jij geluk met 67 euro. Bij mij (ik woon in Enexis gebied) zou dat neerkomen op 264 euro. Een Shelly installeren was goedkoper (en meteen geregeld). Bij die netbeheerders is het maar de vraag wanneer een monteur tijd heeft om je meter te vervangen. Kan weken duren...

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
[...]

Heb je op je telefoon GPS/Locatie aan staan als je met bluetooth aan de gang gaat. Zo niet dan is dat het probleem.

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
Nou dan heb je geluk, want Enexis vraagt meer dan 200 euro voor het omwisselen van een slimme meter (dsrm2.2) door een slimme meter met hogere versie (>5.0 die op 1 sec. ververst)

NL; 2xMT Venus E V2 (V154 BMS:V215)+(V??? BMS:V???); Sturing -> Local-API; HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecol. vent.WrmtPmp; EV (Seat Mii 32kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 13:18
TechTim schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Dan heb jij geluk met 67 euro. Bij mij (ik woon in Enexis gebied) zou dat neerkomen op 264 euro. Een Shelly installeren was goedkoper (en meteen geregeld). Bij die netbeheerders is het maar de vraag wanneer een monteur tijd heeft om je meter te vervangen. Kan weken duren...
ja, misschien komen er nog andere kosten bij maar bij de aanvraag stond dat de kosten 67 euro waren. Qua tijd heb ik geen haast. in de bevestigings mail staat al dat ze binnen 15dagen contact opnemen om een afspraak te maken. Ik hou rekening met een paar maanden wie weet valt het dan mee.

Ik heb de batterijen nu nog op handmatig staan dus is ook nog niet echt nodig maar als salderen weg valt wil ik het wel geregeld hebben om zonder problemen NOM te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:18

d3x

superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:49:
[...]

V153 heeft optimalisaties voor meerdere accu's. vandaar dat deze niet standaard gepushed wordt naar alle V151 gebruikers
dan toch enkel push naar MT op meerdere fasen want ik heb hier meerdere MT op 1 fase en ik krijg geen update binnen. de CTv116 heb ik wel ontvangen, dat is uiteindelijk diegene die voor de balns zou moeten zorgen, niet de MT zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door d3x op 23-07-2025 14:39 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
oeby schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:21:
[...]

ja, misschien komen er nog andere kosten bij maar bij de aanvraag stond dat de kosten 67 euro waren. Qua tijd heb ik geen haast. in de bevestigings mail staat al dat ze binnen 15dagen contact opnemen om een afspraak te maken. Ik hou rekening met een paar maanden wie weet valt het dan mee.

Ik heb de batterijen nu nog op handmatig staan dus is ook nog niet echt nodig maar als salderen weg valt wil ik het wel geregeld hebben om zonder problemen NOM te kunnen draaien.
Als salderen weg gaat had je gratis nieuwe meter gekregen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:40
superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:49:
Maar als een update nu goed is, waarom krijgt niet iedereen die aangeboden?
Ik heb hem ook gekregen, direct nadat ik de accu aanzette, daarna alleen maar CT003 ellende. Maar nog steeds één accu.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:38
DSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Heb zonet ook via de feedback gevraagd wat de voordelen voor mij zijn tov de V151. Curieus wat ze gaan antwoorden 😉
Ik ga nog heel even wachten met de update :)
Bij elk ander apparaat zoals de Roomba en de Navimow voer ik updates altijd onmiddellijk uit. Dan is er vaak ook effectief verbetering/verbeterd gebruiksgemak merkbaar.
Om een of andere reden heb ik bij de MT toch enige terughoudendheid, temeer omdat ik zeer tevreden ben met de huidige werking

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Laatst online: 19-09 21:42
reneeke1970 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Als salderen weg gaat had je gratis nieuwe meter gekregen
Heb jij ze bijv vandaag ook op handmatig staan? Ik draai nu weekje nom maar heb dynamisch en idd wellicht handmatig of ai interessanter, maar met het verlies is de dynamische prijs vandaag bijna hele dag hetzelfde dus niet interessant om te laden en te ontladen, of hoe zie jij dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dave Vellek
  • Laatst online: 29-08 19:01
dit bericht is verwijderd ivm commerciële belangen.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag mij af of ze nu die verschillende versienummers zijn gaan hanteren omdat wij hier dat onderscheid zijn gaan maken. Of geef ik onszelf nu te veel credit O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:49:
Ik vraag mij af of ze nu die verschillende versienummers zijn gaan hanteren omdat wij hier dat onderscheid zijn gaan maken. Of geef ik onszelf nu te veel credit O-).
Is een mogelijkheid... Of ze kwamen er zelf niet meer helemaal aan uit _O-

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Dave Vellek schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:46:
Ik kwam net de onderstaande video op YouTube tegen over de Marstek versie 3. Vinden jullie het waard om te wachten op de versie 3? De verschillen lijken in eerste instantie niet erg groot en ik sta op het punt om twee van deze thuisbatterijen te bestellen. Maar ben ook bereid om te wachten als gen 3 de moeite waard is.

[YouTube: Marstek Venus E: Versie 3 vs. Versie 2 (Primeur!) | Vergelijking Marstek V3 en V2 | Thuisbatterij.nl]
Wel mooi design. Al denk ik dat dat voor het merendeel niet uitmaakt aangezien hij in de mate van het mogelijke uit het zicht gezet wordt.
Toch wederom een paar vreemde keuzes (het kapje over het backup stopcontact en de aansluitkabel).
Heb ik verkeerd gekeken als ik concludeer dat je hem nu dus onmogelijk nog buiten/vochtig kan plaatsen? Tenzij met het afdekkapje maar dan kan de kabel niet aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 19:07
Druppeltje_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Heb je beslist of je de fw update gaat uitvoeren? Ik ben er nog steeds niet uit. Werkt hier prima op V151. Heb schrik dat ik er achteraf toch spijt van krijg
Ik heb v153 maar werk wel met een geëmuleerde shelly.
Geen problemen gehad.

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 18:11
Jisnb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Heb jij ze bijv vandaag ook op handmatig staan? Ik draai nu weekje nom maar heb dynamisch en idd wellicht handmatig of ai interessanter, maar met het verlies is de dynamische prijs vandaag bijna hele dag hetzelfde dus niet interessant om te laden en te ontladen, of hoe zie jij dat?
Met een dynamisch energiecontract kun je de accu vandaag en morgen beter uitlaten want je verdiend er nog geen 20 cent per cyclus mee.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gohf046 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Met een dynamisch energiecontract kun je de accu vandaag en morgen beter uitlaten want je verdiend er nog geen 20 cent per cyclus mee.
Als je vanmiddag had geladen en morgenavond ontladen waarschijnlijk wel genoeg om rendabel te zijn. Denk aan het grote plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
pascallj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Als je vanmiddag had geladen en morgenavond ontladen waarschijnlijk wel genoeg om rendabel te zijn. Denk aan het grote plaatje :)
Hoe dan ik kom met vanmiddag laden en morgenavond ontladen net ff grof gerekend op een cyclus van 15 cent?

5×21 cent laden
4x30 cent ontladen

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gohf046 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Hoe dan ik kom met vanmiddag laden en morgenavond ontladen net ff grof gerekend op een cyclus van 15 cent?

5×21 cent laden
4x30 cent ontladen
Ik laad vandaag met 7,5 cent en ontlaad morgen met 15,6+ cent (zonder belasting). Ik zeg ook niet dat het veel is, maar voor mij genoeg om een rendabele cyclus te maken. Maargoed weer genoeg over dynamische berekeningen, daar is dit het topic niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
TechTim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Zet wifi op je telefoon uit. Benader vervolgens eerst de ct003 via bluetooth om hem met het nieuwe ap te verbinden. Als je via bluetooth verbonden bent kun je via de ct003 zien welke wifi netwerken hij ziet en er vervolgens mee verbinden. Daarna doe je op je marstek exact hetzelfde (dus verbinden via bluetooth, wifi op je telefoon uitgeschakeld laten en je marstek instellen op het nieuwe ap). Op deze manier heb je de meeste controle en zie je beter wat de apparaten doen.
Ik heb deze beschrijving aangehouden maar krijg mijn ap niet gewijzigd, alles zelfs gereset maar hij blijft terugvallen op het bestaande ap. mijn shelly kon ik wel eenvoudig aanpassen, 1 minuut werk. Marstek batterijen en ct003 vergeet het maar.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09
Druppeltje_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Wel mooi design. Al denk ik dat dat voor het merendeel niet uitmaakt aangezien hij in de mate van het mogelijke uit het zicht gezet wordt.
Toch wederom een paar vreemde keuzes (het kapje over het backup stopcontact en de aansluitkabel).
Heb ik verkeerd gekeken als ik concludeer dat je hem nu dus onmogelijk nog buiten/vochtig kan plaatsen? Tenzij met het afdekkapje maar dan kan de kabel niet aangesloten worden
Lijkt me ook in alle opzichten een kostenreductie voor hun (minder groot, etc), dus waarom ze hem duurder prijzen vind ik absurd. Gewoon de hoofdprijs betalen voor mooier en compacter design en een ethernet poortje? De IP65 zal enkel zijn indien je ethernet/modbus en backup poort niet gebruikt. Voor gewicht moet je het ook niet doen, enkel 1kg verschil. Liever een v2 met handvaten en wietjes dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:35:
[...]

Lijkt me ook in alle opzichten een kostenreductie voor hun (minder groot, etc), dus waarom ze hem duurder prijzen vind ik absurd. Gewoon de hoofdprijs betalen voor mooier en compacter design en een ethernet poortje? De IP65 zal enkel zijn indien je ethernet/modbus en backup poort niet gebruikt. Voor gewicht moet je het ook niet doen, enkel 1kg verschil. Liever een v2 met handvaten en wietjes dan. :+
Ben ook niet zo’n voorstander van de V3, lijkt mij wel heel compact voor een 5kwh opslag ivm met de V1 en de V2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:00
DSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Ben ook niet zo’n voorstander van de V3, lijkt mij wel heel compact voor een 5kwh opslag ivm met de V1 en de V2.
Geen ruimte meer voor koel kanalen bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
[...]
...

Ik heb het idee dat hij met v153 en v117 op de CT003 beter regelt dan met v151/v115. Op zonnige dagen met wolken konden mn beide MT's zon/wolk/zon/wolk niet altijd goed bijhouden. Grofweg 10% teruglevering van mn 'zonverbruik'. Nu is dat ca 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
reneeke1970 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Geen ruimte meer voor koel kanalen bv
Inderdaad, mogelijk mag de omvormer en cellen wat heter worden en hebben ze daarom de koelvinnen zowat geëlimineerd. We zullen het wel horen van de early adopters van een v3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Inderdaad, mogelijk mag de omvormer en cellen wat heter worden en hebben ze daarom de koelvinnen zowat geëlimineerd. We zullen het wel horen van de early adopters van een v3 :+
Hoe je het draait of keert , hoe koeler de omvormer staat opgesteld hoe beter voor de levensduur en het rendement van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Ik laad vandaag met 7,5 cent en ontlaad morgen met 15,6+ cent (zonder belasting). Ik zeg ook niet dat het veel is, maar voor mij genoeg om een rendabele cyclus te maken. Maargoed weer genoeg over dynamische berekeningen, daar is dit het topic niet voor.
Ik neem aan dat je nog kan salderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 22:25
PNARI schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Ik neem aan dat je nog kan salderen ?
Eens. De v2 kan wel 52 graden worden. Veel te warm in mijn optiek. Daarom heb ik er twee 120 mm fans tegenaan gemonteerd. Koelen als een idioot. Durf nu gerust langdurig met 2500 Watt te (ont)laden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17
Weet iemand of je met de modbus het vermogen van de Marstek kan beperken op bijv. 1200W of 1800W?

Dit omdat ik meerdere Marsteks zou willen plaatsen op 1 aparte groep. 800W is dan wat weinig maar 2500W veel te veel.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
harrr schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:58:
Weet iemand of je met de modbus het vermogen van de Marstek kan beperken op bijv. 1200W of 1800W?

Dit omdat ik meerdere Marsteks zou willen plaatsen op 1 aparte groep. 800W is dan wat weinig maar 2500W veel te veel.
Als je meerdere MT's op 1 groep wil plaatsen kan je niet hoger gaan dan 800W (mag zelfs wettelijk niet in dat geval). Kan ook problemen opleveren als ze beiden gaan laden op 2500W. Dan trek je 5000W op 1 groep. Dit is wel aan te passen met de modbus uitgang denk ik maar daar heb ik geen verstand van. Los van dat alles. Meerdere MT's op 1 groep of in een bestaande groep --> altijd op 800w

[ Voor 14% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-07-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt het laad- en ontlaadvermogen beperken via Modbus op elke waarde tussen 0 en 2500 W. Ik zou alleen niet aanraden om twee batterijen op 1 groep te plaatsen, zelfs al staat deze groep los. Sowieso mag je dan de 2500 W ontlaadfunctie dan niet ontgrendelen dus dat lijkt me dan een beetje zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:46

Ja, met modbus kun je zowel het max. oplaad als het max. ontlaad vermogen instellen van 0 to 2500W.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Druppeltje_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Als je meerdere MT's op 1 groep wil plaatsen kan je niet hoger gaan dan 800W (mag zelfs wettelijk niet in dat geval). Kan ook problemen opleveren als ze beiden gaan laden op 2500W. Dan trek je 5000W op 1 groep. Dit is wel aan te passen met de modbus uitgang denk ik maar daar heb ik geen verstand van. Los van dat alles. Meerdere MT's op 1 groep of in een bestaande groep --> altijd op 800w
Een eigen groep krijgen ze wel. Maar de verdeler erachter is afgezekerd op 20A en zal dan dus afslaan bij 5000W. Er ontstaat dus nooit een onveilige situatie, maar het is fijn als ik ze kan afstellen op een lager vermogen maar wel de zekering tussen de meterkast en verdeler maximaal kan benutten.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
[...]
...
Ik heb 2 dagen geleden V153.213 gekregen (nadat ik via feedbeck SOC drift gemeld had)
Ik heb twee batterijen, maar er staat altijd maar 1 op auto, kan dus niets over de samenwerking zeggen.

NOM lijkt bij lage belasting iets beter te werken.
Enkele voorbeelden tijdens sluipverbruik 's nachts:

FW V151.212, regeling via HW P1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRulYNF3UdiyNRUYWuw7AKVFTC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CjQTH4EjEPW4Hyue42wdVEsf.png?f=fotoalbum_large

FW V153.213, regeling via HW P1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2defDl0ekTqlAkYan3YmP2g9vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hhIyq3vVTVWH68drN8mZHxy.png?f=fotoalbum_large

Ter info ook een grafiek met de regeling via de Shelly Pro EM-50 met een duidelijke offset.

FW V151.212, regeling via Shelly Pro EM-50 (correctie offset +24W via Shelly emulator)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq_ZmimSrmtfAMiD5uXo4KNwN_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NAHbR3bZnvDpr6gDF3ARQtsi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Dave Vellek schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:46:
Ik kwam net de onderstaande video op YouTube tegen over de Marstek versie 3. Vinden jullie het waard om te wachten op de versie 3? De verschillen lijken in eerste instantie niet erg groot en ik sta op het punt om twee van deze thuisbatterijen te bestellen. Maar ben ook bereid om te wachten als gen 3 de moeite waard is.

[YouTube: Marstek Venus E: Versie 3 vs. Versie 2 (Primeur!) | Vergelijking Marstek V3 en V2 | Thuisbatterij.nl]
Zoveel compacter en toch maar 1 kg verschil!

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
harrr schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Een eigen groep krijgen ze wel. Maar de verdeler erachter is afgezekerd op 20A en zal dan dus afslaan bij 5000W. Er ontstaat dus nooit een onveilige situatie, maar het is fijn als ik ze kan afstellen op een lager vermogen maar wel de zekering tussen de meterkast en verdeler maximaal kan benutten.
Omdat je in de eerste post schreef: meerdere Marsteks op 1 groep. Maar je gaat met soort PV-verdeler werken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Laatst online: 21-09 17:17

Ja dat kan. Als je de Marstek in de app op 2500 zet i.p.v. 800 watt zijn er in de modbus parameters voor max laad en max ontlaadvermogen. Ik pas dit zelf al langere tijd toe op max 1500 watt ontladen op enkele Marsteks. Zie het aparte modbus topic op dit forum. Is erg goed gedocumenteerd. Ik pas dat toe met een homeassistant rasberry pi die Zelf 2-3 watt gebruikt.

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Druppeltje_ schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Omdat je in de eerste post schreef: meerdere Marsteks op 1 groep. Maar je gaat met soort PV-verdeler werken dan?
Ja, met 1 groep bedoelde ik dus die van de verdeler. Daaronder aparte groepen voor de Marsteks. Maar 2 x 2500W per Marstek is te veel en 2 x 800W is wel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Begrijp je probleem, spijtig dat de 10kWh Venus nog niet beschikbaar is. Zou hier ook beter zijn dan 2 Venus E van 5kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:36
DSSW schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Dan ga je toch wel wat meer budget moeten voorzien vrees ik ;)
Eerste prijzen die ik in Duitsland zie voor de Venus D
€ 549 voor de omvormer
€ 649 voor de batterijmodules van 2,56 kWh

Voor een 10kWh systeem zit je dan op € 3.145 als je dat afzet tegen 2x Venus E V3 is het zelfs voordeliger.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:02
superduper1969 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Ik denk voonamelijk dat ik me niet zo'n zorgen maak en dat MT het kennelijk wel onder controle heeft. zelfs als er tijdeijk 0.15v verschil zou zijn, als ik daarna zie dat het verschil weer bijna 0 is dan denk ik dat het BMS doet wat de bedoeling is. Er zal altijd variatie in de cellen zijn dat is nu eenmaal natuurkunde.
Na een tijdje zakt de spanning onder de 3,4V en dan begint de spanningscurve vlak te worden.
De werking van een BMS zie je boven de 3,4V.
De eigenschappen van LiFePO4 zie je onder de 3,4V, namelijk de vlakke laad en ontlaatcurve.
Dus 95% van de capaciteit van de batterij zal de delta V slechts enkele mV zijn door de eigenschappen van de LiFePO4, niet door de BMS.

0,15V Delta vind ik veel.voor een batterij dat dagelijks enkele uren op 100% doorbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
dit bericht is verwijderd ivm commerciële belangen.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
Hoe zijn de ervaringen met de marstek support?
Hier onder mijn mail conversatie.
Het antwoord op mijn eerste mail was compleet naast de kwestie.
Hebben die eigenlijk wel gelezen wat ik heb gestuurd?

Subject: App crash during Bluetooth activation – not resolved by your previous instructions

Dear Hazel,

Thank you for your reply.

Unfortunately, the answer you provided does not address the actual issue I described. I am aware of the standard setup procedure, and I clearly followed all the steps as explained in your manual. As mentioned in my previous message, the app keeps closing itself immediately during the Bluetooth scanning process, even though the battery is on and broadcasting (MST_ACCP appears very briefly on the screen before the app crashes).

After dozens of attempts, I was finally able to keep the app open just long enough to click on the battery and establish a connection. Since then, the app and battery are functioning perfectly.

However, I have now discovered the likely cause of the problem:

> The app crashes immediately when Bluetooth is turned on — either manually via the phone’s settings, or when the app itself requests to turn on Bluetooth at launch.
As long as I refuse the app's request to enable Bluetooth, and Bluetooth is not on, or active on my phone, the app runs completely stable.

So the core issue appears to be a bug in the app that causes it to crash as soon as Bluetooth is activated, even if all setup steps are correctly followed. That’s why I initially couldn’t complete the connection process.

I hope this helps your technical team to reproduce and resolve the issue. Please confirm whether this is a known bug, and if a fix is planned.

Kind regards,
Kristof

From: Support - Marstek <support@marstekenergy.com>
Sent: Thursday, July 24, 2025 2:45:15
Subject: Re: Bug in app?

Good day, madam / sir.

Before establishing Bluetooth connection: 1. Please turn on the Bluetooth of your mobile phone; 2. Please open the Bluetooth permission for the App; 3. Please be close to the device when establishing Bluetooth connection, and the signal strength needs to be greater than -50dBm when Bluetooth searching.

Steps to connect: Please open the app -> Add Device (top left corner) -> Add via Bluetooth. You should find the device name here. Then go back to the start page -> Settings -> WLAN Configuration. Please note that the device only supports 2.4GHz WLAN. The recommended signal strength is -50dBm or above. after successful WIFI configuration, the WIFI logo on the home page is green.

If the connection cannot be established during Bluetooth connection or WLAN configuration, you can restart the APP and try again.

Only 2.4GHz WLAN is supported, please make sure the signal of your router is strong enough. The recommended signal strength is -50dBm or above.After WIFI configuration is successful, the WIFI logo on the home page is green.

If the WiFi symbol in the APP is yellow after the device is configured with WiFi, it means that the device has successfully connected to WiFi but not to the server. Please try to reconfigure the WiFi, if the connection is still unsuccessful, please try to restart the app and device and connect again.

Please download LightBlue from APP Store or Google Play, and check if there is HM_ xxxx/MST_XXXXX format broadcast on LightBlue homepage when the device is powered on.

If the Bluetooth broadcast in this format exists, it means that the Bluetooth broadcast is correct, please try to connect to Bluetooth several times or change the mobile device to try.

If there is no Bluetooth in this format, please take a screenshot or record the process of finding the Bluetooth format and send it to us, so that we can analyse it and provide you with the next solution.

Your day
With best regards
Hazel

Kristof
Jul 23, 13:10

Subject: App Crashes Repeatedly on Android 14 During Bluetooth Connection Attempt

Dear Marstek Support Team,

I would like to report a serious issue I encountered with the Marstek app while trying to connect to my Venus E battery.

On my Xiaomi Mi 11 (running Android 14), as well as on a Samsung Galaxy Tab, the Marstek app consistently crashed during the Bluetooth scanning or connection process. After dozens of attempts, I was finally able to connect by quickly selecting the battery (MST_ACCP) before the app crashed. Once the connection was established, the app functioned normally and everything worked as expected.

This strongly suggests that there is a bug in the app, specifically during the Bluetooth pairing phase on Android 14 devices. I tried multiple versions of the app, all with similar results.

For other users, this bug may render the app completely unusable unless they happen to be lucky enough to connect quickly before the crash occurs.

I hope this information helps you to identify and fix the issue in a future update. Please let me know if I can assist further or provide logs.

Best regards,
Kristof Dhaen

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Dave Vellek schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:22:
[...]

YouTube: Marstek Venus E: Versie 3 vs. Versie 2 (Primeur!) | Vergelijking Mar...

In de video zeggen ze vanaf 4:40 inderdaad dat wanneer het kapje verwijderd wordt, het niet meer IP65 is. En dat Marstek waarschijnlijk met een plug komt om de batterij dan alsnog IP65 te krijgen. :? Voor mij geen deal breaker omdat de batterij binnen komt te staan. Hebben anderen nog advies of het waard is om te wachten op V3 of dat ik beter de V2 kan kopen?
In het filmpje worden duidelijk de verschillen en overeenkomsten uitgelegd. Veel meer valt er niet over te zeggen, er zijn nog geen ervaringen met de V3.
Het prijsverschil is behoorlijk, een nieuw product is bij introductie vaak wat duurder. Als je 4-6 maanden wacht heb je de V3 waarschijnlijk ook voor stuk lagere prijs. Maar dan is er misschien wel een V4 aangekondigd........ Het is maar net hoeveel haast je hebt met het aanschaffen van een batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:51
Dave Vellek schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:22:
[...]

YouTube: Marstek Venus E: Versie 3 vs. Versie 2 (Primeur!) | Vergelijking Mar...

In de video zeggen ze vanaf 4:40 inderdaad dat wanneer het kapje verwijderd wordt, het niet meer IP65 is. En dat Marstek waarschijnlijk met een plug komt om de batterij dan alsnog IP65 te krijgen. :? Voor mij geen deal breaker omdat de batterij binnen komt te staan. Hebben anderen nog advies of het waard is om te wachten op V3 of dat ik beter de V2 kan kopen?
Er wordt in de verkoopbrochure/pdf van de v3 gesproken over een open API. Dat bevordert mogelijk de laagdrempeligheid om de Venus zelf met domotica aan te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10 15:38
pleio65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Eens. De v2 kan wel 52 graden worden. Veel te warm in mijn optiek. Daarom heb ik er twee 120 mm fans tegenaan gemonteerd. Koelen als een idioot. Durf nu gerust langdurig met 2500 Watt te (ont)laden.
toch wel grappig ... laden doet hij ook met 2500 en gebruikt dezelfde koelelementen daarvoor ... dus of je ontladen instelt of niet - die hogere temperaturen zal hij wel ook halen bij laden ...

top dat je er een fan bij zet - eentje zou al genoeg doen ... zo'n radiatorventilator die pas aanslaat als het net boven de 30 graden gaat zou dan nog eens optimaal zijn ... plakt magnetisch vast en doet zijn ding perfect ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:40:
Hoe zijn de ervaringen met de marstek support?
Hier onder mijn mail conversatie.
Het antwoord op mijn eerste mail was compleet naast de kwestie.
Hebben die eigenlijk wel gelezen wat ik heb gestuurd?
Je vragen kan ik niet beantwoorden, ik heb geen problemen dus geen contact met support. Maar het is wel belangrijk dat bluetooth stabiel wordt want software updates gaan over bluetooth

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
Voor diegene die de Marstek bij Multi Solar hebben gekocht heb ik goed nieuws. Ik heb zojuist bevestigd gekregen van Marstek Support dat deze onder de geautoriseerde dealers vallen.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
Flesym schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Je vragen kan ik niet beantwoorden, ik heb geen problemen dus geen contact met support. Maar het is wel belangrijk dat bluetooth stabiel wordt want software updates gaan over bluetooth
Ah oei daar had ik inderdaad nog niet eens bij stil gestaan! Voor mij was het probleem voorlopig opgelost omdat ik via wifi de batterij kan benaderen en bedienen.
Ik zit op v152 momenteel. Alles werkt goed en de verbinding app, batterij, wifi, HW P1 loopt en blijft heel stabiel.
Tja, afwachten of ze mijn antwoord nu goed lezen en een idee hebben wat het probleem is.
Niemand anders lijkt hier last van te hebben, enkel ik. En het probleem is bij twee totaal verschillende telefoons én via de Samsung Galaxy tab.

Ik heb trouwens ook eens geteld hoe lang het duurt eer de batterij reageert op een last verandering. (bv koffiemachine of vaatwasser) En het duurt exact 13 seconden eer de batterij zich aanpast en begint te ontladen. Of erna terug laden. Dus inderdaad een pak trager dan de Huawei laadpaal die via eigen CT meter in de kast regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Ah oei daar had ik inderdaad nog niet eens bij stil gestaan! Voor mij was het probleem voorlopig opgelost omdat ik via wifi de batterij kan benaderen en bedienen.
Ik zit op v152 momenteel. Alles werkt goed en de verbinding app, batterij, wifi, HW P1 loopt en blijft heel stabiel.
Tja, afwachten of ze mijn antwoord nu goed lezen en een idee hebben wat het probleem is.
Niemand anders lijkt hier last van te hebben, enkel ik. En het probleem is bij twee totaal verschillende telefoons én via de Samsung Galaxy tab.

Ik heb trouwens ook eens geteld hoe lang het duurt eer de batterij reageert op een last verandering. (bv koffiemachine of vaatwasser) En het duurt exact 13 seconden eer de batterij zich aanpast en begint te ontladen. Of erna terug laden. Dus inderdaad een pak trager dan de Huawei laadpaal die via eigen CT meter in de kast regelt.
Ik weet niet wat je telt maar let niet te veel op de lampjes of de Marstek app. Die zijn niet representatief. Als ik jou was zou ik als je HomeWizard gebruikt kijken naar de import van het net gedurende de dag. Zolang de accu geladen blijft zou deze op dagbasis onder de 1kWh moeten blijven.
Heb je nog geprobeerd om je telefoon als hotspot te gebruiken om de Marstek te koppelen zodat je je eigen netwerk uitsluit?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Laatst online: 11-10 20:27

Pe1dtq

It's all about electronics

SatScan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Ik zou voor de CT002 gaan dan worden er meerdere batterijen slim ondersteund.
Slim betekent dat ze met elkaar samenwerken alsof het 1 batterij is. Je kunt dan alle de batterijen op NOM 3fase-som zetten.

Ja de sturing is dan gelijk aan een 1sec slimme energiemeter.
Wat ik opmaak ik uit de verschillende reacties, is dat de CT-002 trager is en daardoor minder NOM behaalt als de CT-003 met een DMRS5.X

Op zich wel mee te leven. Maar als de Shelly nauwkeuriger/sneller is dan zou dat mijn voorkeur hebben.

3-fase som kan volgens jou dus niet met de Shelly.

Of ik nou de Shelly of de CT-002 neem. In beide gevallen geen slimme meter nodig. Dat staat mij wel aan.

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

pascallj schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Maar dan heb je alsnog wel vreemd RF spul in huis, dus daar is het geen oplossing voor want ook de CT002/3 werken via WiFi.
Ja natuurlijk. Echter heb ik daar de controle over. Kan het immers uitzetten op een moment dat ik erhinder van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
Flesym schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet wat je telt maar let niet te veel op de lampjes of de Marstek app. Die zijn niet representatief. Als ik jou was zou ik als je HomeWizard gebruikt kijken naar de import van het net gedurende de dag. Zolang de accu geladen blijft zou deze op dagbasis onder de 1kWh moeten blijven.
Heb je nog geprobeerd om je telefoon als hotspot te gebruiken om de Marstek te koppelen zodat je je eigen netwerk uitsluit?
Ik heb die 13 seconden geteld via de HW P1 app. De meter stuurt elke seconde een signaal dus volgens mij is de telling representatief.

Ik heb het hotspot systeem nog niet geprobeerd.
Gisteravond geen tijd meer gehad en ik durf voorlopig ook nergens meer aan te komen omdat het nu eindelijk allemaal stabiel draait.
Ik heb tijdens de installatie wel mijn modem / wifi, volledig uit gezet (gewoon alle stroom afgesloten) en op de gsm ook wifi af gezet om via 5G te proberen. Is dat ook een alternatief om mijn netwerk uit te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

PNARI schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Mijn ervaring is dat de P1 met een 1s DMR in stand-by verbruik ' s nachts op een paar watt nom blijft. Bij de shelly eerder rond de +- en -10W, vind ik verwaarloosbaar.
Acceptabel ook voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

pms1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Leuk dat er meer zendamateurs met een Marstek Accu zijn!

Minder leuk:
Ik heb flinke storing in de 2 mtr band van mijn eigen Marstek.
Hoe meer geladen/ontladen er wordt hoe meer storing.
Ook een piek precies op een frequentie die ik gebruik voor packet (144.925)

Jij geen last?
Pe1owh
Zeker leuk! Aardig wat rommel op 2m. ja. Sproeit lekker. Maar wat niet tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Ik heb die 13 seconden geteld via de HW P1 app. De meter stuurt elke seconde een signaal dus volgens mij is de telling representatief.

Ik heb het hotspot systeem nog niet geprobeerd.
Gisteravond geen tijd meer gehad en ik durf voorlopig ook nergens meer aan te komen omdat het nu eindelijk allemaal stabiel draait.
Ik heb tijdens de installatie wel mijn modem / wifi, volledig uit gezet (gewoon alle stroom afgesloten) en op de gsm ook wifi af gezet om via 5G te proberen. Is dat ook een alternatief om mijn netwerk uit te sluiten?
Als dat wel een stabiele bluetooth koppeling met je Marstek oplevert is dat een begin. Volgens mij heb je initieel wel een stabiele bluetooth koppeling gehad om de eerste keer de Marstek te configureren en te koppelen aan je WIFI netwerk. Het idee is dat je dat opnieuw doet maar hem dan koppelt aan jouw telefoon hotspot. Dan ben je los van je eigen netwerk. Als dat wel werkt zit het probleem in je netwerk. Als dat ook niet werkt zit het of in je GSM (onwaarschijnlijk want je hebt hetzelfde probleem op 3 verschillende devices) of in de Marstek. Maar dan blijft vreemd dat je hem initieel wel hebt kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe1dtq

Pe1dtq

PNARI schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Shelly is voldoende accuraat om nom te draaien. NJORD1 en RONALD42 draaien er al een paar maanden mee met 3 batterijen.
Maar dat is dus enkel per fase geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
Flesym schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Als dat wel een stabiele bluetooth koppeling met je Marstek oplevert is dat een begin. Volgens mij heb je initieel wel een stabiele bluetooth koppeling gehad om de eerste keer de Marstek te configureren en te koppelen aan je WIFI netwerk. Het idee is dat je dat opnieuw doet maar hem dan koppelt aan jouw telefoon hotspot. Dan ben je los van je eigen netwerk. Als dat wel werkt zit het probleem in je netwerk. Als dat ook niet werkt zit het of in je GSM (onwaarschijnlijk want je hebt hetzelfde probleem op 3 verschillende devices) of in de Marstek. Maar dan blijft vreemd dat je hem initieel wel hebt kunnen bereiken.
Het moet niet gekker worden 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IONDF1_l2Szb5Rxhzdo8q76i5HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zClou5ol3amEB99TRHiwsfd.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij staat op het gelijkvloers.
Ik loop helemaal naar boven, de tweede verdieping, wat volgens mij toch zo goed als buiten bereik is voor bluetooth. Ik zet bluetooth aan, ik open de app en hopla, ik krijg verbinding 🤷🏻‍♀️
Ik loop helemaal terug naar de batterij, ik ververs de app, de verbinding blijft.
Ik sluit de app volledig, ik open opnieuw en de app sluit zichzelf terug onmiddellijk.
Nu snap ik er echt he-le-maal niks meer van 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik loop helemaal naar boven, de tweede verdieping, wat volgens mij toch zo goed als buiten bereik is voor bluetooth. Ik zet bluetooth aan, ik open de app en hopla, ik krijg verbinding 🤷🏻‍♀️
Ik loop helemaal terug naar de batterij, ik ververs de app, de verbinding blijft.
Ik sluit de app volledig, ik open opnieuw en de app sluit zichzelf terug onmiddellijk.
Andere Router/Hotspot/Wifi op de 2e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

En terug naar boven weer verbinding? Dan moet het toch bijna wel in jouw netwerk zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:41
Hometek schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Ik heb 2 dagen geleden V153.213 gekregen (nadat ik via feedbeck SOC drift gemeld had)
Ik heb twee batterijen, maar er staat altijd maar 1 op auto, kan dus niets over de samenwerking zeggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter info ook een grafiek met de regeling via de Shelly Pro EM-50 met een duidelijke offset.

FW V151.212, regeling via Shelly Pro EM-50 (correctie offset +24W via Shelly emulator)
[Afbeelding]
Hoe heb jij v153 met BMS v213 geïnstalleerd gekregen? Er zit vooralsnog een bug in de app waardoor dit niet werkt, althans niet van v153 met BMS v212 naar v153 met BMS v213.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Gely schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Hoe heb jij v153 met BMS v213 geïnstalleerd gekregen? Er zit vooralsnog een bug in de app waardoor dit niet werkt, althans niet van v153 met BMS v212 naar v153 met BMS v213.
Ik ging van V151.212 naar V153.213.
Upgrade van 2 Marstek (V1) ging vlot, eerst de EMS, dan de BMS. Na afloop herstart de batterij na ca. 30 seconden. Ik kreeg toen wel de rode warn led, maar na opnieuw opstarten met power knop was alles ok.
Ik heb voor de update niets uitgeschakeld of afgekoppeld, ook de Liligo niet. Ben wel met de telefoon naast de batterij gaan zitten voor goede bluetooth verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

[Afbeelding]

Helemaal representatief is het BT symbool in de app ook niet altijd. Lijkt soms of dat blijft hangen of er serieus wat vertraging op zit. Een tijdje geleden opende ik vanaf de zaak (zo'n 18km van huis dus) de app en toen stond BT ook groen in de app. Na afsluiten en opnieuw openen van de app was dit weg. Niettegenstaande is het bij jou wel heel apart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
superduper1969 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Andere Router/Hotspot/Wifi op de 2e verdieping?
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Klopt, beneden is het de standaard Orange modem met wifi. Netwerken zijn hernoemd naar modem en modem 5G om het verbinden met 2,4 makkelijk te maken. Op de modem zit een tp link switch. Daar zit alles van LAN op aangesloten. Van daaruit vertrekt ook de tp link powerline. Deze zorgen in de rest van het huis voor wifi. Het zijn geen repeaters. Ik heb deze wifi powerlines een andere naam gegeven, maar deze heb ik niet nog eens onderverdeeld in powerline 5G en 2,4

Wat mij ook opvalt, is dat net voor ik een geslaagde bluetooth connectie krijg met de batterij, het groene icoontje bovenaan de gsm verschijnt. Dit gaat aan wanneer (verbeter mij indien fout) een app toegang vraagt tot locatie, camera, microfoon.
Ik begin inderdaad het vermoeden te krijgen dat het iets met mijn netwerk heeft te maken.
Al snap ik nog steeds niet wat bluetooth te maken heeft met wifi. Dit zijn toch 2 verschillende manieren van verbinden.
En waarom lukt bluetooth verbinden dan wel helemaal boven, maar niet als ik letterlijk naast de batterij sta.
En waarom blijft hij wel verbinding houden als ik helemaal terug naar beneden, naast de batterij sta.

Op zich is het probleem nu ook opgelost.
Indien ik bv voor updates bluetooth nodig heb, dan loop ik gewoon eerst helemaal naar boven 🤣

En dan blijft ook de vraag, waarom heb ik ervoor nog nooit problemen gehad met andere dingen in het netwerk.
Het cliché meest buggy ding, de eufy deurbel en camera's, hebben bij mij nog nooit problemen gegeven en kan ik onmiddellijk benaderen (ook als ik van buiten huis via 5G gsm probeer) en zonder haperen live bekijken.

Hier onder de foto met het groene icoon rechts boven. Dus iets gaat er mis, tussen het al dan niet verschijnen van dat symbool en het onmiddellijk geforceerd sluiten van de marstek app. Denk ik 🤷🏻‍♀️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnN3Wt0up0fsOqZC6lcm_HFqoK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxcdrNVsaZzE9ihJC5prvPTF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Hometek schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Upgrade van 2 Marstek (V1) ging vlot, eerst de EMS, dan de BMS. Na afloop herstart de batterij na ca. 30 seconden. Ik kreeg toen wel de rode warn led, maar na opnieuw opstarten met power knop was alles ok.
Ik heb voor de update niets uitgeschakeld of afgekoppeld, ook de Liligo niet. Ben wel met de telefoon naast de batterij gaan zitten voor goede bluetooth verbinding.
OK, dan zit het probleem in de v153+v212 naar v153+v213. Deze ochtend nog geprobeerd, het werkt niet met de app versie v1.6.44 . 't Is wachten op Marstek :-(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
Flesym schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:38:
[...]

En terug naar boven weer verbinding? Dan moet het toch bijna wel in jouw netwerk zitten
Yep, ik ga opnieuw naar boven, ik open de app, al dan niet met bluetooth reeds aan gezet op de gsm en hopla, weer een verbinding. 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Yep, ik ga opnieuw naar boven, ik open de app, al dan niet met bluetooth reeds aan gezet op de gsm en hopla, weer een verbinding. 🤣
De allereerste sport-marstek is een feit bij deze _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJF005
Druppeltje_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:16:
[...]

De allereerste sport-marstek is een feit bij deze _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ztz3kCW930CIFrDeWR-Kxx6UqPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrUz2Vm2MrFtLtqnOsEJezdH.jpg?f=fotoalbum_large

1366 marstek stappen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:18
Pas geleden ook laten doen. Ik zit bij STEDIN en deze deden het voor gratis geld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
Nog een extra test gedaan en het heeft echt dus iets te maken met wifi netwerk.
Ik sta nu op eerste verdieping. Ik kan met de gsm dus kiezen uit wifi netwerk beneden of boven.
Als ik verbinding maakt met het powerline netwerk, dan krijg ik gewoon bluetooth verbinding.
Als ik verbinding met de wifi van Orange maak, dan sluit de app zichzelf af.
Het gekke is, het netwerk beneden is het netwerk waar de batterij is mee verbonden.
Dus als ik NIET verbonden ben met hetzelfde wifi netwerk als waarmee de batterij verbonden is, dan kan ik connectie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Gely schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:10:
[...]

OK, dan zit het probleem in de v153+v212 naar v153+v213. Deze ochtend nog geprobeerd, het werkt niet met de app versie v1.6.44 . 't Is wachten op Marstek :-(
Ook niet, mijn beide batterijen hadden al 153, 1 is wel gelukt met alleen BMS update, de andere niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb volgende feedback gekregen van Hame op de vraag waarom ze de V153 naar mij gepusht hebben :

"Hello customer, firmware version V153 is mainly optimized for the issue of single unit overvoltage, and its functionality is the same as V151. Alan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Eerste prijzen die ik in Duitsland zie voor de Venus D
€ 549 voor de omvormer
€ 649 voor de batterijmodules van 2,56 kWh

Voor een 10kWh systeem zit je dan op € 3.145 als je dat afzet tegen 2x Venus E V3 is het zelfs voordeliger.
Incl of excl 21% BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
DSSW schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb volgende feedback gekregen van Hame op de vraag waarom ze de V153 naar mij gepusht hebben :

"Hello customer, firmware version V153 is mainly optimized for the issue of single unit overvoltage, and its functionality is the same as V151. Alan"
Dat is nochtans niet wat er bij punt 1 en punt 2 staat in de app bij de update release note :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:29:
Ik sta nu op eerste verdieping. Ik kan met de gsm dus kiezen uit wifi netwerk beneden of boven.
Als ik verbinding maakt met het powerline netwerk, dan krijg ik gewoon bluetooth verbinding.
Het gekke is, het netwerk beneden is het netwerk waar de batterij is mee verbonden.
Dus als ik NIET verbonden ben met hetzelfde wifi netwerk als waarmee de batterij verbonden is, dan kan ik connectie maken.
Ik denk dat je zowel boven als onder steeds op hetzelfde netwerk zit. Alleen zit je boven op een andere access-point/router, die uiteindelijk ook weer is aangesloten op het modem beneden.
Zou het niet met 5G te maken hebben die zich bijt met de bluetooth-communicatiemodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ik ken een metaalbedrijf die montagebeugels voor allelei apparaten kan namaken, dus ook voor de Marstek Venus E. Ik zou graag wat beugels hebben om in de toekomst 2 extra op te hangen boven de huidige Marsteks.

Heeft iemand een setje liggen om uit te lenen of wellicht een tekening waarmee ze na te maken zijn? Want volgensmij zijn ze niet meer leverbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is nochtans niet wat er bij punt 1 en punt 2 staat in de app bij de update release note :9
Ik denk dat je het over de release notes van BMS 213 hebt. Ik heb geen release notes gezien van 151 naar 153.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harrr schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:22:
Ik ken een metaalbedrijf die montagebeugels voor allelei apparaten kan namaken, dus ook voor de Marstek Venus E. Ik zou graag wat beugels hebben om in de toekomst 2 extra op te hangen boven de huidige Marsteks.

Heeft iemand een setje liggen om uit te lenen of wellicht een tekening waarmee ze na te maken zijn? Want volgensmij zijn ze niet meer leverbaar..
De beugels van generatie 1 passen niet rechtstreeks op generatie 2. Met wat modificaties hebben sommigen het wel werkend gekregen, maar als je ze zelf laat maken, vraag ik mij af of je niet beter af bent gewoon vanaf het begin een beugel te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
harrr schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:22:

Gewoon die bol.com TV beugel halen als je v2 wil ophangen (zoek even hier in topic). Voor dat geld kan je geen beugel laten maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:02
BJF005 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:29:
Misschien niet van toepassing voor U, maar het BT lampje op de Marstek brand alleen als de app geopend is.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ook niet, mijn beide batterijen hadden al 153, 1 is wel gelukt met alleen BMS update, de andere niet...
De mijne hebben ook beide v153, en de update is alleen BMS van v212 naar v213 in mijn geval. En dat werkt niet, voor geen van beide batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
dannyro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Misschien niet van toepassing voor U, maar het BT lampje op de Marstek brand alleen als de app geopend is.
Klopt, en alleen als er in de app effectief een BT connectie gemaakt is met de batterij.
Ik heb geen flauw idee wat het probleem net is, maar nu ik gewoon even van wifi netwerk moet veranderen om BT connectie te maken met de batterij, is het voor mij opgelost. Heel vaak heb ik dat toch niet nodig (eventueel update) én het is goed voor mijn marstek stappen op het sporthorloge 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
pascallj schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat je het over de release notes van BMS 213 hebt. Ik heb geen release notes gezien van 151 naar 153.
Kan kloppen.
Staat er niet apart op Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tafzglZ4KIQ4ngMPpLn8IqLtVhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJdy09npPMj02EWlBews8IeK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Hier ook update gedaan van 3 MT's van V151.212 naar V153.213. (2 x V1 en 1 x V2)
Upgrades ging vlot. Na afloop herstart de batterij na ca. 30 seconden. Ik kreeg de rode warn led, maar na 20 seconden start de Marstek zelf op en gaat de rode led uit en beginnen ze terug NOM te draaien. Dus niets doen qua reset, gewoon even wachten en alles start vanzelf op.

Wat ik wel jammer vind is dat de data in HA niet meer binnen komt, ik dacht dat een tweaker gedeeld had dat dit gewoon zou blijven werken naar de update van de Hame Relay van vorige week...blijkbaar toch niet.

Iemand die mij kan helpen om dat terug in orde te krijgen? Ter info ben geen HA specialist...Alvast dank voor hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Wat ik wel jammer vind is dat de data in HA niet meer binnen komt, ik dacht dat een tweaker gedeeld had dat dit gewoon zou blijven werken naar de update van de Hame Relay van vorige week...blijkbaar toch niet.

Iemand die mij kan helpen om dat terug in orde te krijgen? Ter info ben geen HA specialist...Alvast dank voor hulp
Het kan wel werken. Ik heb al lange tijd geleden 153 getest met de Hame Relay. Als het goed is het nu geüpdatet naar de main branch. Ik heb gewoon alleen de data rechtstreeks via MQTT via de Relay uitgelezen en dus niet via HA o.i.d. Dat werkte prima.

Ik heb geen ervaring met HA addons, maar zorg dat de Relay up-to-date is. Misschien even de configuratie verwijderen dat dat ook helpt. Of draai je de Relay los in Docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:36
Besteft Duitsland die hebben zelf een 0% op de thuisbatterij. Het is de eerste keer dat ik een prijs voor de D heb gezien. Dus zal in NL nog btw overheen gaan... De Jupiter-C plus batterijmodules die al wat langer te verkrijgen zijn, zijn al een stuk goedkoper (ca. 500 ex btw) verwacht dat we die kant ook opgaan met de D. Nog even geduld dan komen er vast prijzen in NL beschikbaar. .... pin mij er niet op vast, mijn glazenbol is nog een beetje troebel.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
raven22 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:51:
[...]

In het filmpje worden duidelijk de verschillen en overeenkomsten uitgelegd. Veel meer valt er niet over te zeggen, er zijn nog geen ervaringen met de V3.
Het prijsverschil is behoorlijk, een nieuw product is bij introductie vaak wat duurder. Als je 4-6 maanden wacht heb je de V3 waarschijnlijk ook voor stuk lagere prijs. Maar dan is er misschien wel een V4 aangekondigd........ Het is maar net hoeveel haast je hebt met het aanschaffen van een batterij
Duidelijk, bedankt voor je reactie! Iemand anders had het ook over open API bij de V3. Ga daar eens naar informeren bij een aanbieder van Marstek batterijen hoe dat precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave Vellek
Amersfoort schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Er wordt in de verkoopbrochure/pdf van de v3 gesproken over een open API. Dat bevordert mogelijk de laagdrempeligheid om de Venus zelf met domotica aan te kunnen sturen.
Dank je voor het meedenken, die heb ik nog niet eerder voorbij horen komen. Ik ga vandaag eens informeren bij een bedrijf die Marstek verkoopt naar open API bij V3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:47
Gely schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:32:
[...]

De mijne hebben ook beide v153, en de update is alleen BMS van v212 naar v213 in mijn geval. En dat werkt niet, voor geen van beide batterijen.
Hier idem. Je kun het meerdere keren achter elkaar blijven proberen maar blijft op 212 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Het kan wel werken. Ik heb al lange tijd geleden 153 getest met de Hame Relay. Als het goed is het nu geüpdatet naar de main branch. Ik heb gewoon alleen de data rechtstreeks via MQTT via de Relay uitgelezen en dus niet via HA o.i.d. Dat werkte prima.

Ik heb geen ervaring met HA addons, maar zorg dat de Relay up-to-date is. Misschien even de configuratie verwijderen dat dat ook helpt. Of draai je de Relay los in Docker?
Heb probleem kunnen oplossen, in de Home Assistant add on Hame Relay in configuratie "Hame-2025" geselecteerd, add-on terug opgestart en alle data komt terug binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Heb probleem kunnen oplossen, in de Home Assistant add on Hame Relay in configuratie "Hame-2025" geselecteerd, add-on terug opgestart en alle data komt terug binnen :)
Iets te vroeg victorie gekraaid...de EMS data van de batterijen komt binnen via MQTT maar de BMS data en cell temp en voltage blijft op "onbekend" staan.

Iemand een hint om dit op te lossen?

Pagina: 1 ... 213 ... 282 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.